71/1967 Sb.
ZÁKON
ze dne 29. června 1967
o správním řízení (správní řád)
Změna: 29/2000 Sb.
Změna: 227/2000 Sb.
Změna: 226/2002 Sb.
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto
zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
ODDÍL 1
Rozsah působnosti
§ 1
(1) Tento zákon se vztahuje na řízení, v němž o právech, právem chráněných
zájmech nebo povinnostech občanů a organizací rozhodují v oblasti státní správy národní
výbory, ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy, orgány Slovenské národní
rady a jiné orgány státní správy.
(2) Podle tohoto zákona postupují také orgány státních organizací, jestliže
jim zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech
občanů a organizací v oblasti státní správy.
(3) Pokud se dále hovoří o správních orgánech, rozumějí se tím orgány uvedené
v odstavcích 1 a 2.
§ 2
Ustanovení tohoto zákona se nevztahují
a) na postup, v němž správní
orgány rozhodují o právních poměrech organizací, pracovníků nebo funkcionářů, jestliže
tyto poměry souvisí s jejich podřízeností orgánu, který o věci rozhoduje, nebo na
postup, v němž správní orgány rozhodují o právních poměrech organizací při řízení
jejich hospodářské činnosti,
b) na projednávání a vyřizování stížností a podnětů
občanů a organizací, kde platí zvláštní právní předpisy. Je-li však ze stížnosti
nebo podnětu patrno, že je zcela nebo zčásti podáním ve smyslu tohoto zákona, postupuje
se v tomto směru podle jeho ustanovení.
ODDÍL 2
Základní pravidla řízení
§ 3
(1) Správní orgány postupují v řízení v souladu se zákony a jinými právními
předpisy. Jsou povinny chránit zájmy státu a společnosti, práva a zájmy občanů a
organizací a důsledně vyžadovat plnění jejich povinností.
(2) Správní orgány jsou povinny postupovat v řízení v úzké součinnosti
s občany a organizacemi a dát jim vždy příležitost, aby mohli svá práva a zájmy účinně
hájit, zejména se vyjádřit k podkladu rozhodnutí, a uplatnit své návrhy. Občanům
a organizacím musí správní orgány poskytovat pomoc a poučení, aby pro neznalost právních
předpisů neutrpěli v řízení újmu.
(3) Správní orgány jsou povinny svědomitě a odpovědně se zabývat každou
věcí, která je předmětem řízení, vyřídit ji včas a bez zbytečných průtahů a použít
nejvhodnějších prostředků, které vedou ke správnému vyřízení věci. Připouští-li to
povaha věci, má se správní orgán vždy pokusit o její smírné vyřízení. Správní orgány
dbají, aby řízení probíhalo hospodárně a bez zbytečného zatěžování občanů a organizací.
(4) Rozhodnutí správních orgánů musí vycházet ze spolehlivě zjištěného
stavu věci. Řízení je třeba vést tak, aby posilovalo důvěru občanů ve správnost rozhodování,
aby přijatá rozhodnutí byla přesvědčivá a vedla občany a organizace k dobrovolnému
plnění jejich povinností.
(5) Ustanovení o základních pravidlech řízení (odstavec 1 až 4) se přiměřeně
použijí též při vydávání osvědčení, posudků, vyjádření, doporučení a jiných podobných
opatření.
ČÁST DRUHÁ
Správní orgány a účastníci řízení
ODDÍL 1
Příslušnost
§ 5
(1) K řízení jsou věcně příslušné správní orgány, které určuje zvláštní
zákon; nestanoví-li zvláštní zákon, který orgán je věcně příslušný, rozhoduje národní
výbor.
(2) Pokud zvláštní zákon nestanoví jinak, jsou k řízení před národními
výbory v prvním stupni příslušné okresní národní výbory.
§ 6
(1) Je-li příslušný k řízení národní výbor, provádí řízení příslušný odbor
národního výboru; není-li takový odbor zřízen, řízení provádí příslušná komise národního
výboru, a není-li zřízena ani taková komise, řízení provádí rada národního výboru.
Ustanovení § 39 odst. 3 a § 54 odst. 3 zákona o národních výborech zůstávají tímto
nedotčena.
(2) Zvláštní právní předpisy stanoví, ve kterých věcech jsou příslušné
k řízení správní komise národního výboru.
§ 7
(1) V řízení, v němž jde o činnost účastníka, řídí se místní příslušnost
místem této činnosti; týká-li se řízení nemovitosti, místem, kde nemovitost je.
(2) V ostatních případech se místní příslušnost řídí trvalým pobytem účastníka
řízení, a jde-li o organizaci, jejím sídlem nebo sídlem nižší složky organizace,
týká-li se řízení této složky. Nemá-li účastník trvalý pobyt (sídlo) v Československé
socialistické republice, řídí se místní příslušnost podle jeho posledního trvalého
pobytu (sídla) v Československé socialistické republice.
(3) Je-li místně příslušných několik správních orgánů, koná řízení správní
orgán, který řízení zahájil první, pokud se příslušné orgány nedohodly jinak.
(4) Je-li místně příslušných několik správních orgánů a pokud každý z nich
odmítá provést řízení, správní orgán vyššího stupně jim nejblíže nadřízený určí,
který z nich řízení provede.
(5) Nelze-li místní příslušnost určit podle předchozích ustanovení, stanoví
ústřední orgán státní správy, do jehož působnosti věc patří, který věcně příslušný
správní orgán řízení provede.
§ 8
Na žádost účastníka řízení nebo s jeho souhlasem může správní orgán příslušný
podle § 7 odst. 2 postoupit věc k vyřízení jinému věcně příslušnému správnímu orgánu
téhož stupně, v jehož obvodu má účastník řízení pracoviště nebo přechodný pobyt,
souhlasí-li s tím ostatní účastníci řízení i orgán, kterému má být věc postoupena.
ODDÍL 2
Vyloučení pracovníků nebo členů správního orgánu
§ 9
(1) Pracovník správního orgánu je vyloučen z projednávání a rozhodování
věci, jestliže se zřetelem na jeho poměr k věci, k účastníkům řízení nebo k jejich
zástupcům lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti.
(2) Z projednávání a rozhodování před správními orgány je vyloučen také
ten, kdo se v téže věci zúčastnil řízení jako pracovník správního orgánu jiného stupně.
§ 10
Účastník řízení oznámí správnímu orgánu skutečnosti nasvědčující vyloučení
pracovníka správního orgánu (§ 9), jakmile se o nich dozví.
§ 11
(1) Jakmile se pracovník správního orgánu dozví o skutečnostech nasvědčujících
jeho vyloučení (§ 9), oznámí to neprodleně svému nejblíže nadřízenému vedoucímu;
vedoucí správního orgánu to oznámí vedoucímu nadřízeného správního orgánu a vedoucí
odboru národního výboru tajemníkovi národního výboru.
(2) Podjatý pracovník správního orgánu provede pouze takové úkony, které
nesnesou odkladu.
§ 12
(1) O tom, zda je pracovník správního orgánu z řízení vyloučen, rozhoduje
orgán, jemuž byly důvody vyloučení oznámeny (§ 11 odst. 1); jestliže bylo rozhodnuto,
že pracovník správního orgánu je vyloučen, učiní tento orgán opatření k zajištění
řádného provedení dalšího řízení.
(2) Proti rozhodnutí o vyloučení pracovníka správního orgánu z řízení nelze
podat samostatné odvolání.
§ 13
(1) Z týchž důvodů jako pracovník správního orgánu (§ 9) je z projednávání
a rozhodování věci vyloučen i člen komise (správní komise) národního výboru, která
provádí řízení.
(2) Jakmile se člen komise (správní komise) národního výboru dozví o skutečnostech
nasvědčujících jeho vyloučení, oznámí to neprodleně radě národního výboru, která
rozhodne, je-li člen komise (správní komise) z řízení vyloučen.
(3) Stane-li se komise (správní komise) vyloučením svých členů nezpůsobilou
se usnášet, provede řízení rada národního výboru, pokud plenární zasedání národního
výboru neučiní pro takový případ jiné opatření k zajištění dalšího řádného řízení.
(4) Ustanovení § 10, § 11 odst. 2 a § 12 odst. 2 platí obdobně.
ODDÍL 3
Účastníci řízení
§ 14
(1) Účastníkem řízení je ten, o jehož právech, právem chráněných zájmech
nebo povinnostech má být v řízení jednáno nebo jehož práva, právem chráněné zájmy
nebo povinnosti mohou být rozhodnutím přímo dotčeny; účastníkem řízení je i ten,
kdo tvrdí, že může být rozhodnutím ve svých právech, právem chráněných zájmech nebo
povinnostech přímo dotčen, a to až do doby, než se prokáže opak.
(2) Účastníkem řízení je i ten, komu zvláštní právní předpis takové postavení
přiznává.
ODDÍL 4
Zastupování
§ 16
(1) Účastníka řízení, který nemůže v řízení jednat samostatně, zastupuje
zákonný zástupce; nemá-li zákonného zástupce, a je-li toho třeba k hájení práv, ustanoví
mu správní orgán opatrovníka.
(2) Správní orgán ustanoví opatrovníka také účastníku řízení, jehož pobyt
není znám nebo jemuž se nepodařilo doručit písemnost na známou adresu v cizině a
který si neustanovil zástupce, jakož i účastníku řízení, který je stižen duševní
nebo jinou poruchou, pro kterou nemůže v řízení jednat, a nemá zákonného zástupce.
§ 17
(1) Účastníci řízení, jejich zákonní zástupci a opatrovníci se mohou dát
zastupovat advokátem nebo jiným zástupcem, kterého si zvolí.
(2) Organizace jedná v řízení prostřednictvím svých orgánů nebo prostřednictvím
svého zástupce.
(3) Dobrovolná společenská organizace může v řízení zastupovat svého člena
na jeho žádost. Jménem organizace jedná v řízení za zastoupeného člen nebo pracovník
organizace, který byl touto organizací zastupováním pověřen.
(4) Zmocnění k zastupování je třeba prokázat písemnou plnou mocí nebo plnou
mocí prohlášenou do protokolu. Správní orgán může v nepochybných případech od průkazu
plnou mocí upustit.
(5) Učinilo-li několik účastníků řízení společné podání, zvolí si společného
zmocněnce pro doručování; jinak ho určí správní orgán.
ČÁST TŘETÍ
Průběh řízení
ODDÍL 1
Obecná ustanovení
§ 18
Zahájení řízení
(1) Řízení se zahajuje na návrh účastníka řízení nebo z podnětu správního
orgánu.
(2) Řízení je zahájeno dnem, kdy podání účastníka řízení došlo správnímu
orgánu příslušnému ve věci rozhodnout. Pokud se řízení zahajuje z podnětu správního
orgánu, je řízení zahájeno dnem, kdy tento orgán učinil vůči účastníku řízení první
úkon.
(3) O zahájení řízení uvědomí správní orgán všechny známé účastníky řízení;
jestliže mu účastníci řízení nebo jejich pobyt nejsou známi nebo pokud to stanoví
zvláštní právní předpis, uvědomí je o zahájení řízení veřejnou vyhláškou.
§ 19
Podání
(1) Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické
podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem.1) Za podmínky, že podání je do
3 dnů doplněno způsobem uvedeným ve větě první, je možno je učinit pomocí technických
prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo veřejné datové sítě
bez použití zaručeného elektronického podpisu.
(2) Podání se posuzuje podle jeho obsahu. Z podání musí být patrno, kdo
je činí, které věci se týká a co se navrhuje. Zvláštní právní předpisy mohou stanovit
jeho další náležitosti.
(3) Pokud podání nemá předepsané náležitosti, pomůže správní orgán účastníku
řízení nedostatky odstranit, popřípadě jej vyzve, aby je ve stanovené lhůtě odstranil;
zároveň ho poučí, jaký význam může mít neodstranění nedostatků pro další průběh řízení.
(4) Podání se činí u orgánu věcně a místně příslušného (§ 5 až 7); v řízení
před národními výbory lze je však učinit též u místního (městského) národního výboru,
v jehož obvodu má účastník řízení trvalý pobyt nebo pracoviště.
(5) Na žádost účastníka řízení musí být přijetí podání potvrzeno.
(6) Ten, kdo činí podání v elektronické podobě podle odstavce 1 věty první,
uvede současně poskytovatele certifikačních služeb, který jeho certifikát vydal a
vede jeho evidenci, nebo certifikát připojí k podání.
§ 19a
(1) Správní orgán je povinen zveřejnit
a) úřední hodiny, ve kterých
je otevřena podatelna správního orgánu, kde je možno odevzdat podání, a úřední hodiny
pro veřejnost, ve kterých je možno u něj učinit podání ústně do protokolu nebo nahlížet
do spisu,
b) elektronickou adresu své podatelny,
c) formu technického nosiče pro doručování
podání v elektronické podobě,
d) seznam kvalifikovaných certifikátů zaměstnanců nebo
elektronické adresy, na nichž se kvalifikované certifikáty nacházejí,2) a
e) další
možnosti učinit podání pomocí jiných elektronických přenosových technik.
(2) Zveřejnění údajů podle odstavce 1 zajistí správní orgán na své úřední
desce nebo způsobem umožňujícím dálkový přístup.
§ 20
Postoupení
Není-li správní orgán příslušný k rozhodnutí, je povinen podání neprodleně
postoupit příslušnému správnímu orgánu a uvědomit o tom účastníka řízení. Je-li nebezpečí
z prodlení, učiní správní orgán nezbytné úkony, zejména k odvrácení hrozící škody.
§ 21
Ústní jednání
(1) Správní orgán nařídí ústní jednání, vyžaduje-li to povaha věci, zejména
přispěje-li se tím k jejímu objasnění, nebo stanoví-li to zvláštní právní předpis.
Má-li být při ústním jednání provedeno ohledání, koná se ústní jednání zpravidla
na místě ohledání.
(2) K ústnímu jednání přizve správní orgán všechny účastníky řízení a požádá
je, aby při ústním jednání uplatnili své připomínky a náměty. Zvláštní právní předpisy
stanoví, ve kterých případech se k později uplatněným připomínkám a námitkám nepřihlíží;
na tuto skutečnost musí být účastníci řízení výslovně upozorněni.
(3) Ústní jednání je neveřejné, pokud zvláštní právní předpis nebo správní
orgán nestanoví jinak.
§ 22
Protokol
(1) O ústních podáních a o důležitých úkonech v řízení, zejména o provedených
důkazech, o vyjádřeních účastníků řízení, o ústním jednání a o hlasování sepíše správní
orgán protokol.
(2) Z protokolu musí být zejména patrno, kdo, kde a kdy řízení prováděl,
předmět řízení, které osoby se ho zúčastnily, jak řízení probíhalo, jaké návrhy byly
podány a jaká opatření byla přijata; v protokolu o hlasování se uvede též výrok rozhodnutí
a výsledek hlasování.
(3) Protokol podepisují po přečtení všechny osoby, které se jednání zúčastnily,
a pracovník (člen) správního orgánu provádějícího řízení, protokol o hlasování všichni
přítomní členové správního orgánu. Odepření podpisu, důvody tohoto odepření a námitky
proti obsahu protokolu se v něm zaznamenají.
§ 23
Nahlížení do spisů
(1) Účastníci řízení a jejich zástupci mají právo nahlížet do spisů s výjimkou
protokolů o hlasování a pořizovat si z nich výpisy.
(2) Správní orgán může povolit nahlédnout do spisů i jiným osobám, pokud
prokáží odůvodněnost svého požadavku.
(3) Správní orgán je povinen učinit opatření, aby nahlédnutím do spisů
nebylo porušeno státní, hospodářské nebo služební tajemství, nebo zákonem uložená
nebo uznaná povinnost mlčenlivosti.
Doručení do vlastních rukou
§ 24
(1) Důležité písemnosti, zejména rozhodnutí, se doručují do vlastních
rukou.
(2) Nebyl-li adresát písemnosti, která má být doručena do vlastních rukou,
zastižen, ačkoliv se v místě doručení zdržuje, doručovatel uloží písemnost v místně
příslušné provozovně držitele poštovní licence nebo u obecního úřadu a adresáta o
tom vhodným způsobem vyrozumí. Nevyzvedne-li si adresát písemnost do tří dnů od uložení,
poslední den této lhůty se považuje za den doručení, i když se adresát o uložení
nedozvěděl.
(3) Odepřel-li adresát bezdůvodně písemnost přijmout, je doručena dnem,
kdy její přijetí bylo odepřeno; na to musí doručovatel adresáta upozornit.
(4) Má-li účastník řízení, který se zdržuje v cizině nebo tam má sídlo,
opatrovníka anebo zástupce v tuzemsku, doručí se písemnost tomuto opatrovníku nebo
zástupci.
§ 25
(1) Písemnosti, které jsou určeny orgánům nebo organizacím, doručují
se pracovníkům oprávněným za orgány nebo organizace přijímat písemnosti. Není-li
takových pracovníků, doručuje se písemnost, která je určena do vlastních rukou, tomu,
kdo je oprávněn za orgán nebo organizaci jednat.
(2) Písemnosti určené advokátům se doručují advokátní poradně.
(3) Má-li účastník řízení zástupce s plnou mocí pro celé řízení, doručuje
se písemnost pouze tomuto zástupci. Má-li však účastník řízení osobně v řízení něco
vykonat, doručuje se písemnost nejen zástupci, ale i jemu.
§ 26
Doručení veřejnou vyhláškou
(1) Doručení veřejnou vyhláškou použije správní orgán v případě, kdy
mu účastníci řízení nebo jejich pobyt nejsou známi nebo pokud tak stanoví zvláštní
právní předpis.
(2) Doručení veřejnou vyhláškou se provede tak, že se písemnost vyvěsí
po dobu 15 dnů způsobem v místě obvyklým. Poslední den této lhůty je dnem doručení.
Lhůty
§ 27
(1) Je-li to třeba, stanoví správní orgán k provedení úkonu v řízení
přiměřenou lhůtu, pokud není určena tímto zákonem nebo zvláštním právním předpisem.
(2) Do lhůty se nezapočítává den, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek
lhůty. Lhůty určené podle týdnů, měsíců nebo let končí uplynutím toho dne, který
se svým označením shoduje se dnem, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek lhůty,
a není-li takový den v měsíci, končí lhůta posledním dnem měsíce. Připadne-li konec
lhůty na den pracovního klidu, je posledním dnem lhůty nejbližší příští pracovní
den.
(3) Lhůta je zachována, je-li posledního dne lhůty učiněno podání u správního
orgánu uvedeného v § 19 odst. 4, nebo je-li prokazatelně podána poštovní zásilka
obsahující podání.
(4) V pochybnostech se považuje lhůta za zachovanou, pokud se neprokáže
opak.
§ 28
(1) Správní orgán promine ze závažných důvodů zmeškání lhůty, požádá-li
o to účastník řízení do 15 dnů ode dne, kdy pominula příčina zmeškání, a učiní-li
v téže lhůtě zmeškaný úkon. Správní orgán může této žádosti přiznat odkladný účinek.
(2) Zmeškání lhůty nelze prominout, jestliže ode dne, kdy měl být úkon
učiněn, uplynul jeden rok.
(3) Proti rozhodnutí o návrhu na prominutí zmeškané lhůty se nelze odvolat.
§ 29
Přerušení řízení
(1) Správní orgán přeruší řízení, jestliže bylo zahájeno řízení o předběžné
otázce (§ 40) nebo jestliže byl účastník řízení vyzván, aby ve stanovené lhůtě odstranil
nedostatky podání (§ 19 odst. 3).
(2) Správní orgán může též přerušit řízení nejdéle na dobu 30 dnů, jestliže
to z důležitých důvodů navrhnou shodně účastníci řízení.
(3) Proti rozhodnutí o přerušení řízení se nelze odvolat.
(4) Správní orgán v řízení pokračuje z vlastního podnětu nebo z podnětu
účastníka řízení, jakmile pominuly překážky, pro které bylo řízení přerušeno, popřípadě
jakmile uplynula lhůta uvedená v odstavci 2.
(5) Pokud je řízení přerušeno, lhůty podle tohoto zákona neběží.
§ 30
Zastavení řízení
Správní orgán zastaví řízení, vzal-li účastník návrh na jeho zahájení
zpět a souhlasí-li s tím ostatní účastníci řízení, nebo odpadl-li důvod řízení zahájeného
z podnětu správního orgánu.
§ 31
Náklady řízení
(1) Náklady řízení, které vznikly správnímu orgánu, nese tento orgán.
Náklady, které v řízení vznikly účastníkovi řízení, nese účastník.
(2) Správní orgán může účastníkům řízení, svědkům a znalcům uložit, aby
nahradili náklady, které vznikly správnímu orgánu jejich zaviněním; může jim také
uložit, aby nahradili náklady, které vznikly jejich zaviněním, ostatním účastníkům
řízení.
(3) Správní orgán nahradí svědkovi hotové výdaje a mzdu, která mu prokazatelně
ušla. Nárok je třeba uplatnit do tří dnů po výslechu, jinak zaniká.
(4) Náklady spojené s předložením listiny nebo s ohledáním, které vznikly
tomu, kdo není účastníkem řízení, hradí správní orgán.
(5) Náhrada hotových výdajů a poskytování odměn znalcům a tlumočníkům
se řídí zvláštními právními předpisy.*1)
ODDÍL 2
Zjišťování podkladů pro rozhodnutí
Podklad rozhodnutí
§ 32
(1) Správní orgán je povinen zjistit přesně a úplně skutečný stav věci
a za tím účelem si opatřit potřebné podklady pro rozhodnutí. Přitom není vázán jen
návrhy účastníků řízení.
(2) Podkladem pro rozhodnutí jsou zejména podání, návrhy a vyjádření
účastníků řízení, důkazy, čestná prohlášení, jakož i skutečnosti všeobecně známé
nebo známé správnímu orgánu z jeho úřední činnosti. Rozsah a způsob zjišťování podkladů
pro rozhodnutí určuje správní orgán.
(3) Na žádost správního orgánu jsou státní orgány a socialistické organizace
povinny sdělit skutečnosti, které mají význam pro řízení a rozhodnutí.
§ 33
(1) Účastník řízení má právo navrhovat důkazy a jejich doplnění a klást
svědkům a znalcům otázky při ústním jednání a místním ohledání.
(2) Správní orgán je povinen dát účastníkům řízení možnost, aby se před
vydáním rozhodnutí mohli vyjádřit k jeho podkladu i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě
navrhnout jeho doplnění.
§ 34
Dokazování
(1) K dokazování je možné použít všech prostředků, jimiž lze zjistit
a objasnit skutečný stav věci a které jsou v souladu s právními předpisy.
(2) Důkazy jsou zejména výslech svědků, znalecké posudky, listiny a ohledání.
(3) Účastník řízení je povinen navrhnout na podporu svých tvrzení důkazy,
které jsou mu známy.
(4) Provádění důkazů přísluší správnímu orgánu.
(5) Správní orgán hodnotí důkazy podle své úvahy, a to každý důkaz jednotlivě
a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti.
(6) Skutečnosti všeobecně známé nebo známé správnímu orgánu z úřední
činnosti není třeba dokazovat.
§ 35
Svědci
(1) Každý občan je povinen vypovídat jako svědek; musí vypovídat pravdivě
a nesmí nic zamlčet.
(2) Jako svědek nesmí být vyslechnut ten, kdo by porušil státní, hospodářské,
služební tajemství nebo zákonem výslovně uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti,
ledaže by byl této povinnosti zproštěn příslušným orgánem nebo tím, v jehož zájmu
tuto povinnost má.
(3) Výpověď může odepřít ten, kdo by jí způsobil nebezpečí trestního
stíhání sobě nebo osobám blízkým; jejich výčet se řídí občanským zákoníkem.*2)
(4) Správní orgán poučí svědka před výslechem o možnosti odepřít výpověď,
o jeho povinnosti vypovídat pravdivě a nic nezamlčet a o právních následcích nepravdivé
nebo neúplné výpovědi.*3)
§ 36
Znalci
Je-li k odbornému posouzení skutečností důležitých pro rozhodnutí třeba
znaleckého posudku, ustanoví správní orgán znalce podle příslušných právních předpisů.*4)
§ 37
Listiny
(1) Správní orgán může uložit účastníkovi řízení nebo občanovi (organizaci),
který má listinu potřebnou k provedení důkazů, aby ji předložil.
(2) Předložení listiny nelze žádat nebo může být odepřeno z důvodů, pro
které nesmí být vyslechnut nebo je oprávněn odepřít výpověď svědek.
§ 38
Ohledání
(1) Vlastník nebo uživatel věci je povinen předložit správnímu orgánu
předmět ohledání nebo strpět ohledání na místě.
(2) Ohledání nelze provést nebo může být odepřeno z důvodů, pro které
nesmí být vyslechnut nebo je oprávněn odepřít výpověď svědek.
(3) K místnímu ohledání přizve správní orgán účastníka řízení a toho,
kdo je oprávněn předmětem ohledání nakládat.
§ 39
Čestné prohlášení
(1) Správní orgán může místo důkazu připustit čestné prohlášení účastníka
řízení, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
(2) Čestné prohlášení správní orgán nepřipustí, brání-li tomu obecný
zájem nebo byla-li by tím porušena rovnost mezi účastníky řízení. Čestným prohlášením
nelze nahradit znalecký posudek.
(3) V čestném prohlášení je účastník povinen uvést pravdivé údaje. Správní
orgán musí upozornit účastníka řízení na právní následky nepravdivého čestného prohlášení.*5)
§ 40
Předběžné otázky
(1) Vyskytne-li se v řízení otázka, o které již pravomocně rozhodl příslušný
orgán, je správní orgán takovým rozhodnutím vázán; jinak si správní orgán může o
takové otázce učinit úsudek nebo dá příslušnému orgánu podnět k zahájení řízení.
(2) Správní orgán si nemůže jako o předběžné otázce učinit úsudek o tom,
zda a kým byl spáchán trestný čin, provinění nebo přestupek, nebo o osobním stavu
občana, přísluší-li o něm rozhodovat soudu.
ODDÍL 3
Zajištění průběhu a účelu řízení
§ 41
Předvolání
(1) Správní orgán předvolá osoby, jejichž osobní účast při projednávání
věci je nutná.
(2) V předvolání správní orgán upozorní na právní následky nedostavení
se.
§ 42
Předvedení
(1) Účastník řízení nebo svědek, který se bez náležité omluvy nebo bez
závažných důvodů na opětovné předvolání nedostaví ke správnímu orgánu a bez jehož
osobní účasti nelze řízení provádět, může být předveden.
(2) O předvedení požádá správní orgán Veřejnou bezpečnost, o předvedení
vojáků v činné službě nebo příslušníků veřejných ozbrojených sborů požádá jejich
náčelníka.
§ 43
Předběžná opatření
(1) Správní orgán může před skončením řízení v rozsahu nezbytně nutném
pro zajištění jeho účelu
a) uložit účastníkům, aby něco vykonali, něčeho se zdrželi
nebo něco strpěli;
b) nařídit zajištění věcí, které mají být zničeny nebo učiněny
nepotřebnými, anebo jichž je třeba k provedení důkazů.
(2) Správní orgán zruší předběžné opatření, jakmile pomine důvod, pro který
bylo nařízeno; jinak pozbývá účinnosti dnem, kdy rozhodnutí ve věci nabylo právní
moci.
(3) Odvolání proti rozhodnutí o předběžném opatření nemá odkladný účinek.
§ 44
Dožádání
(1) Správní orgány provádějí procesní úkony v obvodu své působnosti.
(2) Nemůže-li správní orgán provést některý procesní úkon v obvodu své
působnosti nebo je-li to účelné z jiných důvodů, je oprávněn dožádat o jeho provedení
jiný správní orgán téhož nebo nižšího stupně.
(3) Dožádaný správní orgán je povinen v mezích své působnosti dožádání
vyhovět nejpozději ve lhůtě 15 dnů, není-li v dožádání stanovena lhůta delší.
§ 45
Pořádková opatření
(1) Tomu, kdo ztěžuje postup řízení, zejména tím, že se bez závažných důvodů
nedostaví na výzvu ke správnímu orgánu, ruší přes předchozí napomenutí pořádek, bezdůvodně
odmítá svědeckou výpověď, předložení listiny nebo provedení ohledání, může správní
orgán uložit pořádkovou pokutu až do výše 200 Kčs; u vojáků v činné službě a u příslušníků
veřejných ozbrojených sborů odevzdá věc k vyřízení podle kázeňských předpisů.
(2) Toho, kdo hrubě ruší pořádek, může správní orgán také vykázat z místa
jednání; je-li vykázán účastník řízení, může se jednat v jeho nepřítomnosti.
(3) Správní orgán, který pořádkovou pokutu uložil, ji může prominout.
ODDÍL 4
Rozhodnutí
§ 46
Rozhodnutí musí být v souladu se zákony a ostatními právními předpisy,
musí být vydáno orgánem k tomu příslušným, vycházet ze spolehlivě zjištěného stavu
věci a obsahovat předepsané náležitosti.
§ 47
Náležitosti rozhodnutí
(1) Rozhodnutí musí obsahovat výrok, odůvodnění a poučení o odvolání (rozkladu).
Odůvodnění není třeba, vyhovuje-li se všem účastníkům řízení v plném rozsahu.
(2) Výrok obsahuje rozhodnutí ve věci s uvedením ustanovení právního předpisu,
podle něhož bylo rozhodnuto, popřípadě též rozhodnutí o povinnosti nahradit náklady
řízení. Pokud se v rozhodnutí ukládá účastníkovi řízení povinnost k plnění, stanoví
pro ni správní orgán lhůtu; lhůta nesmí být kratší, než stanoví zvláštní právní předpis.
(3) V odůvodnění rozhodnutí správní orgán uvede, které skutečnosti byly
podkladem rozhodnutí, jakými úvahami byl veden při hodnocení důkazů a při použití
právních předpisů, na základě kterých rozhodoval.
(4) Poučení o odvolání (rozkladu) obsahuje údaj, zda je rozhodnutí konečné
nebo zda se lze proti němu odvolat (podat rozklad), v jaké lhůtě, ke kterému orgánu
a kde lze odvolání podat.
(5) V písemném vyhotovení rozhodnutí se uvede též orgán, který rozhodnutí
vydal, datum vydání rozhodnutí, jméno a příjmení účastníků řízení. Rozhodnutí musí
být opatřeno úředním razítkem a podepsáno s uvedením jména, příjmení a funkce oprávněné
osoby. Zvláštní právní předpisy mohou stanovit další náležitosti rozhodnutí.
(6) Chyby v psaní, počtech a jiné zřejmé nesprávnosti v písemném vyhotovení
rozhodnutí správní orgán kdykoliv i bez návrhu opraví a vyrozumí o tom účastníky
řízení.
§ 48
Smír
(1) Připouští-li to povaha věci, mohou účastníci řízení mezi sebou se schválením
správního orgánu uzavřít smír. Správní orgán smír neschválí, jestliže odporuje právním
předpisům nebo obecnému zájmu.
(2) Schválený smír je vykonatelný.
§ 49
Lhůta pro rozhodnutí
(1) V jednoduchých věcech, zejména lze-li rozhodnout na podkladě dokladů
předložených účastníkem řízení, rozhodne správní orgán bezodkladně.
(2) V ostatních případech, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak,
je správní orgán povinen rozhodnout ve věci do 30 dnů od zahájení řízení; ve zvlášť
složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů; nelze-li vzhledem k povaze věci rozhodnout
ani v této lhůtě, může ji přiměřeně prodloužit odvolací orgán (orgán příslušný rozhodnout
o rozkladu). Nemůže-li správní orgán rozhodnout do 30, popřípadě do 60 dnů, je povinen
o tom účastníka řízení s uvedením důvodů uvědomit.
§ 50
Opatření proti nečinnosti
Dovoluje-li to povaha věci a nelze-li nápravy dosáhnout jinak, správní
orgán, který by byl jinak oprávněn rozhodnout o odvolání, sám ve věci rozhodne, pokud
správní orgán příslušný k rozhodnutí nezahájil řízení, ač je k tomu povinen nebo
pokud nerozhodl ve lhůtě stanovené v § 49 odst. 2.
§ 51
Oznámení rozhodnutí
(1) Rozhodnutí se účastníkovi řízení oznamuje doručením písemného vyhotovení
tohoto rozhodnutí. Den doručení rozhodnutí je dnem jeho oznámení.
(2) Účastníku řízení, který je přítomen, může být rozhodnutí oznámeno ústním
vyhlášením; den ústního vyhlášení rozhodnutí je dnem oznámení rozhodnutí, jen pokud
se přítomný účastník řízení vzdal nároku na doručení písemného vyhotovení rozhodnutí.
ČÁST ČTVRTÁ
Přezkoumávání rozhodnutí
ODDÍL 1
Odvolací řízení
§ 53
Proti rozhodnutí správního orgánu má účastník řízení právo podat odvolání,
pokud zákon nestanoví jinak nebo pokud se účastník řízení odvolání písemně nebo ústně
do protokolu nevzdal.
§ 54
(1) Odvolání se podává u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal.
(2) Odvolání je třeba podat ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí,
nestanoví-li jinou lhůtu zvláštní právní předpis.
(3) Pokud účastník řízení v důsledku nesprávného poučení nebo proto, že
nebyl poučen vůbec, podal opravný prostředek po lhůtě, má se za to, že jej podal
včas, jestliže tak učinil nejpozději do tří měsíců ode dne oznámení rozhodnutí.
§ 55
(1) Pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, má včas podané odvolání
odkladný účinek.
(2) Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem nebo je-li nebezpečí, že odkladem
výkonu rozhodnutí utrpí účastník řízení nebo někdo jiný nenahraditelnou újmu, může
správní orgán odkladný účinek vyloučit; naléhavost je třeba řádně odůvodnit. Odkladný
účinek nelze vyloučit, stanoví-li tak zvláštní právní předpis.
(3) Proti rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku se nelze odvolat.
§ 56
Správní orgán, který napadené rozhodnutí vydal, vyrozumí ostatní účastníky
řízení o obsahu podaného odvolání, vyzve je, aby se k němu vyjádřili a podle potřeby
doplní řízení provedením nově navržených důkazů.
§ 57
(1) Správní orgán, který napadené rozhodnutí vydal, může o odvolání sám
rozhodnout, jestliže odvolání v plném rozsahu vyhoví a jestliže se rozhodnutí netýká
jiného účastníka řízení než odvolatele nebo jestliže s tím ostatní účastníci řízení
souhlasí.
(2) Nerozhodne-li správní orgán, který napadené rozhodnutí vydal, o odvolání,
předloží je spolu s výsledky doplněného řízení a se spisovým materiálem odvolacímu
orgánu nejdéle do 30 dnů ode dne, kdy mu odvolání došlo.
§ 58
(1) Odvolacím orgánem je správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený
správnímu orgánu, který napadené rozhodnutí vydal.
(2) V řízení před národními výbory rozhoduje o odvolání příslušný odbor
národního výboru nejblíže vyššího stupně, jestliže o odvolání nerozhoduje správní
komise národního výboru*6) nejblíže vyššího stupně zřízená podle zvláštních právních
předpisů, popřípadě komise tohoto národního výboru.*7)
(3) O odvolání proti rozhodnutí orgánu krajského národního výboru rozhoduje
příslušný ústřední orgán státní správy, na Slovensku v rámci své působnosti příslušný
orgán Slovenské národní rady.
(4) Rozhodoval-li ve správním řízení orgán státní organizace, rozhoduje
o odvolání správní orgán, který organizaci řídí.
§ 59
(1) Odvolací orgán přezkoumá napadené rozhodnutí v celém rozsahu; je-li
to nutné, dosavadní řízení doplní, popřípadě zjištěné vady odstraní.
(2) Jsou-li pro to důvody, odvolací orgán rozhodnutí změní nebo zruší,
jinak odvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí.
(3) Odvolací orgán rozhodnutí zruší a věc vrátí správnímu orgánu, který
je vydal, k novému projednání a rozhodnutí, pokud je to vhodnější zejména z důvodů
rychlosti nebo hospodárnosti; správní orgán je právním názorem odvolacího orgánu
vázán.
(4) Proti rozhodnutí o odvolání se nelze dále odvolat.
§ 60
Odvolací orgán je povinen přezkoumat i opožděné nebo nepřípustné odvolání
z toho hlediska, zda neodůvodňuje obnovu řízení anebo změnu nebo zrušení rozhodnutí
mimo odvolací řízení; jinak odvolání zamítne.
§ 61
(1) Proti rozhodnutí ústředního orgánu státní správy (příslušného orgánu
Slovenské národní rady), vydanému v prvním stupni, lze podat u tohoto orgánu ve lhůtě
15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí rozklad; včas podaný rozklad má odkladný účinek.
(2) O rozkladu rozhoduje vedoucí ústředního orgánu státní správy (orgánu
Slovenské národní rady) na základě návrhu jím ustavené zvláštní komise. Proti tomuto
rozhodnutí se nelze odvolat.
(3) Ustanovení o odvolacím řízení se vztahují přiměřeně i na řízení o rozkladu.
ODDÍL 2
Obnova řízení
§ 62
(1) Řízení před správním orgánem ukončené rozhodnutím, které je v právní
moci, se na návrh účastníka řízení obnoví, jestliže
a) vyšly najevo nové skutečnosti
nebo důkazy, které mohly mít podstatný vliv na rozhodnutí a nemohly být v řízení
uplatněny bez zavinění účastníka řízení;
b) rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné
otázky, o níž bylo příslušným orgánem rozhodnuto jinak;
c) byla nesprávným postupem
správního orgánu účastníkovi řízení odňata možnost účastnit se řízení, mohlo-li to
mít podstatný vliv na rozhodnutí a nemohla-li náprava být zjednána v odvolacím řízení;
d) rozhodnutí bylo vydáno vyloučeným orgánem (§ 9 a 13), mohlo-li to mít podstatný
vliv na rozhodnutí a nemohla-li náprava být zjednána v odvolacím řízení;
e) rozhodnutí
se opírá o důkazy, které se ukázaly nepravdivými, nebo rozhodnutí bylo dosaženo trestným
činem.
(2) Správní orgán nařídí obnovu řízení z důvodů uvedených v odstavci 1,
je-li na přezkoumání rozhodnutí obecný zájem.
(3) Obnova řízení není přípustná, jestliže rozhodnutím byl účastníkovi
řízení udělen souhlas k občanskoprávnímu nebo pracovněprávnímu jednání nebo jestliže
bylo rozhodnuto ve věci osobního stavu občana a účastník řízení nabyl práv v dobré
víře.
§ 63
(1) Obnovu řízení povolí na návrh účastníka řízení nebo nařídí správní
orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni.
(2) V návrhu na obnovu řízení je třeba uvést důvody obnovy řízení a skutečnosti
svědčící o tom, že je návrh podán včas.
(3) Návrh se podává u správního orgánu uvedeného v odstavci 1 ve lhůtě
tří měsíců ode dne, kdy se účastník dozvěděl o důvodech obnovy, nejdéle však do tří
let od právní moci rozhodnutí; ve stejné lhůtě může správní orgán obnovu řízení nařídit.
Zmeškání lhůty (§ 28) nelze prominout.
(4) Po uplynutí tří let od právní moci rozhodnutí se obnova povolí nebo
nařídí jen tehdy, bylo-li rozhodnutí dosaženo trestným činem.
(5) Proti rozhodnutí o obnově řízení lze podat odvolání (rozklad). Rozhodnutí
o povolení nebo nařízení obnovy má odkladný účinek, pokud napadené rozhodnutí nebylo
ještě vykonáno.
§ 64
(1) Nové řízení ve věci provede správní orgán, jehož rozhodnutí se důvod
obnovy řízení týká; týká-li se důvod obnovy řízení rozhodnutí správních orgánů prvého
i druhého stupně, provede nové řízení správní orgán prvého stupně.
(2) Pokud se důvod obnovy řízení týká pouze řízení před odvolacím orgánem,
spojí se rozhodnutí o obnově řízení s novým rozhodnutím ve věci.
(3) Novým rozhodnutím ve věci se původní rozhodnutí ruší.
(4) Proti novému rozhodnutí ve věci se lze odvolat (podat rozklad).
ODDÍL 3
Přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení
§ 65
(1) Rozhodnutí, které je v právní moci, může z vlastního nebo jiného podnětu
přezkoumat správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který
toto rozhodnutí vydal (§ 58), jde-li o rozhodnutí ústředního orgánu státní správy
(orgánu Slovenské národní rady), jeho vedoucí na základě návrhu jím ustavené zvláštní
komise (§ 61 odst. 2).
(2) Správní orgán příslušný k přezkoumání rozhodnutí je zruší nebo změní,
bylo-li vydáno v rozporu se zákonem, obecně závazným právním předpisem nebo obecně
závazným nařízením. Při zrušení nebo změně rozhodnutí dbá na to, aby práva nabytá
v dobré víře byla co nejméně dotčena.
(3) Při přezkoumávání rozhodnutí vychází správní orgán z právního stavu
a skutkových okolností v době vydání rozhodnutí. Nemůže proto zrušit nebo změnit
rozhodnutí, jestliže se po jeho vydání dodatečně změnily rozhodující skutkové okolnosti,
z nichž původní rozhodnutí vycházelo.
§ 66
Podnětu účastníka řízení k přezkoumání rozhodnutí může v plném rozsahu
vyhovět i správní orgán, který rozhodnutí vydal, v řízení před národními výbory též
vyšší orgán národního výboru téhož stupně, netýká-li se rozhodnutí jiného účastníka
řízení nebo souhlasí-li s tím ostatní účastníci řízení.
§ 67
(1) Rozhodnutí, kterým byl účastníkovi řízení dán souhlas k občanskoprávnímu
nebo pracovněprávnímu úkonu, nebo kterým bylo rozhodnuto ve věci osobního stavu občana,
nelze mimo odvolací řízení zrušit nebo změnit, jestliže účastník řízení nabyl práv
v dobré víře.
(2) Je-li podle platných právních předpisů podán návrh na přezkoumání správního
rozhodnutí soudem, nemůže správní orgán toto rozhodnutí mimo odvolací řízení zrušit
nebo změnit, ledaže by plně vyhověl všem účastníkům řízení.
ODDÍL 4
Řízení o protestu prokurátora
§ 69
(1) Byl-li protest prokurátora podán u správního orgánu, který rozhodnutí
vydal, může tento orgán sám své rozhodnutí, proti němuž protest směřuje, zrušit nebo
nahradit rozhodnutím odpovídajícím zákonu.
(2) Nevyhoví-li takto správní orgán plně protestu sám, je povinen předložit
jej spolu se spisovým materiálem ve lhůtě v protestu určené, a není-li lhůta určena,
do 30 dnů k rozhodnutí nadřízenému správnímu orgánu nejblíže vyššího stupně (§ 58);
jde-li o ústřední orgán státní správy (orgán Slovenské národní rady), předloží protest
svému vedoucímu, který rozhodne na základě návrhu jím ustavené zvláštní komise (§
61 odst. 2).
(3) Rozhodnutí o protestu prokurátora se doručí prokurátorovi a účastníkům
řízení.
(4) Proti rozhodnutí o protestu prokurátora se mohou účastníci řízení odvolat
(podat rozklad).
ČÁST PÁTÁ
Výkon rozhodnutí
ODDÍL 1
Společná ustanovení
§ 71
(1) Nesplní-li účastník řízení ve stanovené lhůtě dobrovolně povinnost
uloženou mu rozhodnutím, které je vykonatelné (§ 52 odst. 2), nebo smírem schváleným
správním orgánem nebo výkazem nedoplatků jím sestaveným (dále jen "rozhodnutí"),
jejich výkon se provede. Nebyla-li stanovena v rozhodnutí lhůta k plnění, určí ji
orgán, který provádí výkon rozhodnutí; lhůta nesmí být kratší, než stanoví zvláštní
právní předpis.
(2) Výkaz nedoplatků lze vykonat, byl-li sestaven na základě vykonatelného
rozhodnutí nebo na základě dlužníkovi povinnosti stanovené právním předpisem zaplatit
bez vydání zvláštního rozhodnutí.
(3) Rozhodnutí lze vykonat nejpozději do tří let po uplynutí lhůty stanovené
pro splnění uložené povinnosti (odstavec 1).
§ 72
(1) Výkon rozhodnutí se provádí na návrh účastníka řízení nebo z podnětu
správního orgánu, který v prvním stupni vydal rozhodnutí, schválil smír nebo vyhotovil
výkaz nedoplatků (vymáhající správní orgán). Pokud tento orgán není sám k výkonu
rozhodnutí oprávněn, postoupí věc orgánu příslušnému podle § 73.
(2) Účastník řízení nebo vymáhající správní orgán mohou podat návrh na
soudní výkon rozhodnutí.
§ 73
(1) Výkon rozhodnutí národního výboru provádí podle povahy věci příslušný
odbor okresního národního výboru; jde-li o rozhodnutí městského národního výboru,
odbor tohoto národního výboru. Místní národní výbor provádí výkon rozhodnutí, byl-li
k tomu příslušným odborem okresního národního výboru zmocněn.
(2) Výkon rozhodnutí jiných správních orgánů provádí podle povahy věci
příslušný odbor okresního národního výboru, nestanoví-li zvláštní právní předpis,
že jej provádí správní orgán sám.
§ 74
Orgán provádějící výkon rozhodnutí je povinen oznámit účastníku řízení,
jehož se výkon týká, zahájení výkonu rozhodnutí; je-li třeba stanovit lhůtu k plnění
(§ 71 odst. 1), uvede se v tomto oznámení.
§ 75
(1) Orgán provádějící výkon rozhodnutí může ze závažných důvodů na návrh
účastníka řízení nebo z vlastního, popřípadě jiného podnětu výkon rozhodnutí odložit;
pokud národní výbor provádí výkon rozhodnutí jiného správního orgánu, vyžádá si jeho
vyjádření.
(2) Na návrh účastníka řízení nebo z vlastního podnětu orgán provádějící
výkon rozhodnutí od výkonu upustí, jestliže
a) vymáhaný nárok zanikl nebo se jeho
vymáhání stalo bezpředmětným,
b) podklad pro výkon rozhodnutí (§ 71 odst. 1) byl
zrušen,
c) splnění téže povinnosti vymáhá soud,
d) výkon rozhodnutí je nepřípustný,
e) k předmětu, jehož se výkon rozhodnutí týká, bylo úspěšně uplatněno právo, jež
výkon rozhodnutí nepřipouští.
(3) O zastavení výkonu rozhodnutí, proti němuž prokurátor podal protest,
platí ustanovení zákona o prokuratuře.*8)
§ 76
(1) Proti jednotlivým úkonům a opatřením spojeným s výkonem rozhodnutí
lze podat námitky.
(2) Námitky mají odkladný účinek jen
a) směřují-li proti povolení odkladu
nebo upuštění od výkonu rozhodnutí,
b) směřují-li proti zahájení výkonu rozhodnutí
při výkonu rozhodnutí vyklizením,
c) uplatňuje-li se v nich, že vymáhané plnění již
bylo provedeno nebo že ještě neuplynula lhůta k plnění,
d) uplatňuje-li se v nich
k předmětu, jehož se výkon rozhodnutí týká, právo, jež výkon rozhodnutí nepřipouští.
(3) O námitkách rozhoduje orgán provádějící výkon rozhodnutí.
Proti rozhodnutí
o námitkách se nelze odvolat.
ODDÍL 2
Vymáhání peněžitých plnění
§ 78
(1) Výkon rozhodnutí ukládajícího peněžité plnění se provádí srážkami ze
mzdy nebo přikázáním pohledávky.
(2) Příkaz k provedení srážek ze mzdy vydá správní orgán tomu, kdo vyplácí
dlužníkovi mzdu, jinou odměnu za práci nebo náhradu za pracovní příjem.
(3) Přikázání pohledávky provede správní orgán tak, že tomu, vůči němuž
má dlužník pohledávku, přikáže, aby pohledávku do výše dlužné částky zaplatil správnímu
orgánu.
(4) Výkon rozhodnutí přikázáním pohledávky z účtu u příslušného peněžního
ústavu (peněžní organizace) se provede jejím odepsáním z účtu dlužníka. V případech,
kde jako věřitel i jako dlužník vystupují socialistické organizace, provede se výkon
rozhodnutí podle předpisů o platebním styku na základě příkazu k vybrání*9) vystaveného
věřitelem; v ostatních případech se provede výkon rozhodnutí na základě příkazu správního
orgánu vydaného podle odstavce 3.
(5) Při výkonu rozhodnutí srážkou ze mzdy a přikázáním pohledávky se přiměřeně
použije ustanovení občanského soudního řádu.*10)
ODDÍL 3
Vymáhání nepeněžitých plnění
§ 79
(1) Rozhodnutí ukládající nepeněžité plnění se vykoná náhradním výkonem,
ukládáním peněžitých pokut nebo přímým vynucením uložené povinnosti.
(2) Náhradní výkon spočívá v tom, že uložené práce a výkony se provedou
na náklad a nebezpečí povinného, jestliže uloženou práci nebo výkon může provést
též někdo jiný než povinný.
(3) Není-li náhradní výkon podle povahy věci možný nebo účelný, vymáhá
se splnění povinnosti uložené v rozhodnutí postupným ukládáním pokut; úhrn všech
uložených pokut nesmí převyšovat u občana částku 500 Kčs, u organizace částku 20
000 Kčs.
(4) Přímé vynucení povinnosti se provede zejména vyklizením bytu, nebytového
prostoru, nemovitosti nebo její části, odnětím věci nebo listiny a předvedením osoby.
(5) Při vynucení povinnosti vyklizením se přiměřeně použije ustanovení
občanského soudního řádu.*11 ) Výkon rozhodnutí odnětím věci nebo listiny se provede
za přítomnosti zástupce místního národního výboru, popřípadě jiné zletilé osoby.
O předvedení osoby může orgán provádějící výkon rozhodnutí požádat Veřejnou bezpečnost,
a jde-li o vojáky v činné službě nebo příslušníky veřejných ozbrojených sborů, jejich
náčelníka.
§ 80
(1) Pracovník pověřený provedením výkonu rozhodnutí provádí jednotlivé
úkony podle písemného příkazu, který vydá orgán uvedený v § 73 odst. 1 a 2. Tímto
příkazem je povinen se prokázat.
(2) Prokáže-li účastník řízení, že vymáhaná povinnost byla již splněna
nebo že se na vymáhání netrvá nebo že provedení výkonu rozhodnutí bylo odloženo nebo
zastaveno, anebo že byly podány námitky, které mají odkladný účinek, pracovník pověřený
provedením výkonu rozhodnutí úkon neprovede.
ČÁST ŠESTÁ
Ustanovení přechodná a závěrečná
§ 81
Správní orgán je povinen šetřit v řízení imunit a výsad přiznávaných mezinárodními
smlouvami uzavřenými Československou socialistickou republikou nebo československými
právními předpisy.*12)
§ 82
(1) Ustanovení tohoto zákona platí i pro řízení neskončené před počátkem
jeho účinnosti.
(2) Pokud rozhodnutí nabylo právní moci před počátkem účinnosti tohoto zákona
lze povolit obnovu řízení, nebylo-li rozhodnutí dosaženo trestným činem, nebo přezkoumat
rozhodnutí mimo odvolací řízení jen tehdy, jestliže ode dne, kdy se stalo rozhodnutí
pravomocným, neuplynuly tři roky.
(3) Byla-li před počátkem účinnosti tohoto zákona zahájena správní exekuce,
dokončí se podle dosavadních předpisů.
§ 83
Zrušují se:
1. vládní nařízení č. 91/1960 Sb., o správním řízení;
2. § 28 odst. 1 zákona č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při
zajišťování socialistického pořádku;
3. § 15 odst. 4 věta druhá zákona č. 60/1965 Sb., o prokuratuře.
§ 84
Nedotčena zůstávají ustanovení zvláštních právních předpisů platných k počátku
účinnosti tohoto zákona, která upravují správní řízení, avšak s výjimkou ustanovení,
že o odvolání proti rozhodnutím orgánů národního výboru rozhodují orgány téhož národního
výboru. Nedotčena zůstává i věcná příslušnost místních národních výborů založená
k počátku účinnosti tohoto zákona zvláštními právními předpisy.
Novotný v. r.
Laštovička v. r.
Lenárt v. r.
1) Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších
zákonů (zákon o elektronickém podpisu).
*1) Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících, a vyhláška č. 37/1967 Sb.,
k provedení zákona o znalcích a tlumočnících.
2) § 1 odst. 1 písm. e) nařízení vlády č. 304/2001 Sb., kterým se provádí zákon
č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon
o elektronickém podpisu).
*2) § 116 obč. zák.
*3) § 6 zák. č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického
pořádku.
*4) Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících, a vyhláška č. 37/1967 Sb.,
k provedení zákona o znalcích a tlumočnících.
*5) § 6 zák. č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického
pořádku.
*6) § 57 zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech.
*7) § 54 odst. 3 zákona č. 69/1967 Sb., o národních výborech.
*8) § 16 odst. 1 zák. č. 60/1965 Sb., o prokuratuře.
*9) Vyhláška č. 85/1966 Sb., o platebním styku a zúčtování na účtech organizací.
*10) § 276 až 320 o. s. ř.
*11) § 340 až 344 o. s. ř.
*12) Vyhláška č. 157/1964 Sb., o Vídeňské úmluvě o diplomatických stycích.