403/2002 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 25. června 2002 v plénu o návrhu
Vrchního soudu v Praze na zrušení § 5 odst. 1 věty druhé a § 8
odst. 3 věty druhé zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání,
ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Ustanovení § 5 odst. 1 věty druhé a § 8 odst. 3 věty druhé
zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění
pozdějších předpisů, se dnem 31. března 2003 zrušují.
Odůvodnění
I.
Ústavní soud obdržel dne 23. listopadu 2001 návrh Vrchního
soudu v Praze na zrušení ustanovení § 5 odst. 1 věty druhé a § 8
odst. 3 věty druhé zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání,
ve znění pozdějších předpisů, (dále také jen "zákon o konkursu
a vyrovnání").
Senát 1 Ko Vrchního soudu v Praze, složený z předsedy senátu
JUDr. Františka Kučery a soudců JUDr. Jiřího Karety a JUDr. Jiřího
Goldsteina, v řízení o odvolání správce konkursní podstaty JUDr.
V. L. proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 17. dubna
2001 č. j. 99 K 76/2000-28 ve věci konkursu na majetek obchodní
společnosti B. E., s. r. o., (dále jen "úpadce") vedené
u Městského soudu v Praze dospěl podle čl. 95 odst. 2 Ústavy České
republiky (dále jen "Ústava") k závěru, že ustanovení § 5 odst.
1 věty druhé a § 8 odst. 3 věty druhé zákona o konkursu
a vyrovnání jsou v rozporu s čl. 9, 26 a 28 Listiny základních
práv a svobod (dále jen "Listina"), pročež podle § 109 odst. 1
písm. c) občanského soudního řádu (dále jen "o. s. ř.") řízení
přerušil a podle čl. 95 odst. 2 Ústavy a § 64 odst. 4 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, předložil věc Ústavnímu soudu.
Spolu s návrhem na zrušení uvedených zákonných ustanovení byl
Ústavnímu soudu předložen i spis Městského soudu v Praze sp. zn.
99 K 76/2000.
Z předloženého spisu a návrhu soudu bylo soudcem zpravodajem
zjištěno následující:
Usnesením ze dne 6. února 2001 č. j. 99 K 76/2000-11 Městský
soud v Praze prohlásil na majetek úpadce konkurs a správcem
ustavil JUDr. V. L. (dále jen "správce"). Usnesením téhož soudu ze
dne 17. dubna 2001 č. j. 99 K 76/2000-28 bylo schváleno, aby
správce vyloučil z podstaty úpadcovu nedobytnou pohledávku a tři
telefonní karty (výrok I. ) a prohlášený konkurs pro nedostatek
úpadcova majetku podle § 44 odst. 1 písm. d) zákona o konkursu
a vyrovnání zrušil (výrok II.). Soud dále schválil vyúčtování
hotových výdajů správce ve výši 1 193,60 Kč a jeho odměnu ve výši
10 000 Kč, vyslovil zároveň, že tyto pohledávky správce nebudou
uspokojeny, neboť majetek podstaty nepostačuje k úhradě nákladů
konkursu (výrok III.), a správci uložil, aby do třiceti dnů
oznámil soudu, zda uzavřel účetní knihy a sestavil účetní závěrku
(výrok IV.). V odůvodnění svého rozhodnutí stran výroku III.
uvedl, že nároky správce na zaplacení jeho hotových výdajů
a odměny, přestože byly soudem přiznány, nemohly být uspokojeny,
neboť nebyl zpeněžen žádný majetek z konkursní podstaty a naopak
jediný majetek byl ze soupisu konkursní podstaty vyloučen. Nároky
správce nebylo možno uspokojit ani ze zálohy na náklady konkursu,
protože ta v dané věci nebyla složena, neboť navrhovatel
domáhající se prohlášení konkursu byl od této povinnosti podle §
5 odst. 1 zákona o konkursu a vyrovnání osvobozen coby úpadcův
věřitel domáhající se uspokojení mzdového nároku.
Proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 17. dubna 2001
č. j. 99 K 76/2000-28 podal správce do výroku III. odvolání,
v němž poukázal zejména na skutečnost, že předmětné usnesení
v daném výroku není vykonatelné, neboť správcova pohledávka nebude
a ani nemůže být nikým uhrazena, ačkoli správce splnil všechny
povinnosti, které mu ukládá zákon a které mu byly uloženy soudem.
Proto namítl, že dané rozhodnutí je v rozporu s čl. 26 Listiny
a navrhl, aby odvolací soud v napadeném rozsahu usnesení soudu
prvního stupně změnil a rozhodl, že výdaje a odměnu je správci
povinna uhradit Česká republika.
Vrchní soud v Praze jako soud odvolací přezkoumal napadené
rozhodnutí i řízení jeho vydání předcházející podle § 212 o. s. ř.
(věc je u tohoto soudu vedena pod sp. zn. 1 Ko 257/2001)
a shledal, že je namístě postupovat přiměřeně podle § 109 odst.
1 písm. c) o. s. ř.
Podle navrhovatelova názoru v řízení před Ústavním soudem
v daném případě není sporu o tom, že správce má podle § 8 odst.
3 věty prvé zákona o konkursu a vyrovnání nárok na odměnu a na
náhradu hotových výdajů, jenž z pohledu ústavního je odůvodněn
ustanoveními čl. 9, 26 a 28 Listiny. Navrhovatel v této
souvislosti připomíná, že správce nevznesl žádné námitky vůči té
části rozhodnutí Městského soudu v Praze, jež vychází z uvedeného
ustanovení zákona o konkursu a vyrovnání a § 8a vyhlášky č.
476/1991 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona
o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, jíž soud
schválil vyúčtování hotových výdajů správce a jeho odměnu. Za
zásadní pro posouzení důvodnosti odvolání při nesporném skutkovém
stavu věci, kdy v konkursní podstatě nejsou žádné prostředky
a záloha na náklady konkursu nebyla složena, pak považuje otázku,
zda lze správci za takovéto situace zcela odepřít plnění, jehož by
se mu jistě dostalo v případě, kdy by tento nárok bylo z čeho
uspokojit.
Ustanovení § 8 odst. 3 věty druhé zákona o konkursu
a vyrovnání nestanoví než výlučný okruh zdrojů, z nichž je možno
zákonné požadavky správce uspokojit, což lze podle navrhovatelova
názoru akceptovat pouze v případě, že alespoň v jednom z těchto
zdrojů se nacházejí prostředky, které lze k úhradě správcových
nároků použít. K tomu, aby nedošlo k porušení základních práv
plynoucích z čl. 9, 26 a 28 Listiny, nutno podle Vrchního soudu
v Praze vyžadovat, aby od povinnosti zaplatit zálohu na náklady
konkursu nebyl a priori osvobozen nikdo. Vznik této situace
umožňuje ustanovení § 5 odst. 1 věty druhé zákona o konkursu
a vyrovnání. U vědomí potřeby nástroje k odstraňování tvrdosti
navrhovatel v této souvislosti poznamenává, že soud nemusí vymáhat
zálohu (popř. nemusí řízení pro její nezaplacení zastavit) v těch
případech, ve kterých se v konkursní podstatě nacházejí
prostředky, z nichž lze náklady konkursu pokrýt.
Zákonná úprava, která osvobozuje některé osoby od placení
zálohy a neumožňuje uspokojit zákonné a oprávněné nároky správce
ani z prostředků státu, jehož orgán přitom takto poškozenou osobu
do funkce správce ustavil, pak podle přesvědčení Vrchního soudu
v Praze je v rozporu s čl. 9, 26 a 28 Listiny. Proto postupoval
v předmětné věci soud přiměřeně podle § 109 odst. 1 písm. c) o. s.
ř., § 66a odst. 1 a § 66b odst. 3 zákona o konkursu a vyrovnání
a podal podle čl. 95 odst. 2 Ústavy a § 64 odst. 4 zákona č.
182/1993 Sb. Ústavnímu soudu návrh na zrušení § 5 odst. 1 věty
druhé a § 8 odst. 3 věty druhé zákona o konkursu a vyrovnání.
II.
Podle § 42 odst. 3 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zaslal Ústavní soud předmětný návrh
Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Ve svém vyjádření
ze dne 7. ledna 2002 předseda Poslanecké sněmovny prof. Ing.
Václav Klaus, CSc., uvádí, že předmětný návrh směřuje proti
ustanovením, která byla do zákona o konkursu a vyrovnání vložena
zákonem č. 105/2000 Sb., kterým se mění zákon o konkursu
a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
a to na základě návrhu, který Poslanecké sněmovně předložila
poslankyně JUDr. Eva Dundáčková (sněmovní tisk 219). Zákon
schválila Poslanecká sněmovna na své 24. schůzi dne 4. dubna 2000
ve znění pozměňovacích návrhů Senátu. Ustanovení, kterých se návrh
na zrušení týká, schválila Poslanecká sněmovna na své 21. schůzi
dne 28. ledna 2000 na základě pozměňovacích návrhů podle
sněmovního tisku 219/5. Napadené ustanovení § 8 odst. 3 věty druhé
bylo navrženo usnesením č. 74 ústavněprávního výboru, sněmovní
tisk 219/4, které Poslanecká sněmovna ve druhém čtení vzala za
základ dalšího projednávání návrhu zákona. Ustanovení § 5 odst.
1 věty druhé bylo navrženo poslancem Ivanem Pilipem v průběhu
projednávání návrhu zákona ve druhém čtení jako pozměňovací návrh
k návrhu ústavně- právního výboru. S tímto návrhem se Poslanecká
sněmovna ztotožnila poměrem hlasů 102 pro a 45 proti z přítomných
153 poslanců. Při projednávání návrhu zákona v Senátu nedoznala
napadená ustanovení žádné změny.
Předseda Poslanecké sněmovny dále ve svém vyjádření uvedl, že
dne 28. ledna 2000 bylo při hlasování o návrhu předmětného zákona
na 21. schůzi Poslanecké sněmovny přítomno 152 poslanců, z nichž
pro návrh zákona bylo 128 a 1 byl proti. Na 24. schůzi Poslanecké
sněmovny dne 4. dubna 2000 při hlasování o návrhu zákona ve znění
pozměňovacích návrhů navržených Senátem podle sněmovního tisku
219/7 bylo přítomno 181 poslanců, z nichž pro zákon hlasovalo 98
a 81 bylo proti. S ohledem na uvedené skutečnosti se ve vyjádření
konstatuje, že předmětný zákon ve znění postoupeném Senátem byl
schválen potřebnou většinou poslanců zákonodárného sboru, byl
podepsán příslušnými ústavními činiteli, byl řádně vyhlášen a že
zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že daný zákon je v souladu
s Ústavou, ústavním pořádkem a právním řádem. Poslanecká sněmovna
ponechává na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost napadených
ustanovení § 5 odst. 1 věty druhé a § 8 odst. 3 věty druhé zákona
o konkursu a vyrovnání a vydal příslušné rozhodnutí.
Podle § 42 odst. 3 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zaslal Ústavní soud předmětný návrh i Senátu
Parlamentu České republiky. Ve svém vyjádření ze dne 8. ledna
2002 jeho předseda doc. JUDr. Petr Pithart úvodem konstatuje, že
předmětný návrh směřuje proti ustanovením, která byla do zákona
o konkursu a vyrovnání vložena zákonem č. 105/2000 Sb. Tuto novelu
zákona o konkursu a vyrovnání projednala Poslanecká sněmovna dne
28. ledna 2000 na 21. schůzi, přičemž pro přijetí návrhu hlasovalo
v hlasování č. 538 ze 152 přítomných poslanců 128 a 1 byl proti.
Návrh zákona byl Senátu předložen dne 7. února 2000, v souladu
s jednacím řádem Senátu byl přikázán k projednání ústavněprávnímu
výboru a výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu.
Ústavněprávní výbor projednal návrh zákona dne 23. února 2000
a přijal k němu usnesení č. 159, ve kterém doporučil Senátu vrátit
návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy. Rovněž
výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu na své schůzi,
konané dne 23. února 2000, dospěl k závěru doporučit Senátu
vrácení návrhu Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy
(usnesení č. 247). V rámci rekapitulace průběhu zákonodárného
procesu se dále ve vyjádření uvádí, že Senát návrh předmětného
zákona projednal na své 16. schůzi druhého funkčního období,
konané dne 1. března 2000, a svým usnesením č. 302 jej vrátil
Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy. Pro vrácení návrhu
zákona s pozměňovacími návrhy hlasovalo v hlasování č. 143 z 53
přítomných senátorů 52 a 1 se hlasování zdržel. Poslanecká
sněmovna návrh zákona pak opětovně projednala dne 4. dubna 2000 na
své 24. schůzi a ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Senátem
jej schválila usnesením č. 902, když se pro něj v hlasování
pořadového čísla 32 ze 181 přítomných vyslovilo 98 poslanců a 81
poslanců bylo proti. Ve vyjádření se připomíná, že pozměňovací
návrhy Senátu se předmětných ustanovení dotkly pouze okrajově,
a to v rovině terminologické, kdy bylo v § 5 odst. 1 slovo
"pracovníků" nahrazeno slovem "zaměstnanců".
K podanému návrhu na zrušení ustanovení § 5 odst. 1 věty
druhé a § 8 odst. 3 věty druhé zákona o konkursu a vyrovnání
předseda Senátu konstatuje, že Senát neshledal v osvobození od
zaplacení zálohy na náklady konkursu v případech týkajících se
mzdových nároků zaměstnanců porušení čl. 9, 26 a 28 Listiny, když
sdílí přesvědčení, že praxe zcela nepochybně ukázala na nutnost
zvýšené ochrany mzdových nároků zaměstnanců (což se promítlo v §
32 zákona o konkursu a vyrovnání). Ve vyjádření se připouští, že
je otázkou, zda tam, kde navrhovatel není schopen zálohu zaplatit,
by nebylo praktické přenést tuto povinnost ze zákona na osoby
povinné podat návrh na konkurs (§ 3) tak, aby ji zaplatily ze
svého, pokud návrh na prohlášení konkursu nepodaly nebo podaly
opožděně, či přenést náklady spojené s činností správce konkursní
podstaty na subjekt, který správce ustavil. V závěru předseda
Senátu vyslovuje přesvědčení, že Senát si je vědom skutečnosti, že
napadeným ustanovením došlo v daném případě k disproporci mezi
zájmem společnosti na urychleném a spravedlivém průběhu
konkursního řízení a právem správce konkursní podstaty na odměnu
za práci, kterou vykonal, nesouhlasí však s argumentací o rozporu
s čl. 28 Listiny, neboť správce konkursní podstaty nevykonává tuto
činnost jako zaměstnanec.
III.
Podle ustanovení § 44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. Ústavní
soud může se souhlasem účastníků upustit od ústního jednání,
nelze-li od tohoto jednání očekávat další objasnění věci. Vzhledem
ke skutečnosti, že citované ustanovení lze vztáhnout na posouzení
předmětné věci, Ústavní soud si vyžádal od účastníků řízení
vyjádření, zdali souhlasí s upuštěním od ústního jednání. Podáním
ze dne 28. května 2002 předseda senátu 1 Ko Vrchního soudu v Praze
a podáními z téhož dne rovněž předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky a ze dne 29. května 2002 předseda
Senátu Parlamentu České republiky vyjádřili s návrhem Ústavního
soudu svůj souhlas.
Podle § 56 zákona č. 182/1993 Sb. se nález Ústavního soudu
vyhlašuje vždy veřejně, a to i v případech, kdy se na základě §
44 odst. 2 tohoto zákona upustilo od ústního jednání. Ústavní soud
stanovil veřejné vyhlášení nálezu v předmětné věci na 16. července
2002.
IV.
Ústavní soud nejprve zkoumal, jak mu ukládá § 68 odst. 2
zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byl-li zákon
č. 105/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu
a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony,
přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem.
Z předložených sněmovních tisků a těsnopiseckých zpráv, jakož
i vyjádření účastníka řízení bylo zjištěno, že schůze, na níž se
o zákonu hlasovalo, se zúčastnil dostatečný počet poslanců, resp.
senátorů. Poté, co Senát vrátil návrh zákona Poslanecké sněmovně,
ta zákon schválila ve znění Senátem přijatých pozměňovacích
návrhů. Zákon byl přitom přijat potřebným počtem hlasů (když dne
28. ledna 2000 na 21. schůzi pro přijetí návrhu hlasovalo
v hlasování č. 538 ze 152 přítomných poslanců 128 a 1 poslanec byl
proti, dne 1. března 2000 pro vrácení návrhu zákona
s pozměňovacími návrhy hlasovalo v hlasování č. 143 z 53
přítomných senátorů 52 senátorů a 1 senátor se hlasování zdržel
a dne 4. dubna 2000 na své 24. schůzi Poslanecká sněmovna návrh
předmětného zákona ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Senátem
schválila usnesením č. 902, když se pro něj v hlasování pořadového
čísla 32 ze 181 přítomných vyslovilo 98 poslanců a 81 poslanců
bylo proti). Předmětný zákon byl podepsán příslušnými ústavními
činiteli a byl pod č. 105/2000 Sb. řádně vyhlášen v částce 32
Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 25. dubna 2000, a podle
čl. VIII nabyl účinnosti dne 1. května 2000.
V.
Dikce napadených zákonných ustanovení je následující:
Ustanovení § 5 odst. 1 věty druhé zákona o konkursu
a vyrovnání: "Pokud pohledávka navrhovatele vyplývá ze mzdových
nároků, je navrhovatel od zaplacení zálohy osvobozen s výjimkou
zaměstnanců uvedených v § 67b.".
Ustanovení § 8 odst. 3 věty druhé téhož zákona: "Nároky
správce se uspokojují z konkursní podstaty, a pokud k tomu
nestačí, ze zálohy na náklady konkursu složené navrhovatelem.".
VI.
Smyslem a účelem zákona o konkursu a vyrovnání podle § 1
zákona č. 328/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je
uspořádání majetkových poměrů dlužníka, který je v úpadku. Dlužník
je v úpadku, má-li více věřitelů a není-li schopen po delší dobu
plnit své splatné závazky. Fyzická osoba, je-li podnikatelem,
a právnická osoba je v úpadku i tehdy, jestliže je předlužena.
Konkursní řízení představuje tudíž speciální proceduru spjatou
s určitým veřejnoprávním zásahem za účelem uspořádání majetkových
poměrů všech subjektů dotčených dlužníkovým úpadkem.
Obligatorní, pojmovou součástí konkursního řízení je ustavení
správce konkursní podstaty (§ 8 zákona o konkursu a vyrovnání).
Podle shodného názoru judikatury i doktríny správce konkursní
podstaty není účastníkem konkursního řízení; jako zvláštní
procesní subjekt má však samostatné postavení jak vůči úpadci, tak
vůči konkursním věřitelům, a nelze jej považovat za zástupce
konkursních věřitelů ani za zástupce úpadce (viz stanovisko
Nejvyššího soudu Cpjn 19/98, publikované ve Sbírce soudních
rozhodnutí a stanovisek č. 7/1998; K. Eliáš, Konkurs. Právník č.
2/1995, str. 123; F. Zoulík, Zákon o konkursu a vyrovnání.
Komentář. 3. vyd., Praha 1998, str. 63 - 70; J. Zelenka, J.
Maršíková, Zákon o konkursu a vyrovnání a předpisy souvisící.
Komentář. Praha 2002, str. 159).
Doktrína řadí správce konkursní podstaty mezi zvláštní
veřejnoprávní orgány, přičemž jeho úkolem je zajištění řádného
průběhu konkursu (viz. K. Eliáš, Konkurs. Právník č. 2/1995, str.
123; H. Hrstková, R. Tománek, Některé základní otázky zákona
o konkursu a vyrovnání. Právo a podnikání č. 10/1994, str. 27
a násl.; Fr. Štajgr, Konkursní právo. Praha 1947, str. 71).
S vymezením doktrinárním se Ústavní soud ztotožňuje,
vycházeje z hledisek vymezujících pojem veřejnoprávního orgánu.
Jsou jimi veřejný účel, způsob ustavení a pravomoc. Veřejný účel
instituce správce konkursní podstaty nutno spatřovat v akceptaci
omezeného veřejného zásahu do řešení majetkových vztahů, jež se
dostaly do krizové situace. Způsob jeho ustavení je dán
rozhodnutím státního orgánu (soudu). Jeho oprávnění, jež jsou
zakotvena v řadě ustanovení zákona o konkursu a vyrovnání (§ 14,
§ 17 až 20, § 24, § 26 až 29), vzhledem ke své heteronomní povaze
(když správce nelze považovat za zástupce konkursních věřitelů ani
za zástupce úpadce) pak představují výkon pravomoci (na rozdíl od
heteronomní povahy veřejnoprávních aktů akty soukromoprávní
- právní úkony - mají povahu autonomní).
Správcem je fyzická nebo právnická osoba zapsaná v seznamu
správců, ustavená soudem (§ 8 zákona o konkursu a vyrovnání).
Správce má přitom nárok na odměnu a na náhradu hotových výdajů (§
8 odst. 3 uvedeného zákona). Tyto částky jsou pak součástí nákladů
konkursu. Podle § 8 odst. 3 zákona o konkursu a vyrovnání se
nároky správce uspokojují z konkursní podstaty, a pokud k tomu
nestačí, ze zálohy na náklady konkursu složené navrhovatelem.
Z navrhovatelovy obecné povinnosti zaplatit zálohu na náklady
konkursu zákon zakotvuje výjimku, podle které, vyplývá-li
navrhovatelova pohledávka ze mzdových nároků, je navrhovatel od
zaplacení zálohy osvobozen s výjimkou vedoucích pracovníků
dlužníka a osob jim blízkých (§ 5 odst. 1 zákona o konkursu
a vyrovnání). Smyslem a účelem této výjimky, jak na tuto
skutečnost poukazuje vyjádření Senátu, byla nutnost zvýšené
ochrany mzdových nároků zaměstnanců (což se promítlo rovněž v §
32 zákona o konkursu a vyrovnání). Ústavní soud sdílí v této
souvislosti přesvědčení zákonodárce, dle něhož osvobození od
zaplacení zálohy na náklady konkursu v uvedených případech a účel,
jenž byl tímto opatřením zákonodárcem sledován, není v rozporu
s ústavním pořádkem, z pohledu navrhovatelovy argumentace pak
zejména s ustanoveními čl. 9, 26 a 28 Listiny.
Uvedená zákonná konstrukce umožňuje vzniknout situaci, kdy
v konkursním řízení není zpeněžen žádný majetek z konkursní
podstaty a záloha na náklady konkursu nebyla složena, neboť
navrhovatel domáhající se prohlášení konkursu byl od této
povinnosti podle § 5 odst. 1 zákona o konkursu a vyrovnání
osvobozen coby úpadcův věřitel domáhající se uspokojení mzdového
nároku. Za těchto okolností ustanovení § 8 odst. 3 věty druhé
zákona nezakotvuje další alternativní zdroj, z něhož lze uspokojit
nároky správce.
V této souvislosti nutno poukázat i na vývoj zákonné úpravy
konkursu a vyrovnání, jež v novele zákona č. 328/1991 Sb.
provedené zákonem č. 94/1996 Sb. opustila zásadu vyhledávací
v konkursním řízení při zjišťování majetku úpadce před prohlášením
konkursu. Podle důvodové zprávy k novelou nově vloženému
ustanovení § 12a "soud napříště nebude mít povinnost před
prohlášením konkursu zjišťovat rozsah majetku, ale zamítne návrh
jen při zřejmém nedostatku potřebného majetku". Účelem této novely
bylo nejenom dosáhnout urychlení konkursního řízení, ale zejména
odstranit nahrazování funkce správce konkursní podstaty soudem.
Otázkou první, již nutno v dané věci zodpovědět, je, zdali
výkon funkce správce konkursní podstaty ústavně spadá pod rámec,
jenž je vymezen čl. 9 odst. 2 Listiny, resp. čl. 4 odst. 3 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva").
Nejsou-li splněny důvody podle čl. 9 odst. 2 Listiny, podle
odstavce 1 téhož ustanovení Listiny nesmí být nikdo podroben
nuceným pracím nebo službám. Obdobně podle čl. 4 odst. 2 Úmluvy se
od nikoho nebude vyžadovat, aby vykonával nucené nebo povinné
práce, přičemž za "nucenou nebo povinou práci" se podle čl. 4
odst. 3 Úmluvy nepovažují přesně vymezené okruhy prací a služeb.
K interpretaci daných ustanovení, a to ve věci, jejímž
předmětem byla otázka stanovení odměny a náhrady hotových výdajů
obhájci ustanovenému podle § 39 trestního řádu (dále jen "tr.
ř."), se Ústavní soud vyjádřil ve stanovisku sp. zn. Pl. ÚS - st.
1/96, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu (dále jen "Sbírka
rozhodnutí"), svazek 9, str. 471 a násl. Konstatoval, že čl. 40
odst. 3 Listiny představuje speciální ústavní garanci práva na
obhajobu, čl. 9 odst. 2 písm. d) Listiny zakotvuje ústavní
mechanismus jejího zabezpečení. Podle něj se nejedná o nucenou
práci nebo službu v případě jednání uloženého zákonem pro ochranu
práv druhých. V případě nutné obhajoby se tudíž nejedná o nucenou
práci, protože důvody nutné obhajoby, jakož i postup ustanovení
obhájce při jejich naplnění jsou stanoveny zákonem (§ 36 a násl.
tr. ř.), a to pro ochranu práva na obhajobu (čl. 40 odst. 3
Listiny). Ustanovení čl. 9 odst. 2 Listiny představuje nástroj
ochrany celé řady svou povahou velmi rozdílných hodnot (například
nástroj ochrany národní obrany, odstraňování důsledků živelních
pohrom, nehod, ochrany života, zdraví nebo majetku). Lze si
představit situace podle čl. 9 odst. 2 Listiny, ve kterých by
k poskytnutí žádné náhrady nedošlo (například při odstraňování
důsledků živelních pohrom). Kritériem, jímž by se měl zákonodárce
při stanovování náhrad za jednání podle čl. 9 odst. 2 Listiny
řídit, není tudíž princip ekvivalence, nýbrž princip
proporcionality. Z hlediska ústavního je rozhodné, zdali se
případný rozpor mezi rozsahem prací a služeb a náhradou dotýká čl.
9 odst. 2 písm. d) Listiny intenzitou narušující princip
proporcionality, tj. způsobem spojujícím nepřiměřenou pracovní
zátěž k úrovni přiznané odměny a náhrady hotových výdajů. Ústavní
soud v této souvislosti odkázal rovněž na analogický právní názor
vyslovený Evropským soudem pro lidská práva ve věci Van der
Mussele v. Belgium (1983). Vycházeje z povahy věci, Ústavní soud
vyloučil dopad ustanovení čl. 28 Listiny na posouzení dané věci.
Podle názoru Ústavního soudu právní názor vyjádřený ve
stanovisku sp. zn. Pl. ÚS - st. 1/96 se na věc ústavnosti § 5
odst. 1 věty druhé a § 8 odst. 3 věty druhé zákona o konkursu
a vyrovnání nevztahuje. Výkon funkce správce konkursní podstaty na
základě ustavení soudem z pohledu ústavního pod rámec práce nebo
služby uložené zákonem pro ochranu práv druhých podle čl. 9 odst.
2 písm. d) Listiny podřadit nelze.
Podle § 8 odst. 1 zákona o konkursu a vyrovnání se totiž
správce zásadně vybírá ze seznamu správců, který vede soud
příslušný k řízení, přičemž do seznamu správců lze zapsat fyzickou
osobu nebo veřejnou obchodní společnost toliko tehdy, jestliže se
zápisem souhlasí. Osoba zapsaná do seznamu může své ustavení
správcem odmítnout, jen jsou-li pro to důležité důvody. Výjimečně
může soud ustavit správcem i osobu do seznamu správců nezapsanou,
pokud s ustavením souhlasí. Uvedeným mechanismem je zajištěn buď
implicitní, předem daný obecný souhlas s výkonem funkce správce,
nebo souhlas konkrétní pro daný případ. Proto výkon této funkce
nesplňuje znak absence souhlasu jako podmínky výkonu práce nebo
služby ve smyslu čl. 9 odst. 2 Listiny, resp. čl. 4 odst. 3
Úmluvy.
Výkon funkce správce konkursní podstaty není součástí
zaměstnaneckého vztahu, a tudíž svým obsahem, jakož i účelem
a smyslem na něj nedopadá ustanovení čl. 26 Listiny. Není dále
podnikáním ani provozováním jiné hospodářské činnosti, a nelze jej
tudíž z pohledu ústavního podřadit pod rámec vymezený čl. 26
Listiny.
Pokud byla jako východisko akceptována teze, dle níž lze
správce konkursní podstaty zařadit mezi zvláštní veřejnoprávní
orgány, pak z pohledu ústavního je pro danou věc klíčovou otázka
ústavních kautel odměňování a úhrada nákladů spojených s výkonem
veřejných funkcí.
Tyto kautely jsou dány normativním obsahem, plynoucím
z ústavního principu rovnosti (čl. 1 a čl. 3 odst. 1 Listiny). Při
chápání ústavního principu rovnosti se Ústavní soud ztotožnil
[a to zejména v nálezech ve věcech vedených pod sp. zn. Pl. ÚS
16/93 (Sbírka rozhodnutí, svazek 1, nález č. 25; vyhlášen pod č.
131/1994 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 36/93 (Sbírka rozhodnutí, svazek 1,
nález č. 24; vyhlášen pod č. 132/1994 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 5/95
(Sbírka rozhodnutí, svazek 4, nález č. 74; vyhlášen pod č. 6/1996
Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 9/95 (Sbírka rozhodnutí, svazek 5, nález č.
16; vyhlášen pod č. 107/1996 Sb.)] s chápáním ústavního principu
rovnosti, jak byl vyjádřen Ústavním soudem ČSFR ve věci sp. zn.
Pl. ÚS 22/92 (Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR, str.
42): "Je věcí státu, aby v zájmu zabezpečení svých funkcí rozhodl,
že určité skupině poskytne méně výhod než jiné. Ani zde však nesmí
postupovat libovolně... Pokud zákon určuje prospěch jedné skupiny
a zároveň tím stanoví neúměrné povinnosti jiné, může se tak stát
pouze s odvoláním na veřejné hodnoty.". Ústavní soud tím odmítl
absolutní chápání principu rovnosti, přičemž dále konstatoval:
"rovnost občanů nelze chápat jako kategorii abstraktní, nýbrž jako
rovnost relativní, jak ji mají na mysli všechny moderní ústavy"
(Pl. ÚS 36/93). Obsah principu rovnosti tím posunul do oblasti
ústavněprávní akceptovatelnosti hledisek odlišování subjektů
a práv. Hledisko první spatřuje tudíž ve vyloučení libovůle.
Hledisko druhé vyplývá z právního názoru vyjádřeného v nálezu ve
věci vedené pod sp. zn. Pl. ÚS 4/95 (Sbírka rozhodnutí, svazek 3,
nález č. 29; vyhlášen pod č. 168/1995 Sb.): "Nerovnost
v sociálních vztazích, má-li se dotknout základních lidských práv,
musí dosáhnout intenzity, zpochybňující, alespoň v určitém směru,
již samu podstatu rovnosti. To se zpravidla děje tehdy, je-li
s porušením rovnosti spojeno i porušení jiného základního práva,
např. práva vlastnit majetek podle čl. 11 Listiny, některého
z politických práv podle čl. 17 a násl. Listiny apod." (shodně Pl.
ÚS 5/95). Hlediskem druhým při posuzování protiústavnosti právního
předpisu zakládajícího nerovnost je tedy tímto založené dotčení
některého ze základních práv a svobod. Jinými slovy řečeno,
Ústavní soud ve své judikatuře interpretuje ústavní princip
rovnosti ve smyslu akcesorické i neakcesorické rovnosti.
Vzhledem k rozmanitosti účelů veřejných funkcí z ústavního
pořádku neplynou přímo kautely týkající se zdrojů odměn a úhrady
nákladů spjatých s jejich výkonem, jakož i kautely týkající se
jejich struktury a výše (kupř. podle § 108 notářského řádu ve
spojení s § 11 až 14 vyhlášky č. 196/2001 Sb., o odměnách
a náhradách notářů a správců dědictví, ve znění pozdějších
předpisů, odměnu notáře jako soudního komisaře platí ten, kdo žádá
o provedení notářského úkonu; stát je jím výjimečně v případě
odúmrti). Nicméně z ústavního principu neakcesorické rovnosti,
jejímž obsahem je vyloučení libovůle ze strany zákonodárce
v rozlišování subjektů a práv, i pro oblast odměňování a náhrady
nákladů spjatých s výkonem veřejných funkcí plyne maxima
přiměřenosti.
Je-li ústavně konformní účel zákonné úpravy umožňující
konkurs i v případě, kdy v konkursním řízení není zpeněžen žádný
majetek z konkursní podstaty a záloha na náklady konkursu nebyla
složena, neboť navrhovatel domáhající se prohlášení konkursu byl
od této povinnosti osvobozen, nutno pak považovat za porušení
ústavního principu neakcesorické rovnosti stav, jenž je tím
vytvořen v zákonné úpravě úhrady hotových výdajů a odměny správci.
Ve srovnání s případy, ve kterých v konkursním řízení došlo ke
zpeněžení majetku, resp. k zaplacení zálohy na náklady konkursu,
a z nichž správcům byly uhrazeny hotové výdaje a odměna,
pohledávky správce (úhrada hotových výdajů a odměny) v případech
insolventního úpadce a osvobození navrhovatele od povinnosti
zaplatit zálohu na náklady konkursu nebudou uspokojeny, neboť
majetek podstaty nepostačuje k úhradě nákladů konkursu. Takto
vytvořená nerovnost v odměňování a úhradě nákladů spjatých
s výkonem veřejné funkce je nerovností jednak extrémní (jelikož
pro jednu skupinu správců připouští neuhrazení odměny a náhrady
hotových výdajů) a jednak nerovností, jíž schází jakýkoli účel
a smysl (od účelu a smyslu zakládajícího nerovnost subjektů a práv
na tomto místě nutno odlišit příčiny způsobující takovouto
nerovnost). Toliko jako obiter dictum lze na tomto místě uvést, že
obdobně, jak je tomu ve srovnatelných věcech (§ 23 zákona č.
85/1996 Sb., o advokacii), by v těchto případech byla adekvátní
úhrada odměny a hotových výdajů správci ze strany státu.
Vzhledem k uvedeným důvodům se ustanovení § 5 odst. 1 věty
druhé a § 8 odst. 3 věty druhé zákona o konkursu a vyrovnání
ocitají v rozporu s čl. 1 a čl. 3 odst. 1 Listiny a s čl. 26
Mezinárodního paktu o občanských a politických právech (dále jen
"Pakt"), není to však jejich dikce, nýbrž mezera v zákoně, kterou
vytvářejí. Protiústavním je tudíž opomenutí zákonodárce, jež má za
následek ústavně neakceptovatelnou nerovnost (k doktrinárnímu
pojetí pojmu opomenutí zákonodárce viz V. Šimíček, Opomenutí
zákonodárce jako porušení základních práv. Deset let Listiny
základních práv a svobod v právním řádu České republiky
a Slovenské republiky. Eds. B. Dančák, V. Šimíček, Brno 2001, str.
144 - 159).
V předmětné věci se přitom jedná o mezeru nepravou, jejímž
obsahem je neúplnost psaného práva (jeho absence) ve srovnání
s explicitní úpravou obdobných případů, tj. neúplnost z pohledu
principu rovnosti anebo z pohledu obecných právních principů.
Ilustrací způsobu řešení takovéto mezery je nález ve věci sp. zn.
Pl. ÚS 48/95 (Sbírka rozhodnutí, svazek 5, nález č. 21; vyhlášen
pod č. 121/1996 Sb.), v němž mezeru vytvořenou nerovností právní
úpravy Ústavní soud normativně vyplnil pomocí ústavně konformní
interpretace příslušné zákonné úpravy (argumentu a minori ad
maius), přičemž návrh na její zrušení, jelikož svojí dikcí
neodporovala ústavnímu pořádku, zamítl.
Uvedenou metodu v rozhodované věci použít nelze. Obsahem
ustanovení, jehož absence v zákonu o konkursu a vyrovnání zakládá
neodůvodněnou nerovnost, je stanovení subjektu, jenž by uhradil,
resp. zdroje, z něhož by došlo k úhradě odměny a hotových výdajů
správce v případě insolventního úpadce a osvobození navrhovatele
konkursu od zaplacení zálohy na náklady konkursu. Normu, jež by
byla obsahem takovéhoto ustanovení, ale z dikce zákona o konkursu
a vyrovnání interpretací dovodit nelze.
Vycházeje ze všech uvedených důvodů, dospěl Ústavní soud
k závěru, že ustanovení § 5 odst. 1 věty druhé a § 8 odst. 3 věty
druhé zákona o konkursu a vyrovnání jsou v rozporu s čl. 1 a čl.
3 odst. 1 Listiny a s čl. 26 Paktu, pročež plénum Ústavního soudu
rozhodlo o jejich zrušení. Ústavní soud podle § 70 odst. 1 zákona
č. 182/1993 Sb. účinnost derogačního nálezu odložil ke dni 31.
března 2003, aby tím zákonodárci umožnil nynější protiústavnost
odstranit.
VII.
Z ústavní maximy podle čl. 9 odst. 2 Ústavy neplynou
konsekvence toliko pro ústavodárce, nýbrž i pro Ústavní soud.
V nepřípustnosti změny podstatných náležitostí demokratického
právního státu je obsažen i pokyn Ústavnímu soudu, dle kterého
žádnou novelu Ústavy nelze interpretovat v tom smyslu, že by jejím
důsledkem bylo omezení již dosažené procedurální úrovně ochrany
základních práv a svobod.
Z uvedeného východiska nutno posuzovat změny, jež přinesla
novela Ústavy, provedená ústavním zákonem č. 395/2001 Sb., a to
v ustanoveních čl. 1 odst. 2, čl. 10, čl. 39 odst. 4, čl. 49, čl.
87 odst. 1 písm. a) a b) a čl. 95 Ústavy. Ústavní zakotvení
všeobecné inkorporační normy, a tím překonání dualistické koncepce
vztahu práva mezinárodního a práva vnitrostátního, nelze
interpretovat ve smyslu odstranění referenčního hlediska
ratifikovaných a vyhlášených mezinárodních smluv o lidských
právech a základních svobodách pro posuzování vnitrostátního práva
Ústavním soudem, a to s derogačními důsledky.
Proto rozsah pojmu ústavního pořádku nelze vyložit toliko
s ohledem na ustanovení čl. 112 odst. 1 Ústavy, nýbrž i vzhledem
k ustanovení čl. 1 odst. 2 Ústavy, a do jeho rámce zahrnout
i ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy o lidských právech
a základních svobodách.
Nepřímo pro tento závěr svědčí i ustanovení čl. 95 odst. 2
Ústavy, když jinak by je bylo nutno vykládat v tom smyslu, že
v případě rozporu zákona s ústavním zákonem soudce obecného soudu
není kvalifikován věc posoudit a je povinen ji předložit Ústavnímu
soudu, v případě rozporu zákona a smlouvy o lidských právech, jenž
je ústavněprávně stejné povahy a kvality, je podle čl. 10 Ústavy
povinen postupovat dle mezinárodní smlouvy. Ať by již takové
rozhodnutí bylo přijato kteroukoli soudní instancí, v právním
systému neobsahujícím soudní precedens v kvalitě a závaznosti
pramene práva by nikdy nemohlo nabýt případně i faktických
derogačních důsledků. Pro dvě, svou ústavní povahou identické
situace by tak byla Ústavou vytvořena ničím neodůvodněná
procedurální nerovnost, což na základě argumentu reductionis ad
absurdum nelze přisuzovat ústavodárci v poloze účelu ústavní
novely.
Uvedené interpretaci ustanovení čl. 1 odst. 2, čl. 10, čl.
87 odst. 1 písm. a) a b), čl. 95 a čl. 112 odst. 1 Ústavy svědčí
i skutečnost, že i po přijetí ústavního zákona č. 395/2001 Sb.
zákonodárce nezměnil ustanovení § 109 odst. 1 písm. c) o. s. ř.
a § 224 odst. 5 tr. ř., která ukládají obecným soudům povinnost
přerušit řízení a předložit věc k posouzení Ústavnímu soudu nejen
v případě rozporu zákona či jeho jednotlivých ustanovení
s ústavním zákonem, nýbrž i v případě jejich rozporu s mezinárodní
smlouvou, která má přednost před zákonem.
Z uvedených důvodů nutno čl. 95 odst. 2 Ústavy interpretovat
v tom smyslu, že je povinností obecného soudu předložit Ústavnímu
soudu k posouzení rovněž věc, v níž dojde k závěru, že zákon,
jehož má být při jejím řešení použito, je v rozporu
s ratifikovanou a vyhlášenou mezinárodní smlouvou o lidských
právech a základních svobodách.
Veden naznačenými úvahami Ústavní soud v předmětné věci
neomezil posuzování ústavnosti navrhovatelem napadených ustanovení
zákona o konkursu a vyrovnání toliko na zkoumání jejich souladu
s ústavními zákony, nýbrž i s ratifikovanými a vyhlášenými
mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách.
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Holeček v. r.
místopředseda