9/2006 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 2. ledna 2006,
kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 302/2001 Sb., o technických
prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění vyhlášky č. 99/2003 Sb.
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 91 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění
odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999
Sb., ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon") k provedení § 44 odst. 6, §
45 odst. 1, 5 a 6, § 47 odst. 4, § 48 odst. 1 a 4, § 53 odst. 2, § 54 odst. 6, §
57 odst. 5, § 58 odst. 1 písm. b) a c), § 60 odst. 3, § 62 odst. 2, § 63 odst. 6,
§ 66 odst. 3, § 67 odst. 1 písm. b) a c), § 69 odst. 3, § 71 odst. 2, § 72 odst.
3 a § 79 odst. 5 zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel,
ve znění vyhlášky č. 99/2003 Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 2 se na konci písmene e) čárka nahrazuje tečkou a písmeno
f) se zrušuje.
2. V § 2 odst. 5 větě první se za slova "k měření emisí" vkládají slova "mimo
přístroj uvedený v odstavci 2 písm. e)".
3. V § 4 odst. 2 se slova "dovolené kouřivosti" nahrazují slovy "korigovaného
součinitele absorpce".
4. V § 8 odst. 1 se za slovo "provádějí" vkládají slova "tyto druhy technických
prohlídek:".
5. V § 8 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno
g), které zní:
"g) technická prohlídka před registrací vozidla.".
6. V § 8 se na konci odstavce 4 doplňuje věta "Pojem opakovaná technická
prohlídka se vztahuje i na druhy technických prohlídek uvedených v odstavci 1 pod
písmeny c), d) a g).".
7. V § 8 se doplňuje odstavec 9, který zní:
"(9) Technickou prohlídkou před registrací vozidla se rozumí technická prohlídka
vozidla, jehož technická způsobilost byla již schválena, ale vozidlo dosud nebylo
registrováno v České republice. Tato technická prohlídka se provádí v plném rozsahu,
při respektování zvláštností vozidla a jeho dokladů dle přílohy č. 20 této vyhlášky.".
8. V § 9 odstavec 1 zní:
"(1) Žadatel o provedení technické prohlídky předloží stanici technické kontroly
doklady v závislosti na požadovaném druhu technické prohlídky podle přílohy č. 20
této vyhlášky.".
9. V § 11 odst. 4 se slova "v odstavci 1" nahrazují slovy "v odstavci 2".
10. V § 12 se vkládá nový odstavec 1, který zní:
"(1) Protokol o technické prohlídce se vyhotovuje bezprostředně po ukončení
technické prohlídky, a to podle údajů uvedených v záznamníku závad, jímž se rozumí
formulář s vyplněnými údaji o vozidle, které kontrolní technik zkontroluje, a do
kterého v průběhu technické prohlídky zapisuje nalezené závady a poznámky. Záznamník
závad se ve stanici technické kontroly uchovává společně s protokolem o technické
prohlídce, který byl na jeho základě vystaven.".
Dosavadní odstavce 1 a 2 se označují jako odstavce 2 a 3.
11. V § 12 odst. 2 se za písmeno i) vkládá nové písmeno j), které zní:
"j) výsledek evidenční kontroly,".
Dosavadní písmena j) až m) se označují jako písmena k) až n).
12. V § 12 odst. 2 písm. m) se za slovo "jméno" vkládají slova "a evidenční
číslo profesního osvědčení".
13. V § 12 odstavec 3 zní:
"(3) Vzor protokolu o technické prohlídce a evidenční kontrole je uveden
v příloze č. 10.".
14. § 14 včetně nadpisu zní:
"§ 14
Informační systém stanic technické kontroly
(K § 48 odst. 4 zákona)
(1) Činnost stanic technické kontroly je evidována a vyhodnocována v automatizovaném
informačním systému stanic technické kontroly (dále jen "automatizovaný systém"),
který je centralizovaným informačním systémem pracujícím v reálném čase.
(2) Základní funkcí automatizovaného systému je tvorba protokolů o technické
prohlídce, evidence kontrolních nálepek a shromažďování a ukládání dat v reálném
čase v datovém úložišti správce systému. Zde jsou tato data archivována a vyhodnocována.
Tisk protokolů o technické prohlídce je možný výhradně z těchto dat a pouze programem
správce systému.
(3) Stanice technické kontroly prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného
správcem systému provádějí vkládání aktuálních informací o prováděných technických
prohlídkách. Komunikace v rámci automatizovaného systému probíhá prostřednictvím
stálého internetového připojení stanice technické kontroly.
(4) Správce systému přiděluje přístupová práva stanicím technické kontroly
pro přístup do automatizovaného systému. Přístup k aplikaci se provádí bezpečným
způsobem prostřednictvím veřejné sítě Internet šifrovaným komunikačním kanálem využívajícím
moderní, standardizované a silné kryptografické metody a protokoly. Vícenásobná autentizace
a autorizace oprávněných uživatelů je založena na přístupovém seznamu povolených
neměnných adres jednoznačně identifikujících klientský počítač v síti Internet (dále
jen "pevné adresy") a na silné kryptografické identifikaci uživatelů využívající
technologii kvalifikovaných certifikátů umístěných na předepsaném úložišti certifikátů
výpočetního prostředí uživatele. Certifikát přidělí správce systému pouze takové
osobě, která absolvovala školení zakončené testem a je držitelem osvědčení obsluhy
automatizovaného systému. Certifikát má omezenou časovou platnost.
(5) Pro zabezpečení chodu automatizovaného systému (shromažďování a přenosu
informací) musí být stanice technické kontroly vybavena odpovídající technikou:
a) osobním počítačem,
b) spolehlivým a dostatečně rychlým připojením do veřejné sítě Internet s pevnou
adresou, která bude evidována v seznamu povolených pevných adres oprávněných klientských
počítačů jednotlivých stanic technické kontroly,
c) předepsaným programovým vybavením pro bezpečný přístup do automatizovaného systému
pomocí technologie virtuálních privátních sítí využívající silné standardizované
kryptografické algoritmy a protokoly,
d) platným kvalifikovaným certifikátem umístěným na předepsaném bezpečném úložišti
certifikátů výpočetního prostředí uživatele (např. ve speciálním hardwarovém tokenu
apod.).
(6) Stanice technické kontroly pouze pro zvláštní vozidla může být pro
komunikaci v rámci automatizovaného systému vybavena i jiným připojením do sítě Internet,
než je uvedeno v odstavci 5 písm. b).
(7) Ustanovení odstavců 1 až 6 se nevztahují na stanice technické kontroly,
které provádí pouze technické prohlídky vozidel Ministerstva vnitra, Ministerstva
obrany, Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby.".
15. V § 15 se za písmeno b) vkládá nové písmeno c), které zní:
"c) stanice technické kontroly kombinované pro silniční motorová a přípojná
vozidla kategorií L, M
1
, N1
, O1
a O2
, M2
, M3
, N2
, N3
, O1
, O2
, O3
a O4
a zvláštní
motorová a přípojná vozidla kategorií T, OT1
, OT2
, OT3
a OT4
(stanice technické kontroly
kombinovaná pro osobní a užitkové automobily),".Dosavadní písmeno c) se označuje jako písmeno d).
16. V § 15 se doplňuje písmeno e), které zní:
"e) působnost stanice technické kontroly pro osobní automobily může být rozšířena
o provádění technických prohlídek zvláštních vozidel kategorií T, OT
1
, OT2
, OT3
a
OT4
.".17. V § 16 odst. 1 se za slova "osobní automobily musí" vkládají slova "být
průjezdná a musí".
18. V § 16 odst. 2 se za slova "užitkové automobily musí" vkládají slova
"být průjezdná a musí".
19. V § 16 odst. 3 se ve větě první a druhé slova "Kapacita kontrolní linky"
nahrazují slovy "Teoretická kapacita kontrolní linky".
20. V § 16 se za odstavec 8 vkládají nové odstavce 9 a 10, které znějí:
"(9) Povinnost vybavení podle požadavků uvedených v odstavci 8 písm. d) a
e) se vztahuje i na stanice technické kontroly pro zvláštní vozidla.
(10) Jednotlivá pracovní stání kontrolní linky stanice technické kontroly
musí být vybavena dobře čitelnými seznamy kontrolních úkonů prováděných na těchto
pracovištích.".
Dosavadní odstavec 9 se označuje jako odstavec 11.
21. Za § 16 se vkládá nový § 16a, který včetně nadpisu zní:
"§ 16a
Způsob a rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické kontroly
(K § 54 odst. 6 zákona)
(1) Způsob a rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické
kontroly se určí na základě posouzení kapacitních potřeb správního obvodu a kapacit
stanic technické kontroly. Výsledkem posouzení nesmí být překročení kapacitní potřeby
technických prohlídek území okresu, který je součástí správního obvodu příslušného
kraje a v němž má být uvažovaná stanice technické kontroly provozována, nebo překročení
kapacitní potřeby technických prohlídek území příslušného kraje o více než 20 %.
(2) Způsob výpočtu kapacitní potřeby správního obvodu a teoretické kapacity
kontrolních linek stanic technické kontroly je uveden v příloze č. 19. Rozsah pokrytí
správního obvodu činnostmi stanic technické kontroly je překročen,
a) je-li kapacitní potřeba technických prohlídek příslušného druhu vozidel nižší
než součet teoretických nebo, jsou-li známy, skutečných kapacit stanic technické
kontroly v příslušném správním obvodu určených podle přílohy č. 19, a to včetně těch,
pro které již bylo uděleno oprávnění k provozování stanice technické kontroly, nebo
b) tvoří-li rozdíl mezi kapacitní potřebou technických prohlídek příslušného druhu
vozidel ve správním obvodu a součtem teoretických nebo skutečných kapacit všech stanic
technické kontroly ve správním obvodu méně než 60 % teoretické kapacity nově uvažované
kontrolní linky stanice technické kontroly určené podle § 16 odst. 3.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na stanice technické kontroly,
které provádí pouze technické prohlídky vozidel Ministerstva vnitra, Ministerstva
obrany, Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby.".
22. V nadpisu § 17 se slova v závorce "K § 57 odst. 3 zákona" nahrazují slovy
"K § 57 odst. 5 zákona".
23. V § 23 odstavec 4 zní:
"(4) Stanici měření emisí může provozovat i provozovatel stanice technické
kontroly, pokud splňuje podmínky uvedené v odstavci 3, nebo jehož pracovníci splňují
požadavky specializovaného školení mechaniků podle odstavce 7, a pokud disponuje
technickým vybavením a dokumentací k vozidlům továrních značek, u kterých bude měření
emisí provádět. Pracoviště měření emisí musí být samostatné a musí být situováno
mimo kontrolní linku stanice technické kontroly.".
24. V § 23 odstavec 7 zní:
"(7) Pověření výrobce vozidla nebo výrobce emisního systému, představované
obchodní smlouvou o servisním zastoupení (o smluvní opravně), lze nahradit specializovaným
školením mechaniků ve školicím zařízení zaměřeným na diagnostiku a opravy emisních
systémů vozidel. Školicí zařízení musí být pro tyto účely pověřené ministerstvem.
Poskytování vzdělávacích služeb nesmí být vázáno na jiné obchodní aktivity a dokumentace
musí být poskytována za přiměřenou a nediskriminující cenu.".
25. V příloze č. 1 poznámce pod čarou č. 1 se slova "Ústav pro výzkum motorových
vozidel s. r. o." nahrazují slovy "TÜV UVMV s. r. o.".
26. V příloze č. 3 odstavci čtvrtém větě třetí se slova "schváleným typem"
nahrazují slovy "schválenými požadavky".
27. V příloze č. 5 se věta druhá nahrazuje větou "Osvědčení o měření emisí
má rozměr 19 cm x 7 cm a je v polovině délky přeloženo.".
28. V příloze č. 12 se za bod 7 vkládá nový bod 8, který zní:
"8. Identifikační znaky vozidla (skup. kontrol. úkonů 100)".
Dosavadní body 8 až 16 se označují jako body 9 až 17.
29. V příloze č. 12 se za bod 15 vkládá nový bod 16, který zní:
"16. Předepsaná a zvláštní výbava (skup. kontrol. úkonů 900)".
Dosavadní body 16 a 17 se označují jako body 17 a 18.
30. Za přílohu č. 18 se doplňují přílohy č. 19 a č. 20, které včetně nadpisu
znějí:
"Příloha č. 19 k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Způsob výpočtu kapacitní potřeby správního obvodu a kapacit stanic technické
kontroly
Ke stanovení kapacitní potřeby správního obvodu (z hlediska zajištění
potřebného počtu technických prohlídek) se vychází z počtu vozidel evidovaných v
tomto správním obvodu. Jednotlivé druhy a kategorie vozidel se výpočtem převádějí
na základní druh vozidla, kterým je osobní automobil (OA) nebo užitkový automobil
(UA). Konkrétně počet vozidel kategorií M
1
, N1
, O1
, O2
a L se převádí na počet O
A, počet vozidel kategorií M2
, M3
, N2
, N3
, O3
a O4
na počet UA. Tím se dostane tzv.
upravený počet OA nebo UA, dále označovaný jako OAU nebo UAU.1. Výpočet potřebné kapacity (počtu) technických prohlídek pro správní
obvod
Kromě počtu vozidel evidovaných ve správním obvodu se do výpočtu zahrnuje
i rozdílná pracnost technických prohlídek (dále jen "TPr") vozidel kategorií O a
L vůči automobilům. Pracnost TPr vozidel kategorií O a L je vůči automobilům přibližně
poloviční a je vyjádřena koeficientem k
p
(kp
= 0,5).Ve výpočtu se zohledňují i různé lhůty provádění pravidelných TPr proti
osobním automobilům, a to takto:
a) pro přípojná vozidla koeficientem a (dvojnásobná lhůta, čtyři roky,
a = 0,5),
b) pro motocykly koeficientem b (lhůta 2 nebo 4 roky, b = 2/3),
1.1. Potřebná kapacita STK pro OA
Upravený počet OA pro daný správní obvod se vypočte ze vzorců:
OAu= M1+ N1+ a . kp. (O1+ O2) + b . kp. L
Po dosazení hodnot koeficientů:
OAU= M1+ N1+ 0,25 . (O1+ O2) + 0,33 . L
Potřebná roční kapacita technických prohlídek OA, PKOA, se vypočte
vynásobením upraveného počtu OAU koeficientem kOA.
Koeficient kOA zohledňuje:
a) počet OA mladších 4 roky koeficient c (uvažuje se, že 14 % OA je
mladších 4 let; c = 0,14)
b) potřebu opakovaných technických prohlídek koeficient oOA (předpokládá
se 10 % opakovaných prohlídek; oOA = 0,10),
c) lhůtu pravidelných technických prohlídek OA koeficient lh = 2 roky,
d) potřebu evidenčních kontrol, které představují zvýšení nároků na
kapacitu o 7 % . Vyjadřuje je koeficientem ekOA= 0,07.
kOA= (1 - c). (1 + oOA).(1 + ekOA) / lh kOA= (1 - 0,14) . (1 + 0,10) . (1 + 0,07)/ 2 = 0,506 Kapacitní potřeba technických prohlídek STK pro OA: PKOA= kOA* OAU= 0,506 . OAU
1.2. Potřebná kapacita STK pro UA
Upravený počet UA pro daný územní obvod se vypočte ze vzorce: UAU= M2+ M3+ N2+ N3+ kp. (O3+ O4) Po dosazení hodnoty koeficientu: UAU= M2+ M3+ N2+ N3+ 0.5 . (O3+ O4) U užitkových automobilů se předpokládá 15 % opakovaných prohlídek (oUA- 0,15), lhůta pravidelných technických prohlídek 1h = 1 rok, a evidenčních kontrol 2 % (ekUA= 0,02) kUA= (1 + oUA). (1 + ekUA) = (1 + 0,15). (1 + 0,02) = 1,173 Kapacitní potřeba technických prohlídek STK pro UA: PKUA= kUA. UAU= 1,173 . UAU
2. Výpočet teoretické kapacity technických prohlídek kontrolních linek
STK
Fond pracovního času Při kalkulaci se vychází z těchto údajů: počet pracovních dnů/rok/ 253 dovolená /den/ 25 nemoc /den/ 3 sanitární dny, plnění jiných úkolů /den/ 22 počet produktivních dnů v roce (d) 203 efektivní denní pracovní čas/hod/ (h) 8
Příloha č. 20 k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Doklady předkládané před provedením technické prohlídky
1) Pravidelná technická prohlídka:
- technický průkaz vozidla,
- osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,
- osvědčení o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona
č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno,
- protokol o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona
č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno.
2) Opakovaná technická prohlídka:
- technický průkaz vozidla,
- osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,
- osvědčení o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona
č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno,
- protokol o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona
č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno,
- protokol o předchozí technické prohlídce, na jejímž základě je prováděna
opakovaná technická prohlídka.
3) Evidenční kontrola:
- technický průkaz vozidla,
- osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,
4) Technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla:
a) v případě jednotlivě dovezeného vozidla:
- osvědčení o měření emisí,
pokud je měření emisí podle § 41 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vyžadováno,
- protokol o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona č.
56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno.
b) v případě jednotlivě vyrobeného vozidla:
- osvědčení o měření emisí,
pokud je měření emisí podle § 41 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vyžadováno,
- protokol o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona č.
56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno,
- doklady stanovené schvalovacím
orgánem pro provedení technické prohlídky stanovené v podmínkách rozhodnutí, pokud
jsou stanoveny.
c) v případě přestavby vozidla:
- technický průkaz vozidla,
- osvědčení
o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,
- osvědčení o měření emisí,
pokud je měření emisí podle § 41 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
vyžadováno,
- protokol o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona č.
56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno,
- doklady stanovené schvalovacím
orgánem pro provedení technické prohlídky stanovené v podmínkách rozhodnutí, pokud
tyto jsou stanoveny.
5) Technická prohlídka před registrací vozidla:
- technický průkaz vozidla,
- osvědčení o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona
č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno,
- protokol o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona
č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyžadováno.
6) Technická prohlídka ADR:
- technický průkaz vozidla,
- osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu,
- protokol o pravidelné technické prohlídce, pokud již byla provedena
(nevztahuje se na vozidla nová, prvně uváděná do provozu),
- doklad o provedených prvních nebo periodických zkouškách pevné nebo
výměnné nástavby podle dohody ADR vydaný k tomu pověřenou organizací. Zpravidla sestává
ze dvou částí, a to zprávy o provedené zkoušce (např. inspekční zprávy) a návazného
osvědčení (inspekčního certifikátu) o shodě s platnými požadavky dohody ADR. Jedná-li
se o cisternu, musí být v certifikátu vydaném po 31.12.2002 uveden vždy kód cisterny
a případně zvláštní ustanovení, která tato cisterna splňuje,
- doklad o zkoušce těsnosti nástavby podle dohody ADR vydaný k tomu
pověřenou organizací (pokud ho podle předchozího certifikátu nástavba již má mít),
- osvědčení ADR, pokud již bylo dříve vozidlu vydáno.
7) Technická prohlídka na žádost zákazníka:
- pouze ty doklady, které mají vztah k požadovanému rozsahu (plný,
částečný, částečný v rozsahu evidenční kontroly) technické prohlídky.".
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení s výjimkou bodu 14, který
nabývá účinnosti dnem 1. července 2006.
Ministr:
Ing. Šimonovský v. r.