253/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 11. července 2000
o mezinárodní pomoci při správě daní
a o změně zákona č. 531/1990
Sb.,
o územních finančních orgánech,
ve znění pozdějších předpisů
Změna: 438/2003 Sb.
Změna: 691/2004 Sb.
Změna: 286/2005 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 456/2011 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
MEZINÁRODNÍ POMOC PŘI SPRÁVĚ DANÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon upravuje postup a podmínky, za kterých
orgány
České republiky poskytují, požadují nebo přijímají v zájmu
zajištění správného vyměření a placení daní mezinárodní pomoc při
jejich správě,1) a to
a) na základě mezinárodní smlouvy, která je součástí
právního
řádu, ve vztahu ke státu, který je stranou této mezinárodní
smlouvy,
b) v souladu s právem Evropských společenství1a)
ve vztahu
k členským státům Evropské unie.
(2) Tento zákon se nevztahuje na mezinárodní pomoc při
vymáhání některých peněžitých pohledávek podle zvláštního právního
předpisu.2)
§ 2
Rozsah úpravy
(1) Mezinárodní pomoc poskytovaná podle tohoto zákona
se týká
a) přímých daní, a to v České republice daní z příjmů, daně
z nemovitostí, daně dědické, daně darovací a daně z převodu
nemovitostí, v ostatních státech stejných nebo podobných daní,
které mají charakter daně z příjmu nebo daně z majetku,
b) daní z pojistného.
(2) Daněmi z pojistného se rozumí daně, které mají
některou
z forem uvedených v předpisech Evropských společenství.2a)
§ 3
Příslušnost správců daně
(1) Jménem České republiky ve věcech stanovených tímto
zákonem jedná Ministerstvo financí, popřípadě jím pověřený správce
daně3) (dále jen "příslušný orgán"). Ministerstvo financí
nemůže
pověřit jiného správce daně k provedení úkonů podle
§ 7 odst. 1,
§ 10 odst. 2 a § 11.
(2) Pokud se dožádaná mezinárodní pomoc
týká daně
z pojistného, je věcně příslušným správcem daně ten, který je
příslušný ke správě daní z příjmů.
(3) Příslušný orgán postupuje při poskytování
pomoci
příslušnému úřadu státu uvedenému v § 1 odst. 1 písm. a) a b)
(dále jen "příslušný úřad smluvního státu") tak, jako by se
jednalo o spolupráci s orgány České republiky, přičemž se uplatní
postup podle zvláštního právního předpisu upravujícího správu daní
a poplatků4).
§ 4
Výměna informací na dožádání
(1) Příslušný orgán poskytne informace o jednotlivých
případech týkajících se daní podle § 2 odst.
1 (dále jen
"informace") na dožádání příslušného úřadu smluvního státu.
(2) Příslušný orgán může od příslušného úřadu smluvního státu
rovněž informace dožadovat, pokud vyčerpal vlastní obvyklé zdroje
údajů, které mohl v daném případě využít, aniž by tím bylo
ohroženo dosažení žádoucího výsledku.
(3) Ode dne odeslání dožádání podle odstavce 2
do dne obdržení odpovědi na dožádání od příslušného
úřadu smluvního státu, lhůta pro stanovení daně podle
daňového řádu neběží.
§ 5
Pravidelná výměna informací
Příslušný orgán pro skupiny jednotlivých případů může ujednat
ústně nebo písemně s příslušným úřadem smluvního státu postupem
podle § 11 odst. 1 druh a rozsah informací,
které bude bez
předchozího dožádání při zachování vzájemnosti poskytovat nebo
přijímat, včetně způsobu a lhůt předávání těchto informací.
§ 6
Poskytování informací z vlastního podnětu
(1) Příslušný orgán poskytne informace, které jsou
mu známy,
bez předchozího dožádání příslušnému úřadu smluvního státu, pokud
a) lze důvodně předpokládat, že došlo nebo mohlo dojít ke zkrácení
daně v tomto smluvním státě,
b) daňový subjekt dosáhne snížení daně nebo jiné daňové úlevy
v České republice a lze předpokládat, že toto snížení daně nebo
jiná daňová úleva vedla nebo by mohla vést ke vzniku daňové
povinnosti nebo k jejímu zvýšení v tomto smluvním státě,
c) obchodní vztahy mezi daňovým subjektem zdaňovaným v České
republice a mezi daňovým subjektem zdaňovaným v tomto smluvním
státě jsou uskutečňovány v jedné nebo více zemích takovým
způsobem, o kterém lze předpokládat, že vedl nebo by mohl vést
ke snížení daňové povinnosti v České republice nebo v tomto
smluvním státě, popřípadě v obou,
d) lze důvodně předpokládat, že ke snížení daňové povinnosti může
docházet z umělých převodů zisků v podnikatelských
seskupeních,5) nebo
e) informace poskytnutá tímto smluvním státem umožnila zjistit
údaje, které vedly v tomto smluvním státě ke vzniku nebo
zvýšení daňové povinnosti anebo by na takový vznik nebo zvýšení
mohly upozornit.
(2) Příslušný orgán může ujednat ústně nebo písemně
s příslušným úřadem smluvního státu postupem podle §
11 odst. 1
další okruhy informací, které si budou vzájemně spontánně
poskytovat.
§ 7
Přímá spolupráce pracovníků daňových správ
(1) Pro účely poskytování informací podle § 4 až 6 může
příslušný orgán postupem podle § 11 odst. 1 nebo
2 povolit
přítomnost pracovníka daňové správy smluvního státu u příslušného
orgánu a jeho součinnost s ním v rozsahu vymezeném povolením.
(2) Pracovníci daňové správy smluvního státu mají v rozsahu
vymezeném v povolení podle odstavce 1 postavení pracovníků
příslušného orgánu.
(3) Příslušný orgán může dožadovat příslušný úřad smluvního
státu o povolení součinnosti pracovníků příslušného orgánu
u daňové správy smluvního státu.
§ 8
Nakládání s informacemi
(1) Na informace sdělené příslušnému orgánu příslušným úřadem
smluvního státu se vztahuje povinnost zachovávat mlčenlivost
stanovená zvláštním právním předpisem,6) při dodržení
dalších
podmínek stanovených tímto zákonem.
(2) Informace od příslušného úřadu smluvního státu mohou být
zpřístupněny jen pracovníkům příslušného orgánu, kteří se přímo
účastní správy daně, k níž se poskytnutá informace vztahuje.
(3) Informace od příslušného úřadu smluvního státu,
které
příslušný orgán poskytl pro soudní řízení o přezkoumání daňového
rozhodnutí nebo orgánům činným v trestním řízení, nesmí být
poskytnuty jiným orgánům nebo osobám, které nejsou přímo
zúčastněny na těchto řízeních. Osoby zúčastněné na řízeních,
kterým byla zpřístupněna poskytnutá informace, jsou povinny
zachovávat mlčenlivost v rozsahu stanoveném zvláštním právním
předpisem.6) Poskytnuté informace mohou být zveřejněny
během
jednání nebo při vyhlášení rozhodnutí jen za podmínky, že
příslušný úřad smluvního státu, který tyto informace poskytl,
nevznesl námitky při jejich prvním předání.
(4) Příslušný orgán může poskytnout
informace získané od
příslušného úřadu smluvního státu pro stanovení
a) náhrad, finančních podpor6a) a dalších opatření,
které jsou
součástí částečného nebo úplného financování Evropského
zemědělského orientačního a záručního fondu, včetně částek,
které mají být vybrány v souvislosti s těmito činnostmi,
b) dávek a jiných poplatků stanovených v rámci Evropských
společenství při organizaci společného trhu s cukrem,
c) dovozních cel,
d) vývozních cel,
e) přímých a nepřímých daní,
f) daní z pojistného,
g) úroků, pokut, penále a nákladů souvisejících s pohledávkami
uvedenými v písmenech a) až f), jakož i s obdobnými daněmi,
které doplní nebo nahradí daně uvedené v písmenu f).
(5) Pokud příslušný orgán považuje informace
obdržené od
příslušného úřadu smluvního státu za pravděpodobně užitečné pro
další smluvní stát, může mu tyto informace předat jen se souhlasem
příslušného úřadu smluvního státu, který tyto informace poskytl.
(6) Příslušný orgán může povolit použití poskytnutých
informací v dožadujícím smluvním státě pro jiné účely jen
v rozsahu, v jakém tyto informace mohou být použity podle
zvláštního právního předpisu.6)
§ 9
Lhůty pro podání informací
(1) Příslušný orgán předá dožadovanou informaci příslušnému
úřadu smluvního státu bez zbytečných odkladů.
(2) Vyskytnou-li se v obstarávání dožádaných informací
překážky bránící tyto informace poskytnout nebo je-li poskytnutí
těchto informací odmítnuto, informuje příslušný orgán o této
situaci s uvedením důvodů překážek nebo důvodů odmítnutí
neprodleně dožadující příslušný úřad smluvního státu.
§ 10
Omezení poskytování informací
(1) Zjistit nebo poskytnout informace příslušnému úřadu
smluvního státu lze jen v rozsahu, který umožňují při zjišťování
takových požadavků a jejich shromažďování nebo používání pro účely
správy daní právní předpisy České republiky.
(2) Příslušný orgán je oprávněn odmítnout poskytnutí
informací příslušnému úřadu smluvního státu, pokud tento nebo
zvláštní zákon4) obsahuje přísnější podmínky povinnosti zachovávat
mlčenlivost než ty, které jsou v právní úpravě dožadujícího
smluvního státu, a pokud tento stát těmto přísnějším podmínkám
nevyhoví.
(3) Dožádání podle § 4 odst. 1
nemusí být vyhověno, pokud
dožadující smluvní stát nevyčerpal své obvyklé zdroje informací,
které mohly být vzhledem k okolnostem využity k získání
požadovaných informací bez rizika ohrožení žádaného výsledku.
(4) Poskytnutí informací může být odmítnuto i v případě, že
by vedlo k vyzrazení obchodního tajemství,7) porušení mlčenlivosti
uložené zvláštním právním
předpisem8) nebo by se jednalo o informace, jejichž vyzrazení
by
bylo v rozporu se zájmem České republiky9) a s veřejným pořádkem.
(5) Poskytnutí informací může být též odmítnuto, pokud
dožadující smluvní stát není schopen z praktických nebo právních
důvodů poskytnout obdobné informace.
§ 10a
Doručování
(1) Na žádost příslušného úřadu smluvního státu
doručí
příslušný orgán rozhodnutí, případně jiné písemnosti vztahující se
k daním uvedeným v § 2, jejich adresátovi. Příslušný
orgán může
rovněž od příslušného úřadu smluvního státu dožadovat doručení
obdobných písemností adresátovi.
(2) Žádost o doručení obsahuje označení věci,
jíž se
doručované písemnosti týkají, jméno, příjmení a bydliště fyzické
osoby nebo název a sídlo právnické osoby, které jsou písemnosti
adresovány, a další údaje potřebné k identifikaci adresáta.
(3) Příslušný orgán neprodleně informuje příslušný
úřad
smluvního státu o tom, že jeho žádost o doručení obdržel, a po
doručení písemností adresátovi také o dni jejich doručení.
§ 10b
Souběžná kontrola
(1) Příslušný orgán je za účelem výměny získaných
informací
oprávněn provádět ve spolupráci s příslušnými úřady smluvních
států souběžně daňovou kontrolu u daňových subjektů, jejichž
daňové povinnosti jsou společným nebo doplňujícím zájmem České
republiky a smluvních států (dále jen "souběžná kontrola").
(2) Příslušný orgán vyhledává daňové subjekty,
u nichž
považuje za vhodné a účelné souběžnou kontrolu provést, a navrhuje
příslušným úřadům smluvních států její provedení; v návrhu
poskytne informace, které ho k tomuto rozhodnutí vedly, a uvede
období, ve kterém by souběžná kontrola měla být provedena.
(3) Po obdržení návrhu na provedení souběžné kontroly
od
příslušného úřadu smluvního státu oznámí příslušný orgán tomuto
úřadu souhlas s jejím provedením nebo její odmítnutí s uvedením
důvodů, pro které k odmítnutí došlo.
(4) Příslušný orgán určí pro provedení souběžné
kontroly
zástupce odpovědného za její řízení a za součinnost s příslušným
úřadem smluvního státu.
§ 11
Projednání spolupráce
(1) Příslušný orgán je oprávněn v rozsahu tohoto
zákona
projednat další podmínky a dílčí postupy mezinárodní pomoci při
správě daní s příslušným úřadem smluvního státu na dvoustranném,
popřípadě vícestranném jednání. Jednání se uskuteční vždy,
požádá-li o to příslušný úřad smluvního státu.
(2) Vícestranná jednání podle odstavce 1 mohou probíhat za
účasti Komise Evropských společenství a uskuteční se vždy,
jestliže o to Komise Evropských společenství požádá.
(3) Příslušný orgán může ústně nebo písemně ujednat,
postupem
podle odstavce 1 nebo 2, s příslušným úřadem smluvního státu
přímou spolupráci správců daně s orgány daňové správy tohoto
členského státu, a to pro určité jednotlivé případy nebo skupiny
jednotlivých případů.
(4) Povede-li projednání podle odstavce 1 ke dvoustranné
dohodě s příslušným úřadem jiného členského státu Evropské unie,
která se netýká řešení jednotlivých případů, je příslušný orgán
povinen uvědomit o tom co nejdříve Komisi Evropských společenství.
(5) Ustanovení odstavců 2 a 4 se použijí pouze ve vztahu
k členským státům Evropské unie.
(6) Ministerstvo financí sdělí Evropské komisi a
příslušným
úřadům ostatních členských států Evropské unie, že je orgánem
oprávněným požadovat a poskytovat mezinárodní pomoc podle tohoto
zákona, a oznámí jim zavedení nebo nahrazení daní uvedených
v § 2 odst. 1.
Klaus v. r.
Havel v. r.
v z. Rychetský v. r.
1) §
1 odst. 2 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění zákona č. 255/1994 Sb.
1a) Směrnice Rady 77/799/EHS ze dne 19. prosince 1977 o
vzájemné
pomoci mezi příslušnými orgány členských států v oblasti
přímých daní, ve znění směrnice Rady 79/1070/EHS, směrnice
Rady 92/12/EHS, směrnice Rady 2003/93/ES, směrnice Rady
2004/56/ES a směrnice Rady 2004/106/ES.
2) Zákon č. 252/2000
Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání
některých finančních pohledávek.
2a) Čl. 3 směrnice Rady 76/308/EHS
ze dne 15. března 1976
o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících
z operací, které jsou součástí systému financování Evropského
zemědělského orientačního a záručního fondu, zemědělských
dávek a cel, ve znění směrnice Rady 79/1071/EHS ze
dne 6.
prosince 1979, směrnice Rady 92/12/EHS ze dne 25.
února 1992
a směrnice Rady 2001/44/ES ze dne 15. června 2001.
3) § 1 zákona č. 337/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů.
4) Zákon č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
5) § 66a obchodního
zákoníku.
6) § 24 zákona č. 337/1992
Sb., ve znění pozdějších předpisů.
6a) Zákon č. 256/2000
Sb., o Státním zemědělském intervenčním
fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním
zemědělském intervenčním fondu), ve znění zákona č. 128/2003
Sb., zákona č. 41/2004 Sb.
a zákona č. 85/2004 Sb.
7) § 17 až 20 obchodního
zákoníku.
8) Například zákon č. 85/1996
Sb., o advokacii, ve znění zákona
č. 210/1999 Sb.
9) Zákon č. 148/1998
Sb., o ochraně utajovaných skutečností
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
10) Zákon č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů.