172/2001 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 18. dubna 2001
k provedení zákona o požární ochraně
Změna: 498/2002 Sb.
Vláda nařizuje podle § 30 zákona č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně, ve znění zákona č. 237/2000 Sb., (dále jen "zákon"):
ČÁST PRVNÍ
DRUHY DOKUMENTACE POŽÁRNÍ OCHRANY
KRAJŮ A OBCÍ, JEJICH OBSAH A VEDENÍ
HLAVA I
DRUHY DOKUMENTACE POŽÁRNÍ OCHRANY
§ 1
(1) Dokumentaci požární ochrany kraje tvoří
a) koncepce požární ochrany kraje,1)
b) roční zpráva o stavu požární ochrany kraje,2)
c) požární poplachový plán kraje,
d) dokumentace k zabezpečení
1. plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany,
2. zdrojů vody k hašení požárů,
e) dokumentace k zabezpečení požární ochrany
1. v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru,
2. v budovách zvláštního významu,
3. při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob.
(2) Dokumentaci požární ochrany obce tvoří
a) dokumentace o zřízení jednotky sboru dobrovolných hasičů obce
nebo společné jednotky požární ochrany,
b) řád ohlašovny požárů,
c) dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti,
d) požární řád obce,
e) dokumentace k zabezpečení
1. požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší
počet osob,
2. úkolů požární ochrany pro období stavu ohrožení státu
a válečného stavu,
f) plán výkonu služby členů jednotek sboru dobrovolných hasičů
vybraných obcí (§ 20 odst. 2), a to včetně jejich pohotovosti
mimo pracoviště.
(3) Součástí dokumentace požární ochrany krajů a obcí je také
další dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti
zpracovávaná a vedená podle zvláštních právních předpisů.3)
HLAVA II
OBSAH A VEDENÍ DOKUMENTACE POŽÁRNÍ OCHRANY
§ 2
Koncepce požární ochrany kraje
Koncepce požární ochrany kraje1)obsahuje
a) všeobecnou charakteristiku kraje se základními demografickými
a geografickými údaji o kraji, s charakteristikou hospodářství,
kulturních a historických objektů se zřetelem na jejich potřeby
k zabezpečení požární ochrany a záchranných a likvidačních
prací,
b) určení rizik požárů a rizik ostatních mimořádných událostí na
území kraje,
c) způsob předcházení rizikům a přípravu na mimořádné události
a jejich řešení, plnění úkolů hasičského záchranného sboru
kraje a jednotek sboru dobrovolných hasičů obcí a podmínky pro
jejich činnost a činnost integrovaného záchranného systému,
d) střednědobé a dlouhodobé úkoly se zřetelem na zvládání možného
ohrožení podle písmene b), řešení požární ochrany a její
materiální a technické zabezpečení.
§ 3
Roční zpráva o stavu požární ochrany kraje
Roční zpráva o stavu požární ochrany kraje2) obsahuje
vyhodnocení
a) výkonu státního požárního dozoru,
b) preventivně výchovné činnosti,
c) záchranných a likvidačních prací včetně příslušných
statistických údajů,
d) plnění úkolů uvedených v koncepci požární ochrany.
§ 4
Obsah požárního poplachového plánu kraje
(1) Požární poplachový plán kraje obsahuje
a) výčet jednotek požární ochrany v kraji,
b) zásady součinnosti jednotek požární ochrany při zdolávání
požárů, při provádění záchranných prací na území kraje a při
poskytování pomoci mezi kraji a pomoci do sousedního státu,
c) úpravu povolávání jednotek požární ochrany v rámci operačního
řízení ke zdolávání požárů a k záchranným pracím,
d) způsob vyhlašování jednotlivých stupňů požárního poplachu,
e) úpravu činnosti ohlašoven požárů,
f) poplachový plán integrovaného záchranného systému kraje4) a
g) úpravu činností operačních a informačních středisek hasičského
záchranného sboru kraje5) (dále jen "operační a informační
středisko").
(2) V příloze požárního poplachového plánu kraje se stanoví
rozdělení jednotek požární ochrany do jednotlivých stupňů
požárního poplachu a jejich předurčenost pro obce a objekty.
§ 5
Dokumentace k zabezpečení plošného pokrytí
území kraje jednotkami požární ochrany
(1) Dokumentace k zabezpečení plošného pokrytí kraje
jednotkami požární ochrany (dále jen "plošné pokrytí") obsahuje
a) stanovení stupně nebezpečí území obce podle demografických
údajů, počtu požárů a charakteru území,
b) seznam jednotek požární ochrany zabezpečujících plošné pokrytí,
jejich dislokaci a předurčení podle základní tabulky plošného
pokrytí6) pro jednotlivá katastrální území obcí,
c) cílové početní stavy jednotek požární ochrany s územní
působností a jejich vybavení věcnými prostředky požární ochrany
a požární technikou,
d) seznamy jednotek požární ochrany předurčených pro systémy
záchranných prací, zejména při dopravních nehodách, živelních
pohromách, haváriích a pro ochranu obyvatelstva,
e) způsob, kterým kraj finančně zabezpečí plošné pokrytí.
(2) Plošné pokrytí se aktualizuje podle změn požárního
nebezpečí území obcí a podle akceschopnosti jednotek požární
ochrany.
§ 6
Dokumentace kraje k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů
Dokumentace k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů
obsahuje určení těchto zdrojů, podmínky jejich trvalé
použitelnosti pro hašení požárů a pro záchranné práce, zejména
podmínky pro dostupnost k tomuto zdroji a pro odběr vody, a způsob
zabezpečení stanovených podmínek.
§ 7
Dokumentace k zabezpečení požární ochrany
v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů
Dokumentace kraje k zabezpečení požární ochrany v době
zvýšeného nebezpečí vzniku požárů obsahuje
a) vymezení doby, míst a okolností zvýšeného nebezpečí vzniku
požárů a stanovení způsobu jejího vyhlášení,
b) stanovení podmínek požární bezpečnosti v době zvýšeného
nebezpečí vzniku požárů.
§ 8
Dokumentace o zabezpečení požární ochrany
v budovách zvláštního významu
Dokumentace o zabezpečení požární ochrany v budovách
zvláštního významu obsahuje
a) vymezení budov zvláštního významu,
b) stanovení podmínek požární bezpečnosti a podmínek pro hašení
požárů a pro záchranné práce v budovách zvláštního významu,
c) způsob zabezpečení podmínek stanovených podle písmene b).
§ 9
Dokumentace k zabezpečení požární ochrany při
akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob
Dokumentace k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých
se zúčastňuje větší počet osob, obsahuje
a) vymezení druhů akcí, kterých se zúčastňuje větší počet osob,
pro něž stanoví podmínky požární bezpečnosti
1. kraj,
2. obec,
b) stanovení podmínek požární bezpečnosti při akcích podle písmene
a) a způsob jejich zabezpečení.
§ 12
Dokumentace o zřízení jednotky sboru dobrovolných hasičů
obce, požární hlídky nebo společné jednotky požární ochrany
Dokumentaci tvoří
a) zřizovací listina, pokud se zřizuje jednotka sboru dobrovolných
hasičů obce nebo požární hlídka,8)
b) příslušná smlouva, pokud se zřizuje společná jednotka požární
ochrany,9)
c) stejnopis jmenovacího dekretu velitele jednotky,
d) seznam členů a dokumentace o jejich odborné způsobilosti
a doklad o jejich zdravotní způsobilosti pro výkon služby
v jednotce sboru dobrovolných hasičů obce.
§ 13
Řád ohlašovny požárů v obci
(1) Řád ohlašovny požárů10) upravuje
a) způsob přijímání hlášení o vzniku požáru v obci,
b) vyhlášení požárního poplachu místní jednotce požární ochrany
a její vyslání na místo události,
c) oznámení požáru na územně příslušné operační a informační
středisko,5)
d) pravidla pro vyhlášení požárního poplachu v obci včetně
náhradního opatření pro případ poruchy spojovacích prostředků
nebo požárně bezpečnostních zařízení.
(2) Součástí řádu ohlašovny požárů je
a) seznam sil a prostředků jednotek požární ochrany z požárního
poplachového plánu kraje,
b) seznam důležitých telefonních čísel, zejména na územně
příslušné operační a informační středisko, na jednotky požární
ochrany zařazené do prvního stupně požárního poplachu pro obec
dle požárního poplachového plánu kraje a na pohotovostní
služby.
(3) Řád ohlašovny požárů se pravidelně aktualizuje a udržuje
v souladu se skutečným stavem.
§ 14
Dokumentace k zabezpečení preventivně
výchovné činnosti v obci
(1) Dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti
na úseku požární ochrany (dále jen "preventivně výchovná činnost")
obsahuje
a) rozpracování zaměření preventivně výchovné činnosti, stanovené
Ministerstvem vnitra,11) podle místních podmínek,
b) plán preventivně výchovné činnosti zpracovaný zpravidla na
roční období,
c) vyhodnocení preventivně výchovných akcí.
(2) Při zpracování dokumentace obec spolupracuje zejména
s hasičským záchranným sborem kraje, občanskými sdruženími
a obecně prospěšnými společnostmi působícími na úseku požární
ochrany.
§ 15
Požární řád obce
(1) Požární řád obce upravuje organizaci a zásady zabezpečení
požární ochrany v obci a obsahuje
a) vymezení činnosti osob pověřených zabezpečováním požární
ochrany v obci,
b) podmínky požární bezpečnosti při činnostech, v objektech nebo
v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se zřetelem na místní
situaci,
c) způsob nepřetržitého zabezpečení požární ochrany v obci,
d) kategorii jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, její početní
stav a vybavení,
e) přehled o zdrojích vody pro hašení požárů a podmínky jejich
trvalé použitelnosti,
f) stanovení dalších zdrojů vody pro hašení požárů a podmínky pro
zajištění jejich trvalé použitelnosti,
g) seznam ohlašoven požárů a dalších míst odkud lze hlásit požár,
jejich označení, přičemž ohlašovny požárů jsou označeny
tabulkou "Ohlašovna požárů" a další místa pro hlášení požárů
tabulkou "Zde hlaste požár" nebo symbolem telefonního čísla
150,
h) způsob vyhlášení požárního poplachu v obci.
(2) Součástí požárního řádu obce je seznam sil a prostředků
jednotek požární ochrany z požárního poplachového plánu kraje.
§ 16
Dokumentace obce k zabezpečení úkolů požární ochrany pro
období stavu ohrožení státu a válečného stavu
Dokumentace obce k zabezpečení úkolů požární ochrany pro
období stavu ohrožení státu a válečného stavu12) obsahuje
a) seznamy osob určených do jednotky sboru dobrovolných hasičů
obce a v případě, že obec uvedenou jednotku nemá, seznam osob
určených obcí do požární hlídky,13)
b) plán požárních preventivních opatření na úseku požární ochrany
v období stavu ohrožení státu a válečného stavu.
§ 17
Způsob uložení a kontroly dokumentace požární
ochrany kraje a obce
(1) Dokumentace se ukládá takovým způsobem, aby byla
k dispozici zejména orgánům krajů a obcí a kontrolním orgánům.
(2) Ověření aktuálnosti dokumentace požární ochrany krajů
a obcí, případně vyhodnocení její účinnosti provádí ten, kdo
dokumentaci vydal, a to jedenkrát ročně.
ČÁST DRUHÁ
MINIMÁLNÍ PODMÍNKY A ROZSAH POSKYTOVÁNÍ
PÉČE ZASAHUJÍCÍM OSOBÁM
§ 18
Minimální podmínky a rozsah poskytování péče
(1) Minimálními podmínkami a rozsahem poskytování péče (dále
jen "minimální podmínky péče") zasahujícím příslušníkům jednotky
hasičského záchranného sboru, členům jednotky sboru dobrovolných
hasičů obce, členům jednotky sboru dobrovolných hasičů podniku,
zaměstnancům zařazeným v jednotce hasičského záchranného sboru
podniku a příslušníkům vojenské hasičské jednotky, jakož i osobám
vyzvaným k poskytnutí osobní pomoci se rozumí zajištění
a) ochranných nápojů, vyžaduje-li zásah použití speciálních
ochranných prostředků v nepřetržité délce 30 minut nebo
provádí-li se zásah po dobu nejméně 2 hodin,
b) stravování, jde-li o práci při zásahu trvající nepřetržitě po
dobu nejméně 4 a půl hodiny,
c) vhodného místa pro odpočinek, případně ubytování, trvá-li práce
při zásahu déle než 12 hodin.
(2) Osobám, které byly vyzvány k poskytnutí osobní pomoci
a provádějí práci v místech ohrožení jejich zdraví nebo života, se
poskytuje odborný dohled a zapůjčují se jim odpovídající osobní
ochranné pracovní prostředky pro bezpečnost a ochranu zdraví při
práci.
(3) Za zabezpečení minimálních podmínek péče odpovídá velitel
zásahu.14)
§ 19
Náklady na zabezpečení minimálních podmínek péče
(1) Náklady spojené s poskytováním ochranných nápojů podle
§ 18 odst. 1 písm. a) jsou limitovány do výše dolní hranice
stanovené sazby stravného podle zvláštních právních předpisů,
které stanoví výši sazeb stravného při pracovní cestě zaměstnanců
v pracovním poměru,15) a jde-li o příslušníky vojenské hasičské
jednotky, hranicí stanovené sazby stravného podle zvláštního
právního předpisu, který stanoví výši sazeb stravného při služební
cestě vojáka z povolání.16) Výše nákladů na stravování poskytované
podle § 18 odst. 1 písm. b) v závislosti na délce trvání zásahu
a fyzické náročnosti prací činí částku rovnající se 1,75 až
2,25násobku příslušné hranice podle věty první. Výsledná částka se
zaokrouhluje na celé koruny do výše 50 haléřů směrem dolů a od 50
haléřů včetně směrem nahoru.
(2) Délka zásahu se posuzuje jako doba trvání pracovní
(služební) cesty podle zvláštních právních předpisů.
(3) Při ubytování podle § 18 odst. 1 písm. c) se hradí
prokázané výdaje na zajištění odpočinku nebo poskytnuté ubytování.
(4) V případě nebezpečí z prodlení může náklady na
zabezpečení minimálních podmínek péče uhradit namísto obce
Hasičský záchranný sbor České republiky.17) Náhradu takto
vynaložených výdajů poskytne Hasičskému záchrannému sboru České
republiky obec v rozsahu povinností stanovených jí zákonem.18)
ČÁST TŘETÍ
SYSTÉM PRACOVNÍ POHOTOVOSTI MIMO PRACOVIŠTĚ ČLENŮ
JEDNOTEK SBORU DOBROVOLNÝCH HASIČŮ VYBRANÝCH OBCÍ
A ODMĚNA ZA NI
§ 20
Systém pracovní pohotovosti
(1) Členové sboru dobrovolných hasičů vybraných obcí19)
kategorie jednotka požární ochrany JPO II20) (dále jen "jednotka")
jsou určeni velitelem jednotky k pracovní pohotovosti mimo
pracoviště, kterým je hasičská zbrojnice, (dále jen "pohotovost").
Velitel jednotky pro systém pohotovosti zpracovává plán výkonu
služby členů jednotky (dále jen "plán"), kterým rovněž určuje
členy jednotky k pohotovosti pro provádění požárního zásahu nebo
záchranných prací jednotkou.21)
(2) Plán se sestavuje tak, aby jednotka byla akceschopná
(§ 23), přičemž se pohotovost členů jednotky organizuje na směny
po dnech nebo v týdenním režimu.
§ 21
Odměna za pohotovost
Odměna za pohotovost u členů jednotky v pracovním poměru činí
v pracovní dny 15 %, ve dnech pracovního klidu 25 % průměrného
hodinového výdělku podle zvláštního právního předpisu,22) a to za
každou hodinu vykonané doby pohotovosti; u členů jednotky činných
na základě dohody o pracovní činnosti se postupuje obdobně.
ČÁST ČTVRTÁ
ZPŮSOB POSKYTOVÁNÍ NÁHRADY UŠLÉHO VÝDĚLKU ČLENŮM
JEDNOTEK SBORU DOBROVOLNÝCH HASIČŮ OBCE
§ 22
(1) Členům jednotek sboru dobrovolných hasičů obce, kteří se
zúčastní zásahu, nařízeného cvičení anebo nařízené odborné
přípravy v době, ze které jim plynou příjmy z podnikání nebo jiné
samostatně výdělečné činnosti, náleží za každou započatou hodinu
této doby náhrada ušlého výdělku.
(2) Náhrada ušlého výdělku podle odstavce 1 se vypočte jako
podíl průměrné mzdy v národním hospodářství vyhlašované
Ministerstvem práce a sociálních věcí ve Sbírce zákonů za první až
třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku a počtu pracovních
hodin stanovených zvláštním právním předpisem připadajících na
kalendářní měsíc, v němž došlo ke ztrátě na výdělku.
(3) Nárok na náhradu podle odstavce 1 je nutno uplatnit
u obce do 1 měsíce ode dne vzniku nároku, jinak tento nárok
zanikne.
ČÁST PÁTÁ
PODMÍNKY AKCESCHOPNOSTI JEDNOTEK SBORU
DOBROVOLNÝCH HASIČŮ VYBRANÝCH OBCÍ
§ 23
(1) Akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů
vybraných obcí je zajištěna její organizační, technickou
a odbornou připraveností k plnění základních úkolů podle
zákona23) a k plnění úkolů na úseku civilní ochrany24) a ochrany
obyvatelstva.25)
(2) Organizační připraveností je základní početní stav členů
v jednotce sboru dobrovolných hasičů vybrané obce a její funkční
složení, stanovené zvláštním právním předpisem s přihlédnutím ke
kategorii jednotky v plošném pokrytí,6) a zajištění výjezdu
družstva nebo alespoň družstva o zmenšeném početním stavu po
vyhlášení požárního poplachu jeho členům v požadovaném čase.
(3) Odbornou připraveností je odborná způsobilost velitelů
a strojníků jednotky sboru dobrovolných hasičů vybrané obce
a pravidelná odborná příprava členů této jednotky.
(4) Technickou připraveností je vybavení jednotky sboru
dobrovolných hasičů vybrané obce odpovídající požární technikou
podle zvláštního právního předpisu a věcnými prostředky požární
ochrany a její použitelnost k provádění zásahu včetně
odpovídajícího technického stavu.
(5) Pokud jednotky sboru dobrovolných hasičů vybraných obcí
nemohou akceschopnost udržet nepřetržitě, oznámí bezodkladně tuto
skutečnost územně příslušnému operačnímu a informačnímu středisku
hasičského záchranného sboru kraje.
ČÁST ŠESTÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÉ USTANOVENÍ
§ 24
(1) Kraj zajistí vypracování a vedení dokumentace požární
ochrany podle § 1 odst. 1 nejpozději do 9 měsíců ode dne nabytí
účinnosti tohoto nařízení.
(2) Dokumentace požární ochrany vedená okresními úřady
a obcemi podle dosavadních právních předpisů musí být uvedena do
souladu s tímto nařízením nejpozději do 9 měsíců ode dne nabytí
účinnosti tohoto nařízení.
Předseda vlády:
Ing. Zeman v. r.
Ministr vnitra:
Mgr. Gross v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II nařízení vlády č. 498/2002 Sb.
Přechodné ustanovení
Kraj vydá upravený požární poplachový plán kraje do 30. září
2003.
1) § 26 odst. 2 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona
č. 237/2000 Sb.
2) § 26 odst. 2 písm. n) zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona
č. 237/2000 Sb.
3) Například zákon č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií
způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami
a chemickými přípravky a o změně zákona č. 425/1990 Sb.,
o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších
předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), ve znění zákona
č. 258/2000 Sb., zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném
záchranném systému a o změně některých zákonů.
4) § 10 odst. 2 písm. e) zákona č. 239/2000 Sb., ve znění zákona
č. 320/2002 Sb.
5) § 5 odst. 1 zákona č. 239/2000 Sb.
6) § 65 odst. 6 zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona č.
237/2000 Sb.
8) § 29 odst. 1 písm. a) a § 69 odst. 1 písm. b) zákona č.
133/1985 Sb., ve znění zákona č. 237/2000 Sb.
9) § 69a zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona č. 237/2000 Sb.
10) § 29 odst. 1 písm. j) zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona
č. 237/2000 Sb.
11) § 24 odst. 1 písm. l) zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona
č. 237/2000 Sb.
12) § 29 odst. 3 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona
č. 237/2000 Sb.
13) § 69 odst. 1 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona
č. 237/2000 Sb.
14) § 71 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona č.
203/1994 Sb. a zákona č. 237/2000 Sb.
15) § 5 odst. 1 zákona č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve
znění zákona č. 125/1998 Sb. a zákona č. 333/1999 Sb.
§ 1 vyhlášky č. 448/2000 Sb., kterou se pro účely poskytování
cestovních náhrad stanoví výše sazeb stravného, výše sazeb
základních náhrad za používání silničních motorových vozidel
a výše průměrných cen pohonných hmot.
16) § 2 vyhlášky č. 267/1999 Sb., kterou se stanoví výše
náborového příspěvku, příspěvku při přestěhování a stravného
a postup při přiznávání cestovních a jiných náhrad vojákům
z povolání, ve znění vyhlášky č. 44/2001 Sb.
17) § 2 odst. 1 zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném
sboru České republiky a o změně některých zákonů.
18) § 29 odst. 1 písm. e) zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona
č. 237/2000 Sb.
19) § 65 odst. 3 zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona č.
237/2000 Sb.
20) Příloha k zákonu č. 133/1985 Sb., ve znění zákona č. 237/2000
Sb.
21) § 70 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona č.
203/1994 Sb. a zákona č. 237/2000 Sb.
22) Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech,
ve znění zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona
č. 40/1994 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 225/1999 Sb.
a zákona č. 217/2000 Sb.
Nařízení vlády č. 253/1992 Sb., o platových poměrech
zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů
a obcí, ve znění nařízení vlády č. 78/1994 Sb., nařízení vlády
č. 142/1995 Sb., nařízení vlády č. 71/1996 Sb., nařízení vlády
č. 326/1996 Sb., nařízení vlády č. 353/1997 Sb., nařízení
vlády č. 248/1998 Sb., nařízení vlády č. 126/2000 Sb.
a nařízení vlády č. 454/2000 Sb.
§ 17 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní
pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění zákona č. 74/1994
Sb. a zákona č. 217/2000 Sb.
23) § 70 zákona č. 133/1985 Sb., ve znění zákona č. 203/1994 Sb.
a zákona č. 237/2000 Sb.
24) Čl. 61 Dodatkového protokolu k Ženevským úmluvám z 12. srpna
1949 o ochraně obětí mezinárodních konfliktů majících
ozbrojený charakter (Protokol I) vyhlášeného pod č. 168/1991
Sb.
25) § 2 písm. e) zákona č. 239/2000 Sb.