FZ03/2012
Úplné znění
Českého účetního standardu č. 701 - Účty a zásady účtování na účtech pro některé
vybrané účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů
Referent:
JUDr. David Bauer
Ing. Michal Svoboda
V souladu s ustanovením § 36 zákona č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, oznamuje
Ministerstvo financí vydání úplného znění Českého
účetního standardu č. 701 - Účty a zásady účtování
na účtech pro některé vybrané účetní jednotky, které
vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou
se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé
vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů,
jehož vydání bylo oznámeno ve Finančním zpravodaji
č. 7/2009 ze dne 31. prosince 2009 a jehož změny byly
oznámeny ve Finančním zpravodaji č. 9/2011 ze dne
20. prosince 2011, ve znění účinném k 1. lednu 2012.
1. Cíl
Cílem tohoto standardu je stanovit podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen „zákon“) a vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou
se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé
vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen „vyhláška“), základní postupy účtování
na účtech za účelem docílení souladu při používání
účetních metod účetními jednotkami.
2. Předmět standardu
Standard upravuje
Bod 3. Účtový rozvrh
Bod 4. Syntetické účty a analytické účty
Bod 5. Podrozvahové účty
Bod 6. Účetní zápisy
Bod 7. Vnitroorganizační účetnictví
Bod 8. Utajované informace
3. Účtový rozvrh
3.1. Účetní jednotka sestavuje účtový rozvrh v souladu s § 14 odst. 2 a 3 zákona
a s § 78 vyhlášky.
4. Syntetické účty a analytické účty
4.1. Syntetické účty zřizuje účetní jednotka v souladu se směrnou účtovou osnovou
podle § 14 zákona a § 76
až 78 vyhlášky.
4.2. V rámci syntetických účtů vytváří účetní jednotka analytické účty. Při
vytváření analytických účtů bere účetní jednotka v úvahu zejména následující hlediska,
pokud tato nejsou již zohledněna přímo syntetickými účty směrné účtové osnovy nebo
zajištěna jinými nástroji pro členění syntetických účtů:
a) členění podle jednotlivých druhů majetku, hmotně odpovědných osob, případně
podle míst uložení či umístění majetku,
b) zatížení majetku zástavním právem nebo věcným břemenem, popřípadě převedené
nebo poskytnuté zajištění,
c) změna reálné hodnoty u majetku určeného k prodeji podle § 64 odstavce
1 vyhlášky,
d) další významné skutečnosti, například u pohledávek členění podle jednotlivých
dlužníků nebo u cenných papírů cenné papíry v umořovacím řízení,
e) členění závazků podle jednotlivých věřitelů,
f) členění na českou a cizí měnu v případech stanovených v § 4 odst. 12 zákona,
g) členění pro účely přenosu účetních záznamů do centrálního systému účetních
informací státu podle technické vyhlášky o účetních záznamech1)
a podle jiných právních předpisů2),
h) členění pro účely sestavení přílohy podle § 45
vyhlášky a podle závazného vzoru uvedeného
v příloze č. 5 k vyhlášce,
i) členění rozpočtových příjmů a výdajů v souladu s vyhláškou č. 323/2002
Sb., o rozpočtové
skladbě, ve znění pozdějších předpisů,
j) oddělené sledování nákladů, výnosů a výsledků hospodaření za hlavní a
hospodářskou činnost,
k) členění pro daňové účely, tzn. pro transformaci účetního výsledku hospodaření
před zdaněním na daňový základ vymezený zákonem o daních z příjmů, zejména pokud
jde o výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů a zdaňované příjmy, pro potřeby
daně z přidané hodnoty, spotřebních daní, apod.,
l) členění pro potřeby zúčtování s institucemi sociálního zabezpečení a zdravotního
pojištění,
m) členění z hlediska potřeb finančního řízení účetní jednotky,
n) členění podle požadavků externích uživatelů údajů z účetnictví na základě
jiného právního předpisu.
5. Podrozvahové účty
5.1. V knihách podrozvahových účtů se účtuje o skutečnostech, které jsou předmětem
účetnictví, avšak nejsou splněny všechny podmínky pro provedení účetního zápisu v
hlavní knize, a to jak v průběhu účetního období, tak ke konci rozvahového dne.
5.2. V knihách podrozvahových účtů se na podrozvahových účtech v účtových skupinách
90 až 99 v souladu s ustanoveními § 47 až 55 vyhlášky účtuje
o významných skutečnostech, jejichž znalost je
podstatná pro posouzení majetkoprávní situace
účetní jednotky a jejích ekonomických zdrojů, které
lze využít, nebo jejichž zachycení a zobrazení
v účetní závěrce podává jejímu uživateli informaci
využitelnou pro jeho rozhodování nebo úsudek.
5.3. Zápisy v knize podrozvahových účtů se uskutečňují tak, že se provádí na
stranu MÁ DÁTI nebo na stranu DAL podrozvahového účtu, která je stejná jako při předcházejícím
nebo následujícím zápisu na příslušný (související) účet v hlavní knize, a to v souladu
s ustanovením bodu 6.2. Zápisy na účtu 999 se provádí tak, že strana MÁ DÁTI zajišťuje
podvojný zápis na straně DAL jiného podrozvahového účtu, a naopak.
5.4. Zjistí-li účetní jednotka, že nejsou již splněny podmínky pro účtování
v knize podrozvahových účtů a tato skutečnost zakládá povinnost provedení zápisu
v hlavní knize, provádí se zápis v knize podrozvahových účtů a zápis v hlavní knize
ve stejný okamžik (například jsou již splněny všechny podmínky pro účtování o pohledávce,
a proto zanikají podmínky pro účtování o podmíněné pohledávce). Okamžik zápisů v
těchto knihách je také stejný, pokud zanikl důvod pro zachycení určité skutečnosti
v hlavní knize, a z toho důvodu je účtováno o snížení určité položky aktiva nebo
pasiva, a zároveň byly splněny podmínky pro zápis v knize podrozvahových účtů (například
uplynutím času došlo k promlčení pohledávky, avšak je zde předpoklad úhrady dluhu
ručitelem nebo jsou splněny podmínky pro upuštění od vymáhání pohledávky podle jiného
právního předpisu a zároveň účetní jednotka již nemá povinnost vykazovat pohledávku
v rozvaze, avšak má povinnost tuto pohledávku nadále sledovat).
6. Účetní zápisy
6.1. Účetní zápisy na jednotlivých účtech v účetních knihách se provádějí způsobem
stanoveným v § 12,
13 a 16 zákona.
6.2. Při určení okamžiku uskutečnění účetního případu účetní jednotka posoudí,
zda
a) nastala určitá právní skutečnost, například došlo k právnímu úkonu učiněnému
buď účetní jednotkou, nebo jinou osobou,
b) byla s touto právní skutečností účetní jednotka seznámena nebo je možné
oprávněně požadovat po účetní jednotce, aby se s touto skutečností seznámila,
c) je informace o této skutečnosti významná a
d) náklady na získání informace nepřevyšují přínos plynoucí z této informace.
6.3. Okamžikem uskutečnění účetního případu je zejména den, ve kterém dojde
ke splnění dodávky, vzniku závazku, platbě závazku, vzniku pohledávky, inkasu pohledávky,
postoupení pohledávky, vkladu pohledávky, poskytnutí či přijetí zálohy, převzetí
dluhu, zjištění manka, schodku, přebytku či škody, pohybu majetku uvnitř účetní jednotky
a k dalším skutečnostem vyplývajícím z jiných právních předpisů nebo z vnitřních
poměrů účetní jednotky, které jsou předmětem účetnictví a které v účetní jednotce
nastaly, popř. existují odpovídající listiny (účetní záznamy) týkající se účetních
případů (např. bankovní výpisy).
6.4. Při převodu vlastnictví k nemovitostem, které podléhají vkladu do katastru
nemovitostí, se za okamžik uskutečnění účetního případu považuje den doručení návrhu
na zápis katastrálnímu úřadu. Dojde-li k povolení zápisu, účetní zápisy k tomuto
dni se nemění. Není-li zápis povolen, provede účetní jednotka odpovídající opravu
účetním zápisem. Podmíněnost okamžiku uskutečnění účetního případu nabytím právního
účinku zápisu vyjádří účetní jednotka na účetním záznamu, který obsahuje i označení
příslušného analytického účtu, uvede o tomto informaci v příloze účetní závěrky a
v inventurních soupisech.
6.5. Významnost informace o skutečnosti, která je předmětem účetnictví je obecně
posuzována ve vztahu k jejímu uživateli a možnosti ovlivnění jeho úsudku nebo rozhodování
(§ 19 odst. 6 zákona). Uživatelem
se v tomto smyslu rozumí nejen uživatel
účetní závěrky sestavované účetní jednotkou, ale
též uživatel účetních výkazů sestavených za Českou
republiku, příp. za dílčí konsolidační celek státu.
Účetní jednotka v tomto případě postupuje buď
v souladu s jiným právním předpisem, nebo podle
vnitřního předpisu, který stanoví pravidla významnosti,
a to například způsobem stanovení procentní
hranice, určením jednotlivých druhů účetních případů,
stanovením jiných limitů, případně kombinací
těchto způsobů.
6.6. Ve vztahu k mezitímní účetní závěrce se považují za významné informace
související s použitím účetních metod a s účetními operacemi k rozvahovému dni pouze
ve vztahu k dalším informacím, které jsou účetní jednotkou předávány do centrálního
systému účetních informací státu, příp. vyžadovány podle jiných právních předpisů,
například u položek účetní závěrky vztahujících se k operativním účetním záznamům.
6.7. Ve vztahu k účtování na podrozvahových účtech se považuje informace za
významnou, pokud je využitelná pro uživatele účetní závěrky sestavované ke konci
rozvahového dne nebo pro rozhodování řídících pracovníků účetní jednotky nebo je
nutná pro plnění dalších informačních povinností účetní jednotky; s ohledem na tuto
významnost může v případě některých účetních případů být okamžikem účtování na podrozvahových
účtech rozvahový den. Za významnou informaci se považuje vždy informace o transferu,
který se z části nebo zcela týká prostředků ze zahraničí.
6.8. V případě změny právního předpisu, ze které vyplývá změna uspořádání položek
rozvahy nebo změna obsahového vymezení některé z položek rozvahy, které zakládá povinnost
vykazovat určitou skutečnost v jiné položce rozvahy, postupuje účetní jednotka v
souladu s tímto právním předpisem. Nestanoví-li tento právní předpis nebo Český účetní
standard konkrétní postup, je v odpovědnosti účetní jednotky, aby vykázáním v jiné
položce rozvahy též zajistila rovnost položek „Aktiva celkem“ a „Pasiva celkem“ k
rozvahovému dni účetního období před touto změnou a položek „Aktiva celkem“ a „Pasiva
celkem“ na počátku následujícího účetního období.
7. Vnitroorganizační účetnictví
7.1. Vnitroorganizační účetnictví lze organizovat nejen pro účely účetní
jednotky, ale i pro jiné účely, včetně zajištění informací pro monitorování a řízení
veřejných financí, například
a) členěním syntetických účtů na analytické účty,
b) v samostatném účetním okruhu, pro který se zvolí účty v rámci účtových
tříd 7 a 8; obsahovou náplň uvedených účtových tříd, zvolených účtových skupin a
jednotlivých syntetických účtů určí účetní jednotka sama,
c) jiným způsobem členění informací zachycených na syntetických účtech, případně
analytických účtech,
d) kombinací přístupů podle písmene a) až c).
7.2. Spojovací účty prokazující návaznost mezi finančním a vnitroorganizačním
účetnictvím při jeho organizaci v samostatném účetním okruhu zvolí účetní jednotka
v rámci syntetických účtů účtových tříd 7 a 8, popřípadě jejich funkci nahradí technické
zpracování dat.
7.3. Účty vnitroorganizačního účetnictví uvede účetní jednotka v účtovém rozvrhu.
8. Utajované informace
Ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory a zpravodajské služby podle ustanovení
§ 36 odst. 3 zákona
použijí České účetní standardy pro některé vybrané
účetní jednotky přiměřeně na činnosti, které jsou předmětem
utajení.3)
Ing. Petr Plesnivý, v. r.
ředitel odboru 28 - Účetnictví a audit
1) Vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných
účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému
účetních informací státu a o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů
(technická vyhláška o účetních záznamech), ve znění
pozdějších předpisů.
2) Vyhláška č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných
pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních
fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a
rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti, ve znění
pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství, ve znění pozdějších
předpisů.