66/1982 Sb.
ZÁSADY
kontroly v národním hospodářství a ve státní správě,
schválené usnesením vlády
Československé socialistické republiky
ze dne 14. dubna 1982 č. 108,
usnesením vlády České socialistické republiky
ze dne 12. května 1982 č. 139
a usnesením vlády Slovenské socialistické republiky
ze dne 28. dubna 1982 č. 129
Uskutečňování politiky Komunistické strany Československa
v rozvoji národního hospodářství a společnosti vyžaduje důsledně
uplatňovat kontrolu ve státním řízení a při prosazování
ekonomických i ostatních důležitých zájmů společnosti.
V kontrole jako nedílné součásti řízení je nutno vycházet
především ze směrnic Komunistické strany Československa, dále ze
zákonů, státních a hospodářských plánů, usnesení vlád a řídících
aktů ostatních orgánů státního a hospodářského řízení.
Provádění kontroly a její aktivní působení v přímém řízení
i při uplatňování ekonomických nástrojů musí vést k realizaci
úkolů hospodářské a sociální politiky, prosazování státních zájmů,
zvyšování výkonnosti národního hospodářství a kvality veškeré
práce orgánů, organizací i pracovníků a k upevňování státní
disciplíny.
Výsledky kontrolní činnosti musí být spolehlivým podkladem
pro práci orgánů Komunistické strany Československa, vlád,
národních výborů, ostatních řídících orgánů a vedoucích
pracovníků.
K zabezpečení kontroly v národním hospodářství a ve státní
správě se vydávají tyto zásady. Řídí se jimi ministerstva
a ostatní ústřední orgány státní správy Československé
socialistické republiky, České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky, orgány jimi řízené, národní výbory,
výrobní hospodářské jednotky a všechny státní hospodářské,
rozpočtové a jiné organizace.
I.
Základní povinnosti vedoucích pracovníků, orgánů a organizací
při provádění a zabezpečování kontroly
Čl.1
1. Kontrolu podle zásady "kdo řídí - kontroluje" jsou povinni
provádět v rámci své působnosti vedoucí pracovníci i řídící orgány
na všech stupních řízení.
2. Vedoucí pracovníci a řídící orgány zabezpečují výkon
kontrolní činnosti rovněž orgány, organizacemi, útvary
a pracovníky v celém okruhu své působnosti.
3. Kontrolu jako specializovanou činnost vykonávají orgány
lidové kontroly, kontrolní útvary ministerstev, ostatních
ústředních orgánů státní správy, výrobních hospodářských jednotek,
podniků a ostatních organizací, revizní orgány národních výborů,
orgány finanční, cenové a mzdové kontroly a státní inspekce.
Čl.2
1. Vedoucí pracovníci, řídící orgány, orgány, organizace
a útvary uvedené v čl. 1 jsou povinni k zabezpečování
a prosazování celospolečenských cílů sjednocovat svou činnost
i síly a působit jako jednotný kontrolní systém.
2. K dosažení účinnosti kontroly jsou všechny články
kontrolního systému povinny vzájemně spolupracovat, využívat
kontrolních poznatků a jednotně působit na zjednání nápravy.
3. Při provádění kontrol postupují podle zásady hlavního
článku, zabezpečují komplexnost kontroly i řešení věcných
problémů.
4. Ve veškeré kontrolní činnosti uplatňují a zajišťují její
objektivitu.
5. Všechny články kontrolního systému jsou povinny kontrolu
zabezpečovat a provádět efektivně, racionálně a hospodárně.
Čl.3
1. Kontrolní činnost orientovat na plnění usnesení orgánů
Komunistické strany Československa, dodržování zákonů, plnění
usnesení vlád a národních výborů, zabezpečování rozhodujících
úkolů hospodářského a sociálního rozvoje v konkrétní řídící
činnosti státních a hospodářských orgánů a organizací, upevňování
socialistického pořádku a ochranu práv občanů.
Přitom se zaměřovat zejména na
a) plnění úkolů státních a hospodářských plánů, státních rozpočtů
a dalších závažných úkolů, především
- růst a efektivnost národního hospodářství,
- zvyšování vlivu vědeckotechnického pokroku na rozvoj
ekonomiky,
- realizaci úkolů vyplývajících z mezinárodní dělby práce,
- důsledné zabezpečování úkolů ve vývozu a při omezování
dovozních potřeb,
- efektivnost investiční výstavby,
- plné zhodnocování surovin, materiálů, paliv a energií,
- zabezpečování jakosti výrobků,
- vyšší využívání základních prostředků a zdrojů pracovních
sil,
- odhalování a mobilizaci rezerv a omezování extenzívních
tendencí,
- racionální využívání přírodních zdrojů, ochranu
zemědělského půdního a lesního fondu, čistotu vod a ovzduší
a tvorbu a ochranu životního prostředí,
- zabezpečování potřeb obyvatelstva na úsecích zásobování,
služeb, bydlení, rozvoje kultury, vzdělání, zdravotní
a sociální péče,
- prosazování přísné hospodárnosti a ochrany majetku
v socialistickém vlastnictví;
b) úroveň a zkvalitňování řídící činnosti
- uplatňování soustavy plánovitého řízení, aby sloužila
zabezpečování krátkodobých úkolů i dlouhodobých cílů,
- účinnost přímého řízení, především správnost rozhodování
a stanovení úkolů, jejich zabezpečování a plnění,
upevňování odpovědnosti za jednotu rozhodování a realizace,
- uplatňování a působení ekonomických nástrojů a včasné
odhalování slabin a nedostatků v jejich využívání,
- zda odchylky a nedostatky jsou způsobeny systémem řízení
nebo chybnou praxí, včetně neúčinné kontroly,
- racionální uspořádání a účinné fungování řídícího
mechanismu v organizaci.
Za rozhodující kritérium účinnosti řízení považovat skutečně
dosahované výsledky v plnění úkolů;
c) důsledné prošetřování stížností, oznámení a podnětů
pracujících a jejich využívání v řídící práci k odstranění
příčin, které je vyvolávají;
d) potlačování protispolečenských jevů
- projevů nehospodárnosti, nesprávných místních, podnikových
a resortních zájmů, zneužívání funkce, korupce
a byrokratismu,
- jiných způsobů porušování socialistické zákonnosti a státní
disciplíny.
Jednotlivé články kontrolního systému vycházejí z této
základní orientace a při její aplikaci dbají konkrétních podmínek
a potřeb řídících orgánů.
2. Při výkonu kontroly vyhodnocují i progresívní zkušenosti,
aktivně působí k jejich rozšiřování a využívají jich v zaměření,
provádění a závěrech kontrol.
Čl.4
1. V zájmu soustřeďování sil na závažné problémy,
sjednocování postupu v celém průběhu kontroly, zejména k účelné
dělbě práce, předcházení duplicitám a k účinnému prosazování
nápravy se kontrolní činnost závazně koordinuje.
2. Koordinaci podléhají základní kontrolní úkoly a provádějí
ji v rámci své působnosti kontrolní orgány a útvary na všech
stupních řízení; její účinnost a dosahované výsledky musí být
systematicky vyhodnocovány, aby každý článek kontrolního systému
plnil svou funkci.
Čl.5
Jednotlivé články kontrolního systému jsou povinny
a) uplatňovat zásadu prevence s cílem, aby kontrola neodhalovala
nedostatky jen následně, ale působila aktivně již proti jejich
vzniku, to znamená
- kontrolní poznatky poskytovat vedoucím pracovníkům
a řídícím orgánům k využití již v přípravě rozhodnutí,
- po přijetí rozhodnutí prověřovat a prosazovat vytváření
věcných a organizačních předpokladů ke splnění úkolů na
jednotlivých stupních řízení;
b) v etapě plnění úkolů včas odhalovat vznikající odchylky
a nedostatky;
c) na základě kontrol prosazovat věcné zjednání nápravy.
Čl.6
Zajištění objektivity, kvality a účinnosti kontrolní práce
vyžaduje
a) pravdivě a prokazatelně zjišťovat skutečný stav plnění úkolů,
základní příčiny nedostatků, jejich škodlivé důsledky a osoby
odpovědné za jejich vznik nebo trvání,
b) kontrolou získané poznatky vyhodnocovat k přijetí věcných
opatření a v odůvodněných případech k uplatnění odpovědnosti.
Čl.7
Vedoucí pracovníci kontrolovaných orgánů a organizací jsou
povinni
a) poskytovat kontrolním orgánům veškerou pomoc, zejména
předkládat jim vyžádané materiály a informace a podávat
vysvětlení svého osobního vztahu k zjištěným nedostatkům,
b) aktivně s nimi spolupracovat, především při zjišťování příčin
závad,
c) zpracovat a stanovit opatření k zjednání nápravy; kontrolní
orgány působí, aby opatření vytvářela předpoklady k odstranění
nedostatků,
d) spolupracovat s kontrolními orgány při přípravě zásadních
opatření pro jejich řídící orgány.
Požadovanou součinnost jsou povinni zajistit i u podřízených
pracovníků. Nesplnění těchto povinností se posuzuje jako porušení
pracovní kázně.
Čl.8
1. Opatření navrhovaná na základě kontrol řídícím orgánům
a vedoucím organizací k řešení věcných problémů, k zlepšování
řízení a upevňování státní disciplíny musí být konkrétní, zásadní
povahy a zabezpečovat skutečnou nápravu.
2. Při vážných odchylkách od stanovených záměrů je nutno
vyžadovat od řídících orgánů a vedoucích pracovníků zjednání
nápravy bezodkladně po jejich zjištění.
Čl.9
Vedoucí pracovníci a řídící orgány jsou povinni využívat
výsledků kontroly v řídící činnosti
a) k plnění stanovených úkolů, mobilizaci rezerv, ke
zkvalitňování řízení a upevňování kázně v celém okruhu své
působnosti a zabezpečení účinné nápravy,
b) k hodnocení práce podřízených pracovníků, útvarů a organizací
a k vyvození důsledků z odpovědnosti. 1)
Čl.10
O důležitých poznatcích z kontrol, o jednání pracovníků
odpovědných za vznik nebo trvání nedostatků a o přijatých
opatřeních je nutno informovat orgány Komunistické strany
Československa v organizacích, ve kterých byla kontrola provedena,
a podle závažnosti i její vyšší orgány.
Čl.11
1. Posilování socialistické demokracie a zvyšování účinnosti
kontroly vyžaduje, aby se vedoucí pracovníci a kontrolní orgány ve
své práci opírali o iniciativu pracujících a součinnost s nimi,
rozvíjeli při kontrole spolupráci se společenskými organizacemi,
zejména s Revolučním odborovým hnutím, Socialistickým svazem
mládeže, hlavně jeho Reflektorem mladých, a aktivy národních
výborů a využívali aktivity pracujících k předcházení nedostatkům
i k jejich odstranění.
2. V odůvodněných případech stavět zabezpečování nápravy
i pod veřejnou kontrolu pracujících a jejich společenských
organizací; projednáváním výsledků kontrol s kolektivy pracujících
vytvářet ovzduší náročnosti a nesmiřitelnosti s nedostatky
a působit i k výchově pracujících.
II.
Soustava orgánů lidové kontroly
Čl.12
1. Výbory lidové kontroly zabezpečují úkoly vyplývající
z jejich funkce kontrolních orgánů vlád a národních výborů
a z postavení v kontrolním systému.
2. Jejich účinné působení vyžaduje aktivní, iniciativní
a jednotný postup, těsnou vzájemnou součinnost a uplatňování
náročných kritérií na kvalitu a výsledky práce.
Čl.13
Výbory lidové kontroly jsou povinny v rámci své působnosti
a) k zabezpečení jednotného působení všech článků kontrolního
systému
- zaměřovat v součinnosti s řídícími orgány jejich činnost na
základní úkoly rozvoje společnosti, jednotlivých odvětví,
oborů i územních celků,
- zobecňovat kontrolní poznatky nižších článků soustavy
i jiných kontrolních orgánů a využívat je ke zjednávání
nápravy v širším měřítku;
b) k prohlubování účinnosti kontroly
- systematicky sledovat a vyhodnocovat úroveň a efektivnost
práce jednotlivých článků kontrolního systému a poskytovat
jim nezbytnou pomoc; prověřovat, zda provádějí kontrolu
v souladu s potřebami národního hospodářství,
- na základě konkrétních poznatků činit opatření
k odstraňování slabin v kontrole, popř. i k další
racionalizaci uspořádání a činnosti kontrolních orgánů.
Čl.14
Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky
jako federální ústřední orgán státní správy pro oblast kontroly
plní v součinnosti s výbory lidové kontroly České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky iniciativní
a sjednocující funkci vůči celému kontrolnímu systému
k prosazování celospolečenských zájmů. 2)
Čl.15
1. Výbory lidové kontroly Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky
a) na úseku kontrolní činnosti
- věnují hlavní pozornost zásadním hospodářským úkolům
meziodvětvové povahy a dalším klíčovým úkolům, za které
bezprostředně odpovídají jednotlivá ministerstva a ostatní
ústřední orgány státní správy; v tomto směru prohlubují
spolupráci i s průřezovými orgány a zabezpečují komplexní
celostátní kontroly,
- předkládají vládám na základě kontrolních poznatků návrhy
řešení závažných problémů i podněty ke zdokonalení nástrojů
řízení a řídící praxe; v souladu s potřebami řízení
zabezpečují nebo navrhují vládám zdokonalení organizace
i výkonu kontroly,
- zabezpečují operativně pro vrcholné orgány souhrnné
kontrolní informace o závažných poznatcích z činnosti
soustavy orgánů lidové kontroly;
b) k posílení působení lidové kontroly ve všech oblastech
hospodářského a sociálního rozvoje zapojují výbory lidové
kontroly národních výborů do společných kontrolních akcí;
c) při rozvíjení práce závodních komisí lidové kontroly
- usměrňují jejich kontrolní činnost a poskytují jim pomoc
zejména v případech, kdy řešení problémů přesahuje jejich
možnosti,
- využívají poznatků těchto komisí a zabezpečují výměnu
zkušeností z jejich práce;
d) k prohloubení preventivního působení lidové kontroly a úsilí
o využívání rezerv na všech úsecích rozvíjejí publikační
činnost.
2. Výbory lidové kontroly České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky sjednocují postup výborů
lidové kontroly národních výborů, zejména při plánování kontrolní
činnosti, i jejich činnost ve všech etapách kontrolní práce.
Čl.16
Výbory lidové kontroly Československé socialistické
republiky, České socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky
a) zajišťují závaznou koordinaci kontrolní činnosti
s ministerstvy a ostatními ústředními orgány státní správy,
b) ve spolupráci s těmito orgány navrhují vládám základní
kontrolní úkoly pro výbory lidové kontroly, ministerstva
a ostatní ústřední orgány.
Čl.17
Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky
ve spolupráci s Výborem lidové kontroly České socialistické
republiky, Výborem lidové kontroly Slovenské socialistické
republiky a ústředními orgány státní správy federace i republik
zabezpečuje odbornou a politickou přípravu kontrolních
pracovníků.
Čl.18
Výbory lidové kontroly krajských národních výborů, Národního
výboru hlavního města Prahy, Národního výboru hlavního města
Slovenské socialistické republiky Bratislavy a okresních národních
výborů 3) jako kontrolní orgány těchto národních výborů a územní
články soustavy orgánů lidové kontroly
a) podílejí se na kontrole celospolečensky důležitých úkolů
zabezpečované výbory lidové kontroly Československé
socialistické republiky, České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky;
b) v samostatně prováděné kontrole se zaměřují
- na úkoly, které tyto národní výbory plní v rozvoji
národního hospodářství a v zájmu obyvatelstva v územním
obvodu,
- do oblastí, v nichž národní výbory vykonávají státní
správu;
c) předkládají plenárnímu zasedání národního výboru návrhy plánů
kontrolní činnosti s ročním vyhodnocením kontrolních poznatků
a výsledky důležitých kontrol s návrhy opatření.
Čl.19
Výbory lidové kontroly krajských národních výborů a okresních
národních výborů při rozvíjení činnosti kontrolního systému
v rámci kraje a okresu
a) zajišťují závaznou koordinaci kontrolní činnosti s jinými
státními orgány působícími v územním obvodu a na základě
zmocnění národního výboru s organizacemi řízenými nebo
spravovanými národním výborem; aktivně se podílejí na
koordinaci kontrolní činnosti komisí a odborů prováděné radou,
b) působí na zdokonalování činnosti orgánů lidové kontroly
nižších stupňů a ostatních článků kontrolního systému, s nimiž
kontrolní činnost koordinují,
c) poskytují diferencovanou pomoc výborům lidové kontroly
městských a místních národních výborů, pomáhají jim zejména
v náročnějších kontrolních akcích a výměnou zkušeností,
d) ve vztahu k závodním komisím lidové kontroly, které zřídily,
plní úkoly podle čl. 15 písm. c) těchto zásad; pomoc poskytují
též ostatním závodním komisím lidové kontroly působícím na
území národního výboru.
K poskytování pomoci výborům lidové kontroly městských
a místních národních výborů a závodním komisím lidové kontroly
využívají aktivu dobrovolných spolupracovníků.
Čl.20
Výbory lidové kontroly městských národních výborů a místních
národních výborů jako územní články soustavy působící v místech
a) zaměřují kontrolní činnost zejména na uspokojování
bezprostředních životních potřeb občanů, ochranu jejich práv
a zabezpečování veřejného pořádku; využívají svých oprávnění
k neprodlenému zjednání nápravy nedostatků a ke zlepšení
řídící a kontrolní činnosti na kontrolovaném úseku. Na základě
získaných poznatků a zkušeností pomáhají radám rozvíjet
kontrolní funkci komisí národních výborů,
b) vycházejí ve své práci z požadavků výborů lidové kontroly
vyšších stupňů, národního výboru a jeho rady, z připomínek
a stížností občanů i z vlastních poznatků,
c) předkládají plenárnímu zasedání národního výboru návrhy plánů
kontrolní činnosti, zhodnocení jejich plnění a výsledky
významnějších kontrol s návrhy opatření ke zjednání nápravy.
Čl.21
Závodní komise lidové kontroly jako články soustavy působící
v závodech nebo podnicích
a) zaměřují svou činnost především na plnění důležitých výrobních
nebo jiných úkolů organizace, např. plnění úkolů hospodářského
plánu, odhalování rezerv ve využívání základních prostředků,
ve zhodnocování surovin, materiálů, paliv a energie, kvalitu
výroby a služeb, péči o hospodárnost a ochranu majetku
v socialistickém vlastnictví, pracovní kázeň a bezpečnost
práce; zvláštní pozornost věnují vyřizování stížností,
oznámení a podnětů pracujících.
Orientují se především na problémy, jejichž řešení je
v působnosti závodu nebo podniku; přitom vycházejí z potřeb
organizace, z úkolů stanovených výborem lidové kontroly, který
je zřídil, doporučení společenských organizací a z připomínek
a námětů pracujících;
b) na základě výsledků kontrol vyžadují od vedoucích pracovníků,
popř. vedoucího organizace odstranění závad a jejich příčin;
od vedoucího organizace vyžadují též prošetření nedostatků
přesahující možnosti závodní komise.
Navrhují příslušnému výboru lidové kontroly pozastavit
provádění nezákonného rozhodnutí nebo nezákonné činnosti,
a je-li nebezpečí, že by vznikla škoda, též nehospodárného
rozhodnutí nebo nehospodárné činnosti. Upozorňují jej též na
závažné nebo déle trvající nedostatky. V nutných případech
navrhují provedení hlubší kontroly nadřízeným nebo jiným
příslušným státním orgánem.
Výsledky kontrolní činnosti předkládají rovněž výboru
organizace Komunistické strany Československa a podle povahy
věci s nimi seznamují výbory společenských organizací
a kolektivy pracujících;
c) upevňují spojení s pracujícími a působí na ně výchovně při
prosazování společenských zájmů, odstraňování nedostatků
a negativních jevů; pro aktivní účast na kontrole získávají
nejlepší pracovníky, novátory a členy brigád socialistické
práce.
III.
Kontrolní činnost průřezových ústředních orgánů
Čl.22
1. Průřezové ústřední orgány vykonávají kontrolu v rámci své
zákonné působnosti; 4) přitom vycházejí ze souboru opatření ke
zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. 5)
2. Při výkonu kontroly se řídí ustanoveními části I. těchto
zásad.
3. Při plnění svých kontrolních úkolů spolupracují navzájem,
s výbory lidové kontroly Československé socialistické republiky,
České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky
i s ostatními kontrolními orgány, vyměňují si s nimi kontrolní
poznatky a zkušenosti a dbají o jejich využití ve své činnosti.
S výbory lidové kontroly spolupracují též při přípravě návrhů
základních kontrolních úkolů podle čl. 16 písm. b) těchto zásad.
IV.
Vnitřní kontrola
Čl.23
Vnitřní kontrola v orgánech a organizacích působí jako
racionálně uspořádaný, jednotně řízený systém, který zabezpečuje
státní zájmy na všech stupních řízení a komplexně postihuje hlavní
problémy. Tvoří jej kontrolní činnost vedoucích organizací,
ostatních vedoucích pracovníků, odborných a kontrolních útvarů,
včetně technické kontroly.
Kontrola zabezpečovaná vedoucími orgánů a organizací
Čl.24
Vedoucí orgánů a organizací odpovídají za vytvoření účinného
systému vnitřní kontroly a zabezpečení jeho fungování uvnitř
organizace i ve vztahu k podřízeným organizacím. K tomu jsou
povinni
a) na základě konkrétních podmínek uspořádat kontrolu
diferencovaně, aby odpovídala organizaci a potřebám řízení,
a vymezit práva a povinnosti vedoucích pracovníků v souladu se
stanovenou dělbou práce. Pro účinnou práci vnitřní kontroly
vytvořit kádrové a materiální podmínky,
b) osobně kontrolovat zabezpečování hlavních úkolů organizace,
c) zaměřovat kontrolní činnost prováděnou kontrolním útvarem,
vedoucími pracovníky a odbornými útvary na rozhodující úkoly
organizace a důležitá opatření; schvalovat plán hlavních
kontrolních úkolů a zároveň vyhodnocovat celkovou úroveň
a účinnost kontroly,
d) zajistit, aby kontrolní zjištění byla využívána k prosazení
stanovených úkolů, vyvozování závěrů z porušení pracovních
povinností, včasnému uplatnění nároků na náhradu škody,
majetkových sankcí a jiných postihů.
Čl.25
Generální ředitelé výrobních hospodářských jednotek jsou
povinni
a) uspořádat a sjednotit systém vnitřní kontroly v oborech
v souladu s jejich funkcí základního článku řízení, hlavními
úkoly a vymezením pravomoci a odpovědnosti řídících stupňů,
b) zaměřovat kontrolu prováděnou generálním ředitelstvím na
plnění rozhodujících úkolů výrobní hospodářské jednotky jako
celku i jednotlivých podniků a jiných organizací,
c) v případech, kdy to stav plnění úkolů v podřízených
organizacích vyžaduje, posílit kontrolu prováděnou přímo
generálním ředitelstvím.
Vedoucí obdobných článků řízení 6) zajistí uspořádání
a činnost vnitřní kontroly přiměřeně podle tohoto článku.
Čl.26
Kontrola zabezpečovaná vedoucími pracovníky
1. Vedoucí pracovníci jsou povinni
a) provádět a zabezpečovat na svěřeném úseku účinnou kontrolu
plnění stanovených úkolů osobně i prostřednictvím jimi
řízených odborných útvarů; provedení kontroly podřízenými
pracovníky je však nezbavuje odpovědnosti za včasnost
a správnost kontroly v jejich působnosti a využití jejích
výsledků v řízení,
b) při kontrole se přesvědčovat o správnosti svých rozhodnutí
a podle potřeby je doplňovat; o závažných překážkách v plnění
úkolů, které sami nemohou odstranit, neprodleně vyrozumět
bezprostředně nadřízeného pracovníka,
c) při kontrole vycházet z vlastních poznatků, využívat zjištění
ostatních článků vnitřní kontroly, orgánů vnější kontroly
i jiných orgánů, údajů soustavy sociálně ekonomických
informací, zpráv a rozborů o plnění uložených úkolů; důsledně
vycházet rovněž z poznatků vyplývajících z uplatňování práva
kontroly organizace Komunistické strany Československa,
společenské kontroly Revolučního odborového hnutí
a z kontrolní aktivity Socialistického svazu mládeže,
d) spolupracovat s hlavním kontrolorem při rozvíjení vnitřního
kontrolního systému; podílet se na přípravě a realizaci plánů
hlavních kontrolních úkolů a aktivně reagovat na podněty
hlavního kontrolora k řešení věcných problémů a ke
zkvalitňování kontroly v řízeném úseku.
2. Povinnosti podle odstavce 1 písm. a) až c) plní i vedoucí
orgánů a organizací.
Čl.27
Kontrola zabezpečovaná odbornými útvary
1. Odborné útvary provádějí kontrolu v rámci své působnosti
ve vztahu k jiným útvarům nebo organizačním složkám organizace
i k podřízeným organizacím.
2. Jsou povinny
a) soustavně kontrolovat plnění stanovených úkolů; podle
specifických podmínek odvětví, oborů a stupňů řízení se
zaměřovat na
- úkoly, které jsou rozhodující pro rozvoj v oblastech,
v nichž působí,
- porovnávání výsledků se stanovenými cíli a způsoby jejich
dosahování,
- zjišťování a odstraňování příčin rozdílů mezi
zaostávajícími a dobře pracujícími obory, podniky a závody
s cílem zdokonalit řízení a zvýšit efektivnost práce
zaostávajících organizací,
- hloubkové kontroly a rozbory využívání nástrojů řízení
a dodržování stanovených pravidel a předpisů;
b) aktivně se podílet na tématických kontrolách, periodických
revizích hospodaření a šetřeních organizovaných kontrolním
útvarem; důsledně prošetřovat a vyřizovat stížnosti, oznámení
a podněty pracujících;
c) na základě výsledků kontrol, šetření a průběžných poznatků
z řídící práce neprodleně odstraňovat nežádoucí odchylky,
zjednávat účinnou nápravu a prosazovat kázeň a pořádek.
Postavení a úkoly hlavního kontrolora
Čl.28
1. V ministerstvech, ostatních ústředních orgánech státní
správy, generálních ředitelstvích, podnicích a ostatních
organizacích, kde se zřetelem k potřebám řízení je ustaven
kontrolní útvar, se zřizuje funkce hlavního kontrolora.
2. Základní povinností hlavního kontrolora je důsledně
prosazovat zájmy státu. Za tím účelem zabezpečuje správné
fungování vnitřního kontrolního systému, jeho objektivitu
a účinnost kontroly. Aktivně ovlivňuje kontrolní činnost
vykonávanou vedoucími pracovníky, odbornými útvary i kontrolu
v podřízených organizacích; k tomu je oprávněn vyžadovat
součinnost vedoucích pracovníků organizace.
3. Hlavního kontrolora jmenuje do funkce a odvolává z ní
vedoucí nadřízeného orgánu, v organizacích řízených nebo
spravovaných národním výborem rada národního výboru; 7)
v ministerstvech a ostatních ústředních orgánech státní správy jej
do funkce ustanovuje a z ní odvolává ministr nebo vedoucí
ústředního orgánu státní správy. 8)
Hlavní kontrolor řídí kontrolní útvar a podléhá vedoucímu
organizace; v odůvodněných případech, zejména přetrvávají-li
v organizaci závažné nedostatky, může si generální ředitel výrobní
hospodářské jednotky vyhradit na nezbytně nutnou dobu řízení
činnosti hlavního kontrolora této organizace.
4. Hlavní kontrolor se účastní jednání kolegia a porad vedení
a je povinen na základě poznatků z kontrolní činnosti zaujímat
stanoviska a podávat návrhy k projednávaným otázkám, zejména
k návrhu plánu a k jiným důležitým rozhodnutím; o jeho návrzích
musí být rozhodnuto.
Je oprávněn navrhovat projednání závažných otázek a dožadovat
se jejich řešení.
Čl.29
Hlavní kontrolor je povinen
a) působit k orientaci systému vnitřní kontroly na rozhodující
úkoly resortu, oboru, podniku nebo jiné organizace;
b) zabezpečovat racionální dělbu práce, zejména
- závaznou koordinaci základních úkolů jednotlivých článků
vnitřní kontroly organizace i kontrolních útvarů
podřízených organizací; zároveň dbát, aby kontrolní útvar
nenahrazoval kontrolní činnost odborných útvarů,
- v ministerstvech, jimž podléhají státní inspekce,
koordinaci kontroly prováděné těmito inspekcemi,
- aktivní účast na koordinaci prováděné orgány vnější
kontroly a spolupráci s orgány lidové kontroly;
c) zajišťovat kontrolu plnění úkolů uložených organizaci,
periodické revize hospodaření a jiná šetření a účast odborných
útvarů na této kontrolní činnosti; přitom dbát, aby tématické
kontroly a periodické revize hospodaření byly prováděny
přednostně v organizacích, v nichž se podle údajů sociálně
ekonomických informací, upozornění jiných orgánů a organizací,
kontrolních orgánů i občanů a dalších poznatků vyskytují
závažné nedostatky;
d) vyhodnocovat a využívat poznatky vnitřního kontrolního systému
včetně technické kontroly, nadřízených orgánů, vnější kontroly
a inspekcí; na základě toho podávat potřebné návrhy na řešení
věcných otázek;
e) zkoumat příčiny nedostatečné účinnosti vnitřní kontroly; činit
nebo navrhovat opatření ke zkvalitnění kontrolní práce.
Čl.30
1. Hlavní kontrolor v organizaci je dále povinen
a) oznamovat nadřízenému orgánu závažné nedostatky při zjednávání
nápravy, zejména v případech, kdy kontrolou zjištěné závady
trvají, vzniká nebezpečí větší škody na národním majetku nebo
nebyly vyvozeny přiměřené závěry vůči odpovědným pracovníkům
a vedoucí organizace neučinil přes jeho upozornění účinná
opatření; o tomto oznámení informuje vedoucího organizace,
b) nedojde-li ani na základě tohoto oznámení v přiměřené lhůtě
k zjednání nápravy, upozornit příslušný orgán vnější kontroly.
2. Nadřízený orgán, popř. příslušný orgán vnější kontroly, je
povinen se věcí neprodleně zabývat a učinit potřebná opatření.
Kontrola zabezpečovaná kontrolními útvary
Čl.31
1. Kontrolní útvary jsou povinny
a) kontrolovat plnění hlavních úkolů uložených plánem, vládou,
nadřízenými orgány, vedoucím organizace i přijatých na základě
kontroly provedené vyšším stupněm řízení nebo orgánem vnější
kontroly;
b) organizovat a provádět v součinnosti s odbornými útvary
tématické kontroly, periodické revize hospodaření a na
vyžádání orgánů činných v trestním řízení nebo v jiných
nezbytných případech potřebná šetření.
Periodicitu revizí účelně diferencovat, a to zvlášť pro
hospodářské, příspěvkové a rozpočtové organizace;
c) zabezpečovat prošetřování stížností, oznámení a podnětů
pracujících a dohled na jejich vyřizování; zajišťovat na
jejich podkladě nápravu, analyzovat příčiny vzniku stížností
a navrhovat zásadní opatření k řešení. Zvláštní pozornost
věnovat nedostatkům, které vyvolávají hromadné stížnosti.
2. V orgánech a organizacích, v nichž není vzhledem
k potřebám řízení ustaven kontrolní útvar, zajišťuje plnění
jednotlivých kontrolních úkolů pracovník pověřený vedoucím
organizace, jemuž je podřízen.
Čl.32
Kontrolní útvary
a) při výkonu kontroly postupují podle obecně závazných právních
předpisů upravujících kontrolní činnost, 9)
b) metodicky usměrňují činnost kontrolních útvarů podřízených
organizací,
c) spolupracují se závodními komisemi lidové kontroly, které
působí v organizacích, a poskytují jim pomoc,
d) vedou ústřední evidenci stížností, oznámení a podnětů podaných
organizaci.
Technická kontrola jakosti výrobků
Čl.33
1. Vedoucí výrobních organizací a orgány jim nadřízené
k zajištění vysoké jakosti výrobků a předcházení ztrátám
z nekvalitní práce v návaznosti na uplatňování systému komplexního
řízení jakosti zabezpečí, aby technická kontrola aktivně působila
na výrobu a její přípravu a vytvoří nutné předpoklady pro její
objektivitu a účinnost.
K tomu jsou povinni
a) zajistit nezávislost technické kontroly na pracovnících přímo
řídících výrobu a vybavit ji potřebnými oprávněními,
b) organizovat ji racionálně podle charakteru odvětví, oborů
i jednotlivých výrob,
c) hmotně zainteresovat její pracovníky na zabezpečování jakosti
výrobků nezávisle na hospodářských výsledcích.
2. Vedoucí výrobních organizací jsou na základě výsledků
práce technické kontroly povinni posilovat odpovědnost vedoucích
pracovníků v přípravě a v řízení výroby
a) za jakost výrobků, dodržování technologické kázně a provádění
náročné kontroly,
b) za plné využívání výsledků vstupní, mezioperační a výstupní
kontroly k neprodlenému odstranění nedostatků v kvalitě výroby
a řešení jejich příčin.
Čl.34
Vstupní kontrola
1. Vstupní kontrola zabezpečuje, aby nekvalitní suroviny,
materiály a komponenty nebyly přijímány pro výrobu.
2. Vedoucí vstupní kontroly je povinen
a) zajistit řádné prověřování kvality dodávek,
b) pozastavit převzetí dodávek, které neodpovídají stanoveným
nebo smluveným kvalitativním podmínkám,
c) o svých opatřeních, jejich důvodech a důležitých poznatcích
neprodleně informovat vedoucího závodu a podle povahy věci
další vedoucí pracovníky.
Odpovědní pracovníci zajistí potřebná opatření ve výrobě
a uplatní vůči dodavateli reklamační, popř. další nároky;
v závažných případech se dožadují nápravy též u jeho nadřízeného
orgánu a informují příslušnou zkušebnu a cenový orgán.
3. K racionálnímu provádění vstupní kontroly a zvýšení její
účinnosti je odběratel oprávněn
a) vykonávat ji, pokud to považuje za nutné, u dodavatele,
b) ověřovat jakost výrobků, jejichž vady nelze plně zjistit při
přejímce, již během výrobního procesu.
4. Odběratelé, kteří odebírají stejné výrobky od téhož
dodavatele, se podle povahy věci dohodnou na společné vstupní
kontrole u dodavatele.
5. Dodavatel je povinen umožnit odběratelům provádění vstupní
kontroly podle ustanovení odstavců 3 a 4 tohoto článku. Provedení
vstupní kontroly odběrateli u dodavatele nezbavuje dodavatele
odpovědnosti za vady výrobků.
6. Odběratel a dodavatel jsou povinni se dohodnout na
společném užívání, příp. i pořízení shodných nákladných zařízení
potřebných k vstupní a výstupní kontrole.
7. Pokud nedojde k dohodě mezi zúčastněnými organizacemi
podle ustanovení odstavců 3 až 6 tohoto článku, rozhodnou
nadřízené orgány.
Čl.35
Mezioperační kontrola
1. Mezioperační kontrola zabezpečuje, aby výsledky vadných
operací nebyly předávány do navazujících částí výrobního procesu.
2. Vedoucí mezioperační kontroly je povinen
a) zajistit běžnou kontrolu kvality pracovních operací
a v případech porušení stanovených technologických postupů
zařizovat bezprostřední odstranění závad,
b) při zjištění závažných nedostatků vadné pracovní operace
pozastavit,
c) o svých opatřeních a jejich důvodech neprodleně informovat
vedoucí pracovníky výroby, podle povahy věci i předvýrobních
etap, a o důležitých poznatcích a opatřeních, zejména
o pozastavení vadných pracovních operací, vedoucího závodu.
Odpovědní pracovníci bezodkladně provádějí potřebná opatření
k odstranění nedostatků a uplatňují odpovědnost za nekvalitní
práci.
Čl.36
Podřízení vstupní a mezioperační kontroly
K zajištění objektivity práce je vstupní a mezioperační
kontrola podřízena podle podmínek vedoucímu organizace nebo
vedoucímu útvaru řízení jakosti.
Čl.37
Výstupní kontrola
1. Výstupní kontrola zabezpečuje, aby z organizace nebyly
v rozporu se stanovenými technickými normami a smluvenými
podmínkami dodávek expedovány nejakostní výrobky. Pracuje
nezávisle na vedoucích pracovnících výrobního závodu a je povinna
posuzovat jakost výrobků objektivně a z celospolečenského
hlediska.
2. Výstupní kontrola je podřízena jako detašované pracoviště
ve výrobním závodě vedoucímu útvaru řízení jakosti nebo řediteli
podniku, v odůvodněných případech generálnímu ředitelství výrobní
hospodářské jednotky.
Generální ředitel výrobní hospodářské jednotky, popř.
ředitelé podniků rozhodnou o organizačním uspořádání výstupní
kontroly a její podřízenosti podle konkrétních podmínek.
3. Vedoucí výstupní kontroly je povinen
a) zajistit kontrolu jakosti hotových výrobků,
b) pozastavit expedici výrobků, jejichž jakost neodpovídá
technickým normám, smluveným podmínkám dodávek nebo schváleným
vzorkům,
c) o zjištěných nedostatcích a svých opatřeních bezodkladně
informovat odpovědné pracovníky výroby, vedoucího závodu
a vedoucího pracovníka, jemuž podléhá; vážné poruchy oznamovat
též nadřízenému orgánu.
Odpovědní pracovníci neprodleně rozhodnou o dalším postupu,
učiní opatření k odstranění závad a vyvodí důsledky z nekvalitní
práce.
4. Při výrazném snížení jakosti výrobků je dodavatel na
žádost odběratele povinen zavést podle charakteru výroby až
stoprocentní výstupní kontrolu do doby, než dojde k zásadní
nápravě.
Čl.38
Při dlouhodobých závadách v jakosti výrobků, zejména při
reklamacích na vyvážené výrobky, u výrob důležitých z hlediska
ochrany zdraví obyvatelstva a dalších zvlášť významných výrob,
zabezpečí příslušné ministerstvo nebo krajský národní výbor,
v oblastech technické normalizace, měrové služby
a zkušebnictví 10) za účasti Úřadu pro normalizaci a měření,
opatření k dosažení stanovené jakosti výrobků.
Čl.39
1. Vedoucí výrobních organizací a orgány jim nadřízené jsou
povinni podle směrnic příslušných ústředních orgánů zaměřit osobní
hmotnou zainteresovanost
a) vstupní kontroly na snižování rozsahu nekvalitní výroby
a zmetků způsobených vadami materiálu a vstupních komponentů,
b) mezioperační kontroly na minimalizaci pozastávek navazujících
kontrolních pracovišť, zejména výstupní kontroly,
c) výstupní kontroly na to, aby nepropouštěla k expedici výrobky,
které neodpovídají technickým normám, smluveným podmínkám
dodávek, nebo jsou jinak nejakostní.
2. Pracovníkům technické kontroly se přiznávají odměny
a prémie nezávisle na zdrojích pobídkové složky mzdových
prostředků; nebudou-li k tomu účelu vytvořeny potřebné prostředky,
je nutno využít rezerv organizace, popřípadě nadřízeného orgánu.
Odměny a prémie se pracovníkům technické kontroly krátí, pokud
nesplní stanovené ukazatele.
Čl.40
Vedoucí výrobních organizací jsou povinni pro řádný výkon
technické kontroly
a) zajistit podle povahy výroby v technologické dokumentaci
závazné kontrolní postupy pro výrobní operace i pro technickou
kontrolu,
b) zabezpečovat komplexní vybavení výroby i technické kontroly
progresivní kontrolní a měřící technikou.
Čl.41
Vedoucí výrobních organizací rozvíjejí ve spolupráci se
společenskými organizacemi, zejména s Revolučním odborovým hnutím,
Socialistickým svazem mládeže a Československou vědeckotechnickou
společností iniciativní úsilí pracujících o vysokou kvalitu výroby
účinnými formami samokontroly.
Čl.42
Ustanovení čl. 33-37, 39-41 těchto zásad se vztahují i na
technickou kontrolu jakosti služeb.
Čl.43
Vedoucí pracovníci a řídící orgány vycházejí při aplikaci
zásad pro technickou kontrolu ze specifických podmínek
jednotlivých odvětví a oborů.
V.
Kontrolní činnost národních výborů
Čl.44
1. Orgány národních výborů, jejich plenární zasedání, rada,
komise a odbory, provádějí kontrolu v rámci své působnosti
stanovené zákonem o národních výborech 11) a navazujícími
předpisy; řídí se rovněž ustanoveními části I. těchto zásad.
2. Plenární zasedání národního výboru schvaluje plány
kontrolní činnosti výboru lidové kontroly a projednává výsledky
důležitých kontrol s návrhy opatření. Podle potřeby vyžaduje
provedení kontroly a předložení kontrolních zpráv v jakékoliv
další otázce, která patří do působnosti národního výboru.
3. Rada národního výboru využívá výsledků kontrolní činnosti
ke zkvalitnění práce odborů národního výboru, hospodářských,
rozpočtových a jiných organizací řízených nebo spravovaných
národním výborem a orgánů národních výborů nižších stupňů. Je-li
to účelné pro její řídící činnost, může si vyžádat provedení
prověrky nebo revize.
4. Komise národního výboru spolupracují s výborem lidové
kontroly a využívají kontrolních poznatků k plnění svých úkolů.
5. Odbory národního výboru se aktivně účastní na tématických
kontrolách a šetřeních organizovaných výborem lidové kontroly
a revizích prováděných finančním odborem; důsledně prošetřují
a vyřizují stížnosti, oznámení a podněty pracujících. Na základě
výsledků kontrol a průběžných poznatků z řídící práce neprodleně
odstraňují nedostatky a prosazují kázeň a pořádek.
Organizační odbory národních výborů provádějí běžnou kontrolu
plnění úkolů vyplývajících z usnesení vlády republiky a národních
výborů vyšších stupňů, dále z usnesení plenárního zasedání a rady
národního výboru. Sledují a zajišťují, aby uložené úkoly byly ve
stanovených lhůtách plněny, a v případě potřeby provádějí
operativní šetření.
Revizní oddělení finančních odborů národních výborů provádějí
v rámci působnosti příslušných národních výborů periodické revize
hospodaření i jiné revize uložené plenárním zasedáním nebo radou
národního výboru, anebo vyžádané od národního výboru příslušnými
orgány činnými v trestním řízení.
VI.
Státní inspekce
Čl.45
Řídící orgány, jimž podléhají státní inspekce, jsou povinny
a) zajistit v činnosti státních inspekcí ochranu společenských
zájmů i práv občanů,
b) zabezpečit racionální uspořádání státních inspekcí, soustavně
zlepšovat jejich řízení a systém práce a určovat jim zásadní
směry činnosti.
Čl.46
Vedoucí státních inspekcí jsou povinni
a) soustřeďovat jejich činnost v rámci zákonné působnosti těchto
orgánů 12) na hlavní problémy úseků, v nichž působí;
b) zajistit, aby státní inspekce
- odhalovaly příčiny zjištěných nedostatků, podle povahy věci
i u vyšších článků řízení,
- zjišťovaly odpovědnost za vznik nebo trvání nedostatků
a v odůvodněných případech uplatňovaly postihy proti
organizacím i odpovědným osobám,
- při výkonu kontroly rozvíjely součinnost s národními výbory
a jejich aktivy, s pracujícími a jejich společenskými
organizacemi, zejména s Revolučním odborovým hnutím
a Socialistickým svazem mládeže, a spolupracovaly
s kontrolními orgány v prověřovaných organizacích, popř.
s orgány vnější kontroly;
c) podle výsledků kontrol uplatňovat zásadní opatření k trvalému
odstranění nedostatků a v nutných případech vyžadovat zásah
nadřízeného orgánu; na základě zobecnění kontrolních poznatků
navrhovat orgánům řídícím kontrolované organizace opatření ke
zkvalitnění řízení, kontroly, uplatňování ekonomických
nástrojů i k celkovému zlepšení práce v příslušných úsecích
a zabezpečovat systematickou kontrolu jejich plnění.
VII.
Společná a závěrečná ustanovení
Čl.47
Orgán, který provedl kontrolu, je povinen zanechat
v kontrolované organizaci záznam o jejím výsledku; záznamy evidují
a uschovávají kontrolní útvary.
Čl.48
Nedodržování zásad se posuzuje jako vážné porušení státní
disciplíny.
Čl.49
Zrušují se
- Zásady k zajištění kontroly v národním hospodářství a ve státní
správě, schválené usnesením vlády Československé socialistické
republiky ze dne 9. ledna 1975 č. 3, uveřejněné pod č. 5/1975
Sbírky zákonů,
- Zásady k zajištění kontroly v národním hospodářství a ve státní
správě České socialistické republiky, schválené usnesením vlády
České socialistické republiky ze dne 26. března 1975 č. 60,
uveřejněné pod č. 40/1975 Sbírky zákonů,
- Zásady zajištění kontroly v národním hospodářství a ve státní
správě Slovenské socialistické republiky, schválené usnesením
vlády Slovenské socialistické republiky ze dne 11. června 1975
č. 175, uveřejněné pod č. 77/1975 Sbírky zákonů.
Čl.50
Zásady nabývají účinnosti dnem vyhlášení.
Dr. Štrougal v. r.
Korčák v. r.
Dr. Colotka v. r.
1) Pokud jde o odpovědnost trestní, podle § 8 odst. 1 trestního
řádu.
2) Výbory lidové kontroly ČSSR, ČSR a SSR plní úkoly uvedené
v čl. 14-16 v souladu s ustanoveními zákona č. 103/1971 Sb.,
o lidové kontrole, zákona ČNR č. 116/1971 Sb., o výborech
a komisích lidové kontroly, a zákona SNR č. 121/1971 Sb.,
o lidové kontrole v SSR.
3) Dále jen "výbory lidové kontroly krajských národních výborů
a okresních národních výborů".
4) Zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev,
zákon č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování, zákon
č. 144/1970 Sb., o Státní bance československé, zákon ČNR
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy ČSR, zákon SNR č. 207/1968 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy SSR,
zákon ČNR č. 134/1973 Sb., o působnosti orgánů ČSR v oblasti
cen, zákon SNR č. 135/1973 Sb., o působnosti orgánů SSR
v oblasti cen, a předpisy vydané k jejich provedení.
5) Příloha k usnesení vlády ČSSR ze dne 31. ledna 1980 č. 42,
k usnesení vlády ČSR ze dne 20. února 1980 č. 35 a k usnesení
vlády SSR ze dne 6. února 1980 č. 37 a pravidla a směrnice
vydané na jejich základě.
6) § 19 nařízení vlády ČSSR č. 91/1974 Sb., o organizaci výrobních
hospodářských jednotek a o jejich statutech.
7) § 27 odst. 4 a § 65 odst. 2 zákoníku práce.
8) § 27 odst. 2 zákoníku práce.
9) Vyhláška ministra státní kontroly č. 75/1959 Ú. l. (Ú. v.),
kterou se vydávají metodické pokyny pro kontrolní činnost.
10) Zákon č. 96/1964 Sb., o technické normalizaci.
Zákon č. 35/1962 Sb., o měrové službě, ve znění zákona
č. 57/1975 Sb.
Zákon č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví.
11) Zákon č. 69/1967 Sb., o národních výborech, v úplném znění
vyhlášeném pro ČSR předsednictvem ČNR pod č. 28/1972 Sb. a pro
SSR předsednictvem SNR pod č. 27/1972 Sb.
12) Jde zejména o zákon č. 64/1962 Sb., kterým se rozšiřuje
působnost Státní energetické inspekce, zákon č. 122/1962 Sb.,
o státní zemědělské, potravinářské a obchodní inspekci, zákon
č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování ovzduší, zákon
ČNR č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství,
a zákon SNR č. 135/1974 Sb., o státní správě ve vodním
hospodářství.