28508/24/7100-20113-800219
Informace
Generálního finančního ředitelství
k přerušení provádění vybraných článků smlouvy o zamezení dvojího zdanění s
Ruskou federací
Generální finanční ředitelství
Lazarská 7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky daní
Vyřizuje: Ing. Vítězslav Kapoun, Odbor daní z příjmů II
Tel.: 296 852 222
Email: podatelna@fs.mfcr.cz
1. Stručné shrnutí událostí relevantních pro aplikaci mezinárodní smlouvy
Ruská federace prezidentským dekretem ze dne 8. srpna 2023 pozastavila všechna
podstatná ustanovení smluv o zamezení dvojího zdanění s vybranými zeměmi. Tento dekret
se týká dohod o zamezení dvojího zdanění uzavřených Ruskou federací s 38 zeměmi,
k nimž patří i
Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Ruské federace o zamezení
dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
(dále
pouze "Smlouva
").1) Přerušení provádění vybraných článků Smlouvy má v České republice
vnitrostátní účinky počínaje dnem 29. září 2023, kdy bylo publikováno sdělení Ministerstva
zahraničních věcí České republiky č. 36/2023 Sb. m. s. oznamující přerušení provádění
čl. 5 až 22 a čl. 24 Smlouvy
.2) V totožný den pak Ministerstvo financí publikovalo
ve Finančním zpravodaji č. 10/2023
sdělení, ve kterém stručně shrnuje právní aspekty
vyplývající z přerušení provádění výše uvedených ustanovení Smlouvy3).V návaznosti na toto sdělení Ministerstva financí vydává finanční správa podrobnější
informaci, v níž blíže vysvětluje dopady přerušení provádění vybraných článků Smlouvy
a ilustruje je na praktických příkladech. Tyto praktické příklady jsou rozděleny
do dvou kategorií, kterými jsou (i) pohled plátce daně vyplácejícího zdanitelný příjem
ruskému daňovému rezidentovi a (ii) pohled poplatníka, daňového rezidenta České republiky,
realizujícího zdanitelný příjem ze zdrojů v Ruské federaci.
Dovolujeme si zdůraznit, že zatímco ze strany Ruské federace došlo k přerušení
provádění vybraných článků Smlouvy počínaje dnem
11. srpna 2023
, ze strany České
republiky se tak stalo později, a to počínaje dnem 29. září 2023
.2. Plátce daně vyplácející zdanitelný příjem ruskému daňovému rezidentovi
Daňový rezident České republiky, který vyplácí příjem podléhající zdanění v
České republice daňovému rezidentovi Ruské federace, postupuje ode dne 29. září 2023
pouze podle českých právních předpisů, tj. podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "
zákon o daních z příjmů
") bez
zohlednění Smlouvy. Rozhodným momentem pro určení správného daňového režimu je okamžik,
kdy má plátce daně povinnost srazit daň (případně zajištění daně) podle zákona o
daních z příjmů. To znamená, že příjmy, u kterých ode dne 29. září 2023 nastala povinnost
srazit buďto (i) daň ve smyslu § 38d odst. 1 nebo 2, případně (ii) zajištění daně
ve smyslu §38e odst. 1, 2 nebo 3 zákona o daních z příjmů, mají následující daňový
režim:- Z příjmu podléhajícího dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně (dále
jen "
srážková daň
") srazí plátce příjmu, v pozici plátce daně, srážkovou daň ve výši
sazby podle § 36 zákona o daních z příjmů.- Z příjmu podléhajícího zajištění daně
srazí plátce příjmu, v pozici plátce daně, zajištění daně ve výši sazby podle § 38e
zákona o daních z příjmů.
I přesto, že došlo k přerušení provádění některých článků Smlouvy, lze Ruskou
federaci i nadále řadit mezi státy, vůči jejichž daňovým rezidentům při výplatě příjmů
není plátci daně uplatňována zvláštní sazba daně ve výši 35% dle § 36 odst. 1 písm.
c) zákona o daních z příjmů, a to mimo jiné i proto, že Ruská federace dosud neodstoupila
od Úmluvy o vzájemné správní pomoci v daňových záležitostech4).
3. Přerušení provádění Smlouvy z pohledu českého daňového rezidenta
3.1. Zdanění v Ruské federaci
Jak je uvedeno v kapitole 1 výše, Ruská federace přestala provádět vybrané články5)
Smlouvy ode dne 11. srpna 2023. To znamená, že od tohoto dne se na příjmy českých
daňových rezidentů, které podléhají zdanění v Ruské federaci podle ruských daňových
předpisů, aplikují výhradně ruské daňové předpisy a ustanovení Smlouvy se nepoužívají.
3.2. Zdanění v České republice
Podle § 2 odst. 2 a § 17 odst. 3 zákona o daních z příjmů má český daňový rezident
daňovou povinnost jak ve vztahu k příjmům plynoucím ze zdrojů na území České republiky,
tak ve vztahu k příjmům plynoucím ze zdrojů v zahraničí. Jinými slovy, příjmy ze
zdrojů na území Ruské federace je český daňový rezident povinen vždy za splnění všech
podmínek zdanit v souladu se zákonem o daních z příjmů. Otázka případného zamezení
dvojího zdanění je řešena v následujícím textu.
Některé příjmy českých daňových rezidentů ze zdrojů v Ruské federaci však mohou
podléhat zdanění i tam. Jak je vysvětleno v kapitole 1 výše, Česká republika přestala
provádět vybrané články5) Smlouvy ode dne 29. září 2023. Od tohoto okamžiku je tedy
již není možné aplikovat. Kromě vybraných článků Smlouvy se od tohoto okamžiku neuplatní
také články 23 a 25, které upravují vyloučení dvojího zdanění a řešení případu dohodou.
Ačkoli provádění článku 23 Smlouvy nebylo formálně přerušeno, nemůže od 29. září
2023 nastat situace, že by příjem českého daňového rezidenta byl podroben zdanění
v Ruské federaci "
podle ustanovení této smlouvy
", respektive "v souladu s ustanoveními
této smlouvy
".Analogicky totéž platí i pro odstavce 1 a 2 článku 25 Smlouvy. Jinými slovy,
ačkoli tyto dva články jsou formálně nadále prováděny, od 29. září 2023 nemůže dojít
k naplnění podmínek v nich uvedených. To prakticky znamená, že od 29. září 2023 nelze
zamezit dvojímu zdanění podle článku 23 Smlouvy.
S ohledem na skutečnost, že Smlouva přestala být v České republice a Ruské federaci
prováděna v rozdílných okamžicích, připouští finanční správa pro období od 11. srpna
2023 do 28. září 2023 možnost volby poplatníka (českého daňového rezidenta s příjmy
ze zdrojů v Ruské federaci) ohledně postupu při vyloučení nebo zmírnění dopadů dvojího
zdanění:
- V prvním případě se aplikuje článek 23 Smlouvy a následně se uplatní § 6
odst. 13 nebo § 24 odst. 2 písm. ch) zákona o daních z příjmů na část daně, jež byla
zaplacena v Ruské federaci v souladu se Smlouvou, avšak nebyla uznána k zápočtu dle
§ 38f zákona o daních z příjmů.
- Je-li to pro poplatníka příznivější, připouští finanční
správa i alternativní variantu, kdy poplatník neaplikuje článek 23 Smlouvy a postupuje
podle § 6 odst. 13 a § 24 odst. 2 písm. ch) zákona o daních z příjmů, kdy jako položku
snižující základ daně, resp. výdaj uplatní celou daň zaplacenou v Ruské federaci
(tj. bez ohledu na to, zda byla zaplacena v souladu se Smlouvou).
Jinými slovy, pro období od 11. srpna 2023 do 28. září 2023 si může poplatník
zvolit, zda bude k Ruské federaci pro účely vyloučení nebo zmírnění dopadů dvojího
zdanění přistupovat jako ke státu, se kterým má Česká republika sjednánu smlouvu
o zamezení dvojímu zdanění všech druhů příjmů, která je prováděna, nebo naopak jako
ke státu, v jehož případě taková smlouva prováděna není. Volba jedné z výše nastíněných
variant v daném období je plně na poplatníkovi, který přihlédne ke své individuální
situaci. Zvolená varianta musí být aplikována na všechny druhy příjmů.
Vzhledem k výše uvedenému je klíčové, aby poplatník určil, pod jaký režim bude
příjem podléhající zdanění v Ruské federaci spadat. V principu připadají v úvahu
následující daňové režimy:
- Daňový režim platný před 29. zářím 2023, kdy se kromě
zákona o daních z příjmů v České republice aplikují také ustanovení Smlouvy.
- Specifický
daňový režim platný mezi 11. srpnem 2023 a 28. září 2023, kdy lze použít jednu z
výše uvedených variant dle volby poplatníka.
- Daňový režim platný od 29. září 2023, kdy se aplikuje pouze zákon o daních z příjmů.
Zatímco pro účely aplikace srážkové daně, případně zajištění daně, je klíčový
okamžik srážky podle zákona o daních z příjmů (viz kapitola 2 výše), určení daňového
režimu u příjemce příjmu je komplikovanější. V prvé řadě je nutné určit, zda se jedná
o
jednorázový příjem
(např. podíl na zisku, licenční poplatek nebo příjem ze zaměstnání),
případně postupně nabíhající příjem
(typicky úrok z dluhového instrumentu, o kterém
poplatník, který je účetní jednotkou, účtuje na akruální bázi po dobu držby daného
instrumentu). V druhém kroku je třeba určit, jaký je daňový režim v Ruské federaci
(např. zda příjem podléhá ruské srážkové dani, anebo je zdaňován v rámci daňového
přiznání). Z důvodů níže uvedených může být dále vhodné určit, kdy byl příjem realizován
z pohledu zákona o daních z příjmů.3.2.1. Jednorázový příjem
V případě jednorázového příjmu, který
podléhá ruské srážkové dani
, bude rozhodným
okamžikem pro stanovení daňového režimu moment, ve kterém má plátce příjmu povinnost
v Ruské federaci srazit daň.6) Jinými slovy, jedná se o analogickou situaci popsanou
v kapitole 2 výše. Nicméně vzhledem k tomu, že v praxi může být obtížné určit okamžik
srážky daně v Ruské federaci, připouští finanční správa alternativní postup, podle
kterého bude rozhodným okamžikem pro určení daňového režimu v případech, kdy nebude
prokázán okamžik srážky daně v Ruské federaci, okamžik realizace příjmu7) podle zákona
o daních z příjmů.Bude-li se jednat o příjem, který je
zdaňován v Ruské federaci v rámci daňového
přiznání
, bude rozhodným okamžikem pro stanovení daňového režimu moment, ve kterém
je příjem realizován v souladu s ruskými daňovými předpisy. I v této situaci připouští
finanční správa alternativní postup, podle kterého bude rozhodným okamžikem pro určení
daňového režimu v případech, kdy nebude znám okamžik realizace příjmu podle ruských
daňových předpisů, okamžik realizace příjmu podle zákona o daních z příjmů.V návaznosti na rozhodný okamžik bude daňový režim u jednorázového příjmu následující:
i.
Rozhodný okamžik jednorázového příjmu před 29. zářím 2023 (vč. zohlednění specifik
období od 11. srpna 2023 do 28. září 2023)
Nastal-li rozhodný okamžik jednorázového příjmu před 29. zářím 2023, bude v České
republice postupováno jak podle zákona o daních z příjmů, tak podle Smlouvy. V těchto
případech je tedy možné postupovat podle následujících ustanovení:
- Článek 23 (Vyloučení
dvojího zdanění) Smlouvy ve smyslu § 38f zákona o daních z příjmů,
- § 38f odst. 4
zákona o daních z příjmů,
- § 6 odst. 13 zákona o daních z příjmů a
- § 24 odst. 2 písm.
ch) zákona o daních z příjmů.
Při aplikaci uvedených ustanovení je však třeba pamatovat, že pokud byla v Ruské
federaci vybrána daň vyšší, než připouští Smlouva, část takto vybrané daně
nebyla
vybrána v souladu se Smlouvou
. Tato situace může nastávat zejména v období od 11.
srpna 2023, kdy Ruská federace přestala Smlouvu provádět. V praxi to znamená, že
článek 23 je možné aplikovat pouze na tu část daně zaplacené v Ruské federaci, která
byla odvedena v souladu se Smlouvou. Jak je uvedeno výše, pro účely § 6 odst. 13
a § 24 odst. 2 písm. ch) zákona o daních z příjmů je však nutné pro naplnění smyslu
a cíle těchto ustanovení vzít v úvahu pozici Ruské federace jako státu, který od
11. srpna 2023 předmětné články Smlouvy neprovádí, a umožnit českému daňovému rezidentu
pro dané mezidobí, pokud je to pro něj výhodnější, zvolit si variantu neaplikace
článku 23 Smlouvy a celou daň, byť byla zaplacena v rozporu se Smlouvou, uplatnit
jako položku snižující základ daně, resp. výdaj. Ryze gramatický výklad zákona o
daních z příjmů, který by takovou možnost neumožňoval, by v důsledku české interpretace
práva ohledně vnitrostátních účinků přerušení provádění vybraných článků Smlouvy
v některých případech vedl k neodůvodněně vyššímu zdanění poplatníka s příjmy ze
zdroje v Ruské federaci v porovnání s příjmem plynoucím z jakéhokoliv státu, se kterým
nemá Česká republika uzavřenou smlouvu o zamezení dvojímu zdanění, která by byla
prováděna. Z pohledu Ruské federace reálně od 11. srpna 2023 není Smlouva prováděna
a Česká republika byla Ruskou federací o této skutečnosti informována.ii. Rozhodný okamžik jednorázového příjmu od 29. září 2023
Nastal-li rozhodný okamžik jednorázového příjmu od 29. září 2023, bude postupováno
pouze podle zákona o daních z příjmů. V těchto případech je tedy možné pro účely
zmírnění dopadů dvojího zdanění postupovat pouze podle následujících ustanovení:
-
§ 6 odst. 13 zákona o daních z příjmů a
- § 24 odst. 2 písm. ch) zákona o daních z
příjmů.
To znamená, že případná daň uvalená v Ruské federaci může představovat pouze
položku snižující základ daně, resp. výdaj.
3.2.2. Postupně nabíhající příjem
I v těchto situacích se bude postupovat obdobně jako u jednorázového příjmu.
S ohledem na specifika postupně nabíhajícího příjmu jsou zde však jisté modifikace.
Pokud postupně nabíhající příjem8)
podléhá ruské srážkové dani
,9) bude rozhodným
okamžikem pro stanovení daňového režimu opět moment, ve kterém má plátce příjmu povinnost
v Ruské federaci srazit daň. Jak je uvedeno u jednorázového příjmu, v praxi může
být obtížné určit okamžik srážky daně v Ruské federaci. V případech, kdy nebude znám
okamžik srážky daně v Ruské federaci, připouští finanční správa alternativní postup
a rozhodným okamžikem pro určení správného daňového režimu bude okamžik realizace
příjmu podle zákona o daních z příjmů.Bude-li se jednat o příjem, který je
zdaňován v Ruské federaci v rámci daňového
přiznání
, bude rozhodným okamžikem pro stanovení daňového režimu moment, ve kterém
je příjem realizován v souladu s ruskými daňovými předpisy. I v této situaci připouští
finanční správa alternativní postup, podle kterého bude rozhodným okamžikem pro určení
daňového režimu v případech, kdy nebude znám okamžik realizace příjmu podle ruských
daňových předpisů, okamžik realizace příjmu podle zákona o daních z příjmů.V návaznosti na rozhodný okamžik bude daňový režim obdobný jako u jednorázového
příjmu. To znamená, že daňový režim bude následující:
i. Rozhodný okamžik postupně
nabíhajícího příjmu před 29. zářím 2023 (vč. zohlednění specifik období od 11. srpna
2023 do 28. září 2023)
Nastal-li rozhodný okamžik postupně nabíhajícího příjmu před 29. zářím 2023,
bude postupováno jak podle zákona o daních z příjmů, tak podle Smlouvy. V těchto
případech je tedy možné postupovat podle následujících ustanovení:
- Článek 23 (Vyloučení
dvojího zdanění) Smlouvy ve smyslu § 38f zákona o daních z příjmů,
- § 38f odst. 4
zákona o daních z příjmů,
- § 6 odst. 13 zákona o daních z příjmů a
- § 24 odst. 2 písm.
ch) zákona o daních z příjmů.
Při aplikaci uvedených ustanovení je opět třeba pamatovat, že pokud byla v Ruské
federaci vybrána daň vyšší, než připouští Smlouva, část takto vybrané daně nebyla
vybrána v souladu se Smlouvou. Tato situace může nastávat zejména v období od 11.
srpna 2023, kdy Ruská federace přestala Smlouvu aplikovat. V praxi to znamená, že
čl. 23 je možné aplikovat pouze na tu část daně zaplacené v Ruské federaci, která
byla odvedena v souladu se Smlouvou. Z daného důvodu je připuštěna možnost volby
režimu zamezení nebo zmírnění dopadů dvojího zdanění pro období od 11. srpna 2023
do 28. září 2023, jak bylo popsáno výše.
ii. Rozhodný okamžik postupně nabíhajícího příjmu od 29. září 2023
Nastal-li rozhodný okamžik postupně nabíhajícího příjmu od 29. září 2023, bude
postupováno pouze podle zákona o daních z příjmů. V těchto případech je tedy možné
ke zmírnění dopadů dvojího zdanění postupovat pouze podle následujících ustanovení:
-
§ 6 odst. 13 zákona o daních z příjmů a
- § 24 odst. 2 písm. ch) zákona o daních z
příjmů.
To znamená, že případná daň uvalená v Ruské federaci může představovat pouze
položku snižující základ daně, resp. výdaj.
Pro úplnost uvádíme, že v případě, kdy pro účely ruských daňových předpisů by
byl příjem realizován postupně,10) bude období, po které je tento příjem realizován,
považováno za rozhodné období (namísto rozhodného okamžiku). Příjem připadající na
toto rozhodné období pak bude nutné rozdělit na (i) část příjmu připadající na období
do 28. září 2023 a (ii) zbylou část příjmu připadající na období od 29. září 2023
(viz také specifika ruské stálé provozovny v následující kapitole).
3.2.3. Specifika ruské stálé provozovny
V případě, že příjem ze zdrojů v Ruské federaci je přiřaditelný ruské stálé provozovně,
aplikuje se výše popsaný daňový režim obdobně, neboť i u stálé provozovny dochází
k realizaci jak jednorázových, tak i postupně nabíhajících příjmů. To prakticky znamená,
že například veškeré náklady a výnosy za kalendářní rok 2023 přiřaditelné ruské stálé
provozovně by měly být rozděleny do dvou období, a to do (i) období od 1. ledna 2023
do 28. září 2023 a do (ii) období od 29. září 2023 do 31. prosince 2023, případně
ještě do (iii) období od 11. srpna 2023 do 28. září 2023, kdy má poplatník možnost
volby mezi aplikací článku 23 Smlouvy společně s ustanovením § 38f zákona o daních
z příjmů či § 24 odst. 2 písm. ch) zákona o daních z příjmů na celou daň zaplacenou
v Ruské federaci.
Ruská daň by stálé provozovně měla být stanovena tak, že zisk za první období
by měl být zdaněn v Ruské federaci s přihlédnutím ke Smlouvě, zatímco zisk za druhé
období bude zdaněn pouze podle ruských daňových předpisů. Pro účely zdanění v České
republice by pak měla být stanovena obdobně daň z příjmů za první i druhé období
a následně by mělo být postupováno dle výše uvedeného (viz režim popsaný v kapitolách
3.2.1. a 3.2.2.).
4. Závěr, aneb zohlednění individuálních aspektů
Z výše uvedeného vyplývá, že je nutné ke každé situaci přistupovat individuálně
a posuzovat například:
- zda je možné na daný příjem aplikovat Smlouvu, vč. zamezení
dvojímu zdanění,
- zda se jedná o jednorázový nebo postupně nabíhající příjem,
- kdy
je příjem poplatníkem realizován podle zákona o daních z příjmů, případně podle ruských
daňových předpisů,
- zda se ruská daň aplikuje podle situace v jednom okamžiku (typicky
srážková daň v okamžiku výplaty), případně v návaznosti na určité časové období (např.
zdanění zisku ruské stálé provozovny).
Ing. Radek Novotný
ředitel sekce
I-------------------------------I I Elektronicky podepsáno I I 30.04.2024 I I Ing. Radek Novotný I I ředitel sekce I I-------------------------------I
1) Přehled platných smluv | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz)
2) Sdělení č. 36/2023 Sb.m.s.
3) Finanční zpravodaj číslo 10/2023 | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz)
4) Úmluva o vzájemné správní pomoci v daňových záležitostech | Ministerstvo financí
ČR (mfcr.cz)
5) Články 5 až 22 a článek 24 Smlouvy mezi vládou České republiky a vládou Ruské
federace o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmů
a z majetku
6) Viz např. bod 6. k článku 13 a bod 32.8 k článkům 23A a 23B Komentáře k Modelové
smlouvě OECD.
7) Například licenční poplatek představuje zdanitelný příjem poplatníka, který
je účetní jednotkou, v okamžiku zaúčtování výnosu (tj. v okamžiku, kdy mu vznikl
právní nárok na licenční poplatek). Naproti tomu poplatník, který je fyzickou osobou
a není účetní jednotkou, realizuje zdanitelný příjem v okamžiku inkasa licenčního
poplatku.
8) Příjem daňového rezidenta České republiky postupně nabíhající podle českých
účetních předpisů.
9) Typicky úrokový výnos z dluhopisu vydaného ruským daňovým rezidentem, který
drží daňový rezident České republiky a který není přiřaditelný ruské stálé provozovně.
10) Například pokud by poplatník byl považován za účetní jednotku podle ruských
právních předpisů a o předmětném příjmu by účtoval postupně na akruální bázi.