MF01/2023
Metodické doporučení
k zajištění jednotného postupu při tvorbě a hospodaření s fondem kulturních
a sociálních potřeb
Účinnost metodického pokynu: 1.1.2024
verze 1.0
21.12.2023
POUŽITÉ ZKRATKY
I--------------------------I-------------------------------------------------I I zkratka I význam I I--------------------------I-------------------------------------------------I I FKSP I fond kulturních a sociálních potřeb I I--------------------------I-------------------------------------------------I I fond I souhrnné označení fond kulturních a sociálních I I I potřeb a sociální fond I I--------------------------I-------------------------------------------------I I konsolidační balíček I zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé I I I zákony v souvislosti s konsolidací veřejných I I I rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I návrh balíčku I návrh zákona, kterým se mění některé zákony v I I upravujícího produkty I souvislosti s rozvojem finančního trhu a s I I spoření na stáří I podporou zajištění na stáří I I--------------------------I-------------------------------------------------I I právní předpisy I právní předpisy, které pro dotčený typ subjektu I I upravující tvorbu a I stanoví povinnost tvořit fond kulturních a I I hospodaření s fondem I sociálních potřeb a postupovat podle pravidel I I I stanovených právním předpisem I I--------------------------I-------------------------------------------------I I rozpočtová pravidla I zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových I I I pravidlech a o změně některých souvisejících I I I zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona I I I č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony I I I v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I rozpočtová pravidla I zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových I I územních rozpočtů I pravidlech územních rozpočtů, ve znění zákona I I I č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony I I I v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I školský zákon I zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, I I I základním, středním, vyšším odborném a jiném I I I vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. I I I 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v I I I souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I vyhláška o FKSP I vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a I I I sociálních potřeb, ve znění účinném do 31. 12. I I I 2023 I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Zákoník práce I zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, ve znění I I I pozdějších předpisů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I zákon o Českých drahách I zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti I I a Správě železnic I České dráhy a státní organizaci Správa I I I železnic, ve znění zákona č. 349/2023 Sb., I I I kterým se mění některé zákony v souvislosti s I I I konsolidací veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I zákon o daních z příjmů I zákon č. 5861992 Sb., o daních z příjmů, ve I I ve znění v konsolidačním I znění zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění I I balíčku I některé zákony v souvislosti s konsolidací I I I veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I zákon o daních z příjmů I zákon č. 589/1992 Sb., o daních z příjmů, ve I I ve znění návrhu balíčku I znění návrhu zákona, kterým se mění některé I I upravujícího produkty na I zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu I I spoření na stáří I a s podporou zajištění na stáří I I--------------------------I-------------------------------------------------I I zákon o státním podniku I zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve I I I znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. I I I 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v I I I souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I zákon o veřejných I zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných I I výzkumných institucích I institucích, ve znění zákona č. 349/2023 Sb., I I I kterým se mění některé zákony v souvislosti s I I I konsolidací veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I I zákon o vysokých školách I zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o I I I změně a doplnění dalších zákonů (zákon o I I I vysokých školách), ve znění zákona č. 349/2023 I I I Sb., kterým se mění některé zákony v I I I souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů I I--------------------------I-------------------------------------------------I
1 Úvod
Ministerstvo financí v souvislosti se zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění
některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů (dále jen "konsolidační
balíček"), jehož součástí je mj. i zrušení vyhlášky č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních
a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "vyhláška o FKSP"), a
v zájmu zajištění jednotné správní praxe při tvorbě a hospodaření s fondem kulturních
a sociálních potřeb (dále jen "FKSP") podle příslušných právních předpisů napříč
subjekty povinnými tvořit FKSP vydává toto metodické doporučení.
Metodické doporučení nahrazuje dosavadní konstantní výklad vyhlášky o FKSP, která
bude nahrazena právní úpravou na úrovni jednotlivých zákonných právních předpisů
upravujících tvorbu a hospodaření s fondem, a obsahuje doporučení zejména pro následující
subjekty:
- organizační složky státu hospodařící podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "rozpočtová pravidla"),
- příspěvkové organizace zřízené
organizačními složkami státu,
- příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými
celky a dobrovolnými svazky obcí podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "rozpočtová pravidla územních
rozpočtů"),
- státní podniky podle zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o státním podniku"),
- školské právnické osoby
zřízené ministerstvem, územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí
podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "školský
zákon"),
- veřejné výzkumné instituce podle zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných
institucích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o veřejných výzkumných
institucích"),
- veřejné vysoké školy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách
a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o vysokých školách"),
- České dráhy a.s., podle zákona č.
77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy a státní organizaci Správa železnic,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Českých drahách a Správě železnic"),
- Správa železnic, podle zákona o Českých drahách a Správě železnic.
2 Dosavadní právní úprava (do 31.12.2023)
Základní povinnost vytvořit fond kulturních a sociálních potřeb a hospodařit
s ním za definovaných podmínek je upravena individuálně pro jednotlivé typy subjektů
v právních předpisech, které upravují jejich vznik, činnost, kompetence a hospodaření
(viz výše).
K provedení rozpočtových pravidel, rozpočtových pravidel územních rozpočtů a
zákona o státním podniku byla přijata vyhláška o fondu kulturních a sociálních potřeb.
Další právní předpisy ukládající subjektům povinnost tvořit fond a hospodařit
s ním založily povinnost postupovat podle vyhlášky o FKSP normativním, popř. nenormativním
odkazem.
a) Povinnost tvořit fond a hospodařit s ním dle vyhlášky o FKSP do 31.12.2023
mají:
- organizační složky státu,
- příspěvkové organizace státu zřízené organizačními
složkami státu,
- příspěvkové organizace zřízené územními samosprávnými celky a dobrovolnými
svazky obcí podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů,
- státní podniky podle
zákona o státním podniku,
- Správa železnic podle zákona o Českých drahách a Správě
železnic,
- školské právnické osoby zřízené ministerstvem, územním samosprávným celkem
nebo dobrovolným svazkem obcí podle školského zákona,
- případně další subjekty, stanoví-li
to zákon.
V praxi tedy všechny výše uvedené subjekty povinně postupovaly podle vyhlášky
o FKSP.
b) Vedle FKSP existují i sociální fondy, které mají obdobný účel jako fond
kulturních a sociálních potřeb. V některých případech je dle dosavadní úpravy povinnost
tvořit sociální fond normována na úrovni zákona a zároveň je v právním předpise procentem
stanoven příděl do sociálního fondu. Subjektům zřizujícím sociální fond však není
uložena povinnost postupovat podle vyhlášky o FKSP. Týká se to např.:
- veřejných
vysokých škol podle zákona o vysokých školách,
- veřejných výzkumných institucí podle
zákona o veřejných výzkumných institucích,
- zdravotních pojišťoven podle zákonů upravujících
činnost zdravotních pojišťoven,
- Českých drah, a.s.
c) Některé subjekty tvoří sociální fond na dobrovolné bázi, např. obce a
kraje či soukromoprávní subjekty - podnikatelský sektor. Vzhledem k tomu, že jim
není právním předpisem stanovena povinnost tvořit fond, není jim stanovena ani povinnost
postupovat podle vyhlášky o FKSP.
3 Nová právní úprava (od 1.1.2024)
3.1 Nejvýznamnější změny v oblasti FKSP a sociálního fondu
Nejvýznamnějšími změnami v oblasti FKSP a sociálního fondu (společně dále
jako "fond") jsou pro všechny subjekty (vyjma zdravotních pojišťoven) povinně vytvářející
fond:
a) zrušení vyhlášky o FKSP,
b) snížení základního přídělu do fondu z 2% na 1%,
c) povinnost použít nejméně 50% základního přídělu do fondu na produkty
spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
Změny pod písm. b) a c) se dotýkají
nejen subjektů povinně tvořících fond a doposud
postupujících dle vyhlášky o FKSP, ale také subjektů, které měly doposud v rámci
hospodaření s fondem relativní volnost, neboť nepodléhaly povinnosti postupovat podle
vyhlášky o FKSP
(typicky se jedná např. o veřejné vysoké školy nebo veřejné výzkumné
instituce).3.2 Principy nové právní úpravy
V rámci konsolidačního balíčku dochází mj.
ke snížení základního přídělu do fondu
z 2% na 1% a ke zrušení vyhlášky o FKSP
. Právní úprava tvorby a hospodaření s fondem
bude na základě konsolidačního balíčku od 1.1.2024 upravena na úrovni příslušných
zákonných právních předpisů upravujících tvorbu a hospodaření s fondem pro jednotlivé
typy subjektů. Tyto právní předpisy v omezeném rozsahu přebírají některé principy,
které byly doposud normovány ve vyhlášce o FKSP.Základní smysl a účel fondu zůstává zachován beze změny - je i nadále vytvářen
především k průběžnému zabezpečování sociálních, kulturních a dalších potřeb zaměstnanců
a jejich rodinných příslušníků.
Výrazně se mění právní pojetí plnění, na které lze z fondu přispívat. Namísto
dosavadní právní úpravy vyhlášky o FKSP, která definovala plnění, na které lze příspěvek
z FKSP poskytnout, se nově u části základního přídělu stanoví, na jaké plnění organizace
příspěvek poskytnout musí. Zároveň se stanoví rozsah této povinnosti - organizace
musí použít na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny
od daně z příjmů fyzických osob, nejméně 50% ze základního přídělu rozpočtovaného
k 1. lednu rozpočtového roku
(dále jen "účelově vázaná část přídělu").Jakým způsobem organizace naloží se
zbývající částí přídělu, je zcela na jejím
uvážení
(dále jen "volná část přídělu"). Rozsah a obsah plnění z volné části přídělu
je limitován pouze smyslem a účelem fondu. Měla by z něj být poskytnuta taková plnění,
která slouží k zajištění sociálních, kulturních a dalších potřeb, a tato plnění by
měla být poskytnuta primárně zaměstnancům.Novou právní úpravou se nepřejímají dosavadní požadavky hospodaření obsažené
ve vyhlášce o FKSP (zejména § 3 vyhlášky o FKSP). Nově již tedy organizace nejsou
povinny např. plnění zcela uhradit. Pokud by však organizace měla zájem setrvat u
dosavadní praxe nastavené vyhláškou o FKSP, může pravidla, která ji vyhovovala, promítnout
do svého vnitřního předpisu. Veškerá další pravidla (mimo zákonnou úpravu), týkající
se hospodaření a použití FKSP si účetní jednotka stanoví v kolektivní smlouvě (dohodě)
nebo upraví vnitřním předpisem.
Specifika nové právní úpravy kladou na organizace zvýšené nároky co do znalosti
relevantních právních předpisů. Vedle právních předpisů upravujících činnost jednotlivých
typů subjektů a jejich povinnost tvořit fond (a hospodařit s ním za podmínek stanovených
příslušným právním předpisem) se jedná zejména o právní úpravu zákona o daních z
příjmů a právních předpisů upravujících jednotlivé produkty spoření na stáří.
Pro subjekty, které tvořily fond dobrovolně /viz bod 2 písm. c) Metodického doporučení/,
se zrušením vyhlášky o FKSP nic nemění
a mohou postupovat tak, jak byly zvyklé doposud.
Mohou se jich však dotknout změny v oblasti zákona o daních z příjmů, zejména ve
vazbě na úpravu plnění osvobozených od daně z příjmů ze závislé činnosti.3.3 Další změny v úpravě FKSP
Na úrovni příslušného právního předpisu upravujícího tvorbu a hospodaření s fondem
dané organizace se normuje povinnost/oprávnění upravit použití fondu právním předpisem,
kolektivní smlouvou, kolektivní dohodou nebo vnitřním předpisem. Právním předpisem
se rozumí právní předpis upravující činnost organizace a její povinnost tvořit fond
(v zásadě zde tedy předpis odkazuje sám na sebe, resp. normuje své oprávnění oblast
FKSP upravit).
Aktuálně se nepředpokládá přijetí jiného (např. prováděcího) právního předpisu,
který by tuto problematiku upravoval. V praxi dotčené ustanovení pro jednotlivé organizace
přináší povinnost vytvořit zásady/pravidla čerpání, popř. jakýkoliv jiný vhodný vnitřní
předpis, který bude transparentně upravovat hospodaření a podmínky čerpání příspěvku
z FKSP v mezích obecné zákonné úpravy.
Zásady/pravidla čerpání mohou být součástí kolektivní smlouvy, kolektivní dohody,
ale může se jednat také o samostatný vnitřní předpis.
Bude vždy záležet na interním
nastavení resp. rozhodnutí uvnitř dané organizace. Povinností zůstává respektovat
pravomoc odborové organizace spolurozhodovat ve smyslu § 225 zákona č. 262/2006 Sb.,
Zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Zákoník práce). Jedná se
o obdobu dosavadní právní úpravy, nejde o věcný posun. Zrušení vyhlášky o FKSP, resp.
definic, postupů a pravidel v ní obsažených však přináší nutnost podrobnější úpravy
dané oblasti v rámci vnitřních zásad/pravidel dané organizace.Významnějších změn nedoznala ani právní úprava dalších příjmů fondu
. Stejně jako
doposud jsou zdrojem příjmů fondu také:- náhrady škod a pojistná plnění od pojišťovny
vztahující se k majetku pořízenému z fondu kulturních a sociálních potřeb,
- peněžní
dary poskytnuté do fondu kulturních a sociálních potřeb.
- splátky zápůjček poskytnutých
z fondu kulturních a sociálních potřeb (v tomto případě se nejedná o žádnou změnu
oproti současnému stavu; nesplacená část zápůjčky je v souladu s právními předpisy
v oblasti účetnictví vedena jako pohledávka za zaměstnancem).
Pouze v případě příspěvkových organizací (ať už státních nebo zřízených územními
samosprávnými celky a dobrovolnými svazky obcí) zůstávají příjmem fondu také příjmy
z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, na jejichž provoz příspěvková organizace
přispívá z FKSP.
Novou právní úpravu zpravidla doplňují v jednotlivých právních předpisech přechodná
ustanovení. Přechodná ustanovení upravují správu zůstatků, které budou ve fondu evidovány
k 31.12.2023. Konstatuje se, že i ve vztahu k těmto zůstatkům jsou organizace povinny
postupovat podle nové právní úpravy.
Uvedené nezakládá povinnost použít 50% zůstatku
na produkty spoření na stáří, pouze se za účelem odstranění potenciálních výkladových
nejasností staví najisto, že se s případným zůstatkem nebude hospodařit podle vyhlášky
o FKSP.
V rozpočtových pravidlech je dále upraveno poskytování peněžitého příspěvku na
stravování. Vztah FKSP k poskytování stravy ve vlastním stravovacím zařízení a k
poskytování stravy prostřednictvím někoho jiného (např. stravenky) je upraven v prováděcích
vyhláškách k oběma zákonům. Jde o vyhlášky č. 296/2022 Sb. (k rozpočtovým pravidlům)
a č. 84/2005 Sb. (k rozpočtovým pravidlům územních rozpočtů).
4 Jednotlivé aspekty nové právní úpravy FKSP
4.1 Osobní působnost - komu lze poskytnout příspěvek z FKSP
Právní úprava osob oprávněných čerpat příspěvek z fondu není v právních předpisech
upravujících tvorbu a hospodaření s fondem zcela jednotná a některé právní předpisy
okruh oprávněných osob explicitně vůbec nestanoví.
I přes výše uvedené nadále platí, že by měl být příspěvek z fondu primárně určen
zaměstnancům v pracovním poměru k zaměstnavateli, státním zaměstnancům podle zákona
o státní službě, příslušníkům ve služebním poměru, soudcům, žákům středních odborných
učilišť a učilišť, důchodcům, kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo
invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně pracovali u zaměstnavatele. Dále
je příspěvek možné poskytnout rodinným příslušníkům zaměstnanců, případně jiným právnickým
nebo fyzickým osobám.
Jak vyplývá z uvedeného výčtu,
osobní působnost je obecně upravena volněji
než
doposud a plnění z fondu lze poskytnout v podstatě komukoliv. Má-li být však naplněn
smysl a účel fondu
, měli by primárními příjemci plnění z fondu nadále zůstat především
zaměstnanci (včetně bývalých zaměstnanců - důchodců), popř. jejich rodinní příslušníci.
Existuje-li zde okolnost hodná zvláštního zřetele, kterou chce organizace zohlednit,
může příspěvek poskytnout také jiným fyzickým a právnickým osobám. Bude samozřejmě
vždy záležet na rozhodnutí dané organizace a lze jen doporučit precizní vydefinování
okruhu osob a plnění, které jim budou poskytovány, ve vnitřních zásadách/pravidlech.
V potaz je nutné vzít i novou úpravu obsaženou v zákoně o daních z příjmů ve znění
konsolidačního balíčku, pokud chce organizace poskytovat plnění, která budou osvobozena
od daně z příjmů ze závislé činnosti.4.2 Jak se tvoří fond
Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem:
- z rozpočtu
organizační složky státu,
- na vrub nákladů u příspěvkových organizací,
- na vrub výdajů
školské právnické osoby zřízené ministerstvem, územním samosprávným celkem nebo dobrovolným
svazkem obcí,
- ze zisku státního podniku.
Je tvořen z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě
na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost. Základní příděl, kterým je
tvořen fond, činí 1% z tohoto objemu nákladů.
Pro podrobnější vymezení objemu nákladů je nutno vycházet z vymezení daných pojmů
(plat, náhrada platu atd.) v Zákoníku práce. Základní příděl do fondu je tvořen ze
všech složek mzdy, tak jak jsou vymezeny v Zákoníku práce (resp. všech složek platu),
stejně tak ze všech náhrad platu a náhrad mzdy a odměn.
Právní úprava tvorby fondu doznala v zásadě pouze legislativně technických
změn, nedochází k významnějšímu věcnému posunu; odměny z dohod o práci konané mimo
pracovní poměr či z dohod o pracovní činnosti atd. se nadále nezahrnují do ročního
objemu nákladů.
4.3 Účelově vázaná část přídělu
Nově se v právních předpisech upravujících tvorbu a hospodaření s fondem stanoví
povinnost použít
nejméně 50% základního přídělu rozpočtovaného k 1. lednu rozpočtového
roku na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů
fyzických osob
. Účelově vázaných 50% základního přídělu se stanoví z rozpočtovaného
základního přídělu k 1. lednu bez ohledu na jeho skutečnou výši v rámci vyúčtování
ke dni, ke kterému se sestavuje řádná účetní závěrka. Z vlastní iniciativy může organizace
na produkty spoření na stáří použít i větší část základního přídělu. Poprvé se bude
týkat rozpočtovaného základního přídělu na rok 2024.Vymezení produktů spoření na stáří, které jsou osvobozeny od daně z příjmů
fyzických osob
Nová právní úprava napříč právními předpisy upravujícími tvorbu a hospodaření
s fondem pracuje s pojmem "
produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny
od daně z příjmů fyzických osob
". Pojem "produkty spoření na stáří zaměstnanců"
není
doposud v českém právním řádu výslovně definován. Pojem bude nově normován v rámci
novely zákona o daních z příjmů, která je součástí návrhu zákona, kterým se mění
některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na
stáří (dále jen "návrh balíčku upravujícího produkty spoření na stáří"). Návrh zákona
je aktuálně předmětem legislativního procesu a jeho plné znění je k dispozici zde.
Očekává se, že nabude platnosti a účinnosti k 1. lednu 2024.Významná jsou zejména následující ustanovení zákona o daních z příjmů, která
jsou součástí návrhu balíčku upravujícího produkty spoření na stáří:
Ustanovení
§ 6 odst. 9, které obsahuje mimo jiné osvobození
pro "příjem v podobě
příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na daňově podporované produkty spoření na stáří
jeho zaměstnance nebo na daňově podporované pojištění dlouhodobé péče, jehož pcjistníkem
je jeho zaměstnanec, do úhrnné výše 50 000 Kč ročně"
Ustanovení
§ 15a obsahuje vymezení
Jedná se o:produktů na stáří
spolu s dalšími definicemi
těchto produktů. -
penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona
upravujícího penzijní připojištění se státním příspěvkem
Upraveno zákonem č. 42/1994
Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů
souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů.
-
doplňkové penzijní
spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření
Upraveno zákonem č.
427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů.
Součástí
změny zákona, kterou se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu
a s podporou zajištění na stáří, je také novela tohoto zákona. Novela je aktuálně
předmětem legislativního procesu. Navrhované změny by neměly mít praktické dopady
na činnost organizací jako zaměstnavatelů.
-
penzijní pojištění u instituce penzijního
pojištění
Penzijní pojištění a instituce penzijního pojištění by měly být na základě
návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního
trhu a s podporou zajištění na stáří, vymezeny v zákoně o daních z příjmů tak, aby
se de facto jednalo o obdobu penzijního připojištění se státním příspěvkem nebo doplňkového
penzijního spoření.
-
soukromé životní pojištění
Bude-li přijata novela zákona o daních
z příjmů ve znění návrhu balíčku upravujícího produkty spoření na stáří, bude se
jím rozumět pojištění pro případ dožití, pojištění pro případ dožití se stanoveného
věku, nebo dřívější smrti a pojištění důchodu, na který vznikne nárok nejdříve v
kalendářním roce, ve kterém poplatník dosáhne 60 let, a to vždy u pojišťovny, která
je oprávněna k provozování pojišťovací činnosti na území některého členského státu
EU nebo státu tvořícího Evropský hospodářský prostor.
-
dlouhodobý investiční produkt
Součástí návrhu balíčku upravujícího produkty spoření na stáří, je také novela zákona
o podnikání na kapitálovém trhu, která zavádí tzv. dlouhodobý investiční produkt,
jakožto nový produkt spoření na stáří. Návrh zákona je aktuálně předmětem legislativního
procesu a může ještě doznat legislativních změn, proto aktuálně doporučujeme vyčkat
výsledku legislativního procesu.
Ustanovení § 15b obsahuje vymezení podmínek, za kterých je produkt spoření na
stáří podporován,
tedy kdy příspěvky na tento produkt požívají výhody uvedené v §
6 odst. 9 zákona o daních z příjmů (osvobození od daně z příjmů ze závislé činnosti)
a v § 15 odst. 5 zákona o daních z příjmů (možnost odečíst příspěvky na produkty
spoření na stáří).V návaznosti na výše uvedené bude možné přispívat pouze na takové produkty spoření
na stáří, které naplní podmínky uvedené v § 15b zákona o daních z příjmů.
Režim pro produkty spoření na stáří sjednané dle dosavadní právní úpravy
Návrh balíčku upravujícího produkty spoření na stáří stanoví některé podmínky
pro osvobození produktů spoření na stáří přísněji než doposud (např. prodloužení
minimální délky "spoření na stáří").
Neznamená to, že by na stávající produkty spoření na stáří (penzijní připojištění,
doplňkové penzijní spoření a životní pojištění), na které bylo možné v souladu s
dosavadní právní úpravou přispívat z FKSP, a příspěvky na ně byly osvobozeny podle
§ 6 odst. 9 písm. p) zákona o daních z příjmů, nebylo možné dále přispívat. Aby bylo
možné i nadále přispívat na stávající produkty (penzijní připojištění, doplňkové
penzijní spoření a životní pojištění), které nové přísnější podmínky nenaplní, obsahuje
návrh zákona o rozvoji finančního trhu přechodné ustanovení.
Relevantní je v tomto ohledu zejména bod 3. přechodných ustanovení zákona o daních
z příjmů ve znění návrhu balíčku upravujícího produkty spoření na stáří.
Účelem toho přechodného ustanovení je zajistit, aby poplatníci, kteří uzavřeli
smlouvu o penzijním připojištění se státním příspěvkem, o doplňkovém penzijním spoření,
o penzijním pojištění nebo o soukromém penzijním pojištění přede dnem nabytí účinnosti
návrhu balíčku upravujícího produkty spoření na stáří, mohli pro tyto produkty i
nadále využívat takový daňový režim, který byl účinný v okamžiku uzavření smlouvy,
včetně výplat z těchto produktů.
I na tyto "dříve podporované" produkty bude tedy
možno poskytovat příspěvek z účelově vázané části přídělu.
Zrušení podmínění výše příspěvku příspěvkem zaměstnance
Z pohledu dosavadní právní úpravy obsažené ve vyhlášce o FKSP je nutné upozornit,
že od 1.1.2024 již neexistuje vyhláškou stanovené omezení, dle kterého lze ze strany
zaměstnavatele přispívat maximálně ve stejné výši, jakou si spoří sám zaměstnanec.
Od
1.1.2024 bude možné příspěvek zaměstnavatele z FKSP stanovit bez ohledu na výši příspěvku
zaměstnance.
Komu lze poskytnout příspěvek na produkty spoření na stáří
Dle právních předpisů upravujících tvorbu a hospodaření s fondem lze přispívat
pouze
"na produkty spoření na stáří zaměstnanců"
Z účelově vázané části přídělu
tak .
není možné poskytovat příspěvek na spoření na stáří např. rodinných příslušníků
nebo jiných fyzických osob než zaměstnanců.
Nastavení samotné výše příspěvku i jeho periodicity bude nutné vymezit ve vnitřních
zásadách/pravidlech dané organizace, samozřejmě při respektování rovného zacházení
se všemi zaměstnanci.
4.4 Volná část přídělu
Dle nové právní úpravy mohou organizace
z volné části přídělu FKSP poskytovat
příspěvky zcela dle vlastního uvážení, resp. dle vymezení ve vnitřním předpisu
. Je
tedy pouze na dané organizaci, zda bude přispívat z volné části přídělu např. na
rekreace, stravování, kulturu, sport, zdravotní péči, poskytovat sociální zápůjčky
či výpomoci atd. Stejně tak je ponecháno na úvaze organizace, komu a v jaké výši
bude přispívat.Jedinou limitací při poskytování příspěvku je požadavek na naplnění smyslu a
účelu fondu jako takového. Z fondu by tedy měla být poskytnuta taková plnění, resp.
příspěvky na plnění, které povedou k zajištění sociální, kulturní či jiné potřeby
osoby (primárně zaměstnance, případně dalších osob), které bude příspěvek poskytnut.
Lze jen doporučit, aby organizace zohlednila při stanovení dalších možných plnění
z volné části fondu také novou právní úpravu zákona o daních z příjmů, resp. skutečnost,
že jsou od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozena pouze některá plnění (vesměs
nepeněžní plnění). Organizaci sice nic nebrání poskytovat i plnění, která od daně
z příjmů osvobozena nejsou, musí však vzít v úvahu, že je z nich nutné odvést kromě
daně i zálohu na zdravotní a sociální pojištění, a to jak na straně zaměstnance,
tak na straně zaměstnavatele. S poskytnutím tohoto typu plnění jsou tak na straně
organizace spojeny dodatečné náklady.
5 Změny v právní úpravě stravování v rozpočtových pravidlech a v rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů
5.1 Stravování podle rozpočtových pravidel
V souvislosti se zrušením vyhlášky o FKSP se v rámci konsolidačního balíčku novelizuje
také § 69 odst. 4 rozpočtových pravidel. S ohledem na zrušení vyhlášky o FKSP se
právní úprava v § 69 odst. 4 rozpočtových pravidel doplňuje a stanoví se limitace,
dle které může být hrazeno příspěvkem z fondu kulturních a sociálních potřeb nejvýše
45% peněžitého příspěvku na stravování. Jedná se tedy o totožný limit, který byl
doposud normován v ust. § 8 vyhlášky o FKSP. Z věcného hlediska se v oblasti peněžitého
příspěvku na stravování pro organizační složky státu a (státní) příspěvkové organizace
nic zásadního nemění. Nově se doplňuje odstavec 5, který umožnuje poskytnout další
peněžitý příspěvek na stravování zaměstnanci, který odpracoval více než 11 hodin
v daném dni.
Vedle § 69 rozpočtových pravidel jsou organizační složky státu a (státní) příspěvkové
organizace povinny nadále postupovat také podle vyhlášky č. 296/2022 Sb., o nákladech
na stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu (dále jen "stravovací
vyhláška"). U stravování nedochází v rozpočtových pravidlech ani ve stravovací vyhlášce
pro organizační složky státu a (státní) příspěvkové organizace k žádné věcné změně.
Nově se však u stravování v rámci změny § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů
ve znění konsolidačního balíčku omezuje maximální hodnota poskytnutého nepeněžního
plnění osvobozeného od daně z příjmů ze závislé činnosti, a to obdobně jako u peněžitého
příspěvku na stravování.
5.2 Stravování podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů
Příspěvek na stravování je pro příspěvkové organizace územních samosprávných
celků upraven § 33b rozpočtových pravidel územních rozpočtů ve spojení s vyhláškou
č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových
organizacích zřízených územními samosprávnými celky. Tato právní úprava nedoznala
žádných změn. Zrušení vyhlášky o FKSP však má za následek faktické zrušení limitu
pro poskytnutí příspěvku z FKSP na peněžitý příspěvek na stravování.
Příspěvek z FKSP na peněžitý příspěvek na stravování pro příspěvkové organizace
územních samosprávných celků již tedy není limitován co do maximální výše (která
doposud činila 45% peněžitého příspěvku).
I v případě stravování podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů se omezuje
maximální hodnota poskytnutého nepeněžního plnění osvobozená od daně z příjmů ze
závislé činnosti, viz změna § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů ve znění
konsolidačního balíčku.
6 Nejčastější otázky a odpovědi
Bude přijata "nová vyhláška o FKSP" nebo jiný právní předpis, který podrobněji
stanoví pravidla pro nakládání s prostředky fondu?
Nikoliv. Nepředpokládá se žádná další podrobnější právní úprava nad rámec konsolidačního
balíčku a návrhu balíčku upravujícího produkty spoření na stáří. Pravidla pro hospodaření
a použití fondu si organizace upraví vnitřním předpisem.
Jak naložit se zůstatkem fondu z roku k 31.12.2023?
Zůstatek fondu se převede do roku 2024. Povinnost použít nejméně 50% z rozpočtovaného
přídělu na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z
příjmů fyzických osob, se uplatní pouze ve vztahu k základnímu přídělu, který bude
rozpočtován k 1.1.2024 (a v letech následujících), nikoliv na zůstatek, který bude
ve fondu kulturních a sociálních potřeb k 31.12.2023. Zůstatek k 31.12.2023 bude
tedy možné použít v roce 2024 dle uvážení organizace.
Jak naložit s potenciálním budoucím zůstatkem k 31. 12. 2024 a v letech následujících?
Pro další osud zůstatku bude významný účel, pro který byly prostředky deponovány.
Pokud bude organizace evidovat zůstatek na prostředcích určených na produkty spoření
na stáří, tzn. na účelově vázanou část přídělu, připočte tento zůstatek k požadovaným
min. 50% z rozpočtovaného přídělu na produkty spoření na stáří v dalším roce. Zjednodušeně
řečeno, pokud se jedná o část účelově vázaného přídělu, její případný zůstatek bude
už "navždy" účelově vázán na produkty spoření na stáří. Jejich použití na jiné účely
by bylo porušením právních předpisů, resp. rozpočtové kázně. Zůstatek na prostředcích
určených k jiným účelům, resp. volné části přídělu zůstává i nadále volnou částí
přídělu v dalších letech a lze jej nadále volně použít.
Podléhají ostatní příjmy (zdroje fondu) jako např. náhrady škod a pojistná
plnění od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu, nebo peněžní a jiné
dary určené do fondu také povinnosti použít minimálně 50% z nich na produkty spoření
na stáří?
Účelová vázanost na produkty spoření na stáří se týká pouze rozpočtovaného základního
přídělu k 1. lednu rozpočtového roku, nikoliv ostatních příjmů fondu.
Můžeme vnitřním předpisem vyloučit povinnost použít minimálně 50% přídělu na
produkty spoření na stáří, pokud naši zaměstnanci nebudou mít zájem čerpat příspěvky
na produkty spoření na stáří?
Nikoliv. Vnitřní nastavení pravidel/zásad pro čerpání fondu musí být v souladu
se zákonnou právní úpravou, která takový postup neumožňuje.
Můžeme dále vytvářet dokument "Zásady/Pravidla čerpání"?
Ano. Příslušné právní předpisy předpokládají právě přijetí vnitřního předpisu,
ve kterém budou upravena pravidla tvorby a hospodaření s fondem.
Můžeme v rámci vnitřního předpisu převzít dosavadní úpravu vyhlášky o FKSP
a využít ji pro volnou část přídělu?
Ano, v rámci vnitřního předpisu je možné se inspirovat dosavadní vyhláškou o
FKSP, pokud jsou některé postupy v ní obsažené pro danou organizaci vyhovující. Vždy
je však třeba respektovat povinnost poskytnout 50% na produkty spoření na stáří.
Zároveň doporučujeme seznámit se s novelami zákona o daních z příjmů, aby daná organizace
mohla v rámci interního nastavení pravidel/zásad zohlednit také např. změny v osvobození
od daně z příjmů ze závislé činnosti.
Mění se nějak právní úprava pro obce nebo pro podnikatelský sektor? Budou muset
také povinně použít minimálně 50% přídělu na produkty spoření na stáří?
Nikoliv, dané změny se dotýkají pouze typů subjektů, které povinně tvoří fond.
V tomto ohledu se z hlediska hospodaření s fondem pro obce, kraje či podnikatelský
sektor oproti dosavadnímu stavu nic nemění. Jediné změny, které se jich dotknou,
jsou změny v rozsahu plnění osvobozených od daně z příjmů ze závislé činnosti obsažené
v novelách zákona o daních z příjmů.
Je potřeba mít i nadále pro FKSP samostatný bankovní účet?
U organizačních složek státu vedení účtu FKSP vyžaduje § 45 odst. 6 rozpočtových
pravidel. Jde o účet povinně vedený v České národní bance, což vyplývá z § 3 písm.
h) bod 5 rozpočtových pravidel.
Pro ostatní typy subjektů, přestože to zákon explicitně nezmiňuje, lze zřízení
samostatného účtu pro správu FKSP, resp. vedení prostředků odděleně od ostatních
prostředků organizace jedině doporučit. Ostatně i samotná vyhláška o FKSP v § 3 odst.
2 stanovovala, že "
Prostředky fondu příspěvkových organizací zřízených územními samosprávnými
celky se ukládají na samostatném účtu u bank a poboček zahraničních bank"
resp. že
"Prostředky fondu organizační složky státu a státní příspěvkové organizace se ukládají
v České národní bance na účtech podřízených státní pokladně
". Kromě toho, že je již
organizace mají zřízené, je vedení na samostatném bankovním účtu praktické i při
hospodaření s fondem. Navíc peněžní prostředky FKSP vykazují vybrané účetní jednotky
na samostatné položce aktiv rozvahy.Jak správně stanovit rozsah účelově vázaných prostředků na produkty spoření
na stáří?
Zákon v tomto ohledu stanoví povinnost použít nejméně 50% základního přídělu
rozpočtovaného k 1. lednu rozpočtového roku na produkty spoření na stáří zaměstnanců,
které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. V tomto ohledu je nezbytné
vždy k 1. lednu daného rozpočtového roku učinit rozhodnutí o rozdělení. V mnoha případech
se bude jednat o kvalifikovaný odhad, který by měl být založen na všech dostupných
informacích (např. informace o rozpočtovaných prostředcích od zřizovatele, výhled
vývoje platů, plánovaný počet zaměstnanců, lze vycházet i z předchozího roku apod.).
Takovéto rozdělení základního přídělu na účelově vázanou část a volnou část přídělu
je pak určující pro zbytek daného roku, a to i v případě, že se skutečný základní
příděl do fondu v průběhu roku změní. Pokud tedy např. bude skutečná výše základního
přídělu vyšší než rozpočtovaná, tak v tomto případě rozdíl půjde na volnou část přídělu.
Pokud by naopak byla skutečná výše přídělu na konci roku nižší, nebude se proporcionálně
krátit vázaná část přídělu. Dané ponížení půjde na úkor volné části přídělu. Např.
může nastat situace, že na základě kvalifikovaného odhadu bude rozpočtovaný (předpokládaný)
základní příděl k 1. lednu stanoven 8 mil. Kč a v návaznosti na něj budou účelově
vázány min. 4 mil. Kč. Následně však bude skutečná výše základního přídělu v rámci
vyúčtování na konci roku 8,4 mil. Kč. Požadovaných 50% bude účelově vázáno z těch
8 mil Kč (tedy 4 mil. Kč), nikoliv z výsledných 8,4 mil. Kč (nikoliv tedy 4,2 mil.
Kč).
Lze jen doporučit, aby rozhodnutí o rozdělení základního přídělu k 1. lednu mělo
určitou formální podobu (např. sepsat zápis o rozdělení základního přídělu).
Tento postup vyplývá z rozpočtových pravidel a rozpočtových pravidel územních
rozpočtů pro organizační složky státu a příspěvkové organizace, nicméně analogicky
se uplatní i pro další organizace, které povinně tvoří fond a mají povinnost alokovat
nejméně 50% základního přídělu na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou
osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
Musí být čerpání účelově vázané části přídělu umožněno zaměstnancům již od
1. ledna 2024? Jak nastavit toto čerpání?
Vymezení podmínek čerpání v dané organizaci na produkty spoření na stáří zaměstnanců,
které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob, by mělo být součástí pravidel/zásad
pro hospodaření s fondem. Obecně by organizace měla umožnit čerpání z fondu co nejdříve
tak, aby byla schopna zabezpečovat potřeby zaměstnanců a plnit tím účel fondu.
Záleží zcela na dané organizaci, jak si tato pravidla nastaví. Lze nastavit čerpání
jednorázově za rok, či pravidelně - měsíčně/čtvrtletně. Podstatné je, že příspěvek
může být poskytnut pouze zaměstnanci (je tak potřeba zohlednit situace, kdy v průběhu
roku přestane být zaměstnancem), a je samozřejmě nutné respektovat obecná pravidla
rovného zacházení se všemi zaměstnanci a zákaz diskriminace. V tomto ohledu se jeví
praktické poskytovat příspěvek zaměstnancům např. na měsíční bázi.
Je nutné přispívat na všechny produkty spoření na stáří?
Ačkoliv to právní předpisy výslovně nestanoví, lze to důrazně doporučit, zejména
s ohledem na rovné možnosti všech zaměstnanců a jejich rovné postavení. Každý zaměstnanec
může mít jiné preference z hlediska volby produktu spoření na stáří. Pokud by daná
organizace např. přispívala pouze na penzijní připojištění, pak by části zaměstnanců
fakticky odepřela možnost podpory jejich spoření na stáří, jelikož penzijní připojištění
je produkt, který si již nelze nově sjednat a tyto smlouvy pouze "dobíhají".
Jakým způsobem postupovat v praxi, když ze 70 zaměstnanců má penzijní připojištění
35 zaměstnanců. Celá polovina 1% přídělu má být rozdělena mezi těchto 35 zaměstnanců?
S ohledem na skutečnost, že individuální pravidla čerpání si stanoví do značné
míry sama příspěvková organizace (v kolektivní smlouvě / v kolektivní dohodě / ve
vnitřním předpisu), doporučujeme stanovit osobní limit pro jednoho zaměstnance tak,
aby zmiňovaných 35 zaměstnanců nevyčerpalo celý objem prostředků připadajících na
všech 70 zaměstnanců. Lze jen doporučit, aby organizace nastavila daná pravidla tak,
aby umožnila a byla schopna pokrýt potenciální příspěvek i těch zaměstnanců, kteří
nějaký produkt spoření na stáří zatím nemají sjednaný, ale v průběhu roku by si ho
sjednat mohli či chtěli.
Zároveň platí, že nespotřebovaná část prostředků (z důvodu např. malého počtu
zaměstnanců využívajících spoření na stáří) zůstává ve fondu FSKP pro příští rok,
přičemž tyto nespotřebované peněžní prostředky budou nadále účelově určené (na produkty
spoření na stáří). Současně doporučujeme, aby sama organizace motivovala své zaměstnance
ke zřízení produktů spoření na stáří, neboť zřízení těchto produktů je v jejich vlastním
zájmu.
Jak postupovat v případě, že v dané organizaci nikdo žádný produkt spoření
na stáří nemá a ani si ho nehodlá založit?
Skutečnost, že žádný ze zaměstnanců nemá žádný produkt spoření na stáří, je v
tomto ohledu irelevantní. I v tomto případě nejméně 50% z rozpočtovaného základního
přídělu bude muset být alokováno na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců.
Pokud z této části nebude v daném roce vyplacen žádný příspěvek, zůstanou tyto prostředku
ponechány ve fondu i pro následující rok účelově vázány na příspěvky na produkty
spoření na stáří zaměstnanců. Nelze je nikdy použít na jiné účely.
7 PRÁVNÍ ÚPRAVA FONDU KULTURNÍCH A SOCIÁLNÍCH POTŘEB A SOCIÁLNÍHO FONDU VE
VYBRANÝCH PRÁVNÍCH PŘEDPISECH od 1.1.2024
ZÁKON č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla
§ 48 odst. 8
Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem z rozpočtu
organizační složky státu
ve výši 1%
z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy
a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost,
na odměny a ostatní plnění za práci vykonávanou v rámci odborného výcviku na produktivních
činnostech žákům učilišť a na stipendia zaměstnancům na studijních pobytech. Nejméně
50% z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku podle věty první
se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny
od daně z příjmů fyzických osob.
Fond kulturních a sociálních potřeb je naplňován
zálohově z roční plánované výše v souladu s jeho schváleným rozpočtem. Vyúčtování
skutečného základního přídělu se provede v rámci účetní závěrky. Je tvořen k zabezpečování
kulturních, sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům v pracovním poměru
k zaměstnavateli, státním zaměstnancům podle zákona o státní službě, příslušníkům
ve služebním poměru, soudcům, žákům středních odborných učilišť a učilišť, důchodcům,
kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu
třetího stupně pracovali u zaměstnavatele, případně rodinným příslušníkům zaměstnanců
a jiným právnickým nebo fyzickým osobám. {Další příjmy, výši tvorby a hospodaření
s fondem kutturních a sociálních potřeb stanoví ministerstvo vyhláškou.} § 49 odst. 11
{(11) Organizační složka státu může za své zaměstnance hradit část příspěvku
na penzijní připcjištění12a), nebo doplňkové penzijní spoření34) a část pojistného
na soukromé životní pcjištění12b), které hradí zaměstnavatel pojišťovně na základě
pojistné smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem jako pojistníkem a pojišťovnou pouze
z fondu kulturních a sociálních potřeb. Podmínky úhrady pojistného a jeho výši upraví
vyhláška o fondu kulturních a sociálních potřeb.}
§ 60
Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem na vrub
nákladů příspěvkové organizace
ve výši 1%
z ročního objemu nákladů zúčtovaných na
platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost,
na odměny a ostatní plnění za práci vykonávanou v rámci odborného výcviku na produktivních
činnostech žákům učilišť a na stipendia zaměstnancům na studijních pobytech. Nejméně
50% z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku podle věty první
se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny
od daně z příjmů fyzických osob.
Fond kulturních a sociálních potřeb je naplňován
zálohově z roční plánované výše v souladu s jeho schváleným rozpočtem. Vyúčtování
skutečného základního přídělu se provede v rámci účetní závěrky. Je tvořen k zabezpečování
kulturních, sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům v pracovním poměru
k zaměstnavateli, státním zaměstnancům podle zákona o státní službě, příslušníkům
ve služebním poměru, soudcům, žákům středních odborných učilišť a učilišť, důchodcům,
kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu
třetího stupně pracovali u zaměstnavatele, případně rodinným příslušníkům zaměstnanců
a jiným právnickým nebo fyzickým osobám. {Další příjmy, výši tvorby a hospodaření
s fondem kulturních a sociálních potřeb stanoví ministerstvo vyhláškou.} § 62
(1) Příspěvková organizace může poskytnout peněžní dary pouze z fondu kulturních
a sociálních potřeb.
(2) Příspěvková organizace může vynakládat peněžní prostředky na peněžní
a věcná ocenění pouze v případě, že tak stanoví zvláštní právní předpis.
(3) Příspěvková organizace nesmí přijímat ani poskytovat zápůjčky a úvěry
a vystavovat směnky. Výjimku tvoří zápůjčky poskytnuté z fondu kulturních a sociálních
potřeb, dodavatelské úvěry na financování výdajových investičních akcí, které mohou
být přjaty pouze se souhlasem ministerstva, a u zdravotnických zařízení úvěry, které
mohou být přijaty na překlenutí dočasného nedostatku peněžních prostředků, pokud
je tento nedostatek způsoben opožděnými úhradami zdravotnických výkonů od zdravotních
pojišťoven.
{
(4) Příspěvková organizace může za své zaměstnance hradit část příspěvku na
penzijní připojištění 12a), nebo doplňkové penzijní spoření 34) a část pojistného
na soukromé životní pojištění 12b) které hradí zaměstnavatel pojišťovně na základě
pojistné smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem jako pojistníkem a pojišťovnou pouze
z fondu kulturních a sociálních potřeb. Podmínky úhrady pojistného a jeho výši upraví
vyhláška o fondu kulturních a sociálních potřeb.
} § 65
Společná ustanovení k fondu kulturních a sociálních potřeb
(1) Zdrojem fondu kulturních a sociálních potřeb jsou i splátky zápůjček
poskytnutých z fondu kulturních a sociálních potřeb, náhrada škod a pojistná plnění
od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu kulturních a sociálních
potřeb a peněžní dary poskytnuté do fondu kulturních a sociálních potřeb.
(2) Použití fondu kulturních a sociálních potřeb stanoví právní předpis,
kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis.
(3) U příspěvkových organizací jsou příjmem fondu kulturních a sociálních
potřeb také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, na jejichž provoz
příspěvková organizace přispívá z fondu kulturních a sociálních potřeb.
(4) Na plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb není právní nárok.
§ 69
Stravování a stravovací služby
(1) Zabezpečuje-li organizační složka státu nebo příspěvková organizace
stravování, zabezpečuje je ve vlastním stravovacím zařízení nebo prostřednictvím
jiné organizační složky státu, právnické osoby nebo fyzické osoby pro
a) zaměstnance v pracovním poměru,
b) státní zaměstnance podle zákona o státní službě,
c) příslušníky bezpečnostních sborů ve služebním poměru,
d) vojáky z povolání,
e) soudce,
f) žáky a studenty po dobu jejich činnosti v organizační složce státu
nebo příspěvkové organizaci, pokud není jejich stravování zajištěno podle zvláštního
právního předpisu.
(2) Organizační složka státu nebo příspěvková organizace může v souladu
s kolektivní smlouvou, kolektivní dohodou nebo vnitřním předpisem zabezpečovat stravování
ve vlastním stravovacím zařízení též
a) bývalým zaměstnancům, kteří u ní pracovali do odchodu do starobního
důchodu, nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně,
b) zaměstnancům činným u organizační složky státu nebo příspěvkové organizace
na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.
(3) Organizační složka státu nebo příspěvková organizace může poskytnout
stravování ve vlastním stravovacím zařízení též
a) fyzickým osobám, k jejichž stravování se zavázala smlouvou o stravování
s jinou organizační složkou státu, právnickou osobou nebo fyzickou osobou,
b) zaměstnancům jiných zaměstnavatelů, kteří jsou u ní na pracovní cestě
nebo pro ni jinak činní.
{
(4) Odstavec 1 se nepoužije, poskytuje-li organizační složka státu ze svého
rozpočtu nebo příspěvková organizace na-vrub nákladů své hlavní činnosti zaměstnanci
v pracovním poměru, státnímu zaměstnanci podle zákona o státní službě, příslušníkovi
bezpečnostního sboru ve služebním poměru, vojákovi z povolání nebo soudci v pracovním
vztahu peněžitý příspěvek na stravování. Peněžitý příspěvek na stravování za den
náleží zaměstnanci v pracovním poměru, státnímu zaměstnanci podle-zákona o státní
službě, příslušníkovi bezpečnostního sboru ve služebním poměru, vojákovi z povolání
nebo soudci, odpracoval-li alespoň 3 hodiny v tomto dni v místě výkonu práce sjednaném
v pracovní smlouvě, v místě služebního působiště nebo v místě výkonu funkce soudce.
Peněžitý příspěvek na stravování za den se poskytuje do výše 70% horní hranice stravného,
které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající
5 až 12 hodin. Peněžitý příspěvek na stravování může být částečně hrazen příspěvkem
z fondu kulturních a sociálních potřeb. Při výplatě peněžitého příspěvku na stravování
nebo jeho části z rozpočtu organizační složky státu se postupuje podle § 46 obdobně.
}(4) Odstavec 1 se nepoužije, poskytuje-li organizační složka státu ze svého
rozpočtu nebo příspěvková organizace na vrub nákladů své hlavní činnosti zaměstnanci
v pracovním poměru, státnímu zaměstnanci podle zákona o státní službě, příslušníkovi
bezpečnostního sboru ve služebním poměru, vojákovi z povolání nebo soudci v pracovním
vztahu peněžitý příspěvek na stravování. Jeden peněžitý příspěvek na stravování za
den náleží zaměstnanci v pracovním poměru, státnímu zaměstnanci podle zákona o státní
službě, příslušníkovi bezpečnostního sboru ve služebním poměru, vojákovi z povolání
nebo soudci, odpracoval-li alespoň 3 hodiny v tomto dni v místě výkonu práce sjednaném
v pracovní smlouvě, v místě služebního působiště nebo v místě výkonu funkce soudce.
Peněžitý příspěvek na stravování za den se poskytuje do výše 70% horní hranice stravného,
které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající
5 až 12 hodin. Nejvýše 45% peněžitého příspěvku na stravování může být hrazeno příspěvkem
z fondu kulturních a sociálních potřeb. Při výplatě peněžitého příspěvku na stravování
nebo jeho části z rozpočtu organizační složky státu se postupuje podle § 46 obdobně.
(5) Umožňuje-li to kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis,
může organizační složka státu nebo příspěvková organizace poskytnout za podmínek
podle odstavce 4 v daném dni další peněžitý příspěvek na stravování, odpracoval-li
zaměstnanec v pracovním poměru, státní zaměstnanec podle zákona o státní službě,
příslušník bezpečnostního sboru ve služebním poměru, voják z povolání nebo soudce
déle než 11 hodin v daném dni. Do odpracované doby se započítává přestávka v práci,
kterou je organizační složka státu nebo příspěvková organizace povinna poskytnout
podle jiného právního předpisu osobám podle věty první.
{(5)}
(6)
Organizační složka státu nebo příspěvková organizace může zabezpečovat
stravování odlišně u místně odděleného pracoviště.{(6)}
(7)
Náklady na stravování a jejich úhradu stanoví ministerstvo vyhláškou.{(7)}
(8)
Za dobu, za níž vzniklo zaměstnanci v příslušném dni právo na poskytnutí
stravného podle právních předpisů upravujících cestovní náhrady, nelze postupovat
podle odstavců 1 až {5}6
ani podle vyhlášky vydané na základě zmocnění obsaženého
v odstavci {6}7
. Čl. I
Přechodná ustanovení
Peněžní prostředky, které byly vedeny na účtu fondu kulturních a sociálních
potřeb přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se použijí podle zákona č. 218/2000
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
ZÁKON č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
§ 33
Fond kulturních a sociálních potřeb
(1) Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem na vrub
nákladů příspěvkové organizace ve výši 1% z ročního objemu nákladů zúčtovaných na
platy a náhrady platů, popřípadě na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost,
na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci.
Nejméně 50% z rozpočtovaného základního
přídělu k 1. lednu rozpočtového roku podle věty první se použije na příspěvky na
produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických
osob.
(2) Fond kulturních a sociálních potřeb je naplňován zálohově z roční plánované
výše v souladu s jeho schváleným rozpočtem. Vyúčtování skutečného základního přídělu
se provede v rámci účetní závěrky ke dni, k jehož konci se sestavuje řádná individuální
účetní závěrka.
(3) Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen k zabezpečování kulturních,
sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům v pracovním poměru k příspěvkové
organizaci, žákům středních odborných učilišť a učilišť, interním vědeckým aspirantům,
důchodcům, kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu
pro invaliditu třetího stupně pracovali u příspěvkové organizace, případně rodinným
příslušníkům zaměstnanců a jiným fyzickým nebo i právnickým osobám.
{
(4) Další příjmy, výši tvorby a hospodaření s fondem kulturních a sociálních
potřeb stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.
}(4) Zdrojem fondu kulturních a sociálních potřeb jsou i splátky zápůjček
poskytnutých z fondu kulturních a sociálních potřeb, náhrada škod a pojistná plnění
od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu, příjmy z pronájmu rekreačních
a sportovních zařízení, na jejichž provoz příspěvková organizace přispívá z fondu,
a peněžní dary poskytnuté do fondu kulturních a sociálních potřeb.
(5) Použití fondu kulturních a sociálních potřeb stanoví právní předpis,
kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis.
(6) Na plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb není právní nárok.
ZÁKON č. 77/1997 Sb., o státním podniku
§ 19
Fondy podniku
(1) Podnik vytváří
a) rezervní fond,
b) fond kulturních a sociálních potřeb,
c) fond zakladatele na základě rozhodnutí zakladatele.
(2) Rezervní fond u podniků zřízených podle tohoto zákona je určen ke krytí
ztrát a rizik, k financování výkyvů hospodaření podniku a ke krytí základního přídělu
do fondu kulturních a sociálních potřeb u těch podniků, které nemají dostatek zisku
nebo vykazují ztrátu. Minimální výše rezervního fondu činí při založení podniku 10%
kmenového jmění, pokud zakladatel nestanoví jinak, a doplňuje se ročně nejméně 10%
z čistého zisku až do dosažení výše určené v zakládací listině.
{
(3) Fond kulturních a sociálních potřeb podnik tvoří a užívá v souladu se
zvláštním právním předpisem.14)
}(3) Fond kulturních a sociálních potřeb podnik tvoří a užívá v souladu s
tímto zákonem.
(4) Zakladatel může rozhodnout o tom, že podnik je povinen vytvořit a spravovat
fond zakladatele. Rozhodne-li zakladatel o vytvoření fondu zakladatele, doplní pravidla
jeho tvorby a užití do statutu podniku. Do fondu zakladatele podnik převede zakladatelem
určenou část nerozděleného zisku minulých let, použitelného zisku podniku a fondů
podniku, s výjimkou fondů vytvořených podle odstavce 1 písm. a) a b). Finanční prostředky
v tomto fondu mohou být na základě rozhodnutí zakladatele převedeny do státního rozpočtu,
do rozpočtu státních fondů k provádění činností podle jiných právních předpisů23)
nebo uvolněny pro krytí odůvodněných potřeb podniku; zakladatel při nakládání s prostředky
v tomto fondu zohledňuje dokumenty schválené vládou nebo zakladatelem podniku, které
se vztahují k činnosti podniku; toto rozhodnutí zakladatele může být učiněno jen
po předchozím souhlasu vlády vydaném na návrh zakladatele. O vládou určenou část
prostředků převáděných z fondu zakladatele do státního rozpočtu mohou být překročeny
výdaje příslušné kapitoly. Jeli zakladatelem rozhodnuto o vytvoření fondu zakladatele,
podnik bez zbytečného odkladu přizpůsobí svou plánovací dokumentaci a koncepci rozvoje
této skutečnosti.
(5) Podnik může ze svého použitelného zisku vytvářet další fondy.
____________________________
{14)
Vyhláška Ministerstva financí č. 310/1995 Sb., o fondu kulturních a sociálních
potřeb.
}***
{ § 23 }
{Ministerstvo financí upraví vyhláškou tvorbu a způsob užívání fondu kulturních
a sociálních potřeb.}
§ 23
(1) Státní podnik tvoří fond kulturních a sociálních potřeb
a) základním přídělem ze zisku
ve výši 1%
z ročního objemu nákladů zúčtovaných
na mzdy, náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost, ab) dalšími příděly ze zisku.
(2) Nelze-li z důvodu ztráty nebo nedostatku zisku využít ke krytí základního
přídělu do fondu postup podle ustanovení § 19 zákona o státním podniku, nebo jsou-li
prostředky rezervního fondu nedostačující, vytvoří státní podnik fond i v nižší výši,
kterou umožňuje výše zisku nebo zůstatek rezervního fondu.
(3) Nejméně 50% ze základního přídělu podle odstavce 1 písm. a) nebo peněžních
prostředků podle odstavce 2 se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří
zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
(4) Zdrojem fondu kulturních a sociálních potřeb jsou i splátky zápůjček
poskytnutých z fondu kulturních a sociálních potřeb, náhrada škod a pojistná plnění
od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu kulturních a sociálních
potřeb a peněžní dary poskytnuté do fondu kulturních a sociálních potřeb.
(5) Použití fondu kulturních a sociálních potřeb stanoví právní předpis,
kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis.
(6) Na plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb není právní nárok.
Přechodné ustanovení
Peněžní prostředky, které byly vedeny na účtu sociálního fondu přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, se použjí podle zákona č. 77/2002 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
ZÁKON č. zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
§ 138
Fond kulturních a sociálních potřeb
(1) Fond kulturních a sociálních potřeb je tvořen základním přídělem na vrub
výdajů školské právnické osoby zřízené ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí
ve výši 1%
z ročního objemu výdajů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popřípadě
na mzdy a náhrady mezd a na odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění
za vykonávanou práci. Nejméně 50% ze základního přídělu podle věty první se použije
na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně
z příjmů fyzických osob.
(2) Fond kulturních a sociálních potřeb je naplňován zálohově z roční plánované
výše v souladu s jeho schváleným rozpočtem. Vyúčtování skutečného základního přídělu
se provede v rámci účetní závěrky.
(3) Fond kulturních a sociálních potřeb je určen k zabezpečování kulturních,
sociálních a dalších potřeb zaměstnanců v pracovním poměru ke školské právnické osobě
a jejich rodinných příslušníků, a důchodců, kteří při prvém odchodu do starobního
důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně byli v pracovním poměru
ke školské právnické osobě nebo k okresnímu úřadu za předpokladu, že byli zařazeni
k práci ve škole nebo školském zařízení bez právní subjektivity nebo k právnické
osobě před změnou její právní formy na školskou právnickou osobu podle § 187.
(4) Školské právnické osoby zřizované krajem, obcí nebo svazkem obcí mohou
sdružovat prostředky fondu kulturních a sociálních potřeb, a to na základě smlouvy
o sdružení.32
(5) Ve smlouvě o sdružení je nutné zajistit, aby každá školská právnická
osoba využila sdružené prostředky přiměřeně svému podílu vložených prostředků.
(6) Ve smlouvě o sdružení musí být dále upraveno, kdo je oprávněn s účtem,
na němž jsou sdružené prostředky vedeny, nakládat, a jakým způsobem budou sdružené
prostředky vypořádány v případě sloučení, rozdělení, splynutí nebo zrušení některé
ze školských právnických osob, jejího vystoupení či vyloučení ze sdružení, a v případě
ukončení smlouvy o sdružení.
(7) Pokud smlouva o sdružení nesplňuje náležitosti stanovené v odstavcích
5 a 6, je od počátku neplatná.
(8) Sdružené prostředky se vedou na zvláštním účtu, jehož nepoužité zůstatky
se převádějí do dalších let. Úroky z tohoto účtu jsou příjmem tohoto účtu, úhrady
za bankovní služby jsou výdajem tohoto účtu.
{(9) Podrobnosti o dalších příjmech, výši tvorby a způsobu hospodaření se
řídí vyhláškou-Ministerstva-financí upravující fond kulturních-a sociálních-potřeb
příspěvkových organizací zřízených obcí nebo krajem. 33)}
(9) Zdrojem fondu kulturních a sociálních potřeb jsou i splátky zápůjček
poskytnutých z fondu kulturních a sociálních potřeb, náhrada škod a pojistná plnění
od pojišťovny vztahující se k majetku pořízenému z fondu kulturních a sociálních
potřeb a peněžní dary poskytnuté do fondu kulturních a sociálních potřeb.
(10) Použití fondu kulturních a sociálních potřeb stanoví právní předpis,
kolektivní smlouva, kolektivní dohoda nebo vnitřní předpis.
(11) Na plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb není právní nárok.
____________________________
{
33) Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění
vyhlášky č. 510/2002 Sb.
}Přechodné ustanovení
Peněžní prostředky, které byly vedeny na účtu fondu kulturních a sociálních
potřeb přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se použijí podle zákona č. 561/2004
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
____________________________
{
33) Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění
vyhlášky č. 510/2002 Sb.
}Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o vysokých školách)
§ 18
Rozpočet a střednědobý výhled veřejné vysoké školy
(1) Veřejná vysoká škola hospodaří podle rozpočtu, který nesmí být sestavován
jako deficitní. Veřejná vysoká škola sestavuje rozpočet na kalendářní rok a střednědobý
výhled rozpočtu na nejméně 2 další následující roky.
(2) Příjmy rozpočtu veřejné vysoké školy jsou zejména:
a) příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a tvůrčí činnost (dále
jen "příspěvek")8),
b) podpora výzkumu, experimentálního vývcje a inovací z veřejných prostředků
podle zvláštního právního předpisu 8e).
c) dotace ze státního rozpočtu (dále jen "dotace"),
d) poplatky spojené se studiem,
e) výnosy z majetku,
f) jiné příjmy nebo jiné příspěvky než uvedené v písmenu a) ze státního
rozpočtu, ze státních fondů, z Národního fondu a z rozpočtů obcí a krajů,
g) výnosy z doplňkové činnosti, h) příjmy z darů a dědictví.
(3) Veřejná vysoká škola má nárok na příspěvek podle odstavce 2 písm. a).
Pro stanovení výše příspěvku podle odstavce 2 písm. a) je rozhodný typ a finanční
náročnost akreditovaných studjních programů a programů celoživotního vzdělávání,
počet studentů a dosažené výsledky ve vzdělávací a tvůrčí činnosti a její náročnost.
Pro výši příspěvku je také rozhodný strategický záměr vzdělávací a tvůrčí činnosti
pro oblast vysokých škol vypracovaný ministerstvem a každoroční plán realizace strategického
záměru (dále jen "strategický záměr ministerstva") a strategický záměr veřejné vysoké
školy. Veřejné vysoké škole přísluší záloha na příspěvek stanovená na základě rozhodných
údajů podle stavu k 31. říjnu předchozího kalendářního roku. Příspěvek je z rozpočtové
kapitoly poskytován podle obecných předpisů pro poskytování prostředků státního rozpočtu
pro dotace8a), pokud tento zákon nestanoví jinak.
(4) Ministerstvo rozhodnutím stanoví, zda poskytovaný příspěvek nebo dotace
je účastí státního rozpočtu na financování programu8b), přičemž příspěvek nebo dotace
na stavbu8c) je vždy, s výjimkou její údržby a oprav, účastí státního rozpočtu na
financování programu, je-li vyšší než 10 000 000 Kč, a pokud se nepoužije věta druhá.
Na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie nebo jejich části, jejichž
předmětem je podpora kvality, rozvoje nebo dostupnosti vysokoškolského vzdělávání
podle tohoto zákona, se nepoužijí ustanovení o programech podle rozpočtových pravidel.
(5) Veřejná vysoká škola má nárok na dotaci na rozvoj vysoké školy. Veřejné
vysoké škole se může poskytnout dotace zejména na ubytování a stravování studentů.
Podmínky dotací, jejich užití a zúčtování se řídí obecnými předpisy pro nakládání
s prostředky státního rozpočtu8d) a zvláštními předpisy upravujícími podporu výzkumu
a vývoje8e). Pro výši dotací je rozhodný strategický záměr veřejné vysoké školy a
strategický záměr ministerstva.
(6) Veřejná vysoká škola zřizuje tyto fondy:
a) rezervní fond určený zejména na krytí ztrát v následujících účetních
obdobích,
b) fond reprodukce investičního majetku,
c) stipendijní fond,
d) fond odměn,
e) fond účelově určených prostředků,
f) fond sociální,
g) fond provozních prostředků.
(7) Fondy veřejné vysoké školy uvedené v odstavci 6 písm. a), b), d) a g)
jsou vytvářeny ze zisku, není-li výslovně stanoveno jinak; fond reprodukce investičního
majetku a fond provozních prostředků též ze zůstatku příspěvků podle odstavce 2 písm.
a) k 31. prosinci běžného roku, fond reprodukce investičního majetku též z odpisů
hmotného a nehmotného majetku9). Zdrcji stipendijního fondu jsou převody poplatků
za studium podle § 58 odst. 6 a převody daňově uznatelných výdajů podle zvláštního
předpisu 9a). Veřejná vysoká škola může rozdělovat do fondů zisk po zdanění pouze
v případě, že byla uhrazena případná ztráta z minulých období. Zůstatky fondů k 31.
prosinci běžného roku se převádějí do následujícího rozpočtového roku. Použití prostředků
fondů uvedených v odstavci 6 písm. a) až d), f) a g) a podmínky převodu prostředků
mezi fondy uvedenými v odstavci 6 písm. a), b), d) a g) upravuje vnitřní předpis
veřejné vysoké školy; veřejná vysoká škola je povinna zajistit, aby prostředky fondů
vytvořené převodem zůstatku příspěvku podle věty první použila v souladu s pravidly
Evropské unie pro poskytování veřejné podpory tak, aby nedošlo k narušení ani hrozbě
narušení hospodářské soutěže.
(8) Podmínky tvorby a užití fondů stanoví vnitřní předpis veřejné vysoké
školy tak, aby prostředky získané ze zisku pocházejícího z provádění základního výzkumu,
aplikovaného výzkumu nebo experimentálního vývoje a šíření jejich výsledků prostřednictvím
výuky, publikování nebo převodem technologií, které byly podpořeny z veřejných prostředků,
byly využity zpětně pouze na tyto činnosti, nebo na šíření jejich výsledků nebo na
výuku.
(9) Fond účelově určených prostředků vytváří veřejná vysoká škola z:
a) účelově určených darů, s výjimkou darů určených na pořízení a technické
zhodnocení dlouhodobého majetku,
b) účelově určených peněžních prostředků ze zahraničí,
c) účelově určených veřejných prostředků, včetně prostředků účelové a
institucionální podpory výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků,
které nemohly být veřejnou vysokou školou použity v rozpočtovém roce, ve kterém jí
byly poskytnuty.
(10) Účelově určené prostředky podle odstavce 9 písm. c) může veřejná vysoká
škola převést do fondu účelově určených prostředků do výše 5% objemu účelově určených
veřejných prostředků poskytnutých veřejné vysoké škole na jednotlivé projekty výzkumu,
experimentálního vývoje a inovací v daném kalendářním roce; v případě jiné podpory
z veřejných prostředků do výše 5% objemu této podpory poskytnuté veřejné vysoké škole
v daném kalendářním roce, mimo dotace na rozvoj podle odstavce 5 věty první, kterou
lze převést v neomezené výši. Převod účelově určených prostředků veřejná vysoká škola
písemně oznámí jejich poskytovateli.
(11) Prostředky fondu účelově určených prostředků může veřejná vysoká škola
použít pouze k účelu, ke kterému jí byly poskytnuty.
(12) Sociální fond je tvořen základním přídělem na vrub nákladů veřejné vysoké
školy do výše {2}
1
% z ročního objemu nákladů veřejné vysoké školy zúčtovaných na
mzdy, náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost. Nejméně 50% ze základního přídělu
podle věty první se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců,
které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
(13) Prostředky rozpočtu se používají pouze na financování činností, pro
které byla veřejná vysoká škola zřízena, a na financování doplňkové činnosti podle
§ 20 odst. 2.
Zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích
§ 27
Sociální fond
(1) Zdrojem sociálního fondu je základní příděl na vrub nákladů veřejné výzkumné
instituce ve výši {2}
1
% z ročního objemu nákladů veřejné výzkumné instituce zúčtovaných
na mzdy, náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost a příděl ze zisku. Nejméně
50% ze základního přídělu podle věty první se použije na příspěvky na produkty spoření
na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
{Jeho
užití} Užití sociálního fondu
se řídí pravidly pro hospodaření s fondy veřejné výzkumné
instituce [§ 18 odst. 2 písm. o) a § 20 odst. 1 písm. e)].(2) Pro účely vymezení způsobilých nákladů ve výzkumu, vývoji a inovacích23)
se sociální fond veřejné výzkumné instituce považuje za fond kulturních a sociálních
potřeb.
Zákon č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy a státní organizaci
Správa železnic a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách
§ 11
Sociální fondv
(1) Akciová společnost České dráhy zřizuje sociální fond, který se používá
ve prospěch zaměstnanců k zabezpečení kulturních, sociálních a dalších potřeb.
(2) Sociální fond je tvořen přídělem ve výši {2}
1
% z ročního objemu nákladů
zúčtovaných na mzdy a náhrady mzdy. Nejméně 50% z přídělu podle věty první se použije
na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně
z příjmů fyzických osob.
NOVELA zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, která je součástí návrhu
zákona, kterým se mění se některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu
a s podporou zajištění na stáří (v současné době se jedná pouze o návrh, který je
předmětem legislativního procesu)
§ 15a
Produkt spoření na stáří
(1) Produktem spoření na stáří se pro účely daní z příjmů rozumí
a) penzijní připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího
penzijní připojištění se státním příspěvkem,
b) doplňkové penzjní spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzjní
spoření,
c) penzjní pojištění u instituce penzijního pojištění,
d) soukromé životní pojištění,
e) dlouhodobý investiční produkt.
(2) Institucí penzijního pojištění se pro účely daní z příjmů rozumí
poskytovatel finančních služeb oprávněný k provozování penzijního pojištění, který
je
a) provozován na principu fondového hospodaření,
b) zřízen pro účely poskytování důchodových dávek mimo povinný důchodový
systém136) na základě smlouvy nebo na základě jinak sjednané účasti na penzijním
pojištění a vykonává činnost z toho vyplývající a
c) povolen a provozuje penzijní pojištění v členském státě Evropské unie
nebo státě tvořícím Evropský hospodářský prostor a podléhá dohledu příslušného orgánu
v tomto státě.
(3) Soukromým životním pojištěním se pro účely daní z příjmů rozumí pojištění
pro případ dožití, pojištění pro případ dožití se stanoveného věku nebo dřívější
smrti a pojištění důchodu, na který vznikne nárok nejdříve v kalendářním roce, ve
kterém poplatník dosáhne 60 let věku, sjednaná s pojišťovnou, která je oprávněna
k provozování pojišťovací činnosti na území členského státu Evropské unie nebo státu
tvořícího Evropský hospodářský prostor, ve kterých pojistná částka pro případ dožití,
pokud je sjednána, činí nejméně
a) 40 000 Kč, pokud pojistná doba činí nejméně 10 a nejvýše 20 let, nebo
b) 70 000 Kč, pokud pojistná doba činí více než 20 let.
(4) Za pojistnou částku pro případ dožití u pojištění důchodu se pro účely
daní z příjmů považuje částka odpovídající jednorázovému plnění při dožití.
(5) Dlouhodobým investičním produktem se pro účely daní z příjmů rozumí dlouhodobý
investiční produkt podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu a obdobný
produkt poskytovaný zahraniční osobou oprávněnou poskytovat takový produkt v členském
státě Evropské unie nebo státě tvořícím Evropský hospodářský prostor.
§ 15b
Daňová podpora produktu spoření na stáří
(1) Produkt spoření na stáří je daňově podporovaný, pokud je sjednáno
nebo jinak určeno, že výplata peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu
nebo odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu jsou ve prospěch
a) poplatníka, který produkt sjednal, a to pouze
1. po 120 kalendářních měsících od vzniku produktu, nejdříve však
v kalendářním roce, ve kterém poplatník dosáhne 60 let věku, a v případě plnění z
doplňkového penzijního spoření, na které podle zákona upravujícího doplňkové penzijní
spoření vzniká nárok dosažením věku o 5 let nižšího, než je jeho důchodový věk podle
zákona upravujícího důchodové pojištění, nejdříve v okamžiku dosažení věku o 5 let
nižšího, než je jeho důchodový věk podle zákona upravujícího důchodové pojištění,
2. při jeho invaliditě třetího stupně, nebo
3. v souvislosti se zánikem produktu spoření na stáří, nebo
b) jiného poplatníka, a to pouze v případě
1. smrti poplatníka, který produkt sjednal,
2. úplaty poskytovateli tohoto produktu za jeho vedení nebo služby
s ním související,
3. odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu za protiplnění
poskytnuté ve prospěch tohoto produktu, ledaže se jedná o odepsání za protiplnění,
jehož obvyklá cena je podstatně nižší než obvyklá cena odepisovaného majetku, nebo
4. plnění povinnosti stanovené jiným právním předpisem.
(2) Pro účely osvobození příjmu zaměstnance v podobě příspěvku uhrazeného
zaměstnavatelem na zaměstnancův produkt spoření na stáří není tento produkt daňově
podporovaným tehdy, je-li sjednáno nebo jinak určeno, že v případě smrti zaměstnance
jsou výplata peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu nebo odepsání majetku
z dlouhodobého investičního produktu ve prospěch tohoto zaměstnavatele.
(3) Zaměstnanec oznámí svému zaměstnavateli, že jeho produkt spoření na stáří
přestal být daňově podporovaný nebo že došlo ke skutečnosti, která má za následek
navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří, do konce kalendářního měsíce,
ve kterém k tomu došlo.
(4) K navrácení daňové podpory produktu spoření na stáří dochází, pokud
před uplynutím 120 kalendářních měsíců od jeho vzniku nebo před kalendářním rokem,
ve kterém poplatník dosáhne 60 let věku,
a) došlo k výplatě peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu
nebo k odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu ve prospěch poplatníka,
který produkt sjednal, nejedná-li se o
1. výplatu, plnění nebo odepsání při poplatníkově invaliditě třetího
stupně,
2. výplatu, plnění nebo odepsání z důvodu zániku poskytovatele
tohoto produktu nebo odnětí povolení k poskytování tohoto produktu poskytovateli,
pokud jsou obdržené naspořené peněžní prostředky a majetek do 1 měsíce od jejich
přijetí vloženy na poplatníkův daňově podporovaný produkt spoření na stáří stejného
druhu nebo v případě penzijního připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího
penzjní připojištění se státním příspěvkem na jeho daňově podporované doplňkové penzjní
spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzjní spoření, nebo
3. plnění z doplňkového penzjního spoření podle zákona upravujícího
doplňkové penzjní spoření, na které vznikl nárok dosažením věku o 5 let nižšího,
než je poplatníkův důchodový věk podle zákona upravujícího důchodové pojištění,
b) došlo k výplatě peněžních prostředků nebo plnění z tohoto produktu
nebo k odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu poplatníka ve prospěch
jiného poplatníka, než který produkt sjednal, nejedná-li se o
1. výplatu, plnění nebo odepsání po smrti poplatníka, který produkt
sjednal,
2. úplatu poskytovateli tohoto produktu za jeho vedení nebo služby
s ním související, nebo
3. odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu za protiplnění
poskytnuté ve prospěch tohoto produktu, ledaže se jedná o odepsání za protiplnění,
jehož obvyklá cena je podstatně nižší než obvyklá cena odepisovaného majetku,
c) tento produkt zanikne, aniž by došlo k výplatě peněžních prostředků
nebo plnění z něho nebo k odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu poplatníka,
nejedná-li se o zánik produktu
1. z důvodu smrti poplatníka,
2. z důvodu zániku poskytovatele tohoto produktu nebo odnětí povolení
k poskytování tohoto produktu poskytovateli, nebo
3. se současným odepsáním všech naspořených peněžních prostředků
a majetku na poplatníkův daňově podporovaný produkt spoření na stáří stejného druhu
nebo v případě penzijního připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího
penzjní připojištění se státním příspěvkem na jeho daňově podporované doplňkové penzjní
spoření podle zákona upravujícího doplňkové penzjní spoření, nebo
d) došlo k vyplacení výnosů z majetku v rámci dlouhodobého investičního
produktu mimo tento produkt.
(5) Navrácením daňové podpory produktu spoření na stáří se rozumí
a) vznik příjmu podle § 10 ve výši úhrnu příspěvků poplatníka, které
byly odečteny od základu daně za bezprostředně předcházejících 10 zdaňovacích období,
zaplacených na tento produkt nebo na produkt spoření na stáří stejného druhu, ze
kterého byly všechny naspořené peněžní prostředky a majetek převedeny na tento produkt,
b) v případě dlouhodobého investičního produktu vznik příjmu podle §10
ve výši úhrnu příjmů, které byly v bezprostředně předcházejících 10 zdaňovacích obdobích
osvobozeny od daně, z odepsání majetku z tohoto produktu nebo z produktu spoření
na stáří stejného druhu, ze kterého byly všechny naspořené peněžní prostředky a majetek
převedeny na tento produkt, snížených o výdaje, o které by byly tyto příjmy sníženy
pro zjištění základu daně v těchto zdaňovacích obdobích, kdyby nebyly osvobozeny
od daně; do úhrnu se nezahrnují příjmy, které by byly ve zdaňovacím období, ve kterém
vznikly, osvobozeny od daně i v případě, že by se nejednalo o odepsání majetku z
dlouhodobého investičního produktu, který je daňově podporovaným produktem na stáří,
a
c) vznik příjmu podle § 6 ve výši úhrnu příspěvků hrazených zaměstnavatelem
na tento produkt nebo na produkt spoření na stáří stejného druhu, ze kterého byly
všechny naspořené peněžní prostředky a majetek převedeny na tento produkt, které
byly ve zdaňovacím období, ve kterém nastala skutečnost, která má za následek navrácení
daňové podpory produktu spoření na stáří, a v bezprostředně předcházejících 10 zdaňovacích
obdobích osvobozeny od daně; tento příjem se nepovažuje za vyplácený plátcem daně
z příjmů ze závislé činnosti.
(6) Pokud nastane skutečnost, která má za následek navrácení daňové podpory
produktu spoření na stáří,
a) přestane být tento produkt daňově podporovaným od
1. zdaňovacího období, ve kterém došlo k této skutečnosti, pro
účely odečtení nezdanitelných částí základu daně a pro účely osvobození příjmů z
odepsání majetku z dlouhodobého investičního produktu a
2. kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve
kterém došlo k této skutečnosti, pro účely osvobození příjmu zaměstnance v podobě
příspěvku uhrazeného zaměstnavatelem na jeho daňově podporovaný produkt spoření na
stáří a
b) plnění z tohoto produktu se nesnižuje o příspěvky hrazené zaměstnavatelem
na tento produkt pro účely určení základu daně s výjimkou
1. příspěvků, v jejichž výši vznikl příjem podle odstavce 5 písm.
c),
2. příspěvků neosvobozených od daně z příjmů fyzických osob,
3. příspěvků hrazených zaměstnavatelem před 1. lednem 2000 na penzjní
připojištění se státním příspěvkem podle zákona upravujícího penzijní připojištění
se státním příspěvkem a
4. příspěvků hrazených zaměstnavatelem před 1. lednem 2001 na soukromé
životni pojištěni.
Zpracovali:
Ing. Martin Šabo
Mgr. Markéta Dejmková
____________________________
Poznámka ASPI
V závorkách { } jsou značeny škrtnuté texty.