178/2005 Sb.
ZÁKON
ze dne 28. dubna 2005
o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva
financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního
majetku)
Změna: 171/2006 Sb.
Změna: 228/2006 Sb.
Změna: 443/2006 Sb.
Změna: 31/2008 Sb.
Změna: 26/2008 Sb.
Změna: 112/2009 Sb.
Změna: 15/2012 Sb.
Změna: 503/2012 Sb.
Změna: 357/2015 Sb.
Změna: 308/2018 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ZRUŠENÍ FONDU NÁRODNÍHO MAJETKU ČESKÉ REPUBLIKY A UKONČENÍ JEHO ČINNOSTI
§ 1
(1) Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se zrušuje Fond národního majetku
České republiky (dále jen "Fond").
(2) Veškerý majetek Fondu přechází dnem zrušení Fondu na stát. Dnem zrušení
Fondu vstupuje stát do všech práv a povinností Fondu z právních vztahů, včetně práv
a povinností z pracovněprávních vztahů, jejichž účastníkem byl Fond.
§ 2
Působnost Fondu přechází na Ministerstvo financí (dále jen "ministerstvo").
Ministerstvu přísluší hospodaření s majetkem, který na stát přešel podle § 1 odst.
2. V právních vztazích, do nichž vstoupil stát podle § 1 odst. 2, jedná jménem státu
ministerstvo.
§ 3
(1) Dnem zrušení Fondu zanikají zvláštní práva spojená s výkonem hlasovacího
práva spojeného s akciemi, pro které tato zvláštní práva určily stanovy akciových
společností podle článku IV bodu 2 zákona č. 210/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
zákona č. 92/1992 Sb., zákona č. 264/1992 Sb., zákona č. 541/1992 Sb. a zákona č.
544/1992 Sb., zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech
převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky,
ve znění zákona č. 285/1991 Sb., zákona č. 438/1991 Sb., zákona č. 569/1991 Sb. a
zákona č. 282/1992 Sb., a mění zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných
věcných práv k nemovitostem; ustanovení stanov akciových společností, která určují
akcie se zvláštními právy spojenými s výkonem hlasovacího práva, pozbývají platnosti
dnem zrušení Fondu.
(2) Protokol o předání a převzetí majetku, který přechází na stát podle §
1 odst. 2, jehož součástí je soupis tohoto majetku, podepisují předseda Fondu a ministr
financí. Pokud jde o nemovité věci, které se zapisují do katastru nemovitostí, obsahuje
protokol údaje nezbytné pro zápis do katastru nemovitostí.1)
§ 4
(1) Finanční prostředky Fondu, které přejdou na stát, finanční prostředky
z výnosu prodeje privatizovaného majetku, finanční prostředky ze zisku z účasti státu
v obchodních společnostech a doplňkové příjmy převedené ze státního rozpočtu, získané
po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, jsou vedeny ministerstvem na zvláštních účtech,
které jsou podřízeny souhrnnému účtu státní pokladny a nejsou součástí příjmových
ani výdajových účtů státního rozpočtu.
(2) Doplňkovým příjmem převedeným ze státního rozpočtu se pro účely tohoto
zákona rozumí prostředky, které jsou na zvláštní účty převedeny, pokud objem prostředků
na zvláštních účtech nepostačuje k pokrytí výdajů uvedených v § 5 odst. 3.
ČÁST DRUHÁ
PRIVATIZACE MAJETKU STÁTU
§ 5
(1) V souladu s rozhodnutím vydaným podle zvláštního právního předpisu2)
po dni nabytí účinnosti tohoto zákona přísluší ministerstvu hospodařit s majetkem
zrušených státních podniků nebo jiných státních organizací nebo s vyňatými částmi
tohoto majetku.
(2) O majetku, se kterým přísluší hospodařit ministerstvu a na který je vydáno
rozhodnutí o privatizaci, vede ministerstvo zvláštní evidenci.
(3) Majetek určený k privatizaci, výnosy z prodeje tohoto majetku, zisk
z účasti státu v obchodních společnostech a doplňkové příjmy převedené ze státního
rozpočtu lze použít pouze k těmto účelům:
a) k vyrovnání nároků oprávněných osob podle zvláštních právních předpisů,3)
b) na základě rozhodnutí o privatizaci
1. k vložení do akciové společnosti
nebo společnosti s ručením omezeným a k nakládání s účastmi na těchto společnostech,
2. k prodeji majetku podniku nebo jeho části nebo k prodeji majetkové
účasti v obchodní společnosti, nebo
3. k převodu na obce, na dobrovolné svazky obcí
nebo na kraje,
c) v souladu s rozhodnutím vlády
1. k plnění závazků podniků určených
k privatizaci, zejména závazků z úvěrů zajištěných zástavním právem,
2. k financování
výdajů na činnost státních podniků, jejichž část byla zprivatizována a které je nezbytně
nutné zachovat, zejména z důvodů nedořešených nároků oprávněných osob podle zvláštních
právních předpisů,
3. k úhradě nákladů spojených s odstraňováním škod na životním
prostředí způsobených dosavadní činností podniku,
4. k úhradě nákladů a podpoře investičních
a neinvestičních akcí spojených s nápravou škod způsobených na životním prostředí
těžbou nerostů a na revitalizaci dotčených území, nebo
5. k převodu do státního rozpočtu,
d) k nákupu majetku a majetkových účastí, ke kterým má stát předkupní
právo,
e) k úhradě nákladů spojených s restitučními a privatizačními soudními
spory, které je povinno hradit ministerstvo, k úhradě nákladů spojených se soudními
spory a správními řízeními vyplývajícími z uplatňování zákona č. 427/1990 Sb., o
převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby,
ve znění pozdějších předpisů, případně i k úhradě souvisejících škod způsobených
ministerstvem a před 1. lednem 2006 Fondem a k úhradě nákladů spojených s vypořádáním
mimosoudních dohod uzavřených mezi ministerstvem a osobami, které se vůči České republice
domáhají uspokojení nároků vzniklých jim v důsledku nesprávného či nezákonného postupu
ministerstva a před 1. lednem 2006 Fondu při převodech majetku státu na jiné osoby
a které ministerstvo uznalo z důvodu jejich nespornosti,
f) k úhradě poplatků spojených s prodejem akcií na regulovaném trhu cenných
papírů, nebo prostřednictvím zprostředkovatele,
g) k úhradě nákladů ministerstva spojených s projednáváním a realizací
privatizačních projektů a rozhodnutí o privatizaci a k úhradě nákladů spojených s
údržbou a opravami majetku, který po jeho privatizaci přešel od jeho nabyvatelů zpět
do vlastnictví České republiky; k úhradě nákladů spojených se správou aktiv a pasiv
po zaniklé České konsolidační agentuře, jakož i k úhradě nákladů spojených se správou
aktiv a pasiv, která přešla nebo přejdou na ministerstvo v souvislosti se zrušením
nebo zánikem dalších transformačních institucí nebo organizací, které se podílely
na přípravě a realizaci procesu privatizace majetku státu.
(4) Ministerstvo je povinno při postupu podle odstavců 1 a 2 dodržovat pravidla
pro poskytování veřejných podpor, která vyplývají z přímo použitelných předpisů Evropských
společenství.
§ 6
(1) Na základě rozhodnutí o privatizaci jedná ministerstvo za stát při
uzavírání smluv a činí jiné právní úkony při nakládání s privatizovaným majetkem,
a to:
a) zakládá akciové a jiné obchodní společnosti nebo se účastní na jejich
zakládání a vkládá do nich vklady, k nimž se jménem státu zavázalo,
b) nabývá akcie na základě účasti státu na podnikání v obchodních společnostech
a vykonává práva akcionáře,
c) vykonává práva společníka spojená s účastí státu na jiných než akciových
společnostech,
d) uzavírá smlouvy o prodeji akcií nebo podílů na jiných než akciových
společnostech,
e) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, nebo části majetku podniků nebo
o prodeji části podniku,
f) uzavírá smlouvy o nájmu majetku určeného k privatizaci na dobu určitou,
a to do doby jeho použití pro privatizaci.
(2) Ministerstvo vypořádává též nároky oprávněných osob, jestliže k odnětí
vlastnického práva k majetku došlo způsobem uvedeným v § 2 odst. 3 zákona č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a to způsobem uvedeným v příslušném rozhodnutí
o privatizaci, nejpozději však do 1 roku od schválení privatizačního projektu. Ministerstvo
vypořádává tyto nároky pouze tehdy, uplatní-li je oprávněné osoby včas a uvedou-li
název a sídlo podniku, který věc drží, a způsob převzetí majetku státem.
(3) Lhůta k uplatnění nároků oprávněných osob stanovená zvláštním právním
předpisem se považuje za zachovanou, jestliže oprávněná osoba včas uplatnila nárok
uvedený v odstavci 2 u příslušného orgánu.
(4) Ministerstvo vydává cenné papíry, které nemají povahu státních dluhopisů,
k vypořádání restitučních nároků oprávněných osob, kterým byla přiznána náhrada podle
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů,
nebo podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších předpisů.
§ 7
(1) S majetkem určeným k privatizaci a s majetkovými účastmi státu v obchodních
společnostech, které nelze privatizovat podle rozhodnutí o privatizaci, naloží ministerstvo
způsobem, který je ke všem okolnostem případu nejvhodnější a nejúčelnější.
(2) Obdobně jako v odstavci 1 se postupuje u majetku určeného k privatizaci
a účastí státu v obchodních společnostech, se kterými přísluší hospodařit ministerstvu,
pokud na stát přešly odstoupením od smlouvy v důsledku porušení smluvních povinností
nabyvatele majetku určeného k privatizaci.
(3) Práva z průmyslového a jiného duševního vlastnictví, která byla smluvně
převedena na základě rozhodnutí o privatizaci, je původní nabyvatel povinen při odstoupení
od smlouvy podle odstavce 2 převést na nového nabyvatele majetku určeného k privatizaci.
(4) V případech, kdy bude postupováno podle odstavce 1, zruší ministerstvo
své rozhodnutí o privatizaci nebo navrhne vládě zrušení jejího rozhodnutí o privatizaci.
§ 8
Parlament České republiky kontroluje hospodaření s majetkem určeným k privatizaci
a s finančními prostředky vedenými podle § 4 ministerstvem na zvláštních účtech.
Vláda předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky informaci o postupu
privatizace a o stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech jako samostatnou
přílohu ke státnímu závěrečnému účtu.
ČÁST TŘETÍ
ZÁVĚREČNÁ A ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ
§ 9
Ministerstvo stanoví vyhláškou postup při vypracování privatizačního projektu
a osnovu upravující způsob uspořádání jednotlivých částí privatizačního projektu.
§ 10
Zrušuje se:
1. Zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky.
2. Zákon č. 285/1991 Sb., kterým se doplňuje zákon č. 171/1991 Sb., o
působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a
o Fondu národního majetku České republiky.
3. Zákon č. 120/1995 Sb., kterým se doplňuje zákon č. 171/1991 Sb., o
působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a
o Fondu národního majetku České republiky.
4. Vyhláška č. 324/1991 Sb., kterou se stanoví závazná osnova pro vypracování
privatizačního projektu, ve znění vyhlášky č. 526/1991 Sb.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.
1) Zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem,
ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve
znění pozdějších předpisů.
3) Například zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových
křivd, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.
3a) § 9 odst. 8 písm. c) zákona č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.
4) Příloha k zákonu č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní
organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o drahách,
ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění
pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 293/2004 Sb.