3/2000 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 1. prosince 1999 v plénu o návrhu
skupiny poslanců na zrušení zákona č. 144/1999 Sb., kterým se mění
zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání
majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Ustanovení § 13 odst. 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10, § 13a až 13c
a § 18 odst. 4 zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších
předpisů, § 4 odst. 1 písm. zd), § 24 odst. 2 písm. zi), § 34
odst. 3 písm. f) a § 40 odst. 25 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, § 2 odst. 5 (správně 7)
zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve
znění pozdějších předpisů, a čl. IV zákona č. 144/1999 Sb. se
zrušují dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Ve zbytku se návrh zamítá.
Odůvodnění
Dne 19. července 1999 byl Ústavnímu soudu doručen návrh
skupiny poslanců podle § 64 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu. Soudce zpravodaj shledal, že podání splňuje
formální náležitosti návrhu na zrušení zákona s petitem, aby
Ústavní soud nálezem rozhodl, že zákon č. 144/1999 Sb., kterým se
mění zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů
a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu
České republiky, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášený ve Sbírce
zákonů (částka 51) dne 15. července 1999, se zrušuje dnem
vyhlášení nálezu.
Poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
v počtu 77 potvrdili svými podpisy předložený návrh na zrušení
zákona a pověřili poslance Marka Bendu, aby za ně jednal před
Ústavním soudem.
Skupina poslanců poukazuje na rozpor napadeného zákona
s těmito ústavními články:
čl. 1 Listiny základních práv a svobod,
čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod,
čl. 4 odst. 3 a 4 Listiny základních práv a svobod,
čl. 11 odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod,
čl. 1 odst. 1 Dodatkového protokolu k evropské Úmluvě o ochraně
lidských práv a základních svobod.
Navrhovatelé se soustřeďují na právní úpravy nakládání
s majetkem členů družstva při jeho transformaci, protože právě
v této oblasti podle nich došlo k základním zásahům do ústavních
práv občanů, resp. členů družstva. K tomu účelu konfrontují
především ustanovení § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb.,
o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků
v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, která stanovila nároky
oprávněných osob s nároky, jak je stanovila napadená novela tohoto
zákona vydaná pod č. 144/1999 Sb.
§ 13 odst. 2 zákona č. 42/1992 Sb. uvádí:
Pokud se oprávněná osoba nestane účastníkem právnické osoby
podle transformačního projektu a je podnikatelem v oboru předmětu
činnosti výrobního nebo spotřebního družstva nebo provozuje
zemědělskou výrobu v případě zemědělského družstva, musí jí být
majetkový podíl vydán do 90 dnů ode dne, kdy oprávněná osoba
o vydání písemně požádala.
§ 13 odst. 3 téhož zákona stanoví:
Pokud se oprávněná osoba nestane účastníkem právnické osoby
podle transformačního projektu a není podnikatelem ve smyslu
odstavce 2, může jí být vydán majetkový podíl v plné výši po sedmi
letech od schválení transformačního projektu, pokud se oprávněná
osoba po schválení transformačního projektu nedohodne s družstvem
nebo jeho právním nástupcem jinak.
Naproti tomu podle nově doplněných ustanovení § 13 odst. 4 až
10 napadeného zákona - novely byl zaveden nový způsob "vypořádání"
majetkového podílu vydáním majetkových listů družstva nebo jeho
právního nástupce. Oprávněná osoba, jejíž nárok nebyl ke dni 31.
března 1999 uspokojen, obdrží na vyrovnání svého nároku
v hotovosti 10 % nevypořádaného majetkového podílu, nejvýše však
částku 10 000 Kč z prostředků Pozemkového fondu České republiky
(dále jen "Pozemkový fond"), pokud svůj nárok řádně uplatní do
31. března 2000. Požádá-li oprávněná osoba o vypořádání
majetkového podílu dluhopisem Pozemkového fondu, je družstvo nebo
jeho právní nástupce povinno s ní uzavřít dohodu o vypořádání
tímto způsobem. Dluhopis má dobu splatnosti 20 let s úrokovou
sazbou 2 % ročně. Nedojde-li při tomto postupu k vypořádání, např.
proto, že oprávněná osoba o vypořádání nároku na vydání
majetkového podílu dluhopisem nepožádala, je družstvo nebo jeho
právní nástupce povinno vypořádání provést vydáním majetkových
listů v celkové jmenovité hodnotě znějících na jméno oprávněné
osoby. Předáním majetkových listů splňujících stanovené
náležitosti je pohledávka oprávněné osoby vůči družstvu nebo jeho
právnímu nástupci vypořádána. Pokud první oprávněná osoba, které
byly vydány majetkové listy družstva, je po dobu 15 let nezcizí
nebo nevloží do majetku družstva či jiné kapitálové společnosti,
Pozemkový fond tyto majetkové listy odkoupí po 15 letech od doby
jejich vydání za nominální cenu bez úročení.
Navrhovatelé po této konfrontaci dospívají k závěru, že
smyslem napadeného zákona je změna ve způsobu vypořádání
majetkových podílů a omezuje jejich vlastníky takovým způsobem,
který není srovnatelný s užívacími a požívacími právy vlastníků
jiných cenných papírů (akcií, dluhopisů, směnek aj.) a navíc jim
nezajišťuje ekvivalentní vyrovnání ani zajištění jejich práv. Na
druhé straně zcela nepřiměřeně zvýhodňuje dlužníky, tj. povinné
osoby (družstva a jejich právní nástupce) užívající bez náhrady
již od doby transformace družstva majetkové podíly oprávněných
osob. Pokládají proto za nepochybné, že změna ve způsobu vydání
majetkových podílů oprávněným osobám, tj. jejich vlastníkům,
zakotvená v napadeném zákoně omezuje práva těchto vlastníků
neústavním způsobem, zejména pokud jde o ústavně nepřípustné
omezení vlastníka majetkového podílu na transformovaném družstvu
nebo jeho právního nástupce, a porušují tak čl. 1 Listiny
základních práv a svobod.
Další námitkou navrhovatelů je, že napadeným zákonem byla
vytvořena norma, jež má charakter pravé zpětné účinnosti. Nároky
na vypořádání majetkových podílů oprávněných osob v § 13 odst. 3
až 10 zákona vznikly již podle podmínek zákona č. 42/1992 Sb., tj.
při transformaci družstva, tedy dlouhou dobu před účinností
napadeného zákona. Původní § 13 odst. 3 vycházející z původního
způsobu vydání majetkového podílu ztratil však jakýkoliv smysl
vedle nově zavedeného způsobu vypořádání. Stal se obsoletním,
a tak i důkazem o zpětné účinnosti spolu s čl. IV napadeného
zákona, který stanoví, že se jím řídí i vypořádání majetkových
podílů, na jejichž vypořádání vznikl nárok přede dnem jeho
účinnosti. Retroaktivita vyplývá i z toho, že podle původní verze,
jak je uvedena v citaci § 13 odst. 2 a 3 zákona č. 42/1992 Sb., se
vlastník mohl rozhodnout mezi dvěma způsoby vydání majetkového
podílu: buď že se stane členem družstva, bude provozovat
zemědělskou výrobu, a tak získá právo na vydání majetkového podílu
neprodleně, anebo že zemědělskou výrobu provozovat nebude a získá
právo na vydání svého majetkového podílu po uplynutí sedmi let od
schválení transformačního projektu. Z toho vyplývá, že pokud se
rozhodl pro druhou možnost, zákonodárce v napadeném zákoně jeho
nárok, pokud jde o způsob vydání majetkového podílu, zásadně
změnil, a to v jeho neprospěch. Tím byl dle stanoviska
navrhovatelů porušen čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv
a svobod.
Navrhovatelé vyjadřují dále své pochybnosti k náležitostem
a právní povaze majetkových listů, jak jsou definovány v napadeném
zákoně. Naplňují znaky listiny definované v § 4 odst. 4 zákona č.
591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů,
neboť mají být vydávány v souvislosti s převzetím povinnosti
k vypořádání majetkového podílu oprávněné osoby na transformovaném
družstvu, je s nimi spojeno právo na vyplacení majetkového podílu
a jsou převoditelné. V takovém případě však musí obsahovat
i náležitosti uvedené v § 3 zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech,
tedy mimo jiné závazek emitenta splatit jmenovitou hodnotu
dluhopisu v určeném termínu, vyplácet určený výnos dluhopisu ve
stanovených termínech či způsob stanovení takového výnosu. Tím se
vytvářejí instituty, pravidla a situace, které jsou v rozporu
s obchodním zákoníkem a předpisy souvisejícími v oblasti platného
soukromého práva.
V další části svého podání navrhovatelé vycházejí z toho, že
oprávněná osoba se stala vlastníkem majetkového podílu již před
jeho vydáním ve smyslu § 9 odst. 7 zákona č. 42/1992 Sb., tj.
poté, co byl majetkový podíl družstvem vypočten a oprávněná osoba
s ním byla seznámena. Zdůrazňují, že napadeným zákonem dochází
k podstatné redukci obsahu vlastnictví k tomuto majetku, a to
jednak omezením práva tento majetek užívat, jednak na dobu 15 let
zbavením práva požívat jeho plody a užitky. Nepřímým důsledkem je
pak omezení dispozičního práva k takovému majetku. Navrhovatelé
mají za to, že zákonodárce se při ochraně dlužníka
- transformovaného družstva či jeho právního nástupce - ocitl mimo
rámec působnosti čl. 11 odst. 2 a 4 Listiny základních práv
a svobod, neboť těmto subjektům "daroval" právo bez náhrady užívat
po dobu nejméně 15 let cizí majetek, přičemž vlastníkům tohoto
majetku nepřiznal ani právo na přiměřené výnosy z tohoto majetku
plynoucí. Přitom již podle původní verze zákona č. 42/1992 Sb.
poskytl zákonodárce transformovaným družstvům sedmiletou lhůtu
k vydání majetkových podílů oprávněným osobám (i když bez výnosů)
a současnou právní úpravou těm, kdož z podstatné části nedostáli
svým závazkům vyplývajícím z původní verze transformačního zákona,
prakticky prodloužil jejich zvýhodnění o dvojnásobek. Z toho
navrhovatelé dospívají k názoru, že tím byl porušen jak čl. 11
odst. 1 a 4 Listiny základních práv a svobod, tak čl. 1 odst. 1
Dodatkového protokolu k evropské Úmluvě o ochraně lidských práv
a základních svobod.
Závěrem navrhovatelé poukazují na to, že podle čl. 1 Ústavy
České republiky je Česká republika právním státem a k jeho
definičním znakům patří také princip právní jistoty a ochrany
důvěry občanů v právo a z toho vyplývá i zákaz retroaktivity
právních norem. Retroaktivita stanovená čl. IV napadeného zákona
je proto narušením nabytých práv přesahujících účel zákona č.
42/1992 Sb. a narušuje i princip ochrany důvěry v právo, a je tak
v rozporu s čl. 1 Ústavy České republiky.
Ústavní soud si k ústavní stížnosti vyžádal vyjádření
Poslanecké sněmovny i Senátu Parlamentu České republiky.
Dopisem ze dne 15. září 1999 sdělil předseda Poslanecké
sněmovny prof. Ing. Václav Klaus, CSc. Ústavnímu soudu, že zákon
č. 144/1999 Sb. byl schválen potřebnou většinou poslanců
Poslanecké sněmovny dne 1. dubna 1999. Dne 28. dubna 1999 byl
zamítnut Senátem, dne 19. května 1999 byl znovu schválen
Poslaneckou sněmovnou. Prezidentem republiky byl vrácen dne 2.
června 1999 a dne 29. června 1999 Poslanecká sněmovna svým
hlasováním na vráceném zákonu setrvala. Poté byl zákon podepsán
předsedou Poslanecké sněmovny a předsedou vlády a byl řádně
vyhlášen. Pokud jde o obsahovou stránku zákona, předseda
Poslanecké sněmovny uvádí, že důvodem k úvahám novelizovat tento
zákon je obava z možných vážných důsledků hromadného vypořádání
podílů z transformace, které se očekává na přelomu let 1999
a 2000. Dnes je zcela zřejmé, že zemědělská družstva, popřípadě
jejich právní nástupci v postavení dlužníků nejsou a do stanovené
doby ani nebudou schopna transformační podíly vypořádat. Cílem
novely zákona je tedy ochrana těchto subjektů před konkursem. Při
projednávání návrhu zákona v Poslanecké sněmovně byly uplatňovány
zásadní a výrazně protichůdné názory, přičemž argumentace odpůrců
návrhu zákona byla v zásadě totožná s návrhem podaným skupinou
poslanců Ústavnímu soudu. Závěrem předseda Poslanecké sněmovny
uvádí, že je na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným
návrhem posoudil ústavnost tohoto zákona a vydal příslušné
rozhodnutí.
Dopisem ze dne 30. září 1999 zaslala Ústavnímu soudu
vyjádření k návrhu skupiny poslanců předsedkyně Senátu PhDr.
Libuše Benešová. Konstatovala, že předloha napadeného zákona byla
předmětem obsáhlých diskusí v Senátu a v průběhu projednávání byly
předloze vytýkány nedostatky spočívající zejména v rozporu mezi
původním pojetím zákona, který upravoval vydání majetkového
podílu, zatímco ustanovení novely zákona nahrazuje slovo vydání
významově odlišným slovem vypořádání; v situaci, kde nedojde mezi
věřitelem a zemědělským družstvem k dohodě o vypořádání
majetkového podílu a kde se navrhuje stav řešit vydáním
majetkových listů v hodnotě vypořádávaného majetku a kde majetkový
podíl je vypořádán dnem, kdy družstvo majetkové listy vydá; tímto
dnem také zaniká pohledávka oprávněné osoby vůči zemědělskému
družstvu. Reálný majetkový podíl se tedy z důvodu pouhého
neuzavření dohody účastníků mění jen na majetkový list, který
podíl na reálném majetku nepředstavuje; je tedy skutečností, že
- majetkový list se nevydává dohodou účastníků;
- zákon přenáší povinnost uhradit značnou část závazků dlužníků na
Pozemkový fond a odčerpává tak veřejné prostředky určené k jiným
účelům;
- obecná ustanovení zákona se týkají všech typů družstev
a projednávaný návrh zákona se zabývá pouze zemědělskými
družstvy;
- novela poškozuje dosud nevypořádané soukromé zemědělce, kterým
mělo majetek vydat družstvo nebo jeho právní nástupce již před
6 lety, a preferuje povinné osoby, kterým umožňuje vydat
majetkové listy, a tak se zbavit veškerých závazků, zejména pak
preferuje skupinu povinných osob, která dosud dobrovolně
nesplnila povinnost vypořádat své závazky vůči skupině povinných
osob, která tak již učinila atd.
Byla vyslovena i obava, zda se navržená úprava nedostává do
rozporu s čl. 11 Listiny základních práv a svobod (odnětí
vlastnického práva bez existence veřejného zájmu).
Projednávané předloze byla vytýkána i retroaktivita, neboť
upravuje nakládání s majetkovými listy v momentě, kdy režim zákona
trvá již 7 let v neprospěch nevyřízených případů.
Důsledkem bylo, že Senát zamítl dne 28. dubna 1999
v hlasování, při kterém ze 65 přítomných senátorek a senátorů se
vyslovilo 39 pro zamítnutí a 21 proti zmítnutí návrhu zákona.
Proto je nyní na základě podaného návrhu skupiny poslanců na
Ústavním soudu posoudit ústavnost tohoto zákona.
Ústavní soud se též seznámil s obsahem přípisu prezidenta
republiky ze dne 2. června 1999, jímž byl zákon podle čl. 50
Ústavy České republiky vrácen Poslanecké sněmovně. V odůvodnění se
uvádí, že oprávněné osoby, v souladu s platnou právní úpravou, od
roku 1992 předpokládaly, že jim po 7 letech od schválení
transformačního projektu družstva bude vydán jejich majetkový
podíl v plné výši. Těsně před uplynutím této poměrně dlouhé doby,
kdy byl jejich podíl "zablokován", má být režim vydávání podílů
v plné výši nahrazen režimem vypořádání nároků, který podstatně
zhoršuje jejich ekonomické postavení. Zákon tímto způsobem
porušuje jeden ze základních principů právního státu, a to princip
důvěry v právo, a ve svých důsledcích oslabuje Ústavou České
republiky zaručenou ochranu vlastnických práv. Přijatý zákon
prohlubuje nerovnost mezi jednotlivými skupinami oprávněných osob,
založenou už v roce 1992, konkrétně mezi osobami, které začaly
provozovat zemědělskou výrobu (těm musel být majetkový podíl vydán
do 90 dnů od podání žádosti), a mezi osobami, které nezačaly
zemědělskou výrobu provozovat.
Ústavní soud si vyžádal též stanovisko vlády, které v této
věci předložil předseda vlády Ing. Miloš Zeman dne 2. prosince
1998 Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. V něm se
uvádí, že vláda s návrhem zákona vyslovila souhlas, ale současně
upozornila na to, že v nejbližší době projedná vlastní rozsáhlejší
návrh novely zákona č. 42/1992 Sb., v jehož rámci bude navrženo
i řešení způsobu vypořádání majetkových podílů v družstvech. Vláda
zároveň upozornila, že předložený návrh zákona má některé
nedostatky, jako:
- z navržených ustanovení není vždy jednoznačně zřejmé, jakou
povahu by měl mít majetkový list v tom smyslu, zda má jít
o dluhopis nebo o cenný papír typu akcie,
- návrh (§ 13 odst. 5), aby stejným způsobem, jakým je navrhováno
vypořádat majetkové podíly nečlenů družstev, byly vypořádány
i majetkové podíly členů družstev, nekoresponduje s faktickým
stavem, neboť vypořádání majetkových podílů členů družstev
zpravidla řeší stanovy družstev,
- pochybnosti vyvolává též návrh (§ 13a odst. 3), aby majetkový
list byl veřejně obchodovatelným přímo ze zákona, tj. bez
povolení příslušného státního orgánu, což by mohlo vést k tomu,
že na kapitálový trh by se dostaly další nebonitní a nelikvidní
cenné papíry, jakož i návrh (čl. II) na rozsah daňového
osvobození,
- norma, kterou je navrženo (čl. III) rozšířit práva Pozemkového
fondu, je nepřiměřeně obecná,
- návrh zákona postrádá důvodovou zprávu včetně vyčíslení
hospodářského a finančního dosahu navrhované úpravy.
Ústavní soud zhodnotil návrh na zrušení zákona č. 144/1999
Sb. a dospěl k závěru, že návrh je důvodný. Přitom porušení
ústavněprávních ustanovení hodnotil v některých případech od
návrhu odlišně.
Z konstantní judikatury Ústavního soudu sice vyplývá, že je
věcí státu, aby rozhodl, že jedné skupině poskytne méně výhod než
jiné, nesmí však postupovat libovolně a z jeho rozhodnutí musí
vyplývat, že tak činí ve veřejném zájmu, a nikoli např. proto, aby
zakryl nedostatky ve správě věcí veřejných.
Ústavní soud jako orgán ochrany ústavnosti se nejprve
rozhodl, že se nebude zabývat odůvodněním návrhu, týkajícím se
námitky, že napadený zákon zavedl nové instituty, např. majetkové
listy, a i některými dalšími ustanoveními se dostal do rozporu
s obchodním zákoníkem či předpisy souvisejícími. Tím nemá být
řečeno, že vznesené námitky nejsou oprávněné, ale Ústavní soud
přistoupil k předloženému návrhu především z hlediska, zda jím
byly porušeny ústavněprávní normy, které navrhovatelé ve svém
návrhu uvedli.
Po prostudování předložených podkladů včetně parlamentních
tisků a s přihlédnutím k důvodům, které byly uplatněny ze strany
prezidenta republiky a Senátu Parlamentu České republiky, dospěl
Ústavní soud k závěru, že novela transformačního zákona porušuje
jeden ze základních principů právního státu, a to princip právní
jistoty a důvěry v právo, jak vyplývá z čl. 1 Ústavy České
republiky. Oprávněné osoby, v souladu s právní úpravou, od roku
1992 předpokládaly, že jim po 7 letech od schválení
transformačního projektu bude vydán jejich majetkový podíl v plné
výši. Těsně před uplynutím této dosti dlouhé doby však novela
přinesla zcela odlišné řešení, a to vypořádání (nikoliv již
vydání) majetkového podílu buď dluhopisem splatným do 20 let s 2%
úrokem nebo majetkovým listem, který povinně odkoupí za nominální
hodnotu Pozemkový fond po 15 letech bez úročení od první oprávněné
osoby, které byl majetkový list družstva vydán. Novela tedy na
jedné straně poškozuje, zhoršuje ekonomické postavení a popírá
vlastnická práva oprávněných osob k majetkovým podílům a na druhé
straně legalizuje právo družstev či obchodních společností
nakládat s cizím majetkem podle jejich vlastních dispozic. Tím
dochází i k porušení čl. 11 odst. 1 a 4 Listiny základních práv
a svobod, že vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný
obsah i ochranu. Též nucené omezení vlastnického práva je možné
jen ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu.
Svým rozsahem a koncepcí prohlubuje novela i nerovnost mezi
jednotlivými skupinami oprávněných osob, která byla sice již
založena v roce 1992, a to mezi osobami, které začaly provozovat
zemědělskou výrobu a jimž musel být majetkový podíl vydán do 90
dnů od podání žádosti, a mezi osobami, které nezačaly zemědělskou
výrobu provozovat, jimž mohl (nikoliv musel) být majetkový podíl
vydán podle § 13 odst. 3 zákona č. 42/1992 Sb. Tato nerovnost, jež
mohla být z restitučního pohledu snad pokládána za odůvodněnou,
a tím za právní úpravu, která odpovídala veřejnému zájmu, byla
však rozšířena novelou v takovém rozsahu, že ji již za odůvodněnou
pokládat nelze a musí být hodnocena jako porušení čl. 1 Listiny
základních práv a svobod vyjadřujícího zásadu, že lidé jsou si
rovni v právech.
V souvislosti s uvedeným konstatováním je třeba souhlasit
i s tím, že novelou byl porušen i čl. 1 odst. 1 Dodatkového
protokolu k evropské Úmluvě o ochraně lidských práv a základních
svobod, který stanoví, že každá fyzická nebo právnická osoba má
právo pokojně užívat svůj majetek. Nikdo nemůže být zbaven svého
majetku, s výjimkou veřejného zájmu a za podmínek, které stanoví
zákon a obecné zásady mezinárodního práva.
Při zvážení všech uvedených důvodů Ústavní soud rozhodl, že
je třeba návrhu skupiny poslanců vyhovět a novou úpravu zákona č.
42/1992 Sb. a zákonů č. 586/1992 Sb. a č. 569/1991 Sb. zrušit. Po
formální stránce musel vyjít z toho, že zákon č. 144/1999 Sb.,
který byl vyhlášen ve Sbírce zákonů dne 15. července 1999, týmž
dnem změnil ustanovení v původním zákoně č. 42/1992 Sb., kam byla
ustanovení napadeného zákona č. 144/1999 Sb., která Ústavní soud
pokládal za neústavní, touto cestou vnesena.
Současně považuje Ústavní soud za nutné upozornit jak orgány
zákonodárné, tak exekutivní, že zákon č. 42/1992 Sb. by měl
v § 13 odst. 3 upevnit postavení oprávněných osob, které sice
z textu vyplývá, ale je cílevědomě zeslabováno až do té míry, že
vydání majetkového podílu, ač zákonem stanoveného, je v době, kdy
má uplynout závazná sedmiletá lhůta, pro toto vydání zpochybňováno
a zákonem č. 144/1999 Sb. bylo prakticky anulováno. Ústavní soud
proto neponechal bez povšimnutí ani vyjádření některých poslanců
či senátorů, kteří v návrhu zákona spatřovali odnětí vlastnického
práva bez existence veřejného zájmu či jako jistou formu
vyvlastnění, ne však pro potřebu demokratického státu, ale pro
jinou skupinu osob, která nedostála svým závazkům, které pro ni
již od roku 1992 ze zákona vyplývaly. Zemědělská družstva dostala
tehdy možnost užívat majetek oprávněných osob a výnosů z tohoto
majetku. Některá jednala ekonomicky i právně poctivě, splnila
zákonnou povinnost a vydala majetkové podíly. Vycházela z toho, že
majetek jim byl svěřen do správy, že není jejich a že je nezbytné
jej ve stanovené lhůtě vrátit. Byla však i taková, která o svěřený
majetek nepečovala.
Z uvedených důvodů Ústavní soud napadená zákonná ustanovení
zrušil podle § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu.
Pokud jde o část novely, podle níž v § 13 odst. 2 a 3 zákona
č. 42/1992 Sb. slova "vydán" a "vydání" byla nahrazena slovy
"vypořádán" a "vypořádání", návrh na její zrušení Ústavní soud
zamítl podle § 70 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., neboť dospěl
k závěru, že tato legislativní úprava není protiústavní, když při
ústavně konformní interpretaci a aplikaci této právní normy
nedojde k porušení vlastnických práv oprávněných osob.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.