189/1994 Sb.
ZÁKON
ze dne 27. září 1994
o vyšších soudních úřednících
Změna: 152/1995 Sb.
Změna: 62/1999 Sb.
Změna: 192/2003 Sb.
Změna: 216/2005 Sb.
Změna: 216/2005 Sb. (část)
Změna: 296/2007 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
POSTAVENÍ VYŠŠÍCH SOUDNÍCH ÚŘEDNÍKŮ
§ 1
Vyšší soudní úředník je oprávněn samostatně provádět v rozsahu
stanoveném tímto nebo zvláštním zákonem úkony soudu v občanském
soudním řízení, v trestním řízení a v jiné činnosti soudu.
§ 2
(1) Vyšším soudním úředníkem může být občan České republiky,
který je bezúhonný a úspěšně ukončil studium vyšších soudních
úředníků (dále jen "studium"). Ukončené
vysokoškolské magisterské vzdělání v oboru právo nahrazuje studium
vyšších soudních úředníků; jeho absolventi jsou však povinni
vykonat u soudu praktickou přípravu v délce tří měsíců, ledaže
předseda soudu tuto podmínku prominul.
(2) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten,
kdo byl pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti
za jednání související s prováděním úkonů soudu vyšším soudním
úředníkem nebo pro trestný čin spáchaný úmyslně.
§ 3
(1) Vyšší soudní úředník vykonává úkony soudu na základě rozvrhu
práce.
(2) Rozvrh práce určuje, ve kterých věcech stanovených tímto
nebo zvláštním zákonem provádí vyšší soudní úředník úkony soudu
v občanském soudním řízení.
(3) Rozvrh práce též určuje, ve kterých věcech stanovených tímto
nebo zvláštním zákonem vyšší soudní úředník provádí jednotlivé
úkony na základě pověření předsedou senátu nebo samosoudcem (dále
jen "předseda senátu").
§ 4
(1) Vyšší soudní úředník se při provádění úkonů řídí pouze
zákonem a jinými právními předpisy.
(2) Pověří-li předseda senátu podle § 3 odst. 3 vyššího soudního
úředníka provedením jednotlivého úkonu, který nespočívá
v rozhodnutí, je oprávněn mu dát písemně závazný pokyn, jak má být
úkon proveden.
§ 5
(1) Vyšší soudní úředník je vyloučen z provedení úkonu soudu
z obdobných důvodů, které zvláštní zákon stanoví pro vyloučení
soudce.1) Jakmile se vyšší soudní úředník dozví o skutečnostech,
pro které by mohl být vyloučen, oznámí to neprodleně předsedovi
senátu. V řízení může do doby, než je o vyloučení rozhodnuto,
učinit jen takové úkony, které nesnesou odkladu.
(2) O vyloučení vyššího soudního úředníka rozhoduje předseda
senátu; proti tomuto rozhodnutí není opravný prostředek přípustný.
(3) Jestliže bylo rozhodnuto, že vyšší soudní úředník je
vyloučen, určí místo něho předseda soudu jiného vyššího soudního
úředníka.
§ 6
(1) Předseda senátu odejme věc vyššímu soudnímu úředníkovi
a vyřídí ji ve vlastní působnosti, jedná-li se o věc skutkově nebo
právně mimořádně složitou. V řízení ve
věcech obchodního rejstříku předseda senátu odejme takto věc jen
tehdy, má-li být o zápisu rozhodnuto.
(2) Odnětí věci podle odstavce 1 není soudním rozhodnutím.
§ 7
(1) Vyšší soudní úředník je povinen předložit věc předsedovi
senátu, jestliže
a) se jedná o věc právně a skutkově mimořádně složitou,
b) ve věci je třeba provést úkony, k jejichž provedení není vyšší
soudní úředník oprávněn.
(2) O odnětí věci vyššímu soudnímu úředníkovi rozhoduje předseda
senátu. Jeho rozhodnutí je konečné.
§ 8
(1) Proti rozhodnutí vydanému vyšším soudním úředníkem
v občanském soudním řízení lze podat odvolání za stejných podmínek
jako proti rozhodnutí předsedy senátu. Je-li podáno odvolání proti
rozhodnutí, které vydal vyšší soudní úředník, může mu zcela
vyhovět předseda senátu. Jeho rozhodnutí se považuje za rozhodnutí
soudu prvního stupně a lze je napadnout odvoláním.
(2) Proti usnesení vydanému vyšším soudním úředníkem v trestním
řízení lze podat stížnost za podmínek stanovených zvláštním
zákonem.2) Je-li podána stížnost proti usnesení, které vydal vyšší
soudní úředník, může mu zcela vyhovět předseda senátu,
nedotkne-li se změna původního usnesení práv jiné strany trestního
řízení.
ČÁST DRUHÁ
ROZSAH ČINNOSTI VYŠŠÍCH SOUDNÍCH ÚŘEDNÍKŮ
§ 9
(1) Vyšší soudní úředník může provádět úkony soudu prvního
stupně v občanském soudním řízení v těchto věcech:
a) řízení o návrzích na vydání platebního rozkazu, a v těchto
případech i rozhodování o opožděně podaných odporech
a o zrušení platebního rozkazu, který nelze doručit,
b) řízení o dědictví, v němž není třeba nařídit jednání u soudu
a v němž nejde
1. o postup podle § 175k odst. 1 a 2 občanského soudního řádu,
2. o odnětí věci podle § 175zb občanského soudního řádu,
3. o vrácení věci podle § 175zd občanského soudního řádu,
4. o dědictví, v němž se tvrdí, že obecná cena je vyšší než 10
milionů Kč,
5. o dědictví, které se nachází v cizině, nebo
6. o dědictví po zůstaviteli, který byl cizím státním
příslušníkem nebo který zemřel v cizině,
c) řízení ve věcech péče soudu o nezletilé a v opatrovnických
věcech osob zbavených způsobilosti k právním úkonům nebo
omezených ve způsobilosti k právním úkonům a osob nepřítomných
nebo neznámých, v nichž není třeba nařídit jednání,
d) řízení o úschovách,
e) řízení o umoření listin,
f) řízení o výkonu rozhodnutí srážkami ze mzdy, přikázáním
pohledávky nebo prodejem movitých věcí, v němž není třeba
nařídit jednání,
g) zrušeno,
h) smírčí řízení,
i) řízení o určení otcovství souhlasným prohlášením rodičů.
(2) Vyšší soudní úředník v řízení ve věcech obchodního
rejstříku činí všechny úkony, včetně provádění zápisů do
rejstříku.
(3) Nestanoví-li zvláštní zákon jinak, může vyšší soudní úředník
provádět v občanském soudním řízení tyto úkony soudu:
a) sepisování podání soudu včetně návrhů,
b) vyřizování dožádání s výjimkou dožádání ve styku s cizinou,
c) odstraňování vad podání,
d) rozhodování o vrácení složených záloh,
e) rozhodování ve věcech soudních poplatků, včetně rozhodování
o zastavení řízení z důvodu nezaplacení poplatku a zrušení
uvedeného rozhodnutí, s výjimkou případů, kdy uložení
povinnosti zaplatit poplatek souvisí s rozhodnutím ve věci
samé.
§ 10
Nestanoví-li zvláštní zákon jinak, může podle povahy věci
předseda senátu v občanském soudním řízení pověřit vyššího
soudního úředníka provedením těchto úkonů soudu:
a) zajištěním důkazu před zahájením řízení,
b) přípravou jednání podle § 114 odst. 2 písm. a) a c) občanského
soudního řádu,
c) úkony soudu prvního stupně před předložením odvolání,
d) úkony soudu prvního stupně před předložením dovolání,
e) rozhodováním o pořádkové pokutě,
f) rozhodováním o svědečném, znalečném a tlumočném,
g) rozhodováním ve věcech soudních poplatků včetně rozhodování
o zastavení řízení z důvodu nezaplacení poplatku a zrušení
uvedeného rozhodnutí v případech, kdy uložení povinnosti
zaplatit poplatek souvisí s rozhodnutím ve věci samé,
h) úkony v řízení o dědictví, které není uvedeno v § 9 odst. 1 písm. b), s výjimkou jednání u soudu a rozhodování ve věci
samé,
i) úkony ve věcech péče soudu o nezletilé a v opatrovnických
věcech osob zbavených způsobilosti k právním úkonům nebo
omezených ve způsobilosti k právním úkonům a osob nepřítomných
nebo neznámých, v nichž je třeba nařídit jednání, s výjimkou
jednání a rozhodování ve věci samé,
j) úkony v řízení o výkonu rozhodnutí, v nichž je třeba nařídit
jednání, s výjimkou jednání a rozhodování ve věci samé,
k) úkony v insolvenčním řízení2a), s výjimkou jednání a s výjimkou
rozhodnutí o
1. ustanovení insolvenčního správce,
2. odvolání insolvenčního správce z funkce,
3. zproštění výkonu funkce insolvenčního správce,
4. ustanovení prozatímního věřitelského výboru,
5. návrhu na nařízení předběžného opatření, jímž má být omezeno právo
dlužníka nakládat s majetkovou podstatou,
6. úpadku,
7. zamítnutí insolvenčního návrhu,
8. tom, že dlužník není v úpadku,
9. prohlášení konkursu a o jeho zrušení,
10. schválení konečné zprávy a rozvrhového usnesení,
11. povolení reorganizace, o schválení reorganizačního plánu a jeho
změn a o přeměně reorganizace v konkurs,
12. schválení plánu oddlužení a jeho změn, o přiznání osvobození od
placení pohledávek zahrnutých do plánu oddlužení a o odejmutí tohoto
osvobození a o zrušení plánu oddlužení,
13. ukončení provozu dlužníkova podniku,
14. věci samé v incidenčních sporech.
§ 11
(1) Nestanoví-li zvláštní zákon jinak, může předseda senátu
v trestním řízení pověřit vyššího soudního úředníka samostatným
provedením těchto úkonů soudu:
a) sepisováním podání včetně návrhů a opravných prostředků,
b) opatřováním nebo vyžadováním podkladů určených předsedou
senátu, důležitých pro řízení před soudem,
c) doručováním písemností osobám ve vazbě nebo ve výkonu trestu
odnětí svobody a sepisováním protokolu o výslechu k tomuto
úkonu,
d) vyřizováním dožádání s výjimkou dožádání ve styku s cizinou,
e) rozhodováním o vrácení věci důležité pro trestní řízení po
právní moci rozhodnutí ve věci samé,
f) rozhodováním o výši odměny a náhradě hotových výdajů
ustanoveného obhájce,
g) rozhodováním o svědečném, znalečném a tlumočném,
h) rozhodováním o povinnosti odsouzeného hradit náklady trestního
řízení a náklady spojené s výkonem vazby a o povinnosti
nahradit odměnu a hotové výdaje uhrazené ustanovenému obhájci
státem,
i) rozhodováním o zápočtu vazby a trestu,
j) plněním zákonné oznamovací povinnosti ve vykonávacím řízení,
prováděním opatření směřujících k výkonu uložených trestů,
ochranných opatření nebo pořádkové pokuty, a rozhodováním
o způsobu jejich výkonu, s výjimkou rozhodování o přerušení
výkonu trestu, upuštění od výkonu trestu nebo jeho zbytku,
o podmíněném propuštění z výkonu trestu, změně způsobu výkonu
trestu, propuštění z ochranného léčení a z ochranné výchovy
nebo upuštění od jejich výkonu,
k) účastí při návštěvách obviněných ve vazbě,
l) kontrolou korespondence obviněných.
(2) V trestním řízení může předseda senátu vyššího soudního
úředníka pověřit, aby obviněnému nebo poškozenému poskytl poučení
o náležitostech dohody o narovnání a úkonech potřebných k jejímu
uzavření.
§ 12
Předseda senátu může pověřit vyššího soudního úředníka
samostatným provedením úkonů v jiné činnosti soudu uvedené
v § 352 občanského soudního řádu.
§ 13
Vyšší soudní úředník je oprávněn vydávat v souvislosti
s občanským soudním řízením a s trestním řízením úřední potvrzení
o skutečnostech známých ze spisu, vyhotovovat statistické listy
a provádět další práce v oboru statistiky. Je též oprávněn vydávat
úřední opisy, výpisy nebo potvrzení z obchodního rejstříku.
ČÁST TŘETÍ
STUDIUM VYŠŠÍCH SOUDNÍCH ÚŘEDNÍKŮ
§ 15
(1) Studium je tříleté a je ukončeno závěrečnou zkouškou.
(2) Studium zahrnuje z poloviny teoretickou výuku a praktickou
přípravu u soudu.
(3) Ministerstvo spravedlnosti určuje obsah a rozsah studia
i závěrečné zkoušky a vydává studijní řád.
(4) Tomu, kdo úspěšně ukončil studium vyšších soudních úředníků,
vydá Ministerstvo spravedlnosti osvědčení o výsledku studia.
§ 16
(1) Přijímací zkoušku ke studiu může skládat uchazeč, který
nabyl nejméně úplné střední vzdělání zakončené maturitní zkouškou.
(2) Ke studiu může být přijat uchazeč, který úspěšně složil
přijímací zkoušku a je zaměstnancem soudu.
(3) Účastník studia musí být po celou dobu studia zaměstnancem
soudu.
ČÁST ČTVRTÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 18
(1) Zkrácené studium je rovnocenné studiu podle § 15.
(2) Zkrácené studium zahrnuje teoretické studium v délce 12
měsíců, které sestává z deseti týdenních studijních soustředění
a individuálního studia a je ukončeno závěrečnou zkouškou stejného
obsahu a rozsahu jako závěrečná zkouška podle § 15.
(3) Ke zkrácenému studiu mohou být do čtyř let ode dne účinnosti
tohoto zákona přijati zaměstnanci soudu, kteří byli v posledních
pěti letech před účinností zákona činní jako soudní tajemníci a ke
dni přijímací zkoušky nabyli nejméně dvouletou praxi v této
činnosti, byli ke studiu doporučeni příslušným předsedou krajského
soudu nebo vrchního soudu anebo předsedou Nejvyššího soudu
a úspěšně složili přijímací zkoušku.
(4) Účast na studijním soustředění podle odstavce 2 je překážkou
v práci, za kterou náleží zaměstnanci náhrada mzdy, která se rovná
jeho platu.
(5) Po dobu zkráceného studia podle odstavce 2 má zaměstnanec
nárok na pracovní volno v rozsahu dvou pracovních dnů před každým
týdenním studijním soustředěním a deseti pracovních dnů před
závěrečnou zkouškou. Za dobu pracovního volna náleží zaměstnanci
náhrada mzdy, která se rovná jeho platu.
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 62/1999 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Ke zkrácenému studiu vyšších soudních úředníků mohou být do
31. prosince 2002 přijati zaměstnanci soudu, kteří mají nejméně
úplné střední vzdělání zakončené maturitní zkouškou, v době od 1.
ledna 1990 do dne přijímací zkoušky získali nejméně tříletou praxi
jako soudní tajemníci, byli ke studiu doporučeni příslušným
předsedou krajského soudu nebo vrchního soudu anebo předsedou
Nejvyššího soudu a úspěšně složili přijímací zkoušku.
2. Soudní tajemníci mohou do 31. prosince 2003 provádět úkony
soudu, které podle zákona mohou provádět vyšší soudní úředníci,
a to v rozsahu a za podmínek stanovených vyhláškou č. 37/1992 Sb.,
o jednacím řádu pro okresní a krajské soudy, ve znění pozdějších
předpisů.
1) § 14 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
pozdějších předpisů.
§ 30 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní
řád), ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 141/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
2a) Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3) Vyhláška č. 37/1992 Sb., o jednacím řádu pro okresní a krajské
soudy, ve znění pozdějších předpisů.