300/2004 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 10. března v plénu o návrhu
Krajského soudu v Ústí nad Labem, pobočka Liberec, na zrušení
části ustanovení § 106 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona
č. 83/1998 Sb., takto:
Slova "od 200 000 Kč" v § 106 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění
zákona č. 83/1998 Sb., se zrušují dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce
zákonů.
Odůvodnění
Ústavní soud obdržel dne 27. 5. 2003 návrh Krajského soudu
v Ústí nad Labem, pobočka Liberec návrh podle čl. 95 odst. 2
Ústavy České republiky (dále je "Ústava") na zrušení části
ustanovení § 106 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č.
83/1998 Sb., (dále jen "stavební zákon"), a to slov "od 200 000
Kč", pro rozpor s čl. 1 Ústavy, čl. 1 a 11 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 1 Dodatkového
protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod
(dále jen "Dodatkový protokol").
Krajský soud v návrhu rekapituluje řízení, které předcházelo
jeho návrhu. Ve stavebním řízení byla Fondu dětí a mládeže
"v likvidaci" uložena pokuta 200 000 Kč za nedokončení
neodkladných zabezpečovacích prací, spočívajících v oplocení
a částečné stabilizaci krovu a jejich "zavětrování", jakož i další
zabezpečovací práce označené jako porušení povinnosti vymezené
§ 106 odst. 2 písm. g) stavebního zákona. Fond dětí a mládeže ve
správním řízení a v žalobě proti správním rozhodnutím o uložení
pokuty namítal, že provedl práce v mezích svých možností, a že
zřícení části střechy vyvolalo mimořádně nepříznivé počasí.
Upozornil, že jako státní organizace v likvidaci nemá peníze na
nové investiční akce. Krajský soud má za to, že dolní hranice
pokuty 200 000 Kč neumožňuje přihlédnout k uvedeným poměrům
a zejména k tomu, že podle čl. I bodu 4 zákona č. 364/2000 Sb.,
o zrušení Fondu dětí a mládeže a o změně některých zákonů,
likvidátor jednající jménem tohoto fondu může nové závazky převzít
jen v přímé souvislosti s "ukončením nevyřízených závazků".
Krajský soud se domnívá, že slova "od 200 000 Kč" v 106 odst. 2
stavebního zákona, stanovující nejnižší pokutu pro vymezené
delikty v oblasti staveb, jsou neslučitelná s uvedenými články
Ústavy, Listiny a Dodatkového protokolu. Argumentaci nachází
v závěrech nálezu Ústavního soudu ze dne 13. 8. 2002 vyhlášeného
pod č. 405/2002 Sb. Soud upozorňuje na nerovnost mezi zněním odst.
2 a 3 § 106 stavebního zákona. V přílohách soud předkládá žalobu
a jí napadená rozhodnutí orgánů stavební správy.
Ústavní soud vyzval dne 4.6.2003 k vyjádření Poslaneckou
sněmovnu a Senát Parlamentu České republiky a požádal krajský soud
o zapůjčení spisu.
Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření rekapituluje návrh
soudu včetně odkazu na dosavadní judikaturu Ústavního soudu
a průběh legislativního procesu. Nynější znění § 106 odst. 2
stavebního zákona bylo novelizováno zákonem č. 83/1998 Sb.,
předkladatelem návrhu byla vláda ČR. Podle důvodové zprávy vedla
k úpravě §105 a 106 potřeba zásadně změnit výše pokut za stavební
delikty zjištěná v připomínkovém řízení a stanovit rozmezí sazeb
za přestupky i správní delikty. Zpřísnění postihů bylo podporováno
některými městy, která mají největší zkušenosti se stavební
nekázní. Návrh zákona byl schválen předepsanou většinou poslanců
dne 13.2.1998, Senát jej schválil dne 18.3.1998, prezident
republiky podepsal dne 6.4.1998 a zákon byl řádně vyhlášen.
Zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je
v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem i mezinárodními smlouvami.
Je na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost napadeného
ustanovení.
Senát ve vyjádření k návrhu rovněž uvádí, že jedním z důvodů
rozsáhlé novely stavebního zákona, účinné od 1.7.1998, byla snaha
o zpřísnění sankcí za porušování jím určených povinností za účelem
upevnění kázně při provádění a užívání staveb. Přijetím novely byl
v zájmu dosažení tohoto cíle sice výrazně zúžen rozsah správního
uvážení příslušného správního orgánu, avšak nebyl odstraněn zcela.
Správní orgán má nadále zvažovat okolnosti případu a vzít je na
zřetel při stanovení pokuty. Senát připomíná, že uvedený záměr
navrhovatele akceptoval a dne 18.3.1998 schválil návrh zákona
v podobě přijaté Poslaneckou sněmovnou. Při projednávání návrhu
neshledal, jak již konstatoval ve svém vyjádření k návrhu vedenému
pod sp. zn. Pl. ÚS 3/02, ústavní důvody pro nesouhlas. Je na
Ústavním soudu, aby s přihlédnutím k nálezu publikovaném pod č.
405/2002 Sb., který se týkal dolní hranice pokut podle § 106 odst.
3 stavebního zákona, napadené ustanovení posoudil. Senát v příloze
zaslal část těsnopisecké zprávy o projednávání této novely.
Způsob přijetí zákona č. 83/1998 Sb., kterým byly nově
stanoveny pokuty za delikty v oblasti stavební správy, byl již
předmětem zkoumání Ústavního soudu při projednávání věci sp. zn.
Pl. ÚS 3/02. Výsledky opravňují k posouzení návrhu ve věci samé,
neboť Ústavní soud konstatoval, že zákon byl přijat a vydán
ústavně předepsaným způsobem, v mezích Ústavou stanovené
kompetence, při dodržení kvor stanovených v čl. 39 odst. 1 a 2
Ústavy.
Východiskem pro nález Ústavního soudu jsou, nechce-li se
zásadně odchýlit od své dřívější judikatury, závěry vyjádřené
v již citovaném nálezu ze dne 13.8.2002 ve věci sp. zn. Pl. ÚS
3/02 (č. 405/2002 Sb.) o návrhu Krajského soudu v Hradci Králové
na zrušení slov "od 500 000 Kč" v § 106 odst. 3 stavebního zákona.
V citovaném nálezu Ústavní soud konstatoval, že zakotvení
minimální výše pokuty do zákona v zásadě sleduje legitimní cíl,
neboť daleko zřetelnějším způsobem, než by tomu bylo pouze při
stanovení horní sazby, umožňuje odlišit závažnost či nebezpečnost
těch kterých typů protiprávních jednání. Vedlejším dopadem tohoto
kroku je, že se omezuje prostor pro správní uvážení příslušných
státních orgánů, což má své pozitivní důsledky např. v tom, že do
určité míry sjednocuje výši ukládaných trestů, případně omezuje
prostor pro svévolné či korupcí ovlivněné jednání správních
orgánů. Může se tak jevit jako určitý prostředek ochrany před
eventuální diskriminací, na druhé straně však větší či menší měrou
paušalizuje závažnost protiprávního jednání, což vede k omezení
možnosti správního orgánu přihlédnout ke konkrétním okolnostem
případu, osobě delikventa a k jeho poměrům.
Ústavní soud dospěl k závěru, že pokuta může za určitých
okolností představovat zásah zejména do základního práva podle čl.
11 odst. 1 Listiny. Pokutu lze považovat za zásah s ústavněprávní
dimenzí, a to v případě, pokud zasahuje do majetkových poměrů
jedince se značnou intenzitou. Ústavní soud proto posuzoval účel
zásahu ve vztahu k použitým prostředkům, přičemž měřítkem pro toto
posouzení byla zásada proporcionality. Stupňování represe
představované zvýšením horní hranice sankce může naplnit zamýšlený
cíl a vzhledem k dostatečnému prostoru pro zohlednění okolností
konkrétního případu umožňuje dostát i podmínce přiměřenosti
zásahu. Stanovování a zvyšování dolní hranice sankce
minimalizující tento prostor neumožňuje přirozeně vždy uplatnit
zásah přiměřený, poněvadž může mít ve vztahu k subjektům, jimž je
sankce v podobě pokuty ukládána, někdy i charakter likvidační. Ze
shora uvedených důvodů Ústavní soud část ustanovení § 106 odst.
3 stavebního zákona nálezem ve věci sp. zn. Pl. ÚS 3/02 zrušil.
Ústavní soud v citovaném nálezu respektoval vázanost petitem
a nemohl tak zrušit nyní napadenou část ustanovení § 106 odst. 2.
Poukázal však na možné narušení systémové vazby a nastolení
nerovnosti s ustanovením § 106 odst. 2 stavebního zákona, v jehož
případě spodní hranice pokuty zůstala zachována. Nepřímo také
vyjádřil očekávání, že zákonodárce posoudí i jeho ústavnost.
Hodnocení návrhu podaného Krajským soudem v Ústí na Labem,
pobočka Liberec, nemůže být tedy ve své podstatě odlišné. Nejnižší
zákonem stanovené pokuty za zákonodárcem vymezená "středně"
závažná porušení stavebních předpisů podle § 106 odst. 2
stavebního zákona, mohou představovat v takových případech, který
řeší krajský soud, stejný neústavní zásah, jenž byl už Ústavním
soudem shledán. Rozdíl mezi nejnižší sazbou pokuty ve výši
500 000 Kč v již vyřešeném případě a 200 000 Kč v případě právě
řešeném se nejeví podstatný. Pokuta minimálně 200 000 Kč za
delikty vymezené v § 106 odst. 2 stavebního zákona může být
v mnoha individuálních případech stejně likvidační jako pokuta
500 000 Kč za delikty zákonodárcem hodnocené jako "závažnější",
vymezené v § 106 odst. 3 stavebního zákona. Další existence nyní
napadeného ustanovení by nadto potvrzovala nerovnováhu mezi
postihy za jinak závažné delikty proti stavebnímu právu předvídané
stavebním zákonem ve znění po zásahu Ústavního soudu v roce 2002.
Nad rámec předchozí argumentace Ústavní soud podotýká, že
neposuzoval okolnosti individualizace správního trestání, k němuž
v předchozím správním řízení došlo, neboť řízení o návrhu na
zrušení části zákona ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy je
prostředkem abstraktní kontroly norem. Závěr, k němuž Ústavní soud
dospěl, nepředjímá výsledek konkrétního přezkumu a řízení
o deliktním jednání Fondu dětí a mládeže "v likvidaci", které
v současné době probíhá před Krajským soudem v Ústí nad Labem,
pobočka Liberec. Ústavní soud se rovněž jen okrajově může vyjádřit
k poukazu na omezení správce fondu podle právní úpravy dané
zvláštním zákonem (obdobné je to ovšem např. u správců konkursních
podstat). Zákaz vstupovat do nových závazků nemůže bránit plnění
povinností v důležitém veřejném zájmu. Povinnosti vyplývající
z předpisů zajišťujících důležité veřejné zájmy (zde stavební
zákon) musí mít přednost před úpravou určující nakládání
s majetkem, eventuálně tato úprava musí být vykládána takovým
způsobem, aby splnění uvedených povinností připouštěla.
Argumentace spočívající v přijetí názoru, že právnická osoba
v likvidaci má menší míru odpovědnosti za stav a správu věci,
jichž je vlastníkem, by mohla závislostí na momentálních
majetkových a organizačních poměrech založit faktickou nerovnost
mezi obsahem vlastnického práva jednotlivých vlastníků.
Vzhledem k uvedeným argumentům, z velké části v judikatuře
Ústavního soudu již artikulovaným, má Ústavní soud za to, že
napadené ustanovení, resp. jeho část, je neslučitelné s principy
právního státu, Listiny a čl. 1 Ústavy a představuje rozpor s čl.
1 a čl. 11 odst. 1 Listiny a čl. 1 Dodatkového protokolu. Proto
Ústavnímu soudu nezbylo, než je podle § 70 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
zrušit.
Předseda Ústavního soudu
JUDr. Rychetský v.r.