405/1991 Sb.
ZÁKON
ze dne 24. září 1991
o kontrole v České a Slovenské Federativní Republice
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
§ 1
Tento zákon upravuje
a) základní pravidla pro postup orgánů státní správy České a
Slovenské Federativní Republiky při výkonu kontrolní činnosti
(kontrolní řád),
b) oprávnění a povinnosti federálního ministerstva kontroly v
jednotlivých oblastech jeho kontrolní působnosti a vztahy
federálního ministerstva kontroly k dalším státním orgánům
České a Slovenské Federativní Republiky,
c) povinnosti orgánů státní správy, právnických osob zapojených
příjmy a výdaji na státní rozpočet federace a státních podniků
v působnosti České a Slovenské Federativní Republiky,
související se zajišťováním vnitřní kontroly.
ČÁST DRUHÁ
Základní pravidla kontrolní
činnosti (kontrolní řád)
§ 2
Základními pravidly kontrolní činnosti se řídí vztahy mezi
orgány státní správy České a Slovenské Federativní Republiky při
výkonu kontrolní činnosti (dále jen "kontrolní orgány") a
kontrolovanými právnickými a fyzickými osobami (dále jen
"kontrolované osoby") při kontrole prováděné
a) z vlastního podnětu kontrolních orgánů na základě stanoveného
kontrolního záměru,
b) na základě dožádání zvláštními zákony k tomu oprávněných
státních orgánů, 1) kdy smyslem postupu kontrolních orgánů je
zjištění právní odpovědnosti,
c) v dalších případech, pokud tak stanoví zvláštní zákon.
(2) V ostatních případech se podle základních pravidel
kontrolní činnosti postupuje od okamžiku zjištění nedostatků,
které odůvodňují uplatnění právní odpovědnosti.
(3) Základní pravidla kontrolní činnosti se nevztahují na
provádění vnitřní kontroly. Vnitřní kontrolou se pro účely tohoto
zákona rozumí kontrolní činnost vykonávaná uvnitř orgánů státní
správy České a Slovenské Federativní Republiky, kontrolní činnost
vykonávaná vůči podřízeným orgánům státní správy nebo osobám jim
naroveň postaveným, kontrolní činnost vykonávaná v rámci ostatních
vztahů nadřízenosti a podřízenosti a kontrolní činnost uvnitř
právnických osob zapojených příjmy a výdaji na státní rozpočet
federace a ve státních podnicích.
(4) Působnost kontrolních orgánů upravují zvláštní zákony. 2)
(5) Podle ustanovení této části nepostupují kontrolní orgány
v případech, stanoví-li jiný postup zvláštní zákon.
HLAVA PRVNÍ
Provádění kontroly
Oddíl první
Osoby pověřené výkonem kontrolní činnosti
§ 3
(1) Provádět kontrolní činnost mohou pouze pracovníci
kontrolních orgánů na základě jejich pověření (dále jen "pověřené
osoby").
(2) Kontrolní orgány mohou v zájmu odborného posouzení věci
přizvat na smluvním základě ke kontrole i další osoby s jejich
souhlasem (dále jen "přizvané osoby").
(3) Kontrolní činnost mohou provádět pouze pověřené osoby,
jejichž odborná způsobilost byla ověřena ústředními orgány státní
správy, do jejichž působnosti kontrolní orgány patří; základní
obsah odborné způsobilosti a podmínky jeho ověřování stanoví
federální ministerstvo kontroly obecně závazným právním předpisem.
(4) Ověření způsobilosti podle odstavce 3 se nevyžaduje pro
provádění pomocných prací souvisejících s kontrolou.
§ 4
(1) Kontrolní činnost nesmějí pověřené osoby vykonávat v
případech, kdy se zřetelem na jejich vztah ke kontrolovaným
osobám, jejich pracovníkům nebo k předmětu kontroly lze mít
pochybnosti o jejich nepodjatosti.
(2) Mají-li kontrolované osoby za to, že lze mít pochybnosti
o nepodjatosti pověřených nebo přizvaných osob, mohou vznést proti
účasti těchto osob na kontrole písemné námitky kontrolnímu orgánu,
které je třeba odůvodnit. Podání námitek nemá odkladný účinek.
(3) Pověřené nebo přizvané osoby, které se samy nebo na
základě námitek vznesených kontrolovanými osobami dozvěděly o
okolnostech zakládajících pochybnosti o jejich nepodjatosti, tuto
skutečnost bezodkladně oznámí kontrolnímu orgánu.
(4) Kontrolní orgán je povinen rozhodnout o námitkách
bezodkladně, nejpozději však do tří dnů. Do té doby nesmí pověřená
nebo přizvaná osoba, vůči níž námitka podjatosti směřovala nebo
která sama možnost podjatosti zjistila, provádět žádné úkony,
které by byly pokračováním v kontrole; může provádět pouze takové
úkony, které nesnesou odkladu.
Oddíl druhý
Kontrolní zjišťování
§ 5
(1) Zahájení kontrolního zjišťování, předmět a účel kontroly
jsou pověřené osoby povinny předem oznámit kontrolovaným osobám.
Přitom prokáží své oprávnění k provedení kontroly.
(2) Jestliže by postup podle odstavce 1 mohl vést ke zmaření
účelu kontroly, učiní pověřené osoby dodatečné oznámení o
provádění kontrolního zjišťování, předmětu a účelu kontroly
bezprostředně po zahájení kontroly.
§ 6
(1) Při provádění kontroly jsou pověřené osoby oprávněny v
nezbytném rozsahu
a) vstupovat do budov, místností, objektů a zařízení a na pozemky
ve vlastnictví nebo užívání kontrolovaných osob a jiná místa,
pokud tyto budovy, místnosti, objekty a zařízení, pozemky nebo
místa bezprostředně souvisejí s předmětem kontroly; právo na
nedotknutelnost, obydlí není výkonem tohoto oprávnění dotčeno,
3)
b) požadovat na kontrolovaných osobách předložení dokladů, jiných
písemných dokumentů a dalších materiálů potřebných k provedení
kontroly,
c) požadovat na kontrolovaných osobách poskytnutí ústních nebo
písemných informací o zjišťovaných a bezprostředně
souvisejících skutečnostech včetně vysvětlení o příčinách
zjištěných nedostatků,
d) zajišťovat proti potvrzení originální doklady, jiné písemné
dokumenty a další materiály, včetně vzorků výrobků nebo jiného
zboží, pokud je toho zapotřebí z hlediska dalšího průběhu
kontroly nebo ukládání navazujících opatření,
e) požadovat na kontrolovaných osobách, aby se zdržely činnosti,
která by mohla ohrozit řádné provádění kontrolního zjišťování,
f) používat telekomunikační zařízení kontrolovaných osob v
případech, kdy je jejich použití nezbytné pro zabezpečení účelu
kontroly.
(2) Oprávnění podle odstavce 1 písm. a) až c) se přiměřeně
vztahují na přizvané osoby.
(3) Kontrolované osoby jsou při provádění kontroly povinny
poskytnout pověřeným a přizvaným osobám součinnost vyžádanou při
výkonu oprávnění podle odstavce 1, která je potřebná k provedení
kontroly. Tuto povinnost nemají v případech, ve kterých by
poskytnutí takové součinnosti ohrozilo bezpečnost života nebo
zdraví osob, a v případech, kdy jsou vázány zákonem stanovenou
povinností mlčenlivosti, jestliže jí nebyly zproštěny oprávněným
orgánem.
(4) Povinnost podle odstavce 1 písm. c) nemají osoby, které
by jejím splněním uvedly v nebezpečí trestního stíhání sebe nebo
osoby blízké. 4)
(5) Ke kontrolnímu zjišťování jsou pověřené osoby oprávněny
požadovat v nezbytném rozsahu informace a vysvětlení i od třetích
osob a to jen tehdy, nelze-li účelu kontroly dosáhnout jinak. Tyto
osoby jsou povinny požadované informace a vysvětlení poskytnout,
s výjimkou případů uvedených v odstavci 3 větě druhé a v odstavci 4.
§ 7
(1) Při provádění kontroly jsou pověřené a přizvané osoby
povinny šetřit práv a právem chráněných zájmů kontrolovaných osob.
(2) Pověřené osoby a kontrolní orgány jsou povinny zajistit
řádnou ochranu odebraných originálních dokladů a jiných písemných
dokumentů proti jejich ztrátě, zničení, poškození nebo zneužití.
(3) Pověřené a přizvané osoby jsou povinny zachovávat
mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděly při
výkonu kontroly a ani jinak nevyužívat znalosti těchto
skutečností.
(4) Povinnost podle odstavce 3 se vztahuje i na další
pracovníky kontrolních orgánů, kteří se dozvěděli o skutečnostech
zjištěných při kontrole.
(5) Zbavit osoby uvedené v odstavci 3 a 4 povinnosti
mlčenlivosti může ten, v jehož zájmu tuto povinnost mají, nebo ve
veřejném zájmu vedoucí kontrolního orgánu. Tímto ustanovením není
dotčena povinnost oznamovat určité skutečnosti orgánům příslušným
podle zvláštních předpisů. 5)
(6) Pro seznamování se s utajovanými skutečnostmi platí
zvláštní předpisy. 6)
§ 8
(1) Povinností pověřených osob je provést kontrolní zjištění
tak, aby bylo objektivní a úplné z hlediska zajištění cíle
kontroly. Podle druhu kontroly (§ 2 odst. 1) zjišťují pověřené
osoby též příčiny nedostatků a odpovědnost právnických a fyzických
osob.
(2) Kontrolní zjištění jsou pověřené osoby povinny věrohodně
doložit.
§ 9
(1) O kontrolním zjištění se pořizuje úřední záznam, který
obsahuje zejména přesný popis zjištěných skutečností s jmenovitým
uvedením nedostatků včetně označení ustanovení právních předpisů a
opatření vydaných na jejich základě, která byla porušena.
(2) Má-li být kontrolní zjištění podkladem pro vyvození
právní odpovědnosti kontrolovaných osob nebo jejich pracovníků
(dále jen "odpovědné osoby"), musí úřední záznam rovněž obsahovat
skutečnosti potřebné pro hodnocení protiprávního jednání nebo
stavu, jakož i následků, příčinné souvislosti mezi protiprávním
jednáním nebo stavem a následkem a zavinění, jsou-li předpokladem
vzniku odpovědnosti.
(3) Úřední záznam obsahuje dále označení kontrolního orgánu,
jména pověřených a přizvaných osob, označení dokladů, jiných
písemných dokumentů a ostatních materiálů, o které se opírá
kontrolní zjištění, časové údaje o provádění kontroly a datum
vyhotovení úředního záznamu. Úřední záznam podepisují všechny
pověřené a přizvané osoby.
§ 10
(1) Povinností pověřených osob, a jde-li o kontrolu
prováděnou kontrolní skupinou, povinností vedoucího kontrolní
skupiny je seznámit kontrolované osoby a další odpovědné osoby s
kontrolním zjištěním, které se jich přímo dotýká. Součástí tohoto
seznámení je předání stejnopisu úředního záznamu nebo jeho části.
(2) Pověřené osoby jsou povinny upozornit osoby, s nimiž je
kontrolní zjištění projednáváno, na možné důsledky kontrolního
zjištění a poučit je o jejich právech.
(3) V případě uvedeném v § 9 odst. 2 se přikládá k úřednímu
záznamu písemné vyjádření odpovědné osoby ke všem skutečnostem,
které odůvodňují uplatnění právní odpovědnosti. Výjimečně v
odůvodněných případech mohou vyžadovat pověřené osoby toto
vyjádření i před seznámením s kontrolním zjištěním; v takovém
případě však musí být odpovědná osoba seznámena s tím, o jaké
skutečnosti se jedná. Ustanovení § 6 odst. 4 platí v těchto
případech obdobně.
(4) Seznámení s kontrolním zjištěním potvrzují osoby uvedené
v odstavci 1 podpisem úředního záznamu.
(5) Odmítne-li kontrolovaná osoba nebo další odpovědná osoba
seznámit se s kontrolním zjištěním nebo toto seznámení potvrdit
nebo odmítne-li odpovědná osoba podat vyjádření ke své
odpovědnosti, vyznačí se tyto skutečnosti v úředním záznamu.
§ 11
(1) Po seznámení s kontrolním zjištěním mohou osoby uvedené v
§ 10 odst. 1 podat ve lhůtě stanové pověřenými osobami, a jde-li o
kontrolu prováděnou kontrolními skupinami, vedoucími těchto skupin
písemné námitky proti kontrolnímu zjištění nebo písemnou žádost o
opravu úředního záznamu. Stanovená lhůta nesmí být kratší tří dnů.
Při jejím stanovení přihlédnou pověřené osoby nebo vedoucí
kontrolních skupin ke složitosti případu a k ochraně zájmů
kontrolovaných osob.
(2) O námitkách a žádostech podle odstavce 1 rozhodují
pověřené osoby, a jde-li o kontrolu prováděnou kontrolními
skupinami, vedoucí těchto skupin. Jestliže námitkám sami nevyhoví,
informují bezodkladně o svém rozhodnutí a o jeho důvodech
kontrolní orgán. Shledá-li kontrolní orgán postup pověřených osob
nebo vedoucích kontrolních skupin nesprávným, jejich rozhodnutí
zruší nebo změní, jinak je potvrdí. Nestanoví-li zákon jinak,
nelze před rozhodnutím o námitkách přijmout žádná opatření
navazující na kontrolní zjištění.
(3) Je-li to na základě podaných námitek nebo nutnosti
řádného zjištění skutečného stavu zapotřebí, provedou pověřené
osoby došetření věci. O upřesňujícím kontrolním zjištění se sepíše
doplněk k úřednímu záznamu. Stejně se postupuje v případech, kdy
vyjdou najevo skutečnosti významné z hlediska § 9 odst. 1, které
existovaly v době kontrolního zjišťování a nebyly zahrnuty do
kontrolního zjištění. Ustanovení § 9, 10 a § 11 odst. 1 a 2 platí
v těchto případech obdobně.
§ 12
(1) Nestanoví-li zvláštní zákon jinak, mohou kontrolní orgány
uložit pořádkovou pokutu až do výše 2000 Kčs fyzickým osobám,
které porušily povinnost podle § 6 odst. 3.
(2) Pověřené osoby mohou za porušení povinností uvedených v
odstavci 1 uložit blokovou pokutu až do výše 500 Kčs. Pokutu lze
uložit, bylo-li porušení povinností spolehlivě zjištěno a
odpovědná osoba je ochotna pokutu zaplatit. Proti uložení blokové
pokuty se nelze odvolat. Pověřené osoby jsou oprávněny uloženou
pokutu vybrat; k tomu použijí bloků k ukládání a vybírání pokut
v blokovém řízení.
(3) Pokuty podle odstavců 1 a 2 lze uložit i opětovně,
nebyla-li povinnost splněna ani ve lhůtě dodatečně stanovené
pověřenými osobami. Úhrn pořádkových pokut uložených podle
odstavců 1 a 2 nesmí přesáhnout částku 5000 Kčs.
(4) Pokuty podle odstavců 1 a 2 lze uložit do 6 měsíců ode
dne uložení povinnosti nebo jejího nesplnění v dodatečně stanovené
lhůtě. Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu federace.
§ 13
Nebylo-li dosaženo splnění povinností uložených kontrolovaným
osobám ani po vyčerpání oprávnění podle § 12, rozhodne kontrolní
orgán o povinnosti kontrolovaných osob umožnit výkon oprávnění
podle § 6 odst. 1 písm. a), b) a e). Kontrolní orgán tak může
učinit i v případě, je-li zřejmé, že by další uplatňování
oprávnění podle § 12 nevedlo k cíli.
Oddíl třetí
Opatření navazující na kontrolní zjišťování
§ 14
Kontrolní orgány nebo pověřené osoby ukládají v návaznosti na
kontrolní zjišťování opatření směřující k nápravě zjištěných
nedostatků nebo pokuty na základě zvláštních předpisů,
upravujících působnost kontrolních orgánů, jakož i na základě
§ 16, 35 a 37 až 39 tohoto zákona.
§ 15
(1) Pokud se opatření směřující k nápravě ukládají ve
správním řízení, platí ustanovení zákona o správním řízení 7) s
těmito odchylkami:
a) k zahájení řízení dojde doručením písemného oznámení
kontrolovaným osobám,
b) oznámení rozhodnutí pracovníkům, kteří řídí pracovní úsek,
jehož se rozhodnutí týká, nebo pracovníkům, kteří plní své
pracovní úkoly samostatně, má účinky oznámení kontrolovaným
právnickým osobám; to však nezbavuje kontrolní orgány nebo
pověřené osoby povinnosti doručit oznámení kontrolovaným
osobám.
(2) Pokud se opatření směřující k nápravě neukládají ve
správním řízení, mohou proti jejich uložení kontrolované osoby
podat do 3 dnů písemné námitky. Pověřené osoby nebo kontrolní
orgány mohou v odůvodněných případech vyloučit odkladný účinek. O
námitkách rozhodne kontrolní orgán do 10 dnů.
(3) Hrozí-li nebezpečí z prodlení, mohou pověřené osoby nebo
kontrolní orgány uložit opatření směřující k nápravě zjištěných
nedostatků i v průběhu kontrolního zjišťování.
(4) Pokud by byl opatřením směřujícím k nápravě znemožněn
výkon povolání nebo zaměstnání, mohou kontrolované osoby podat
proti rozhodnutí o námitkách podle odstavce 2 opravný prostředek k
soudu ve lhůtě 10 dnů od jeho oznámení.
§ 16
(1) Na vyžádání kontrolních orgánů jsou kontrolované osoby
povinny předkládat ve stanovených lhůtách zprávy o stavu nápravy
zjištěných nedostatků.
(2) Za nepředložení zprávy ve lhůtách stanovených kontrolním
orgánem mohou kontrolní orgány ukládat fyzickým osobám pokutu až
do výše 2000 Kčs a právnickým osobám až do výše 50 000 Kčs. Tuto
pokutu lze uložit opětovně, nebyla-li povinnost splněna ani ve
lhůtě dodatečně stanovené kontrolním orgánem. Úhrn pokut uložených
podle tohoto ustanovení nesmí přesáhnout, jde-li o fyzické osoby,
částku 5000 Kčs a částku 100 000 Kčs, jde-li o právnické osoby.
Ustanovení § 12 odst. 4 platí obdobně.
§ 17
(1) Správní řízení o uložení pokuty za porušení právních
povinností zahájí kontrolní orgán doručením písemného oznámení
odpovědné osobě. V případě, že průběh a dosavadní výsledky
kontroly umožňují důvodně předpokládat právní odpovědnost
kontrolovaných osob nebo jejich pracovníků, může správní řízení
zahájit již v průběhu kontrolního zjišťování, a to i bez písemného
vyjádření odpovědných osob.
(2) Kontrolní orgán, oprávněný ukládat pokuty za porušení
právních povinností podle zvláštního zákona, může uložit odpovědné
osobě pokutu do výše 5000 Kčs v příkazním řízení, 8) jestliže lze
jednoznačně učinit závěr o její právní odpovědnosti a podala-li
odpovědná osoba písemné vyjádření podle § 10 odst. 3.
(3) Jestliže bylo při kontrole zjištěno porušení více
právních povinností jednou odpovědnou osobou, vyměří kontrolní
orgán oprávněný ukládat pokuty podle zvláštního zákona výši pokuty
podle ustanovení umožňujícího uložení nejvyšší pokuty. Byla-li
pokuta za některé ze zjištěných porušení právních povinností již
uložena v důsledku postupu podle odstavce 1, přihlédne k její
výši.
(4) V případě, že kontrolní orgán není oprávněn uložit pokutu
za porušení právních povinností je povinen dát bez zbytečného
odkladu podnět k zahájení řízení správnímu orgánu, příslušnému k
jeho projednání. Jestliže nebyl kontrolní orgán do 3 měsíců od
předložení podnětu uvědoměn o vyřízení tohoto podnětu, obrátí se
na správní orgán nadřízený orgánu, jemuž byl dán původní podnět.
(5) Po vyčerpání řádných opravných prostředků lze podat návrh
na přezkoumání pravomocného rozhodnutí o uložení pokuty k
příslušnému soudu. Požádá-li odpovědná osoba v takovém případě o
odložení výkonu rozhodnutí, příslušný správní orgán její žádosti
vyhoví.
Oddíl čtvrtý
Společná ustanovení
§ 20
(1) Náklady vzniklé v souvislosti s prováděním kontroly
kontrolnímu orgánu nese tento orgán.
(2) Náklady vzniklé v souvislosti s prováděním kontroly
kontrolovaným osobám nesou tyto osoby s výjimkou nákladů,
vzniklých v souvislosti s uplatněním oprávnění podle ustanovení
§ 6 odst. 1 písm. d) a f). Tyto náklady hradí kontrolní orgán.
(3) Náklady vzniklé v souvislosti s prováděním kontroly
třetím osobám hradí kontrolní orgán.
(4) Nárok na náhradu nákladů podle odstavců 2 a 3 je nutno v
prokázané výši uplatnit u kontrolního orgánu do jednoho měsíce ode
dne, kdy náklady byly zjištěny, jinak nárok zaniká. O návrhu
rozhodne kontrolní orgán.
(5) Ustanovení předchozích odstavců se nevztahují na náhradu
nákladů správního řízení.
§ 21
(1) Předpisy o správním řízení se nevztahují na rozhodování o
právech, právem chráněných zájmech a povinnostech kontrolovaných
osob nebo jejich pracovníků podle § 4 odst. 2 až 4, § 6 odst. 1,
§ 11 odst. 2, § 15 odst. 2 a § 19.
(2) Písemná vyhotovení rozhodnutí uvedených v odst. 1 se
doručují do vlastních rukou kontrolovaným osobám nebo jejich
pracovníkům, jichž se rozhodnutí přímo dotýká. Doručování
písemného vyhotovení rozhodnutí se neprovádí v případě, kdy bylo
rozhodnutí ústně vyhlášeno těmto osobám na místě. V takovém
případě se o rozhodnutí sepíše úřední záznam. Ustanovení § 10 odst. 4 a 5 platí obdobně.
HLAVA DRUHÁ
Spolupráce v oblasti kontroly
§ 22
(1) Kontrolní orgány se na základě vyžádání vzájemně
informují o plánech a záměrech své kontrolní činnosti, o jejím
provádění a výsledcích.
(2) Oprávnění vyžadovat na kontrolních orgánech informace o
programech a záměrech jejich kontrolní činnosti mají i ostatní
federální státní orgány provádějící vyhodnocení kontroly.
§ 23
Jestliže provádí u téže kontrolované osoby kontrolní činnost
současně více kontrolních orgánů, jsou si tyto orgány povinny
poskytovat vzájemně pomoc.
§ 24
(1) Kontrolní orgány jsou povinny upozorňovat ostatní státní
orgány na zjištěné nedostatky, jejichž řešení náleží do působnosti
těchto orgánů, zejména na porušování právních předpisů a opatření
vydaných na jejich základě.
(2) Kontrolní orgány podávají příslušným státním orgánům
podněty, jestliže v souvislosti s výkonem kontroly zjistí
nedostatky v platných právních předpisech.
§ 25
Federální státní orgány, provádějící v rámci své působnosti
vyhodnocování výsledků kontroly, jsou oprávněny požadovat od
kontrolních orgánů doplnění údajů potřebných k zajištění
srovnatelnosti výsledků kontroly. Kontrolní orgány jsou povinny
takovému dožádání v nejkratší možné lhůtě vyhovět.
§ 26
(1) V rozsahu stanoveném zvláštními předpisy jsou kontrolní
orgány povinny oznamovat stanovené skutečnosti příslušným státním
orgánům a vyhovovat jejich dožádání. 1)
(2) Kontrolní orgány oznamují orgánům činným v trestním
řízení podezření z trestné činnosti zjištěné již v průběhu
kontroly. V takovém případě pověřená osoba nebo vedoucí kontrolní
skupiny projedná s orgánem činným v trestním řízení další postup
při provádění kontroly, doložení kontrolních zjištění a způsob
předání výsledků kontroly.
ČÁST TŘETÍ
Federální ministerstvo kontroly
§ 27
Ustanovení této části upravují oprávnění a povinnosti
federálního ministerstva kontroly (dále jen "ministerstvo") v
jednotlivých oblastech kontrolní působnosti a ve vztazích k
ústředním orgánům státní správy federace a orgánům jim naroveň
postaveným a k federálnímu shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky, jeho předsednictvu, sněmovnám a výborům
(dále jen "Federální shromáždění a jeho orgány").
§ 28
Plán kontrolní činnosti ministerstva schvaluje Federální
shromáždění po projednání ve vládě České a Slovenské Federativní
Republiky (dále jen "vláda"). Ve věcech obrany a ve věcech
bezpečnosti v působnosti federace tak činí Federální shromáždění a
Rada obrany státu, která rovněž stanoví rozsah a způsob prováděné
kontroly.
HLAVA PRVNÍ
Oprávnění a povinnosti
ministerstva při výkonu vlastní
kontrolní působnosti
Oddíl první
Kontrolní činnost v jednotlivých oblastech působnosti
§ 29
Ministerstvo kontrolu plnění úkolů federální státní správy
ústředními orgány státní správy federace a orgány jim podřízenými,
jakož i dalšími státními orgány a jinými právnickými osobami,
jejichž působnost v oblasti veřejné správy je založena zákonem
federálního shromáždění (dále jen "kontrolované orgány"). Při
výkonu této působnosti posuzuje soulad kontrolované činnosti s
právními předpisy a opatřeními vydanými na jejich základě, její
věcnou správnost, účelnost a hospodárnost.
§ 30
Ministerstvo kontrolu činnost právnických osob zapojených
příjmy a výdaji na státní rozpočet federace, jejich zakladateli
nebo zřizovateli jsou ústřední orgány státní správy federace,
federálních účelových fondů (dále jen "kontrolované organizace"),
včetně hospodářských a účetních operací prováděných těmito
osobami. Při výkonu této působnosti posuzuje soulad kontrolované
činnosti s právními předpisy a opatřeními vydanými na jejich
základě a v souvislosti s užíváním svěřeného majetku a využíváním
svěřených prostředků též její účelnost a hospodárnost.
§ 31
(1) Ministerstvo kontrolu činnost státních podniků, jejichž
zakladateli jsou ústřední orgány státní správy federace, jakož i
činnost podniků zahraničního obchodu v působnosti federace a
ostatních právnických osob zřízených zákonem Federálního
shromáždění, které provádějí podnikatelskou činnost, s výjimkou
právnických osob zapojených svými příjmy a výdaji nebo finančními
vztahy na státní rozpočet federace (dále jen "kontrolované
podniky"). Při výkonu této působnost posuzuje soulad kontrolované
činnosti s právními předpisy a opatřeními vydanými na jejich
základě. V souvislosti s užíváním svěřeného majetku federace a s
využíváním svěřených státních prostředků posuzuje též účelnost a
hospodárnost.
(2) Vůči kontrolovaným podnikům je ministerstvo oprávněno
provádět kontrolu též v případech, kdy již mají být poskytnuty
prostředky ze státního rozpočtu federace nebo federálních
účelových fondů nebo kdy jim mají federální ústřední orgány státní
správy poskytnout státní záruku, včetně záruk za jimi vydané
dluhopisy a návratné finanční výpomoci. Při této kontrole sleduje
předpoklady pro účelné využití prostředků nebo pro řádné plnění
závazků.
§ 32
(1) Ministerstvo provádí i kontrolu hospodářských a účetních
operací jiných osob, než které jsou uvedeny v ustanoveních § 29,
30 a 31, pokud se jedná o
a) právnické osoby s majetkovou nebo finanční účastí federace,
b) osoby, jimž mají být nebo byly poskytnuty prostředky ze
státního rozpočtu federace nebo federálních účelových fondů,
c) osoby, jimž ústřední orgány státní správy federace mají
poskytnou nebo poskytly státní záruky, včetně záruk za jimi
vydané dluhopisy a návratné finanční výpomoci,
d) osoby, jimž byly poskytnuty úlevy z daňových povinností vůči
federaci,
e) osoby, které plní povinnosti vyplývající ze státních zakázek
federace, pokud jim byla nebo má být poskytnuta záloha.
Kontrolu podle písmene b) až e) je ministerstvo oprávněno provádět
jen na základě vyžádání Federálního shromáždění a jeho orgánů nebo
vlády (dále jen "žadatel").
(2) Při výkonu působnosti podle odstavce 1 ministerstvo
posuzuje soulad hospodářských a účetních operací s právními
předpisy a opatřeními vydanými na jejich základě a efektivnost
hospodaření. V případech, kdy mají být osobám uvedeným v odstavci 1 písm. b), c) a e) poskytnuty prostředky, záruky nebo zálohy tam
uvedené, sleduje předpoklady pro účelné využití prostředků nebo
pro řádné plnění závazků.
§ 33
Ministerstvo kontroluje ve věcech obrany a ve věcech
bezpečnosti v působnosti federace činnost všech právnických osob
a podnikatelů. Při výkonu této působnosti posuzuje soulad
kontrolované činnosti s právními předpisy a opatřeními vydanými na
jejich základě. Sleduje rovněž účelnost a hospodárnost plnění
úkolů, které z uvedených právních předpisů a opatření vyplývají.
Oddíl druhý
Uplatňování opatření směřujících k nápravě
a předkládání kontrolního zjištění
§ 35
(1) Pověřené osoby mohou požadovat, aby kontrolované osoby
odstranily ve stanovené lhůtě kontrolou zjištěné nedostatky s
výjimkou případů, kdy je kontrola prováděna podle § 32 odst. 1 písm. b) až e).
(2) O závažnějších nebo rozsáhlejších nedostatcích informují
pověřené osoby nebo ministerstvo podle povahy věci státní orgány,
které
a) jsou nadřízeny kontrolovaným orgánům,
b) řídí kontrolované organizace,
c) jsou zakladateli nebo zřizovateli kontrolovaných podniků.
Přitom uvedou, zda byla uložena povinnost podle odstavce 1.(3) O zjištěném porušení právních povinností a povinností
vyplývajících z opatření vydaných na základě právních předpisů
jednáním pracovníků kontrolovaných orgánů, uvědomí pověřené osoby
vždy vedoucího příslušného kontrolovaného orgánu a jde-li o
porušení povinnosti tímto vedoucím, vedoucího nadřízeného orgánu.
(4) Při provádění kontroly podle § 33 informuje ministerstvo
o zjištěných nedostatcích vládu a podle povahy věci též Federální
shromáždění nebo jeho orgán, federální ministerstvo obrany nebo
federální ministerstvo vnitra. Informuje též orgány, které
vykonávají ve věcech obrany a bezpečnosti dozor podle zvláštních
předpisů. Pokud si to v rámci své působnosti vyhradí Rada obrany
státu, informuje též Radu obrany státu.
(5) Je-li to nezbytné, ministerstvo uloží povinnost podle
odstavce 1 i státním orgánům uvedeným v odstavci 2, s výjimkou
případů, kdy kontrolovanými orgány jsou ústřední orgány státní
správy a orgány jim naroveň postavené.
(6) Na postup podle odstavců 1 a 5 se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení.
Oddíl třetí
Pokuty
§ 37
Za porušení právních povinností, včetně povinností
vyplývajících z postupu podle ustanovení § 35 odst. 1 a 5, které
bylo zjištěno při výkonu kontroly, může ministerstvo uložit
kontrolovaným podnikům (§ 31) nebo podnikatelům (§ 32) pokutu až
do výše 1 000 000 Kčs.
§ 38
Pracovníkům kontrolovaných organizací, kteří zavinili
porušení povinností uvedených v § 37, může ministerstvo uložit
pokutu až do výše 20 000 Kčs.
§ 39
(1) Při stanovení výše pokuty ukládané podle ustanovení § 37
přihlédne ministerstvo k charakteru protiprávního jednání, k
rozsahu jeho následků a k případnému opakovanému porušení
povinnosti nebo ke skutečnosti, že bylo porušeno více povinností.
Při stanovení výše pokuty ukládané podle § 38 přihlédne
ministerstvo rovněž k míře zavinění.
(2) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy
ministerstvo zjistilo porušení právní povinnosti, nejdéle však do
tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(3) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu federace. Lhůta
splatnosti pokut činí nejméně 30 dnů.
(4) Pokutu podle § 37 a 38 ministerstvo neuloží,
a) byla-li za totéž porušení povinnosti uložena příslušným orgánem
pokuta podle zvláštních předpisů nebo
b) je-li protiprávní jednání postižitelné podle zvláštních
předpisů jiným správním orgánem vyšší pokutou; v tomto případě
dá ministerstvo neprodleně podnět k řízení podle těchto
zvláštních předpisů.
HLAVA DRUHÁ
Vztahy k jiným orgánům
HLAVA TŘETÍ
Kontrola pro potřeby
Federálního shromáždění
§ 42
(1) Ministerstvo provádí kontrolní činnost pro potřeby
Federálního shromáždění na základě a v rozsahu usnesení
Federálního shromáždění a jeho orgánů.
(2) Při provádění kontroly podle odstavce 1 se pověřené osoby
prokazují zvláštním pověřením, které obsahuje odkaz na příslušné
usnesení a vymezení okruhu kontrolovaných osob a předmětu
kontroly.
ČÁST ČTVRTÁ
Vnitřní kontrola
§ 45
(1) Orgány státní správy, právnické osoby zapojené příjmy a
výdaji na státní rozpočet federace a státní podniky v působnosti
České a Slovenské Federativní Republiky jsou povinny zajistit ve
své působnosti provádění samostatné specializované vnitřní
kontrolní činnosti.
(2) Vnitřní kontrolní činnost podle odstavce 1 je zaměřena
zejména
a) na dodržování obecně závazných právních předpisů,
b) na dodržování požadavků účelnosti a hospodárnosti při plnění
úkolů státní správy a při nakládání s majetkem federace a s
prostředky ze státního rozpočtu federace,
c) proti zneužívání postavení zaměstnanců nebo pracovníků orgánů,
organizací a podniků, uvedených v odstavci 1, na úkor třetích
osob nebo na úkor státu.
(3) Ustanovení odstavce 2 se rovněž vztahují na orgány nebo
organizační části podřízené orgánům, organizacím a podnikům,
uvedeným v odstavci 1.
ČÁST PÁTÁ
Ustanovení přechodná a závěrečná
§ 47
Osoby, jejichž odborná způsobilost nebyla ověřena ústředním
orgánem státní správy (§ 3 odst. 3), mohou vykonávat kontrolní
činnost pouze do dne stanoveného prováděcím předpisem.
§ 48
Ustanoveními části druhé nejsou dotčena ustanovení zvláštních
předpisů, platných ke dni účinnosti tohoto zákona, upravující
vztahy mezi kontrolními orgány a kontrolovanými osobami.
§ 49
(1) Ode dne účinnosti tohoto zákona pozbývají platnosti pro
federální ministerstvo kontroly ustanovení § 11 až 16 zákona č.
103/1971 Sb., o lidové kontrole.
(2) Ode dne nabytí účinnosti zákona národní rady,
upravujícího oprávnění a postup ústředních orgánů republiky pro
kontrolu, pozbývající pro tuto republiky platnosti ustanovení § 11
až 16 zákona č. 103/1971 Sb., o lidové kontrole.
§ 50
(1) Ke dni účinnosti zákona se zrušují:
1. zákon č. 103/1971 Sb., o lidové kontrole, s výjimkou ustanovení
§ 11 až 16,
2. nařízení vlády Československé socialistické republiky č.
23/1973 Sb., o závodních komisích lidové kontroly v
organizacích řízených orgány Československé socialistické
republiky,
3. vyhláška ministra státní kontroly č. 75/1959 Ú.l., kterou se
vydávají metodické pokyny pro kontrolní činnost,
4. zásady kontroly v národním hospodářství a ve státní správě č.
66/1982 Sb.
(2) Ode dne nabytí účinnosti zákona druhé národní rady,
upravujícího oprávnění a postup ústředních orgánů republiky pro
kontrolu, se zrušují § 11 až 16 zákona č. 103/1971 Sb., o lidové
kontrole.
Havel v.r.
Dubček v.r.
Čalfa v.r.
1) Např. § 8 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších předpisů.
2) Např. zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 203/1964 Sb., o úpravě některých
úkolů státní správy v civilním letectví, zákon č. 26/1964 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
51/1964 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
110/1964 Sb., o telekomunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 28/1984 Sb., o státním
dozoru nad jadernou bezpečností jaderných zařízení, zákon č.
84/1987 Sb., o státním zkušebnictví, zákon č. 505/1990 Sb.,
o metrologii, zákon č. 547/1990 Sb., o nakládání s některými
druhy zboží a technologií a o jejich kontrole, zákon č.
563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace.
3) Čl. 12 odst. 1 a 3 Listiny základních práv a svobod (ústavní
zákon č. 23/1991 Sb.).
4) § 100 odst. 2 trestního řádu.
§ 116 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.
5) Např. § 9 odst. 1 zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči,
§ 2 odst. 1 vyhlášky ministerstva zdravotnictví ČSR č. 91/1984
Sb., o opatřeních proti přenosným nemocem, § 2 odst. 1 vyhlášky
ministerstva zdravotnictví SSR č. 103/1984 Sb., o opatřeních
proti přenosným nemocem, § 8 odst. 1 trestního řádu.
6) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění
zákona č. 383/1990 Sb.
7) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
8) § 87 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
§ 87 zákona SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích.