376/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 17. července 2006
o zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při
vzniku mimořádných událostí na dráhách
Změna: 248/2010 Sb.
Změna: 183/2015 Sb.
Změna: 77/2017 Sb.
Změna: 20/2022 Sb.
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1 a 4 zákona č. 266/1994 Sb., o
dráhách, ve znění zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 77/2002 Sb., zákona č. 103/2004
Sb., zákona č. 181/2006 Sb., zákona č. 194/2010 Sb., zákona č. 134/2011 Sb., zákona
č. 64/2014 Sb., zákona č. 319/2016 Sb., zákona č. 367/2019 Sb. a zákona č. 426/2021
Sb., (dále jen "zákon") k provedení § 19 odst. 7, § 22 odst. 5, § 35 odst. 4, § 53b
odst. 7, § 53d odst. 6, § 53e odst. 6, § 55 odst. 8 a § 66 odst. 4 zákona:
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) a upravuje
a) vzor osvědčení provozovatele dráhy celostátní nebo regionální,
b) obsah výroční zprávy o bezpečnosti provozování dráhy a výroční zprávy o bezpečnosti
provozování drážní dopravy,
c) obsah výroční zprávy o činnosti Drážního úřadu,
d) vzor průkazu inspektora Drážní inspekce,
e) postup při vzniku a opatření na místě mimořádné události, příslušnost k zjišťování
jejich příčin a okolností a opatření k předcházení vzniku mimořádných událostí,
f) náležitosti zprávy o zahájení šetření mimořádné události a závěrečné zprávy o
výsledcích šetření mimořádné události.
§ 3
Vzor osvědčení provozovatele dráhy celostátní nebo regionální
Vzor osvědčení provozovatele dráhy celostátní nebo regionální je uveden v příloze
č. 3 k této vyhlášce.
§ 4
Obsah výroční zprávy o bezpečnosti provozování dráhy nebo drážní dopravy
(1) Výroční zpráva o bezpečnosti provozování dráhy celostátní nebo regionální
obsahuje vyhodnocení stavu systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy, alespoň:
a) informace o plnění bezpečnostních cílů, které si provozovatel dráhy
stanovil, a informace o plnění plánu opatření k zajištění bezpečnosti provozování
dráhy celostátní nebo drah regionálních a drážní dopravy na těchto dráhách,
b) evidenční přehled o nehodách za uplynulý kalendářní rok podle přílohy
č. 4 této vyhlášky,
c) výsledky vnitřních kontrol systému zajišťování bezpečnosti provozování
dráhy,
d) údaje o závadách a poruchách při provozování dráhy, které mohly vést
ke vzniku nehody nebo vážné nehody,
e) zprávu o uplatňování příslušných společných bezpečnostních metod14).
(2) Výroční zpráva o bezpečnosti provozování drážní dopravy na dráze celostátní nebo
dráze regionální obsahuje vyhodnocení stavu systému zajišťování bezpečnosti drážní
dopravy, alespoň:
a) informace o plnění bezpečnostních cílů, které si dopravce stanovil,
a informace o plnění plánu opatření k zajištění bezpečnosti provozování dráhy celostátní
nebo drah regionálních a drážní dopravy na těchto dráhách,
b) evidenční přehled o nehodách za uplynulý kalendářní rok podle přílohy
č. 4 této vyhlášky,
c) výsledky vnitřních kontrol systému zajišťování bezpečnosti drážní dopravy,
d) údaje o závadách a poruchách při provozování drážní dopravy, které mohly
vést ke vzniku nehody nebo vážné nehody,
e) zprávu o uplatňování příslušných společných bezpečnostních metod14).
§ 6
Obsah výroční zprávy o činnosti Drážního úřadu
Výroční zpráva Drážního úřadu obsahuje informace o činnostech Drážního úřadu
na úseku bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy na dráze celostátní a dráhách
regionálních, alespoň o
a) vývoji bezpečnosti na dráze celostátní a dráhách regionálních, včetně
evidenčního přehledu o nehodách za uplynulý rok podle přílohy č. 4 této vyhlášky
na dráze celostátní a dráhách regionálních; pokud se po předložení zprávy Drážní
úřad dozví o nových skutečnostech nebo nesprávnostech, provede změnu nebo opravu
ukazatelů za daný rok co nejdříve, nejpozději v následující výroční zprávě,
b) důležitých změnách v právních předpisech týkajících se bezpečnosti provozování
dráhy a drážní dopravy na dráze celostátní nebo regionální,
c) vývoji v oblasti udělování osvědčení provozovatele dráhy celostátní
nebo regionální a osvědčení dopravce,
d) výsledcích a zkušenostech získaných z výkonu státního dozoru nad činností
provozovatelů dráhy celostátní a drah regionálních a dopravců v drážní dopravě na
těchto dráhách, provedeného Drážním úřadem,
e) zkušenostech dopravců a provozovatelů dráhy s uplatňováním příslušných společných
bezpečnostních metod14).
§ 6a
Vzor průkazu inspektora Drážní inspekce
(K § 53d odst. 6 zákona)
Vzor průkazu inspektora Drážní inspekce je uveden v příloze č. 5 k vyhlášce.
§ 7
Postup při vzniku mimořádné události v drážní dopravě
(1) Provozovatel dráhy a dopravce zřizují samostatná nebo společná ohlašovací
pracoviště, která zajistí ohlášení vzniku mimořádné události podle činnosti vykonávané
v rámci předmětu podnikání.
(2) Vznikne-li mimořádná událost při provozování dráhy nebo provozování drážní
dopravy, provozovatel dráhy a dopravce zajišťuje, aby každý zaměstnanec nebo osoba
ve smluvním vztahu k provozovateli dráhy nebo dopravci, kteří se svou pracovní činností
podílejí na provozování dráhy nebo provozování drážní dopravy, neprodleně ohlásili
na určené ohlašovací pracoviště její vznik, pokud tuto událost zjistili sami nebo
se o ní věrohodně dozvěděli.
(3) V ohlášení mimořádné události podle § 49 odst. 3 písm. a) zákona se uvede
datum, čas a místo vzniku mimořádné události, popis jejího průběhu a následky, tj.
počet usmrcených a zraněných osob, předběžný odhad škody a předpokládaná doba omezení
nebo zastavení drážní dopravy, jméno a kontaktní údaje ohlašovatele.
(4) Provozovatel dráhy a dopravce stanoví pro potřeby rychlého ohlášení mimořádné
události vlastní organizační opatření ve formě ohlašovacího rozvrhu. Ohlašovací rozvrh
je součástí systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a provozování drážní
dopravy; musí být alespoň jednou ročně aktualizován a musí být přístupný na všech
pracovištích, která provozovatel dráhy a dopravce pověřil ohlašováním mimořádných
událostí.
(5) Nezahájí-li Drážní inspekce po ohlášení vzniku mimořádné události šetření
mimořádné události na místě jejího vzniku, bez odkladu vydá ohlašovateli souhlas
k uvolnění dráhy.
§ 9
Opatření na místě mimořádné události
(1) Ke zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události vzniklé při
provozování dráhy a provozování drážní dopravy pověřují provozovatel dráhy a dopravce,
a to každý samostatně, osobu odborně způsobilou k činnosti vykonávané v rámci předmětu
podnikání; pověřenou odborně způsobilou osobou se rozumí zaměstnanec nebo osoba v
jiném smluvním vztahu k provozovateli dráhy nebo dopravci (dále jen "pověřená osoba").
Pověřená osoba je oprávněna k zajištění místa mimořádné události, k pořízení dokumentace
postupu při zabezpečení a obsluze dráhy a organizace drážní dopravy, stavu stavby
dráhy, stavby na dráze a drážního vozidla v souvislosti se vznikem mimořádné události
a příčinou události, k vyhodnocení příčin a okolností vzniku mimořádné události a
k návrhu odpovědnosti za její vznik.
(2) Pověřená osoba umožní na požádání zaměstnanců Drážní inspekce jim nahlížet
do všech dokladů souvisejících se vznikem mimořádné události, zejména do záznamů
výpovědí zaměstnanců, vyhodnocení elektronických záznamů o činnosti zařízení, dokladů
o zjištěném stavu určeného technického zařízení, zápisů o stavu zařízení, protokolů
o měření, umožní jim pořizovat z nich kopie, výpisy nebo fotodokumentaci a na místě
vyřizuje jejich dožádání.
(3) Změny původního stavu na místě mimořádné události jsou přípustné do příchodu
orgánů činných v trestním řízení a zaměstnance Drážní inspekce jen po souhlasu velitele
zásahu složek integrovaného záchranného systému5). Nezasahují-li tyto osoby, jsou
změny původního stavu na místě mimořádné události přípustné po souhlasu pověřené
osoby provozovatele dráhy nebo dopravce podle odstavce 1, jde-li o provádění záchranných
prací4), nebo v souladu s ustanovením zvláštních právních předpisů6). V těchto případech
pověřená osoba vyhotoví náčrtek s vyznačením původní situace a provedených odklizovacích
prací pro obnovení provozování dráhy a drážní dopravy, popřípadě se místo (původní
situace) zdokumentuje technickými prostředky. Za pořízení náčrtku a zdokumentování
místa mimořádné události odpovídá pověřená osoba, která dala příkaz nebo souhlas
k provedení změn.
(4) Pověřená osoba na místě mimořádné události podle její povahy postupuje
podle pokynů orgánů činných v trestním řízení a zaměstnance Drážní inspekce, jsou-li
přítomni, zejména
a) zabrání pohybu veškerých zúčastněných drážních a jiných vozidel, manipulaci
s ovládacími prvky a jakékoliv obsluze zúčastněných zařízení majících vliv na mimořádnou
událost a přemísťování věcí souvisejících s mimořádnou událostí, a to až do vydání
souhlasu se zahájením odklizovacích prací s výjimkou případu, kdy je to nutné pro
provádění záchranných prací4) nebo dovoluje-li to ustanovení zvláštních právních
předpisů6),
b) označí místa a polohy osob a věcí, které bylo nutno při záchranných
pracích přemístit,
c) shromáždí dostupné písemné doklady, nahrávky záznamových zařízení používaných
při provozování dráhy a drážní dopravy a záznamy z rychloměrů drážních vozidel tak,
aby nemohlo dojít k jejich ztrátě, znehodnocení nebo dodatečné úpravě,
d) zajistí stopy při vykolejení drážního vozidla před jejich znehodnocením,
a to včetně dostatečného prostoru před a za místem vykolejení, a zaznamená je do
nákresu nebo pořídí fotodokumentaci,
e) zjistí a zapíše stav sdělovacího a zabezpečovacího zařízení na dráze,
zejména stav bezpečnostních závěrů, počítadel, stav návěstidel, postavení výhybek;
zajistí elektronický záznam o činnosti zařízení a jeho vyhodnocení,
f) zjistí a zaznamená všechny dostupné okolnosti vzniku mimořádné události,
na elektrizované trati stav trakčního vedení, jednání účastníků mimořádné události
související se vznikem události a vlivy povětrnostních podmínek a okolí na provozování
dráhy a drážní dopravy,
g) vyžádá si identifikační údaje zúčastněných zaměstnanců a ostatních účastníků
mimořádné události, popřípadě dalších osob, které jsou přímými svědky mimořádné události;
identifikačními údaji se rozumí jména a příjmení, datum narození a adresa bydliště,
název zaměstnavatele a místo pracoviště,
h) zajistí provedení orientační dechové zkoušky u zúčastněných zaměstnanců
provozovatele dráhy a dopravce na požití alkoholu nebo jiných návykových látek; v
případě podezření ovlivnění zaměstnance alkoholem nebo jinými návykovými látkami
musí být u zaměstnance zajištěno odborné lékařské vyšetření lékařem závodní preventivní
péče nebo lékařem podle určení orgánů činných v trestním řízení,
i) rozhodne o pokračování pracovní činnosti zúčastněných zaměstnanců provozovatele
dráhy a dopravce, kteří jsou prokazatelně rozrušeni vznikem mimořádné události nebo
u kterých lze předpokládat odpovědnost za její vznik, jde-li o mimořádnou událost
s následkem smrti, újmy na zdraví nebo značné škody na majetku a nejedná-li se o
práce záchranné4),
j) vyhotoví dokumentaci stavu dotčené dopravní cesty dráhy, stavby na dráze,
zařízení a drážního vozidla v době vzniku mimořádné události,
k) pořídí předběžný odhad vzniklé škody.
(5) Účastníkem mimořádné události se pro účely této vyhlášky rozumí fyzické
a právnické osoby dotčené mimořádnou událostí, nebo které se svou činností na jejím
vzniku podílely.
§ 10
Příslušnost ke zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události
(1) Provozovatel dráhy a dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu
podnikání zajišťuje, aby při vzniku mimořádné události na jím provozované dráze,
provozovaném drážním vozidle bylo provedeno zjištění příčin a okolností vzniku mimořádné
události a odpovědnosti za její vznik.
(2) Dokumentaci zjištěných skutečností podle § 9 odst. 4 vede pověřená osoba
ve spisu, jehož součástí jsou výsledky zjišťování okolností vzniku mimořádné události
a pravděpodobné příčiny, pořízené zápisy, odhad vzniklé škody, její skutečná výše
a návrh na stanovení odpovědnosti za vznik mimořádné události.
(3) Při zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události pověřená
osoba vyhodnocuje podle povahy mimořádné události zejména
a) výsledky ohledání místa mimořádné události,
b) shromážděnou dokumentaci a záznamy,
c) výsledky měření na místě mimořádné události, výsledky kontroly technického
stavu drážního vozidla nebo zařízení a prováděné zápisy o stavu stavby dráhy, technický
stav vozidla nebo součástí dopravní cesty,
d) vysvětlení zúčastněných zaměstnanců ke vzniku mimořádné události v souvislosti
s plněním pracovních úkolů a případná vyjádření dalších osob.
(4) Na základě rozboru skutečností podle odstavce 3 a jejich porovnáním se
vztažnými skutečnostmi stanovenými technickými specifikacemi technické a provozní
propojenosti7), technickými předpisy8), harmonizovanými nebo určenými technickými
normami9) a vnitřními předpisy provozovatele dráhy nebo dopravce pověřená osoba stanoví
ve vyhodnocení příčinu vzniku mimořádné události a navrhne odpovědnost za její vznik.
(5) Vyhodnocení příčin a okolností vzniku mimořádné události obsahuje skutečnosti,
prokázané a zadokumentované při zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události,
zejména
a) označení druhu mimořádné události, datum, čas a místo jejího vzniku,
b) popis události a jejího místa, včetně činnosti integrovaného záchranného
systému a záchranné služby, zasahovaly-li tyto složky,
c) identifikační údaje účastníků mimořádné události, kterými se rozumí
jméno a příjmení, datum narození, adresa bydliště, název a sídlo zaměstnavatele,
údaje o drážních vozidlech, zařízeních a ostatních technických a dopravních prostředcích,
d) následky mimořádné události na zdraví osob, vyčíslení škody na majetku
podle jednotlivých vlastníků,
e) doba přerušení a omezení provozování drážní dopravy, použití prostředků
náhradní dopravy,
f) způsob obnovení provozování dráhy a drážní dopravy,
g) zjištěné údaje, příčiny a okolnosti vzniku mimořádné události, aktivace
plánu integrovaného záchranného systému a zdravotnické záchranné služby,
h) určení odpovědnosti za vznik mimořádné události s uvedením ustanovení
právních, vnitřních předpisů a harmonizovaných nebo určených technických norem, která
nebyla dodržena,
i) byla-li mimořádná událost způsobena selháním lidského faktoru, vyhodnocení
zdravotního stavu a osobní situace účastníků události, které měly vliv na mimořádnou
událost, včetně fyzického a psychického stresu,
j) návrh nápravných opatření k předcházení mimořádným událostem včetně
návrhu termínů jejich realizace,
k) datum a místo vyhotovení vyhodnocení, jméno a podpis pověřené osoby,
l) podpis statutárního orgánu provozovatele dráhy nebo dopravce podle věcné
příslušnosti.
(6) Vyhodnocení příčin a okolností vzniku vážné nehody nebo nehody zasílá provozovatel
dráhy nebo dopravce podle věcné příslušnosti do 60 dnů od vzniku mimořádné události
Drážní inspekci a drážnímu správnímu úřadu. Není-li možno lhůtu 60 dnů dodržet, oznámí
provozovatel dráhy nebo dopravce Drážní inspekci a drážnímu správnímu úřadu předpokládaný
pozdější termín zaslání vyhodnocení včetně důvodu prodloužení termínu. Vyhodnocení
příčin a okolností vzniku incidentu zasílá provozovatel dráhy nebo dopravce Drážní
inspekci a drážnímu správnímu úřadu jen na jejich vyžádání.
§ 11
Náležitosti zprávy o zahájení šetření mimořádné události
(K § 53b odst. 7 zákona)
Náležitosti zprávy o zahájení šetření mimořádné události podávané Drážní inspekcí
Agentuře Evropské unie pro železnice jsou
a) datum, čas a místo mimořádné události,
b) její popis,
c) následky, pokud jde o usmrcení, zranění a předběžný odhad škody,
d) jiné údaje stanovené Agenturou Evropské unie pro železnice.
§ 12
Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události
(K § 53e odst. 6 zákona)
Náležitosti závěrečné zprávy o výsledcích šetření mimořádné události jsou uvedeny
v přímo použitelném předpisu Evropské unie upravujícím podávání zpráv o šetření mimořádných
událostí 15).
§ 13
Opatření k předcházení mimořádným událostem
(1) Provozovatel dráhy a dopravce přijímá s přihlédnutím k vyhodnocení příčin
a okolností vzniku mimořádné události, zjištěné odpovědnosti, popřípadě na základě
bezpečnostního doporučení Drážní inspekce odpovídající vlastní opatření k předcházení
mimořádným událostem a zajišťuje pravidelnou kontrolu jejich plnění.
(2) Provozovatel dráhy a dopravce vede podle věcné příslušnosti jako součást
opatření k předcházení mimořádným událostem evidenci jednotlivých mimořádných událostí,
jejich příčin a následků.
(3) Zjistí-li se při zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události,
že její příčinou je zdroj ohrožení mimo působnost provozovatele dráhy nebo dopravce,
podá provozovatel dráhy nebo dopravce podle činnosti vykonávané v rámci předmětu
podnikání drážnímu správnímu úřadu podnět k zahájení správního řízení k odstranění
zdroje ohrožení dráhy (§ 10 zákona).
§ 14
Společná ustanovení
(1) Dojde-li k mimořádné události při provozování drážního vozidla na dráze
vedené po pozemní komunikaci, postupuje se podle ustanovení § 49 zákona a podle ustanovení
zvláštního právního předpisu11).
(2) Ustanoveními této vyhlášky nejsou dotčeny postupy při vzniku mimořádné
události v průběhu provozování dráhy a provozování drážní dopravy přes státní hranice,
které stanoví příslušné mezinárodní smlouvy12), jimiž je Česká republika vázána,
a příslušná ujednání provozovatelů drah, které překračují státní hranice, uzavřená
na základě mezinárodních smluv.
(3) Ustanoveními této vyhlášky nejsou dotčeny postupy stanovené zvláštními
právními předpisy13) při vzniku mimořádné události v průběhu provozování dráhy a
provozování drážní dopravy, ke které došlo při přepravě jaderných materiálů a radionuklidových
zářičů.
§ 15
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Vyhláška č. 361/2001 Sb., o způsobu zjišťování mimořádných událostí
v drážní dopravě.
2. Vyhláška č. 442/2002 Sb., kterou se mění vyhláška č. 361/2001 Sb., o
způsobu zjišťování mimořádných událostí v drážní dopravě.
Ministr:
Ing. Šimonovský v. r.
Příloha 3
Vzor osvědčení provozovatele dráhy celostátní nebo regionální
Označení drážního správního úřadu:
Číslo jednací:
Osvědčení provozovatele dráhy celostátní nebo regionální
Údaje o provozovateli dráhy:
1. Právnická osoba1)
1.1. Název nebo obchodní firma:
1.2. Adresa sídla:
1.3. Identifikační číslo (IČ u osoby se sídlem v ČR):
1.4. Adresa pro doručování písemností, je-li odlišná od adresy sídla zapsané
v obchodním rejstříku:
1. Fyzická osoba1)
1.1. Jméno a příjmení nebo obchodní firma:
1.2. Adresa místa podnikání (u osoby se sídlem v ČR zapsaná v obchodním
rejstříku):
1.3. Identifikační číslo (IČ u osoby se sídlem v ČR):
1.4. Adresa pro doručování písemností, je-li odlišná od adresy místa podnikání
zapsané v obchodním rejstříku:
2. Označení provozované dráhy:
2.1. Podrobnosti o provozované dráze:
2.2. Podmínky k zajištění bezpečné výstavby, modernizace, údržby a opravy dráhy:
3. Označení úředního povolení, ke kterému se osvědčení vydává:
4. Doba platnosti osvědčení:
5. Osvědčení potvrzuje, že provozovatel dráhy zavedl systém zajišťování bezpečnosti
provozování dráhy podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího společné
bezpečnostní metody týkající se požadavků na systém zajišťování bezpečnosti16) a
přijal opatření k jeho dodržování.
6. Datum vydání osvědčení:
7. Úřední kulaté razítko a podpis vedoucího drážního správního úřadu:
8. Příloha:
8.1. Popis systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy podle přímo použitelného
předpisu Evropské unie upravujícího společné bezpečnostní metody týkající se požadavků
na systém zajišťování bezpečnosti16).
8.2. Popis opatření k dodržování systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy
podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího společné bezpečnostní
metody týkající se požadavků na systém zajišťování bezpečnosti16).
---------------------
1) Nehodící se neuvede.
Příloha 4
Obsah evidenčního přehledu o nehodách za rok ...
Označení předkladatele:
Evidenční přehled obsahuje společné bezpečnostní ukazatele, kterými jsou:
I. Ukazatele týkající se nehod
1.1 Celkový a relativní (na vlakový kilometr) počet nehod:
a) srážka vlaku s drážním vozidlem, tj. čelní, zadní nebo boční srážka
mezi částí vlaku a částí jiného vlaku nebo drážního vozidla,
b) srážka vlaku s překážkou v průjezdném průřezu, tj. srážka mezi častí
vlaku a předměty pevně nebo dočasně přítomnými na trati nebo v její blízkosti nebo
srážka s trolejovým vedením,
c) vykolejení vlaku, tj. případ, kdy nejméně jedno kolo vlaku opustí
koleje,
d) nehody na úrovňových přejezdech a další rozdělení podle pěti typů
úrovňových přejezdů definovaných v bodě 6.2,
e) nehody osob, na kterých se podílí drážní vozidlo, kromě sebevražd
a úmyslných vážných zranění sebe sama,
f) požár nebo výbuch v drážním vozidle,
g) jiné nehody, které nejsou uvedeny v písmenech a) až f).
Každá nehoda se v evidenčním přehledu uvede pod druhem původní nehody, i
když jsou následky druhotné události závažnější, např. požár po vykolejení.
1.2 Celkový a relativní (na vlakový kilometr) počet usmrcených osob a
vážně zraněných podle těchto kategorií:
a) cestující (s uvedením podílu k celkovému počtu osobokilometrů a vlakových
kilometrů v osobní dopravě), přičemž pouze pro účely evidenčního přehledu se za cestující
považují i osoby, které se snaží naskočit na jedoucí vlak nebo z jedoucího vlaku
vyskočit,
b) zaměstnanci nebo jiné osoby účastnící se provozování dráhy nebo drážní
dopravy,
c) uživatelé úrovňových přejezdů, tj. osoby využívající úrovňový přejezd
k překonání železniční trati jakýmkoli dopravním prostředkem nebo k jeho přechodu
pěšky,
d) nepovolané osoby, tj. osoby, jejichž přítomnost je v prostoru dráhy
zakázaná, s výjimkou uživatelů úrovňových přejezdů,
e) jiné osoby na nástupišti, tj. osoby, které jsou na nástupišti a které
nejsou uvedeny v písmenech a) až d),
f) osoby, které nejsou uvedeny v písmenech a) až e).
Za usmrcenou osobu se pro účely této vyhlášky považuje každá osoba, která
byla bezprostředně usmrcena nebo zemřela na následky nehody do 30 dnů po nehodě,
s výjimkou osob, které spáchaly sebevraždu.
Vážně zraněnou osobou se pro účely tohoto evidenčního přehledu rozumí každá
zraněná osoba při nehodě, která byla po nehodě hospitalizována na více než 24 hodin,
s výjimkou osoby, která se pokusila o sebevraždu.
Vlakovým kilometrem se rozumí měrná jednotka odpovídající pohybu vlaku na
vzdálenost jednoho kilometru. Je-li známá, zohledňuje se skutečně ujetá vzdálenost,
v opačném případě se použije standardní síťová vzdálenost mezi výchozím a koncovým
bodem. Zohlední se pouze vzdálenost překonaná na území České republiky.
Osobokilometrem se rozumí měrná jednotka odpovídající přepravě jednoho cestujícího
po železnici na vzdálenost jednoho kilometru. Zohlední se pouze vzdálenost překonaná
na území České republiky.
II. Ukazatele týkající se nebezpečných věcí
Celkový a relativní (na vlakový kilometr) počet nehod nebo mimořádných
událostí při přepravě nebezpečných věcí po železnici podle těchto kategorií:
a) nehoda nebo mimořádná událost, na které se podílelo alespoň jedno
drážní vozidlo přepravující nebezpečné věci, kterou je nutno ohlásit podle oddílu
1.8.5 Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí,
b) počet takových nehod nebo mimořádných událostí, při kterých došlo
k úniku nebezpečných věcí nebo věcí, které není dovoleno podle Řádu pro mezinárodní
železniční přepravu nebezpečných věcí v platném znění přepravovat.
III. Ukazatele týkající se sebevražd
Celkový a relativní (na vlakový kilometr) počet sebevražd a úmyslných vážných
zranění sebe sama.
IV. Ukazatele týkající se původců nehod
Celkový a relativní (na vlakový kilometr) počet nehod a jejich rozdělení
podle těchto původců:
a) lom kolejnice, tj. v případě, kdy se kolejnice rozdělí na dva nebo
více kusů, nebo kolejnice, ze které se oddělí kus kovu, čímž se na temeni kolejnice
vytvoří mezera o délce více než 50 mm a hloubce více než 10 mm,
b) vybočení kolejnice a ostatní nespojitosti koleje, tj. jakákoli porucha
související se spojitostí a geometrií koleje, která vyžaduje vyřazení koleje z provozu
nebo okamžité omezení povolené rychlosti,
c) selhání návěstních systémů, tj. technické selhání návěstního systému
na dopravní cestě nebo na drážním vozidle vedoucí k tomu, že návěstní informace jsou
méně omezující, než je požadováno,
d) projetí návěstidla zakazujícího jízdu a ohrožení dovolené jízdy jiného
drážního vozidla,
e) projetí návěstidla zakazujícího jízdu bez ohrožení dovolené jízdy
jiného drážního vozidla,
f) lom kola u provozovaných drážních vozidel, tj. lom ovlivňující kolo
a vytvářející riziko nehody (vykolejení nebo srážky),
g) lom nápravy u provozovaných drážních vozidel, tj. lom ovlivňující
nápravu a vytvářející riziko nehody (vykolejení nebo srážky).
Projetím návěstidla podle písmen d) a e) se rozumí projetí:
aa) traťové světelné návěsti nebo návěstidla zakazujícího jízdu nebo
návěsti STŮJ v případě, kdy nefunguje vlakový zabezpečovač,
bb) konce bezpečného úseku dopravní cesty stanoveného vlakovým zabezpečovacím
systémem,
cc) místa oznámeného ústně nebo písemně v souladu s vnitřními předpisy,
nebo
dd) ostatních návěstidel (kromě zarážedel) nebo ručních návěstí zakazujících
jízdu.
Uvádějí se všichni původci, bez ohledu na to, zda byli či nebyli příčinou
nehod.
Neuvádějí se případy, kdy vozidla bez připojené trakční jednotky nebo vlak
bez obsluhy projedou návěstidla zakazující jízdu, nebo případy, kdy z jakéhokoli
důvodu není návěst změněna na zákaz jízdy včas tak, aby mohl strojvedoucí vlak před
návěstidlem zastavit.
V. Ukazatele pro stanovení hospodářského dopadu nehod
Celkové a relativní náklady v EUR (na vlakový kilometr):
a) počet úmrtí a vážných zranění násobený hodnotou prevence nehody; hodnota
prevence nehody je tvořena:
1. hodnotou bezpečnosti stanovenou podle metody ekonomického
ohodnocení ochoty platit za snížení rizika úmrtnosti v drážní dopravě,
2. odhadem
průměrných přímých a nepřímých hospodářských nákladů připadajících na jedno úmrtí
nebo vážné zranění, které se skládají z nákladů na lékařskou péči a rehabilitaci
zraněných osob, nákladů spojených s pohřbem a odškodněním pozůstalých podle občanského
zákoníku, nákladů řízení, nákladů na vyšetřování, nákladů na havarijní služby a nákladů
na pojištění spojených s úmrtím nebo vážným zraněním, a z výrobních ztrát tvořených
společenskou hodnotou zboží a služeb, které mohly být vyrobeny a poskytnuty danou
osobou, pokud by se nehoda nestala,
b) náklady na škody na životním prostředí, kterými jsou náklady dopravce
a provozovatele dráhy na uvedení poškozené oblasti do stavu před nehodou, odhadnuté
na základě jejich zkušenosti,
c) náklady na hmotné škody na drážním vozidle nebo na dopravní cestě
dráhy spojené s uvedením drážního vozidla nebo dopravní cesty do původního stavu
před nehodou včetně případných nákladů spojených s pronájmem drážního vozidla náhradou
za vozidlo poškozené nebo pořízením nového vozidla nebo zařízení, nelze-li je opravit;
tyto náklady odhadují dopravci a provozovatelé dráhy na základě svých zkušeností,
d) náklady na zpoždění v důsledku nehod, tj. peněžní hodnota vyjadřující
míru zpoždění, která vzniknou uživatelům železniční dopravy v důsledku nehod. Náklady
na zpoždění v důsledku nehod jsou vyjádřeny součtem součinu nákladů na zpoždění osobních
vlaků a minut zpoždění osobních vlaků a nákladů na zpoždění nákladních vlaků a minut
zpoždění nákladních vlaků.
Údaje o hospodářském dopadu nehod pro účely evidenčního přehledu nehod poskytuje
Drážní úřad.
VI. Ukazatele týkající se technické bezpečnosti dráhy a jejího uplatňování
6.1 Procento tratí s provozovanými vlakovými zabezpečovacími systémy a
procento vlakových kilometrů s využitím palubních systémů s vlakovým zabezpečovacím
systémem, kde tyto systémy poskytují:
a) výstražné znamení,
b) výstražné znamení a automatické zastavení,
c) výstražné znamení, automatické zastavení a bodovou kontrolu rychlosti,
d) výstražné znamení, automatické zastavení a nepřetržitou kontrolu rychlosti.
6.2 Celkový počet úrovňových přejezdů na kilometr trati a kilometr kolejí,
podle těchto pěti typů:
a) úrovňový přejezd bez zabezpečovacího zařízení označený výstražnými
kříži,
b) úrovňový přejezd se zabezpečovacím zařízením
1. ovládaným obsluhou,
2.
automatickým s výstražníky bez závor,
3. automatickým s výstražníky a závorami,
4.
automatickým s výstražníky, závorami a s kolejovým zabezpečovacím zařízením, kterým
se rozumí návěstidlo nebo jiný vlakový zabezpečovací systém dovolující vlaku pokračovat
pouze v případě, kdy je úrovňový přejezd na straně uživatele pozemní komunikace zabezpečen
a nenarušen.".
Vybraná ustanovení novel
Čl. II vyhlášky č. 183/2015 Sb.
Přechodné ustanovení
Evidenční přehled o nehodách podle ustanovení přílohy č. 4 k této vyhlášce
se předkládá poprvé za kalendářní rok 2015.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 ze dne 11. května 2016
o bezpečnosti železnic.
4) § 2 písm. c) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 19 zákona č. 239/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
6) § 47 odst. 4 písm. b) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.
§ 49 odst. 3 písm. c) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.
7) § 49a odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., ve znění zákona č. 103/2004 Sb.
8) § 3 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně
a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
9) § 4a odst. 1 zákona č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
11) § 47 zákona č. 361/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
12) Sdělení č. 63/2001 Sb.m.s., o sjednání Smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou
republikou Německo o železniční dopravě přes společné státní hranice a o ulehčené
průvozní železniční dopravě.
Sdělení č. 129/1996 Sb., o sjednání Dohody mezi vládou
České republiky a vládou Slovenské republiky o železniční dopravě přes státní hranice.
Vyhláška
č. 85/1964 Sb., o Dohodě mezi Československou socialistickou republikou a Rakouskou
republikou o úpravě pohraničního přechodu železnic, ve znění vyhlášky č. 3/1968 Sb.
Oznámení
Federálního ministerstva zahraničních věcí, že dne 19. listopadu 1971 bylo ve Varšavě
podepsáno Ujednání mezi Federálním ministerstvem dopravy Československé socialistické
republiky a Ministerstvem dopravy Polské lidové republiky o vzájemné železniční dopravě
(registrováno v částce 16/1972 Sb.).
13) Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího
záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
14) Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 402/2013 ze dne 30. dubna 2013 o společné
bezpečnostní metodě pro hodnocení a posuzování rizik a o zrušení nařízení (ES) č.
352/2009, v platném znění.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/762 ze dne 8. března 2018, kterým
se stanoví společné bezpečnostní metody týkající se požadavků na systém zajišťování
bezpečnosti podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 a kterým se
zrušuje nařízení Komise (EU) č. 1158/2010 a (EU) č. 1169/2010, v platném znění.
Nařízení Komise (EU) č. 1078/2012 ze dne 16. listopadu 2012 o společné bezpečnostní
metodě sledování, kterou mají používat železniční podniky, provozovatelé infrastruktury
po získání osvědčení o bezpečnosti nebo schválení z hlediska bezpečnosti a subjekty
odpovědné za údržbu.
15) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/572 ze dne 24. dubna 2020 o systému
podávání zpráv, který má být dodržován pro účely zpráv o vyšetřování železničních
nehod a mimořádných událostí.
16) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/762 ze dne 8. března 2018,
kterým se stanoví společné bezpečnostní metody týkající se požadavků na systém zajišťování
bezpečnosti podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 a kterým se
zrušuje nařízení Komise (EU) č. 1158/2010 a (EU) č. 1169/2010, v platném znění.