59/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 24. února 2000
o veřejné podpoře
Změna: 130/2002 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti
veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími
z Evropské dohody.1)
(2) Tento zákon se nevztahuje na veřejné podpory poskytované
do oblasti zemědělství a rybolovu.
§ 2
Veřejná podpora
(1) Veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo
hrozícím narušením hospodářské soutěže tím, že zvýhodňuje určité
podnikání2) nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen
obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je
neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské
dohody a je zakázána.
(2) Zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento
zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské
soutěže3) (dále jen "Úřad") nepovolil výjimku.
§ 3
Základní pojmy
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) veřejnou podporou jakákoliv forma podpory, včetně programů
veřejné podpory, nebo výhod zvýhodňujících podnikání2) nebo
odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem,
jiným správním úřadem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná
z veřejných prostředků,
b) veřejnými prostředky prostředky státního rozpočtu včetně
prostředků splatných a neuhrazených, prostředky státních
finančních aktiv,4) státních fondů, Fondu národního majetku
České republiky,5) veřejného zdravotního pojištění, České
národní banky sloužící bezpečnému fungování a účelnému rozvoji
bankovního systému, prostředky rozpočtů územních samosprávných
celků, prostředky právnických osob vlastněných státem plně nebo
v míře, která mu v nich umožňuje vykonávat přímou nebo nepřímou
kontrolu,6) pokud jsou tyto prostředky používány způsobem
neodpovídajícím principům trhu, především principu dosažení
nejvyšší míry zisku, anebo prostředky vyplývající z poskytnuté
výhody,
c) poskytovatelem veřejné podpory ten, kdo rozhoduje o jejím
poskytnutí,
d) navrhovatelem veřejné podpory orgán, v jehož čele stojí člen
vlády České republiky, který předkládá vládě České republiky
návrh na poskytnutí veřejné podpory nebo návrh programu veřejné
podpory,
e) příjemcem veřejné podpory právnická nebo fyzická osoba, v jejíž
prospěch bylo rozhodnuto o poskytnutí veřejné podpory,
f) mírou veřejné podpory podíl výše veřejné podpory k nákladům,
které smějí být podpořeny, vyjádřený v procentech,
g) orgánem veřejné správy orgán státní správy nebo orgán
samosprávy,
h) programem veřejné podpory souhrn podmínek pro poskytnutí
jednotlivých veřejných podpor včetně stanovení jejich míry.
ČÁST DRUHÁ
VÝJIMKY ZE ZÁKAZU VEŘEJNÉ PODPORY
§ 4
Obecné výjimky
(1) Zákaz uvedený v ustanovení § 2 odst. 1 se nevztahuje na
veřejnou podporu
a) malého rozsahu poskytnutou příjemci v tříletém období
počínajícím dnem, kdy bylo poskytování veřejné podpory
zahájeno, celkově nepřesahující částku v Kč odpovídající
100 000 EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou
národní bankou platným ke dni prvního poskytnutí dané veřejné
podpory, nezahrnující podporu při vývozu; tato výjimka neplatí
pro veřejnou podporu poskytovanou uhelnému a ocelářskému
průmyslu, dopravě a průmyslu stavby lodí,
b) sociálního charakteru poskytovanou jednotlivým spotřebitelům za
podmínky, že se poskytuje bez diskriminace založené na původu
výrobků,
c) určenou k náhradě škody způsobené živelní pohromou7) nebo jinou
mimořádnou událostí.
(2) Úřad může vyhláškou povolit skupinovou výjimku ze zákazu
veřejné podpory podle § 2 odst. 1, zejména veřejné podpory ve
prospěch malého a středního podnikání, veřejné podpory vědě
a výzkumu, veřejné podpory na ochranu životního prostředí, veřejné
podpory zaměstnanosti a vzdělávání, veřejné podpory regionálního
charakteru.
§ 5
Zvláštní výjimky
Úřadem může být rozhodnutím povolena výjimka ze zákazu veřejné
podpory podle § 2 odst. 1, zejména u veřejných podpor, které mají
a) napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou
životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné
podpory regionálního charakteru,
b) přispět uskutečnění některého významného projektu společného
zájmu České republiky a Evropské Unie (dále jen "společný
zájem") nebo napravit vážnou poruchu v hospodářství České
republiky,
c) usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit nebo oblastí,
pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou
a členskými státy Evropské Unie v míře, jež by byla v rozporu
se společným zájmem,
d) napomoci kultuře a zachování kulturního dědictví, jestliže
neovlivní podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými
státy Evropské Unie a hospodářské soutěže v míře odporující
společnému zájmu.
ČÁST TŘETÍ
ŘÍZENÍ O POVOLOVÁNÍ VÝJIMEK
PŘED ÚŘADEM
§ 6
Průběh řízení
(1) Řízení o povolení výjimky se zahajuje buď na základě
"Žádosti o povolení výjimky" podle vzoru uvedeného v příloze
tohoto zákona, kterou podává Úřadu poskytovatel veřejné podpory,
je-li poskytovatelem veřejné podpory vláda České republiky,
navrhovatel veřejné podpory (dále jen "účastník řízení"), nebo
z vlastního podnětu Úřadu.
(2) Úřad může v průběhu řízení vyzvat jeho účastníka
k potřebné součinnosti, zejména k doplnění údajů potřebných
k posouzení žádosti.
(3) Po posouzení žádosti vydá Úřad rozhodnutí o slučitelnosti
veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími
z Evropské dohody, jímž výjimku z obecného zákazu poskytnutí
veřejné podpory uvedeného v ustanovení § 2 odst. 1
a) povolí,
b) povolí pouze za stanovených podmínek, nebo
c) nepovolí.
(4) Úřad zahájené řízení rozhodnutím zastaví, jestliže
a) zjistí, že se v posuzovaném případě nejedná o veřejnou podporu,
b) účastník řízení neposkytne Úřadu potřebnou součinnost nutnou
k vydání rozhodnutí, zejména nedoplní-li údaje potřebné
k posouzení žádosti.
(5) Proti rozhodnutí Úřadu podle této části s výjimkou
odstavce 4 nelze podat rozklad. Rozhodnutí Úřadu je přezkoumatelné
soudem.
§ 7
(1) Požádá-li Komise Evropských společenství8)
o konzultaci,9) Úřad takovou konzultaci zahájí a bezodkladně
informuje poskytovatele a navrhovatele veřejné podpory.
(2) Po dobu konzultací Úřad svým rozhodnutím řízení přeruší.
Pokud je řízení přerušeno, lhůty podle tohoto zákona neběží.
(3) Vydá-li Výbor přidružení10) po projednání veřejné podpory
doporučení, postupuje Úřad v souladu s tímto doporučením.
ČÁST ČTVRTÁ
INFORMAČNÍ POVINNOST, EVIDENCE A KONTROLA
POSKYTOVÁNÍ VEŘEJNÝCH PODPOR
§ 9
(1) Poskytovatel veřejné podpory, je-li poskytovatelem
veřejné podpory vláda České republiky, navrhovatel je povinen
informovat Úřad o poskytnuté veřejné podpoře.
(2) Úřad vede evidenci poskytnutých veřejných podpor
a kontroluje, zda byly poskytnuty v souladu s tímto zákonem.
(3) Úřad může u příjemce veřejné podpory kontrolovat, zda
byla tato veřejná podpora využita v souladu s tímto zákonem.
(4) Příjemce veřejné podpory je povinen Úřadu poskytnout
úplné a pravdivé podklady a informace potřebné pro provedení
kontroly podle odstavce 3.
(5) Při kontrole podle odstavce 3 Úřad postupuje podle
zvláštního právního předpisu.13)
ČÁST PÁTÁ
ŘÍZENÍ O ZRUŠENÍ POSKYTNUTÉ VEŘEJNÉ PODPORY
§ 10
(1) Řízení o zrušení poskytnuté veřejné podpory se zahajuje
z podnětu Úřadu, a to nejpozději do 10 let od poskytnutí veřejné
podpory.
(2) Účastníkem řízení podle této části je poskytovatel, nebo
je-li poskytovatelem veřejné podpory vláda České republiky,
navrhovatel a příjemce veřejné podpory.
(3) Účastníci řízení jsou povinni poskytnout Úřadu na jeho
vyžádání veškeré úplné a pravdivé podklady a informace potřebné
pro jeho rozhodnutí.
(4) Úřad uloží poskytovateli, nebo navrhovateli povinnost
neprodleně zastavit poskytování veřejné podpory, zjistí-li, že
a) poskytnutá nebo poskytovaná veřejná podpora byla poskytnuta
v rozporu s rozhodnutím Úřadu podle § 6 odst. 3, nebo
b) veřejná podpora byla poskytnuta před nabytím právní moci
rozhodnutí, nevztahuje-li se na ni § 4,
c) veřejná podpora není příjemcem využívána v souladu s podmínkami
stanovenými v rozhodnutí podle § 6 odst. 3.
(5) Úřad vydá v případech uvedených v odstavci 4 písm. a)
a c) rozhodnutí o povinnosti
a) poskytovatele, nebo navrhovatele upravit podmínky poskytování
veřejné podpory v Úřadem stanovené lhůtě, nebo
b) příjemce odvést veřejnou podporu poskytovateli, je-li
poskytovatelem vláda České republiky, navrhovateli v Úřadem
stanovené lhůtě, a to ode dne, kdy veřejná podpora nebyla
poskytnuta v souladu s tímto zákonem, nevznikla-li již příjemci
povinnost odvést poskytnutou veřejnou podporu podle zvláštního
právního předpisu.14)
(6) Příjemce je zároveň povinen uhradit úrok za každý den ode
dne, kdy veřejná podpora nebyla poskytnuta či využita v souladu
s tímto zákonem, ve výši odpovídající diskontní úrokové sazbě
České národní banky zvýšené o 4 procentní body platné vždy v první
den příslušného kalendářního čtvrtletí, je-li veřejná podpora
odváděna podle tohoto zákona. Úroky se odvádějí do státního
rozpočtu. Úroky vybírá a vymáhá Úřad.
(7) V případě, že veřejná podpora nebyla poskytnuta ze strany
poskytovatele v souladu s tímto zákonem a poskytovatelem je stát
či územní samosprávný celek v rámci samostatné působnosti,
odpovídá poskytovatel za případnou škodu, která příjemci vznikla,
podle zvláštního právního předpisu.15)
(8) V případě, že rozhodnutí o zrušení poskytnuté veřejné
podpory vychází z rozhodnutí o slučitelnosti podle § 6 odst. 3,
které není v souladu s tímto zákonem, odpovídá Úřad za případnou
škodu podle zvláštního zákona.15)
(9) Jestliže Úřad zjistí, že veřejná podpora nebyla
poskytnuta nebo využita v rozporu s tímto zákonem, vydá
rozhodnutí, jímž řízení zastaví.
(10) Proti rozhodnutí Úřadu podle části páté se nelze odvolat
ani podat rozklad. Rozhodnutí Úřadu je přezkoumatelné soudem ve
lhůtě 10 měsíců od doručení rozhodnutí Úřadu o zrušení poskytnuté
veřejné podpory.
§ 11
Pokuty
(1) Za nesplnění informační povinnosti podle § 9 odst. 1 může
Úřad uložit poskytovateli nebo navrhovateli pokutu do výše 1 %
z poskytnuté veřejné podpory.
(2) Za nesplnění povinnosti podle § 9 odst. 4 může Úřad
uložit příjemci veřejné podpory pokutu až do výše 500 000 Kč.
(3) Za nesplnění vykonatelného rozhodnutí vydaného podle
§ 10 odst. 4 může Úřad uložit účastníkům řízení pokutu až do výše
poskytnuté veřejné podpory.
(4) Pokutu podle předchozích odstavců lze uložit do 3 let od
zjištění porušení povinnosti, nejpozději však do 10 let, kdy byla
tato povinnost porušena.
(5) Pokuty vybírá a vymáhá Úřad a jsou příjmem státního
rozpočtu.
ČÁST ŠESTÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 12
Úřad do jednoho roku od nabytí účinnosti tohoto zákona
zpracuje seznam poskytovaných veřejných podpor a programů
veřejných podpor, včetně veřejných podpor, jejichž poskytování
bylo zahájeno a nebylo ukončeno před účinností tohoto zákona.
§ 13
K provedení § 9 vydá Úřad vyhlášku upravující lhůty, ve
kterých je informační povinnost plněna, a obsah informační
povinnosti jako označení příjemce, výše a forma dané veřejné
podpory, prohlášení, že nebyl překročen stanovený limit, a další
informace požadované vždy podle jednotlivého druhu veřejné
podpory.
§ 14
(1) Úřad zveřejňuje rozhodnutí vydaná podle tohoto zákona ve
Sbírce rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
(2) Lhůtu podle § 6 odst. 1 lze aplikovat nejdříve ke dni
11. července 1998, kdy nabylo účinnosti rozhodnutí č. 1/1998 Rady
přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy
na jedné straně a Českou republikou na straně druhé ze dne
24. června 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění
ustanovení o státní podpoře.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
1) Čl. 64 sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody
zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich
členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně
druhé.
2) Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
3) Zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže, ve znění zákona č. 187/1999 Sb.
4) § 18 odst. 1 zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).
5) Zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve
věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
6) § 8 odst. 2 zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské
soutěže, ve znění zákona č. 286/1993 Sb.
7) § 24 odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve
znění pozdějších předpisů.
8) Čl. 1 sdělení č. 225/1998 Sb., o přijetí rozhodnutí č. 1/1998
Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich
členskými státy na jedné straně a Českou republikou na straně
druhé ze dne 24. června 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro
uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v článku 64
(1) (iii) a (2), podle článku 64 (3) Evropské dohody
zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich
členskými státy na jedné straně a Českou republikou na straně
druhé.
9) Čl. 7 sdělení č. 225/1998 Sb.
10) Čl. 104 a následující sdělení č. 7/1995 Sb.
11) § 17 zákona č. 513/1991 Sb.
12) Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů.
13) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších
předpisů.
14) Například § 30 zákona č. 576/1990 Sb.
15) Zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb.,
o notářích a jejich činnosti (notářský řád).
16) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve
znění zákona č. 29/2000 Sb.