26 878/17/7100-20118-012287 Dodatek č. 1 k pokynu GFŘ D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení

Schválený:
26 878/17/7100-20118-012287
DODATEK č. 1
k pokynu GFŘ D-29 - k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 7, Praha 1, PSČ 117 22
Sekce metodiky a výkonu daní
V Praze
Pokyn GFŘ č. D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení, č.j.: 111096/16/7100-20116-050484, ze dne 8. 8. 2016 se v návaznosti na nález Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 32/15, ze dne 6. 12. 2016 a potřebu zohlednění dopadů sankčního systému kontrolního hlášení DPH podle § 101h odst. 1 písm. b) až d) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“), pro vybrané skutkové stavy mění takto:
1) Kapitola „II. 2. Meritorní posouzení - prvotní úvaha“, část II. 2. A. Definice závažného porušení daňových nebo účetních předpisů“, bod č. 5 první věta vypuštěno slovo: „hlášení“.
2) Kapitola „II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí“, část „II. 3. A. Ospravedlnitelný důvod“:
Odstavec [posouzení] doplněna nová poslední věta: „V případě ospravedlnitelných důvodů č. 15 a 16 níže uvedené tabulky se tyto body ospravedlnitelných důvodů uplatní přednostně.“
3) Kapitola „II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí“, část „II. 3. A. Ospravedlnitelný důvod“:
Odstavec „[naplnění důvodu]“ nově zní: „Správce daně posuzuje naplnění ospravedlnitelného důvodu - dle jednotlivých bodů (kritérií) v tabulce níže: „Ospravedlnitelný důvod“.“
4) Kapitola „II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí“, část „II. 3. A. Ospravedlnitelný důvod“:
Tabulka „Ospravedlnitelných důvodů“ je rozšířena o nové důvody č. 11 až 17:
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
Bod          Ospravedlnitelný důvod                                             Procentuální ohodnocení
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
11.       U daňového subjektu nebo jeho zástupce při výkonu funkce                 100 %
          zastoupení došlo maximálně ke dvěma pochybením vztahujícím
          se k plnění povinností u kontrolního hlášení a zakládajícím
          vznik pokuty.
          Tento ospravedlnitelný důvod se použije u pochybení
          nastalých v období od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016 u pokut
          stanovených dle § 101h odst. 1 písm. b) až d) ZDPH, s výjimkou
          pochybení, na které je aplikován důvod č. 1 až 10 a 13 až 16
          tabulky.
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
12.       U daňového subjektu nebo jeho zástupce při výkonu funkce                100 %
          zastoupení došlo do vydání rozhodnutí o žádosti o prominutí
          pokuty v daném kalendářním roce pouze k jednomu pochybení
          vztahujícímu se k plnění povinností u kontrolního hlášení
          a zakládajícím vznik pokuty.
          Tento ospravedlnitelný důvod se použije u pochybení
          nastalého v období od 1. 1. 2017 do 31. 12. 2017 u pokuty
          stanovené dle § 101h odst. 1 písm. b) až d) ZDPH, s výjimkou
          pochybení, na které je aplikován důvod č. 1 až 10 a 13 až 16
          tabulky.
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
13.       Daňový subjekt nebo jeho zástupce podal dodatečné potvrzení            100 %
          kontrolního hlášení za podmínek uvedených v daňovém řádu
          po lhůtě stanovené pro podání kontrolního hlášení (§ 101d
          ZDPH), avšak k tomuto dodatečnému potvrzení došlo ve lhůtě
          podle ustanovení § 71 odst. 3 daňového řádu, čímž se podání
          kontrolního hlášení stalo neúčinným.
          Tento ospravedlnitelný důvod se použije u pokut podle § 101h
          odst. 1 písm. b) a d) ZDPH, pokud k tomuto pochybení došlo
          u kontrolního hlášení podaného za období zahrnující leden až
          prosinec 2016 a zároveň daňový subjekt nebo jeho zástupce do
          vydání rozhodnutí o žádosti o prominutí pokuty již učinil platné
          podání kontrolního hlášení za předmětné období.
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
14.       Skutečnost zakládající vznik pokuty za nepodání kontrolního          100 %
          hlášení vznikla v období ode dne úmrtí zůstavitele do 20. dne
          následujícího ode dne, kdy správci daně bylo doručeno
          oznámení/potvrzení notáře nebo sdělení soudu o určení osoby
          spravující pozůstalost.
          Tento ospravedlnitelný důvod se použije u pokuty za nepodání
          kontrolního hlášení podle § 101h odst. 1 písm. b) až d) ZDPH
          a pouze v případě, že daňový subjekt (zůstavitel) nemá pro
          účely plnění povinností u kontrolního hlášení zástupce nebo
          jím pověřené osoby pro výkon této činnosti.
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
15.       Daňový subjekt nebo jeho zástupce reagoval na výzvu vydanou         100 %
          podle § 101g odst. 1 ZDPH k podání kontrolního hlášení nebo
          následného kontrolního hlášení po uplynutí náhradní lhůty
          stanovené v § 101g odst. 1 s tím, že povinnost podat kontrolní
          hlášení nebo následné kontrolní hlášení mu ze zákona
          nevznikla.
          Tento ospravedlnitelný důvod se použije, pokud daňovému
          subjektu povinnost podat kontrolní hlášení nebo následné
          kontrolní hlášení ze zákona skutečně nevznikla, u pokuty
          stanovené dle § 101h odst. 1 písm. d) ZDPH, pokud je na výzvu
          reagováno nejpozději 5. pracovní den po uplynutí náhradní
          lhůty dle § 101g odst. 1 ZDPH a současně se jedná o jediné
          pochybení do vydání rozhodnutí o žádosti o prominutí pokuty
          v jednotlivých kalendářních letech 2016 a 2017 (přičemž se
          posuzuje zvlášť období od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016
          a od 1. 1. 2017 do 31. 12. 2017) s výjimkou pochybení, na které
          je aplikován ospravedlnitelný důvod č. 1 až 14 této tabulky.
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
16.       Daňový subjekt nebo jeho zástupce podal následné kontrolní         100 %
          hlášení jako reakci na výzvu ke změně, doplnění, či potvrzení
          údajů (§ 101g odst. 2 ZDPH) po uplynutí stanovené lhůty (§101g
          odst. 3 ZDPH) s tím, že potvrzuje správnost naposledy
          podaného kontrolního hlášení.
          Tento ospravedlnitelný důvod se použije, pokud daňovému
          subjektu povinnost změnit nebo doplnit údaje skutečně
          nevznikla, u pokuty stanovené dle § 101h odst. 1 písm. c)
          ZDPH, pokud je předmětné následné kontrolní hlášení podáno
          nejpozději 5. pracovní den po uplynutí stanovené lhůty pro jeho
          podání a současně se jedná o jediné pochybení do vydání
          rozhodnutí o žádosti o prominutí pokuty v jednotlivých
          kalendářních letech 2016 a 2017 (přičemž se posuzuje zvlášť
          období od 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016 a od 1. 1. 2017
          do 31. 12. 2017) s výjimkou pochybení, na které je aplikován
          ospravedlnitelný důvod č. 1 až 14 této tabulky.
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
17.       Stav zakládající pokutu podle § 101h odst. 1 písm. b) až d)      100 %
          ZDPH byl založen výzvou k podání kontrolního hlášení nebo
          následného kontrolního hlášení, která byla daňovému subjektu
          nebo jeho zástupci zaslána pouze na e-mailový kontakt, a to
          v období od 1. 1. 2016 do 15. 2. 2017, kdy došlo k vyhlášení
          nálezu Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 32/15, ze dne 6. 12. 2016
          ve Sbírce zákonů (zrušení § 101g odst. 5 ZDPH).
---------------------------------------------------------------------------- --------------------------------
5) Kapitola „II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí“, část „II. 3. A. Ospravedlnitelný důvod“:
Pod tabulku „Ospravedlnitelných důvodů“ se vkládá text: „[poznámka k upřesnění]
Pro bod č. 11 a 12 výše uvedené tabulky „Ospravedlnitelných důvodů“ se pro jednoznačné určení období (kalendářního roku), do kterého nastalé pochybení spadá, považuje za den, kdy pochybení nastalo:
- pro vydanou pokutu dle § 101h odst. 1 písm. b) ZDPH den po marném uplynutí lhůty pro podání kontrolního hlášení podle § 101e nebo § 101f ZDPH;
- pro vydanou pokutu dle § 101h odst. 1 písm. c) a d) ZDPH den po marném uplynutí lhůty podle § 101g odst. 1 a 3 ZDPH (ze související výzvy).
Pro body č. 15 a 16 platí vybrané obdobně.
Generální finanční ředitelství stanovuje rozsah ospravedlnitelných důvodů v maximální možné míře dle aktuálních poznatků dopadu sankčního systému kontrolního hlášení dle § 101h odst. 1 písm. b) až d) ZDPH, přičemž s ohledem na možný budoucí vývoj nelze vyloučit případné další aktualizace.“
6) Kapitola „II. 3. Meritorní posouzení - rozsah prominutí“, část „II. 3. B. Četnost porušování povinností při správě daní
Z tabulky „Druh porušení povinnosti daňového subjektu“ je vypuštěn bod č. 6 ve znění: „V posledním roce byla daňovému subjektu alespoň dvakrát pravomocně uložena pokuta za nepodání kontrolního hlášení. Pro účely splnění této podmínky je rozhodné datum nabytí právní moci rozhodnutí.“
Stávající bod č. 7 tabulky přečíslován na bod č. 6.
7) Čl. III. - Procesní ustanovení
V odstavci [důkazní břemeno daňového subjektu] doplněna druhá věta ve znění: „V případě využití aplikace obecného bodu č. 11 a 12 tabulky „Ospravedlnitelných důvodů“ v části II. 3 A. Ospravedlnitelný důvod - není uvedené vyžadováno.“
V ostatním zůstává text Pokynu GFŘ č. D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení, č.j.: 111096/16/7100-20116-050484, ze dne 8. 8. 2016 nezměněn.
Tento Dodatek č. 1 k pokynu GFŘ D-29 k prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení nabývá platnosti dnem podpisu a účinnosti dnem zveřejnění.
Ing. Martin Janeček
generální ředitel