MF-2425/2024/7302-2 Metodický pokyn k interpretaci přechodných ustanovení pro provozovatele hazardních her

Schválený:
MF-2425/2024/7302-2
Metodický pokyn
odboru 73 - Procesní agendy a regulace hazardu
pro provozovatele hazardních her
K INTERPRETACI PŘECHODNÝCH USTANOVENÍ
Účinnost tohoto metodického pokynu: 1. 1. 2024
PID: MFCREXACEN
Ministerstvo financí, odbor 73 - Procesní agendy a regulace hazardu, v zájmu zajištění informovanosti provozovatelů hazardních her, v návaznosti na část padesátou třetí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Novela") vydává tuto informaci týkající se interpretace přechodných ustanovení Novely zejména pro provozovatele hazardních her.
verze 1.0
1 Úvod
Novela zavádí pro provozovatele hazardních her řadu nových povinností a je nutné zajistit plynulou návaznost na zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění účinném do 31. 12. 2023 (dále též dále jen "ZHH před Novelou"). S ohledem na plynulý přechod provozování hazardních her, plnění některých nových či úpravy stávajících povinností, které Novela provozovatelům hazardních her ukládá, stanovují přechodná ustanovení odklad plnění některých povinností. V tomto metodickém pokynu je popsán postupný náběh nových povinností stanovených zákonem č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, ve znění účinném od 1. 1. 2024 (dále jen "ZHH").
Postupný náběh nových povinností se v naprosté většině případů bude týkat "stávajících" provozovatelů hazardních her. "Nový" provozovatel, který by získal povolení k provozování hazardních her podle ZHH (tedy na základě žádosti doručené Ministerstvu financí po 1. 1. 2024), bude muset kromě několika výjimek (zejména dle bodu 6 přechodných ustanovení Novely nebo způsobu plnění oznamovací povinnosti podle vyhlášky č. 466/2023 Sb., o podmínkách provozování hazardních her (dále jen "vyhláška o podmínkách provozování")) plnit povinnosti stanovené v ZHH okamžitě.
Obecně lze konstatovat, že je třeba plnit všechna ustanovení dle ZHH s výjimkou těch, kterým přechodná ustanovení ponechávají prostor pro postupný přechod a kterým je zejména věnován prostor v této metodice.
Následující přehled obsahuje zjednodušený souhrn povinností (podle Novely a prováděcích předpisů účinných od 1. 1. 2024) a termínů, ke kterým se váže povinnost jejich plnění.
Stávající provozovatelé hazardních her
musejí plnit (v návaznosti na individuální základní povolení k provozování daného druhu hazardní hry)
:
(Provozovatelé, kteří jsou držiteli základního povolení vydaného přede dnem nabytí Novely, nebo vydaného ve správním řízení, které bylo zahájeno podle ZHH před Novelou, ale nebylo před nabytím účinnosti Novely pravomocně skončeno, přičemž bylo dokončeno v souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely podle ZHH před Novelou.)
Od 1. 1. 2024:
- ustanovení
týkající se zákonných omezení
dle § 7 odst. 2 písm. k)1) a l), a odst. 6 ZHH
- ustanovení
týkající se zakázaného rizikového bonusu
dle § 7 odst. 3 písm. b) ZHH (týká se pouze nově poskytovaných bonusů, u stávajících bonusů viz dále)
- ustanovení týkající se
požadavků na kvalitu vedení záznamní povinnosti a povinnosti akceptovat její individuální uložení
podle § 13e ZHH
- ustanovení týkající se
vrácení vkladů
§ 26a ZHH a 38a ZHH
- ustanovení týkající
vstupu do herního prostoru a reklamy
dle § 66 odst. 1, odst. 3 písm. a) a b), odst. 4, odst. 5 ZHH
- ustanovení týkající
heren
dle § 67 odst. 6, odst. 7, odst. 8 ZHH
- ustanovení týkající se
požadavků na živou hru v kasinu
dle § 68a ZHH
- ustanovení týkají se
technické hry v kasinu podle
§ 68b ZHH
- požadavky na
studio
dle § 68c a monitoring ve studiu podle § 72c ZHH
- požadavky týkající se
provozního dne kasina
dle § 70 ZHH
- požadavky na
identifikaci návštěvníka herny a kasina
dle § 71 odst. 2, odst. 3 a odst. 5 ZHH
-
požadavky na výkaznictví
podle části 6 ZHH (více viz metodický pokyn "Metodický pokyn k poskytování výkaznictví podle zákona o hazardních hrách, a za účelem snadnější implementace dopadů novely zákona o hazardních hrách do výkaznictví dle reportingové vyhlášky" dostupný na internetové adrese: Metodický pokyn k poskytování výkaznictví podle zákona o hazardních hrách, a za účelem snadnější implementace dopadů novely zákona o hazardních hrách do výkaznictví dle reportingové vyhlášky (účinnost 1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz)).
-
nemožnost zřídit dočasné uživatelské konto pro land-based technickou hru a internetovou hru
v souladu s bodem 28 a 29 přechodných ustanovení Novely
Dále si provozovatelé budou moci i nově požádat o povolení přenášené živé hry (podrobnosti viz kapitola "Přenášená živá hra".)
Od 1. 3. 2024:
- k výše uvedenému datu záznamní a oznamovací povinnost (týká se rozsahu záznamní a oznamovací povinnosti) dle vyhlášky o podmínkách provozování (viz kapitola "Povinnosti v přechodném režimu dle vyhlášky o podmínkách provozování")
Provozovatelé, kteří nabízeli soustavně bonusy před účinností Novely
, které neodpovídají podmínkám dle vyhlášky o podmínkách provozování, musejí:
Od 1. 4. 2024:
- tyto zakázané rizikové bonusy k výše uvedenému datu přestat nabízet
V rámci přechodných ustanovení Novely pak musejí
stávající provozovatelé
v případě, že chtějí i nadále provozovat, splnit dále následující povinnosti:
Do 30. 6. 2024
:
- zažádat o posouzení splnění podmínek úvodního povolení a doložit naplnění těchto podmínek
Od 1. 7. 2024:
- splňovat podmínky týkající se sebeomezujících opatření, registrace, uživatelského konta, zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře (v rozsahu dle kapitoly "Požadavky na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře a monitoring") a monitoring (viz kapitoly "Úvodní povolení" a "Požadavky na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře a monitoring")
Do 31. 3. 2025:
- v souladu s Novelou zažádat o změnu základního povolení (viz kapitola "Základní povolení"), kterou se plně přizpůsobí nové právní úpravě dle ZHH. V návaznosti na tuto změnu již budou muset plnit veškeré povinnosti dle ZHH
Noví provozovatelé hazardních her
musejí plnit
:
(Provozovatelé, kteří nejsou k 1. 1. 2024 držiteli základního povolení a ani si před 1. 1. 2024 nepodali žádost o vydání základního povolení podle ZHH před Novelou.)
Od 1. 1. 2024:
- všechna ustanovení dle ZHH s výjimkou těch, kterým přechodná ustanovení ponechávají prostor pro postupný přechod (na nové provozovatele se např. body 2 a 5 přechodných ustanovení Novely nepoužijí), a to tedy včetně povinností dle § 16bb odst. 1, odst. 2 písm. b) a odst. 4, § 14 až 15 a části první hlavy IV, § 72 až 72b a 72d ZHH
Od 1. 3. 2024:
- k výše uvedenému datu záznamní a oznamovací povinnost (týká se rozsahu záznamní a oznamovací povinnosti) dle vyhlášky o podmínkách provozování (viz kapitola "Povinnosti v přechodném režimu dle vyhlášky o podmínkách provozování")
Od 1. 7. 2024:
- podmínky týkající se zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře dle § 16bb odst. 2 písm. a) a odst. 5 ZHH2) (v rozsahu dle kapitoly "Požadavky na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře a monitoring")
Provozovatelé tomboly a turnaje malého rozsahu
musejí plnit
:
Od 1. 1. 2024:
- ustanovení týkající se
tomboly
dle § 61 odst. 2, odst. 3 a odst. 4 ZHH
- ustanovení týkající se vkladu účastníka hazardní hry do
turnaje malého rozsahu
dle § 64 odst. 1 ZHH.
2 Povolení potřebná k provozování hazardních her
Oproti stávajícímu stavu bude podle ZHH nově nutné disponovat kromě základního povolení či případně i povolení k umístění herního prostoru i úvodním povolením. Zjednodušení oproti stávající právní úpravě spočívá především v tom, že úvodní povolení se bude vztahovat obecně k danému provozovateli hazardních her bez vazby na konkrétní druh provozované hazardní hry, to znamená, že úvodní povolení bude pouze jedno a navíc jeho platnost nebude časově omezena. Úvodní povolení má zajistit obecnou způsobilost k provozování hazardních her. Vydáním tohoto úvodního povolení pak provozovatel prokáže, že splňuje mimo jiné podmínky složení kauce, bezúhonnosti a bezdlužnosti, tedy podmínky vázající se především na osobu provozovatele a nikoliv na samotné provozování daného druhu hazardní hry. Na rozdíl od dosavadní úpravy ZHH před Novelou bude tedy provozovatel dokládat splnění těchto podmínek pouze při vydávání úvodního povolení a případně při průběžném dokládání plnění podmínek, nikoliv již v rámci každého řízení o vydání základního povolení pro každý druh hazardní hry či jeho změny.
3 Úvodní povolení (bod 8 přechodných ustanovení Novely)
Aby mohl provozovatel provozovat hazardní hry v souladu s ZHH, musí nově disponovat úvodním povolením. Toto povolení získává provozovatel automaticky fikcí v rámci přechodného režimu od 1. 1. 2024 do 30. 6. 2024 (viz bod 8 přechodných ustanovení Novely) v případě, že je ke dni 1. 1. 2024 držitelem pravomocného základního povolení vydaného dle ZHH před Novelou. Jestliže provozovatel nemá ke dni 1. 1. 2024 pravomocné základní povolení podle ZHH před Novelou, ale o základní povolení si požádal před datem účinnosti ZHH (před 1. 1. 2024), a v souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely mu bude vydáno základní povolení dle ZHH před Novelou, které do 30. 6. 2024 nabude účinnosti, získá i tento provozovatel úvodní povolení fikcí.
Mezi datem 1. 1. 2024 a 30. 6. 2024 provozovatel musí zažádat o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení a doložit jejich naplnění (Ministerstvu financí musí tato žádost dojít nejpozději 30. 6. 2024), kdy mu pak za předpokladu splnění podmínek pro vydání úvodního povolení bude vydáno nové úvodní povolení v souladu s bodem 9 přechodných ustanovení Novely, které nahradí úvodní povolení získané fikcí.
Pokud provozovatel nepodá žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení tak, aby do 30. 6. 2024 došla Ministerstvu financí, úvodní povolení získané fikcí podle bodu 8 přechodných ustanovení Novely k 1. 7. 2024 zaniká (zároveň dochází ze zákona k tomuto datu k automatickému zániku všech základních povolení a povolení k umístění herního prostoru tohoto provozovatele). K zániku tohoto úvodního povolení získaného fikcí a výše uvedených navazujících povolení rovněž dochází dnem nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení nebo řízení o ní se zastavuje.
Jestliže základní povolení, které odůvodňovalo vznik úvodního povolení na základě bodu 8 přechodných ustanovení Novely, zanikne, nebo je zrušeno, nezpůsobuje tato skutečnost zánik úvodního povolení vzniklého fikcí. K jeho zániku by následně došlo až v důsledku věty poslední bodu 8 přechodných ustanovení, tedy 1. 7. 2024, pokud by provozovatel nezažádal o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení podle písm. a) bodu 8 přechodných ustanovení Novely nebo dnem nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení nebo řízení o ní zastavuje podle písm. b) bodu 8 přechodných ustanovení Novely.
Pokud Ministerstvo financí zjistí, že provozovatel, který provozoval hazardní hru na základě fikce úvodního povolení, již nesplňuje podmínky dle § 87 odst. 1 písm. a) a c) ZHH před Novelou (podmínky týkající se požadavků na osobu provozovatele dle § 6 ZHH před Novelou, bezdlužnost a bezúhonnost a požadavek na absenci úpadku a likvidace v posledních 3 letech) a podmínku poskytnutí kauce, vyzve podle § 97 odst. 1 ZHH ke splnění podmínek a doložení jejich splnění. Jestliže provozovatel splnění těchto podmínek nedoloží, tak v souladu s bodem 8 přechodných ustanovení Novely bude úvodní povolení zrušeno.
Příklad:
Provozovatel si zažádá o základní povolení dne 31. 12. 2023, pravomocné a účinné základní povolení mu bude vydáno dne 31. 1. 2024 dle ZHH před Novelou (bod 1 přechodných ustanovení Novely). Až do 30. 6. 2024 bude provozovat na základě fikce úvodního povolení, v průběhu této doby musí zažádat o posouzení splnění podmínek úvodního povolení, jinak mu k 1. 7. 2024 toto fiktivní úvodní povolení zaniká a s ním i všechna základní povolení a případně povolení k umístění herního prostoru.
Pokud si tedy provozovatel nepodá žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení, tak základní povolení pravomocné a účinné ke dni 31.1. 2024 zaniká uplynutím doby, na kterou bylo vydáno, nejpozději však ke dni 1. 7. 2024.
Jestliže si provozovatel podá žádost o posouzení podmínek pro vydání úvodního povolení například poslední den lhůty, tedy 30. 6. 2024, ale podmínky splňovat nebude, bude mu vydáno rozhodnutí o zamítnutí žádosti, které nabyde právní moci a účinnosti např. dne 14. 8. 2024. K tomuto datu ze zákona automaticky zanikají navazující základní povolení a povolení k umístění herního prostoru. Provozovatel tedy ztrácí oprávnění k provozování hazardních her k 14. 8. 2024.
Pokud žádost o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení podá např. v poslední den lhůty 30. 6. 2023, přičemž podmínky splní a bude mu 14. 8. 2024 vydáno úvodní povolení podle ZHH, může provozovatel i nadále provozovat hazardní hru na základě základního povolení pravomocného a účinného ke dni 31.1. 2024 (viz následující obrázek). Více informací k podání žádosti o posouzení splnění podmínek úvodního posouzení lze najít v "Metodickém pokynu k podání žádosti o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení dostupném na internetové adrese:
Metodický pokyn k podání žádosti o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení (účinnost 1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz).
Grafické znázornění příkladu:



4 Základní povolení (body 2, 4, 5 přechodných ustanovení Novely)
V souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely se všechna správní řízení, tedy i řízení o vydání základního povolení, která nebyla ukončena pravomocným rozhodnutím, dokončí dle ZHH účinného před Novelou. Pokud tedy provozovatel zahájí řízení o vydání základního povolení ještě před datem 1. 1. 2024, budou tato řízení dokončena podle ZHH před Novelou.
Pokud provozovatel zažádá o výše uvedené posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení před 1. 7. 2024, může provozovat hazardní hry na základě základního povolení vydaného dle ZHH před Novelou, a to až do dne zrušení, zániku nebo změny tohoto základního povolení, nicméně od 1. 4. 2025 musí provozovatel disponovat pravomocným rozhodnutím o změně tohoto základního povolení, kterým provozovatel zajistí provozování hazardních her v souladu s ZHH mimo přechodný režim, nebo musí již probíhat řízení o žádosti provozovatele o změnu základního povolení. To tedy znamená, že provozovatel musí podat žádost o změnu základního povolení tak, aby Ministerstvu financí došla do 31. 3. 2025. V případě hazardní hry uvedené v § 3 odst. 2 písm. a) až e) ZHH a internetové hry bude muset provozovatel k této žádosti doložit mimo jiné i dokument o odborném posouzení a osvědčení o provozuschopnosti (dále jen "odborné posouzení" a "osvědčení"), ve kterých již budou zohledněny veškeré podmínky, které mu ukládá ZHH (včetně povinností vymezených v § 14 až 15, 18 až 46, 48 až 58, 72, části čtvrté hlavy I a části osmé hlavy I ZHH). Blíže se tomuto věnuje kapitola "Základní povolení".
Příklad:
Provozovatel provozuje hazardní hru po 1. 7. 2024 na základě základního povolení pravomocného a účinného ke dni 31. 1. 2024 (bod 1 přechodných ustanovení) a úvodního povolení pravomocného a účinného ke dni 14. 8. 2024. Pokud si tento provozovatel nezažádá o změnu základního povolení do dne 31. 3. 2025, pak toto základní povolení zaniká ke dni 1. 4. 2025 (úvodní povolení zůstává nadále platné). Počínaje dnem 2. 4. 2025 tak provozovatel nemůže provozovat druh hazardní hry, který byl tímto základním povolením povolen.
Jestliže si provozovatel hazardní hry o změnu základního povolení zažádá ve lhůtě pro podání žádosti o změnu základního povolení např. 28. 2. 2025 a je mu např. dne 8. 4. 2025 vydáno rozhodnutí o zamítnutí žádosti o změnu základního povolení, které nabude právní moci a účinnosti dne 24. 4. 2025, pak základní povolení zaniká ke dni 24. 4. 2025. Od 25. 4. 2025 pak provozovatel nemůže provozovat druh hazardní hry, který byl tímto základním povolením povolen.
Pokud si provozovatel o základní povolení zažádá ve lhůtě pro podání žádosti o změnu základního povolení např. 28. 2. 2025 a je mu např. dne 21. 4. 2025 vydáno rozhodnutí o změně základního povolení, které nabude právní moci téhož dne, může pak provozovatel příslušný druh hazardní hry provozovat dál až do dne konce právních účinků tohoto základního povolení.
Grafické znázornění k příkladu:



Provozovatel, který chce pokračovat v provozování hazardní hry, musí nejpozději do 31. 3. 2025 alespoň zažádat o vydání rozhodnutí o změně základního povolení.
Pokud provozovatel nesplní všechny náležitosti pro vydání rozhodnutí o změně základního povolení, bude tato žádost zamítnuta, nebo řízení o ní bude zastaveno. V takovém případě nebude provozovatel moci ode dne právní moci a účinnosti rozhodnutí o zamítnutí žádosti nebo usnesení o zastavení řízení provozovat hazardní hru, která byla provozována na základě tohoto základního povolení.
Na tomto místě je třeba dále podotknout, že rozhodnutí o změně základního povolení lze na žádost vydat i s odloženou účinností například z důvodu zajištění návaznosti na právní účinky předešlého základního povolení. Tuto účinnost lze však odložit nejdéle o 2 měsíce od právní moci tohoto rozhodnutí.
5 Povolení k umístění herního prostoru (bod 3 a bod 15 přechodných ustanovení Novely)
V souladu s bodem 3 přechodných ustanovení Novely mohou provozovatelé provozovat landbased technickou hru, land-based živou hru a land-based bingo na základě povolení k umístění herního prostoru vydaného dle ZHH před Novelou, a to až do konce jeho platnosti. Povolení k umístění herního prostoru tak zůstává v platnosti i po změně základního povolení.
Stejně jako v případě základního povolení budou správní řízení započatá v roce 2023, která nebudou před 1. 1. 2024 skončena, dokončena v souladu podle ZHH před Novelou.
V případě nových povolení k umístění herního prostoru, u nichž bylo správní řízení zahájeno až po účinnosti ZHH, tedy po 1. 1. 2024, pak již s ohledem na nově zavedené úvodní povolení není třeba splňovat podmínky dle ZHH před Novelou. Výjimku představuje situace, kdy provozovatel sice požádal o vydání povolení k umístění herního prostoru podle ZHH, avšak stále provozuje na základě úvodního povolení získaného fikcí a zároveň neposkytl kauci podle § 93 ZHH (bod 16 přechodných ustanovení Novely). V takovém případě bude po přechodnou dobu podmínkou pro vydání "nového" povolení k umístěné herního prostoru i složení kauce podle § 100 ZHH před Novelou či § 93 ZHH (bod 15 přechodných ustanovení Novely).
Příklad:
Provozovatel provozuje na základě fikce úvodního povolení, která mu vznikla po účinnosti Novely na základě vydaného základního povolení vydaného v listopadu 2023 na 6 let a povolení k umístění herního prostoru vydaného v prosinci 2023 vydaného na 3 roky. Provozovatel si zažádá 30. 6. 2024 o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního plnění, na základě kterého následně získá nové úvodní povolení. Dále provozovatel zažádá do 31. 3. 2025 o změnu základního povolení, které mu bude rovněž vydáno. Žádná z těchto skutečnosti nevyvolá zánik či potřebu změny povolení k umístění herního prostoru. Na základě tohoto povolení k umístění herního prostoru bude tedy provozovatel moci provozovat hazardní hry až do konce jeho platnosti, tj. do prosince 2026.
6 Požadavky na sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto zavedení prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře a monitoring (body 4, 5, 6, 7, 26 přechodných ustanovení Novely)
ZHH upřesňuje systém fungování sebeomezujících opatření vymezených v § 14 a § 15 ZHH a rovněž registraci a uživatelské konto v § 17a a násl. ZHH. Dále je v § 16bb zaváděn prostředek pro zamezení účasti na hazardní hře tzv. panic button. Ten lze rozlišit na:
a) panic button pro vyloučení z účasti na hazardních hrách na 48 hodin u konkrétního provozovatele, kdy je provozovatel po využití tohoto prostředku povinen neumožnit účastníkovi hazardní hry účast na žádné jím provozované hazardní hře po dobu 48 hodin od okamžiku využití tohoto prostředku podle § 16bb odst. 2 písm. b) ZHH (dále jen "
lokální panic button
") a
b) panic button pro komplexní vyloučení z účasti na hazardních hrách na 48 hodin u všech provozovatelů prostřednictvím zápisu do rejstříku vyloučených osob (dále jen "
komplexní panic button
").
Pro účely této metodiky jsou lokální panic button a komplexní panic button označeny společně jen jako
"panic button"
.
Provozovatel je povinen zpřístupnit panic button účastníkovi hazardní hry v každém herním prostoru, ve kterém je provozována hazardní hra, pro kterou je zřízeno uživatelské konto, po celou provozní dobu na každé herní pozici nebo na jiném dostupném místě v herním prostoru, a to po přihlášení tohoto účastníka hazardní hry do jeho uživatelského konta. Provozovatel internetové hry je rovněž povinen zpřístupnit panic button na zobrazovacím zařízení, a to po celou dobu přihlášení účastníka hazardní hry do uživatelského konta pro internetovou hru (to neplatí, má-li účastník hazardní hry zobrazenu hru hazardní hry v režimu celé obrazovky).
Pokud účastník hazardní hry takto zpřístupněný lokální panic button využije ode dne nabytí právních účinků změnové povolení (nejpozději od 1. 7. 2024), pak mu provozovatel nesmí umožnit, po dobu 48 hodin od okamžiku jeho využití, vložit sázku do žádné jím provozované hazardní hry.
Vedle těchto panic buttonů je provozovatel povinen nabídnout, resp. umožnit účastníkovi hazardní hry podání žádosti o zápis do rejstříku fyzických osob vyloučených z účasti na hazardních hrách (dále jen "RVO") zprostředkované provozovatelem dle § 16bb odst. 2 písm. a) bod 1, resp. odst. 5 ZHH.
Kromě těchto uvedených povinností musí provozovatel dále splňovat podmínky monitoringu obsažených v § 72 až 72b a 72d ZHH (tedy požadavky na monitorovací zařízení, požadavky monitoringu v herně, požadavky monitoringu v kasinu a požadavky na schéma kamerového systému).
Povinnost splňovat opatření týkající se registrace, uživatelského konta, sebeomezujících opatření, monitoringu a lokálního panic buttonu musí provozovatelé v souladu s bodem 5 přechodných ustanovení Novely plnit nejpozději od 1. 7. 2024, nebo od nabytí právních účinků rozhodnutí o vydání základního povolení na základě žádosti o změnu základního povolení, na základě kterého je provozována hazardní hra (podle toho, která z těchto skutečností nastane dříve).
S tímto se pojí i bod 26 přechodných ustanovení Novely, který stanovuje, že na neukončenou registraci zahájenou podle ZHH před Novelou se použijí ustanovení části první hlavy IV ZHH. Při výkladu tohoto bodu je zapotřebí zohledňovat body 2 a 5 přechodných ustanovení Novely, a tedy to, že postupovat podle části první hlavy IV ZHH musí provozovatel nejpozději od 1. 7. 2024, nebo od nabytí právních účinků rozhodnutí o vydání základního povolení na základě žádosti o změnu základního povolení, podle toho, která z těchto skutečností nastane dříve. Bod 26 přechodných ustanovení Novely je tedy nutné vykládat v souvislosti s okamžikem, kdy provozovateli vzniká povinnost postupovat podle části první hlavy IV ZHH (tj. od 1. 7. 2024, nebo od nabytí právních účinků změnového základního povolení), a nikoliv s datem 1. 1. 2024, kdy nabyla účinnosti Novela.
Pokud tedy byla registrace zahájena například 30. 12. 2023 (tj. před účinností Novely), bude tato registrace dokončena (i v lednu 2024) dle podmínek ZHH před Novelou (s výjimkou dočasných uživatelských kont, jejichž ukončení je upraveno jinými přechodnými ustanoveními - viz kapitola "Dočasná uživatelská konta"). Podle ZHH před Novelou budou moci být zahajovány i registrace po 31. 12. 2023, a to nejpozději do 30. 6. 2024 (pokud provozovatel nepožádá o změnu základního povolení, které nabyde právních účinků před 1. 7. 2024). V případě, že provozovatel požádá o změnu základního povolení, které nabyde právních účinků před 1. 7. 2024, např. 1. 5. 2024, tak veškeré registrace, které byly zahájeny podle ZHH před Novelou nejpozději tento den a nebyly dokončeny, budou dokončeny již podle části první hlavy IV ZHH. Zároveň od 2. 5. 2024 budou nové registrace zahajovány již podle části první hlavy IV ZHH. Pokud však provozovatel nebude disponovat k 30. 6. 2024 pravomocným a účinným základním povolením, na základě kterého musí splňovat veškeré povinnosti podle ZHH, a do 1. 7. 2024 nebude postupovat podle části první hlavy IV ZHH, tak veškeré registrace, které byly zahájeny podle ZHH před Novelou nejpozději 30. 6. 2024 a nebyly dokončeny do 1. 7. 2024, budou dokončeny již podle části první hlavy IV ZHH.
V případě, že provozovatel, který provozuje hazardní hry podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely, začne plnit výše uvedené povinnosti týkající se registrace, uživatelského konta, sebeomezujících opatření, monitoringu a lokálního panic buttonu nejpozději od 1. 7. 2024, nemusí z tohoto důvodu předkládat Ministerstvu financí výstupní dokumenty odborného posouzení a osvědčení, jejichž předmětem je ověření splnění povinnosti podle § 109 odst. 1 ZHH před Novelou a rovněž nemusí z tohoto důvodu podávat žádost o změnu základního povolení, pokud tuto změnu eviduje v evidenci oprav a jiných změn podle § 109a ZHH před Novelou. Provozovatel je ale povinen zajistit, aby posouzení těchto změn bylo obsaženo v odborném posouzení a osvědčení o provozuschopnosti, které přiloží k žádosti o změnu základního povolení podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely, o kterou musí požádat nejpozději do 31. 3. 2025, tj. změně základního povolení, kterou se provozovatel přizpůsobí ZHH.
Jak je zmíněno již výše, provozovatelé mají povinnost nejpozději od 1. 7. 2024, nebo od nabytí právních účinků rozhodnutí o vydání základního povolení na základě žádosti o změnu základního povolení, na základě kterého je provozována hazardní hra (podle toho, která z těchto skutečností nastane dříve) splňovat podmínky dle ZHH týkající se sebeomezujících opatření, registrace, uživatelských kont, lokálního panic buttonu, monitoringu a schématu kamerového systému.
Komplexní panic button
je pak provozovatel povinen
zprovoznit od dne uvedeného v informaci
o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře vydané Ministerstvem financí. S ohledem na technické provedení bude toto datum stanoveno až v této informaci o zprovoznění funkce informačního systému Ministerstva financí, avšak nemůže nastat dříve než v první den šestého kalendářního měsíce bezprostředně následujícího po dni vyhlášení technické dokumentace, kterou Ministerstvo financí vyhlásí bez zbytečného odkladu po zprovoznění informačního systému na svých internetových stránkách v souladu s bodem 7 přechodných ustanovení Novely. Pokud tedy Ministerstvo financí tuto technickou dokumentaci vyhlásí v lednu 2024, tak povinnost zprovoznit komplexní panic button bude platit nejdříve od 1. 7. 2024 (v tuto chvíli lze předpokládat, že by Ministerstvo financí mohlo tuto informaci zveřejnit již v lednu 2024). Od stejného data je provozovatel rovněž povinen účastníkovi hazardní hry nabídnout, resp. umožnit podání žádosti o zápis do RVO zprostředkované provozovatelem podle § 16bb odst. 2 písm. a) bod 1, resp. odst. 5 ZHH.
Provozovatel tedy
od okamžiku
, kdy z jeho strany dojde ke
zpřístupnění lokálního panic buttonu
,
do dne, který Ministerstvo financí uvede v informaci
o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře
a)
nebude povinen
Ministerstvu financí (prostřednictvím informačního systému provozování hazardních her) sdělovat, že účastník hazardní hry za tímto účelem komplexní panic button využil, či že podal žádost o zápis do RVO zprostředkované provozovatelem,
b)
bude povinen
zajistit nastavení vlastních interních systémů, a to takovým způsobem, který zajistí, že po využití lokálního panic buttonu účastníkem hazardní hry bude tomuto účastníkovi zabráněno vložit sázku do všech jím provozovaných hazardních her, a to po dobu 48 hodin od jeho využití.
Od dne uvedeného v informaci
o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře pak bude provozovatel
povinen
a) nejen umožnit účastníkovi hazardní hry využití nabídky vedoucí k zamezení vložení sázky po dobu 48 hodin, ale i
b) umožnit účastníkovi hazardní hry podat žádost o zápis do RVO a v souvislosti s tímto podáním zároveň i poučit tohoto účastníka o důsledcích zápisu do RVO a
c) bezodkladně sdělit Ministerstvu financí (prostřednictvím informačního systému provozování hazardních her), že účastník hazardní hry využil panic button a že případně současně i podal žádost o zápis do RVO podle § 16bb odst. 2 písm. a) bodu 1 nebo odst. 5 ZHH.
Příklad č. 1:
Provozovatel se základním povolením účinným ke dni 1.1. 2024 nepožádá v době od 1.1. 2024 do 30. 6. 2024 o změnu základního povolení, resp. mu nebude do 30. 6. 2024 vydáno změnové základní povolení. Zároveň Ministerstvo financí v lednu 2024 zveřejnilo informaci o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře, ve které určí den, od kterého je nutné postupovat podle § 16bb odst. 2 písm. a) a odst. 5 ZHH, a to 1. 7. 2024. Provozovatel tedy musí nejpozději od
1. 7. 2024
zprovoznit lokální panic button a zároveň od 1. 7. 2024 musí plnit povinnosti týkající se komplexního panic buttonu a nabídnutí, resp. umožnění podání žádosti o zápis do RVO zprostředkované provozovatelem.
Grafické znázornění k příkladu:



Příklad č. 2:
Pokud by dne
30. 1. 2024
Ministerstvo financí zveřejnilo informaci o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře, ve které uvedlo den 1. 7. 2024jakožto den pro umožnění příjmu sdělení o využití komplexního panic button, a dne
15. 5. 2024
bylo vydáno pravomocné a účinné změnové základní povolení (či případně i nové), o které provozovatel požádal v roce 2024, pak by od tohoto data byl provozovatel povinen v herním prostoru nebo na internetu zpřístupnit lokální panic button a jeho prostřednictvím by zároveň byl povinen umožnit využití "blokace" účastníka hazardní hry ve smyslu znemožnění vložení sázky do všech jím provozovaných hazardních her po dobu 48 hodin, a to od okamžiku jeho využití.
Následně od dne
1. 7.2024
by pak byl provozovatel povinen zprovoznit komplexní panic button a zároveň by musel nabídnout, resp. umožnit účastníkovi hazardní hry podání žádosti o zápis do RVO zprostředkované provozovatelem.
Grafické znázornění k příkladu:



7 Dočasná uživatelská konta (body 28, 29 přechodných ustanovení Novely)
Od 1. 1. 2024 nebude možné zakládat nová dočasná uživatelská konta pro land-based technickou hru podle § 47 ZHH před Novelou a pro internetovou hru podle § 80 ZHH před Novelou, tedy se neuplatní ani ty podmínky herních plánů, které se týkají např. vzniku dočasného uživatelského konta.
Pro dočasná uživatelská konta se uplatní dvojí režim, a to v návaznosti na skutečnost, zda jde o dočasné konto zřízené podle § 47 nebo podle § 80 ZHH před Novelou.
Co se týče již existujících dočasných kont zřízených dle § 47 ZHH před Novelou, tak k 1. 1. 2024, tedy ke dni účinnosti Novely, dojde ke změně všech již existujících dočasných kont na (trvalé) uživatelské konto s tím, že všechna ostatní nastavení a parametry, která se netýkají dočasnosti tohoto konta (např. sebeomezující opatření), zůstávají zachovány. Zároveň je možné až do 30. 6. 2024 nebo do okamžiku zrušení, zániku nebo změny základního povolení, pokud je provedena na základě žádosti provozovatele (podle toho, který okamžik nastal dříve) postupovat při správě a rušení tohoto konta dle ZHH před Novelou. Podle bodu 29 přechodných ustanovení Novely není možné zřizovat nová dočasná uživatelská konta podle § 80 ZHH před Novelou. V kombinaci s bodem 2 přechodných ustanovení Novely lze dovodit, že stávající dočasná uživatelská konta podle § 80 ZHH před Novelou budou moci existovat i v lednu 2024 (maximálně 30 dnů od jejich založení), a to pouze za předpokladu, že vznikla v prosinci 2023 podle ZHH před Novelou. Bod 2, resp. bod 5 přechodných ustanovení Novely je pak speciálním ustanovením vůči bodu 29 přechodných ustanovení Novely. Podle bodu 29 přechodných ustanovení Novely je možné peněžní nebo hrací prostředky z dočasného uživatelského konta zřízeného do 31. 12. 2023 podle § 80 ZHH před Novelou, za podmínek podle § 80 ZHH před Novelou, převést na uživatelské konto založené podle části první hlavy IV ZHH. V návaznosti na bod 2, resp. bod 5 přechodných ustanovení Novely může být toto (trvalé) uživatelské konto založené podle ZHH před Novelou.
Evidované peněžní prostředky (v neomezené výši) z dočasného uživatelského konta lze převést pouze na takové (trvalé) uživatelské konto, které vzniklo provedením plné registrace během 30 dní od založení dočasného uživatelského konta
.
Nelze převádět peněžní prostředky z již zrušeného (resp. zaniklého) dočasného uživatelského konta na (trvalé) uživatelské konto, které vzniklo následně během sedmidenní lhůty pro vypořádání nevyčerpaného vkladu z dočasného uživatelského konta. V souladu s § 80 odst. 5 ZHH před Novelou je provozovatel v případě, že
nedojde k dokončení registrace do 30 dnů od zřízení dočasného uživatelského konta
, povinen vrátit ve lhůtě účastníkovi hazardní hry pouze
nevyčerpaný vklad (max. do výše vkladu, maximálně 3 000 Kč).
V praxi to znamená, že je věcně zachován stávající způsob přechodu dočasného konta na (trvalé) uživatelské konto v okamžiku dokončení registrace nebo jeho vypořádání, pokud k registraci nedojde, a to i po 1. 1. 2024, přičemž po 1. 1. 2024 již nelze založit nové dočasné uživatelské konto. V případě dokončení registrace musí mít osoba jednotlivě nastavené nebo odmítnuté sebeomezující opatření podle § 15 odst. 2 ZHH před Novelou. Zároveň je možné až do 1. 7. 2024 nebo do okamžiku zrušení, zániku nebo změny základního povolení, pokud je provedena na základě žádosti provozovatele (podle toho, který okamžik nastal dříve) postupovat při správě a rušení (trvalého) uživatelského konta podle ZHH před Novelou.
Grafické znázornění k příkladu k dočasnému kontu dle § 47ZHH před Novelou:



V případě, že doba 90 dnů, na kterou je dočasné uživatelské konto zřízeno podle § 47 ZHH před Novelou pro land-based technickou hru, uplyne před 1.1. 2024, tak takové dočasné uživatelské konto zanikne. Pokud by tato doba 90 dnů měla uplynout až po 1.1. 2024, tak nedojde k zániku takového konta, jelikož k 1. 1. 2024 dochází k přeměně dočasného uživatelského konta na trvalé. Toto (trvalé) uživatelské konto bude moci fungovat v režimu podle ZHH před Novelou, a to až do 1. 7. 2024, nebo do nabytí právních účinků rozhodnutí o vydání základního povolení na základě žádosti o změnu základního povolení na základě kterého je provozována hazardní hra (podle toho, která z těchto skutečností nastane dříve). Po tomto rozhodném datu uživatelské konto podle ZHH před Novelou nezaniká, ale jsou již spravována v režimu podle ZHH.
Grafické znázornění k příkladu k dočasnému kontu podle § 80 ZHH před Novelou:



Účastník hazardní hry v prosinci 2023 zahájí proces registrace u internetové hry a je mu zřízeno dočasné uživatelské konto podle § 80 ZHH před Novelou. V případě, že tuto registraci nedokončí ve lhůtě 30 dnů od zahájení registrace, dojde po uplynutí této lhůty ke zrušení tohoto dočasného uživatelského konta, a to bez ohledu na to, zda tato lhůta uplyne před anebo po 1.1. 2024.
Pokud účastník hazardní hry ale tuto registraci do 30 dnů dokončí, tak se toto dočasné uživatelské konto změní na trvalé. Finanční prostředky vložené na dočasné uživatelské konto podle § 80 ZHH před Novelou, budou na toto trvalé uživatelské konto převedeny. Rovněž ani zde nezáleží na skutečnosti, zda k přeměně z dočasného uživatelského konta na trvalé dojde před či po 1.1. 2024.
8 Přenášená živá hra (bod 31 přechodných ustanovení Novely)
Novelizací ZHH dochází ke změně živé hry, při které sázející hraje proti krupiérovi, provozované jako internetová hra. Dle ZHH před Novelou bylo možné provozovat tento typ živé hry pouze proti softwarovému hracímu systému provozovatele. Od 1. 1. 2024 nebude internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele již možné povolit. Nově bude možné povolit pouze přenášenou živou hrou podle § 80 ZHH (tzv. Live Dealer Game), tedy internetovou živou hrou proti krupiérovi, nikoliv proti softwarovému hracímu systému.
U internetové živé hry, kdy hraje hráč proti hráči, nedochází v tomto kontextu k žádným zásadním změnám a bude možné je i nadále povolit.
Provozovatel, který provozuje internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely, může tuto živou hru provozovat po dobu právních účinků základního povolení k této hře, pokud bylo vydáno před 1. 1. 2024 či pokud o vydání tohoto základního povolení bylo před 1. 1. 2024 alespoň zažádáno v souladu s bodem 1 přechodných ustanovení Novely, a to až do konce platnosti tohoto základního povolení. Výše uvedená povinnost zažádat si o změnu základního povolení do 31. 3. 2025 podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely na provozování tohoto typu hry nemá vliv za předpokladu, že provozovatel bude plnit veškeré ostatní povinnosti, které mu ZHH ukládá. Provozovatel, který v tomto režimu internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele provozuje, nemůže po 1. 1. 2024 provoz takovéto hry rozšířit, tedy požádat např. o přidání dalších her tohoto typu, resp. takové žádosti o změnu základního povolení by s ohledem na bod 31 přechodných ustanovení Novely nebylo možné vyhovět.
I když provozovatel ve výše popsaném režimu může provozovat internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele, v momentě, kdy si provozovatel zažádá o takovou změnu základního povolení, aby mohl provozovat přenášenou živou hru, musí zároveň požádat i o zrušení internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému provozovatele, resp. její odstranění ze základního povolení, jelikož v souladu s bodem 31 přechodných ustanovení Novely není možné najednou provozovat internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele a přenášenou živou hru. V případě absence žádosti o zrušení internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému provozovatele, by nebylo v souladu s právní úpravou žádosti o povolení přenášené živé hry možné vyhovět.
V žádném případě tak není možné provozovat v jakýkoliv okamžik oba typy těchto her zároveň.
Změna základního povolení spočívající v povolení přenášené živé hry bude mít za následek v souladu s bodem 2 přechodných ustanovení Novely skutečnost, že provozovatel bude muset být v souladu se všemi povinnostmi ZHH. Internetová živá hra, při které sázející hrají jeden proti druhému, může být provozována v kombinaci jak s internetovou živou hrou proti softwarovému hracímu systému provozovatele, tak s přenášenou živou hrou.
Příklad:
Provozovatel si zažádá o změnu základního povolení, jelikož chce provozovat přenášenou živou hru proti krupiérovi podle ZHH. Pokud má v tento okamžik vydané základní povolení na živou hru, v rámci kterého je povolena internetová živá hra proti softwarovému hracímu systému provozovatele, a v žádosti o změnu základního povolení, kterým si chce nechat povolit přenášenou živou hru, zároveň nezažádá o zrušení internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému provozovatele, nebude moci být takové žádosti vyhověno.
Pokud provozovatel, který po 1.1. 2024 nedisponuje základním povolením pro živou hru podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely, na základě kterého by mohl provozovat internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele, požádá o vydání základního povolení pro živou hru či změnu základního povolení pro živou hru jiného než podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely z důvodu povolení internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému, tak mu bude tato žádost zamítnuta z důvodu bodu 31 přechodných ustanovení Novely.
V případě, že si provozovatel provozující podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely internetovou živou hru proti softwarovému hracímu systému provozovatele zažádá o změnu
základního povolení pro živou hru z důvodu, že chce provozovat přenášenou živou hru podle § 80 ZHH, tato žádost zároveň obsahuje požadavek na zrušení internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému provozovatele a provozovatel rovněž touto změnou základního povolení přizpůsobí provozování všem podmínkám a povinnostem podle ZHH, tak bude takové změnové základní povolení opravňující k provozu přenášené živé hry vydáno. Pokud by provozovatel následně žádal o povolení internetové živé hry proti softwarovému hracímu systému provozovatele, tak takové žádosti nebude vyhověno, bez ohledu na skutečnost, zda by společně s touto žádostí žádal i o zrušení přenášené živé hry.
Grafické znázornění k příkladu:



9 Kauce
Problematiku kaucí řeší přechodná ustanovení Novely v bodech 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18. V podrobnostech odkazujeme na "Metodický pokyn k poskytnutí kauce, změně způsobu jejího poskytnutí a k jejímu použití" dostupný na internetové adrese: Metodický pokyn k poskytnutí kauce, změně způsobu jejího poskytnutí a k jejímu použití (účinnost 1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz), dále "Metodický pokyn k podání žádosti o vydání úvodního povolení" dostupný na internetové adrese: Metodický pokyn k podání žádosti o vydání úvodního povolení (účinnost 1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz) a "Metodický pokyn k podání žádosti o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení" dostupný na internetové adrese: Metodický pokyn k podání žádosti o posouzení splnění podmínek pro vydání úvodního povolení (účinnost 1. 1. 2024) | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz).
10 Povinnosti v přechodném režimu dle vyhlášky o podmínkách provozování
Způsob plnění oznamovací povinnosti
Vyhláška o podmínkách provozování mimo jiné upřesňuje záznamní a oznamovací povinnost (např. zahájení, ukončení, přerušení nebo obnovení provozu hazardní hry). V souladu s § 14 odst. 3 vyhlášky o podmínkách provozování by se tato povinnost měla plnit prostřednictvím internetového aplikačního nebo uživatelského rozhraní informačního systému provozování hazardních her způsobem podle technické specifikace tohoto rozhraní. Ke dni nabytí účinnosti vyhlášky o podmínkách provozování nebude tato technická specifikace však ještě vydána, tedy ani internetové aplikační nebo uživatelské rozhraní informačního systému provozování hazardních her nebude v provozu. Jakmile tento systém bude zprovozněn, Ministerstvo financí informaci o zprovoznění rozhraní zveřejní na úřední desce a svých internetových stránkách společně se dnem, od kterého se oznamovací povinnost plní prostřednictvím tohoto rozhraní. Den, od kdy se má plnit tato povinnost, nesmí nastat dříve než 60 dní ode dne zveřejnění této informace.
Ustanovení § 14 odst. 5 vyhlášky o podmínkách provozování stanovuje, že provozovatel plní oznamovací povinnost vůči Ministerstvu financí nebo orgánu Celní správy České republiky. Do dne, který předchází dni, od kterého provozovatel plní oznamovací povinnost prostřednictvím rozhraní informačního systému a který je stanoven v informaci Ministerstva financí, se oznamovací povinnost podle § 4 vyhlášky o podmínkách provozování plní vůči celnímu úřadu, nikoliv vůči Ministerstvu financí, dle § 14 odst. 6 vyhlášky o podmínkách provozování. Do stejného dne je pak tato povinnost plněna v souladu s přechodným ustanovením § 14 odst. 5 vyhlášky o podmínkách provozování podle § 12 vyhlášky č. 10/2019 Sb., o způsobu oznamování a zasílání informací a přenosu dat provozovatelem hazardních her, rozsahu přenášených dat a jiných technických parametrech přenosu dat, ve znění účinném před 1. 1. 2024 (dále jen "vyhláška č. 10/2019 Sb.").
Rozsah záznamní a oznamovací povinnosti
Zároveň je stanoveno přechodné období 60 dnů pro implementaci změn obsahu a rozsahu záznamní a oznamovací povinnosti, po které provozovatelé budou moci plnit záznamní a oznamovací povinnost podle ZHH před Novelou v kombinaci s podmínkami řádného provozování uvedených v základním povolení. Povinnost plnit záznamní a oznamovací povinnost v rozsahu podle vyhlášky o podmínkách provozování tak provozovatelé musejí plnit nejpozději od 1. 3. 2024 (netýká se způsobu plnění oznamovací povinnosti podle § 5 vyhlášky o podmínkách provozování).
Příklad:
Vyhláška o podmínkách provozování je účinná k 1. 1. 2024. Provozovatel plní záznamní a oznamovací povinnost podle vyhlášky o podmínkách provozování (týkající se rozsahu) v nejzazší možné lhůtě, tedy 1. 3. 2024, a to dle § 12 vyhlášky č. 10/2019 Sb., jelikož Ministerstvo financí nevydalo informaci o zprovoznění internetového aplikačního nebo uživatelského rozhraní informačního systému provozování hazardních her. Dne 1. 1. 2025 Ministerstvo financí zveřejnění na úřední desce a internetových stránkách informaci o zprovoznění internetového aplikačního nebo uživatelského rozhraní informačního systému provozování hazardních her, prostřednictvím kterého se plní oznamovací povinnost (v grafickém znázornění označeno jen jako "rozhraní"). V této informaci nesmí být stanovena povinnost plnit oznamovací povinnost prostřednictvím internetového aplikačního nebo uživatelského rozhraní informačního systému provozování hazardních her, prostřednictvím kterého se plní oznamovací povinnost, na dřívější den než 2. 3. 2025.
Grafické znázornění příkladu:



Provozovatel, který chce provozovat hazardní hru na základě základního povolení vydaného před účinností Novely, a to mezi 1. 1. 2024 a 29. 2. 2024, může oznámit provoz této hry dle § 14 odst. 2 přechodných ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování ještě v souladu s podmínkami uvedeného základního povolení. Pokud chce na základě uvedeného základního povolení provozovat další hru po 1. 3. 2024, musí tuto hru oznámit již v rozsahu podle vyhlášky o podmínkách provozování. Rovněž od tohoto dne se v souladu s § 14 odst. 6 přechodných ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování plní oznamovací povinnost vůči celním úřadům, a to až do dne předcházejícímu dni, od kterého bude oznamovací povinnost plněna prostřednictvím rozhraní (§ 14 odst. 4 přechodných ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování).
Příklad č. 1:
Provozovatel, který má pravomocné a účinné základní povolení na technickou hru ode dne 20.12. 2023, tedy dle ZHH před Novelou, chce zahájit provoz této technické hry, resp. třiceti koncových zařízení v jednom herním prostoru, a to dne 1. 2. 2024.
V návaznosti na výše uvedené provozovatel technické hry v souladu s podmínkami uvedeného základního povolení musí (pokud již nepostupuje podle vyhlášky o podmínkách provozováni) celnímu úřadu oznámit zahájení provozu těchto třiceti koncových zařízení, a to alespoň 5 pracovních dnů před tímto zahájením. Vzhledem k tomu, že provozovatel chce začít provozovat od 1. 2. 2024, musí tedy oznámit celnímu úřadu zahájení provozu každého z třiceti koncových zařízení nejpozději dne 24.1. 2024. Provozovatel tedy může postupovat stejně, jako postupoval doposud.
Dne 6. 3. 2024 chce uvedený provozovatel začít provozovat k již provozovaným třiceti koncovým zařízením ještě dvacet dalších koncových zařízení. V takovém případě již má oznamovací povinnost dle vyhlášky o podmínkách provozování, musí tedy provoz nových dvaceti koncových zařízení oznámit celnímu úřadu alespoň 5 kalendářních dnů před zahájením provozu, tedy 1. 3. 2024, a to v rozsahu dle vyhlášky o podmínkách provozování. Pokud by zároveň zahajoval provoz hazardní hry (nikoliv druh, jak tomu bylo doposud, ale jednotlivé technické hry), musel by nově oznámit i zahájení této konkrétní hry.
Příklad č. 2
Provozovatel má základní povolení na internetovou technickou hru, které je pravomocné a účinné ode dne 20.12. 2023, tedy dle ZHH před Novelou, a dle jehož podmínek provozování vycházejících z předešlé úpravy měl oznamovací povinnost plnit 1 den před zahájením této hry vůči Ministerstvu financí.
Tento provozovatel by chtěl zahájit provoz této internetové hry dne 6. 3. 2024. Vzhledem k novým podmínkám dle vyhlášky o podmínkách provozování uvedeným výše bude nově muset oznámit zahájení provozu internetové technické hry alespoň
5 kalendářních dnů
před tímto zahájením. Vzhledem k tomu, že provozovatel chce začít provozovat od 6. 3. 2024, musí tedy oznámit zahájení provozu internetové hry dne nejpozději dne 1. 3. 2024 a to
nově celnímu úřadu
.
Další oblastí, kterou přechodná ustanovení vyhlášky o podmínkách provozování upravují je seznam zakázaných rizikových bonusů. V souladu s§ 14 odst. 1 vyhlášky o podmínkách provozování se na bonus, který byl prokazatelně nabízen a poskytován přede dnem nabytí účinnosti vyhlášky o podmínkách provozování (tj. před 1. 1. 2024) a který je zároveň soustavně nabízen v nezměněné podobně po 1. 1. 2024, nepoužije ustanovení § 1 vyhlášky o podmínkách provozování, a to po dobu 3 měsíců od dne nabytí účinnosti vyhlášky o podmínkách provozování. Pokud tedy provozovatel prokazatelně soustavně v nezměněné podobě nabízel bonus, který je v rozporu s § 1 vyhlášky o podmínkách provozování ještě před účinností Novely, může jej nabízet ještě maximálně po dobu 3 měsíců po účinnosti Novely, tedy až do 31. 3. 2024.
11 Shrnutí povinností pro provozovatele v návaznosti na přechodná ustanovení
Obecně lze konstatovat, že po dni nabytí účinnosti Novely, tedy 1. 1. 2024, je třeba plnit veškeré povinnosti, které ukládá ZHH vyjma těch, kterým přechodná ustanovení Novely ponechávají prostor pro "postupný přechod". Pro stávající provozovatele jsou v tomto přechodném režimu nejzásadnější ustanovení, která se vztahují k oblastem popsaným v tomto metodickém pokynu, tedy oblasti povolení, kaucí, přizpůsobení se novým požadavkům na sebeomezující opatření, uživatelské konto, lokální panic button i komplexní panic button, monitoring a plnění záznamní a oznamovací povinnosti a souladu s vymezenými zakázanými rizikovými bonusy dle vyhlášky o podmínkách provozování a případně požadavkům na oblast přenášené živé hry, pokud je provozovatel provozuje.
Provozovatel, který v přechodném režimu provozuje hru na základě základního povolení vydaného dle ZHH před Novelou, a to na základě fikce úvodního povolení, pak musí především včasně zažádat a prokázat
naplnění podmínek pro vydání úvodního povolení, a to do 30. 6. 2024.
Nejpozději od 1. 7. 2024 musí také splňovat požadavky na lokální panic button, sebeomezující opatření, registraci, uživatelské konto, schéma kamerového systému a monitoring, avšak v této lhůtě ještě nemusí dokládat odborné posouzení a osvědčení o provozuschopnosti k těmto změnám (to dokládá až ke změně základního povolení, o kterou musí zažádat nejpozději do 31. 3. 2025).
Komplexní panic button je pak provozovatel povinen zavést od data, které bude uvedeno v informaci Ministerstva financí, v tuto chvíli lze ovšem předpokládat, že by Ministerstvo financí mohlo tuto informaci zveřejnit již v lednu 2024, povinnost implementovat komplexní panic button včetně povinnosti umožnit zprostředkování žádosti o zápis do RVO prostřednictvím uživatelského konta by tak platila od 1. 7. 2024.
Aby mohl provozovatel dále provozovat i mimo přechodný režim podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely, musí dodržet lhůtu pro žádost o změnu základního povolení a
zažádat si o změnu základního povolení tak, aby na Ministerstvo financí došla nejpozději do 31. 3. 2025. Přílohou této žádosti musí být také odborné posouzení a osvědčení o provozuschopnosti ke všem změnám, a to i k těm povinnostem podle bodu 5 přechodných ustanovení Novely, které musí být plněny nejpozději od 1. 7. 2024 (např. sebeomezující opatření či uživatelské konto).
Nedisponuje-li tedy provozovatel do 1. 4. 2025 pravomocným a účinným základním povolením, od jehož právních účinků je povinen splňovat všechny povinnosti, které mu ukládá ZHH, musí mít nejpozději do 31. 3. 2025 zažádáno o změnu základního povolení, a ode dne, kdy se toto rozhodnutí o změně základního povolení stane pravomocným a účinným, musí všechny povinnosti dle ZHH splňovat.
Grafické znázornění uvedených základních povinností stanovených pro stávající provozovatele:



Ing. Martin Šabo
Digitálne podepsal
Ing. Martin Šabo
Datum: 2024.01.24
16:08:09 +01'00'
1) Ustanovení § 7 odst. 2 písm. k) bod 1 ZHH se na stávající provozovatele uplatní jen částečně, jelikož povinnosti uvedené v § 13d, části druhé (s výjimkou § 26a, 38a a 61 až 64 ZHH) a části čtvrté hlavy I je provozovatel povinen plnit po plném přizpůsobení Novele, tj. od okamžiku, kdy provozovatel disponuje pravomocným a účinným rozhodnutím o změně či vydání základního povolení podle bodu 2 přechodných ustanovení Novely.
2) Za předpokladu, že Ministerstvo financí v lednu roku 2024 zveřejní informaci o zprovoznění funkce informačního systému provozování hazardních her umožňující příjem sdělení o využití prostředku pro zamezení účasti na hazardní hře podle bodu 6 přechodných ustanovení Novely.