157/2009 Sb.
ZÁKON
ze dne 7. května 2009
o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů
Změna: 168/2013 Sb.
Změna: 168/2013 Sb. (část)
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 225/2017 Sb.
Změna: 541/2020 Sb., 609/2020 Sb.
Změna: 284/2021 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
NAKLÁDÁNÍ S TĚŽEBNÍM ODPADEM
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství1)
a upravuje
a) pravidla pro nakládání s těžebními odpady,
b) pravidla pro předcházení nepříznivým vlivům na životní prostředí,
způsobeným nakládáním s těžebním odpadem, a z toho plynoucím rizikům ohrožení životů
a lidského zdraví,
c) pravidla pro omezení vlivů na vodu, ovzduší, půdu, rostliny, živočichy
a krajinu, vyvolaných nakládáním s těžebními odpady,
d) působnost orgánů veřejné správy v oblasti nakládání s těžebními odpady.
(2) Tento zákon se nevztahuje na
a) těžební odpady vznikající při ložiskovém průzkumu, těžbě a úpravě
nerostů v moři,
b) vtlačování vody obsahující látky, které vznikají při činnostech spojených
s ložiskovým průzkumem a těžbou ropných látek nebo s těžbou nerostů nebo rašeliny,
na vtlačování vody pro technické účely do horninových struktur, ze kterých byly vytěženy
ropné nebo jiné látky, nebo do horninových struktur, které jsou s ohledem na přírodní
poměry trvale nevhodné pro jiné účely, jakož i na zpětné vtlačování podzemní vody
čerpané z dolů a lomů nebo čerpané v souvislosti s výstavbou nebo údržbou stavebních
děl,
c) odpad vznikající v souvislosti s ložiskovým průzkumem, těžbou, úpravou
nebo skladováním nerostů nebo v souvislosti s těžbou, úpravou nebo skladováním rašeliny,
který však nevzniká přímo při těchto činnostech,
d) hmoty získané při těžbě a úpravě nerostů podle zvláštního zákona,
při vyhledávání nebo skladování nerostů nebo při těžbě, úpravě nebo skladování rašeliny,
které jsou podle plánu otvírky, přípravy a dobývání nebo plánu využití ložiska určeny
pro sanační a rekultivační práce nebo jsou jejich součástí anebo jsou určeny pro
zajištění nebo likvidaci důlních děl.
§ 2
Vymezení pojmů
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí těžebním odpadem jakýkoliv odpad,
kterého se provozovatel zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se ho zbavit, včetně
těžebních odpadů vzniklých při těžbě, úpravě a zpracování radioaktivních nerostů,
které nelze považovat za radioaktivní odpady4), a které vznikají
a) při ložiskovém průzkumu, těžbě, úpravě nebo při skladování nerostů
a které podle zákona o odpadech5) náleží mezi odpady z těžby nebo úpravy nerostů,
nebo
b) při těžbě, úpravě nebo skladování rašeliny.
V případě pochybností, zda se jedná o těžební odpad podle tohoto zákona,
rozhodne Český báňský úřad po projednání s dotčeným ústředním orgánem státní správy
na návrh původce odpadu nebo z vlastního podnětu.
(2) Dále se pro účely tohoto zákona rozumí
a) provozovatelem právnická nebo podnikající fyzická osoba, která je
odpovědná za nakládání s těžebním odpadem, včetně jeho dopravy a dočasného skladování,
za provoz úložného místa a za jeho stav po ukončení provozu; provozovatelem je i
právnická nebo podnikající fyzická osoba, která má těžební odpady v držení,
b) hlušinou odpadní látky zbylé po úpravě nerostů nebo rašeliny,
c) úložným místem plocha vyhrazená pro ukládání těžebního odpadu v pevném
nebo kapalném stavu nebo ve formě roztoku či suspenze, včetně odkališť, přičemž součástí
této plochy je zpravidla stavba hráze nebo jiná dílčí stavba sloužící k držení, zachycení,
spoutání nebo k jiné podpůrné úloze pro úložné místo, s výjimkou vytěžených prostor,
které jsou těžebním odpadem po vytěžení znovu vyplňovány v rámci sanace a rekultivace
a při provádění stavebních prací,
d) opuštěným úložným místem úložné místo, jehož původní provozovatel
nebo právní nástupce neexistuje nebo není znám,
e) provozem úložného místa veškeré činnosti při nakládání s těžebním
odpadem na úložném místě v rozsahu schváleného plánu podle § 5.
§ 3
Obecné požadavky
(1) Při nakládání s těžebním odpadem nesmí být ohroženy životy osob a lidské
zdraví a nesmí být používány procesy a metody, které by mohly poškozovat životní
prostředí6), zejména pokud jde o jakost vody, ovzduší nebo půdy, a nesmí docházet
k obtěžování hlukem nebo zápachem nad rozsah stanovený jinými právními předpisy7)
ani k nepříznivému vlivu na krajinu, rostliny, živočichy nebo na zvláště chráněná
území, památkové rezervace a zóny, případně jiná chráněná území nebo ochranná pásma
stanovená podle jiných právních předpisů8).
(2) Provozovatel je povinen přijmout opatření vedoucí k předcházení nepříznivým
účinkům na lidské zdraví a životní prostředí způsobeným nakládáním s těžebním odpadem
nebo k nejvyššímu možnému omezení takových vlivů během provozu úložného místa i po
ukončení jeho provozu, včetně prevence závažných nehod způsobených provozem tohoto
místa a omezení negativních důsledků případné závažné nehody na lidské zdraví a životní
prostředí.
(3) Ekonomicky proveditelná opatření podle odstavce 2 se zakládají mimo jiné
na nejlepších dostupných technikách9), aniž by bylo stanoveno, kterou techniku či
technologii, s přihlédnutím k technickým vlastnostem úložného místa, k jeho zeměpisné
poloze a místním podmínkám životního prostředí je nutno použít.
(4) Je zakázáno ukládat těžební odpad na jiné místo, než které je určené
plánem pro nakládání s těžebním odpadem (dále jen „plán“).
(5) Provozovatel je povinen vést provozní dokumentaci a záznamy o všech činnostech
souvisejících s nakládáním s těžebním odpadem včetně záznamů o uložení těžebních
odpadů podle § 6 odst. 2.
(6) Prostor úložného místa je provozovatel povinen ohradit nebo jinak zabezpečit
proti vstupu nepovolaných osob. Tato povinnost končí současně s ukončením sanačních
a rekultivačních prací.
(7) Vstupovat do prostoru ohrazených nebo jinak zabezpečených úložných míst,
poškozovat zařízení úložných míst a ukládat do nich jiný odpad nebo jiné předměty,
než ty, které jsou uvedeny v plánu, je zakázáno.
§ 4
Rozdělení úložných míst a jejich zařazování
(1) Úložná místa se z hlediska možných vlivů na životy, lidské zdraví a životní
prostředí zařazují do kategorií I nebo II. O zařazení úložného místa do kategorie
a o změně kategorie rozhodne na základě žádosti provozovatele obvodní báňský úřad.
Účastníky řízení o zařazení úložného místa do kategorie a změny zařazení do kategorie
jsou žadatel a obec, v jejímž územním obvodu má být úložné místo zřízeno.
(2) Úložné místo se zařadí do kategorie I v případě, že z provedeného hodnocení
rizik, a u odkališť z posudku osoby pověřené podle jiného právního předpisu11) plyne,
že by selhání techniky nebo chybná manipulace mohly zapříčinit závažnou nehodu, přitom
se bere v úvahu zejména současná a budoucí velikost a umístění úložného místa a jeho
dopadu na životní prostředí. Úložné místo se zařadí do kategorie I také na základě
posouzení množství ukládaného nebezpečného těžebního odpadu12) nebo objemu nebezpečných
chemických látek a přípravků13) obsažených v ukládaném těžebním odpadu s ohledem
na limit stanovený prováděcím právním předpisem podle odstavce 6.
(3) Úložná místa, která nesplňují podmínky pro zařazení do kategorie I, nebo
úložná místa, určená jen pro těžební odpad vznikající z těžby, úpravy a skladování
rašeliny, se zařazují vždy do kategorie II.
(4) V žádosti o zařazení úložného místa do kategorie musí provozovatel
uvést
a) charakter a množství těžebního odpadu, který se bude v úložném místě
ukládat, v rozsahu nutném k posouzení dlouhodobé stability úložného místa a předcházení
závažným nehodám, který zahrnuje popis očekávaných fyzikálních a chemických vlastností
těžebního odpadu, s ohledem na jeho stabilitu za různých atmosférických podmínek,
s ohledem na typ těženého nerostu a vlastnosti skrývky nebo hlušiny, které budou
v průběhu těžby přemisťovány,
b) zařazení těžebního odpadu podle Katalogu odpadů12) a podle kategorií
se zvláštním zřetelem k jeho nebezpečným vlastnostem podle jiného právního předpisu14),
c) popis chemických látek, které se mají používat při úpravě nerostů,
a jejich stabilita,
d) popis způsobu ukládání,
e) systém dopravy těžebních odpadů na úložné místo.
(5) Pokud dojde u ukládaného těžebního odpadu ke změnám jeho složení, které
mohou vést ke změně kategorie úložného místa, je provozovatel povinen požádat obvodní
báňský úřad o změnu zařazení úložného místa.
(6) Způsob hodnocení očekávaných fyzikálních a chemických vlastností těžebního
odpadu, který se bude ukládat, s ohledem na jeho stabilitu za různých atmosférických
podmínek, na typ těženého nerostu a vlastnosti skrývky nebo hlušiny, které budou
v průběhu těžby přemisťovány, limity pro zařazování úložných míst do kategorií a
kritéria pro charakteristiku inertního těžebního odpadu stanoví vyhláškou Český báňský
úřad v dohodě s Ministerstvem životního prostředí.
§ 5
Plán
(1) Provozovatel je povinen s ohledem na udržitelný rozvoj vypracovat plán
za účelem minimalizace vzniku těžebního odpadu, jeho zpracování, využití a odstraňování
a požádat o schválení plánu obvodní báňský úřad, nebo Ministerstvo zemědělství v
případě těžebního odpadu vznikajícího při těžbě, úpravě nebo skladování rašeliny.
Plán může být nahrazen plánem podle jiných právních předpisů15), pokud odpovídá požadavkům
tohoto zákona.
(2) Plán musí obsahovat podmínky pro
a) předcházení vzniku těžebního odpadu a jeho škodlivosti nebo jeho
omezování, zvláště zohledněním
1. vlivu metody používané pro těžbu a úpravu nerostů
a rašeliny na vznik těžebních odpadů a způsob nakládání s těžebními odpady již během
projektování těžby a úpravy nerostů a rašeliny,
2. změn, ke kterým může u těžebního
odpadu dojít v důsledku zvětšení jeho aktivního povrchu vystaveného působení podmínek
na povrchu,
3. možnosti vyplňování vytěžených prostor těžebním odpadem po ukončení
těžby nerostů a rašeliny, pokud je to technicky a ekonomicky proveditelné a šetrné
k životnímu prostředí, v souladu se zákonem,
4. možnosti zpětného navezení kulturní
vrstvy půdy, která je vegetačním prostředím rostlinstva, po ukončení provozu úložného
místa, nebo pokud to není prakticky možné, jejího nového využití na jiném místě16),
5.
omezení používání nebezpečných látek a přípravků při úpravě nerostů a rašeliny,
b) zajištění bezpečného ukládání těžebního odpadu tím, že se již ve
fázi projektování zohlední způsob nakládání s takovým odpadem během provozu úložného
místa a zajištění bezpečného stavu po ukončení provozu, a to výběrem projektu, který
1. klade minimální nebo pokud možno žádné požadavky na monitorování, kontrolu a řízení
uzavřeného úložného místa,
2. zabrání jeho nepříznivým dlouhodobým účinkům na okolí
úložného místa, zejména těm, ke kterým dochází přenosem znečišťujících látek z úložného
místa vzduchem nebo vodou nebo alespoň tyto účinky minimalizuje, a
3. zajistí dlouhodobou
geotechnickou stabilitu úložného místa,
c) podporu využití těžebního odpadu, pokud je to šetrné k životnímu prostředí
a v souladu s tímto zákonem,
d) umístění úložného místa včetně alternativních umístění,
e) sanaci a rekultivaci území dotčeného provozem úložného místa a
f) ukládaní těžebního odpadu z hlediska jeho druhu a vlastností.
(3) Účastníky řízení o schvalování plánu jsou provozovatel a obec, na jejímž
území má být úložné místo zřízeno.
(4) Provozovatel musí plán přezkoumat každých 5 let. Změny plánu provede
bez zbytečného odkladu vždy, jestliže dojde u ukládaného těžebního odpadu ke změnám
v jeho složení, které by vedly ke změně zařazení těžebního odpadu nebo kategorie
úložného místa, nebo k takovým změnám v provozu úložného místa, které by mohly mít
významný nepříznivý vliv na lidské zdraví nebo na životní prostředí. O provedených
změnách plánu musí provozovatel informovat orgán, který plán schválil, a orgány,
které se k plánu vyjadřovaly.
(5) Náležitosti obsahu plánu, druhy příloh žádosti o schválení plánu a požadavky
na obsah těchto příloh stanoví Český báňský úřad v dohodě s Ministerstvem životního
prostředí vyhláškou.
§ 6
Zásady pro zřízení úložného místa
(1) Pro uložení těžebních odpadů musí provozovatel zřídit úložné místo, není-li
dále stanoveno jinak; tím nejsou dotčena ustanovení jiných právních předpisů17).
Schválený plán musí být součástí žádosti o povolení záměru podle stavebního zákona.
(2) Záměr zřízení úložného místa, jakož i s ním související stavby, povoluje
stavební úřad na základě vyjádření obvodního báňského úřadu.
(3) Za úložné místo se nepovažuje uložení
a) těžebních odpadů klasifikovaných jako nebezpečné, které vznikly neočekávaně,
mají-li být uloženy v daném místě po dobu kratší než 6 měsíců,
b) těžebních odpadů, které nejsou klasifikované jako nebezpečné, mají-li
být uloženy v daném místě na dobu kratší než 12 měsíců,
c) neznečištěných zemin, těžebních odpadů, které nejsou klasifikované
jako nebezpečné a vznikají při ložiskovém průzkumu nerostů, odpadů vznikajících při
těžbě, úpravě a skladování rašeliny a inertního těžebního odpadu, mají-li být v daném
místě uloženy na dobu kratší než 3 roky.
Doba podle písmen a) až c) počíná běžet ode dne prvního uložení těžebního
odpadu v daném místě.
(4) Provozovatel je povinen
a) úložné místo umístit s ohledem na chráněné oblasti a geologické,
hydrologické, hydrogeologické, seismické a geotechnické faktory a navrhnout jej tak,
aby
1. splňovalo všechny nezbytné podmínky pro předcházení znečištění půdy, ovzduší
a podzemních nebo povrchových vod stanovené jinými právními předpisy18),
2. byl zajištěn
účinný sběr znečištěné vody a průsaků, pokud je vyžadován v povolení podle § 8, a
3.
byla omezena eroze způsobovaná větrem a vodou v nejvyšší technicky možné a ekonomicky
únosné míře,
b) úložné místo provést a udržovat tak, aby byla zajištěna jeho geotechnická
stabilita, aby se předcházelo znečištění půdy, ovzduší a povrchových nebo podzemních
vod a aby bylo co možná nejvíce minimalizováno poškození krajiny,
c) vypracovat postup pro pravidelné monitorování a kontrolu úložného
místa v průběhu jeho provozu a po určenou dobu po jeho ukončení,
d) podle postupu uvedeného v písmenu c) monitorovat a kontrolovat úložné
místo.
(5) V případě, že výsledky kontrol podle odstavce 4 písm. d) prokáží nestabilitu
úložného místa nebo znečištění vody nebo půdy, musí provozovatel přijmout nezbytná
opatření k odstranění těchto nedostatků a musí informovat orgán, který provoz úložného
místa povolil.
(6) Záznamy o monitorování a kontrolách podle odstavce 4 písm. d) musí provozovatel
vést společně s podklady k povolení po dobu provozu úložného místa a uchovávat v
souladu s § 11 odst. 2.
(7) Provozovatel je povinen oznámit příslušnému stavebnímu a obvodnímu báňskému
úřadu bez zbytečného odkladu, nejpozději do 48 hodin, každou událost, která by mohla
ovlivnit stabilitu úložného místa, a každý jeho nepříznivý vliv na životní prostředí
zjištěný při kontrole nebo monitorování. Provozovatel v případě potřeby postupuje
podle havarijního plánu a bez zbytečného odkladu musí vznik takové události oznámit
orgánům podle věty první a dalším orgánům uvedeným v havarijním plánu.
(8) Pokud dojde při nakládání s těžebním odpadem k závažné nehodě, je provozovatel
povinen tuto skutečnost ohlásit také odborové organizaci, radě zaměstnanců nebo zástupci
pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Nepůsobí-li u provozovatele žádný
ze zástupců zaměstnanců uvedených ve větě první, musí být zaměstnanci informováni
přímo.
§ 7
(1) Provozovatel nese náklady na zajištění opatření, která byla nebo mají
být přijata na základě tohoto zákona.
(2) Obvodní báňský úřad může uložit provozovateli opatření k nápravě nedostatků
vyplývajících z oznámení provozovatele nebo zjištěných vlastní činností úřadu.
(3) Provozovatel musí ustanovit z osob splňujících odbornou kvalifikaci podle
právního předpisu19) upravujícího odbornou způsobilost při hornické činnosti nebo
činnosti prováděné hornickým způsobem pro úložné místo odpovědnou osobu, která odpovídá
za jeho bezpečné a odborné řízení a provoz.
(4) Dojde-li ke změně provozovatele, je dosavadní provozovatel povinen písemně
předat záznamy o provozu úložného místa novému provozovateli a převést novému provozovateli
vytvořenou rezervu finančních prostředků. V případech, kdy není nový provozovatel,
předá likvidátor dokumentaci podle § 6 odst. 5 Ministerstvu životního prostředí.
Vytvořenou rezervu finančních prostředků (§ 13) převede likvidátor na zvláštní účet
Českého báňského úřadu; z tohoto účtu mohou být hrazeny jen činnosti, pro které byla
rezerva finančních prostředků vytvářena. Pokud je tato rezerva nedostačující, uhradí
zbývající náklady stát.
§ 8
Povolení provozu úložného místa
(1) Úložné místo lze provozovat pouze na základě povolení. Provoz úložného
místa a jeho změny povoluje obvodní báňský úřad v souladu povolením záměru stavebním
úřadem.
(2) Kromě obecných náležitostí podání podle správního řádu k žádosti
o povolení provozu úložného místa musí provozovatel připojit
a) schválený plán (§ 5),
b) souhlasné vyjádření stavebního úřadu s povolením provozu úložného
místa,
c) návrh na vytvoření rezervy finančních prostředků (§ 13),
d) stanovisko a dokumentace k posouzení vlivů provedení záměru na životní
prostředí vydané podle jiného právního předpisu20), pokud je tímto předpisem požadováno,
e) manipulační řád23) odkaliště, pokud jeho zpracování bylo uloženo vodoprávním
úřadem24),
f) vyhodnocení možnosti tvorby průsaků, včetně obsahu znečišťujících
látek ve výluzích a jejich pH, a to během provozu i po ukončení provozu úložného
místa, a určení vodní bilance,
g) havarijní plán určující opatření, která je nutno provést ke zdolání
závažné nehody,
h) v případě úložných míst kategorie I podklady pro havarijní plán kraje,
i) souhlas vodoprávního úřadu vydaný podle jiného právního předpisu25).
(3) Řízení o povolení provozu úložného místa nebo jeho změny se zahajuje
na návrh provozovatele. Účastníky řízení o povolení provozu úložného místa jsou provozovatel,
obec, v jejímž územním obvodu má být úložné místo zřízeno, a osoby, jejichž práva
a právem chráněné zájmy nebo povinnosti mohou být povolením dotčeny.
(4) V povolení stanoví obvodní báňský úřad kromě údajů uvedených v žádosti
podle odstavce 2 písm. a) a c) podmínky pro ukládání těžebního odpadu, způsob řešení
tvorby rezervy finančních prostředků, způsob kontrol a sledování úložného místa a
opatření pro ukončení provozu úložného místa a pro jeho sanaci a rekultivaci.
(5) Provozovatel je povinen bez zbytečného odkladu požádat o změnu vydaného
povolení provozu úložného místa,
a) pokud došlo ke změnám ve složení ukládaného těžebního odpadu nebo
provozu úložného místa, které by mohly mít nepříznivý vliv na lidské zdraví nebo
životní prostředí, nebo
b) pokud na základě výsledků monitorování zjistil změny, které mohou
významně ovlivnit bezpečnost provozu úložného místa.
(6) Informace obsažené v povolení podle odstavce 4 poskytne Český báňský
úřad orgánům státní statistické služby a příslušným statistickým orgánům Evropské
unie, pokud jsou požadovány pro statistické účely. Informace mající povahu obchodního
tajemství, zejména informace týkající se obchodních vztahů, nákladové složky a objemu
hospodářsky využitelných zásob nerostů, se nezveřejňují.
§ 9
(1) Obvodní báňský úřad zahájí z moci úřední řízení o změně vydaného povolení
provozu úložného místa, pokud provozovatel nesplnil některou z povinností uložených
v § 8 odst. 5.
(2) Obvodní báňský úřad zahájí na návrh provozovatele řízení o změně vydaného
povolení provozu úložného místa v případě, že provozovatel navrhuje použití účinnější
dostupné techniky využitelné při provozu úložného místa.
(3) Obvodní báňský úřad provoz úložného místa nebo jeho změnu nepovolí, pokud
provozovatel nesplňuje požadavky stanovené zákonem nebo je-li nakládání s těžebním
odpadem v rozporu s Plánem odpadového hospodářství kraje26).
(4) Řízení o povolení provozu nebo změny úložného místa lze spojit s řízením
o povolení hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem27).
(5) Obvodní báňský úřad informuje též prostřednictvím portálu veřejné
správy veřejnost, a to již v rámci povolovacího řízení, o
a) žádosti o povolení provozu úložného místa,
b) podkladech pro vydávané rozhodnutí,
c) skutečnosti, že rozhodnutí o povolení podléhá konzultaci mezi členskými
státy,
d) údajích o orgánech, od kterých je možno získat informace a kterým
je možno předkládat připomínky nebo otázky, a o lhůtách pro doručování připomínek
a otázek,
e) údajích týkajících se návrhu na změnu povolení provozu úložného místa
nebo podmínek povolení,
f) opatřeních, která umožní účast osob podle § 8 odst. 3,
g) návrhu rozhodnutí o povolení provozu úložného místa a o změnách v
povolení provozu úložného místa.
§ 10
Ukončení provozu
(1) Provoz úložného místa lze řádně ukončit po dokončení sanačních a rekultivačních
prací, a to jen na základě povolení vydaného obvodním báňským úřadem na žádost provozovatele.
Součástí žádosti musí být zpráva o celkovém vyhodnocení úložného místa včetně způsobu
jeho zajištění a splnění opatření pro ukončení provozu úložného místa a sanaci a
rekultivaci. Součástí žádosti musí být také stanoviska dotčených orgánů veřejné správy
podle jiných právních předpisů28), pokud byla vydána.
(2) Na základě žádosti provozovatele o povolení ukončení provozu úložného
místa obvodní báňský úřad provede kontrolu na místě.
(3) Účastníky řízení jsou provozovatel a obec, v jejímž územním obvodu se
úložné místo nachází. V povolení stanoví obvodní báňský úřad podmínky pro údržbu,
monitorování, kontrolu a nápravná opatření pro dobu určenou pro monitorování po ukončení
provozu úložného místa, a to s přihlédnutím ke kategorii úložného místa. V povolení
dále obvodní báňský úřad uvede, že je provozovatel zproštěn povinností podle § 13.
Vydáním povolení k ukončení provozu nejsou dotčeny povinnosti provozovatele vyplývající
z podmínek povolení provozu úložného místa nebo z jiných právních předpisů.
(4) Provozovatel je v období po ukončení provozu úložného místa odpovědný
za údržbu, monitorování, kontrolu a plnění nápravných opatření po dobu, kterou obvodní
báňský úřad považuje za nutnou s přihlédnutím k povaze a trvání nebezpečí a kterou
stanoví v povolení podle odstavce 3.
(5) Provozovatel po ukončení provozu úložného místa je povinen kontrolovat
jeho geotechnickou a chemickou stabilitu a minimalizovat negativní vliv na životní
prostředí, zejména s ohledem na podzemní a povrchové vody, a to tím, že zajistí,
aby
a) úložné místo bylo udržováno a monitorováno pomocí kontrolních a měřicích
přístrojů umístěných na úložném místě podle rozhodnutí o ukončení provozu a přístrojů,
které je provozovatel povinen mít připraveny k použití,
b) přepadové kanály a výpusti, jsou-li součástí zajištění stability úložného
místa, byly udržovány čisté a volné.
(6) Provozovatel po ukončení provozu úložného místa je povinen bez zbytečného
odkladu oznámit příslušnému orgánu jakoukoli skutečnost zjištěnou při kontrole nebo
monitorování, která by mohla ovlivnit stabilitu úložného místa, a jeho jakýkoli významný
nepříznivý vliv na životní prostředí. V případě potřeby postupuje podle havarijního
plánu. Příslušný orgán může provozovateli uložit nápravná opatření. Náklady těchto
opatření hradí provozovatel.
(7) Pro úložná místa, na kterých bylo ukončeno ukládání těžebního odpadu
a ze kterých bude uložený materiál odebírán, ustanovení odstavců 1 až 6 se nepoužije;
pro tyto činnosti musí být vypracován plán podle § 5.
§ 11
(1) Provozovatel je povinen předložit nejméně jednou ročně obvodnímu báňskému
úřadu na základě shromážděných údajů písemnou zprávu o výsledcích monitorování a
o provozu úložného místa, s výjimkou úložných míst pro ukládání těžebního odpadu,
který nebyl klasifikován jako nebezpečný, kde může obvodní báňský úřad určit jiný
interval pro předkládání zprávy. Bez ohledu na tuto lhůtu musí předložit zprávu také
v případě, že výsledky monitorování ukazují na podstatné zhoršení sledovaných parametrů29).
(2) Záznamy o monitorování a kontrolách musí uchovávat provozovatel nejméně
5 let, v případě úložného místa kategorie I nejméně 10 let od vydání rozhodnutí podle
odstavce 3.
(3) Obvodní báňský úřad vydá na žádost provozovatele, popřípadě jeho právního
nástupce, za předpokladu, že jsou splněny podmínky příslušných právních předpisů,
po ukončení doby stanovené v § 10 odst. 4 rozhodnutí, že toto úložné místo se považuje
za uzavřené.
(4) Podrobnosti obsahu zprávy o celkovém vyhodnocení úložného místa podle
odstavce 1 a její náležitosti stanoví Český báňský úřad vyhláškou.
§ 12
Předcházení zhoršování jakosti podzemních nebo povrchových vod, znečištění
ovzduší a půdy
(1) Provozovatel je povinen
a) předcházet tvorbě průsaků a znečištění povrchových a podzemních vod
a půdy těžebním odpadem, popřípadě tvorbu průsaků a znečištění vod minimalizovat,
b) vypouštět v požadované jakosti30) shromážděnou a upravenou znečištěnou
vodu nebo průsaky, pokud je tak požadováno v povolení podle jiného právního předpisu31),
c) přijmout opatření za účelem omezení a předcházení emisím znečisťujících
látek do ovzduší v souladu s jiným právním předpisem7).
(2) Obvodní báňský úřad může se souhlasem vodoprávního úřadu25) rozhodnout,
že provozovatel nemusí shromažďovat a upravovat znečištěnou vodu a průsaky podle
odstavce 1, pokud úložné místo nepředstavuje možné nebezpečí pro půdu a nemůže dojít
k ohrožení jakosti podzemní nebo povrchové vody.
§ 13
Rezerva finančních prostředků
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, je provozovatel povinen na činnosti
související s nakládáním s těžebním odpadem v předstihu vytvářet rezervu finančních
prostředků. Ustanovení pro tvorbu rezervy podle horního zákona se použijí obdobně32).
Výše rezervy vytvářené na vrub nákladů musí odpovídat potřebám k zajištění činností
podle věty první; tato rezerva je nákladem na dosažení, zajištění a udržení příjmů33).
Výše rezervy se vypočítá na základě předpokladu, jako by potřebné rekultivační práce
vyhodnotila a provedla nezávislá a odborně způsobilá třetí osoba.
(2) Výši rezervy finančních prostředků provozovatel se souhlasem obvodního
báňského úřadu upraví jednou za 5 let tak, aby byla v souladu s potřebou sanačních
a rekultivačních prací, které je nutno provést na území zasaženém provozem úložného
místa, jak je popsáno v plánu a požadováno v povolení provozu úložného místa.
(3) Rezerva finančních prostředků nesmí být použita v rozporu s účelem, pro
který byla vytvořena.
(4) Způsob výpočtu výše rezervy finančních prostředků, časový průběh jejího
vytváření a způsob jejího čerpání stanoví Český báňský úřad vyhláškou.
§ 14
Prevence závažných nehod a havarijní plán úložných míst kategorie I
(1) Provozovatel úložného místa kategorie I je povinen
a) vytvořit systém řízení bezpečnosti provozu úložných míst,
b) ustanovit odborně způsobilého pracovníka pro řízení likvidace závažných
nehod,
c) určit zásady prevence závažných nehod při nakládání s těžebními odpady,
a to tak, aby byly zajištěny i celkové cíle a zásady činnosti provozovatele,
d) vypracovat havarijní plán,
e) poskytnout krajskému úřadu informaci o opatřeních, která je nutno
v případě závažné nehody provést mimo úložné místo kategorie I, a
f) poskytnout krajskému úřadu každé 3 roky podklady pro informování veřejnosti
podle odstavce 5 a každé 3 roky je přezkoumat a podle potřeby aktualizovat a výsledky
přezkoumání nebo aktualizace poskytnout každé 3 roky krajskému úřadu.
(2) Systém řízení bezpečnosti musí řešit
a) úkoly a povinnosti zaměstnanců zapojených do zdolávání závažných nehod
na všech stupních řízení, včetně stanovení potřeby výcviku těchto zaměstnanců a poskytnutí
takto stanoveného výcviku a zapojení zaměstnanců a případně subdodavatelů,
b) stanovení a hodnocení nebezpečí, která by mohla způsobit závažnou
nehodu, zejména přijímání a provádění postupů systematického určování závažných nebezpečí
vyplývajících z běžného i mimořádného provozu a hodnocení jejich pravděpodobnosti
a závažnosti,
c) provozní kontrolu, zejména přijímání a provádění postupů a pokynů
pro bezpečný provoz včetně údržby a dočasných odstávek,
d) řízení změn, zejména přijímání a provádění postupů pro plánování změn
nových úložných míst nebo pro jejich zřízení,
e) plánování řešení závažných nehod, zejména přijímání a provádění postupů
ke stanovení předvídatelných mimořádných událostí systematickým rozborem a k přípravě,
zkouškám a hodnocení havarijních plánů pro případy závažných nehod,
f) sledování funkčnosti systému řízení bezpečnosti, zejména přijetí a
provádění postupů průběžného hodnocení dodržování cílů stanovených politikou prevence
závažných nehod ze strany provozovatele a jeho systémem řízení bezpečnosti a mechanismus
pro vyšetřování a provedení nápravných opatření v případě, že se nedodržují. Postupy
by měly ze strany provozovatele zahrnovat systém hlášení závažných nehod nebo případů,
kdy k nim téměř došlo, zvláště v případech, kdy zklamala ochranná opatření, dále
vyšetřování a následná opatření na základě získaných zkušeností,
g) postup revize a hodnocení systému řízení bezpečnosti, zejména přijetí
a provádění postupů pro pravidelné systematické hodnocení politiky prevence závažných
nehod a účinnosti a vhodnosti systému řízení bezpečnosti; dokumentované hodnocení
provádění politiky a systému řízení bezpečnosti a jeho aktualizace.
(3) Provozovatel je povinen při zpracování havarijního plánu a při změně
podmínek, nejméně však jednou za rok, vyhodnotit rizika závažných nehod a na jejich
základě zpracovat opatření nezbytná k prevenci těchto nehod, zejména organizační
strukturu, povinnosti zaměstnanců, běžné způsoby, postupy, procesy a zdroje pro určování
a provádění zásad prevence závažných nehod a k omezení jejich nepříznivých důsledků
pro lidské zdraví nebo životní prostředí, včetně případných přeshraničních vlivů,
která je nutno přijmout při provozu, údržbě, ukončení provozu a v době po ukončení
provozu úložného místa.
(4) Krajský úřad zajistí, aby veřejnost byla prostřednictvím úřední desky
a portálu veřejné správy informována do 15 dnů od přijetí podání o přípravě nebo
přezkoumání havarijního plánu pro úložná místa kategorie I s tím, že veřejnost může
k těmto návrhům sdělit do 30 dnů od jejich zveřejnění své připomínky krajskému úřadu.
Krajský úřad zveřejní jejich vypořádání obdobným způsobem ještě před schválením havarijního
plánu. Opatření, která je nutno v případě závažné nehody provést mimo úložné místo
kategorie I, krajský úřad zapracuje do havarijního plánu kraje34).
(5) Krajský úřad zajistí, aby byly veřejnosti k dispozici informace o
bezpečnostních opatřeních a úkonech požadovaných v případě závažné nehody, a to
a) údaje podle § 37 správního řádu a údaje o umístění úložného místa,
b) určené osoby poskytující informace podle zastávané funkce,
c) sdělení o tom, že provoz úložného místa podléhá tomuto zákonu a právním
předpisům vydaným na jeho základě a že příslušnému orgánu bylo podáno oznámení o
vyhodnocení rizik,
d) jednoduché a jasné vysvětlení činnosti nebo činností prováděných na
úložném místě,
e) názvy a klasifikace stupně nebezpečí látek a přípravků používaných
na úložném místě35) a odpadů, které by mohly vést k závažné nehodě,
f) obecné informace o povaze nebezpečí závažné nehody, včetně možných
účinků na obyvatelstvo a životní prostředí,
g) informace o tom, jak bude obyvatelstvo varováno a informováno v případě
závažné nehody,
h) informace o opatřeních, která má obyvatelstvo učinit, a o tom, jak
se má zachovat v případě závažné nehody,
i) sdělení o tom, že se od provozovatele vyžaduje provedení odpovídajících
opatření na místě, zejména spojení se záchrannými službami, aby bylo možno zdolat
závažné nehody a omezit jejich účinky,
j) informaci o tom, že v době zdolávání závažné nehody je nutné se řídit
příkazy vedoucího likvidace havárie a pokyny nebo příkazy záchranných služeb,
k) podrobnosti o způsobu, jímž lze obdržet související informace.
(6) Havarijní plán podle odstavce 1 může být nahrazen havarijním plánem podle
jiných právních předpisů36), pokud odpovídá požadavkům tohoto zákona.
(7) Náležitosti a obsah havarijního plánu, požadavky na odbornou způsobilost
pracovníků pro řízení likvidace závažných nehod a zásady prevence závažných nehod
stanoví Český báňský úřad vyhláškou.
§ 15
Přeshraniční účinky
(1) V případě, že by provoz úložného místa kategorie I mohl mít významný
nepříznivý vliv na životní prostředí v jiném členském státě Evropské unie (dále jen
„členský stát“), nebo představovat významné riziko pro lidské zdraví, nebo pokud
o to členský stát, který by mohl být takto postižen, požádá, Český báňský úřad mu
předá informace k povolení provozu úložného místa, které jsou součástí žádosti o
povolení podle § 8 odst. 2, a to ve stejnou dobu, kdy je podle § 9 odst. 5 informována
veřejnost. Tyto informace poslouží jako podklad pro konzultace v rámci vztahů mezi
členskými státy na základě vzájemnosti a rovnoprávnosti a ke zpřístupnění těchto
informací veřejnosti členského státu, aby tato veřejnost mohla využít práva sdělit
své připomínky ještě před vydáním rozhodnutí.
(2) V případě závažné nehody při nakládání s těžebním odpadem v České republice
ohrožující i sousední členský stát předá Český báňský úřad bez zbytečného odkladu
informace příslušnému orgánu tohoto členského státu, aby ten mohl přijmout potřebná
opatření a tím se přispělo k omezení důsledků závažné nehody pro lidské zdraví a
k vyhodnocení a k omezení rozsahu skutečného nebo možného poškození životního prostředí.
(3) V případě, že Český báňský úřad obdrží od jiného členského státu informace
podle odstavce 1, zveřejní tyto informace prostřednictvím úřední desky a portálu
veřejné správy tak, aby veřejnost mohla využít práva sdělit své připomínky ještě
před vydáním rozhodnutí.
§ 16
Ukládání těžebního odpadu mimo úložná místa
(1) Provozovatel, který z důvodů rekultivačních nebo stavebních prací
vyplňuje zpětně těžebním odpadem vytěžené prostory vzniklé povrchovou nebo hlubinnou
těžbou, přijme vhodná opatření za účelem
a) zajištění stability těžebního odpadu,
b) předcházení znečištění půdy a povrchových a podzemních vod31),
c) zajištění monitorování těžebního odpadu a vytěžených prostor.
(2) Provozovatel může uložit těžební odpad v pevné nebo kapalné formě nebo
v podobě kalu do povrchových vod pouze za podmínek stanovených v jiném právním předpisu31).
(3) Při ukládání těžebního odpadu do vytěžených prostor, ve kterých po uzavření
může dojít k naplnění vodou, poskytne provozovatel příslušnému obvodnímu báňskému
úřadu a vodoprávnímu úřadu informace o přijatých opatřeních podle požadavku odstavce
1 písm. b).
§ 17
Výkon veřejné správy
(1) Veřejnou správu podle tohoto zákona vykonávají
a) Český báňský úřad,
b) obvodní báňské úřady,
c) Ministerstvo životního prostředí,
d) Ministerstvo zemědělství,
e) krajské úřady,
f) stavební úřady.
(2) Český báňský úřad
a) plní vůči Evropské komisi povinnosti České republiky, které vyplývají
z tohoto zákona,
b) zabezpečuje a koordinuje v součinnosti s příslušnými ústředními orgány
úkoly mezinárodní spolupráce v oblasti své působnosti,
c) každé tři roky předá Evropské komisi zprávu o provádění tohoto zákona
vypracovanou na základě požadavků Evropské komise. Zprávu předá do devíti měsíců
od konce tříletého období, kterého se zpráva týká,
d) každý rok předá Evropské komisi informace o událostech oznámených
provozovateli podle § 6 odst. 6 a § 10 odst. 6 a tyto zpřístupní veřejnosti na požádání,
e) předává členským státům, které by mohly být dotčeny účinky závažné
nehody, informace podle § 15,
f) informuje Evropskou komisi o závažných nehodách podle § 15, kde
uvede
1. datum, čas a místo závažné nehody, včetně identifikačních údajů provozovatele,
2.
stručný popis okolností závažné nehody, včetně dotyčných nebezpečných látek a bezprostředních
účinků na člověka a životní prostředí,
3. stručný popis přijatých nouzových opatření
a preventivních opatření nezbytných k tomu, aby se zamezilo opakování závažné nehody,
g) sleduje vývoj nejlepších dostupných technik9) v oblasti nakládání
s těžebními odpady.
(3) Obvodní báňské úřady
a) povolují provoz úložného místa, změny jeho provozu a ukončení jeho
provozu,
b) schvalují plán pro nakládání s těžebními odpady, s výjimkou případu
uvedeného v odstavci 5,
c) schvalují návrh na vytvoření rezervy finančních prostředků podle §
13,
d) zařazují úložná místa do kategorií,
e) povolují čerpání rezervy finančních prostředků,
f) pravidelně posuzují podmínky povolení a podle potřeby uloží provozovateli
aktualizaci vydaného povolení
1. pokud při provozu úložného místa došlo k podstatným
změnám,
2. na základě výsledků monitorování sdělených provozovatelem podle § 11 odst.
1 nebo na základě kontrol vykonaných podle § 18,
3. na základě výměny informací o
podstatných změnách týkajících se nejlepších dostupných technik podle § 3 odst. 3,
g) vydávají vyjádření podle § 6 odst. 2.
(4) Ministerstvo životního prostředí
a) ve spolupráci s Českým báňským úřadem zjišťuje výskyt uzavřených úložných
míst a opuštěných úložných míst, která mají nebo by mohla mít závažný nepříznivý
vliv na životní prostředí nebo lidské zdraví,
b) vede registr úložných míst uvedených v písmenu a) a zajišťuje jeho
pravidelnou aktualizaci. Vedením registru může pověřit jinou právnickou osobu.
(5) Ministerstvo zemědělství schvaluje v rámci povolování těžby rašeliny
plán pro nakládání s těžebními odpady.
(6) Krajský úřad, v jehož územním obvodu se úložné místo nachází,
a) vypracovává, popřípadě upravuje na základě podkladů provozovatele
havarijní plán kraje,
b) zapracovává na základě podkladů provozovatele do havarijního plánu
kraje opatření pro omezení rizik vyplývajících z provozu úložného místa kategorie
I.
(7) Stavební úřady vydávají vyjádření k žádosti o povolení provozu úložného
místa.
§ 18
Kontrolní činnost
(1) Orgány veřejné správy uvedené v § 17 odst. 1 vykonávají v rozsahu své
působnosti též kontrolní činnost. Pokud orgán veřejné správy zjistí naplnění skutkové
podstaty přestupku podle tohoto zákona, oznámí to obvodnímu báňskému úřadu, pokud
neshledá důvody postoupit věc orgánům činným v trestním řízení.
(2) Při provádění kontrol orgán veřejné správy ověřuje plnění povinností
vyplývajících z tohoto zákona, předpisů vydaných k jeho provedení a jiných právních
předpisů, pokud se vztahují k nakládání s těžebním odpadem nebo vyplývajících z rozhodnutí
orgánů veřejné správy, a ukládá opatření k nápravě, zejména k provedení potřebných
prací nebo k zastavení provozu úložného místa.
nadpis vypuštěn
§ 19
Přestupky fyzických osob
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 3 odst.
7
a) poruší zákaz vstupu do prostoru úložného místa,
b) zanechá na úložném místě odpad nebo jiný předmět, nebo
c) poškodí úložné místo.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 50 000 Kč.
§ 20
Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že
a) v rozporu s § 3 odst. 4 uloží těžební odpad na jiné místo, než které
je určeno plánem pro nakládání s těžebním odpadem,
b) v rozporu s § 3 odst. 7 zanechá na úložném místě odpad nebo jiný
předmět, nebo
c) v rozporu s § 3 odst. 7 poškodí zařízení úložného místa.
(2) Provozovatel se dopustí přestupku tím, že
a) nevede aktuální záznamy o všech činnostech souvisejících s nakládáním
s těžebním odpadem podle § 3 odst. 5,
b) nevypracuje plán nebo nepožádá o jeho schválení anebo poruší jinou
povinnost uloženou podle § 5,
c) uvede nesprávné údaje v žádosti o zařazení úložného místa do kategorie
I nebo II podle § 4 odst. 4 nebo v žádosti o změně kategorie úložného místa,
d) nesplní některou ze zásad pro zřízení úložného místa podle § 6 odst.
1, 5 nebo 8,
e) nepředloží obvodnímu báňskému úřadu zprávu o celkovém vyhodnocení
provozu úložného místa nebo nesplní opatření uložená k odstranění nedostatků,
f) neustanoví odpovědnou osobu podle § 7 odst. 3,
g) v rozporu s § 7 odst. 4 nepředá záznamy o provozu úložného místa
novému provozovateli nebo mu nepřevede vytvořenou rezervu finančních prostředků,
h) v rozporu s § 8 odst. 1 provozuje úložné místo bez povolení nebo
v rozporu s tímto povolením nebo nepožádá o změnu vydaného povolení v případech uvedených
v § 8 odst. 5,
i) ukončí provoz úložného místa bez povolení podle § 10 odst. 1,
j) nesplní některou z povinností po ukončení provozu úložného místa
podle § 10 odst. 5 a 6 a § 11 odst. 1 a 2,
k) nesplní povinnost k předcházení zhoršování kvality podzemních nebo
povrchových vod, znečištění ovzduší a půdy podle § 12,
l) v rozporu s § 13 nevytváří rezervu finančních prostředků nebo nepožádá
obvodní báňský úřad o souhlas s úpravou výše rezervy anebo rezervu použije k jinému
účelu, než pro který byla vytvářena,
m) jako provozovatel úložného místa kategorie I nesplní povinnost k
prevenci závažných havárií podle § 14 odst. 1 nebo 3,
n) jako provozovatel, který za účelem rekultivace nebo stavby vyplňuje
těžebním odpadem vytěžené prostory vzniklé povrchovou nebo hlubinnou těžbou, nepřijme
vhodná opatření podle § 16 odst. 1,
o) v rozporu s § 16 odst. 2 uloží těžební odpad v pevné nebo kapalné
formě nebo v podobě kalu do povrchových vod,
p) nesplní opatření k nápravě uložené podle § 18 odst. 2,
q) jako provozovatel úložných míst uvedených v § 23 odst. 2 nesplní
povinnost podle § 23 odst. 2 nebo 6, nebo
r) nesplní některou z povinností při nakládání s těžebním odpadem podle
§ 24 odst. 1 nebo 2.
(3) Likvidátor se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 7 odst. 4 nepředá
záznamy o provozu úložného místa Ministerstvu životního prostředí nebo nepřevede
vytvořenou rezervu finančních prostředků na zvláštní účet Českého báňského úřadu.
(4) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 5 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 nebo odstavce
2 písm. g), k) až m), o), nebo podle odstavce 3,
b) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. a) až f),
h) až j), n), nebo p) až r).
Společná, přechodná a zmocňovací ustanovení
§ 22
Společná ustanovení
(1) Na inertní těžební odpad, na neznečištěnou zeminu vznikající při ložiskovém
průzkumu, těžbě, úpravě nebo skladování nerostů a na těžební odpad vznikající při
těžbě, úpravě nebo skladování rašeliny se nevztahují ustanovení § 6 odst. 8, § 7
odst. 1 až 3, § 8 až 11, § 13, 15 a § 24 odst. 1 a 2, pokud nejsou uloženy na úložném
místě kategorie I.
(2) Obvodní báňský úřad může na žádost provozovatele rozhodnutím udělit
výjimku z plnění požadavků na ukládání těžebních odpadů, které nejsou klasifikované
jako nebezpečné12), pokud vznikají při ložiskovém průzkumu, jakož i na ukládání neznečištěné
zeminy pod podmínkou, že jsou splněny požadavky stanovené v § 3; Ministerstvo zemědělství
může za stejné podmínky na žádost provozovatele rozhodnutím udělit výjimku z plnění
požadavků na ukládání těžebních odpadů, jde-li o odpad, který vzniká při těžbě, úpravě
a skladování rašeliny. Zmírnění nelze povolit, jde-li o těžební odpad vznikající
při ložiskovém průzkumu ropy, kamenné soli a solí draselných, borových, bromových
a jodových.
(3) Na žádost provozovatele, případně jeho právního nástupce, rozhodne
obvodní báňský úřad o využití těžebního odpadu z uzavřeného úložného místa, jehož
provoz byl ukončen.
§ 23
Přechodná ustanovení
(1) Odvaly a odkaliště vzniklé při ložiskovém průzkumu, těžbě, úpravě nebo
při skladování nerostů nebo při těžbě, úpravě nebo skladování rašeliny přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona se považují za úložná místa podle tohoto zákona, nejde-li
o vytěžený prostor s uloženým těžebním odpadem.
(2) Provozovatel úložného místa provozovaného ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona zajistí plnění ustanovení § 3 ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona a plnění
ostatních ustanovení ode dne 1. května 2012, kromě ustanovení týkajících se rezervy
finančních prostředků podle § 13, která musí být plněna nejpozději ode dne 1. května
2014.
(3) Úložná místa sanovaná a rekultivovaná ke dni 31. prosince 2010 se považují
za uzavřená podle § 11 odst. 3.
(4) Provozovatel úložného místa,
a) na které se přestal ukládat těžební odpad přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, nebo
b) na kterém se provádějí činnosti vedoucí k uzavření úložného místa
podle § 10 a 11 nebo podle jiných právních předpisů nebo povolení vydaných k těmto
činnostem a které bude uzavřeno do 31. prosince 2010,
zajistí, aby provoz tohoto místa odpovídal požadavkům tohoto zákona,
s výjimkou § 4, 5, § 6 odst. 3 písm. c) a d), § 7 odst. 3, § 8, 9, § 10 odst. 1 až
5, § 13, § 14 odst. 1 až 6, a jiným právním předpisům16).
(5) Provozovatel úložného místa, na kterém byl ukončen provoz přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona a nevztahuje se na něj odstavec 4, požádá o vydání
povolení podle § 10 odst. 1 nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
(6) Provozovatel úložného místa uvedeného v odstavci 4 oznámí do 30 dnů
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona obvodnímu báňskému úřadu jeho umístění, druh
uložené hmoty, aktuální stav sanací a rekultivací, pokud nebyly dokončeny, a termín
předpokládaného uzavření.
(7) Úložná místa uvedená v odstavci 4 oznámí Český báňský úřad Evropské
komisi do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
§ 24
(1) Při nakládání s těžebním odpadem na základě povolení vydaných podle
jiných právních předpisů přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona provozovatel zajistí,
aby ukládaný těžební odpad nepřekročil následující limity koncentrací kyanidu rozložitelného
ve slabé kyselině
a) 50 ppm ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
b) 25 ppm ode dne 1. května 2013,
c) 10 ppm ode dne 1. května 2018,
d) 10 ppm u úložných míst povolených ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
(2) Provozovatel podle odstavce 1 je povinen na žádost orgánu veřejné správy,
příslušného k povolení provozu úložného místa, provést analýzu rizik, na základě
které může prokázat, že limity koncentrace kyanidu v úložném místě stanovené v odstavci
1 nemusí být dále snižovány.
(3) Ministerstvo životního prostředí zveřejní registr uvedený v § 17 odst.
4 písm. b) do dne 1. května 2012.
(4) Povolení k provozu odvalů a odkališť vydaná podle dosavadních právních
předpisů se považují za povolení provozu podle § 8 a 9. Jejich aktualizace zohledňující
požadavky tohoto zákona musí být provedena na základě žádosti provozovatele nejpozději
do dne 30. dubna 2012.
ČÁST DRUHÁ
Změna horního zákona
§ 26
Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon),
ve znění zákona č. 541/1991 Sb., zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 168/1993 Sb., zákona
č. 132/2000 Sb., zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 366/2000 Sb., zákona č. 315/2001
Sb., zákona č. 61/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 150/2003 Sb., zákona
č. 3/2005 Sb., zákona č. 386/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 313/2006
Sb. a zákona č. 296/2007 Sb., se mění takto:
1. V § 23 se na konci odstavce 4 doplňuje věta „Orgán státní báňské správy
povoluje a kolauduje též stavby úložných míst16a), nejde-li o odkaliště.“.
2. V § 31 odst. 5 se na konci věty první za slova „dotčených těžbou“ doplňují
slova „a monitorování úložného místa16a) po ukončení jeho provozu.“.
Poznámka pod čarou č. 16a zní:
„16a) § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním
odpadem a o změně některých zákonů.“.
ČÁST TŘETÍ
Změna vodního zákona
§ 27
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),
ve znění zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 274/2003 Sb., zákona
č. 20/2004 Sb., zákona č. 413/2005 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 186/2006
Sb., zákona č. 222/2006 Sb., zákona č. 342/2006 Sb., zákona č. 25/2008 Sb., zákona
č. 167/2008 Sb. a zákona č. 181/2008 Sb., se mění takto:
1. V § 14 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
f), které včetně poznámky pod čarou č. 10b zní:
„f) k ukládání těžebního odpadu do povrchových vod10b).
10b) Zákon č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem a o změně
některých zákonů.“.
2. V § 17 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
f), které zní:
„f) k úložným místům pro nakládání s těžebním odpadem nebo k rozhodnutí
o povinnosti shromažďovat a upravovat znečištěnou vodu a průsaky podle jiného právního
předpisu10b).“.
3. V § 17 odst. 3 se za slova „terénních úprav“ vkládají slova „ , o provozování
úložných míst pro nakládání s těžebním odpadem“.
4. V § 107 se na konci textu písmene i) doplňují slova „a znečištěných
vod a průsaků z úložných míst do povrchových vod“.
Vlček v. r.
Klaus v. r.
Fischer v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 168/2013 Sb.
Přechodné ustanovení
Do 1. ledna 2015 mohou úložná místa pro ukládání odpadů vznikajících při
těžbě a úpravě radioaktivních nerostů splňovat požadavky podle dosavadní právní úpravy.
Čl.LXXVII zákona č. 284/2021 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení a jiné postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle právních předpisů
účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Rozhodnutí, závazná stanoviska, stanoviska, souhlasy a jiná vyjádření
vydaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona jako podklad pro vydání rozhodnutí
podle zákona č. 183/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se považují za rozhodnutí, závazné stanovisko, stanovisko, souhlas nebo vyjádření
podle právních předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/21/ES ze dne 15. března 2006 o
nakládání s odpady z těžebního průmyslu a o změně směrnice 2004/35/ES.
4) § 2 písm. r) zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie
a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.
5) § 3 odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
(zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
8) Například zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.
9) § 2 písm. f) zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění,
o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované
prevenci), ve znění pozdějších předpisů.
10) Například vyhláška č. 294/2005 Sb., § 80 odst. 2 písm. a) zákona č. 183/2006
Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
11) § 61 odst. 9 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů
(vodní zákon), ve znění zákona č. 20/2004 Sb.
12) Například § 4 písm. a) a § 6 zákona č. 185/2001 Sb., vyhláška č. 381/2001
Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů
a států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu
k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů.
13) Zákon č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
14) § 5, 6 a 7 zákona č. 185/2001 Sb.
15) § 10 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské
správě.
Vyhláška č. 104/1988 Sb., o hospodárném využívání výhradních ložisek, o povolování
a ohlašování hornické činnosti a ohlašování činnosti prováděné hornickým způsobem,
ve znění pozdějších předpisů.
16) Například zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
18) Například zákon č. 254/2001 Sb., zákon č. 86/2002 Sb., zákon č. 183/2006
Sb.
19) § 2 písm. a), b) a c) vyhlášky č. 298/2005 Sb., o požadavcích na odbornou
kvalifikaci a odbornou způsobilost při hornické činnosti nebo činnosti prováděné
hornickým způsobem a o změně některých právních předpisů, ve znění pozdějších předpisů.
20) § 8 a 10 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí),
ve znění pozdějších předpisů.
21) Zákon č. 183/2006 Sb.
22) Například § 15 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004 Sb., §
17 odst. 1 písm. f) zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 181/2008 Sb.
23) Vyhláška č. 195/2002 Sb., o náležitostech manipulačních řádů a provozních
řádů vodních děl.
24) § 59 odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb.
25) § 17 odst. 1 písm. f) zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 181/2008
Sb.
26) § 43 zákona č. 185/2001 Sb.
27) Zákon č. 61/1988 Sb.
Vyhláška č. 175/1992 Sb., o podmínkách využívání ložisek
nevyhrazených nerostů, ve znění vyhlášky č. 298/2005 Sb.
28) Například zákon č. 334/1992 Sb., zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně
a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
29) § 2 zákona č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě
a o změně některých zákonů.
30) Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění
povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod
do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech.
31) Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
32) § 37a zákona č. 44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
33) § 24 odst. 2 písm. i) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
zákona č. 438/2003 Sb.
34) § 10 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
35) Vyhláška č. 223/2004 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky hodnocení rizika
nebezpečných chemických látek pro životní prostředí.
36) § 6 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb.
37) § 84 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb.
38) Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.