66/2022 Sb.
ZÁKON
ze dne 17. března 2022
o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti
s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
Změna: 175/2022 Sb.
Změna: 198/2022 Sb.
Změna: 75/2023 Sb. (část)
Změna: 75/2023 Sb.
Změna: 75/2023 Sb. (část)
Změna: 407/2023 Sb.
Změna: 412/2023 Sb., 454/2023 Sb.
Změna: 407/2023 Sb. (část)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon upravuje opatření v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního
zabezpečení1), která se vztahují na cizince, kterému byla v České republice poskytnuta
dočasná ochrana podle zákona o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem
na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace2) v návaznosti na prováděcí
rozhodnutí Rady (EU) 2022/382 ze dne 4. března 2022, kterým se stanoví, že nastal
případ hromadného přílivu vysídlených osob z Ukrajiny ve smyslu článku 5 směrnice
2001/55/ES, a kterým se zavádí jejich dočasná ochrana, (dále jen "cizinec s dočasnou
ochranou").
ČÁST TŘETÍ
ZVLÁŠTNÍ PRAVIDLA V OBLASTI PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
§ 3
(1) Poskytovatel služby péče o dítě v dětské skupině může poskytovat službu
péče o dítě v dětské skupině též rodiči dítěte, které je cizincem s dočasnou ochranou,
a to i pokud není zaměstnavatelem rodiče tohoto dítěte.
(2) Po dobu 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany dítěti, které je cizincem
s dočasnou ochranou, se splnění podmínky podle § 20a odst. 2 zákona o poskytování
služby péče o dítě v dětské skupině pro vznik nároku na příspěvek na provoz dětské
skupiny, spočívající v obsazení kapacitního místa dítětem, jehož rodič, který uzavírá
smlouvu o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, je zaměstnán, studuje
v denní formě studia, je evidován jako uchazeč o zaměstnání nebo je osobou samostatně
výdělečně činnou, která má povinnost platit zálohy na pojistné na důchodové pojištění
a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, nevyžaduje; § 11 odst. 1 písm. i) zákona
o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině se po tuto dobu nepoužije.
(3) Není-li dítě, které je cizincem s dočasnou ochranou, v péči rodičů nebo
jiné osoby, které bylo rozhodnutím příslušného orgánu svěřeno do péče nahrazující
péči rodičů, považuje se za rodiče pro účely zákona o poskytování služby péče o dítě
v dětské skupině též osoba, které bylo toto dítě jeho rodičem svěřeno do péče; nemá-li
tato osoba o této skutečnosti písemný doklad podepsaný rodičem dítěte, dokládá tuto
skutečnost a důvod, pro který nelze předložit tento doklad, písemným čestným prohlášením.
Získá-li osoba podle věty první části před středníkem doklad o svěření dítěte do
její péče podepsaný rodičem dítěte, je povinna tento doklad bezodkladně předložit
poskytovateli.
(4) Cizinec s dočasnou ochranou může vykonávat činnost, kterou se uskutečňuje
výchova a péče o dítě podle § 2 zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské
skupině, za podmínky, že je zletilou a svéprávnou osobou, má pedagogické, sociální
nebo zdravotní vzdělání anebo má střední vzdělání s maturitní zkouškou, získal-li
praxi v oblasti péče o dítě ve věku od 6 měsíců do zahájení povinné školní docházky
v délce minimálně 5 let, je-li bezúhonnou osobou podle § 5a odst. 2 zákona o poskytování
služby péče o dítě v dětské skupině a činnost, kterou se uskutečňuje výchova a péče
o dítě podle § 2 zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, vykonává
jen v přítomnosti pečující osoby. Dosaženou praxi může cizinec s dočasnou ochranou
podle věty první doložit po dobu prvních 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany
čestným prohlášením. Po uplynutí této doby je možné doložit dosaženou praxi čestným
prohlášením, jen nelze-li ji prokázat řádným způsobem; cizinec s udělenou dočasnou
ochranou zároveň uvede důvod, pro který nelze prokázat dosaženou praxi řádným způsobem.
(5) Dosažené vzdělání může cizinec s dočasnou ochranou podle odstavce 4 po
dobu prvních 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany doložit čestným prohlášením.
Po uplynutí této doby je možné doložit dosažené vzdělání čestným prohlášením, jen
nelze-li jej prokázat řádným způsobem; cizinec s udělenou dočasnou ochranou zároveň
uvede důvod, pro který nelze prokázat dosažené vzdělání řádným způsobem.
(6) Cizinec s dočasnou ochranou podle odstavce 4 může doložit bezúhonnost
po dobu prvních 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany čestným prohlášením; poté
je povinen doložit bezúhonnost výpisem z evidence Rejstříků trestů za dobu jeho pobytu
na území České republiky na základě udělené dočasné ochrany.
(7) Vykonává-li cizinec s dočasnou ochranou podle odstavce 4 činnost, kterou
se uskutečňuje výchova a péče o dítě podle § 2 zákona o poskytování služby péče o
dítě v dětské skupině, považuje se pro účely splnění podmínky podle § 7 odst. 6 písm.
b) a c) zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině za pečující osobu.
(8) Podmínka podle § 20a odst. 2 zákona o poskytování služby péče o dítě
v dětské skupině pro vznik nároku na příspěvek na provoz dětské skupiny, spočívající
v podání žádosti o příspěvek na provoz dětské skupiny nejpozději do dne 31. ledna
kalendářního roku, na který poskytovatel žádá o příspěvek na provoz dětské skupiny,
se nevyžaduje.
(9) Řízení o přiznání příspěvku na provoz dětské skupiny se zahajuje na základě
žádosti o příspěvek na provoz dětské skupiny, a to je-li žádost o příspěvek na provoz
dětské skupiny podána po 31. lednu kalendářního roku, na který poskytovatel žádá
o příspěvek na provoz dětské skupiny; § 20h odst. 1 a § 20i odst. 4 zákona o poskytování
služby péče o dítě v dětské skupině se nepoužije.
§ 4
Listinu, kterou je možné použít na území České republiky bez dalšího ověření
v souladu se Smlouvou mezi Českou republikou a Ukrajinou o právní pomoci v občanských
věcech, je možné nahradit čestným prohlášením osoby, která je povinna tuto listinu
předložit za účelem přijetí nezbytných opatření na ochranu nezletilého dítěte, které
je cizincem s dočasnou ochranou, ze strany orgánů sociálně-právní ochrany dětí.
§ 5
(1) Cizinci s dočasnou ochranou, který splňuje podmínky pro poskytování sociálních
služeb stanovené zákonem o sociálních službách, se poskytují sociální služby. Jsou-li
příjmové, sociální a majetkové poměry cizince s dočasnou ochranou takové, že mu neumožňují
ani částečnou úhradu nákladů za poskytování sociálních služeb, poskytují se mu sociální
služby bez úhrady nákladů. Náklady na sociální služby podle věty druhé hradí stát.
Své příjmové, sociální a majetkové poměry doloží cizinec s dočasnou ochranou všemi
dostupnými doklady nebo formou čestného prohlášení.
(2) Po dobu prvních 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany cizinec s dočasnou
ochranou může za účelem výkonu činnosti podle § 116 odst. 1 zákona o sociálních službách
doložit dosažené vzdělání obdobné základnímu vzdělání podle školského zákona čestným
prohlášením. Po uplynutí této doby je možné doložit dosažené vzdělání obdobné základnímu
vzdělání podle školského zákona čestným prohlášením, jen nelze-li jej prokázat řádným
způsobem; cizinec s udělenou dočasnou ochranou zároveň uvede důvod, pro který nelze
prokázat dosažené vzdělání řádným způsobem.
(3) Cizinec s dočasnou ochranou může doložit za účelem výkonu činnosti podle
§ 116 odst. 1 zákona o sociálních službách bezúhonnost čestným prohlášením po dobu
prvních 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany; poté je povinen doložit bezúhonnost
výpisem z evidence Rejstříků trestů za dobu pobytu na území České republiky na základě
dočasné ochrany.
Humanitární dávka
§ 6
(1) Jsou-li příjmové poměry cizince s dočasnou ochranou, který se zdržuje
na území České republiky, a jeho majetkové poměry na území České republiky takové,
že mu neumožňují zajištění základních životních potřeb nebo úhradu nákladů na bydlení
do výše započitatelných nákladů na bydlení nebo ubytování, poskytne se mu na žádost
humanitární dávka (dále jen "dávka"); majetkové a příjmové poměry cizinců s dočasnou
ochranou, kteří spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby, se posuzují
společně a poskytne se jim společně jedna dávka. Dávka cizinci s dočasnou ochranou
nenáleží, je-li mu bezplatně poskytnuta celodenní strava, základní prostředky osobní
hygieny a ubytování.
(2) Za příjem se pro účely nároku na dávku nepovažuje dávka a mimořádná
okamžitá pomoc podle zákona o pomoci v hmotné nouzi vyplacená v rozhodném období,
za které se příjmy zjišťují, a finanční prostředky poskytnuté fundací, spolkem, z
Azylového, migračního a integračního fondu nebo z Dětského fondu Organizace spojených
národů. Příjem v cizí měně se přepočte na českou měnu podle příslušného kursu vyhlášeného
Českou národní bankou platného k prvnímu dni období, za které se zjišťuje příjem.
Pro přepočet měn, u nichž Česká národní banka nevyhlašuje příslušný kurs, se použije
kurs této měny obvykle používaný bankami v České republice k prvnímu dni období,
za které se zjišťuje příjem. Je-li příjem vyplacený v cizí měně předmětem daně z
příjmů podle zákona o daních z příjmů, přepočte se na českou měnu způsobem platným
pro účely daně z příjmů.
(3) Podmínka, že se cizinec s dočasnou ochranou zdržuje na území České
republiky, není splněna, pokud se místo jeho pobytu na území České republiky uvedené
v žádosti o dávku neshoduje s adresou místa pobytu cizince vedenou v základním registru
obyvatel a cizinec tento nesoulad ani na výzvu Úřadu práce České republiky - krajské
pobočky nebo pobočky pro hlavní město Prahu (dále jen "krajská pobočka Úřadu práce")
neodstraní.
(4) Věk cizince s dočasnou ochranou rozhodný pro stanovení výše dávky je
věk, kterého dosáhne v kalendářním měsíci, na který dávka náleží.
(5) Obdobím, za které se zjišťuje splnění podmínek nároku na dávku, je
období kalendářního měsíce, na který je podána žádost o dávku, s výjimkou nákladů
na bydlení a příjmů, které se zjišťují za období kalendářního měsíce předcházejícího
měsíci, na který je podána žádost.
(6) Nárok na dávku na kalendářní měsíc vzniká splněním podmínek stanovených
tímto zákonem. Nárok na výplatu dávky na kalendářní měsíc, na který vznikl nárok
splněním podmínek stanovených tímto zákonem, zaniká, pokud do konce tohoto kalendářního
měsíce nebyla podána žádost o dávku na tento kalendářní měsíc.
(7) Dávku vyplácí krajská pobočka Úřadu práce. Za nezletilého cizince jedná
jeho zákonný zástupce, nemá-li nezletilý cizinec na území České republiky zákonného
zástupce, jedná za něj osoba blízká nebo jiná osoba, která o něj pečuje. Dávka se
vyplácí převodem na platební účet v bance, pobočce zahraniční banky nebo spořitelním
a úvěrním družstvu v České republice určený žadatelem, s výjimkou dávky na kalendářní
měsíc, v němž byla cizinci udělena dočasná ochrana, kterou lze vyplatit v hotovosti.
Dávka se nevyplácí do ciziny.
(8) V řízení o dávce se správní řád nepoužije.
(9) Byl-li žadatel o dávku krajskou pobočkou Úřadu práce vyzván, aby jí
osobně osvědčil skutečnosti rozhodné pro nárok na dávku, je povinen této výzvě vyhovět,
a to ve lhůtě do 8 dnů ode dne doručení výzvy, nebyla-li krajskou pobočkou Úřadu
práce určena delší lhůta; neučiní-li tak v uvedené lhůtě, žádost o dávku se zamítne.
§ 6a
Evidence bytů pro dočasnou ochranu
(1) Byty, které jsou cizincům s dočasnou ochranou poskytovány k samostatnému
bydlení, jsou zařazeny v informačním systému evidence bytů, který spravuje Ministerstvo
práce a sociálních věcí (dále jen "evidence bytů"). Bytem se pro účely tohoto zákona
rozumí soubor místností nebo samostatná obytná místnost, které svým stavebně technickým
uspořádáním a vybavením splňují požadavky na trvalé bydlení a jsou k tomuto účelu
užívání určeny podle stavebního zákona nebo jsou zkolaudovány jako byt.
(2) Evidence bytů obsahuje
a) identifikační údaje vlastníka bytu,
b) adresu bytu a číslo bytu, pokud existuje,
c) písemný právní titul k užívání bytu a
d) identifikační údaje cizinců s dočasnou ochranou, kterým byl byt
k bydlení poskytnut, číslo vízového štítku a údaje o začátku a ukončení bydlení.
(3) Údaje uvedené v odstavci 2 do evidence bytů zadává vlastník bytu, a
to s využitím elektronické identifikace určené Ministerstvem práce a sociálních věcí.
§ 6b
(1) Není-li dále stanoveno jinak, výše dávky pro cizince s dočasnou
ochranou
a) do 18 let věku činí částku podle § 3 odst. 3 písm. b) zákona č.
110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, ve znění pozdějších předpisů,
b) od 18 let věku činí částku podle § 2 zákona č. 110/2006 Sb., o životním
a existenčním minimu, ve znění pozdějších předpisů, není-li dále stanoveno jinak,
c) který je invalidní nebo je držitelem průkazu osvědčujícího zdravotní
postižení, který byl vydán na Ukrajině, nebo osobou, která byla uznána za osobu zdravotně
postiženou Institutem posuzování zdravotního stavu podle § 6d, činí 1,5násobek částky
podle písmene a) nebo b) podle věku,
d) od 6 do 10 let věku činí 1,2násobek částky podle písmene a),
e) od 18 let věku od měsíce bezprostředně následujícího po kalendářním
měsíci, v němž uplyne doba 150 dnů ode dne, ve kterém byla cizinci udělena dočasná
ochrana, činí částku podle § 5 odst. 1 zákona č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním
minimu, ve znění pozdějších předpisů, pokud není osobou
1. studující; za studující
osobu se považuje cizinec s dočasnou ochranou, který plní povinnou školní docházku,
a cizinec s dočasnou ochranou, který se v České republice studiem soustavně připravuje
na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let,
2. pečující o dítě do 6 let věku;
péči o totéž dítě může pro účely této dávky prohlásit pouze 1 z pečujících osob,
3.
těhotnou,
4. starší 65 let,
5. invalidní nebo držitelem průkazu osvědčujícího zdravotní
postižení, který byl vydán na Ukrajině, nebo osobou, která byla uznána za osobu se
zdravotním postižením Institutem posuzování zdravotního stavu podle § 6d, nebo
6.
pečující o osobu uvedenou v písmenu c), která byla touto osobou jako osoba pečující
označena v žádosti o dávku.
(2) Pro určení nároku na dávku a stanovení její výše se u cizince s dočasnou
ochranou, který má náklady na bydlení na základě platného právního titulu k bydlení
v bytě zařazeném v evidenci bytů, použijí započitatelné náklady na bydlení. Pro určení
nároku na dávku a stanovení její výše u cizince s dočasnou ochranou, který má náklady
na bydlení v ostatních prostorech k ubytování, než jsou uvedeny ve větě první, se
použijí započitatelné náklady na ubytování, je-li cizinec s dočasnou ochranou výdělečně
činný, nebo je-li krajskou pobočkou Úřadu práce evidován jako uchazeč o zaměstnání.
Podmínka, že musí být cizinec s dočasnou ochranou výdělečně činný nebo být krajskou
pobočkou Úřadu práce evidován jako uchazeč o zaměstnání, neplatí, jde-li o cizince
s dočasnou ochranou uvedeného v odstavci 1 písm. a) nebo v odstavci 1 písm. e) bodech
1 až 6.
(3) Vláda stanoví nařízením v závislosti na vývoji ozbrojeného konfliktu
na území Ukrajiny a jeho dopadů na možnosti zajištění přiměřeného bydlení cizinců
s dočasnou ochranou na území České republiky výši započitatelných nákladů na bydlení
v bytech zařazených v evidenci bytů a výši započitatelných nákladů na ubytování v
ostatních prostorech k ubytování; výši započitatelných nákladů lze stanovit odlišně
pro cizince s dočasnou ochranou, který je uveden v § 6b odst. 1 písm. a) nebo v §
6b odst. 1 písm. e) bodech 1 až 6, a pro ostatní cizince s dočasnou ochranou.
(4) Pro určení výše dávky cizince s dočasnou ochranou, který je posuzován
samostatně, se od součtu příslušné výše dávky podle odstavce 1 a příslušné částky
započitatelných nákladů na bydlení nebo započitatelných nákladů na ubytování pro
1 osobu odečte součet jeho příjmů. Dosahuje-li výsledná částka určená podle věty
první hodnotu vyšší než 0, činí výše dávky částku rozdílu dosaženého podle věty první,
není-li dále stanoveno jinak. Dosahuje-li výsledná částka určená podle věty první
hodnotu 0 nebo nižší, dávka nenáleží. Dosahuje-li výsledná částka určená podle věty
první hodnotu vyšší než 0, ale nižší než 50, činí výše dávky 50 Kč.
(5) Pro určení výše dávky pro cizince s dočasnou ochranou, kteří spolu
bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby, se od součtu jejich příslušných
výší dávek podle odstavce 1 a příslušné částky započitatelných nákladů na bydlení
nebo ubytování určené podle počtu cizinců s dočasnou ochranou, kteří spolu bydlí
a společně uhrazují náklady na své potřeby, odečte součet jejich příjmů. Dosahuje-li
výsledná částka určená podle věty první hodnotu 0 nebo nižší, dávka nenáleží. Dosahuje-li
výsledná částka určená podle věty první hodnotu vyšší než 0, činí výše dávky částku
rozdílu dosaženého podle věty první, není-li dále stanoveno jinak. Dosahuje-li výsledná
částka určená podle věty první hodnotu vyšší než 0, ale nižší než 50, činí výše dávky
50 Kč.
(6) Nárok na dávku nevznikne, pokud je výše finančních prostředků na účtech
žadatele vyšší než dvojnásobek příslušné výše dávky podle odstavce 1, nebo pokud
je výše finančních prostředků na účtech cizinců s dočasnou ochranou, kteří spolu
bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby, vyšší, než je součet dvojnásobků
jejich příslušných výší dávek podle odstavce 1.
§ 6c
(1) Žádost o dávku lze podat pouze v elektronické podobě, s výjimkou první
žádosti, kterou lze podat rovněž v listinné podobě.
(2) Žádost o dávku obsahuje
a) identifikační údaje žadatele a cizinců s dočasnou ochranou, kteří
spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby,
b) údaj o místu pobytu žadatele a cizinců s dočasnou ochranou, kteří
spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby, na území České republiky,
c) údaj o udělení dočasné ochrany žadatele a cizinců s dočasnou ochranou,
kteří spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby,
d) údaje o všech příjmech žadatele a cizinců s dočasnou ochranou, kteří
spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby,
e) identifikační údaje zaměstnavatele žadatele a cizinců s dočasnou
ochranou, kteří spolu bydlí a společně uhrazují náklady na svoje potřeby,
f) identifikaci účtů žadatele a cizinců s dočasnou ochranou, kteří
spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své potřeby, a údaje o finančních prostředcích
na těchto účtech,
g) prohlášení o majetkových poměrech na území České republiky žadatele
a cizinců s dočasnou ochranou, kteří spolu bydlí a společně uhrazují náklady na své
potřeby,
h) registrační číslo evidenční karty daňového poplatníka na Ukrajině,
který je žadatelem, a dále cizinců s dočasnou ochranou, kteří spolu s žadatelem bydlí
a společně uhrazují náklady na své potřeby, bylo-li uděleno, nebo údaj o místě pobytu
na Ukrajině před udělením dočasné ochrany v případě, že registrační číslo nebylo
cizinci s dočasnou ochranou uděleno nebo není známo.
(3) Pokud má žadatel náklady na bydlení v bytě, který je zařazen v evidenci
bytů, žádost dále obsahuje identifikační údaje vlastníka bytu.
(4) Skutečnosti uvedené v žádosti žadatel doloží všemi dostupnými doklady
nebo čestným prohlášením; čestné prohlášení nelze využít pro údaje o příjmu ze závislé
činnosti vykonávané v České republice, který žadatel dokládá potvrzením od zaměstnavatele.
Všechny skutečnosti se dokládají v elektronické podobě, neurčí-li krajská pobočka
Úřadu práce, že je lze předložit i jinak.
(5) Není-li potvrzení o příjmech ze závislé činnosti vykonávané v České
republice předloženo žadatelem o dávku, zjišťuje krajská pobočka Úřadu práce výši
příjmu postupem podle § 7; nezjistí-li krajská pobočka Úřadu práce příjem ze závislé
činnosti tímto postupem, vyzve k předložení potvrzení o výši příjmu žadatele o dávku.
§ 6d
Posuzování zdravotního stavu
(1) Institut posuzování zdravotního stavu na žádost cizince s dočasnou
ochranou posoudí, zda je tento cizinec osobou se zdravotním postižením. Za osobu
se zdravotním postižením se pro účely tohoto zákona považuje osoba, jejíž nepříznivý
zdravotní stav odpovídá dlouhodobě nepříznivému zdravotnímu stavu a jeho dopadům
pro účely nároku na průkaz osoby se zdravotním postižením podle zákona č. 329/2011
Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zdravotní stav cizince s dočasnou ochranou
se posuzuje k datu podání žádosti. Při posuzování zdravotního stavu cizince a vyhotovení
posudku Institut posuzování zdravotního stavu postupuje obdobně jako při posuzování
zdravotního stavu a vyhotovení posudku pro účely průkazu osoby se zdravotním postižením.
(2) Žádost se podává elektronicky, a to na formuláři předepsaném Institutem
posuzování zdravotního stavu. Žádost obsahuje
a) identifikační údaje žadatele a
b) jméno a adresu ošetřujícího lékaře nebo lékařů v České republice.
(3) Institut posuzování zdravotního stavu posudek doručí žadateli a Úřadu
práce České republiky současně sdělí, zda žadatel je osobou se zdravotním postižením.
§ 7
(1) Je-li podle § 6c odst. 5 vyzván zaměstnavatel k zaslání potvrzení o
výši příjmu žadatele nebo dalších osob uvedených v žádosti o dávku, je povinen zaslat
toto potvrzení krajské pobočce Úřadu práce do 8 dnů ode dne doručení výzvy, neurčila-li
krajská pobočka Úřadu práce delší lhůtu. Má-li zaměstnavatel zpřístupněnu datovou
schránku4), je povinen potvrzení o výši rozhodného příjmu doručit pouze dálkovým
přístupem datovou zprávou do datové schránky určené krajskou pobočkou Úřadu práce
nebo využitím informačního systému. Zaměstnavatel je povinen doručit potvrzení podle
věty druhé podle specifikace komunikace mezi krajskou pobočkou Úřadu práce a zaměstnavatelem
a ve formátu, s obsahem a strukturou datové zprávy, které stanoví Ministerstvo práce
a sociálních věcí vyhláškou. Nesplňuje-li potvrzení o výši příjmu tyto podmínky,
nepřihlíží se k němu; krajská pobočka Úřadu práce je povinna upozornit zaměstnavatele,
který mu doručil potvrzení o výši příjmu, které nesplňuje tyto podmínky, na tuto
skutečnost a na to, že se k tomuto potvrzení nepřihlíží.
(2) Ministerstvo může se zaměstnavatelem uzavřít dohodu, na jejímž
základě budou krajské pobočky Úřadu práce činit výzvy podle § 6c odst. 5 a zaměstnavatel
bude sdělovat rozhodné údaje výhradně prostřednictvím informačního systému. Výzva
krajské pobočky Úřadu práce ke sdělení rozhodných údajů učiněná prostřednictvím informačního
systému je doručena okamžikem, kdy se do informačního systému přihlásí zaměstnavatel.
Za přihlášení zaměstnavatele do informačního systému se považuje i automatizovaný
přístup zaměstnavatele do informačního systému technickými prostředky bez účasti
fyzické osoby. Nepřihlásí-li se do informačního systému zaměstnavatel ve lhůtě 3
dnů od učinění výzvy, považuje se tato výzva za doručenou posledním dnem této lhůty.
Lhůta pro splnění povinnosti zaměstnavatele činí 8 dnů ode dne doručení výzvy prostřednictvím
informačního systému, neurčila-li krajská pobočka Úřadu práce delší lhůtu. Dohoda
podle věty první musí obsahovat
a) specifikaci, formát a strukturu výzev a sdělovaných údajů,
b) způsob přihlašování a jeho zaznamenávání a ověřování v rámci informačního
systému.
§ 8
Příspěvek pro solidární domácnost
(1) Fyzické osobě, která bezplatně poskytla ubytování cizinci s dočasnou
ochranou (dále jen "ubytovaná osoba") a která s ubytovanou osobou toto ubytování
sdílí, se poskytuje příspěvek pro solidární domácnost (dále jen "příspěvek"). Za
bezplatné se považuje poskytnutí ubytování i v případě, kdy ubytovaná osoba uhradila
náklady za plyn a elektřinu v rozsahu, který odpovídá rozsahu, ve kterém plyn a elektřinu
využívá. Podmínkou pro poskytování příspěvku je, že se nejedná o ubytování v ubytovacím
zařízení a ubytování bylo poskytnuto nepřetržitě po dobu, jejíž minimální délku stanoví
vláda nařízením. V rámci poskytnutého ubytování musí být ubytované osobě zajištěn
dostatečný prostor pro odpočinek, pro přípravu stravy, prostor pro osobní hygienu
a záchod a musí být zajištěn přístup k pitné vodě.
(2) Příspěvek se poskytuje na žádost, a to po uplynutí kalendářního měsíce,
za který náleží. Žádost musí obsahovat:
a) identifikaci žadatele,
b) adresu nemovitosti, v níž je poskytováno ubytování, a právní titul,
na jehož základě žadatel nemovitost užívá,
c) identifikaci ubytovaných osob,
d) údaje o době poskytování ubytování,
e) čestné prohlášení žadatele, že ubytování bylo poskytnuto bezplatně,
f) čestné prohlášení žadatele, že jsou splněny podmínky pro ubytování
podle odstavce 1 věty poslední.
(3) Příspěvek vyplácí krajská pobočka Úřadu práce. Příspěvek se vyplácí převodem
na platební účet v bance, pobočce zahraniční banky nebo spořitelním a úvěrním družstvu
v České republice určený žadatelem, nebo v odůvodněných případech poštovním poukazem.
Příspěvek se nevyplácí do ciziny. Způsob výplaty uvede žadatel v žádosti.
(4) V řízení o příspěvku se správní řád nepoužije.
(5) Příspěvek se nebude považovat za příjem pro účely zákona o státní sociální
podpoře, zákona o pomoci v hmotné nouzi, zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním
postižením a zákona o sociálních službách.
(6) Poskytování příspěvku stanoví vláda nařízením v závislosti na vývoji
ozbrojeného konfliktu na území Ukrajiny a jeho dopadů na možnosti zajištění přiměřeného
ubytování cizinců s dočasnou ochranou na území České republiky.
(7) Pro nárok na příspěvek se použije § 6 odst. 6 obdobně.
(8) Vláda nařízením podle odstavce 6 stanoví
a) výši příspěvku za ubytovanou osobu za kalendářní měsíc a maximální
počet ubytovaných osob v jedné domácnosti, které lze zohlednit pro účely výše příspěvku,
b) minimální počet dnů po sobě jdoucích v období kalendářního měsíce,
po kterou musí být ubytované osobě poskytnuto ubytování, a
c) období, po které bude příspěvek poskytován.
§ 8a
Společné ustanovení
(1) Podáním žádosti žadatel a osoby s ním společně posuzované souhlasí s
tím, že si krajská pobočka Úřadu práce může ověřit všechny skutečnosti a údaje uvedené
v žádosti, a za účelem ověření uvedených skutečností a údajů souhlasí i s jejich
předáváním příslušným orgánům Ukrajiny a s předáváním výsledků ověření uvedených
skutečností a údajů příslušnými orgány Ukrajiny krajské pobočce Úřadu práce.
(2) Krajské pobočky Úřadu práce a Ministerstvo práce a sociálních věcí jsou
oprávněny získávat a zpracovávat údaje potřebné pro rozhodování o dávce a příspěvku
a jejich výplatu včetně osobních údajů, a to v elektronické podobě způsobem umožňujícím
dálkový přístup a zároveň zajišťujícím ochranu osobních údajů. Právnické a fyzické
osoby jsou povinny poskytovat Ministerstvu práce a sociálních věcí údaje ze svých
informačních systémů, jde-li o údaje nezbytné pro rozhodování o dávkách a příspěvcích
podle tohoto zákona. Veškeré údaje o dávkách a příspěvcích podle tohoto zákona jsou
součástí Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí3).
(3) Jestliže státní orgány a další osoby mohou sdělit údaje rozhodné podle
tohoto zákona pro nárok na dávku nebo příspěvek, její výši nebo výplatu jen za podmínky,
že byly pro sdělení takových údajů zbaveny mlčenlivosti, má se za to, že jsou pro
případ uvedených údajů mlčenlivosti zbaveny, jestliže jim krajská pobočka Úřadu práce
písemně sdělila, že osoba, jíž se takové údaje týkají, dala písemný souhlas k tomu,
aby státní orgány a další právnické a fyzické osoby sdělily krajské pobočce Úřadu
práce uvedené údaje.
§ 8aa
Povinnosti peněžních ústavů
(1) Banky, pobočky zahraničních bank, spořitelní a úvěrní družstva, instituce
elektronických peněz, pobočky zahraničních institucí elektronických peněz, vydavatelé
elektronických peněz malého rozsahu, platební instituce, pobočky zahraničních platebních
institucí a poskytovatelé platebních služeb malého rozsahu (dále jen "peněžní ústav")
jsou povinni sdělit krajské pobočce Úřadu práce na její písemnou žádost údaje o číslech
účtů žadatele o dávku, příjemce dávky i společně posuzovaných osob nebo jeho jiných
jedinečných identifikátorech, jakož i o jejich stavu a změnách.
(2) Krajská pobočka Úřadu práce požádá peněžní ústav o součinnost elektronicky
datovým souborem a peněžní ústav součinnost elektronicky datovým souborem poskytne.
Peněžní ústav není povinen poskytnout krajské pobočce Úřadu práce součinnost, není-li
žádost o součinnost podána elektronicky datovým souborem nebo nemá-li stanovené obsahové
náležitosti anebo nemá-li datový soubor stanovený formát nebo strukturu. Ministerstvo
práce a sociálních věcí stanoví vyhláškou formát a strukturu tohoto datového souboru
a obsahové náležitosti žádosti o součinnost. Věty první a druhá se nepoužijí, týká-li
se součinnost údajů o mzdě nebo jiném příjmu vypláceném peněžním ústavem nebo srážek
prováděných z tohoto příjmu.
§ 8b
Cizinci s dočasnou ochranou, který nemá právo na rovné zacházení vyplývající
z předpisů Evropské unie, nevzniká nárok na dávky podle zákona č. 117/1995 Sb., o
státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, na příspěvek na živobytí a
doplatek na bydlení podle zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění
pozdějších předpisů, na příspěvek na mobilitu, příspěvek na zvláštní pomůcku a na
průkaz osoby se zdravotním postižením podle zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování
dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, na příspěvek na péči podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách,
ve znění pozdějších předpisů, a na náhradní výživné podle zákona č. 588/2020 Sb.,
o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o náhradním výživném).
Pekarová Adamová v. r.
Zeman v. r.
Fiala v. r.
Vybraná ustanovení novel
§ 5 zákona č. 175/2022 Sb.
Přechodné ustanovení
Ustanovení § 8 odst. 7 zákona č. 66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti
a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny
vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, neplatí pro příspěvek, na který vznikl nárok před 1. červencem 2022.
Čl.IV zákona č. 198/2022 Sb.
Přechodné ustanovení
Byla-li žádost o dávku podána přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
postupuje se při posuzování nároku na dávku podle zákona č. 66/2022 Sb., ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 75/2023 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Byla-li žádost o humanitární dávku nebo příspěvek pro solidární domácnost
podána přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, postupuje se při posuzování nároku
na humanitární dávku nebo příspěvek pro solidární domácnost podle zákona č. 66/2022
Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Při posuzování nároku na příspěvek pro solidární domácnost za měsíc červen
2023 se postupuje podle zákona č. 66/2022 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
3. Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejní do 30. dubna 2023 specifikaci,
formát a strukturu datové zprávy a využití informačního systému podle § 7 zákona
č. 66/2022 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Čl. 12 a 13 Směrnice Rady 2001/55/ES ze dne 20. července 2001 o minimálních
normách pro poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených
osob a o opatřeních k zajištění rovnováhy mezi členskými státy při vynakládání úsilí
v souvislosti s přijetím těchto osob a s následky z toho plynoucími.
2) Zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem
na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.
3) § 4a zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
4) Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi
dokumentů, ve znění pozdějších předpisů.