284/1992 Sb.
NAŘÍZENÍ
vlády České a Slovenské Federativní Republiky
ze dne 30. dubna 1992
o opatřeních hospodářské mobilizace
Vláda České a Slovenské Federativní Republiky nařizuje podle
článku 79 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, k provedení zákona č. 40/1961 Sb., o obraně
Československé socialistické republiky:
§ 1
(1) Opatření hospodářské mobilizace jsou prováděna s cílem
připravit fungování hospodářství k zajištění nezbytných potřeb
ozbrojených sil a obyvatelstva při branné pohotovosti státu.
Připravují se tak, aby byla využitelná i v jiných krizových
situacích, kterými se rozumí živelní pohroma, ekologická
katastrofa, velká průmyslová havárie a popřípadě další mimořádná
situace velkého rozsahu.
(2) Systém hospodářské mobilizace je souhrn opatření
prováděných v souladu s tímto nařízením v orgánech státní správy,
samosprávy a u právnických a fyzických osob, včetně právnických
osob zřízených zákonem (dále jen "subjekty hospodářské
mobilizace").
§ 2
(1) Za realizaci opatření hospodářské mobilizace odpovídá
subjekt hospodářské mobilizace.
(2) Okruh subjektů hospodářské mobilizace stanoví vláda České
a Slovenské Federativní Republiky na návrh předsedy Rady obrany
státu.
(3) Skutečnost podle odstavce 2 sděluje vybraným subjektům
hospodářské mobilizace předseda Rady obrany státu.
§ 3
(1) Do 60 dnů ode dne oznámení výběru podle § 2 zpracují
subjekty hospodářské mobilizace plány opatření a činností pro
brannou pohotovost státu a krizové situace (dále jen "krizové
plány"). Krizové plány nenahrazují smluvní vztahy podle zvláštních
předpisů.
(2) Krizový plán je účelovým dokumentem, v němž subjekty
hospodářské mobilizace stanoví opatření pro řešení krizových
situací. Krizový plán obsahuje zejména:
a) varianty možných ohrožení,
b) reakci na vzniklou krizovou situaci,
c) popis a zhodnocení zdrojů, sil a prostředků,
d) stanovení pravomoci a odpovědnosti při jejich použití,
e) údaje o koordinační činnosti předpokládané v krizových plánech
navazujících subjektů hospodářské mobilizace,
f) přehled o smluvním zajištění připravených opatření.
(3) Krizový plán schvaluje vedoucí subjektu hospodářské
mobilizace a současně jej předkládá Radě obrany státu. Údaje
z krizových plánů, které mají vztah na tvorbu a udržování
vybraných strategických zásob surovin, materiálů a výrobků pro
tlumení výkyvů jejich dodávek při krizové situaci nebo narušení
fungování trhu (dále jen "federální hmotné rezervy") a zásob,
vytvořených v míru pro potřeby hospodářské mobilizace (dále jen
"státní mobilizační rezervy"), se zasílají též Správě federálních
hmotných rezerv.
§ 4
(1) Výstavbou mobilizační infrastruktury se rozumí budování
nových staveb a zařízení včetně rekonstrukcí a rozšiřování těchto
staveb a zařízení nezbytných pro zachování základních funkcí
a ochrany československé ekonomiky a životních podmínek
obyvatelstva při variantách možného ohrožení. Týká se zejména
skladů, přepravních tras, dopravních staveb, spojovacích zařízení
a dalších objektů stanovených na podkladě záměrů federálního
ministerstva obrany k přípravě státního území.
(2) Stavby v mobilizační infrastruktuře mají využití nejen
při předpokládaných variantách možného ohrožení, ale i v běžných
podmínkách.
(3) Rozsah výstavby podle odstavců 1 a 2 a stanovení priorit
jako východisko financování této výstavby určuje
a) federální ministerstvo hospodářství po projednání s federálním
ministerstvem obrany a věcně příslušným federálním nebo
republikovým ústředním orgánem u výstavby financované ze
státního rozpočtu federace,
b) příslušný ústřední orgán nebo orgán místní státní správy
u výstavby financované z jeho prostředků.
(4) Výstavba je financována z prostředků rozpočtu orgánu
státní správy, který stavbu zadal. Financování výstavby z rozpočtu
federace se realizuje podle zvláštních předpisů.1)
(5) Využití objektů pro krizové situace musí být upraveno
smluvním vztahem.
(6) Ustanovení odstavce 5 se vztahuje i na objekty doposud
pořízené z prostředků rozpočtového plánu.
§ 5
(1) Uchováním výrobních schopností se rozumí souhrn opatření
hospodářské mobilizace ve výrobě, které vedou k udržení vybraných
výrobních a jiných zařízení v provozuschopném stavu u stanovených
subjektů hospodářské mobilizace, tak aby mohly být jejich produkcí
hrazeny válečné ztráty a spotřeba Československé armády.
(2) Subjekty hospodářské mobilizace podle odstavce 1 určí
federální ministerstvo obrany, které zároveň ve smlouvě dohodne
rozsah uchování výrobních schopností.
(3) Náklady subjektu hospodářské mobilizace spojené
s uchováním výrobních schopností podle odstavce 1 se hradí
z rozpočtu federálního ministerstva obrany.
§ 6
(1) Subjekty hospodářské mobilizace přehodnotí do konce roku
1992 na základě svých krizových plánů po projednání se Správou
federálních hmotných rezerv zásoby federálních hmotných rezerv
a státních mobilizačních rezerv, vytvořené dosud k zajištění úkolů
hospodářské mobilizace podle rozpočtového plánu.
(2) Správu a evidenci státních mobilizačních rezerv a skladů
pořízených z prostředků rozpočtového plánu zajistí Správa
federálních hmotných rezerv.
§ 7
(1) Zvláštními zásobami se rozumí zásoby vybraných druhů
zboží pro zajištění základních potřeb obyvatelstva, ozbrojených
sil a složek při předpokládaných variantách možného ohrožení.
(2) Zvláštní zásoby vybraných druhů zboží s určením pro
ozbrojené síly a složky v působnosti federace se hradí z jejich
rozpočtů.
(3) Zvláštní zásoby peněžních prostředků vytváří a způsob
jejich rozmístění a obhospodařování určuje Státní banka
československá.
§ 8
(1) Subjekty hospodářské mobilizace, stanovené federálním
ministerstvem hospodářství ve spolupráci s federálním
ministerstvem obrany jako zvlášť důležité pro obranu státu,
zřizují útvar obrany.
(2) Počet pracovníků útvarů obrany navrhne subjekt
hospodářské mobilizace a schvaluje věcně příslušný federální
ústřední orgán. Není-li tohoto orgánu, schvaluje počet pracovníků
útvaru obrany federální ministerstvo hospodářství po dohodě
s věcně příslušným ústředním orgánem České republiky nebo
Slovenské republiky. Náklady na činnost těchto útvarů jsou hrazeny
z rozpočtů příslušných federálních ústředních orgánů, a není-li
jich, z rozpočtu federálního ministerstva hospodářství.
(3) Ostatní subjekty hospodářské mobilizace mohou po dohodě
s federálním ministerstvem hospodářství zřídit útvar obrany;
náklady na činnost těchto útvarů hradí federální ministerstvo
hospodářství.
§ 9
Pro hospodaření se zásobami vytvořenými podle rozpočtového
plánu platí ustanovení § 5, 6 a 7 tohoto nařízení.
Čalfa v. r.
1) Zásady účasti státního rozpočtu federace na financování
veřejných investic vydané federálním ministerstvem financí č.j.
I/5-13 646/91.