100/1960 Sb.
Ústavní zákon
ze dne 11. července 1960
Ústava Československé socialistické republiky
Změna: 110/1967 Sb.
Změna: 28/1968 Sb.
Změna: 143/1968 Sb., 144/1968 Sb.
Změna: 57/1969 Sb.
Změna: 155/1969 Sb.
Změna: 43/1971 Sb.
Změna: 62/1978 Sb.
Změna: 135/1989 Sb.
Změna: 46/1990 Sb.
Změna: 46/1990 Sb. (část)
Změna: 100/1990 Sb., 102/1990 Sb.
Změna: 161/1990 Sb.
Změna: 294/1990 Sb.
Změna: 376/1990 Sb.
Změna: 294/1990 Sb. (část)
Změna: 556/1990 Sb.
Změna: 23/1991 Sb.
Změna: 327/1991 Sb.
Změna: 326/1991 Sb.
Změna: 493/1992 Sb.
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na
tomto ústavním zákoně:
nadpis vypuštěn
"Každý podle svých schopností,
každému podle jeho práce!"
Lidová demokracie se jako cesta k socialismu plně osvědčila:
dovedla nás k jeho vítězství.
"Každý podle svých schopností,
každému podle jeho potřeb!"
*
Abychom utvrdili všechny dosavadní výsledky bojů a práce
našeho lidu a abychom zároveň ukázali nezlomnou vůli dospět k
cílům ještě vyšším, uzákoňujeme dnes tuto socialistickou ústavu
naší republiky.
Hlava první
Společenské zřízení
Čl.1
Česká a Slovenská Federativní Republika je demokratický
právní stát složený z České republiky a Slovenské republiky.
Čl.2
(1) Veškerá moc v České a Slovenské Federativní Republice
patří pracujícímu lidu.
(2) Státní moc vykonává lid zákonodárnými sbory, které jsou
jím voleny a lidovým hlasováním (referendem).
(3) Zákonodárné sbory v České a Slovenské Federativní
Republice jsou: Federální shromáždění, Česká národní rada
a Slovenská národní rada.
Čl.3
(1) Volební právo do všech zákonodárných sborů je obecné,
rovné a přímé s tajným hlasováním. Volit může každý občan, který
dosáhl věku 18 let. Zvolen může být každý občan, který dosáhl věku
21 let.
(2) Členové zákonodárných sborů - poslanci - jsou povinni
vykonávat svůj mandát osobně, podle svého svědomí a nejlepšího
přesvědčení; nejsou vázáni příkazy, které se týkají výkonu
mandátu.
Čl.4
zrušen
Čl.5
zrušen
Čl.6
zrušen
Čl.7
zrušen
Čl.8
zrušen
Čl.9
zrušen
Čl.10
Nerostné bohatství, základní zdroje energie, základní lesní
půdní fond, přírodní zásoby podzemních vod, vodní toky a přírodní
léčivé zdroje jsou ve státním vlastnictví. Podrobnosti stanoví
zákon Federálního shromáždění.
Čl.11
Vlastnické právo k půdě a dědické právo k ní zůstávají
nedotčena.
Čl.12
Výkon vlastnického nebo užívacího práva nesmí poškozovat
lidské zdraví, životní a přírodní prostředí nad míru nezbytně
nutnou.
Čl.13
Stát vytváří podmínky a stanoví pravidla pro rozvoj a ochranu
podnikání a hospodářské soutěže.
Čl.14
Cizí právnické osoby a cizinci mohou nabývat vlastnictví
a jiná majetková práva a podnikat na území České a Slovenské
Federativní Republiky za podmínek stanovených zákonem. Stát jim
zaručuje rovnocennou ochranu jejich vlastnických a jiných
majetkových práv jako československým občanům a československým
právnickým osobám.
Čl.15
(1) Česká a Slovenská Federativní Republika svou hospodářskou
politikou usiluje o rozmnožování národního bohatství, o sociálně
spravedlivou společnost a o vytvoření nezbytných podmínek pro
svobodný rozvoj osobnosti, rozvoj národů a národností.
(2) Stát dbá o vytváření ekologické rovnováhy ochranou
přírody a péčí o tvorbu a ochranu zdravého životního prostředí
i o šetrné využívání přírodních zdrojů.
Čl.16
(1) Veškerá kulturní politika v Československu, rozvoj
vzdělání, výchova a vyučování jsou vedeny v duchu vědeckého
poznání a v souladu se zásadami vlastenectví, humanity
a demokracie.
(2) Stát spolu se společenskými organizacemi všemožně
podporuje tvůrčí činnost ve vědě a umění, usiluje o stále širší a
hlubší vzdělanost pracujících a o jejich aktivní účast na vědecké
a umělecké tvorbě a dbá o to, aby výsledky této činnosti sloužily
všemu lidu.
Čl.17
(1) Všichni občané a všechny organizace státní a společenské se ve všem svém počínání
řídí právním řádem státu a dbají o plné
uplatnění socialistické zákonnosti v životě společnosti.
(2) Společenské organizace, plníce své poslání, vedou občany
k zachovávání zákonů, k dodržování pracovní kázně i pravidel
socialistického soužití a usilují o to, aby předcházely a
zamezovaly jejich porušování.
Čl.18
zrušen
Hlava druhá
zrušena
Čl.19
zrušen
Čl.20
zrušen
Čl.21
zrušen
Čl.22
zrušen
Čl.23
zrušen
Čl.24
zrušen
Čl.25
zrušen
Čl.26
zrušen
Čl.27
zrušen
Čl.28
zrušen
Čl.29
zrušen
Čl.30
zrušen
Čl.31
zrušen
Čl.32
zrušen
Čl.33
zrušen
Čl.34
zrušen
Čl.35
zrušen
Čl.36
zrušen
Čl.37
zrušen
Čl.38
zrušen
Hlava třetí
zrušena
Čl.39
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.40
zrušen
Čl.41
zrušen
Čl.42
zrušen
Čl.43
zrušen
Čl.44
zrušen
Čl.45
zrušen
Čl.46
zrušen
Čl.47
zrušen
Čl.48
zrušen
Čl.49
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.50
zrušen
Čl.51
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.52
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.53
zrušen
Čl.54
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.55
zrušen
Čl.56
zrušen
Čl.57
zrušen
Čl.58
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.59
zrušen
Čl.60
zrušen
Hlava pátá
zrušena
Čl.66
zrušen
Čl.67
zrušen
Čl.68
zrušen
Čl.69
zrušen
Čl.70
zrušen
Čl.71
zrušen
Čl.72
zrušen
Hlava šestá
zrušena
Čl.73
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.74
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.75
zrušen
Čl.76
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.77
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.78
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.79
zrušen
Čl.80
zrušen
Čl.81
zrušen
Čl.82
zrušen
nadpis vypuštěn
Čl.83
zrušen
Čl.84
zrušen
Čl.85
zrušen
Hlava sedmá
Místní samospráva
Čl.86
(1) Základem místní samosprávy je obec.
(2) Obec je samosprávným společenstvím občanů. Je právnickou
osobou; má vlastní majetek, s nímž samostatně hospodaří. Zákon
stanoví, které daně a poplatky jsou příjmem obce.
(3) O věcech místní samosprávy rozhodují občané na obecních
shromážděních nebo referendem anebo prostřednictvím zastupitelstva
obce.
(4) Právo volit členy zastupitelstva obce je obecné, rovné a
přímé; uskutečňuje se tajným hlasováním.
(5) Obec vydává ve věcech místní samosprávy obecně závazné
vyhlášky. Vyhlášky může též vydávat ve věcech státní správy,
byla-li k tomu zmocněna zákonem.
Čl.87
(1) Obce se mohou sdružovat k zabezpečování věcí společného
zájmu.
(2) Hranice obce lze měnit jen s jejím souhlasem. Podmínky a
způsob vzniku, zániku, rozdělení nebo sloučení obcí stanoví zákony
národních rad.
(3) Zákony národních rad dále stanoví zejména
a) postavení, organizaci a působnost obcí,
b) podmínky výkonu volebního práva a způsob provádění voleb do
zastupitelstev obcí a jejich volební období,
c) prostředky ochrany práva obcí na místní samosprávu,
d) které věci se považují za věci místní samosprávy,
e) ve kterých věcech se obce pověřují výkonem státní správy.
Čl.88
zrušen
Čl.89
zrušen
Čl.90
zrušen
Čl.91
zrušen
Čl.92
zrušen
Čl.93
zrušen
Čl.94
zrušen
Čl.95
zrušen
Čl.96
zrušen
Hlava osmá
Soudy a prokuratura
Čl.97
Soudy a prokuratura chrání stát, jeho ústavní zřízení i práva
a oprávněné zájmy fyzických a právnických osob.
Soudy
Čl.98
(1) Soudnictví vykonávají nezávislé soudy České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.
(2) Soudy České a Slovenské Federativní Republiky jsou:
Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky, vyšší
vojenské soudy a vojenské obvodové soudy; v době branné
pohotovosti státu též vyšší polní soudy a nižší polní soudy.
(3) Sídlo Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní
Republiky stanoví zákon Federálního shromáždění.
(4) Soudy České republiky a Slovenské republiky jsou:
Nejvyšší soud České republiky, Nejvyšší soud Slovenské republiky,
krajské soudy a okresní soudy (dále jen "soudy republik").
(5) Ustanovení týkající se krajských a okresních soudů se
vztahují též na soudy se stejnou působností, avšak jinak označené.
Čl.99
(1) Nejvyšším soudním orgánem v České a Slovenské Federativní
Republice je Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní
Republiky, který sleduje pravomocná rozhodnutí nejvyšších soudů
republik a vojenských soudů a zajišťuje zákonnost a jednotnost
rozhodování mezi republikami a vojenskými soudy tím, že
a) rozhoduje o řádných opravných prostředcích proti rozhodnutím
vojenských soudů v případech stanovených zákonem,
b) rozhoduje o mimořádných opravných prostředcích proti
rozhodnutím nejvyšších soudů republik a všech vojenských soudů,
proti rozhodnutím senátů vojenského kolegia Nejvyššího soudu
České a Slovenské Federativní Republiky, pokud tento soud
rozhodoval o řádném opravném prostředku, a dále proti
rozhodnutím jiných orgánů činných v trestním řízení ve
vojenských věcech v případech stanovených zákonem,
c) zaujímá stanoviska ke sjednocování výkladu zákonů a jiných
obecně závazných právních předpisů s federální působností,
d) rozhoduje v jiných zákonem stanovených případech.
(2) Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky
dále
a) přezkoumává zákonnost rozhodnutí ústředních orgánů státní
správy České a Slovenské Federativní Republiky, nestanoví-li
zákon jinak,
b) rozhoduje spory o pravomoc mezi soudy jedné republiky a
státními notářstvími nebo orgány státní správy druhé republiky
a spory o pravomoc mezi soudy a federálními orgány státní
správy; rozhoduje spory o příslušnost mezi soudy a mezi soudy a
státními notářstvími a určuje jejich příslušnost v případech
stanovených zákony o řízení před soudy a státními notářstvími,
c) rozhoduje o uznání a vykonatelnosti rozhodnutí cizozemských
soudů na území České a Slovenské Federativní Republiky,
vyžaduje-li to zákon nebo mezinárodní smlouva.
(3) V České republice je nejvyšším soudním orgánem Nejvyšší
soud České republiky, ve Slovenské republice je nejvyšším soudním
orgánem Nejvyšší soud Slovenské republiky. Nejvyšší soud republiky
dbá o sjednocující výklad a sjednocující používání zákonů a jiných
obecně závazných právních předpisů ostatními soudy republiky.
Čl.100
(1) V řízení před soudem rozhoduje senát nebo jediný soudce.
Zákony upravující řízení před soudy stanoví, u kterých senátů
a v kterých věcech se účastní rozhodování přísedící a v kterých
věcech rozhoduje jediný soudce; jako jediný soudce může rozhodovat
toliko soudce.
(2) Soudci a přísedící jsou si při rozhodování rovni.
(3) Soudem prvního stupně je zpravidla okresní soud.
Čl.101
(1) Soudce Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní
Republiky jmenuje prezident České a Slovenské Federativní
Republiky na návrh předsedy Nejvyššího soudu České a Slovenské
Federativní Republiky po dohodě s vládou České republiky a s
vládou Slovenské republiky zpravidla ve stejném počtu z občanů
České republiky a z občanů Slovenské republiky. Jmenování soudcem
Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky nabývá
účinnosti schválením oběma sněmovnami Federálního shromáždění.
Prezident České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje na návrh
vlády České a Slovenské Federativní Republiky předsedu a
místopředsedu Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní
Republiky ze soudců tohoto soudu; jestliže předsedou jmenoval
občana České republiky, jmenuje místopředsedou občana Slovenské
republiky nebo naopak.
(2) Soudce vojenských soudů jmenuje prezident České a
Slovenské Federativní Republiky na návrh ministra obrany České a
Slovenské Federativní Republiky.
(3) Soudce nejvyššího soudu republiky a ostatních soudů
republik jmenuje předsednictvo příslušné národní rady na návrh
vlády příslušné republiky.
(4) Soudci a přísedící mohou být odvoláni, popřípadě
zproštěni své funkce jen z důvodů a způsobem stanovenými zákonem.
Pro porušení svých povinností mohou být soudci odvoláni jen na
základě pravomocného rozhodnutí kárného soudu.
(5) Podmínky pro výkon funkce soudce a přísedícího, včetně
znění slibu, jehož složení je předpokladem výkonu funkce, stanoví
a volbu přísedících vojenských soudů upraví zákon Federálního
shromáždění. Zákon Federálního shromáždění upraví také důvody
odvolání a podmínky jiného zániku funkce soudce a funkce
přísedícího vojenských soudů. Volbu a odvolání a podmínky jiného
zániku funkce přísedících okresních a krajských soudů upraví
zákony národních rad.
Čl.102
(1) Soudci a přísedící jsou při výkonu své funkce nezávislí a
jsou vázáni jedině zákonem.
(2) Má-li soud za to, že jiný obecně závazný právní předpis
odporuje zákonu, řízení přeruší a podá návrh na zahájení řízení
před Ústavním soudem. Nález Ústavního soudu je pro něj i pro
ostatní obecné soudy závazný.
(3) Soudci a přísedící jsou povinni vykládat právní předpisy
podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, jsou povinni rozhodovat
nezávisle, nestranně a spravedlivě.
Čl.103
zrušen
Prokuratura
Čl.104
(1) Prokuratura vykonává v rozsahu stanoveném zákonem dozor
nad dodržováním zákonů a jiných právních předpisů; při jejich
porušení činí opatření stanovená zákonem.
(2) Prokuratura České a Slovenské Federativní Republiky
působí ve věcech obrany a v dalších věcech, které patří do
působnosti České a Slovenské Federativní Republiky; v ostatních
věcech působí Prokuratura České republiky a Prokuratura Slovenské
republiky.
(3) Organizaci Prokuratury České a Slovenské Federativní
Republiky, její úkoly, pravomoc a právní poměry prokurátorů a
vyšetřovatelů a právních čekatelů prokuratury upravuje zákon
Federálního shromáždění.
(4) Organizaci Prokuratury České republiky a Prokuratury
Slovenské republiky, jejich úkoly, pravomoc a právní poměry
prokurátorů a vyšetřovatelů a právních čekatelů prokuratury
upravují zákony národních rad.
Čl.105
Generálního prokurátora České a Slovenské Federativní
Republiky jmenuje a odvolává prezident České a Slovenské
Federativní Republiky. Generální prokurátor České a Slovenské
Federativní Republiky je odpovědný Federálnímu shromáždění, které
může prezidentu České a Slovenské Federativní Republiky navrhnout,
aby jej z funkce odvolal.
Čl.106
zrušen
Čl.106a
Zprávy o stavu socialistické zákonnosti
Federální shromáždění projednává zprávy generálního
prokurátora České a Slovenské Federativní Republiky o stavu
socialistické zákonnosti.
Hlava devátá
Ustanovení obecná a závěrečná
Čl.107
zrušen
Čl.108
zrušen
Čl.109
zrušen
Čl.110
zrušen
Čl.111
zrušen
Čl.112
(1) Ústava nabývá účinnosti dnem, kdy byla schválena Národním
shromážděním.
(2) Tímto dnem pozbývá platnosti dosavadní ústava i ostatní
ústavní zákony, které ji měnily a doplňovaly.
Novotný v. r.
Fierlinger v. r.
Široký v. r.