75/1959 Ú.l.
VYHLÁŠKA
ministra státní kontroly
ze dne 28. března 1959
kterou se vydávají metodické pokyny pro kontrolní
činnost
Ministr státní kontroly v dohodě se všemi ministry, vedoucími
ostatních ústředních úřadů a orgánů a radami krajských národních
výborů vydává podle části C oddílu I Zásad organizace kontrol
v národním hospodářství, schválených usnesením vlády ze dne 14.
března 1958 č. 252, tyto metodické pokyny pro kontrolní činnost:
§ 1
Rozsah úpravy
Metodické pokyny platí pro kontrolní činnost zvláštních
orgánů pro provádění prověrek a revizí (dále jen "kontrolní
orgány") ministerstev, ostatních ústředních úřadů a orgánů, rad
krajských národních výborů, jakož i národních výborů nižších
stupňů a organizací uvedeným úřadům a orgánům podléhajících nebo
jimi řízených.
Část I
Soustavné sledování činnosti kontrolovaných jednotek
a plánování práce
§ 2
Soustavné sledování činnosti kontrolovaných jednotek
(1) Podmínkou pro správné zaměření kontrolní činnosti na
řešení rozhodujících otázek a pro zajištění kvality a účinnosti
kontrolní práce je, aby kontrolní orgány byly seznámeny s činností
kontrolovaných organizačních jednotek a aby se na každou
jednotlivou prověrku nebo revizi řádně připravily.
(2) Soustavné sledování činnosti kontrolovaných organizačních
jednotek organizuje a řídí vedoucí kontrolního orgánu.
Předpokladem soustavného sledování je seznámení se kontrolního
orgánu se směrnicemi vytýčenými stranou a vládou pro další rozvoj
národního hospodářství, řízeného ústředně nebo národními výbory,
dále s příslušnými zákony, vládními nařízeními a usneseními,
směrnicemi a jinými předpisy, příkazy ministrů, usneseními
národních výborů a jejich rad, příkazy vedoucích výrobně
hospodářských nebo jiných jednotek atd. Kontrolní orgány jsou
v úzkém styku a využívají poznatků těch úseků své organizační
jednotky, které provádějí ekonomickou kontrolu činnosti
kontrolovaných jednotek, např. poznatků úseku ekonomického
náměstka, plánovací komise a finančního odboru rady národního
výboru. Tak získávají přehled o výsledcích činnosti kontrolovaných
jednotek, zejména o plnění plánu a rozpočtu a jak uspokojují
potřeby společnosti. Studují rozbory, zejména každoroční komplexní
rozbory činnosti organizačních jednotek, zprávy a jiné materiály
(např. zprávy pro kolegium ministra, pro národní výbor a jeho
radu, pro ředitele organizace apod.), popřípadě se účastní porad
důležitých úseků své organizační jednotky.
(3) Kontrolní orgán vyhodnocuje základní příčiny oprávněných
stížností, oznámení a podnětů pracujících, udržuje styk
s příslušnými stranickými, odborovými a jinými masovými
organizacemi a seznamuje se s jejich podněty a připomínkami,
týkajícími se činnosti kontrolovaných jednotek; kontrolní orgány
rad národních výborů využívají zejména poznatků a zkušeností členů
národních výborů a stálých komisí.
(4) Kontrolní orgány spolupracují s jinými kontrolními orgány
a využívají jejich poznatků např. kontrolní odbory rad národních
výborů poznatků krajských a okresních poboček Státní banky
československé, oblastních orgánů Státního úřadu statistického,
inspekcí, orgánů Státní arbitráže apod.
§ 3
Plánování prověrek a revizí
(1) Soustavným sledováním a rozborem stavu a vývoje činnosti
kontrolovaných jednotek získává kontrolní orgán přehled
o základních problémech a o nejzávažnějších závadách
a nedostatcích v organizačních jednotkách. Na tomto základě
provádí výběr aktuálních námětů pro prověrky a revize
a vypracovává plán své činnosti.
(2) V období sestavování plánu činnosti koordinuje kontrolní
orgán svou prověrkovou a revizní činnost s kontrolní činností
příslušných orgánů vnější a vnitřní kontroly. Při koordinaci
zabezpečuje, aby jednotlivé kontrolní orgány navzájem
spolupracovaly, radily se o vhodných námětech pro prověrky nebo
revize, ve své činnosti se doplňovaly a využívaly výsledků své
práce a zabránily duplicitám v kontrolní činnosti.
(3) Plán prověrek a revizí usměrňuje činnost kontrolního
orgánu a je proto třeba sestavovat jej s potřebnou perspektivou
a zejména zajistit, aby kontrolní orgán provedl revize v přímo
podřízených jednotkách každoročně, popř. při velkém počtu
podřízených organizačních jednotek v přiměřeně delších obdobích,
nejméně však jednou za dva roky. Obsahuje i prověrky plnění
opatření k nápravě, která byla uložena při předchozích prověrkách
a revizích. Plán se pololetně, popř. čtvrtletně zpřesňuje
a přizpůsobuje potřebě řešení aktuálních problémů. Má obsahovat
organizační jednotky, v nichž mají být prověrky nebo revize
provedeny, prověrkové nebo revizní téma a cíl prověrky nebo revize
a časové období, v němž se prověrka nebo revize uskuteční. Ve
zpřesněných plánech se uvádí jméno vedoucího prověrky nebo revize
a počet kontrolorů, kteří prověrku nebo revizi provedou, a dále
počet pracovníků odborných útvarů, kteří podle dohody
s příslušnými orgány se zúčastní prověrky nebo revize, jakož
i orgány, s nimiž kontrolní orgán svoji kontrolní činnost
zkoordinoval a s nimiž sjednal spolupráci na prověrkách nebo
revizích. Ve zpřesněných plánech se dále uvádí, které prověrky
nebo revize budou provedeny ve spolupráci s aktivem pracujících.
(4) Plány schvaluje vedoucí organizační jednotky (ministr,
ředitel apod., u národních výborů rada národního výboru),
popřípadě ekonomický náměstek zmocněný vedoucím organizační
jednotky. Plán je pro kontrolní orgán závazný a jeho změny mohou
být provedeny jen se souhlasem vedoucího, který plán schválil.
Část II
Příprava prověrky nebo revize
§ 4
Vlastní příprava
(1) Rozsah a hloubka přípravy, která předchází provedení
jednotlivých prověrek a revizí, se řídí úrovní výsledků
soustavného sledování činnosti kontrolovaných organizačních
jednotek. Vlastní přípravu je nutno provádět podle konkrétních
podmínek, vždy však s cílem, aby kontroloři, určení k provedení
prověrky nebo revize, byli předem dokonale obeznámeni
s problematikou kontrolovaných organizačních jednotek
a s prověrkovým nebo revizním tématem.
(2) Organizovaný průběh vlastní přípravy zajišťuje plán
přípravy, který vypracovává vedoucí prověrky nebo revize, zejména
při rozsáhlejších prověrkách a revizích. Plán přípravy určuje
pracovníky odpovědné za prostudování konkrétních materiálů
a stanoví termíny, v nichž toto studium má být provedeno.
(3) Ve vlastní přípravě se kontroloři především seznamují
s výkazy a rozbory výrobního, technického a ekonomického rázu,
s materiály z předchozích prověrek a revizí vlastních i jiných
orgánů, jakož i s ostatním materiálem, majícím vztah k činnosti
a hospodářským výsledkům prověřované nebo revidované jednotky,
vyhodnocují základní příčiny nedostatků, vyplývající z oprávněných
stížností, oznámení a podnětů pracujících, jakož i z podnětů,
projednávaných na schůzích stranických, odborových a jiných
masových organizací, technickoekonomických rad, uličních výborů
apod., vztahujících se k prověřovaným nebo revidovaným otázkám.
(4) V průběhu vlastní přípravy kontroloři studují zákony,
nařízení a usnesení vlády, národního výboru a jeho rady, příkazy
ministrů a vedoucích ústředních orgánů a organizačních jednotek,
směrnice, pokyny atd. týkající se prověrkového nebo revizního
tématu. Kontroloři se dále seznamují s organizační strukturou
prověřované nebo revidované jednotky, pracovní náplní
a odpovědností vedoucích pracovníků a s nejdůležitějšími vztahy
kontrolovaných jednotek k organizačním jednotkám, s nimiž
spolupracují (např. s odběratelskými nebo dodavatelskými vztahy
apod.). Součástí přípravy může být i studium technické
a ekonomické literatury, souvisící s prověrkovým nebo revizním
tématem.
(5) Kontrolní orgán využívá poznatků orgánů Státní banky
československé a projednává s nimi případnou účast na vlastním
provedení prověrky nebo revize a konkrétní účast na jejím závěru,
především z hlediska hospodaření.
(6) Kontrolní orgán zapojuje v dohodě s vedoucími příslušných
útvarů do přípravy dále pracovníky odborných útvarů vlastní
organizační jednotky i jiných orgánů (např. oblastních orgánů
Státního úřadu statistického, kontrolních orgánů podřízených
jednotek, pracovníky odborů rad národních výborů, inspekci apod.)
a dohodne s nimi konkrétní úkoly při provádění prověrek a revizí.
(7) V přípravě na některé prověrky a revize je vhodné
organizovat pro kontrolory speciální instruktáže ke složitým
výrobním, technickým, ekonomickým a jiným otázkám, zejména
takovým, v nichž kontroloři mají dosud málo zkušeností.
K provedení instruktáží se doporučuje přibírat odborníky z jiných
odborných útvarů, podniků, výzkumných ústavů, organizací, škol
atd. K prohloubení přípravy slouží v závažných případech i průzkum
provedený kontrolory přímo na místě, např. za účelem seznámení se
s technologickými a jinými otázkami na jiném podniku se stejnou
nebo obdobnou výrobou apod.
§ 5
Zapojování pracujících do kontrolní činnosti
Pro zvýšení účasti pracujících na řízení národního
hospodářství a pro růst účinnosti kontrolní práce má zvláštní
význam stále širší zapojování aktivu pracujících do kontrolní
činnosti. Kontrolní orgány proto již při přípravě prověrky nebo
revize projednávají způsoby vhodného a účelného zapojení
pracujících do jednotlivých prověrek a revizí. Promýšlejí otázky,
které pracující mají prověřovat a metody, jichž použijí při své
práci. Kontrolní orgány projednávají se stranickými a odborovými
orgány a orgány národních výborů (např. se stálými komisemi,
výbory žen, uličními výbory apod.) účast aktivistů, zejména z řad
nejlepších pracovníků, novátorů, zlepšovatelů apod. na prověrce
nebo revizi. Aktivisty zapojují do kontrolní práce podle jejich
osobních zkušeností a znalostí. Kontrolní orgány organizují práci
aktivistů, připravují pro ně kontrolní postupy a zabezpečují
jejich řádnou přípravu instruktážemi apod.
§ 6
Vedoucí prověrky nebo revize
(1) Vedoucím prověrky nebo revize má být určen politicky
a odborně nejzkušenější pracovník. Řídí a organizuje práci
prověrkové nebo revizní skupiny při přípravě prověrky nebo revize
i při práci na místě. Je povinen poskytovat kontrolorům praktickou
pomoc a zajišťovat účinnost a hospodárnost jejich práce. Členy
prověrkové nebo revizní skupiny jmenuje vedoucí kontrolního
orgánu. Výběr členů prověrkové nebo revizní skupiny je nutno
provést včas a přihlížet při něm k odborným zkušenostem
a kvalifikaci kontrolorů. Kontrolorům je třeba určovat při
přípravě i při vlastním provedení prověrky nebo revize úkoly,
odpovídající pokud možno jejich speciálnímu zaměření.
(2) Vedoucí kontrolního orgánu a vedoucí prověrkové nebo
revizní skupiny a její členové jsou povinni již při přípravě
důkladně uvážit organizaci prověrky nebo revize a tak vytvářet
předpoklady pro její včasné a hospodárné provedení a maximální
účinnost. K tomuto cíli přispívají svými zkušenostmi i ostatní
pracovníci kontrolního orgánu.
§ 7
Program prověrky nebo revize
(1) Výsledky vlastní přípravy na jednotlivé prověrky nebo
revize vedoucí kontrolního orgánu a vedoucí prověrkové nebo
revizní skupiny shrnou a vyhodnotí za účasti pracovníků
kontrolního orgánu, aby se tak v plné míře uplatnily jejich
zkušenosti, návrhy a náměty. Výsledkem přípravy má být ucelená
a konkrétní znalost daného prověrkového nebo revizního tématu
a organizačních jednotek, na nichž prověrka nebo revize má být
provedena a vytvoření spolehlivých podkladů pro sestavení programu
prověrky nebo revize.
(2) Program prověrky nebo revize určuje závažně hlavní
otázky, které má prověrková nebo revizní skupina na místě
prověřit. Program musí práci kontrolorů usměrňovat a jejich
pozornost soustřeďovat na hlavní otázky prověrky nebo revize
a zajišťovat, že bude dosaženo splnění vytčeného cíle prověrky.
Jednotlivé body programu musí být výstižné, jasné a stručné.
Rozsah programu musí odpovídat počtu kontrolorů a časovému fondu,
stanovenému pro provedení prověrky, nebo revize.
(3) Má-li být prověrka nebo revize provedena současně více
orgány (např. tematická prověrka nebo revize resortní kontrolou
a podnikovou kontrolou nebo kontrolním odborem rady krajského
národního výboru a kontrolními odbory rad okresních národních
výborů), vypracovává se typový program prověrky nebo revize,
zajišťující její jednotné provedení.
(4) Program prověrky nebo revize schvaluje vedoucí
kontrolního orgánu.
§ 8
Příkaz k prověrce nebo revizi
Příkaz k provedení jednotlivé prověrky nebo revize vydává
prověrkové nebo revizní skupině vedoucí organizační jednotky nebo
jim zmocněný ekonomický náměstek a u plánovaných prověrek nebo
revizí vedoucí kontrolního orgánu, zmocněný vedoucím organizační
jednotky; u národních výborů orgán, určený k tomu radou, např.
vedoucí kontrolního odboru. Příkaz k prověrce nebo revizi obsahuje
organizační jednotky, v nichž prověrka nebo revize má být
provedena, jména členů prověrkové nebo revizní skupiny a lhůtu
k provedení prověrky nebo revize. Příkazem se kontroloři prokazují
vedoucímu kontrolované jednotky.
Část III
Provádění prověrky nebo revize
na místě
§ 9
Zahájení prověrky nebo revize
Kontroloři při zahájení prověrky nebo revize informují
o účelu prověrky nebo revize vedoucího a další příslušné vedoucí
pracovníky kontrolované organizační jednotky, jakož i funkcionáře
stranických a odborových orgánů a seznámí se s jejich poznatky
o činnosti kontrolované organizace.
§ 10
Organizace práce při prověrce nebo revizi
(1) Při provádění prověrky nebo revize na místě je účelné,
aby se kontroloři obhlídkou podniku nebo organizace seznámili
s jejich zařízením a provozy, které budou prověřovat, a s náplní
činnosti příslušných pracovníků a tak se seznámili se stavem,
činností a organizací práce v kontrolované jednotce. Tím si
kontroloři zabezpečí, že prověrka nebo revize bude prováděna se
znalostí skutečného stavu a že osobně poznají pracovníky, s nimiž
při své práci přijdou ve styk a s nimiž si mohou přímo na
pracovišti vyjasnit otázky, které mají význam pro provedení
prověrky nebo revize.
(2) Vedoucí prověrkové nebo revizní skupiny odpovídá za
organizaci práce, řízení a kontrolu činnosti členů prověrkové nebo
revizní skupiny, odborníků, aktivistů atd. a podílí se zpravidla
i na vlastní kontrolní práci. Dbá, aby byly dodržovány platné
předpisy o zacházení s utajovanými skutečnostmi. Zabezpečuje, aby
kontrolní práce probíhaly podle programu a aby bylo zajištěno
dosažení účelu a cíle prověrky nebo revize nejúčinnější
a nejhospodárnější cestou. Vedoucí dbá, aby z kontrolní práce byl
odstraněn formalismus a šablonovitost (např. vyplňování různých
dotazníků, vypracovávání obsáhlých zpráv, obsahujících převážně
nekontrolovatelné údaje nebo úvahy apod.), které podrývají důvěru
v kontrolní orgány, zatěžují pracovníky organizace i kontroly
a vedou k hromadění neužitečných a nepoužitelných materiálů.
Vedoucí odpovídá za včasné a správné vypracování výsledných
materiálů o prověrce nebo revizi, za jejich projednání
s příslušnými orgány a za předání úplného materiálu vedoucímu
kontrolního orgánu.
§ 11
Metody kontrolní práce na místě
(1) Základní metodou kontrolní práce na místě je, že
kontroloři získávají poznatky osobním prověřováním skutečného
stavu věcí a jednání lidí a že v protokolech o prověrce nebo
revizi uvádějí jen skutečnosti, o jejichž objektivní pravdivosti
a správnosti se přesvědčili. Je nepřípustno v protokole o prověrce
nebo revizi uvádět domněnky a úvahy. Kontroloři pracují tak, aby
mohli všechna svá zjištění prokázat konkrétním a hodnověrným
materiálem.
(2) Kontroloři zabezpečují nejužší spolupráci s pracovníky
kontrolované jednotky tím, že s vedoucím organizace projednají
vhodnou formu, kterou pracující budou seznámeni, že v organizaci
pracuje prověrková nebo revizní skupina a že mají možnost se na ni
obracet se svými stížnostmi, oznámeními a náměty a budou vyzváni,
aby kontrolním orgánům pomáhali.
(3) Podmínkou účinného průběhu a výsledku prověrky nebo
revize je, aby kontroloři byli v soustavném styku s funkcionáři
stranických, odborových a jiných masových organizací (ČSM,
s výbory žen, uličními výbory apod.) a s pracovníky prověřované
nebo revidované organizace. Běžně si u nich ujasňují prověřované
otázky a ověřují výsledky své práce.
(4) Při kontrolní práci na místě si kontroloři všímají, zda
směrnice, pokyny, příkazy, případně i jiné předpisy odpovídají
současné etapě vývoje, soustřeďují průkazný materiál, odůvodňující
změny platných předpisů a předkládají jej s příslušnými návrhy
vyšším orgánům.
(5) Kontroloři dále zkoumají, zda v uplynulém období se
neprojevovaly duplicity v kontrolní činnosti.
(6) Kontroloři nejsou oprávněni zasahovat do operativního
řízení kontrolovaných organizací a nahrazovat jejich vedoucí;
veškerá opatření provádějí jen jejich prostřednictvím.
§ 12
Jednání odpovědných pracovníků
(1) Významným předmětem prověrkové a revizní činnosti na
místě je zjišťování příčin vyskytujících se závad a nedostatků.
Přitom je zkoumána i činnost odpovědných pracovníků, zejména zda
a do jaké míry zavinili zjištěné závady a nedostatky nesplněním
nebo nedostatečným plněním svých povinností. Konkrétní a věcné
prověření činnosti nebo nečinnosti pracovníků odpovědných za vznik
a trvání závad je jednou z nejdůležitějších cest k odstranění
závad a nedostatků a nejúčinnějším výchovným prostředkem
pracovníků kontrolované organizace.
(2) Kontroloři prověřují jednání odpovědných pracovníků tak,
že povinnosti, které těmto pracovníkům ukládají zákony, vládní
nařízení a usnesení, usnesení národních výborů a jejich rad,
směrnice, příkazy ministrů a vedoucích organizačních jednotek,
statuty, organizační a pracovní řády, funkční náplně apod. nebo
které je nutno za daných okolností považovat za jejich normální
povinnosti, porovnávají se skutečným jednáním příslušného
pracovníka. Úkolem kontrolorů je uvádět v prověrkových nebo
revizních materiálech, řádně doložené konkrétní chyby v jednání
pracovníků v poměru k jejich povinnostem, logicky je řadit za
sebou tak, aby z jejich sledu jasně vyplynulo, že nesplnění
konkrétní povinnosti pracovníkem bylo nutno příčinou vzniku
zjištěného nedostatku. Tím vést pracovníky kontrolované organizace
k tomu, aby si uvědomili, jakých nedostatků se ve své práci
dopustili a aby vytvářeli podmínky pro odstranění zjištěných závad
a pro zabránění jejich opakování. Uvedený postup umožňuje dále
kontrolorům předkládat vedoucím organizačních jednotek řádně
odůvodněné návrhy, aby vyvodili kárné, majetkové a trestní
důsledky proti odpovědným osobám, u nichž byla zjištěna závažná
porušení povinnosti.
§ 13
Klady v práci kontrolované organizace
Kontroloři při prověrce nebo revizi na místě zjišťují nejenom
závady a nedostatky, ale všímají si a shromažďují i kladné jevy
v technice, ekonomice, organizaci atd. a činí opatření, aby dobré
zkušenosti a poznatky byly zevšeobecňovány, např. na poradách
ředitelů apod. a uplatněny v ostatních organizačních jednotkách.
§ 14
Záznamy o prověrce nebo revizi
Důležitou pomůckou kontrolorů je vedení účelných záznamů
o průběhu a výsledcích prověrky nebo revize, např. pracovního
deníku. V těchto záznamech kontroloři uvádějí všechny důležité
poznatky, závady a nedostatky, stav jejich prověření, otázky,
které je nutno ještě dále prověřit, odpovědné osoby, způsobenou
škodu, náměty pro způsob realizace apod. a tak získávají ucelený
přehled o stavu prověřování jednotlivých otázek.
Část IV
Opatřování dokladů k prověrce nebo
revizi
§ 15
Účel a cíl opatřování dokladů
Údaje, uváděné v prověrkových nebo revizních materiálech,
musí být kontrolory nejen prověřeny, ale musí se opírat
i o věrohodné doklady. Kontroloři musí mít na paměti, že svoji
činností zasahují do chodu prověřované organizace, popř. do celého
odvětví národního hospodářství nebo i otázek celostátního významu
a v řadě případů i do života lidí, např. při vyvozování kárné,
majetkové nebo trestní odpovědnosti, a že tedy mají vysokou
odpovědnost za věrohodnost a správnost svých zjištění.
§ 16
Volba způsobu opatřování dokladů
(1) Při volbě způsobu opatřování dokladů vycházejí kontroloři
z konkrétních podmínek a přísně dbají zásady účelnosti. Přikládají
k prověrkovým nebo revizním materiálům jen doklady nezbytně nutné,
aniž by tím však oslabovali průkaznost kontrolních zjištění.
Kontroloři vycházejí při volbě způsobu opatřování dokladů z těchto
zásad:
a) Doklady přikládají se k protokolu o prověrce nebo revizi vždy
v případech, kdy prověrkový nebo revizní materiál má být předán
prokuratuře k trestnímu stíhání odpovědných osob. Podle
okolností konkrétního případu se doklady přikládají k protokolu
také tehdy, má-li být navrženo, aby proti odpovědným osobám
byly vyvozeny kárné nebo majetkové důsledky, nebo je-li účelné,
aby doklady byly k dispozici i po skončení prověrky nebo
revize,
b) v ostatních případech kontroloři doloží zjištěné nedostatky
tak, že se odvolají na písemnosti, z nichž své údaje čerpají,
např. na údaje na národohospodářské evidence, korespondenci,
účetní doklady apod., tedy na oficiální výkazy a jiné
materiály, které se nalézají na více různých místech a u nichž
není nebezpečí, že budou dodatečně upravovány. Kontroloři
odpovídají za to, že prověřili správnost a pravdivost
přejímaného údaje, že údaj převzali z originálu písemnosti
v přesném znění, jakož i za to, že v prověrkovém nebo revizním
materiálu podrobně označí písemnosti, z nichž údaj byl převzat.
(2) Doklady vypracovávají pro prověrkovou nebo revizní
skupinu zásadně pracovníci kontrolované organizace a odpovídají za
jejich správnost. Doklady jsou adresovány kontrolnímu orgánu. Je
nepřípustné, kromě případů dále výslovně uvedených, aby si
kontroloři vyhotovovali doklady sami. Aby byla ulehčena práce
s přípravou dokladů, projedná kontrolor předběžně s příslušnými
pracovníky nejvhodnější formu a obsah dokladů. Při stanovení
termínu pro vypracování dokladů je třeba vycházet z reálných
možností pro jejich přípravu a sestavení.
§ 17
Hlavní druhy dokladů
Hlavními druhy dokladů, jichž kontroloři používají k doložení
svých zjištění, jsou výpisy a opisy originálních písemností,
souhrnné doklady, protokoly o výsledku osobního prověření stavu
kontroly přímo na místě (průběžné protokoly), ověření nebo sdělení
o stavu v jiných organizačních jednotkách (protokol či jiný doklad
o vstřícné prověrce), expertízy, posudky odborníků, výrobní
vzorky, protokoly o zkouškách a laboratorních analýzách,
fotografické snímky, v závažných případech originální doklady a ve
zcela výjimečných případech sdělení odpovědných osob.
§ 18
Výpisy a opisy
Doložení závady nebo nedostatku výpisem nebo opisem
originální písemnosti (např. údajů národohospodářské evidence,
výkazů, faktur, korespondence apod.) je nejběžnější
a nejjednodušší forma doložení kontrolního zjištění. Použití
výpisu nebo opisu jako dokladu vyžaduje, aby kontroloři nejprve
kriticky posoudili správnost originálních dokladů.
§ 19
Souhrnný doklad
Místo několika samostatných dokladů, např. výpisů nebo opisů,
je někdy účelné vyhotovit souhrnný doklad nebo tabulky, v nichž
jsou potřebné údaje sestaveny ve vzájemné souvislosti tak, aby
bylo možno názorněji charakterizovat určitý stav nebo vývoj, např.
plnění plánu za několik let apod. Podkladem pro souhrnné doklady
a tabulky jsou prověřené originální doklady. Jejich sestavení
kontroloři vyžadují po pečlivé úvaze a jen v rozsahu nezbytně
nutném.
§ 20
Osobní prověření přímo na místě
Kontroloři osobně prověří skutečný stav přímo na místě,
nelze-li nedostatky doložit z písemného materiálu, mohou-li však
skutečný stav zjistit a osobně si prověřit přímo na místě, např.
stav pokladny, stav skladování materiálu, zboží, zařízení apod.
Kontroloři provádějí osobní prověření na místě za účasti osob,
které jsou za příslušný úsek osobně odpovědny, a podle konkrétních
podmínek za přítomnosti jiných osob, určených vedením prověřované
organizace, nebo dalších osob, vyžaduje-li to zvláštnost nebo
náročnost prověřovaného stavu, např. za přítomnosti odborníků
apod. Kontroloři sepisují protokol o výsledku osobního prověření
na místě (průběžný protokol), který podepíší všechny zúčastněné
osoby a který se přikládá jako doklad k protokolu o prověrce nebo
revizi.
§ 21
Ověření stavu v jiných organizacích
Mají-li kontroloři pochybnosti o skutečném provedení určitých
operací, např. o skutečném převzetí věcných hodnot (materiálu,
zboží, zařízení apod.) nebo peněžních prostředků či o skutečném
provedení nebo převzetí výkonů jinými organizacemi, prověří v nich
se souhlasem vedoucího příslušné organizace a v dohodě s jeho
kontrolním orgánem tyto konkrétní skutečnosti, které mají
bezprostřední vztah k prověřovaným nebo revidovaným otázkám
(vstřícná prověrka). V případech, kdy není nutno provádět šetření
na místě, kontroloři si vyžádají doklad o skutečném stavu přímo od
vedoucího příslušné organizace. Takto získané doklady kontroloři
vyhodnotí a v případě potřeby, např. budou-li zjištěny
nesprávnosti ve vzájemném styku obou organizací, dají podnět
k provedení prověrky nebo revize v příslušné organizaci.
§ 22
Expertizy, posudky odborníků, analýzy, vzorky,
fotografické snímky
(1) O skutečnostech, které vyžadují speciálních znalostí,
vyžádá si vedoucí prověrkové skupiny se souhlasem svého vedoucího
expertizu. Prověrkové skupiny mohou spolupracovat s odborníky,
vyžádat si laboratorní analýzy a zkoušky a zajistit odebrání
výrobních vzorků za své osobní účasti. Výrobní vzorky, pokud to
jejich povaha dovoluje, kontroloři vrátí prověřované organizaci,
jakmile jich není dále potřeba pro další řízení.
(2) Expertizy a doklady o výsledcích laboratorních analýz
a zkoušek, obsahující stanovisko orgánu, od něhož expertiza byla
vyžádána nebo který provedl analýzu či zkoušku, se přikládají
k protokolu, v němž se kontroloři odvolají na jejich obsah.
(3) Velmi účinným a průkazným dokladovým materiálem jehož je
často možno velmi dobře využít i k okamžitému zjednávání nápravy,
jsou fotografické snímky, např. o skladování materiálu, zařízení,
o stavu výrobních prostorů a pracovišť apod. a fotokopie
originálních dokladů. Fotografický snímek musí být označen údaji
o předmětu a čase snímku, podepsán odpovědnými osobami a opatřen
razítkem kontrolované organizace.
§ 23
Originální doklady
Originální doklady kontroloři odebírají v prověřované nebo
revidované organizaci v případech, kdy hrozí nebezpečí, že doklady
by mohly být odcizeny, vyměněny, obsahově upravovány apod. nebo
mají-li sloužit jako důkazní materiál např. v trestním řízení
soudním nebo správním, v kárném řízení nebo při uplatnění
majetkových sankcí. Při odebrání originálního dokladu je třeba
zajistit, aby v kontrolované organizaci byl zanechán náhradní
doklad např. fotokopie, opis aj. s potvrzením vedoucího prověrkové
nebo revizní skupiny, že originál byl odebrán kontrolním orgánem.
§ 24
Sdělení odpovědných osob
Vyskytnou-li se při provádění prověrky nebo revize případy,
kdy není možno provést ani osobní prověření skutečného stavu na
místě, např. jde-li o stav, který v době prověrky již netrvá, ani
nelze nedostatek doložit z písemného materiálu, např. byl-li
pracovníku vydán jen ústní příkaz a je-li přesto nutné a účelné
aby se kontroloři příslušnou otázkou zabývali, mohou výjimečně
použít jako dokladu sdělení osob, odpovědných za vznik a trvání
závad. Věrohodnost sdělení těchto osob zajišťují např. porovnáním
jednotlivých sdělení různých osob, které jsou obeznámeny s danou
otázkou, nebo porovnáním se sdělením osoby, která je nadřízena
pracovníku, který podává sdělení.
§ 25
Účelnost, pravdivost, přesnost dokladů
(1) Doklady, které kontroloři přikládají k prověrkovým nebo
revizním materiálům, musí být podepsány odpovědnou osobu, datovány
a opatřeny razítkem kontrolované organizace s doložkou
o správnosti např. opisu, výpisu apod.
(2) Účelnost při vyžadování dokladů kontroloři zajišťují tím,
že promyšleně a z hlediska využitelnosti dokladů v prověrkovém
nebo revizním materiálu přejímají jen doklady nezbytně potřebné.
Počet dokladů snižuje, když se kontroloři zaměřují především na
závažné a zásadní nedostatky a dávají vedoucím pracovníkům
podněty, aby drobné závady odstraňovali operativně již v průběhu
prověrky nebo revize.
Část V
Ukončení prověrky nebo revize
§ 26
Základní ustanovení
Poznatky získané prověrkou nebo revizí o činnosti
kontrolované organizace, se písemně zpracovávají do výsledného
materiálu o prověrce nebo revizi. Formy výsledných materiálů je
třeba volit účelně a podle potřeb řídících orgánů (ministra,
ředitele, rady národního výboru apod.). Výsledné materiály
kontroloři vypracovávají pravdivě, objektivně, adresně, stručně
a srozumitelně.
§ 27
Účel výsledného materiálu
(1) Písemný materiál o prověrce nebo revizi je nutno
vypracovat jako podklad opatření pro zjednání nápravy zjištěných
závad a nedostatků a ke splnění povinnosti zanechat v kontrolované
organizaci záznam (protokol, příkaz vedoucího organizace)
o provedené prověrce nebo revizi.
(2) Způsob vypracování výsledných materiálů o prověrce nebo
revizi je podřízen základnímu cíli veškeré prověrkové a revizní
činnosti, jimž je urychlené a účinné zjednání nápravy a důsledné
odstranění zjištěných závad a nedostatků. Vypracování výsledných
materiálů musí být proto oproštěno od zbytečné administrativy
a průtahů, které oslabují účinnost kontrolní práce. Písemný
výsledný materiál je podkladem pro zevšeobecnění kontrolních
výsledků (na poradách, v tisku apod.) a umožňuje vedoucím
ostatních organizací odstraňovat obdobné nedostatky v práci jejich
organizací; orientuje a usměrňuje činnost jiných kontrolních
orgánů, které mají využívat a navazovat na předchozí prověrky nebo
revize; je i prostředkem k posouzení kvality práce kontrolorů.
§ 28
Protokol o prověrce nebo revizi
(1) Velmi účelným způsobem zpracování výsledků prověrek
a revizí je sestavení protokolu o prověrce nebo revizi jako
základního dokladu. V zájmu jednotnosti všechny kontrolní orgány
používají pro tuto formu zpracování výsledků prověrky nebo revize
jednotného označení "Protokol o prověrce (revizi)".
(2) Protokol o prověrce nebo revizi kontroloři vypracují
vždy, mají-li být vyvozeny proti odpovědným pracovníkům důsledky
kárné, majetkové nebo trestní.
(3) Protokol o prověrce nebo revizi shrnuje výsledky prověrky
nebo revize a opíraje se o spolehlivé doklady, uvádí nedostatky
a závady, jejich příčiny, spočívající zejména v nedodržování nebo
porušování povinností, uložených příslušným pracovníkům, jakož
i pracovníky, kteří jsou odpovědni za vznik a trvání závad
a nedostatků. Kontroloři dále uvedou konkrétně právní předpisy,
které byly odpovědnými osobami porušeny a důsledky jejich
nesprávného jednání, např. vzniklou škodu a její výši apod.
(4) Obsah protokolu musí být pravdivý a přesný, srozumitelný
a stručný, nemá být zatížen popisem méně významných nebo všeobecně
známých skutečností. Závady v něm musí být uváděny adresně
v souvislosti s činností konkrétních osob. Při sestavování
protokolu musí být kontroloři zásadoví, uvádět chyby a nedostatky
bez ohledu na to, kým byly způsobeny, a přísně objektivně brát
v úvahu veškeré okolnosti a souvislosti, které měly vliv na vznik
a trvání nedostatků.
(5) Protokol nesmí obsahovat úvahy, domněnky, neprověřené
okolnosti apod. nýbrž jen skutečnosti kontrolory spolehlivě
a všestranně zjištěné a doložené věrohodnými doklady.
(6) Kontrolní zjištění uvádějí se v protokole podle
jednotlivých bodů programu, a to u každé otázky uceleně.
(7) Kontroloři jsou povinni v protokolech uvádět nedostatky
v řídící a kontrolní práci vedoucích pracovníků, zejména zda
kontrolují stav plnění úkolů přímo na pracovištích a jaká je
kvalita a účinnost opatření, která učinili k odstranění
nedostatků.
(8) Je nepřípustné, aby kontroloři v protokole uváděli
funkční odpovědnost pracovníků. Funkční odpovědnost činí
pracovníky odpovědnými jen z titulu funkce, kterou zastávají, aniž
je u každého pracovníka přesně uvedeno, jaké povinnosti mu byly
uloženy a kterým konkrétním a řádně doloženým jednáním je porušil.
(9) Prověřené dobré zkušenosti, pokrokové pracovní metody,
kladné poznatky o zjednodušování a zlevňování aparátu apod. mohou
být v protokole uvedeny, je-li účelné navzájem porovnat
organizace, závody, cechy apod., které pracují za obdobných
podmínek a docilují různých výsledků. Jinak kontroloři kladné
zkušenosti a poznatky jen shromažďují pro jejich zevšeobecnění.
(10) Závady a nedostatky v činnosti pracovníků nadřízených
organizací se v protokole neuvádějí. Kontroloři však soustřeďují
průkazný materiál, jehož využijí při prověrce nebo revizi
nadřízených organizací, pokud patří do jejich oboru působnosti,
nebo jej předají vedoucímu kontrolního orgánu nadřízené
organizace, případně ministerstvu státní kontroly, jestliže by
dané otázky ani tyto orgány nemohly úspěšně řešit.
(11) Kontroloři při sestavování protokolu přihlížejí
k výsledkům předchozích prověrek a revizí a vyhodnocují v něm
zejména nesplnění úkolů, které z nich vyplynuly pro vedoucí
pracovníky.
(12) Protokol podepisují všichni členové prověrkové nebo
revizní skupiny.
§ 29
Příkaz vedoucího pracovníka
(1) Příkaz vedoucího pracovníka k odstranění zjištěných závad
a nedostatků obsahuje dvě základní části: zjišťovací (konstatační)
a přikazovací.
(2) Zjišťovací část příkazu obsahuje stručné vylíčení
zjištěných hlavních nedostatků, příčin jejich vzniku a jména
pracovníků, kteří jsou za ně odpovědni.
(3) Přikazovací část příkazu vychází ze zjišťovací části
a vedoucí pracovník v ní ukládá pracovníkům, odpovědným za
příslušné pracovní úseky činnosti kontrolované organizační
jednotky jasně, adresně a konkrétně formulované úkoly a stanoví
termíny jejich provedení.
(4) Obsah příkazu je připravován vedoucím kontrolované
organizace již v průběhu prověrky nebo revize a je projednáván za
účasti kontrolorů. Přitom využívají v nejširší míře iniciativy
a zkušeností pracujících a vytvářejí podmínky pro jejich
bezprostřední zainteresování na opatřeních, která mají být učiněna
k zjednání nápravy. Vedoucí pracovník vydává příkaz pravidelně na
poradě, které se účastní kontroloři, vedoucí a popřípadě další
pracovníci, u nichž je účelné, aby byli obeznámeni s výsledky
prověrky nebo revize, a funkcionáři organizací KSČ, ROH, ČSM apod.
Vedoucí pracovník na poradě zhodnotí zjištěné závady a nedostatky,
jejich příčiny a vysvětlivky odpovědných osob, projedná opatření
k nápravě a vydá příkaz k odstranění zjištěných nedostatků.
§ 30
Seznámení pracovníků s protokolem a podpis
protokolu
(1) Před podpisem protokolu vedoucími pracovníky prověřované
nebo revidované organizace kontroloři je seznámí s obsahem
protokolu v rozsahu, vyplývajícím z jejich pravomoci
a odpovědnosti. Vedoucí pracovníci (např. ředitelé, vedoucí odborů
rad národních výborů apod.) budou seznámeni s obsahem celého
protokolu a ostatní pracovníci jen s těmi částmi protokolu, které
se týkají jejich odpovědnosti za vznik nebo trvání zjištěných
nedostatků. Rozsah, v němž pracovníci kontrolované organizace byli
seznámeni s obsahem protokolu, se uvádí v jeho závěru; příslušní
pracovníci potvrdí svým podpisem, že s obsahem protokolu byli
seznámeni.
(2) Pokud je v protokole o prověrce nebo revizi, který již
byl podepsán, třeba provést opravy nebo změny, neprovádějí je
kontroloři v textu protokolu, nýbrž až za podpisy osob, které byly
s protokolem seznámeny. Kontroloři s provedenými změnami seznámí
pracovníky, jichž se týkají, a tyto osoby svým podpisem potvrdí,
že s úpravou protokolu byly obeznámeny a v případě potřeby doplní
své vysvětlivky.
Část VI
Vysvětlivky odpovědných osob
§ 31
Základní ustanovení
Účelem vysvětlivek je, aby odpovědné osoby v nich vyjádřily
svůj osobní vztah ke zjištěným závadám a nedostatkům, např.
z jakého důvodu nejednaly tak, jak jednat měly apod. Vysvětlivky
umožňují objektivně posoudit příčiny nesprávného jednání odpovědné
osoby a míru jejího zavinění za zjištěný nedostatek. Kontroloři
jsou proto povinni vysvětlivky, vždy od odpovědných osob
vyžadovat.
§ 32
Postup při vyžadování vysvětlivek
(1) K protokolu o prověrce nebo revizi kontroloři vyžadují
odpovědných osob vždy písemné vysvětlivky, pokud podle části VIII
nebyl sjednán s prokurátorem jiný postup. V ostatních případech,
souhlasí-li s tím vedoucí organizační jednotky a je-li to podle
okolností konkrétního případu účelné a vhodné, mohou odpovědné
osoby podat vysvětlivky ústně.
(2) Vysvětlivky je účelné vyžadovat již v průběhu prověrky
nebo revize, jakmile kontrolorům je daná otázka jasná.
(3) Kontroloři musí dbát, aby odpovědní pracovníci, kterým
přísluší právo uvést ve vysvětlivkách vše, co považují za vhodné,
se vyjádřili především jasně a konkrétně k nedostatkům, za něž
jsou činěni odpovědnými. Jestliže odpovědná osoba ve vysvětlivkách
vyvrací kontrolní zjištění, kontroloři tvrzení odpovědné osoby
prověří. Zjistí-li, že námitky byly odůvodněné, zpřesní v dodatku
k protokolu příslušné jeho části, seznámí s nimi odpovědné osoby
a vyžádají si od nich nové vysvětlivky. Bude-li zjištěno, že údaje
v protokole jsou správné, kontroloři prokáží odpovědné osobě
správnost svého zjištění a vyžádají si nové vysvětlivky.
(4) Podávání vysvětlivek odpovědnými osobami v průběhu
prověrky nebo revize nezbavuje kontrolory povinnosti seznámit
s obsahem protokolu o prověrce nebo revizi nebo s příslušnou jeho
částí i pracovníky, kteří již podali vysvětlivky k dílčím
kontrolním materiálům, a to proto, aby byli seznámeni s nedostatky
ve své práci v jejich souvislosti s celkovými výsledky prověrky
nebo revize. Odpovědný pracovník se pak může buď odvolat na své
dříve podané vysvětlivky nebo je může podle svého uvážení doplnit.
(5) Jednotliví pracovníci jsou osobně odpovědni za zjištěné
nedostatky. Není proto možno, aby byly podávány vysvětlivky
několika osobami společně (kolektivní vysvětlivky) nebo
vysvětlivky, v nichž se odpovědná osoba odvolává na vysvětlivky
jiných pracovníků. Je proto nutno vyžadovat vysvětlivky osobní
(individuální).
(6) Kontroloři musí podle okolností jednotlivého případu
uvážit, zda je nutno, aby k podání vysvětlivek byla přizvána
i odpovědná osoba, která v době provádění prověrky nebo revize již
nepracuje v kontrolované organizaci.
Část VII
Realizace výsledků prověrky nebo
revize
§ 33
Základní ustanovení
(1) Realizace výsledků prověrek a revizí je vyvrcholením
kontrolní činnosti, neboť znamená zjednání nápravy úplným
a včasným odstraněním zjištěných nedostatků, provedením opatření
bránících jejich opakování, jakož i případným postižením
odpovědných osob kárnými, majetkovými nebo trestními důsledky.
(2) Účinnost prověrkové a revizní činnosti vyžaduje, aby
kontroloři působili na vedoucí pracovníky, aby zjištěné závady
a nedostatky odstraňovali v největším rozsahu již v průběhu
prověrky nebo revize. Z kontrolní činnosti je nutno vymýtit
zbytečnou administrativu, průtahy v zjednávání nápravy
a nehospodárnost a přejít k formám, které vedou k operativnímu
odstraňování závad a které konkrétně pomáhají kontrolované
organizaci. Operativnost v odstraňování nedostatků předpokládá, že
kontroloři zvládli prověrkové nebo revizní téma a že jsou
politicky i odborně na úrovni, která jim dovoluje, aby konkrétně
a účinně radou a pomocí spolupracovali s odpovědnými pracovníky na
přípravě jejich opatření, jimiž mají být odstraněny zjištěné
závady nebo nedostatky.
§ 34
Předpoklady realizace
Úspěšná realizace výsledků prověrky nebo revize se obvykle
zabezpečuje kromě postupů, uvedených v §§ 28 a 29, některým
z těchto dalších způsobů:
a) operativním odstraňováním nedostatků na místě ihned po jejich
zjištění. Kontroloři dávají iniciativně odpovědným osobám
kontrolovaných organizací podněty k odstraňování nedostatků,
zejména na drobnějších a méně významných,které nejsou
předvídány programem prověrky nebo revize. Používání tohoto
způsobu nesmí však odvádět kontrolory od splnění programu
prověrky nebo revize;
b) vydáním příkazu vedoucím organizace, která je nadřízena
kontrolované jednotce, např. u nedostatků, které nemůže v oboru
své působnosti odstranit vedoucí kontrolované organizace;
c) projednáním výsledků významných prověrek a revizí a přijetím
opatření k nápravě v kolegiu ministra nebo na poradě u jiného
vedoucího organizační jednotky, např. ředitele apod.;
d) o významných prověrkách a revizích, provedených na národních
výborech a organizacích jimi řízených, vypracovávají kontrolní
odbory rad národních výborů pro rady národních výborů zprávy
s návrhy na usnesení k odstranění nedostatků,které nemohli
odstranit v rámci své pravomoci a odpovědnosti příslušní
vedoucí pracovníci. U národních výborů, které nemají
zaměstnance, kontroloři vypracují o výsledku prověrky nebo
revize, pokud v jednotlivých případech s ohledem na závažnost
kontrolních zjištění není nutno sepsat protokol, zprávu
s návrhy na opatření k odstranění zjištěných nedostatků
a navrhnou zařazení zprávy s návrhy na nejbližší zasedání rady
kontrolovaného národního výboru. Je účelné, aby tohoto jednání
rady se zúčastnil vedoucí kontrolního odboru rady národního
výboru, který prověrku nebo revizi provedl. Byly-li zjištěny
závažné závady, navrhne vedoucí kontrolního odboru rady tohoto
národního výboru projednání zprávy a návrhů na opatření
k nápravě na zasedání rady národního výboru, který prověrku
nebo revizi provedl. Kontrolní orgány družstevních a jiných
dobrovolných organizací postupují obdobným způsobem v rámci
platných právních předpisů, stanov apod.;
e) ve významných případech vypracováním zprávy a příslušných
návrhů pro vládu a vrcholné orgány hospodářské a státní
správy.
§ 35
Zapojování pracujících do realizace
(1) O výsledcích prověrek a revizí kontrolní orgány informují
příslušné stranické a odborové funkcionáře a orgány a projednávají
s nimi a vedoucími organizačních jednotek způsoby, jimiž pracující
a občané budou seznámeni s výsledky kontrolní práce, např. na
schůzích, aktivech apod. V závažných případech navrhují, aby
výsledky prověrek nebo revizí byly projednávány v orgánech
stranických, odborových apod., výborem nebo členskou schůzí atd.
Na schůzích a aktivech pracujících, jichž se účastní příslušníci
vedoucí pracovníci (ředitelé atd.), popřípadě v závažných
případech i vedoucí pracovníci nadřízených orgánů, se projednávají
zjištěné závady a nedostatky v činnosti kontrolované organizace,
příčiny nedostatků a návrhy na jejich odstranění, případně
přijetí závazků jednotlivců či skupin pracovníků, jimiž konkrétně
přispějí k odstranění závad, jakož i jiných způsobů, jimiž se
pracující v největším rozsahu podílejí na zjednání nápravy
a kontrole jejího provádění.
(2) Prostředkem k seznámení pracujících s výsledky kontrolní
práce je i tisk např. podnikový, místní, celostátní,odborný, dále
rozhlas i televize, v nichž se vhodným způsobem zveřejňují
poznatky z kontrolní činnosti. Účinným prostředkem jsou
i fotografie, které přesvědčujícím způsobem ukazují např.
nepořádky na pracovištích, při uskladnění zařízení apod.
(3) Kontroloři doporučují nebo sami zajišťují, aby byly
zevšeobecňovány kladné poznatky a zkušenosti a aby jich bylo
využito ke zlepšování práce kontrolovaných i jiných organizací.
§ 36
Kontrola plnění opatření k nápravě
Realizace výsledků prověrek a revizí je nedílnou součástí
kontrolní práce. Kontrolní orgán musí provádět kontrolu plnění
opatření k nápravě včas a nesmí upustit od sledování realizace
výsledků prověrky nebo revize, dokud nebyla splněna všechna
opatření k odstranění zjištěných závad a dokud nebyly vytvořeny
konkrétní podmínky, aby se závady v budoucnu neopakovaly. Kontrolu
opatření k nápravě provádí kontrolní orgán všemi vhodnými
prostředky a při všech příležitostech, např. samostatnou, podle
potřeby i opakovanou prověrkou plnění opatření k nápravě, studiem
výkazů, pohovory s pracovníky, při prověrkách a revizích, které
navazují na dříve provedenou prověrku nebo revizi, stykem s jinými
orgány, např. s orgány Státní banky československé apod. Včasné
provádění opatření k nápravě jsou povinny sledovat i nadřízené
organizační jednotky.
§ 37
Vyvozování důsledků proti odpovědným osobám
V případech, kdy pracovníci kontrolované organizace vážným
způsobem porušili své povinnosti, je formou realizace i vyvození
důsledků kárných, majetkových a trestních. Úkolem kontrolorů je,
aby spolehlivým způsobem zjistili závady v jednání odpovědných
osob a zjištěné nedostatky věrohodným způsobem doložili
a příslušným orgánům předložili dobře propracovaný průkazný
materiál, podle něhož tyto orgány mohou bez průtahů a objektivně
správně rozhodovat o povaze a míře zavinění a výši trestu
a o náhradě škody. V případech ukládání kárných a majetkových
sankcí je pomoc kontrolorů zvlášť významná, neboť mohou
příslušnému orgánu přispět svými konkrétními osobními poznatky
o osobě provinivšího se pracovníka k správnému posouzení jeho chyb
a nedostatků.
§ 38
Rozbor prověrek a revizí
Výsledky realizace prověrky nebo revize jsou ukazatelem
účinnosti kontrolní práce. Vedoucí kontrolního orgánu provádí
proto na poradách kontrolního orgánu rozbor výsledků prověrek
a revizí a hodnotí práci kontrolorů, zevšeobecňuje poznatky
z kontrolní činnosti a tak soustavně zvyšuje politickou a odbornou
úroveň kontrolních pracovníků.
Část VIII
Styk kontrolních orgánů s prokurátory
a orgány ministerstva vnitra
§ 39
Základní ustanovení
(1) Zákony o trestním řízení soudním a trestním řízení
správním ukládají státním orgánům a jiným orgánům, pokud plní
úkoly státní správy a organizacím socialistického sektoru
povinnost pomáhat orgánům činným v trestním řízení a národním
výborům při plnění jejich úkolů, zejména s největším urychlením
vyhovovat jejich dožádání a neprodleně oznamovat prokurátorům
trestné činy nebo národním výborům přestupky, o nichž se dověděli.
Tyto povinnosti se vztahují i na pracovníky kontrolních orgánů,
kteří při provádění prověrek a revizí zjišťují také skutečnosti,
odůvodňující podezření, že pracovníci kontrolované organizace se
dopustili trestného činu nebo přestupku.
(2) K zajištění splnění povinnosti spolupracovat a oznamovat
trestné činy nebo přestupky prokurátorům a národním výborům při
současném zabezpečení splnění povinnosti, které jsou platnými
předpisy uloženy kontrolním orgánům, upravuje se v dohodě
s ministrem vnitra a generálním prokurátorem styk kontrolních
orgánů s prokurátory a orgány ministerstva vnitra způsobem dále
uvedeným.
§ 40
Spolupráce kontrolních orgánů s prokurátory a orgány
ministerstva vnitra
(1) Zjistí-li kontrolní orgány při provádění prověrky nebo
revize skutečnosti, souvisící s otázkami programu prověrky nebo
revize a nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin nebo
závažný přestupek, projedná vedoucí prověrky nebo revize
neprodleně případ s prokurátorem a dohodne s ním, které
skutečnosti a v jakém rozsahu - s ohledem na stanovenou dobu
trvání prověrky nebo revize - zjistí a doloží kontrolní orgány
a které prokurátor, popřípadě orgány jím pověřené nebo dožádané.
Vedoucí prověrky nebo revize projedná s prokurátorem též výsledky
prověrky nebo revize, pokud jde o zjištěnou trestnou činnost
a dohodne s ním způsob předání materiálu prověrky nebo revize
k dalšímu šetření,jakož i způsob vyžádání vysvětlivek od
odpovědných osob.
(2) Materiál z prověrky nebo revize v rozsahu potřebném pro
posouzení trestnosti jednání odpovědných osob (protokol nebo výpis
z protokolu, vysvětlivky odpovědných osob a ostatní potřebné
doklady) předá vedoucí prověrky nebo revize příslušnému
prokurátorovi a příjem si dá spolu se seznamem předávaného
materiálu potvrdit.
(3) Při projednávání skutečností, nasvědčujících podezření ze
spáchání trestného činu nebo závažného přestupku, s prokurátorem
a při předání materiálu z prověrky nebo revize prokurátorovi, je
vedoucí prověrky nebo revize zproštěn povinnosti zachovávat
státní, hospodářské nebo služební tajemství.
(4) Jestliže si prokurátor nevyžádá po skončení prověrky nebo
revize neprodlené předání prověrkového nebo revizního materiálu,
podává oznámení o podezření ze spáchání trestného činu nebo
přestupku příslušné prokuratuře vedoucí organizační jednotky,
jemuž jsou podřízení kontroloři, kteří provedli prověrku nebo
revizi. Týká-li se podezření vedoucího organizační jednotky, jemuž
je podřízen kontrolní orgán, který zjištění provedl, informuje
vedoucí kontrolního orgánu vedoucího nadřízené organizace, který
pak podává oznámení prokuratuře.
(5) Zjistí-li kontrolní orgány při prověrce nebo revizi
skutečnosti, nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin nebo
přestupek, který však nesouvisí s otázkami programu prověrky nebo
revize, vedoucí prověrky nebo revize oznámí podezření z trestného
jednání zpravidla orgánům ministerstva vnitra v okresu, popřípadě
v kraji nebo orgánům jimi pověřeným k dalšímu řízení.
§ 41
Dožádání prokurátorů, orgánů ministerstva vnitra
a soudu o spolupráci kontrolních orgánů
(1) Je-li nezbytně nutno, aby prokurátoři nebo orgány
ministerstva vnitra si vyžádali spolupráci kontrolních orgánů,
upravuje se jejich vzájemný styk takto:
Generální prokuratura nebo ministerstvo vnitra požádá
ministry a vedoucí ostatních ústředních úřadů a orgánů o provedení
prověrky nebo revize kontrolními orgány ministerstev, ústředních
úřadů a orgánů;
krajský prokurátor nebo náčelník krajské správy ministerstva
vnitra požádá rady krajských národních výborů a vedoucí
organizačních jednotek s krajskou nebo obdobnou působností
o provedení prověrky nebo revize kontrolními odbory rad krajských
národních výborů, popř. Kontrolními orgány organizačních jednotek
s krajskou nebo obdobnou působností;
okresní prokurátor nebo náčelník okresního oddělení
ministerstva vnitra požádá rady okresních národních výborů
a vedoucí organizačních jednotek s okresní nebo obdobnou
působností o provedení prověrky nebo revize kontrolními odbory rad
okresních národních výborů popř. kontrolními orgány organizačních
jednotek s okresní nebo obdobnou působností.
(2) Stejným způsobem postupují prokurátoři a orgány
ministerstva vnitra v případech vyžadování materiálů z prověrek
a revizí, provedených kontrolními orgány. Kontrolní orgány jsou
povinny jejich dožádání vyhovět.
(3) Kontrolní orgány jsou povinny upozorňovat prokuratury
a orgány ministerstva vnitra i na jiná porušení zákonů a ostatních
právních předpisů, která neodstranily ve vlastní působnosti.
(4) Kontroloři mohou při prověrkách a revizích požádat
prokurátory, aby jim bylo umožněno použít právní dokumentace
publikovaných právních předpisů, pokud se nemohli s příslušnou
právní normou seznámit již v přípravě na prověrku nebo revizi.
(5) Rovněž soudy se mohou dohodnout s kontrolními orgány
o zaslání materiálů z prověrek a revizí, případně o provedení
prověrky nebo revize.
Ministr:
Krosnář v.r.