209/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 5. května 2006
o požadavcích na přípustné emise znečišťujících látek
ve výfukových plynech spalovacího hnacího motoru drážního vozidla
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb.,
o dráhách, ve znění zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 103/2004 Sb.
a zákona č. 191/2006 Sb., (dále jen "zákon") k provedení § 43a
odst. 5 zákona:
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství1) a upravuje
a) vzor žádosti o schválení typu spalovacího hnacího motoru drážního
vozidla a k ní přikládané dokumenty,
b) požadavky na přípustné emise znečišťujících látek a znečišťujících
částic ve výfukových plynech spalovacího hnacího motoru drážního vozidla
(dále jen "motor drážního vozidla"),
c) postup právnické osoby pověřené Ministerstvem dopravy (dále jen "ministerstvo")
při zkoušce motoru drážního vozidla pro účely schválení typu motoru,
d) vzor osvědčení o schválení typu motoru drážního vozidla,
e) náležitosti označení schváleného typu motoru drážního vozidla a
f) další podrobnosti schvalování typu motoru.
(2) Tato vyhláška se nevztahuje na hnací motory provozovaných drážních
vozidel, uvedených do provozu před účinností vyhlášky, a motory drážních
vozidel, které jsou v trvalém užívání ozbrojených sil.
§ 2
Vymezení pojmů
(1) Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) typem motoru - motor drážního vozidla nelišící se v podstatných
charakteristických vlastnostech od motorů shodné kategorie a třídy
téhož výrobce,
b) konstrukční řadou motorů - výrobcem stanovená skupina jím vyráběných
motorů drážních vozidel, které mají svou konstrukcí dané podobné vlastnosti
z hlediska emisí znečišťujících látek ve výfukových plynech; technické
požadavky pro určení konstrukční řady motorů jsou uvedeny v příloze č. 1 bodu 1 této
vyhlášky,
c) základním motorem - motor drážního vozidla vybraný z konstrukční
řady motorů, který tuto řadu reprezentuje; technické požadavky pro
určení základního motoru jsou uvedeny v příloze č. 1 bodu 2 této vyhlášky,
d) výkonem motoru - netto výkon změřený v kW na konci klikového hřídele
nebo rovnocenného výstupního zařízení motoru drážního vozidla, přičemž
naměřený výkon je zvýšen o výkon chladícího ventilátoru, pokud byl
při měření chladící ventilátor použit,
e) výrobcem motoru drážního vozidla - tuzemský nebo zahraniční výrobce,
f) datem výroby motoru drážního vozidla - datum, kdy proběhla výstupní
kontrola motoru po opuštění výrobní linky,
g) uvedením motoru drážního vozidla na trh - okamžik, kdy je motor
na trhu Evropského společenství poprvé úplatně nebo bezúplatně předán
nebo nabídnut k předání za účelem distribuce nebo používání,
h) identifikačním číslem motoru - takové číslo motoru drážního vozidla,
kterým se liší motory shodného typu, kategorie, třídy, výkonu a stupně
emisních vlastností téhož výrobce,
i) dokumentací výrobce - úplné údaje obsažené v informačním dokumentu,
který stanovuje údaje požadované po výrobci motoru drážního vozidla
pro účely schválení typu motoru, a jeho přílohy; obsah informačního
dokumentu je uveden v příloze č. 2 této vyhlášky,
j) schvalovací dokumentací - úplné údaje obsažené v informačním dokumentu
a jeho přílohách se všemi zkušebními protokoly nebo jinými dokumenty,
které přiložila k dokumentaci výrobce právnická osoba pověřená ministerstvem
nebo Drážní úřad,
k) seznamem schvalovací dokumentace - seznam, ve kterém je uveden souhrnný
obsah schvalovací dokumentace s vhodným číslováním nebo jiným označením
umožňujícím jednoznačnou identifikaci všech stránek,
l) náhradním motorem - nově vyrobený motor drážního vozidla, který
je uváděn na trh pouze k náhradě původního motoru drážního vozidla,
m) částicemi - látky, které se při teplotě nejvýše 52 st.C, po zředění
výfukových plynů motoru drážního vozidla filtrovaným čistým vzduchem,
zachytí na filtru,
n) znečišťujícími látkami - oxid uhelnatý, uhlovodíky (HC, NMHC), oxidy
dusíku a částice,
o) emisemi - znečišťující látky ve výfukových plynech motoru drážního
vozidla,
p) stupněm emisních vlastností motoru drážního vozidla - stanovená
hladina přípustných emisí pro kategorii motoru drážního vozidla,
q) motorovým vozem - hnací drážní vozidlo, které pro svoji pracovní
činnost používá spalovací motor a je určeno pro přepravu osob a věcí,
r) lokomotivou - hnací drážní vozidlo, které pro svoji pracovní činnost
používá spalovací motor, přičemž samo nepřepravuje cestující nebo věci;
dále se jím rozumí speciální drážní vozidlo poháněné spalovacím motorem,
které je konstruováno pro údržbu, opravy a rekonstrukce dráhy nebo
pro kontrolu stavu dráhy, popřípadě k odstraňování následků mimořádných
událostí.
(2) Motory drážních vozidel se dělí podle výkonu motoru a stupně emisních
vlastností do následujících kategorií
a) RC A, do které patří motory motorových vozů s výkonem větším než
130 kW se stupněm emisních vlastností III A,
b) RC B, do které patří motory motorových vozů s výkonem větším než
130 kW se stupněm emisních vlastností III B,
c) R B, do které patří motory lokomotiv s výkonem větším než 130 kW
se stupněm emisních vlastností III B,
d) RL A, do které patří motory lokomotiv s výkonem větším nebo rovným
130 kW a menším nebo rovným 560 kW se stupněm emisních vlastností III
A,
e) RH A, do které patří motory lokomotiv s výkonem větším než 560 kW
se stupněm emisních vlastností III A.
§ 3
Požadavky na přípustné emisní znečištění
(1) Emise spalovacího motoru drážního vozidla, který je hnacím motorem
drážního vozidla, nesmí překročit mezní hodnoty příslušného stupně
emisí znečišťujících látek motoru drážního vozidla, uvedené v příloze č. 3 této vyhlášky,
pokud tato vyhláška nestanoví jinak.
(2) Emise náhradního motoru nesmí překročit mezní hodnoty příslušného
stupně emisí znečišťujících látek motoru drážního vozidla, k jehož
náhradě je určen.
(3) Při schvalování spalovacího motoru, který je umístěn na drážním
vozidle a není hnacím motorem, se postupuje z hlediska emisí plynných
znečišťujících látek a znečišťujících částic podle zvláštního právního
předpisu2).
§ 4
Postup při zkoušce motoru
(1) Pro provedení zkoušky emisních vlastností motoru drážního vozidla
předá výrobce právnické osobě pověřené ministerstvem motor drážního
vozidla, který odpovídá podstatným charakteristickým vlastnostem typu
motoru uvedeným v příloze 2 bodu 2 této vyhlášky, spolu s dokumentací
výrobce. Jedná-li se o konstrukční řadu motorů, předá výrobce k provedení
zkoušky emisních vlastností právnické osobě pověřené ministerstvem
základní motor, spolu s dokumentací výrobce.
(2) Právnická osoba pověřená ministerstvem postupuje při zkoušce motoru
drážního vozidla v souladu s touto vyhláškou a na základě výsledků
zkoušek vyhotoví zkušební protokol. Při zkoušce
a) dodržuje stanovený postup měření a stanovené zkušební cykly podle
přílohy č. 4 této vyhlášky,
b) používá při měření emisí znečišťujících látek motoru drážního vozidla
analytické systémy a systémy pro odběr vzorků podle přílohy č. 5 této
vyhlášky a
c) zpracovává výsledky zkoušek stanoveným způsobem a zapisuje je do
zkušebního protokolu, jehož povinné údaje jsou uvedeny v příloze č. 6 této vyhlášky.
(3) Zkušební protokoly nebo jiné dokumenty zpracované při zkoušce
motoru drážního vozidla nebo základního motoru vloží právnická osoba
pověřená ministerstvem do schvalovací dokumentace.
§ 5
Žádost o schválení typu
(1) Pro každý typ motoru nebo základního motoru z konstrukční řady
motorů, které má Drážní úřad schválit, předloží žadatel, který má právní
zájem na schválení motoru, samostatnou žádost. Vzor žádosti je uveden
v příloze č. 7 této vyhlášky.
(2) Ke každé žádosti přiloží žadatel, který má právní zájem na schválení
motoru, schvalovací dokumentaci spolu se seznamem této schvalovací
dokumentace.
(3) Byla-li žádost podána v jiném členském státu Evropské unie, nelze
ji předložit k projednání v České republice.
§ 6
Osvědčení o schválení typu motoru
(1) Každému schválenému typu motoru nebo konstrukční řady motorů se
při vydání osvědčení o schválení typu motoru drážního vozidla přidělí
číslo schválení typu motoru nebo konstrukční řady motorů podle systému
uvedeného v příloze č. 8 této vyhlášky.
(2) Vzor osvědčení o schválení typu motoru nebo konstrukční řady motorů
je uveden v příloze č. 9 této vyhlášky.
(3) Jeden stejnopis vydaného osvědčení o schválení typu motoru drážního
vozidla je součástí schvalovací dokumentace.
§ 7
Označení schváleného typu motoru
(1) Výrobce umístí na každý motor drážního vozidla vyrobený ve shodě
se schváleným typem základní označení uvedené v příloze č. 10 této
vyhlášky.
(2) Každý motor musí být kromě základního označení dále opatřen doplňkovým
odnímatelným štítkem z trvanlivého materiálu, který obsahuje všechny
údaje o motoru podle bodu 1 přílohy č. 10. Doplňkový štítek se umístí
tak, aby údaje na něm po namontování motoru do drážního vozidla byly
dobře viditelné.
(3) Je-li použití motoru drážního vozidla omezeno zvláštními požadavky
na jeho montáž na drážní vozidlo například z důvodu, že motor drážního
vozidla je při svém provozu spojen s částmi drážního vozidla, které
ovlivňují hodnoty jeho emisí, přiloží výrobce k schvalovací dokumentaci
motoru podrobné údaje o omezení jeho použití a o zvláštních požadavcích
na jeho montáž na drážní vozidlo.
(4) Výrobce umístí na náhradní motor štítek s textem "Náhradní motor"
nebo tento text uvede v příručce pro uživatele náhradního motoru.
§ 8
Další podrobnosti schvalování typu motoru
Typ motoru nebo konstrukční řadu motorů drážních vozidel nelze
schválit, nesplní-li motor nebo konstrukční řada motorů požadavky této
vyhlášky a jejich emise znečišťujících látek ve výfukových plynech
neodpovídají emisním vlastnostem motoru u kategorie:
a) RC A a RL A podle bodu 1 přílohy č. 3 této vyhlášky od účinnosti
vyhlášky,
b) RH A podle bodu 1 přílohy č. 3 této vyhlášky po 31. prosinci 2007,
c) RC B a R B podle bodu 2 přílohy č. 3 této vyhlášky po 31. prosinci
2010.
§ 9
Přechodná ustanovení
(1) Motor drážního vozidla, který nesplňuje požadavky této vyhlášky
a jeho emise znečišťujících látek ve výfukových plynech neodpovídají
emisním vlastnostem motoru stanoveným v bodu 1 přílohy č. 3 této vyhlášky,
kategorie
a) RC A, vyrobený do 31. prosince 2005, lze uvést na trh do 31. prosince
2007,
b) RL A, vyrobený do 31. prosince 2006, lze uvést na trh do 31. prosince
2008,
c) RH A, vyrobený do 31. prosince 2008, lze uvést na trh do 31. prosince
2010.
(2) Motor drážního vozidla kategorií RC B a R B, který byl vyroben
do 31. prosince 2011 a nesplňuje požadavky této vyhlášky a jeho emise
znečišťujících látek ve výfukových plynech neodpovídají emisním vlastnostem
motoru stanoveným v bodu 2 přílohy č. 3 této vyhlášky, lze uvést na
trh do 31. prosince 2013.
Ministr:
Ing. Šimonovský v. r.
Příl.1
Technické požadavky pro určení konstrukční řady motorů a
základního motoru
1. Konstrukční řada motorů
Do konstrukční řady motorů lze zařadit pouze motory, které
mají z hlediska emisí podobné vlastnosti. Při zařazení motoru
do konstrukční řady motorů se v případě potřeby zohlední
vzájemné působení konstrukčních parametrů motorů tak, aby
byla zajištěna podobnost emisních vlastností konstrukční řady
motorů.
Konstrukční řada motorů je určena konstrukčními parametry,
které jsou společné pro motory zařazené do konstrukční řady.
Jedná se o následující konstrukční parametry:
a) spalovací cyklus dvoudobý nebo čtyřdobý,
b) chladicí médium (vzduch, voda nebo olej),
c) zdvihový objem jednotlivého válce (v rozmezí od 85 %
do 100 % největšího zdvihového objemu v konstrukční řadě
motorů),
d) způsob nasávání vzduchu,
e) druh paliva,
f) konstrukce spalovacího prostoru,
g) ventily a kanály (uspořádání, rozměry a počet),
h) palivový systém (čerpadlo, potrubí, vstřikovací tryska,
řadové vstřikovací čerpadlo, čerpadlo s rozdělovačem,
jednotlivý prvek, vstřikovací jednotka),
i) konstrukční řešení palivového systému, a
j) zpracování výfukových plynů (oxidační katalyzátor,
redukční katalyzátor, třícestný katalyzátor, tepelný reaktor,
filtr částic).
1. Základní motor
Při stanovení základního motoru
a) je základním kritériem největší dodávka paliva na jeden
zdvih při otáčkách udaných pro maximální točivý moment;
v případě, že toto kritérium splní zároveň dva nebo více
motorů, pak se pro volbu základního motoru užije jako další
kriterium největší dodávka paliva na jeden zdvih při
jmenovitých otáčkách,
a) v případě potřeby lze určit nejvyšší úroveň emisí
konstrukční řady motorů zkouškou jiného motoru, jehož
vlastnosti nasvědčují tomu, že jeho emise budou v konstrukční
řadě motorů nejvyšší,
b) v případě potřeby se zohlední další konstrukční parametry
konstrukční řady motorů, které by mohly ovlivnit hodnoty emisí.
Příl.2
Obsah informačního dokumentu
1. INFORMAČNÍ DOKUMENT
INFORMAČNÍ DOKUMENT č. vztahující se ke schválení typu a týkající se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro drážní vozidla (Směrnice 97/68/ES naposledy pozměněná směrnicí 2004/26/ES)
Základní motor/typ motoru (nehodící se neuvede):
0.0 Všeobecně
0.1 Značka (název výrobce):
0.2 Typ a obchodní popis základního/typu motoru a popřípadě
motorů z konstrukční řady motorů:
0.3 Kód typu stanovený výrobcem a vyznačený na motoru:
0.4 Specifikace mobilního stroje, k jehož pohonu je motor
určen:
0.5 Obchodní firma nebo název a adresa výrobce:
Popřípadě obchodní firma nebo název a adresa
zplnomocněného zástupce výrobce:
0.6 Umístění, kódování a způsob vyznačení identifikačního
čísla motoru:
0.7 Umístění a způsob vyznačení ES schvalovací značky:
0.8 Adresa/adresy montážního závodu/závodů:
Přílohy informačního dokumentu:
1.1 Podstatné charakteristiky typu, nebo základního motoru,
příloha 1
1.2 Podstatné vlastnosti konstrukční řady motorů, příloha 2,
jestliže je potřebná
1.3 Podstatné vlastnosti typů motorů v konstrukční řadě,
příloha 3, jestliže je potřebná
2.0 Typické vlastnosti částí mobilního stroje souvisejících
s motorem, je-li to potřebné
3.0 Fotografie typu motoru, nebo základního motoru
4.0 Případný seznam dalších příloh, jestliže jsou potřebné
Podpis výrobce nebo jím pověřené osoby:
Datum:
2. Údaje "Podstatné charakteristiky typu motoru, nebo
základního motoru"
PODSTATNÉ CHARAKTERISTIKY TYPU MOTORU,
NEBO ZÁKLADNÍHO MOTORU
1.0 Popis motoru
1.1 Výrobce:
1.2 Kód motoru stanovený výrobcem:
1.3 Cyklus: čtyřdobý/dvoudobý
1.4 Vrtání v mm:
1.5 Zdvih v mm:
1.6 Počet a uspořádání válců:
1.7 Zdvihový objem motoru v cm
3
:1.8 Jmenovité otáčky:
1.9 Otáčky při maximálním točivém momentu:
1.10 Kompresní poměr:
1.11 Popis palivového systému: karburátor/nepřímý vstřik/přímý
vstřik
1.12 Výkres (výkresy) spalovací komory a hlavy pístu:
1.13 Nejmenší průřez sacích a výfukových kanálů:
1.14 Systém chlazení
1.14.1 Kapalinou
1.14.1.1 Druh kapaliny:
1.14.1.2 Oběhové čerpadlo (čerpadla): ano/ne
1.14.1.3 Vlastnosti nebo značka (značky) a typ (typy) (lze-li
uvést):
1.14.1.4 Převodový poměr (poměry) pohonu (lze-li uvést):
1.14.2 Vzduchem
1.14.2.1 Ventilátor: ano/ne
1.14.2.2 Vlastnosti nebo značka (značky) a typ
(typy) (lze-li uvést):
1.14.2.3 Popřípadě převodový poměr (poměry)
pohonu (lze-li uvést):
1.15 Přípustná teplota podle údaje výrobce
1.15.1 Chlazení kapalinou: maximální teplota na výstupu ve
st. K:
1.15.2 Chlazení vzduchem: vztažný bod:
Maximální teplota ve vztažném bodě ve st. K:
1.15.3 Max. teplota přeplň. vzduchu ve výstupu mezichladiče
(lze-li uvést) ve st. K:
1.15.4 Max. teplota výfukových plynů ve výfukovém potrubí
(potrubích) v blízkosti výstupní příruby (přírub) sběrného
výfukového potrubí ve st. K:
1.15.5 Teplota maziva: minimální ve st. K:
maximální ve st. K:
1.16 Přeplňování: ano/ne
1.16.1 Značka:
1.16.2 Typ:
1.16.3 Popis systému (např. max. přeplňovací tlak,
odpouštěcí zařízení)
1.16.4 Mezichladič ano/ne
1.17 Systém sání: max. přípustný podtlak v sání při
jmenovitých otáčkách motoru a při 100% zatížení v kPa:
1.18 Výfukový systém: maximální přípustný protitlak ve výfuku
při jmenovitých otáčkách motoru a při 100% zatížení
v kPa:
2.0 Doplňková zařízení k omezení znečišťujících látek, jejich
popis a/nebo výkres (výkresy):
3.0 Dodávka paliva
3.1 Podávací palivové čerpadlo
3.1.2. Tlak nebo charakteristický diagram v kPa
3.2 Systém vstřikování
3.2.1. Čerpadlo
3.2.1.1 Značka (značky):
3.2.1.2 Typ (typy)
3.2.1.3 Dodávka:.........mm
3
na zdvih nebo pracovní cyklus
při plném vstřiku při jmenovitých otáčkách čerpadla
..............ot/min a při otáčkách při maximálním
točivém momentu ..............ot/min nebo
charakteristický diagram:Údaj o použité metodě: na motoru/na zkušebním stavu čerpadla
3.2.1.4 Předvstřik
3.2.1.4.1 Křivka předvstřiku
3.2.1.4.2 Časování vstřiku
3.2.2 Vstřikovací potrubí
3.2.2.1 Délka v mm:
3.2.2.2 Vnitřní průměr v mm:
3.2.3 Vstřikovač (vstřikovače)
3.2.3.1 Značka (značky):
3.2.3.2 Typ (typy):
3.2.3.3 Otevírací tlak nebo charakteristický diagram v kPa
3.2.4 Regulátor
3.2.4.1 Značka (značky):
3.2.4.2 Typ (typy):
3.2.4.3 Otáčky, při nichž začíná omezení při plném zatížení
v ot/min
3.2.4.4 Maximální otáčky bez zatížení v ot/min
3.2.4.5 Volnoběžné otáčky v ot/min
3.3 Systém pro studený start
3.3.1 Značka (značky):
3.3.2 Typ (typy):
3.3.3 Popis:
4. Časování ventilů
4.1 Maximální zdvih ventilů a úhly otevření a zavření vzhledem k úvratím nebo
rovnocenné údaje:
4.2 Referenční nebo seřizovací rozsahy nastavení
3. Údaje "Podstatné vlastnosti konstrukční řady motorů"
PODSTATNÉ VLASTNOSTI KONSTRUKČNÍ ŘADY MOTORů
1.0 Společné parametry
1.1 Spalovací cyklus:
1.2 Chladicí médium:
1.3 Způsob plnění vzduchem:
1.4 Druh/konstrukce spalovací komory:.
1.5 Uspořádání ventilů a kanálů, rozměr a počet:
1.6 Palivový systém:
1.7 Funkční systémy motoru:
1.8 Prokázání identity podle čísel výkresu (výkresů):
1.8.1. Chlazení přeplňovacího vzduchu:
1.8.2. Recirkulace výfukových plynů:
1.8.3. Vstřik vody/emulze:
1.8.4. Přípusť vzduchu:
1.9 Systém následného zpracování výfukových plynů:
Použit /Nepoužit
1.9.1. Důkaz o identickém poměru (nebo u základního motoru
o nejnižším poměru): kapacita systému/dodávka paliva na
zdvih podle čísla (čísel) na diagramu:
2.0 Seznam konstrukční řady motorů:
2.1 Název konstrukční řady motorů:
2.1.1. Specifikace všech motorů konstrukční řady:
---------------------------------------------------------------------------- Typ motoru Základní motor typ: ---------------------------------------------------------------------------- Počet válců ---------------------------------------------------------------------------- Jmenovité otáčky (min-1) ---------------------------------------------------------------------------- Průtok paliva (g/hod) ---------------------------------------------------------------------------- Jmenovitý netto výkon (kW) ---------------------------------------------------------------------------- Otáčky při maximálním točivém momentu (min-1) ---------------------------------------------------------------------------- Průtok paliva (g/hod) ---------------------------------------------------------------------------- Maximální točivý moment (Nm) ---------------------------------------------------------------------------- Dolní volnoběžné otáčky (min-1)---------------------------------------------------------------------------- Zdvihový objem (v % objemu 100 zdvihového základního motoru) ---------------------------------------------------------------------------- Poznámka: Technické parametry základního motoru jsou uvedeny ve formuláři "Podstatné charakteristiky typu motoru, nebo základního motoru." ----------------------------------------------------------------------------
4. Údaje "Podstatných vlastností typu motoru v konstrukční
řadě"
PODSTATNÉ VLASTNOSTI TYPU MOTORU V KONSTRUKČNÍ ŘADĚ
(uvádí se pro každý typ motoru z konstrukční řady)
1.0 Popis motoru
1.1 Výrobce:
1.2 Kód motoru stanovený výrobcem:
1.3 Cyklus: čtyřdobý/dvoudobý
1.4 Vrtání v mm:
1.5 Zdvih v mm:
1.6 Počet a uspořádání válců:
1.7 Zdvihový objem motoru cm
3
:1.8 Jmenovité otáčky:
1.9 Otáčky při maximálním točivém momentu:
1.10 Kompresní objemový poměr:
1.11 Popis palivového systému: karburátorový/ nepřímý vstřik/
přímý vstřik
1.12 Výkres (výkresy) spalovací komory a hlavy pístu:
1.13 Nejmenší průřez sacích a výfukových kanálů:
1.14 Systém chlazení
1.14.1 Kapalinou
1.14.1.1 Druh kapaliny:
1.14.1.2 Oběhové čerpadlo (čerpadla): ano/ne
1.14.1.3 Vlastnosti nebo značka (značky) a typ
(typy) (lze-li uvést):
1.14.1.4 Převodový poměr (poměry) pohonu (lze-li
uvést):
1.14.2 Vzduchem
1.14.2.1 Ventilátor: ano/ne
1.14.2.2 Vlastnosti nebo značka (značky) a typ
(typy) (lze-li uvést):
1.14.2.3 Případě převodový poměr (poměry) pohonu
(lze-li uvést):
1.15 Přípustná teplota podle údaje výrobce
1.15.1 Chlazení kapalinou: maximální teplota na výstupu
ve st. K:
1.15.2 Chlazení vzduchem:
vztažný bod:
Maximální teplota ve vztažném bodu ve st. K:
1.15.3 Max. teplota přeplňovacího vzduchu ve výstupu
mezichladiče,
lze-li ji uvést, ve st. K:
1.15.4 Max. teplota výfukových plynů ve výfukovém
potrubí, nebo potrubích, v blízkosti výstupní příruby, nebo
přírub, sběrného výfukového potrubí ve st. K:
1.15.5 Teplota maziva:
minimální ve st. K:
maximální ve st. K:
1.16 Přeplňování: ano/ne
1.16.1 Značka:
1.16.2 Typ:
1.16.3 Popis systému (např. maximální přeplňovací tlak,
popřípadě odpouštěcí
zařízení):
1.16.4 Mezichladič: ano/ne
1.17 Systém sání: maximální přípustný podtlak v sání při
jmenovitých otáčkách motoru
a při 100% zatížení v kPa:
1.18 Výfukový systém: Maximální přípustný protitlak výfuku při
jmenovitých otáčkách
motoru a při 100% zatížení v kPa:
2.0 Doplňková zařízení k omezení znečišťujících látek
(pokud jsou na motoru použity a nejsou popsány v jiném
bodu)
2.1. Popis a výkres (výkresy):
3.0 Dodávka paliva pro vznětové motory
3.1 Podávací palivové čerpadlo
Tlak nebo charakteristický diagram v kPa
3.2 Systém vstřikování
3.2.1. Čerpadlo
3.2.1.1 Značka (značky):
3.2.1.2 Typ (typy)
3.2.1.3 Dodávka:.........mm
3
na zdvih nebo pracovní cyklus
při plném vstřiku při jmenovitých otáčkách čerpadla
..............ot/min a při otáčkách při maximálním
točivém momentu ..............ot/min nebo
charakteristický diagram:Údaj o použité metodě: na motoru/na zkušebním stavu čerpadla
3.2.1.4 Předvstřik:
3.2.1.4.1. Křivka předvstřiku:
3.2.1.4.2. Časování vstřiku:
3.2.2. Vstřikovací potrubí:
3.2.2.1. Délka v mm:
3.2.2.2. Vnitřní průměr v mm:
3.2.3. Vstřikovač (vstřikovače):
3.2.3.1. Značka (značky):
3.2.3.2. Typ (typy):
3.2.3.3. Otevírací tlak nebo charakteristický diagram v kPa:
3.2.4. Regulátor:
3.2.4.1. Značka (značky)::
3.2.4.2. Typ (typy)::
3.2.4.3. Otáčky, při nichž začíná omezení při plném zatížení
v ot/min:
3.2.4.4. Maximální otáčky bez zatížení v ot/min:
3.2.4.5. Volnoběžné otáčky v ot/min:
3.3 Systém pro studený start:
3.3.1. Značka (značky)::
3.3.2. Typ (typy)::
3.3.3. Popis:
4.0 Dodávka paliva pro zážehové motory (neobsazeno)
5.0 Časování ventilů
5.1 Maximální zdvih ventilů a úhly otevření a zavření vzhledem
k úvratím
nebo rovnocenné údaje:
5.2 Referenční a/nebo seřizovací rozsahy nastavení:
5.3 Systém s proměnným časováním ventilů (přichází-li v úvahu
a zda pro sání
a/nebo výfuk):
5.3.1 Druh: trvalý nebo systém zapnuto/vypnuto
5.3.2 Úhel přestavení vačky:
6.0 Konfigurace kanálu
6.1 Poloha, rozměr a počet:
Příl.3
Mezní hodnoty emisí znečišťujících látek ve výfukových plynech
vznětových motorů drážních vozidel
1. Stupeň emisních vlastností III.A motoru drážního vozidla
Motory určené k pohonu lokomotiv: ----------------------------------------------------------------------- Kategorie: netto výkon Oxid Součet uhlovodíků a Částice uhelnatý oxidů dusíku (P) (CO) (HC + NOx) (PT) (kW) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) ----------------------------------------------------------------------- RL A: =<130 P =< 560 3,5 4,0 0,2 ----------------------------------------------------------------------- Oxid Uhlovodíky Oxidy Částice uhelnatý dusíku (CO) (HC) (NOx) (PT) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) ----------------------------------------------------------------------- RH A: P > 560 3,5 0,5 6,0 0,2 ----------------------------------------------------------------------- RH A: 3,5 0,4 7,4 0,2 motory s P > 2 000 kW a objemem válce > 5000 cm3/válec -----------------------------------------------------------------------
Motory určené k pohonu motorových vozů: ----------------------------------------------------------------------- Kategorie: netto výkon Oxid Součet Částice uhelnatý uhlovodíků a oxidů dusíku (P) (CO) (HC + NOx) (PT) (kW) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) ----------------------------------------------------------------------- RC A: 130 < P 3,5 4,0 0,2 -----------------------------------------------------------------------
2. Stupeň emisních vlastností III. B motoru drážního vozidla
----------------------------------------------------------------------- Motory určené k pohonu motorových vozů: ----------------------------------------------------------------------- Kategorie: netto Oxid Uhlovodíky Oxidy Částice výkon uhelnatý dusíku (P) (CO) (HC) (NOx) (PT) (kW) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) ----------------------------------------------------------------------- RC B:130 < P 3,5 0,19 2,0 0,025 ----------------------------------------------------------------------- Motory určené k pohonu lokomotiv: ----------------------------------------------------------------------- Kategorie: netto Oxid Součet Částice výkon uhelnatý uhlovodíků a oxidů dusíku (P) (CO) (HC + NOx) (PT) (kW) (g/kWh) (g/kWh) (g/kWh) ----------------------------------------------------------------------- R B:130 < P 3,5 4,0 0,025 -----------------------------------------------------------------------
Příl.4
Stanovený postup měření a stanovené zkušební cykly
Právnická osoba pověřená ministerstvem postupuje při
a) provádění zkoušek motorů stanovených touto vyhláškou,
b) kalibraci analytických přístrojů,
c) hodnocení změřených hodnot a při jejich výpočtech,
d) stanovení zařízení a pomocných zařízení, která se montují
pro zkoušku k určení výkonu motoru
podle ustanovení přílohy III "Postup při zkoušce vznětových
motorů" a dodatku 3 přílohy VII "Certifikát schválení typu
(vzor)" směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES o
sbližování právních předpisů členských států týkajících se
opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a
znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro
nesilniční pojízdné stroje, ve znění směrnice 2002/88/ES a
směrnice 2004/26/ES.
Příl.5
Analytické systémy a systémy pro odběr vzorků
Právnická osoba pověřená ministerstvem měří emise
znečišťujících látek typu motoru, nebo základního motoru pro
udělení schválení typu podle ustanovení přílohy VI "Analytické
systémy a systémy pro odběr vzorků" směrnice Evropského
parlamentu a Rady 97/68/ES o sbližování právních předpisů
členských států týkajících se opatření proti emisím plynných
znečišťujících látek a znečišťujících částic ze spalovacích
motorů určených pro nesilniční pojízdné stroje, ve znění
směrnice 2002/88/ES a směrnice 2004/26/ES.
Příl.6
Povinné údaje zkušebního protokolu
1. INFORMACE O PROVEDENÍ ZKOUŠKY NRSC1
1.1 Referenční palivo použité pro zkoušku
1.1.1 Cetanové číslo:
1.1.2 Obsah síry:
1.1.3 Hustota:
1.2 Mazivo:
1.2.1 Značka (značky):
1.2.2 Typ (typy):
(jestliže se do paliva přidává mazivo, uveďte
procentní podíl oleje ve směsi)
1.3 Motorem poháněná zařízení (přicházejí-li v úvahu)
1.3.1 Výčet a identifikační údaje:
1.3.2 Pohlcený výkon pomocných zařízení při udaných otáčkách
motoru (podle údajů výrobce):
------------------------------------------------------------ Zařízení Výkon PAE (kW) pohlcený při různých otáčkách motoru1, se zřetelem k dodatku přílohy č. 3 směrnice 97/68/ES ve znění pozdějších novel -------------------------------- Mezilehlé Jmenovité otáčky otáčky (přicházejí-li v úvahu) ------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ Celkem: ------------------------------------------------------------ 1 V případě více motorů uveďte údaje pro každý z nich ------------------------------------------------------------ 1.4 Parametry motoru 1.4.1 Otáčky motoru: volnoběžné: min-1mezilehlé: min-1jmenovité: min-11.4.2 Výkon motoru2 ----------------------------------------------------------------- Podmínka Nastavení výkonu (kW) při různých otáčkách motoru ----------------------------- Mezilehlé Jmenovité otáčky (přicházejí-li otáčky v úvahu) ----------------------------------------------------------------- Maximální výkon změřený při zkoušce (PM) (kW) (a) ----------------------------------------------------------------- Celkový pohlcený výkon zařízení poháněných motorem podle bodu 1.3.2 tohoto dodatku nebo bodu 3.1 přílohy III (PAE) (kW) (b) ----------------------------------------------------------------- Netto výkon motoru podle bodu 2.4 přílohy I (kW) (c) c = a + b ----------------------------------------------------------------- 1.5 Hodnoty emisí 1.5.1 Nastavení dynamometru (kW) ----------------------------------------------------------------- Procento zatížení Nastavení dynamometru (kW) při různých otáčkách motoru ---------------------------- Mezilehlé Jmenovité otáčky otáčky (přicházejí-li v úvahu) ----------------------------------------------------------------- 10 (přichází-li v úvahu) ----------------------------------------------------------------- 25 (přichází-li v úvahu) ----------------------------------------------------------------- 50 ----------------------------------------------------------------- 75 ----------------------------------------------------------------- 100 ----------------------------------------------------------------- 1.5.2 Výsledné hodnoty emisí po zkoušce NRSC: CO: g/kWh HC: g/kWh NOx: g/kWh NMHC + NOx: g/kWh Částice: g/kWh 1.5.3 Systém odběru vzorků použitý při zkoušce NRSC: 1.5.3.1 Plynné emise3: 1.5.3.2 Částice3: 1.5.3.2.1 Metoda4 (s jedním filtrem/s více filtry): 2. INFORMACE O PROVEDENÍ ZKOUŠKY NRTC5 2.1 Výsledné hodnoty emisí po zkoušce NRTC: CO: g/kWh NMHC: g/kWh NOx: g/kWh Částice: g/kWh NMHC + NOx: g/kWh 2.2 Systém odběru vzorků použitý při zkoušce NRTC: Plynné emise: Částice: Metoda: jediný filtr/více filtrů
Příl.7
Vzor žádosti o schválení typu motoru drážního vozidla nebo
konstrukční řady motorů
Úřadu členského státu EU, pověřeného schvalováním typu spalovacího hnacího motoru drážního vozidlaPro Českou republiku: Drážní úřad, Wilsonova 80, 121 06 PRAHA 1, ČESKÁ REPUBLIKAŽádost o - schválení typu spalovacího hnacího motoru drážního vozidla1 - schválení konstrukční řady spalovacích hnacích motorů drážního vozidla11. Údaje o žadateli Právnická osoba1 1.1. Název nebo obchodní firma: 1.2. Adresa sídla: 1.3. Identifikační číslo (IČ): 1.4. Adresa pro doručování písemností, je-li odlišná od adresy sídla: Fyzická osoba (zapsaná v Obchodním rejstříku)1 1.5. Jméno a příjmení nebo obchodní firma: 1.6. Adresa sídla podnikání zapsaná v obchodním rejstříku: 1.7. Identifikační číslo (IČ): 1.8. Adresa pro doručování písemností, je-li odlišná od adresy zapsané v obchodním rejstříku: Fyzická osoba (nezapsaná v Obchodním rejstříku)1 1.9. Jméno a příjmení: 1.10. Adresa trvalého pobytu: 1.11. Datum narození: 1.12. Místo podnikání: 1.13. Adresa pro doručování písemností, je-li odlišná od adresy trvalého pobytu: 2. Uvedení skutečností prokazujících právní zájem na schválení typu motoru nebo konstrukční řady motorů, není-li žadatel výrobce nebo jeho zplnomocněný zástupce: 3. Motor drážního vozidla 3.1. Kategorie motoru drážního vozidla2: 3.2. Kód motoru stanovený výrobcem: 3.3. Omezení použití motoru, pokud je motor při svém provozu spojen s částmi drážního vozidla, které ovlivňují hodnoty emisí v jeho výfukových plynech: 3.4. Zvláštní požadavky na montáž motoru, je-li jeho použití omezeno: 4. Technická zkušebna (právnická osoba pověřená ministerstvem) 4.1. Název a adresa technické zkušebny, která provedla zkoušky motoru drážního vozidla: 4.2. Datum vydání protokolu o zkouškách motoru: 4.3. Číslo protokolu o zkouškách motoru: Níže podepsaný tímto potvrzuje správnost údajů uvedených v této žádosti a jejích přílohách. Místo: Datum: Podpis: Přílohy Schvalovací dokumentace motoru drážního vozidla3 včetně jejího seznamu Jiné přílohy (v případě potřeby)
Příl.8
Systém číslování typu motoru nebo konstrukční řady motorů pro
drážní vozidla
1. Číslo schválení typu tvoří pět částí oddělených znakem
"*".
2. Část 1 čísla schválení typu tvoří znaky "e8".
3. Část 2 čísla schválení typu tvoří
a) znaky "97/68",
b) dva nebo tři znaky, které stanovují kategorii motoru
drážního vozidla bez mezery,
4. Část 3 čísla schválení typu tvoří znaky "2004/26".
5. Část 4 čísla schválení typu tvoří čtyřmístné číslo, od
0001 do 9999, určující pořadové číslo schválení typu. V případě
změny již existujícího schválení typu je pořadové číslo totožné
s pořadovým číslem tohoto schválení typu.
6. Část 5 čísla schválení typu tvoří dvoumístné číslo, od 01
do 99, které určuje pořadové číslo změny schválení typu.
Jestliže nebyly schváleny změny prvního schválení typu, tvoří
tuto část dvoumístné číslo 00.
Příl.9
Vzor osvědčení o schválení typu motoru nebo konstrukční řady
motorů,
vydaného v České republice
Příl.10
Označení motoru drážního vozidla
1. Základní značení motoru drážního vozidla obsahuje
následující údaje:
a) obchodní značka nebo obchodní firma výrobce motoru,
b) číslo schválení typu podle přílohy č. 8 této vyhlášky,
c) typ motoru nebo konstrukční řady motorů
d) identifikační číslo motoru.
2. Základní označení motoru musí být po celou dobu životnosti
motoru čitelné a nesmazatelné. Jestliže se použijí k označení
motoru nálepka nebo štítek, jejich připojení musí vydržet po
celou dobu životnosti motoru a při odstranění musí dojít k
jejich zničení, nebo se údaje na nich vyznačené musí stát
nečitelnými.
3. Základní označení se umístí na části motoru, která je
nezbytná pro běžný provoz a která obvykle nevyžaduje výměnu
v průběhu životnosti motoru. Označení musí být dobře viditelné
poté, co jsou na motor namontována všechny pomocná zařízení
nezbytná pro jeho provoz.
4. Dříve než motor opustí výrobní linku, musí být opatřen
základním označením.
5. Doplňkové označení motoru obsahující údaje podle bodu 1
se provede na odnímatelném štítku z trvanlivého materiálu,
který se umístí tak, aby údaje na něm byly po namontování
motoru do drážního vozidla dobře viditelné.
1) Směrnice
Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES ze dne 16. prosince 1997 o sbližování
právních předpisů členských států týkajících se opatření proti emisím
plynných znečišťujících látek a znečišťujících částic ze spalovacích
motorů určených pro nesilniční pojízdné stroje.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/63/ES ze dne 17. srpna 2001,
kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Evropského parlamentu
a Rady 97/68/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících
se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišťujících
částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční pojízdné stroje.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/88/ES ze dne 9. prosince
2002, kterou se mění směrnice 97/68/ES o sbližování právních předpisů
členských států týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících
látek a znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční
pojízdné stroje.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/26/ES ze dne 21. dubna 2004,
kterou se mění směrnice 97/68/ES o sbližování právních předpisů členských
států týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek
a znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční
pojízdné stroje.
2) Například nařízení vlády č. 365/2005 Sb., o emisích znečišťujících
látek ve výfukových plynech zážehových motorů některých nesilničních
mobilních strojů, vyhláška č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách
a měření emisí vozidel, ve znění vyhlášky č. 99/2003 Sb. a vyhlášky
č. 9/2006 Sb.
1 Zkouškou NRSC se rozumí posloupnost zkušebních kroků, každý
s definovanými otáčkami a točivým momentem, jimiž musí motor
projít při zkoušce za stacionárních podmínek (příloha III
s dodatky podle směrnice 97/68/ES ve znění směrnice
2004/26/ES). V případě více základních motorů uveďte pro
každý jednotlivý motor.
2 Nekorigovaný výkon měřený podle bodu 2.4 přílohy I Směrnice
Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES ze dne 16. prosince
1997, o sbližování právních předpisů členských států
týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících
látek a znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených
pro nesilniční mobilní stroje; ve znění pozměňujících směrnic
2001/63/ES, 2002/88/ES a 2004/26/ES.
3 Uveďte čísla obrázků uvedených v bodu 1 přílohy VI Směrnice
97/68/ES o sbližování právních předpisů členských států
týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících
látek a znečišťujících částic ze spalovacích motorů určených
pro nesilniční mobilní stroje, ve znění pozměňujících směrnic
2001/63/ES, 2002/88/ES a 2004/26/ES.
4 Nehodící se škrtněte.
5 V případě více základních motorů uveďte pro každý jednotlivý
motor.
1 Nehodící se neuvede.
2 Jednotlivé kategorie motorů drážních vozidel jsou popsány v §
2 odst. 2 této vyhlášky.
3 Schvalovací dokumentace obsahuje dokumentaci výrobce (veškeré
potřebné údaje o typu motoru / konstrukční řadě motorů podle
přílohy č. 2 této vyhlášky) a protokol o zkoušce motoru a
popř. i jiné dokumenty přiložené technickou zkušebnou.