92/1949 Sb.
Branný zákon
ze dne 23. března 1949.
Změna: 86/1950 Sb., 88/1950 Sb.
Změna: 39/1954 Sb.
Změna: 19/1958 Sb.
Změna: 64/1978 Sb.
Změna: 72/1990 Sb.
Změna: 227/1991 Sb.
Změna: 164/1992 Sb.
Změna: 188/1993 Sb.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
ČÁST 1
Ozbrojené síly Československé republiky
§ 1
Úkoly ozbrojených sil
(1) K obraně svobody a nezávislosti Československé socialistické republiky
a ochraně jejího ústavního zřízení vytváří československý stát ozbrojené síly.
(2) Úkolem ozbrojených sil je
a) odvrátit ozbrojenou silou napadení nebo ohrožení Československé republiky
vnějším nepřítelem,
b) bojovat za samostatnost, celistvost a jednotu státu a ústavní zřízení
proti vnějším nepřátelům a plnit vojenské úkoly plynoucí ze spojeneckých závazků
Československé socialistické republiky a
c) spolupůsobit při udržování bezpečnosti uvnitř státu v případě přímého
násilného útoku proti ústavnímu zřízení Československé socialistické republik.
(3)Vojáků v činné službě smí být použito také při pohromách ohrožujících
lidské životy nebo důležité hospodářské statky. Podrobnosti, zejména pokud jde o
právní poměry vznikající z takového použití, stanoví vláda nařízením.
(4) Vojáků v činné službě smí být se souhlasem vlády České a Slovenské Federativní
Republiky použito také při střežení objektů zvláštního významu a k ochraně státních
hranic. Vojáci při střežení mají práva a povinnosti jako policisté.1) Podrobnosti
stanoví vláda České a Slovenské Federativní Republiky nařízením.
§ 2
Složení ozbrojených sil
(1) Ozbrojené síly tvoří vojsko (odstavec 2) jako jejich základ a veřejné
ozbrojené sbory, které určí vláda, části těchto sborů nebo jednotliví jejich příslušníci,
pokud podle tohoto zákona nebo zvláštních předpisů podléhají vojenskému velení; v
době mimořádných opatření podle tohoto zákona (§§ 46 až 50) po příslušném povolání
(§ 46, odst. 2) též veřejné ochranné sbory určené zvláštními předpisy, jejich části
nebo jednotliví příslušníci a jednotky složené z těchto osob, jakož i osoby povolané
k osobním úkonům pro potřeby ozbrojených sil (§ 45).
(2) Vojsko je souhrn vojáků. Vojáky se rozumějí osoby, které byly odvedeny
(§ 15) a mají služební povinnost (§ 20).
§ 3
Organisace ozbrojených sil
(1) Útvary ozbrojených sil se doplňují bez rozdílu národnosti. Služebním
jazykem je jazyk český a slovenský; ve styku s mužstvem neznalým služebního jazyka
lze užít také jeho mateřského jazyka.
(2) Podrobnosti o právních poměrech příslušníků ozbrojených sil, plynoucích
z jejich příslušnosti k nim, zejména z nadřízenosti nebo podřízenosti vůči jiným
jejich příslušníkům, o způsobu, jakým se vojenský výcvik a vojenská služba vůbec
vykonávají, jakož i o organisaci ozbrojených sil, upraví v mezích tohoto zákona,
popřípadě v mezích vládních nařízení vydaných k jeho provedení, v oboru své působnosti
ministerstvo národní obrany a ministerstvo vnitra služebními předpisy, pokud tato
úprava nenáleží presidentu republiky jako vrchnímu veliteli ozbrojených sil.
(3) Počty vojska stanoví vláda na návrh ministra národní obrany, předložený,
pokud jde o vojska ministerstva vnitra, v dohodě s ministrem vnitra.
ČÁST 2
Branná povinnost.
Oddíl I
Všeobecná ustanovení
§ 4
Obsah branné povinnosti.
Branná povinnost záleží v povinnosti
a) odvodní (§ 10),
b) služební (§ 20),
c) k zvláštní službě (§ 41),
d) k osobním úkonům pro potřeby ozbrojených sil (§ 45).
§ 5
Osobní rozsah branné povinnosti.
(1) Branné povinnosti podléhají v mezích ustanovení odstavce 2 občané Československé
republiky, vyjímajíc ty, kteří požívají na jejím území práva exteritoriality.
(2) Branná povinnost vzniká 1. lednem roku, v němž občan dovrší 17 let,
byla-li však převzata dobrovolně (§ 6, odst. 1), dnem převzetí. Trvá do 31. prosince
roku, v němž občan dovrší 60 let. Osoby starší mají brannou povinnost, jen konají-li
činnou službu v době mimořádných opatření (§ 46, odst. 4) nebo byla-li jim na jejich
žádost doba trvaní branné povinnosti prodloužena (§ 22, odst. 3).
(3) Ženám může být uložena odvodní a služební povinnost jen v době branné
pohotovosti státu, pokud ji nepřevzaly dobrovolně.
(4) Osobní rozsah branné povinnosti může být upraven ústavním činitelům
České a Slovenské Federativní Republiky a generálnímu inspektorovi ozbrojených sil
České a Slovenské Federativní Republiky na základě tohoto zákona.
§ 6
Dobrovolné převzetí a rozšíření branné povinnosti.
(1) Osoby, které nepodléhají branné povinnosti, mohou počínajíc 1. lednem
roku, v němž dovrší 17 let, za branné pohotovosti státu (§ 57 zákona o obraně státu)
bez ohledu na věk, se svolením potřebným podle tohoto zákona dobrovolně převzít brannou
povinnost, jsou-li u nich splněny podmínky stanovené tímto zákonem a předpisy vydanými
k jeho provedení.
(2) Osoby podléhající branné povinnosti mohou za podmínek uvedených v odstavci
1 převzít dobrovolně plnění těch způsobů branné povinnosti, které by jinak od nich
nebylo lze požadovat, a může jim být na jejich žádost prodloužena doba trvaní branné
povinnosti, která by jinak zanikla.
(3) Služební povinnost lze dobrovolně převzít zásadně jen v celém jejím
rozsahu. Předem mohou však tuto povinnost omezit
a) příslušníci cizích států,
b) občané Československé republiky za branné pohotovosti státu na dobu
války, nejde-li o muže, kteří mají ještě pravidelnou odvodní povinnost (§ 11) nebo
kterým tato povinnost ještě nevznikla.
§ 7
Úlevy v plnění branné povinnosti.
Vláda stanoví nařízením, jaké úlevy v plnění branné povinnosti příslušejí
občanům Československé republiky, kteří dlí trvale v cizině.
§ 8
Zhodnocení výkonu branné povinnosti.
Tam, kde pro posouzení platových, mzdových nebo jakýchkoli jiných nároků
plynoucích z pracovního poměru rozhoduje doba strávená v dotčeném zaměstnání nebo
povolání, započítává se do této doby doba, po kterou dotčená osoba konala vojenskou
činnou službu (§ 20 odst. 2), při čemž zvláštní předpisy stanoví podrobnosti; nedotčena
zůstávají ustanovení zvláštních předpisů o započítávání vojenské činné služby pro
účely nemocenského pojištění zaměstnanců, sociálního zabezpečení a placené dovolené
na zotavenou.
§ 9
Ústavní práva a svobody vojáků v činné službě
(1) Výkon ústavou zaručených práv a svobod vojáků v činné službě může být
omezen jen na základě zákona.
(2) Vojákům v činné službě je zaručena svoboda projevu náboženského vyznání,
včetně účasti na náboženských obřadech a umožnění vstupu do vojenských objektů duchovním
státem uznaných církví, pokud tomu nebrání povinnosti při výkonu služby.
Oddíl II
Odvodní povinnost.
§ 10
Obsah a vznik odvodní povinnosti.
(1) Odvodní povinnost záleží v povinnosti podrobit se úřednínu řízení,
jehož účelem je rozhodnout o povinnosti k vojenské činné službě. Vzniká buď ze zákona
jako obvodní povinnost (§ 11) nebo mimořadná (§ 12) nebo projevem vůle jako odvodní
povinnost dobrovolná (§ 13).
(2) Odvodní povinnost obsahuje povinnost dostavit se k zápisu a odvodu
(§ 15), popřípadě k přezkoušení (§ 18), a podrobit se předepsanému řízení, počítajíc
v to potřebné lékařské, popřípadě i nemocniční vyšetření, jakož i vyšetření zvláštních
osobních schopností a vlastností dotčené osoby (výběrové vyšetření). Osoba, která
má odvodní povinnost, nazývá se branec.
(3) Osoby, které svou odvodní povinnost nesplnily, mohou být k odvodu předvedeny.
(4) Povinnosti dostavit se k odvodu jsou zproštěny osoby
a) bez končetiny,
b) nevidomé,
c) hluchoněmé, hluché a němé,
d) zbavené způsobilosti k právním úkonům,
e) stižené vadou, která je činí trvale neschopnými samostatně se pohybovat,
f) postižené nevyléčitelnou a život ohrožující nemocí.
(5) Skutečnosti uvedené v odstavci 4 jsou zjišťovány při zápisu (§ 15).
Náčelník okresní vojenské správy brance vyzve, aby pro účely zápisu předložil doklady,
na jejichž základě je možno rozhodnout, že osoba uvedená v odstavci 4 se nemusí dostavit
k odvodu.
§ 11
Pravidelná odvodní povinnost.
(1) Pravidelná odvodní povinnost vzniká s výhradou ustanovení odstavce
4 mužům 1. lednem roku, v němž dovrší 18 let, nejsou-li již vojáky na podkladě mimořádného
nebo dobrovolného odvodu. Pravidelná odvodní povinnost trvá, nejde-li o některý z
případů uvedených v odstavci 3 nebo 4 nebo o přezkoušení (§ 18), do konce odvodního
řízení, jemuž se osoba této povinnosti podléhající podrobila v roce, v němž dovršila
20 let, nezanikla-li vydáním konečného odvodního rozhodnutí (§ 15 odst. 3) již dříve.
(2) Občané, kteří v době stanovené v odstavci 1 pro trvání pravidelné odvodní
povinnosti nesplnili z jakýchkoli důvodů tuto povinnost, podléhají jí až do vydání
konečného odvodního rozhodnutí, nejdéle však do 31. prosince roku, v němž dovrší
60 let.
(3) Osoby, které nabyly státní občanství České a Slovenské Federativní
Republiky po dni stanoveném v odstavci 1 pro vznik pravidelné odvodní povinnosti,
podléhají této povinnosti od doby nabytí tohoto občanství až do doby uvedené v odstavci
3.
§ 12
Mimořádná odvodní povinnost.
Mimořádné odvodní povinnosti podléhají občané Československé republiky,
kteří nejsou vojáky, za podmínek stanovených v § 49 odst. 1.
§ 13
Dobrovolná odvodní povinnost.
Dobrovolné odvodní povinnosti podléhají osoby, kterým byl povolen dobrovolný
vstup do vojska (§ 14).
§ 14
Dobrovolný vstup do vojska.
(1) Do vojska dobrovolně vstoupí, kdo na sebe dobrovolně vezme služební
povinnost, kterou by jinak neměl, bylo-li mu to na jeho žádost povoleno. Kdo chce
dobrovolně převzít tuto povinnost, musí s výhradou ustanovení odstavce 2 na sebe
vzít také povinnost podrobit se odvodu, které by jinak nepodléhal (dobrovolná odvodní
povinnost). Dobrovolná služební povinnost vznikne, jen je-li dotčená osoba uznaná
za schopnou k vojenské činné službě. Povolení k dobrovolnému vstupu do vojska může
být uděleno občanu počínajíc 1. lednem roku, v němž dovrší 17 let. Nezletilí potřebují
k dobrovolnému vstupu do vojska souhlas zákonného zástupce.
(2) Nastanou-li za branné pohotovosti státu mimořádné okolnosti, které
znemožňují provedení odvodu, lze dobrovolně vstoupit do vojska i bez odvodu. Osoby,
které takto do vojska vstoupily, se pokládají za odvedené dnem nastoupení vojenské
činné služby. Podrobnosti stanoví ministerstvo národní obrany služebním předpisem.
(3) O náležitostech a závaznosti žádostí o dobrovolný vstup do vojska platí
obecná ustanovení občanského práva o projevu vůle, pokud tento zákon nebo nařízení
vydané vládou k jeho provedení nestanoví další podmínky.
(4) Osoby, které nejsou státními občany České a Slovenské Federativní
Republiky, mohou dobrovolně vstoupit do vojska jen se svolením prezidenta České a
Slovenské Federativní Republiky, vyhovují-li podmínkám stanoveným pro dobrovolný
vstup. Žádosti se podávají u federálního ministerstva obrany.
K žádosti se připojují:
a) rodný (křestní) list nebo doklady jej nahrazující,
b)
písemné svolení příslušného úřadu nebo orgánu domovského státu žadatele k dobrovolnému
vstupu do vojska, neprominulo-li federální ministerstvo obrany předložení tohoto
dokladu,
c) prohlášení, kterým se uchazeč zavazuje k vojenské činné službě,
d) doklady
o dosaženém vzdělání.
§ 15
Zápis a odvody
(1) Zápis je úřední řízení, jehož účelem je vzít brance do vojenské evidence,
zjistit předběžně jejich způsobilost k vojenské činné službě a učinit opatření k
zlepšení zdravotní a jiné způsobilosti branců pro výkon vojenské činné služby.
(2) Odvody jsou pravidelné, mimořádné nebo dobrovolné. Účelem odvodu je
rozhodnout o povinnosti branců k vojenské činné službě podle zjištěné tělesné a duševní
způsobilosti branců k této službě. Rozhodnutí, že branec je povinen vojenskou činnou
službou (odveden), nazývá se odvedením.
(3) Odvody provádějí okresní odvodní komise. Odvodní rozhodnutí činí zástupce
vojenské správy. Dobrovolné odvody mohou provádět též vojenské odvodní komise. Proti
odvodnímu rozhodnutí, že branec je nebo není odveden (konečné odvodní rozhodnutí)
nebo že se má dostavit k odvodu v příštím roce (odvod odročen), se může branec odvolat.
Odvolání proti odvodnímu rozhodnutí je možné pouze na základě nových skutečností,
které v době odvodního řízení nebyly známé; podání odvolání nemá odkladný účinek.
Odvod může být odročen ze zdravotních nebo jiných důvodů na jeden rok, nejvýše však
po dobu tří let. Po této době rozhodne komise s konečnou platností o schopnosti nebo
neschopnosti brance k vojenské činné službě. Brancům, kterým byl odročen odvod ze
zdravotních důvodů, se poskytuje zdravotní péče podle zvláštních předpisů.2a)
(4) K provádění pravidelných odvodů se zřizují u okresních vojenských
správ okresní odvodní komise ve složení:
a) předseda-náčelník okresní vojenské správy
nebo zástupce jím určený,
b) členové
1. zástupce okresního úřadu nebo jemu na roveň
postaveného územního orgánu státní správy,
2. dva lékaři, které zajistí příslušný
orgán státní zdravotní správy na žádost náčelníka okresní vojenské správy; federální
ministerstvo obrany může v dohodě s ministerstvem zdravotnictví České republiky nebo
s ministerstvem zdravotnictví Slovenské republiky určit místo jednoho lékaře státní
zdravotní správy lékaře vojenské správy.
(5) Odvodnímu řízení mohou být přítomni též zástupci orgánů obcí, z nichž
jsou branci předvoláváni k odvodu.
(6) Mimo osob uvedených v odstavcích 4 a 5 a brance, který se dostavil
k odvodu, smějí být v odvodní místnosti přítomny jen osoby, které k tomu dostanou
pověření orgánů nadřízených okresní vojenské správě.
(7) Okresní úřad nebo jemu na roveň postavený územní orgán státní správy
zajistí na žádost náčelníka okresní vojenské správy materiální prostředky a potřebný
personál k provádění lékařských prohlídek.
(8) Složení vyšší odvodní komise2) určí orgán nadřízený okresním vojenským
správám. Jejími členy jsou zástupci územního orgánu vojenské správy a lékaři vojenské
správy.
(9) Vyšší odvodní komise
a) řídí a kontroluje činnost okresních odvodních
komisí,
b) rozhoduje o odvolání odvedenců proti odvodnímu rozhodnutí,
c) rozhoduje
o stížnostech členů okresních odvodních komisí proti odvodnímu rozhodnutí těchto
komisí,
d) přezkoumává konečné odvodní rozhodnutí, podle něhož branec nebyl odveden,
je-li důvodná domněnka, že toto rozhodnutí je nesprávné,
e) řeší stížnosti na neurčení
k náhradní službě a odvolání proti nepovolení odkladu základní (náhradní) služby.
(10) Předseda vyšší odvodní komise vyhlašuje rozhodnutí komise. Proti tomuto
rozhodnutí není opravného prostředku.
§ 16
Pravidelné odvody.
(1) Pravidelnému odvodu se podrobují osoby podléhající pravidelné odvodní
povinnosti.
(2) Pravidelné odvody se konají jako hlavní nebo dodatečné. Hlavní odvody
se konají každoročně zpravidla v měsících září a říjnu, nestanoví-li ministerstvo
národní obrany jinak. Dodatečné odvody se konají podle potřeby.
(3) Okresní vojenské správy zapisují k pravidelnému odvodu každoročně občany,
kteří do 31. prosince běžného roku dovrší 18 let.
(4) Seznamy občanů podle odstavce 3, na něž se vztahuje pravidelná odvodní
povinnost, pořizují každoročně k 1. lednu obce pověřené výkonem státní správy, v
jejichž obvodu jsou občané přihlášeni k trvalému pobytu. Seznam obsahuje jméno a
příjmení, den, měsíc a rok narození, místo narození, rodné číslo, adresu trvalého
pobytu a předkládá se příslušné okresní vojenské správě do 15. ledna.
(5) Seznamy občanů podle odstavce 3, na něž se vztahuje pravidelná odvodní
povinnost a kteří mají trvalý pobyt v zahraničí, pořizují zastupitelské úřady, v
jejichž obvodu občané žijí. Seznam s údaji podle odstavce 4 zasílá se prostřednictvím
federálního ministerstva zahraničních věcí federálnímu ministerstvu obrany do 31.
ledna každého roku.
(6) O tom, že se mají dostavit k odvodu, uvědomují se občané povolávacím
rozkazem, popřípadě veřejnou vyhláškou. Občané podléhající odvodu jsou povinni dostavit
se k němu na místo a v době stanovené povolávacím rozkazem nebo ve veřejné vyhlášce
a prokázat svou totožnost.
(7) Za vážné příčiny, které nedovolují občanu dostavit se k odvodu, lze
považovat jen
a) nemoc občana, která je podle lékařského potvrzení překážkou, aby
se dostavil,
b) trvalý pobyt v zahraničí,
c) zajištění, zadržení, zatčení, vazbu a
výkon trestu odnětí svobody,
d) jiné překážky vzniklé nezávisle na něm, které mu brání
dostavit se včas; o tom však musí občan předložit potvrzení obecního úřadu, policie
nebo jiného příslušného orgánu místa, kde překážka vznikla.
Občané, kteří podléhají
odvodní povinnosti, jsou povinni neodkladně hlásit okresní vojenské správě místa
jejich trvalého pobytu pominutí překážek, které jim bránily dostavit se k odvodu.
Odvodu se podrobí dodatečně.
(8) Branci povolaní k odvodu se podrobí lékařské prohlídce, kterou provádějí
lékaři-členové okresní odvodní komise. Nemohou-li lékaři zjistit přesně zdravotní
stav brance odešlou ho k doplňujícímu odbornému lékařskému vyšetření. U branců, kteří
se dlouhodobě léčí, zabezpečí státní zdravotní správa nejpozději do 14 dnů před zahájením
odvodního řízení odborné vyšetření tak, aby odvodní komise mohla komplexně posoudit
jejich zdravotní stav. Výsledky zdravotního vyšetření s příslušným návrhem odevzdá
lékař okresní vojenské správě místa trvalého pobytu brance. Brance, u kterých lékaři
zjistí dočasnou neschopnost k vojenské činné službě pro chorobu (vadu), určuje náčelník
okresní vojenské správy k léčebné péči. Těmto brancům se poskytuje bezplatná léčebná
péče v rozsahu a způsobem, které stanoví ministerstvo zdravotnictví České republiky
nebo ministerstvo zdravotnictví Slovenské republiky v dohodě s federálním ministerstvem
obrany.
(9) Podle výsledku lékařské prohlídky vyhlásí předseda komise odvodní
rozhodnutí:
a) o schopnosti brance k vojenské činné službě, nebo
b) o trvalé neschopnosti brance k vojenské činné službě, nebo
c) o odročení odvodu při dočasné neschopnosti brance pro chorobu (vadu).
(10) Branci jsou po dobu svého trvalého pobytu v zahraničí osvobození od
povinnosti dostavit se do České a Slovenské Federativní Republiky, aby splnili pravidelnou
odvodní povinnost. Odvodu se podrobí po návratu k trvalému pobytu do České a Slovenské
Federativní Republiky.
§ 17
Mimořádné a dobrovolné odvody.
(1) Mimořádným odvodům se podrobují osoby podléhající mimořádné odvodní
povinnosti. Není-li možno pro mimořádné okolnosti provést takové odvody způsobem
stanoveným tímto zákonem, upraví způsob jejich provedení ministerstvo národní obrany
se zřetelem k daným okolnostem. Proti odvodnímu rozhodnutí není opravného prostředku.
(2) O mimořádných odvodech platí obdobně ustanovení o pravidelných odvodech.
Nařizují-li se mimořádné odvody, jsou osoby jim podléhající povinny přihlásit se
k nim u orgánu obce pověřené výkonem státní správy příslušné podle místa trvalého
pobytu.
(3) Dobrovolným odvodům se podrobují osoby, kterým byl povolen dobrovolný
vstup do vojska. Dobrovolné odvody se konají podle potřeby. O dobrovolných odvodech
platí obdobně ustanovení o pravidelných odvodech.
§ 18
Přezkoušení.
(1) Je-li odůvodněna domněnka, že konečné odvodní rozhodnutí, podle něhož
branec nebyl odveden, je nesprávné, přezkouší je vyšší odvodní komise.
(2) Přezkoušení je přípustné jen do tří let po 31. prosinci roku, v němž
došlo k odvodnímu rozhodnutí. Bylo-li však toto rozhodnutí způsobeno činem, který
zakládá skutkovou podstatu soudně trestného činu, lze přezkoušení provést kdykoliv.
(3) Přezkoušení nařizují orgány nadřízené okresním vojenským správám,
a) je-li podezření, že odvodní rozhodnutí, podle něhož branec nebyl odveden, bylo
vydáno v důsledku jednání, které je trestným činem,
b) vzniknou-li pochybnosti o správnosti
odvodního řízení, v němž branec nebyl odveden.
(4) Vede-li se trestní řízení pro podezření, že odvodní rozhodnutí, podle
něhož branec nebyl odveden, bylo způsobeno trestným činem, oznámí orgán činný v trestním
řízení, který ve věci vydal pravomocné rozhodnutí, výsledek řízení orgánu nadřízenému
okresní vojenské správě, v jejímž obvodu byl branec podroben odvodu.
(5) Přezkoušení provádí vyšší odvodní komise. Jejím členem nesmí být osoba,
která byla v téže věci členem okresní odvodní komise.
(6) O přezkoušecím řízení platí obdobně ustanovení o odvodním řízení.
Je-li třeba odborného lékařského vyšetření, může být branec odeslán i do jiného zdravotnického
zařízení.
(7) Proti rozhodnutí vyšší odvodní komise není opravného prostředku.
§ 19
Náklady spojené se zápisem, odvodem a přezkoušením
(1) Branci se při použití veřejných dopravních prostředků hradí prokázané
výdaje vynaložené na cestu z místa trvalého nebo přechodného bydliště k zápisu, odvodu,
přezkoušení nebo doplňujícímu odbornému vyšetření zdravotního stavu a zpět. Branci
se hradí jízdné autobusem nebo jízdné v nejnižší třídě osobního vlaku nebo rychlíku.
Jízdné k zápisu, odvodu a přezkoušení hradí obecní úřad místa trvalého pobytu občana;
jízdné k doplňujícímu odbornému vyšetření zdravotního stavu hradí vojenská správa.
Pokud povolání k úkonu zavinil občan zanedbáním nebo obcházením povinnosti nebo uváděním
komise v omyl, jízdné se nehradí.
(2) Osoba, která se nedostavila bez vážného důvodu k přezkoušení, nebo
bylo-li přezkoušení nařízeno proto, že rozhodnutí o neschopnosti k vojenské činné
službě bylo vydáno v důsledku jednání této osoby, které je trestným činem, je povinna
nahradit náklady vynaložené na přezkoušení. Je-li při odeslání některé osoby do vojenské
nemocnice nutný doprovod pro její odpor nebo pro podezření z útěku, hradí náklady
za doprovod dotčená osoba.
(3) Prostory a místnosti k provádění odvodu, jejich otop a udržování po
dobu úředního řízení zajišťuje a vzniklé náklady hradí na žádost okresní vojenské
správy okresní úřad nebo jemu na roveň postavený orgán státní správy.
(4) Náklady vzniklé obcím nebo okresním úřadům při plnění úkolů podle tohoto
zákona, které nelze pokrýt z jejich rozpočtů, se hradí ze státního rozpočtu federace.
Oddíl III
Služební povinnost.
§ 20
Pojem a druhy služební povinnosti.
(1) Služební povinnost je povinnost vojáků včas nastoupit a vykonávat vojenskou
činnou službu (odstavec 2).
(2) Vojenská činná služba zahrnuje:
a) základní službu (§ 27),
b) náhradní službu (§ 28),
c) další službu (§ 37),
d) službu vojáků z povolání (§ 25, odst. 1),
e) službu vojáků ve výslužbě, povolaných přechodně k činné službě (§
25 odst.3),
f) vojenská cvičení (§ 39) a
g) mimořádnou službu (§ 46 odst. 1, § 47 odst. 1, § 49 odst. 2).
(3) Každý voják je povinen plnit služební povinnost osobně podle svých
duševních i tělesných schopností a znalostí.
(4) Vojáci, kteří plní některou z povinností uvedených v odstavci 2, jsou
vojáky v činné službě, ostatní vojáci jsou vojáky mimo činnou službu.
§ 21
Začátek, konec a zbavení služební povinnosti
(1) Služební povinnost vzniká dnem odvedení. Tímto dnem se odvedení zařaďují
do vojska a stávají se vojáky. Až do dne nastoupení základní (náhradní) služby označují
se vojáci výrazem "odvedenci".
(2) Povinnost k základní (náhradní) službě jsou muži povinni plnit po dovršení
věku 18 let, pokud ji nepřevzali dobrovolně.
(3) Služební povinnost končí propuštěním (§ 22) nebo vyloučením z vojska
(§ 23).
(4) Služební povinnosti jsou zbaveny osoby, které podaly prohlášení o
odmítnutí základní (náhradní) služby nebo vojenského cvičení.3)
§ 22
Propuštění z vojska.
(1) Z vojska se propustí:
a) osoby, které byly odvedeny, aniž pro to byl dán právní podklad;
b) osoby, které dosáhly věku, kdy končí jejich branná povinnost. Vykonává-li
osoba, která dosáhla tohoto věku, vojenskou činnou službu v době, kdy bylo nařízeno
některé z mimořádných opatření, prodlužuje se její branná povinnost až do jejího
propuštění z této služby; při zrušení mimořádných opatření musí však býti tyto osoby
propuštěny;
c) osoby, které se na základě přezkumného řízení staly trvale neschopnými
k vojenské činné službě, vyjímajíc vojáky z povolání a ve výslužbě, které lze propustit
jen na jejich písemnou žádost;
d) osoby, u nichž nastaly jiné okolnosti způsobující zánik branné povinnosti
a které přitom nehodlají se souhlasem vojenské správy dobrovolně převzít další plnění
branné povinnosti,
e) osoby, které jsou podle pravomocného rozhodnutí příslušného orgánu
povinny civilní službou.
e) osoby, které jsou povinny civilní službou.
(3) Osobám, které dosáhly věku, kdy končí jejich branná povinnost, může
vojenská správa na jejich žádost dobu jejího trvání prodloužit. Takové osoby lze
pak z vojska propustit na jejich žádost, nebylo-li nařízeno některé z mimořádných
opatření. Z úřední moci lze je propustit kdykoliv. O vojácích z povolání a ve výslužbě,
kteří sami nepožádají o propuštění z vojska, má se za to, že jim byla doba trvání
branné povinnosti prodloužena.
§ 23
Přezkumné řízení
(1) Přezkumným řízením se zjišťuje zdravotní schopnost nebo neschopnost
vojáků k vojenské činné službě.
(2) Přezkumné řízení provádějí přezkumné komise při okresních vojenských
správách, orgánech nadřízených okresním vojenským správám a ve vojenských nemocnicích.
Jejich zřizování, složení a činnost stanoví federální ministerstvo obrany obecně
závazným právním předpisem.
(3) Členy přezkumných komisí u okresních vojenských správ jsou lékaři obdobně
jako u odvodních komisí.
(4) Povolaní vojáci jsou povinni dostavit se k přezkumnému řízení. Jízdné
v nejnižší třídě osobního vlaku nebo rychlíku anebo jízdné autobusem z místa pobytu
do místa přezkumu a zpět hradí vojenská správa.
§ 23a
Úlevy ze služební povinnosti
(1) Prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky, poslancům Federálního
shromáždění - členům výborů Federálního shromáždění zřízených pro brannou politiku,
předsedovi a členům vlády České a Slovenské Federativní Republiky, předsedovi a členům
Rady obrany státu, soudcům Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky,
soudcům Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky, generálnímu prokurátorovi
České a Slovenské Federativní Republiky a generálnímu inspektorovi ozbrojených sil
České a Slovenské Federativní Republiky se po dobu výkonu funkce přeruší nebo odloží
výkon vojenské činné služby.
(2) Nepřevezmou-li osoby uvedené v odstavci 1 dobrovolně služební povinnost,
může jim být uložena pouze za mimořádných opatření a v době branné pohotovosti státu
(§ 46 až 49).
(3) Ustanovení o dobrovolném převzetí služební povinnosti podle odstavce
2 platí i po ukončení funkčního období.
§ 24
Dočasné úlevy ze služební povinnosti
(1) U poslanců zákonodárných sborů se vojenská činná služba odloží, případně
se jejich vojenská činná služba přeruší na dobu, po kterou jsou poslanci zákonodárných
sborů. Vojenské cvičení takto zameškané se promíjí. Ustanovení o promíjení neplatí,
byl-li vyhlášen stav branné pohotovosti státu. Obdobně se postupuje při zvolení do
placené funkce v obecním zastupitelstvu.
(2) Odboroví funkcionáři se nepovolávají na vojenské cvičení a k výkonu
základní služby po dobu trvání stávky nebo stávkové pohotovosti.
(3) Funkcionáři politických stran a politických hnutí a kandidáti do zákonodárných
sborů se nepovolávají na vojenské cvičení a k výkonu základní služby po dobu trvání
volební kampaně až do skončení voleb.
(4) U kandidátů do zákonodárných sborů se nástup vojenské činné služby
odloží, popř. se jejich vojenská činná služba přeruší na dobu volební kampaně až
do skončení voleb.
§ 25
Služební povinnost vojáků z povolání a ve výslužbě.
(1) Vojáky z povolání jsou vojáci, kteří vojenskou službu vykonávají jako
své povolání ve služebním poměru, do něhož byli přijati podle zvláštních předpisů.
Vojáci z povolání jsou povinni vojenskou činnou službou, dokud tento jejich služební
poměr nezanikne.
(2) Vojáci z povolání setrvávají ve vojenské činné službě do splnění převzatého
závazku, který činí nejméně 10 let.
(3) Vojáci z povolání po splnění převzatého závazku se svým souhlasem
setrvávají ve vojenské činné službě a generálové, důstojníci a praporčíci v záloze
setrvávají v záloze podle vojenských hodností do dosažení těchto věkových hranic:
------------------------------------------------------------------ Věkové hranice Záloha Záloha Záloha Vojenské Činná 1. 2. 3. hodnosti služba kategorie kategorie kategorie ------------------------------------------------------------------ rotní, rotmistři a nadrotmistři 45 50 - 55 podpraporčíci, praporčíci a nadpraporčíci 50 50 - 55 podporučíci a poručíci 40 40 45 50 nadporučíci a kapitáni 40 45 50 55 majoři 45 45 50 55 podplukovníci 45 50 55 60 plukovníci 50 55 - 60 generálové 55 60 - 65 generálové - ženy 50 - - 50 ostatní vojákyně z povolání a vojákyně v záloze podle - - 50 hodnosti
Po dobu stanovenou věkovou hranicí pro setrvání v záloze 3. kategorie prodlužuje
se generálům v záloze branná povinnost (§ 5 odst. 2).
(4) Vojáky ve výslužbě se stávají generálové, důstojníci a praporčíci,
kteří byli
a) propuštěni z vojenské činné služby po dosažení věkových hranic
zálohy 3. kategorie,
b) přeloženi do zálohy a dosáhli věkových hranic zálohy 3. kategorie,
c) propuštěni z vojenské činné služby pro trvalou neschopnost k vojenské
činné službě.
Služební povinnost vojáků ve výslužbě trvá, dokud nebyli propuštěni
z vojska. Vláda stanoví nařízením, kdy mohou být na přechodnou dobu povoláni k činné
službě.
§ 26
Osvobození od služební povinnosti příslušníků Federálního policejního
sboru, Policie České republiky, Policejního sboru Slovenské republiky, Sboru hradní
policie, Federální bezpečnostní informační služby, Sboru nápravné výchovy České republiky
a Sboru vězeňské a justiční stráže Slovenské republiky a opatření při jejich propuštění
(uvolnění) ze služebního poměru
(1) Příslušníci Federálního policejního sboru, Policie České republiky,
Policejního sboru Slovenské republiky, Sboru hradní policie, Federální bezpečnostní
informační služby, Sboru nápravné výchovy České republiky a Sboru vězeňské a justiční
stráže Slovenské republiky (dále jen "sbory a bezpečnostní služba"), kteří vykonali
základní službu, jsou po dobu služebního poměru ke sboru nebo bezpečnostní službě
osvobozeni od služební povinnosti (§ 20), kterou by jinak byli povinni.
(2) Osoby, jejichž služební poměr ke sboru nebo bezpečnostní službě skončil,
mají služební povinnost jako vojáci v záloze.
(3) Hodnosti, kterých dosáhli příslušníci sborů nebo bezpečnostní služby
ve vojsku, se zpravidla nemění po dobu jejich služby v těchto sborech nebo bezpečnostní
službě, ani při jejich propuštění nebo uvolnění ze služebního poměru, leč by jim
tato vojenská hodnost nemohla být podle obecně závazných právních předpisů ponechána.
(4) Na žádost osoby uvedené v odstavci 3, podanou po jejím propuštění
nebo uvolnění ze služebního poměru ke sboru nebo bezpečnostní službě, může být vojenská
hodnost upravena podle hodnosti, které dosáhla v těchto sborech nebo bezpečnostní
službě. Úprava hodnosti může být provedena i na návrh orgánu, který osobu propouští
(uvolňuje) ze služebního poměru.
(5) Personální útvary sborů nebo bezpečnostní služby oznámí propuštění
nebo uvolnění ze služebního poměru příslušné okresní vojenské správě.
§ 27
Základní služba.
(1) Základní službou jsou povinny, nejsou-li určeny k náhradní službě
(§ 28), osoby, které byly odvedeny
a) při pravidelných odvodech nebo při dobrovolných odvodech, k nimž
došlo mimo dobu branné pohotovosti státu, nebo
b) při dobrovolných odvodech za branné pohotovosti státu, neomezily-li
svou služební povinnost dobrovolně převzatou na dobu války [§ 6, odst. 3, písm. b)],
nebo
c) při mimořádných odvodech, jde-li o muže odvedené v době, kdy neměli
ještě pravidelnou odvodní povinnost nebo kdy by jinak pravidelné odvodní povinnosti
ještě podléhali, nebo o odvedence, kteří se zavázali k základní službě, k níž nebyli
povinni.
(2) Základní služba trvá 12 měsíců a počítá se ode dne skutečného jejího
nastoupení. Ministerstvo národní obrany může do této doby započítat vykonanou mimořádnou
službu nebo její část.
(3) Vláda může dobu trvání základní služby zkrátit nařízením.
§ 28
Náhradní služba.
(1) Místo základní služby vykonávají náhradní službu osoby určené k ní
podle §§ 29 až 31.
(2) Určení k náhradní službě se stane ze zákona (§ 29), na žádost (§ 30)
nebo z moci úřední (§ 31).
(3) Náhradní služba trvá 5 měsíců a počítá se ode dne skutečného jejího
nastoupení. Ministerstvo národní obrany může do této doby započítat vykonanou mimořádnou
službu nebo její část.
§ 28a
Započítání základní (náhradní) služby
Osobám, které již sloužily ve vojsku a byly z něho propuštěny, se základní
(náhradní) služba už vykonaná započítává do základní (náhradní) služby.
§ 29
Určení k náhradní službě ze zákona.
K náhradní službě se určí osoby, které bez vlastní viny byly odvedeny
po 31. prosinci roku, v němž dovršily 30 let, nebo bez vlastní viny nenastoupily
základní službu do 31. prosince roku, v němž dovršily 30 let.
§ 30
Určení k náhradní službě na žádost.
(1) Bylo-li odvedeno více osob, než je třeba k doplnění počtu vojska stanoveného
podle § 3 odst. 3, určí se dále k náhradní službě počet osob, rovnající se rozdílu
mezi tímto potřebným počtem a počtem osob, které byly skutečně odvedeny. Tento počet
stanoví každoročně ministerstvo národní obrany podle početních přírůstků a úbytků,
k nimž pravděpodobně dojde po nastoupení odvedenců do základní služby.
(2) K náhradní službě podle odstavce 1 lze určit především odvedence a
osoby, jež dosud nevykonaly 5 měsíců základní služby, pokud o to požádají, mají-li
pro svou žádost zvláštní důvody rodinné, hospodářské nebo sociální. Osoby dobrovolně
odvedené lze k náhradní službě určit jen, vznikly-li důvody pro toto určení po jejich
odvedení. Pominou-li důvody po podání žádosti, je žadatel povinen tuto okolnost neprodleně
hlásit.
(3) O žádostech za určení k náhradní službě rozhoduje náčelník okresní
vojenské správy. Proti tomuto rozhodnutí není opravného prostředku.
(4) Ukáže-li se dodatečně, že tu nebylo důvodů, pro něž došlo k určení
k náhradní službě, nebo pominou-li později tyto důvody a není-li ani jiných důvodů
pro toto určení, zruší náčelník okresní vojenské správy po slyšení žadatele původní
rozhodnutí a žadatel se povolá k základní službě. Při tom se mu započítává do základní
služby doba, po kterou konal náhradní službu nebo část základní služby, jakož i doba,
po kterou trvaly ještě po propuštění ze základní nebo náhradní služby důvody, o něž
byla opřena žádost za určení k náhradní službě.
§ 31
Určení k náhradní službě z moci úřední.
(1) Nedosahuje-li počet osob určených k náhradní službě podle ustanovení
§ 30 odst. 2 celého početního přebytku (§ 30 odst. 1), určí vojenská správa k náhradní
službě další osoby, které dosud nevykonaly 5 měsíců základní služby. Při výběru je
třeba dbát především zájmů služebních, zároveň se však přihlédne též k rodinným,
hospodářským a sociálním poměrům.
(2) Rozhodnutí učiněné podle odstavce 1 lze ze služebních důvodů zrušit.
V tomto případě se povolá osoba určená k náhradní službě k výkonu základní služby
jen na dobu končící dnem, jímž by byla její základní služba skončila, kdyby nebyla
bývala určena k náhradní službě.
(3) Nejsou-li splněny podmínky § 30 odst. 1, lze odvedence určit k náhradní
službě jen se souhlasem vlády.
§ 32
Propuštění na trvalou dovolenou místo určení k náhradní službě.
(1) Osoby, které by měly být podle ustanovení § 30 odst. 2 nebo § 31 odst.
1 určeny k náhradní službě, nemohou však být k této službě určeny, jedině proto,
že vykonaly základní službu delší 5 měsíců, propustí se na trvalou dovolenou.
(2) O zrušení rozhodnutí učiněného podle odstavce 1 a o opětném povolání
osoby propuštěné na trvalou dovolenou k základní službě platí obdobně ustanovení
§ 30 odst. 4 a § 31 odst. 2.
§ 33
Nastoupení základní a náhradní služby.
(1) Osoby odvedené při pravidelných odvodech, jimž nebyl povolen odklad
základní (náhradní) služby (§ 34), nastupují tuto službu v kalendářním roce, v němž
byly odvedeny, nebo v roce následujícím.
(2) Nástupní dny vyhlásí každoročně ministerstvo národní obrany v Úředním
listě.
(3) Došlo-li k odvodu po stanoveném nástupním dnu nebo nenastoupil-li odvedenec
základní (náhradní) službu tohoto dne, může mu vojenská správa povolit odklad této
služby do příslušného nástupního dne v příštím kalendářním roce.
(4) Ministerstvo národní obrany může z důležitých důvodů povolit ve zvláštních
případech nastoupení základní (náhradní) služby i mimo nástupní dny vyhlášené podle
odstavce 2. Podrobnosti stanoví vláda nařízením.
(5) Pokud dobrovolníci odvedení za branné pohotovosti státu a osoby odvedené
při mimořádných odvodech jsou povinni konat základní (náhradní) službu, nastoupí
ji zpravidla dnem následujícím po propuštění z mimořádné služby.
§ 34
Odklad základní a náhradní služby.
(1) Odvedencům, kteří se připravují na určité povolání, lze na jejich žádost
povolit odklad základní (náhradní) služby, a to nejdéle do stanoveného nástupního
dne v roce, v němž dovrší 25 let, a jde-li o studující vysokých škol, do ukončení
studia, nejdéle však do 30 let. Obdobně lze povolit odklad, nejdéle však do nástupního
dne v roce, v němž žadatel dovršil 25 let, vyžadují-li toho jiné důvody hodné zvláštního
zřetele.
(2) Vláda stanoví nařízením, kdy lze odložit nastoupení základní (náhradní)
služby z úřední moci.
(3) Osoby, kterým byl povolen odklad, nastoupí základní (náhradní) službu
v roce, kdy odklad končí, nebo v roce následujícím ve stanovený nástupní den .
(4) Ukáže-li se dodatečně, že tu nebylo důvodů, pro které byl odklad základní
(náhradní) služby povolen, nebo pominou-li dodatečně tyto důvody, lze povolení odkladu
zrušit.
(5) Vláda stanoví nařízením, jak se provádí povolování odkladů základní
(náhradní) služby, upraví řízení o žádostech za ně a stanoví, jak se postupuje, bylo-li
zrušeno rozhodnutí o povolení odkladu.
(6) Z rozhodnutí, jímž byla za odklad zamítnuta nebo jímž bylo rozhodnutí
o povolení odkladu zrušeno, lze podat odvolání do 15 dnů po doručení u orgánu, který
rozhodnutí vydal, k orgánu nadřízenému, který rozhoduje s konečnou platností. Rozhodnutí
musí obsahovat poučení o odvolání.
§ 35
Prominutí náhradní služby.
Osobám, které bez vlastní viny do 31. prosince roku, v němž dovršily 30
let, nenastoupily náhradní službu, k níž byly určeny na žádost nebo z moci úřední,
jakož i osobám, určeným k náhradní službě ze zákona, může ministerstvo národní obrany
vykonání náhradní služby prominout.
§ 36
Trvalá dovolená
(1) Vojáky na trvalé dovolené jsou vojáci, kteří byli ze základní (náhradní)
služby předčasně propuštěni a nebyli dosud přeloženi do zálohy. Kromě důvodu uvedeného
v § 32 odst. 1 lze předčasně propustit ze základní služby na trvalou dovolenou vojáky,
a) mají-li být odstraněny jejich přebytečné počty,
b) jde-li o hromadné propuštění
příslušníků jednoho nástupního ročníku před jejich přeložením do zálohy,
c) rozhodne-li
tak přezkumná komise,
d) kterým byl dodatečně povolen odklad,
e) kterým měla být udělena
zdravotní dovolená nejméně na dobu zbývající k dokončení základní služby,
f) ženy,
u nichž bylo zjištěno těhotenství,
g) kteří byli vzati do vazby,
h) kteří byli pravomocně
odsouzeni k trestu odnětí svobody, dnem nástupu trestu.
(2) Z náhradní služby lze předčasně propustit na trvalou dovolenou vojáky
z důvodů uvedených v odstavci 1 písm. b) až h) a vojáky, kteří nemohou konat náhradní
službu pro nemoc nepřetržitě po dobu delší než 28 dnů, jestliže podle vyjádření odborného
lékaře není pravděpodobné, že se uzdraví nejpozději v dalších 14 dnech.
(3) Propuštěním na trvalou dovolenou se základní (náhradní) služba přerušuje.
Vojáci na trvalé dovolené jsou povinni nastoupit k pokračování v základní (náhradní)
službě v nejbližším nástupním termínu, který následuje po pominutí důvodů, pro které
byli propuštěni na trvalou dovolenou.
§ 36a
Prominutí zbytku základní (náhradní) služby
(1) Vojákům propuštěným na trvalou dovolenou podle § 36 odst. 1 písm. a),
b), e) a f) se zbytek základní služby promíjí, nepřesahuje-li šest měsíců. Zbytek
náhradní služby vojákům uvedeným v § 36 odst. 2, se promíjí v případě, že k propuštění
dojde v posledním měsíci náhradní služby.
(2) Jde-li při propuštění podle § 36 odst. 1 písm. b) o dobu kratší než
10 dnů, započítává se tato doba jako vykonaná vojenská činná služba.
(3) Vojákům propuštěným na trvalou dovolenou podle § 36 odst. 1 písm. c)
a d) může federální ministerstvo obrany prominout zbytek základní služby, nepřesahuje-li
tři měsíce, a vojákům propuštěným na trvalou dovolenou podle § 36 odst. 1 písm. g)
a h) zbytek základní služby do jednoho měsíce.
§ 37
Další služba.
(1) Vojákům, kteří vykonali základní službu, lze na jejich žádost povolit,
aby vykonali další službu. Vojákům, kteří konali jen náhradní službu, lze toto povolení
udělit, jen byli-li k náhradní službě určeni podle § 29 nebo § 31. Vláda stanoví
nařízením, jakým způsobem a za jakých podmínek se povoluje konání další služby.
(2) Další službou jsou povinni vojáci, kteří vykonali základní službu,
a) byli-li na svou žádost vzděláni a vycvičeni na náklad státu pro
službu vojáků z povolání nebo dostali-li k tomu účelu stipendia nebo alespoň částečnou
náhradu studijních nákladů, nebo
b) byla-li jim jako vojákůmm z povolání na jejich vlastní žádost státem
poskytnuta úhrada nákladů nebo podpora k zdokonalení nebo vzdělání v zájmu vojenské
služby, nebo
c) byli-li na svou žádost zdokonaleni nebo vycvičeni ve zvláštních
odvětvích vojenské služby, nebo
d) převzali-li závazek k takové službě.
(3) Závazek k další službě podle odstavce 2 písm. a) až c) se posuzuje
podle předpisů platných v době jeho vzniku, závazek k další službě podle odstavce
2 písm. d) podle předpisů platných v době jeho převzetí. Vláda stanoví nařízením,
kdy a za jakých podmínek lze vojáka předčasně propustit z tohoto závazku. Výši náhrady
za nesplnění závazku k další službě stanoví federální ministerstvo obrany a federální
ministerstvo vnitra v dohodě s federálním ministerstvem financí.
§ 37a
Náhrada nákladů
(1) Vojáci v činné službě, kteří jsou na vlastní žádost nebo z důvodu pravomocného
odsouzení soudem pro trestný čin anebo pro služební nezpůsobilost propuštěni před
splněním povinnosti k další službě nebo před splněním převzatého závazku, jsou povinni
vrátit částku, která se rovná nákladům vynaloženým na materiální a finanční zabezpečení
jejich vzdělání nebo vycvičení (dále jen "náhrada nákladů").
(2) Federální ministerstvo obrany a federální ministerstvo vnitra stanoví
obecně závazným právním předpisem podmínky snížení nebo prominutí náhrady nákladů
a v dohodě s federálním ministerstvem financí výši náhrady nákladů.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se použijí, nestanoví-li zvláštní zákon
jinak.3a)
§ 38
Záloha.
(1) Přeložení do zálohy se provede dnem, který následuje po dni skončení
základní služby, další služby nebo služby vojáků z povolání, kteří nebyli přeloženi
do výslužby a mají ještě služební povinnost. Dále budou přeloženy do zálohy dnem,
který následuje po dni skončení mimořádné služby, osoby odvedené při mimořádných
odvodech, které po svém propuštění z této služby nejsou povinny základní (náhradní)
službou a jejichž služební povinnost trvá podle zákona nebo na podkladě dobrovolného
převzetí. Dobrovolníci odvedení za branné pohotovosti státu se přeloží za obdobných
podmínek do zálohy dnem, který následuje po dni skončení mimořádné služby, nejde-li
o osoby, které dobrovolně převzaly služební povinnost jen na dobu války. Takové osoby
se z vojska propustí [§ 22 odst. 1 písm. d)].
(2) Osoby, kterým byla náhradní služba prominuta podle ustanovení § 35,
zařadí se do zálohy, a nastoupily-li již náhradní službu, přeloží se do zálohy dnem,
který následuje po dni propuštění z této služby.
(3) Osoby přeložené do zálohy jsou až do doby, kdy budou propuštěny (vyloučeny)
z vojska nebo kdy se stanou vojáky z povolání nebo v další službě, vojáky v záloze.
Služební povinnost plní konáním vojenských cvičení (§ 39) a mimořádné služby (§ 46
odst. 1, § 47 odst. 1).
§ 39
Vojenská cvičení.
(1) Vojíni, svobodníci a poddůstojníci v záloze jsou povinni vojenskými
cvičeními v úhrnné době 12 týdnů; vojáci v záloze. kteří konali základní (náhradní)
službu kratší než tři čtvrtiny této služby (§ 27 odst. 2 a 3, § 28 odst. 3), jsou
povinni vojenskými cvičeními v úhrnné době 16 týdnů.
(2) Generálové, důstojníci a praporčíci v záloze jsou povinni vojenskými
cvičeními v úhrnné době 16 týdnů; do ní se započítávají vojenská cvičení, která vykonali
jako příslušníci mužstva nebo poddůstojníci.
(3) Vojáci v záloze se povolávají zpravidla ke čtyřem pravidelným cvičením
po třech nebo čtyřech týdnech. Federální ministerstvo obrany stanoví počet a délku
jednotlivých cvičení s ohledem na potřeby výcviku nebo zajištění připravenosti ozbrojených
sil tak, aby nebyla překročena úhrnná doba podle odstavce 1 nebo 2; může prominout
vojákům v záloze konání cvičení, pokud je vycvičeno více osob nebo pokud vzhledem
k vykonávanému zaměstnání nebo jiné přípravě jsou v potřebném rozsahu vycvičeni.
Přesahuje-li mimořádná nebo zvláštní služba šest měsíců, může ji federální ministerstvo
obrany započítat jako jedno nebo dvě cvičení.
(4) Vojáci z povolání, jakož i vojáci, kteří konali další službu (§ 37),
jsou po přeložení do zálohy povinni vojenskými cvičeními jako příslušníci téhož ročníku
narození.
(5) Vojáci v záloze, kteří dlouhodobě pobývají v zahraničí, se nepovolávají
po tuto dobu ke cvičení, jsou však povinni je vykonat po návratu ze zahraničí. Federální
ministerstvo obrany může těmto vojákům z důvodů hodných zvláštního zřetele prominout
vykonání všech nebo některých cvičení.
(6) Vojákům v záloze může být na jejich žádost povoleno, aby konali mimo
povinná cvičení též cvičení dobrovolná. Dobrovolná cvičení se nezapočítávají do úhrnné
doby cvičení.
(7) Zavádějí-li se bojové prostředky nebo vyžadují-li toho důvody výcvikové,
mohou být povoláni vojáci v záloze k výjimečnému vojenskému cvičení na dobu nezbytné
potřeby. Povolání vojáků v záloze v rozsahu přesahujícím průměrný počet dvou ročníků
narození vyžaduje předchozího schválení vlády. Výjimečné cvičení se podle možnosti
započte do úhrnné doby cvičení, stanovené v odstavcích 1, 2 a 4.
(8) Vojákům v záloze může být na jejich žádost okresní vojenskou správou
povolen odklad vykonání cvičení na jiné období roku, případně na příští rok. O odklad
cvičení může se souhlasem vojáka žádat i zaměstnavatel. Podání žádosti nemá odkladný
účinek.
(9) Ze cvičení se předčasně propustí vojáci, kteří se z důvodu nemoci
nebo úrazu stanou na zbývající dobu neschopnými vojenské činné služby, kteří byli
během cvičení vzati do vazby nebo jimž byl během cvičení povolen odklad cvičení.
Doba, po kterou konali cvičení, se jim započítá do úhrnné doby cvičení.
§ 40
Nahrazování zameškané základní (náhradní) služby nebo vojenského cvičení
(1) Vojáci konající základní (náhradní) službu nebo vojenské cvičení jsou
povinni plně nahradit službu, kterou zameškali překročením řádné a zvláštní dovolené,
dovolenou bez nároku na peněžní náležitosti, výkonem kázeňského trestu vězení, zběhnutím
nebo svémocným odloučením.
(2) Nahrazování vojenské činné služby podle odstavce 1 může být prominuto.
Nelze však prominout dobu zameškanou zběhnutím a svémocným odloučením.
(3) Základní (náhradní) služba nebo vojenské cvičení zameškané nemocí,
úrazem nebo zdravotní dovolenou se nenahrazuje, jestliže nemoc nebo úraz nevznikly
nebo se nezhoršily vlastní vinou vojáka.
Oddíl IV
Povinnost k zvláštní službě.
§ 41
Druhy zvláštní služby.
Zvláštní službou se rozumí:
a) služba příslušníků veřejných ozbrojených sborů, konaná v ozbrojených
silách podle tohoto zákona (§ 46 odst. 2) nebo podle zvláštních zákonů,
b) služba konaná v ozbrojených silách podle tohoto zákona (§ 46 odst.
2) příslušníky veřejných ochranných sborů.
§ 42
Vznik a konec povinnosti k zvláštní službě.
(1) Povinnost k zvláštní službě vzniká dnem, na který zní povolání do této
služby, bez ohledu na případné dřívější zařadění dotčených osob do vojska.
(2) Povinnost k zvláštní službě končí propuštěním z této služby (§ 43).
§ 43
Propuštění ze zvláštní služby.
Ze zvláštní služby budou propuštěny:
a) osoby, které byly povolány, aniž pro to byl dán právní podklad,
b) osoby, které se staly tělesně nebo duševně nezpůsobilými k zvláštní
službě,
c) osoby, u nichž nastaly jiné okolnosti způsobující zánik branné povinnosti,
vyjímajíc dosažení stanoveného věku (§ 46 odst. 4),
d) osoby povolané k mimořádné službě,
e) osoby povolané k této službě v době mimořádných opatření, jakmile
se zruší tato opatření.
Oddíl V
Osobní úkony pro potřeby ozbrojených sil.
§ 45
Rozsah povolání.
(1) Osobními úkony pro potřeby ozbrojených sil se rozumí činnost vojáků
v záloze související s vyhlášením mimořádných opatření.
(2) Bylo-li nařízeno jakékoli mimořádné opatření podle tohoto zákona, lze
pro potřeby ozbrojených sil požadovat osobní úkony od vojáků v záloze, kteří mohou
být pro tento případ předem určeni. Tito vojáci podléhají po dobu plnění osobních
úkonů vojenské kázeňské a soudní pravomoci.
(3) Povoláním vojáků v záloze do mimořádné služby se ruší jejich určení
k osobním úkonům.
(4) Vojáci v záloze předem určení k osobním úkonům vykonávají místo vojenských
cvičení nezbytnou přípravu.
(5) O povolání k osobním úkonům, o náhradě jízdného povolaných osob, o
nastoupení k výkonu osobních úkonů a o propuštění z nich platí obdobně ustanovení
o mimořádné službě a vojenských cvičeních.
Oddíl VI
Mimořádná opatření.
§ 46
Mimořadní opatření mimo dobu branné pohotovosti státu.
(1) Dojde-li k událostem ohrožujícím zvýšenou měrou samostatnost, celistvost
a jednotu státu nebo ústavní zřízení (doba zvýšeného ohrožení státu), může president
republiky nařídit, aby byli povoláni k mimořádné službě na dobu nezbytné potřeby
vojáci v záloze, a to v počtu nepřesahujícím počet vojáků v záloze sedmi nejmladších
ročníků narození.
(2) Mimo opatření uvedená v odstavci 1 může president republiky na návrh
vlády nařídit, aby byly povolány k zvláštní službě veřejné ozbrojené sbory, které
vláda určila, veřejné ochranné sbory, části nebo jednotliví příslušníci těchto sborů
a jednotky složené z těchto osob. Osoby, které v takových případech budou povolány,
mohou být již předem určeny. Povolané osoby podléhají vojenskému velení, stávají
se příslušníky ozbrojených sil, i když nejsou vojáky, dnem, na který jsou povolány,
při povolání sborů, jednotech nebo jejich částí dnem, na který je povolán sbor, jednotka
nebo část, k nimž náleží. Podléhají po dobu této zvláštní služby vojenské kázeňské
a soudní pravomoci a ustanovením trestního zákona o trestných činnech vojenských.
(3) Po dobu trvání mimořádných opatření podle odstavce 1 nebo 2 nelze propustit
ani z vojenské činné služby, ani ze zvláštní služby osoby, které v době vykonávání
této služby dosáhly věku, kdy by jinak končila jejich branná povinnost.
(4) Mimořádná opatření uvedená v odstavcích 1 a 2 zrušuje president republiky.
§ 47
Mobilisace.
(1) Mobilisací se podle tohoto zákona rozumí hromadné povolání vojáků mimo
činnou službu k mimořádné službě, přesahuje-li toto povolání svým rozsahem rozsah
opatření uvedených v § 46.
(2) Mobilisace může být všeobecná nebo částečná; všeobecná mobilisace se
vztahuje na všechny vojáky mimo činnou službu, kteří nejsou zproštěni mimořádné služby,
jakož i na celé státní území; částečná mobilizace se vztahuje na část uvedených vojáků,
popřípadě na část státního území.
(3) Mobilizaci nařizuje president republiky.
(4) Opatření nařízená k provedení mobilisace se zrušují demobilisací. Nařizuje
ji president republiky.
§ 48
Některé právní účinky vyhlášení stavu branné pohotovosti státu.
(1) Jakmile je veřejně známo, že stát mobilisací vstoupil do stavu branné
pohotovosti, jsou vojáci, kteří dlí mimo území republiky, povinni dostavit se bez
zvláštního povolání neprodleně k nastoupení vojenské činné služby. President republiky
může vyzvat vojáky, kteří z důvodů nezávislých na jejich vůli nemohou nastoupit vojenskou
činnou službu z území mimo republiku, aby se přihlásili do vojenských služeb spojeneckého
státu, v němž dlí nebo do něhož se mohou dostat, a aby pro případ, že jim na podkladě
jejich přihlášky bude umožněna služba v armádě spojeneckého státu, tuto službu konali
po dobu války. Vojáci jsou povinni této výzvy uposlechnout.
(2) Za branné pohotovosti státu se konají jen mimořádné a dobrovolné odvody.
Dobrovolně mohou však v této době vstoupit do vojska jen osoby, které v době přihlášky
nebyly ještě povolány k mimořádnému odvodu. Vojákům v záloze a ve výslužbě, kteří
nebyli povoláni k vojenské činné službě, může vojenská správa na jejich žádost povolit
dobrovolné konání mimořádné služby. Žádost za povolení dobrovolného konání mimořádné
služby nelze odvolat.
§ 49
Mimořádná opatření za branné pohotovosti státu.
(1) Za branné pohotovosti státu může president republiky na návrh vlády
nařídit mimořádné odvody (§ 17 odst. 1) osob, podléhajících branné povinnosti (§
5), které dosud nebyly odvedeny nebo byly z vojska propuštěny. Toto ustanovení se
nevztahuje na osoby uvedené v § 22 odst. 1 písm. e).
(2) Osoby odvedené při mimořádných odvodech nastupují mimořádnou službu
v nástupní dny, které stanoví ministerstvo národní obrany, a setrvají v ní až do
propuštění. Musí být propuštěny z této služby, jakmile byl ukončen stav branné pohotovosti
státu. Ženy odvedené při mimořádných odvodech, jakož i osoby, které dobrovolně vstoupily
do vojska toliko na dobu války, se propustí dnem propuštění z mimořádné služby zároveň
z vojska [§ 22 odst. 1 písm. d)], nepožádají-li o přeložení do zálohy a nezavázaly-li
se ani konat základní službu po skončení mimořádné služby.
§ 50
Zproštění mimořádné služby.
(1) Povinnosti nastoupit mimořádnou službu lze zprostit osoby, u nichž
je v důležitém zájmu ozbrojených sil nebo v jiném důležitém obecném zájmu třeba,
aby mohly dále vykonávat své zaměstnání. Vojáci v záloze mladší 35 let mohou být
zproštěni jen v případech hodných zvláštního zřetele.
(2) Zaměstnavatelé mohou požádat o zproštění povinnosti mimořádné služby
pro své zaměstnance okresní vojenskou správu, v jejímž obvodu mají sídlo. Orgány
státní správy mohou vyžadovat zproštění pro občany, pokud však jde o osoby v pracovním
nebo obdobném poměru, až po projednání s jejich zaměstnavatelem.
(3) Povinnosti k mimořádné službě lze zprostit předem nebo až za mimořádných
opatření. Zproštění nabývá účinnosti, je-li provedeno předem, dnem vyhlášení mimořádných
opatření, je-li provedeno až za mimořádných opatření, dnem, kdy příslušný orgán vojenské
správy rozhodl o zproštění. Zaměstnavatelé a orgány státní správy jsou povinni oznámit
pominutí důvodů, pro něž bylo zproštění provedeno, okresní vojenské správě, která
zproštění provedla, a okresní vojenské správě místa trvalého pobytu zproštěné osoby.
(4) Zproštění může být omezeno na určitou dobu. Rozhodnutí, jímž bylo povoleno
zproštění, lze po pominutí důvodů nebo v důležitém zájmu ozbrojených sil zrušit.
ČÁST 3
Různá ustanovení.
§ 51
Ohlašovací povinnost a vojenská evidence
(1) Branci, vojáci a osoby, jež byly určeny k zvláštní službě a byly o tomto
svém určení uvědoměny, jsou povinni neodkladně hlásit skutečnosti důležité pro vojenskou
evidenci, a to změny místa trvalého a přechodného pobytu, zaměstnavatele, zaměstnání,
úrazy a vážná onemocnění mající vliv na výkon jejich branné povinnosti a změny údajů
uvedených ve vojenských průkazech orgánům vojenské správy, u nichž jsou vedeni v
evidenci.
(2) Vojenskou evidenci vojáků v činné službě vedou příslušné orgány ozbrojených
sil, ostatních osob uvedených v odstavci 1 okresní vojenské správy. Způsob vedení
vojenské evidence stanoví federální ministerstvo obrany obecně závazným právním předpisem.
Zastupitelské úřady vedou vojenskou evidenci občanů České a Slovenské Federativní
Republiky žijících v zahraničí.
(3) Orgány, které vedou evidenci obyvatelstva, spolupracují s okresními vojenskými
správami při vedení vojenské evidence, zejména oznamují příslušným okresním vojenským
správám, kteří branci a vojáci mimo činnou službu se přihlásili k trvalému pobytu
nebo se z něho odhlásili.
(4) Orgány činné v trestním řízení oznamují vzetí do vazby nebo pravomocné
odsouzení brance nebo vojáka mimo činnou službu okresní vojenské správě místa trvalého
pobytu; nápravně výchovné ústavy ministerstva spravedlnosti České republiky a ústavy
ministerstva spravedlnosti Slovenské republiky oznamují propuštění z výkonu trestu
odnětí svobody.
(5) Orgán pověřený vedením matriky příslušný podle místa trvalého pobytu
brance nebo vojáka mimo činnou službu oznamuje jeho úmrtí příslušné okresní vojenské
správě. Při úmrtí vojáka v činné službě zasílá kopii úmrtního listu vojenskému útvaru,
jehož byl voják příslušníkem.
(6) Zaměstnavatelé mohou vyžadovat od svých zaměstnanců předložení vojenského
průkazu ke zjištění údajů potřebných pro jejich zproštění (§ 50) a zabezpečení ostatních
úkolů pro dobu mimořádných opatření.
§ 52
O povolávání.
(1) Osoby, které byly povolány k vojenské činné službě, k zvláštní službě,
k osobním úkonům pro potřeby ozbrojených sil nebo k zjištění neschopnosti k vojenské
činné službě nebo nezpůsobilosti k zvláštní službě nebo k osobním úkonům, jsou povinny
povolání uposlechnout.
(2) Povolání se provádí povolávacím rozkazem, popřípadě veřejnou vyhláškou;
při mobilizaci též mobilizační výzvou. Druhy povolávacích rozkazů stanoví federální
ministerstvo obrany. Povolávací rozkazy se doručují poštou nebo prostřednictvím orgánů
obcí pověřených výkonem státní správy; při mimořádných opatřeních rovněž prostřednictvím
vojáků v záloze určených k osobním úkonům. Nebude-li při povolání k mimořádné službě
stanoveno jinak, jsou povolané osoby povinny do čtyř hodin po uvědomění nastoupit
cestu do stanoveného místa.
(3) Povolaným osobám hradí stát jízdné z místa trvalého pobytu do místa nastoupení,
osobám propuštěným jízdné z místa propuštění do místa budoucího trvalého pobytu;
podrobnosti stanoví vláda nařízením.
(4) Osoby, které poruší odvodní povinnost nebo naruší průběh odvodního řízení,
neuposlechnou povolání vydaného na základě branného zákona orgánem vojenské správy,
úmyslně zničí nebo zneužijí průkaz vydaný branci nebo vojákovi anebo průkaz o neschopnosti
k vojenské činné službě, se dopouští přestupku, za který lze uložit pokutu do 3000
Kčs. Ustanovení předchozí věty platí i o osobách určených k osobním úkonům pro potřeby
ozbrojených sil nebo k zvláštní službě a o osobách, u nichž má být zjištěna neschopnost
k vojenské činné službě nebo nezpůsobilost k zvláštní službě nebo k osobním úkonům
pro potřeby ozbrojených sil.
§ 53
Vojenské průkazy.
(1) K prokazování příslušnosti k ozbrojeným silám a pro potřeby vojenské
evidence osob podléhajících služební povinnosti se vydává vojenský průkaz. Při služebním
styku a v případech, kdy to vyplývá z účelu úkonu, je voják v činné službě povinen
prokázat svoji příslušnost k ozbrojeným silám vojenským průkazem.
(2) Osobám trvale neschopným k vojenské činné službě se vydává průkaz o
neschopnosti k vojenské činné službě, který obsahuje jméno, příjmení, rodné číslo,
místo trvalého pobytu a den propuštění osoby z vojska.
(3) Vojenské průkazy vydává federální ministerstvo obrany. Ve vojenských
průkazech pro osoby podléhající služební povinnosti se uvádí jméno, příjmení, rodné
číslo, místo trvalého pobytu vojáka, vojenská hodnost a vojenský útvar; v průkazech
pro vojáky v základní (náhradní) službě a v záloze se dále uvádí údaje o druhu služební
povinnosti, vojenské odbornosti a jiné zvláštní záznamy (zdravotní apod.).
(4) Vojenský průkaz nelze připojit jako přílohu k podáním, předat nepovolaným
osobám ani vyvézt do zahraničí. Ztrátu vojenského průkazu je občan povinen hlásit
vojenské správě bez zbytečného prodlení.
§ 54
Styk občanů s orgány vojenské správy
(1) Branci, odvedenci, vojáci na trvalé dovolené a v záloze předkládají veškerá
podání ve věcech svého branného poměru okresní vojenské správě místa trvalého pobytu.
Rozhodnutí orgánů vojenské správy a doklady se občanům doručují přímo, poštou nebo
prostřednictvím obecních úřadů pověřených výkonem státní správy.
(2) Okresní vojenské správy mohou povolat občany k jednání v případě vzniku
pochybností o splnění jejich branné povinnosti.
§ 55
Vystěhování
Cestování do zahraničí
V době mimořádných opatření musí mít osoby podléhající branné povinnosti
k cestování do zahraničí souhlas vojenské správy.
§ 56
Vstup do cizích vojenských služeb.
Náhrada příjmu při službě v ozbrojených silách
(1) Náhrada příjmu náleží osobám samostatně výdělečně činným při vojenském
cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách, s výjimkou vojenské základní
(náhradní) služby.
(2) Náhrada příjmu činí za každý kalendářní den vojenského cvičení (jiné
služby),
a) nevyživuje-li osoba samostatně výdělečně činná žádnou osobu, 60 %,
b)
vyživuje-li osoba samostatně výdělečně činná jednu osobu, 75 %,
c) vyživuje-li osoba
samostatně výdělečně činná dvě osoby, 90 %,
d) vyživuje-li osoba samostatně výdělečně
činná tři a více osob, 95 %,
jedné třicetiny z částky vyměřovacího základu. Vyměřovacím
základem je průměr, který z úhrnu měsíčních vyměřovacích základů5) zjištěných za
posledních 12 kalendářních měsíců před měsícem, v němž došlo k nástupu služby v ozbrojených
silách, připadá na jeden kalendářní měsíc s tím, že se přihlíží jen k těm kalendářním
měsícům, za které byla osoba samostatně výdělečně činná povinna platit zálohy na
pojistné na důchodové zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti.(3) Za osobu samostatně výdělečně činnou se pro účely tohoto zákona považuje
osoba, která se pro účely důchodového zabezpečení6) považuje za osobu samostatně
výdělečně činnou nebo za spolupracující osobu osoby samostatně výdělečně činné.
(4) Vyživovanými osobami se rozumějí osoby, které se pro účely poskytování
náhrady mzdy při vojenském cvičení zaměstnancům v pracovním poměru považují za osoby,
o které zaměstnanec pečuje.7)
(5) O náhradě příjmu rozhoduje a vyplácí ji příslušná okresní vojenská správa
podle místa trvalého pobytu osoby samostatně výdělečně činné. Náhrada příjmu se vyplácí
měsíčně pozadu, a to nejpozději do konce kalendářního měsíce následujícího po měsíci,
za který náhrada náleží.
ČÁST 5
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení.
§ 75
Prováděcí předpisy.
Vláda vydá prováděcí předpisy k tomuto zákonu nařízením, které může vyhradit
bližší úpravu některých věcí ve svých mezích služebním předpisům ministerstva národní
obrany.
§ 76
Příslušnost.
(1) Pokud tento zákon nebo předpisy vydané podle něho nestanoví jinak, jsou
k vydávání rozhodnutí a opatření podle tohoto zákona příslušné v prvním stupni okresní
(a jim na roveň postavené) vojenské správy a příslušné územní orgány státní správy,
ve druhém stupni orgány nadřízené okresním vojenským správám a příslušné územní orgány
státní správy 4). Sídla územních vojenských správních orgánů a obvody jejich působnosti
stanoví federální ministerstvo obrany. Příslušnost vojenských útvarů ve věcech vojáků
v činné službě upraví federální ministerstvo vnitra služebními předpisy.
(2) Pokud tento zákon nebo předpisy vydané podle něho nestanoví odchylky
od obecných předpisů o řízení ve věcech správních, platí tyto předpisy.
(3) Soudy, prokuratura a orgány státní správy jsou v mezích své působnosti
povinny spolupůsobit při provádění tohoto zákona a předpisů vydaných podle něho.
(4) Útvary Policie České republiky a Policejního sboru Slovenské republiky
jsou v mezích své působnosti povinny vyhovět přímým dožádáním okresních vojenských
správ v případech, kdy je nebezpečí v prodlení, zejména ve věcech týkajících se zjišťování
pobytu osob, které se nedostavily k zápisu nebo k odvodu, vojáků mimo činnou službu,
kteří se nepřihlásili k pobytu, a vojáků, kteří nenastoupili činnou službu.
§ 77
Osvobození od poplatků.
Podání, protokoly a vysvědčení potřebné k provedení tohoto zákona nebo předpisů
vydaných podle něho jsou osvobozeny od poplatků a dávek.
§ 80
Přechodná úprava služební povinnosti příslušníků Státní bezpečnosti a Veřejné
bezpečnosti.
Ustanovení § 26 odst. 1 platí i pro příslušníky Státní bezpečnosti a Veřejné
bezpečnosti, kteří nevykonali základní službu nebo vykonali jen její část a na které
se vztahují ustanovení § 16 odst. 2 a 5 zákona ze dne 21. prosince 1948 č. 286 Sb.,
o národní bezpečnosti.
§ 82
Započítání vojenské služby vykonané v některých ozbrojených sborech.
(1) Na odvody provedené na Slovensku v době od 15. března 1939 do 28. srpna
1944 se hledí, jako kdyby byly provedeny podle dosavadního branného zákona.
(2) Služba vykonaná v ozbrojených silách tzv. Slovenského státu v době od
15. března 1939 do 28. srpna 1944 se započítává do celkové doby základní (náhradní)
služby podle tohoto zákona.
(3) Krajanům, kteří se navrátili do Československé republiky, započítává
se do celkové doby základní (náhradní) služby podle tohoto zákona doba vojenské služby,
kterou vykonali ve spojeneckých armádách. O započtení vojenské služby vykonané v
jiných armádách rozhoduje ministerstvo národní obrany v dohodě s ministerstvem zahraničních
věcí.
(4) Dosavadní předpisy upravující započítání vojenské služby vykonané v československé
armádě v zahraničí, ve spojenecké armádě, v první československé armádě na Slovensku
nebo v partyzánské jednotce zůstávají nedotčeny. Pokud nejde o vojáky z povolání,
hodnotí se vojenská služba všech těchto druhů jako mimořádná služba podle tohoto
zákona.
(5) Vojenská služba vykonaná ve spojenecké armádě na podkladě výzvy podle
ustanovení § 48 odst. 1 věty druhé se započítává jako mimořádná služba konaná podle
ustanovení tohoto zákona.
(6) Ministerstvo národní obrany může v dohodě s ministerstvem zahraničních
věcí osobám, které nabyly československého občanství, započítat do celkové doby základní
(náhradní) služby dobu vojenské služby, kterou vykonaly v cizích armádách.
§ 83
Výklad některých pojmů.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, rozumějí se tam, kde se mluví o "generálech",
muži i ženy, o "důstojnících, praporčících, poddůstojnících, vojácích, vojácích v
záloze a dobrovolnících" také "důstojnice, praporčice, poddůstojnice, vojákyně, vojákyně
v záloze a dobrovolnice" a výrazem "mužstvo" se rozumějí muži i ženy.
§ 84
Poměr k dosavadním předpisům.
(1) Zrušují se všechny dosavadní předpisy, které odporují ustanovením
tohoto zákona, zejména:
1. branný zákon republiky Československé ze dne 19. března 1920, č. 193
Sb., ve znění předpisů jej měnících a doplňujících,
2. zákon ze dne 8. dubna 1927, č. 53 Sb., o ročním kontingentu branců,
o náhradní záloze a o některých změnách branného zákona,
3. vládní nařízení ze dne 15. dubna 1932, č. 52 Sb., jímž se poskytují
úlevy ve vykonávání branné povinnosti příslušníkům československým trvale usedlým
v mimoevropských zemích,
4. zákon ze dne 11. května 1932, č. 66 Sb., o délce presenční služby
a o některých změnách branného zákona a zákona ze dne 8. dubna 1927, č. 53 Sb.,
5. vládní nařízení ze dne 28. dubna 1933, č. 71 Sb., o odkladu presenční
služby,
6. zákon ze dne 19. prosince 1934, č. 267 Sb., o délce presenční služby,
7. zákon ze dne 3. března 1937, č. 26 Sb., kterým se mění § 3 zákona
ze dne 11. května 1932, č. 66 Sb.,
8. zákon č. 14/1946 Sb.,
9. ustanovení § 401 b) zákona č. 119/1873 ř. z.,
10. ustanovení § 509, odst. 2 zák. čl. XXXIII/1896,
11. ustanovení čl. I zákona ze dne 1. července 1947, č. 130 Sb., jímž
se mění ustanovení branného zákona o povolování sňatků osob podléhajících branné
povinnosti a s tím souvisící ustanovení zákona o vyživovacím příspěvku.
(2) Zákon ze dne 7. dubna 1948 č. 85 Sb., jímž se na přechodnou dobu vylučuje
přeložení do zálohy (propuštění ze svazku ozbrojených sil Československé republiky)
některých kategorií důstojníků z povolání, zůstává nedotčen.
Gottwald v. r.
Dr. John v. r.
Zápotocký v. r.
arm. gen. Svoboda v. r.
1) Zákon č. 333/1991 Sb., o Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie.
2) Komise u územního vojenského správního orgánu druhého stupně.
2a) § 9 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR č.
548/1991 Sb. a zákona ČNR č. 15/1993 Sb.
Zákon ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění, ve znění zákona
ČNR č. 592/1992 Sb., zákona ČNR č. 10/1993 Sb. a zákona ČNR č. 15/1993 Sb.
Nařízení vlády ČR č. 216/1992 Sb., kterým se vydává Zdravotní řád a provádějí
některá ustanovení zákona České národní rady č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, ve znění nařízení vlády ČR č. 50/1993 Sb. (úplné znění č. 117/1993 Sb.).
3) § 1 odst. 1 a § 2 zákona č. 18/1992 Sb., o civilní službě.
3a) § 29a zákona č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve
znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 361/1992 Sb.).
4) Např. zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, zákon SNR č. 472/1990 Sb.,
o organizaci místní státní správy.
5) § 14 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb., zákona č. 160/1993
Sb., zákona č. 307/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.
6) § 2 odst. 3 a 4 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění
zákona ČNR č. 37/1993 Sb. a zákona č. 307/1993 Sb.
7) § 20 odst. 2 nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce
a některé další zákony.