42/1992 Sb.
ZÁKON
ze dne 21. prosince 1991
o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků
v družstvech
Změna: 297/1992 Sb.
Změna: 496/1992 Sb.
Změna: 72/1994 Sb.
Změna: 144/1999 Sb.
Změna: 3/2000 Sb.
Změna: 310/2002 Sb.
Změna: 436/2004 Sb.
Změna: 179/2005 Sb.
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
§ 1
Tento zákon stanoví
a) způsob úpravy majetkových vztahů a vypořádání majetkových
nároků v družstvech,
b) způsob přizpůsobení vnitřních právních poměrů družstva
obchodnímu zákoníku,1)
c) způsob přeměny družstev na jiné podnikatelské formy podle
obchodního zákoníku,2)
d) vydání majetku Komunistické strany Československa a
Socialistického svazu mládeže, získaného družstvy od 1. ledna
1990.3)
§ 2
(1) Vypořádání majetkových účastí členů a jiných oprávněných
osob na majetku družstev, přizpůsobení vnitřních právních poměrů
obchodnímu zákoníku,1) popřípadě přeměnu na jinou podnikatelskou
formu (dále jen "transformace") provedou všechna družstva vzniklá
před účinností tohoto zákona podle transformačního projektu,
vypracovaného a schváleného podle tohoto zákona.
(2) Schválený transformační projekt je pro oprávněné osoby a
orgány družstva závazný.
(3) Transformaci neprovádějí družstva vzniklá po 1. lednu
1992 podle obchodního zákoníku.
ČÁST DRUHÁ
Postup transformace družstev
§ 3
Vypořádání se státem
(1) Stát a družstvo mají právo na vzájemné vypořádání
finančních náhrad za nemovitosti, popřípadě jejich zhodnocení nebo
znehodnocení, za živý a mrtvý inventář v případech, kdy došlo k
úplatnému převodu ze státu na družstvo nebo opačně a nemovitost
nebo živý a mrtvý inventář byly předány oprávněné osobě podle
zvláštních předpisů.4)
(2) O rozsahu práv a povinností podle odstavce 1, o jejich
vyčíslení a o způsobu a lhůtách vzájemného majetkového vypořádání
těchto nároků uzavře, před vypracováním transformačního projektu,
družstvo dohodu s orgánem republiky, příslušným podle zvláštních
předpisů.5) Nedojde-li k dohodě do tří měsíců od účinnosti tohoto
zákona, popřípadě do tří měsíců od vydání nemovitosti oprávněným
osobám v případech, kdy dojde k vydání nemovitosti po účinnosti
tohoto zákona, rozhodne na návrh jednoho z účastníků soud.
(3) Družstvo vyčíslí majetek Komunistické strany
Československa a Socialistického svazu mládeže, převedený na
družstvo od 1. ledna 1990 bez povolení federálního ministerstva
financí3) a vydá jej na základě dohody o vydání věci příslušnému
orgánu státní správy republiky. Návrh dohody vypracuje družstvo do
tří měsíců od účinnosti tohoto zákona.
(4) Majetek, který připadne družstvu podle odstavců 1 a 2, se
zahrne do čistého jmění družstva, určeného k transformaci.
§ 4
Oprávněné osoby
Oprávněnými osobami podle tohoto zákona jsou fyzické osoby,
vymezené podle jednotlivých druhů družstev v § 14, 19 a 23 tohoto
zákona.
§ 5
Postup transformace
(1) Představenstvo družstva je povinno svolat oprávněné osoby
na valnou hromadu k volbě transformační rady (dále jen "rada")
družstva do jednoho měsíce po uplynutí lhůty pro přihlášení
oprávněných osob. Valná hromada je řádně svolána, jestliže
pozvánky byly odeslány doporučenými dopisy na adresu oprávněných
osob nebo doručeny proti potvrzení o převzetí.
(2) Valná hromada je způsobilá zvolit radu, je-li přítomna
nebo zastoupena nadpoloviční většina oprávněných osob a byla-li
řádně svolána podle odstavce 1 s tím, že každá oprávněná osoba má
při volbě rady jeden hlas.
(3) Oprávněná osoba může být při jednání valné hromady
zastoupena jinou osobou na základě písemné plné moci; taková osoba
má tolik hlasů, kolik oprávněných osob zastupuje.
(4) Rada je složena nejméně z pěti členů a jsou v ní poměrně
zastoupeny jednotlivé skupiny oprávněných osob. U zemědělských
družstev jsou skupiny oprávněných osob uvedeny v § 15.
(5) Valná hromada volí každého člena rady na návrh příslušné
skupiny oprávněných osob samostatně nadpoloviční většinou hlasů
přítomných nebo zastoupených oprávněných osob. Pokud valná hromada
není schopna se dohodnout na volbě členů rady do dvou hodin od
zahájení volby, budou členové rady určeni losem z navržených
kandidátů při dodržení podmínek uvedených v odstavci 4.
(6) Člena rady může valná hromada kdykoliv odvolat.
Ustanovení odstavce 5 věty první se použije přiměřeně.
§ 6
Působnost rady
(1) Rada při transformaci družstva
a) volí ze svých členů předsedu a místopředsedu,
b) dohlíží na dodržování povinností družstva, stanovených pro
transformaci tímto zákonem a dalšími předpisy, zejména
1. kontroluje správnost zpracování soupisu majetku družstva,
úplnost identifikace majetku vlastníků a dodržování
podmínek pro výpočet majetkových podílů,
2. posuzuje transformační projekty zpracované představenstvem
družstva a projekty předložené oprávněnými osobami a
předkládá valné hromadě svá stanoviska k nim,
3. určuje termín, místo konání a program valné hromady, která
bude projednávat transformační projekty,
4. kontroluje plnění harmonogramu transformace schváleného v
transformačním projektu,
c) je oprávněna zadat auditorovi na náklady družstva přezkoušení
účetní závěrky, účetních dokladů zpětně od 1. ledna 1990 a
výpočtu majetkových podílů provedeného družstvem,
d) vypracovává záměr o budoucí organizačně právní formě družstva a
předkládá jej představenstvu družstva, které je povinno jej
dopracovat,
e) při projednávání transformačních projektů podává valné hromadě
zprávu o postupu přípravy transformace družstva,
f) předkládá valné hromadě transformační projekty.
(2) Předseda rady řídí jednání valné hromady při projednávání
a schvalování transformačního projektu.
(3) Rada má právo vůči družstvu na úhradu prokázaných nutných
nákladů spojených s výkonem funkce.
§ 7
Čisté jmění družstva
(1) Čisté jmění družstva pro účely tohoto zákona jsou věci,
pohledávky a jiná práva a jiné penězi ocenitelné hodnoty a podíl
na majetku společného podniku, úměrný výši vkladu družstva, které
je po odečtení závazků určeno k rozdělení na majetkové podíly
oprávněným osobám. Do čistého jmění není zahrnut majetek, na který
byl uplatněn nárok podle zvláštních předpisů4) a majetkové vklady,
vymezené v § 16 a 20 podle jednotlivých druhů družstev.
(2) Od čistého jmění podle odstavce 1 se odečte částka, která
bude použita pro uspokojení případných dalších restitučních
nároků
a) u zemědělských družstev ve výši nároků, které mohou být
uplatněny podle zvláštních předpisů6) a nebyly uplatněny ke dni
schválení transformačního projektu. Výše náhrad za movitý
majetek se stanoví podle zvláštního předpisu, vydaného na
základě § 20 odst. 5 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,
b) u ostatních družstev ve výši 5 % čistého jmění.
(3) Zemědělská družstva ze stanoveného čistého jmění,
určeného k transformaci podle odstavců 1 a 2, odečtou částku ve
výši 25 %, která je určena ke stanovení majetkových podílů formou
prodeje oprávněným osobám (dále jen "podíl").
(4) Nároky na náhrady podle zvláštních předpisů a majetkové
vklady oprávněných osob tvoří základní podíl na majetku družstev.
Další podíly oprávněných osob na majetku družstva plynoucí z
transformace se stanoví podle kritérií v souladu s částí třetí až
pátou tohoto zákona. Součet základního podílu a dalšího podílu na
majetku družstva tvoří majetkový podíl oprávněné osoby na
transformovaném družstvu.
§ 8
Prodej podílů v zemědělských družstvech
(1) Představenstvo družstva částku určenou podle § 7 odst. 3
rozdělí na podíly, jejichž počet odpovídá počtu oprávněných osob,
s tím, že minimální nominální hodnota nemůže být nižší než 1000
Kčs.
(2) Stanovené podíly podle odstavce 1 nabídne představenstvo
družstva oprávněným osobám k odprodeji s tím, že 15 dnů od podání
nabídky může oprávněná osoba odkoupit pouze jeden podíl. Po
uplynutí 15 dnů může oprávněná osoba odkoupit jakékoliv množství
těchto podílů.
(3) Oprávněná osoba může odkoupit i část podílu, nejméně však
v hodnotě 1000 Kčs.
(4) Odprodej podílů stanovených podle odstavce 1 bude ukončen
po uplynutí 30 dnů od podání nabídky podle odstavce 2.
(5) Výtěžek z prodeje podílů se převádí do zvlášť pro tento
účel zřízeného fondu družstva, který se nezahrnuje do čistého
jmění určeného k transformaci.
(6) Prostředky fondu podle odstavce 5 budou po transformaci
družstva převedeny do nedělitelného fondu transformovaného
družstva, popřípadě do rezervních fondů nově vzniklých obchodních
společností, a to v poměru majetku převzatého těmito právnickými
osobami.
(7) Podíly, které nebudou prodány, se zahrnou do čistého
jmění družstva určeného k transformaci.
(8) Pokud by podíl s ohledem na výši částky vyčleněné podle §
7 odst. 3 a počet oprávněných osob nemohl být stanoven v minimální
výši 1000 Kčs, převádí se celá částka do fondu podle odstavce 5 a
podíly k odprodeji se nestanoví.
§ 9
Transformační projekt
(1) Soupis a ocenění majetku družstva zpracuje představenstvo
družstva do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona.
(2) Transformační projekt vypracovává družstvo nebo jím
pověřená právnická nebo fyzická osoba. Družstvo je povinno jej
předat radě 60 dnů před konáním valné hromady, která projednává a
schvaluje transformační projekty. Rada je povinna oprávněným
osobám umožnit přístup k předloženým transformačním projektům.
(3) Transformační projekt družstva může rovněž vypracovat
kterákoliv oprávněná osoba; představenstvo družstva je povinno jí
sdělit bez zbytečného odkladu údaje o čistém jmění družstva a o
počtu oprávněných osob a předložit jí k nahlédnutí účetní závěrku
za poslední čtvrtletí.
(4) Transformační projekty předkládá valné hromadě rada,
která je povinna předložit k projednání všechny transformační
projekty. Pokud vypracovává projekt oprávněná osoba, musí jej
předat představenstvu družstva nejpozději 30 dnů před dnem konání
valné hromady. Představenstvo je povinno o všech předložených
projektech informovat radu.
(5) Transformační projekt musí obsahovat
a) účetní závěrku za poslední čtvrtletí ověřenou auditorem,
b) dohodu podle § 3 odst. 2,
c) vymezení majetku, který nebyl podle § 7 odst. 1 k poslednímu
dni čtvrtletí předcházejícího vypracování transformačního
projektu zahrnut do čistého jmění družstva,
d) vymezení čistého jmění družstva podle § 7 k poslednímu dni
čtvrtletí předcházejícího vypracování transformačního projektu,
e) určení osob, na něž se převádějí věci, se kterými jsou spojeny
závazky, včetně vyjádření věřitele,
f) údaje o počtu oprávněných osob k rozhodnutí o transformačním
projektu s uvedením, kde lze nahlédnout do jejich seznamu,
který musí obsahovat data jejich narození a místo trvalého
bydliště,
g) kritéria pro výpočet majetkových podílů členů a jiných
oprávněných osob, která jsou závazně stanovena v souladu s
částí třetí a čtvrtou tohoto zákona,
h) časový harmonogram transformace družstva, včetně lhůt pro
provedení úkonů nezbytných podle obchodního zákoníku,7)
i) odůvodnění návrhů obsažených v transformačním projektu.
(6) K transformačnímu projektu musí být přiložen
a) návrh, aby družstvo po transformaci působilo dále, a návrh na
úpravy stanov družstva, vyplývající z transformačního projektu
a ze zvláštních předpisů,7) a návrh na stanovení výše
nedělitelného fondu družstva podle zvláštních předpisů,8) nebo
b) návrh, aby se družstvo po transformaci rozdělilo na více
družstev, a návrh jejich stanov, anebo
c) návrh, aby se družstvo po transformaci přeměnilo na jednu nebo
více právnických osob podle obchodního zákoníku;2) v tomto
případě musí být přiložen návrh společenské smlouvy nebo
zakladatelské smlouvy a stanov u akciových společností9) nebo
stanov u družstev.
O návrzích uvedených pod písmeny a) až c) valná hromada při
schvalování transformačního projektu nehlasuje.
(7) Družstvo vypočte majetkové podíly podle kritérií
stanovených tímto zákonem a seznámí s nimi oprávněné osoby do 30
dnů ode dne schválení transformačního projektu; soupis majetkových
podílů ověřený auditorem se stane přílohou schváleného
transformačního projektu.
(8) V případě, že má dojít k transformaci na dvě nebo více
právnických osob, musí být v transformačním projektu určeno, která
z těchto osob je povinna vypořádat dosud neuplatněné nároky podle
zvláštních předpisů.6) Na tuto osobu zároveň přechází i částka
vyčleněná podle § 7 odst. 2. Pokud tato částka nestačí na
vypořádání dalších restitučních nároků, jsou právní nástupci
družstva povinni uhradit této osobě na její výzvu část
restitučního nároku v poměru převzatého majetku. Pokud tato částka
není vyčerpána, je tato osoba povinna převést právním nástupcům
družstva část zůstatku této částky v poměru převzatého majetku.
(9) V případě, že má dojít k přeměně družstva na dvě nebo
více právnických osob, musí transformační projekt obsahovat návrh
na přechod práv a závazků a na rozdělení družstva na tyto subjekty
s návrhem na fyzické členění majetku družstva, popřípadě rozdělení
majetku družstva na nejmenší samostatně provozovatelné
podnikatelské jednotky (farmy, střediska, objekty a podobně).
(10) Transformační projekt zpracovaný oprávněnou osobou
nemusí obsahovat části shodné s transformačním projektem družstva;
v tomto případě na ně oprávněná osoba odkáže.
Schválení transformačního projektu
§ 10
(1) Představenstvo družstva je povinno svolat oprávněné osoby
na valnou hromadu k projednání a schválení transformačních
projektů nejméně 60 dnů přede dnem jejího konání. Valná hromada je
řádně svolána, jestliže pozvánky byly odeslány doporučenými dopisy
na adresu oprávněných osob nebo doručeny proti potvrzení o
převzetí. V pozvánce musí družstvo uvést, kde a za jakých podmínek
je možno se seznámit s transformačním projektem zpracovaným
družstvem, popřípadě s dalšími transformačními projekty
předloženými v souladu s ustanovením § 9 odst. 3 tohoto zákona.
(2) Valná hromada je způsobilá projednávat transformační
projekt, je-li přítomna nebo zastoupena nadpoloviční většina
oprávněných osob, a to za předpokladu, že valná hromada byla řádně
svolána podle odstavce 1. Transformační projekt je schválen
nadpoloviční většinou hlasů přítomných nebo zastoupených
oprávněných osob.
(3) Jestliže valná hromada není způsobilá projednávat
transformační projekt podle odstavce 2, nebo jej neschválila, je
družstvo povinno ji do 15 dnů svolat znovu. Valná hromada je
způsobilá v tomto případě projednávat transformační projekt za
každého počtu přítomných; k jeho schválení je třeba nadpoloviční
většiny hlasů přítomných nebo zastoupených oprávněných osob. Za
stejných podmínek lze valnou hromadu svolat opakovaně.
(4) Plné moci k zastupování oprávněných osob platí i pro nově
svolanou valnou hromadu, nejsou-li odvolány.
§ 11
(1) Po schválení transformačního projektu podle § 10
schvalují
a) změny stanov družstva, které bude působit dále, pouze členové
tohoto družstva,
b) stanovy nových družstev vzniklých rozdělením zakládající
členové těchto družstev,
c) společenskou nebo zakladatelskou smlouvu, popřípadě stanovy,
jestliže dochází k přeměně družstva na jednu nebo více
právnických osob, zakládající účastníci těchto nových
právnických osob.
(2) Návrh na zápis změny stanov podle odstavce 1 písm. a)
nebo na zápis nové právnické osoby podle odstavce 1 písm. b) a c)
jsou tyto osoby povinny předložit obchodnímu rejstříku nejpozději
do 60 dnů ode dne schválení transformačního projektu. V tomto
případě dosavadní družstvo zaniká způsobem uvedeným v obchodním
zákoníku.10)
§ 12
Nebude-li schválen transformační projekt nejpozději do
jednoho roku od účinnosti tohoto zákona, nebo pokud se má družstvo
přeměnit na jiné právnické osoby a tyto nepodají ve lhůtě
stanovené v § 11 odst. 2 návrh na zápis do obchodního rejstříku,
vstoupí družstvo do likvidace. 11) Od podání návrhu soudu podle
§ 3 odst. 2 do dne právní moci rozhodnutí lhůta podle § 11 odst.
2 neběží.
§ 13
Nakládání s majetkovým podílem
(1) Pokud podle transformačního projektu nedojde k
transformaci družstva na obchodní společnost, určí stanovy
družstva přeměněného podle tohoto zákona, jaká část vypočteného
majetkového podílu člena je zahrnuta do nedělitelného fondu
družstva.8)
(2) Pokud se oprávněná osoba nestane účastníkem právnické
osoby podle transformačního projektu a je podnikatelem v oboru
předmětu činnosti výrobního nebo spotřebního družstva nebo
provozuje zemědělskou výrobu v případě zemědělského družstva, musí
jí být majetkový podíl vypořádán do 90 dnů ode dne, kdy oprávněná
osoba o vypořádání písemně požádala.
(3) Pokud se oprávněná osoba nestane účastníkem právnické
osoby podle transformačního projektu a není podnikatelem ve smyslu
odstavce 2, může jí být vypořádán majetkový podíl v plné výši po
sedmi letech od schválení transformačního projektu, pokud se
oprávněná osoba po schválení transformačního projektu nedohodne
s družstvem nebo jeho právním nástupcem jinak.
(4) Právo na vypořádání majetkového podílu se promlčí za
deset let ode dne uplynutí sedmileté lhůty od schválení
transformačního projektu.
ČÁST TŘETÍ
Zemědělská družstva
§ 14
Oprávněné osoby
Oprávněnými osobami jsou:
a) členové družstva, pokud byli členy družstva k 30. listopadu
1991,
b) vlastníci půdy a vlastníci ostatního majetku užívaného
družstvem o hodnotě nejméně 30 000 Kčs, pokud se písemně
přihlásí u družstva do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona a
současně prokáží,12) že jejich majetek družstvo převzalo, užívá
nebo užívalo ke dni účinnosti zákona č. 162/1990 Sb., o
zemědělském družstevnictví,
c) občané, kterým se podíl na jmění družstva stanoví podle
zvláštních předpisů.4)
§ 15
Skupiny oprávněných osob
Skupinami oprávněných osob podle § 5 odst. 4 se rozumí
a) členové družstva, kteří jsou vlastníky půdy a ostatního majetku
užívaného družstvem,
b) ostatní členové družstva,
c) vlastníci půdy a vlastníci ostatního majetku uvedení v § 14 písm. b), kteří nejsou členy družstva.
§ 16
Majetkový vklad člena
Majetkovým vkladem člena podle § 7 odst. 1 se rozumí
a) zaplacený peněžní vklad,
b) movitý a nemovitý majetek vnesený členem v cenách platných ke
dni účinnosti zákona č. 229/1991 Sb., po odečtení proplacených
vnosů, nebo podle zvláštního předpisu vydaného na základě § 20
odst. 5 uvedeného zákona,
c) ocenitelné nehmotné vklady členů v cenách při jejich složení.
§ 17
Stanovení majetkových podílů
Čisté jmění družstva po odpočtu částek uvedených v § 7 odst.
2 a 3 bude v transformačním projektu rozděleno na majetkové podíly
podle těchto kritérií:
a) 50 % podle výměry půdy, kterou družstvo převzalo nebo užívalo
ke dni účinnosti zákona č. 162/1990 Sb., nebo užívá,
b) 20 % podle počtu odpracovaných let v družstvu,
c) 30 % podle hodnoty ostatního majetku, převzatého družstvem v
cenách platných ke dni účinnosti zákona č. 229/1991 Sb.
ČÁST ČTVRTÁ
Výrobní a spotřební družstva
§ 18
Transformace výrobních a spotřebních družstev
(1) Výrobní a spotřební družstva mohou podle transformačního
projektu dále působit pouze jako družstvo nebo se rozdělit na více
družstev.
(2) Od čistého jmění určeného k transformaci podle § 7
odečtou výrobní a spotřební družstva částku ve výši 75 % čistého
jmění a převedou ji do nedělitelného fondu družstva. Tato částka
se na majetkové podíly nerozděluje. Výše částky převedené do
nedělitelného fondu se zapisuje do obchodního rejstříku.
(3) V případě zániku družstva do 10 let se částka převedená
při transformaci do nedělitelného fondu družstva převede na
Ministerstvo financí a bude použita pro podporu družstevního
podnikání podle zvláštních právních předpisů.
§ 19
Oprávněné osoby
(1) Oprávněnými osobami jsou:
a) členové družstva,
b) žijící bývalí členové družstva, kteří vnesli do družstva movitý
nebo nemovitý majetek, pokud jeho hodnota nebyla ke dni
účinnosti tohoto zákona s členem vypořádána, a písemně se
přihlásili u družstva do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona
a současně požádali o obnovu členství; s podáním přihlášky musí
prokázat členství v družstvu a vnesený majetek.
(2) U družstev invalidů jsou oprávněnými osobami též žijící
bývalí členové družstva, pokud jsou osobami se zdravotním
postižením12a) a pokud jejich členství skončilo po 1. lednu 1991
v důsledku organizačních změn.
§ 20
Majetkový vklad člena
Majetkovým vkladem podle § 7 odst. 1 se rozumí
a) zaplacený členský podíl,
b) další finanční vklady členů,
c) ocenitelné nehmotné a hmotné vklady členů v cenách při jejich
složení.
§ 21
Stanovení majetkových podílů
(1) Pro výpočet podílu na čistém jmění družstva musí být v
transformačním projektu obsažena tato kritéria:
a) délka členství v družstvu,
b) výše zaplaceného členského podílu,
c) výše dalších majetkových vkladů.
(2) Použití kritérií k rozdělení na majetkové podíly podle
odstavce 1 určí valná hromada.
(3) Pokud se valná hromada nedohodne na použití kritérií
podle odstavce 2 v transformačním projektu a pouze toto by mělo za
následek neschválení celého transformačního projektu, budou
všechna tři kritéria použita rovným dílem.
ČÁST PÁTÁ
Bytová družstva
§ 22
Transformace bytových družstev
(1) Transformace bytových družstev spočívá v přizpůsobení
jejich právních poměrů obchodnímu zákoníku;13) ustanovení § 2 a 3,
§ 5 až 13 a § 30 se nepoužijí.
(2) Pokud tato družstva neprovedou přizpůsobení svých
právních poměrů obchodnímu zákoníku nejpozději do 12 měsíců od
účinnosti tohoto zákona, vstupují do likvidace.11)
§ 24
Členové bytových družstev, kteří jsou nájemci bytů a
nebytových prostor, mohou do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto
zákona vyzvat bytové družstvo k uzavření smlouvy, kterou na ně
družstvo bezplatně převede vlastnictví k bytu a nebytovému
prostoru. Uplynutím této lhůty toto právo zaniká.
§ 28b
(1) Na zajištění úvěrů poskytnutých bankou bytovému družstvu
podle zvláštních předpisů 3) na výstavbu bytů a nebytových prostor
a na rozsáhlejší opravy a stavební úpravy obytného domu vzniká
dnem 1. července 1992 bance zástavní právo. Zástavní právo vázne
na nemovitosti družstva, které se úvěry týkají.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí obdobně pro úvěry ponechané
podle § 28a odst. 2.
§ 28d
(1) Pokud byly v družstevní bytové výstavbě pořízeny byty, na
které byla poskytnuta finanční, úvěrová a jiná pomoc podle
předpisů o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní bytové
výstavbě formou nástaveb a vestaveb do stávajících budov, aniž se
budova stala předmětem podílového spoluvlastnictví družstva a
původního vlastníka budovy, zřizuje se dnem účinnosti tohoto
zákonného opatření ve prospěch družstva, popřípadě jeho právního
nástupce na budově věcné břemeno podle § 151n a násl. občanského
zákoníku,4) které dále omezuje vlastníka budovy tak, že
a) pro nájemní vztahy k bytům získaným nástavbou či vestavbou
platí ustanovení občanského zákoníku o nájmu družstevního bytu;
b) družstvo nebo jeho právní nástupci mají k těmto bytům práva
a povinnosti pronajímatele, není-li mezi nimi a vlastníkem
budovy dohodnuto jinak;
c) pro stanovení nájemného z těchto bytů platí předpisy o způsobu
výpočtu nájemného v bytech stavebních bytových družstev;5)
d) nájemné z těchto bytů platí nájemce družstvu nebo jeho právnímu
nástupci; úhradu za plnění poskytovaná s užíváním bytu platí
nájemce vlastníkovi budovy, popřípadě jiné osobě.
(2) Zhodnocení domu pořízením bytu nebo nebytového prostoru
podle předpisů o poskytnutí finanční, úvěrové a jiné pomoci
družstevní bytové výstavbě formou nástavby a vestavby je pro účely
tohoto zákonného opatření považováno za náhradu za omezení
vlastnického práva zřízením věcného břemene.
ČÁST SEDMÁ
Závěrečná ustanovení
§ 30
Omezení nakládání s majetkem družstva
(1) Družstva nemohou do doby schválení transformačního
projektu
a) nově stanovit členské podíly a provést vypořádání se svými
členy,
b) převádět svůj majetek do vlastnictví právnických nebo fyzických
osob, nejde-li o převod při dodávce výrobků, provádění prací
nebo poskytování jiného plnění (obvyklé hospodaření) v rámci
vymezeného předmětu činnosti družstva, nebo nejde-li o věci,
které neslouží nebo již nemohou sloužit činnosti družstva v
rámci jeho předmětu podnikání a jejichž hodnota stanovená
znaleckým posudkem nepřesahuje 25 000 Kčs,
c) nakládat se svými majetkovými účastmi na podnikání jiných
právnických osob.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na uspokojování
restitučních nároků uplatněných podle zvláštních předpisů.4)
(3) Výjimky z ustanovení odstavce 1 písm. b) a c) může v
odůvodněných případech udělit příslušný orgán republiky.
(4) Družstva do doby schválení transformačního projektu
nemohou rozhodnout o své likvidaci podle zákona č. 162/1990 Sb. a
zákona č. 176/1990 Sb.
(5) Družstvo může na základě kupní smlouvy převádět budovy
sloužící výhradně bytovým účelům na fyzické osoby, které mají v
budovách zřízeno užívací právo k bytům, a to nejméně za cenu
stanovenou soudním znalcem.
§ 31
Transformace družstev podle tohoto zákona se provede i v
případech, kdy došlo k rozdělení nebo vyčlenění družstva před
účinností tohoto zákona podle zákona č. 162/1990 Sb., a nebylo
provedeno majetkové vypořádání členů.
§ 32
Majetkové podíly vzniklé podle tohoto zákona na základě
transformace družstev podléhají daním a poplatkům podle zvláštních
předpisů14) při jejich vyplacení.
§ 33
V případě, že se družstvo přemění podle schváleného
transformačního projektu na jednu nebo více obchodních
společností, řídí se přechod práv a povinností z pracovních vztahů
členů družstva ustanoveními § 249 odst. 2 a § 250 zákoníku práce.
§ 33a
Zmocňovací ustanovení
Zákon Slovenské národní rady15) může stanovit podrobnosti o
způsobu a lhůtě prokázání již uplatněného právního nároku
vlastníků, kteří jej nemohli prokázat ve lhůtě stanovené v § 14 písm. b).
§ 34
Zrušovací ustanovení
Zrušují se
1. § 33 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k
půdě a jinému zemědělskému majetku,
2. nařízení vlády Československé socialistické republiky č.
127/1988 Sb., o finančním hospodaření podniků
zemědělsko-potravinářského komplexu, jednotných zemědělských
družstev a společných podniků,
3. vyhláška federálního ministerstva zemědělství a výživy č.
130/1988 Sb., o zásadách prodeje zemědělských výrobků členům a
pracovníkům socialistických organizací se zemědělskou výrobou,
4. výnos federálního ministerstva zemědělství a výživy o
odměňování členů a pracovníků v jednotných zemědělských
družstvech a ve společných podnicích ze dne 20. prosince 1988
č.j.FM I -1901/1988, registrovaný v částce 50/1988 Sb.
Havel v.r.
Dubček v.r.
Čalfa v.r.
1) § 765 odst. 1 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
2) § 76, 93, 105, 154 a 221 zákona č. 513/1991 Sb.
3) § 1 odst. 4 ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení
majetku Komunistické strany Československa lidu České a
Slovenské Federativní Republiky.
§ 2 odst. 6 ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení
majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské
Federativní Republiky.
3) Např. § 6 odst. 6 vyhlášky federálního ministerstva financí,
ministerstva financí České socialistické republiky,
ministerstva financí Slovenské socialistické republiky
a předsedy Státní banky československé č. 136/1985 Sb.,
o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní a individuální
bytové výstavbě a modernizaci rodinných domků v osobním
vlastnictví, ve znění vyhlášek č. 74/1989 Sb. a č. 73/1991 Sb.
4) Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých
majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.
Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a
jinému zemědělskému majetku.
4) Zákon č. 40/1964 Sb.
5) Zákon č. 403/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon ČNR č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky
v mimosoudních rehabilitacích.
Zákon SNR č. 319/1991 Sb., o zmírnění některých majetkových
a jiných křivd a o působnosti orgánů státní správy Slovenské
republiky v oblasti mimosoudních rehabilitací.
Zákon č. 229/1991 Sb.
5) § 11 a násl. výnosu federálního ministerstva financí,
ministerstva financí České republiky, ministerstva financí
Slovenské republiky a Státní banky československé č. 78/1991
Sb., o podmínkách poskytování finanční pomoci na družstevní
bytovou výstavbu.
6) Například zákon č. 229/1991 Sb.
7) § 765 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb.
8) § 235 zákona č. 513/1991 Sb.
9) § 57 a násl. zákona č. 513/1991 Sb.
10) § 254 odst. 1 zákona č. 513/1991 Sb.
11) § 765 odst. 4 zákona č. 513/1991 Sb.
12) Vlastnictví je možno prokázat například kupní smlouvou,
potvrzením notářství o nabytí dědictví, dokladem, že družstvo
převzalo majetek, členskou přihláškou do družstva, výpisem z
pozemkové knihy apod.
12a) § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
13) § 221 a násl. zákona č. 513/1991 Sb.
14) Zákon č. 389/1990 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva.
15) Národní rada Slovenské republiky podle čl. 154 odst. 1 Ústavy
Slovenské republiky č. 460/1992 Sb.