180/1994 Sb.
SDĚLENÍ
Ministerstva zahraničních věcí
Změna: 32/2020 Sb.m.s.
Ministerstvo zahraničních věcí sděluje, že dne 8. listopadu 1993 byla v Bukurešti
podepsána Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Rumunska o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku.
Se Smlouvou vyslovil souhlas Parlament České republiky a prezident republiky
ji ratifikoval.
Smlouva vstoupila v platnost na základě článku 29 odst. 2 dnem 10. srpna 1994
a tímto dnem podle ustanovení odstavce 3 téhož článku se ve vzájemných vztazích mezi
Českou republikou a Rumunskem přestaly uplatňovat tyto mnohostranné smlouvy:
Smlouva
o zamezení dvojího zdanění příjmu a majetku fyzických osob, podepsaná v Miškovci
dne 27. května 1977, vyhlášená pod č. 30/1979 Sb.,
a
Smlouva o zamezení dvojího zdanění
příjmu a majetku právnických osob, podepsaná v Ulánbátaru dne 19. května 1978, vyhlášená
pod č. 49/1979 Sb.
České znění Smlouvy se vyhlašuje současně. Do anglického znění Smlouvy, jež
je pro její výklad rozhodné, lze nahlédnout na Ministerstvu zahraničních věcí a Ministerstvu
financí.
SMLOUVA
mezi vládou České republiky a vládou Rumunska o zamezení dvojího zdanění a
zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
Vláda České republiky a vláda Rumunska,
zamýšlejíce vylučovat dvojí zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, a
to aniž by byly vytvářeny příležitosti k nezdanění nebo ke sníženému zdanění skrze
daňové úniky či prostřednictvím vyhýbání se daňové povinnosti (včetně prostřednictvím
uspořádání, která se nazývají "treaty-shopping" a která jsou zacílena na získání
úlev stanovených ve Smlouvě, a to v nepřímý prospěch rezidentů třetích jurisdikcí),
se dohodly takto:
Čl.1
Osoby, na které se Smlouva vztahuje
Tato smlouva se vztahuje na osoby, které mají bydliště či sídlo v jednom
nebo obou smluvních státech (rezidenti).
Čl.2
Daně, na které se Smlouva vztahuje
1. Tato smlouva se uplatňuje na daně z příjmu a z majetku, ukládané jménem
každého ze smluvních států nebo jeho nižších správních útvarů, místních úřadů nebo
územně správních jednotek, ať je způsob vybírání jakýkoli.
2. Za daně z příjmu a z kapitálu se považují všechny daně vybírané z celkového
příjmu, z veškerého majetku nebo z částí příjmu nebo majetku včetně daní ze zisku
ze zcizení movitého nebo nemovitého majetku a rovněž daní z přírůstku majetku.
3. Současné daně, na které se Smlouva vztahuje, jsou zejména:
a) v České
republice:
(i) daň z příjmů fyzických osob;
(ii) daň z příjmů právnických osob;
(iii)
daň z nemovitostí;
(dále nazývané "česká daň");
b) v Rumunsku:
(i) daň z příjmů fyzických
osob (impozitul pe veniturile realizate de persoanale fizice);
(ii) daň ze zisku
právnických osob (impozitul pe profiturile realizate de persoanale juridice);
(iii)
daň z platů, mezd a jiných podobných odměn (impozitul pe salarii si alte remuneratii
similare);
(iv) daň z dividend (impozitul pe dividende);
(v) daň z příjmů ze zemědělských
činností (impozitul pe veniturile realizate din activitati agricole);
(dále nazývané
"rumunská daň").
4. Tato smlouva se bude rovněž vztahovat na daně stejného nebo podobného
druhu, které budou ukládány po podpisu této smlouvy vedle nebo místo současných daní.
Příslušné úřady smluvních států si vzájemně sdělí podstatné změny, které budou provedeny
v jejich příslušných daňových zákonech v přiměřené době po provedení takových změn.
Čl.3
Všeobecné definice
1. Pro účely této smlouvy, pokud souvislost nevyžaduje odlišný výklad:
a) výraz "Rumunsko" znamená Rumunsko, a je-li použit v zeměpisném významu, označuje
území Rumunska včetně jeho výsostných vod a rovněž výlučné ekonomické zóny, nad nimiž
jsou vykonávána svrchovaná práva nebo jurisdikce v souladu s jeho vnitrostátním právem
a s mezinárodním právem, pokud jde o průzkum a využívání přírodních, biologických
a nerostných zdrojů nacházejících se v mořské vodě, na mořském dně a v podloží těchto
vod;
b) výraz "Česká republika" znamená území, na kterém platí daňové zákony České
republiky;
c) výrazy "jeden smluvní stát" a "druhý smluvní stát" označují podle případu
Českou republiku nebo Rumunsko;
d) výraz "osoba" zahrnuje fyzickou osobu, společnost
a všechna jiná sdružení osob;
e) výraz "společnost" označuje jakoukoliv právnickou
osobu nebo nositele práv, považovaného pro účely zdanění za právnickou osobu;
f) výrazy
"podnik jednoho smluvního státu" a "podnik druhého smluvního státu" označují podnik
provozovaný rezidentem jednoho smluvního státu nebo podnik provozovaný rezidentem
druhého smluvního státu;
g) výraz "státní příslušník" označuje:
(i) každou fyzickou
osobu, která je státním občanem České republiky nebo Rumunska;
(ii) každou právnickou
osobu, osobní společnost nebo sdružení zřízené podle práva platného v některém smluvním
státě;
h) výraz "mezinárodní doprava" označuje jakoukoli dopravu uskutečňovanou lodí,
člunem, letadlem, železničním nebo silničním vozidlem, která je provozována podnikem,
jehož místo skutečného vedení je umístěno v jednom smluvním státě, pokud taková doprava
není uskutečňována jen mezi místy v druhém smluvním státě;
i) výraz "příslušný úřad"
označuje:
(i) v případě České republiky, ministra financí nebo jeho zmocněného zástupce;
(ii) v případě Rumunska, ministra financí nebo jeho zmocněného zástupce.
2. Každý výraz, který není jinak definován, bude mít pro aplikaci této smlouvy
smluvním státem význam, jež mu náleží podle práva tohoto státu, které upravuje daně,
na něž se vztahuje tato smlouva, pokud souvislost nevyžaduje odlišný výklad.
Čl.4
Rezident
1. Pro účely této smlouvy výraz "rezident jednoho smluvního státu" označuje
každou osobu, která je podle práva tohoto státu podrobena v tomto státě zdanění z
důvodu svého bydliště, stálého pobytu, místa vedení nebo jakéhokoli jiného podobného
kritéria. Tento výraz však nezahrnuje osobu, která je podrobena zdanění v tomto smluvním
státě pouze z důvodů příjmu ze zdrojů v tomto státě nebo majetku v tomto státě umístěného.
2. Jestliže fyzická osoba je podle ustanovení odstavce 1 rezidentem v
obou smluvních státech, bude její postavení určeno následujícím způsobem:
a) předpokládá
se, že tato osoba je rezidentem v tom státě, ve kterém má stálý byt; jestliže má
stálý byt v obou státech, předpokládá se, že je rezidentem v tom státě, ke kterému
má užší osobní a hospodářské vztahy (středisko životních zájmů);
b) jestliže nemůže
být určeno, ve kterém státě má tato osoba středisko svých životních zájmů nebo jestliže
nemá stálý byt v žádném státě, předpokládá se, že je rezidentem v tom státě, ve kterém
se obvykle zdržuje;
c) jestliže se tato osoba obvykle zdržuje v obou státech nebo
v žádném z nich, předpokládá se, že je rezidentem v tom státě, jehož je státním příslušníkem;
d)
jestliže je tato osoba státním příslušníkem obou států nebo žádného z nich, upraví
příslušné úřady smluvních států tuto otázku vzájemnou dohodou.
3. Jestliže osoba jiná než osoba fyzická je podle ustanovení odstavce 1
rezidentem v obou smluvních státech, předpokládá se, že je rezidentem v tom státě,
v němž se nachází místo jejího skutečného vedení.
Čl.5
Stálá provozovna
1. Pro účely této smlouvy výraz "stálá provozovna" označuje trvalé zařízení
pro podnikání, ve kterém podnik vykonává zcela nebo zčásti svoji činnost.
2. Výraz "stálá provozovna" zahrnuje obzvláště:
a) místo vedení;
b) závod;
c)
kancelář;
d) továrnu;
e) dílnu;
f) důl, naleziště nafty nebo plynu, lom nebo jiné místo,
kde se těží přírodní zdroje; a
g) plantáž, farmu, sad nebo vinici.
3. Výraz "stálá provozovna" rovněž zahrnuje:
a) staveniště nebo stavbu,
montážní nebo instalační projekt nebo dozor s nimi spojený, avšak pouze trvá-li takové
staveniště, projekt nebo dozor déle než devět měsíců;
b) poskytování služeb, včetně
konzultačních a manažerských služeb, poskytovaných podnikem jednoho smluvního státu
prostřednictvím zaměstnanců nebo jiných pracovníků zaměstnaných podnikem pro takové
účely, avšak pouze pokud činnosti takového charakteru trvají u stejného nebo souvisejícího
projektu na území druhého smluvního státu po jedno nebo více období přesahující v
úhrnu devět měsíců v jakémkoli dvanáctiměsíčním období.
4. Bez ohledu na ustanovení odstavců 1, 2 a 3 se předpokládá, že výraz
"stálá provozovna" nezahrnuje:
a) zařízení, které se využívá pouze k uskladnění,
vystavení nebo dodání zboží patřícího podniku;
b) zásobu zboží patřícího podniku,
která se udržuje pouze za účelem uskladnění, vystavení nebo dodání;
c) zásobu zboží
patřícího podniku, která se udržuje pouze za účelem zpracování jiným podnikem;
d)
trvalé zařízení pro podnikání, které se udržuje pouze za účelem nákupu zboží nebo
shromažďování informací pro podnik;
e) trvalé zařízení pro podnikání, které se udržuje
pro podnik pouze za účelem reklamy, poskytování informací, vědeckého výzkumu nebo
podobných činností, které mají pro podnik přípravný nebo pomocný charakter;
f) prodej
zboží patřícího podniku vystaveného v rámci příležitostného, dočasného veletrhu nebo
výstavy, který se uskuteční po jejich skončení;
g) trvalé zařízení pro podnikání,
které se udržuje pouze k výkonu jakéhokoliv spojení činností uvedených v pododstavcích
a) až f), pokud celková činnost trvalého zařízení, vyplývající z tohoto spojení,
má přípravný nebo pomocný charakter.
5. Jestliže, bez ohledu na ustanovení odstavců 1, 2 a 3, osoba - jiná než
nezávislý zástupce, na kterého se vztahuje odstavec 6 - jedná ve smluvním státě na
účet podniku a má k dispozici a obvykle používá plnou moc, která ji dovoluje uzavírat
smlouvy jménem podniku, má se za to, že tento podnik má stálou provozovnu v tomto
státě ve vztahu ke všem činnostem, které tato osoba provádí pro podnik, pokud činnosti
této osoby nejsou omezeny na činnosti uvedené v odstavci 4, které, pokud by byly
uskutečňovány prostřednictvím trvalého zařízení, by nezakládaly existenci stálé provozovny
podle ustanovení tohoto odstavce.
6. Nemá se za to, že podnik má stálou provozovnu ve smluvním státě jenom
proto, že v tomto státě vykonává svoji činnost prostřednictvím makléře, generálního
komisionáře nebo jiného nezávislého zástupce, pokud tyto osoby jednají v rámci své
řádné činnosti.
7. Skutečnost, že společnost, která je rezidentem v jednom smluvním státě,
ovládá společnost nebo je ovládána společností, která je rezidentem v druhém smluvním
státě nebo která tam vykonává svoji činnost (ať prostřednictvím stálé provozovny
nebo jinak), neučiní sama o sobě z kterékoli této společnosti stálou provozovnu druhé
společnosti.
Čl.6
Příjmy z nemovitého majetku
1. Příjmy, které pobírá rezident jednoho smluvního státu z nemovitého majetku
(včetně příjmů ze zemědělství a lesnictví) umístěného ve druhém smluvním státě, mohou
být zdaněny v tomto druhém státě.
2. Výraz "nemovitý majetek" má takový význam, jaký má podle zákonů smluvního
státu, v němž je tento majetek umístěn. Výraz zahrnuje v každém případě příslušenství
nemovitého majetku, živý a mrtvý inventář užívaný v zemědělství a lesnictví, práva,
pro která platí ustanovení občanského práva vztahující se na pozemky, právo požívání
nemovitého majetku a práva na proměnlivé nebo pevné platy za těžení nebo za přivolení
k těžení nerostných ložisek, pramenů a jiných přírodních zdrojů; lodě, čluny, letadla,
železniční a silniční vozidla se nepovažují za nemovitý majetek.
3. Ustanovení odstavce 1 platí pro příjmy z přímého užívání, nájmu nebo
každého jiného způsobu užívání nemovitého majetku.
4. Ustanovení odstavců 1 a 3 platí rovněž pro příjmy z nemovitého majetku
podniku a pro příjmy z nemovitého majetku užívaného k výkonu nezávislého povolání.
Čl.7
Zisky podniků
1. Zisky podniku jednoho smluvního státu podléhají zdanění jen v tomto státě,
pokud podnik nevykonává svoji činnost v druhém smluvním státě prostřednictvím stálé
provozovny, která je tam umístěna. Jestliže podnik vykonává svoji činnost tímto způsobem,
mohou být zisky podniku zdaněny v tomto druhém státě, avšak pouze v takovém rozsahu,
v jakém je lze přičítat této stálé provozovně.
2. Jestliže podnik jednoho smluvního státu vykonává svoji činnost v druhém
smluvním státě prostřednictvím stálé provozovny, která je tam umístěna, přisuzují
se s výhradou ustanovení odstavce 3 v každém smluvním státě této stálé provozovně
zisky, které by byla mohla docílit, kdyby byla jako samostatný podnik vykonávala
stejné nebo obdobné činnosti za stejných nebo obdobných podmínek a byla zcela nezávislá
ve styku s podnikem, jehož je stálou provozovnou.
3. Při výpočtu zisků stálé provozovny se povoluje odečíst náklady podniku,
vynaložené na cíle sledované touto stálou provozovnou včetně výloh vedení a všeobecných
správních výloh takto vynaložených, ať vznikly ve státě, v němž je tato stálá provozovna
umístěna, či jinde. Toto ustanovení se použije s výhradou omezení podle vnitrostátních
právních předpisů.
4. Jestliže je v některém smluvním státě obvyklé stanovit zisky, které mají
být přičteny stálé provozovně, na základě rozdělení celkových zisků podniku jeho
různým částem, nevylučuje ustanovení odstavce 2, aby tento smluvní stát stanovil
zisky, jež mají být zdaněny, tímto obvyklým rozdělením. Použitý způsob rozdělení
zisků musí být však takový, aby výsledek byl v souladu se zásadami stanovenými v
tomto článku.
5. Stálé provozovně se nepřičtou žádné zisky na základě skutečnosti, že
pouze nakupovala zboží pro podnik.
6. Zisky, které se mají přičíst stálé provozovně, se pro účely předchozích
odstavců stanoví každý rok stejným způsobem, pokud neexistují dostatečné důvody pro
jiný postup.
7. Jestliže zisky zahrnují příjmy, o nichž se pojednává odděleně v jiných
článcích této smlouvy, nebudou ustanovení oněch článků dotčena ustanoveními tohoto
článku.
Čl.8
Mezinárodní doprava
1. Zisky z provozování lodí, člunů, letadel, železničních nebo silničních
vozidel v mezinárodní dopravě podléhají zdanění jen ve smluvním státě, ve kterém
je umístěno sídlo skutečného vedení podniku.
2. Jestliže sídlo skutečného vedení podniku lodní dopravy je na palubě lodi
nebo člunu, považuje se za umístěné ve smluvním státě, ve kterém se nachází domovský
přístav této lodi nebo člunu, nebo není-li takový domovský přístav, ve smluvním státě,
v němž je provozovatel lodi nebo člunu rezidentem.
3. Ustanovení odstavce 1 platí také pro zisky z účasti na poolu, společném
provozu nebo mezinárodní provozní organizaci.
Čl.9
Sdružené podniky
1. Jestliže
a) se podnik jednoho smluvního státu podílí přímo nebo nepřímo
na řízení, kontrole nebo jmění podniku druhého smluvního státu, nebo
b) tytéž osoby
se přímo nebo nepřímo podílejí na řízení, kontrole nebo jmění podniku jednoho smluvního
státu i podniku druhého smluvního státu, a jestliže v těchto případech jsou oba podniky
ve svých obchodních nebo finančních vztazích vázány podmínkami, které dohodly nebo
jim byly uloženy a které se liší od podmínek, které by byly sjednány mezi podniky
nezávislými, mohou jakékoliv zisky, které by, nebýt těchto podmínek, byly docíleny
jedním z podniků, ale vzhledem k těmto podmínkám docíleny nebyly, být zahrnuty do
zisků tohoto podniku a následně zdaněny.
2. Jestliže jeden smluvní stát zahrne do zisků podniku tohoto státu a následně
zdaní zisky, ze kterých byl podnik druhého smluvního státu zdaněn v tomto druhém
státě, a zisky takto zahrnuté jsou zisky, které by byly docíleny podnikem prvně zmíněného
státu, kdyby podmínky sjednané mezi podniky byly takové, jaké by byly sjednány mezi
nezávislými podniky, může druhý stát vhodně upravit částku daně uložené z těchto
zisků v tomto státě. Při stanovení této úpravy se vezme náležitý zřetel na jiná ustanovení
této smlouvy, a bude-li to nutné, příslušné úřady smluvních států se za tím účelem
vzájemně poradí.
Čl.10
Dividendy
1. Dividendy vyplácené společností, která je rezidentem v jednom smluvním
státě, osobě, která je rezidentem v druhém smluvním státě, mohou být zdaněny v tomto
druhém státě.
2. Tyto dividendy však mohou být rovněž zdaněny ve smluvním státě, v němž
je společnost, která je vyplácí, rezidentem, a to podle právních předpisů tohoto
státu, avšak jestliže příjemce je skutečným vlastníkem dividend, daň takto stanovená
nepřesáhne 10 procent hrubé částky dividend. Tento odstavec se nedotýká zdanění zisků
společnosti, ze kterých jsou dividendy vypláceny.
3. Výraz "dividendy", použitý v tomto článku, označuje příjmy z akcií nebo
jiných práv s podílem na zisku, s výjimkou pohledávek, jakož i příjmy z práv na společnosti,
které jsou podle daňových předpisů státu, v němž je společnost, která rozdílí zisk,
rezidentem, postaveny na roveň příjmů z akcií.
4. Ustanovení odstavců 1 a 2 se nepoužijí, jestliže skutečný vlastník dividend,
který je rezidentem v jednom smluvním státě, vykonává v druhém smluvním státě, v
němž je rezidentem společnost vyplácející dividendy, průmyslovou nebo obchodní činnost
prostřednictvím stálé provozovny, která je tam umístěna, nebo vykonává v tomto druhém
státě nezávislé povolání prostřednictvím stálé základny tam umístěné, a jestliže
účast, pro kterou se dividendy vyplácejí, se skutečně váže k této stálé provozovně
nebo k této stálé základně. V takovém případě se použijí ustanovení článku 7 nebo
článku 14 podle toho, o jaký případ jde.
5. Jestliže společnost, která je rezidentem v jednom smluvním státě, dosahuje
zisky nebo příjmy z druhého smluvního státu, nemůže tento druhý stát zdanit dividendy
vyplácené společností, ledaže tyto dividendy jsou vypláceny rezidentu tohoto druhého
státu nebo že účast, pro kterou se dividendy vyplácejí, skutečně patří ke stálé provozovně
nebo stálé základně, která je umístěna v tomto druhém státě, ani podrobit nerozdělené
zisky společnosti dani z nerozdělených zisků, i když vyplácené dividendy nebo nerozdělené
zisky pozůstávají zcela nebo zčásti ze zisků nebo z příjmů docílených v tomto druhém
státě.
Čl.11
Úroky
1. Úroky mající zdroj v jednom smluvním státě, které pobírá rezident druhého
smluvního státu, mohou být zdaněny v tomto druhém státě.
2. Avšak takové úroky mohou být zdaněny rovněž ve smluvním státě, v němž
mají zdroj, a podle právních předpisů tohoto státu, ale pokud příjemce je skutečným
vlastníkem úroků, daň takto uložená nepřesáhne 7 procent hrubé částky úroků.
3. Bez ohledu na ustanovení odstavce 2 úroky, mající zdroj v jednom smluvním
státě, budou osvobozeny od daní v tomto státě, jestliže je pobírá a skutečně vlastní
vláda druhého smluvního státu, místní úřad nebo územně správní jednotka tohoto státu
nebo jakákoliv agentura nebo banka nebo orgán této vlády nebo jestliže pohledávky
rezidenta druhého smluvního státu jsou zaručeny, zajištěny nebo přímo nebo nepřímo
financovány finanční institucí zcela vlastněnou vládou druhého smluvního státu, za
předpokladu, že půjčka, která je zdrojem takových úroků, není na komerční bázi.
4. Výraz "úroky", použitý v tomto článku, označuje příjmy z pohledávek jakéhokoliv
druhu zajištěných i nezajištěných zástavním právem na nemovitosti nebo majících nebo
ne právo účasti na zisku dlužníka, a zvláště, příjmy z vládních cenných papírů a
příjmy z obligací nebo dluhopisů včetně prémií a odměn spojených s těmito cennými
papíry, obligacemi nebo dluhopisy. Penále za pozdní platbu se nepovažuje za úroky
pro účely tohoto článku.
5. Ustanovení odstavců 1 a 2 se nepoužijí, jestliže skutečný vlastník úroků,
který je rezidentem v jednom smluvním státě, vykonává v druhém smluvním státě, ve
kterém mají úroky zdroj, průmyslovou nebo obchodní činnost prostřednictvím stálé
provozovny, která je tam umístěna, nebo nezávislé povolání prostřednictvím stálé
základny tam umístěné, a jestliže pohledávka, ze které jsou úroky placeny, se skutečně
váže k této stálé provozovně nebo k této stálé základně. V takovém případě se použijí
ustanovení článku 7 nebo článku 14, podle toho, o jaký případ jde.
6. Předpokládá se, že úroky mají zdroj v jednom smluvním státě, jestliže
plátcem je tento stát sám, jeho nižší správní útvar, místní úřad, územně správní
jednotka nebo rezident tohoto státu. Pokud však osoba platící úroky, ať je rezidentem
smluvního státu nebo ne, má ve smluvním státě stálou provozovnu nebo stálou základnu,
v jejíž souvislosti došlo k zadlužení, z něhož je placen úrok, a tyto úroky jdou
k tíži takové stálé provozovny nebo stálé základny, pak za zdroj takových úroků bude
považován stát, v němž je stálá provozovna nebo stálá základna umístěna.
7. Jestliže částka úroků, které se vztahují k pohledávce, z níž jsou placeny,
přesahuje v důsledku zvláštních vztahů existujících mezi plátcem a skutečným vlastníkem
úroků, nebo které jeden i druhý udržuje s třetí osobou, částku, kterou by byl smluvil
plátce se skutečným vlastníkem, kdyby nebylo takových vztahů, použijí se ustanovení
tohoto článku jen na tuto posledně zmíněnou částku. Částka platů, která ji přesahuje,
bude v tomto případě zdaněna podle právních předpisů každého smluvního státu s přihlédnutím
k ostatním ustanovením této smlouvy.
Čl.12
Licenční poplatky
1. Licenční poplatky, mající zdroj v jednom smluvním státě, vyplácené rezidentu
druhého smluvního státu, mohou být zdaněny v tomto druhém státě.
2. Avšak takové licenční poplatky mohou být také zdaněny ve smluvním státě,
ve kterém je jejich zdroj, a v souladu s právními předpisy tohoto státu, avšak je-li
příjemce skutečným vlastníkem licenčních poplatků, částka daně takto stanovená nepřesáhne
10 procent hrubé částky licenčních poplatků.
3. Výraz "licenční poplatky" použitý v tomto článku označuje platby jakéhokoliv
druhu obdržené jako náhrada za užití nebo za právo na užití autorského práva k dílu
literárnímu, uměleckému nebo vědeckému včetně kinematografických filmů a filmů nebo
nahrávek pro televizní nebo rozhlasové vysílání, satelitního nebo kabelového přenosu
za účelem vysílání pro veřejnost prostřednictvím jakékoliv formy elektronických médií;
nebo jakéhokoliv patentu, ochranné známky, návrhu nebo modelu, plánu, tajného vzorce
nebo výrobního postupu nebo za užití nebo za právo na užití průmyslového, obchodního
nebo vědeckého zařízení, nebo za informace, které se vztahují na zkušenosti nabyté
v oblasti průmyslové, obchodní nebo vědecké.
4. Ustanovení odstavců 1 a 2 se nepoužijí, jestliže skutečný vlastník licenčních
poplatků, který je rezidentem v jednom smluvním státě, vykonává v druhém smluvním
státě, ve kterém mají licenční poplatky zdroj, průmyslovou nebo obchodní činnost
prostřednictvím stálé provozovny, která je tam umístěna, nebo vykonává nezávislé
povolání prostřednictvím stálé základny tam umístěné, a jestliže právo nebo majetek,
které dávají vznik licenčním poplatkům, se skutečně vážou k této stálé provozovně
nebo stálé základně. V tomto případě se použijí ustanovení článku 7 nebo článku 14,
podle toho, o jaký případ jde.
5. Předpokládá se, že licenční poplatky mají zdroj ve smluvním státě, jestliže
plátcem je tento stát sám, jeho nižší správní útvar, místní úřad, územně správní
jednotka nebo rezident tohoto státu. Jestliže však plátce licenčních poplatků, ať
je nebo není rezidentem ve smluvním státě, má ve smluvním státě stálou provozovnu
nebo stálou základnu, ve spojení s níž vznikla povinnost platit licenční poplatky,
které jdou k tíži stálé provozovně nebo stálé základně, předpokládá se, že tyto licenční
poplatky mají zdroj v tom smluvním státě, ve kterém je stálá provozovna nebo stálá
základna umístěna.
6. Jestliže částka licenčních poplatků, které se vztahují na užití, právo
nebo informaci, za které jsou placeny, přesahuje v důsledku zvláštních vztahů existujících
mezi plátcem a skutečným vlastníkem, nebo které jeden i druhý udržuje s třetí osobou,
částku, kterou by byl smluvil plátce se skutečným vlastníkem, kdyby nebylo takových
vztahů, použijí se ustanovení tohoto článku jen na tuto posledně zmíněnou částku.
Částka platů, která ji přesahuje, bude v tomto případě zdaněna podle právních předpisů
každého smluvního státu s přihlédnutím k ostatním ustanovením této smlouvy.
Čl.13
Zisky ze zcizení majetku
1. Zisky, které plynou rezidentu jednoho smluvního státu ze zcizení nemovitého
majetku uvedeného v článku 6 a umístěného v druhém smluvním státě, mohou být zdaněny
v tomto druhém státě.
2. Zisky ze zcizení movitého majetku, který je částí provozního majetku
stálé provozovny, jež má podnik jednoho smluvního státu v druhém smluvním státě,
nebo movitého majetku, který patří ke stálé základně, kterou rezident jednoho smluvního
státu má v druhém smluvním státě k výkonu nezávislého povolání, včetně takových zisků
docílených ze zcizení takové stálé provozovny (samotné nebo spolu s celým podnikem)
nebo takové stálé základny, mohou být zdaněny v tomto druhém státě.
3. Zisky ze zcizení lodí, člunů, letadel, železničních nebo silničních vozidel
provozovaných v mezinárodní dopravě nebo movitého majetku, který slouží provozu takových
dopravních prostředků, podléhají zdanění jen ve smluvním státě, v němž je umístěno
sídlo skutečného vedení podniku.
4. Zisky ze zcizení jiného majetku, než který je uveden v odstavcích 1,
2 a 3 podléhají zdanění jen ve smluvním státě, v němž je zcizitel rezidentem.
Čl.14
Nezávislá povolání
1. Příjmy, které rezident jednoho smluvního státu pobírá ze svobodného povolání
nebo jiných činností nezávislého charakteru, podléhají zdanění jen v tomto státě,
pokud nemá pravidelně k dispozici stálou základnu v druhém smluvním státě pro účely
provozování svých činností. Jestliže má takovou stálou základnu, příjmy mohou být
zdaněny ve druhém smluvním státě, ale pouze v takovém rozsahu, který lze přičíst
této stálé základně.
2. Výraz "svobodné povolání" zahrnuje obzvláště nezávislé činnosti vědecké,
literární, umělecké, vychovatelské nebo učitelské, jakož i samostatné činnosti lékařů,
právníků, inženýrů, architektů, dentistů a účetních znalců.
Čl.15
Zaměstnání
1. Platy, mzdy a jiné podobné odměny, které rezident jednoho smluvního státu
pobírá z důvodu zaměstnání, podléhají s výhradou ustanovení článků 16, 18, 19 a 20
zdanění jen v tomto státě, pokud zaměstnání není vykonáváno v druhém smluvním státě.
Je-li tam zaměstnání vykonáváno, mohou být odměny přijaté za ně zdaněny v tomto druhém
státě.
2. Odměny, které rezident jednoho smluvního státu pobírá z důvodu zaměstnání
vykonávaného v druhém smluvním státě, podléhají bez ohledu na ustanovení odstavce
1 zdanění jen v prvně zmíněném státě, jestliže jsou splněny všechny následující podmínky:
a) příjemce se zdržuje v druhém státě po jedno nebo více období, která nepřesáhnou
v úhrnu 183 dny v jakémkoliv dvanáctiměsíčním období, a
b) odměny jsou vypláceny zaměstnavatelem,
nebo za zaměstnavatele, který není rezidentem v druhém státě, a
c) odměny nejdou k
tíži stálé provozovně nebo stálé základně, které má zaměstnavatel v druhém státě.
3. Nehledě na předchozí ustanovení tohoto článku mohou být odměny, pobírané
z důvodu zaměstnání vykonávaného na palubě lodi, člunu, letadla, v železničním nebo
silničním vozidle v mezinárodní dopravě, zdaněny ve smluvním státě, v němž je umístěno
sídlo skutečného vedení podniku.
Čl.16
Tantiémy
Tantiémy a jiné podobné odměny, jež rezident jednoho smluvního státu pobírá
jako člen správní rady společnosti, která je rezidentem v druhém smluvním státě,
mohou být zdaněny v tomto druhém státě.
Čl.17
Umělci a sportovci
1. Příjmy, které pobírá rezident smluvního státu jako na veřejnosti vystupující
umělec, jako divadelní, filmový, rozhlasový nebo televizní umělec, nebo hudebník
nebo jako sportovec, z takovýchto osobně vykonávaných činností ve druhém smluvním
státě, mohou být bez ohledu na ustanovení článků 14 a 15 zdaněny v tomto druhém státě.
2. Jestliže příjmy z činností osobně vykonávaných umělcem nebo sportovcem
neplynou tomuto umělci nebo sportovci samému, nýbrž jiné osobě, mohou být tyto příjmy
bez ohledu na ustanovení článků 7, 14 a 15 zdaněny ve smluvním státě, ve kterém umělec
nebo sportovec vykonává svoji činnost.
3. Příjmy uvedené v tomto článku budou, bez ohledu na ustanovení odstavců
1 a 2, osvobozeny od daní ve smluvním státě, ve kterém umělec nebo sportovec vykonává
činnost, za podmínky, že tato činnost je z podstatné části hrazena z veřejných fondů
tohoto státu nebo druhého státu, nebo že činnost je vykonávána na základě kulturní
dohody mezi vládami smluvních států.
Čl.18
Penze
Penze a jiné podobné platy vyplácené z důvodu dřívějšího zaměstnání rezidentu
jednoho smluvního státu podléhají s výhradou ustanovení odstavce 2 článku 19 zdanění
pouze v tomto státě.
Čl.19
Veřejné funkce
1.
a) Odměny, jiné než penze, vyplácené jedním smluvním státem nebo nižším
správním útvarem, místním úřadem nebo územně správní jednotkou tohoto státu fyzické
osobě za služby prokazované tomuto státu, správnímu útvaru, místnímu úřadu nebo územně
správní jednotce tohoto státu, podléhají zdanění pouze v tomto státě.
b) Takové odměny
však podléhají zdanění pouze v druhém smluvním státě, jestliže služby jsou prokazovány
v tomto státě a fyzická osoba, která je rezidentem tohoto státu:
(i) je státním příslušníkem
tohoto státu; nebo
(ii) se nestala rezidentem v tomto státě jen z důvodu poskytování
těchto služeb.
2.
a) Penze vyplácené buď přímo, nebo z fondů, které zřídil některý smluvní
stát, nižší správní útvar, místní úřad nebo územně správní jednotka tohoto státu,
fyzické osobě za služby prokázané tomuto státu, správnímu útvaru, místnímu úřadu
nebo územně správní jednotce tohoto státu, podléhají zdanění jen v tomto státě.
b)
Takové penze však podléhají zdanění pouze v druhém smluvním státě, jestliže fyzická
osoba je rezidentem a státním příslušníkem tohoto státu.
3. Ustanovení článků 15, 16 a 18 se použijí na odměny a penze za služby
prokázané v souvislosti s průmyslovou nebo obchodní činností prováděnou některým
smluvním státem, nižším správním útvarem, místním úřadem nebo územně správní jednotkou
tohoto státu.
Čl.20
Studenti a učni
1. Platy, které student nebo učeň, který je nebo byl bezprostředně před
svým příjezdem do jednoho smluvního státu rezidentem v druhém smluvním státě a který
se zdržuje v prvně zmíněném státě pouze za účelem studia nebo výcviku, dostává na
úhradu nákladů výživy, studia nebo výcviku, nebudou zdaněny v tomto státě po období
nepřesahující šest let, za předpokladu, že takovéto platy jsou mu vypláceny ze zdrojů
mimo tento stát.
2. Jakákoliv odměna, kterou student nebo učeň dostává během svého pobytu
v tomto druhém smluvním státě, bude osvobozena od daní v tomto druhém státě, za předpokladu,
že taková odměna, pobíraná v souvislosti s činnostmi prováděnými v tomto druhém státě,
které jsou ve spojitosti s jeho studiem, výzkumem nebo výcvikem a jsou nezbytné k
jeho výživě, nepřevyšuje v měně tohoto druhého smluvního státu ekvivalent dvou tisíc
pěti set amerických dolarů (USD 2500) v kalendářním roce.
Čl.21
Profesoři a výzkumní pracovníci
1. Fyzická osoba, která navštíví jeden smluvní stát za účelem výuky nebo
provádění výzkumu na univerzitě, vysoké škole nebo jiném úředně uznávaném vzdělávacím
nebo výzkumném ústavu v tomto smluvním státě, a která je nebo bezprostředně před
návštěvou byla rezidentem druhého smluvního státu, bude v prvně zmíněném státě osvobozena
od daní z odměn za takovou výuku nebo výzkum po období nepřesahující dva roky od
data první návštěvy za tímto účelem.
2. Ustanovení odstavce 1 se neuplatní na příjmy z výzkumu, pokud je takový
výzkum prováděn nikoliv pro veřejný zájem, nýbrž v prvé řadě pro soukromý prospěch
určité osoby nebo osob.
Čl.22
Jiné příjmy
1. Příjmy osoby, která je rezidentem v jednom smluvním státě, ať mají zdroj
kdekoliv, o nichž se nepojednává v předcházejících článcích této smlouvy, podléhají
zdanění pouze v tomto státě.
2. Ustanovení odstavce 1 se nepoužije na příjmy, jiné než příjmy z nemovitého
majetku, který je definován v článku 6 odst. 2, jestliže příjemce takových příjmů,
který je rezidentem v jednom smluvním státě, vykonává průmyslovou nebo obchodní činnost
v druhém smluvním státě prostřednictvím stálé provozovny tam umístěné, nebo vykonává
v tomto druhém státě nezávislé povolání ze stálé základny tam umístěné, a jestliže
právo nebo majetek, pro které se příjmy platí, jsou skutečně spojeny s takovou stálou
provozovnou nebo stálou základnou. V takovém případě se použijí ustanovení článku
7 nebo článku 14, podle toho, o jaký případ jde.
Čl.23
Majetek
1. Majetek představovaný nemovitým majetkem uvedeným v článku 6, který vlastní
rezident jednoho smluvního státu a který je umístěn ve druhém smluvním státě, může
být zdaněn v tomto druhém státě.
2. Majetek představovaný movitým majetkem, který je částí provozního majetku
stálé provozovny, kterou má podnik jednoho smluvního státu ve druhém smluvním státě,
nebo movitým majetkem, který přísluší ke stálé základně, kterou má rezident jednoho
smluvního státu ve druhém smluvním státě k výkonu nezávislého povolání, může být
zdaněn v tomto druhém státě.
3. Majetek představovaný loďmi, čluny, letadly nebo železničními a silničními
vozidly, které jsou používány v mezinárodní dopravě, a movitým majetkem sloužícím
k provozování takovýchto dopravních prostředků, podléhá zdanění pouze ve smluvním
státě, ve kterém je umístěno skutečné vedení podniku.
4. Všechny ostatní části majetku rezidenta smluvního státu podléhají zdanění
pouze v tomto státě.
Čl.24
Vyloučení dvojího zdanění
1. V případě rezidenta Rumunska bude dvojí zdanění vyloučeno následovně:
Daně placené rumunskými rezidenty z příjmů nebo majetku, které v souladu s ustanoveními
této smlouvy podléhají zdanění v České republice, budou odečteny od rumunské daně
splatné podle rumunských daňových zákonů. Částka, o kterou se daň sníží, však nepřesáhne
takovou část daně z příjmů nebo z majetku vypočtené před jejím snížením, která poměrně
připadá na příjmy nebo majetek, které mohou být zdaněny v České republice.
2. V případě rezidenta České republiky bude dvojí zdanění vyloučeno následovně:
Česká republika může při ukládání daní svým rezidentům zahrnout do základu, ze kterého
se takové daně ukládají, příjmy, které mohou být podle ustanovení článků této smlouvy
rovněž zdaněny v Rumunsku, avšak povolí snížit částku daně vypočtenou z takového
základu o částku rovnající se dani zaplacené v Rumunsku. Částka, o kterou se daň
sníží, však nepřesáhne takovou část české daně vypočtené před jejím snížením, která
poměrně připadá na příjmy, které mohou být podle ustanovení této smlouvy zdaněny
v Rumunsku.
Čl.25
Zákaz diskriminace
1. Státní příslušníci jednoho smluvního státu nebudou podrobeni v druhém
smluvním státě žádnému zdanění nebo povinnostem s ním spojeným, které jsou jiné nebo
tíživější než zdanění a s ním spojené povinnosti, kterým jsou nebo mohou být podrobeni
státní příslušníci tohoto druhého státu, kteří jsou, zejména s ohledem na rezidenci,
ve stejné situaci. Toto ustanovení se bez ohledu na ustanovení článku 1 uplatní rovněž
na osoby, které nejsou rezidenty jednoho nebo obou smluvních států.
2. Zdanění stálé provozovny, kterou podnik jednoho smluvního státu má v
druhém smluvním státě, nebude v tomto druhém státě nepříznivější než zdanění podniků
tohoto druhého státu, které vykonávají tytéž činnosti. Toto ustanovení nebude vykládáno
jako závazek jednoho smluvního státu, aby přiznal rezidentům druhého smluvního státu
osobní úlevy, slevy a snížení daně z důvodu osobního stavu nebo povinnosti k rodině,
které přiznává svým vlastním rezidentům.
3. Pokud se nebudou aplikovat ustanovení článku 9 odst. 7, článku 11 nebo
článku 12 odst. 6, budou úroky, licenční poplatky a jiné výlohy placené podnikem
jednoho smluvního státu osobě, která je rezidentem v druhém smluvním státě, odčitatelné
pro účely stanovení zdanitelných zisků tohoto podniku za stejných podmínek, jako
kdyby byly placeny osobě, která je rezidentem v prvně zmíněném státě. Dluhy podniku
jednoho smluvního státu vůči rezidentu druhého smluvního státu budou podobně pro
účely stanovení zdanitelného majetku takového podniku odčitatelné za stejných podmínek,
jako by byly závazkem vůči rezidentu prvně zmíněného státu.
4. Podniky jednoho smluvního státu, jejichž jmění je zcela nebo zčásti,
přímo nebo nepřímo vlastněno nebo kontrolováno osobou nebo osobami, které jsou rezidenty
v druhém smluvním státě, nebudou podrobeny v prvně zmíněném smluvním státě žádnému
zdanění nebo povinnostem s ním spojeným, které jsou jiné nebo tíživější než zdanění
a s ním spojené povinnosti, kterým jsou nebo mohou být podrobeny jiné podobné podniky
prvně zmíněného státu.
5. Ustanovení tohoto článku se bez ohledu na ustanovení článku 2 vztahují
na daně jakéhokoliv druhu a pojmenování.
Čl.26
Řešení případů dohodou
1. Jestliže se osoba domnívá, že opatření jednoho nebo obou smluvních států
vedou nebo povedou u ní ke zdanění, které není v souladu s ustanoveními Smlouvy,
může, bez ohledu na opravné prostředky, které poskytují vnitrostátní právní předpisy
těchto států, předložit případ příslušnému úřadu kteréhokoliv smluvního státu. Případ
musí být předložen do tří let od prvého oznámení opatření, které vede ke zdanění,
jež není v souladu s ustanoveními této smlouvy.
2. Jestliže bude příslušný úřad považovat námitku za oprávněnou a nebude-li
sám schopen najít uspokojivé řešení, bude se snažit, aby případ rozhodl vzájemnou
dohodou s příslušným úřadem druhého smluvního státu tak, aby se vyloučilo zdanění,
které není ve shodě s touto smlouvou. Jakákoliv dosažená dohoda bude uskutečněna
bez ohledu na jakékoliv časové lhůty ve vnitrostátních právních předpisech smluvních
států.
3. Příslušné úřady smluvních států se budou snažit vyřešit dohodou obtíže
nebo pochybnosti, které mohou vzniknout při výkladu nebo aplikaci této smlouvy. Mohou
rovněž konzultovat za účelem zamezení dvojímu zdanění v případech neupravených ve
Smlouvě.
4. Příslušné úřady smluvních států mohou vejít v přímý styk za účelem dosažení
dohody ve smyslu předchozích odstavců. Jestliže se ústní výměna názorů jeví pro dosažení
dohody účelnou, může se taková výměna názorů uskutečnit prostřednictvím komise složené
ze zástupců příslušných úřadů smluvních států.
Čl.27
Výměna informací
1. Příslušné úřady smluvních států si budou vyměňovat informace relevantní
pro aplikaci ustanovení této smlouvy nebo vnitrostátních právních předpisů smluvních
států, které se vztahují na daně, jež jsou předmětem této smlouvy, pokud zdanění,
které upravují, není v rozporu s touto smlouvou. Výměna informací není omezena článkem
1. Veškeré informace obdržené smluvním státem budou udržovány v tajnosti stejným
způsobem jako informace obdržené podle vnitrostátních zákonů tohoto státu a budou
sděleny pouze osobám nebo úřadům (včetně soudů a správních úřadů), které se zabývají
vyměřováním nebo vybíráním daní, na něž se vztahuje tato smlouva, trestním stíháním
ve věci těchto daní nebo rozhodováním o opravných prostředcích. Tyto osoby nebo úřady
použijí takovéto informace jen k těmto účelům. Mohou uplatnit tyto informace při
veřejných soudních řízeních nebo v právních rozhodnutích. Obdržené informace budou
udržovány v tajnosti na požádání smluvního státu, který informace poskytl.
2. Ustanovení odstavce 1 nebudou v žádném případě vykládána tak, že ukládají
některému smluvnímu státu povinnost:
a) provést správní opatření, která by byla v
rozporu s právními předpisy nebo správní praxí tohoto nebo druhého smluvního státu;
b)
sdělit informace, které by nemohly být získány na základě právních předpisů nebo
v normálním správním řízení tohoto nebo druhého státu;
c) sdělit informace, které
by odhalily obchodní, hospodářské, průmyslové, komerční nebo profesní tajemství nebo
obchodní postup, nebo informaci, jejíž sdělení by bylo v rozporu s veřejným pořádkem.
Čl.28
Diplomaté a konzulární úředníci
Žádná ustanovení této smlouvy se nedotýkají daňových výsad, které přísluší
diplomatům nebo konzulárním úředníkům podle obecných pravidel mezinárodního práva
nebo na základě ustanovení zvláštních dohod.
Čl.29
Vstup v platnost
1. Vlády smluvních států si navzájem oznámí, že byly splněny ústavní požadavky
pro vstup této smlouvy v platnost.
2. Tato smlouva vstoupí v platnost 30 dní po datu pozdějšího oznámení
ve smyslu odstavce 1 a její ustanovení se budou uplatňovat:
a) pokud jde o daně vybírané
srážkou u zdroje, na částky příjmů vyplácené k 1. lednu nebo později v kalendářním
roce následujícím po roce, v němž Smlouva vstoupí v platnost;
b) pokud jde o ostatní
daně z příjmu a daně z majetku, na daně ukládané za každý daňový rok začínající 1.
ledna nebo později kalendářního roku následujícího po roce, v němž Smlouva vstoupí
v platnost.
3. Od vstupu v účinnost této smlouvy se ve vzájemných vztazích mezi Českou
republikou a Rumunskem přestane uplatňovat Mnohostranná smlouva o zamezení dvojího
zdanění příjmů a majetku fyzických osob, podepsaná v Miškovci 27. května 1977 a Mnohostranná
smlouva o zamezení dvojího zdanění příjmů a majetku právnických osob, podepsaná v
Ulánbátaru 19. května 1978.
Čl.30
Výpověď
Tato smlouva zůstane v platnosti, dokud nebude vypovězena některým smluvním
státem. Každý smluvní stát může Smlouvu písemně vypovědět diplomatickou cestou nejméně
šest měsíců před koncem každého kalendářního roku začínajícího po uplynutí pěti let
od data vstupu v platnost této smlouvy. V takovém případě se Smlouva přestane uplatňovat:
a) pokud jde o daně vybírané srážkou u zdroje, na částky příjmů vyplácené k 1. lednu
nebo později v kalendářním roce následujícím po roce, v němž byla dána výpověď;
b)
pokud jde o ostatní daně z příjmu a daně z majetku, na daně ukládané za každý daňový
rok počínající 1. ledna nebo později kalendářního roku následujícího po roce, v němž
byla dána výpověď.
Na důkaz toho podepsaní, k tomu řádně zmocněni, podepsali tuto smlouvu.
Dáno ve dvojím vyhotovení v Bukurešti dne 8. listopadu 1993 v českém, rumunském
a anglickém jazyce, přičemž všechny texty jsou autentické. V případě jakýchkoliv
rozdílností výkladu bude rozhodující anglický text.
Za vládu České republiky:
V. Klaus v. r.
předseda vlády
Za vládu Rumunska:
N. Vacaroiu v. r.
předseda vlády
Příloha
Sdělení Ministerstva financí České republiky č. j. MF-5860/2017/15-147
ke Smlouvě mezi vládou České republiky a vládou Rumunska o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku1) (dále jen
"Smlouva") v návaznosti na Mnohostrannou úmluvu o implementaci opatření k boji proti
snižování daňového základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovýmsmlouvám2) (dále
jen "Úmluva")
Zpracovatel: Ing. Martin Boreš
Telefon: 257 044 467
Článek 1
Ministerstvo financí České republiky sděluje, že se Smlouva na základě
výhrad a notifikací učiněných Českou republikou a Rumunskem ve vztahu k Úmluvě mění
následovně:
1) Nový text preambule Smlouvy zní:
"Vláda České republiky a vláda Rumunska,
zamýšlejíce vylučovat dvojí zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku,
a to aniž by byly vytvářeny příležitosti k nezdanění nebo ke sníženému zdanění skrze
daňové úniky či prostřednictvím vyhýbání se daňové povinnosti (včetně prostřednictvím
uspořádání, která se nazývají "treaty-shopping" a která jsou zacílena na získání
úlev stanovených ve Smlouvě, a to v nepřímý prospěch rezidentů třetích jurisdikcí),
se dohodly takto:".
2)
a) První věta článku 26 odstavce 1 Smlouvy se nahrazuje následující
větou:
"Jestliže se osoba domnívá, že opatření jednoho nebo obou smluvních států
vedou nebo povedou u ní ke zdanění, které není v souladu s ustanoveními Smlouvy,
může, bez ohledu na opravné prostředky, které poskytují vnitrostátní právní předpisy
těchto států, předložit případ příslušnému úřadu kteréhokoliv smluvního státu.".
b) Do článku 26 odstavce 2 Smlouvy se doplňuje druhá věta, která zní
následovně:
"Jakákoliv dosažená dohoda bude uskutečněna bez ohledu na jakékoliv časové
lhůty ve vnitrostátních právních předpisech smluvních států.".
3) Pro účely Smlouvy se rozumí, že následující ustanovení je její nedílnou
součástí:
"Jestliže se dá usuzovat s ohledem na všechny relevantní skutečnosti
a okolnosti, že získání výhody plynoucí ze Smlouvy bylo jedním z hlavních cílů jakéhokoliv
opatření nebo jakékoliv transakce přímo nebo nepřímo vedoucích k této výhodě, tato
výhoda, bez ohledu na jiná ustanovení Smlouvy, nebude poskytnuta ve vztahu k části
příjmu nebo majetku, pokud není prokázáno, že poskytnutí této výhody v dané situaci
by bylo v souladu s účelem a cílem příslušných ustanovení Smlouvy.".
Článek 2
Výše uvedené změny Smlouvy se provádějí následovně:
1) v obou smluvních státech, pokud jde o daně vybírané srážkou u zdroje
z částekvyplácených nebo připisovaných nerezidentům, jestliže skutečnost dávající
vzniknout takovým daním nastala k 1. lednu 2024 nebo později;
2)
a) v České republice, pokud jde o všechny ostatní daně, na daně ukládané
za zdaňovací období začínající 5. října 2023 nebo později; a
b) v Rumunsku, pokud jde o všechny ostatní daně, na daně ukládané za
zdaňovací období začínající 1. ledna 2024 nebo později.
Ing. Mgr. Jiří Kappel, v. r.
ředitel odboru Daně z příjmů
1) Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Rumunska o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku byla vyhlášena pod č.
180/1994 Sb.
2) Mnohostranná úmluva o implementaci opatření k boji proti snižování daňového
základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovým smlouvám byla vyhlášena pod č. 32/2020
Sb.m.s.