106/1999 Sb.
ZÁKON
ze dne 11. května 1999
o svobodném přístupu k informacím
Změna: 101/2000 Sb.
Změna: 159/2000 Sb.
Změna: 39/2001 Sb.
Změna: 413/2005 Sb.
Změna: 61/2006 Sb.
Změna: 110/2007 Sb.
Změna: 32/2008 Sb.
Změna: 254/2008 Sb.
Změna: 274/2008 Sb.
Změna: 123/2010 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Změna: 167/2012 Sb.
Změna: 181/2014 Sb.
Změna: 222/2015 Sb.
Změna: 301/2016 Sb.
Změna: 298/2016 Sb., 368/2016 Sb.
Změna: 205/2017 Sb.
Změna: 111/2019 Sb.
Změna: 12/2020 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Změna: 36/2021 Sb.
Změna: 261/2021 Sb. (část)
Změna: 241/2022 Sb.
Změna: 241/2022 Sb. (část)
Změna: 471/2022 Sb.
Změna: 241/2022 Sb. (část)
Změna: 197/2024 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
§ 1
nadpis vypuštěn
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje pravidla
pro poskytování informací a dále upravuje podmínky práva svobodného přístupu k těmto
informacím.
§ 2
Povinnost poskytovat informace
(1) Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat
informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné
celky a jejich orgány a veřejné instituce.
(2) Povinnými subjekty jsou dále ty subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování
o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických
osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti.
(3) Zákon se nevztahuje na poskytování informací o údajích vedených v centrální
evidenci účtů a v navazujících evidencích, informací, které jsou předmětem průmyslového
vlastnictví1a), a dalších informací, pokud zvláštní zákon1b) upravuje jejich poskytování,
zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných
prostředků a způsobu poskytnutí informací.
(4) Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí
a vytváření nových informací.
(5) Profesní samosprávné komory poskytují podle tohoto zákona pouze informace
vztahující se k výkonu veřejné správy, který jim byl svěřen zákonem.
§ 2a
Veřejný podnik
(1) Povinným subjektem je dále veřejný podnik, kterým se pro účely tohoto
zákona rozumí právnická osoba, která není povinným subjektem podle § 2 odst. 1 a
a) která
1. vykonává relevantní činnost podle zákona o zadávání veřejných
zakázek21),
2. jedná jako poskytovatel veřejných služeb podle čl. 2 nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007, o veřejných službách v přepravě cestujících
po železnici a silnici a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 a č. 1107/70,
3.
jedná jako letecký dopravce, který plní závazky veřejné služby podle čl. 16 nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 o společných pravidlech pro provozování
leteckých služeb ve Společenství, nebo
4. jedná jako majitel lodi, který plní závazky
veřejných služeb podle čl. 4 nařízení Rady (EHS) č. 3577/92, o uplatňování zásady
volného pohybu služeb v námořní dopravě v členských státech (námořní kabotáž), a
b) v níž může povinný subjekt podle § 2 odst. 1 vykonávat přímo nebo
nepřímo dominantní vliv na základě majetkové účasti v této právnické osobě nebo pravidel,
jimiž se řídí.
(2) Má se za to, že podmínka dominantního vlivu je splněna, pokud povinný
subjekt podle § 2 odst. 1 přímo nebo nepřímo
a) drží většinový podíl na upsaném základním kapitálu veřejného podniku,
b) disponuje s většinou hlasovacích práv vyplývajících z podílu na veřejném
podniku, nebo
c) může jmenovat více než polovinu členů správního, řídicího nebo dozorčího
orgánu veřejného podniku.
§ 2b
Poskytování informací v oblasti hospodářské soutěže
(1) Povinnost poskytovat informace se netýká informací o činnostech veřejného
podniku a veřejné instituce, která je obchodní společností nebo národním podnikem,
pokud tyto činnosti
a) jsou uskutečňovány v běžném obchodním styku v rozsahu předmětu činnosti
nebo podnikání veřejného podniku nebo veřejné instituce zapsaného ve veřejném rejstříku
nebo
b) mají obchodní nebo průmyslovou povahu a poskytnutí informace by veřejný
podnik nebo veřejnou instituci znevýhodnilo na relevantním trhu.
(2) Odstavec 1 se nepoužije, pokud jde o činnosti podle § 2a odst. 1 písm.
a).
§ 3
Základní pojmy
(1) Žadatelem pro účel tohoto zákona je každá fyzická i právnická osoba,
která žádá o informaci.
(2) Možností dálkového přístupu pro účel tohoto zákona je přístup k informaci
neomezeného okruhu žadatelů pomocí sítě nebo služby elektronických komunikací2).
(3) Informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho
část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného
záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového,
obrazového nebo audiovizuálního.
(4) Informací podle tohoto zákona není počítačový program.
(5) Zveřejněnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která
může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči
dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na úřední desce, s možností
dálkového přístupu nebo umístěná v knihovně poskytující veřejné knihovnické a informační
služby podle knihovního zákona2a).
(6) Doprovodnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která
úzce souvisí s požadovanou informací (například informace o její existenci, původu,
počtu, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán,
a dalších důležitých rysech).
§ 3a
Další pojmy
(1) Strojově čitelným formátem se pro účely tohoto zákona rozumí formát datového
souboru s takovou strukturou, která umožňuje programovému vybavení snadno nalézt,
rozpoznat a získat z tohoto datového souboru konkrétní informace, včetně jednotlivých
údajů a jejich vnitřní struktury.
(2) Otevřeným formátem se pro účely tohoto zákona rozumí formát datového
souboru, který není závislý na konkrétním technickém a programovém vybavení a je
zpřístupněn veřejnosti bez jakéhokoli omezení, které by znemožňovalo využití informací
obsažených v datovém souboru.
(3) Otevřenou formální normou se pro účely tohoto zákona rozumí pravidlo,
které bylo vydáno písemně a obsahuje specifikace požadavků na zajištění schopnosti
různých programových vybavení vzájemně si poskytovat služby a efektivně spolupracovat.
(4) Metadaty se pro účely tohoto zákona rozumí data popisující souvislosti,
obsah a strukturu zaznamenaných informací a jejich správu v průběhu času.
(5) Otevřenými daty se pro účely tohoto zákona rozumí informace zveřejňované
způsobem umožňujícím dálkový přístup v otevřeném a strojově čitelném formátu, jejichž
způsob ani účel následného využití není povinným subjektem, který je zveřejňuje,
omezen a které jsou evidovány v národním katalogu otevřených dat.
(6) Dynamickými daty se pro účely tohoto zákona rozumí informace v elektronické
podobě, které podléhají průběžné aktualizaci nebo aktualizaci v reálném čase, zejména
z důvodu jejich významné proměnlivosti nebo rychlého zastarávání.
(7) Rozhraním pro programování aplikací se pro účely tohoto zákona rozumí
sada funkcí a procesů umožňujících vytváření aplikací, které přistupují k funkcím
nebo datům operačního systému, databáze, aplikace nebo jiné elektronické služby.
§ 4
Poskytování informací
(1) Povinné subjekty poskytují informace na základě žádosti nebo zveřejněním.
(2) V případě, že je žadatelem povinný subjekt, je mu poskytována informace
za stejných podmínek jako jiným žadatelům.
§ 4a
Poskytování informací na žádost
(1) Je-li informace poskytována na základě žádosti, poskytuje se za podmínek,
které jsou objektivní, přiměřené, nediskriminační, nevýhradní a neomezují způsob
ani účel následného využití poskytovaných informací (dále jen "standardní podmínky
užití") a ve formátech a jazycích podle obsahu žádosti o poskytnutí informace, včetně
k ní se vztahujících metadat, pokud tento zákon nestanoví jinak. Povinný subjekt
není povinen měnit formát nebo jazyk informace ani vytvářet k informaci metadata,
pokud by taková změna nebo vytvoření metadat byly pro povinný subjekt nepřiměřenou
zátěží; v tomto případě vyhoví povinný subjekt žádosti tím, že poskytne informaci
ve formátu nebo jazyce, ve kterých byla vytvořena. Pokud je požadovaná informace
součástí většího celku a její vynětí by bylo pro povinný subjekt nepřiměřenou zátěží,
poskytne povinný subjekt takový celek v souladu s tímto zákonem. Pokud je to možné
s přihlédnutím k povaze podané žádosti a způsobu záznamu požadované informace, poskytne
povinný subjekt informaci v elektronické podobě.
(2) Je-li informace poskytována na základě žádosti, poskytuje se způsobem
podle obsahu žádosti, zejména
a) sdělením informace v elektronické nebo listinné podobě,
b) poskytnutím kopie dokumentu obsahujícího požadovanou informaci,
c) poskytnutím datového souboru obsahujícího požadovanou informaci,
d) nahlédnutím do dokumentu obsahujícího požadovanou informaci,
e) sdílením dat prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací, nebo
f) umožněním dálkového přístupu k informaci, která se v průběhu času
mění, obnovuje, doplňuje nebo opakovaně vytváří, nebo jejím pravidelným předáváním
jiným způsobem.
(3) Pokud způsob poskytnutí informace podle odstavce 2 není možný nebo by
pro povinný subjekt představoval nepřiměřenou zátěž, vyhoví povinný subjekt žádosti
tím, že poskytne informaci jiným způsobem umožňujícím její účinné využití žadatelem.
§ 4b
Poskytování informací zveřejněním
Informace poskytovaná zveřejněním se poskytuje za standardních podmínek užití
a ve všech formátech a jazycích, ve kterých byla vytvořena; při zveřejnění takové
informace v elektronické podobě musí být jeden z těchto formátů otevřený a, je-li
to možné, též strojově čitelný. Je-li to možné a vhodné, zveřejní povinný subjekt
spolu s informací též metadata, která se k ní vztahují. Formát i metadata musí splňovat
otevřené formální normy.
§ 4c
Evidence otevřených dat
(1) Povinné subjekty zaevidují informace, které mají povinnost zveřejnit
jako otevřená data, v národním katalogu otevřených dat.
(2) Národní katalog otevřených dat je informační systém veřejné správy přístupný
způsobem umožňujícím dálkový přístup sloužící k evidování informací zveřejňovaných
jako otevřená data a dalších informací zveřejňovaných způsobem umožňujícím dálkový
přístup, zejména rozhraním pro programování aplikací a informací o produktech a službách,
které otevřená data a další informace využívají. Informace obsažené v národním katalogu
otevřených dat jsou poskytovány způsobem umožňujícím dálkový přístup jako otevřená
data.
(3) Správcem národního katalogu otevřených dat je Digitální a informační
agentura.
§ 5
Zveřejňování informací
(1) Každý povinný subjekt musí pro informování veřejnosti ve svém sídle
a svých úřadovnách zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné, jakož i umožnit
pořízení jejich kopie, tyto informace:
a) důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů,
za kterých provozuje svoji činnost,
b) popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné
informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání
anebo obdržet rozhodnutí o právech a povinnostech osob,
c) místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutím
povinného subjektu o právech a povinnostech osob, a to včetně výslovného uvedení
požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů
a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a označení příslušného
formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat,
d) přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména
jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace
a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace,
kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí,
e) sazebník úhrad za poskytování informací,
f) výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti
poskytování informací (§ 18) nebo odkaz na údaje zveřejněné postupem podle § 18 odst.
2 v centrálním registru výročních zpráv v oblasti poskytování informací (dále jen
"centrální registr"),
g) výhradní licence nebo podlicence (dále jen "licence") poskytnuté podle
§ 14b,
h) rozhodnutí nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst.
7,
i) elektronickou adresu podatelny.
(2) Povinné subjekty jsou ve svém sídle povinny v úředních hodinách zpřístupnit
a) seznamy hlavních dokumentů, zejména koncepční, strategické a programové
povahy, které mohou být poskytnuty podle tohoto zákona včetně případných návrhů licenčních
nebo podlicenčních smluv (dále jen "licenční smlouva") podle § 14b,
b) postup, který musí povinný subjekt podle § 2 odst. 1 dodržovat při
vyřizování podání nebo podnětů, zveřejněný Ministerstvem vnitra na portálu veřejné
správy v podobě popisu úkonů orgánu veřejné moci a úkonů subjektu, který při vykonávání
těchto úkonů nepůsobí jako orgán veřejné moci, vedeného v základním registru agend,
orgánů veřejné moci, soukromoprávních uživatelů údajů a některých práv a povinností,
a to tak, aby do nich mohl každý nahlédnout a pořídit si opis, výpis
nebo kopii.
(3) Do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost povinný subjekt tyto informace
zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých způsobem
podle § 4a odst. 2 písm. e) a f), informacích poskytnutých v jiné než elektronické
podobě, nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích postačí zveřejnit
doprovodnou informaci vyjadřující jejich obsah. Poskytnutá nebo doprovodná informace
musí být zveřejněna nejméně po dobu 6 let.
(4) Povinné subjekty jsou povinny zveřejňovat informace uvedené v odstavci
1 a 2 též způsobem umožňujícím dálkový přístup. Tato povinnost se nevztahuje na povinné
subjekty, které jsou pouze fyzickými osobami. V případě informací uvedených v odstavci
1 písm. b) a c) a odstavci 2 písm. b) postačuje ke splnění této povinnosti uvedení
odkazu na místo, kde jsou tyto informace již zveřejněny způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
(5) Povinný subjekt může informace podle odstavce 1 zveřejnit i dalšími způsoby
a může zveřejnit i další informace, nestanoví-li zákon jinak.
§ 5a
Informace zveřejňované způsobem umožňujícím dálkový přístup
(1) Povinné subjekty, které na základě zákona vedou a spravují registry,
evidence, seznamy nebo rejstříky obsahující informace, které jsou na základě zákona
každému přístupné (dále jen "registr"), jsou povinny tyto informace zveřejňovat v
přehledné formě způsobem umožňujícím i dálkový přístup.
(2) Povinné subjekty zveřejňují informace obsažené v registrech, s výjimkou
dokumentů ze sbírky listin, jsou-li součástí registru, rovněž jako otevřená data.
Podle věty první se nezveřejní jméno a příjmení, datum narození s výjimkou roku narození,
rodné číslo a adresa místa trvalého pobytu nebo bydliště s výjimkou názvu obce; to
neplatí, jsou-li tyto údaje uvedeny v registrech v souvislosti s podnikáním nebo
jinou obdobnou výdělečnou činností nebo v souvislosti s členstvím fyzické osoby ve
statutárním nebo jiném orgánu právnické osoby nebo s výkonem funkce statutárního
orgánu nebo v souvislosti s postavením skutečného majitele podle zákona upravujícího
evidenci skutečných majitelů.
(3) Povinné subjekty zveřejňují dynamická data, která nejsou obsažená v registrech
a jejichž poskytnutí není zákonem omezeno, způsobem umožňujícím dálkový přístup,
zejména prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací jako otevřená data, bezprostředně
po jejich shromáždění. Pokud by zveřejnění dynamických dat podle věty první představovalo
pro povinný subjekt nepřiměřenou zátěž, zveřejní dynamická data bez zbytečného odkladu
tak, aby nedošlo k nepřiměřenému narušení jejich využitelnosti.
(4) Státní orgány, krajské úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností
zveřejňují metadata informací zveřejněných způsobem umožňujícím dálkový přístup na
jejich úředních deskách a metadata těchto úředních desek jako otevřená data.
§ 5b
Zveřejňování datových souborů s vysokou hodnotou
Povinný subjekt zveřejňuje ve strojově čitelném a otevřeném formátu za standardních
podmínek užití, zejména prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací, jako
otevřená data informace, jejichž seznam stanoví přímo použitelný předpis Evropské
unie vydaný podle čl. 14 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024.
Přístup a využití datových souborů s vysokou hodnotou je bezplatný, nestanoví-li
přímo použitelný předpis podle věty první jinak.
§ 6
Odkaz na zveřejněnou informaci
(1) Pokud žádost o poskytnutí informace směřuje k poskytnutí zveřejněné informace,
může povinný subjekt co nejdříve, nejpozději však do sedmi dnů, místo poskytnutí
informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace,
zejména odkaz na internetovou stránku, kde se informace nachází.
(2) Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, povinný
subjekt mu ji poskytne; to neplatí, pokud byla žádost o poskytnutí informace podána
elektronicky a pokud je požadovaná informace zveřejněna způsobem umožňujícím dálkový
přístup a žadateli byl sdělen odkaz na internetovou stránku, kde se informace nachází.
§ 7
Ochrana utajovaných informací
Je-li požadovaná informace v souladu s právními předpisy4) označena za utajovanou
informaci, k níž žadatel nemá oprávněný přístup, povinný subjekt ji neposkytne. Povinný
subjekt neposkytne rovněž osobní údaje o osobě, která je držitelem osvědčení fyzické
osoby pro přístup k utajovaným informacím pro stupeň utajení Přísně tajné a Tajné,
pokud by to mohlo ohrozit ochranu utajovaných informací.
§ 8a
(1) Informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické
osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy,
upravujícími jejich ochranu4a).
(2) Povinný subjekt poskytne osobní údaje o veřejně činné osobě, funkcionáři
nebo zaměstnanci veřejné správy, které vypovídají o jeho veřejné nebo úřední činnosti
nebo o jeho funkčním nebo pracovním zařazení.
§ 8b
Příjemci veřejných prostředků
(1) Povinný subjekt poskytne základní osobní údaje4b) o osobě, které poskytl
veřejné prostředky.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na poskytování veřejných prostředků
podle zákonů v oblasti sociální, poskytování zdravotních služeb, hmotného zabezpečení
v nezaměstnanosti, státní podpory stavebního spoření a státní pomoci při obnově území4c).
(3) Základní osobní údaje podle odstavce 1 se poskytnou pouze v tomto rozsahu:
jméno, příjmení, rok narození, obec, kde má příjemce trvalý pobyt, výše, účel a podmínky
poskytnutých veřejných prostředků.
§ 8c
Informování o příjmech fyzických osob
(1) Povinný subjekt poskytne informaci o výši příjmu osoby, které poskytl
nebo poskytuje veřejné prostředky mající povahu příjmu ze závislé činnosti nebo funkčních
požitků podle zákona o daních z příjmů
a) jako
1. veřejnému funkcionáři, na kterého se vztahovaly nebo vztahují
povinnosti podle zákona o střetu zájmů,
2. poradci prezidenta republiky, člena vlády,
náměstka člena vlády nebo vedoucího ústředního správního úřadu, v jehož čele není
člen vlády, nebo
3. členovi svého statutárního, řídicího, dozorčího nebo kontrolního
orgánu, anebo
b) pokud žadatel prokáže veřejný zájem na poskytnutí informace o výši
příjmu této osoby a tento veřejný zájem v jednotlivém případě převažuje nad zájmem
na ochraně této informace.
(2) Informace o výši příjmu podle odstavce 1 se poskytne v rozsahu jméno,
příjmení, funkční, pracovní či jiné obdobné zařazení a výše veřejných prostředků,
na kterou vznikl nárok, před zdaněním a dalšími povinnými odvody za období podle
obsahu žádosti. Při poskytování informace podle věty první se § 5 odst. 3 nepoužije.
§ 9
Ochrana obchodního tajemství
(1) Pokud je požadovaná informace obchodním tajemstvím6), povinný subjekt
ji neposkytne.
(2) Při poskytování informace, která se týká používání veřejných prostředků,
se nepovažuje poskytnutí informace o rozsahu a příjemci těchto prostředků za porušení
obchodního tajemství.
§ 10
Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů
Informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem, získané
na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění anebo
sociálním zabezpečení8) povinný subjekt podle tohoto zákona neposkytne.
§ 11
Další omezení práva na informace
(1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud:
a) se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného
subjektu,
b) jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného
subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí
rozhodnutím,
c) jde o informaci poskytnutou Organizací Severoatlantické smlouvy nebo
Evropskou unií, která je v zájmu bezpečnosti státu, veřejné bezpečnosti nebo ochrany
práv třetích osob chráněna uvedenými původci označením „NATO UNCLASSIFIED“ nebo „LIMITE“
a v České republice je toto označení respektováno z důvodů plnění povinností vyplývajících
pro Českou republiku z jejího členství v Organizaci Severoatlantické smlouvy nebo
Evropské unii, pokud původce nedal k poskytnutí souhlas8a),
d) její poskytnutí významně nebo přímo ohrožuje účinnost bezpečnostního
opatření stanoveného na základě zvláštního předpisu pro účel ochrany bezpečnosti
osob, majetku a veřejného pořádku,
e) její poskytnutí významně nebo přímo ohrožuje výkon zahraniční služby
při ochraně zájmů České republiky a jejích občanů v zahraničí20),
f) její poskytnutí významně nebo přímo ohrožuje ochranu kritické infrastruktury22),
nebo
g) byla vytvořena nebo získána v přímé souvislosti se soudním, rozhodčím,
správním nebo obdobným řízením, a to i před jeho zahájením, a její poskytnutí může
ohrozit rovnost účastníků tohoto řízení.
(2) Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud:
a) jde o informaci vzniklou bez použití veřejných prostředků, která byla
předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím
informace souhlasí,
b) ji zveřejňuje na základě zvláštního zákona9) a v předem stanovených
pravidelných obdobích až do nejbližšího následujícího období,
c) by tím byla porušena ochrana práv třetích osob k předmětu práva autorského
nebo práv souvisejících s právem autorským (dále jen „právo autorské“)2b),
d) jde o informaci, která se týká stability finančního systému18), nebo
e) jde o informaci poskytnutou členským státem Organizace Severoatlantické
smlouvy, Evropské unie nebo jiným státem, se kterým Česká republika spolupracuje
při výměně informací v oblasti obrany, v tomto státě chráněnou v zájmu obrany, v
České republice chráněnou za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem označením
"OMEZENÝ PŘÍSTUP"23), pokud stát původce nedal k poskytnutí souhlas.
(3) Informace, které získal povinný subjekt od třetí osoby při plnění úkolů
v rámci kontrolní, dozorové, dohledové nebo obdobné činnosti prováděné na základě
zvláštního právního předpisu11), podle kterého se na ně vztahuje povinnost mlčenlivosti
anebo jiný postup chránící je před zveřejněním nebo zneužitím, se neposkytují. Povinný
subjekt poskytne pouze ty informace, které při plnění těchto úkolů vznikly jeho činností.
(4) Povinné subjekty dále neposkytnou informace o
a) probíhajícím trestním řízení, nebo týkající se trestního řízení, pokud
by její poskytnutí ohrozilo či zmařilo účel trestního řízení, zejména zajištění práva
na spravedlivý proces,
b) rozhodovací činnosti soudů, s výjimkou rozsudků,
c) plnění úkolů zpravodajských služeb,12) nebo o činnosti zpravodajských
služeb, pokud by poskytnutí této informace ohrozilo plnění jejich úkolů či ochranu
utajovaných informací,
d) přípravě, průběhu a projednávání výsledků kontrol v orgánech Nejvyššího
kontrolního úřadu,
e) činnosti Finančního analytického úřadu podle zákona o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo podle zákona
o provádění mezinárodních sankcí,
f) činnosti České národní banky v souvislosti s vedením centrální evidence
účtů.
Ustanovení zvláštních zákonů13) o poskytování informací v uvedených oblastech
tím nejsou dotčena.
(5) Povinný subjekt neposkytne informaci, která je předmětem ochrany
práva autorského2b), je-li v držení
a) provozovatelů rozhlasového nebo televizního vysílání, kteří toto vysílání
provozují na základě zvláštních právních předpisů13a),
b) škol a školských zařízení, které jsou součástí vzdělávací soustavy
podle školského zákona13b) a podle zákona o vysokých školách13c),
c) Akademie věd České republiky a dalších veřejných institucí, které
jsou příjemci nebo spolupříjemci podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků
podle zákona o podpoře výzkumu a vývoje13d), nebo
d) kulturních institucí hospodařících s veřejnými prostředky, jako jsou
divadla, orchestry a další umělecké soubory, s výjimkou knihoven poskytujících veřejné
knihovnické a informační služby podle knihovního zákona2a) a muzeí a galerií poskytujících
standardizované veřejné služby19).
Poskytování těchto informací v souladu se zvláštními předpisy tím není
dotčeno.
(6) Povinný subjekt neposkytne informaci o činnosti orgánů činných v trestním
řízení nebo bezpečnostních sborů, která se týká předcházení, vyhledávání, odhalování
nebo stíhání trestné činnosti nebo ochrany bezpečnosti osob, majetku a veřejného
pořádku, pokud by její poskytnutí ohrozilo práva třetích osob anebo schopnost orgánů
veřejné moci předcházet trestné činnosti, vyhledávat nebo odhalovat trestnou činnost,
stíhat trestné činy nebo zajišťovat veřejný pořádek a bezpečnost České republiky.
§ 11a
(1) Povinný subjekt může odmítnout žádost nebo její část do sedmi dnů
ode dne jejího přijetí, pokud lze ve vztahu k ní dovodit, že cílem žadatele je způsobit
a) nátlak na fyzickou osobu, jíž se týkají požadované informace, pokud
nejde o informace podle § 8a odst. 2, nebo
b) nepřiměřenou zátěž povinného subjektu; za způsobení nepřiměřené zátěže
se považuje také podávání žádostí o informace u většího počtu povinných subjektů
bez zjevné obsahové souvislosti požadovaných informací,
a to zpravidla v reakci na
předcházející postup povinného subjektu vůči žadateli nebo na vztah s fyzickou osobou
uvedenou v písmenu a).
(2) Rozsah požadovaných informací nebo počet podaných žádostí není bez dalšího
důvodem pro odmítnutí žádosti podle odstavce 1.
§ 11b
Povinný subjekt může odmítnout žádost o poskytnutí informace, jestliže požadovanou
informaci nemá a jestliže mu povinnost ji mít nevyplývá ze zákona; to neplatí, pokud
povinný subjekt může požadovanou informaci získat na základě jednoduchých úkonů z
jiných informací, které povinný subjekt má, případně poskytnout postupem podle §
4a odst. 1 věty třetí.
§ 12
Podmínky omezení
Všechna omezení práva na informace provede povinný subjekt tak, že poskytne
požadované informace včetně doprovodných informací po vyloučení těch informací, u
nichž to stanoví zákon. Právo odepřít informaci trvá pouze po dobu, po kterou trvá
důvod odepření. V odůvodněných případech povinný subjekt ověří, zda důvod odepření
trvá.
§ 13
Žádost o poskytnutí informace
(1) Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím
sítě nebo služby elektronických komunikací.
(2) Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li
žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat
žádost písemně.
(3) Ustanovení § 14 až 16a a § 18 platí pouze pro žádosti podané písemně.
§ 14
Postup při podávání a vyřizování písemných žádostí o poskytnutí informace
(1) Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt.
(2) Ze žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena, a že
se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu tohoto zákona. Fyzická osoba uvede
v žádosti jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li
přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se
od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační
číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou
pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
(3) Je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické
adresy podatelny povinného subjektu, pokud ji povinný subjekt zřídil. Pokud elektronické
adresy podatelny nejsou zveřejněny, postačí podání na jakoukoliv elektronickou adresu
povinného subjektu.
(4) Neobsahuje-li žádost náležitosti podle odstavce 2 věty první a adresu
pro doručování, případně není-li elektronická žádost podána podle odstavce 3, není
žádostí ve smyslu tohoto zákona.
(5) Povinný subjekt posoudí žádost a:
a) brání-li nedostatek údajů o žadateli podle odstavce 2 postupu vyřízení
žádosti o informaci podle tohoto zákona, zejména podle § 14b nebo 15, vyzve žadatele
ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel
této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost odloží,
b) v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace
je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi
dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů
ode dne doručení výzvy, rozhodne o odmítnutí žádosti,
c) v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti,
žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti
žadateli,
d) nerozhodne-li podle § 15, poskytne informaci v souladu se žádostí
ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění
nebo upřesnění; je-li zapotřebí licence podle § 14b, předloží v této lhůtě žadateli
konečnou licenční nabídku.
(6) Lhůtu pro poskytnutí informace podle odstavce 5 písm. d) může povinný
subjekt prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o deset dní. Závažnými důvody
jsou:
a) vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou
oddělené od úřadovny vyřizující žádost,
b) vyhledání a sběr objemného množství oddělených
a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,
c) konzultace s jiným povinným
subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více
složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti, nebo
d) nezbytnost umožnit uplatňování práv osobám, které by mohly být podstatným
způsobem dotčeny poskytnutím požadované informace; to neplatí, pokud
1. bylo možné
výzvu k vyjádření dotčené osobě předat osobně nebo odeslat elektronicky nejpozději
pátý den po přijetí žádosti,
2. výzva dotčené osobě obsahovala žádost o potvrzení
jejího doručení a
3. nejpozději třetí den po odeslání bylo prokázáno doručení výzvy
dotčené osobě, zejména potvrzením přijetí výzvy učiněným způsobem pro podání žádosti
o informace.
Žadatel musí být o prodloužení lhůty i o jeho důvodech vždy prokazatelně informován,
a to včas před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.
§ 14a
Výhradní dohody
(1) Povinný subjekt může s žadatelem uzavřít výhradní dohodu o poskytování
informací (dále jen "výhradní dohoda") jako veřejnoprávní smlouvu, pokud je to nezbytné
ve veřejném zájmu pro digitalizaci kulturních zdrojů, které nejsou chráněny autorským
právem nebo jiným právem duševního vlastnictví. Povinný subjekt po dobu trvání výhradní
dohody neposkytne třetím osobám informaci poskytnutou na základě výhradní dohody
za stejným účelem jako v uzavřené výhradní dohodě ani neposkytne digitální reprodukci
vzniklou na základě výhradní dohody.
(2) Výhradní dohodu lze uzavřít nejvýše na 8 let. Trvání výhradní dohody
lze jednou prodloužit o nejvýše 5 let, pokud trvají důvody, na základě kterých byla
uzavřena.
(3) Druhá smluvní strana výhradní dohody musí povinnému subjektu bezplatně
nejpozději ke konci trvání výhradní dohody poskytnout kopii digitální reprodukce
kulturního zdroje, kterou bude možné po skončení trvání výhradní dohody poskytnout
podle tohoto zákona.
(4) Podmínky poskytnutí informace na základě výhradní dohody musí umožňovat
další užití informace žadatelem v souladu se žádostí, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
(5) Povinný subjekt zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup výhradní
dohodu a dohodu o prodloužení jejího trvání spolu s důvody jejich uzavření nejméně
2 měsíce předtím, než nabudou účinnosti.
(6) Na ustanovení výhradních dohod se nevztahuje ochrana obchodního tajemství.
§ 14b
Některá ustanovení o licenční smlouvě při poskytování informací
(1) Má-li být informace, která je předmětem práva autorského, poskytnuta
na základě licenční smlouvy a majetková práva k předmětu práva autorského vykonává
povinný subjekt, který není vyňat z povinnosti poskytovat informace podle § 11 odst.
5, postupuje se ve věcech neupravených tímto zákonem podle autorského zákona2b).
(2) Odměna za oprávnění informaci užít nesmí být vyšší než úhrada podle §
17, nestanoví-li jinak autorský zákon nebo licenční smlouva mezi povinným subjektem
a tím, kdo právo nakládat s předmětem práva autorského na povinný subjekt převedl.
(3) Podmínky poskytnutí informace v licenční smlouvě musí umožňovat další
užití informace žadatelem v souladu se žádostí, pokud tento zákon nestanoví jinak.
Licence se poskytuje jako nevýhradní, s výjimkou případů podle odstavce 4.
(4) Povinný subjekt může poskytnout výhradní licenci pouze tehdy, je-li pro
další šíření poskytované informace nezbytná a je-li to ve veřejném zájmu. Výhradní
licenci lze poskytnout na dobu nejvýše 3 let; její trvání lze opakovaně prodloužit
vždy nejvýše o 3 roky, pokud trvají důvody podle věty první. Výhradní licenci k digitalizaci
kulturního zdroje lze poskytnout nejvýše na 8 let; její trvání lze jednou prodloužit
o nejvýše 5 let, pokud trvají důvody podle věty první. V případě poskytnutí výhradní
licence k digitalizaci kulturního zdroje musí druhá smluvní strana povinnému subjektu
bezplatně poskytnout kopii digitální reprodukce kulturního zdroje, kterou bude možné
po skončení trvání výhradní licence poskytnout podle tohoto zákona. Povinný subjekt
zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup poskytnutou výhradní licenci a dohodu
o prodloužení jejího trvání spolu s důvody jejich poskytnutí nebo uzavření nejméně
2 měsíce předtím, než nabudou účinnosti.
(5) Povinný subjekt zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup vzor licenční
smlouvy, kterou může žadatel přizpůsobit konkrétní žádosti a použít jako návrh na
uzavření licenční smlouvy.
(6) Na ustanovení licenčních smluv uzavřených podle tohoto zákona se nevztahuje
ochrana obchodního tajemství.
§ 14c
Zvláštní právo pořizovatele databáze
Má-li být poskytnuta informace, která je předmětem zvláštního práva pořizovatele
databáze podle autorského zákona2b), a majetková práva k tomuto právu vykonává povinný
subjekt uvedený v § 2 odst. 1 nebo v § 2a, tento povinný subjekt se při poskytování
informace těchto práv vzdá, případně poskytne informaci na základě takové licence,
která umožní vytěžování a zužitkování poskytované informace třetím osobám bez omezení
způsobu a účelu následného užití informace.
§ 15
Rozhodnutí o odmítnutí žádosti
(1) Pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá ve lhůtě
pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části
žádosti (dále jen "rozhodnutí o odmítnutí žádosti"), s výjimkou případů, kdy se žádost
odloží.
(2) Pokud nebylo žádosti vyhověno z důvodů ochrany obchodního tajemství podle
§ 9 nebo ochrany práv třetích osob k předmětu práva autorského podle § 11 odst. 2
písm. c), musí být v odůvodnění rozhodnutí uvedeno, kdo vykonává právo k tomuto obchodnímu
tajemství nebo kdo vykonává majetková práva k tomuto předmětu ochrany práva autorského,
je-li tato osoba povinnému subjektu známa. Pro knihovny poskytující veřejné knihovnické
a informační služby podle knihovního zákona2a) a muzea a galerie poskytující standardizované
veřejné služby19) se věta první nepoužije.
(3) Pokud povinný subjekt poskytuje informaci formou kopie dokumentu, z něhož
vyloučil pouze osobní údaje nebo informace, které jsou bankovním nebo obchodním tajemstvím
a které získal při postupech podle správního, daňového nebo kontrolního řádu, nemusí
vydat rozhodnutí o odmítnutí žádosti. Sdělí-li žadatel v podané žádosti anebo do
15 dnů ode dne doručení požadované informace způsobem stanoveným tímto zákonem pro
podání písemné žádosti o informace povinnému subjektu, že trvá na vydání rozhodnutí
o odmítnutí žádosti v rozsahu vymezených osobních údajů nebo bankovního anebo obchodního
tajemství, povinný subjekt jej vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti anebo do 15 dnů
ode dne doručení sdělení žadatele.
§ 16
Odvolání
--------------------
Pozn. ASPI: Podle Čl. XVI zákona č. 111/2019 Sb. se do 1. ledna 2020
postupuje podle § 16, 16a, 16b a § 20 tohoto zákona ve znění dosavadních předpisů,
tedy ve znění do 23.4.2019.
--------------------
(1) Proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání.
(2) Povinný subjekt předloží odvolání spolu se spisovým materiálem nadřízenému
orgánu ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení odvolání.
(3) Nadřízený orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů ode dne předložení odvolání
povinným subjektem. Lhůta pro rozhodnutí o rozkladu je 15 pracovních dnů ode dne
doručení rozkladu povinnému subjektu. Lhůtu nelze prodloužit.
(4) Není-li z rozhodnutí, ze spisu ani z vlastní činnosti nadřízeného orgánu
zřejmé, zda jsou zde důvody pro odmítnutí žádosti, nadřízený orgán vyzve povinný
subjekt, aby ve stanovené lhůtě, která nesmí být delší než 10 dnů, doplnil spis o
údaje nezbytné k postupu podle odstavce 5, zejména aby uvedl všechny důvody pro odmítnutí
žádosti včetně jejich odůvodnění. S tímto doplněním seznámí nadřízený orgán žadatele
a umožní mu, aby se k doplnění do 15 dnů ode dne doručení výzvy vyjádřil. Lhůta pro
rozhodnutí o odvolání počíná plynout ode dne, kdy bylo nadřízenému orgánu doručeno
vyjádření žadatele k výzvě, a pokud se žadatel ve lhůtě podle věty druhé nevyjádřil,
ode dne, kdy tato lhůta uplynula.
(5) Neshledá-li nadřízený orgán důvody pro odmítnutí žádosti, zruší rozhodnutí
povinného subjektu o odmítnutí žádosti nebo jeho část a řízení v tomto rozsahu zastaví.
Současně rozhodnutím přikáže povinnému subjektu požadovanou informaci žadateli poskytnout
ve lhůtě, která nesmí být delší než 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí o odvolání
povinnému subjektu. Proti rozhodnutí nadřízeného orgánu podle věty druhé, nejde-li
o postup podle § 16b odst. 2, se nelze odvolat. Poskytnutí informace povinným subjektem
lze exekučně vykonat.
(6) Při soudním přezkumu rozhodnutí o odvolání na základě žaloby podle zvláštního
právního předpisu soud přezkoumá, zda jsou dány důvody pro odmítnutí žádosti. Nejsou-li
žádné důvody pro odmítnutí žádosti, soud zruší rozhodnutí o odvolání a rozhodnutí
povinného subjektu o odmítnutí žádosti a povinnému subjektu nařídí požadované informace
poskytnout ve lhůtě, která nesmí být delší než 15 dní ode dne doručení rozsudku povinnému
subjektu.
§ 16a
Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace
--------------------
Pozn. ASPI: Podle Čl. XVI zákona č. 111/2019 Sb. se do 1. ledna 2020
postupuje podle § 16, 16a, 16b a § 20 tohoto zákona ve znění dosavadních předpisů,
tedy ve znění do 23.4.2019.
--------------------
(1) Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (dále jen "stížnost")
může podat žadatel,
a) který nesouhlasí s vyřízením žádosti způsobem uvedeným v § 6,
b) kterému po uplynutí lhůty podle § 14 odst. 5 písm. d), § 14 odst.
6 nebo § 15 odst. 3 nebo po uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti o informace stanovené
v rozhodnutí podle odstavce 6 písm. b) nebyla poskytnuta informace nebo předložena
konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
c) kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti
vydáno rozhodnutí o odmítnutí, nebo
d) který nesouhlasí s výší úhrady sdělené podle § 17 odst. 3 nebo s výší
odměny podle § 14b odst. 2, požadovanými v souvislosti s poskytováním informací.
(2) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li stížnost podána ústně a
nelze-li ji ihned vyřídit, sepíše o ní povinný subjekt písemný záznam.
(3) Stížnost se podává u povinného subjektu, a to do 30 dnů ode dne
a) doručení sdělení podle § 6, § 14 odst. 5 písm. c) nebo § 17 odst.
3,
b) uplynutí lhůty pro poskytnutí informace podle § 14 odst. 5 písm. d)
nebo § 14 odst. 6, nebo
c) uplynutí lhůty pro rozhodnutí podle § 15 odst. 3 nebo pro vyřízení
žádosti o informace stanovené v rozhodnutí podle odstavce 6 písm. b).
(4) O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán.
(5) Povinný subjekt předloží stížnost spolu se spisovým materiálem nadřízenému
orgánu do 7 dnů ode dne, kdy mu stížnost došla, pokud v této lhůtě stížnosti sám
zcela nevyhoví tím, že poskytne požadovanou informaci nebo konečnou licenční nabídku
sníží úhradu, nebo vydá rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
(6) Nadřízený orgán při rozhodování o stížnosti podle odstavce 1 písm.
a), b) nebo c) přezkoumá postup povinného subjektu a rozhodne tak, že
a) postup povinného subjektu potvrdí,
b) povinnému subjektu přikáže, aby ve stanovené lhůtě, která nesmí být
delší než 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí nadřízeného orgánu, žádost vyřídil,
případně předložil žadateli konečnou licenční nabídku, a neshledá-li důvody pro odmítnutí
žádosti v případě, kdy dostupné informace o právním a skutkovém stavu nevyvolávají
důvodné pochybnosti, postupuje obdobně podle § 16 odst. 5,
c) usnesením věc převezme a informaci poskytne sám nebo vydá rozhodnutí
o odmítnutí žádosti; tento postup nelze použít vůči orgánům územních samosprávných
celků při výkonu samostatné působnosti, nebo
d) stížnost odmítne, je-li podána opožděně, předčasně nebo osobou neoprávněnou.
(7) Nadřízený orgán při rozhodování o stížnosti podle odstavce 1 písm.
d) přezkoumá postup povinného subjektu a rozhodne tak, že
a) výši úhrady nebo odměny potvrdí,
b) výši úhrady nebo odměny sníží; v případě, kdy dostupné informace o
právním a skutkovém stavu nevyvolávají důvodné pochybnosti, postupuje obdobně podle
§ 16 odst. 5 věty druhé s tím, že povinnému subjektu přikáže požadovanou informaci
žadateli poskytnout ve lhůtě, která nesmí být delší než 15 dnů ode dne zaplacení
úhrady či odměny, nebo
c) stížnost odmítne, je-li podána opožděně, předčasně nebo osobou neoprávněnou.
(8) Nadřízený orgán o stížnosti rozhodne do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena.
(9) Rozhodnutí podle odstavců 6 a 7 se oznamuje žadateli a povinnému subjektu.
Proti rozhodnutí vydanému podle odstavců 6 a 7 se nelze odvolat. Jde-li však o rozhodnutí
podle odstavce 6 písm. c), nelze se odvolat pouze v případě, kdy rozhodl jako nadřízený
orgán ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu nebo Úřad pro ochranu
osobních údajů.
(10) Je-li poskytnuta informace podle odstavce 6 písm. c), žadatel může ve
smyslu odstavce 1 písm. a) nebo c) postupovat obdobně.
§ 16b
Přezkumné řízení a ochrana proti nečinnosti
--------------------
Pozn. ASPI: Podle Čl. XVI zákona č. 111/2019 Sb. se do 1. ledna 2020
postupuje podle § 16, 16a, 16b a § 20 tohoto zákona ve znění dosavadních předpisů,
tedy ve znění do 23.4.2019.
--------------------
(1) Rozhodnutí nadřízeného orgánu lze přezkoumat v přezkumném řízení, pro
jehož vedení podle zvláštního právního předpisu je příslušný Úřad pro ochranu osobních
údajů.
(2) Dospěje-li správní orgán při přezkumu k závěru, že informace byly odepřeny
nezákonně, a dostupné informace o právním a skutkovém stavu nevyvolávají důvodné
pochybnosti, postupuje obdobně podle § 16 odst. 5.
(3) K opatřením proti nečinnosti nadřízeného orgánu podle zvláštního právního
předpisu je příslušný Úřad pro ochranu osobních údajů.
§ 17
Hrazení nákladů
(1) Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny
žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením
technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat
i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.
(2) Pokud byla v licenční smlouvě sjednána odměna, nelze požadovat úhradu
nákladů.
(3) V případě, že bude povinný subjekt za poskytnutí informace požadovat
úhradu, písemně oznámí tuto skutečnost spolu s výší úhrady žadateli před poskytnutím
informace. Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem
byla výše úhrady povinným subjektem vyčíslena. Součástí oznámení musí být poučení
o možnosti podat proti požadavku úhrady nákladů za poskytnutí informace stížnost
podle § 16a odst. 1 písm. d), ze kterého je patrné, v jaké lhůtě lze stížnost podat,
od kterého dne se tato lhůta počítá, který nadřízený orgán o ní rozhoduje a u kterého
povinného subjektu se podává.
(4) Nesplní-li povinný subjekt vůči žadateli oznamovací povinnost podle odstavce
3, ztrácí nárok na úhradu nákladů.
(5) Poskytnutí informace podle odstavce 3 je podmíněno zaplacením požadované
úhrady. Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady úhradu nezaplatí,
povinný subjekt žádost odloží. Po dobu vyřizování stížnosti proti výši požadované
úhrady lhůta podle věty druhé neběží.
(6) Úhrada je příjmem povinného subjektu.
§ 18
Výroční zpráva
(1) Každý povinný subjekt musí vždy do 1. března zveřejnit výroční zprávu
za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací podle
tohoto zákona obsahující následující údaje:
a) počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
b) počet podaných odvolání proti rozhodnutí,
c) opis podstatných částí každého rozsudku soudu ve věci přezkoumání
zákonnosti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace
a přehled všech výdajů, které povinný subjekt vynaložil v souvislosti se soudními
řízeními o právech a povinnostech podle tohoto zákona, a to včetně nákladů na své
vlastní zaměstnance a nákladů na právní zastoupení,
d) výčet poskytnutých
výhradních licencí, včetně odůvodnění nezbytnosti poskytnutí výhradní licence,
e) počet stížností podaných
podle § 16a, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení,
f) další
informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona.
(2) Povinnost zveřejnit výroční zprávu lze splnit zveřejněním údajů podle
odstavce 1 ve lhůtě podle odstavce 1 prostřednictvím centrálního registru.
(3) Pokud má povinný subjekt zvláštním zákonem uloženou povinnost předkládat
veřejnou výroční zprávu obsahující informace o jeho činnosti a nepostupuje podle
odstavce 2, začleňuje údaje podle odstavce 1 do této výroční zprávy jako její samostatnou
část s názvem "Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím".
§ 18a
Centrální registr
(1) Zřizuje se centrální registr jako informační systém veřejné správy, který
slouží ke zveřejňování výročních zpráv podle § 18. Správcem centrálního registru
je Ministerstvo vnitra.
(2) Centrální registr je bezplatně a neomezeně veřejně přístupný způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
(3) Správce centrálního registru neodpovídá za správnost údajů do centrálního
registru vložených.
ČÁST DRUHÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 20
--------------------
Pozn. ASPI: Podle Čl. XVI zákona č. 111/2019 Sb. se do 1. ledna 2020
postupuje podle § 16, 16a, 16b a § 20 tohoto zákona ve znění dosavadních předpisů,
tedy ve znění do 23.4.2019.
--------------------
(1) Povinnost uvedená v § 5 odst. 2 nastává dnem 1. ledna 2001. Pro obce,
které nejsou městy,16) povinnost podle § 5 odst. 2 nastává dnem 1. ledna 2002.
(2) Povinnost uvedená v § 5 odst. 3 nastává dnem 1. ledna 2002.
(3) Lhůta pro poskytnutí informace [§ 14 odst. 3 písm. c)] a prodloužení
této lhůty (§ 14 odst. 5) se v prvních 12 měsících od účinnosti zákona prodlužují
na dvojnásobek, a dalších 12 měsíců se prodlužují o polovinu.
(4) Pokud tento zákon nestanoví jinak, použijí se při postupu podle tohoto
zákona
a) pro rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
b) pro odvolací řízení,
c) pro vykonatelnost příkazu poskytnout informace, a
d) v řízení o stížnosti pro počítání lhůt, doručování a náklady řízení
ustanovení správního řádu17); dále se při postupu podle tohoto zákona
použijí ustanovení správního řádu o základních zásadách činnosti správních orgánů,
ustanovení o počítání lhůt, ustanovení o ochraně před nečinností, v rozsahu § 16b
ustanovení o přezkumném řízení a ustanovení § 178; v ostatním se správní řád nepoužije.
(5) Nelze-li podle § 178 správního řádu nadřízený orgán určit, rozhoduje
v odvolacím řízení a v řízení o stížnosti Úřad pro ochranu osobních údajů.
(6) Informace, které se týkají přenesené působnosti územního samosprávného
celku, poskytují orgány územního samosprávného celku v přenesené působnosti.
(7) Z nahlížení do spisu jsou vyloučeny části spisu obsahující informace,
jejichž poskytnutí je předmětem žádosti a nebyly podle ní dosud poskytnuty, dokumenty
a větší celky informací, z nichž požadované informace nelze snadno vyčlenit, a osobní
údaje osoby, která by mohla být přímo dotčena poskytnutím požadované informace, s
výjimkou osobních údajů, které jsou nahlížející osobě známy.
§ 21
(1) Vláda vydá nařízení, kterým upraví součinnost orgánů státní správy s
obcemi při zajišťování povinností obcí podle § 5 tohoto zákona.
(2) Vláda stanoví nařízením zásady stanovení úhrad a licenčních odměn za
poskytování informací.
(3) Ministerstvo vnitra stanoví vyhláškou strukturu informací zveřejňovaných
o povinném subjektu podle § 5 odst. 1 a 2 způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 61/2006 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Pro vyřízení žádostí, které povinný subjekt obdržel přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, se použijí dosavadní právní předpisy.
2. Licenční nebo podlicenční smlouvy, jimiž byla poskytnuta výhradní licence
týkající se poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění účinném
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a které byly uzavřeny přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, pozbývají účinnosti uplynutím sjednané doby, nejdéle však 31. prosince
2008.
Čl. II zákona č. 222/2015 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Žádost o poskytnutí informace podaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona se vyřizuje podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
2. Povinnost zveřejňovat informace podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se nevztahuje na informace, k jejichž
zveřejnění došlo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Licenční nebo podlicenční smlouva, na základě níž byla poskytnuta výhradní
licence týkající se poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a která je platná k 17. červenci
2013, pozbývá účinnosti uplynutím sjednané doby, nejpozději však 18. července 2043.
Věta první se nepoužije, jde-li o licenční nebo podlicenční smlouvu týkající se digitalizace
kulturních zdrojů.
Čl.XIX zákona č. 298/2016 Sb.
Přechodné ustanovení
Povinný subjekt zveřejní informace podle § 4b odst. 2 zákona č. 106/1999
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, jako otevřená data
a zaeviduje tyto informace v národním katalogu otevřených dat do 12 měsíců ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. XVI zákona č. 111/2019 Sb.
Přechodné ustanovení
Do 1. ledna 2020 se postupuje podle § 16, 16a, 16b a § 20 tohoto zákona ve
znění dosavadních předpisů.
Čl. LI zákona č. 261/2021 Sb.
Přechodné ustanovení
Povinné subjekty zveřejní dosud vedené registry, evidence, seznamy nebo rejstříky
obsahující informace, které jsou na základě zákona každému přístupné, jako otevřená
data podle § 5a odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., ve znění účinném od patnáctého dne
ode dne vyhlášení tohoto zákona, do 31. prosince 2023.
Čl.II zákona č. 241/2022 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Žádost o poskytnutí informace podaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona se vyřizuje podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
2. Informace zveřejněné podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se ponechají zveřejněné nejméně
po dobu 6 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20. června 2019
o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru.
1a) Například zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech a zlepšovacích návrzích, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 529/1991 Sb., o ochraně topografií polovodičových
výrobků, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 478/1992 Sb., o užitných vzorech,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 452/2001 Sb., o ochraně označení původu a
zeměpisných označení a o změně zákona o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách a o změně zákona č. 6/2002
Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších
zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o ochranných
známkách), ve znění zákona č. 501/2004 Sb.
1b) Například zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí,
a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
2) § 2 písm. h) a n) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích).
2a) Zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických
a informačních služeb (knihovní zákon), ve znění zákona č. 1/2005 Sb..
2b) Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem
autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění zákona č. 81/2005
Sb.
4) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní
způsobilosti.
4a) Například § 11 až 16 občanského zákoníku, § 5 a 10 zákona č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů.
4b) § 5 odst. 2 písm. a) zákona č. 101/2000 Sb.
4c) Například zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 12/2001 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého
živelní nebo jinou pohromou a o změně zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví, ve
znění pozdějších předpisů (zákon o státní pomoci při obnově území).
6) § 17 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
8) Například § 24 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů, § 23 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, ve znění pozdějších předpisů, § 14 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, § 24a zákona č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, zákon č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
8a) § 64a zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně
některých zákonů, ve znění zákona č. 32/2008 Sb.
9) Například zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, zákon č. 6/1993
Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů.
11) Například zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 15/1998 Sb., o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění
pozdějších předpisů.
12) § 5 a 8 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách, ve znění zákona
č. 118/1995 Sb.
13) Například § 8a zákona č. 141/1961 Sb., trestní řád, ve znění zákona č. 292/1993
Sb., § 45 zákona č. 166/1993 Sb.
13a) Zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů.
13b) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon).
13c) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
13d) § 2 odst. 2 písm. b) a c) zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje
z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře
výzkumu a vývoje).
13e) Zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a soudnictví ve věcech
mládeže, ve znění pozdějších předpisů.
15) Například zákon č. 15/1998 Sb., zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny, zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 283/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 6/1993 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
16) Zákon č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
18) § 2 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů.
19) Zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
20) Zákon č. 150/2017 Sb., o zahraniční službě.
21) § 153 a 154 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek.
22) § 2 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
(krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
23) § 64b zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně
některých zákonů, ve znění zákona č. 197/2024 Sb.