298/2015 Sb.
ZÁKON
ze dne 22. října 2015,
kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění
pozdějších předpisů, a některé další zákony
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o podpoře regionálního rozvoje
Čl. I
Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění zákona č.
320/2002 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 138/2006 Sb., zákona č. 186/2006
Sb., zákona č. 66/2007 Sb., zákona č. 154/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona
č. 253/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 239/2012
Sb. a zákona č. 250/2014 Sb., se mění takto:
1. Části první až třetí včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 7 a 11 až
14 znějí:
„ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon upravuje podmínky pro
a) poskytování podpory regionálnímu rozvoji a s tím související působnost ústředních
správních úřadů, krajů a obcí,
b) koordinaci a realizaci podpory hospodářské, sociální a územní soudržnosti,
c) činnost evropského seskupení pro územní spolupráci (dále jen „seskupení“) v návaznosti
na přímo použitelný předpis Evropské unie7).
ČÁST DRUHÁ
PODPORA REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
§ 3
(1) Cílem podpory regionálního rozvoje je zajistit dynamický a vyvážený
rozvoj území České republiky se zřetelem na kvalitu života a životního prostředí,
přispět ke snižování regionálních rozdílů a zároveň umožnit využití místního potenciálu
pro zvýšení hospodářské a sociální úrovně jednotlivých regionů.
(2) Oblasti podpory regionálního rozvoje na úrovni České republiky
podrobněji vymezí strategie regionálního rozvoje České republiky (dále jen „Strategie
regionálního rozvoje“) a na úrovni kraje strategie rozvoje územního obvodu kraje.
(3) Strategie regionálního rozvoje a strategie rozvoje územních obvodů
krajů jsou zpracovávané s platností pro programové období Evropské unie.
§ 4
Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „Ministerstvo“) ve spolupráci
s ostatními dotčenými ústředními správními úřady a kraji navrhuje vymezení regionů,
jejichž rozvoj je třeba podporovat s ohledem na dynamický a vyvážený rozvoj České
republiky, zvyšování hospodářské a sociální úrovně územních samosprávných celků a
udržování jejich hospodářské, sociální a územní soudržnosti (dále jen „státem podporované
regiony“).
§ 5
Strategie regionálního rozvoje
Strategie regionálního rozvoje určuje zaměření a cíle regionálního
rozvoje, zejména s ohledem na dynamický a vyvážený rozvoj státu a jeho jednotlivých
regionů, a stanoví základní podmínky pro naplňování těchto cílů.
§ 6
Obsah Strategie regionálního rozvoje
Strategie regionálního rozvoje zejména
a) analyzuje stav regionálního rozvoje,
b) stanoví republikové priority a strategické cíle regionální politiky pro zajištění
dynamického a vyváženého rozvoje území,
c) stanoví podklady pro vymezení priorit podpory regionálního rozvoje prostřednictvím
fondů Evropské unie,
d) stanoví podmínky pro vymezení státem podporovaných regionů,
e) vymezuje nástroje k realizaci stanovených priorit a cílů,
f) stanoví zaměření programu11) regionálního rozvoje Ministerstva,
g) vymezuje úkoly ostatních dotčených ústředních správních úřadů k zabezpečení realizace
stanovených priorit a cílů,
h) stanoví způsob sledování a vyhodnocování účinnosti Strategie regionálního rozvoje,
i) obsahuje doporučení krajům pro zaměření jejich rozvoje.
§ 7
Postup při zpracování Strategie regionálního rozvoje
(1) Ministerstvo zpracovává návrh Strategie regionálního rozvoje pro
celé území České republiky ve spolupráci především s ostatními dotčenými ústředními
správními úřady, kraji a sdruženími obcí s celostátní působností.
(2) Návrh Strategie regionálního rozvoje zpracovává Ministerstvo
zejména na základě
a) právních předpisů a dokumentů České republiky a Evropské unie, které mají vliv
na regionální rozvoj státu,
b) mezinárodních závazků České republiky vztahujících se k regionálnímu rozvoji,
c) politiky územního rozvoje, příslušných územně plánovacích podkladů a územně plánovací
dokumentace podle stavebního zákona,
d) cílů a priorit souvisejících s rozvojem území měst a venkova,
e) podkladů ke strategiím rozvoje územních obvodů krajů, popřípadě jiných koncepčních
dokumentů zpracovávaných kraji,
f) statistických údajů,
g) principů udržitelného rozvoje.
§ 8
Schvalování Strategie regionálního rozvoje
(1) Strategii regionálního rozvoje schvaluje vláda. Ministerstvo předkládá
vládě ke schválení návrh Strategie regionálního rozvoje se stanoviskem Ministerstva
životního prostředí k posouzení vlivu provádění koncepce na životní prostředí a veřejné
zdraví12) a se sdělením, jak bylo toto stanovisko zohledněno.
(2) Ministerstvo zveřejňuje schválenou Strategii regionálního rozvoje
způsobem umožňujícím dálkový přístup.
§ 9
Zpráva o uplatňování Strategie regionálního rozvoje
(1) Ministerstvo zpracovává ve spolupráci s ostatními dotčenými ústředními
správními úřady a kraji v polovině programového období Evropské unie zprávu o uplatňování
Strategie regionálního rozvoje.
(2) Zpráva o uplatňování Strategie regionálního rozvoje obsahuje
zejména
a) vyhodnocení účinnosti implementace Strategie regionálního rozvoje,
b) posouzení vlivu strategií rozvoje územních obvodů jednotlivých krajů a koncepčních
dokumentů veřejné správy s celostátním zaměřením na uplatňování Strategie regionálního
rozvoje,
c) návrhy na aktualizaci Strategie regionálního rozvoje a jejich zdůvodnění, popřípadě
návrh a důvody ke zpracování nové Strategie regionálního rozvoje,
d) návrh opatření, která je nutno provést při podpoře regionálního rozvoje v působnosti
dotčených ústředních správních úřadů, a návrh doporučení pro podporu regionálního
rozvoje v působnosti krajů,
e) vyhodnocení vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví s uvedením, zda nebyly
zjištěny nepředpokládané negativní dopady na životní prostředí a veřejné zdraví,
spolu s návrhy pro jejich eliminaci, minimalizaci nebo kompenzaci.
§ 10
Aktualizace Strategie regionálního rozvoje
(1) Na základě zprávy o uplatňování Strategie regionálního rozvoje
vláda případně rozhodne o aktualizaci Strategie regionálního rozvoje nebo o zpracování
nového návrhu Strategie regionálního rozvoje; při tom se použije obdobně § 7 a §
8 odst. 1.
(2) Z důvodů naléhavého veřejného zájmu může vláda rozhodnout o aktualizaci
Strategie regionálního rozvoje a jejím obsahu bez předložení zprávy o uplatňování
Strategie regionálního rozvoje. Při této aktualizaci se použijí obdobně § 7 a § 8
odst. 1.
(3) Pro zveřejnění aktualizované Strategie regionálního rozvoje se
použije obdobně postup podle § 8 odst. 2.
§ 11
Finanční podpora regionálního rozvoje
K finanční podpoře regionálního rozvoje v působnosti Ministerstva se
v návrhu státního rozpočtu vyčleňují finanční prostředky na uskutečňování opatření
v působnosti Ministerstva obsažených ve Strategii regionálního rozvoje.
§ 12
Strategie rozvoje územního obvodu kraje
(1) Strategie rozvoje územního obvodu kraje určuje ve stanoveném období
zaměření a cíle rozvoje kraje zejména s ohledem na dynamický a vyvážený rozvoj kraje
a jednotlivých částí jeho území a stanoví základní podmínky pro naplňování těchto
cílů.
(2) Strategie rozvoje územního obvodu kraje zejména
a) analyzuje současný stav a očekávaný vývoj územního obvodu kraje,
b) stanoví strategické cíle a priority rozvoje kraje a nástroje regionální politiky
pro zajištění dynamického a vyváženého rozvoje územního obvodu kraje a částí jeho
území,
c) vymezuje krajem podporované části jeho území.
(3) Návrh strategie rozvoje územního obvodu kraje se předkládá ke schválení
zastupitelstvu kraje se stanoviskem Ministerstva životního prostředí k posouzení
vlivu provádění koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví12) a se sdělením,
jak bylo toto stanovisko zohledněno.
(4) Pro podklady ke zpracování strategie rozvoje územního obvodu kraje
se použije přiměřeně § 7 odst. 2.
(5) V polovině programového období Evropské unie kraj zpracovává zprávu
o uplatňování strategie rozvoje územního obvodu kraje, na jejímž základě zastupitelstvo
kraje případně rozhodne o aktualizaci strategie rozvoje územního obvodu kraje nebo
o zpracování nové strategie rozvoje územního obvodu kraje.
ČÁST TŘETÍ
PŮSOBNOST SPRÁVNÍCH ÚŘADŮ, KRAJŮ A OBCÍ PŘI PODPOŘE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
§ 14
(1) Ministerstvo
a) sleduje a vyhodnocuje činnost správních úřadů, krajů a obcí při podpoře regionálního
rozvoje a doporučuje ve vztahu k jejich působnostem opatření pro realizaci priorit
a cílů obsažených ve Strategii regionálního rozvoje,
b) koordinuje na celostátní úrovni mezinárodní spolupráci v oblasti podpory regionálního
rozvoje a územní spolupráce,
c) napomáhá zapojování územních samosprávných celků do evropských regionálních struktur.
(2) Ústřední správní úřady
a) spolupracují s Ministerstvem při přípravě Strategie regionálního rozvoje a zabezpečují
naplňování opatření obsažených ve Strategii regionálního rozvoje,
b) na žádost kraje spolupracují při přípravě strategie rozvoje územního obvodu kraje.
(3) Kraj
a) analyzuje a hodnotí úroveň rozvoje svého územního obvodu,
b) schvaluje a realizuje strategii rozvoje územního obvodu kraje, sleduje a hodnotí
její plnění,
c) podporuje rozvoj regionů vymezených ve strategii rozvoje územního obvodu kraje,
d) doporučuje ve vztahu k působnostem správních úřadů a obcí opatření pro realizaci
priorit a cílů obsažených ve strategii rozvoje územního obvodu kraje,
e) koordinuje ve svém územním obvodu spolupráci v oblasti regionálního rozvoje.
(4) Obec
a) spolupracuje s krajem, na jehož území se nachází, při přípravě a realizaci strategie
rozvoje územního obvodu kraje,
b) v souladu s místními podmínkami a rozvojovými dokumenty samostatně nebo ve spolupráci
s jinými obcemi zabezpečuje nebo podporuje aktivity zaměřené na rozvoj územního obvodu
obce.
(5) Obecní úřad obce s rozšířenou působností v přenesené působnosti
spolupracuje s krajem při přípravě a hodnocení realizace strategie rozvoje územního
obvodu kraje a s Ministerstvem při přípravě a hodnocení realizace Strategie regionálního
rozvoje.
§ 14a
(1) Zřizuje se Centrum pro regionální rozvoj České republiky (dále
jen „Centrum“) jako státní příspěvková organizace se sídlem v Praze. Centrum je příslušné
hospodařit s majetkem státu podle zákona o majetku České republiky a jejím vystupování
v právních vztazích, a při své činnosti se řídí zvláštními zákony. Centrum je podřízeno
Ministerstvu, které vykonává funkci zřizovatele. Bližší podmínky činnosti Centra
upraví statut, který schvaluje ministr pro místní rozvoj.
(2) Statutárním orgánem Centra je generální ředitel; jeho výběr, jmenování
a odvolání se řídí zákonem o státní službě.
(3) Centrum
a) vykonává v určeném rozsahu činnosti zprostředkujícího subjektu podle přímo použitelného
předpisu Evropské unie13) pro vybrané operační programy financované z Evropských
strukturálních a investičních fondů,
b) plní funkce společného sekretariátu a kontrolora podle přímo použitelného předpisu
Evropské unie14) pro vybrané operační programy v rámci cíle Evropská územní spolupráce,
c) poskytuje poradenské služby v souvislosti s využíváním prostředků z Evropských
strukturálních a investičních fondů,
d) plní další úkoly v oblasti podpory regionálního rozvoje.
§ 14b
(1) Na zaměstnance Centra, kteří vykonávají činnosti uvedené v § 5
zákona o státní službě, se vztahuje zákon o státní službě.
(2) Centrum se považuje za služební úřad. Za vedoucího služebního úřadu
a služební orgán se považuje generální ředitel.
(3) Nadřízeným služebním úřadem Centra je Ministerstvo.
(4) Výkon činnosti uvedené v § 5 zákona o státní službě nebo činnosti
obdobné zaměstnancem v Centru nebo právním předchůdci Centra se pro účely započítání
praxe podle zákona o státní službě považuje za výkon činnosti ve správním úřadu.
7) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1082/2006 ze dne 5.
července 2006 o evropském seskupení pro územní spolupráci (ESÚS), ve znění nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1302/2013.
11) § 12 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a
o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí),
ve znění pozdějších předpisů.
13) Čl. 123 odst. 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013
ze dne 17. prosince 2013 o společných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální
rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti, Evropském zemědělském fondu
pro rozvoj venkova a Evropském námořním a rybářském fondu, o obecných ustanoveních
o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu, Fondu soudržnosti
a Evropském námořním a rybářském fondu a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1083/2006.
14) Čl. 23 odst. 2 a 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
1299/2013 ze dne 17. prosince 2013 o zvláštních ustanoveních týkajících se podpory
z Evropského fondu pro regionální rozvoj pro cíl Evropská územní spolupráce.“.
2. Poznámky pod čarou č. 1 až 5 se zrušují.
3. Nadpis části čtvrté zní: „KOORDINACE PODPORY HOSPODÁŘSKÉ, SOCIÁLNÍ A
ÚZEMNÍ SOUDRŽNOSTI“.
4. V § 15 úvodní části ustanovení se slova „hospodářské a sociální“ nahrazují
slovy „podpory hospodářské, sociální a územní“.
5. V § 15 písm. f) se slova „kraje Vysočina“ nahrazují slovy „Kraje Vysočina“.
6. Poznámka pod čarou č. 6a zní:
„6a) Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných
ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a
Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999.“.
7. V § 16 se na začátek odstavce 5 vkládá věta „Regionální rada vykonává
působnost v oblasti veřejné správy.“.
8. V § 16d odst. 1 větě první se slova „ , a to nejpozději do 90 dnů ode
dne, ve kterém se konalo ustavující zasedání zastupitelstva kraje, nebo ode dne,
kdy došlo k zániku funkce člena výboru podle odstavce 2“ zrušují.
9. V § 16d odstavec 2 zní:
„(2) Člen výboru, pokud z funkce neodstoupil nebo nebyl odvolán, vykonává
svou funkci, dokud zastupitelstvo kraje nezvolí jeho nástupce. Odstoupí-li člen výboru
nebo je-li odvolán, zvolí zastupitelstvo kraje jeho nástupce do 90 dnů. V případě
odstoupení člena výboru skončí výkon jeho funkce uplynutím 30 dnů od doručení odstoupení
zastupitelstvu. Bude-li člen výboru odvolán, skončí výkon jeho funkce dnem odvolání,
pokud zastupitelstvo neuvede ve svém rozhodnutí o odvolání den pozdější.“.
10. V § 16d se odstavec 3 zrušuje.
Dosavadní odstavce 4 až 8 se označují jako odstavce 3 až 7.
11. V § 16f se doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Dosavadní předseda a místopředseda vykonávají funkce do doby, než
výbor zvolí nového předsedu nebo místopředsedu.“.
12. V § 17 se doplňuje odstavec 7, který zní:
„(7) Pro účely zákona o státní službě se zaměstnanec Regionální rady považuje
za úředníka územního samosprávného celku. Výkon činnosti uvedené v § 5 zákona o státní
službě nebo činnosti obdobné zaměstnancem Regionální rady se pro účely započítání
praxe podle zákona o státní službě považuje za výkon činnosti úředníka územního samosprávného
celku v krajském úřadu.“.
13. § 18 včetně poznámek pod čarou č. 15 až 20 zní:
„§ 18
(1) Ministerstvo zabezpečuje spolupráci České republiky s orgány Evropské
unie v oblastech podpory hospodářské, sociální a územní soudržnosti a územní spolupráce.
(2) Ministerstvo po projednání s řídicími orgány v rámci Evropských strukturálních
a investičních fondů vytváří jednotný národní rámec přijímaný usneseními vlády České
republiky, kterým metodicky sjednocuje postupy spojené s přípravou, řízením, realizací,
monitorováním a vyhodnocováním programů těchto fondů.
(3) Postupy spojené s přípravou, řízením, realizací, monitorováním a
vyhodnocováním Programu rozvoje venkova zpracovává a vládě po projednání s Ministerstvem
předkládá Ministerstvo zemědělství. Tyto postupy musí vycházet z jednotného národního
rámce podle odstavce 2 a vytvářet podmínky pro naplňování povinností plynoucích z
Dohody o partnerství uzavřené mezi Českou republikou a Evropskou komisí o čerpání
z Evropských strukturálních a investičních fondů (dále jen „Dohoda o partnerství“).
(4) Ministerstvo po projednání s řídicími orgány15) vydává řídicí akty
závazné pro řídicí orgány operačních programů, kterými metodicky sjednocuje postupy
spojené s přípravou, řízením, realizací, monitorováním a vyhodnocováním těchto programů.
V případě, že po projednání s řídicími orgány operačních programů nebude dosaženo
shody mezi Ministerstvem a řídicími orgány operačních programů, rozhodne o rozporech
vláda na návrh Ministerstva.
(5) Monitorovací systém podle přímo použitelného předpisu Evropské
unie16) je veřejným informačním systémem veřejné správy a jeho správcem je Ministerstvo.
Monitorovací systém zajišťuje vzájemnou komunikaci subjektů implementační struktury
a informační zabezpečení činností a procesů souvisejících především s
a) přípravou a naplňováním Dohody o partnerství,
b) přípravou a uplatňováním finančních, programových, popřípadě jiných nástrojů vymezených
metodickými dokumenty Ministerstva.
(6) Monitorovací systém se využívá v oblasti hospodářské, sociální
a územní soudržnosti také pro informační zabezpečení činností a procesů souvisejících
s
a) přípravou, plánováním, řízením, monitorováním, podáváním zpráv a vyhodnocováním
operačních programů,
b) vyhlašováním výzev k podávání žádostí o dotace nebo návratné finanční výpomoci,
c) předkládáním žádostí o dotace nebo návratné finanční výpomoci, žádostí o platbu,
změnových hlášení a dalších obdobných dokumentů,
d) přípravou, plánováním, řízením, monitorováním, podáváním zpráv a vyhodnocováním
projektů v průběhu jejich celého životního cyklu včetně vymezené doby udržitelnosti,
e) plánováním a řízením kontrol programů a projektů.
(7) Pro potřeby koordinace pomoci poskytované Evropskou unií na úrovni
státu je pro programové období 2007-2013 zřízen Řídicí a koordinační výbor. Jeho členy
jsou delegovaní zástupci dotčených ministerstev, krajů, podnikatelů, odborů, nestátních
neziskových organizací a dalších právnických osob. Podrobnosti týkající se složení,
působnosti, organizace a činnosti Řídicího a koordinačního výboru stanoví jeho statut
a jednací řád, který na návrh Ministerstva schvaluje vláda.
(8) Zřizuje se Rada pro Evropské strukturální a investiční fondy (dále
jen „Rada“), která je poradním orgánem vlády. Předsedou Rady je předseda vlády. Jejími
členy jsou zástupci ústředních orgánů státní správy a zástupci poradních a pracovních
orgánů vlády. Podrobnosti týkající se složení, působnosti, organizace a činnosti
Rady stanoví její statut, který schvaluje vláda.
(9) Rada projednává zejména
a) zajištění souladu realizace programů Evropských strukturálních a investičních
fondů vůči Dohodě o partnerství a vůči strategickým dokumentům České republiky a
Evropské unie,
b) přínosy jednotlivých politik Evropské unie, tj. politiky soudržnosti, politiky
rozvoje venkova a rybářské politiky pro účely plnění priorit financování Dohody o
partnerství,
c) věcná rozhraní a návaznosti mezi programy spolufinancovanými Evropskými strukturálními
a investičními fondy se zaměřením na zajištění synergických efektů,
d) návrhy řešení závažných problémů a řízení rizik v programech, systémová opatření
nutná pro řádnou a efektivní realizaci politiky soudržnosti, politiky rozvoje venkova
a rybářské politiky,
e) aktualizace Dohody o partnerství a informace o změnách programů Evropských strukturálních
a investičních fondů spojených se změnami platného rozdělení finančních prostředků
mezi programy.
(10) Rozdělení finančních prostředků Evropských strukturálních a investičních
fondů v oblasti hospodářské, sociální a územní soudržnosti mezi operačními programy
a návrhy případných změn platného rozdělení finančních prostředků schvaluje vláda
na návrh Ministerstva po předchozím projednání s Radou.
(11) V oblasti podpory hospodářské, sociální a územní soudržnosti je
poskytovatelem dotace nebo návratné finanční výpomoci z Evropských strukturálních
a investičních fondů podle zvláštních právních předpisů17) řídicí orgán podle přímo
použitelného předpisu Evropské unie15), nebo jiný řídicím orgánem písemně pověřený
subjekt.
(12) Poskytovatelé dotace podle odstavce 11 jsou povinni poskytnout Ministerstvu
na jeho výzvu podklady potřebné pro naplňování cílů Dohody o partnerství.
(13) V oblasti podpory hospodářské, sociální a územní soudržnosti řídicí
orgán vydává řídicí akty, kterými stanovuje postupy spojené s přípravou, řízením,
realizací, kontrolou, monitorováním a vyhodnocením operačního programu. Tyto řídicí
akty jsou pro zprostředkující subjekt13) závazné.
(14) Města Brno, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem, Pardubice, Olomouc a
hlavní město Praha zpracovávají a naplňují udržitelné městské strategie18). Za tímto
účelem mohou uzavírat s dalšími obcemi veřejnoprávní smlouvy19). Správním orgánem
pro řešení sporů z těchto smluv je Ministerstvo.
(15) Řídicí orgán15) s výjimkou řídicího orgánu Operačního Programu Praha
- pól růstu pověří města uvedená v odstavci 14 funkcí zprostředkujícího subjektu.
Funkci zprostředkujícího subjektu vykonávají města uvedená v odstavci 14 v přenesené
působnosti. Věcná působnost při výkonu funkce zprostředkujícího subjektu je vázána
vždy na udržitelnou městskou strategii18), za jejíž provádění je každé z pověřených
měst uvedených v odstavci 14 odpovědné, a zahrnuje výběr operací. O výběru operací
vydává pro účely řízení o poskytnutí dotace závazné stanovisko.
(16) K pověření měst podle odstavce 15 dochází uzavřením veřejnoprávní
smlouvy20), která upraví také vztahy mezi řídicím orgánem a městem pověřeným výkonem
funkce zprostředkujícího subjektu včetně způsobu financování. K souhlasu s uzavřením
každé z těchto smluv a k řešení sporů z nich vzniklých je příslušný ministr stojící
v čele ministerstva pověřeného řízením operačního programu, které je stranou této
smlouvy.
(17) Město je povinno nahradit státu škodu způsobenou při výkonu funkce
zprostředkujícího subjektu podle odstavce 15. Při vymáhání této škody se postupuje
podle občanského soudního řádu.
15) Čl. 123 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013.
16) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1303/2013.
17) Zákon č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 250/2000
Sb., ve znění pozdějších předpisů.
18) Čl. 7 odst. 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1301/2013
o Evropském fondu pro regionální rozvoj, o zvláštních ustanoveních týkajících se
cíle Investice pro růst a zaměstnanost a o zrušení nařízení (ES) č. 1080/2006.
19) § 46 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.
20) § 159 až 170 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších
předpisů.“.
14. § 18a zní:
„§ 18a
(1) Tato část upravuje v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské
unie o evropském seskupení pro územní spolupráci7) (dále jen „nařízení o evropském
seskupení“) postup při schvalování účasti v seskupení, při zřízení a registraci seskupení
se sídlem na území České republiky a další související vztahy.
(2) Seskupení s účastí člena s omezenou odpovědností jsou povinna mít
po celou dobu své činnosti odpovídající pojištění či jiné zajištění podle čl. 12
nařízení o evropském seskupení.
(3) Název seskupení se sídlem na území České republiky musí obsahovat
označení „Evropské seskupení pro územní spolupráci“ nebo zkratku „ESÚS“.
(4) Pokud je odpovědnost alespoň jednoho člena seskupení z členského
státu omezena v důsledku vnitrostátního práva, podle něhož je zřízen, mohou ostatní
členové v úmluvě rovněž omezit svou odpovědnost.“.
15. V § 18b odstavec 4 zní:
„(4) Člen seskupení, jemuž byla Ministerstvem schválena účast v seskupení
se sídlem na území České republiky, ale seskupení nebylo dosud registrováno, nebo
člen seskupení, jemuž byla schválena účast v seskupení se sídlem na území jiného
členského státu Evropské unie, je povinen Ministerstvu písemně oznámit plánovanou
změnu úmluvy nebo změnu stanov podle čl. 4 odst. 6 nařízení o evropském seskupení
a požádat o schválení změny úmluvy, s výjimkou změny úmluvy, která spočívá v přistoupení
nového člena, na něž se vztahuje čl. 4 odst. 6a písm. a) nařízení o evropském seskupení.“.
16. V § 18c odstavec 3 zní:
„(3) Ministerstvo registraci odmítne, pokud
a) neschválilo postupem upraveným v § 18b účast v seskupení členovi, který byl zřízen
nebo založen podle právních předpisů České republiky,
b) žadatel nepředloží doklady o pojištění či zajištění podle § 18a odst. 2.“.
17. V § 18c odstavec 7 zní:
„(7) Seskupení se sídlem v České republice je povinno písemně oznámit Ministerstvu
plánovanou změnu úmluvy nebo stanov podle čl. 4 odst. 6 nařízení o evropském seskupení
před jejím přijetím orgány seskupení a požádat o schválení změny úmluvy, s výjimkou
takové změny úmluvy, která spočívá v přistoupení nového člena, na něž se vztahuje
čl. 4 odst. 6a písm. a) nařízení o evropském seskupení. Ministerstvo žádost o schválení
změny úmluvy zamítne, shledá-li důvody uvedené v čl. 4 odst. 3 nařízení o evropském
seskupení. V opačném případě oznámí seskupení, že změnu úmluvy může přijmout.“.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Strategie regionálního rozvoje schválená vládou České republiky přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona s platností stanovenou minimálně do roku 2017
se považuje za Strategii regionálního rozvoje podle tohoto zákona.
2. Program rozvoje územního obvodu kraje schválený zastupitelstvem kraje
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona s platností stanovenou minimálně do roku
2017 se považuje za strategii rozvoje územního obvodu kraje podle tohoto zákona.
Za strategii rozvoje územního obvodu kraje podle tohoto zákona se považuje také jiný
strategický dokument schválený zastupitelstvem kraje přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona s platností stanovenou minimálně do roku 2017, je-li jeho obsah v souladu
se strategií rozvoje územního obvodu kraje podle tohoto zákona.
3. Ustanovení § 18 odst. 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 a 17 zákona
č. 248/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se nepoužijí
u programů schválených pro období od 1. ledna 2007 do 31. prosince 2013.
4. Ustanovení § 18 odst. 7 zákona č. 248/2000 Sb., ve znění účinném ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona, se nepoužije pro koordinaci pomoci poskytované Evropskou
unií prostřednictvím programů schválených pro období od 1. ledna 2014.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o krajích (krajské zřízení)
Čl. III
V § 35 odst. 2 písm. d) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení),
se slovo „programy“ nahrazuje slovem „strategie“.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o hlavním městě Praze
Čl. IV
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 145/2001
Sb., zákona č. 273/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona
č. 311/2002 Sb., zákona č. 312/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 22/2004
Sb., zákona č. 216/2004 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 387/2004 Sb., zákona
č. 421/2004 Sb., zákona č. 499/2004 Sb., zákona č. 501/2004 Sb., zákona č. 626/2004
Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona
č. 234/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 66/2008 Sb., zákona č. 169/2008
Sb., zákona č. 298/2008 Sb., zákona č. 305/2008 Sb., zákona č. 477/2008 Sb., zákona
č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 326/2009 Sb., zákona č. 199/2010
Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 424/2010 Sb., zákona č. 246/2011 Sb., zákona
č. 364/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 142/2012 Sb., zákona č. 239/2012
Sb., zákona č. 350/2012 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 64/2014 Sb. a zákona
č. 24/2015 Sb., se mění takto:
1. V § 17 odst. 1 písm. g), § 18 odst. 1 písm. a), § 59 odst. 2 písm. d)
a v § 89 odst. 1 písm. f) se slovo „programu“ nahrazuje slovem „strategie“.
2. V § 59 odst. 2 písm. d) a v § 89 odst. 1 písm. g) se slovo „program“
nahrazuje slovem „strategii“.
3. V § 89 odst. 1 písm. g) se slova „s programem“ nahrazují slovy „se strategií“.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákoníku práce
Čl. V
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění zákona č. 585/2006 Sb., zákona
č. 181/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 362/2007
Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 116/2008 Sb., zákona č. 121/2008
Sb., zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 294/2008 Sb., zákona č. 305/2008 Sb., zákona
č. 306/2008 Sb., zákona č. 382/2008 Sb., zákona č. 286/2009 Sb., zákona č. 320/2009
Sb., zákona č. 326/2009 Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona
č. 73/2011 Sb., zákona č. 180/2011 Sb., zákona č. 185/2011 Sb., zákona č. 341/2011
Sb., zákona č. 364/2011 Sb., zákona č. 365/2011 Sb., zákona č. 367/2011 Sb., zákona
č. 375/2011 Sb., zákona č. 458/2011 Sb., zákona č. 466/2011 Sb., zákona č. 167/2012
Sb., zákona č. 385/2012 Sb., zákona č. 396/2012 Sb., zákona č. 399/2012 Sb., zákona
č. 155/2013 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 101/2014 Sb., zákona č. 182/2014
Sb., zákona č. 250/2014 Sb. a zákona č. 205/2015 Sb., se mění takto:
1. V § 109 odst. 3 se na konci písmene d) slovo „nebo“ zrušuje.
2. V § 109 odst. 3 se na konci písmene e) čárka nahrazuje slovem „ , nebo“
a doplňuje se písmeno f), které zní:
„f) regionální rada regionu soudržnosti,“.
ČÁST PÁTÁ
Změna zákona o státní službě
Čl. VI
Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění zákona č. 131/2015 Sb. a
nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 199/2015 Sb., se mění takto:
1. V § 53 odst. 5 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
„c) zaměstnanec regionální rady regionu soudržnosti (dále jen „regionální
rada“) zařazený na pracovním místě ředitele úřadu regionální rady,“.
Dosavadní písmena c) a d) se označují jako písmena d) a e).
2. V § 53 odst. 5 závěrečné části ustanovení, § 55 odst. 3 závěrečné části
ustanovení a § 55 odst. 5 závěrečné části ustanovení se za slovo „celku“ vkládají
slova „ , regionální radě“.
3. V § 54 odst. 3 a § 54 odst. 5 se za slova „mezinárodní organizaci“ vkládají
slova „ , regionální radě“.
4. V § 55 odst. 3 se na konci písmene b) slovo „nebo“ zrušuje.
5. V § 55 odst. 3 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
„c) zaměstnanec regionální rady zařazený na pracovním místě ředitele úřadu
regionální rady, nebo“.
Dosavadní písmeno c) se označuje jako písmeno d).
6. V § 55 odst. 5 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
„c) zaměstnanec regionální rady zařazený na pracovním místě vedoucího odboru
úřadu regionální rady,“.
Dosavadní písmena c) až g) se označují jako písmena d) až h).
7. V § 57 odst. 3 se na konci písmene b) slovo „nebo“ zrušuje.
8. V § 57 odst. 3 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
„c) vedoucí zaměstnanec regionální rady zařazený v úřadu regionální rady,
který řídí jiné vedoucí zaměstnance, vykonává-li správní činnost obdobnou oboru služby,
jehož se obsazované služební místo týká, nebo“.
Dosavadní písmeno c) se označuje jako písmeno d).
9. V § 57 odst. 3 závěrečné části ustanovení a § 57 odst. 5 závěrečné části
ustanovení se za slova „obecním úřadu obce s rozšířenou působností“ vkládají slova
„ , regionální radě“.
10. V § 57 odst. 5 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
„c) vedoucí zaměstnanec regionální rady zařazený v úřadu regionální rady,“.
Dosavadní písmena c) až g) se označují jako písmena d) až h).
11. V § 58 odst. 3 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
„c) zaměstnanec regionální rady zařazený v úřadu regionální rady,“.
Dosavadní písmena c) až f) se označují jako písmena d) až g).
Hamáček v. r.
Zeman v. r.
Sobotka v. r.