385/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 21. července 2006
o zdravotnické dokumentaci
Změna: 479/2006 Sb.
Změna: 64/2007 Sb.
Změna: 187/2008 Sb.
Ministerstvo zdravotnictví stanoví podle § 67b odst. 19 zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona č. 285/2002 Sb.
a zákona č. 225/2006 Sb., (dále jen "zákon"):
§ 1
(1) Zdravotnická dokumentace vždy obsahuje
a) název zdravotnického zařízení, jeho sídlo nebo místo podnikání, identifikační
číslo, bylo-li přiděleno, název oddělení nebo obdobné části, je-li
zdravotnické zařízení takto členěno (dále jen "oddělení zdravotnického
zařízení"), a telefonní číslo zdravotnického zařízení,
b) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné číslo pacienta1), není-li přiděleno, datum
narození, adresu místa trvalého
pobytu pacienta nebo jinou kontaktní adresu, je-li odlišná od adresy
místa trvalého pobytu; jde-li o cizince, adresu místa pobytu na území
České republiky, a nemá-li ji, adresu bydliště v cizině,
c) číslo pojištěnce, není-li tímto číslem rodné číslo pacienta, a kód
zdravotní pojišťovny,
d) jméno, popřípadě jména, příjmení, titul
a podpis zdravotnického pracovníka,
který provedl zápis do zdravotnické dokumentace,
e) jméno, popřípadě jména, příjmení, adresu místa trvalého pobytu osoby,
jíž lze sdělit informace o zdravotním stavu pacienta, nebo jinou kontaktní
adresu, je-li odlišná od adresy místa trvalého pobytu, telefonní číslo,
popřípadě jiný kontakt; jde-li o cizince, adresu místa pobytu na území
České republiky, a nemá-li ji, adresu bydliště v cizině; tyto údaje
se uvádí, pokud je pacient sdělí,
f) datum provedení zápisu do zdravotnické dokumentace; v případě poskytnutí
neodkladné péče nebo vykonání návštěvní služby u pacienta se do zdravotnické
dokumentace též zaznamená časový údaj jejího poskytnutí,
g) razítko zdravotnického zařízení, jde-li o součást zdravotnické dokumentace,
která je předávána pacientovi nebo podle zvláštních právních předpisů
jiné fyzické nebo právnické osobě, která je oprávněna zdravotnickou
dokumentaci převzít,
h) v případě poskytování ústavní péče datum a hodinu
1. přijetí pacienta do ústavní péče,
2. ukončení ústavní péče,
3. přeložení pacienta do jiného zdravotnického zařízení poskytujícího
ústavní péči, popřípadě jeho přeložení na jiné oddělení zdravotnického
zařízení,
4. předání pacienta do ambulantní péče,
5. úmrtí pacienta,
i) v případě odmítnutí zdravotní péče zdravotnickým zařízením, popřípadě
zdravotnickým pracovníkem nebo pacientem datum a časový údaj odmítnutí;
jde-li o odmítnutí poskytnutí zdravotní péče zdravotnickým zařízením
nebo zdravotnickým pracovníkem, též vždy důvod odmítnutí; jde-li o
odmítnutí zdravotní péče pacientem, též jeho písemné prohlášení o tomto
odmítnutí, popřípadě záznam o něm; odmítá-li pacient prohlášení podepsat,
je součástí záznamu písemné prohlášení svědka o tom, že pacient odmítá
poskytnutí zdravotní péče,
j) informace o významných okolnostech souvisejících se zdravotním stavem
pacienta, a to zejména informace z rodinné, osobní, epidemiologické,
sociální a pracovní anamnézy,
k) informace zjištěné o současném zdravotním stavu, pokud dále není
stanoveno jinak.
(2) Zdravotnická dokumentace v návaznosti na zjištěné informace o
zdravotním stavu pacienta dále obsahuje
a) diagnostickou rozvahu a návrh dalšího diagnostického postupu, jestliže
to zdravotní stav pacienta vyžaduje,
b) předpokládanou konečnou diagnózu, návrh dalšího léčebného postupu
a informace o průběhu léčení,
c) záznam o rozsahu poskytnuté nebo vyžádané zdravotní péče,
d) záznam o
1. předepsání léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely
nebo zdravotnických prostředků,
2. podání léčivých přípravků nebo potravin pro zvláštní lékařské účely
pacientovi ve zdravotnickém zařízení, včetně podaného množství, v případě
podání transfúzního přípravku jednoznačně identifikující kód; datum
a podpis zdravotnického pracovníka, který léčivý nebo transfúzní přípravek
nebo potravinu pro zvláštní lékařské účely podal,
3. vybavení pacienta léčivými přípravky, potravinami pro zvláštní
lékařské účely včetně množství zdravotnickým zařízením,
4. vybavení pacienta zdravotnickými prostředky zdravotnickým zařízením,
e) záznam o vystavení příkazu ke zdravotnickému transportu,
f) záznamy o ošetřovatelské péči, popis a průběh ošetřování, doporučení
k dalšímu ošetřovatelskému postupu,
g) záznam o provedení očkování, včetně uvedení názvu očkovací látky
a čísla šarže,
h) písemný souhlas pacienta nebo jeho zákonného zástupce s poskytnutím
vyšetřovacího, léčebného nebo jiného zdravotního výkonu (dále jen "zdravotní
výkon"), jestliže povinnost písemné formy souhlasu stanoví zvláštní
právní předpis1a) nebo jestliže s ohledem na charakter zdravotního
výkonu byl souhlas v písemné formě zdravotnickým zařízením vyžádán,
i) záznam o souhlasu pacienta s poskytováním informací o jeho zdravotním
stavu2),
j) záznam o použití omezujících prostředků vůči pacientovi a o ohlášení
této skutečnosti soudu,
k) kopie informací předávaných o pacientovi v listinné formě, popřípadě
záznam o jejich předání a stejnopisy posudků,
l) záznam o nahlédnutí do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi3)
s uvedením, kdy, kým a v jakém rozsahu k nahlédnutí
došlo; záznam se neprovede v případě nahlédnutí zdravotnickým pracovníkem
v souvislosti s poskytováním zdravotní péče,
m) záznam o uznání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti a záznam
o započetí ošetřování člena rodiny a jejich délce; záznam o ukončení
dočasné pracovní neschopnosti provede zdravotnické zařízení, které
pacienta vedlo v evidenci práce neschopných občanů před jejím ukončením;
jestliže byl pacient v průběhu dočasné pracovní neschopnosti předán
do evidence jiného zdravotnického zařízení, je součástí zdravotnické
dokumentace též záznam o dni jeho předání nebo převzetí,
n) záznamy lékaře orgánu sociálního zabezpečení související s kontrolou
posuzování dočasné pracovní neschopnosti,
o) záznamy o jiných významných okolnostech souvisejících se zdravotním
stavem pacienta, které byly zjištěny v souvislosti s poskytováním zdravotní
péče.
§ 2
Součástí zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi jsou
a) výsledky vyšetření, včetně grafických, audiovizuálních, digitálních
nebo jiných obdobných záznamů těchto vyšetření,
b) písemné informace o zjištěných skutečnostech o zdravotním stavu pacienta,
průběhu a ukončení jeho léčení nebo doporučení a návrhy na poskytnutí
další zdravotní péče, které si předávají zdravotnická zařízení v rámci
zajištění návaznosti zdravotní péče o pacienta4),
c) v případě primární zdravotní péče písemné informace o dosavadním
vývoji zdravotního stavu předané předchozím registrujícím lékařem primární
zdravotní péče5),
d) v případě lůžkové péče, zvláštní ambulantní péče ve stacionáři6),
nebo jde-li o pacienta umístěného
ve zdravotnickém zařízení z jiných než zdravotních důvodů7),
1. záznam o aktuálním vývoji zdravotního stavu podle hodnocení sděleného
pacientem a cílený objektivní nález,
2. souhrn informací (epikríza) o průběhu vyšetření a léčby a plán
dalšího postupu, pokud ústavní péče trvá déle než 7 dnů,
3. písemná informace lékaře, který lůžkovou péči nebo zvláštní ambulantní
péči ve stacionáři doporučil,
e) v případě závodní preventivní péče údaje o obsahu a podmínkách výkonu
práce, k níž je zdravotní stav zaměstnance sledován, a to včetně údajů
o zařazení jednotlivých faktorů pracovního prostředí do příslušné kategorie8)
a písemné informace o dosavadním
vývoji zdravotního stavu nebo jeho vývoji od doby provedení poslední
lékařské preventivní prohlídky, předané registrujícím lékařem primární
zdravotní péče, pokud tyto informace nejsou v dokumentaci obsaženy9),
f) záznamy o vyšetřovacích, léčebných nebo administrativních výkonech
provedených pro potřeby zvláštních právních předpisů10),
včetně záznamů o zdravotním
stavu pacienta, a kopie zpráv, informací a údajů předaných podle těchto
zvláštních právních předpisů,
g) záznam informací a údajů nezbytných pro jejich poskytování do Národního
zdravotnického informačního systému.
§ 3
(1) Na každém listu zdravotnické dokumentace se uvede jméno, popřípadě
jména, příjmení a rodné číslo pacienta, datum narození, není-li rodné
číslo přiděleno, dále název zdravotnického zařízení, popřípadě název
oddělení zdravotnického zařízení.
(2) Součásti zdravotnické dokumentace uvedené v příloze č. 1 této
vyhlášky, které jsou jejími samostatnými částmi, vždy obsahují údaje
stanovené v této příloze s tím, že při zaznamenávání údajů a informací
do samostatných částí zdravotnické dokumentace se použije ustanovení
§ 1 odst. 1 písm. a) až d), f) a g).
§ 4
(1) Součástí zdravotnické dokumentace zdravotnické záchranné služby
jsou
a) zvukový záznam o výzvě (žádosti) k poskytnutí zdravotní péče,
b) záznam operátora nebo deník operačního střediska,
c) kopie záznamu o výjezdu,
d) identifikační a třídicí karta,
e) záznam o hromadném odsunu pacientů.
(2) Součástí zdravotnické dokumentace lékařské služby první pomoci
je kniha denních záznamů.
§ 5
(1) Zápis do zdravotnické dokumentace provádí zdravotnický pracovník
bezodkladně poté, co nastane některá ze skutečností podle § 1 nebo
§ 2.
(2) Záznam o zdravotním stavu pacienta uvedený v § 2 písm. d) bod
1 se doplňuje o informace o aktuálním vývoji zdravotního stavu pacienta
nejméně jedenkrát za 24 hodin; v případě podstatné změny zdravotního
stavu pacienta se záznam doplní neprodleně.
§ 6
(1) Vyřazování zdravotnické dokumentace ve skartačním řízení zajišťuje
zdravotnické zařízení, které ji vede, v souladu se skartačním řádem,
který je stanoven v příloze č. 2 této vyhlášky. To platí obdobně pro
správní úřad, který podle zákona převzal zdravotnickou dokumentaci,
nebo zřizovatele zrušeného státního zdravotnického zařízení, který
nepřevedl práva a závazky tohoto zařízení na jiné jím zřízené zdravotnické
zařízení (dále jen "skartující správní úřad")11).
(2) Zdravotnická dokumentace se uchovává po dobu 5 let a označuje
se skartačním znakem "S", pokud není zvláštním právním předpisem nebo
v příloze č. 3 této vyhlášky stanoveno jinak.
(3) Skartační lhůta pro uchovávání zdravotnické dokumentace vedené
o pacientovi jedním zdravotnickým zařízením počíná běžet dnem 1. ledna
následujícího kalendářního roku po dni, v němž nastala skutečnost uvedená
v příloze č. 3 k této vyhlášce nebo byl proveden poslední záznam ve
zdravotnické dokumentaci pacienta.
(4) Pokud zdravotnická dokumentace nebo její
části vedená o pacientovi svým zařazením
nebo věcným obsahem podléhá několika lhůtám pro její uchování podle
přílohy č. 3 této vyhlášky, doba uchovávání a skartační znak se stanoví
vždy podle nejdelší lhůty.
§ 6a
Na zdravotnickou dokumentaci vedenou před
dnem 1. dubna 2007 se vztahuje skartační řád a skartační
plán stanovený v přílohách č. 2 a 3. Pokud u této zdravotnické
dokumentace uplynula skartační lhůta určená
podle § 6 před dnem 1. dubna 2007 a skartační řízení
nebylo provedeno nebo zahájeno, lze toto řízení zahájit
dnem 1. července 2008.
Ministr:
MUDr. Rath v. r.
Příl.1
MINIMÁLNÍ OBSAH SAMOSTATNÝCH ČÁSTÍ ZDRAVOTNICKÉ DOKUMENTACE
1. INFORMACE ZE ZDRAVOTNICKÉ DOKUMENTACE VEDENÉ LÉKAŘEM PRIMÁRNÍ
ZDRAVOTNÍ PÉČE (VÝPIS)
Informace ze zdravotnické dokumentace obsahuje
a) základní údaje z anamnézy doplněné o údaje nezbytné k účelu,
pro který je informace vydávána,
b) informace o posledně zjištěném zdravotním stavu pacienta a
rozpis jím užívaných léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské
účely
a používaných zdravotnických prostředků,
c) diagnostický souhrn,
d) stručné zhodnocení dosavadního vývoje zdravotního stavu
pacienta, včetně reakcí na dosavadní léčbu a dynamiky vývoje
výsledků laboratorních a dalších pomocných vyšetření,
e) další podstatné informace včetně informací z posudkové péče.
2. VYŽÁDÁNÍ DALŠÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE
Informace k vyžádání další zdravotní péče (specializované,
zvláštní a ústavní) obsahuje
a) požadovanou péči a její odůvodnění,
b) údaje o posledně zjištěném zdravotním stavu, včetně výsledků
laboratorních a dalších pomocných vyšetření,
c) údaje o dosavadní léčbě a reakci pacienta na ni,
d) diferenciálně diagnostickou rozvahu,
e) stručné zhodnocení údajů z anamnézy, pokud mají souvislost s
navazující zdravotní péčí.
3. INFORMACE O PROVEDENÉM VYŠETŘENÍ (LÉKAŘSKÁ ZPRÁVA)
Informace o provedeném vyšetření obsahuje
a) údaje o zjištěném zdravotním stavu, včetně výsledků
laboratorních a dalších vyšetření,
b) údaje o dosavadní léčbě a reakci pacienta na ní,
c) doporučení k dalšímu poskytování zdravotní péče
včetně doporučení v posudkové péči,
d) důvod odmítnutí zdravotní péče nebo nepřijetí do ústavní péče podle
zvláštního právního předpisu11a), jestliže k tomuto odmítnutí nebo
nepřijetí došlo.
4. INFORMACE O PROPUŠTĚNÍ Z ÚSTAVNÍ PÉČE (PROPOUŠTĚCÍ ZPRÁVA)
A. Informace o propuštění z ústavní péče obsahuje
a) stručný údaj o anamnéze, současné nemoci,
b) dobu a průběh ústavní péče vystihující, proč byl nemocný
hospitalizován a jaký byl výsledek diagnostického úsilí,
ošetřování a léčby,
c) hlavní diagnózu, vedlejší diagnózy,
d) záznam o dosavadní léčbě, včetně uvedení léčivých přípravků,
potravin pro zvláštní lékařské účely a
zdravotnických prostředků a výsledků provedených vyšetření,
e) doporučení na poskytnutí potřebné zdravotní péče,
včetně ošetřovatelské péče a
doporučení léčivých přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely
a jejich dávkování a doporučení
zdravotnických prostředků určené zdravotnickému zařízení, které
bude další zdravotní péči poskytovat, a doporučení pro
posudkovou péči.
B. Předběžná informace o propuštění z ústavní péče (předběžná
propouštěcí zpráva) obsahuje
a) základní údaje o průběhu hospitalizace ve zdravotnickém
zařízení poskytujícím ústavní péči,
b) hlavní diagnózu, vedlejší diagnózy,
c) stručný záznam o dosavadní léčbě, včetně uvedení léčivých
přípravků, potravin pro zvláštní lékařské účely a zdravotnických prostředků,
s nimiž pacient ze
zdravotnického zařízení odchází,
d) doporučení dalšího postupu při poskytování zdravotní péče.
5. PÍSEMNÝ SOUHLAS S POSKYTNUTÍM ZDRAVOTNÍHO VÝKONU
A. Písemný souhlas obsahuje:
1. údaje o účelu, povaze, předpokládaném prospěchu, následcích a možných
rizicích zdravotního výkonu,
2. poučení o tom, zda plánovaný zdravotní výkon má nějakou alternativu
a pacient má možnost zvolit si jednu z alternativ, pokud zvláštní právní
předpisy toto právo nevylučují,
3. údaje o možném omezení v obvyklém způsobu života a v pracovní schopnosti
po provedení příslušného zdravotního výkonu, lze-li takové omezení
předpokládat; v případě možné nebo očekávané změny zdravotního stavu
též údaje o změnách zdravotní způsobilosti,
4. údaje o léčebném režimu a preventivních opatřeních, která jsou
vhodná, o provedení kontrolních zdravotních výkonů,
5. zápis vyjádření pacienta, že údaje a poučení podle bodů 1 až 4
mu byly zdravotnickým pracovníkem sděleny a vysvětleny, že jim porozuměl
a že měl možnost klást doplňující otázky, které mu byly zdravotnickým
pracovníkem zodpovězeny,
6. datum a podpis pacienta a zdravotnického pracovníka, který pacientovi
údaje a poučení poskytl; nemůže-li se pacient podepsat, opatří se záznam
jménem, popřípadě jmény, příjmením a podpisem svědka, který byl přítomen
projevu souhlasu, a uvedou se důvody, pro něž se pacient nemohl podepsat,
a dále se uvede, jakým způsobem pacient svou vůli projevil.
B. Jde-li o nezletilého pacienta, pacienta zbaveného způsobilosti
k právním úkonům nebo pacienta s omezenou způsobilostí k právním úkonům,
musí z písemného souhlasu vyplývat, že příslušné údaje byly poskytnuty
pacientovu zákonnému zástupci a v přiměřeném rozsahu a formě též pacientovi;
zákonný zástupce v takovém případě podepíše písemný souhlas. Odmítá-li
zákonný zástupce písemný souhlas podepsat, opatří se jménem, popřípadě
jmény, příjmením a podpisem svědka, který byl přítomen odmítnutí, a
uvedou se důvody, pro něž se zákonný zástupce nepodepsal.
C. Pro odvolání písemného souhlasu se použijí části A a B této přílohy
přiměřeně.
6. PROHLÁŠENÍ O ODMÍTNUTÍ ZDRAVOTNÍHO VÝKONU
A. Prohlášení, popřípadě záznam podle § 1 odst. 1 písm. i), obsahuje:
1. údaj o zdravotním stavu pacienta a potřebném zdravotním výkonu,
2. údaj o možných následcích odmítnutí potřebného zdravotního výkonu
pro zdraví pacienta,
3. záznam vyjádření pacienta, že údaje podle bodů 1 a 2 mu byly zdravotnickým
pracovníkem sděleny a vysvětleny, že jim porozuměl a že měl možnost
klást doplňující otázky, které mu byly zdravotnickým pracovníkem zodpovězeny,
4. písemné prohlášení pacienta, popřípadě záznam o tomto prohlášení,
že i přes poskytnuté vysvětlení potřebný zdravotní výkon odmítá,
5. místo, datum, hodina a podpis pacienta,
6. podpis zdravotnického pracovníka, který pacientovi informace poskytl,
7. nemůže-li se pacient s ohledem na svůj zdravotní stav podepsat
nebo odmítá-li záznam o prohlášení podepsat, opatří se záznam jménem,
popřípadě jmény, příjmením a podpisem svědka, který byl projevu odmítnutí
přítomen, a uvedou se důvody, pro něž se pacient nepodepsal, a dále
se uvede, jakým způsobem projevil svou vůli.
B. Jde-li o nezletilého pacienta, pacienta zbaveného způsobilosti
k právním úkonům nebo pacienta s omezenou způsobilostí k právním úkonům,
musí z prohlášení o odmítnutí zdravotního výkonu vyplývat, že příslušné
informace byly poskytnuty pacientovu zákonnému zástupci a v přiměřeném
rozsahu a formě též pacientovi; zákonný zástupce v takovém případě
podepíše prohlášení, popřípadě záznam o odmítnutí zdravotního výkonu.
Odmítá-li zákonný zástupce prohlášení, popřípadě záznam podepsat, opatří
se jménem, popřípadě jmény, příjmením a podpisem svědka, který byl
přítomen odmítnutí, a uvedou se důvody, pro něž se zákonný zástupce
nepodepsal.
7. ZÁZNAM O SOUHLASU S POSKYTOVÁNÍM INFORMACÍ
Záznam o souhlasu pacienta nebo zákonného zástupce s
poskytováním informací o zdravotním stavu pacienta obsahuje
a) určení osob, kterým lze informace sdělit, včetně rozsahu informací,
b) místo, datum a podpis pacienta nebo zákonného zástupce a podpis
zdravotnického pracovníka, který záznam zpracoval; nemůže-li se
pacient s ohledem na svůj zdravotní stav podepsat, opatří se
záznam podpisem dalšího zdravotnického pracovníka a uvedou se
důvody, pro něž se pacient nepodepsal, a dále se uvede, jakým
způsobem projevil svou vůli.
8. LÉKAŘSKÝ POSUDEK
A. Lékařský posudek obsahuje vždy
a) identifikační údaje
1. posuzované osoby v rozsahu jméno, popřípadě jména, příjmení,
datum narození,
2. zdravotnického zařízení, jehož jménem posuzující lékař
lékařský posudek vydal, v rozsahu název zdravotnického
zařízení, identifikační číslo, bylo-li přiděleno, adresa
sídla nebo místa podnikání zdravotnického zařízení, razítko
zdravotnického zařízení,
3. lékaře, který posudek jménem zdravotnického zařízení vydal,
a to jméno, popřípadě jména, příjmení a podpis lékaře,
b) účel vydání posudku,
c) posudkový závěr,
d) poučení o možnosti podat návrh na přezkoumání,
e) datum vydání posudku.
B. Lékařský posudek, pokud je vydáván pro účely
pracovněprávních nebo obdobných vztahů, dále obsahuje
a) identifikační údaje zaměstnavatele, a to
1. obchodní firmu nebo název a adresu sídla podnikatele nebo
organizační složky zahraniční osoby na území České
republiky, identifikační číslo, bylo-li přiděleno, je-li
zaměstnavatelem právnická osoba,
2. adresu místa podnikání, jméno, popřípadě jména, příjmení,
adresu místa trvalého pobytu nebo adresu místa hlášeného
přechodného pobytu na území České republiky nad 90 dnů nebo
adresu místa trvalého pobytu cizince na území České
republiky nebo bydliště v cizině, je-li zaměstnavatelem
fyzická osoba,
3. název, sídlo a identifikační číslo organizační složky státu
nebo kraje nebo obce, je-li zaměstnavatelem stát, kraj nebo
obec,
b) údaje o pracovním zařazení posuzované osoby, druhu práce, režimu
práce a zdravotních a bezpečnostních rizicích práce, za kterých je
vykonávána, a míře těchto rizik,
c) označení nemoci z povolání podle zvláštního právního
předpisu,12) a to pokud se jedná o lékařský posudek ve věci
nemoci z povolání.
C. Z posudkového závěru lékařského posudku vydaného za účelem
posouzení zdravotní způsobilosti musí být zřejmé, zda posuzovaná
osoba
a) je zdravotně způsobilá,
b) je zdravotně způsobilá s podmínkou; zdravotní způsobilostí s
podmínkou se rozumí například použití nezbytného zdravotnického
prostředku posuzovanou osobou nebo jiné omezení posuzované osoby
kompenzující její zdravotní omezení; v posudku se vždy tato
podmínka vymezí,
c) je zdravotně nezpůsobilá, nebo
d) pozbyla dlouhodobě zdravotní způsobilost.
9. DOKUMENTACE ZDRAVOTNICKÉ ZÁCHRANNÉ SLUŽBY
Dokumentaci
zdravotnické záchranné služby tvoří soubor dokumentů a záznamů vztahujících
se ke konkrétnímu pacientovi nebo konkrétní akci, a to včetně zvukových
nahrávek (záznamů) zdravotnického operačního střediska s časovými údaji.
A. Záznam operátora nebo deník operačního střediska obsahuje:
a) datum,
b) pořadové číslo výzvy k výjezdu,
c) čas hlášení,
d) osobní údaje pacienta, a to v rozsahu jméno, příjmení a datum
narození, pokud lze tyto údaje zjistit, a údaje potřebné k určení místa zásahu,
e) telefonní číslo nebo jiný údaj o možnosti spojení na volajícího,
pokud lze tyto údaje zjistit,
f) osobní údaje operátora, který převzal výzvu k výjezdu, a to v
rozsahu stanoveném v § 1 odst. 1 písm. d),
g) čas předání výzvy k výjezdu výjezdové skupině zdravotnické
záchranné služby,
h) čas příjezdu, místo zásahu a čas zahájení zásahu,
i) čas a místo předání pacienta do zdravotnického zařízení včetně identifikačních
údajů přijímajícího zdravotnického zařízení nebo čas a místo ukončení
výjezdu, pokud pacient nebyl předán do zdravotnického zařízení,
j) osobní údaje zdravotnických pracovníků, kteří zdravotní péči
poskytovali, a to v rozsahu stanoveném v § 1 odst. 1 písm.
d).
B. Záznam o výjezdu obsahuje:
a) datum,
b) čas hlášení,
c) pořadové číslo výzvy k výjezdu,
d) osobní údaje pacienta, a to v rozsahu § 1 odst. 1 písm. b) a
c), minimálně však jméno, popřípadě jména, příjmení a datum
narození, pokud lze tyto údaje zjistit,
e) čas výjezdu a příjezdu výjezdové skupiny zdravotnické
záchranné služby na místo, stručný popis
klinického stavu,
f) pracovní diagnózu,
g) popis poskytnuté zdravotní péče,
h) čas a místo předání pacienta do zdravotnického zařízení včetně identifikačních
údajů přijímajícího zdravotnického zařízení nebo čas a místo ukončení
výjezdu, pokud pacient nebyl předán do zdravotnického zařízení,
i) osobní údaje a podpis vedoucího zásahu; osobní
údaje se uvedou v rozsahu stanoveném v § 1 odst. 1 písm. d).
C. Identifikační a třídící karta obsahuje:
a) jedinečné registrační číslo pacienta (kombinace písmene označujícího
kraj a pořadové číslo karty),
b) stupeň naléhavosti ošetření pacienta,
c) čas vytřídění pacienta,
d) pracovní diagnózu,
e) čas předání pacienta odsunovému prostředku,
f) druh transportu v návaznosti na složení výjezdové skupiny podle zvláštního
právního předpisu12a),
g) stav životně důležitých funkcí (stav vědomí podle GCS, krevní tlak
a pulsová a dechová frekvence) a graficky znázorněná lokalizace poranění,
h) záznam léčby - podané léčivé přípravky, popřípadě provedení dekontaminace,
i) stupeň naléhavosti odsunu.
D. Záznam o hromadném odsunu pacientů obsahuje:
a) jedinečné registrační číslo pacienta,
b) prioritu odsunu,
c) čas předání pacienta odsunovému prostředku.
10. DOKUMENTACE LÉKAŘSKÉ SLUŽBY PRVNÍ POMOCI (KNIHA DENNÍCH
ZÁZNAMŮ)
Kniha denních záznamů obsahuje:
a) pořadové číslo záznamu,
b) datum a čas hlášení,
c) osobní údaje pacienta, a to v rozsahu § 1 odst. 1 písm. b) a
c), minimálně však jméno, popřípadě jména, příjmení a datum
narození, pokud lze tyto údaje zjistit,
d) osobní údaje zdravotnického pracovníka, který hlášení přijal,
a v rozsahu stanoveném v § 1 odst. 1 písm. d),
e) čas a místo poskytnutí zdravotní péče,
f) stručnou anamnézu a popis klinického stavu,
g) diagnózu,
h) popis poskytnuté zdravotní péče,
i) doporučení k dalšímu poskytování zdravotní péče, popřípadě
doporučení dočasné pracovní neschopnosti, pokud to zdravotní
stav pacienta vyžaduje,
j) osobní údaje a podpis zdravotnického pracovníka, který
zdravotní péči poskytoval; osobní údaje se uvedou v rozsahu
stanoveném v § 1 odst. 1 písm. c),
k) jiné významné okolnosti; jinými významnými okolnostmi se
například rozumí předání pacienta do péče zdravotnické
záchranné služby nebo do ústavní péče.
11. DOKUMENTACE OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE
Záznam o ošetřovatelské péči obsahuje:
a) ošetřovatelskou anamnézu pacienta, a zhodnocení zdravotního
stavu pacienta a posouzení jeho potřeb pro stanovení postupů
ošetřovatelské péče a ošetřovatelského plánu,
b) ošetřovatelský plán, v němž se zejména uvedou
1. popis ošetřovatelského problému a stanovení ošetřovatelské
diagnózy pacienta,
2. postupy poskytování ošetřovatelské péče a podle povahy
postupů datum a časový údaj o poskytnutí ošetřovatelské péče
nebo četnost poskytnutí jednotlivých ošetření nebo jiných
postupů ošetřovatelské péče, včetně poučení pacienta,
3. hodnocení poskytnuté ošetřovatelské péče,
4. změny v ošetřovatelském plánu,
c) ošetřovatelskou propouštěcí zprávu nebo doporučení k dalšímu
ošetřovatelskému postupu v případě předání pacienta do další
ošetřovatelské péče, v níž se zejména uvede
1. shrnutí ošetřovatelské anamnézy,
2. aktuální údaje o poskytnuté ošetřovatelské péči včetně
časových údajů o poslední poskytnuté péči, posledním podání léčivých přípravků,
potravin pro zvláštní lékařské účely a použití zdravotnických prostředků,
3. aktuální údaje o zdravotním stavu pacienta,
4. záznam o rozsahu podané informace v rámci ošetřovatelské
péče při propuštění z ústavní péče.
Ošetřovatelská propouštěcí zpráva se nevypracovává, je-li o propuštění
pacienta z ústavní péče vypracována propouštěcí zpráva podle bodu 4
této přílohy.
Příl.2
Skartační řád
Tento skartační řád upravuje postup zdravotnických zařízení
při vyřazování zdravotnické dokumentace nepotřebné nadále k
poskytování zdravotní péče a při posuzování její trvalé hodnoty.
Čl. 1
ZÁSADY VYŘAZOVÁNÍ DOKUMENTŮ
(1) Vyřazováním zdravotnické dokumentace se rozumí posuzování a plánovitý
výběr zdravotnické dokumentace, která je nadále pro poskytování zdravotní
péče nepotřebná. Při tomto výběru se rozhoduje o tom, zda zdravotnická
dokumentace bude po uplynutí skartační lhůty vyřazena z evidence a
navržena ke zničení.
(2) Vyřazování se provádí ve skartačním řízení, které se
provádí jedenkrát za rok komplexně za celé zdravotnické zařízení.
(3) Bez skartačního řízení nelze zdravotnickou dokumentaci
ničit.
(4) Předmětem skartačního řízení je veškerá zdravotnická
dokumentace, u které uplynula skartační lhůta.
(5) Odborný dohled nad provedením skartace ve zdravotnických zařízeních
provádí skartační komise. Členy skartační komise, které jmenuje a odvolává
provozovatel zdravotnického zařízení nebo jím určený vedoucí zaměstnanec
tohoto zdravotnického zařízení, jsou zdravotničtí pracovníci.
(6) V případě zdravotnického zařízení, které má méně než 5 zdravotnických
pracovníků nebo jiných odborných pracovníků, se skartační komise nezřizuje
a za řádné provedení skartačního řízení odpovídá provozovatel zdravotnického
zařízení.
Čl. 2
Skartační lhůty
Skartační lhůta určuje dobu, po kterou je nutné uchovat
zdravotnickou dokumentaci u jejího původce pro účely poskytování
zdravotní péče. Před jejím uplynutím nesmí být zdravotnická
dokumentace zařazena do skartačního řízení.
Čl. 3
Skartační znaky
Skartační znaky (S, V) vyjadřují hodnotu zdravotnické
dokumentace a označují, jak se zdravotnickou dokumentací po
uplynutí skartační lhůty ve skartačním řízení naloží.
(1) Skartační znak
a) "S" označuje zdravotnickou dokumentaci, která se po uplynutí
skartační lhůty navrhne ke zničení,
b) "V" označuje zdravotnickou dokumentaci, jejíž hodnotu nelze v
okamžiku vzniku určit; takto označenou zdravotnickou
dokumentaci lze po uplynutí skartačních lhůt uvedených v
příloze č. 3 zařadit do skartačního řízení.
(2) Skartační lhůta zdravotnické dokumentace může být prodloužena
vždy nejméně o 5 let, pokud je zdravotnická dokumentace nebo její část
nadále potřebná k zajištění zdravotní péče.
Průběh skartačního řízení
Čl. 4
(1) Skartační řízení se zahajuje u zdravotnické dokumentace,
jejíž skartační lhůta uplynula.
(2) Zdravotnická dokumentace se podle označení skartačními
znaky rozdělí do skupiny "V" a do skupiny "S".
(3) U zdravotnické dokumentace skupiny "V" posoudí vedoucí
zdravotnický pracovník zdravotnického zařízení nebo vedoucí
zdravotnický pracovník oddělení zdravotnického zařízení, které
zdravotnickou dokumentaci vede, nebo jimi určený zdravotnický
pracovník (dále jen "pověřený zdravotnický pracovník"), která část
bude navržena k posouzení ve skartačním řízení a které části bude prodloužena skartační
lhůta. Jde-li o zdravotnického pracovníka poskytujícího zdravotní
péči vlastním jménem, posouzení provede tento zdravotnický
pracovník.
Čl. 5
(1) Pověřený zdravotnický pracovník vypracuje skartační
návrh.
(2) Ke skartačnímu návrhu se připojí seznam zdravotnické
dokumentace k vyřazení. V závěru seznamu se
uvede zdravotnická dokumentace se skartačním znakem "V" s návrhem
na její rozdělení na část navrženou k vyřazení a na část, jíž se
prodlouží skartační lhůta.
(3) Skartační návrh podepisuje pověřený zdravotnický
pracovník.
(4) Skartační návrh, který obsahuje všechny náležitosti, se
předává skartační komisi, je-li zřízena, k posouzení a souhlasu.
Čl. 6
(1) Skartační komise posoudí skartační návrh a předloží ho
provozovateli zdravotnického zařízení. Provozovatel zdravotnického
zařízení zašle schválený skartační návrh příslušnému archivu13)
provádějícímu u zdravotnického zařízení skartační řízení.
(2) Zdravotnická dokumentace vyřazená ve skupině "S" musí být
zničena. Zničením zdravotnické dokumentace se rozumí znehodnocení
takovým způsobem, aby byla znemožněna rekonstrukce a identifikace
jejího obsahu.
Čl. 7
Podle tohoto skartačního řádu se postupuje obdobně, jde-li o
zdravotnickou dokumentaci vyřazovanou skartujícím správním úřadem
s tím, že členem skartační komise je nejméně 1 lékař, který též
provádí činnosti pověřeného zdravotnického pracovníka.
Příl.3
SKARTAČNÍ PLÁN
Skartační lhůty zdravotnické dokumentace nebo jejích částí se stanoví takto:
1. primární zdravotní péče - S
10 let od změny lékaře primární péče a předání písemné informace v
rozsahu potřebném k zajištění návaznosti zdravotní péče o pacienta
nově zvolenému lékaři primární péče, nebo 10 let od úmrtí
pacienta.
2. specializovaná ambulantní zdravotní péče a zvláštní ambulantní
péče - S
5 let po posledním vyšetření pacienta a předání informace o
průběhu a výsledku tohoto vyšetření příslušnému lékaři primární
zdravotní péče, nebo 10 let od úmrtí pacienta, pokud není dále
stanoveno jinak.
3. dispenzární péče - V
a) 10 let od vyřazení pacienta z dispenzární péče nebo ukončení
dispenzární péče a předání informace obsahující veškerá
podstatná data o výsledcích vyšetření, léčení a vývoji
onemocnění příslušnému lékaři primární péče, nebo 10 let od
úmrtí pacienta,
b) 100 let od data narození dialýzovaného pacienta, nebo 10 let od
jeho úmrtí,
c) 100 let od data narození pacienta, který je podle zvláštního
právního předpisu14) nosičem infekčního onemocnění, nebo 10 let
od jeho úmrtí.
4. zdravotní péče poskytnutá v souvislosti s léčbou duševních
poruch a poruch chování, včetně zdravotní péče poskytnuté v
souvislosti s protialkoholní nebo protitoxikomanickou léčbou -
S
100 let od data narození pacienta, nebo 10 let od jeho úmrtí.
5. ústavní péče - hospitalizace - S
40 let od poslední hospitalizace pacienta ve zdravotnickém
zařízení poskytujícím ústavní péči, nebo 10 let od úmrtí pacienta.
6. lázeňská péče - S
10 let od ukončení lázeňské péče o pacienta a předání informace
obsahující veškerá podstatná data o průběhu lázeňské péče.
7. závodní preventivní péče
a) - S
100 let od data narození pacienta s uznanou nemocí z povolání,
nebo 10 let od jeho úmrtí,pokud dále není stanoveno jinak,
b) - V
5 let od data uznání ohrožení nemocí z povolání, nebo 5 let od úmrtí
osoby ohrožené nemocí z povolání, pokud dále není stanoveno jinak,
c) - V
5 let od ukončení zaměstnání osoby vykonávající
práci zařazenou podle zvláštního právního předpisu do kategorie prvé
nebo druhé
a předání informace o vývoji zdravotního stavu v době výkonu
práce a charakteristiky zdravotní náročnosti vykonávané práce,
včetně uvedení kategorie práce podle jednotlivých faktorů
pracovních podmínek a délku jejich expozice, a předání dalšímu
příslušnému zdravotnickému zařízení závodní preventivní péče,
nebo 5 let od úmrtí této osoby,
d) - V
10 let od ukončení zaměstnání osoby vykonávající rizikovou
práci ve smyslu zvláštního právního předpisu, pokud dále není stanoveno
jinak, a předání
informace o vývoji zdravotního stavu v době výkonu práce a
charakteristiku zdravotní náročnosti vykonávané práce, včetně
uvedení kategorie práce podle jednotlivých faktorů pracovních
podmínek, jejich míru a délku jejich expozice, a předání dalšímu příslušnému
zdravotnickému zařízení závodní preventivní péče, nebo 10 let
po úmrtí této osoby,
e) - V
40 let od ukončení zaměstnání osoby vykonávající rizikovou práci ve
smyslu zvláštního právního předpisu14a), pokud to zvláštní předpis
požaduje, a předání informace o vývoji zdravotního stavu v době výkonu
práce a charakteristice zdravotní náročnosti vykonávané práce, včetně
uvedení kategorie práce podle jednotlivých faktorů pracovních podmínek,
jejich míru a délku jejich expozice, a předání dalšímu příslušnému
zdravotnickému zařízení závodní preventivní péče, nebo 10 let po úmrtí
této osoby,
f) - S
u zaměstnance kategorie A15) alespoň do dosažení věku 75 let,
vždy však po dobu nejméně 30 let po ukončení pracovní činnosti
v kategorii A,
g) - V
30 let od data uznání těžkého pracovního úrazu,
10 let od data uznání ostatních pracovních úrazů.
Písmena a) a b) se vztahují na zdravotnickou dokumentaci vedenou
zdravotnickým zařízením primární zdravotní péče, závodní
preventivní péče a zdravotnickým zařízením příslušným podle
zvláštního právního předpisu16) k posuzování a uznávání nemocí z
povolání; písmeno c) až g) se vztahují na zdravotnickou
dokumentaci vedenou zdravotnickým zařízením závodní preventivní
péče.
8. záchranná služba a lékařská služba první pomoci - S
a) záznam operátora nebo deník operačního střediska nejméně 10
let od posledního záznamu,
b) záznam o výjezdu 10 let od výjezdu zdravotnické záchranné
služby,
c) záznam o zdravotní péči poskytnuté lékařskou službou první
pomoci nejméně 10 let od ošetření pacienta,
d) zvukový záznam o výzvě (žádosti) k výjezdu záchranné služby
nebo lékařské služby první pomoci 24 měsíců od obdržení výzvy.
9. vyšetření dárce krve a zdravotní péče poskytovaná transfúzní službou
- V
a) výkony spojené s poskytováním zdravotní péče 5 let po posledním vyšetření
pacienta a předání informace o průběhu a výsledku tohoto vyšetření
příslušnému lékaři primární zdravotní péče, nebo 10 let od úmrtí pacienta,
b) odběr krve pro transfúzní účely podle zvláštního právního předpisu16a).
10. patologická anatomie a soudní lékařství
a) - S
list o prohlídce zemřelého, jestliže není rozhodnuto o pitvě
nebo pokud není pitva nařízena, 10 let od úmrtí,
b) - V
pitevní protokol včetně listu o prohlídce zemřelého, informace o provedení
a výsledku bioptického vyšetření, popřípadě dalšího souvisejícího vyšetření,
150 let.
11. zobrazovací metody - S
a) grafický nebo audiovizuální záznam nebo jiný obrazový záznam
(například digitální) 5 let od ukončení posledního vyšetření
pacienta souvisejícího s poskytnutím zdravotní péče a
ověřováním podmínek vzniku nemoci z povolání (ohrožení nemocí z
povolání) podle zvláštního právního předpisu, pro jejíž potřeby
byl záznam vyhotoven, pokud se nejedná o pacienta v dispenzární
nebo jiné péči pro onemocnění sledované zobrazovací metodou,
b) informace o průběhu a výsledku vyšetření pacienta zobrazovací
metodou 10 let po předání informace lékaři, který vyšetření
zobrazovací metodu vyžádal.
12. ověřování nových poznatků na živém člověku použitím metod
dosud nezavedených v klinické praxi, klinické zkoušky
zdravotnických prostředků a klinické hodnocení humánních léčiv
- V
a) nejméně 15 let od ukončení ověřování nových poznatků a předání
informace obsahující veškerá podstatná data o výsledcích
vyšetření, léčení a vývoji onemocnění pacienta příslušnému
lékaři primární péče, jestliže byla nová metoda na základě
výsledků ověřování nových poznatků zavedena do klinické praxe;
10 let od úmrtí pacienta, jestliže ověřovaná metoda nebyla z
odborných důvodů do klinické praxe zavedena,
b) nejméně 30 let od ukončení ozařování, jestliže bylo při
ověřování nových poznatků použity metody, které jsou spojeny s
ozářením, včetně metod dosud nezavedených v klinické praxi a
těch ozáření, kde není přímý zdravotní přínos pro fyzické osoby
podstupující ozáření,
c) nejméně 15 let od ukončení klinické zkoušky zdravotnického
prostředku a předání informace obsahující veškerá podstatná
data o výsledcích vyšetření, léčení a vývoji onemocnění
pacienta příslušnému lékaři primární péče; 10 let od úmrtí
pacienta, jestliže zdravotnický prostředek nebyl z odborných
důvodů zaveden do praxe,
d) nejméně 15 let od ukončení klinického hodnocení humánního
léčiva a předání informace obsahující veškerá podstatná data o
výsledcích vyšetření, léčení a vývoji onemocnění pacienta
příslušnému lékaři primární péče; 10 let od úmrtí pacienta,
jestliže humánní léčivo nebylo z odborných důvodů zavedeno do
praxe.
13. záznamy spojené s nežádoucími příhodami v souvislosti s
použitím zdravotnického prostředku - V
Nejméně 15 let od vzniku nežádoucí příhody; v případě nežádoucí
příhody spojené s újmou na zdraví nejméně 30 let od vzniku
nežádoucí příhody, pokud je tato újma spojena s úmrtím pacienta 10
let od jeho úmrtí.
14. lékařské předpisy označené modrým pruhem a jejich průpisy - S
Nejméně doba uchování lékařského předpisu stanovená zvláštním
právním předpisem upravujícím zacházení s návykovými látkami.17)
15. výsledky laboratorních a dalších pomocných vyšetření - V
5 let.
1) § 67a odst. 2 písm. a) zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona
č. 53/2004 Sb.
1a) Například § 26 odst. 4 a 5, § 27c zákona č. 20/1966 Sb., ve znění
zákona č. 548/1991 Sb. a zákona č. 285/2002 Sb., zákon č. 20/1966 Sb.,
ve znění zákona č. 548/1991 Sb. a zákona č. 285/2002 Sb., zákon č.
285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů
a o změně některých zákonů (transplantační zákon), ve znění zákona
č. 228/2005 Sb.
2) § 55 odst. 2 písm. d) zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona
č. 548/1991 Sb. a zákona č. 123/2000 Sb.
3) Zákon č. 20/1966 Sb.
4) § 12 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona č. 548/1991 Sb.
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 20 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb.
6) § 22 písm. b) zákona č. 48/1997 Sb.
7) § 22 písm. c) zákona č. 48/1997 Sb.
8) Zákon
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
9) § 21 odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb.
10) Například zákon
č. 48/1997 Sb., zákon č. 20/1966 Sb., zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů.
11) § 67b odst. 16 a 18
zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona č. 285/2002 Sb.
11a) § 11 odst. 1 písm. b) a § 24 odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
12) Nařízení vlády č. 290/1995 Sb., kterým se stanoví seznam
nemocí z povolání.
Vyhláška č. 342/1997 Sb., kterou se stanoví postup při
uznávání nemocí z povolání a vydává seznam zdravotnických
zařízení, která tyto nemoci uznávají, ve znění vyhlášky č.
38/2005 Sb.
12a) Vyhláška č. 434/1992 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění
pozdějších předpisů.
13) Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o
změně některých zákonů, ve znění zákona č. 413/2005 Sb.
14) § 53 zákona č.258/2000 Sb., ve znění zákona č. 274/2003 Sb.
14a) § 40 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb.,
ve znění zákona č. 274/2003 Sb.
15) Vyhláška č. 307/2002 Sb., o radiační ochraně, ve znění
vyhlášky č. 499/2005 Sb.
16) Vyhláška č. 342/1997 Sb.
16a) Zákon č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 411/2004 Sb., kterou se stanoví správná výrobní praxe, správná
distribuční praxe a bližší podmínky povolování výroby a distribuce
léčiv, včetně medikovaných krmiv a veterinárních autogenních vakcín,
změn vydaných povolení, jakož i bližší podmínky vydávání povolení k
činnosti kontrolních laboratoří (vyhláška o výrobě a distribuci léčiv).
17) § 33 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně
některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 117/2000 Sb. a
zákona č. 362/2004 Sb.