96/2001 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 14. února 2001 v plénu o návrhu
Cukrovaru V., s. r. o., na zrušení nařízení vlády č. 51/2000 Sb.,
kterým se stanoví opatření a podíl státu na tvorbě podmínek pro
zajištění a udržení výroby cukrovky a cukru a stabilizaci trhu
s cukrem,
takto:
Nařízení vlády č. 51/2000 Sb., kterým se stanoví opatření
a podíl státu na tvorbě podmínek pro zajištění a udržení výroby
cukrovky a cukru a stabilizaci trhu s cukrem, se zrušuje dnem
vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Odůvodnění
Dne 4. srpna 2000 obdržel Ústavní soud ústavní stížnost
Cukrovaru V., s. r. o., proti opatření Ministerstva zemědělství ze
dne 2. června 2000 č. j. 1914/2000-1000 o stanovení zvláštní
individuální kvóty na cukr pro hospodářský rok 2000/2001. Tímto
opatřením stanovilo ministerstvo stěžovatelce individuální kvótu
na cukr, a to v členění 7 470 tun pro tuzemskou kvótu a 2 490 tun
pro vývozní kvótu, když původně stěžovatelka požadovala pro
tuzemsko 27 000 tun a pro vývoz 5 000 tun. Spolu s ústavní
stížností podala stěžovatelka návrh na zrušení nařízení vlády č.
51/2000 Sb., kterým se stanoví opatření a podíl státu na tvorbě
podmínek pro zajištění a udržení výroby cukrovky a cukru
a stabilizaci trhu s cukrem.
Čtvrtý senát Ústavního soudu usnesením ze dne 20. září 2000
sp. zn. IV. ÚS 468/2000 podle § 78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, řízení o ústavní stížnosti přerušil a návrh na
zrušení citovaného nařízení vlády postoupil plénu Ústavního soudu.
Společnost Cukrovar V., s. r. o., (dále jen "navrhovatelka")
uvedla, že si cukrovar pronajala k plánované výrobě 32 000 tun
cukru ročně od pana O. M., který tento cukrovar odkoupil
z majetkové podstaty úpadce - společnosti Union cukr, a. s., na
základě kupní smlouvy ze dne 4. listopadu 1999. Smlouvy byly
uzavřeny v době, kdy nikdo nemohl předvídat, že napadeným
nařízením vlády bude podnikání v oblasti výroby cukru výrazně
omezeno, resp. znemožněno. Společnost vložila do získání samotného
cukrovaru i do nákupu nové technologie nemalé finanční prostředky,
s cílem dosáhnout naplánované roční kapacity, avšak po vydání
nařízení vlády je postavena do situace, kdy je nucena žádat
Ministerstvo zemědělství o vydání opatření podle tohoto nařízení,
ačkoliv je přesvědčena, že taková regulace výroby je neústavní
a nezákonná.
Podle názoru navrhovatelky lze výkon určité činnosti, za
kterou lze výrobu a prodej vyrobeného cukru považovat, omezit jen
zákonem, nikoli tedy nařízením vlády. Nařízení vlády navíc
vytvořilo zvláštní, v podstatě preferovanou kategorii tzv.
strategických výrobců cukru (vyjmenovaných v příloze č. 1
citovaného nařízení vlády), a to administrativní cestou a bez
možnosti ostatních společností vyrábějících cukr byť jen ovlivnit
výběr cukrovarů takto zařazených. Došlo tak ke zvýhodnění jedné
skupiny výrobců na úkor skupiny druhé, pokud jde o možnost
a přístup k podnikání podle čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"), ve spojení s čl. 1 a čl. 3 odst.
1 Listiny, o rovnosti v právech. Dále navrhovatelka uvedla, že
podle úvodní věty nařízení vlády se za zmocňovací ustanovení ke
stanovení kvót zřejmě považuje § 2 odst. 1 zákona č. 252/1997 Sb.,
o zemědělství. Toto ustanovení však rozhodně nezakládá právo
žádného konkrétního státního orgánu, tedy ani vlády, vydávat
podzákonné předpisy v oblasti kvotace a regulace výroby a jejich
prostřednictvím ukládat práva a povinnosti. Jakkoli vláda může svá
nařízení vydávat bez výslovného zmocnění, musí se tak dít v mezích
stanovených zákonem, což v daném případě splněno není.
Navrhovatelka kromě toho vyslovila nesouhlas s tím, že
podmínky pro cenovou stabilizaci trhu se zemědělskými komoditami
by bylo možno vykládat tak, že vláda je oprávněna k dosažení
tohoto cíle určité subjekty vyřadit z možnosti volně podnikat
v určitém oboru, aniž by k tomu měla zmocnění v zákoně. O tom, že
otázky kvotace a regulace výroby zemědělských komodit nelze
upravit pouhým nařízením vlády, svědčí ostatně i to, že po vydání
napadeného nařízení předložilo Ministerstvo zemědělství vládě,
a ta pak Parlamentu, návrh zákona, který takový postup umožňuje.
U ústního jednání pak navrhovatelka uvedla, že měla na mysli
v mezidobí přijatý zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském
intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon
o Státním zemědělském intervenčním fondu). Tím vlastně bylo
potvrzeno, že regulace provedená napadeným nařízením co do formy
neobstojí. Napadené nařízení vlády dle názoru navrhovatelky
porušuje právo činit vše, co není zákonem zakázáno, a právo nebýt
nucen činit, co zákon neukládá [čl. 2 odst. 4 Ústavy České
republiky (dále jen "Ústava") a čl. 2 odst. 3 Listiny]. Pokud by
navrhovatelka akceptovala opatření Ministerstva zemědělství, bude
výrobní zařízení cukrovaru využito zhruba na 30 %, a tím vlastně
dojde k ekonomickému donucení provoz likvidovat s velkou ztrátou.
Tím pak dojde i k porušení čl. 11 Listiny, který zaručuje ochranu
vlastnictví a stanoví, že vlastnické právo má stejný zákonný obsah
a ochranu. Navrhovatelce je de facto zakázáno uvádět vyrobený cukr
na trh v České republice, a to rozhodnutím státu a bez náhrady.
Současně navrhovatelka uvedla, že podobným způsobem by mohlo dojít
k vyřazení a k diskriminaci výrobců i u dalších potravinářských
komodit.
Ve vyjádření, které na výzvu Ústavního soudu podala, vláda
uvedla, že nařízení vlády č. 51/2000 Sb. bylo vydáno k provedení
§ 2 odst. 1 zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství. Toto ustanovení
sice výslovné zmocnění k vydání nařízení vlády neobsahuje, avšak
podle čl. 78 Ústavy je vláda oprávněna k provedení zákona a v jeho
mezích vydávat nařízení - může tedy zákon provádět svými
nařízeními i bez výslovného zmocnění. Výčet opatření v uvedeném
ustanovení zákona o zemědělství, jichž má být užito k dosažení
účelu zákona, je pouze demonstrativní. Vláda proto považuje za
možné, aby výkonná moc při provádění tohoto ustanovení použila
jiná opatření, povedou-li k dosažení zákonného cíle - vytvoření
podmínek pro udržení výrobního potencionálu zemědělství,
v konkrétním případě v oblasti pěstitelství cukrové řepy a výroby
cukru a ke stabilizaci trhu s cukrem jako jedné ze základních
zemědělských komodit. Taková opatření státu nepodléhají, na rozdíl
od podpůrných programů a nepřímých podpor, schválení Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu. Vláda je proto názoru, že napadené nařízení
nepřesahuje a neporušuje čl. 78 Ústavy, protože nevybočuje z mezí
zákona, k jehož provedení je určeno.
Dále vláda upozornila, že napadené nařízení se nedotklo práva
navrhovatelky svobodně podnikat. Tímto nařízením vláda rozhodla
určitým způsobem motivovat výrobce cukru - a to jak tzv.
strategické, tak ostatní výrobce - ke snížení produkce stanovením
tuzemských a vývozních kvót cukru a za to jim zároveň nabízí různé
kompenzační formy státní pomoci (poskytování odborného
poradenství, průzkum trhu s cukrem, zajišťování vývozních
možností, pomoc při zajišťování výkupu cukru). Ustanovení § 10
nařízení vlády je třeba interpretovat v kontextu celého právního
předpisu. Zejména z § 11 jednoznačně vyplývá, že dodržování kvót
je založeno na dobrovolnosti a výhodnosti pro výrobce, kterým na
základě žádoucího chování vzniká nárok na uvedené kompenzační
formy státní pomoci. Pro výrobce, kteří stanovené kvóty
překračují, nejsou stanoveny sankce, nevzniká jim však nárok na
uplatnění opatření podle § 6 až 8. Nařízením vlády nejsou uloženy
další povinnosti než ty, které jsou stanoveny v zákoně,
a nedochází tedy k omezení práva na přístup k podnikání podle čl.
26 odst. 1 Listiny. Naopak vláda sama se zavazuje činit určitá
pozitivní opatření ve prospěch výrobců, kteří se chovají žádaným
způsobem, což jasně vyplývá z § 1 nařízení vlády, podle kterého
toto nařízení upravuje podíl státu na tvorbě podmínek pro
zajištění a udržení výroby cukrovky a cukru a stabilizaci trhu
s cukrem na území České republiky. Přístup na trh není tedy
uzavřen ani limitován.
Vláda ještě uvedla, že tvrzení o porušení záruky rovných práv
a diskriminaci jiných než strategických výrobců cukru neobstojí,
neboť při vydání napadeného nařízení vlády byly naopak vzaty na
zřetel reálně existující odlišnosti ve výrobní kapacitě mezi
jednotlivými subjekty. Institut strategických výrobců byl vytvořen
s ohledem na očekávanou produkci v hospodářském roce a rozhodně
nebyl proveden náhodně či na základě správního uvážení, nýbrž na
základě zřetelně zadaných kritérií - objektivních charakteristik
jednotlivých výrobců, vycházejících z objemu výroby jednotlivých
cukrovarů v posledních pěti letech, tedy se zřetelem na jejich
dlouhodobé aktivity. Právě nepřihlédnutím k těmto objektivním
odlišnostem by bylo diskriminací, neboť by znevýhodňovalo velké
výrobce, kteří do svého rozvoje investovali perspektivně značné
prostředky. S ohledem na omezenou kapacitu trhu s cukrem se vláda
snažila a snaží situaci stabilizovat, a proto je nucena jistým
způsobem limitovat rozsah své pomoci pěstitelům cukrovky nebo
výrobcům cukru. V možnosti cukr vyrábět a uvádět jej na trh však
nejsou stanovena žádná omezení.
Na základě uvedených skutečností vyslovila vláda přesvědčení,
že obsah předmětného nařízení vlády je vyvážen tak, aby nepůsobil
diskriminačně vůči žádnému z pěstitelů cukrovky nebo výrobců
cukru, v žádném případě pak není zaměřen na omezování jejich
počtu, a proto navrhla zamítnutí návrhu.
Ministerstvo zemědělství ve vyjádření, které bylo vyžádáno
ještě před přerušením řízení o ústavní stížnosti, uvedlo, že
napadené nařízení vlády není určeno k aproximaci práva Evropských
společenství, i když přejímá některé principy uplatňované
v členských státech Evropské unie. Je založeno zejména na
následujících principech:
- transpozice závazků čl. 69 a 70 Evropské dohody o přidružení
prostřednictvím zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství,
- splnění závazků vůči EU a WTO - zavést tzv. cukerní pořádek,
- dočasnost platnosti nařízení vlády (omezení jen na hospodářský
rok 2000/2001, tj. od 1. srpna 2000 do 30. září 2001),
- stanovení individuálních kvót strategickým výrobcům cukru (11
cukrovarů sdružených v 8 subjektech, které za posledních pět let
vyrobily a uvedly na trh v průměru nejméně 10 000 tun cukru
ročně),
- stanovení minimální ceny cukrovky, minimální ceny cukru
a maximální ceny cukrovky na základě § 1 odst. 6 zákona č.
526/1990 Sb., o cenách, k řešení mimořádné tržní situace,
- otevřenost celého systému pro další výrobce cukru na základě
jejich žádosti o přidělení zvláštní individuální kvóty,
- samofinancování podpory vývozu za pomoci vlastní finanční
rezervy jednotlivých výrobců ve výši 1 950 Kč na jednu tunu
vyrobeného cukru,
- kompenzační formy státní pomoci (poskytování odborného
poradenství, průzkum trhu s cukrem, zajišťování vývozních
možností, pomoc při zajišťování výkupu cukru).
Dále ministerstvo uvedlo, že stát v tomto nařízení vyjadřuje
pouze podporu při udržení dosažené stability sektoru cukru
a cukrovky především pěstiteli cukrovky a výrobci cukru. Návrh
nařízení vlády byl předložen po několikaměsíční odborné diskusi,
v termínu odpovídajícím začátku agrotechnických lhůt setí
cukrovky. Neřešení situace v komoditě cukr - cukrovka by ve svém
důsledku mohlo vést k nadprodukci a ke zhroucení celého trhu
s cukrem a k nesplnění závazků, které vláda České republiky dala
EU. Nařízení vlády je dalším systémovým krokem k řešení kritické
situace na trhu s cukrem v České republice a navazuje na přijatá
ochranná opatření ze srpna 1999 na dovozy cukru do České republiky
(nařízení vlády č. 212/1999 Sb., kterým se stanoví ochranné
opatření na dovoz cukru).
Dle názoru ministerstva je organizace trhu s cukrem zavedením
produkčních kvót standardním pravidlem v EU více než 30 let.
Nařízením byl sledován celospolečenský zájem zajištění stabilizace
pěstování cukrovky a výroby cukru v České republice, bez
preference fyzických nebo právnických osob, neboť kvotace se
dotkla všech existujících výrobců cukru bez výjimky. Nařízení však
nikomu nezakazuje cukr vyrábět.
V replice k vyjádření vlády uvedla navrhovatelka, že i nadále
trvá na názoru, že vláda napadeným nařízením v mnoha směrech
překročila hranice ustanovení § 2 odst. 1 zákona č. 252/1997 Sb.
Podle jejího názoru by vláda mohla samostatně přijímat nařízení
jen v oblasti "vytváření podmínek pro cenovou stabilizaci trhu se
zemědělskými komoditami", za takové vytváření podmínek však
rozhodně nelze považovat určování tzv. strategických výrobců
cukru. Připustit takovou volnost výkladu toho, co se rozumí
vytvářením podmínek pro cenovou stabilizaci, by znamenalo, že vše
v ustanovení § 2 zákona o zemědělství by bylo zcela zbytečné.
Podle názoru navrhovatelky není výroba cukru zemědělstvím, když
i sám zákon rozeznává pojmy "zemědělství" a "potravina", přičemž
§ 2 dává jasně najevo, že směřuje pouze k podpoře zemědělství.
Dále navrhovatelka uvedla, že z vyjádření vlády naprosto
nevyplývá, jak vláda motivuje ostatní výrobce (nestrategické) ke
snížení produkce cukru. Na rozdíl od vlády je navrhovatelka
přesvědčena, že ustanovení § 10 napadeného nařízení svoji sankci
má, a to ve spojení s ustanovením § 11, neboť jestliže někdo
vyrobí byť jen jediné kilo cukru nad rámec kvóty, jež je mu
přidělena, pak jako sankce se odnímá státní pomoc poskytovaná
podle § 6 až 8 nařízení vlády. Navrhovatelka rovněž nesdílí názor
obsažený ve vyjádření vlády, že předmětným nařízením nejsou
stanovovány jiné povinnosti, než jsou stanoveny v zákoně. V této
souvislosti upozornila na povinnost poskytovat každý měsíc
rozsáhlé množství informací Ministerstvu zemědělství (§ 9)
a povinnost vytvářet finanční rezervu a použít ji (§ 4). Dále
uvedla, že vláda vlastně přiznává, že provedeným výběrem
zvýhodnila velké výrobce, kteří investovali značné prostředky do
svého rozvoje. K tomu však navrhovatelka dodala, že informace, ze
kterých vláda vycházela, byly zcela nedostatečné, neboť např.
v případě navrhovatelky žádný průzkum záměrů a investic prováděn
nebyl. Jakmile však navrhovatelka požádala o zvláštní individuální
kvótu, musela strpět komisionální prohlídku cukrovaru, zodpovědět
komisi značné množství otázek a doložit množství údajů nařízených
Ministerstvem zemědělství, ačkoliv napadené nařízení vlády
o takovém postupu nic neuvádí.
V neposlední řadě pak navrhovatelka doplnila, že v mezidobí
vyhlášené kvotace na mléko jen potvrzují závažnost problému
a upozorňují na nebezpečný trend omezování práva svobodně
podnikat.
Při ústním jednání dne 14. 2. 2001 pak zástupce vlády
přednesl procesní vyjádření, které bylo Ústavnímu soudu doručeno
den před jednáním. Především namítl, že po formální stránce měla
být ústavní stížnost odmítnuta jako nepřípustná podle § 75 odst.
1 zákona č. 182/1993 Sb., neboť navrhovatelka nevyčerpala procesní
prostředky k ochraně svých práv. Napadený akt Ministerstva
zemědělství považuje vláda za správní rozhodnutí, které mohlo
a mělo být napadeno rozkladem dle § 61 správního řádu, případně
správní žalobou. Pokud tak navrhovatelka neučinila, měl soudce
zpravodaj stížnost odmítnout. Neučinil-li tak, mělo by takové
rozhodnutí učinit plénum. Pokud jde o věc samu, uvedl zástupce
vlády, že se jedná o zásadní rozhodnutí. Česká republika se ve
smlouvě o přidružení zavázala k vytvoření rovných podmínek všem
investorům ze zemí patnáctky, a je tedy povinna se přizpůsobit
i závazkům vyplývajícím z tzv. společné zemědělské politiky.
V zemích EU jsou závazky vyplývající z čl. 39 smlouvy o Evropském
společenství zajišťovány především kvótami na cukr a na mléko.
Vyslovil proto nesouhlas s argumentací navrhovatelky, že kvóty
zasahují do vlastnických práv, a odkázal na judikaturu Evropského
soudu pro lidská práva k těmto otázkám. Dále uvedl, že vláda je
přesvědčena, že zákon č. 252/1997 Sb. lze interpretovat způsobem,
který nasvědčuje tomu, že vláda při vydání nařízení č. 51/2000 Sb.
postupovala v mezích tohoto zákona.
Ministr zemědělství při jednání uvedl, že v době, kdy vláda
svým nařízením rozhodovala, mohla vzít v úvahu pouze cukrovary,
které v té době produkovaly bílý cukr, a za měřítko pro rozdělení
kvót bylo vzato posledních pět let jejich produkce. Podobně
postupovaly v minulosti i státy EU. Navrhovatelka je jednou ze
společností, které do systému chtěly vstoupit až po jeho
vytvoření, a proto je přesvědčen, že přijatý systém cukerního
pořádku je spravedlivý. Pokud by přesto Ústavní soud rozhodl
o zrušení napadeného nařízení, bylo by z hlediska stability trhu
žádoucí, aby tak učinil až s účinností od 1. října 2001, neboť do
té doby bude připraveno nové nařízení vlády navazující již na nový
zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu.
Zástupce navrhovatelky na uvedené doplňující vyjádření vlády
reagoval tak, že zpochybnil názor, že dopis ministra zemědělství
o dvou větách, který nemá žádné formální náležitosti správního
aktu, lze považovat za správní rozhodnutí, které by bylo třeba
nejprve napadnout způsobem, který vláda uvádí. Zdůraznil, že
smyslem návrhu není boj proti kvótám jako takovým, ale snaha o to,
aby přístup všech výrobců na trh byl rovný a za předem daných
podmínek. Pokud však příloha k napadenému nařízení vyjmenovala 8
výrobců a jejich kvóty, pak v této části nejde ani o normativní
akt, ale o akt individuální, neboť není určen pro neurčitý počet
subjektů, a i v tomto směru je proto neústavní. Jen velmi malá
část kvóty byla ponechána pro nevyjmenované subjekty a pro její
rozdělení nebyly stanoveny vůbec žádné podmínky. Setrval proto
v celém rozsahu na podaném návrhu.
O podaném návrhu uvážil Ústavní soud takto:
Pokud jde o dodatečně vznesenou námitku, že ústavní stížnost,
a tedy i návrh s ní podaný, bylo třeba odmítnout z důvodu
nepřípustnosti, tedy pro nevyčerpání procesních prostředků, je
třeba uvést následující.
V nálezu vyhlášeném pod č. 243/1999 Sb. vyjádřil Ústavní soud
zásadu, že eventuální námitku, že stěžovatel nevyčerpal všechny
procesní prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva
poskytuje, nemůže Ústavní soud akceptovat, jde-li o stížnost,
která svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele.
Není sporu o tom, že v dané věci tomu tak je, o čemž ostatně
svědčí i vyjádření účastníka řízení o závažnosti problematiky. Je
tedy zřejmé, že jsou splněny podmínky § 75 odst. 2 písm. a) zákona
č. 182/1993 Sb. Proto Ústavní soud pouze konstatuje, že nesdílí
názor účastníka řízení o možnosti opravného prostředku ve správním
řízení, resp. možnosti správní žaloby v dané věci, aniž by
považoval za nutné tento svůj nesouhlas dále rozvádět
a odůvodňovat, neboť je zřejmé, že o věci by byl podle uvedeného
ustanovení zákona o Ústavním soudu oprávněn jednat i za situace,
že by k nevyčerpání procesních prostředků skutečně došlo.
Pokud pak jde o věc samu, uvažoval Ústavní soud takto:
Především konstatoval, že sporné nařízení vlády je odvozeno
a určeno k provedení § 2 odst. 1 zákona č. 252/1997 Sb. Tento
zákon má podle § 1 za účel:
a) vytváření podmínek pro zajištění schopnosti českého zemědělství
zabezpečit základní výživu obyvatel, potravinovou bezpečnost
a potřebné nepotravinářské suroviny;
b) vytváření předpokladů pro podporu mimoprodukčních funkcí
zemědělství, které přispívají k ochraně složek životního
prostředí jako půdy, vody a ovzduší a k udržování osídlené
a kulturní krajiny;
c) stanovit povinnost náhrady újmy pro osoby poškozené přikázanými
režimy hospodaření vyplývajícími ze zákonných omezení.
V § 2 odst. 1 se stanoví, že stát přispívá k tvorbě podmínek
pro udržování výrobního potenciálu zemědělství nepřímými
podporami, přímou podporou podpůrnými programy a vytvářením
podmínek pro cenovou stabilizaci trhu se zemědělskými komoditami,
zejména pomocí skladištních poukázek, termínovaných obchodů,
certifikací veřejných skladů obilí a podporou fungování
komoditních burz. Následující odstavec 2 pak stanoví, že podpůrné
programy a nepřímé podpory schvaluje Poslanecká sněmovna současně
se zákonem o státním rozpočtu.
Podle § 2 odst. 3 stát podporuje podpůrnými programy
i mimoprodukční funkce zemědělství spočívající v ochraně složek
životního prostředí jako půdy, vody, ovzduší a dále aktivity
podílející se na udržování krajiny. Podle odstavce 4 pak stát
vytváří podmínky k podpoře méně příznivých oblastí a k tomu
přijímá programy pomoci. Odstavec 5 stanoví, že podpůrné programy
k podpoře zmíněných opatření a kritéria pro jejich posuzování
stanoví vláda nařízením.
Nařízení vlády č. 51/2000 Sb. v § 1 uvádí, že předmětem
tohoto předpisu je úprava podílu státu na tvorbě podmínek pro
zajištění a udržení výroby cukrovky a cukru a stabilizaci trhu
s cukrem na území České republiky. Z dalších ustanovení je
důležitý zejména § 10, který stanoví, že cukr vyrobený nad rámec
individuální či zvláštní individuální kvóty nelze uvádět na trh
v České republice ani na trh v zemích, kam dovoz cukru z České
republiky není dovolen nebo je limitován mezinárodní smlouvou,
kterou je Česká republika vázána. Příloha č. 1 k tomuto nařízení
pak nepřímo stanoví individuální kvóty pro "strategické výrobce
cukru" (celkem se jedná o 8 společností).
Ústavní soud konstatoval, že nemá důvod odchýlit se při
posuzování podaného návrhu od své dosavadní relevantní judikatury.
Především se jedná o nález Pl. ÚS 17/95 vyhlášený pod č.
271/1995 Sb., ve kterém uvedl, že podle čl. 78 Ústavy je vláda
oprávněna vydávat nařízení k provedení zákona a v jeho mezích,
nepotřebuje tedy výslovnou delegaci v příslušném zákoně, nařízení
však nemůže vybočit ze zákonných mezí - nemůže tedy být praeter
legem. Jinak řečeno, musí se držet v mezích zákona, které jsou buď
vymezeny výslovně anebo vyplývají ze smyslu a účelu zákona. Dále
Ústavní soud uvedl, že obecně lze říci, že zcela volnou úvahu
exekutiva nikdy nemá, neboť vždy je omezena Ústavou, mezinárodními
smlouvami a obecnými právními principy.
V nálezu Pl. ÚS 32/95 vyhlášeném pod č. 112/1996 Sb. Ústavní
soud konstatoval, že práva uvedená v hlavě čtvrté Listiny nazvané
"Hospodářská, sociální a kulturní práva" jsou konkretizována
výslovně až příslušným zákonem a na jeho základě a v jeho mezích
je možné se těchto práv a svobod dovolávat. Ústavní soud ještě
uvedl, že tato práva nepůsobí bezprostředně (na rozdíl od práv
vyvěrajících přímo z lidského bytí, jako je právo na život,
nedotknutelnost osoby, osobní svobody apod.), ale vyžadují ke své
realizaci součinnost dalších faktorů. Těchto práv, uvádí se
v nálezu, se lze podle čl. 41 odst. 1 Listiny dovolávat jen
v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. Podle stejných
zásad rozhodl Ústavní soud v nálezu Pl. ÚS 35/95 vyhlášeném pod č.
206/1996 Sb., když vyslovil, že povinnosti zákonného vymezení
obsahu, rozsahu a způsobu poskytování základního práva (v tomto
případě práva na bezplatnou zdravotní péči) se zákonodárce nemůže
zbavit tím, že zplnomocní orgán moci výkonné k vydání norem nižší
právní síly než zákon, které by určovaly, namísto zákona, meze
těchto základních práv či svobod.
Z ústavního hlediska jsou orgány s legislativní pravomocí
oprávněny a povinny vydávat právní předpisy ve formě, která je jim
určena. Formou předepsanou vládě je podle čl. 78 Ústavy nařízení.
Podle tohoto ustanovení může vláda vydávat nařízení k provedení
zákona a v jeho mezích. Stačí tedy existence zákona, v jeho rámci
však musí existovat prostor pro legislativní činnost vlády. Na tom
nic nemění skutečnost, že v některých případech zákonodárce
k vydání nařízení vládu výslovně zmocňuje. Vláda se pak musí
pohybovat "secundum et intra legem", nikoli mimo zákon (praeter
legem). Zjednodušeně řečeno, má-li podle zákona býti X, přísluší
vládě stanovit, že má býti X1, X2, X3 ..., nikoli též, že má býti
Y.
Z teoretického hlediska je na nařízení kladen požadavek, aby
bylo obecné a dopadalo tedy na neurčitou skupinu adresátů, neboť
Ústava zmocňuje k právní úpravě, nikoli k vydání individuálního
správního aktu. Před excesy moci výkonné pak ochraňuje bariéra
věcí vyhrazených k regulaci toliko zákonům (tzv. výhrada zákona).
Lze tedy shrnout, že ústavní vymezení odvozené normotvorby
exekutivy spočívá na následujících zásadách:
- nařízení musí být vydáno oprávněným subjektem,
- nařízení nemůže zasahovat do věcí vyhrazených zákonu (nemůže
tedy stanovit primární práva a povinnosti),
- musí být zřejmá vůle zákonodárce k úpravě nad zákonný standard
(musí být tedy otevřen prostor pro sféru nařízení).
Podle čl. 26 odst. 1 Listiny je každému zaručeno právo
podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost, přičemž odstavec
2 předpokládá, že zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon
určitých povolání nebo činností. Je tedy zřejmé, že se jedná
o základní právo, které ve smyslu uvedených nálezů nepůsobí sice
bezprostředně a lze se ho dovolávat jen v mezích zákonů, na druhé
straně však pro jakékoliv limity takového podnikání či činnosti
existuje výhrada zákona.
Není sporu o tom, že předmětné nařízení obsahuje řadu
ustanovení, která zasahují do oblasti svobodného podnikání.
Odvozuje-li vláda své oprávnění takto postupovat ze zákona č.
252/1997 Sb., konkrétně pak sporné nařízení uvozuje jako prováděcí
předpis k § 2 odst. 1 tohoto zákona, potom jakkoli Ústavní soud
respektuje již zmíněný princip volnějšího vztahu mezi zákonem
a nařízením, když za prioritu ústavnosti nařízení považuje jeho
soulad se smyslem a účelem zákona jako celku, je nucen
konstatovat, že gramatický, systematický ani logický výklad, a to
ani při největší míře extenzivního přístupu, nenasvědčuje tomu, že
by od zmíněného ustanovení zákona bylo možné odvodit regulaci
výroby, která na zemědělství navazuje, resp. omezit uplatnění
vyrobeného zboží na určitém trhu.
Jestliže Ústavní soud v nálezu vyhlášeném pod č. 206/1996 Sb.
vyslovil, že zákonodárce nemůže oblast úpravy vztahů určených pro
úpravu zákonem delegovat na moc výkonnou, a tím vlastně rezignovat
na svoji zákonodárnou povinnost, tím spíše si výkonná moc nemůže
právo na takovou úpravu přisvojit sama s odvoláním na zákon, který
evidentně má jiný účel a smysl. Zákon o zemědělství míří zcela
zřetelně do oblasti tzv. prvovýroby, a pokud vládu zmocňuje
k vydávání nařízení, je zcela zřejmé, že jde o úpravu zaměřenou do
jiných oblastí. Pokud by zákonodárce chtěl zmocnit exekutivu
k regulaci podnikání formou výrobních kvót, nepochybně by tak
učinil výslovně, obdobně jako to učinil v ustanovení § 2 odst. 5,
§ 3 odst. 3 a 4, resp. v § 5 odst. 3.
Lze shrnout, že napadené nařízení vlády porušuje výhradu
zákona stanovenou čl. 26 odst. 1 Listiny a formou nařízení omezuje
svobodné podnikání způsobem, který zákon nepředpokládá ani rámcově
neupravuje. Jinak řečeno, přistoupil-li Ústavní soud ke zrušení
podzákonných předpisů z důvodu, že meze vytvořené zákonodárcem pro
legislativní činnost exekutivy jsou neurčité, tím spíše tak musí
učinit v oblasti, kde legislativní iniciativu vlády zákon
nepředpokládá vůbec. Tento exces je dostatečným důvodem pro
zrušení napadeného právního předpisu, aniž by bylo nutné se blíže
zabývat dalšími námitkami a argumenty navrhovatelky a účastníka
řízení.
Ústavní soud si je samozřejmě vědom, že mezitím nabyl
účinnosti zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském
intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon
o Státním zemědělském intervenčním fondu), který upravuje, mimo
jiné, i tzv. produkční kvóty, a v ustanovení § 12 odst. 3 zmocňuje
vládu k vydání nařízení, které stanoví tyto kvóty a jejich
podmínky. Tato skutečnost však nemůže nic změnit na tom, že
nařízení vlády č. 51/2000 Sb. bylo vydáno mimo meze zákona, když
v původním zákoně č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace
v zemědělství, (zrušeném zákonem č. 256/2000 Sb.) nebylo pro
stanovení produkčních kvót opory.
Ze všech uvedených důvodů rozhodlo plénum Ústavního soudu
o zrušení nařízení vlády č. 51/2000 Sb. pro jeho rozpor s čl. 4
odst. 1 a 2 a s čl. 26 odst. 1 a 2 Listiny, jakož i s čl. 2 odst.
4 Ústavy dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů, když neshledal
důvody pro odložení vykonatelnosti svého rozhodnutí.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.