GFŘ-D-11
Pokyn
ze dne 1. 8. 2012
k rozhodování ve věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové
kázně
Č.j. 28666/2012-3330
Čl. I
Předmět pokynu
1. Předmětem tohoto pokynu je stanovení jednotných pravidel pro posuzování
žádostí o prominutí odvodů nebo penále za porušení rozpočtové kázně k zajištění shodného
rozhodování v identických nebo obdobných případech porušení rozpočtové kázně tak,
aby bylo zamezeno zvýhodnění některých žadatelů a tím poskytnutí veřejné podpory
podle práva Evropské unie1. Tento pokyn vymezuje skutečnosti, v jejichž faktickém
naplnění lze spatřovat zákonem stanovené důvody hodné zvláštního zřetele ve smyslu
ustanovení § 44a
odst. 10 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla) ve znění pozdějších předpisů (dále jen „rozpočtová pravidla“),
pro něž může dojít k prominutí odvodu anebo penále za porušení rozpočtové kázně a
kriteria, podle kterých bude o předložených žádostech rozhodováno.
2. Generální finanční ředitelství postupuje při posuzování a rozhodování ve
věci žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně, podaných dle
§ 44a odst. 11
rozpočtových pravidel, podle tohoto pokynu. Pokud budou shledány důvody pro rozhodnutí
nad rámec pravidel stanovených tímto pokynem, vztahují se na taková rozhodnutí právní
předpisy upravující poskytování veřejné podpory. Nad rámec stanovený tímto pokynem
nelze postupovat v případech dle čl. II bod 7 tohoto pokynu.
Čl. II
Obecná pravidla pro posuzování žádostí o prominutí odvodů a penále za porušení
rozpočtové kázně
1. Odvod vyměřený podle § 44a odst. 4 písm. a) rozpočtových pravidel, v případech
dotací u kterých byly podmínky vyčleněny jako méně závažné podle § 14 odst. 6 téhož
zákona, se nepromíjí.
2. Odvod vyměřený podle § 44a odst. 4 písm. b) rozpočtových pravidel v případech
porušení podmínek, u kterých poskytovatel podle § 14 odst. 7 téhož zákona stanovil
nižší odvod za porušení rozpočtové kázně, se nepromíjí.
3. V případech, kdy byla požadovaná částka uhrazena na účet poskytovatele,
promíjí se povinnost uhradit odvod na účet finančního úřadu, a to ve výši částky
uhrazené na účet poskytovatele.
4. V případech porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek je výše prominutí
odvodu upravena dle výše finančních oprav uvedených v dokumentu Guideline COCOF 07/0037/03.
5. V případech zadržení poskytnutých prostředků a porušení povinnosti stanovené
dle § 14
odst. 9 dále § 45 odst. 10, § 52 odst. 4, § 53 odst. 6 a § 54 odst. 3 rozpočtových
pravidel se odvod nepromíjí. Penále se snižuje na výhodu ze zadržení, avšak pouze
v případě, že před podáním žádosti o prominutí byl odvod uhrazen. V případě částečné
úhrady odvodu se snižuje na výhodu ze zadržení pouze penále vztahující se k uhrazené
části odvodu. 6. V případech neoprávněného použití návratných finančních výpomocí
či jiných vratných forem poskytnutých prostředků se odvod nepromíjí.
7. V případech neoprávněného použití nebo zadržení prostředků, obsahujících
prostředky z EU, poskytnutých rozhodnutím, smlouvou či dohodou po 1. 5. 2012 nebo
z Finančních mechanismů EHP/Norska 2004 - 2009, se odvody za porušení rozpočtové kázně
nepromíjí. Obdobně se postupuje v případech, kdy k porušení rozpočtové kázně dojde
na straně organizačních složek státu. Rozhodující je v takovém případě datum vydání
právního aktu na jehož základě byly prostředky přesunuty nebo zařazeny do rozpočtu
příslušné organizační složky státu.
8. Částka, kterou poskytovatel nevyplatil, protože se domníval, že byla porušena
rozpočtová kázeň, a která byla započtena do plnění povinnosti odvodu podle § 44a
odst. 5 písm. b)
rozpočtových pravidel se nepromíjí.
9. V případech uvedených pod body 2, 3, 6, 7 a 8 tohoto článku se při rozhodování
o prominutí penále postupuje podle ostatních ustanovení tohoto pokynu upravujících
prominutí penále.
10. Pokud částka penále, která má být ponechána k úhradě dle tohoto pokynu
nedosahuje částky 500,- Kč, penále se promíjí v plné výši.
11. V případech stanovených tímto pokynem se výhoda ze zadržení stanoví z částky
neprominutého odvodu a podle referenční sazby stanovené Evropskou komisí pro ČR platnou
v den podání žádosti o prominutí zvýšené o 14 procentních bodů, maximálně však ve
výši neprominutého odvodu.
Čl. III
Důvody hodné zvláštního zřetele
1. Výjimečným případem se rozumí situace, kdy k porušení rozpočtové kázně
došlo
a) v důsledku prokázané chyby poskytovatele,
b) nesoučinnosti poskytovatele,
c) živelné katastrofy,
d) státem změněné či zapříčiněné situace, nebo
e) je-li žadatelem fyzická osoba, rozumí se výjimečným případem též ohrožení
jeho výživy nebo na jeho výživu odkázaných osob.
V těchto případech se promíjí penále uložené podle rozpočtových pravidel, odvod se promíjí s výjimkou případů podle čl. II bod 5 a 6.
2. Ostatní důvody hodné zvláštního zřetele:
a) porušení pravidel pro zadávání zakázek s výjimkou případů neprovedení
výběrového řízení, nedodržení povinnosti uveřejnit oznámení o zahájení zadávacího
řízení, závažného úmyslného jednání zadavatele za účelem znemožnění hospodářské soutěže,
zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění při nesplnění podmínek pro
jeho použití;
b) porušení povinnosti v případě, že do doby podání žádosti o prominutí
došlo k pozdnímu splnění této povinnosti a prodlení s plněním této povinnosti nemělo
vliv na naplnění účelu dotace;
c) nedodržení stanovených limitů, parametrů či lhůt, souvisejících s naplněním
účelu dotace;
d) nedodržení podmínek, které poskytovatel stanovil v souvislosti s povinností
vlastního spolufinancování příjemce či povinností dodržet maximální podíly poskytnutých
prostředků na celkových nákladech operace v případech, kdy povinnost dodržet maximální
podíly poskytovatelem stanovené v jednotlivých letech byly splněny k okamžiku ukončení
operace, resp. nebyly překročeny stanovené podíly poskytnutých prostředků za operaci
celkem, nebo v případech porušení povinnosti přednostního proinvestování (vkladu)
vlastních zdrojů, pokud byl k okamžiku ukončení operace dodržen, resp. nebyly překročeny
podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem;
e) převedení poskytnutých prostředků na jiný než stanovený účet, a to u
příjemce, který má povinnost mít zřízen zvláštní projektový účet, přičemž před podáním
žádosti o prominutí došlo k navrácení těchto prostředků zpět na projektový účet;
jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení tohoto mylně provedeného
výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem. Obdobně pak v případě úhrady faktur
z projektového účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem, pokud dojde následně
k přesunu těchto prostředků zpět na projektový účet, nebo porušení povinnosti provádět
veškeré finanční operace prostřednictvím zvláštního účtu;
f) porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby ze strany
příjemce, bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby finančního vypořádání operace;
g) nedodržení poskytovatelem stanovených následných podmínek souvisejících
se zachováním výsledků realizace po určitou dobu od ukončení realizace operace, prominutí
je však nepřípustné, pokud se jedná o nedodržení povinnosti zachování stálosti operací
dle čl. 57 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006;
h) porušení povinnosti zajistit informační a propagační opatření, avšak
pouze za předpokladu, že nedodržení této povinnosti nemá vliv na naplnění účelu dotace;
i) porušení povinnosti vlastnictví/nájmu, nebo porušení povinnosti pojistit
majetek pořízený z dotace, pokud toto porušení neovlivňuje splnění následných podmínek
a účelu poskytnutých prostředků; prominutí je však nepřípustné, pokud se jedná o
porušení povinnosti zachování stálosti operací dle čl. 57 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006;
j) použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak,
při zachování účelovosti poskytnutí prostředků a v případě prostředků neobsahujících
prostředky z EU nebo z Finančních mechanismů, též použití prostředků před nebo po
stanoveném období, při zachování účelovosti poskytnutí prostředků;
k) výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou státu nad výši
stanovenou závazným ukazatelem, před provedením rozpočtového opatření, nebo pokud
správce kapitoly vysloví s provedeným opatřením souhlas;
l) převedení poskytnutých prostředků věcně způsobilé třetí osobě v rámci
organizační nebo řídící struktury, která projekt / akci realizovala svým jménem a
na vlastní odpovědnost, přičemž v konečném důsledku byl účel poskytnutí prostředků
splněn, s výjimkou případů prostředků obsahujících prostředky z EU, nebo z Finančních
mechanismů.
Čl. IV
Kriteria hodnocení žádostí o prominutí
Konkrétní sazby odvodu a penále /výše neprominutí/ podle ostatních důvodů hodných
zvláštního zřetele dle čl. III bod 2
1. pro písmeno a)
1.1. neoprávněné rozdělení veřejné zakázky, použití nezákonného kvalifikačního
předpokladu, pochybení v oblasti způsobu uveřejnění, nevyloučení uchazeče v případech
stanovených zákonem nebo rozhodnutím, pokud se tento stal dodavatelem, porušení zákonných
povinností při omezování počtu zájemců, neustavení hodnotící komise
sazba odvodu sazba penále 25 % výhoda ze zadržení
1.2. porušení povinnosti stanovit předmět veřejné zakázky nediskriminačním
způsobem, nedostatečné definování předmětu veřejné zakázky, nedodržení povinnosti
dostatečným způsobem uvést či specifikovat kvalifikační předpoklady a hodnotící kritéria,
diskriminační nastavení technických či obchodních podmínek, nedostatečný rozsah uveřejnění,
použití nezákonného hodnotícího kritéria, nedodržení povinnosti zdržet se vyjednávání
o nabídkách, neoprávněné vyloučení zájemce/uchazeče ze zadávacího řízení, nedodržení
povinnosti zadat zakázku v souladu se zadávacími podmínkami či nabídkou vítězného
uchazeče, podstatná změna smlouvy po jejím uzavření, porušení zásady rovného zacházení
25 % s možností výhoda ze zadržení snížení na 10 % či 5 % v závislosti na závažnosti pochybení
1.3. porušení pravidel pro složení hodnotící komise, nedostatečný rozsah
zprávy o posouzení a hodnocení nabídek, nedodržení jiných výše neuvedených povinností,
pokud jejich porušení mohlo mít vliv na výběr nejvhodnější nabídky
10 % výhoda ze zadržení
1.4. porušení pravidel pro jednání hodnotící komise
5 % výhoda ze zadržení
1.5. neuveřejnění oznámení o výsledku zadávacího řízení
2 % výhoda ze zadržení
1.6. nevyřazení uchazeče v souladu se zákonem či rozhodnutím, pokud se
tento uchazeč nestal dodavatelem, nedodržení jiných výslovně výše neuvedených méně
významných povinností vyplývajících ze zákona, rozhodnutí smlouvy nebo dohody o poskytnutí
prostředků
1 % výhoda ze zadržení
1.7. porušení povinnosti při zadávání dodatečných veřejných zakázek na
stavební práce a služby zajistit, že celkový rozsah dodatečných stavebních prací
nebo služeb nepřekročí 20% ceny původní veřejné zakázky
částka odpovídající výhoda ze zadržení překročení zákonného limitu
2. pro písmeno b)
v případě, že do doby podání žádosti o prominutí došlo k pozdnímu splnění
této povinnosti a současně včasné nesplnění této povinnosti nemělo vliv na naplnění
účelu dotace
0,5 % z částky odvodu 0 za každý započatý měsíc trvání protiprávního stavu
3. pro písmeno c)
3.1. v případech nedodržení limitů, parametrů či lhůt souvisejících s naplněním
účelu dotace v požadované míře
proporcionálně výhoda ze zadržení s ohledem na míru nenaplnění limitů parametrů nebo lhůt2
3.2. v případech nedodržení limitů, parametrů při splnění souvztažných
ukazatelů kvalitativních, pokud tím není ovlivněno naplnění účelu dotace nebo v případě
pochybení na straně poskytovatele při jejich stanovení
1 % z částky 0 porušení rozpočtové kázně
4. pro písmeno d)
4.1. v případech prostého porušení povinností dodržet maximální podíly
poskytnutých prostředků na celkových nákladech operace
výše poskytnutých výhoda ze zadržení prostředků použitých nad stanovený maximální podíl
4.2. v případech, kdy povinnost dodržet maximální podíly poskytovatelem
stanovené v jednotlivých letech byly splněny k okamžiku ukončení operace, resp. nebyly
překročeny podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem, nebo v případech porušení
povinnosti přednostního proinvestování (vkladu) vlastních zdrojů, pokud byl podíl
poskytnutých prostředků k okamžiku ukončení operace dodržen, resp. nebyly překročeny
podíly poskytnutých prostředků za operaci celkem
5 % z částky 0 porušení rozpočtové kázně
4.3. v případě použití nepovoleného způsobu zajištění vlastních zdrojů
na financování projektu/ akce
100% výhoda ze zadržení
5. pro písmeno e)
5.1. pokud před podáním žádosti o prominutí došlo k navrácení těchto prostředků
zpět na projektový účet; jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení
tohoto mylně provedeného výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak
v případě úhrady faktur z projektového účtu včetně DPH, která není způsobilým výdajem,
pokud dojde následně k přesunu těchto prostředků zpět na projektový účet)
0,5 % z částky 0 odvodu za každý započatý měsíc trvání protiprávního stavu
5.2. v případech porušení povinnosti provádět všechny operace prostřednictvím
zvláštního účtu
1% z částky zaplacené 0 mimo stanovený účet
5.3. v případech neoprávněné úhrady DPH, kdy příjemce prokázal další uznatelné
náklady projektu, které neoprávněně uhrazenou DPH v konečném důsledku nahrazují anebo
v případech neoprávněné úhrady DPH, kdy příjemce prokázal, že neuplatnil nadměrný
odpočet DPH a ani jej již uplatnit nemůže
100% výhoda ze zadržení
6. pro písmeno f)
v případě porušení povinnosti spočívající v poskytnutí zálohové platby
ze strany příjemce, bylo-li provedeno její řádné zúčtování do doby finančního vypořádání
operace
0,5 % z částky odvodu 0 za každý započatý měsíc trvání protiprávního stavu
7. pro písmeno g)
v případě nedodržení poskytovatelem stanovených následných podmínek souvisejících
se zachováním výsledků realizace po určitou dobu od ukončení realizace operace
proporcionálně výhoda ze zadržení s ohledem na dobu, po kterou nebyly výsledky realizace projektu zachovány3
8. pro písmeno h)
8.1. pokud se jedná o částečné nedodržení povinnosti zajistit propagační
opatření avšak z provedených opatření vyplývá vazba na financování projektu ze zdrojů
EU
1 % z celkové 0 poskytnuté částky
8.2. pokud přijaté propagační opatření nesplňuje základní předepsané požadavky
25 % z celkové výhoda ze zadržení poskytnuté částky
9. pro písmeno i)
porušení povinnosti vlastnictví/nájmu, pokud toto porušení neovlivňuje
splnění následných podmínek a účelu poskytnutých prostředků
5 % z částky 0 porušení rozpočtové kázně
10. pro písmeno j)
v případech použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů
a naopak a použití prostředků před nebo po stanoveném období při zachování účelovosti
poskytnutých prostředků
1 % z neoprávněně 0 použité částky
11. pro písmeno k)
pokud se jedná o výdej prostředků státního rozpočtu organizační složkou
státu nad výši stanovenou závazným ukazatelem, před provedením rozpočtového opatření,
nebo pokud správce kapitoly vysloví s provedeným opatřením souhlas
1 % z neoprávněně 0 použité částky
12. pro písmeno l)
v případech převedení poskytnutých prostředků věcně způsobilé třetí osobě
v rámci organizační nebo řídící struktury, která projekt / akci realizovala svým
jménem a na vlastní odpovědnost, přičemž v konečném důsledku byl účel poskytnutých
prostředků splněn
5 % z celkově 0 poskytnuté částky
Čl. V
Zrušovací ustanovení
Tímto pokynem se ruší pokyn č. GFŘ-D-9 k rozhodování ve věci žádostí o prominutí
odvodů a penále za porušení rozpočtové kázně ze dne 27. 6. 2012 č.j. 23356/12-3330.
Čl. V
Závěrečné ustanovení
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1. 8. 2012
Ing. Jan Knížek
generální reditel
1 Čl. 107 Smlouvy o fungování Evropské unie
2 promíjí se podle vzorce: x = b/a . c; kdy x = částka k prominutí, a = stanovený
limit, parametr, nebo stanovenou dobu, b = skutečnou hodnotu limitu, parametru nebo
doby, c = částka poskytnuté dotace
3 Promíjí se podle vzorce: x = b/a . c, kdy x = částka k prominutí, a = stanovená
doba trvání podmínky, b = skutečná doba plnění podmínky, c = částka poskytnuté dotace