168/1995 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu České republiky
Jménem České republiky
Ústavní soud České republiky rozhodl dne 7. června 1995 v plénu
o návrhu prezidenta republiky na zrušení § 34 zákona České národní
rady č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů
a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve
výstavbě, ve znění zákonů č. 164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb.,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
Dne 20. ledna 1995 Ústavní soud obdržel návrh prezidenta
republiky na zrušení ustanovení § 34 zákona České národní rady č.
360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů
a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve
výstavbě, ve znění zákonů č. 164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., pro
rozpor s čl. 1 Listiny základních práv a svobod vyhlášené
Předsednictvem České národní rady pod č. 2/1993 Sb. jako součást
ústavního pořádku České republiky a s čl. 1 Ústavy České
republiky.
Navrhovatel uvedl, že zákon ČNR č. 360/1992 Sb. zavedl
s účinností od 7. 7. 1992 jako zvláštní podmínku pro provozování
vymezených činností ve výstavbě získání autorizace v příslušném
oboru. Ověření způsobilosti autorizací zákon ukládá fyzickým
osobám, chtějí-li vykonávat vybrané odborné činnosti ve výstavbě.
Právnické a fyzické osoby podnikající podle obchodního zákoníku
mohou vykonávat vybrané činnosti ve výstavbě též pouze tehdy,
zajišťují-li jejich výkon autorizovanými osobami (zaměstnanci).
Podmínkou pro získání autorizace jsou: občanství České republiky
a trvalý pobyt v České republice, plná způsobilost k právním
úkonům, bezúhonnost, vysokoškolské vzdělání v příslušném oboru,
odborná praxe v předepsané délce, úspěšné složení zkoušky odborné
způsobilosti a složení předepsaného slibu.
Zákon v § 10 a 11 zároveň stanovil podmínky zániku, odejmutí
a pozastavení autorizace; v § 12 až 16 autorizovaným osobám ukládá
povinnosti, mezi něž patří i povinnost uzavřít pojištění
z odpovědnosti za škody způsobené výkonem této činnosti (§ 16)
a povinnost podrobit se disciplinární odpovědnosti
a disciplinárnímu řízení (§ 20 až 22) při porušení povinností
stanovených v tomto zákoně.
Ustanovení § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb., ve znění zákonů č.
164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., umožňuje osobám vlastnícím
oprávnění k projektové činnosti nebo osvědčení zvláštní
způsobilosti k výkonu činnosti ve výstavbě, vydaných na základě
předpisů platných před účinností zákona ČNR č. 360/1992 Sb., tj.
před 7. 7. 1992, vykonávat vybrané činnosti podle tohoto zákona.
Pro získání oprávnění nebo osvědčení podle předchozí úpravy (zákon
č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění zákona č. 103/1990 Sb. a zákona č. 262/1992 Sb.,
vyhláška Federálního ministerstva pro technický a investiční
rozvoj č. 8/1983 Sb., o zvláštní způsobilosti k některým činnostem
ve výstavbě, ve znění vyhlášky č. 73/1987 Sb., vyhláška Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj č. 186/1990 Sb.,
o oprávnění k projektové činnosti) a pro výkon těchto profesí
platily podstatně jiné, méně náročné podmínky, než byly zavedeny
zákonem ČNR č. 360/1992 Sb. Zákonodárce proto v původním § 34
tohoto zákona stanovil platnost dřívějších oprávnění pouze na
určitou - přechodnou - dobu, a to do jednoho roku od účinnosti
zákona (tj. do 7. 7. 1993), kterou pak prodloužil zákonem č.
164/1993 Sb. do 31. 12. 1994.
Smyslem této přechodné úpravy bylo, aby po stanovenou dobu
občané žádající o autorizaci měli možnost splnit podmínky zákona
a předložit požadované náležitosti a příslušné komory, které zákon
teprve ustavil, mohly organizačně zabezpečit nová oprávnění
o způsobilosti k výkonu v určených stavebních oborech
a činnostech.
Tento záměr přechodného opatření je patrný i z dosud platného
čl. II zákona č. 262/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební
zákon), ve znění zákona č. 103/1990 Sb., podle něhož právnické
a fyzické osoby podnikající v oboru stavebnictví nemohou po
uplynutí stanovené lhůty vybrané činnosti ve výstavbě zajišťovat,
nemají-li předepsaný průkaz odborné způsobilosti - autorizaci.
Náročnější požadavky na výkon povolání ve vybraných profesích ve
stavebnictví promítnuté v celém zákoně ČNR č. 360/1992 Sb. jsou
odůvodněné veřejným zájmem ochrany třetích osob, např. pokud jde
o bezpečnost staveb, povinné zákonné pojištění apod. Prozatím
nebyly zákonodárcem změněny a platí pro všechny občany.
Poslední úpravou zákona ČNR č. 360/1992 Sb. zákonem č.
275/1994
Sb. však byla z § 34 vypuštěna lhůta "pouze do 31. 12. 1994",
a tak v rozporu s původním záměrem zákonodárce se přechodné
opatření zákona stalo trvalou součástí zákonné úpravy.
V důsledku takové právní úpravy se tak určitému okruhu osob
umožnilo na neomezenou dobu vykonávat kvalifikovanou stavební
a projektovou činnost, na které je významný veřejný zájem, bez
předepsané autorizace.
Navrhovatel posuzoval, nakolik je tato právní situace v souladu
s ústavní zásadou rovnosti v právech vyjádřenou v čl. 1 Listiny
základních práv a svobod, která je pojímána jako relativní právní
rovnost subjektů a která vyžaduje, aby bylo uplatňováno stejné
právo za stejných faktických poměrů. V tomto směru navrhovatel
vycházel z rozhodnutí č. 11/1992 Sbírky usnesení a nálezů
Ústavního soudu ČSFR, jehož se i Ústavní soud dovolává, např. ve
svých nálezech č. 3 a 9 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu
ČR, svazek č. 1. Z této zásady plyne, že neodůvodněné rozdíly,
které tuto zásadu porušují, je třeba považovat za protiústavní.
Zákonodárce napadeným § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zavedl dva různé režimy podmínek pro výkon
jednoho povolání, přičemž neměl pro to racionální ani objektivní
důvody. Důvod, který byl vyjádřen v důvodové zprávě k zákonu č.
275/1994 Sb., že "tato problematika bude upravena novou zákonnou
úpravou v návaznosti na novelu stavebního řádu", nelze akceptovat.
Navrhovatel zákona se nemůže zavazovat k tomu, co v budoucnosti
přijme nebo nepřijme Parlament.
Navrhovatel v napadeném ustanovení shledává i porušení čl. 1
Ústavy, podle něhož je Česká republika právní stát založený i na
úctě k právu.
Jedním z principů právního státu je princip právní jistoty,
který je určující pro každý demokratický právní stát (viz nález č.
15/1993 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR). Tím, že
zákonodárce provedl pouze změnu § 34, z přechodného opatření
učinil stav trvalý, přičemž toto nepromítl i do ostatních
navazujících ustanovení zákona řešících práva a povinnosti
autorizovaných osob (tj. co by z nové právní úpravy autorizace se
mělo vztahovat na osoby, kterým bylo uděleno oprávnění nebo
osvědčení k výkonu činností ve výstavbě podle starých předpisů,
např. povinné pojištění, disciplinární odpovědnost), porušil
princip právní jistoty tak, jak má na mysli citovaný čl. 1 Ústavy.
Parlament České republiky jako účastník řízení ve svém
vyjádření, které podepsal předseda Poslanecké sněmovny PhDr. Milan
Uhde, uvedl, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že zákon je
v souladu s Ústavou a právním řádem České republiky a že je nyní
na Ústavním soudu, aby v souvislosti s návrhem prezidenta
republiky posoudil ústavnost tohoto zákona a vydal příslušné
rozhodnutí. Vyslovil přesvědčení, že napadenou právní úpravou,
jejímž smyslem je ponechat různé druhy oprávnění až do doby, kdy
bude věc komplexně řešena novým zákonem, nedošlo k porušení
principu rovnosti, protože je na vůli zákonodárce, zda předchozí
získaná oprávnění prohlásí dříve či později za oprávnění
rovnocenná oprávněním získaným podle pozdějšího zákona či nikoliv.
Ústavní soud zjistil ze Sbírky zákonů, že pod č. 360/1992 Sb.
byl vyhlášen zákon České národní rady ze dne 7. května 1992
o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání
autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Podle 34
osoby, kterým bylo uděleno oprávnění k projektové činnosti nebo
osvědčení zvláštní způsobilosti k výkonu činností ve výstavbě
podle dosavadních předpisů (zákon č. 50/1976 Sb., ve znění zákona
č. 103/1990 Sb. a zákona č. 262/1992 Sb., vyhláška Federálního
ministerstva pro technický a investiční rozvoj č. 8/1983 Sb., ve
znění vyhlášky č. 73/1987 Sb., a vyhláška Státní komise pro
vědeckotechnický a investiční rozvoj č. 186/1990 Sb.), mohou
vykonávat vybrané činnosti podle tohoto zákona pouze do jednoho
roku ode dne účinnosti tohoto zákona. Zákon nabyl účinnosti dnem
7. července 1992. Ještě před uplynutím roční lhůty dne 20. května
1993 však přijal Parlament České republiky zákon č. 164/1993 Sb.,
kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 360/1992 Sb. V čl. I bodu
2 této novely bylo stanoveno, že v § 34 se slova "pouze do jednoho
roku ode dne účinnosti tohoto zákona" nahrazují slovy "pouze do
31. prosince 1994". Legislativní vývoj této právní úpravy byl
dovršen zákonem Parlamentu České republiky z 28. prosince 1994 č.
275/1994 Sb., kterým byl § 34 zákona České národní rady č.
360/1992 Sb., ve znění zákona č. 164/1993 Sb., změněn tak, že
slova "pouze do 31. prosince 1994" se vypouštějí.
Také ze Sbírky zákonů, jakož i ze sdělení předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky, sněmovního tisku č. 1299
a těsnopisecké zprávy o 25. schůzi Poslanecké sněmovny Ústavní
soud dále zjistil, že Poslanecká sněmovna projednávala druhou
novelu zákona na základě zákonodárné iniciativy poslance Miloslava
Výborného a dalších 12 poslanců. Předkladatelé v důvodové zprávě
uvedli, že zákonem ČNR č. 360/1992 Sb. byly mimo jiné zřízeny
Česká komora architektů a Česká komora autorizovaných inženýrů
a techniků činných ve výstavbě, jimž bylo svěřeno udělovat na
podkladě písemných žádostí a za podmínek stanovených zákonem
autorizaci, kterou zákon definuje jako oprávnění fyzických osob
k výkonu odborných činností ve výstavbě a současně jako zvláštní
podmínku provozování živnosti. Přechodné ustanovení § 34
připustilo, aby výjimkou z této zásady mohly vybrané činnosti
podle zákona vykonávat i osoby, kterým bylo uděleno oprávnění
k projektové činnosti nebo osvědčení zvláštní způsobilosti
k výkonu činností ve výstavbě podle dosavadních předpisů i bez
autorizace, avšak pouze do 7. května (správně července) 1993
a později do 31. prosince 1994. Navrhovanou novelou se předpokládá
zrušit toto omezení úplně s tím, že tato problematika bude
upravena novou zákonnou normou v návaznosti na novelu stavebního
zákona. Předlohou zákona se zabývaly hospodářský výbor, výbor pro
veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a výbor pro
vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a všechny tři výbory
doporučily její schválení (sněmovní tisk 1364). Na schůzi
Poslanecké sněmovny předlohu novely zákona ČNR č. 360/1992 Sb., ve
znění zákona č. 164/1993 Sb., odůvodnil poslanec Josef Ullmann,
který závěr důvodové zprávy rozvedl tak, že původní časové omezení
vycházelo z předpokladu, že během roku 1994 dojde ke komplexní
zákonné úpravě profesních komor, což se však nestalo, neboť nebyly
přijaty novely ani stavebního zákona a živnostenského zákona, ani
např. zákona o vysokých školách, a proto bude lepší časový limit
platnosti oprávnění k projektové činnosti a osvědčení zvláštní
způsobilosti k výkonu činností ve výstavbě prozatím úplně zrušit
do doby, kdy nový a lepší zákon bude schopen tuto záležitost lépe
vyřešit. Schůze Poslanecké sněmovny dne 8. prosince 1994 bylo
přítomno 117 poslanců, z nichž 110 poslanců hlasovalo pro, 1
poslanec hlasoval proti, 3 poslanci se hlasování zdrželi a 3
poslanci nehlasovali. Poslanecká sněmovna setrvala na zákonu dne
27. prosince 1994 po jeho vrácení prezidentem republiky, a to
rovněž potřebným zvýšeným kvórem. Tuto skutečnost deklarovala
usnesením vyhlášeným pod č. 276/1994 Sb. Zákon byl podepsán
příslušnými ústavními činiteli a byl řádně vyhlášen.
Ústavní soud tedy zjistil, jak mu to ukládá § 68 odst. 2 zákona
č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, že napadený zákon byl přijat
a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem.
Potom, také podle § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., Ústavní
soud posuzoval obsah § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb., ve znění
zákonů č. 164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., jehož zrušení navrhl
prezident republiky podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy a § 64
odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., z hlediska jeho souladu
s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle č. 10 Ústavy.
Kategorie rovnosti zakotvená v článku 1 Listiny základních práv
a svobod, jehož porušení je navrhovatelem zákonu vytýkáno, náleží
k těm základním lidským právům, jež svou povahou jsou sociálními
hodnotami konstituujícími hodnotový řád společnosti. V sociálním
procesu plní tyto hodnoty funkci spíše jen ideálně typických
kategorií vyjadřujících cílové představy, jež se nemohou zcela
krýt se sociální realitou a lze je dosahovat jen aproximativním
způsobem. Rovnost by se tedy mohla stát univerzálním, každého
sociálního tvaru a jevu se dotýkajícím, principem teprve v cíli
společenského a historického vývoje, v rámci tohoto vývoje lze
však na její důsledné dodržování apelovat jen v určitých mezích.
Neexistuje žádný recept na určení, co všechno by mělo být rovné,
sotva však lze, podle názoru Ústavního soudu, mít pochybnosti
o tom, že egalitářský univerzalismus by nutně vyvolal hluboce
nefunkční sociální účinky. Každá rovnost ve společenském dění může
proto být jen rovností "na pochodu", vývojovým tvarem, jehož
nepřetržité oscilování v oblasti kontinua napětí mezi úsilím
o totální rovnost a úsilím o totální nerovnost substituuje vlastní
cílovou představu. Rovnost může se tedy krýt s realitou jen
v určitých základních datech, jinak vzhledem k tendencím jejího
extenzivního a intenzivního nárůstu se úsilí o její etablování
může ocitnout na hranici, kterou lze překročit jen za cenu
porušení např. svobody. Jako jedna ze základních podmínek
sociálního a historického procesu je tak rovnost uváděna zcela
konsekventně do vztahu se svobodou, s níž se vzájemně podmiňuje
a ocitá na bázi jak vzájemné podpory, tak i konfliktu. Tak jako
krajně egalitářské požadavky ohrožují samu podstatu svobody, děje
se tak i opačně. Ze všech těchto důvodů jeví se proto Ústavnímu
soudu jako neadekvátní tendence vtěsnat každé úsilí o dosažení
rovnosti do rámce etablování základních lidských práv, jež svou
povahou přečnívají nad "politiku každodennosti". To proto také
znamená, že nerovnost v sociálních vztazích, má-li se dotknout
základních lidských práv, musí dosáhnout intenzity zpochybňující,
alespoň v určitém směru, již samu podstatu rovnosti. Tak se
zpravidla děje tehdy, je-li s porušením rovnosti spojeno
i porušení jiného základního práva, např. práva vlastnit majetek
podle čl. 11 Listiny základních práv a svobod, některého
z politických práv podle čl. 17 a násl. Listiny základních práv
a svobod, práv národnostních a etnických menšin podle čl. 24
a násl. Listiny základních práv a svobod apod. Zatímco totiž
svoboda je obsahově dána přímo podstatou jednotlivce, vyžaduje
rovnost zpravidla "mezičlánky", relaci k jiné sociální hodnotě.
Jak by mělo vyplynout z dále uvedených důvodů tohoto rozhodnutí,
postrádá v projednávané věci navrhovatelem vytýkané porušení
principů rovnosti právě tento její vztah k jiným základním právům,
a tím i intenzitu posunující je do roviny základních lidských
práv.
Odůvodnění návrhu na zrušení § 34 zákona ČNR č. 360/1992 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, lze shrnout do tvrzení, že zákonodárce
zavedl dva různé režimy pro výkon jednoho povolání, přičemž pro to
neměl racionální ani objektivní důvody. V napadeném ustanovení
navrhovatel shledává porušení čl. 1 Ústavy, podle něhož je Česká
republika svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený
na úctě k právům a svobodám člověka a občana. Jedním z principů
právního státu je dle stanoviska navrhovatele i princip právní
jistoty, který byl údajně porušen mj. tím, že § 34 cit. zákona
z přechodného opatření učinil stav trvalý. Jde o to, že
zákonodárce stanovil, že osoby, kterým bylo uděleno oprávnění
k projektové činnosti nebo osvědčení zvláštní způsobilosti
k výkonu činností ve výstavbě podle dosavadních předpisů, mohou
vykonávat vybrané činnosti dle tohoto zákona.
Bylo proto třeba se především zabývat podstatou dosavadního
právního stavu, který upravuje platný stavební zákon (zákon č.
50/1976 Sb., ve znění zákona č. 103/1990 Sb. a zákona č.
262/1992
Sb.) a prováděcí předpisy vydané k jeho provedení (zejména
vyhláška č. 8/1983 Sb., ve znění vyhlášky č. 73/1987 Sb.,
a vyhláška č. 186/1990 Sb.). Stavební zákon stanoví základní
podmínky zvláštní způsobilosti k některým činnostem ve výstavbě
(§ 45 a násl.). Podrobnější úpravu obsahují uvedené prováděcí
předpisy.
Ve smyslu těchto předpisů se "zvláštní způsobilost" (jakožto
souhrn teoretických vědomostí, praktických zkušeností a dovedností
nabytých k řádnému výkonu vybraných činností majících rozhodující
význam pro ochranu zájmů společnosti a souvisejících s přípravou,
projektováním, povolováním, prováděním a kolaudováním staveb)
ověřuje zkouškou. Podle § 6 odst. 1 vyhlášky č. 8/1983 Sb., ve
znění vyhlášky č. 73/1987 Sb., je podstata v tom, že ústřední
orgány státní správy stanoví zkušební řády, věcné náplně zkoušek
a působnost zkušebních komisí. Podle § 12 odst. 1, 2 cit. vyhlášky
ústřední orgány státní správy jsou povinny nejméně jednou za pět
let zabezpečit doplňkové školení držitelů průkazů, přičemž
držitelé jsou povinni podrobit se písemnému testu nebo jiné formě
ověření poznatků z doplňkového školení. Pokud držitel průkazu
nevykonává po dobu delší než pět let pracovní činnost, pro kterou
byl průkaz vystaven, může dále tuto činnost vykonávat jen po
předchozím absolvování doplňkového školení. Podle § 13 cit.
vyhlášky, zjistí-li orgán státního stavebního dohledu, že
pracovníci, kteří mají průkaz zvláštní způsobilosti, svojí
činností opakovaně porušují zájmy společnosti při výstavbě, dá
příslušnému orgánu státní správy podnět k přezkoumání zvláštní
způsobilosti. Rovněž jsou v § 14 cit. vyhlášky upraveny podmínky
odejmutí průkazu.
Bližší podmínky pro postup při udělování oprávnění a zvláštní
způsobilost upravuje vyhláška č. 186/1990 Sb. Stanoví mj. podmínky
vzdělání a praxe, které je nutno osvědčit při přihlášce ke
zkoušce. Na tuto vyhlášku se pak odvolává příloha č. 2
živnostenského zákona (zákon č. 455/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů), která pod nadpisem vázané živnosti - SKUPINA 213:
Stavebnictví - pod oborem projektová činnost v investiční výstavbě
určuje jako průkaz způsobilosti pro výkon této živnosti "oprávnění
k projektové činnosti (průkaz zvláštní způsobilosti)" dle
§ 2 a 5 vyhlášky č. 186/1990 Sb.
Živnostenský zákon dále stanoví všeobecné a zvláštní podmínky
provozování živnosti, rozsah živnostenského oprávnění, povinnosti
podnikatele, jakož i podmínky zrušení živnostenského oprávnění.
Současně stanoví pokuty za porušení živnostenského zákona. V daném
případě je tedy živnostenským zákonem konkretizováno ustanovení
čl. 26 odst. 1, 2 Listiny základních práv a svobod, podle něhož má
každý v mezích zákona právo podnikat. K tomu je vhodné poznamenat,
že v právním řádu lze nalézt četné právní úpravy, které vycházejí
z principu nabytých práv, a ten, kdo složil různé zkoušky
opravňující k výkonu povolání podle starých norem, může je
vykonávat, i když nové předpisy stanoví do budoucna jiné
předpoklady. Je tedy obvyklé, že zkoušky vykonané podle starých
předpisů, platí i po vydání nových předpisů (což platí dokonce
i pro různé přiznané tituly, např. v oblasti vysokého školství
a vědeckých hodností). Zákonodárce i v těchto případech vychází
z principu právní jistoty a důvěry v právo. Konkrétní případy jsou
pak řešeny v přechodných a závěrečných ustanoveních příslušných
zákonů.
S ohledem na výše uvedené lze konstatovat, že osoby podnikající
dle uvedených předpisů, podnikají v souladu se zákonem na základě
řádně nabytých práv (a to mj. v důvěře v živnostenský zákon
a předpisy navazující), které lze odejmout nebo omezit jen na
základě zákona, jehož obsah a vydání je v pravomoci moci
zákonodárné, tedy Parlamentu a jako takové odráží jeho legitimní
politickou vůli.
Pokud se tedy zákonodárce rozhodl upravit do budoucna výkon
povolání autorizovaných architektů a výkon povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, nemění to nic samo o sobě
na právním postavení těch, kteří podnikají na základě dosavadních
předpisů. Je ovšem věcí politické vůle Parlamentu, jak upraví
výkon určitých povolání, případně živností, které jsou prováděny
podle dosavadních předpisů. V daném případě se to stalo tak, že
dosavadní oprávnění zůstávají dle zákona v platnosti. Jak výše
naznačeno, není to v právním řádu věcí neobvyklou, neboť
zákonodárce tak často postupuje mj. v zájmu zajištění důvěry
v nabytá práva, právní jistoty a stability právního postavení.
V daném případě je patrný jistý legislativní posun ve vůli
Parlamentu, pokud jde o text § 34 cit. zákona. To je ovšem v našem
dynamickém právním řádu dosti časté. Skutečnost, že § 34 cit.
zákona prošel určitým legislativním vývojovým procesem, nezakládá
podle názoru Ústavního soudu jeho protiústavnost, neboť
představuje současnou legitimní politickou vůli Parlamentu
vyjádřenou formou zákona.
Pokud jde tedy o namítané porušení rovnosti v právech, dospěl na
základě výše uvedených skutečností a úvah Ústavní soud k závěru,
že v daném případě nedošlo k porušení Ústavy. Parlament ve snaze
o zachování nabytých práv rozhodl tak, že po zvážení situace
ponechal dosavadní oprávnění v platnosti. Jako každý zákon,
i tento platí do doby případného jiného pozdějšího legislativního
řešení. Pokud jde o princip rovnosti, je již ze stanoviska
bývalého Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky
uveřejněného pod č. 11 Sbírky usnesení a nálezů Ústavního soudu
ČSFR z roku 1992 zřejmo, že u principu rovnosti jde o rovnost
relativní a speciální normy mohou stanovit pro určité obory
zvláštní kritéria. V daném případě při hodnocení váhy právní
jistoty, stability a ochrany nabytých práv (které představují též
veřejné hodnoty), rozhodl Parlament v přechodných ustanoveních
ponechat dosavadní oprávnění v platnosti. Podle názoru Ústavního
soudu to v tomto konkrétním případě nelze považovat za porušení
principu rovnosti, které by odůvodňovalo zrušení zákona pro jeho
rozpor s Ústavou.
Po posouzení návrhu Ústavní soud učinil závěr, že namítané
porušení čl. 1 Ústavy, podle nějž je Česká republika svrchovaný,
jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům
a svobodám člověka a občana, pod kterýžto pojem navrhovatel
podřazuje i princip právní jistoty, a článku 1 věty první Listiny
základních práv a svobod, podle nějž lidé jsou svobodní a rovní
v důstojnosti i v právech, představuje v daném případě obecné
tvrzení, které v souvislosti s uvedeným rozborem právního stavu
neodůvodňuje závěr o protiústavnosti § 34 zákona ČNR č. 360/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů. Stejně tak Ústavní soud
zjistil, že napadené ustanovení zákona není v rozporu ani s jinými
ústavními zákony nebo mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy,
a proto návrh zamítl podle § 70 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu.
Předseda Ústavního soudu České republiky:
JUDr. Kessler v. r.
Odlišná stanoviska:
1. Odlišné stanovisko soudců JUDr. Pavla Holländera, JUDr. Ivany
Janů, JUDr. Vladimíra Jurky, JUDr. Zdeňka Kesslera, JUDr. Pavla
Varvařovského a JUDr. Evy Zarembové
Odlišné stanovisko, podané k výroku nálezu, jímž se zamítá
návrh prezidenta České republiky na zrušení ustanovení § 34 zákona
č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů
a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve
výstavbě, ve znění zákonů č. 164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., se
zakládá na následujících důvodech:
I. Podle § 34 zákona č. 360/1992 Sb., ve znění zákonů č.
164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., mohou osoby, kterým bylo uděleno
oprávnění k projektové činnosti nebo osvědčení zvláštní
způsobilosti k výkonu činnosti ve výstavbě podle předchozích
předpisů, vykonávat vybrané činnosti podle zákona č. 360/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů. Uvedené ustanovení však neřeší
otázku, zdali se na tyto osoby vztahují i ustanovení
o disciplinární odpovědnosti, povinném členství v komorách apod.
Neobsahuje totiž dikci, podle níž by tyto osoby získaly status
"autorizovaných osob" podle zákona č. 360/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Tato skutečnost je důvodem zkoumání souladu
uvedeného zákonného ustanovení s principem právní jistoty, jenž je
součástí kategorie právního státu (čl. 1 Ústavy České republiky).
Právní jistotou přitom není míněna absolutní neměnnost práva
neboli jeho "statika". V uvedeném kontextu je chápána ve smyslu
určitosti a konstantnosti přisuzování významů právnímu textu, tj.
jako určitost stanovování obsahu právních norem a konstantnost
jejich aplikace, jako stejné rozhodování ve stejných případech.
Právní jistotou se tudíž v tomto stanovisku v souvislosti
s posuzovaným zákonným ustanovením rozumí předvídatelnost chování
státních orgánů při aplikaci práva, a to z hlediska přisuzování
významů právnímu textu a z hlediska subsumpce skutkových zjištění
pod právní normu při rozhodování. Určitost stanovování obsahu
právních norem neboli významů právního textu závisí přitom na
určitosti ustanovení právních předpisů a na právních
interpretačních postupech.
Obecně lze konstatovat, že neurčitost určitého (některého)
ustanovení právního předpisu nutno považovat za rozpornou
s požadavkem právní jistoty, a tudíž i právního státu (čl. 1
Ústavy České republiky), toliko tehdy, jestliže intenzita této
neurčitosti vylučuje možnost stanovení normativního obsahu daného
ustanovení i pomocí obvyklých interpretačních postupů.
V daném případě neurčitost napadeného ustanovení interpretací
překlenout nelze, a nelze tudíž dospět k závěru, podle něhož se na
osoby, kterým bylo uděleno oprávnění k projektové činnosti nebo
osvědčení zvláštní způsobilosti k výkonu činnosti ve výstavbě
podle předchozích předpisů, vztahují i ustanovení o disciplinární
odpovědnosti, povinném členství v komoře apod., anebo tomu tak
není.
II. Ustanovení § 34 zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání
autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákonů č.
164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., je ustanovením intertemporálním,
řešícím vztah uvedeného zákona, ve znění novel,k právní úpravě
předcházející (zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu, ve znění zákona č. 103/1990 Sb. a zákona č.
262/1992, vyhláška FMTIR č. 8/1993 Sb., o zvláštní způsobilosti
k některým činnostem ve výstavbě, ve znění vyhlášky č.
73/1987
Sb., vyhláška SKVTIR č. 186/1990 Sb., o oprávnění k projektové
činnosti). Intertemporálním právem přitom nutno obecně chápat
"předpisy, jež řídí časový střet zákonů" (J. Sedláček, Časový
střet zákonů, in: Komentář k československému obecnému zákoníku
občanskému, Díl I., red. F. Rouček, J. Sedláček, Praha 1935, s.
107).
V rámci intertemporality právních norem mohou vzniknout
zvláště případy, kdy nová právní úprava formuluje rozdílné
předpoklady právního statusu, jakož i případy, kdy nová právní
norma nahrazuje právní institut, obsažený ve zrušené právní normě,
institutem novým. Je tomu tak i v posuzované věci.
Novelizací zákona č. 360/1992 Sb., ve znění zákona č.
164/1993 Sb., zákonem č. 275/1994 Sb. se časový střet zákona
nového (č. 360/1992 Sb.) a právních předpisů jím zrušených řešil
ve srovnání s předchozím stavem odlišným způsobem.
Od nabytí účinnosti zákona č. 360/1992 Sb., tj. od 7.
července 1992 do 31. prosince 1994, byl střet právních úprav řešen
stanovením termínu, po kterém nabývá účinnost nová právní úprava
i pro subjekty, jež splnily podmínky k získání právního statusu
autorizovaných architektů, stavebních inženýrů nebo techniků podle
předchozí právní úpravy. VE vztahu nové a staré právní regulace
tudíž platila nepravá retroaktivita s tím, že nastoupení účinnosti
nové úpravy pro určitou vymezenou skupinu subjektů bylo odloženo
do stanoveného termínu.
Na rozdíl od uvedeného řešení intertemporality, obsaženého
v § 34 zákona č. 360/1992 Sb., ve znění zákona č. 164/1993 Sb.,
jeho novela zákonem č. 275/1994 Sb. pro stejnou skupinu subjektů
ruší nepravou retroaktivitu nové právní úpravy (tj. zákona č.
360/1992 Sb.) a stanoví pro ni výjimku, tj. přiznává vymezenému
okruhu subjektů status autorizovaných architektů, stavebních
inženýrů nebo techniků podle nové právní úpravy, a to beze splnění
podmínek, jež tato nová právní úprava pro jeho získání vyžaduje.
Zákonodárce tudíž upravil časový střet dvou právních úprav
dvěma různými, po sobě následujícími, způsoby. Z hlediska
ústavněprávního posouzení je v důsledku tohoto postupu nutno
odpovědět na dvě otázky. První otázkou je ústavněprávní
akceptovatelnost či neakceptovatelnost tímto vzniklé nerovnosti
a druhou je otázka ústavního "prostoru", který má zákonodárce
k dispozici při stanovování intertemporálních ustanovení.
1. V posuzované věci se jedná o nerovnost mezi, na straně
jedné, osobami, jež získaly osvědčení k výkonu profesí
autorizovaných architektů, inženýrů a techniků činných ve výstavbě
podle předchozích právních předpisů a v očekávání ztráty svého
statusu uplynutím zákonem stanovené lhůty získaly autorizaci podle
nové právní úpravy a, na straně druhé, osobami, jež získaly
osvědčení k výkonu profesí autorizovaných architektů, inženýrů
a techniků činných ve výstavbě rovněž podle předchozích právních
předpisů a byly následně postaveny na roveň osobám, disponujícím
autorizací podle nové právní úpravy. Další nerovností je nerovnost
mezi osobami, vykonávajícími profesi autorizovaných architektů,
inženýrů či techniků na základě autorizace podle nové právní
úpravy a osobami, vykonávajícími tuto činnost na základě
osvědčení, získaných podle právní úpravy předchozí.
Ústavní soud České republiky se v řadě nálezů (zejména
č. 3 a 9 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu České republiky,
sv. 1) ztotožnil s chápáním ústavního principu rovnosti, jak byl
vyjádřen Ústavním soudem ČSFR v rozhodnutí č. 11/1992 Sbírky
usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR: "Je věcí státu, aby
v zájmu zajištění svých funkcí rozhodl, že určité skupině poskytne
méně výhod než jiné. Ani zde však nesmí postupovat libovolně. ...
Pokud zákon určuje prospěch jedné skupiny a zároveň tím stanoví
neúměrné povinnosti jiné, může se tak stát pouze s odvoláním na
veřejné hodnoty."
V posuzované věci explicitně zákonodárce postup, zakládající
nerovnost, nezdůvodnil a takovýto postup nelze ani implicitně
z právní úpravy dovodit. Konstatování důvodové zprávy, která nota
bene není stanoviskem zákonodárce, nýbrž navrhovatele zákona, že
problematika bude v budoucnosti řešena, je z hlediska ústavního
posouzení irelevantní.
Nelze se proto ztotožnit se stanoviskem, podle něhož "je na
vůli zákonodárce, zda předchozí získaná oprávnění prohlásí dříve
či později za oprávnění rovnocenná oprávněním, získaným podle
pozdějšího zákona či nikoli". Vůle zákonodárce se však nesmí stát
libovůlí, a tudíž pokud tento právní úpravou zakládá nerovnost, je
povinen svůj postup jednak zdůvodnit odvoláním se na veřejné
hodnoty a jednak tímto postupem nesmí zasáhnout do jiných ústavou
garantovaných principů.
V dané věci nejen absentuje zdůvodnění ze strany zákonodárce
odvoláním se na veřejné hodnoty, nýbrž dochází i k narušení
jednoho ze základních principů právního státu - ochrany důvěry
občana v právo: "Kdo jednal v důvěře v nějaký zákon, nemá býti ve
své důvěře zklamán" (J. Sedláček, Časový střet zákonů, in:
Komentář k československému obecnému zákoníku občanskému, Díl I.,
red. F. Rouček, J. Sedláček, Praha 1935, s. 108). Těm osobám,
které jednaly v důvěře v ustanovení § 34 zákona č. 360/1992 Sb.,
ve znění zákona č. 164/1993 Sb., tudíž v očekávání ztráty svého
statusu uplynutím zákonem stanovené lhůty získaly autorizaci podle
nové právní úpravy nebo se o ni ucházely, byl nepravou
retroaktivitou zákona č. 275/1994 Sb. způsoben ten následek, že
jednání právně relevantní podle předchozí úpravy se na základě
působení právní úpravy nové stalo právně irelevantním. Tímto byl
porušen princip ochrany důvěry občana v právo, jenž tvoří
významnou součást pojmu právního státu.
Úprava ustanovení § 34 zákona č. 360/1992 Sb., ve znění
zákonů č. 164/1993 Sb. a č. 275/1994 Sb., zavádí v praxi zjevnou
nerovnost k přístupu výkonu stejných povolání a rozdílnou
odpovědnost za eventuální škody, které výkonem těchto činností
mohou vzniknout.
Osoby, které získaly autorizaci podle tohoto zákona, se musí
podrobit zkoušce před odbornou komisí, jmenovanou autorizační
radou, a při zkoušce je mimo jiné vedena rozprava nad pracemi
z oboru odborné praxe uchazeče. Autorizační oprávnění je v případě
úspěšného složení zkoušky vydáváno pouze pro příslušný obor,
v němž uchazeč prokázal odbornou praxi (např. pozemní stavby,
dopravní stavby, inženýrské stavby apod.).
Naproti tomu osoby, které získaly osvědčení zvláštní
způsobilosti k výkonu činností ve výstavbě nebo oprávnění
k projektové činnosti podle dřívějších předpisů (zákon č. 50/1976
Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění zákona č.
103/1990 Sb. a zákona č. 262/1992, vyhláška FMTIR č. 8/1993 Sb.,
o zvláštní způsobilosti k některým činnostem ve výstavbě, ve znění
vyhlášky č. 73/1987 Sb., vyhláška SKVTIR č. 186/1990 Sb.,
o oprávnění k projektové činnosti), nejsou ve výkonu činnosti
omezeny podle odborné specializace, ale jsou obecně oprávněny
k výkonu jakékoli činnosti ve výstavbě bez ohledu na odbornou
průpravu nebo zkušenosti, což je zejména při projektování staveb
povážlivé.
Zkoušky zvláštní způsobilosti měly do značné míry formální
a administrativní charakter. V první etapě byly předepsány
především pro vedoucí pracovníky organizací, zabývajících se
investiční výstavbou (ředitelé, náměstci, vedoucí odborů). V další
etapě pak pro blíže nespecifikované funkce. Pokud v organizaci,
působící v investiční výstavbě, nedosáhl počet osob s předepsaným
průkazem zvláštní způsobilosti 75 %, pak tyto organizace nesměly
po 1. dubnu 1986 (I. etapa), resp. 1. dubnu 1990 (II. etapa)
vykonávat tyto činnosti, i když k nim měly oprávnění.
Protože se jednalo vesměs o státní podniky, často přímo
řízené jednotlivými rezorty, vedlo toto ustanovení k inflaci
vydaných osvědčení zvláštní způsobilosti, jen aby byl dodržen
stanovený limit oprávněných pracovníků. Odhaduje se, že počet
takto vydaných osvědčení dosáhl celkového počtu cca 80 tisíc,
zatímco autorizačních oprávnění bylo do konce roku 1994 Vydáno
něco přes 10 tisíc.
Nerovnost těchto dvou skupin oprávněných osob je ještě
zřetelnější v jejich odpovědnosti za škody, které při výkonu
jejich činnosti mohou vzniknout.
U kategorie osob s osvědčením zvláštní způsobilosti, vydaným
podle dřívějších předpisů, šlo vesměs o osoby v pracovněprávním
(závislém) poměru, kde za škodu vůči odběrateli ručila organizace,
která byla zpravidla pro tyto případy pojištěna. Pracovník byl
odpovědný organizaci podle zákoníku práce. Protože původní
organizace byly vesměs zrušeny, odpovídají za eventuální škody
jednotliví nositelé osvědčení podle obecných předpisů.
Protože škody, k nimž může docházet a skutečně také dochází
v investiční výstavbě, dosahují milionových hodnot, je náhrada
škody u těchto osob většinou pochybná.
Naproti tomu osoby, kterým bylo přiznáno oprávnění činnosti
v rámci autorizace, musí být pro případ škody povinně pojištěny.
Tyto nerovnosti přístupu k výkonu činností v investiční
výstavbě mezi kategorií autorizovaných osob a mezi osobami se
zvláštní způsobilostí podle dřívějších předpisů zpochybňují právní
jistoty jak pokud jde o kvalifikaci, tak pokud jde o garanci za
výsledek této činnosti. Nezbytného sjednocení podmínek
a odstranění nerovnosti si byl zřejmě vědom i zákonodárce, když
dvakrát po sobě (v roce 1992 a v roce 1993) omezil platnost
původních oprávnění, aby poslední úpravou (v roce 1994) toto
časové omezení rozporuplně zrušil. Tím došlo jak ke zpochybnění
právních jistot v oblasti, kde hraje mimořádnou roli veřejný
zájem, tak k vytvoření příkré nerovnosti mezi dvěma skupinami
občanů v přístupu ke kvalifikované činnosti i v ručení za škody,
které touto činností mohou eventuálně vzniknout.
2. Druhou otázkou, která v této souvislosti vyžaduje
odpovědi, je šířka ústavního "prostoru", který má zákonodárce
k dispozici při stanovování intertemporálních ustanovení.
Smyslem intertemporálních ustanovení je odstraňování
neodůvodněných nerovností, vznikajících při střetu staré a nové
právní úpravy. Intertemporalita se v posuzované věci přitom týká
zakotvení rozdílných předpokladů právního statusu ve staré a nové
právní úpravě. Zákonodárce může řešit časový střet takovýchto
právních úprav následujícími způsoby:
a) Prvním je nepřijetí intertemporálních ustanovení.
V takovém případě nutno řešit problém intertemporality
interpretací. Obecně v případech časového střetu staré a nové
právní normy platí nepravá retroaktivita, tj. od účinnosti nové
právní normy se i právní vztahy, vzniklé podle zrušené právní
normy, řídí právní normou novou (to platí i pro naplnění podmínek
získání určitého právního statusu a s ním spjatých práv). Vznik
právních vztahů, existujících před nabytím účinnosti nové právní
normy, právní nároky, které z těchto vztahů vznikly, jakož
i vykonané právní úkony, se řídí zrušenou právní normou (důsledkem
opačné interpretace střetu právních norem by byla pravá
retroaktivita). Aplikuje se tady princip ochrany minulých právních
skutečností, zejména právních konání. Důsledkem tohoto principu je
skutečnost, podle které "jednou založené právní účinky, pokud tyto
představují zároveň subjektivní práva, zůstávají pro nový zákon
zakázanou sférou" (A. Procházka, Základy práva intertemporálního,
Brno 1928, s. 109). Tento princip je realizací "legislativní
zásady ochrany oprávněné důvěry ve stálost právního řádu" (tamtéž,
s. 111).
b) Druhým způsobem řešení časového střetu právních norem,
obsahujících rozdílné předpoklady nabývání určitého právního
statusu, je koncepce, obsažená v § 34 zákona č. 360/1992 Sb.,
jakož i v jeho novele č. 164/1993 Sb. Toto řešení obsahuje
posunutí termínu nabytí účinnosti nové právní úpravy pro subjekty,
jež splnily podmínky získání daného právního statusu podle
předchozí právní úpravy. Těmto subjektům je tak poskytnuta
příležitost splnit náročnější nebo jiné podmínky nové úpravy
a současně si kontinuitně zachovat svůj status.
c) Konečně třetím legislativním způsobem řešení časového
střetu právních norem, obsahujících rozdílné předpoklady nabývání
určitého právního statusu, je řešení, jímž se subjektům,
disponujícím určitým právním statusem podle předchozí právní
úpravy, přizná status podle právní úpravy nové. Takový přístup má
své opodstatnění v případě, kdy rozdílnost podmínek získání daného
statusu podle oboru úprav nezakládá neodůvodněnou nerovnost. Do
rámce tohoto legislativního přístupu lze zařadit řešení, obsažené
v zákoně č. 275/1994 Sb.
Při rozhodování o způsobu řešení intertemporality je
zákonodárce limitován ústavními principy rovnosti a ochrany důvěry
občana v právo. Příslušné legislativní řešení proto nemá být
výrazem libovůle, nýbrž by se mělo odvinout z obsahového srovnání
staré a nové právní úpravy. Takovéto srovnání se musí řídit
hlediskem proporcionality.
Zrušení staré a přijetí nové právní úpravy je nutně spjato se
zásahem do principů rovnosti a ochrany důvěry občana v právo.
Dochází k tomu v důsledku ochrany jiného veřejného zájmu či
základního práva a svobody. Posuzování tohoto konfliktu hlediskem
proporcionality s ohledem na intertemporalitu by mělo vést
k závěru o druhu legislativního řešení časového střetu právních
úprav. Proporcionalitu lze přitom charakterizovat tak, že vyšší
stupeň intenzity veřejného zájmu, resp. ochrany základních práv
a svobod, odůvodňuje vyšší míru zásahu do principů rovnosti
a ochrany důvěry občana v právo novou právní regulací. Platí tu
zároveň maxima, přikazující v případě omezení základního práva,
resp. svobody, šetřit jeho podstatu a smysl (čl. 4 odst. 4 Listiny
základních práv a svobod). Při posouzení způsobu legislativního
řešení intertemporality tudíž sehrává svou roli nejen míra
odlišnosti nové a staré právní úpravy, nýbrž i společenská
naléhavost zavedení nové právní úpravy apod.
Rozhodnutí zákonodárce o způsobu řešení časového střetu staré
a nové právní úpravy tedy z hlediska ústavního není věcí nahodilou
nebo věcí libovůle. Je věcí zvažování v kolizi stojících
ústavněprávních principů.
Tím, že zákonodárce zákonem č. 275/1994 Sb. radikálně změnil
řešení intertemporality staré a nové právní úpravy, obsažené
v zákoně č. 360/1992 Sb. a zákoně č. 164/1993 Sb., a to bez
jakékoli explicitně nebo implicitně vyjádřené argumentace, dal
dostatečným způsobem najevo, že časový střet zákonů řešil způsobem
nahodilým a nikoli způsobem, vycházejícím ze zvažování
proporcionality poskytování ochrany ústavním principům. Přijal tak
zákonné ustanovení, stojící v rozporu s ústavními principy ochrany
důvěry občana v právo, právního státu a rovnosti, jak jsou
obsaženy v čl. 1 Ústavy České republiky a v čl. 1 Listiny
základních práv a svobod.
2. Odlišné stanovisko soudce JUDr. Vladimíra Klokočky
Podstatný důvod, který vede k předložení odlišného stanoviska
k výroku nálezu, jímž se zamítá návrh prezidenta České republiky
na zrušení ustanovení § 34 zákona č. 360/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, je tento:
Předmětem návrhu je zrušení poslední verze § 34 zákona č.
360/1992 Sb., v důsledku něhož odpadá povinnost získat autorizaci
architektů a techniků ve stavebnictví podle nových předpisů. Mezi
podmínkami, které zavedl zákon č. 360/1992 Sb., bylo kromě jiného
i "úspěšné složení zkoušky odborné způsobilosti". Pro splnění
nových podmínek byla stanovena lhůta nejprve do 7. 7. 1993
a posléze do 31. 12. 1994.
Zákonodárce v zákoně č. 360/1992 Sb. a později ve dvou
dalších novelách, tedy celkem třikrát opakovaně po sobě zdůraznil
věrohodnost povinností, jejichž splnění v určité lhůtě požadoval
a nenechal nikoho na pochybách, že bez splnění požadovaných
předpokladů nebude možno povolání autorizovaných architektů,
inženýrů a techniků vykonávat.
V mezidobí nepochybně řada těch, kteří vykonávali svou
činnost na základě starých předpisů, nově stanovené podmínky
splnila anebo je naplňuje. Do 31. 12. 1994 zřejmě však nesplnili
nové podmínky zdaleka všichni, kteří tak měli učinit.
Z toho patrně vycházel zákonodárce ve své poslední úpravě,
zhostil se však tohoto problému způsobem, který zpochybňuje
principy právního státu:
Poslední úprava § 34 zákona č. 360/1992 Sb. ohrožuje princip
rovnosti, a to způsobem, který svými důsledky přináší jisté výhody
pro ty, kteří neplní stanovené povinnosti a jimž se jejich plnění
zdá být zbytečné. Tím odnímá zákonodárci věrohodnost a občanům
přesvědčení, že zákony jsou závazné pro všechny a že je nezbytné
je dodržovat. Takové jednání si zákonodárce může dovolit jen
s odvoláním na veřejné hodnoty a nikoli pouze proto, že věc hodlá
zákonem upravit a nezdá se mu příhodné lhůtu znovu prodlužovat.
Novelizace § 34 uvedeného zákona porušuje princip určitosti
již tím, že vychází ze zjevného rozporu mezi cílem zákonodárce
a prostředky, které k dosažení tohoto cíle zvolil. Proti novele by
patrně nebylo možno nic namítnout, kdyby zákonodárce stanovenou
lhůtu opětovně (tj. potřetí) stanovil. Zákonodárci se však zřejmě
nechtělo stanovit potřetí nějakou novou lhůtu pro splnění podmínek
k autorizaci patrně o to více, že dvě dříve stanovené lhůty zřejmě
nebyly dostatečné. Proto jednoduše odstranil lhůty vůbec.
Tato změna však není pouze změnou kvantitativní, ale
i kvalitativní povahy a mění radikálně dosavadní právní stav.
Cílem novely je podle důvodové zprávy zrušení časového omezení
"... s tím, že tato problematika bude upravena novou zákonnou
normou v návaznosti na novelu stavebního zákona". Dosažení tohoto
cíle však zákonodárce neřešil adekvátními prostředky, jak by to
odpovídalo principům materiálního právního státu. Z hlediska
právního státu je bezvýznamné, že Parlament v důvodové zprávě
slibuje tuto problematiku novou zákonnou úpravou vyřešit. V tomto
slibu není nic právně závazného. Zůstává jen, že touto novelou se
vrací starý právní režim před zákon č. 360/1992 Sb. a že základní
postuláty tohoto zákona jsou znehodnoceny, což patrně ani sám
zákonodárce neměl na mysli.