49530/23/7100-30116-050822
Informace
GFŘ
k uplatnění DPH při bezúplatném dodání zboží
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky daní
Podnikatelské subjekty - obchodní korporace i fyzické osoby poskytují, v rámci
svých odpovědnostních programů a další charitativní či sociální činnosti, materiální
pomoc potřebným osobám ve formě darování zboží. Nejrozšířenější materiální pomocí
jsou především potraviny a drogistické zboží, nicméně v souvislosti s aktuálními
potřebami je to také např. oblečení, domácí potřeby či nábytek.
V praxi je tato materiální pomoc ve velké míře realizována prostřednictvím darování
zboží specializovaným subjektům, které v rámci své činnosti dále bezplatně zabezpečují
shromažďování, skladování a další distribuci zboží potřebným osobám. Mezi nejvýznamnější
subjekty v rozdělování materiální pomoci potřebným náleží potravinové banky, které
jsou doplňovány nábytkovými bankami a dalšími podobnými dobročinnými institucemi.
Cílem této Informace je ujednotit a vymezit základní pravidla a přístupy pro
uplatnění daně z přidané hodnoty (dále jen "DPH") ve specifickém případě, kterým
je
bezúplatné dodání zboží plátcem v situacích, kdy tento plátce při pořízení tohoto
zboží oprávněně uplatnil nárok na odpočet daně
. Tato pravidla a principy platí obecně
a neváží se ke konkrétnímu typu zboží či příjemci daru, byť jsou typicky v praxi
aplikována v souvislosti s činností výše uvedených potravinových a nábytkových bank
či podobných institucí.Uplatňování DPH vychází ze zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o DPH"), s přihlédnutím k související
judikatuře Soudního dvora EU.
Podle § 13 odst. 4 písm. a) ve spojení s odst. 5 téhož ustanovení zákona o DPH
platí, že pokud plátce při pořízení zboží oprávněně uplatnil nárok na odpočet daně,
je povinen při jeho bezúplatném dodání uplatnit daň na výstupu. Tímto je v tuzemském
zákoně o DPH promítnuta jedna ze základních zásad systému daně z přidané hodnoty.
Základ daně, ze kterého má být daň odvedena v takovýchto případech, se stanovuje
podle § 36 odst. 6 písm. a) zákona o DPH.
Ze znění tohoto ustanovení pak vyplývá, že při stanovení základu daně je třeba
vycházet ze způsobu pořízení daného zboží. Může se jednat o zboží, které
1. plátce
daně původně nakoupil ("
nakoupené zboží
") nebo2. plátce daně získal jiným způsobem,
než koupí ("
jinak pořízené zboží
").Základem daně u plátcem
nakoupeného zboží
při jeho bezúplatném dodání je cena
zboží, za kterou bylo zboží pořízeno, se zohledněním stavu zboží ke dni uskutečnění
zdanitelného plnění (tedy ke dni bezúplatného dodání). Cenou zboží se pro tyto případy
tedy rozumí aktuální zbytková hodnota zboží, která odpovídá pořizovací ceně zboží,
případně navýšené o náklady na přeměnu/zvelebení/modernizaci předmětného zboží1)
a snížené o hodnotu fyzického a morálního opotřebení zboží ke dni jeho bezúplatného
dodání. Jako jisté zjednodušení je možné vycházet z reálné (tržní) ceny uvedeného
zboží k datu jeho bezúplatného dodání s ohledem na stav zboží v okamžiku bezúplatného
dodání2). V případě, že by aktuální reálná (tržní) cena přesáhla základ daně stanovený
při původním nákupu předmětného bezúplatně dodávaného zboží, pak se pro účely bezúplatného
dodání zboží použije základ daně ve výši, která odpovídá původnímu nákupu zboží.Základem daně u
jinak pořízeného zboží
je cena obdobného zboží ke dni uskutečnění
zdanitelného plnění (tedy ke dni bezúplatného dodání). Pokud se jedná o zboží, které
je na trhu prakticky ojedinělé a jehož tržní cenu proto určit nelze, pak je základem
daně výše celkových nákladů vynaložených na pořízení zboží dárcem ke dni uskutečnění
zdanitelného plnění (ke dni bezúplatného dodání) včetně případného zohlednění nákladů
na přeměnu/zvelebení/modernizaci předmětného zboží2).Specifickými případy zjištění výše základu daně u bezúplatného dodání zboží mohou
být situace, kdy základ daně stanovený výše popsanými způsoby je fakticky ve zlomkové
(minimální) hodnotě, která se může blížit nule. V závislosti na způsobu stanovení
základu daně je totiž nezbytné přihlížet i k takovým okolnostem, jako je příkladně
stav zboží v okamžiku darování, fáze jeho prodejního procesu, situace na předmětném
trhu.
Základ daně, který se může blížit nule, je zpravidla možné akceptovat v případech,
kdy se jedná např. o darované potraviny, které jsou dle příslušných předpisů stále
upotřebitelné (poživatelné), ale zároveň jsou již velmi obtížně uplatnitelné v běžném
prodeji či zcela neprodejné. Může jít například o potraviny blížící se datu spotřeby
nebo datu minimální trvanlivosti; obdobně tak i o neprodejné hotové jídlo z důvodu
ukončení provozu. Dále to mohou být potraviny, které musí být vyřazeny z běžného
prodeje z důvodu např. nevyhovujícího obalu, nesprávného značení či jiného závažného
poškození. Obdobným způsobem lze nahlížet případně i na nepotravinářské zboží s datem
minimální použitelnosti, jako je kosmetika, drogistické zboží, farmaceutické zboží,
krmivo pro zvířata nebo výrobky stavební chemie, jako je silikon nebo nátěrové hmoty,
a také květiny a jiné zboží podléhající rychlé zkáze.
Základ daně, který se může blížit nule, zpravidla není možné stanovit v případech
darování aktuálně běžně obchodovaného zboží (notebook, mobilní telefon, kancelářský
materiál apod.); a to ani z důvodu sociální, charitativní či humanitární potřeby.
Zde zpravidla základ daně bude roven běžné tržní ceně.
Z výše uvedených skutečností je zřejmá určitá variabilita stanovení základu daně
při darování zboží s ohledem na jeho druh a stav nebo aktuální tržní situaci. Jednu
z krajních variant představuje zboží, které je v okamžiku darování standardně obchodované
na trhu a kde základ daně odpovídá běžné tržní ceně. Opakem pak je situace, kdy na
základě okolností vztahujících se k danému zboží může být základ daně stanoven ve
zlomkové (minimální) hodnotě. U zboží, které se nachází mezi těmito mezníky, je také
nezbytné vyhodnotit všechny relevantní skutečnosti, a ty zohlednit při stanovení
základu daně.
Pro prokázání darování zboží lze doporučit, aby si daňový subjekt zajistil důkazní
prostředky, ze kterých bude zejména patrný předmět, rozsah a okamžik poskytnutí daru.
Pro prokázání ocenění zboží pro účely stanovení základu daně doporučujeme zdokumentovat
i stav darovaného zboží (poškozené obaly, blížící se datum spotřeby apod.).
Pro úplnost uvádíme, že pokud plátce již nakupuje zboží s cílem jeho bezúplatného
dodání, pak není možné uplatnit nárok na odpočet daně dle § 72 zákona o DPH a následné
darování tohoto zboží pak není předmětem daně - s výjimkou situace uvedené v § 68
odst. 15 zákona o DPH.
Vydáním této informace se zrušuje Informace GFŘ k uplatnění DPH při darování
zboží do potravinových bank ze dne 15. 12. 2014 č. j. 59193/14/7100-20116-011695.
Ing. Radek Novotný
ředitel sekce
Elektronicky podepsáno 01.08.2023
1) Viz v tomto smyslu zejména rozsudek ze dne 8. listopadu 2012, Gemeente Vlaardingen,
C-299/11, EU:C:2012:698, bod 30.
2) Viz v tomto smyslu rozsudek ze dne 17. května 2001, Fischer a Brandenstein,
C-322/99 a C-323/99, EU:C:2001:280, bod 80.