132/2003 Sb.
ZÁKON
ze dne 11. dubna 2003, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, ve znění pozdějších předpisů
Změna: 25/2006 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů,
ve znění zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 231/2001 Sb., zákona č. 256/2001 Sb.,
zákona č. 138/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb., se mění takto:
1. § 3 včetně nadpisu zní:
"§ 3
Tabákové výrobky
(1) Reklama na tabákové výrobky10) a rovněž sponzorování, jehož účelem
nebo přímým či nepřímým účinkem je reklama na tabákové výrobky, jsou zakázány, pokud
není dále stanoveno jinak.
(2) Za reklamu na tabákové výrobky se pro účely tohoto zákona považuje
také
a) distribuce tabákových výrobků zdarma, jejímž účelem nebo přímým či nepřímým
účinkem je propagace tabákového výrobku,
b) reklama, která se nezmiňuje přímo o tabákovém
výrobku, ale využívá ochranné známky,1) emblému nebo jiného charakteristického rysu
tabákového výrobku, pokud dále není stanoveno jinak.
(3) Za reklamu na tabákové výrobky se nepovažuje užití ochranné známky1)
tabákového výrobku registrované nebo užívané pro tabákové nebo jiné výrobky nebo
služby před účinností tohoto zákona na reklamu jiných než tabákových výrobků nebo
služeb. Přitom způsob, jakým je informace o výrobku nebo službě šířena, musí být
zřetelně odlišen od způsobu šíření informace o tabákovém výrobku.
(4) Zákaz reklamy podle odstavce 1 se nevztahuje na
a) oznámení určená
výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky,
b) reklamu na tabákové
výrobky ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků nebo ve výkladní skříni
a na přiměřené označení těchto prodejen,
c) reklamu na tabákové výrobky v provozovnách,
ve kterých se prodává nebo poskytuje široký sortiment zboží nebo služeb, jedná-li
se o reklamu umístěnou v té části provozovny, která je určena k prodeji tabákových
výrobků,
d) sponzorování motoristických soutěží a sponzorskou komunikaci v místě
konání,
e) prodej publikací obsahujících reklamu na tabákové výrobky, které jsou
publikované a tištěné v třetích zemích, pokud nejsou především určeny pro trh v České
republice.
(5) Reklama na tabákové výrobky podle odstavce 4 písm. a) až d) musí obsahovat
zřetelné varování tohoto znění: "Ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření způsobuje
rakovinu", a to v rozsahu nejméně 20 % reklamního sdělení. U písemné reklamy musí
být text varování uveden na bílém podkladu uspořádaném podél spodního okraje reklamní
plochy v rozsahu nejméně 20 % této plochy. Text musí být vytištěn černým velkým tučným
písmem tak, aby dosáhl celkovou výšku nejméně 80 % výšky bílého podkladu. Reklama
šířená audiovizuálním způsobem musí obsahovat titulky s varováním podle vět první
a druhé.
(6) Reklama na tabákové výrobky podle odstavce 4 písm. a) až d) nesmí
a) být zaměřena na osoby mladší 18 let, zejména zobrazením těchto osob nebo užitím
prvků, prostředků nebo akcí, které takové osoby převážně oslovují,
b) nabádat ke
kouření slovy nebo například tím, že zobrazuje scény s otevřenými krabičkami cigaret
nebo scény, kde lidé kouří nebo drží cigarety, balíčky cigaret nebo jiné tabákové
výrobky nebo kuřácké potřeby.
(7) V reklamě podle odstavce 4 se zakazuje bezplatné dodávání vzorků tabákových
výrobků široké veřejnosti, mající za cíl propagaci tabákového výrobku.".
2. Poznámka pod čarou č. 11) se zrušuje.
Čl.II
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 2004.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Špidla v. r.