289/2005 Sb.
ZÁKON
ze dne 16. června 2005
o Vojenském zpravodajství
Změna: 274/2008 Sb.
Změna: 254/2012 Sb.
Změna: 273/2012 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 250/2014 Sb.
Změna: 47/2016 Sb.
Změna: 35/2018 Sb.
Změna: 205/2019 Sb.
Změna: 150/2021 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST DRUHÁ
POSTAVENÍ PŘÍSLUŠNÍKŮ VOJENSKÉHO ZPRAVODAJSTVÍ
§ 2
Úkoly Vojenského zpravodajství plní příslušníci Vojenského zpravodajství,
kterými jsou vojáci z povolání a vojáci v záloze povolaní k výkonu vojenské činné
služby k Vojenskému zpravodajství, a zaměstnanci zařazení ve Vojenském zpravodajství2a),
kteří se na plnění úkolů Vojenského zpravodajství podílejí v rozsahu, který určuje
statut Vojenského zpravodajství2b).
§ 3
Příslušníci Vojenského zpravodajství jsou při plnění svých úkolů povinni
dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní, jakož i toho, aby osobám v souvislosti
s jejich činností nevznikla škoda nebo jiná nepřiměřená újma.
ČÁST TŘETÍ
SPECIFICKÉ PROSTŘEDKY ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ
§ 6
Specifickými prostředky získávání informací se pro účely tohoto zákona rozumějí
zpravodajské prostředky a využívání osob jednajících ve prospěch Vojenského zpravodajství.
HLAVA I
ZPRAVODAJSKÉ PROSTŘEDKY
§ 7
(1) Vojenské zpravodajství je oprávněno v oboru své působnosti používat
zpravodajské prostředky, kterými jsou
a) zpravodajská technika,
b) krycí doklady,
c) krycí prostředky,
d) sledování osob a věcí.
(2) Vojenské zpravodajství je povinno zabezpečit ochranu zpravodajských
prostředků před vyzrazením, zneužitím, poškozením, zničením, ztrátou a odcizením.
§ 8
Zpravodajská technika
(1) Zpravodajskou technikou se pro účely tohoto zákona rozumějí technické
prostředky a zařízení, zejména elektronické, fototechnické, chemické, fyzikálně-chemické,
radiotechnické, optické, mechanické anebo jejich soubory, používané utajovaným způsobem,
pokud je jimi zasahováno do základních práv a svobod při
a) vyhledávání, otevírání, zkoumání nebo vyhodnocování dopravovaných
zásilek,
b) odposlouchávání, popřípadě zaznamenávání telekomunikačního, radiokomunikačního
nebo jiného obdobného provozu, popřípadě zjišťování údajů o tomto provozu,
c) pořizování obrazových, zvukových nebo jiných záznamů,
d) vyhledávání použití technických prostředků, které by mohly znemožnit
nebo znesnadnit plnění úkolů v rámci působnosti Vojenského zpravodajství,
e) identifikaci osob nebo předmětů, popřípadě při zjišťování jejich
pohybu za použití zabezpečovací a nástrahové techniky.
(2) Použitím zpravodajské techniky, pokud jím není zasahováno do základních
práv a svobod, není
a) zachycování, poslech, monitorování a vyhodnocování informací, které
jsou šířeny způsobem, jenž k nim umožňuje přístup předem neurčeného okruhu osob,
b) pořizování obrazových nebo zvukových záznamů,
c) používání zabezpečovací a nástrahové techniky,
d) monitorování telekomunikačního, radiokomunikačního nebo jiného obdobného
provozu bez odposlechu jeho obsahu, popřípadě zjišťování údajů o tomto provozu.
§ 9
Použití zpravodajské techniky
(1) Vojenské zpravodajství může zpravodajskou techniku použít jen po předchozím
písemném povolení předsedy senátu vrchního soudu příslušného podle sídla Ministerstva
obrany (dále jen "soudce") a za předpokladu, že by odhalování nebo dokumentování
činností, pro něž má být použita, bylo jiným způsobem neúčinné nebo podstatně ztížené
anebo v daném případě nemožné.
(2) Použití zpravodajské techniky nesmí překročit rozsah povolení soudce
podle odstavce 1 a nesmí zasahovat do práv a svobod nad nezbytně nutnou míru.
(3) Vojenské zpravodajství může technicky zabezpečit použití zpravodajské
techniky i pro potřeby jiných oprávněných orgánů, pokud o to požádají a předloží
příslušné povolení k použití zpravodajské techniky vydané podle zvláštního právního
předpisu4).
(4) Vojenské zpravodajství je oprávněno žádat technické zabezpečení použití
zpravodajské techniky pro vlastní potřebu i od jiných, k této činnosti oprávněných
orgánů. V tomto případě je povinno doložit, že použití zpravodajské techniky bylo
podle tohoto zákona povoleno5).
(5) Vojenské zpravodajství je oprávněno v rozsahu potřebném pro plnění
konkrétního úkolu požadovat od právnické nebo fyzické osoby zajišťující veřejnou
komunikační síť anebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací
a) zřízení, popřípadě zabezpečení rozhraní pro připojení koncového
telekomunikačního zařízení pro odposlech nebo záznam zpráv v určených bodech jejich
sítě, a
b) poskytnutí provozních nebo lokalizačních údajů způsobem, ve formě
a v rozsahu stanoveném zvláštním právním předpisem18).
§ 10
Povolení k použití zpravodajské techniky
(1) Povolení k použití zpravodajské techniky vydává soudce na základě
písemné žádosti, která obsahuje
a) druh zpravodajské techniky, která má být použita, dobu trvání jejího
použití, základní identifikační údaje o osobě, vůči které má být zpravodajská technika
použita, pokud jsou tyto údaje známy, číslo telefonní nebo jiné obdobné stanice,
pokud z ní má být prováděn odposlech, popřípadě záznam, a je-li známo, i místo použití
zpravodajské techniky; má-li být zpravodajská technika použita vůči ústavnímu činiteli
nebo jejím použitím má být zasahováno do práva nedotknutelnosti obydlí, musí být
tato informace součástí žádosti,
b) důvody pro použití zpravodajské techniky včetně odůvodnění podmínek
pro její použití stanovených v § 9 odst. 1,
c) informaci o jakékoliv předchozí žádosti o použití zpravodajské techniky
vůči osobě uvedené v písmenu a) včetně informace, jak bylo o této žádosti rozhodnuto.
(2) Soudce o žádosti o povolení k použití zpravodajské techniky rozhodne
bezodkladně.
(3) Použití zpravodajské techniky lze povolit jen na nezbytně nutnou dobu,
nejdéle však na dobu 4 měsíců; tuto dobu lze na základě nové žádosti prodloužit,
vždy však nejvýše o další 4 měsíce.
(4) Rozhodnutí o povolení k použití zpravodajské techniky obsahuje druh
zpravodajské techniky, která může být použita, dobu trvání jejího použití, základní
identifikační údaje o osobě, vůči které má být zpravodajská technika použita, pokud
jsou tyto údaje známy, číslo telefonní nebo jiné obdobné stanice, pokud z ní má být
prováděn odposlech, popřípadě záznam, a je-li známo, i místo použití zpravodajské
techniky, a odůvodnění povolení k použití zpravodajské techniky.
(5) Soudce vydá současně s rozhodnutím o povolení k použití zpravodajské
techniky výpis z tohoto rozhodnutí, který obsahuje nejnutnější identifikační údaje
a výrok, zda při jejím použití může být zasahováno do práva nedotknutelnosti obydlí;
výpis neobsahuje odůvodnění.
(6) Zamítne-li soudce žádost o povolení k použití zpravodajské techniky,
obsahuje rozhodnutí odůvodnění zamítnutí.
(7) Proti rozhodnutí o povolení nebo zamítnutí žádosti o povolení k použití
zpravodajské techniky není přípustný opravný prostředek.
§ 11
Kontrola průběhu používání zpravodajské techniky
(1) Soudce je oprávněn požadovat od Vojenského zpravodajství informace
k posouzení, zda důvody pro používání zpravodajské techniky trvají.
(2) Zjistí-li soudce, že důvody používání zpravodajské techniky pominuly,
povolení k jejímu použití odejme.
§ 12
Vojenské zpravodajství bezodkladně písemně informuje soudce o ukončení
používání zpravodajské techniky.
§ 13
Krycí doklady
(1) Krycím dokladem se pro účely tohoto zákona rozumí dokument sloužící
k zastírání skutečné totožnosti příslušníka Vojenského zpravodajství nebo k utajení
jeho příslušnosti k Vojenskému zpravodajství k zastírání činnosti Vojenského zpravodajství
nebo k utajení objektů Vojenského zpravodajství.
(2) Krycím dokladem nesmí být průkaz poslance nebo senátora, člena vlády,
člena bankovní rady České národní banky, člena kolegia Nejvyššího kontrolního úřadu,
soudce Ústavního soudu, služební průkaz soudce nebo státního zástupce nebo doklad
žijící osoby.
(3) Je-li to vzhledem k povaze krycího dokladu nutné, je Vojenské zpravodajství
oprávněno v nezbytné míře zpracovávat údaje v informačních systémech vedených podle
zvláštních právních předpisů, a to vložením, změnou nebo fyzickým vymazáním údajů
souvisejících s krycím dokladem nebo blokováním těchto údajů. Správci informačních
systémů veřejné správy a na náklady Vojenského zpravodajství také správci jiných
informačních systémů využívajících údaje z informačních systémů veřejné správy poskytnou
při tomto zpracovávání potřebnou součinnost; při tom postupují tak, aby nedošlo k
vyzrazení činnosti Vojenského zpravodajství.
(4) Krycí doklad opatřuje Vojenské zpravodajství na základě rozhodnutí
jeho ředitele.
(5) Krycí doklad vydává Vojenské zpravodajství; vydání krycího dokladu
může Vojenskému zpravodajství zabezpečit také Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra
nebo Bezpečnostní informační služba.
(6) Vojenské zpravodajství vede evidenci opatřených krycích dokladů.
§ 14
Krycí prostředky
(1) Krycím prostředkem se pro účely tohoto zákona rozumí věc, která není
dokumentem, prostor nebo činnost sloužící k zastírání skutečné totožnosti osoby nebo
činnosti Vojenského zpravodajství.
(2) Krycí prostředek opatřuje nebo zřizuje Vojenské zpravodajství na základě
rozhodnutí jeho ředitele.
(3) Vojenské zpravodajství vede evidenci opatřených a zřízených krycích
prostředků.
§ 15
Sledování osob a věcí
(1) Sledováním osob a věcí se rozumí získávání poznatků o osobách a věcech
prováděné utajovaným způsobem technickými nebo jinými prostředky.
(2) O použití sledování osob a věcí a o jeho dokumentaci rozhoduje na žádost
ředitele Vojenského zpravodajství ministr obrany.
(3) Vojenské zpravodajství je oprávněno žádat technické zabezpečení použití
sledování osob a věcí pro vlastní potřebu i od jiných, k této činnosti oprávněných
orgánů. V tomto případě je povinno doložit, že použití sledování bylo podle tohoto
zákona povoleno4).
HLAVA II
VYUŽÍVÁNÍ OSOB JEDNAJÍCÍCH VE PROSPĚCH VOJENSKÉHO ZPRAVODAJSTVÍ
§ 16
(1) Vojenské zpravodajství je oprávněno při plnění svých úkolů využívat
osoby jednající v jeho prospěch.
(2) Osobou jednající ve prospěch Vojenského zpravodajství se rozumí fyzická
osoba starší 18 let, poskytující dobrovolně Vojenskému zpravodajství informace nebo
služby takovým způsobem, aby nebyla vyzrazena její spolupráce s Vojenským zpravodajstvím.
(3) Vojenské zpravodajství je povinno ochraňovat osobu jednající v jeho
prospěch před vyzrazením a způsobením újmy na životě, zdraví, cti nebo majetku, která
by jí mohla vzniknout takovým jednáním.
ČÁST ČTVRTÁ
ČINNOSTI VOJENSKÉHO ZPRAVODAJSTVÍ PŘI ZAJIŠŤOVÁNÍ OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY
§ 16a
Činnosti Vojenského zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování obrany
státu v kybernetickém prostoru
(1) Vojenské zpravodajství za podmínek stanovených tímto zákonem provádí
a) cílenou detekci kybernetických útoků a hrozeb majících původ v zahraničí12)
a směřujících proti důležitým zájmům státu, jejichž zajišťování je předmětem obrany
České republiky podle zákona o zajišťování obrany České republiky19) (dále jen "detekce"),
b) identifikaci a vyhodnocování detekovaných kybernetických útoků a hrozeb
a jejich dopadů (dále jen "vyhodnocování") a
c) opatření k odvracení detekovaných kybernetických útoků a hrozeb.
(2) Detekce je Vojenským zpravodajstvím prováděna na základě jím stanovených
ukazatelů kybernetických útoků a hrozeb umožňujících odhalit v kybernetickém prostoru
definované jevy, které v daném čase byly vyhodnoceny jako skutečnosti ohrožující
důležité zájmy státu v kybernetickém prostoru.
(3) Ukazatele kybernetických útoků a hrozeb jsou Vojenským zpravodajstvím
stanovovány na základě
a) dat a informací, které Vojenské zpravodajství získává při plnění svých
úkolů jako jednotné ozbrojené zpravodajské služby České republiky,
b) dat a informací předaných ostatními zpravodajskými službami, Národním
úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost a dalšími státními orgány, nebo
c) dalších skutečností způsobilých ohrozit plnění funkce státu v oblasti
zajišťování jeho obrany, které jsou mu předány.
§ 16b
Spolupráce Vojenského zpravodajství při provádění činností, jimiž se podílí
na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru
(1) Při provádění činností a opatření vykonávaných v souvislosti se zajišťováním
obrany státu v kybernetickém prostoru spolupracuje Vojenské zpravodajství s ostatními
zpravodajskými službami a s dalšími státními orgány, ozbrojenými silami České republiky,
bezpečnostními sbory a právnickými a fyzickými osobami, pokud působí v oblasti zajišťování
kybernetické bezpečnosti nebo obrany státu.
(2) Při zajišťování detekce Vojenské zpravodajství spolupracuje s právnickými
nebo fyzickými osobami zajišťujícími veřejnou komunikační síť nebo poskytujícími
veřejně dostupnou službu elektronických komunikací, a to na základě písemné dohody
o spolupráci. Dohodou o spolupráci nelze sjednat předávání metadat ve větším rozsahu,
než je upraveno v § 16d odst. 2.
(3) Dohoda o spolupráci uzavřená podle odstavce 2 musí obsahovat
a) technické a organizační podmínky nezbytné pro realizaci detekce,
b) způsob předávání metadat o zachyceném útoku nebo hrozbě a
c) způsob určení výše efektivně vynaložených nákladů.
§ 16c
Součinnost při detekci
Pokud Vojenské zpravodajství nemá s právnickou nebo podnikající fyzickou
osobou zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu
elektronických komunikací uzavřenu dohodu o spolupráci podle § 16b odst. 2 a hrozilo
by nebezpečí z prodlení, je oprávněno si vyžádat od této osoby po nezbytně nutnou
dobu součinnost při cíleném vyhledávání konkrétního kybernetického útoku nebo hrozby
pomocí ukazatelů v rozsahu bezpečnostních opatření, která tato osoba již provádí.
§ 16d
Nástroje detekce a podmínky jejich provozování
(1) Vojenské zpravodajství může využívat vlastní nástroje detekce, které
jsou umisťovány pouze pro účely detekce na určených bodech veřejných komunikačních
sítí, pokud to vyžaduje důležitý zájem obrany státu a
a) nelze ani s vynaložením potřebného úsilí dosáhnout uzavření ani změny
dohody o spolupráci pro zajišťování detekce podle § 16b odst. 2, nebo
b) zajišťování detekce na základě dohody o spolupráci uzavřené podle
§ 16b odst. 2 není účinné.
(2) Nástroj detekce zaznamenává metadata
a) popisující informace a souvislosti nezbytné pro přenos dat, jejich
strukturu a čas o zachyceném provozu veřejných komunikačních sítí a veřejně dostupných
služeb elektronických komunikací, a to pouze v rozsahu souvisejícím s detekovaným
kybernetickým útokem nebo hrozbou na základě stanovených ukazatelů; součástí není
obsah přenášených dat,
b) provozu nástroje detekce a
c) o manipulaci s konfigurací nástroje detekce pro potřeby auditu činností
vykonávaných Vojenským zpravodajstvím.
(3) Vojenské zpravodajství nesmí využívat nástroje detekce podle odstavce
1 pro provádění odposlechů nebo pro záznam zpráv podle zákona o elektronických komunikacích
nebo k aktivnímu zásahu podle § 16f odst. 3.
(4) Vojenské zpravodajství provádí detekci výlučně způsobem, který zaručuje,
že
a) je zachována důvěrnost komunikací fyzických a právnických osob při
poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací, integrita veřejných
komunikačních sítí a dostupnost veřejných komunikačních sítí a služeb elektronických
komunikací a
b) není zasahováno nebo ovlivňováno plnění povinností právnické nebo
podnikající fyzické osoby zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně
dostupnou službu elektronických komunikací vůči uživatelům sítě, včetně kvality poskytovaných
služeb, jinak, než v rozsahu odpovídajícím veřejnému zájmu na zajišťování obrany
státu.
§ 16e
Zajištění podmínek detekce
(1) Ministerstvo obrany požaduje pro účely podle § 16d odst. 1 od právnické
nebo podnikající fyzické osoby zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující
veřejně dostupnou službu elektronických komunikací, aby zřídila a zabezpečila v určených
bodech jí zajišťované veřejné komunikační sítě rozhraní pro připojení nástroje detekce.
(2) Základní charakteristiky veřejných komunikačních sítí využitelných pro
umístění nástrojů detekce z hlediska zajištění důležitých zájmů státu stanoví vláda
v ústředním plánu obrany státu20).
(3) K plnění povinnosti podle odstavce 1 vydá Ministerstvo obrany na základě
návrhu Vojenského zpravodajství vypracovaného jako opatření k zajištění závěrů jím
plněných povinností stanovených v § 16a odst. 1 a 2 rozhodnutí, jímž právnické nebo
podnikající fyzické osobě zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně
dostupnou službu elektronických komunikací uloží povinnost zřídit a zabezpečit rozhraní
pro připojení nástrojů detekce v určeném bodě veřejné komunikační sítě a povinnost
strpět umístění a provozování těchto nástrojů.
(4) Rozhodnutí podle odstavce 3 musí vedle náležitostí stanovených správním
řádem obsahovat také
a) určení doby, po kterou má být nástroj detekce v určeném bodě provozován,
a
b) lhůtu, ve které je právnická nebo podnikající fyzická osoba zajišťující
veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických
komunikací povinna v určených bodech jí zajišťované veřejné komunikační sítě zřídit
rozhraní pro připojení nástroje detekce.
(5) Doba podle odstavce 4 písm. a) nesmí být delší než 12 měsíců; Ministerstvo
obrany ji může na návrh Vojenského zpravodajství prodloužit, a to nejvýše o 6 měsíců.
(6) Rozklad proti rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(7) Před vydáním rozhodnutí podle odstavce 3 je Vojenské zpravodajství povinno
posoudit, zda připojení nástroje detekce samo o sobě není bezpečnostním rizikem,
popřípadě zda je možné důsledky takového bezpečnostního rizika přijmout jako akceptovatelné
vzhledem k účelu připojení konkrétního nástroje detekce. Dokument obsahující závěry
takového posouzení je podkladem pro vydání rozhodnutí podle odstavce 3.
(8) Před vydáním rozhodnutí o prodloužení lhůty podle odstavce 5 je Ministerstvo
obrany povinno vždy posoudit, zda jsou splněny podmínky podle § 16d. Rozhodnutí o
prodloužení lhůty obsahuje určení doby, po kterou má být nástroj detekce v určeném
bodě dále provozován.
§ 16f
Opatření k odvracení detekovaných kybernetických útoků a hrozeb
(1) Vojenské zpravodajství na základě výsledku vyhodnocování přijme opatření
k odvrácení detekovaných kybernetických útoků a hrozeb podle odstavce 2 nebo 3.
(2) V případě, že identifikuje konkrétní kybernetický útok nebo hrozbu, pro
jejichž odvrácení nejsou naplněny podmínky pro provedení aktivního zásahu podle §
16g, předá neprodleně zjištěné informace k provedení dalších opatření příslušným
státním orgánům. Zjištěné informace v nezbytně nutném rozsahu může předat také provozovateli
národního CERT21), pokud vyhodnotí, že je to pro účely zajištění kybernetické bezpečnosti
státu účelné. V případech hodných zvláštního zřetele může předat informace v nezbytně
nutném rozsahu také další osobě, která s jejich využitím může provést opatření směřující
proti kybernetickému útoku či hrozbě.
(3) Hrozí-li nebezpečí z prodlení, provede Vojenské zpravodajství za podmínek
stanovených v § 16g aktivní zásah k neprodlenému odvrácení detekovaného kybernetického
útoku či hrozby.
§ 16g
Oprávnění provést aktivní zásah v kybernetickém prostoru
(1) Vojenské zpravodajství je oprávněno provést aktivní zásah výlučně
v případě, že
a) skutečnosti jím zjištěné v kybernetickém prostoru svědčí o existenci
ohrožení důležitých zájmů státu ve značném rozsahu,
b) kybernetický útok nebo hrozba směřující proti důležitým zájmům státu
trvají nebo bezprostředně hrozí a
c) kybernetický útok nebo hrozbu směřující proti důležitým zájmům státu
nelze odvrátit v součinnosti s ozbrojenými silami České republiky a aktivní zásah
byl vyhodnocen jako jediný možný účinný způsob jejich odvrácení.
(2) K provedení aktivního zásahu je Vojenské zpravodajství oprávněno pouze
po předchozím souhlasu ministra obrany.
(3) O zahájení aktivního zásahu Vojenské zpravodajství bezodkladně informuje
vládu, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost a ostatní zpravodajské
služby.
(4) Vojenské zpravodajství o provedení aktivního zásahu bezodkladně po
jeho provedení informuje ministra obrany a jeho prostřednictvím
a) vládu,
b) náčelníka Generálního štábu Armády České republiky,
c) ředitele Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost
a
d) ostatní zpravodajské služby.
(5) Pro obsah předávané informace podle odstavce 4 se využije § 16h odst.
2 obdobně.
(6) Jestliže nedojde k ohrožení důležitého zájmu státu, může být v nutném
rozsahu informován i provozovatel národního CERT21).
(7) Vojenské zpravodajství poskytne v souvislosti s jím prováděnými činnostmi
a opatřeními, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru,
v této oblasti působnosti součinnost Národnímu úřadu pro kybernetickou a informační
bezpečnost nebo Policii České republiky, pokud o to v individuálních případech výlučně
pro účely jimi zajišťované bezpečnosti České republiky v kybernetickém prostoru požádají;
tím není dotčena součinnost výkonu veškerých činností Vojenského zpravodajství prováděných
podle této části vůči ozbrojeným silám České republiky při zajišťování obrany státu.
§ 16h
Záznamy o předání dat a informací nebo aktivním zásahu a jejich uchovávání
(1) Pokud Vojenské zpravodajství v rámci zajištění součinnosti pro provádění
činností, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru, předává
data a informace, které jsou výstupem jím prováděné detekce a vyhodnocování, zpracuje
o tomto předání záznam obsahující charakteristiku předávaných dat a informací v rozsahu
skutečností uvedených v odstavci 2 písm. a) až c) a e), účel předání dat a informací
a dále údaje o době předání dat a informací a identifikační údaje adresáta jejich
předání v rozsahu:
a) název adresáta,
b) adresa, na kterou byly data a informace předány,
c) časový údaj předání dat a informací s přesností na sekundy,
d) časový údaj o potvrzení převzetí dat a informací s přesností na sekundy.
(2) Vojenské zpravodajství je povinno o každém provedeném aktivním zásahu
provést záznam, a to minimálně v rozsahu:
a) charakteristika identifikovaného útoku nebo hrozby směřující proti
důležitým zájmům státu,
b) závěry posouzení útoku nebo hrozby směřující proti důležitým zájmům
státu,
c) závěry posouzení přípustnosti provedení aktivního zásahu,
d) údaje o zdroji útoku nebo hrozby směřující proti důležitým zájmům
státu,
e) časový údaj o provedení opatření směřujících k zastavení nebo odvrácení
útoku anebo odstranění hrozby s přesností na sekundy,
f) způsob provedení zásahu a popis využitých organizačních a technických
opatření,
g) další skutečnosti charakterizující provedení aktivního zásahu.
(3) Záznamy podle odstavců 1 a 2 Vojenské zpravodajství uchovává po dobu
10 let od data jejich zpracování.
§ 16i
Zprávy o činnostech Vojenského zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování
obrany státu v kybernetickém prostoru
(1) Vojenské zpravodajství předkládá prezidentu republiky a vládě prostřednictvím
ministra obrany jednou ročně podrobnou zprávu o činnostech a opatřeních Vojenského
zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru,
a vyhodnocení jejich účinnosti.
(2) Vojenské zpravodajství předkládá ministru obrany neprodleně po ukončení
kalendářního pololetí písemnou zprávu o stavu jím plněných úkolů, jimiž se podílí
na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru, za toto období.
§16j
Nepřípustnost použití dat a informací k jiným účelům
Data a informace získané Vojenským zpravodajstvím při provádění detekce nesmí
být použity pro jiné účely než zabezpečování činností, jimiž se podílí na zajišťování
obrany státu, pokud tento zákon nestanoví jinak.
§ 16k
Inspektor pro kybernetickou obranu
(1) Vláda České republiky jmenuje a odvolává na návrh ministra obrany inspektora
pro kybernetickou obranu; návrh je vládě České republiky překládán po jeho projednání
ve výboru Poslanecké sněmovny příslušném ve věcech bezpečnosti.
(2) Inspektor pro kybernetickou obranu je jmenován na dobu 5 let.
(3) Inspektor pro kybernetickou obranu je vojákem z povolání nebo zaměstnancem
zařazeným ve Vojenském zpravodajství a je podřízen přímo ministrovi obrany, nestanoví-li
tento zákon jinak.
(4) Ve věcech služebního nebo pracovního poměru inspektora pro kybernetickou
obranu činí právní úkony jménem České republiky ministr obrany.
(5) Inspektor pro kybernetickou obranu je při plnění úkolů podle § 16l odst.
1 písm. a) a b) nezávislý a je vázán pouze právním řádem České republiky; je povinen
svou funkci vykonávat nestranně, v mezích svého oprávnění a zdržet se při jejím výkonu
všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v jeho nestrannost a profesionalitu.
(6) Vojenské zpravodajství je povinno zajistit, aby byl inspektor pro kybernetickou
obranu náležitě, včas a v potřebném rozsahu zapojen do veškerých záležitostí souvisejících
s činnostmi Vojenského zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování obrany České
republiky v kybernetickém prostoru, zejména mu poskytuje veškeré potřebné informace
o provádění detekce a vyhodnocování. Vojenské zpravodajství zároveň zabezpečuje materiální
a personální podmínky výkonu funkce inspektora pro kybernetickou obranu.
(7) Inspektor pro kybernetickou obranu předává ministru obrany vždy neprodleně
po ukončení kalendářního pololetí zprávu o jím zjištěných nedostatcích v oblasti
zajišťování ochrany dat a informací zpracovávaných Vojenským zpravodajstvím při výkonu
činností, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru; zpráva
obsahuje rovněž návrhy opatření na zkvalitnění ochrany soukromí a osobních údajů.
V případě zjištění závažného nedostatku zprávu předává inspektor pro kybernetickou
obranu ministru obrany bezodkladně po jeho zjištění, a to včetně návrhů na jeho odstranění
a přijetí preventivních opatření.
§ 16l
Úkoly inspektora pro kybernetickou obranu
(1) Inspektor pro kybernetickou obranu vykonává tyto úkoly:
a) prověřuje správnost postupů Vojenského zpravodajství při činnostech,
jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru, pokud se týkají
zabezpečení ochrany dat a informací,
b) ověřuje účinnost opatření přijatých Vojenským zpravodajstvím za účelem
zajišťování ochrany dat a informací zpracovávaných při činnostech, jimiž se Vojenské
zpravodajství podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru, podílí
se na jejich zavádění do činnosti Vojenského zpravodajství a navrhuje jejich případnou
aktualizaci,
c) při činnostech Vojenského zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování
obrany státu v kybernetickém prostoru, poskytuje na vyžádání poradenskou podporu
příslušníkům Vojenského zpravodajství v oblasti ochrany dat a informací,
d) za účelem zajištění účinnosti opatření přijímaných k ochraně práv
spolupracuje se subjekty, u nichž byly umístěny nástroje detekce podle § 16e.
(2) Právnické nebo podnikající fyzické osoby zajišťující veřejnou komunikační
síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací se mohou
obracet na inspektora pro kybernetickou obranu ve všech záležitostech souvisejících
se zajištěním jejich práv, pokud jsou nebo by mohly být ohroženy činností Vojenského
zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru.
(3) Inspektor pro kybernetickou obranu podnět prošetří a na základě zjištěných
skutečností vypracuje zprávu, se kterou seznámí Poslaneckou sněmovnu a osobu, která
podnět podala.
§ 16m
Kontrola činností, jimiž se Vojenské zpravodajství podílí na zajišťování
obrany státu v kybernetickém prostoru, a prověřování souvisejících opatření
(1) Provádí-li vláda, Poslanecká sněmovna nebo orgán nezávislé kontroly22)
kontrolu činností a opatření Vojenského zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování
obrany státu v kybernetickém prostoru, je Vojenské zpravodajství povinno kontrolujícímu
předložit zejména
a) záznamy podle § 16h a
b) další zprávy, které jsou nezbytné pro zjištění skutečného stavu v
rozsahu nezbytném pro dosažení účelu kontroly.
(2) Kontrolující podle odstavce 1 jsou oprávněni požádat o
a) přístup k auditním záznamům provozu nástroje detekce,
b) přístup ke spisové dokumentaci vedené ve věci rozhodování o umístění
nástroje detekce, nebo
c) poskytnutí dalších dat a informací souvisejících s předmětem kontroly.
(3) Kontrolující je při provádění kontroly povinen šetřit práva a oprávněné
zájmy Vojenského zpravodajství, stejně jako třetích osob, kterým byly v souvislosti
s prováděním činností Vojenského zpravodajství podle této části uloženy povinnosti.
(4) Kontrolní řád se na kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství podle
této části nepoužije.
(5) Na prověřování opatření přijímaných Vojenským zpravodajstvím v zájmu
zabezpečování činností, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém
prostoru, Ministerstvem obrany se použije ustanovení § 41 zákona o zajišťování obrany
České republiky obdobně.
§ 16n
Náhrada škody nebo nemajetkové újmy
(1) Každý, komu vznikla škoda nebo nemajetková újma v souvislosti s činnostmi
Vojenského zpravodajství, jimiž se podílí na zajišťování obrany státu, má právo na
jejich náhradu.
(2) Fyzické nebo právnické osobě se nahrazuje také škoda nebo nemajetková
újma, která jí vznikla v důsledku realizace opatření přijatých Vojenským zpravodajstvím
v zájmu provedení aktivního zásahu směřujícího k odstranění kybernetického útoku
nebo hrozby v rámci zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru.
(3) Povinnost státu k náhradě škody nebo nemajetkové újmy podle odstavců
1 a 2 nevznikne, pokud se jedná o škodu nebo nemajetkovou újmu způsobenou fyzické
nebo právnické osobě, která vyvolala útok nebo hrozbu.
(4) Za škodu nebo nemajetkovou újmu způsobenou Vojenským zpravodajstvím odpovídá
stát. Náhradu škody nebo nemajetkové újmy poskytuje v zastoupení státu Ministerstvo
obrany.
ČÁST PÁTÁ
VEDENÍ EVIDENCÍ VOJENSKÝM ZPRAVODAJSTVÍM
§ 17
(1) Vojenské zpravodajství je oprávněno ukládat, uchovávat a využívat
údaje o fyzických a právnických osobách ve svých evidencích, jestliže
a) existují podložená podezření ze záměrů nebo činností, o kterých zabezpečuje
informace ve své působnosti,
b) je to potřebné ke zjištění a zhodnocení záměrů nebo činností, o kterých
zabezpečuje informace ve své působnosti, nebo
c) je to nutné k plnění dalších úkolů stanovených zvláštním právním předpisem
nebo mezinárodní smlouvou, jíž je Česká republika vázána.
(2) Údaje o chování nezletilých osob mladších 15 let se nesmějí vkládat do
evidencí. Údaje o chování nezletilých osob starších 15 let se musí po dvou letech
od vložení přezkoumat a nejpozději po pěti letech uložit tak, aby k nim neměl přístup
nikdo jiný než orgány oprávněné podle zvláštního právního předpisu, ledaže by po
dovršení zletilosti těchto osob k nim získalo Vojenské zpravodajství v oboru své
působnosti další poznatky.
(3) Všechny údaje vedené v evidencích Vojenského zpravodajství, o kterých
se dodatečně zjistí, že byly získány neoprávněně nebo že jsou nepravdivé, se uloží
tak, aby k nim neměl přístup nikdo s výjimkou orgánů oprávněných podle zvláštního
právního předpisu.
§ 18
Pokud údaje o osobách, uchovávané v evidencích Vojenského zpravodajství,
již nejsou k plnění úkolů Vojenského zpravodajství potřebné nebo pokud je k tomu
jiný zákonný důvod, uloží Vojenské zpravodajství tyto údaje způsobem, který zabrání
každému, s výjimkou orgánů oprávněných podle zvláštního právního předpisu, v přístupu
k těmto údajům.
§ 19
Vojenské zpravodajství je povinno zabezpečit ochranu údajů obsažených v evidencích
před vyzrazením, zneužitím, poškozením nebo zničením.
§ 20
(1) Vojenské zpravodajství skutečnost o vedení evidence o fyzických a právnických
osobách ani její obsah těmto osobám nesděluje.
(2) Vojenské zpravodajství může informace a informační systémy sdružovat
a získávat informace pod krytím jiným účelem nebo jinou činností.
(3) Vojenské zpravodajství zřizuje bezpečnostní archiv k trvalému zachování
informací7).
ČÁST ŠESTÁ
KONTROLA ČINNOSTI VOJENSKÉHO ZPRAVODAJSTVÍ A POVINNOST ZACHOVÁVAT MLČENLIVOST
§ 21
(1) Kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství vykonává Poslanecká sněmovna,
která k tomuto účelu zřizuje zvláštní kontrolní orgán (dále jen "kontrolní orgán").
(2) Kontrolní orgán se skládá nejméně ze 7 členů. Poslanecká sněmovna stanoví
počet členů tak, aby byl zastoupen každý poslanecký klub ustavený podle příslušnosti
k politické straně nebo politickému hnutí, za něž poslanci kandidovali ve volbách;
počet členů je vždy lichý. Členem kontrolního orgánu může být pouze poslanec Poslanecké
sněmovny.
(3) Pokud zákon nestanoví jinak, vztahuje se na jednání kontrolního orgánu
a na práva a povinnosti jeho členů přiměřeně zvláštní právní předpis8). Kontrolní
řád se na kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství podle této části nepoužije.
§ 22
(1) Členové kontrolního orgánu mohou vstupovat v doprovodu ředitele Vojenského
zpravodajství nebo jím pověřeného příslušníka Vojenského zpravodajství do objektů
Vojenského zpravodajství.
(2) Ředitel Vojenského zpravodajství předkládá kontrolnímu orgánu
a) statut Vojenského zpravodajství9),
b) návrh rozpočtu Vojenského zpravodajství,
c) písemná zadání úkolů uložených vládou nebo prezidentem republiky10),
d) podklady potřebné ke kontrole plnění rozpočtu Vojenského zpravodajství,
e) vnitřní předpisy Vojenského zpravodajství.
(3) Ředitel Vojenského zpravodajství předkládá kontrolnímu orgánu na jeho
požádání
a) zprávu o činnosti Vojenského zpravodajství11),
b) zprávu o použití zpravodajských prostředků, vyjma zpravodajských prostředků
použitých při zabezpečování informací majících původ v zahraničí12), a to pouze ve
věcech a v případech, ve kterých Vojenské zpravodajství svou činnost již ukončilo,
c) souhrnnou informaci obsahující zaměření a počet případů a věcí, v
nichž je Vojenské zpravodajství činné, vyjma případů a věcí při zabezpečování informací
majících původ v zahraničí12); v informaci odliší případy a věci podle zvláštního
právního předpisu13),
d) počet případů, ve kterých byla podána žádost o poskytnutí zprávy bankou
nebo pobočkou zahraniční banky o záležitostech týkajících se klienta, které jsou
předmětem bankovního tajemství18), o poskytnutí zprávy spořitelním a úvěrním družstvem
o údajích o svém členovi a o jeho transakcích nebo o poskytnutí zprávy jinou osobou,
která je oprávněna poskytovat platební služby jako podnikání, o uživateli jí poskytované
služby a o jeho transakcích,
e) zprávu o využívání žádostí o poskytnutí zprávy bankou nebo pobočkou
zahraniční banky o záležitostech týkajících se klienta, které jsou předmětem bankovního
tajemství18), o poskytnutí zprávy spořitelním a úvěrním družstvem o údajích o svém
členovi a o jeho transakcích nebo o poskytnutí zprávy jinou osobou, která je oprávněna
poskytovat platební služby jako podnikání, o uživateli jí poskytované služby a o
jeho transakcích, a to pouze ve věcech a případech, ve kterých Vojenské zpravodajství
svou činnost již ukončilo.
(4) Kontrolní orgán není oprávněn zasahovat do personálních pravomocí vedoucích
příslušníků Vojenského zpravodajství a nahrazovat jejich řídící činnost.
§ 23
(1) Kontrolní orgán je oprávněn požadovat od ředitele Vojenského zpravodajství
potřebná vysvětlení a písemné podklady, má-li za to, že
a) činnost Vojenského zpravodajství nezákonně omezuje nebo poškozuje
práva a svobody osob, nebo
b) došlo k vyzrazení utajovaných skutečností14) z činnosti Vojenského
zpravodajství.
(2) Každé porušení zákona příslušníky Vojenského zpravodajství, které kontrolní
orgán zjistí při své činnosti, je povinen oznámit ministru obrany, řediteli Vojenského
zpravodajství a nejvyššímu státnímu zástupci.
§ 24
Povinnost zachovávat mlčenlivost uložená členům kontrolního orgánu podle
zákona se nevztahuje na případy, kdy kontrolní orgán podává oznámení podle § 23 odst.
2. Skutečnosti, o nichž se členové kontrolního orgánu dovědí při výkonu své funkce,
oznamují v míře nezbytné pro dosažení účelu kontroly podle tohoto zákona.
ČÁST SEDMÁ
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
HLAVA I
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
§ 25
(1) Příslušníci Vojenského zpravodajství a každý, kdo plní úkoly podle
tohoto zákona, jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, se kterými se
seznámili při plnění úkolů Vojenského zpravodajství nebo v souvislosti s nimi.
(2) Na žádost orgánů činných v trestním řízení může ministr obrany zprostit
v potřebném rozsahu mlčenlivosti osoby uvedené v odstavci 1.
(3) Ustanoveními odstavců 1 a 2 není dotčen zákon o ochraně utajovaných
skutečností14).
HLAVA II
PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
§ 28
Pokud se v dosavadním právním předpisu vyskytují slova "Vojenské obranné
zpravodajství", "Vojenská zpravodajská služba" nebo "Vojenské zpravodajství", rozumí
se jimi Vojenské zpravodajství podle tohoto zákona.
§ 29
Příslušníci Vojenského obranného zpravodajství podle dosavadního právního
předpisu15), jakož i vojáci z povolání16), kteří jsou služebně zařazeni ve Vojenském
zpravodajství nebo Vojenské zpravodajské službě podle dosavadní právní úpravy17),
se dnem nabytí účinnosti tohoto zákona stávají příslušníky Vojenského zpravodajství
podle tohoto zákona.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.
1) Zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění
pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování
těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
2a) Zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
2b) § 6 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.
3) § 13 a 14 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
4) § 9 a násl. zákona č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě.
5) § 53 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona č.
265/2001 Sb.
§ 9 zákona č. 154/1994 Sb.
6) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších
předpisů.
9) § 6 zákona č. 153/1994 Sb.
10) § 8 odst. 4 zákona č. 153/1994 Sb.
11) § 8 odst. 1 zákona č. 153/1994 Sb.
12) § 5 odst. 3 písm. a) zákona č. 153/1994 Sb., ve znění zákona č. 290/2005
Sb.
13) § 5 zákona č. 153/1994 Sb., ve znění zákona č. 290/2005 Sb.
14) Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
15) § 8 zákona č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství.
16) Zákon č. 221/1999 Sb.
17) § 3 písm. c) zákona č. 153/1994 Sb.
18) § 97 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění zákona č. 290/2005
Sb., zákona č. 177/2008 Sb., zákona č. 247/2008 Sb., zákona č. 153/2010 Sb., nálezu
Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 94/2011 Sb. a zákona č. 273/2012 Sb.
19) § 2 odst. 1 zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky.
20) § 2 písm. a) nařízení vlády č. 139/2017 Sb., o plánování obrany státu.
21) § 17 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti.
22) § 12 zákona č. 153/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů.