300/2017 Sb.
ZÁKON
ze dne 17. srpna 2017
o zásadách jednání a styku Poslanecké sněmovny a Senátu mezi sebou a navenek
a o změně zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších
předpisů, (stykový zákon)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ZÁSADY JEDNÁNÍ A STYKU POSLANECKÉ SNĚMOVNY A SENÁTU MEZI SEBOU A NAVENEK
§ 1
Úvodní ustanovení
Tento zákon upravuje některé zásady jednání a styku Poslanecké sněmovny (dále
jen "Sněmovna") a Senátu mezi sebou a navenek.
§ 2
Jednání o návrhu ústavního zákona nebo jiného zákona vyžadujícího souhlas
obou komor
(1) Jestliže Sněmovna vysloví souhlas s návrhem ústavního zákona nebo návrhem
jiného zákona vyžadujícího souhlas obou komor a Senát takový návrh schválí, je návrh
zákona přijat. Jestliže Senát takový návrh zákona nepřijme, jeho projednávání končí.
(2) Jestliže Senát přijme návrh ústavního zákona nebo návrh jiného zákona
vyžadujícího souhlas obou komor ve znění odlišném od znění schváleného Sněmovnou,
postoupí jej Sněmovně k opakovanému projednání. Přijme-li Sněmovna postoupený návrh
zákona ve znění odlišném od znění schváleného Senátem, postoupí jej opět Senátu.
Projednávání takového návrhu zákona končí přijetím návrhu zákona oběma komorami nebo
nepřijetím návrhu zákona jednou z komor. Není-li návrh ústavního zákona nebo návrh
jiného zákona vyžadujícího souhlas obou komor přijat do skončení zasedání Sněmovny,
jeho projednávání končí.
Součinnost komor při projednávání návrhů zákonů
§ 3
(1) Vysloví-li Sněmovna s návrhem zákona souhlas, může pověřit poslance,
aby v Senátu odůvodnil pozměňovací návrhy, které Sněmovna přijala.
(2) Zamítne-li Senát návrh zákona nebo vrátí-li jej Sněmovně s pozměňovacími
návrhy, může pověřit senátora, aby ve Sněmovně odůvodnil usnesení Senátu.
(3) Při odůvodňování usnesení komory, jejímiž jsou členy, na schůzi druhé
komory nebo jejího orgánu mají pověřený poslanec a pověřený senátor obdobné postavení
jako navrhovatel; nemohou však vzít předložený návrh zpět. Účastní-li se jednání
navrhovatel, udělí se slovo pověřenému poslanci nebo pověřenému senátorovi po navrhovateli.
§ 4
(1) Pro účely projednávání návrhu zákona Senátem se za návrh zákona, se
kterým Sněmovna vyslovila souhlas, považuje pouze návrh zákona postoupený Senátu
předsedou Sněmovny.
(2) V případě postoupení opraveného znění návrhu zákona předsedou Sněmovny
Senátu počíná běžet třicetidenní lhůta k projednání návrhu zákona Senátem podle čl.
46 odst. 1 Ústavy znovu; k běhu ústavní lhůty předchozích znění návrhu zákona se
nepřihlíží.
§ 5
Pro účely projednávání Senátem zamítnutého nebo s pozměňovacími návrhy
vráceného návrhu zákona Sněmovnou se za takový návrh zákona považuje pouze návrh
zákona postoupený Sněmovně předsedou Senátu.
§ 6
Zákonná opatření Senátu
(1) Předseda Senátu postoupí nově zvolené Sněmovně zákonné opatření Senátu
bez zbytečného odkladu tak, aby je mohla projednat na své první schůzi.
(2) Senát může pověřit svého člena, aby ve Sněmovně odůvodnil přijetí zákonného
opatření. Pověřený senátor má na schůzi Sněmovny obdobné postavení jako pověřený
senátor podle § 3 odst. 2 a 3.
(3) Po projednání zákonného opatření Senátu ve Sněmovně sdělí předseda
Sněmovny bez zbytečného odkladu předsedovi Senátu, zda Sněmovna na své první schůzi
zákonné opatření Senátu schválila.
§ 7
Stálé delegace Parlamentu v meziparlamentních organizacích a v jiných mezinárodních
institucích
(1) Parlament je zastoupen v meziparlamentních organizacích svými stálými
delegacemi (dále jen "stálá delegace").
(2) Členem stálé delegace za Sněmovnu může být jen poslanec. Členem stálé
delegace za Senát může být jen senátor.
(3) Členy stálých delegací, jejich vedoucí a zástupce vedoucích volí a
odvolává komora podle svého jednacího řádu. Volba se koná většinovým způsobem.
(4) Pokud se komory neshodnou na jiném postupu, připadnou po zaokrouhlení
na celá čísla dvě třetiny míst ve stálé delegaci Sněmovně a jedna třetina míst ve
stálé delegaci Senátu.
(5) Pro rozdělení míst vedoucích stálých delegací mezi komorami platí obdobně
odstavec 4. Při ustavování stálých delegací za Sněmovnu v novém volebním období Sněmovny
vylosuje předseda Sněmovny ty stálé delegace, jejichž vedoucí zvolí Sněmovna, a ty,
jejichž vedoucí zvolí Senát. Je-li vedoucím stálé delegace zvolen člen jedné komory,
volí se jeho zástupce z řad členů druhé komory.
(6) U zastoupení Parlamentu v jiných mezinárodních institucích postupují
komory obdobně podle odstavců 1 až 5.
§ 8
Pracovní skupina komor
(1) Komory mohou zřídit pro řešení určité otázky nebo souboru otázek shodnými
usneseními pracovní skupinu komor (dále jen "pracovní skupina"). Shodnými usneseními
stanoví rovněž počet členů pracovní skupiny, počet členů za každou z komor, pravidla
jejího jednání, úkoly a lhůtu pro předložení návrhu nebo stanoviska.
(2) Při volbě členů pracovní skupiny postupuje komora obdobně podle ustanovení
svého jednacího řádu o volbě komisí většinovým způsobem.
(3) Pracovní skupina volí svého vedoucího a jeho zástupce. Je-li vedoucím
zvolen člen jedné komory, volí se jeho zástupce z řad členů druhé komory.
(4) Jednání pracovní skupiny je neveřejné, pokud se pracovní skupina neusnese
jinak. Členové pracovní skupiny informují komoru, za niž byli zvoleni, o výsledcích
jednání pracovní skupiny.
§ 9
Parlament jako účastník v řízení o kontrole ústavnosti zákonů a mezinárodních
smluv
Je-li Parlament účastníkem řízení podle čl. 87 odst. 1 písm. a) nebo podle
čl. 87 odst. 2 Ústavy před Ústavním soudem, jednají jeho jménem jednotlivé komory.
Jde-li v řízení před Ústavním soudem o návrh na zahájení řízení o zrušení zákona
nebo jeho jednotlivých ustanovení, která byla přijata od 1. ledna 1993 do 8. prosince
19961), nebo jedná-li se o návrh na zahájení řízení o zrušení zákona o státním rozpočtu
nebo jeho jednotlivých ustanovení, jedná jménem Parlamentu Sněmovna.
§ 10
Vzájemné informování komor o výsledcích jednání
(1) Předsedové komor si bez zbytečného odkladu vzájemně zasílají usnesení
komor k návrhu vlády na rozhodnutí o vyhlášení stavu ohrožení státu nebo o vyhlášení
válečného stavu, na rozhodnutí o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní
organizace, jíž je Česká republika členem, na vyslovení souhlasu s pobytem ozbrojených
sil jiných států na území České republiky nebo s vysláním ozbrojených sil České republiky
mimo území České republiky či na vyslovení souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy.
(2) Předsedové komor si bez zbytečného odkladu zasílají usnesení komor,
jímž jedna z komor zrušila rozhodnutí vlády podle čl. 43 odst. 4 nebo 5 Ústavy, a
usnesení komor podle čl. 66 Ústavy, že prezident republiky nemůže svůj úřad ze závažných
důvodů vykonávat nebo že důvody bránící mu ve výkonu úřadu pominuly.
§ 11
Společná schůze komor
Pokud jednací řád Sněmovny poskytuje práva a ukládá povinnosti poslanci,
orgánu Sněmovny nebo poslaneckému klubu, mají na společné schůzi komor stejná práva
a povinnosti též senátor, orgán Senátu a senátorský klub2).
§ 12
Ochrana míst pro společné schůze komor
Jednají-li komory na společné schůzi mimo objekty, které tvoří sídlo Parlamentu3),
vztahují se po dobu jednání na taková místa, na jejich ochranu a chování v nich přiměřeně
pravidla stanovená pro objekty Sněmovny.
§ 13
Přechodná ustanovení
(1) Poslanci a senátoři zvolení podle dosavadních předpisů za členy stálých
delegací (§ 7), jakož i jejich vedoucí a jejich zástupci, se považují za zvolené
podle tohoto zákona.
(2) Ustanovení § 7 odst. 4 a 5 se použije poprvé při ustavování stálých
delegací za Sněmovnu po prvních volbách do Sněmovny konaných po nabytí účinnosti
tohoto zákona.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
§ 14
Zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění zákona
č. 47/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 78/2002 Sb., zákona č. 192/2002
Sb., zákona č. 282/2004 Sb., zákona č. 359/2004 Sb., zákona č. 482/2004 Sb., zákona
č. 167/2005 Sb., zákona č. 205/2006 Sb., zákona č. 573/2006 Sb., zákona č. 162/2009
Sb., zákona č. 402/2009 Sb., zákona č. 265/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona
č. 275/2012 Sb. a zákona č. 265/2014 Sb., se mění takto:
1. V § 97 se na konci textu odstavce 6 doplňují slova " ; jde-li o návrh
ústavního zákona nebo jiného zákona vyžadujícího souhlas obou komor, lze v rozpravě
pouze navrhnout pozměňovací návrhy k návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen
Senátu, popřípadě podat návrh na přerušení projednávání do doby, než se k věci vyjádří
garanční výbor".
2. V § 97 se doplňuje odstavec 7, který zní:
"(7) Neschválí-li Sněmovna návrh ústavního zákona nebo jiného zákona vyžadujícího
souhlas obou komor ve znění schváleném Senátem, hlasuje Sněmovna o pozměňovacích
návrzích. Poté se Sněmovna usnese, zda s návrhem zákona vyslovuje souhlas. Vysloví-li
Sněmovna s návrhem zákona souhlas, zašle se návrh zákona Senátu; ustanovení odstavce
1 se užije obdobně.".
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.
1) Rozhodnutí prezidenta republiky o svolání zasedání Senátu Parlamentu České
republiky č. 292/1996 Sb.
2) Například § 54 odst. 5 a 9 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké
sněmovny.
3) Zákon č. 59/1996 Sb., o sídle Parlamentu České republiky.