40/2003 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 21. ledna 2003 v plénu o návrhu
Krajského soudu v Brně na zrušení § 78 zákona č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
I.
Dne 5. 6. 2002 došel Ústavnímu soudu návrh Krajského soudu
v Brně, jímž se navrhovatel domáhá zrušení § 78 zákona č.
155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, pro jeho rozpor s článkem
1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Navrhovatel poukázal v návrhu na řízení o žalobě M. F. (dále
jen "žalobce") na přezkoumání rozhodnutí České správy sociálního
zabezpečení ze dne 5. 8. 1998 vedené u Krajského soudu v Brně pod
sp. zn. 32 Ca 196/98. Navrhovatel dospěl po provedeném dokazování
k závěru, že na posouzení podmínky plné invalidity žalobce dopadá
ustanovení § 78 zákona o důchodovém pojištění. Domnívá se však, že
uvedené ustanovení je v rozporu s článkem 1 Listiny.
Navrhovatel poukazuje v první části návrhu na právní úpravu,
jež předcházela vydání zákona o důchodovém pojištění. Uvádí, že
ustanovení § 25 odst. 3 písm. c) zákona č. 121/1975 Sb.,
o sociálním zabezpečení, a § 29 odst. 2 písm. c) zákona č.
100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, umožňovala uznat invaliditu
i u občanů, jimž zůstala zachována schopnost výkonu soustavné
výdělečné činnosti, avšak jen k takovým zaměstnáním, která se
považovala za zcela nepřiměřená dřívějším schopnostem občana
a společenskému významu jeho dosavadního zaměstnání (tzv.
stavovská invalidita). Prováděcí vyhláška č. 128/1975 Sb. k zákonu
č. 121/1975 Sb. ve svém ustanovení § 19 odst. 3 pak definovala
zcela nepřiměřené zaměstnání jako takové, jež je zcela cizí
a odlehlé zaměstnání dosavadnímu, a není při něm dostatečně
využito dřívějších schopností občana, jež měl před dlouhodobým
zhoršením zdravotního stavu, takže z hlediska společenských zájmů
se nevyžadovalo, aby takové nepřiměřené zaměstnání vykonával.
Pojem nepřiměřeného zaměstnání byl obsahově obdobně upraven
i v ustanovení § 18 odst. 2 prováděcí vyhlášky č. 149/1988 Sb.
k zákonu č. 100/1988 Sb. V období od 1. 10. 1988 do 31. 7. 1991
byl doplňující podmínkou pro uznání tzv. stavovské invalidity
i pokles výdělku alespoň o polovinu ve srovnání s výdělkem,
kterého občan dosahoval v dosavadním zaměstnání. Orgány státní
správy vydaly k provádění uvedené zákonné úpravy normativní
instrukce, které blíže definovaly, co se rozumí vysoce
kvalifikovaným zaměstnáním pro uznání "stavovské invalidity"
a jaká zaměstnání lze ve vztahu k nim považovat za zcela
nepřiměřená. Za vysoce kvalifikovaná zaměstnání byla označena
zaměstnání v hornictví v podzemí uhelných či uranových dolů, jež
byla zařazena nejméně do sedmé osobní třídy ve III. kvalifikačním
stupni podle výnosu Federálního ministerstva hutnictví a těžkého
strojírenství č. 6/1982 registrovaného v částce 17/1982 Sb. na
str. 369, později do šestého tarifního stupně podle nařízení vlády
ČSFR č. 43/1992 Sb., o stanovení minimálních mzdových tarifů
a mzdového zvýhodnění za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém
pracovním prostředí a za práci v noci, a nařízení vlády ČR č.
333/1993 Sb., o stanovení minimálních mzdových tarifů a mzdového
zvýhodnění za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém pracovním
prostředí a za práci v noci. Za zcela nepřiměřená pak byla
pokládána zaměstnání vykonávaná na povrchu zařazená nejvýše do
třetího tarifního stupně citovaného nařízení vlády.
V další části návrhu navrhovatel odkazuje na zákon
o důchodovém pojištění, který již "stavovskou invaliditu"
nepřevzal a dosavadní nároky z ní vyplývající upravil v přechodném
ustanovení § 78. Navrhovatel upozorňuje, že uvedené ustanovení
chrání poživatele důchodů, kteří ke dni 31. 12. 1995 dosáhli věku
alespoň o 10 let nižšího, než je jejich důchodový věk. V této
souvislosti poukazuje na důvodovou zprávu k zákonu, která pouze
stručně uvádí, že bylo přihlédnuto k možnostem rekvalifikace
a medicínským hlediskům u osob, které již dosáhly stanoveného
věku.
Navrhovatel uvádí, že při posuzování souladu ustanovení § 78
zákona o důchodovém pojištění s článkem 1 Listiny vzal v úvahu
i další ustanovení uvedeného zákona, která zvýhodňují pracovníky
v hornictví oproti ostatním skupinám pojištěnců. Především
ustanovení § 74 a 76 tohoto zákona fixují důchodový věk horníků,
kteří odpracovali stanovenou dobu v tzv. preferovaných pracovních
kategoriích na 55 let, případně na 50 let věku (podle nařízení
vlády ČSFR č. 557/1990 Sb., o mimořádném poskytování starobního
důchodu některým horníkům). Obecný důchodový věk přitom ke dni
31.12.1995 činil 60 let u mužů a 53 až 57 let u žen. S účinností
od 1.1.1996 se tento věk prodlužuje za každý kalendářní rok u mužů
o 2 měsíce a u žen o 4 měsíce, takže po 31.12.2006 bude u mužů
dosahovat 62 let a u žen podle počtu vychovaných dětí 57 až 61
let. Zvyšování důchodového věku se však na pracovníky v hornictví,
jejichž důchodový věk podle předpisů platných před 1.1.1996
dosahoval 55 nebo 50 let, nevztahuje. Již touto úpravou je podle
navrhovatelova názoru založena určitá nerovnost mezi horníky na
straně jedné a ostatními pojištěnci na straně druhé, která se
každým rokem účinnosti zákona o důchodovém pojištění prohlubuje.
Navrhovatel nepovažuje tuto nerovnost za porušení článku
1 Listiny, neboť při stanovení důchodového věku pro různé skupiny
pojištěnců bylo přihlédnuto k náročnosti jejich povolání
a u horníků především ke škodám na zdraví a míře opotřebení
organismu při práci v extrémních podmínkách. Výhody poskytované
některým skupinám horníků ustanovením § 78 zákona o důchodovém
pojištění však podle navrhovatele porušují princip rovnosti
v právech podle článku 1 Listiny.
Navrhovatel poukazuje na to, že horníkům, kteří dosáhli
k 31. 12. 1995 věku, jenž je o 10 let a méně nižší než jejich
důchodový věk, zůstala podle uvedeného ustanovení zachována výhoda
posouzení invalidity podle předpisů platných před 1.1.1996, ačkoli
jiným skupinám pojištěnců se této výhody nedostalo. Zákonodárce
chtěl zřejmě vzít na zřetel ztíženou možnost pracovního začlenění
horníků, kteří se blíží důchodovému věku a kteří podle předpisů
platných od 1.1.1996 by museli začít vykonávat soustavnou
výdělečnou činnost. Navrhovatel má za to, že taková ochrana není
za současného právního stavu odůvodněná. Odkazuje na ustanovení
§ 30 a 31 zákona o důchodovém pojištění, jež umožňují předčasný
odchod do starobního důchodu. Horníci, kteří mají stanoven
důchodový věk 50 let, tak mohou odejít do předčasného starobního
důchodu podle § 30 odst. 3 uvedeného zákona již v 45 letech věku,
podle § 31 uvedeného zákona v 47 letech věku. U horníků
s důchodovým věkem 55 let pak vzniká nárok v 50, respektive v 52
letech věku. Případné problémy s adaptací se tak dají řešit pomocí
velmi benevolentně stanovených podmínek pro vznik nároku na
předčasný starobní důchod.
Navrhovatel zdůrazňuje, že ochrana podle § 78 zákona
o důchodovém pojištění byla poskytnuta pojištěncům, u nichž
nevymizela schopnost výkonu soustavné výdělečné činnosti.
Invalidní důchod jim byl přiznán z důvodu dobových náhledů na
společenský význam hornického zaměstnání. Zákonodárce přitom
neposkytl právní ochranu mnohem závažněji postiženým důchodcům,
a to těm, jejichž invalidita byla uznána podle § 29 odst. 2 písm.
d) zákona č. 100/1988 Sb. U nich došlo rovněž ke změně podmínek
posuzování plné invalidity. Ochrana práv této skupiny pojištěnců
však není upravena v žádném z přechodných ustanovení zákona, byť
adaptace na výkon zaměstnání je vzhledem k charakteru jejich
zdravotního postižení zajisté obtížnější než u horníků ve věku
minimálně 40 až 45 let požívajících "stavovské" invalidní důchody.
Podle navrhovatelova názoru nelze připustit tak výraznou nerovnost
v právech pojištěnců jen z toho důvodu, že skupina pracovníků
v hornictví je při prosazování svých zájmů a požadavků
v legislativním procesu úspěšnější než např. organizace tělesně či
mentálně postižených.
Navrhovatel závěrem uvádí, že si je vědom skutečnosti, že
speciální normy mohou pro určité obory stanovit zvláštní kritéria
rovnosti, která ze všeobecného principu rovnosti neplynou, neboť
pro použití zásady rovnosti nejsou stanoveny tak přesné meze, aby
vylučovaly jakékoli volné uvážení. Navrhovatel z tohoto důvodu
uznává právo zákonodárce zakotvit v zákoně určité nerovnosti,
nesmí však jít o neodůvodněné rozdíly v právech, jak je tomu
u § 78 zákona o důchodovém pojištění.
II.
Ústavní soud si podle § 69 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.,
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, vyžádal od
Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky, coby
účastníků řízení, vyjádření k návrhu.
Předseda Poslanecké sněmovny PhDr. Lubomír Zaorálek k návrhu
uvedl, že v novém systému důchodového pojištění zavedeném zákonem
č. 155/1995 Sb. se plná invalidita definuje jako trvalá nebo
dlouhodobá ztráta nebo pokles pracovního potenciálu nejméně o 66
%. Upouští se od invalidity, která je uznávána proto, že by výkon
soustavného zaměstnání vážně zhoršil zdravotní stav občana. Dále
se upouští od typu invalidity, kdy je občan sice schopen vykonávat
soustavné zaměstnání, avšak jen zcela nepřiměřené jeho dřívějším
schopnostem a společenskému významu dosavadního povolání. Nová
zákonná definice invalidity tudíž nepřipouští tzv. profesní
a stavovskou invaliditu. To znamená, že od účinnosti zákona
o důchodovém pojištění nemají být přiznávány invalidní důchody
těm, kteří v důsledku zdravotního stavu změní zaměstnání a pokles
jejich pracovních schopností přitom nepřekročí stanovené hranice.
Uvedená hlediska se vztahují i na důchody přiznané před účinností
tohoto zákona. Bylo proto odůvodněné stanovit pro možnost odejmutí
invalidního důchodu určité kritérium, dané možností rekvalifikace
s přihlédnutím k medicínským hlediskům. Z této zásady byla
stanovena jediná výjimka, která se dotýká právě poživatelů
invalidních důchodů uznaných z důvodu "stavovské invalidity".
Podle této výjimky obsažené v § 78 zákona o důchodovém pojištění
lze odejmout poživateli plného invalidního důchodu, který dosáhl
ke dni 31. 12. 1995 věku alespoň o deset let nižšího, než je jeho
důchodový věk, tento důchod jen za podmínek stanovených předpisy
platnými před 1. lednem 1996. Zákonodárce přihlédl k věku
důchodců, kteří v době vydání zákona o důchodovém pojištění již
pobírali stavovský invalidní důchod, a tím měli obtížnější možnost
opětovně se zařadit do pracovního procesu. Takový postup je plně
odůvodněn specifickou situací "stavovských" invalidních důchodů
přiznávaných občanům, kteří vykonávali po stanovenou dobu
nejrizikovější práce v hornictví. Z tohoto hlediska nepředstavuje
porušení všeobecného principu rovnosti před zákonem. Poslanecká
sněmovna vyjádřila přesvědčení, že zákonodárný sbor jednal při
projednávání zákona o důchodovém pojištění ve shodě s právní
procedurou a v přesvědčení, že přijatý zákon není v rozporu
s Ústavou České republiky (dále jen "Ústava").
Předseda Senátu doc. JUDr. Petr Pithart ve svém vyjádření
k návrhu připomněl, že zákon o důchodovém pojištění schválila
Poslanecká sněmovna ještě v době před ustavením Senátu. Posléze,
již po ustavení Senátu, byl několikrát novelizován. Žádná z jeho
novelizací se však netýkala napadeného § 78. Z uvedeného důvodu
Senát nemůže podat vyjádření, které by vycházelo z projednávání
dotčeného ustanovení v Senátě. Považuje přesto za nutné uvést, že
právní úprava platná před přijetím zákona o důchodovém pojištění
nevymezovala pojem tzv. stavovské invalidity pouze ve vztahu
k hornickým povoláním, ale i ve vztahu k jiným povoláním. V tomto
kontextu pak není důvodné pojímat ustanovení § 78 zákona
o důchodovém pojištění jako pravidlo, které zvýhodňuje pouze
některé pracovníky v hornictví oproti jiným skupinám pojištěnců.
Na obecné povaze předmětné právní úpravy nemění nic ani to, že
největší počet případů, v nichž byla tzv. stavovská invalidita
uznána, se zřejmě týkal osob poškozených na zdraví v souvislosti
s výkonem hornického povolání. Šlo spíše o to, že byl tímto
způsobem zřejmě metodicky usměrňován a sjednocován postup právě ve
vztahu k nejčetněji se vyskytujícím případům. V souvislosti
s namítanou nerovností mezi skupinou "stavovských důchodců"
a kategorií mnohem závažněji postižených důchodců, jejichž
invalidita byla uznána podle § 29 odst. 2 písm. d) zákona č.
100/1988 Sb., Senát uvedl, že v případě "stavovské invalidity",
jejíž vymezení nebylo do zákona o důchodovém pojištění převzato,
by docházelo nepochybně v naprosté většině případů ke ztrátě
nároku na invalidní důchod přiznaný na základě předchozí právní
úpravy. Takové dopady byly zřejmě při tvorbě zákona shledány jako
příliš tvrdé, a byly proto zmírněny úpravou v přechodném
ustanovení § 78. V případě invalidity podmíněné schopností
vykonávat soustavné zaměstnání jen za "zcela mimořádných podmínek"
byla zákonná úprava zachována a změny doznalo vymezení pojmu, co
se rozumí zcela mimořádnými podmínkami. Přijetím nové právní
úpravy nedošlo ke změnám, které by pro tuto skupinu poživatelů
invalidních důchodů mohly mít takové důsledky jako v případě
"stavovských důchodců", a proto se zřejmě v tomto druhém případě
neuvažovalo o úpravě určitým přechodným ustanovením. Jestliže se
tudíž v návrhu uvádí jako příklad porušení ústavního principu
rovnosti zmíněná skupina poživatelů invalidních důchodů, jejichž
ochranu zákonodárce v žádném z přechodných ustanovení neupravil,
bylo by namístě doložit, jaké konkrétní dopady nová právní úprava
na jejich nároky měla ve vztahu k nárokům získaným podle
dřívějších právních předpisů.
Ústavní soud si dále vyžádal podle § 48 odst. 2 zákona
o Ústavním soudu vyjádření od Ministerstva práce a sociálních věcí
(dále jen "MPSV").
MPSV ve svém vyjádření k návrhu sdělilo, že nepovažuje za
správný navrhovatelův názor, že tzv. stavovská invalidita se týká
jen horníků. Upozornilo na to, že tento typ invalidity nebyl,
počínaje zákonem č. 55/1956 Sb., o sociálním zabezpečení,
vztahován k určité profesi. Citovaný zákon vymezoval invaliditu
tak, že zaměstnanec je též invalidní, jestliže pro trvalé zhoršení
zdravotního stavu je sice schopen vykonávat výdělečné zaměstnání,
avšak zcela nepřiměřené jeho dřívějším schopnostem a společenskému
významu dosavadního zaměstnání. V bodě 12. směrnice č.
73/1957 Ú.l. se uvádělo, že zaměstnání je zcela nepřiměřené
dřívějším schopnostem a společenskému významu dosavadního
zaměstnání, jestliže je pracujícímu zcela cizí a odlehlé jeho
dosavadnímu zaměstnání a není-li v něm dostatečně využito jeho
dřívějších schopností, takže z hlediska společnosti není účelné
ani hospodárné, aby pracující takové zaměstnání vykonával.
Definice tzv. stavovské invalidity byla obdobná i v dalších
předpisech sociálního zabezpečení. Z aplikační praxe na základě
těchto předpisů je ministerstvu známo, že ustanovení upravující
"stavovskou invaliditu" byla používána (v některých dobách též
jako určitá náhražka neexistujícího důchodu za výsluhu let) pro
posuzování plné invalidity výkonných letců, popř. některých
výkonných umělců. Judikatura obsahuje i aplikace při jiných typech
rozdílných kvalifikací. Podstatné je, že pojem "stavovská
invalidita" nebyl prioritně určen pro hornická povolání, třebaže
v praxi se tato profesní skupina stala patrně nejčetnější.
MPSV dále zdůraznilo, že zákon o důchodovém pojištění vzal na
zřetel v nové definici invalidity medicínská hlediska a dřívější
vymezení plné invalidity stavící na kritériu nepřiměřenosti
vzhledem ke dřívějším schopnostem nepřevzal. Na rozdíl od jiných
vymezení plné invalidity [např. § 29 odst. 2 písm. d) zákona č.
100/1988 Sb. má odraz v § 39 odst. 1 písm. b) zákona o důchodovém
pojištění] se tzv. stavovská invalidita do zákona o důchodovém
pojištění nijak nepromítla. S přihlédnutím k jejímu specifickému
charakteru bylo nutno na dosavadní úpravu reagovat v přechodných
ustanoveních. MPSV poukázalo na důvodovou zprávu k vládnímu návrhu
zákona o důchodovém pojištění, kde se k § 78 uvádí, že je
odůvodněné zavést určité kritérium dané možností rekvalifikace
s přihlédnutím k medicínských hlediskům, kdy bude možné "stavovský
důchod" odejmout. Stanoví se, aby se u osob, které dosáhly věku
o deset a méně let nižšího, než je důchodový věk, postupovalo
podle podmínek stanovených předpisy platnými před 1. lednem 1996,
a to s ohledem na obtížnější pracovní uplatnění. Úprava obsažená
v § 78 zákona o důchodovém pojištění vychází z ochrany těch
důchodců, u nichž by vzhledem k rozdílné definici plné invalidity
a vzhledem k jejich věku bylo sociálně stěží únosné plně aplikovat
novou právní úpravu, která je založena na jiných principech
a mohla by znamenat odnětí přiznaného invalidního důchodu ve
vyšším věku, kdy je obtížné nalézt na trhu práce umístění.
MPSV konečně potvrdilo, že napadené ustanovení se netýká jen
horníků, nýbrž všech pojištěnců. Proto není důvodné porovnávat
toto ustanovení s ustanovením § 76 zákona o důchodovém pojištění,
které se týká výlučně horníků. K navrhovanému řešení situace
odchodem horníků do předčasného starobního důchodu uvedlo, že
právní postavení příjemce předčasného starobního důchodu je zcela
jiné, než je tomu u příjemce plného invalidního důchodu. Liší se
výší předčasného starobního důchodu (tento důchod může být nižší
než důchod invalidní), budoucím zvýšením důchodů, které je
diferencováno podle data přiznání důchodu (předčasný starobní
důchod by byl valorizován méně), případnou pracovní aktivitou
(která je u předčasného starobního důchodu vyloučena), pobíráním
náhrady za ztrátu na výdělku apod. Nutit pojištěnce k podání
žádosti o přiznání předčasného starobního důchodu znamená zhoršit
jejich dosavadní postavení. MPSV i upozornilo, že zrušením § 78 po
uplynutí více než dvou třetin ochranné desetileté lhůty by vznikly
nerovnosti mezi těmi pojištěnci, kteří již dosáhli v ochranné
lhůtě důchodového věku, a těmi, kteří v této lhůtě důchodového
věku ještě nedosáhli.
MPSV v důsledku toho vyslovilo názor, že ustanovení § 78
zákona o důchodovém pojištění je stále věcně odůvodněno,
a nepředstavuje tudíž nerovnost v právech podle článku 1 Listiny.
III.
Ústavní soud nejdříve v souladu s § 68 odst. 2 zákona
o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zkoumal, zda
zákon, jehož ustanovení je posuzováno z hlediska ústavnosti, byl
přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem. Z vyjádření Poslanecké sněmovny, jakož
i z příslušných sněmovních tisků a z údajů o průběhu hlasování
Ústavní soud zjistil, že Poslanecká sněmovna schválila návrh
zákona o důchodovém pojištění na své 32. schůzi dne 30. 6. 1995,
když se pro něj z přítomných 178 poslankyň a poslanců vyslovilo
100 a proti bylo 76. Zákon podepsal prezident republiky. Dne 4.
8. 1995 byl vyhlášen ve Sbírce zákonů v částce 41 pod číslem
155/1995 Sb. Zákon o důchodovém pojištění tak byl přijat ústavně
předepsaným způsobem a v mezích Ústavou stanovené kompetence při
dodržení pravidel stanovených v článku 39 odst. 1 a 2 Ústavy.
IV.
Ustanovení § 78 zákona o důchodovém pojištění, jehož zrušení
se navrhovatel domáhá, zní:
"Poživateli plného invalidního důchodu přiznaného před 1.
lednem 1996, který ke dni 31. prosince 1995 dosáhl aspoň věku
o deset let nižšího, než je jeho důchodový věk stanovený podle
tohoto zákona [§ 32, 74, 76 a § 94 písm. a)], lze odejmout tento
důchod nejdříve od splátky důchodu splatné v lednu 1997, a to jen
za podmínek stanovených předpisy platnými před 1. lednem 1996,
jestliže byl tento plný invalidní důchod přiznán pro invaliditu
způsobenou dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, pro který
jeho poživatel mohl vykonávat soustavné zaměstnání, avšak jen
zcela nepřiměřené jeho dřívějším schopnostem a společenskému
významu dosavadního zaměstnání.".
Navrhovatel odůvodňuje svůj návrh na zrušení § 78 zákona
o důchodovém pojištění jeho rozporem s článkem 1 Listiny.
Úkolem Ústavního soudu je tedy posoudit, zda stanovené
podmínky působnosti napadeného ustanovení jsou způsobilé porušit
zásadu rovnosti v právech, obecně vyjádřenou v článku 1 Listiny,
podle něhož lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.
Zásadu rovnosti v právech podle článku 1 Listiny a konkretizovanou
v článku 3 Listiny je třeba posoudit v návaznosti na článek 26
Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, který
stanoví, že všichni jsou si před zákonem rovni a mají právo na
stejnou ochranu zákona bez jakékoli diskriminace, přičemž zákonem
má být zakázána jakákoli diskriminace a všem osobám zaručena
stejná a účinná ochrana proti diskriminaci z jakýchkoli důvodů,
např. podle rasy, barvy, pohlaví, jazyka, náboženství, politického
nebo jiného přesvědčení, národnostního nebo sociálního původu,
majetku a rodu.
Ústavní zásada rovnosti v právech náleží k těm základním
lidským právům, jež konstituují hodnotový řád moderních
demokratických společností. Princip rovnosti je právně
filozofickým postulátem, který je v rovině pozitivního práva
garantován zákazem diskriminace. Rovnost není kategorií neměnnou,
neboť prochází vývojem, který její obsah obzvláště v oblasti práv
politických a sociálních výrazně poznamenává.
Ústavní soud v řadě svých rozhodnutí [např. nálezy ve věcech
vedených pod sp. zn. Pl. ÚS 16/93 z 24. 5. 1994 (vyhlášen pod č.
131/1994 Sb. a publikován ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního
soudu, svazek 1, str. 189 a násl.), sp. zn. Pl. ÚS 36/93 ze 17.
5. 1994 (vyhlášen pod č. 132/1994 Sb. a publikován ve Sbírce
nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 1, str. 175 a násl.),
sp. zn. Pl. ÚS 5/95 z 8. 11. 1995 (vyhlášen pod č. 6/1996 Sb.
a publikován ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek
4, str. 205 a násl.), sp. zn. Pl. ÚS 33/96 ze 4. 6. 1997 (vyhlášen
pod č. 185/1997 Sb. a publikován ve Sbírce nálezů a usnesení
Ústavního soudu, svazek 8, str. 163 a násl.)] vyložil obsah
ústavního principu rovnosti. Ztotožnil se v nich s chápáním
rovnosti, jak ji vyjádřil Ústavní soud ČSFR ve svém nálezu z 8.
10. 1992 sp. zn. Pl. ÚS 22/92 (vyhlášeném v částce 96/1992 Sb.
a publikovaném pod č. 11 Sbírky usnesení a nálezů Ústavního soudu
ČSFR). Ústavní soud ČSFR v něm pojal rovnost jako kategorii
relativní, jež vyžaduje odstranění neodůvodněných rozdílů. Zásadě
rovnosti v právech je proto třeba rozumět tak, že právní
rozlišování v přístupu k určitým právům nesmí být projevem
libovůle, neplyne z ní však závěr, že by každému muselo být
přiznáno jakékoli právo. Tento závěr vyplývá i z úpravy článků
1 až 4 zařazených pod obecná ustanovení Listiny. Článek 1 Listiny,
jehož porušení je výslovně namítáno, nelze vykládat izolovaně od
dalších obecných článků 2 až 4 Listiny, ale naopak je nutno
pojmout je jako jediný celek. Z úpravy těchto obecných ustanovení
je zřejmé, že základní chráněné hodnoty vyjmenované v článku 3
Listiny nekoncipoval ústavodárce jako absolutní. Totéž odráží
i ustanovení článku 4 Listiny, který přímo předpokládá existenci
zákonem stanovených povinností a omezení, ale i článek 2 odst. 3
Listiny, v němž se předvídá možnost uložit určité povinnosti či
omezení.
Rovněž mezinárodní instrumenty o lidských právech a mnohá
rozhodnutí mezinárodních kontrolních orgánů vycházejí z toho, že
ne každé nerovné zacházení s různými subjekty lze kvalifikovat
jako porušení principu rovnosti, tedy jako protiprávní
diskriminaci jedněch subjektů ve srovnání s jinými. Aby k porušení
došlo, musí být splněno několik podmínek: S různými subjekty,
které se nacházejí ve stejné nebo srovnatelné situaci, se zachází
rozdílným způsobem, aniž by existovaly objektivní a rozumné důvody
pro uplatněný rozdílný přístup.
Mezinárodní instrumenty a judikáty přitom často rozlišují
formální rovnost (tj. rovné zacházení s formálně rovnými subjekty
ve formálně stejných případech) a rovnost substantivní (tj.
formálně nerovné zacházení s fakticky nerovnými subjekty, jež má
kompenzovat právě tuto faktickou nerovnost a napomoci tak
nastolení skutečné rovnosti mezi nimi). Posledně uvedený případ
bývá označován za tzv. pozitivní diskriminaci, pokud se jím zavádí
zvýhodněné zacházení se subjekty, které jsou fakticky výrazně
znevýhodněny ve srovnání s jinými (preferential treatment).
Prostředky zvýhodněného zacházení nejsou zásadně v rozporu
s právními principy rovnosti a zákazu diskriminace, pokud jejich
uplatnění směřuje k odstranění faktické diskriminace mezi těmito
subjekty (viz např. článek 4 odst. 2 a 3 Rámcové úmluvy o ochraně
národnostních menšin - viz č. 96/1998 Sb.; Obecný komentář Výboru
pro lidská práva č. 18 k čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských
a politických právech z r. 1989, § 10; rozsudek Evropského soudu
pro lidská práva ve věci Belgické jazykové záležitosti z r. 1968,
§ 10). Protokol č. 12 k Úmluvě o ochraně lidských práv
a základních svobod z r. 2000, který Česká republika podepsala 4.
11. 2000 (dosud neratifikovala), v posledním odstavci své
preambule uvádí, že "Princip nediskriminace smluvním státům
nebrání, aby podnikly opatření na podporu úplné a skutečné
rovnosti, a to za předpokladu, že jsou objektivně a rozumně
odůvodněná.". V důvodové zprávě k citovanému Protokolu (§ 16) se
uvádí: "Skutečnost, že určité skupiny nebo kategorie osob jsou
znevýhodněny, či existence určitých faktických nerovností, mohou
odůvodnit přijetí opatření, jimiž se na podporu rovnosti
přiznávají určité výhody, a to za předpokladu, že bude dodržen
princip proporcionality.". Tentýž paragraf důvodové zprávy dodává,
že Protokol č. 12 neukládá smluvním státům povinnost, aby taková
zvýhodňující opatření přijaly či podnikly.
Uvedený exkurz vede Ústavní soud k závěru, že určitá zákonná
úprava, jež zvýhodňuje jednu skupinu či kategorii osob oproti
jiným, nemůže být sama o sobě označena za porušení principu
rovnosti. Zákonodárce má určitý prostor k úvaze, zda takové
preferenční zacházení zakotví. Musí přitom dbát o to, aby
zvýhodňující přístup byl založen na objektivních a rozumných
důvodech (legitimní cíl zákonodárce) a aby mezi tímto cílem
a prostředky k jeho dosažení (právní výhody) existoval vztah
přiměřenosti (viz např. rozsudky Evropského soudu pro lidská práva
ve věcech Abdulaziz, Cabales a Balkandali z r. 1985, § 72; Lithgow
z r. 1986, § 177; Inze z r. 1987, § 41).
V oblasti občanských a politických práv a svobod, již
imanentně charakterizuje povinnost státu zdržet se zásahů do nich,
existuje pro preferenční (tedy svou podstatou aktivní) zacházení
s některými subjekty obecně jen minimální prostor. Naproti tomu
v oblasti práv hospodářských, sociálních, kulturních
a menšinových, v nichž je stát začasté povinen k aktivním zásahům,
jež mají odstranit křiklavé aspekty nerovnosti mezi různými
skupinami složitě sociálně, kulturně, profesně či jinak
rozvrstvené společnosti, disponuje zákonodárce logicky mnohem
větším prostorem k uplatnění své představy o přípustných mezích
faktické nerovnosti uvnitř ní. Volí proto preferenční zacházení
mnohem častěji.
Navrhovatel vzal při svém tvrzení o protiústavnosti § 78
zákona o důchodovém pojištění v potaz i další ustanovení tohoto
zákona, která svým společným působením zvýhodňují pracovníky
v hornictví oproti ostatním skupinám pojištěnců. Poukázal zejména
na ustanovení § 74 a 76, která stanoví důchodový věk horníků, již
odpracovali stanovenou dobu v tzv. preferovaných pracovních
kategoriích. Tuto nerovnost samu o sobě nepovažuje za porušení
článku 1 Listiny, neboť si je vědom, že zákonodárce přihlédl
k náročnosti hornického povolání, ke škodám na jejich zdraví
i k míře opotřebení organismu při práci v extrémních podmínkách.
Další výhody poskytované právě dotčeným ustanovením § 78 ovšem
podle jeho názoru již porušení principu rovnosti představují.
Ústavní soud především zdůrazňuje, že ustanovení § 78 zákona
o důchodovém pojištění se netýká toliko kategorie horníků, nýbrž
pokrývá i další skupiny pojištěnců. Na tuto skutečnost ostatně
poukázaly ve svém vyjádření i Senát a MPSV. Právní úprava platná
před přijetím zákona o důchodovém pojištění vymezovala tzv.
stavovskou invaliditu nejen v poměru k hornickému povolání, ale
stanovila obecná kritéria použitelná i ve vztahu k jiným povoláním
(srov. § 18 odst. 2 vyhlášky č. 149/1988 Sb., který naposledy
vymezil pojem "zaměstnání, jež je zcela nepřiměřené dřívějším
schopnostem a společenskému významu dosavadního zaměstnání"). To
není způsobilá vyvrátit ani faktická okolnost, že největší počet
případů uznání tzv. stavovské invalidity se skutečně vztahoval
k osobám poškozeným na zdraví právě v souvislosti s výkonem
hornického povolání.
Ústavní soud, jenž je při svém rozhodování vázán petitem
návrhu, nikoli jeho odůvodněním, si nejdříve položil otázku, zda
zvýhodněné postavení pracovníků v hornictví (případně i dalších
pojištěnců, již splňovali obecná kritéria pro zařazení do skupiny
tzv. stavovských invalidních důchodců) podle zákona o důchodovém
pojištění oproti jiným kategoriím pojištěnců je založeno na
objektivních a rozumných důvodech a hlediscích. Tato skupina
pojištěnců se objektivně vyděluje z celého souboru pojištěnců tím,
že její příslušníci vykonávali po stanovenou dobu fyzicky
i psychicky mimořádně namáhavou, rizikovou a náročnou práci, často
v extrémním pracovním prostředí (podzemí u horníků či např.
extrémní přetížení ve vzdušném prostoru u výkonných letců). Při
posuzování dalšího předpokladu, tj. zda je jejich zvýhodnění
zákonem rozumné, odkazuje Ústavní soud na důvodovou zprávu
k zákonu o důchodovém pojištění i na vyjádření předsedy Poslanecké
sněmovny a MPSV, podle nichž důvodem takové právní úpravy jsou
zvláště nepříznivé zdravotní dopady a u kategorie horníků i dopady
sociální spojené s výkonem takových povolání. Uvedené hledisko tak
lze posoudit v rovině ústavnosti jako rozumné. Ústavní soud se
proto nedomnívá, že by určitá zvýhodnění těchto pracovníků oproti
jiným kategoriím pojištěnců byla projevem zákonodárcovy libovůle.
Jde o legitimní pokus zákonodárce o kompenzaci faktického
znevýhodnění této skupiny, založenou na objektivních a rozumných
důvodech a hlediscích.
Ústavní soud si dále položil otázku, zda je uvedený legitimní
kompenzační cíl zákonodárce naplněn a proveden způsobem, jenž je
tomuto cíli přiměřený. Jinými slovy, Ústavní soud přikročil
k testu proporcionality.
Navrhovatel sám se domnívá, že pouhé zvýhodnění horníků podle
§ 74 a 76 zákona o důchodovém pojištění z hlediska důchodového
věku nepředstavuje porušení článku 1 Listiny, neboť je přiměřené
specifikům jejich povolání a míře opotřebení organismu. Další
zvýhodnění na základě ustanovení § 78 tohoto zákona, jež svým
návrhem navrhovatel napadá, už se mu ovšem jeví jako nepřiměřené
a neodůvodněné.
K tomu Ústavní soud ve shodě s vyjádřením MPSV především
připomíná, že ustanovení § 78 zákona o důchodovém pojištění
nezahrnuje toliko horníky, ale i další kategorie pojištěnců. Není
proto zcela adekvátní porovnávat jejich zvýhodněné postavení
s ustanoveními § 74 s 76 zákona o důchodovém pojištění, jež se
dotýkají výlučně horníků.
Uvedené ustanovení § 78 odkazuje na tzv. stavovskou
invaliditu, kterou dříve upravoval zákon č. 100/1988 Sb.
v ustanovení § 29 odst. 2 písm. c). Definoval ji jako dlouhodobě
nepříznivý zdravotní stav, v důsledku něhož občan je sice schopen
vykonávat soustavné zaměstnání, avšak jen zcela nepřiměřené jeho
dřívějším schopnostem a společenskému významu dosavadního
zaměstnání. V praxi byl tento typ invalidity přiznáván nejčastěji
horníkům pracujícím v podzemí uhelných či uranových dolů. Nový
systém důchodového pojištění "stavovskou invaliditu" jako svébytný
institut nepřevzal a stanovil, že kritéria invalidity daná zákonem
o důchodovém pojištění se od 1. 1. 1996 vztahují napříště i na
bývalé "stavovské" invalidní důchodce. Toto obecné pravidlo
prolomil zákon o důchodovém pojištění výjimkou upravenou právě
v jeho napadeném § 78. Jím přiznal zákonodárce skupině bývalých
"stavovských" důchodců, kteří dosáhli ke dni 31. 12. 1995 věku
alespoň o deset let nižšího, než je jejich důchodový věk, výhodu
posuzování jejich nároků podle předpisů platných před účinností
zákona o důchodovém pojištění. Jak již Ústavní soud dříve
konstatoval (srov. zejména nález sp. zn. Pl. ÚS 4/95 ze 7. 6.
1995, vyhlášen pod č. 168/1995 Sb. a publikován ve Sbírce nálezů
a usnesení Ústavního soudu, svazek 3, str. 209 a násl.), není
postup zákonodárce, jímž zachovává dosavadní oprávnění určité
skupiny osob v platnosti i podle nového zákona, neobvyklý. Činí
tak mj. v zájmu zajištění důvěry v nabytá práva, právní jistoty
a stability právního postavení. Uvedenými zájmy se zákonodárce
nepochybně řídil i při stanovení obsahu ustanovení § 78 a vzal
přitom na zřetel na druhé straně politickou okolnost, že
demokratická společnost v tržních podmínkách již nemá důvod na
"stavovské důchodce" pohlížet stejně bezvýhradně, jako to činil
předchozí režim.
Pracovníci v hornictví (i další pojištěnci, již splňují
obecná kritéria "stavovské invalidity") proto nepožívají
v současném důchodovém systému z hlediska "stavovské invalidity"
výhod ve stejném objemu poskytovaném jim předchozím systémem
sociálního zabezpečení. Míra jejich zvýhodnění se výrazně snížila.
Zvýhodněna je nyní toliko ta úzká skupina bývalých "stavovských"
důchodců, která splňuje kritéria daná ustanovením § 78 zákona
o důchodovém pojištění. Výhodnější zacházení se tak vztahuje jen
na úzkou, nejstarší věkovou kategorii bývalých stavovských
důchodců, u nichž by vzhledem k rozdílné definici plné invalidity
a s ohledem na jejich věk bylo sociálně stěží únosné aplikovat
beze zbytku novou právní úpravu, která je založena na jiných
principech než úprava dřívější. Plné použití nové právní úpravy by
mohlo znamenat odnětí přiznaného invalidního důchodu ve vyšším
věku, kdy je vzhledem k objektivizovatelným medicínským hlediskům,
jakož i s ohledem na ztíženou možnost rekvalifikace a dalšího
pracovního zařazení nejnižší schopnost prosadit se na trhu práce.
Takto zvolené pojetí ustanovení § 78 ostatně respektuje i pojem
"zákona" v jeho materiálním smyslu, v souladu s nímž se "zákon"
musí vyznačovat dostupností, jasností i předvídatelností. Má
osobám, na něž se vztahuje, umožnit, aby jeho úpravě přizpůsobily
své budoucí chování. Pokud by zákon o důchodovém pojištění
neobsahoval přechodné ustanovení § 78, nebyl by pro uvedenou
nejstarší věkovou kategorii bývalých stavovských důchodců zákonem
"předvídatelným", neboť tito důchodci by vzhledem ke svému
"předdůchodovému" věku a k dalším relevantním skutečnostem již
nebyli schopni účinně přizpůsobit nové úpravě své budoucí chování.
Ústavní soud dále poukazuje na dočasnost úpravy v § 78 a na
rychle klesající okruh osob, které budou moci svůj nárok na jeho
základě uplatnit. Účinky tohoto ustanovení v praxi odezní
v několika příštích letech. Za těchto okolností se nejeví aktuální
míra zákonného zvýhodnění poskytovaného uvedené skupině osob
napadeným § 78 jako nepřiměřená. Ústavní soud uznává
i ústavněprávní relevanci argumentu, podle nějž by případné
zrušení § 78 vyvolalo sekundární nerovnost mezi těmi pojištěnci,
kteří již dosáhli v ochranné lhůtě důchodového věku, a těmi, kteří
jej v této lhůtě ještě nedosáhli. Tato sekundární nerovnost by
zjevně nesla parametry diskriminace, neboť by nebyla založena na
rozumném důvodu, ale toliko na nahodilém momentu zrušení
ustanovení Ústavním soudem.
Navrhovatel považuje zvýhodnění "stavovských" důchodců za
neodůvodněné a nepřiměřené i v širším kontextu, a to s ohledem na
ustanovení § 30 a 31 zákona o důchodovém pojištění, která umožňují
předčasný odchod do starobního důchodu. Případné problémy
s adaptací starších horníků lze podle jeho názoru řešit využitím
nároku na předčasný starobní důchod.
Instituty starobního důchodu a důchodu invalidního jsou ovšem
zcela odlišnými kategoriemi, které mají v systému důchodového
pojištění své opodstatnění a jedna druhou nenahrazuje. Odchod do
starobního důchodu je vázán na jiné podmínky než přiznání
invalidního důchodu. Podmínkou nároku na starobní důchod je
získání potřebné doby pojištění a dosažení stanoveného věku, popř.
splnění dalších zákonných podmínek. Naproti tomu, pro přiznání
nároku na invalidní důchod je rozhodující zdravotní hledisko
(invalidita pojištěnce) a potřebná doba pojištění (podle předchozí
právní úpravy potřebná doba zaměstnání), která je kratší než
u důchodu starobního. Nelze opomenout ani hledisko ekonomické.
Zatímco konstrukce výpočtu plného invalidního důchodu je shodná
s konstrukcí výpočtu starobního důchodu, výše procentní výměry se
v případě předčasného starobního důchodu snižuje. Později přiznaný
předčasný starobní důchod je valorizován méně než důchod
invalidní. U předčasného starobního důchodu je na rozdíl od
důchodu invalidního vyloučena pracovní aktivita. Přiznání
předčasného starobního důchodu se považuje za změnu poměrů podle
§ 202 odst. 1 zákoníku práce, která má za následek ztrátu nároku
na náhradu za ztrátu na výdělku. Z uvedených aspektů vyplývá, že
nahrazením plného invalidního důchodu předčasným starobním
důchodem by došlo ke zhoršení dosavadního postavení příslušných
invalidních důchodců. Ustanovení § 78 zákona o důchodovém
pojištění není tudíž konzumováno ani kompenzováno ustanoveními
§ 30 a 31 tohoto zákona.
Ani srovnání zvýhodněného postavení "stavovských" důchodců
s postavením skupiny tělesně postižených pojištěnců, jak je
provedl navrhovatel, Ústavní soud nepovažuje za opodstatněné. Pro
posouzení, zda je určitá právní úprava diskriminační či nikoli,
musí být srovnávané osoby ve stejném nebo analogickém postavení.
Skupiny "stavovských" invalidních důchodců a tělesně postižených
osob však v takovém srovnatelném postavení nejsou, neboť jejich
invalidita vyplývá z rozdílných příčin a charakteristik jejich
(ne)schopnosti výkonu soustavné výdělečné činnosti. Ústavní soud
však především připomíná zásadně derogační povahu svých pravomocí.
Ke zlepšení postavení skupiny tělesně postižených pojištěnců by
bylo třeba pozitivního zásahu zákonodárce, nikoli derogačního
zásahu Ústavního soudu. Jakkoli by mohl Ústavní soud sympatizovat
s navrhovatelovým názorem, že by měla skupina tělesně postižených
požívat stejných výhod jako okruh "stavovských" důchodců, musí
konstatovat, že je pouze věcí zákonodárce, zda určité skupině
stanoví více výhod než jiné, pokud přitom nepostupuje libovolně.
Za dané situace, kdy neshledal zvýhodnění jedné kategorie osob
jako protiústavní, není Ústavní soud oprávněn zákonodárce
zastoupit a jeho chybějící vůli ke zvýhodnění jiné kategorie
rekonstituovat.
S ohledem na vše, co bylo uvedeno výše, dospěl Ústavní soud
k závěru, že napadené ustanovení § 78 zákona o důchodovém
pojištění samo o sobě i ve spojení s ostatními ustanoveními tohoto
zákona upravuje takové zvýhodnění starších "stavovských" důchodců,
které lze považovat za legitimní i přiměřené. Neporušuje tudíž
ústavní princip rovnosti. Proto Ústavní soud návrh na zrušení
§ 78 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, podle § 70
odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. zamítl.
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Holeček v. r.
místopředseda