81106/24/7100-30116-051722
Informace
GFŘ
k uplatňování DPH v oblasti tankovacích karet
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky daní
Úvod
Cílem této informace je objasnit způsob aplikace DPH v případě dodání pohonných
hmot (dále jen "PHM") prostřednictvím tankovacích karet v návaznosti na rozhodnutí
Soudního dvora EU (dále jen "SDEU") ve věci C-235/18 Vega International Car Transport
and Logistic ze dne 15. května 2019 (dále jen "VEGA").
Informace navazuje na pokyny vydané Výborem pro DPH pro odvětví vydavatelů tankovacích
karet v souvislosti s rozhodnutím VEGA. Již v úvodu je proto nutné předeslat, že
veškeré níže uvedené informace se vztahují pouze na transakce, jejichž předmětem
je
čerpání PHM na čerpacích stanicích přímo do nádrže vozidla
s využitím takových
obchodních modelů, kdy mezi čerpací stanici a provozovatele vozidla smluvně vstupují
další subjekty (vydavatelé tankovacích karet). Specifický je tedy typ zboží, které
je předmětem transakce, způsob jeho odběru i obchodní model. Závěry uvedené v této
informaci nelze vztahovat na jiné typy zboží a jiné situace, než které jsou v této
informaci popsané.Dále je nutno zdůraznit, že veškeré níže uvedené závěry se vztahují výhradně
na dodání zboží (PHM)
s místem plnění v tuzemsku
za podmínek zde uvedených a nelze
je aplikovat na obdobné transakce uskutečněné mimo tuzemsko.1. Dotčená ustanovení
1.1. Dodání zboží
Dle § 13 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "ZDPH"), se za dodání zboží považuje převod práva nakládat se
zbožím jako vlastník. Toto ustanovení je implementací čl. 14 odst. 1 Směrnice Rady
2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Směrnice o DPH"), která stanoví, že dodáním
zboží se rozumí převod práva nakládat s hmotným majetkem jako vlastník.
Převod práva nakládat se zbožím jako vlastník přitom není totožný s převodem
vlastnického práva tak, jak ho upravuje národní legislativa. Jde o pojem širší, který
v sobě zahrnuje jakýkoliv převod hmotného majetku jednou osobou, která opravňuje
druhou osobu skutečně nakládat s tímto majetkem, jako kdyby byla jeho vlastníkem,
a to i kdyby k převodu právního vlastnictví k majetku nedošlo1). Z judikatury SDEU
dále vyplývá, že převod práva nakládat s hmotným majetkem jako vlastník znamená,
že strana, na niž je toto právo převedeno, má možnost činit rozhodnutí, která mohou
ovlivnit právní situaci daného zboží, zejména rozhodnutí o jeho prodeji, přičemž
není nutné, aby strana, na niž je tento majetek převáděn, uvedené zboží fyzicky držela
ani aby k ní bylo uvedené zboží fyzicky přepraveno či ho fyzicky obdržela2).
1.2. Plnění považované za dodání zboží
Za dodání zboží se dle § 13 odst. 3 písm. b) ZDPH považuje rovněž dodání zboží
prostřednictvím komisionářské smlouvy nebo smlouvy obdobného typu3). Takové dodání
se pak považuje za samostatné dodání zboží komitentem nebo třetí osobou komisionáři
a samostatné dodání zboží komisionářem třetí osobě nebo komitentovi. Uvedené ustanovení
je odrazem čl. 14 odst. 2 písm. c) Směrnice o DPH, podle kterého se za dodání zboží
považuje rovněž převod zboží na základě smlouvy, podle níž se vyplácí provize z koupě
nebo prodeje.
2. Rozhodnutí VEGA
V rozhodnutí VEGA SDEU posuzoval situaci, v níž rakouská společnost Vega International
Car Transport and Logistic - Trading GmbH (dále jen "Vega") zajišťovala přepravu
vozidel z továrny k zákazníkům, a to prostřednictvím svých dceřiných společností
z různých členských států EU. Dceřiné společnosti nakupovaly PHM pomocí tankovacích
karet na jméno, vystavených řidičům. Z organizačních a finančních důvodů byly veškeré
operace uskutečněné prostřednictvím tankovacích karet zajišťované centrálně společností
Vega. Vega organizovala a řídila zásobování všech svých dceřiných společností tankovacími
kartami vydanými různými dodavateli PHM. Na měsíční bázi pak přenášela na svoje dceřiné
společnosti náklady na PHM spotřebované pro účely poskytnutí služby přepravy vozidel,
které navyšovala o marži. Společnost Vega požádala o vrácení daně na vstupu za nakoupené
PHM v Polsku. Tato žádost byla správcem daně zamítnuta s odvoláním na rozhodnutí
ve věci C-185/01 Auto Lease Holland BV z roku 2003 (dále jen "Auto Lease Holland")4).
SDEU konstatoval, že v daném případě je to dceřiná společnost, kdo rozhoduje
o podmínkách nákupu PHM dle svého uvážení, jelikož si může vybrat, na které čerpací
stanici v rámci dodavatelů určených společností Vega PHM natankuje, může svobodně
rozhodnout o kvalitě, množství, druhu PHM, jakož i o době nákupu a způsobu jejich
použití a nese rovněž veškeré náklady na dodané PHM. S odkazem na judikát Auto Lease
Holland SDEU uzavřel, že v projednávaném případě společnost Vega nenakládá s PHM,
jako by byla jejich vlastníkem. Dále zdůraznil, že role společnosti Vega se omezuje
na poskytnutí jednoduchého nástroje, který dceřiné společnosti umožňuje nakupovat
PHM. Dle názoru SDEU může být poskytování tankovacích karet společností Vega dceřiným
společnostem za daných okolností považováno za službu poskytnutí úvěrů osvobozenou
od DPH5).
3. Analýza rozhodnutí VEGA dle Výboru pro DPH
3.1. Jednání Výboru pro DPH a Expertní skupiny pro DPH
Vzhledem k nejasnostem, které rozhodnutí VEGA vyvolalo, co se týče jeho dopadů
do odvětví vydavatelů tankovacích karet, bylo dané téma předmětem rozsáhlých diskusí
mezi Výborem pro DPH a zástupci Expertní skupiny pro DPH.
Výbor pro DPH se problematikou tankovacích karet (dále jen "TK") zabýval na svém
jednání v listopadu 20216). Mimo jiné uvedl, že pro určení povahy plnění je nutné
vzít v úvahu, na koho přešlo právo nakládat se zbožím jako vlastník ve smyslu čl.
14 odst. 1 Směrnice o DPH. Dále však konstatoval, že SDEU ve svém rozhodnutí nijak
nezohlednil čl. 14 odst. 2 písm. c) Směrnice o DPH, přičemž toto opomenutí vyhodnotil
jako významné vzhledem k tomu, že systémy vydávání a provozování TK mohou být založeny
na komisionářských smlouvách.
Následně bylo téma adresováno Expertní skupině pro DPH, která identifikovala
dva základní obchodní modely uplatňované v oblasti TK (model nákup/prodej a komisionářská
struktura)7). Informace prezentované Expertní skupinou pro DPH byly opětovně předmětem
jednání Výboru pro DPH8). Jeho závěry byly následně rozpracovány a publikovány v
podobě pokynů9) (dále jen "Pokyny").
3.2. Pokyny Výboru pro DPH
Pokyny Výboru pro DPH uvádějí:
V případě dodání PHM uživateli TK na základě spadajícího pod čl. 14 odst. 1 Směrnice
o DPH Výbor pro DPH téměř jednosmyslně konstatuje, že plnění poskytnuté držiteli
TK ve vztahu k PHM nemá povahu dodání zboží vydavatelem TK držiteli TK, ale jedná
se o poskytnutí finanční služby10).
V případě modelu spadajícího pod čl. 14 odst. 2 písm. c) Směrnice o DPH (komisionářská
struktura) Výbor pro DPH téměř jednomyslně konstatuje, že dochází k dodání zboží
(PHM) vydavateli TK, aniž by na tohoto vydavatele TK muselo být převedeno právo nakládat
se zbožím jako vlastník. Výbor pro DPH se dále téměř jednosmyslně shoduje, že pro
použití komisionářské struktury by měly být splněny následující
PODMÍNKY
:1. Dochází k převodu vlastnického práva k PHM na vydavatele TK (komisionáře11)
):
a) Smluvní strany nesou riziko nezaplacení jejich domnělé dodávky, tj. dodavatel
PHM12) ve vztahu k vydavateli TK a vydavatel TK ve vztahu k držiteli TK.
b) Riziko škody na zboží vůči držiteli TK nese vydavatel TK v tom smyslu, že např.
v případě poškození motoru vozidla způsobeného dodanými PHM musí držitel TK uplatňovat
veškeré svoje nároky vůči vydavateli TK, nikoli přímo vůči dodavateli PHM.
c) Smluvní strany nezávisle sjednávají cenu v každém článku řetězce, tj. samostatně
na úrovni dodavatele PHM a samostatně na úrovni vydavatele TK.
d) Potvrzením každé jednotlivé dodávky vůči držiteli TK, v rámci svých smluvních
ujednání s dodavatelem PHM a s držitelem TK, vydavatel TK rozhoduje o podmínkách
nákupu včetně kvality, množství, místa a času, a potvrzuje, že držitel TK je oprávněn
PHM načerpat (příp. nakoupit jiné produkty).
2. Plnění přijaté a uskutečněné vydavatelem TK (komisionářem) má obdobný charakter
v tom smyslu, že vydavatel TK nemění PHM dodávané dodavatelem PHM.
3. Existuje dohoda mezi komisionářem a komitentem:
a) Vydavatel TK dodává zboží na účet dodavatele PHM nebo nakupuje zboží na účet držitele
TK, přičemž tato struktura se promítá do smluvního nastavení, které výslovně odkazuje
na dodání PHM a poskytování doplňkových služeb, nikoli poskytnutí úvěru či správu
dodávek PHM.
b) Smluvní nastavení odráží ekonomickou realitu. Držitel TK prokazuje na čerpací
stanici existenci smluvního vztahu předložením TK vystavené vydavatelem TK.
c) Vydavatel TK má nárok na úhradu svých služeb vůči komitentovi (dodavateli PHM
nebo držiteli TK).
4. Praktická aplikace Pokynů Výboru pro DPH v tuzemsku
Smlouvy uzavírané mezi vydavateli TK a držiteli TK se svým obsahem mohou výrazně
lišit. Běžné je uzavření tzv. nepojmenované smlouvy dle § 1746 zákona č. 89/2012
Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších přepisů (dále jen "občanský zákoník"),
doplněné všeobecnými obchodními podmínkami vydavatele TK (dále jen "Smlouvy"). Obvyklý
je smluvní závazek vydavatele TK umožnit držiteli TK na vybraných tzv. akceptačních
místech bezhotovostně nakupovat a odebírat zboží, příp. služby prostřednictvím TK
vydaných vydatelem TK. Některé Smlouvy výslovně stanoví, že zákazník nakupuje zboží
a služby od provozovatele akceptačního místa jménem vydavatele TK.
Přes rozdílné smluvní nastavení se však role vydavatele TK, kterou je obvykle
bezhotovostní odběr zboží a služeb držitelem TK za podmínek sjednaných s vydavatelem
TK, zdá být z pohledu její ekonomické podstaty shodná. Vydavatel TK se nezavazuje,
že od dodavatelů PHM nakoupí samostatně a nezávisle na rozhodnutích držitelů TK jakékoliv
množství PHM, ale zaujímá místo prostředníka jednajícího vlastním jménem na účet
držitele TK, který v takovém případě iniciuje dodání zboží předložením TK na čerpací
stanici.
Lze tedy konstatovat, že v případě, kdy ekonomickým obsahem obchodního vztahu
mezi vydavatelem TK a držitelem TK, a tedy hlavním cílem zákazníka, je čerpání PHM,
je třeba mít za to, že došlo k dodání zboží mezi dodavatelem PHM, vydavatelem TK
a držitelem TK, je-li splněno následující:
I. Existuje dohoda mezi komisionářem a komitentem (obdobně viz podmínka 3. Pokynů)
Podmínka je splněná v případě, kdy z obchodního a smluvního nastavení vyplývá,
že vydavatel TK zajišťuje vlastním jménem nákup, či prodej PHM pro jinou osobu. Jedná
se typicky o situaci, kdy držitel TK předložením TK na čerpací stanici prokazuje
dodavateli PHM, že nakupuje jménem vydavatele TK a že je k tomuto nákupu v rozsahu
jeho smluvního ujednání s vydavatelem TK oprávněn. Dodavatel PHM je tak schopen identifikovat,
že držitel TK nakupuje PHM jménem vydavatele TK. Vydavatel TK se ve vztahu k držiteli
TK zavazuje zajistit mu vlastním jménem na jeho účet přístup k PHM na čerpacích stanicích
dodavatele PHM za sjednaných podmínek, a má tedy vlastní hospodářskou úlohu při dodání
zboží.
Formální označení smlouvy (kupní smlouva/komisionářská smlouva) uzavřené mezi
vydavatelem TK a držitelem TK není pro účely určení obsahu smluvního vztahu a postavení
vydavatele TK samo o sobě rozhodující.
Za dodání zboží se naopak nepovažují situace, kde ekonomická podstata vztahu
mezi vydavatelem TK a držitelem TK i jeho smluvní nastavení spočívá v poskytnutí
finančních či administrativních služeb (například odložení splatnosti, procesování
plateb, předfinancování apod.).
II. Dochází k převodu vlastnického práva na vydavatele TK (obdobně viz podmínka
1. Pokynů)
Uvedenou podmínku je třeba vnímat tak, že neodkazuje na převod vlastnického práva
ke zboží dle tuzemské legislativy. Tato podmínka stanoví, že vydavatel TK nesmí být
pouhým zprostředkovatelem a musí vystupovat vůči smluvním stranám v transakci vlastním
jménem.
Ve stejném duchu je třeba interpretovat podmínku 1. písm. a) a c) Pokynů, tedy
samostatné sjednávání cen v jednotlivých článcích řetězce a s tím související riziko
nezaplacení. Dle této podmínky musí vydavatel TK samostatně a nezávisle sjednávat
jak cenové podmínky pro nákup PHM s dodavatelem PHM, tak cenové podmínky, za nichž
dále uskutečňuje prodej PHM držiteli TK, s tímto držitelem. Každý jednotlivý článek
zároveň nese riziko nezaplacení vůči svému přímému odběrateli. Tím se transakce mj.
odlišuje od pouhého poskytnutí finančních prostředků k zajištění nákupu PHM. Podmínku
3. písm. c) Pokynů, podle které musí mít vydavatel TK (komisionář) nárok na úhradu
svých služeb, je pak nutno vnímat právě v kontextu podmínky 1. Pokynů. Odměna vydavatele
TK tak může vycházet z rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou PHM.
Postavení vydavatele TK jakožto osoby jednající vlastním jménem dále odpovídá
i odpovědnost vydavatele TK za dodané zboží (obdobně viz podmínka 1. písm. b) Pokynů).
Podle této podmínky musí být z obchodního a smluvního nastavení jasné, že držitel
TK uplatňuje svoje nároky primárně vůči vydavateli TK.
Pokyny v podmínce 1. písm. d) dále stanoví, že potvrzením každé jednotlivé dodávky
vůči držiteli TK v rámci svých smluvních ujednání vydavatel TK rozhoduje o podmínkách
nákupu, včetně kvality, množství, místa a času, a potvrzuje, že držitel TK je oprávněn
PHM načerpat13). Předložením TK a autorizací transakce ze strany vydavatele TK dochází
k ověření skutečnosti, že nákup PHM odpovídá podmínkám sjednaným mezi vydavatelem
a držitelem TK (a tedy i dodavatelem PHM a vydavatelem TK), kdy vydavatel TK určuje
například okruh dodavatelů, maximální odebrané množství např. (finančním limitem
za určité časové období), druh nakoupeného zboží (např. jen některé typy PHM), čas
nákupu (např. pracovní dny) apod. Uvedenou podmínku je proto nutné vnímat tak, že
vydavatel TK ovlivňuje podmínky obchodu, za kterých dochází k dodání PHM držiteli
TK, a má možnost transakci zamítnout, pokud sjednaným podmínkám neodpovídá. Tímto
je opět potvrzeno postavení vydavatele TK.
III. Plnění přijaté a uskutečněné vydavatelem TK má obdobný charakter (obdobně
viz podmínka 2. Pokynů)
Shodnost obou plnění v komisionářské struktuře jednoduše vyplývá z faktu, že
v případě, kdy jeden smluvní vztah zakládá fikci dvou po sobě jdoucích plnění, pak
musí jít o plnění totožná.
Ve vztahu k odvětví TK je spíše nutné podmínku vnímat tak, že postavení vydavatele
TK je nutno pečlivě zvažovat v případech, kdy plnění přijaté vydavatelem TK se obsahově
liší od plnění poskytnutého vydavatelem TK. Z hlediska ekonomického obsahu činností
nabízených a zajišťovaných vydavatelem TK jejich držiteli je zjevné, že plnění přijaté
a poskytnuté vydavatelem TK není vždy zcela totožné. Zatímco vztah dodavatele PHM
a vydavatele TK se může omezovat na prostý nákup PHM, činnosti zajišťované vydavatelem
TK vůči držiteli TK mohou tento rámec výrazně přesahovat, neboť zapojení vydavatele
TK může držitelům TK přinášet celou řadu dalších výhod jako zjednodušení administrativy,
řízení cash-flow (karty s odloženou splatností, předplacené karty, karty s limitem),
monitoring vozidla a spotřeby a kontrola nákladů apod.
Vzhledem k tomu, že existují i zásadní rozdíly mezi jednotlivými druhy TK, co
se týče jejich funkcí a limitů, je vždy nezbytné posuzovat pečlivě charakter dané
TK a roli vydavatele TK ve smluvním vztahu tak, aby byla splněna podmínka 2. Pokynů.
Závěr
Přestože Pokyny publikované Výborem pro DPH nepředstavují oficiální výklad unijního
práva a nejsou pro členské státy závazné, jsou bezesporu důležitým materiálem, který
napomáhá sjednotit aplikaci DPH ze strany jednotlivých členských států EU.
V návaznosti na tyto Pokyny lze proto potvrdit následující způsob aplikace DPH
v případech, kdy dochází k čerpání PHM do nádrže vozidla držitelem TK prostřednictvím
TK na čerpacích stanicích v ČR:
- Za dodání zboží je nutné považovat veškeré transakce,
kdy vydavatel TK vystupuje při nákupu i prodeji PHM vlastním jménem, na vlastní odpovědnost
a ovlivňuje podmínky obchodu ve smyslu podrobně vysvětleném v kapitole 4. To platí
bez ohledu na fakt, zda smluvní vztah má formálně právně podobu komisionářské smlouvy
(či smlouvy obdobného typu), či smlouvy o nákupu/prodeji PHM (či smlouvy obdobného
typu).
- Činnost vydavatele TK nemůže mít povahu nákupu a prodeje zboží v případě,
kdy role vydavatele TK se z hlediska její ekonomické podstaty a smluvního nastavení
omezuje například na poskytování finančních služeb (odložení plateb/úvěrování) nebo
poskytování administrativních služeb (procesování plateb) apod.
V případě obchodních struktur zahrnujících více článků je nutné zkoumat naplnění
podmínek pro dodání zboží u každého jednotlivého subjektu v řetězci. Bližší informace
k vybraných obchodním strukturám jsou uvedeny v příloze k této informaci.
I-------------------------------I I Elektronicky podepsáno I I 17.12.2024 I I Ing. Radek Novotný I I ředitel sekce I I-------------------------------I
Příloha
k Informaci GFŘ k uplatňování DPH v oblasti tankovacích karet
("Informace GFŘ")
Úvod
V níže nastíněných případech uvádíme pouze vybrané vícestranné obchodní modely,
které kromě dodavatele PHM, vydavatele TK a držitele TK zahrnují další subjekty (smluvní
strany).
Veškeré níže uvedené obchodní modely a jejich popis vychází z informací
poskytnutých dotčenými subjekty působícími v daném odvětví
.Dále uvedené závěry se vztahují výhradně na situace, kdy dochází k dodání
zboží (PHM) za podmínek uvedených v Informaci GFŘ s místem plnění v tuzemsku a nelze
je aplikovat na transakce uskutečněné mimo tuzemsko.
1. Odvětví vydavatelů TK
Mezi vydavatele TK a držitele TK vstupuje další subjekt, dále označovaný
jako prodejce. Obvykle se jedná o subjekt, který firemním klientům nabízí a provozuje
TK vystavené vydavatelem TK.
Z dostupných informací vyplývá, že prodejci uzavírají s držiteli TK smlouvy,
jejichž předmětem je závazek prodejce zajistit pro držitele TK nákup PHM, přičemž
obvykle se jedná o tzv. inominátní smlouvy podle § 1746 občanského zákoníku. Předmětem
smluv není poskytování úvěrů (či jiných forem financování), ani správa dodávek PHM.
Při odběru PHM na čerpací stanici předkládá držitel TK kartu dodavateli PHM, čímž
prokazuje existenci smluvního vztahu mezi zúčastněnými subjekty. Ceny jsou sjednávány
zvlášť na jednotlivých úrovních řetězce, riziko nezaplacení a riziko škody existuje
vždy jen mezi dvěma nejbližším články řetězce, tj. riziko nezaplacení a riziko škody
vůči držiteli TK nese příslušný prodejce. Pomocí automatizovaného autorizačního systému
dochází při každé transakci k ověření podmínek nákupu včetně druhu, množství, místa
a času dodávky. Toto ověření probíhá u vydavatele TK i u prodejce. Pokud dodávky
odpovídají podmínkám uvedeným ve smlouvě uzavřené s držitelem TK a zároveň podmínkám
uvedeným ve smlouvách uzavřených mezi předcházejícími články řetězce, držitel TK
je oprávněn načerpat PHM. Pokud některá podmínka není splněna, prodejce, příp. vydavatel
TK prostřednictvím svého automatizovaného autorizačního systému transakci neschválí
a k dodání PHM prostřednictvím TK nedojde.
Postavení prodejce z pohledu DPH
Shodně jako v případě vydavatelů TK dle Informace GFŘ je třeba mít za to,
že mezi prodejcem a držitelem TK dochází k dodání zboží ve smyslu ZDPH, pokud
- prodejce
naplňuje podmínky blíže vysvětlené v kapitole 4 Informace GFŘ, tj. vystupuje vůči
vydavateli TK i držiteli TK vlastním jménem, sjednává nezávisle podmínky obchodu
(včetně ceny), nese riziko nezaplacení i odpovědnost za škody vůči držiteli TK a
ovlivňuje podmínky obchodu, za kterých k dodání PHM dochází,
- primárním cílem držitele
TK jakožto zákazníka prodejce je načerpat PHM a zároveň primárním důvodem zapojení
prodejce je obstarání nákupů PHM pro zákazníka, nikoli například zajištění výhodnějších
platebních podmínek, či procesování plateb (tj. poskytnutí služeb), přičemž tomu
odpovídá i uzavřený smluvní vztah.
Výše uvedené platí obdobně i pro situace, kdy obchodní model zahrnuje více
než čtyři články. V každém stupni je třeba jednotlivě zkoumat důvody zapojení daného
článku, obsah smluvních vztahů uzavřených tímto článkem a jejich ekonomickou podstatu.
Zvláště je třeba odlišit situace, kdy v řetězci je zapojen další subjekt,
který nijak neovlivňuje podmínky, za nichž dochází k dodání PHM, a dodání zboží se
neúčastní. V některých případech mohou totiž držitelé TK využít TK i k úhradě zboží
a služeb nakoupených od třetích osob. Smluvní vztah vyplývající z dodání zboží pak
podle znění smlouvy uzavřené s vydavatelem TK/prodejcem vzniká přímo mezi držitelem
TK a touto třetí osobou. K úhradě realizovaných nákupů však v takovém případě dochází
prostřednictvím vydavatele TK/prodejce, přičemž pohledávka třetí osoby je obvykle
postoupena na vydavatele TK/prodejce. Z titulu inkasa postoupených pohledávek se
však vydavatel TK/prodejce vůči držiteli TK nedostává do pozice poskytovatele plnění,
které vedlo ke vzniku příslušné pohledávky.
2. Oblast přepravních služeb
Vydavatel TK zajišťuje nákup PHM pro svého zákazníka, držitele TK. Držitel
TK dále poskytuje TK dalším subjektům, dále označeným jako oprávnění uživatelé, kteří
na základě těchto TK čerpají PHM na čerpacích stanicích dodavatele PHM.
V praxi se často jedná o oblast přepravních služeb. Přepravní společnost
jako držitel TK uzavře s vydavatelem TK smlouvu, na základě které je držitel TK oprávněn
nakupovat PHM, příp. jiné produkty a čerpat související služby u dodavatelů PHM jménem
vydavatele TK. Jelikož přepravní společnost dále nakupuje přepravní služby od svých
subdodavatelů (dopravců), poskytne přepravní společnost uvedené TK jednotlivým dopravcům
(oprávněným uživatelům TK) na základě smlouvy o zajištění nákupů prostřednictvím
TK uzavřené mezi přepravní společností a jednotlivými dopravci. Přepravní společnost,
jakožto držitel TK, je oprávněna nastavit prostřednictvím autorizačního systému vydavatele
TK pro jednotlivé dopravce omezení v podobě druhu PHM, jejich množství, doby nákupu
apod. Dopravci jsou oprávněni využívat TK po dobu poskytování přepravních služeb
pro čerpání PHM, a to pouze za účelem poskytnutí přepravních služeb přepravní společnosti.
Dochází k vzájemnému zápočtu pohledávek přepravní společnosti vůči dopravcům z titulu
smlouvy o zajištění nákupů prostřednictvím TK vůči pohledávkám dopravců vůči přepravní
společnosti z titulu poskytnutí přepravních služeb.
Postavení držitele TK z pohledu DPH
Postavení držitele TK, tj. přepravní společnosti, je nutno posuzovat obdobně
dle kritérií uvedených v kapitole 4 Informace GFŘ.
Přepravní společnost uskutečňuje plnění v podobě dodání PHM vůči dopravcům,
pokud
- přepravní společnost vystupuje vůči dopravcům při prodeji PHM vlastním jménem,
samostatně sjednává nákupní ceny PHM s vydavatelem TK a prodejní ceny PHM s jednotlivými
dopravci, nese riziko nezaplacení realizovaných nákupů vůči dopravcům a odpovědnost
za případnou škodu, kterou dopravci uplatňují vůči přepravní společnosti (nikoli
vůči vydavateli TK nebo dodavateli PHM), a ovlivňuje podmínky obchodu, za kterých
dochází k prodeji PHM jednotlivým dopravcům;
- tomu odpovídá i uzavřený smluvní vztah,
jehož předmětem je zajištění nákupů PHM, nikoli administrativa či správa TK/PHM,
finanční či jiné služby.
3. Leasingové smlouvy
Vydavatel TK zajišťuje nákup PHM prostřednictvím TK pro svého zákazníka,
kterým je leasingová společnost. Leasingová společnost tyto TK dále poskytuje leasingovým
nájemcům, kteří na základě TK čerpají PHM na čerpacích stanicích dodavatele PHM.
Leasingová společnost poskytuje svému zákazníkovi, tj. leasingovému nájemci,
službu nájmu movité věci, která může mít různý obsah a zahrnovat řadu dalších činností.
V praxi se vyskytují situace, kdy leasingová společnost poskytuje službu operativního
leasingu vozidla se zajištěním tzv. principu mobility a řízení vozového parku. Zákazník
si tak pronajímá vozidlo a současně má zajištěny služby související s jeho provozem.
Kromě samotného nájmu konkrétního vozidla si tak může zákazník sjednat další volitelné
služby, např. pojištění, servis, zajištění náhradního vozidla v případě poruchy,
zajištění dálniční známky, non-stop asistenční službu atd. V rámci leasingu mohou
být také doplňovány a vyměňovány provozní kapaliny vozidla (olej, brzdová kapalina,
kapalina do ostřikovačů, ad-blue) či PHM. Doplňování PHM a dalších provozních kapalin
je zajišťováno prostřednictvím vybraných čerpacích stanic poskytnutím TK. Některé
výše uvedené služby mohou být zahrnuty do fixní platby nájemného, jiné (obvykle PHM)
jsou fakturovány dle skutečné spotřeby.
Co se týká smluvního nastavení dodávek PHM, leasingové společnosti vstupují
do obchodního vztahu s dodavateli PHM, případně s vydavateli TK. V rámci tohoto vztahu
dochází ke sjednání různých cenových či platebních podmínek. Cena, která je účtována
dodavatelem PHM či vydavatelem TK leasingové společnosti se může lišit od ceny, za
kterou tito dodavatelé dodávají PHM jiným zákazníkům a může se tak odlišovat od tzv.
"totemové" ceny na příslušné čerpací stanici. Rovněž cena, za niž leasingová společnost
fakturuje spotřebované PHM leasingovým nájemcům, se může lišit od ceny, za kterou
jsou tyto PHM (či jiné provozní kapaliny) fakturovány leasingové společnosti. Vydavatel
TK i leasingová společnost mohou omezit množství (cenu) nakupovaných PHM, potažmo
druh PHM. Navíc v mnoha případech dochází k tomu, že leasingovému nájemci nejsou
fakturovány všechny odebrané položky na čerpací stanici, neboť některé mohou být
součástí sjednané ceny leasingu. V obvyklém případě jsou TK poskytnuté zákazníkům
označeny logem leasingové společnosti či je na nich uvedena poznávací značka příslušného
vozidla. V případě reklamace kvality zákazník provádí reklamaci u leasingové společnosti.
Leasingový nájemce v souvislosti s poskytnutím TK čerpá většinou další služby
leasingové společnosti, jako například komplexní reporting umožňující detailní analýzy
efektivního provozu vozidla, kontrolu nákladů a spotřeby.
Postavení leasingové společnosti z pohledu DPH
Klíčový je smluvní vztah mezi leasingovou společností (pronajímatelem) a
leasingovým nájemcem v souvislosti se zajištěním PHM.
Leasingová společnost uskutečňuje plnění v podobě dodání PHM vůči nájemcům,
pokud
- vystupuje vůči leasingovým nájemcům při prodeji PHM vlastním jménem, samostatně
sjednává ceny PHM s vydavatelem TK/dodavatelem PHM a s jednotlivými nájemci, nese
riziko nezaplacení realizovaných nákupů vůči nájemců, nese odpovědnost za případnou
škodu, kterou nájemci uplatňují vůči leasingové společnosti (nikoli vůči vydavateli
TK/dodavateli PHM), a ovlivňuje podmínky obchodu, za kterých dochází k prodeji PHM
jednotlivým nájemcům obdobně dle kapitoly 4 Informace GFŘ;
- tomu odpovídá i uzavřený
smluvní vztah, jehož předmětem je zajištění nákupů PHM, nikoli poskytnutí služeb
hospodaření s PHM či jiných služeb administrativního nebo finančního charakteru.
Závěr
V případě vícečlánkových struktur je vždy potřeba jednotlivě zkoumat důvody
zapojení daného článku, obsah smluvních vztahů uzavřených tímto článkem a fakt, zda
daný článek vystupuje v transakci vlastním jménem a na vlastní odpovědnost ve smyslu
kapitoly 4 Informace GFŘ.
Zároveň platí, že i přes formální naplnění podmínek uvedených v kapitole
4 Informace GFŘ nelze transakci považovat za dodání zboží, tj. za nákup a následný
prodej dotčeným článkem řetězce, v případě, kdy zapojení takového článku je čistě
umělé a nemá žádnou ekonomickou podstatu.
I-------------------------------I I Elektronicky podepsáno I I 17.12.2024 I I Ing. Radek Novotný I I ředitel sekce I I-------------------------------I
1) Viz např. rozhodnutí SDEU ve věci C-320/88 Shipping and Forwarding Enterprise
Safe ze dne 8. 2. 1990
2) Viz rozhodnutí SDEU ve věci C-401/18 Herst ze dne 23. 4. 2020, body 38 a 40
3) S účinností od 1. 1. 2025 je textace § 13 odst. 3 písm. b) ZDPH upravena v
tom smyslu, že se vztahuje na dodání zboží prostřednictvím zastupující osoby, která
jedná vlastním jménem na účet zastoupené osoby. Cílem formulační změny je pouze vyjasnit,
že se nemusí jednat pouze o komisionářskou smlouvu, ale jakoukoli smlouvu, na jejímž
základě dochází k zastoupení, pokud je splněna podmínka, že osoba povinná k dani,
která se podílí na dodání zboží "jedná vlastním jménem na cizí účet". Nová textace
daného ustanovení tedy nijak nemění věcný rozsah tohoto ustanovení.
4) V rozhodnutí Auto Lease Holland SDEU posuzoval situaci, kdy nizozemská leasingová
společnost pronajímala svým zákazníkům vozidla na základě leasingových smluv. Mimo
to měli nájemci možnost uzavřít s leasingovou společností smlouvu o hospodaření s
pohonnými hmotami. Ta opravňovala nájemce natankovat PHM jménem a na náklady leasingové
společnosti, a to prostřednictvím palivové platební karty vydané německou společností
DKV na jméno leasingové společnosti. Měsíčně hradil nájemce leasingové společnosti
jednu dvanáctinu pravděpodobných ročních nákladů na benzín s ročním vyúčtováním dle
skutečné spotřeby a dále poplatek za hospodaření s PHM.
SDEU dospěl k závěru, že
v posuzovaném případě převedly ropné společnosti právo nakládat s PHM jako vlastník
ve smyslu čl. 14 odst. 1 Směrnice o DPH přímo na nájemce, nikoli na leasingovou společnost.
Svůj závěr odůvodnil SDEU tak, že nájemce získává PHM přímo na čerpacích stanicích
a má svobodnou volbu, pokud jde o kvalitu a množství PHM, jakož i dobu nákupu. Leasingová
společnost naopak nemá v žádném okamžiku právo rozhodovat o tom, jakým způsobem musí
být PHM použity nebo k jakému účelu. Smlouva o hospodaření s pohonnými hmotami proto
nebyla z pohledu SDEU smlouvou o dodávkách PHM, ale smlouvou o financování jejich
nákupu.
5) Pro úplnost doplňujeme, že SDEU se v tomto případě zabýval výhradně otázkou,
zda společnost Vega nabyla právo nakládat se zbožím jako vlastník ve smyslu čl. 14
odst. 1 Směrnice o DPH. Obdobně jako v rozhodnutí Auto Lease Holland SDEU nijak nezkoumal
použitelnost čl. 14 odst. 2 písm. c) Směrnice o DPH.
Mimo to je nutné upozornit na
rozhodnutí SDEU ve věci C-526/13 "Fast Bunkering Klaipéda" UAB z roku 2015, kde SDEU
posuzoval situaci tankování PHM do nádrží lodí prostřednictvím zprostředkovatelů
vystupujících vlastním jménem. Došel k závěru, že dodání PHM nelze považovat za dodání
zprostředkovatelům, nýbrž za dodání provozovatelům lodí. Výbor pro DPH však na svém
107. zasedání dne 8. 7. 2016 jednomyslně konstatoval, že uvedené rozhodnutí je třeba
vykládat úzce (tj. závěry SDEU lze aplikovat pouze na situace, v nichž se skutkový
stav shoduje se situací, kterou posuzoval SDEU). Zároveň potvrdil, že v případě dodání
zboží prostřednictvím zprostředkovatelů jednajících vlastním jménem, je při posuzování
každé z transakcí nutno vzít v úvahu kromě čl. 14 odst. 1 Směrnice o DPH rovněž odst.
2 písm. c) téhož článku, podle kterého se v případě převodu zboží na základě komisionářské
smlouvy jedná o dvě samostatná plnění.
6) Viz 119. jednání Výboru pro DPH z 22. 11. 2021, Working paper No 1020
Issues
arising from recent judgements of the Court of justice of the European Union; Case
C-235/18 Vega International: Fuel cards
7) Viz 120. jednání Výboru pro DPH z 28. 3. 2022, prezentace Expertní skupiny
pro DPH - VEG:
Issues arising from recent judgements of the Court of justice of the
European Union; Case C-235/18 Vega International: Fuel cards
8) Viz 121. jednání Výboru pro DPH z 21. 10. 2022, Working paper No 1046
Issues
arising from recent judgements of the Court of justice of the European Union; Case
C-235/18 Vega International: Fuel cards
9) DOCUMENT B - taxud.c.1 (2023)11114065 - 1068 REV ze 6. 9. 2023
10) Charakteristika modelu nákup/prodej a komisionářská struktura viz Working
paper No 1046
11) Dále použité pojmy "komisionář" a "komitent" neodkazují na význam těchto
pojmů dle tuzemského práva, tj. dle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Jsou
v textu použity pouze jako překlad pojmu "intermediary", příp. "principal" uvedených
v Pokynech.
12) Pojem "dodavatel PHM" je překladem termínu "mineral oil company", který nemusí
zahrnovat pouze výrobce minerálních olejů, ale i další prodejce v distribučním řetězci
jako např. provozovatele čerpacích stanic, se kterými vydavatelé TK vstupují do smluvního
vztahu.
13) Formulace bodu 1. písm. d) Pokynů může být z pohledu judikatury SDEU matoucí.
Pokud by totiž prostou autorizací každé jednotlivé dodávky vydavatel TK rozhodoval
o podmínkách nákupu včetně kvality, množství, místa a času, pak by vydavatel TK naplnil
většinu kritérií formulovaných SDEU v rozhodnutí VEGA a zopakovaných Výborem pro
DPH coby podmínky pro převod práva nakládat se zbožím jako vlastník dle s čl. 14
odst. 1 Směrnice o DPH, s výjimkou rozhodnutí o způsobu použití zboží. Ten je však
za běžných okolností u PHM načerpaných do nádrže vozidla v zásadě dán.