33827/24/7700-50128-050201
METODICKÝ POKYN
k aplikaci § 254a odst. 3 daňového řádu
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce správy daní
Všem finančním úřadům, vč. Specializovaného finančního úřadu
Odvolacímu finančnímu
ředitelství
I--------------------------I-------------------------------------------------I I Účinnost I 17. 6. 2024 I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Důvod přijetí I správní praxe I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Oblast úpravy I zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění I I I pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád") I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Agenda I úrok z daňového odpočtu I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Základní ustanovení I § 254a daňového řádu I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Předcházející metodické I - - - I I materiály I I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Související metodické I Metodický pokyn č. j. I I materiály I 12515/21/7700-10124-050201 ze dne 19. 2. 2021 I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Technické postupy v I ANO I I IS/Úlohy ADIS I I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Přílohy I - - - I I--------------------------I-------------------------------------------------I I Judikatura I - - - I I--------------------------I-------------------------------------------------I
Anotace:
Metodický pokyn upravuje postup správce daně při výpočtu úroku z daňového odpočtu
v případech, kdy správce daně učiní ustanovením § 254a odst. 3 daňového řádu předvídaný
úkon, v jehož důsledku se staví běh doby dle § 254a odst. 2 daňového řádu, resp.
nevzniká úrok z daňového odpočtu. Ve shodě s postupem dle tohoto metodického pokynu
bude upravena příslušná úloha ADIS.
Primární příjemci:
Úřední osoby vyměřovacích útvarů.
Čl.I.
Úvod
Ustanovení § 254a odst. 2 daňového řádu upravuje, od kdy do kdy vzniká úrok
z daňového odpočtu, přičemž je v něm upravena jak délka bezúročné doby, tak doba,
za kterou vzniká úrok z daňového odpočtu, která běží ode dne následujícího po uplynutí
4měsíční bezúročné doby. V § 254a odst. 3 daňového řádu jsou pak taxativně vymezeny
úkony, v jejichž důsledku se doba dle § 254a odst. 2 daňového řádu staví a úrok z
daňového odpočtu nevzniká, přičemž smyslem této právní úpravy je zohlednit situace,
kdy správce daně nemůže stanovit daňový odpočet v důsledku běhu lhůty, kterou ze
zákona poskytuje daňovému subjektu k součinnosti, tak, aby měl i v těchto situacích
na prověřování k dispozici celé bezúročné období v délce 4 měsíců.
Současně jsou pak tyto úkony zohledněny i v případě, dojde-li k nim po případném
překročení této bezúročné doby tak, že za dny, kdy nemůže probíhat prověřování v
důsledku běhu lhůty pro součinnost daňového subjektu, úrok z daňového odpočtu nevzniká.1
Čl.II.
Metodické řešení
1. [úkon dle § 254a odst. 3 daňového řádu je učiněn před koncem 4měsíční bezúročné
doby]
Učiní-li správce daně úkon dle § 254a odst. 3 písm. a) nebo b) daňového řádu
před koncem 4měsíční bezúročné doby dle § 254a odst. 2 daňového řádu, ode dne vydání
výzvy, respektive rozhodnutí, se běh bezúročné doby staví a zbytek této doby doběhne
po dni, kdy nastane konec stavení, tj. po dni, kdy dojde k odstranění vad podání,
nebo požadovanému vyjádření, respektive k marnému uplynutí lhůty.2Úkon dle § 254a odst. 3 písm. a) nebo b) daňového řádu je učiněn v průběhu
4měsícní bezúročné doby, k odstranění vad, požadovanému vyjádření, respektive marnému
uplynutí lhůty dojde po uplynutí původní 4měsíční bezúročné doby:
Úkon dle § 254a odst. 3 písm. a) nebo b) daňového řádu je učiněn v průběhu
4měsícní bezúročné doby, k odstranění vad, požadovanému vyjádření, respektive marnému
uplynutí lhůty dojde před uplynutím původní 4měsíční bezúročné doby:
2. [úkon podle § 254a odst. 3 daňového řádu je učiněn v průběhu doby úročení]
Učiní- li správce daně úkon dle § 254a odst. 3 písm. a) nebo b) daňového řádu v průběhu
doby úročení, tj. po uplynutí 4měsíční bezúročné doby, ode dne vydání výzvy, respektive
rozhodnutí, úrok z daňového odpočtu nevzniká a úročení pokračuje až ode dne následujícího
po dni, kdy nastane konec stavení, tj. po dni, kdy dojde k odstranění vad podání
nebo k požadovanému vyjádření, respektive k marnému uplynutí lhůty.3Úkon dle § 254a odst. 3 písm. a) nebo b) daňového řádu je učiněn v průběhu
doby úročení:
Čl.III.
Odůvodnění
Z jazykového výkladu ustanovení § 254a odst. 2 daňového řádu, na které je v
§ 254a odst. 3 daňového řádu v souvislosti se stavením doby odkazováno, není zcela
jednoznačné, co je myšleno "
dobou podle odstavce 2
", jejíž běh se staví. Většina
odborných komentářů i judikatura v tomto ohledu mlčí.Z rozsáhlého textu důvodové zprávy k zákonu č. 170/2017 Sb.4, věnujícího se
běhu 4měsíční bezúročné doby, resp. doby, po kterou běží úrok z daňového odpočtu,
a stavení těchto dob, je ovšem zřejmé, že zákonodárce při hledání parametru délky
bezúročného období zvažoval, zda a jak zohlednit situace, kdy ke stanovení daně nemůže
dojít v důsledku běhu lhůty, která je daňovému subjektu poskytnuta k součinnosti.
Zákonodárce zvažoval buď nastavení delší bezúročné doby, ve které by tyto situace
byly paušálně zohledněny, nebo připuštění stavení bezúročné doby v situacích, kdy
správce daně čeká na součinnost daňového subjektu.
Zvolena byla varianta taxativního výčtu úkonů, které způsobí stavení 4měsíční
bezúročné doby; stejný výčet úkonů, které znamenají stavení běhu bezúročné doby,
pak má být podle důvodové zprávy zohledněn, jsou-li učiněny po případném překročení
bezúročné doby, tj. za dny, kdy prověřování nemůže probíhat v důsledku běhu lhůty
stanovené daňovému subjektu k součinnosti, úrok z daňového odpočtu nevzniká.
I------------------------I I Elektronicky podepsáno I I 12.06.2024 I I Mgr. Ladislav Henáč I I ředitel sekce I I------------------------I
Mgr. Ladislav Henáč
ředitel sekce
Na vědomí
Ministerstvo financí, Odbor 32 - Daňová legislativa
Ministerstvo financí, Odbor
39 - Správní činnosti
Generální ředitelství cel
Sekce metodiky daní Generálního finančního ředitelství
Sekce výkonu daní Generálního finančního ředitelství
Sekce informatiky Generálního finančního ředitelství
Odbor majetkových daní, oceňování a ostatních agend Generálního finančního ředitelství
Odbor dotací a ostatních agend Generálního finančního ředitelství
Oddělení právně-analytické Generálního finančního ředitelství
Oddělení soudních a správních agend Generálního finančního ředitelství
Oddělení daňového procesu I Generálního finančního ředitelství
1 Na stanovení počátku a konce bezúročné doby a doby úročení se neuplatní pravidla
dle § 33 daňového řádu (nejedná se o lhůtu, ale o dobu).
2 Dojde-li k odstranění vad podání, požadovanému vyjádření, případně po marném
uplynutí stanovené lhůty, resp. lhůty prodloužené, bezúročná doba, respektive doba
úročení, se staví pouze do dne marného uplynutí stanovené lhůty, resp. lhůty prodloužené,
bez ohledu na to, že po uplynutí lhůty případně došlo k odstranění vad nebo požadovanému
vyjádření.
3 Dojde-li k odstranění vad podání, respektive požadovanému vyjádření, po marném
uplynutí stanovené lhůty, doba úročení se staví pouze do dne marného uplynutí stanovené
lhůty bez ohledu na to, že po uplynutí lhůty případně došlo k odstranění vad nebo
požadovanému vyjádření.
4 https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=127488