MF-2425/2024/7302-2
Metodický pokyn
odboru 73 - Procesní agendy a regulace hazardu
pro provozovatele hazardních her
K INTERPRETACI PŘECHODNÝCH USTANOVENÍ
Účinnost tohoto metodického pokynu: 1. 1. 2024
PID: MFCREXACEN
Ministerstvo financí, odbor 73 - Procesní agendy a regulace hazardu, v zájmu
zajištění informovanosti provozovatelů hazardních her, v návaznosti na část padesátou
třetí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních
hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Novela") vydává tuto informaci týkající
se interpretace přechodných ustanovení Novely zejména pro provozovatele hazardních
her.
verze 1.0
1 Úvod
Novela zavádí pro provozovatele hazardních her řadu nových povinností a je
nutné zajistit plynulou návaznost na zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve
znění účinném do 31. 12. 2023 (dále též dále jen "ZHH před Novelou"). S ohledem na
plynulý přechod provozování hazardních her, plnění některých nových či úpravy stávajících
povinností, které Novela provozovatelům hazardních her ukládá, stanovují přechodná
ustanovení odklad plnění některých povinností. V tomto metodickém pokynu je popsán
postupný náběh nových povinností stanovených zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních
hrách, ve znění účinném od 1. 1. 2024 (dále jen "ZHH").
Postupný náběh nových povinností se v naprosté většině případů bude týkat "stávajících"
provozovatelů hazardních her. "Nový" provozovatel, který by získal povolení k provozování
hazardních her podle ZHH (tedy na základě žádosti doručené Ministerstvu financí po
1. 1. 2024), bude muset kromě několika výjimek (zejména dle bodu 6 přechodných ustanovení
Novely nebo způsobu plnění oznamovací povinnosti podle vyhlášky č. 466/2023 Sb.,
o podmínkách provozování hazardních her (dále jen "vyhláška o podmínkách provozování"))
plnit povinnosti stanovené v ZHH okamžitě.
Obecně lze konstatovat, že je třeba plnit všechna ustanovení dle ZHH s výjimkou
těch, kterým přechodná ustanovení ponechávají prostor pro postupný přechod a kterým
je zejména věnován prostor v této metodice.
Následující přehled obsahuje zjednodušený souhrn povinností (podle Novely
a prováděcích předpisů účinných od 1. 1. 2024) a termínů, ke kterým se váže povinnost
jejich plnění.
Stávající provozovatelé hazardních her
musejí plnit (v návaznosti na individuální
základní povolení k provozování daného druhu hazardní hry):
(Provozovatelé, kteří jsou držiteli základního povolení vydaného přede dnem
nabytí Novely, nebo vydaného ve správním řízení, které bylo zahájeno podle ZHH před
Novelou, ale nebylo před nabytím účinnosti Novely pravomocně skončeno, přičemž bylo
dokončeno v souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely podle ZHH před Novelou.)
Od 1. 1. 2024:
- ustanovení
týkající se zákonných omezení
dle § 7 odst. 2 písm. k)1) a
l), a odst. 6 ZHH- ustanovení
týkající se zakázaného rizikového bonusu
dle § 7 odst. 3 písm.
b) ZHH (týká se pouze nově poskytovaných bonusů, u stávajících bonusů viz dále)- ustanovení týkající se
požadavků na kvalitu vedení záznamní povinnosti
a povinnosti akceptovat její individuální uložení
podle § 13e ZHH- ustanovení týkající se
vrácení vkladů
§ 26a ZHH a 38a ZHH- ustanovení týkající
vstupu do herního prostoru a reklamy
dle § 66 odst.
1, odst. 3 písm. a) a b), odst. 4, odst. 5 ZHH- ustanovení týkající
heren
dle § 67 odst. 6, odst. 7, odst. 8 ZHH- ustanovení týkající se
požadavků na živou hru v kasinu
dle § 68a ZHH- ustanovení týkají se
technické hry v kasinu podle
§ 68b ZHH- požadavky na
studio
dle § 68c a monitoring ve studiu podle § 72c ZHH- požadavky týkající se
provozního dne kasina
dle § 70 ZHH- požadavky na
identifikaci návštěvníka herny a kasina
dle § 71 odst. 2,
odst. 3 a odst. 5 ZHH-
požadavky na výkaznictví
podle části 6 ZHH (více viz metodický pokyn
"Metodický pokyn k poskytování výkaznictví podle zákona o hazardních hrách, a za
účelem snadnější implementace dopadů novely zákona o hazardních hrách do výkaznictví
dle reportingové vyhlášky" dostupný na internetové adrese: Metodický pokyn k poskytování
výkaznictví podle zákona o hazardních hrách, a za účelem snadnější implementace dopadů
novely zákona o hazardních hrách do výkaznictví dle reportingové vyhlášky (účinnost
1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz)).-
nemožnost zřídit dočasné uživatelské konto pro land-based technickou
hru a internetovou hru
v souladu s bodem 28 a 29 přechodných ustanovení NovelyDále si provozovatelé budou moci i nově požádat o povolení přenášené živé hry
(podrobnosti viz kapitola "Přenášená živá hra".)
Od 1. 3. 2024:
- k výše uvedenému datu záznamní a oznamovací povinnost (týká se rozsahu
záznamní a oznamovací povinnosti) dle vyhlášky o podmínkách provozování (viz kapitola
"Povinnosti v přechodném režimu dle vyhlášky o podmínkách provozování")
Provozovatelé, kteří nabízeli soustavně bonusy před účinností Novely
, které
neodpovídají podmínkám dle vyhlášky o podmínkách provozování, musejí:Od 1. 4. 2024:
- tyto zakázané rizikové bonusy k výše uvedenému datu přestat nabízet
V rámci přechodných ustanovení Novely pak musejí
stávající provozovatelé
v
případě, že chtějí i nadále provozovat, splnit dále následující povinnosti:Do 30. 6. 2024
:- zažádat o posouzení splnění podmínek úvodního povolení a doložit
naplnění těchto podmínek
Od 1. 7. 2024:
- splňovat podmínky týkající se sebeomezujících opatření, registrace, uživatelského
konta, zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře (v rozsahu dle kapitoly
"Požadavky na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení prostředku
pro zamezení účasti na hazardní hře a monitoring") a monitoring (viz kapitoly "Úvodní
povolení" a "Požadavky na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení
prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře a monitoring")
Do 31. 3. 2025:
- v souladu s Novelou zažádat o změnu základního povolení (viz kapitola
"Základní povolení"), kterou se plně přizpůsobí nové právní úpravě dle ZHH. V návaznosti
na tuto změnu již budou muset plnit veškeré povinnosti dle ZHH
Noví provozovatelé hazardních her
musejí plnit:
(Provozovatelé, kteří nejsou k 1. 1. 2024 držiteli základního povolení a
ani si před 1. 1. 2024 nepodali žádost o vydání základního povolení podle ZHH před
Novelou.)
Od 1. 1. 2024:
- všechna ustanovení dle ZHH s výjimkou těch, kterým přechodná ustanovení
ponechávají prostor pro postupný přechod (na nové provozovatele se např. body 2 a
5 přechodných ustanovení Novely nepoužijí), a to tedy včetně povinností dle § 16bb
odst. 1, odst. 2 písm. b) a odst. 4, § 14 až 15 a části první hlavy IV, § 72 až 72b
a 72d ZHH
Od 1. 3. 2024:
- k výše uvedenému datu záznamní a oznamovací povinnost (týká se rozsahu
záznamní a oznamovací povinnosti) dle vyhlášky o podmínkách provozování (viz kapitola
"Povinnosti v přechodném režimu dle vyhlášky o podmínkách provozování")
Od 1. 7. 2024:
- podmínky týkající se zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní
hře dle § 16bb odst. 2 písm. a) a odst. 5 ZHH2) (v rozsahu dle kapitoly "Požadavky
na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení prostředku pro
zamezení účasti na hazardní hře a monitoring")
Provozovatelé tomboly a turnaje malého rozsahu
musejí plnit:
Od 1. 1. 2024:
- ustanovení týkající se
tomboly
dle § 61 odst. 2, odst. 3 a odst. 4 ZHH- ustanovení týkající se vkladu účastníka hazardní hry do
turnaje malého
rozsahu
dle § 64 odst. 1 ZHH.2 Povolení potřebná k provozování hazardních her
Oproti stávajícímu stavu bude podle ZHH nově nutné disponovat kromě základního
povolení či případně i povolení k umístění herního prostoru i úvodním povolením.
Zjednodušení oproti stávající právní úpravě spočívá především v tom, že úvodní povolení
se bude vztahovat obecně k danému provozovateli hazardních her bez vazby na konkrétní
druh provozované hazardní hry, to znamená, že úvodní povolení bude pouze jedno a
navíc jeho platnost nebude časově omezena. Úvodní povolení má zajistit obecnou způsobilost
k provozování hazardních her. Vydáním tohoto úvodního povolení pak provozovatel prokáže,
že splňuje mimo jiné podmínky složení kauce, bezúhonnosti a bezdlužnosti, tedy podmínky
vázající se především na osobu provozovatele a nikoliv na samotné provozování daného
druhu hazardní hry. Na rozdíl od dosavadní úpravy ZHH před Novelou bude tedy provozovatel
dokládat splnění těchto podmínek pouze při vydávání úvodního povolení a případně
při průběžném dokládání plnění podmínek, nikoliv již v rámci každého řízení o vydání
základního povolení pro každý druh hazardní hry či jeho změny.
3 Úvodní povolení (bod 8 přechodných ustanovení Novely)
Aby mohl provozovatel provozovat hazardní hry v souladu s ZHH, musí nově disponovat
úvodním povolením. Toto povolení získává provozovatel automaticky fikcí v rámci přechodného
režimu od 1. 1. 2024 do 30. 6. 2024 (viz bod 8 přechodných ustanovení Novely) v případě,
že je ke dni 1. 1. 2024 držitelem pravomocného základního povolení vydaného dle ZHH
před Novelou. Jestliže provozovatel nemá ke dni 1. 1. 2024 pravomocné základní povolení
podle ZHH před Novelou, ale o základní povolení si požádal před datem účinnosti ZHH
(před 1. 1. 2024), a v souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely mu bude vydáno
základní povolení dle ZHH před Novelou, které do 30. 6. 2024 nabude účinnosti, získá
i tento provozovatel úvodní povolení fikcí.
Mezi datem 1. 1. 2024 a 30. 6. 2024 provozovatel musí zažádat o posouzení splnění
podmínek pro vydání úvodního povolení a doložit jejich naplnění (Ministerstvu financí
musí tato žádost dojít nejpozději 30. 6. 2024), kdy mu pak za předpokladu splnění
podmínek pro vydání úvodního povolení bude vydáno nové úvodní povolení v souladu
s bodem 9 přechodných ustanovení Novely, které nahradí úvodní povolení získané fikcí.
Pokud provozovatel nepodá žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního
povolení tak, aby do 30. 6. 2024 došla Ministerstvu financí, úvodní povolení získané
fikcí podle bodu 8 přechodných ustanovení Novely k 1. 7. 2024 zaniká (zároveň dochází
ze zákona k tomuto datu k automatickému zániku všech základních povolení a povolení
k umístění herního prostoru tohoto provozovatele). K zániku tohoto úvodního povolení
získaného fikcí a výše uvedených navazujících povolení rovněž dochází dnem nabytí
právní moci rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o posouzení splnění podmínek pro
vydání úvodního povolení nebo řízení o ní se zastavuje.
Jestliže základní povolení, které odůvodňovalo vznik úvodního povolení na základě
bodu 8 přechodných ustanovení Novely, zanikne, nebo je zrušeno, nezpůsobuje tato
skutečnost zánik úvodního povolení vzniklého fikcí. K jeho zániku by následně došlo
až v důsledku věty poslední bodu 8 přechodných ustanovení, tedy 1. 7. 2024, pokud
by provozovatel nezažádal o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení
podle písm. a) bodu 8 přechodných ustanovení Novely nebo dnem nabytí právní moci
rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního
povolení nebo řízení o ní zastavuje podle písm. b) bodu 8 přechodných ustanovení
Novely.
Pokud Ministerstvo financí zjistí, že provozovatel, který provozoval hazardní
hru na základě fikce úvodního povolení, již nesplňuje podmínky dle § 87 odst. 1 písm.
a) a c) ZHH před Novelou (podmínky týkající se požadavků na osobu provozovatele dle
§ 6 ZHH před Novelou, bezdlužnost a bezúhonnost a požadavek na absenci úpadku a likvidace
v posledních 3 letech) a podmínku poskytnutí kauce, vyzve podle § 97 odst. 1 ZHH
ke splnění podmínek a doložení jejich splnění. Jestliže provozovatel splnění těchto
podmínek nedoloží, tak v souladu s bodem 8 přechodných ustanovení Novely bude úvodní
povolení zrušeno.
Příklad:
Provozovatel si zažádá o základní povolení dne 31. 12. 2023, pravomocné a
účinné základní povolení mu bude vydáno dne 31. 1. 2024 dle ZHH před Novelou (bod
1 přechodných ustanovení Novely). Až do 30. 6. 2024 bude provozovat na základě fikce
úvodního povolení, v průběhu této doby musí zažádat o posouzení splnění podmínek
úvodního povolení, jinak mu k 1. 7. 2024 toto fiktivní úvodní povolení zaniká a s
ním i všechna základní povolení a případně povolení k umístění herního prostoru.
Pokud si tedy provozovatel nepodá žádost o posouzení splnění podmínek pro
vydání úvodního povolení, tak základní povolení pravomocné a účinné ke dni 31.1.
2024 zaniká uplynutím doby, na kterou bylo vydáno, nejpozději však ke dni 1. 7. 2024.
Jestliže si provozovatel podá žádost o posouzení podmínek pro vydání úvodního
povolení například poslední den lhůty, tedy 30. 6. 2024, ale podmínky splňovat nebude,
bude mu vydáno rozhodnutí o zamítnutí žádosti, které nabyde právní moci a účinnosti
např. dne 14. 8. 2024. K tomuto datu ze zákona automaticky zanikají navazující základní
povolení a povolení k umístění herního prostoru. Provozovatel tedy ztrácí oprávnění
k provozování hazardních her k 14. 8. 2024.
Pokud žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení podá
např. v poslední den lhůty 30. 6. 2023, přičemž podmínky splní a bude mu 14. 8. 2024
vydáno úvodní povolení podle ZHH, může provozovatel i nadále provozovat hazardní
hru na základě základního povolení pravomocného a účinného ke dni 31.1. 2024 (viz
následující obrázek). Více informací k podání žádosti o posouzení splnění podmínek
úvodního posouzení lze najít v "Metodickém pokynu k podání žádosti o posouzení splnění
podmínek pro vydání úvodního povolení dostupném na internetové adrese:
Metodický pokyn
k podání žádosti o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení (účinnost
1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz).Grafické znázornění příkladu:
4 Základní povolení (body 2, 4, 5 přechodných ustanovení Novely)
V souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely se všechna správní řízení,
tedy i řízení o vydání základního povolení, která nebyla ukončena pravomocným rozhodnutím,
dokončí dle ZHH účinného před Novelou. Pokud tedy provozovatel zahájí řízení o vydání
základního povolení ještě před datem 1. 1. 2024, budou tato řízení dokončena podle
ZHH před Novelou.
Pokud provozovatel zažádá o výše uvedené posouzení splnění podmínek pro vydání
úvodního povolení před 1. 7. 2024, může provozovat hazardní hry na základě základního
povolení vydaného dle ZHH před Novelou, a to až do dne zrušení, zániku nebo změny
tohoto základního povolení, nicméně od 1. 4. 2025 musí provozovatel disponovat pravomocným
rozhodnutím o změně tohoto základního povolení, kterým provozovatel zajistí provozování
hazardních her v souladu s ZHH mimo přechodný režim, nebo musí již probíhat řízení
o žádosti provozovatele o změnu základního povolení. To tedy znamená, že provozovatel
musí podat žádost o změnu základního povolení tak, aby Ministerstvu financí došla
do 31. 3. 2025. V případě hazardní hry uvedené v § 3 odst. 2 písm. a) až e) ZHH a
internetové hry bude muset provozovatel k této žádosti doložit mimo jiné i dokument
o odborném posouzení a osvědčení o provozuschopnosti (dále jen "odborné posouzení"
a "osvědčení"), ve kterých již budou zohledněny veškeré podmínky, které mu ukládá
ZHH (včetně povinností vymezených v § 14 až 15, 18 až 46, 48 až 58, 72, části čtvrté
hlavy I a části osmé hlavy I ZHH). Blíže se tomuto věnuje kapitola "Základní povolení".
Příklad:
Provozovatel provozuje hazardní hru po 1. 7. 2024 na základě základního povolení
pravomocného a účinného ke dni 31. 1. 2024 (bod 1 přechodných ustanovení) a úvodního
povolení pravomocného a účinného ke dni 14. 8. 2024. Pokud si tento provozovatel
nezažádá o změnu základního povolení do dne 31. 3. 2025, pak toto základní povolení
zaniká ke dni 1. 4. 2025 (úvodní povolení zůstává nadále platné). Počínaje dnem 2.
4. 2025 tak provozovatel nemůže provozovat druh hazardní hry, který byl tímto základním
povolením povolen.
Jestliže si provozovatel hazardní hry o změnu základního povolení zažádá
ve lhůtě pro podání žádosti o změnu základního povolení např. 28. 2. 2025 a je mu
např. dne 8. 4. 2025 vydáno rozhodnutí o zamítnutí žádosti o změnu základního povolení,
které nabude právní moci a účinnosti dne 24. 4. 2025, pak základní povolení zaniká
ke dni 24. 4. 2025. Od 25. 4. 2025 pak provozovatel nemůže provozovat druh hazardní
hry, který byl tímto základním povolením povolen.
Pokud si provozovatel o základní povolení zažádá ve lhůtě pro podání žádosti
o změnu základního povolení např. 28. 2. 2025 a je mu např. dne 21. 4. 2025 vydáno
rozhodnutí o změně základního povolení, které nabude právní moci téhož dne, může
pak provozovatel příslušný druh hazardní hry provozovat dál až do dne konce právních
účinků tohoto základního povolení.
Grafické znázornění k příkladu:
Provozovatel, který chce pokračovat v provozování hazardní hry, musí nejpozději
do 31. 3. 2025 alespoň zažádat o vydání rozhodnutí o změně základního povolení.
Pokud provozovatel nesplní všechny náležitosti pro vydání rozhodnutí o změně
základního povolení, bude tato žádost zamítnuta, nebo řízení o ní bude zastaveno.
V takovém případě nebude provozovatel moci ode dne právní moci a účinnosti rozhodnutí
o zamítnutí žádosti nebo usnesení o zastavení řízení provozovat hazardní hru, která
byla provozována na základě tohoto základního povolení.
Na tomto místě je třeba dále podotknout, že rozhodnutí o změně základního povolení
lze na žádost vydat i s odloženou účinností například z důvodu zajištění návaznosti
na právní účinky předešlého základního povolení. Tuto účinnost lze však odložit nejdéle
o 2 měsíce od právní moci tohoto rozhodnutí.
5 Povolení k umístění herního prostoru (bod 3 a bod 15 přechodných ustanovení
Novely)
V souladu s bodem 3 přechodných ustanovení Novely mohou provozovatelé provozovat
landbased technickou hru, land-based živou hru a land-based bingo na základě povolení
k umístění herního prostoru vydaného dle ZHH před Novelou, a to až do konce jeho
platnosti. Povolení k umístění herního prostoru tak zůstává v platnosti i po změně
základního povolení.
Stejně jako v případě základního povolení budou správní řízení započatá v roce
2023, která nebudou před 1. 1. 2024 skončena, dokončena v souladu podle ZHH před
Novelou.
V případě nových povolení k umístění herního prostoru, u nichž bylo správní
řízení zahájeno až po účinnosti ZHH, tedy po 1. 1. 2024, pak již s ohledem na nově
zavedené úvodní povolení není třeba splňovat podmínky dle ZHH před Novelou. Výjimku
představuje situace, kdy provozovatel sice požádal o vydání povolení k umístění herního
prostoru podle ZHH, avšak stále provozuje na základě úvodního povolení získaného
fikcí a zároveň neposkytl kauci podle § 93 ZHH (bod 16 přechodných ustanovení Novely).
V takovém případě bude po přechodnou dobu podmínkou pro vydání "nového" povolení
k umístěné herního prostoru i složení kauce podle § 100 ZHH před Novelou či § 93
ZHH (bod 15 přechodných ustanovení Novely).
Příklad:
Provozovatel provozuje na základě fikce úvodního povolení, která mu vznikla
po účinnosti Novely na základě vydaného základního povolení vydaného v listopadu
2023 na 6 let a povolení k umístění herního prostoru vydaného v prosinci 2023 vydaného
na 3 roky. Provozovatel si zažádá 30. 6. 2024 o posouzení splnění podmínek pro vydání
úvodního plnění, na základě kterého následně získá nové úvodní povolení. Dále provozovatel
zažádá do 31. 3. 2025 o změnu základního povolení, které mu bude rovněž vydáno. Žádná
z těchto skutečnosti nevyvolá zánik či potřebu změny povolení k umístění herního
prostoru. Na základě tohoto povolení k umístění herního prostoru bude tedy provozovatel
moci provozovat hazardní hry až do konce jeho platnosti, tj. do prosince 2026.
6 Požadavky na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení
prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře a monitoring (body 4, 5, 6, 7, 26
přechodných ustanovení Novely)
ZHH upřesňuje systém fungování sebeomezujících opatření vymezených v §
14 a § 15 ZHH a rovněž registraci a uživatelské konto v § 17a a násl. ZHH. Dále je
v § 16bb zaváděn prostředek pro zamezení účasti na hazardní hře tzv. panic button.
Ten lze rozlišit na:
a) panic button pro vyloučení z účasti na hazardních hrách na 48 hodin
u konkrétního provozovatele, kdy je provozovatel po využití tohoto prostředku povinen
neumožnit účastníkovi hazardní hry účast na žádné jím provozované hazardní hře po
dobu 48 hodin od okamžiku využití tohoto prostředku podle § 16bb odst. 2 písm. b)
ZHH (dále jen "
lokální panic button
") ab) panic button pro komplexní vyloučení z účasti na hazardních hrách na
48 hodin u všech provozovatelů prostřednictvím zápisu do rejstříku vyloučených osob
(dále jen "
komplexní panic button
"). Pro účely této metodiky jsou lokální panic button a komplexní panic button
označeny společně jen jako
"panic button"
.Provozovatel je povinen zpřístupnit panic button účastníkovi hazardní hry v
každém herním prostoru, ve kterém je provozována hazardní hra, pro kterou je zřízeno
uživatelské konto, po celou provozní dobu na každé herní pozici nebo na jiném dostupném
místě v herním prostoru, a to po přihlášení tohoto účastníka hazardní hry do jeho
uživatelského konta. Provozovatel internetové hry je rovněž povinen zpřístupnit panic
button na zobrazovacím zařízení, a to po celou dobu přihlášení účastníka hazardní
hry do uživatelského konta pro internetovou hru (to neplatí, má-li účastník hazardní
hry zobrazenu hru hazardní hry v režimu celé obrazovky).
Pokud účastník hazardní hry takto zpřístupněný lokální panic button využije
ode dne nabytí právních účinků změnové povolení (nejpozději od 1. 7. 2024), pak mu
provozovatel nesmí umožnit, po dobu 48 hodin od okamžiku jeho využití, vložit sázku
do žádné jím provozované hazardní hry.
Vedle těchto panic buttonů je provozovatel povinen nabídnout, resp. umožnit
účastníkovi hazardní hry podání žádosti o zápis do rejstříku fyzických osob vyloučených
z účasti na hazardních hrách (dále jen "RVO") zprostředkované provozovatelem dle
§ 16bb odst. 2 písm. a) bod 1, resp. odst. 5 ZHH.
Kromě těchto uvedených povinností musí provozovatel dále splňovat podmínky
monitoringu obsažených v § 72 až 72b a 72d ZHH (tedy požadavky na monitorovací zařízení,
požadavky monitoringu v herně, požadavky monitoringu v kasinu a požadavky na schéma
kamerového systému).
Povinnost splňovat opatření týkající se registrace, uživatelského konta, sebeomezujících
opatření, monitoringu a lokálního panic buttonu musí provozovatelé v souladu s bodem
5 přechodných ustanovení Novely plnit nejpozději od 1. 7. 2024, nebo od nabytí právních
účinků rozhodnutí o vydání základního povolení na základě žádosti o změnu základního
povolení, na základě kterého je provozována hazardní hra (podle toho, která z těchto
skutečností nastane dříve).
S tímto se pojí i bod 26 přechodných ustanovení Novely, který stanovuje, že
na neukončenou registraci zahájenou podle ZHH před Novelou se použijí ustanovení
části první hlavy IV ZHH. Při výkladu tohoto bodu je zapotřebí zohledňovat body 2
a 5 přechodných ustanovení Novely, a tedy to, že postupovat podle části první hlavy
IV ZHH musí provozovatel nejpozději od 1. 7. 2024, nebo od nabytí právních účinků
rozhodnutí o vydání základního povolení na základě žádosti o změnu základního povolení,
podle toho, která z těchto skutečností nastane dříve. Bod 26 přechodných ustanovení
Novely je tedy nutné vykládat v souvislosti s okamžikem, kdy provozovateli vzniká
povinnost postupovat podle části první hlavy IV ZHH (tj. od 1. 7. 2024, nebo od nabytí
právních účinků změnového základního povolení), a nikoliv s datem 1. 1. 2024, kdy
nabyla účinnosti Novela.
Pokud tedy byla registrace zahájena například 30. 12. 2023 (tj. před účinností
Novely), bude tato registrace dokončena (i v lednu 2024) dle podmínek ZHH před Novelou
(s výjimkou dočasných uživatelských kont, jejichž ukončení je upraveno jinými přechodnými
ustanoveními - viz kapitola "Dočasná uživatelská konta"). Podle ZHH před Novelou
budou moci být zahajovány i registrace po 31. 12. 2023, a to nejpozději do 30. 6.
2024 (pokud provozovatel nepožádá o změnu základního povolení, které nabyde právních
účinků před 1. 7. 2024). V případě, že provozovatel požádá o změnu základního povolení,
které nabyde právních účinků před 1. 7. 2024, např. 1. 5. 2024, tak veškeré registrace,
které byly zahájeny podle ZHH před Novelou nejpozději tento den a nebyly dokončeny,
budou dokončeny již podle části první hlavy IV ZHH. Zároveň od 2. 5. 2024 budou nové
registrace zahajovány již podle části první hlavy IV ZHH. Pokud však provozovatel
nebude disponovat k 30. 6. 2024 pravomocným a účinným základním povolením, na základě
kterého musí splňovat veškeré povinnosti podle ZHH, a do 1. 7. 2024 nebude postupovat
podle části první hlavy IV ZHH, tak veškeré registrace, které byly zahájeny podle
ZHH před Novelou nejpozději 30. 6. 2024 a nebyly dokončeny do 1. 7. 2024, budou dokončeny
již podle části první hlavy IV ZHH.
V případě, že provozovatel, který provozuje hazardní hry podle bodu 2 přechodných
ustanovení Novely, začne plnit výše uvedené povinnosti týkající se registrace, uživatelského
konta, sebeomezujících opatření, monitoringu a lokálního panic buttonu nejpozději
od 1. 7. 2024, nemusí z tohoto důvodu předkládat Ministerstvu financí výstupní dokumenty
odborného posouzení a osvědčení, jejichž předmětem je ověření splnění povinnosti
podle § 109 odst. 1 ZHH před Novelou a rovněž nemusí z tohoto důvodu podávat žádost
o změnu základního povolení, pokud tuto změnu eviduje v evidenci oprav a jiných změn
podle § 109a ZHH před Novelou. Provozovatel je ale povinen zajistit, aby posouzení
těchto změn bylo obsaženo v odborném posouzení a osvědčení o provozuschopnosti, které
přiloží k žádosti o změnu základního povolení podle bodu 2 přechodných ustanovení
Novely, o kterou musí požádat nejpozději do 31. 3. 2025, tj. změně základního povolení,
kterou se provozovatel přizpůsobí ZHH.
Jak je zmíněno již výše, provozovatelé mají povinnost nejpozději od 1. 7. 2024,
nebo od nabytí právních účinků rozhodnutí o vydání základního povolení na základě
žádosti o změnu základního povolení, na základě kterého je provozována hazardní hra
(podle toho, která z těchto skutečností nastane dříve) splňovat podmínky dle ZHH
týkající se sebeomezujících opatření, registrace, uživatelských kont, lokálního panic
buttonu, monitoringu a schématu kamerového systému.
Komplexní panic button
je pak provozovatel povinen zprovoznit od dne uvedeného
v informaci
o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her
umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře
vydané Ministerstvem financí. S ohledem na technické provedení bude toto datum stanoveno
až v této informaci o zprovoznění funkce informačního systému Ministerstva financí,
avšak nemůže nastat dříve než v první den šestého kalendářního měsíce bezprostředně
následujícího po dni vyhlášení technické dokumentace, kterou Ministerstvo financí
vyhlásí bez zbytečného odkladu po zprovoznění informačního systému na svých internetových
stránkách v souladu s bodem 7 přechodných ustanovení Novely. Pokud tedy Ministerstvo
financí tuto technickou dokumentaci vyhlásí v lednu 2024, tak povinnost zprovoznit
komplexní panic button bude platit nejdříve od 1. 7. 2024 (v tuto chvíli lze předpokládat,
že by Ministerstvo financí mohlo tuto informaci zveřejnit již v lednu 2024). Od stejného
data je provozovatel rovněž povinen účastníkovi hazardní hry nabídnout, resp. umožnit
podání žádosti o zápis do RVO zprostředkované provozovatelem podle § 16bb odst. 2
písm. a) bod 1, resp. odst. 5 ZHH.Provozovatel tedy
od okamžiku
, kdy z jeho strany dojde ke zpřístupnění
lokálního panic buttonu
, do dne, který Ministerstvo financí uvede v informaci
o zprovoznění
funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení
o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře a)
nebude povinen
Ministerstvu financí (prostřednictvím informačního systému
provozování hazardních her) sdělovat, že účastník hazardní hry za tímto účelem komplexní
panic button využil, či že podal žádost o zápis do RVO zprostředkované provozovatelem,b)
bude povinen
zajistit nastavení vlastních interních systémů, a to takovým
způsobem, který zajistí, že po využití lokálního panic buttonu účastníkem hazardní
hry bude tomuto účastníkovi zabráněno vložit sázku do všech jím provozovaných hazardních
her, a to po dobu 48 hodin od jeho využití.Od dne uvedeného v informaci
o zprovoznění funkce informačního systému
provozování hazardních her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení
účasti na hazardní hře pak bude provozovatel povinen
a) nejen umožnit účastníkovi hazardní hry využití nabídky vedoucí k zamezení
vložení sázky po dobu 48 hodin, ale i
b) umožnit účastníkovi hazardní hry podat žádost o zápis do RVO a v souvislosti
s tímto podáním zároveň i poučit tohoto účastníka o důsledcích zápisu do RVO a
c) bezodkladně sdělit Ministerstvu financí (prostřednictvím informačního
systému provozování hazardních her), že účastník hazardní hry využil panic button
a že případně současně i podal žádost o zápis do RVO podle § 16bb odst. 2 písm. a)
bodu 1 nebo odst. 5 ZHH.
Příklad č. 1:
Provozovatel se základním povolením účinným ke dni 1.1. 2024 nepožádá v době
od 1.1. 2024 do 30. 6. 2024 o změnu základního povolení, resp. mu nebude do 30. 6.
2024 vydáno změnové základní povolení. Zároveň Ministerstvo financí v lednu 2024
zveřejnilo informaci o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních
her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní
hře, ve které určí den, od kterého je nutné postupovat podle § 16bb odst. 2 písm.
a) a odst. 5 ZHH, a to 1. 7. 2024. Provozovatel tedy musí nejpozději od
1. 7. 2024
zprovoznit lokální panic button a zároveň od 1. 7. 2024 musí plnit povinnosti týkající
se komplexního panic buttonu a nabídnutí, resp. umožnění podání žádosti o zápis do
RVO zprostředkované provozovatelem.Grafické znázornění k příkladu:
Příklad č. 2:
Pokud by dne
30. 1. 2024
Ministerstvo financí zveřejnilo informaci o zprovoznění
funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení
o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře, ve které uvedlo den 1.
7. 2024jakožto den pro umožnění příjmu sdělení o využití komplexního panic button,
a dne 15. 5. 2024
bylo vydáno pravomocné a účinné změnové základní povolení (či případně
i nové), o které provozovatel požádal v roce 2024, pak by od tohoto data byl provozovatel
povinen v herním prostoru nebo na internetu zpřístupnit lokální panic button a jeho
prostřednictvím by zároveň byl povinen umožnit využití "blokace" účastníka hazardní
hry ve smyslu znemožnění vložení sázky do všech jím provozovaných hazardních her
po dobu 48 hodin, a to od okamžiku jeho využití.Následně od dne
1. 7.2024
by pak byl provozovatel povinen zprovoznit komplexní
panic button a zároveň by musel nabídnout, resp. umožnit účastníkovi hazardní hry
podání žádosti o zápis do RVO zprostředkované provozovatelem.Grafické znázornění k příkladu:
7 Dočasná uživatelská konta (body 28, 29 přechodných ustanovení Novely)
Od 1. 1. 2024 nebude možné zakládat nová dočasná uživatelská konta pro land-based
technickou hru podle § 47 ZHH před Novelou a pro internetovou hru podle § 80 ZHH
před Novelou, tedy se neuplatní ani ty podmínky herních plánů, které se týkají např.
vzniku dočasného uživatelského konta.
Pro dočasná uživatelská konta se uplatní dvojí režim, a to v návaznosti na
skutečnost, zda jde o dočasné konto zřízené podle § 47 nebo podle § 80 ZHH před Novelou.
Co se týče již existujících dočasných kont zřízených dle § 47 ZHH před Novelou,
tak k 1. 1. 2024, tedy ke dni účinnosti Novely, dojde ke změně všech již existujících
dočasných kont na (trvalé) uživatelské konto s tím, že všechna ostatní nastavení
a parametry, která se netýkají dočasnosti tohoto konta (např. sebeomezující opatření),
zůstávají zachovány. Zároveň je možné až do 30. 6. 2024 nebo do okamžiku zrušení,
zániku nebo změny základního povolení, pokud je provedena na základě žádosti provozovatele
(podle toho, který okamžik nastal dříve) postupovat při správě a rušení tohoto konta
dle ZHH před Novelou. Podle bodu 29 přechodných ustanovení Novely není možné zřizovat
nová dočasná uživatelská konta podle § 80 ZHH před Novelou. V kombinaci s bodem 2
přechodných ustanovení Novely lze dovodit, že stávající dočasná uživatelská konta
podle § 80 ZHH před Novelou budou moci existovat i v lednu 2024 (maximálně 30 dnů
od jejich založení), a to pouze za předpokladu, že vznikla v prosinci 2023 podle
ZHH před Novelou. Bod 2, resp. bod 5 přechodných ustanovení Novely je pak speciálním
ustanovením vůči bodu 29 přechodných ustanovení Novely. Podle bodu 29 přechodných
ustanovení Novely je možné peněžní nebo hrací prostředky z dočasného uživatelského
konta zřízeného do 31. 12. 2023 podle § 80 ZHH před Novelou, za podmínek podle §
80 ZHH před Novelou, převést na uživatelské konto založené podle části první hlavy
IV ZHH. V návaznosti na bod 2, resp. bod 5 přechodných ustanovení Novely může být
toto (trvalé) uživatelské konto založené podle ZHH před Novelou.
Evidované peněžní prostředky (v neomezené výši) z dočasného uživatelského konta
lze převést pouze na takové (trvalé) uživatelské konto, které vzniklo provedením
plné registrace během 30 dní od založení dočasného uživatelského konta
.Nelze převádět peněžní prostředky z již zrušeného (resp. zaniklého) dočasného
uživatelského konta na (trvalé) uživatelské konto, které vzniklo následně během sedmidenní
lhůty pro vypořádání nevyčerpaného vkladu z dočasného uživatelského konta. V souladu
s § 80 odst. 5 ZHH před Novelou je provozovatel v případě, že
nedojde k dokončení
registrace do 30 dnů od zřízení dočasného uživatelského konta
, povinen vrátit ve
lhůtě účastníkovi hazardní hry pouze nevyčerpaný vklad (max. do výše vkladu, maximálně
3 000 Kč).
V praxi to znamená, že je věcně zachován stávající způsob přechodu dočasného
konta na (trvalé) uživatelské konto v okamžiku dokončení registrace nebo jeho vypořádání,
pokud k registraci nedojde, a to i po 1. 1. 2024, přičemž po 1. 1. 2024 již nelze
založit nové dočasné uživatelské konto. V případě dokončení registrace musí mít osoba
jednotlivě nastavené nebo odmítnuté sebeomezující opatření podle § 15 odst. 2 ZHH
před Novelou. Zároveň je možné až do 1. 7. 2024 nebo do okamžiku zrušení, zániku
nebo změny základního povolení, pokud je provedena na základě žádosti provozovatele
(podle toho, který okamžik nastal dříve) postupovat při správě a rušení (trvalého)
uživatelského konta podle ZHH před Novelou.
Grafické znázornění k příkladu k dočasnému kontu dle § 47ZHH před Novelou:
V případě, že doba 90 dnů, na kterou je dočasné uživatelské konto zřízeno
podle § 47 ZHH před Novelou pro land-based technickou hru, uplyne před 1.1. 2024,
tak takové dočasné uživatelské konto zanikne. Pokud by tato doba 90 dnů měla uplynout
až po 1.1. 2024, tak nedojde k zániku takového konta, jelikož k 1. 1. 2024 dochází
k přeměně dočasného uživatelského konta na trvalé. Toto (trvalé) uživatelské konto
bude moci fungovat v režimu podle ZHH před Novelou, a to až do 1. 7. 2024, nebo do
nabytí právních účinků rozhodnutí o vydání základního povolení na základě žádosti
o změnu základního povolení na základě kterého je provozována hazardní hra (podle
toho, která z těchto skutečností nastane dříve). Po tomto rozhodném datu uživatelské
konto podle ZHH před Novelou nezaniká, ale jsou již spravována v režimu podle ZHH.
Grafické znázornění k příkladu k dočasnému kontu podle § 80 ZHH před Novelou:
Účastník hazardní hry v prosinci 2023 zahájí proces registrace u internetové
hry a je mu zřízeno dočasné uživatelské konto podle § 80 ZHH před Novelou. V případě,
že tuto registraci nedokončí ve lhůtě 30 dnů od zahájení registrace, dojde po uplynutí
této lhůty ke zrušení tohoto dočasného uživatelského konta, a to bez ohledu na to,
zda tato lhůta uplyne před anebo po 1.1. 2024.
Pokud účastník hazardní hry ale tuto registraci do 30 dnů dokončí, tak se
toto dočasné uživatelské konto změní na trvalé. Finanční prostředky vložené na dočasné
uživatelské konto podle § 80 ZHH před Novelou, budou na toto trvalé uživatelské konto
převedeny. Rovněž ani zde nezáleží na skutečnosti, zda k přeměně z dočasného uživatelského
konta na trvalé dojde před či po 1.1. 2024.
8 Přenášená živá hra (bod 31 přechodných ustanovení Novely)
Novelizací ZHH dochází ke změně živé hry, při které sázející hraje proti krupiérovi,
provozované jako internetová hra. Dle ZHH před Novelou bylo možné provozovat tento
typ živé hry pouze proti softwarovému hracímu systému provozovatele. Od 1. 1. 2024
nebude internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele již
možné povolit. Nově bude možné povolit pouze přenášenou živou hrou podle § 80 ZHH
(tzv. Live Dealer Game), tedy internetovou živou hrou proti krupiérovi, nikoliv proti
softwarovému hracímu systému.
U internetové živé hry, kdy hraje hráč proti hráči, nedochází v tomto kontextu
k žádným zásadním změnám a bude možné je i nadále povolit.
Provozovatel, který provozuje internetovou živou hru proti softwarovému hracímu
systému podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely, může tuto živou hru provozovat
po dobu právních účinků základního povolení k této hře, pokud bylo vydáno před 1.
1. 2024 či pokud o vydání tohoto základního povolení bylo před 1. 1. 2024 alespoň
zažádáno v souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely, a to až do konce platnosti
tohoto základního povolení. Výše uvedená povinnost zažádat si o změnu základního
povolení do 31. 3. 2025 podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely na provozování
tohoto typu hry nemá vliv za předpokladu, že provozovatel bude plnit veškeré ostatní
povinnosti, které mu ZHH ukládá. Provozovatel, který v tomto režimu internetovou
živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele provozuje, nemůže po 1.
1. 2024 provoz takovéto hry rozšířit, tedy požádat např. o přidání dalších her tohoto
typu, resp. takové žádosti o změnu základního povolení by s ohledem na bod 31 přechodných
ustanovení Novely nebylo možné vyhovět.
I když provozovatel ve výše popsaném režimu může provozovat internetovou živou
hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele, v momentě, kdy si provozovatel
zažádá o takovou změnu základního povolení, aby mohl provozovat přenášenou živou
hru, musí zároveň požádat i o zrušení internetové živé hry proti softwarovému hracímu
systému provozovatele, resp. její odstranění ze základního povolení, jelikož v souladu
s bodem 31 přechodných ustanovení Novely není možné najednou provozovat internetovou
živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele a přenášenou živou hru.
V případě absence žádosti o zrušení internetové živé hry proti softwarovému hracímu
systému provozovatele, by nebylo v souladu s právní úpravou žádosti o povolení přenášené
živé hry možné vyhovět.
V žádném případě tak není možné provozovat v jakýkoliv okamžik
oba typy těchto her zároveň.
Změna základního povolení spočívající v povolení přenášené
živé hry bude mít za následek v souladu s bodem 2 přechodných ustanovení Novely skutečnost,
že provozovatel bude muset být v souladu se všemi povinnostmi ZHH. Internetová živá
hra, při které sázející hrají jeden proti druhému, může být provozována v kombinaci
jak s internetovou živou hrou proti softwarovému hracímu systému provozovatele, tak
s přenášenou živou hrou.Příklad:
Provozovatel si zažádá o změnu základního povolení, jelikož chce provozovat
přenášenou živou hru proti krupiérovi podle ZHH. Pokud má v tento okamžik vydané
základní povolení na živou hru, v rámci kterého je povolena internetová živá hra
proti softwarovému hracímu systému provozovatele, a v žádosti o změnu základního
povolení, kterým si chce nechat povolit přenášenou živou hru, zároveň nezažádá o
zrušení internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému provozovatele, nebude
moci být takové žádosti vyhověno.
Pokud provozovatel, který po 1.1. 2024 nedisponuje základním povolením pro
živou hru podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely, na základě kterého by mohl
provozovat internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele,
požádá o vydání základního povolení pro živou hru či změnu základního povolení pro
živou hru jiného než podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely z důvodu povolení
internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému, tak mu bude tato žádost
zamítnuta z důvodu bodu 31 přechodných ustanovení Novely.
V případě, že si provozovatel provozující podle bodu 2 přechodných ustanovení
Novely internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele zažádá
o změnu
základního povolení pro živou hru z důvodu, že chce provozovat přenášenou
živou hru podle § 80 ZHH, tato žádost zároveň obsahuje požadavek na zrušení internetové
živé hry proti softwarovému hracímu systému provozovatele a provozovatel rovněž touto
změnou základního povolení přizpůsobí provozování všem podmínkám a povinnostem podle
ZHH, tak bude takové změnové základní povolení opravňující k provozu přenášené živé
hry vydáno. Pokud by provozovatel následně žádal o povolení internetové živé hry
proti softwarovému hracímu systému provozovatele, tak takové žádosti nebude vyhověno,
bez ohledu na skutečnost, zda by společně s touto žádostí žádal i o zrušení přenášené
živé hry.
Grafické znázornění k příkladu:
9 Kauce
Problematiku kaucí řeší přechodná ustanovení Novely v bodech 9, 10, 11, 12,
13, 16, 17, 18. V podrobnostech odkazujeme na "Metodický pokyn k poskytnutí kauce,
změně způsobu jejího poskytnutí a k jejímu použití" dostupný na internetové adrese:
Metodický pokyn k poskytnutí kauce, změně způsobu jejího poskytnutí a k jejímu použití
(účinnost 1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz), dále "Metodický pokyn
k podání žádosti o vydání úvodního povolení" dostupný na internetové adrese: Metodický
pokyn k podání žádosti o vydání úvodního povolení (účinnost 1. 1. 2024) | Ministerstvo
financí ČR (mfcr.cz) a "Metodický pokyn k podání žádosti o posouzení splnění podmínek
pro vydání úvodního povolení" dostupný na internetové adrese: Metodický pokyn k podání
žádosti o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení (účinnost 1. 1.
2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz).
10 Povinnosti v přechodném režimu dle vyhlášky o podmínkách provozování
Způsob plnění oznamovací povinnosti
Vyhláška o podmínkách provozování mimo jiné upřesňuje záznamní a oznamovací
povinnost (např. zahájení, ukončení, přerušení nebo obnovení provozu hazardní hry).
V souladu s § 14 odst. 3 vyhlášky o podmínkách provozování by se tato povinnost měla
plnit prostřednictvím internetového aplikačního nebo uživatelského rozhraní informačního
systému provozování hazardních her způsobem podle technické specifikace tohoto rozhraní.
Ke dni nabytí účinnosti vyhlášky o podmínkách provozování nebude tato technická specifikace
však ještě vydána, tedy ani internetové aplikační nebo uživatelské rozhraní informačního
systému provozování hazardních her nebude v provozu. Jakmile tento systém bude zprovozněn,
Ministerstvo financí informaci o zprovoznění rozhraní zveřejní na úřední desce a
svých internetových stránkách společně se dnem, od kterého se oznamovací povinnost
plní prostřednictvím tohoto rozhraní. Den, od kdy se má plnit tato povinnost, nesmí
nastat dříve než 60 dní ode dne zveřejnění této informace.
Ustanovení § 14 odst. 5 vyhlášky o podmínkách provozování stanovuje, že provozovatel
plní oznamovací povinnost vůči Ministerstvu financí nebo orgánu Celní správy České
republiky. Do dne, který předchází dni, od kterého provozovatel plní oznamovací povinnost
prostřednictvím rozhraní informačního systému a který je stanoven v informaci Ministerstva
financí, se oznamovací povinnost podle § 4 vyhlášky o podmínkách provozování plní
vůči celnímu úřadu, nikoliv vůči Ministerstvu financí, dle § 14 odst. 6 vyhlášky
o podmínkách provozování. Do stejného dne je pak tato povinnost plněna v souladu
s přechodným ustanovením § 14 odst. 5 vyhlášky o podmínkách provozování podle § 12
vyhlášky č. 10/2019 Sb., o způsobu oznamování a zasílání informací a přenosu dat
provozovatelem hazardních her, rozsahu přenášených dat a jiných technických parametrech
přenosu dat, ve znění účinném před 1. 1. 2024 (dále jen "vyhláška č. 10/2019 Sb.").
Rozsah záznamní a oznamovací povinnosti
Zároveň je stanoveno přechodné období 60 dnů pro implementaci změn obsahu a
rozsahu záznamní a oznamovací povinnosti, po které provozovatelé budou moci plnit
záznamní a oznamovací povinnost podle ZHH před Novelou v kombinaci s podmínkami řádného
provozování uvedených v základním povolení. Povinnost plnit záznamní a oznamovací
povinnost v rozsahu podle vyhlášky o podmínkách provozování tak provozovatelé musejí
plnit nejpozději od 1. 3. 2024 (netýká se způsobu plnění oznamovací povinnosti podle
§ 5 vyhlášky o podmínkách provozování).
Příklad:
Vyhláška o podmínkách provozování je účinná k 1. 1. 2024. Provozovatel plní
záznamní a oznamovací povinnost podle vyhlášky o podmínkách provozování (týkající
se rozsahu) v nejzazší možné lhůtě, tedy 1. 3. 2024, a to dle § 12 vyhlášky č. 10/2019
Sb., jelikož Ministerstvo financí nevydalo informaci o zprovoznění internetového
aplikačního nebo uživatelského rozhraní informačního systému provozování hazardních
her. Dne 1. 1. 2025 Ministerstvo financí zveřejnění na úřední desce a internetových
stránkách informaci o zprovoznění internetového aplikačního nebo uživatelského rozhraní
informačního systému provozování hazardních her, prostřednictvím kterého se plní
oznamovací povinnost (v grafickém znázornění označeno jen jako "rozhraní"). V této
informaci nesmí být stanovena povinnost plnit oznamovací povinnost prostřednictvím
internetového aplikačního nebo uživatelského rozhraní informačního systému provozování
hazardních her, prostřednictvím kterého se plní oznamovací povinnost, na dřívější
den než 2. 3. 2025.
Grafické znázornění příkladu:
Provozovatel, který chce provozovat hazardní hru na základě základního povolení
vydaného před účinností Novely, a to mezi 1. 1. 2024 a 29. 2. 2024, může oznámit
provoz této hry dle § 14 odst. 2 přechodných ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování
ještě v souladu s podmínkami uvedeného základního povolení. Pokud chce na základě
uvedeného základního povolení provozovat další hru po 1. 3. 2024, musí tuto hru oznámit
již v rozsahu podle vyhlášky o podmínkách provozování. Rovněž od tohoto dne se v
souladu s § 14 odst. 6 přechodných ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování plní
oznamovací povinnost vůči celním úřadům, a to až do dne předcházejícímu dni, od kterého
bude oznamovací povinnost plněna prostřednictvím rozhraní (§ 14 odst. 4 přechodných
ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování).
Příklad č. 1:
Provozovatel, který má pravomocné a účinné základní povolení na technickou
hru ode dne 20.12. 2023, tedy dle ZHH před Novelou, chce zahájit provoz této technické
hry, resp. třiceti koncových zařízení v jednom herním prostoru, a to dne 1. 2. 2024.
V návaznosti na výše uvedené provozovatel technické hry v souladu s podmínkami
uvedeného základního povolení musí (pokud již nepostupuje podle vyhlášky o podmínkách
provozováni) celnímu úřadu oznámit zahájení provozu těchto třiceti koncových zařízení,
a to alespoň 5 pracovních dnů před tímto zahájením. Vzhledem k tomu, že provozovatel
chce začít provozovat od 1. 2. 2024, musí tedy oznámit celnímu úřadu zahájení provozu
každého z třiceti koncových zařízení nejpozději dne 24.1. 2024. Provozovatel tedy
může postupovat stejně, jako postupoval doposud.
Dne 6. 3. 2024 chce uvedený provozovatel začít provozovat k již provozovaným
třiceti koncovým zařízením ještě dvacet dalších koncových zařízení. V takovém případě
již má oznamovací povinnost dle vyhlášky o podmínkách provozování, musí tedy provoz
nových dvaceti koncových zařízení oznámit celnímu úřadu alespoň 5 kalendářních dnů
před zahájením provozu, tedy 1. 3. 2024, a to v rozsahu dle vyhlášky o podmínkách
provozování. Pokud by zároveň zahajoval provoz hazardní hry (nikoliv druh, jak tomu
bylo doposud, ale jednotlivé technické hry), musel by nově oznámit i zahájení této
konkrétní hry.
Příklad č. 2
Provozovatel má základní povolení na internetovou technickou hru, které je
pravomocné a účinné ode dne 20.12. 2023, tedy dle ZHH před Novelou, a dle jehož podmínek
provozování vycházejících z předešlé úpravy měl oznamovací povinnost plnit 1 den
před zahájením této hry vůči Ministerstvu financí.
Tento provozovatel by chtěl zahájit provoz této internetové hry dne 6. 3.
2024. Vzhledem k novým podmínkám dle vyhlášky o podmínkách provozování uvedeným výše
bude nově muset oznámit zahájení provozu internetové technické hry alespoň
5 kalendářních
dnů
před tímto zahájením. Vzhledem k tomu, že provozovatel chce začít provozovat
od 6. 3. 2024, musí tedy oznámit zahájení provozu internetové hry dne nejpozději
dne 1. 3. 2024 a to nově celnímu úřadu
.Další oblastí, kterou přechodná ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování
upravují je seznam zakázaných rizikových bonusů. V souladu s§ 14 odst. 1 vyhlášky
o podmínkách provozování se na bonus, který byl prokazatelně nabízen a poskytován
přede dnem nabytí účinnosti vyhlášky o podmínkách provozování (tj. před 1. 1. 2024)
a který je zároveň soustavně nabízen v nezměněné podobně po 1. 1. 2024, nepoužije
ustanovení § 1 vyhlášky o podmínkách provozování, a to po dobu 3 měsíců od dne nabytí
účinnosti vyhlášky o podmínkách provozování. Pokud tedy provozovatel prokazatelně
soustavně v nezměněné podobě nabízel bonus, který je v rozporu s § 1 vyhlášky o podmínkách
provozování ještě před účinností Novely, může jej nabízet ještě maximálně po dobu
3 měsíců po účinnosti Novely, tedy až do 31. 3. 2024.
11 Shrnutí povinností pro provozovatele v návaznosti na přechodná ustanovení
Obecně lze konstatovat, že po dni nabytí účinnosti Novely, tedy 1. 1. 2024,
je třeba plnit veškeré povinnosti, které ukládá ZHH vyjma těch, kterým přechodná
ustanovení Novely ponechávají prostor pro "postupný přechod". Pro stávající provozovatele
jsou v tomto přechodném režimu nejzásadnější ustanovení, která se vztahují k oblastem
popsaným v tomto metodickém pokynu, tedy oblasti povolení, kaucí, přizpůsobení se
novým požadavkům na sebeomezující opatření, uživatelské konto, lokální panic button
i komplexní panic button, monitoring a plnění záznamní a oznamovací povinnosti a
souladu s vymezenými zakázanými rizikovými bonusy dle vyhlášky o podmínkách provozování
a případně požadavkům na oblast přenášené živé hry, pokud je provozovatel provozuje.
Provozovatel, který v přechodném režimu provozuje hru na základě základního
povolení vydaného dle ZHH před Novelou, a to na základě fikce úvodního povolení,
pak musí především včasně zažádat a prokázat
naplnění podmínek pro vydání úvodního
povolení, a to do 30. 6. 2024.
Nejpozději od 1. 7. 2024 musí také splňovat požadavky na lokální panic button,
sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto, schéma kamerového systému
a monitoring, avšak v této lhůtě ještě nemusí dokládat odborné posouzení a osvědčení
o provozuschopnosti k těmto změnám (to dokládá až ke změně základního povolení, o
kterou musí zažádat nejpozději do 31. 3. 2025).
Komplexní panic button je pak provozovatel povinen zavést od data, které bude
uvedeno v informaci Ministerstva financí, v tuto chvíli lze ovšem předpokládat, že
by Ministerstvo financí mohlo tuto informaci zveřejnit již v lednu 2024, povinnost
implementovat komplexní panic button včetně povinnosti umožnit zprostředkování žádosti
o zápis do RVO prostřednictvím uživatelského konta by tak platila od 1. 7. 2024.
Aby mohl provozovatel dále provozovat i mimo přechodný režim podle bodu 2 přechodných
ustanovení Novely, musí dodržet lhůtu pro žádost o změnu základního povolení a
zažádat
si o změnu základního povolení tak, aby na Ministerstvo financí došla nejpozději
do 31. 3. 2025. Přílohou této žádosti musí být také odborné posouzení a osvědčení
o provozuschopnosti ke všem změnám, a to i k těm povinnostem podle bodu 5 přechodných
ustanovení Novely, které musí být plněny nejpozději od 1. 7. 2024 (např. sebeomezující
opatření či uživatelské konto).
Nedisponuje-li tedy provozovatel do 1. 4. 2025 pravomocným a účinným základním
povolením, od jehož právních účinků je povinen splňovat všechny povinnosti, které
mu ukládá ZHH, musí mít nejpozději do 31. 3. 2025 zažádáno o změnu základního povolení,
a ode dne, kdy se toto rozhodnutí o změně základního povolení stane pravomocným a
účinným, musí všechny povinnosti dle ZHH splňovat.
Grafické znázornění uvedených základních povinností stanovených pro stávající
provozovatele:
Ing. Martin Šabo
Digitálne podepsal
Ing. Martin Šabo
Datum: 2024.01.24
16:08:09 +01'00'
1) Ustanovení § 7 odst. 2 písm. k) bod 1 ZHH se na stávající provozovatele uplatní
jen částečně, jelikož povinnosti uvedené v § 13d, části druhé (s výjimkou § 26a,
38a a 61 až 64 ZHH) a části čtvrté hlavy I je provozovatel povinen plnit po plném
přizpůsobení Novele, tj. od okamžiku, kdy provozovatel disponuje pravomocným a účinným
rozhodnutím o změně či vydání základního povolení podle bodu 2 přechodných ustanovení
Novely.
2) Za předpokladu, že Ministerstvo financí v lednu roku 2024 zveřejní informaci
o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem
sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře podle bodu 6 přechodných
ustanovení Novely.