GFŘ-D-44
POKYN
k promíjení úroku z prodlení, úroku z posečkané částky a pokuty za nepodání
kontrolního hlášení
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Č. j. 18787/20/7700-10123
[oblast úpravy]
Tento pokyn upravuje postup orgánů Finanční správy České republiky
při rozhodování o prominutí úroku z prodlení a úroku z posečkané částky a pokuty
za nepodání kontrolního hlášení ve výši 10 000 Kč až 50 000 Kč
v souvislosti s mimořádnými
opatřeními orgánů veřejné moci České republiky přijatými k prevenci nebezpečí vzniku
a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARSCoV- 2 (dále jen
„mimořádná opatření“).[druh příslušenství daně]
Tento pokyn se vztahuje na úroky z prodlení podle §
252 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový
řád“) a úroky z posečkané částky dle § 157 odst. 2 daňového řádu na všech druzích
daně a na pokuty za nepodání kontrolního hlášení ve výši 10 000 Kč až 50 000 Kč podle
§ 101h odst. 1 písm. b) až d) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“).[období]
Tento pokyn se vztahuje na případy, kdy vydání výzvy k podání kontrolního
hlášení nebo výzvy ke změně, doplnění či potvrzení údajů uvedených v podaném kontrolním
hlášení a následné podání souvisejícího kontrolního hlášení nastalo v době od 1.
3. 2020 do 31. 7.
2020
.[prominutí úroku]
Při vzniku úroku ve výše uvedených případech může daňový subjekt
požádat o prominutí úroku z prodlení a úroku z posečkané částky podle § 259 a násl.
daňového řádu v souladu s Pokynem č. GFŘ-D-21 k promíjení příslušenství daně (dále
jen „Pokyn-D-21
“), jehož znění lze nalézt ve Finančním zpravodaji č. 2/2015 či na
webových stránkách Finanční správy České republiky.[prominutí pokuty]
Při vzniku pokuty za nepodání kontrolního hlášení ve výši
10 000 Kč až 50 000 Kč ve výše uvedených případech může daňový subjekt požádat o
prominutí pokuty podle § 101k zákona o DPH v souladu s Pokynem č. GFŘ-D-29 k prominutí
pokut za nepodání kontrolního hlášení (dále jen „Pokyn na pokuty
“), jehož znění lze
nalézt ve Finančním zpravodaji č. 8/2019 či na webových stránkách Finanční správy
České republiky.Posuzování prominutí úroku nebo pokuty za nepodání kontrolního hlášení probíhá
následujícím způsobem:
[závažné porušení daňových nebo účetních předpisů]
Správce daně prověří, zda
u daňového subjektu nenastaly okolnosti závažného porušení daňových nebo účetních
předpisů podle § 259c odst. 2 daňového řádu, pro které by bylo nutné žádost bez dalšího
zamítnout. Definice závažného porušení daňových nebo účetních předpisů je uvedena
v čl. III. 2. A. Pokynu-D-21 a v čl. II. 2. A. Pokynu na pokuty.[ospravedlnitelný důvod prodlení]
Pro možnost prominout úroky z prodlení nebo
úroky z posečkané částky musí být naplněn některý z ospravedlnitelných důvodů prodlení,
jak to vyžaduje § 259b odst. 2 daňového řádu.[ospravedlnitelný důvod u pokuty]
Pro možnost prominout pokutu za nepodání kontrolního
hlášení musí být naplněn některý z ospravedlnitelných důvodů, jak to vyžaduje § 101k
odst. 2 zákona o DPH.Nad rámec Pokynu-D-21 a Pokynu na pokuty lze ve shora jednoznačně vymezených
případech spatřovat ospravedlnitelný důvod prodlení a u pokuty
i v této okolnosti:------------------------------------------------------------------------------------- Ospravedlnitelný důvod prodlení a u pokuty Procentuální ohodnocení ------------------------------------------------------------------------------------- Daňový subjekt věrohodně prokáže, že prodlení s úhradou daně je 100 % důsledkem působení mimořádných opatření. ------------------------------------------------------------------------------------- Daňový subjekt nebo jeho zástupce věrohodně prokáže, že vznik pokuty 100 % za nepodání kontrolního hlášení je důsledkem působení mimořádných opatření. -------------------------------------------------------------------------------------
[prokázání důvodu]
Daňový subjekt je oprávněn prokázat naplnění některého důvodu
jakýmikoli prostředky. V případě prokazování vztahu k mimořádným opatřením lze uvažovat
např. o doložení vlivu karanténního opatření, nemoci, souvisejícího pečování o člena
domácnosti (týkající se daňového subjektu, jeho zástupce nebo osob klíčových pro
činnost daňového subjektu).V případě prokazování ospravedlnitelného důvodu prodlení souvisejícího s úroky
lze dále uvažovat např. o seznamu stornovaných zájezdů/letenek/vstupenek/akcí, porovnání
výše obsazenosti či tržeb vůči předchozímu období, prokázání výpadku výroby pro překážky
související s mimořádnými opatřeními na straně dodavatele apod.
[úroky - ekonomické a sociální poměry]
Je-li naplněn některý z ospravedlnitelných
důvodů prodlení, pak podle § 259b odst. 3 daňového řádu platí, že při posouzení rozsahu,
ve kterém bude úrok prominut, správce daně zohlední skutečnost, zda ekonomické nebo
sociální poměry daňového subjektu zakládají tvrdost uplatněného úroku. Tyto skutečnosti
jsou definovány v čl. III. 3. B. Pokynu-D-21 včetně procentního zhodnocení. Žádá-li
daňový subjekt o zohlednění své ekonomické nebo sociální situace, musí ji v žádosti
doložit.[četnost porušování povinností při správě daní]
Nakonec je v rámci rozhodování
o žádosti vždy nutné zohlednit četnost porušování povinností při správě daní dle
§ 259c odst. 1 daňového řádu. Způsob, jakým správce daně posuzuje četnost porušování
povinností při správě daní, je upraven v čl. III. 3. C. Pokynu-D-21 a v čl. II. 3.
B. Pokynu na pokuty. Při posuzování četnosti porušování povinností při správě daní
dle § 259c odst. 1 daňového řádu v rámci rozhodování o žádosti podané z výše uvedených
důvodů se nepřihlíží k bodu 5 čl. III. 3. C. Pokynu-D-21 a čl. II. 3. B. Pokynu na
pokuty.[žádost o prominutí]
O prominutí příslušenství daně nebo pokuty za nepodání kontrolního
hlášení musí daňový subjekt požádat formou žádosti. Na žádost o prominutí úroku nebo
pokuty za nepodání kontrolního hlášení neexistuje speciální formulář, tzn., že se
jedná o podání, u kterých daňový řád nepředpokládá konkrétní formu. Jako každé jiné
podání vůči správci daně musí však i toto podání splňovat požadavky uvedené v § 70
daňového řádu, především pak z podání musí být zřejmé: kdo je činí, čeho se týká
a co se navrhuje.Žádost o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení musí být podána
nejpozději do tří měsíců
ode dne právní moci platebního výměru, kterým bylo rozhodnuto
o povinnosti uhradit tuto pokutu a podání této žádosti má odkladný účinek pro vykonatelnost
souvisejícího platebního výměru na pokutu.[způsob podání žádosti]
Žádost jakožto podání lze učinit následujícími způsoby(§ 71 daňového řádu):
- písemně (v listinné formě),
- ústně do protokolu,
- elektronicky - odeslání prostřednictvím:
a)
datové schránky
nebob)
aplikace EPO
(aplikace Elektronická podání pro Finanční správu, dostupná
na adrese: www.daneelektronicky.cz).[kam žádost podat]
Žádost se podává místně příslušnému finančnímu úřadu, který
se v případě fyzických osob určuje podle jejich místa pobytu. Místem pobytu bude
ve většině případů místo trvalého pobytu občana České republiky (§ 13 daňového řádu).
V rámci místně příslušného finančního úřadu je pak spis k daním jednotlivých daňových
subjektů umístěn na územním pracovišti tohoto finančního úřadu podle pravidel obsažených
v pokynu č. GFŘ-D-41, jehož znění lze nalézt ve Finančním zpravodaji č. 7/2019. Žádost
však lze podat na jakémkoliv územním pracovišti finančního úřadu.[doložení rozhodných skutečností]
Při rozhodování o žádosti vychází správce daně
převážně z tvrzení a důvodů uváděných daňovým subjektem, proto je do žádosti nutné
uvést všechny relevantní skutečnosti. Již k samotné žádosti je třeba přiložit všechny
doklady a důkazní prostředky, které podporují tvrzení a důvody v žádosti uváděné.[podmínka úhrady daně]
Upozorňujeme, že prominout úroky z prodlení a úroky
z posečkané částky lze až poté, co byla zcela uhrazena daň, k níž se toto příslušenství
váže
. Úhrada daně je první podmínkou, jejíž splnění správce daně posuzuje. Prominout
pokutu za nepodání kontrolního hlášení lze až poté, co související kontrolní hlášení
bylo následně podáno
. Není-li tato podmínka splněna, nelze přistoupit ani k posuzování
věcných důvodů pro prominutí. V případě, kdy by nebyla daň uhrazena, nebo kontrolní
hlášení by nebylo podáno, by žadatel nejen neuspěl se svou žádostí o prominutí, ale
přišel by i o zaplacený správní poplatek. Pokud poplatník požádal o posečkání úhrady
daně popř. její rozložení na splátky podle § 156 daňového řádu, může o prominutí
úroku z posečkání požádat, ale o žádosti správce daně rozhodne až po úhradě daně.[účinnost]
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem jeho zveřejnění ve Finančním zpravodaji.Ing. Tatjana Richterová, v. r.
generální ředitelka