6/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 13. prosince 2005,
kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 223/1995 Sb.,
o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách, ve
znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 52 zákona č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona č. 358/1999 Sb. a zákona č.
118/2004 Sb.:
Čl.I
Vyhláška č. 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu
na vnitrozemských vodních cestách, ve znění vyhlášky č. 83/2000 Sb. a vyhlášky
č. 186/2005 Sb., se mění takto:
1. V poznámce pod čarou č. 1 se doplňují slova "Směrnice
Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES o sbližování právních předpisů členských
států týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a
znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční pojízdné
stroje ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/26/ES ze dne 21.
dubna 2004, kterou se mění směrnice 97/68/ES.".
2. V příloze č. 2 v bodu 1.02. se na konci písmene k) tečka
nahrazuje čárkou a doplňují se písmena l) až o), která znějí:
"l) stanovené vnitrozemské plavidlo - plavidlo určené k plavbě
po vnitrozemských vodních cestách, jehož délka je 20 m nebo větší a jehož
výtlak je 100 m3 nebo větší, nebo vlečný či tlačný
remorkér určený k vlečení nebo tlačení plavidel o délce rovné 20 m nebo větší
nebo k vedení těchto plavidel v bočně svázané sestavě; výtlakem plavidla se
rozumí objem vypočtený podle vzorce L x B x T, kde L je maximální délka trupu
bez kormidla a čnělky, B je maximální šířka trupu měřená k vnějšímu okraji
obšívky (bez bočních koles, opasnice a podobně) a T je svislá vzdálenost mezi
nejnižším bodem trupu na spodním okraji dnové obšívky nebo kýlu a maximální
čárou ponoru,
m) částice - hmotné části, které se při teplotě nejvýše 52
st.C, po zředění výfukových plynů vznětového motoru stanoveného vnitrozemského
plavidla filtrovaným čistým vzduchem, zachytí na filtru,
n) znečišťující látky - oxid uhelnatý, uhlovodíky (HC), oxidy
dusíku a částice,
o) emise - znečišťující látky ve výfukových plynech vznětového
motoru, který je pohonným zařízením stanoveného vnitrozemského
plavidla.".
3. V příloze č. 2 se na konci bodu 5.03. doplňuje pododstavec
5.03.3., který včetně poznámek pod čarou č. 4, 5 a 6 zní:
"5.03.3. V případě, že pohonným zařízením
stanoveného vnitrozemského plavidla je vznětový motor, nesmí emise
znečišťujících látek ve výfukových plynech překročit tyto hodnoty pro
jednotlivé kategorie vznětových motorů:
Kategorie vznětového Oxid Součet motoru: zdvihový uhelnatý uhlovodíků a Částice objem/netto výkon oxidů dusíku (SV/P) (CO) (HC + NOx) (PT) (litry na válec/kW) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) --------------------------------------------------------------------------------------- V1:1: SV < 0,9 a P >= 37 kW 5,0 7,5 0,40 V1:2: 0,9 =< SV < 1,2 5,0 7,2 0,30 V1:3: 1,2 =< SV < 2,5 5,0 7,2 0,20 V1:4: 2,5 =< SV < 5 5,0 7,2 0,20 V2:1: 5 =< SV < 15 5,0 7,8 0,27 V2:2: 15 =< SV < 20 a 5,0 8,7 0,50 P < 3 300 kW V2:3: 15 =< SV < 20 a 5,0 9,8 0,50 P >= 3 300 kW V2:4: 20 =< SV < 25 5,0 9,8 0,50 V2:5: 25 =< SV < 30 5,0 11,0 0,50
Tyto hodnoty emisí znečišťujících látek ve výfukových plynech,
které nesmí být překročeny, platí i pro pomocné vznětové motory nad 560 kW na
stanovených plavidlech.
Splnění stanovených hodnot emisí znečisťujících látek ve
výfukových plynech vznětového motoru stanoveného vnitrozemského plavidla se
dokládá osvědčením schválení typu podle práva Evropských společenství4).
Hodnoty emisí znečišťujících látek ve výfukových plynech se
nevztahují na vznětové motory stanovených vnitrozemských plavidel Státní
plavební správy, Hasičského záchranného sboru České republiky, ozbrojených sil
a bezpečnostních sborů5) České republiky, obecní
policie a správců vodních toků, pokud jsou určena ke služebním účelům, plavidel
složek integrovaného záchranného systému, pokud jsou určena k provádění
záchranných a likvidačních prací. Hodnoty emisí znečišťujících látek ve
výfukových plynech se dále nevztahují na vznětové motory plavidel určených k
výstavbě, údržbě nebo zajištění provozu vodních děl nebo jiných staveb na
vodních tocích, plavidel určených k ochraně před povodněmi, plavidel určených k
dopravě nejvýše 12 cestujících kromě posádky a rekreačních plavidel6).
4) Článek 4 a následující Směrnice Evropského
parlamentu a Rady 97/68/ES o sbližování právních předpisů členských států
týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a
znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční pojízdné
stroje ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/26/ES ze dne 21.
dubna 2004, kterou se mění směrnice 97/68/ES.
5) Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru
příslušníků bezpečnostních sborů.
Zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím
zajišťování (branný zákon).
Zákon č. 15/1993 Sb., o Armádě České republiky a o změnách a
doplnění některých souvisejících předpisů.
6) Nařízení vlády č. 174/2005 Sb., kterým se
stanoví technické požadavky na rekreační plavidla, na částečně zhotovená
rekreační plavidla a na jejich vybrané části, na vodní skútry a pohonné motory
rekreačních plavidel a vodních skútrů.".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Ustanovení čl. I bodu 3 se na vznětové motory kategorie V1:1,
V1:2 a V1:3 vztahují pouze tehdy, pokud byly vyrobené a instalované na
stanovených vnitrozemských plavidlech po 31. prosinci 2006.
2. Ustanovení čl. I bodu 3 se na vznětové motory kategorie V1:4 a
V2 vztahují pouze tehdy, pokud byly vyrobené a instalované na stanovených
vnitrozemských plavidlech po 31. prosinci 2008.
Čl.III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení.
Ministr:
Ing. Šimonovský v. r.