143/1968
Ústavní zákon
ze dne 27. října 1968
o československé federaci
Změna: 117/1969 Sb.
Změna: 125/1970 Sb.
Změna: 43/1971 Sb.
Změna: 50/1975 Sb.
Změna: 161/1989 Sb., 182/1989 Sb.
Změna: 46/1990 Sb.
Změna: 100/1990 Sb.
Změna: 158/1990 Sb., 159/1990 Sb.
Změna: 46/1990 Sb. (část)
Změna: 294/1990 Sb., 295/1990 Sb.
Změna: 294/1990 Sb. (část)
Změna: 556/1990 Sb.
Změna: 23/1991 Sb.
Změna: 91/1991 Sb.
Změna: 327/1991 Sb.
Změna: 206/1992 Sb.
Změna: 205/1992 Sb., 237/1992 Sb.
Změna: 493/1992 Sb.
Změna: 211/1992 Sb.
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto ústavním zákoně:
My, národ český a slovenský, vycházejíce z poznání, že naše
novodobé dějiny jsou prodchnuty oboustrannou vůlí žít ve společném
státě,
oceňujíce skutečnost, že padesát let našeho společného
státního života prohloubilo a upevnilo naše odvěké přátelské
svazky, umožnilo rozvoj našich národů a uskutečňování jejich
pokrokových demokratických a socialistických ideálů a spolehlivě
dokázalo jejich bytostný zájem žít ve společném státě, zároveň
však ukázalo, že náš vzájemný vztah je třeba vybudovat na nových a
spravedlivějších základech,
uznávajíce nezadatelnost práva na sebeurčení až do oddělení a
respektujíce suverenitu každého národa a jeho právo utvářet si
svobodně způsob a formu svého národního a státního života,
přesvědčeni, že dobrovolné federativní státní spojení je
odpovídajícím výrazem práva na sebeurčení a rovnoprávnost, avšak
též nejlepší zárukou pro náš plný vnitřní národní rozvoj i pro
ochranu naší národní svébytnosti a svrchovanosti,
rozhodnuti vytvářet ve společném federativním státě v duchu
humanitních ideálů socialismu a proletářského internacionalismu
podmínky pro všestranný rozvoj a blahobyt všech občanů a zaručovat
jim rovná, demokratická práva a svobody bez rozdílu národnosti,
reprezentováni svými zástupci v České národní radě a ve
Slovenské národní radě, jsme se dohodli na vytvoření
československé federace.
Hlava první
Základní ustanovení
Čl.1
(1) Česká a Slovenská Federativní Republika je federativní
stát dvou rovnoprávných bratrských národů, Čechů a Slováků.
(2) Základem České a Slovenské Federativní Republiky je
dobrovolný svazek rovnoprávných národních států českého
a slovenského národa, založený na právu na sebeurčení každého
z nich.
(3) Československá federace je výrazem vůle dvou svébytných
suverenních národů, Čechů a Slováků, žít ve společném federativním
státě.
(4) Českou a Slovenskou Federativní Republiku tvoří Česká
republika a Slovenská republika. Obě republiky mají v České
a Slovenské Federativní Republice rovnoprávné postavení.
(5) Obě republiky respektují navzájem svou suverenitu
i suverenitu České a Slovenské Federativní Republiky; stejně Česká
a Slovenská Federativní Republika respektuje suverenitu národních
států.
Čl.2
(1) Česká a Slovenská Federativní Republika i Česká republika
a Slovenská republika jsou vybudovány na zásadách socialistické
demokracie. Jejich politický systém je v zásadních věcech stejný.
(2) zrušen
(3) Politická práva občanů a záruky jejich uskutečňování jsou
na celém území České a Slovenské Federativní Republiky stejné.
Čl.3
(1) Území České a Slovenské Federativní Republiky tvoří území
České republiky a území Slovenské republiky.
(2) Hranice České a Slovenské Federativní Republiky a hranice
České republiky a Slovenské republiky mohou být změněny jen
ústavním zákonem Federálního shromáždění.
(3) Hranice každé z obou republik se mohou změnit jen se
souhlasem příslušné národní rady. Národní rada dává souhlas svým
ústavním zákonem.
Čl.4
(1) Hospodářství v České a Slovenské Federativní Republice je
integrací ekonomiky České republiky a ekonomiky Slovenské
republiky; je založeno na jednotném vnitřním trhu, zejména na
jedné měně a na volném pohybu pracovních sil, zboží a peněžních
prostředků.
(2) Česká republika a Slovenská republika se podílejí na
tvorbě hospodářské politiky České a Slovenské Federativní
Republiky.
(3) Státním vlastnictvím je vlastnictví České a Slovenské
Federativní Republiky, vlastnictví České republiky a vlastnictví
Slovenské republiky.
(4) Vlastnictvím České a Slovenské Federativní Republiky je
majetek ve státním vlastnictví, který slouží k zabezpečování
jejích úkolů v oblastech svěřených ústavním zákonem Federálního
shromáždění do její působnosti. Vlastnictvím České republiky a
vlastnictvím Slovenské republiky je ostatní majetek ve státním
vlastnictví. Zákon Federálního shromáždění stanoví vlastnictví k
ropovodům, tranzitnímu plynovodu a nadřazeným rozvodným sítím k
přenosu elektrické energie.
(5) Zákon Federálního shromáždění může stanovit, který další
majetek (čl. 10 ústavy) nezbytný k zabezpečování potřeb
společnosti, rozvoje hospodářství a veřejného blaha smí být jen ve
vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky, popřípadě
určených právnických osob.
(6) Zákony České národní rady a Slovenské národní rady mohou
stanovit, který další majetek (čl. 10 ústavy) nezbytný k
zabezpečování potřeb společnosti, rozvoje hospodářství a veřejného
blaha smí být jen ve vlastnictví České republiky anebo Slovenské
republiky, popřípadě určených právnických osob.
(7) Zákony národních rad stanoví, které věci z majetku České
republiky a Slovenské republiky jsou vlastnictvím obcí.
Čl.5
(1) Státní občan každé z obou republik je zároveň občanem
České a Slovenské Federativní Republiky.
(2) Občan jedné republiky má na území druhé republiky stejná
práva a stejné povinnosti jako občan této druhé republiky.
(3) Nikdo nemůže být proti své vůli zbaven státního
občanství.
(4) Zásady nabývání a pozbývání státního občanství republik
stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl.6
(1) Českého a slovenského jazyka se užívá rovnoprávně při
vyhlašování zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů.
(2) Při jednání všech státních orgánů České a Slovenské
Federativní Republiky a obou republik, v řízení před nimi
a v ostatním jejich styku s občany se užívá obou jazyků
rovnoprávně.
Hlava druhá
Rozdělení působnosti mezi federaci a republiky
Čl.7
(1) Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky
patří:
a) zahraniční politika, uzavírání mezinárodních smluv s výjimkou
těch, jejichž uzavírání patří do působnosti České republiky
a Slovenské republiky, zastupování České a Slovenské
Federativní Republiky v mezinárodních vztazích a rozhodování
o otázkách války a míru,
b) obrana a ekonomické zabezpečení obranyschopnosti České
a Slovenské Federativní Republiky s výjimkou civilní ochrany
obyvatelstva,
c) měna,
d) federální státní hmotné rezervy,
e) federální zákonodárství a správa v rozsahu působnosti federace
a kontrola činnosti federálních orgánů.
(2) Česká republika a Slovenská republika mohou v souladu se
zahraniční politikou České a Slovenské Federativní Republiky
a mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká a Slovenská Federativní
Republika vázána, uzavírat svým jménem dvoustranné mezinárodní
dohody ve věcech, které patří do působnosti České republiky
a Slovenské republiky.
(3) Česká republika a Slovenská republika mohou v souladu se
zahraniční politikou České a Slovenské Federativní Republiky
a mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká a Slovenská Federativní
Republika vázána:
a) uzavírat se součástmi federativních a spolkových států dohody o
spolupráci v oblasti obchodní, hospodářské, kulturní, vědecké,
školské, zdravotnické, ochrany životního prostředí, civilní
ochrany obyvatelstva, sportovní, jakož i o spolupráci ve věcech
tisku, rozhlasu a televize,
b) zřizovat svá zastoupení u subjektů, s nimiž byly uzavřeny
dohody podle písmene a), a přijímat zastoupení těchto
subjektů.
Čl.8
zrušen
Čl.9
Věci, které nejsou ústavním zákonem Federálního shromáždění
svěřeny do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky,
patří do působnosti České republiky a Slovenské republiky.
Čl.10
zrušen
Čl.11
(1) Při hospodaření s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu federace a státních rozpočtů republik se uplatňují
jednotné zásady finanční a rozpočtové politiky dohodnuté mezi
vládami České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky.
(2) Finanční hospodaření České a Slovenské Federativní
Republiky, České republiky a Slovenské republiky je samostatné.
Finanční hospodaření České a Slovenské Federativní Republiky se
řídí státním rozpočtem federace. Finanční hospodaření republik se
řídí jejich státními rozpočty. Státní rozpočet federace schvaluje
Federální shromáždění svým zákonem a státní rozpočty republik
schvalují národní rady svými zákony, a to vždy na období jednoho
kalendářního roku.
(3) Státní rozpočet každé republiky zahrnuje finanční vztahy
za všechny úseky hospodářství a správy s výjimkou činností
financovaných ze státního rozpočtu federace. Součástí státního
rozpočtu každé republiky jsou dotace do rozpočtu obcí.
(4) Příjmy státního rozpočtu federace tvoří příjmy
federálních orgánů a jimi řízených organizací a dále zákonem
Federálního shromáždění stanovené daně a odvody, podíly na nich a
další příjmy. Pokud má být výnos určité daně nebo odvodu společným
příjmem státního rozpočtu federace a státních rozpočtů republik,
stanoví zákon Federálního shromáždění podíl federace na tomto
výnosu a pravidlo, podle něhož se republiky podílejí na
zabezpečení té části výnosu, která připadá státnímu rozpočtu
federace.
(5) Ze státního rozpočtu federace se hradí:
a) výdaje na obranu České a Slovenské Federativní Republiky, na
činnost federálních orgánů, na vytvoření federálních hmotných
rezerv a na dotace pro federální organizace,
b) vybrané jmenovité programy, pokud si to vyžaduje jejich rozsah
a důležitost pro federaci,
c) ostatní výdaje určené rozpočtovým zákonem Federálního
shromáždění.
(6) Pravidla rozpočtového hospodaření stanoví pro státní
rozpočet federace zákon Federálního shromáždění a pro státní
rozpočty republik zákony národních rad.
(7) Česká a Slovenská Federativní Republika, Česká republika
a Slovenská republika mohou vytvářet vlastní účelové fondy
napojené na jejich státní rozpočty; fondy se zřizují zákonem.
(8) Česká a Slovenská Federativní Republika stanoví rámcové
zásady dotační a odpisové politiky.
Čl.12
(1) Daně a poplatky možno ukládat jen na základě zákona.
(2) Zákon Federálního shromáždění upravuje:
a) soustavu daní a odvodů v České a Slovenské Federativní
Republice,
b) daň z obratu a daň dovozní,
c) daň z přidané hodnoty,
d) spotřební daně,
e) u daní a odvodů placených podniky a společnostmi a u daně z
příjmů obyvatelstva okruh poplatníků, předmět a základ daně a
výchozí daňovou sazbu včetně rozsahu možných odchylek v
konstrukci uvedených daní a odvodů v obou republikách,
f) poplatky, které mají podle své povahy výlučně nebo převážně
vztah k zahraničí nebo souvisí s výkonem působnosti orgánů
federace.
(3) Ostatní daně a poplatky stanoví zákony národních rad.
(4) Správa, výkon a kontrola všech druhů daní (odvodů)
a poplatků (pokut) přísluší ústředním orgánům republik a v zákonem stanoveném rozsahu
jiným orgánům a obcím, s výjimkou věcí
uvedených v odstavci 5 a s výjimkou případů, kdy na základě
působnosti České a Slovenské Federativní Republiky vybírají
poplatky (pokuty) federální orgány. Zákon Federálního shromáždění
může svěřit rozhodování o výjimkách a úlevách orgánům federace,
jde-li o daně a poplatky podle odstavce 2 placené organizacemi
přímo řízenými orgány federace nebo jde-li o poplatky podle
odstavce 2 vybírané orgány federace.
(5) Orgánům celní správy přísluší správa, výkon a kontrola
a) daní uvedených v odstavci 2 písm. c) a d) vybíraných při
dovozu,
b) poplatků spojených s dovozem nebo vývozem,
c) silniční daně u plátců této daně se sídlem nebo bydlištěm
v zahraničí.
Čl.13
(1) Území České a Slovenské Federativní Republiky je
jednotným celním územím.
(2) V oblasti celnictví patří do působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky celní politika, celní zákonodárství, včetně
vydávání prováděcích předpisů, stanovení celních tarifů
a netarifních opatření, celní statistika a výkon státní správy ve
výše uvedených oblastech.
Čl.14
(1) V oblasti bankovnictví do působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky patří:
a) stanovit a uplatňovat jednotnou měnovou politiku a přijímat
právní úpravu pro její uskutečňování,
b) stanovit rozsah měnových rezerv ve zlatě a v devizových
prostředcích, spravovat je a disponovat s nimi.
(2) Ústřední bankou v České a Slovenské Federativní Republice
je Státní banka československá, která stanoví a uplatňuje
jednotnou měnovou politiku. Součástí Státní banky československé
jsou Ústředí Státní banky československé pro Českou republiku
a Ústředí Státní banky československé pro Slovenskou republiku.
Státní banka československá je řízena bankovní radou, která se
skládá z guvernéra, dvou viceguvernérů, z nichž jeden je občanem
České republiky a druhý občanem Slovenské republiky, a dále
z viceguvernéra pověřeného řízením Ústředí Státní banky
československé pro Českou republiku a jeho zástupce
a z viceguvernéra pověřeného řízením Ústředí Státní banky
československé pro Slovenskou republiku a jeho zástupce. Je-li
guvernérem občan České republiky, je v následujícím funkčním
období guvernérem občan Slovenské republiky a naopak.
(3) Postavení a právní poměry Státní banky československé
a jejích orgánů a její vztah k ostatním bankám stanoví zákon
Federálního shromáždění. Postavení a právní poměry ostatních bank
stanoví zákon Federálního shromáždění.
(4) Česká republika a Slovenská republika mohou vytvářet své
emisní banky. Emisní banky republik vzniknou rozdělením Státní
banky československé. Zákon Federálního shromáždění rozdělí
majetek, práva a povinnosti Státní banky československé a stanoví
den jejich převzetí emisními bankami republik.
Čl.15
V oblasti cenové politiky do působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky patří:
a) určovat koncepci cenové politiky a vyhlašovat zásadní cenová
regulační opatření,
b) zákonná úprava v oblasti cen.
Čl.16
Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky patří:
a) stanovení nástrojů zahraniční obchodní politiky v součinnosti s
Českou republikou a Slovenskou republikou,
b) zákonná úprava v oblasti hospodářských vztahů se zahraničím.
Čl.17
V oblasti hospodářství do působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky patří zákonná úprava energetického
hospodářství a výroby, rozvodu a spotřeby elektřiny, plynu
a tepla.
Čl.18
zrušen
Čl.19
V oblasti dopravy do působnosti České a Slovenské Federativní
Republiky patří:
a) právní úprava ve věcech dopravy,
b) výkon státní správy a státního dozoru v námořní plavbě
a letecké dopravě.
Čl.20
V oblasti spojů do působnosti České a Slovenské Federativní
Republiky patří:
a) zákonná úprava ve věcech pošt a telekomunikací,
b) určování jednotných tarifů poštovního a telekomunikačního
mezinárodního provozu,
c) rozdělování kmitočtového spektra mezi republiky a federaci a
výkon státní správy vyplývající z mezinárodních závazků.
Čl.21
Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky patří v
oblasti mírového využívání jaderné energie zákonná úprava a výkon
státního dozoru nad jadernou bezpečností jaderných zařízení a
státního dozoru nad využíváním jaderných materiálů, jaderných
zařízení a technologií.
Čl.21a
zrušen
Čl.22
Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky patří v
oblasti práce a sociální politiky zákonná úprava pracovních
vztahů, služebních poměrů zaměstnanců v orgánech České a Slovenské
Federativní Republiky a v jimi řízených organizacích, jakož i
jejich nemocenského a důchodového pojištění a jejich státních
dávek sociálního zabezpečení.
Čl.23
(1) V oblasti státní statistiky do působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky patří:
a) zákonná úprava podmínek získávání statistických informací
potřebných pro posuzování vývoje federace, jakož i zákonná
úprava ochrany těchto informací před zneužitím,
b) v dohodě s Českou republikou a Slovenskou republikou
1. stanovit statistické ukazatele potřebné pro posuzování
vývoje federace a způsob získávání statistických informací k
tomuto účelu,
2. stanovit statistické ukazatele potřebné pro plnění
mezinárodních závazků a poskytovat tyto mezinárodním
organizacím,
3. plnit ty povinnosti, vyplývající z mezinárodních závazků,
které jí Česká republika a Slovenská republika svěřily.
(2) V oblasti účetnictví do působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky patří stanovit zákonnou úpravu podmínek
a náležitostí vedení účetnictví a jeho průkaznosti.
Čl.24
(1) Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky
patří zákonná úprava vlastnictví; tím není dotčeno právo České
republiky a Slovenské republiky na právní úpravu majetku České
republiky a Slovenské republiky a majetku obcí zákony národních
rad.
(2) Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky v
oblasti podnikatelské činnosti patří:
a) právní úprava podnikání a vztahů vznikajících při
podnikatelské a jiné hospodářské činnosti,
b) právní úprava ochrany výroby, obchodu a zájmů spotřebitelů,
průmyslového vlastnictví, normalizace, zkušebnictví a
metrologie, jakož i výkon státní správy na těchto úsecích ve
věcech, o nichž to stanoví zákon Federálního shromáždění.
(3) Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky
patří zákonná úprava ochrany hospodářské soutěže.
Čl.25
Orgány České a Slovenské Federativní Republiky, na které
president České a Slovenské Federativní Republiky přenesl
sjednávání některých mezinárodních smluv, postupují při sjednávání
těchto smluv, upravujících mezinárodní spolupráci v oblastech
uvedených v čl. 10 až 28a za účasti orgánů obou republik;
spolupracují s nimi též při zastupování České a Slovenské
Federativní Republiky v mezinárodních organizacích, působících
v uvedených oblastech.
Čl.26
zrušen
Čl.27
(1) V oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti do působnosti
České a Slovenské Federativní Republiky patří:
a) právní úprava jména a příjmení, matrik, občanských průkazů,
cestovních dokladů, evidence obyvatelstva, povolování pobytu
cizinců a postavení uprchlíků,
b) upravovat zřizování, postavení, oprávnění a ostatní poměry
ozbrojených bezpečnostních sborů České a Slovenské Federativní
Republiky; tím není dotčeno právo České republiky a Slovenské
republiky zřizovat vlastní ozbrojené bezpečnostní sbory
a upravovat jejich postavení, oprávnění a ostatní poměry.
(2) Vymezení další působnosti České a Slovenské Federativní
Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti stanoví zákon
Federálního shromáždění.
(3) Česká republika a Slovenská republika si mohou zřizovat
vlastní bezpečnostní informační služby a upravovat jejich
postavení, oprávnění a ostatní poměry.
Čl.28
Rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní
Republika a oběma republikami ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl.28a
(1) České a Slovenské Federativní Republice přísluší
kontrolovat hospodaření finančními a hmotnými prostředky federace,
jakož i všechna odvětví i činnosti státní a hospodářské správy,
která patří do její působnosti.
(2) organizaci kontrolních orgánů české a slovenské
federativní republiky a jejich oprávnění stanoví zákon federálního
shromáždění.
Čl.28b
(1) Ve věcech svěřených ústavním zákonem Federálního
shromáždění do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky
působí orgány České a Slovenské Federativní Republiky. Pokud to
stanoví zákon Federálního shromáždění, působí v těchto věcech též
výkonné a soudní orgány České republiky a Slovenské republiky.
(2) Pokud ústavní zákon Federálního shromáždění výkon ve
věcech uvedených v čl. 10 až 28a nesvěřuje orgánům České
a Slovenské Federativní Republiky, patří tento výkon orgánům České
republiky a Slovenské republiky.
Hlava třetí
Federální shromáždění
Čl.29
(1) Nejvyšším orgánem státní moci a jediným zákonodárným sborem České a Slovenské
Federativní Republiky je Federální
shromáždění.
(2) Federální shromáždění tvoří dvě sněmovny: Sněmovna lidu a
Sněmovna národů. Obě sněmovny jsou rovnoprávné.
(3) K platnému usnesení Federálního shromáždění je třeba
souhlasného usnesení obou sněmoven, nestanoví-li tento ústavní
zákon něco jiného nebo nejde-li o vnitřní věci jen jedné
sněmovny.
Čl.30
(1) Sněmovna lidu má 150 poslanců, kteří jsou voleni v celé
České a Slovenské Federativní Republiky přímou volbou.
(2) Poslanec Sněmovny lidu nemůže být zároveň poslancem
Sněmovny národů.
(3) Sněmovna lidu se volí na období čtyř let.
(4) Podmínky výkonu volebního práva do Sněmovny lidu a způsob
výkonu voleb a odvolání poslanců stanoví zákon Federálního
shromáždění.
Čl.31
(1) Sněmovna národů reprezentuje rovné státoprávní postavení
obou republik.
(2) Sněmovna národů má 150 poslanců, z nichž se 75 volí přímou volbou v
České republice a 75 přímou volbou v Slovenské
republice.
(3) Sněmovna národů se volí na období čtyř let. Volební
období Sněmovny národů počíná a končí s volebním obdobím Sněmovny
lidu.
Čl.32
(1) Federální shromáždění zasedá nejméně dvakrát do roka
(jarní zasedání a podzimní zasedání).
(2) Federální shromáždění svolává k zasedání a jeho zasedání
prohlašuje za skončené president České a Slovenské Federativní
Republiky.
(3) Jestliže president České a Slovenské Federativní
Republiky nesvolá jarní zasedání do konce dubna nebo podzimní
zasedání do konce října, svolá je předsednictvo Federálního
shromáždění. Zasedání Federálního shromáždění prohlásí v tomto
případě za skončené předsednictvo Federálního shromáždění.
Čl.33
(1) Federální shromáždění musí být svoláno presidentem
České a Slovenské Federativní Republiky na žádost alespoň třetiny
poslanců některé sněmovny.
(2) Jestliže president České a Slovenské Federativní
Republiky Federální shromáždění nesvolá do 14 dnů nebo do další
lhůty uvedené v žádosti, svolá je předsednictvo Federálního
shromáždění. Zasedání Federálního shromáždění prohlásí v tomto
případě za skončené předsednictvo Federálního shromáždění.
Čl.34
(1) Sněmovny se scházejí ke schůzím na základě usnesení
předsednictva příslušné sněmovny.
(2) Ke společným schůzím se sněmovny scházejí, jde-li o volbu presidenta České
a Slovenské Federativní Republiky, o volbu
předsedy a místopředsedů Federálního shromáždění, o projednání
programového prohlášení vlády České a Slovenské Federativní
Republiky a v jiných případech, kdy se na tom sněmovny usnesou.
Čl.35
(1) Schůze obou sněmoven jsou zpravidla veřejné.
(2) Neveřejné schůze se mohou konat jen v případech
stanovených jednacím řádem Federálního shromáždění.
Čl.36
(1) Do působnosti Federálního shromáždění patří zejména:
a) usnášet se na ústavě České a Slovenské Federativní Republiky a
na ústavních a jiných zákonech Federálního shromáždění a
zjišťovat, jak jsou prováděny,
b) jednat o zásadních otázkách zahraniční politiky,
c) jednat o zásadních otázkách vnitřní politiky,
d) schvalovat státní rozpočet federace, prověřovat jeho plnění
a schvalovat státní závěrečný účet federace,
e) volit presidenta České a Slovenské Federativní Republiky
a jednat o jeho zprávách,
f) jednat o programovém prohlášení vlády a kontrolovat její
činnost a činnost jejích členů, jakož i jednat o důvěře vládě,
g) zrušeno
h) zřizovat ústavním zákonem federální ministerstva a zřizovat
zákonem jiné federální orgány státní správy,
i) zřizovat zákonem státní vyznamenání České a Slovenské
Federativní Republiky.
(2) Federální shromáždění se usnáší o vypovědění války, je-li
Česká a Slovenská Federativní Republika napadena nebo je-li třeba
plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti
napadení. Jen se souhlasem Federálního shromáždění lze vyslat
ozbrojené síly České a Slovenské Federativní Republiky mimo území
České a Slovenské Federativní Republiky.
(3) Mezinárodní smlouvy politické a mezinárodní hospodářské
smlouvy obecné povahy, jakož i mezinárodní smlouvy, k jejichž
provedení je třeba zákona Federálního shromáždění, vyžadují před
ratifikací souhlas Federálního shromáždění. Zákon Federálního
shromáždění stanoví, kdy lze mezinárodní hospodářské smlouvy
obecné povahy provádět před tím, než s nimi Federální shromáždění
vysloví souhlas.
Čl.37
(1) Federální shromáždění má zákonodárnou pravomoc ve věcech
základních práv a svobod v rozsahu stanoveném ústavními zákony
a ve věcech svěřených do působnosti České a Slovenské Federativní
Republiky v rozsahu stanoveném čl. 7 odst. 1, čl. 10 až 28a a čl.
36 odst. 3 tohoto ústavního zákona.
(2) Federální shromáždění přijímá dále zákony, u nichž
- s výjimkami stanovenými ústavními zákony - výkon patří v plném
rozsahu orgánům republik, a to zákon o rodině a o pěstounské péči,
občanský zákoník, zákon o mezinárodním právu soukromém
a procesním, trestní zákon, zákon o výkonu trestu odnětí svobody
a o výkonu vazby, zákon upravující obecné řízení před správními
orgány, zákon o vysokých školách, zákon o zbraních a střelivu,
zákon o geodézii a kartografii, zákon o provozu na pozemních
komunikacích, zákon o burzách, zákon o soustavě cenných papírů,
obchodní zákoník, zákon směnečný a šekový, zákony upravující
řízení před soudy, před orgány činnými v trestním řízení a před
rozhodci, zákon o znalcích a tlumočnících, zákon upravující
ochranu výsledků tvůrčí duševní činnosti, zákon o zápisech do
evidence vztahů k nemovitostem a zákony o nápravě křivd a náhradě
škod způsobených orgány státu.
(3) Pokud to vyžaduje jednota právního řádu, uskutečňuje
Federální shromáždění zákonnou úpravu ve věcech národnostních
a etnických menšin, církví a náboženských společností, péče
o zdraví občanů, veterinární a rostlinolékařské péče a soustavy
základních a středních škol; výkon v těchto věcech patří v plném
rozsahu orgánům republik.
(4) Federální shromáždění zákonem upravuje státní svátky
a památné a významné dny České a Slovenské Federativní Republiky
a stanoví dny pracovního klidu.
Čl.38
(1) Zákon Federálního shromáždění může svěřit úpravu otázek uvedených v čl. 37
odst. 1 a 2 zákonodárství republik.
(2) Pokud federální zákonodárství neupraví v celém rozsahu
věci uvedené v čl. 37 odst. 1 a 2, mohou je národní rady upravit
vlastním zákonodárstvím.
Čl.39
zrušen
Čl.40
(1) Sněmovna lidu je schopna se usnášet, jestliže je přítomna
nadpoloviční většina jejích poslanců.
(2) Sněmovna národů je schopna se usnášet, jestliže je
přítomna nadpoloviční většina jejích poslanců zvolených v České republice i nadpoloviční
většina poslanců zvolených v Slovenské
republice.
(3) K platnému usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných poslanců v každé sněmovně, pokud tento ústavní
zákon nestanoví něco jiného (čl. 41 až 43).
Čl.41
K přijetí federální ústavy, ústavního zákona Federálního shromáždění a k
jejich změně, k přijetí návrhu na vyhlášení
referenda a k usnesení o vypovědění války je třeba souhlasu
třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny lidu, jakož i souhlasu
třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny národů zvolených
v České republice a třípětinové většiny všech poslanců Sněmovny
národů zvolených v Slovenské republice.
Čl.42
(1) V případě, kdy podle tohoto ústavního zákona platí zákaz
majorizace, hlasují ve Sněmovně národů odděleně poslanci zvolení v České republice
a poslanci zvolení v Slovenské republice. Usnesení
je přijato, hlasuje-li pro ně většina všech poslanců zvolených
v České republice a většina všech poslanců zvolených v Slovenské
republice, nevyžaduje-li tento ústavní zákon většinu
kvalifikovanou (čl. 41).
(2) Zákaz majorizace platí při schvalování:
a) návrhu zákona o nabývání a pozbývání československého státního
občanství,
b) návrhů zákonů, jimiž se stanoví způsob zabezpečení příjmů
státního rozpočtu federace a pravidla rozpočtového hospodaření
pro státní rozpočet federace,
c) státních rozpočtů a závěrečných účtů federace,
d) návrhů zákonů, jimiž se zřizují účelové fondy napojené na
státní rozpočet federace,
e) návrhů zákonů uvedených v čl. 12 odst. 2,
f) návrhů zákonných úprav v otázkách uvedených v čl. 13 odst. 2,
g) návrhů zákonů, jimiž se upravuje československá měna, a zákonů
uvedených v čl. 14 odst. 3,
h) návrhů zákonných úprav v otázkách uvedených v čl. 15,
ch) návrhů zákonů v oblasti zahraničních hospodářských vztahů,
i) návrhů zákonů ve věcech uvedených v čl. 22,
j) návrhů zákonů, jimiž se upravuje zřizování, právní poměry a
způsob řízení hospodářských organizací,
k) návrhů zákonů vydávaných podle čl. 27 odst. 2 a čl. 28,
l) návrhů zákonů, jimiž se zřizují federální orgány státní správy,
s výjimkou ministerstev.
(3) Zákaz majorizace platí též při schvalování programového prohlášení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky a při
hlasování o návrhu na vyslovení důvěry vládě.
Čl.43
(1) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky může
požádat kteroukoliv sněmovnu o vyslovení důvěry. Návrh na
vyslovení nedůvěry vládě České a Slovenské Federativní Republiky
může podat alespoň jedna pětina poslanců kterékoliv sněmovny.
(2) K vyslovení nedůvěry vládě České a Slovenské Federativní
Republiky je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných
poslanců Sněmovny lidu anebo souhlasu nadpoloviční většiny všech
poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice nebo souhlasu
nadpoloviční většiny všech poslanců Sněmovny národů zvolených
v Slovenské republice. Ve Sněmovně národů se hlasuje podle jmen.
(3) Ustanovení odstavců 2 a 3 platí i pro vyslovení nedůvěry
jednotlivému členu vlády České a Slovenské Federativní Republiky.
Čl.44
(1) Každá sněmovna se musí usnést o návrhu přijatém druhou
sněmovnou nejpozději do 3 měsíců. Neusnese-li se v této lhůtě o
návrhu, je návrh přijat.
(2) Jestliže nedojde k shodnému usnesení obou sněmoven, mohou
se obě sněmovny usnést na dohodovacím řízení. V takovémto případě
zvolí každá sněmovna po 10 zástupcích ze svých poslanců,
nedohodnou-li se na jiném počtu, do společného výboru pro
dohodovací řízení.
(3) Jestliže obě sněmovny ani na doporučení tohoto výboru ani
jinak nepřijmou shodné usnesení o návrhu zákona do 5 měsíců od
prvního hlasování, lze podat tentýž návrh nejdříve po uplynutí
jednoho roku od jeho zamítnutí.
(4) Jestliže nedojde k shodnému usnesení obou sněmoven o
státním rozpočtu federace, je dohodovací řízení podle odstavce 2
povinné. Nedojde-li k dohodě o státním rozpočtu do začátku
rozpočtového roku, hospodaří se podle zákonných ustanovení o
rozpočtovém provizóriu.
(5) Jestliže dohodovací řízení nevedlo k shodnému usnesení
obou sněmoven, může dojít k rozpuštění Federálního shromáždění.
Volby vyhlásí předsednictvo Federálního shromáždění do 60 dnů.
Čl.45
(1) Návrhy zákonů Federálního shromáždění mohou podávat
poslanci Federálního shromáždění, výbory obou sněmoven, president
České a Slovenské Federativní Republiky, vláda České a Slovenské
Federativní Republiky, Česká národní rada a Slovenská národní
rada.
(2) Zákony Federálního shromáždění podepisuje president České
a Slovenské Federativní Republiky, předseda Federálního
shromáždění a předseda vlády České a Slovenské Federativní
Republiky.
(3) K tomu, aby zákon Federálního shromáždění nabyl
platnosti, musí být vyhlášen; způsob vyhlašování zákonů
Federálního shromáždění, právních předpisů a jiných opatření
státních orgánů České a Slovenské Federativní Republiky stanoví
zákon Federálního shromáždění. Zákony Federálního shromáždění
vyhlašuje předsednictvo Federálního shromáždění do 14 dnů po
jejich schválení.
Čl.46
Zákon Federálního shromáždění upravuje zásady jednání
Federálního shromáždění, vzájemné styky obou sněmoven, jakož i
styky s vládou České a Slovenské Federativní Republiky a navenek,
vznik a zánik mandátu poslance Federálního shromáždění,
náležitosti poslanců Federálního shromáždění a právní postavení a
působnost Kanceláře Federálního shromáždění.
Čl.47
(1) Výkon poslaneckého mandátu je neslučitelný s výkonem
poslaneckého mandátu národní rady a s výkonem funkcí soudce,
prokurátora, státního arbitra, vojáka z povolání, příslušníka
Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy.
(2) Platnost volby poslanců ověřuje příslušná sněmovna. Činí
tak na návrh mandátového a imunitního výboru.
Čl.48
(1) Poslanec Federálního shromáždění skládá na schůzi své
sněmovny, které se poprvé účastní, tento slib:
"Slibuji na svou čest a svědomí věrnost České a Slovenské
Federativní Republice. Budu dbát vůle a zájmů lidu, řídit se
ústavou a ostatními zákony a pracovat k tomu, aby byly uváděny
v život."
(2) Odmítnutí slibu nebo slib s výhradou má za následek
ztrátu mandátu.
Čl.49
(1) Sněmovna lidu a Sněmovna národů, jakož i jednotliví
poslanci mají právo interpelovat vládu České a Slovenské
Federativní Republiky a její členy a klást jim otázky ve věcech
jejich působnosti. Vláda a její členové jsou povinni na
interpelace a otázky odpovídat.
(2) Předseda i ostatní členové vlády mají právo zúčastnit se
schůzí obou sněmoven Federálního shromáždění, jejich výborů i
schůzí předsednictva Federálního shromáždění. Udělí se jim slovo,
kdykoliv o to požádají.
(3) Požádá-li o to některá sněmovna, její výbor nebo
předsednictvo Federálního shromáždění, je člen vlády povinen
dostavit se do schůze sněmovny, jejího výboru nebo předsednictva
Federálního shromáždění.
Čl.50
Poslance Federálního shromáždění nelze trestně ani kárně
stíhat ani jej vzít do vazby bez souhlasu sněmovny, jejímž je
členem. Odepře-li sněmovna souhlas, je stíhání navždy vyloučeno.
Čl.51
Poslance Federálního shromáždění nelze vůbec stíhat pro
hlasování ve sněmovně, v jejích orgánech nebo v předsednictvu
Federálního shromáždění. Za výroky při výkonu funkce poslance,
učiněné v některé sněmovně, v jejím orgánu nebo v předsednictvu
Federálního shromáždění, podléhá poslanec jen disciplinární
pravomoci své sněmovny.
Čl.52
Byl-li poslanec Federálního shromáždění přistižen a zadržen
při trestném činu, je příslušný orgán povinen to ihned oznámit
předsednictvu Federálního shromáždění. Nedá-li předsednictvo
Federálního shromáždění k zadržení souhlas, musí být poslanec
ihned propuštěn.
Čl.53
Poslanec Federálního shromáždění může odepřít svědectví
o věcech, o kterých se dověděl při výkonu své funkce, a to i když
přestal být poslancem.
Čl.54
Každá sněmovna volí své předsednictvo, které se skládá ze 3
až 6 poslanců.
Čl.55
Každá sněmovna zřizuje výbory jako své iniciativní a
kontrolní orgány a volí jejich předsedy a ostatní členy.
Čl.56
(1) Obě sněmovny Federálního shromáždění volí ze svého středu
předsednictvo Federálního shromáždění.
(2) Předsednictvo Federálního shromáždění má 40 členů, z
nichž 20 volí Sněmovna lidu a 20 Sněmovna národů. Sněmovna národů volí 10 členů
z poslanců zvolených v České republice a 10 členů
z poslanců zvolených v Slovenské republice.
(3) Předsednictvo Federálního shromáždění zůstává ve své
funkci i po uplynutí volebního období, dokud si nově zvolené
Federální shromáždění nezvolí své předsednictvo.
(4) Členové předsednictva Federálního shromáždění jsou
odpovědni sněmovně Federálního shromáždění, která je zvolila.
Sněmovna je může kdykoliv odvolat.
(5) Předsedu a místopředsedy Federálního shromáždění volí
Sněmovna lidu a Sněmovna národů z členů předsednictva Federálního
shromáždění. Stane-li se předsedou Federálního shromážděníposlanec, který
je občanem České republiky, zvolí se prvním
místopředsedou poslanec, který je občanem Slovenské republiky,
nebo naopak.
Čl.57
(1) Předsednictvo Federálního shromáždění se usnáší
nadpoloviční většinou všech svých členů.
(2) Ustanovení čl. 42 o zákazu majorizace platí i pro
usnášení předsednictva Federálního shromáždění.
Čl.58
(1) V době, kdy Federální shromáždění nezasedá buď proto, že
zasedání je skončeno, nebo proto, že uplynulo volební období, plní
působnost Federálního shromáždění předsednictvo Federálního
shromáždění. Nepřísluší mu však volit presidenta České a Slovenské
Federativní Republiky, přijímat a měnit ústavní zákony, usnášet se na státním rozpočtu
federace, usnášet se o návrhu na vyhlášení
referenda, vypovídat válku a vyslovovat nedůvěru vládě České
a Slovenské Federativní Republiky ani jejímu členu.
(2) V době, kdy Federální shromáždění nezasedá v důsledku
mimořádných příčin, plní předsednictvo Federálního shromáždění
veškerou jeho působnost s výjimkou práva měnit ústavu
České a Slovenské Federativní Republiky a volit jejího presidenta.
(3) Neodkladná opatření, ke kterým by bylo třeba zákona, činí
předsednictvo Federálního shromáždění ve formě zákonných opatření,
která podepisuje president České a Slovenské Federativní
Republiky, předseda Federálního shromáždění a předseda vlády České
a Slovenské Federativní Republiky. Zákonná opatření se vyhlašují
stejně jako zákony.
(4) Opatření předsednictva Federálního shromáždění podle
odstavců 1 až 3 musí být schválena na nejbližším zasedání
Federálního shromáždění; jinak pozbývají další platnosti.
(5) O vypovědění války se může předsednictvo Federálního
shromáždění usnášet, jen je-li zasedání Federálního shromáždění
znemožněno v důsledku mimořádných příčin. K platnosti usnesení je
zapotřebí souhlasu tří pětin všech členů předsednictva Federálního shromáždění,
kteří jsou občany České republiky, a souhlasu tří
pětin všech členů předsednictva Federálního shromáždění, kteří
jsou občany Slovenské republiky.
(6) Předsednictvu Federálního shromáždění přísluší v době, kdy vláda České a
Slovenské Federativní Republiky vykonává funkci
presidenta České a Slovenské Federativní Republiky, jmenovat
a odvolávat vládu České a Slovenské Federativní Republiky a její
členy a pověřovat je řízením ministerstev a jiných federálních
ústředních orgánů.
Čl.59
Předsednictvo Federálního shromáždění vyhlašuje volby do
Federálního shromáždění.
Hlava čtvrtá
President České a Slovenské Federativní Republiky
Čl.60
(1) V čele České a Slovenské Federativní Republiky je
president. Volí ho Federální shromáždění.
(2) President České a Slovenské Federativní Republiky je za
výkon své funkce odpovědný Federálnímu shromáždění.
Čl.61
(1) President České a Slovenské Federativní Republiky:
a) zastupuje Českou a Slovenskou Federativní Republiku navenek, sjednává a
ratifikuje mezinárodní smlouvy; sjednávání
mezinárodních smluv, ke kterým není třeba souhlasu Federálního
shromáždění, může president přenést na vládu České a Slovenské
Federativní Republiky anebo s jejím souhlasem na její
jednotlivé členy;
b) přijímá vedoucí diplomatických misí; s přihlédnutím ke
stanoviskům vlády České a Slovenské Federativní Republiky,
vlády České republiky a vlády Slovenské republiky pověřuje
vedoucí diplomatických misí tak, aby v těchto funkcích byli
rovnoměrně zastoupeni občané České republiky a občané Slovenské
republiky,
c) svolává zasedání Federálního shromáždění a prohlašuje jeho
zasedání za skončené;
d) může rozpustit Federální shromáždění, jde-li o případ uvedený v
čl. 44 odst. 5;
e) podepisuje zákony Federálního shromáždění a zákonná opatření
jeho předsednictva;
f) má právo podávat Federálnímu shromáždění zprávy o stavu České a Slovenské
Federativní Republiky a o závažných
politických otázkách, předkládat mu návrhy potřebných opatření
a být přítomen schůzím sněmoven Federálního shromáždění;
g) jmenuje a odvolává předsedu a ostatní členy vlády
České a Slovenské Federativní Republiky a pověřuje je řízením federálních
ministerstev a jiných federálních ústředních
orgánů;
h) má právo být přítomen při schůzích vlády České a Slovenské
Federativní Republiky a předsedat jí, vyžadovat si od vlády
a od jejích jednotlivých členů zprávy a projednávat s vládou
nebo s jejími členy otázky, které je třeba řešit;
ch) jmenuje vyšší státní funkcionáře České a Slovenské Federativní
Republiky v případech, ve kterých to stanoví zákon; jmenuje
a povyšuje generály, jmenuje na návrh příslušných orgánů České
republiky a Slovenské republiky profesory a rektory vysokých
škol;
i) propůjčuje vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný orgán;
j) má právo udělovat amnestii, promíjet a zmírňovat tresty uložené
trestními soudy a nařizovat, aby se soudní trestní řízení
nezahajovalo nebo aby se v něm nepokračovalo, a zahlazovat
odsouzení;
k) je vrchním velitelem ozbrojených sil;
l) vyhlašuje na návrh vlády České a Slovenské Federativní
Republiky válečný stav a na základě rozhodnutí Federálního
shromáždění vypovídá válku, je-li Česká a Slovenská Federativní
Republika napadena nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní
závazky o společné obraně proti napadení.
(2) Presidentu České a Slovenské Federativní Republiky přísluší vykonávat
i pravomoci, které nejsou výslovně v tomto
ústavním zákonu uvedeny, stanoví-li tak zákon Federálního
shromáždění.
(3) Obstarávání věcí spojených s výkonem funkce, politické
a veřejné činnosti prezidenta České a Slovenské Federativní
Republiky zajišťuje Kancelář; podrobnosti stanoví zákon
Federálního shromáždění.
Čl.62
(1) Presidentem České a Slovenské Federativní Republiky může
být zvolen každý občan volitelný za poslance Federálního
shromáždění.
(2) Prezident je volen na období pěti let. Ujímá se výkonu své funkce po složení
slibu. Funkční období prezidenta, zvoleného
po svobodných demokratických volbách do Federálního shromáždění
v roce 1990 však bude trvat 24 měsíců.
(3) Volba prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky se koná v posledních
14 dnech funkčního období prezidenta.
Uvolní-li se úřad prezidenta před skončením volebního období, koná se volba nejpozději
do 40 dnů, v tomto případě se koná volba
veřejným hlasováním. Funkční období takto zvoleného prezidenta
končí do 40 dnů po ustavení nového Federálního shromáždění
zvoleného ve svobodných, demokratických volbách.
(4) Zvolen je kandidát, pro kterého se vysloví třípětinová
většina všech poslanců Sněmovny lidu, třípětinová většina všech
poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice a třípětinová
většina všech poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské
republice.
(5) Nebyl-li prezident takto zvolen, koná se do čtrnácti dnů
opakovaná volba. Zvolen je kandidát, který obdržel nadpoloviční
většinu hlasů všech poslanců Sněmovny lidu, nadpoloviční většinu
hlasů všech poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice a
nadpoloviční většinu hlasů všech poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské republice.
(6) Nebyl-li prezident ani takto zvolen, koná se do čtrnácti
dnů nová volba s novými kandidáty podle odstavce 4; ustanovení
odstavce 5 platí obdobně.
(7) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky zůstává
ve své funkci, dokud nesloží slib nově zvolený prezident, nejdéle
však tři měsíce.
(8) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky nemůže
být zároveň poslancem žádného zastupitelského sboru, členem vlády
ani Ústavního soudu ani soudcem.
(9) Bude-li prezidentem České a Slovenské Federativní
Republiky zvolen poslanec, člen vlády nebo Ústavního soudu nebo
soudce, přestane ode dne svého zvolení vykonávat dosavadní funkci.
Dnem složení slibu zaniká jeho mandát, členství ve vládě nebo
v Ústavním soudu nebo funkce soudce.
Čl.63
Prezident České a Slovenské Federativní Republiky skládá před
Federálním shromážděním tento slib:
"Slibuji na svou čest a svědomí věrnost České a Slovenské
Federativní Republice. Budu dbát blaha národů a národností v ní
žijících, své povinnosti budu konat podle vůle lidu a v zájmu lidu
a zachovávat ústavu a ostatní zákony."
Čl.64
(1) Uvolní-li se úřad prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky a nový prezident ještě není zvolen a nesložil slib,
rovněž nemůže-li prezident svůj úřad ze závažných
důvodů vykonávat, přísluší výkon jeho funkcí vládě České
a Slovenské Federativní Republiky. Vláda může v takovém případě
pověřit svého předsedu výkonem některých pravomocí prezidenta
České a Slovenské Federativní Republiky; na předsedu vlády
přechází v té době vrchní velení nad ozbrojenými silami.
(2) Nemůže-li president České a Slovenské Federativní
Republiky vykonávat svůj úřad (odstavec 1) delší dobu než 1 rok,
Federální shromáždění může zvolit nového presidenta České
a Slovenské Federativní Republiky na nové funkční období.
Čl.65
Prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky nelze
soudně stíhat pro jednání spojené s výkonem jeho funkce.
Hlava pátá
Vláda České a Slovenské Federativní Republiky
Čl.66
Vláda České a Slovenské Federativní Republiky je nejvyšším
výkonným orgánem státní moci České a Slovenské Federativní
Republiky.
Čl.67
(1) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky se skládá
z předsedy, místopředsedů a ministrů.
(2) Funkce člena vlády České a Slovenské Federativní
Republiky je neslučitelná s funkcí člena předsednictva Federálního
shromáždění a s funkcí člena Ústavního soudu.
Čl.68
Členové vlády České a Slovenské Federativní Republiky skládají
do rukou prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky tento
slib:
"Slibuji na svou čest a svědomí věrnost České a Slovenské
Federativní Republice. Své povinnosti budu plnit podle vůle lidu
a v zájmu lidu. Budu zachovávat ústavu České a Slovenské
Federativní Republiky a ostatní zákony a pracovat k tomu, aby byly
uváděny v život."
Čl.69
Vláda České a Slovenské Federativní Republiky je povinna po
svém jmenování předstoupit před Federální shromáždění na jeho
nejbližší schůzi, předložit mu svůj program a požádat je
o vyslovení důvěry.
Čl.70
(1) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky je z výkonu
své funkce odpovědna Federálnímu shromáždění; každá z obou
sněmoven jí může vyslovit nedůvěru.
(2) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky může
kdykoliv požádat Federální shromáždění o vyslovení důvěry.
Čl.71
(1) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky může podat
demisi do rukou presidenta České a Slovenské Federativní
Republiky.
(2) Vysloví-li sněmovna Federálního shromáždění nedůvěru
vládě České a Slovenské Federativní Republiky, anebo odepře-li jí
vyslovit důvěru, president České a Slovenské Federativní Republiky
vládu odvolá.
(3) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky podá demisi
vždy po ustavující schůzi nově zvoleného Federálního shromáždění.
Čl.72
Přijme-li president České a Slovenské Federativní Republiky
demisi vlády České a Slovenské Federativní Republiky, pověří ji
vykonáváním jejích funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády.
Čl.73
(1) Člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky může
podat demisi do rukou presidenta České a Slovenské Federativní
Republiky.
(2) Sněmovna lidu nebo Sněmovna národů Federálního
shromáždění mohou vyslovit nedůvěru i jednotlivému členu vlády
České a Slovenské Federativní Republiky. V tomto případě president
České a Slovenské Federativní Republiky člena vlády odvolá.
Čl.74
Přijme-li president České a Slovenské Federativní Republiky
demisi člena vlády České a Slovenské Federativní Republiky, může
určit, který z členů vlády povede prozatímně věci dosud spravované
členem vlády, jehož demisi přijal.
Čl.75
K platnosti usnesení vlády České a Slovenské Federativní
Republiky je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejíchčlenů. V případě
rovnosti hlasů rozhoduje hlas jejího předsedy.
Čl.76
(1) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky zajišťuje
plnění úkolů federace v oblasti obrany České a Slovenské
Federativní Republiky, upevňování bezpečnosti země, rozvíjení
mírové zahraniční politiky, v oblasti hospodářské výstavby
a v dalších oblastech působnosti federace. K tomuto cíli
zabezpečuje plnění zákonů Federálního shromáždění, sjednocuje,
řídí a kontroluje činnost federálních ministerstev a ostatních
federálních ústředních orgánů.
(2) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky při
zajišťování plnění úkolů federace koordinuje řešení otázek
vyplývajících z potřeby jednotného zabezpečování státní politiky
federace.
Čl.77
(1) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky rozhoduje
ve sboru zejména:
a) o návrzích zákonů Federálního shromáždění,
b) o vládních nařízeních,
c) o provádění programového prohlášení vlády,
d) o zásadních otázkách vnitřní a zahraniční politiky,
e) o návrzích státního rozpočtu a závěrečného účtu federace,
f) o zásadních hospodářských opatřeních k zajištění hospodářské
politiky,
g) o jmenování funkcionářů v případech, kde to stanoví zákon
Federálního shromáždění,
h) o tom, že požádá Federální shromáždění o vyslovení důvěry,
ch) o dalších otázkách, stanoví-li to zákon Federálního
shromáždění.
(2) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky může pro
výkon své běžné rozhodovací činnosti zřídit jako svůj orgán
předsednictvo vlády České a Slovenské Federativní Republiky
a vymezit mu působnost a stanovit zásady jeho jednání.
(3) Obstarávání věcí spojených s činností vlády České
a Slovenské Federativní Republiky zajišťuje Úřad vlády České
a Slovenské Federativní Republiky; podrobnosti stanoví zákon
Federálního shromáždění.
Čl.78
Vláda České a Slovenské Federativní Republiky spolupracuje
s vládami obou republik při sjednávání mezinárodních smluv,
jejichž provedení patří do působnosti republik; spolupracuje
s nimi též při zastupování České a Slovenské Federativní Republiky
v mezinárodních organizacích, působících v oblasti působnosti
republik.
Čl.79
K provedení zákona Federálního shromáždění a v jeho mezích může vláda České
a Slovenské Federativní Republiky vydávat
nařízení, jde-li o úpravu otázek, které spadají do působnosti
federace.
Čl.80
Federální ministerstva a ostatní federální ústřední orgány
mohou na základě zákonů Federálního shromáždění a v jejich mezích
vydávat obecně závazné právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem
zmocněny.
Čl.81
(1) V oblasti působnosti federace působí federální
ministerstva a další federální orgány státní správy.
(2) Federální ministerstva a ostatní federální ústřední
orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a
Slovenské Federativní Republiky, se zřizují ústavními zákony
Federálního shromáždění; další federální orgány státní správy se
zřizují zákony Federálního shromáždění.
Čl.82
zrušen
Čl.83
zrušen
Čl.84
Státní orgány republik provádějí zákony Federálního
shromáždění na území republik, pokud jejich provedením nejsou
pověřeny příslušné federální orgány.
Čl.85
zrušen
Čl.85a
zrušen
Hlava šestá
Ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky
Čl.86
zrušen
Čl.87
zrušen
Čl.88
zrušen
Čl.89
zrušen
Čl.90
zrušen
Čl.91
zrušen
Čl.92
zrušen
Čl.93
zrušen
Čl.94
zrušen
Čl.95
zrušen
Čl.96
zrušen
Čl.97
zrušen
Čl.98
zrušen
Čl.99
zrušen
Čl.100
zrušen
Čl.101
zrušen
Hlava sedmá
Státní orgány České republiky a Slovenské republiky
Oddíl první
Česká národní rada a Slovenská národní rada
Čl.102
(1) Představitelem národní svrchovanosti a svébytnosti
českého národa a nejvyšším orgánem státní moci v České republice je Česká
národní rada.
(2) Představitelem národní svrchovanosti a svébytnosti
slovenského národa a nejvyšším orgánem státní moci ve Slovenské je Slovenská národní
rada.
(3) Národní rada je jediným zákonodárným orgánem republiky.
Čl.103
(1) Počet poslanců České národní rady stanoví ústavní zákon
České národní rady. Počet poslanců Slovenské národní rady stanoví
ústavní zákon Slovenské národní rady.
(2) zrušen
(3) Podmínky výkonu volebního práva do národní rady a způsob
výkonu voleb a odvolání poslanců stanoví zákon národní rady.
Čl.104
(1) Národní rada zasedá nejméně dvakrát do roka (jarní
zasedání a podzimní zasedání).
(2) Národní radu svolává k zasedání a její zasedání
prohlašuje za skončené předsednictvo národní rady.
(3) Národní rada musí být svolána svým předsednictvem na
žádost alespoň jedné třetiny poslanců. Předsednictvo národní rady
svolá zasedání do 14 dnů nebo do další lhůty uvedené v žádosti.
Čl.105
Jednotlivé schůze národní rady svolává její předseda.
Čl.106
(1) Schůze národní rady jsou zpravidla veřejné.
(2) Neveřejné schůze se mohou konat jen v případech
stanovených jednacím řádem národní rady.
Čl.107
(1) Do působnosti národní rady patří zejména:
a) usnášet se na ústavních a jiných zákonech republiky a sledovat, jak jsou prováděny,
b) dávat souhlas k mezinárodním smlouvám, k jejichž provedení je
třeba zákona národní rady,
c) jednat o zásadních otázkách vnitřní politiky,
d) schvalovat státní rozpočet republiky, prověřovat jeho plnění
a schvalovat státní závěrečný účet republiky,
e) volit a odvolávat předsedu národní rady a ostatní členy
předsednictva národní rady,
f) jednat o programovém prohlášení vlády republiky a kontrolovat
její činnost a činnost jejích členů, jakož i jednat o důvěře
vládě,
g) zřizovat zákonem ministerstva a jiné ústřední orgány státní
správy republiky,
h) volit a odvolávat členy Ústavního soudu republiky.
(2) Národní rada může zrušit nařízení nebo usnesení vlády
republiky nebo obecně závazný právní předpis ministerstva nebo
jiného ústředního orgánu státní správy republiky, odporují-li
ústavě nebo jinému zákonu národní rady.
Čl.108
zrušen
Čl.109
(1) Národní rada je schopna se usnášet, jestliže je přítomna
nadpoloviční většina všech jejích poslanců.
(2) K platnému usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných poslanců.
(3) K přijetí ústavního zákona je třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců národní rady.
Čl.110
(1) Vláda republiky může požádat národní radu o vyslovení
důvěry. Návrh na vyslovení nedůvěry vládě může podat alespoň jedna
pětina poslanců národní rady.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí i pro vyslovení nedůvěry
jednotlivému členu vlády republiky.
Čl.111
(1) Návrhy zákonů mohou podávat poslanci národní rady, výbory
národní rady a vláda republiky.
(2) Zákony národní rady podepisuje předseda národní rady a
předseda vlády republiky.
(3) Aby zákon národní rady nabyl platnosti, musí být vyhlášen
způsobem, který stanoví zákon národní rady. Zákony národní rady
vyhlašuje předsednictvo národní rady do 14 dnů po jejich
schválení.
Čl.112
Zásady jednání národní rady, její styky s vládou a navenek
upravuje zákon o jednacím řádu národní rady.
Čl.113
(1) Výkon poslaneckého mandátu je neslučitelný s výkonem
poslaneckého mandátu Federálního shromáždění a s výkonem funkcí
soudce, prokurátora, státního arbitra, vojáka z povolání,
příslušníka Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy.
(2) Platnost volby poslanců ověřuje národní rada. Činí tak na
návrh svého mandátového a imunitního výboru.
Čl.114
(1) Poslanec skládá na schůzi národní rady, které se poprvé
účastní, slib.
(2) Poslanec České národní rady skládá slib, jehož znění
stanoví ústavní zákon České národní rady.
(3) Poslanec Slovenské národní rady skládá slib, jehož znění
stanoví ústavní zákon Slovenské národní rady.
(4) Odmítnutí slibu nebo slib s výhradou má za následek
ztrátu mandátu.
Čl.115
(1) Národní rada i jednotliví poslanci mají právo
interpelovat vládu republiky a její členy a klást jim otázky ve
věcech jejich působnosti. Vláda a její členové jsou povinni na
interpelace a otázky odpovídat.
(2) Předseda i ostatní členové vlády republiky mají právo
zúčastnit se schůzí národní rady, jejího předsednictva a výborů.
Udělí se jim slovo, kdykoliv o to požádají.
(3) Požádá-li o to národní rada, její předsednictvo nebo
výbor, je člen vlády povinen dostavit se do schůze národní rady,
jejího předsednictva nebo výboru.
Čl.116
(1) Poslance nelze trestně ani kárně stíhat ani ho vzít do
vazby bez souhlasu národní rady. Odepře-li národní rada souhlas,
je stíhání navždy vyloučeno.
(2) Poslance národní rady nelze vůbec stíhat pro hlasování
v národní radě nebo v jejích orgánech. Za výroky při výkonu funkce
poslance, učiněné v národní radě nebo v jejím orgánu, podléhá
poslanec jen disciplinární pravomoci národní rady.
(3) Byl-li poslanec přistižen a zadržen při trestném činu, je
příslušný orgán povinen to ihned oznámit předsednictvu národní
rady. Nedá-li předsednictvo národní rady souhlas, musí být
poslanec ihned propuštěn.
Čl.117
Poslanec národní rady může odepřít svědectví ve věcech,
o kterých se dověděl při výkonu své funkce, a to i když přestal
být poslancem.
Čl.118
Národní rada zřizuje si výbory jako své iniciativní a
kontrolní orgány a volí jejich předsedy a ostatní členy.
Čl.119
(1) Národní rada volí ze svého středu předsednictvo národní
rady.
(2) Předsednictvo národní rady se skládá z předsedy,
místopředsedů a z dalších členů. Počet členů předsednictva stanoví
národní rada.
(3) Předsednictvo národní rady zůstává ve své funkci i po
uplynutí volebního období, dokud si nově zvolená národní rada
nezvolí své předsednictvo.
(4) Předsednictvo národní rady a jeho členové jsou odpovědni
národní radě. Národní rada je může kdykoliv odvolat.
Čl.120
Předsednictvo národní rady se usnáší nadpoloviční většinou
všech svých členů.
Čl.121
(1) V době, kdy národní rada nezasedá buď proto, že zasedání
je skončeno, anebo proto, že uplynulo volební období, plní
působnost národní rady předsednictvo národní rady. Nepřísluší mu
však přijímat a měnit ústavní zákony a usnášet se na státním
rozpočtu republiky.
(2) V době, kdy národní rada nezasedá v důsledku mimořádných
příčin, plní předsednictvo národní rady veškerou její působnost s
výjimkou práva přijímat a měnit ústavní zákony.
(3) Neodkladná opatření, ke kterým by bylo třeba zákona, činí
předsednictvo národní rady ve formě zákonných opatření, která
podepisuje předseda národní rady a předseda vlády republiky.
Zákonná opatření se vyhlašují stejně jako zákony.
(4) Opatření předsednictva národní rady podle odstavců 1 až 3
musí být schválena na nejbližším zasedání národní rady, jinak
pozbývají další platnosti.
Čl.122
(1) Do působnosti předsednictva národní rady patří dále
a) jmenovat a odvolávat předsedu a ostatní členy vlády republiky a
pověřovat je řízením ministerstev a jiných ústředních orgánů,
b) jmenovat státní funkcionáře v případech, jestliže je mu to
svěřeno zákonem,
c) udělovat ceny a propůjčovat vyznamenání podle zákonů republiky.
(2) Předsednictvo národní rady vyhlašuje volby do národní
rady a všeobecné volby do zastupitelstev v obcích.
Čl.123
Předseda národní rady:
a) zastupuje národní radu navenek,
b) podepisuje zákony národní rady a zákonná opatření jejího
předsednictva,
c) přijímá slib členů vlády republiky,
d) svolává a řídí schůze národní rady.
Oddíl druhý
Vláda České republiky a vláda Slovenské republiky
Čl.124
Vláda republiky je nejvyšším výkonným orgánem státní moci
republiky.
Čl.125
(1) Vláda republiky se skládá z předsedy, místopředsedů a
ministrů.
(2) Funkce člena vlády je neslučitelná s funkcí člena
předsednictva národní rady a s funkcí člena Ústavního soudu.
Čl.126
(1) Členové vlády České republiky skládají do rukou předsedy
České národní rady slib, jehož znění stanoví ústavní zákon České
národní rady.
(2) Členové vlády Slovenské republiky skládají do rukou
předsedy Slovenské národní rady slib, jehož znění stanoví ústavní
zákon Slovenské národní rady.
Čl.127
Vláda republiky je povinna po svém jmenování předstoupit před
národní radu na její nejbližší schůzi, předložit jí svůj program a
požádat ji o vyslovení důvěry.
Čl.128
(1) Vláda republiky je z výkonu své funkce odpovědna národní
radě, která jí může vyslovit nedůvěru.
(2) Vláda republiky může kdykoliv požádat národní radu o
vyslovení důvěry.
Čl.129
(1) Vláda republiky může podat demisi předsednictvu národní
rady.
(2) Vysloví-li národní rada vládě republiky nedůvěru nebo
zamítne-li její návrh na vyslovení důvěry, předsednictvo národní
rady vládu republiky odvolá.
(3) Vláda republiky podá demisi vždy po ustavující schůzi
nově zvolené národní rady.
Čl.130
Přijme-li předsednictvo národní rady demisi vlády, pověří ji
vykonáváním jejích funkcí prozatímně dále až do jmenování vlády
nové.
Čl.131
(1) Člen vlády republiky může podat předsednictvu národní
rady demisi.
(2) Národní rada může vyslovit nedůvěru jednotlivým členům
vlády republiky. V tomto případě předsednictvo národní rady člena
vlády odvolá.
Čl.132
Přijme-li předsednictvo národní rady demisi člena vlády
republiky, může určit, který z členů vlády povede prozatímně věci
dosud spravované členem vlády, jehož demisi přijalo.
Čl.133
Vláda republiky rozhoduje ve sboru, který je schopen se
usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů. K
platnosti usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných členů vlády.
Čl.134
Vláda republiky organizuje a zajišťuje plnění úkolů v oblasti
hospodářské, kulturní a sociální výstavby republiky, jakož i v
dalších oblastech příslušejících podle tohoto ústavního zákona
republice. K tomu cíli vláda republiky zabezpečuje plnění zákonů,
sjednocuje, řídí a kontroluje činnost ministerstev a ostatních
orgánů státní správy republiky, sleduje a zajišťuje plnění svých
nařízení a usnesení.
Čl.135
(1) Vládě republiky přísluší veškerá vládní a výkonná
pravomoc, vyplývající ze zákonodárné působnosti národní rady.
(2) Do působnosti vlády republiky patří dále věci, které
podle tohoto ústavního zákona upravují zákony Federálního
shromáždění, jestliže jejich výkon náleží vládám republik (čl. 37
odst. 2).
Čl.136
Vláda republiky řídí a kontroluje činnost obcí, pokud jde o
výkon státní správy, který na ně byl zákonem přenesen.
Čl.137
(1) Vláda republiky rozhoduje ve sboru zejména:
a) o návrzích zákonů,
b) o vládních nařízeních,
c) o provádění programového prohlášení vlády,
d) o souhlasu s mezinárodními smlouvami, jejichž provádění náleží
do působnosti republiky,
e) o návrzích státního rozpočtu a závěrečného účtu republiky,
f) o zásadních hospodářských opatřeních k zajištění hospodářské
politiky,
g) o jmenování funkcionářů v případech, kde to stanoví zákon,
h) o tom, že požádá národní radu o vyslovení důvěry,
ch) o dalších otázkách, stanoví-li to zákon národní rady.
(2) Vláda České republiky a vláda Slovenské republiky může
pro výkon své běžné rozhodovací činnosti zřídit jako svůj orgán
předsednictvo vlády a vymezit mu působnost a stanovit zásady jeho
jednání.
Čl.138
K provedení zákona národní rady a v jeho mezích může vláda
republiky vydávat nařízení. Rovněž může vydávat nařízení k
provedení zákona Federálního shromáždění, je-li jím k tomu
zmocněna.
Čl.139
Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy
republiky mohou na základě zákonů Federálního shromáždění i zákonů
národní rady a v jejich mezích vydávat obecně závazné právní
předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.
Čl.139a
Místní orgány státní správy mohou na základě zákonů
Federálního shromáždění i zákonů národní rady a v jejich mezích
vydávat obecně závazné právní předpisy pro obvody své působnosti,
jsou-li k tomu zákonem zmocněny.
Hlava osmá
Ustanovení obecná, přechodná závěrečná
Čl.140
(1) Území České republiky tvoří dosavadní území českých
krajů.
(2) Území Slovenské republiky tvoří dosavadní území
Slovenska.
(3) Územní členění republik stanoví zákony národních rad.
Čl.141
(1) Hlavním městem Československé republiky a pravidelným
sídlem jejích orgánů je Praha. Postavení Prahy jako hlavního města
Československé republiky upraví zákon Federálního shromáždění.
(2) Hlavním městem České republiky a pravidelným sídlem
jejích orgánů je Praha.
(3) Hlavním městem Slovenské republiky a pravidelným sídlem
jejích orgánů je Bratislava.
Čl.142
(1) Ústava České a Slovenské Federativní Republiky může být
změněna pouze ústavním zákonem Federálního shromáždění.
(2) Do doby přijetí ústavy České republiky a ústavy Slovenské
republiky řídí se ústavní poměry těchto republik tímto ústavním
zákonem a ostatními ústavními předpisy.
(3) Zákony Federálního shromáždění, zákony národních rad ani
jiné právní předpisy federálních orgánů a orgánů republik nesmějí
odporovat ústavě a ústavním zákonům České a Slovenské Federativní
Republiky. Výklad a používání všech právních předpisů musí být
v souladu s ústavou a s ústavními zákony federace.
(4) Zákony národních rad ani jiné právní předpisy republik
nesmějí odporovat ústavním zákonům národních rad. Výklad a
používání všech právních předpisů republiky musí být v souladu s
ústavními zákony národní rady.
Čl.143
(1) Zrušují se ustanovení čl. 1 odst. 2 a čl. 12, dále
ustanovení hlavy třetí, čtvrté, páté a šesté (čl. 39 až 85), jakož
i ustanovení článků 107 až 109 a článku 111 Ústavy ( ústavní zákon
č. 100/1960 Sb.).
(2) Kde se ustanovení ústavy a jiných zákonů zmiňují o České
a Slovenské Federativní Republice, rozumí se tím podle povahy věci
též Česká republika a Slovenská republika.
(3) President republiky zvolený podle ustanovení čl. 63
ústavy zůstává ve funkci jako president České a Slovenské
Federativní Republiky podle tohoto ústavního zákona; jeho volební
období se počítá ode dne jeho zvolení.
(4) Předsednictvo Národního shromáždění zůstává ve své funkci
až do zvolení předsednictva Federálního shromáždění.
(5) Vláda České a Slovenské Federativní Republiky vykonává
funkci vlády České a Slovenské Federativní Republiky až do
jmenování vlády České a Slovenské Federativní Republiky podle
tohoto ústavního zákona.
Čl.144
(1) Všechny zákony a jiné právní předpisy platné v den, kdy
tento ústavní zákon nabývá účinnosti, zůstávají i nadále v
platnosti. Pokud upravují věci, které nepatří do působnosti
federace podle tohoto ústavního zákona, mohou být měněny zákony
České národní rady nebo Slovenské národní rady, popřípadě jinými
právními předpisy republik.
(2) Pokud dosavadní zákony a jiné právní předpisy svěřují
působnost Národnímu shromáždění, vládě, Slovenské národní radě
nebo jiným ústředním státním orgánům, vykonává tuto působnost ve věcech, vyhrazených
tímto ústavním zákonem České a Slovenské
Federativní Republice, Federální shromáždění, vláda České
a Slovenské Federativní Republiky, popřípadě jiné ústřední
federální orgány; v ostatních věcech vykonává tuto působnost Česká
národní rada, Slovenská národní rada, vláda České republiky, vláda
Slovenské republiky nebo jiné ústřední státní orgány obou
republik.
(3) Zákon Federálního shromáždění může určit, na které orgány
(organizace) a v jakém rozsahu přejde působnost dosavadních orgánů
(organizací) - s výjimkou ministerstev nebo jiných ústředních
orgánů státní správy v čele s ministrem - jimž byla dosavadními
zákony svěřena celostátní působnost ve věcech, které podle tohoto ústavního zákona
náležejí do společné působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky a obou republik. Tento zákon může též
upravit potřebný přechod práv a závazků dosavadních orgánů
(organizací).
Čl.145
Organizaci soudů a prokuratury v České a Slovenské
Federativní Republice upraví ústavní zákon Federálního
shromáždění. Do dne, kdy tento ústavní zákon nabude účinnosti,
patří do působnosti Federálního shromáždění
a) volit a odvolávat soudce Nejvyššího soudu a soudce z povolání
vojenských soudů,
b) navrhovat prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky,
aby odvolal z funkce generálního prokurátora,
c) jednat o zprávách Nejvyššího soudu a generálního prokurátora o
stavu socialistické zákonnosti.
Čl.146
(1) Dokud nebudou zvoleny Česká národní rada a Slovenská
národní rada na základě tohoto ústavního zákona, vykonává
a) Česká národní rada vytvořená podle ústavního zákona č. 77/1968 Sb.
působnost České národní rady podle tohoto ústavního zákona,
b) Slovenská národní rada rozšířená podle § 6 ústavního zákona č.
77/1968 Sb. působnost Slovenské národní rady podle tohoto
ústavního zákona.
(2) Česká národní rada rozšíří volbou počet svých členů tak,
aby měla 200 členů.
(3) Slovenská národní rada rozšíří volbou počet svých členů
tak, aby měla 150 členů.
(4) Členové obou národních rad mají práva a povinnosti
poslanců podle tohoto ústavního zákona.
Čl.147
Dokud nebude zvoleno Federální shromáždění ve smyslu čl. 30
odst. 1 a čl. 31 odst. 2
a) stává se Národní shromáždění v dosavadním složení Sněmovnou
lidu Federálního shromáždění a
b) poslance Sněmovny národů zvolí Česká národní rada a Slovenská
národní rada, rozšířené na základě čl. 146, a to ze svých
členů, kteří nejsou poslanci Národního shromáždění.
Čl.148
zrušen
Čl.149
K čl. 91 ústavy ve znění ústavních zákonů č. 110/1967 Sb. a
č. 28/1968 Sb. se připojuje odstavec 4 tohoto znění:
"(4) Zákon může stanovit zvláštní úpravu postavení a
působnosti národních výborů v dalších velkých městech."
Čl.150
(1) Národní shromáždění, Česká národní rada i Slovenská
národní rada mohou již přede dnem, kdy tento ústavní zákon nabude
účinnosti, činit opatření potřebná k tomu, aby byl uveden v život.
(2) Bude-li Národní shromáždění přede dnem uvedeným v
odstavci 1 jednat o některém z návrhů uvedených v čl. 42 odst. 2,
je k jeho přijetí zapotřebí souhlasu většiny všech poslanců
Národního shromáždění zvolených v českých krajích a většiny všech
poslanců Národního shromáždění zvolených na Slovensku. K přijetí
ústavního zákona je zapotřebí souhlasu nejméně tří pětin všech
poslanců Národního shromáždění zvolených v českých krajích a
nejméně tří pětin všech poslanců Národního shromáždění zvolených
na Slovensku.
(3) O návrzích podle odstavce 2 hlasují poslanci zvolení v
českých krajích a poslanci zvolení na Slovensku odděleně.
Čl.151
(1) Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1969.
(2) Ustanovení čl. 146 odst. 2 a 3, čl. 149 a 150 nabývají
účinnosti dnem vyhlášení.
Svoboda v. r.
Smrkovský v. r.
Ing. Černík v. r.