189/1999 Sb.
ZÁKON
ze dne 29. července 1999
o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy)
Změna: 560/2004 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 161/2013 Sb.
Změna: 131/2015 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 225/2017 Sb.
Změna: 53/2021 Sb.
Změna: 284/2021 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
NOUZOVÉ ZÁSOBY ROPY A ŘEŠENÍ STAVŮ ROPNÉ NOUZE
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon upravuje v souladu s právem Evropské unie1) způsob vytváření,
udržování a použití nouzových zásob ropy a ropných produktů5) určených pro zmírnění
nebo překonání stavů nouze vzniklých z jejich nedostatku (dále jen „nouzové zásoby“),
postupy pro řešení stavů nouze a úkoly orgánů státní správy a orgánů územních samosprávních
celků v této oblasti.
§ 1a
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) čistým dovozem celkové množství dovezené ropy a ropných produktů do
České republiky snížené o celkové množství vyvezené ropy a ropných produktů z České
republiky,
b) domácí spotřebou celkové množství ropy a ropných produktů spotřebované
v rámci České republiky pro energetické i neenergetické účely,
c) referenčním rokem kalendářní rok předcházejícího roku, k němuž se
vztahují údaje o domácí spotřebě nebo o čistém dovozu používané při výpočtu minimální
úrovně nouzových zásob, které mají být drženy, nebo při výpočtu úrovně nouzových
zásob skutečně držených v určitém okamžiku,
d) ústředním správcem zásob osoba, jejíž hlavním úkolem je vytváření,
udržování nebo prodej nouzových zásob,
e) produktovodem zařízení pro potrubní přepravu ropných produktů, pokud
není umístěno ve výrobním nebo zpracovatelském závodě nebo ve skladovacím zařízení
tvořeným vzájemně propojeným souborem potrubí, armaturních šachet a souvisejících
technologických objektů, včetně systému protikorozní ochrany, řídící a zabezpečovací
techniky a zařízení k přenosu informací pro činnosti výpočetní techniky a informačních
systémů,
f) ropovodem zařízení pro potrubní přepravu ropy, pokud není umístěno
ve výrobním nebo zpracovatelském závodě nebo ve skladovacím zařízení tvořeným vzájemně
propojeným souborem potrubí, armaturních šachet a souvisejících technologických objektů,
včetně systému protikorozní ochrany, řídící a zabezpečovací techniky a zařízení k
přenosu informací pro činnosti výpočetní techniky a informačních systémů,
g) mimořádnou situací situace, kdy nastane, nebo hrozí, že nastane, ohrožení
zásobování trhu ropou nebo ropnými produkty v České republice nebo v jiných členských
státech Evropské unie nebo v jiných členských státech Mezinárodní energetické agentury,
h) fyzickou přístupností souhrn opatření umožňující použití nouzových
zásob a jejich skutečné dodání na trh v množství a čase napomáhajících ke zmírnění
dopadů mimořádné situace,
i) stavem ropné nouze nedostatek ropy a ropných produktů, který by měl
za následek poruchy v zásobování na domácím trhu a nepříznivé následky z toho plynoucí
by nebylo možné odstranit nebo jim zamezit bez přijetí opatření podle tohoto zákona,
j) mezinárodním rozhodnutím rozhodnutí Řídící rady Mezinárodní energetické
agentury nebo Evropské unie o použití zásob ropy nebo ropných produktů nebo o jiných
opatřeních, přijaté s cílem zajistit dostupnost ropy nebo ropných produktů na trhu,
k) závažným narušením dodávek významný a náhlý pokles dodávek ropy nebo
ropných produktů do České republiky, Evropské unie nebo států Mezinárodní energetické
agentury, bez ohledu na to, zda bylo vydáno mezinárodní rozhodnutí,
l) tikety rezervační smlouva na přednostní nákup určitého množství zásob
ropy a ropných produktů v případě vyhlášení stavu ropné nouze.
§ 2
Vytváření a udržování nouzových zásob
(1) Nouzové zásoby jsou státními hmotnými rezervami1a).
(2) Nouzové zásoby vytváří a udržuje Správa státních hmotných rezerv (dále
jen „Správa“) z ropy a vybraných ropných produktů5) ve výši odpovídající nejméně
90 dnům průměrného denního čistého dovozu referenčního roku.
(3) Výše nouzových zásob se přepočítává nejpozději k 30. červnu každého roku.
(4) Z nouzových zásob mohouobýt tvořeny specifické zásoby.
(5) Pokud nebudou udržovány specifické zásoby, Správa zajistí, aby nejméně
jedna třetina nouzových zásob splňovala podmínky stanovené v § 2a odst. 2, 3 a 4.
(6) Druhy ropy a skladbu vybraných ropných produktů vhodných pro skladování
v nouzových zásobách, způsob výpočtu průměrného denního čistého dovozu a průměrné
denní domácí spotřeby a způsob výpočtu výše nouzových zásob, jež má Česká republika
povinnost udržovat, stanoví prováděcí právní předpis.
§ 2a
Vytváření a udržování specifických zásob
(1) Správa může udržovat specifické zásoby, a to ve výši odpovídající nejméně
30 dnům průměrné denní domácí spotřeby referenčního roku, po dobu nejméně 1 roku.
(2) Specifické zásoby se mohou skládat pouze z etanu, zkapalněného ropného
plynu označovaného jako LPG, motorového benzinu, leteckého benzinu, tryskového paliva
benzinového typu, tryskového paliva naphthového typu, tryskového paliva petrolejového
typu, ostatního petroleje, plynového oleje, motorové nafty, topného oleje, lakového
a technického benzinu, maziva, bitumenu, parafinových vosků, nebo ropného koksu5).
(3) Správa určí skladbu specifických zásob z jednoho nebo více produktů uvedených
v odstavci 2.
(4) Správa zajistí, aby u ropných produktů zahrnutých do specifických zásob
činil ropný ekvivalent nejméně 75 % domácí spotřeby těchto produktů v referenčním
roce. Způsob tohoto výpočtu stanoví prováděcí právní předpis.
(5) Skladbu specifických zásob lze změnit nejdříve po uplynutí 1 roku, a
to vždy jen od prvního dne kalendářního měsíce. Množství specifických zásob může
být dočasně sníženo pouze z důvodu jejich obměny. Celková povinná minimální výše
nouzových zásob při obměně specifických zásob nesmí klesnout pod výši stanovenou
v § 2 odst. 2.
(6) Specifické zásoby mohou být přemístěny pouze po předchozím písemném souhlasu
Správy1a).
(7) Správa informuje Evropskou komisi (dále jen „Komise“) o množství a skladbě
vybraných ropných produktů držených ve specifických zásobách a době, po kterou se
tyto specifické zásoby zavázala udržovat.
§ 3
Skladování nouzových zásob
(1) Nouzové zásoby se skladují ve skladovacích zařízeních a lze je skladovat
společně s jinými druhy zásob. Skladovacím zařízením se rozumí samostatná nádrž,
nádržový blok, sklad, technologický výrobní celek, případně jiný objekt splňující
technické a ekologické podmínky pro dlouhodobé skladování ropy nebo ropných produktů.
Prováděcí právní předpis stanoví povolený objem skladovacích zařízení, povinné technické
vybavení skladovacích zařízení, včetně požadavků na vybavení pro sledování kvality
nouzových zásob.
(2) Skladovací zařízení, produktovody a ropovody jsou zřizovány a provozovány
ve veřejném zájmu2).
(3) Skladovací zařízení, produktovody a ropovody jsou k zajištění jejich
bezpečného a spolehlivého provozu, k ochraně života, zdraví a majetku osob a k zamezení
nebo zmírnění účinků jejich případných havárií chráněny ochrannými pásmy. Ochranné
pásmo tvoří prostor, jehož hranice jsou vymezeny svislými plochami vedenými ve vodorovné
vzdálenosti 150 m na všechny strany od půdorysu těchto zařízení. Ochranné pásmo vzniká
dnem nabytí právní moci povolení stavby podle stavebního zákona, pokud stavba povolení
nepodléhá, potom dnem uvedení těchto zařízení do provozu. Ochranné pásmo skladovacího
zařízení, produktovodu a ropovodu zaniká jeho trvalým vyřazením z provozu nebo odstraněním
stavby; v pochybnostech o tom, zda ochranné pásmo existuje, rozhoduje na žádost vlastníka
pozemku nebo stavby dotčené ochranným pásmem Správa.
(4) V ochranném pásmu skladovacího zařízení, produktovodu a ropovodu i mimo
ně je každý povinen zdržet se jednání, kterým by mohl poškodit produktovod, ropovod
nebo skladovací zařízení nebo omezit nebo ohrozit jejich bezpečný a spolehlivý provoz
a veškeré činnosti musí být prováděny tak, aby nedošlo k poškození skladovacího zařízení,
produktovodu nebo ropovodu, ohrožení života, zdraví a majetku osob a k zamezení nebo
zmírnění účinků případných havárií.
(5) Provozovatel produktovodu nebo ropovodu udržuje v lesních průsecích na
vlastní náklad volný pruh pozemků o šířce 2 m na obě strany od osy produktovodu nebo
ropovodu nebo vlastní telekomunikační sítě; vlastníci či uživatelé dotčených nemovitostí
jsou povinni jim tuto činnost umožnit.
(6) Vysazování trvalých porostů kořenících do větší hloubky než 20 cm nad
povrch produktovodu nebo ropovodu ve vzdálenosti do 2 m na obě strany od osy produktovodu
nebo ropovodu nebo vlastní telekomunikační sítě lze pouze na základě souhlasu provozovatele
produktovodu nebo ropovodu.
(7) Pokud to technické a bezpečnostní podmínky umožňují a nedojde-li k ohrožení
života, zdraví, bezpečnosti nebo majetku osob či životního prostředí, fyzická či
právnická osoba provozující skladovací zařízení nebo produktovod nebo ropovod udělí
na žádost stavebníka písemný souhlas se stavební činností, povolením a prováděním
staveb, zemními pracemi, zřizováním skládek a uskladňováním materiálu v ochranném
pásmu skladovacího zařízení, produktovodu nebo ropovodu. Souhlas musí obsahovat podmínky,
za kterých byl udělen; bez souhlasu nelze činnosti podle věty první uskutečnit.
(8) Provozovatel skladovacího zařízení, produktovodu nebo ropovodu má
právo
a) v souladu se zvláštním právním předpisem2) zřizovat a provozovat na
cizích nemovitostech skladovací zařízení, produktovody nebo ropovody,
b) vstupovat a vjíždět na cizí nemovitosti v souvislosti se zřizováním
a provozováním skladovacích zařízení, produktovodů nebo ropovodů; vstupovat a vjíždět
v souladu se zvláštními předpisy do obvodu dráhy a vstupovat do nemovitostí, kde
jsou umístěna zvláštní zařízení telekomunikací, v rozsahu a způsobem nezbytným pro
výkon činnosti provozovatele skladovacího zařízení, produktovodu nebo ropovodu,
c) odstraňovat a oklešťovat stromoví a jiné porosty, provádět likvidaci
odstraněného a okleštěného stromoví a jiných porostů ohrožujících bezpečný a spolehlivý
provoz skladovacích zařízení, produktovodů nebo ropovodů v případech, kdy tak po
předchozím upozornění a stanovení rozsahu neučinil sám vlastník či uživatel.
(9) V případech uvedených v odstavcích 5 a 8 je provozovatel skladovacího
zařízení nebo produktovodu nebo ropovodu povinen co nejvíce šetřit práva vlastníků
dotčených nemovitostí a vstup na jejich nemovitost jim oznámit. Po skončení prací
je povinen uvést nemovitosti do původního stavu nebo, není-li to možné s ohledem
na povahu provedených prací, do stavu odpovídajícího předchozímu účelu či užívání
dotčené nemovitosti a oznámit tuto skutečnost bezprostředně vlastníku nemovitosti
a nahradit vzniklou škodu. Po provedení odstranění nebo okleštění stromoví je povinen
na svůj náklad provést likvidaci vzniklého klestu a zbytků po těžbě.
(10) Vznikla-li vlastníku nebo nájemci nemovitosti v důsledku výkonu práv
provozovatele skladovacího zařízení, produktovodu nebo ropovodu, podle odstavce 8
písm. b) a c) škoda nebo je-li omezen v obvyklém užívání nemovitosti v důsledku výkonu
práv podle odstavce 8 písm. a) až c), má právo na přiměřenou jednorázovou náhradu5).
(11) Provozovatel skladovacího zařízení, produktovodu nebo ropovodu je povinen
zřídit věcné břemeno umožňující využití cizí nemovitosti nebo její části pro účely
uvedené v odstavci 8 písm. a), a to smluvně s vlastníkem nemovitosti; v případě,
že vlastník není znám nebo určen nebo proto, že je prokazatelně nedosažitelný nebo
nečinný nebo nedošlo k dohodě s ním a jsou-li dány podmínky pro omezení vlastnického
práva k pozemku nebo ke stavbě podle zvláštního právního předpisu, příslušný vyvlastňovací
úřad rozhodne na návrh provozovatele skladovacího zařízení, produktovodu nebo ropovodu
o zřízení věcného břemene umožňujícího využití této nemovitosti nebo její části.
(12) Nouzové zásoby mohou být skladovány pouze osobou, která na základě smlouvy
zajišťuje pro Správu skladování a další péči o svěřené nouzové zásoby (dále jen „ochraňovatel“).
(13) Skladování nouzových zásob České republiky na území jiného členského
státu Evropské unie vyžaduje předchozí souhlas vlády.
(14) Správa sjedná jménem České republiky s ústředním správcem zásob
jiného členského státu Evropské unie nebo s právnickou osobou nebo podnikající fyzickou
osobou oprávněnou ke skladování nouzových zásob smlouvu o ochraňování nouzových zásob,
v níž bude stanoveno zejména
a) místo skladování a vlastník skladovacích zařízení,
b) množství skladované ropy a množství skladovaných ropných produktů,
c) podmínky skladování, udržování, kontroly a dostupnosti nouzových zásob,
d) postupy k zajištění kontroly a identifikace nouzových zásob,
e) vymezení úkolů, které Správa přenáší na druhou smluvní stranu podle
§ 9 odst. 1 písm. j); tyto úkoly nemohou být dále na žádnou další osobu přeneseny.
(15) Nouzové zásoby České republiky skladované na základě smlouvy podle odstavce
14 na území jiného členského státu Evropské unie se zahrnují do celkové výše nouzových
zásob České republiky.
(16) Skladování nouzových zásob jiného členského státu Evropské unie na území
České republiky, včetně skladování formou tiketů, vyžaduje pro dobu trvání skladování
nouzových zásob jiného členského státu Evropské unie na území České republiky předchozí
souhlas Ministerstva průmyslu a obchodu (dále jen "ministerstvo"). Ministerstvo si
před vydáním rozhodnutí vyžádá vyjádření Správy. Předchozí souhlas ministerstva je
vyžadován i v případě zvýšení objemu skladovaných nouzových zásob v průběhu trvání
souhlasu o skladování nebo rozšíření pověření ke skladování nouzových zásob jiného
členského státu Evropské unie na území České republiky.
(17) Žádost o souhlas ministerstva podle odstavce 16 musí obsahovat:
a) identifikační údaje žadatele,
b) název členského státu Evropské unie, pro který jsou nouzové zásoby
na území České republiky skladovány,
c) identifikační údaje subjektu, pro který jsou nouzové zásoby skladovány,
d) místo skladování nouzových zásob jiného členského státu Evropské unie
na území České republiky,
e) množství skladovaných nouzových zásob,
f) dobu, po kterou budou nouzové zásoby na území České republiky skladovány,
g) údaj, zda se jedná o nouzové zásoby ve formě ropy nebo ropných produktů.
(18) Jakkoliv bránit přepravě nebo použití nouzových zásob skladovaných na
území České republiky pro jiné členské státy Evropské unie se zakazuje.
§ 3a
Ochraňovatelé
(1) Ochraňovatelem může být pouze osoba,
a) která je bezúhonná,
b) která není v likvidaci,
c) která nemá v evidenci daní u orgánů Finanční správy České republiky
ani orgánů Celní správy České republiky ani v evidenci daní nebo obdobných peněžitých
plnění u příslušných orgánů státu, ve kterém má tato osoba sídlo, místo podnikání
či bydliště, evidovány nedoplatky; tuto skutečnost je povinna Správě doložit potvrzeními,
která nejsou starší než 30 dnů,
d) která má vlastnické nebo užívací právo ke skladovacímu zařízení; tuto
skutečnost je povinna Správě doložit,
e) jejíž zaměstnanci zabezpečující provoz skladovacího zařízení jsou
příslušně kvalifikovaní; za příslušnou kvalifikaci se považuje minimálně tříletá
praxe v oblasti skladování ropy nebo ropných produktů; tuto skutečnost je povinna
Správě doložit,
f) která předloží Správě seznam osob, které jsou statutárním orgánem
nebo jeho členy nebo jimi byli v posledních 3 letech,
g) která, má-li formu akciové společnosti, předloží Správě aktuální seznam
všech svých akcionářů.
(2) Za bezúhonnou se pro účely tohoto zákona nepovažuje osoba, která byla
pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin, trestný čin proti majetku nebo hospodářský
trestný čin spáchaný z nedbalosti, nebo trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti
s výkonem činnosti ochraňovatele, pokud se na ni nehledí, jako by nebyla odsouzena6).
(3) U právnické osoby musí podmínku bezúhonnosti podle odstavce 2 splňovat
jak tato právnická osoba, tak i její statutární orgán nebo každý člen statutárního
orgánu, a je-li statutárním orgánem ochraňovatele či členem statutárního orgánu ochraňovatele
právnická osoba, musí tento předpoklad splňovat jak tato právnická osoba, tak její
statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu této právnické osoby; má-li
být ochraňovatelem zahraniční právnická osoba prostřednictvím své organizační složky,
musí podmínku podle tohoto odstavce splňovat vedle uvedených osob rovněž vedoucí
této organizační složky; tuto podmínku musí ochraňovatel splňovat jak ve vztahu k
území České republiky, tak k zemi svého sídla, místa podnikání či bydliště.
(4) Bezúhonnost se prokazuje výpisem z evidence Rejstříku trestů. Správa
si za účelem doložení bezúhonnosti vyžádá podle zvláštního právního předpisu7) výpis
z evidence Rejstříku trestů. Žádost o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů a
výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické podobě, a to způsobem
umožňujícím dálkový přístup. Fyzická osoba, která není občanem České republiky, dokládá
bezúhonnost výpisem z evidence obdobné Rejstříku trestů vydaným státem, jehož je
fyzická osoba občanem, jakož i doklady vydanými státy, ve kterých se déle než 3 měsíce
nepřetržitě zdržovala v předcházejících 3 letech, nebo jiným dokladem prokazujícím
bezúhonnost této osoby. Právnická osoba, která má sídlo mimo území České republiky,
dokládá bezúhonnost výpisem z Rejstříku trestů nebo jiným obdobným dokladem vydaným
státem, ve kterém má sídlo, jakož i doklady vydanými státy, ve kterých podnikala
déle než 3 měsíce v předcházejících 3 letech. Výpisy a doklady prokazující bezúhonnost
nesmí být starší 3 měsíců.
(5) Ochraňovatelem nemůže být fyzická nebo právnická osoba, na jejíž
majetek byl prohlášen konkurs, ode dne
a) prodeje obchodního závodu jedinou smlouvou v rámci zpeněžení majetkové
podstaty v době běhu lhůty podle zvláštního právního předpisu8),
b) nabytí právní moci rozhodnutí, kterým soud ukončil provozování obchodního
závodu nebo ode dne určeného v tomto rozhodnutí jako den ukončení provozování obchodního
závodu.
(6) Ochraňovatelem nemůže být fyzická nebo právnická osoba, a to po dobu
3 let ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o zamítnutí insolvenčního návrhu proto,
že majetek dlužníka nebude postačovat k úhradě nákladů insolvenčního řízení. Ochraňovatelem
dále nemůže být fyzická nebo právnická osoba, a to po dobu 3 let ode dne právní moci
rozhodnutí o zrušení konkursu proto, že majetek dlužníka je zcela nepostačující pro
uspokojení věřitelů. Byl-li konkurs zrušen z jiného důvodu, překážka uvedená v odstavci
5 odpadá dnem nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení konkursu.
§ 4
Stav ropné nouze
(1) Stav ropné nouze vyhlašuje vláda nařízením.
(2) Pominou-li důvody, pro které byl vyhlášen stav ropné nouze, vláda nařízením
stav ropné nouze odvolá.
(3) Návrh na vyhlášení a odvolání stavu ropné nouze předkládá vládě předseda
Správy.
(4) Vyhlášení a odvolání stavu ropné nouze vláda oznamuje v hromadných sdělovacích
prostředcích.
§ 5
Opatření k omezení spotřeby ropy a ropných produktů
(1) K omezení spotřeby ropy a ropných produktů je vláda v nařízení vydaném
podle § 4 odst. 1 oprávněna
a) omezit maximální rychlosti jízdy motorových vozidel na pozemních komunikacích,
b) omezit používání některých druhů, kategorií a tříd silničních motorových
vozidel v určitých dnech nebo pro určitý druh přepravy,
c) omezit nebo zakázat ve stanovených dnech používání silničních motorových
vozidel se sudými nebo lichými koncovými čísly státních poznávacích značek,
d) omezit používání drážních motorových vozidel,
e) omezit obchodní leteckou dopravu, letecké práce a další letecké činnosti,
f) omezit otevírací doby čerpacích stanic a zakázat prodej pohonných
hmot do nádob,
g) stanovit regulační opatření pro čerpání zásob ropy a ropných produktů
u rozhodujících dodavatelů,
h) zavést přídělový systém, nebo
i) dočasně omezit nebo zakázat vývozy ropy a ropných produktů,
s výjimkou přepravy nebo použití podle § 3 odst. 18.
(2) Opatření podle odstavce 1 písm. e) v mezinárodní obchodní letecké dopravě
nabývají účinnosti až uplynutím 30 dnů ode dne vyhlášení stavu ropné nouze.
(3) Opatření podle odstavce 1 lze použít za stavu ohrožení státu a za válečného
stavu jen v rozsahu, který neohrozí obranu státu.
(4) Na přípravě a zavedení opatření k omezení spotřeby ropy a ropných produktů
se podílejí orgány krajů a orgány obcí s rozšířenou působností, které zajišťují připravenost
správního obvodu kraje a správního obvodu obce s rozšířenou působností k realizaci
přídělového systému podle odstavce 1 písm. h).
§ 6
Použití nouzových zásob
(1) Za stavu ropné nouze mohou být nouzové zásoby použity pouze se souhlasem
vlády, která současně stanoví termín zpětného doplnění použitých zásob. Komise může
stanovit časový rámec pro doplnění použitých zásob na předchozí stav.
(2) Použitím nouzových zásob se rozumí jejich uvolnění formou prodeje, půjčky
nebo převodu příslušnosti hospodařit.
(3) Návrh na použití nouzových zásob předkládá vládě předseda Správy.
(4) V případě mezinárodního rozhodnutí může předseda Správy rozhodnout o
použití nouzových zásob ve stanovené výši podílu České republiky i pod povinnou minimální
úroveň stanovenou tímto zákonem bez souhlasu vlády za podmínky, že nebude vnitřní
trh v České republice ohrožen výpadkem dodávek ropy nebo ropných produktů. Správa
o tomto rozhodnutí neprodleně informuje vládu a Komisi.
(5) Vláda může v naléhavých případech rozhodnout o použití nezbytného množství
nouzových zásob i v případě, že výše nouzových zásob poklesne pod povinnou minimální
úroveň stanovenou tímto zákonem. Správa o tomto rozhodnutí neprodleně informuje Komisi.
(6) O použití nouzových zásob ve výši nad minimální úroveň stanovenou tímto
zákonem rozhoduje předseda Správy v případě, že není vyhlášen stav ropné nouze.
§ 7
Informační povinnost
V době hrozícího stavu ropné nouze, za stavu ropné nouze jsou dovozci, zpracovatelé,
skladovatelé, ochraňovatelé a distributoři ropy a ropných produktů a subjekty, které
na území České republiky provádějí dobývání ložisek ropy, povinni předávat Správě
informace o svých dovozech, vývozech a zásobách ropy a ropných produktů, o jejich
zpracování a o dobývání ropy, a to na vyžádání Správy a ve lhůtách v tomto vyžádání
stanovených. Tyto informace jsou povinni na vyžádání Správy poskytovat i při cvičeních
stavů ropné nouze.".
§ 8
Kontrola
(1) Správa provádí jedenkrát ročně kontrolu kvality a množství nejméně 30
% nouzových zásob uložených u ochraňovatelů. Kontroly se mohou zúčastnit také osoby
pověřené Komisí. Tyto osoby mají postavení kontrolujících9).
(2) Pokud Komise provádí kontrolu ověřující připravenost České republiky
na mimořádné situace a kontrolu nouzových zásob, Správa jí poskytne součinnost.
(3) Do 1 týdne od data oznámení kontroly podle odstavce 2 poskytne Správa
osobám pověřeným Komisí údaje o umístění nouzových zásob, pokud nebyly Komisi poskytnuty
předem.
(4) Státní energetická inspekce kontroluje plnění povinností podle § 3 odst.
4.
(5) Kontrolu dodržování opatření stanovených podle § 5 odst. 1 provádí
a) Policie České republiky, jde-li o opatření podle § 5 odst. 1 písm.
a), b) a c),
b) Drážní úřad, jde-li o opatření podle § 5 odst. 1 písm. d),
c) Úřad pro civilní letectví, jde-li o opatření podle § 5 odst. 1 písm.
e),
d) Česká obchodní inspekce, jde-li o opatření podle § 5 odst. 1 písm.
f), g) a h),
e) Celní správa České republiky, jde-li o opatření podle § 5 odst. 1
písm. i).
(6) Správa kontroluje správní úřady, orgány krajů a orgány obcí s rozšířenou
působností v celém rozsahu přípravy a realizace opatření podle § 5 odst. 1 písm.
h).
(7) Krajský úřad kontroluje orgány obcí s rozšířenou působností v celém rozsahu
přípravy a realizace opatření podle § 5 odst. 1 písm. h).
§ 9
Působnost Správy v oblasti nouzových zásob a hospodaření s nimi
(1) Správa
a) je jediným ústředním správcem zásob v České republice,
b) zajišťuje vytváření, udržování a použití nouzových zásob,
c) navrhuje vládě opatření v případě výrazného omezení nabídky na světovém
ropném trhu, které by mohlo mít nepříznivé následky pro Českou republiku, v případě
mezinárodního rozhodnutí, za hrozícího stavu ropné nouze nebo za stavu ropné nouze,
d) provádí roční přepočet výše nouzových zásob podle § 2 odst. 3 a z
něj plynoucí dosažení výše nouzových zásob stanovené v § 2 odst. 2 v termínu stanoveném
v § 2 odst. 3,
e) předkládá Komisi a Mezinárodní energetické agentuře statistický přehled
o stavu zásob ropy a ropných produktů vypracovaný podle jejich požadavků; tyto přehledy
předkládá též ministerstvu,
f) neprodleně informuje Komisi a Mezinárodní energetickou agenturu, jakož
i ministerstvo, o každém hrozícím nebo skutečném poklesu nouzových zásob pod povinné
minimum s uvedením důvodu takového poklesu a o opatřeních, která byla přijata ke
zpětnému doplnění nouzových zásob včetně plánovaného termínu dosažení jejich plné
výše,
g) pro případ stavu ropné nouze a pro případ závažného narušení dodávek
zpracovává plán a související organizační opatření, podle kterých bude Česká republika
postupovat, a informuje Komisi na její žádost o těchto plánech a opatřeních,
h) plní úkoly v oblasti nouzových zásob a hospodaření s nimi, které pro
Českou republiku vyplývají z Dohody o mezinárodním energetickém programu3),
i) přijímá opatření k zajištění fyzické přístupnosti nouzových zásob,
j) může přenést se souhlasem vlády na stanovené období úkoly, týkající
se ochraňování nouzových zásob, na hospodářské subjekty10) v jiných členských státech
Evropské unie nebo ústřední správce zásob v jiných členských státech Evropské unie,
k) navrhuje vládě opatření k omezení spotřeby ropy a ropných produktů
a postup spolupráce s hromadnými sdělovacími prostředky,
l) v případě, že nebude udržovat minimální úroveň specifických zásob,
zašle Komisi do konce prvního měsíce roku, k němuž se vztahuje, zprávu obsahující
opatření přijatá za účelem zajištění a ověření dostupnosti nouzových zásob a seznam
právních předpisů upravujících kontrolu použití těchto zásob podle § 6,
m) zastupuje Českou republiku v koordinační skupině pro ropu a ropné
produkty, v příslušných výborech a skupinách Mezinárodní energetické agentury a v
rámci své působnosti v oblasti nouzových zásob též v ostatních integračních seskupeních
a mezinárodních organizacích,
n) vede trvale aktualizovaný seznam nouzových zásob. Způsob vedení seznamu
nouzových zásob a statistických výkazů a pravidla pro vypracování statistických výkazů
o úrovni nouzových zásob a předkládání těchto výkazů Komisi a Mezinárodní energetické
agentuře stanoví prováděcí právní předpis.
(2) Pouze Správa má právo pořizovat nebo prodávat specifické zásoby.
§ 10
Přestupky fyzických osob
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) poruší některý ze zákazů stanovených v § 3 odst. 4, nebo
b) jako osoba, na jejíž činnost se vztahuje omezení za účelem snížení
spotřeby ropy a ropných produktů podle § 5 odst. 1 písm. a), b), c) nebo e), takové
omezení poruší.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) lze uložit pokutu do 100 000 Kč
a za přestupek podle odstavce 1 písm. b) pokutu do 5 000 Kč.
§ 10a
Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že
a) poruší některý ze zákazů stanovených v § 3 odst. 4,
b) jako osoba, na jejíž činnost se vztahuje omezení spotřeby ropy a ropných
produktů podle § 5 odst. 1 písm. b), c), d), e), f), g), h) nebo i), takové omezení
poruší,
c) jako dovozce, zpracovatel, skladovatel, ochraňovatel, distributor
ropy a ropných produktů nebo osoba provádějící na území České republiky dobývání
ložisek ropy nepředá informace podle § 7,
d) použije nouzové zásoby ropy nebo ropných produktů v rozporu s § 6
odst. 1 nebo jejich neoprávněné použití umožní, nebo
e) jako kontrolovaná osoba v rozporu s § 8 neodstraní ve stanoveném termínu
nedostatky zjištěné při kontrole množství a kvality nouzových zásob.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. c) nebo b)
spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. b), c), d) nebo g),
b) 10 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a),
c) 20 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. d), e) nebo
b) spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. e), f), h) nebo i).
§ 10b
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupky podle tohoto zákona projednává
a) obecní úřad obce s rozšířenou působností, jde-li o přestupek podle
§ 10 odst. 1 písm. b) spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. a), b) nebo
c) nebo § 10a odst. 1 písm. b) spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm.
b) nebo c), pokud nebyl projednán příkazem na místě, nebo jde-li o věc postoupenou
Policií České republiky podle odstavce 7,
b) územní inspektorát Státní energetické inspekce, jde-li o přestupek
podle § 10 odst. 1 písm. a) nebo § 10a odst. 1 písm. a),
c) Drážní úřad, jde-li o přestupek podle § 10a
odst. 1 písm. b) spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. d),
d) Úřad pro civilní letectví, jde-li o přestupek podle § 10 odst. 1 písm.
b) nebo § 10a odst. 1 písm. b) spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm.
e),
e) inspektorát České obchodní inspekce, jde-li o přestupek podle § 10a
odst. 1 písm. b) spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. f), g) nebo h),
f) celní úřad, jde-li o přestupek podle § 10a odst. 1 písm. b) spáchaný
porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. i),
g) Správa, jde-li o přestupek podle § 10a odst. 1 písm. c) až e).
(2) Policie České republiky projedná příkazem na místě přestupek podle §
10 odst. 1 písm. b) spáchaný porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. a), b) nebo
c).
(3) Pokud Policie České republiky zjistí při provádění kontroly podle § 8
odst. 5 písm. a) skutečnosti nasvědčující tomu, že došlo ke spáchání přestupku podle
§ 10a odst. 1 písm. b) porušením omezení podle § 5 odst. 1 písm. b) nebo c), provede
potřebné úkony k dokumentaci takového jednání a věc postoupí příslušnému obecnímu
úřadu obce s rozšířenou působností.
(4) Správu pokut uložených za přestupky podle tohoto zákona vykonává Celní
správa České republiky.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o působnosti Správy státních hmotných rezerv
§ 11
V zákoně č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv,
ve znění zákona č. 272/1996 Sb., se v § 3 za větou první tečka zrušuje a doplňují
se slova, která včetně poznámky pod čarou č. 1a) znějí: "a plní další úkoly stanovené
zvláštními právními předpisy.1a)
1a) Zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů
ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách
ropy).".
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o civilním letectví
§ 13
Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších
předpisů, se mění takto:
1. V § 88 odst. 1 se na konci písmene l) doplňují tato slova: "nejde-li
o případ, kdy je toto rozhodování svěřeno na základě zvláštního právního předpisu
jinému orgánu,".
2. V § 89 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno aa),
které včetně poznámky pod čarou č. 6a) zní: "aa) plní další úkoly stanovené zvláštními
právními předpisy.6a)
6a) Zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů
ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách
ropy).".
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 161/2013 Sb.
Přechodné ustanovení
Ochranná pásma vzniklá podle nařízení vlády č. 29/1959 Sb., o oprávněních
k cizím nemovitostem při stavbách a provozu podzemních potrubí pro pohonné látky
a ropu, zůstávají nedotčena a trvají i po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, včetně
oprávnění, která se k nim váží. Na provádění činnosti v těchto ochranných pásmech
se použije zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné
nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy),
ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. VIII zákona č. 131/2015 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Na práva k cizím nemovitým věcem, jakož i omezení jejich užívání, které
se nezapisovalo podle předchozích právních předpisů do veřejného seznamu, se nevztahuje
zásada přednosti věcného práva k cizím nemovitým věcem zapsaného do veřejného seznamu
před věcným právem, které není z veřejného seznamu zřejmé. V případě zápisu takového
oprávnění k cizím nemovitým věcem do veřejného seznamu se při stanovení jeho pořadí
vychází z okamžiku, kdy takové oprávnění k cizím nemovitým věcem vzniklo.
2. Kdo nabude vlastnické právo k nemovité věci, k níž se vztahuje oprávnění
k cizím nemovitým věcem, které vzniklo na základě zákona, přejímá i povinnosti odpovídající
tomuto oprávnění.
3. Oprávnění k cizím nemovitým věcem, jakož i omezení jejich užívání vzniklá
podle předchozích právních úprav nebo z věcného břemene vzniklá podle tohoto zákona
přechází na nového provozovatele provozujícího příslušné skladovací zařízení, produktovod
nebo ropovod nebo jejich části, na které se daná oprávnění vztahují.
Čl.II zákona č. 53/2021 Sb.
Přechodné ustanovení
Žádosti o souhlas vlády se skladováním nouzových zásob podané přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona se posoudí podle dosavadních právních předpisů.
Čl.XXXV zákona č. 284/2021 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení a jiné postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle právních předpisů
účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Rozhodnutí, závazná stanoviska, stanoviska, souhlasy a jiná vyjádření
vydaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona jako podklad pro vydání rozhodnutí
podle zákona č. 183/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se považují za rozhodnutí, závazné stanovisko, stanovisko, souhlas nebo vyjádření
podle právních předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Směrnice Rady 2009/119/ES ze dne 14. září 2009, kterou se členským státům
ukládá povinnost udržovat minimální zásoby ropy nebo ropných produktů.
Prováděcí směrnice Komise (EU) 2018/1581 ze dne 19. října 2018, kterou se mění
směrnice Rady 2009/119/ES, pokud jde o metody výpočtu povinností udržovat zásoby.
1a) Zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve
znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
3) Dohoda o mezinárodním energetickém programu, vyhlášená pod č. 46/2001 Sb.
m. s.
4) Dohoda o mezinárodním energetickém programu, vyhlášená pod č. 46/2001 Sb.
m. s.
5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1099 ze dne 22. října 2008,
o energetické statistice.
6) Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
9) Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád).
10) Čl. 8 směrnice Rady 2009/119/ES.