102/2012 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 22. března 2012
o hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče
Změna: 262/2016 Sb.
Ministerstvo zdravotnictví stanoví podle § 120 zákona
č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o
zdravotních službách), k provedení § 98 odst. 7 zákona:
§ 1
(1) Při hodnocení kvality a bezpečí poskytované lůžkové zdravotní péče (dále
jen „kvalita a bezpečí“) jsou ve zdravotnickém zařízení posuzovány tyto procesy:
a) řízení kvality a bezpečí,
b) péče o pacienty,
c) řízení lidských zdrojů a
d) zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance poskytovatele
lůžkové zdravotní péče.
(2) Minimální hodnotící standardy a ukazatele kvality a bezpečí a způsob jejich
tvorby a sledování jsou stanoveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.
(3) Požadavky na personální zabezpečení, způsob a postupy hodnocení kvality
a bezpečí jsou stanoveny v příloze č. 2 k této vyhlášce.
Ministr:
doc. MUDr. Heger, CSc., v. r.
Příloha 1
Minimální hodnotící standardy a ukazatele kvality a bezpečí a způsob jejich
tvorby a sledování
1. Minimální hodnotící standardy řízení kvality a bezpečí
1.1. Standard:
zavedení programu zvyšování kvality a bezpečí
Cílem standardu je uplatnění zásad a činností vedoucích ke zvyšování kvality
a bezpečí jako nedílné součásti systému řízení lůžkové zdravotní péče.
1.1.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) je zaveden program zvyšování kvality a bezpečí pro celé zdravotnické
zařízení a tento program je pravidelně aktualizován,
b) jsou určeny osoby odpovědné za plnění programu zvyšování kvality a
bezpečí,
c) zásady a činnosti vedoucí ke zvyšování kvality a bezpečí jsou zahrnuty
v provozních postupech zavedených do praxe, které jsou nejméně jednou ročně aktualizovány,
a
d) osoby podílející se na poskytování lůžkové zdravotní péče jsou aktivně
zapojeny do programu zvyšování kvality a bezpečí.
1.2. Standard:
sledování a vyhodnocování nežádoucích událostí
Cílem standardu je evidence a vyhodnocování nežádoucích událostí, které se
vyskytnou při poskytování lůžkové zdravotní péče.
Nežádoucí událostí je událost nebo okolnost, která mohla vyústit nebo vyústila
v tělesné poškození pacienta, kterému bylo možné se vyhnout. Za nežádoucí událost
je také považováno neočekávané zhoršení klinického stavu pacienta, pokud má za následek
trvalé tělesné poškození nebo úmrtí pacienta, nejde-li o obvyklou komplikaci zdravotního
stavu.
1.2.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) je zavedena evidence nežádoucích událostí, a to minimálně neočekávaného
zhoršení klinického stavu pacienta, majícího za následek trvalé tělesné poškození
nebo úmrtí pacienta, výskytu nemocničních nákaz, pádů, proleženin, událostí spojených
s podáváním nebo přípravou léčiv a událostí spojených s léčebným či diagnostickým
výkonem,
b) je prováděno vyhodnocování jednotlivých nežádoucích událostí včetně
zjišťování jejich příčin,
c) jsou vyhodnocovány časové trendy počtů nežádoucích událostí a
d) jsou přijímána preventivní opatření k předcházení nežádoucím událostem.
1.3. Standard:
sledování spokojenosti pacientů
Cílem standardu je sledování a vyhodnocování spokojenosti pacientů s lůžkovou
zdravotní péčí a podmínkami jejího poskytování.
1.3.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je
a) sledována spokojenost pacientů minimálně s podmínkami pobytu ve zdravotnickém
zařízení včetně stravování, přístupem zdravotnických pracovníků a jiných odborných
pracovníků k pacientům a poskytováním informací pacientům o jejich zdravotním stavu
a diagnostických, léčebných a ošetřovatelských výkonech a
b) prováděno vyhodnocování spokojenosti pacientů a jsou přijímána opatření
k odstranění zjištěných nedostatků.
1.4. Standard:
sledování a vyhodnocování stížností a podnětů týkajících se
lůžkové zdravotní péče
Cílem standardu je sledování a vyhodnocování stížností a podnětů týkajících
se lůžkové zdravotní péče a využívání získaných poznatků pro zvýšení kvality a bezpečí.
1.4.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) je vedena evidence všech stížností a podnětů pacientů a dalších osob
podaných v souvislosti s lůžkovou zdravotní péčí včetně způsobu jejich vyřízení,
b) je prováděno vyhodnocování stížností a podnětů včetně zjišťování jejich
příčin a
c) jsou přijímána opatření k odstranění zjištěných nedostatků a potřebná
preventivní opatření.
1.5. Standard:
využívání doporučených diagnostických, léčebných a ošetřovatelských
postupů
Cílem standardu je zajistit využívání diagnostických, léčebných a ošetřovatelských
postupů doporučených odbornými a profesními organizacemi zdravotnických pracovníků
a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví.
1.5.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) poskytovatel lůžkové zdravotní péče využívá diagnostické, léčebné
a ošetřovatelské postupy doporučené odbornými a profesními organizacemi zdravotnických
pracovníků a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví a
b) jsou zpracovány interní diagnostické, léčebné a ošetřovatelské postupy
při péči o pacienty se smyslovým nebo tělesným postižením.
2. Minimální hodnotící standardy péče o pacienty
2.1. Standard:
dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých
Cílem standardu je dodržování práv pacientů a osob pacientům blízkých při
poskytování lůžkové zdravotní péče.
2.1.1. Ukazatel kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je prováděno sledování a vyhodnocování dodržování
práv pacientů a osob pacientům blízkých a jsou přijímána opatření k odstranění zjištěných
nedostatků.
2.2. Standard:
stanovení interních pravidel vedení zdravotnické dokumentace
Cílem standardu je vedení zdravotnické dokumentace, nakládání s touto dokumentací
a nahlížení do ní v návaznosti na konkrétní podmínky poskytování lůžkové zdravotní
péče a organizační strukturu zdravotnického zařízení.
2.2.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže jsou stanoveny a dodržovány
a) zásady vedení zdravotnické dokumentace v návaznosti na konkrétní podmínky
poskytování lůžkové zdravotní péče a organizační strukturu zdravotnického zařízení,
b) zásady pro zajištění nahlížení do zdravotnické dokumentace v návaznosti
na konkrétní podmínky poskytování lůžkové zdravotní péče a
c) postupy při ukládání zdravotnické dokumentace a její ochraně před
zneužitím, ztrátou a poškozením.
2.3. Standard:
zajištění konzultačních služeb
Cílem standardu je zajištění konzultačních služeb pro zdravotnické pracovníky
při poskytování lůžkové zdravotní péče.
2.3.1. Ukazatel kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže jsou zajištěny konzultační služby pro další
obory potřebné pro diagnostickou a léčebnou péči v individuálních případech, kdy
to vyžaduje zdravotní stav pacienta.
2.4. Standard:
bezpečné zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky
Cílem standardu je definovat činnosti, které mají bezprostřední vliv na bezpečné
zacházení s léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky.
2.4.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže jsou stanoveny, dodržovány a vyhodnocovány
a) interní postupy při objednávání, příjmu, skladování, předepisování,
úpravě a podávání léčivých přípravků a odstraňování (likvidaci) nepoužitelných léčivých
přípravků včetně dokumentace jednotlivých postupů a jejich kontroly,
b) interní postupy při objednávání, příjmu, skladování, předepisování
a používání zdravotnických prostředků a odstraňování (likvidaci) nepoužitelných zdravotnických
prostředků včetně dokumentace jednotlivých postupů a jejich kontroly,
c) interní postupy při používání neregistrovaných léčivých přípravků,
d) interní postupy hlášení nežádoucích účinků léčivých přípravků a nežádoucích
příhod a vedlejších účinků zdravotnických prostředků a
e) oprávnění a povinnosti zaměstnanců při vykonávání činností uvedených
v písmenech a) až d).
2.5. Standard:
kvalita stravování pacientů a nutrice
Cílem standardu je definovat činnosti, které mají bezprostřední vliv na kvalitu
stravování a léčebnou výživu pacientů.
2.5.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je
a) stanoven postup organizace nutriční péče a
b) zpracován systém diet.
2.6. Standard:
zajištění léčebně rehabilitační péče
Cílem standardu je zajištění léčebně rehabilitační péče v návaznosti na poskytovanou
lůžkovou zdravotní péči.
2.6.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) je zpracován plán léčebně rehabilitační péče a jejího vyhodnocování
v návaznosti na poskytovanou lůžkovou zdravotní péči a
b) pacienti a zdravotničtí pracovníci jsou s plánem léčebně rehabilitační
péče a jejího vyhodnocování seznámeni v potřebném rozsahu.
2.7. Standard:
podpora zdraví a prevence nemocí
Cílem standardu je definovat činnosti zaměřené na podporu zdraví a prevenci
nemocí ve vztahu k pacientům a zaměstnancům.
2.7.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) je zpracován plán činností zaměřených na základní oblasti podpory
zdraví, prevenci nemocí zejména v závislosti na tabáku, alkoholu a jiných návykových
látkách a na psychologickou podporu a
b) pacienti a zaměstnanci mají ve zdravotnickém zařízení přístup k informacím
o faktorech ovlivňujících zdraví.
2.8. Standard:
kontinuita zdravotní péče
Cílem standardu je zajištění návaznosti zdravotní péče ve zdravotnickém
zařízení a též v rámci spolupráce s dalšími poskytovateli zdravotních služeb.
2.8.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) jsou stanoveny postupy pro předávání pacientů mezi zaměstnanci v navazujících
pracovních směnách na pracovišti, pro předávání pacientů mezi pracovišti zdravotnického
zařízení, pro předávání pacientů do jiného zdravotnického zařízení a pro propouštění
pacientů ze zdravotnického zařízení včetně zajištění navazující ambulantní zdravotní
péče a
b) je stanoven postup pro spolupráci s dalšími poskytovateli zdravotních
služeb a případně též s poskytovateli sociálních služeb.
2.9. Standard:
identifikace pacientů
Cílem standardu je vyloučení rizika záměny pacientů při poskytování lůžkové
zdravotní péče.
2.9.1. Ukazatel kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je vypracován a dodržován postup pro jednoznačnou
nezaměnitelnou identifikaci pacientů.
2.10. Standard:
zajištění kardiopulmonální resuscitace
Cílem standardu je plnění požadavků pro zajištění kardiopulmonální resuscitace.
2.10.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je
a) zpracován a plněn plán každoročního proškolení včetně přezkoušení
zdravotnických pracovníků v kardiopulmonální resuscitaci,
b) zpracován a plněn plán kontrol vybavení pracovišť léčivými přípravky
a zdravotnickými prostředky pro poskytování kardiopulmonální resuscitace včetně kontrol
jejich funkčnosti a
c) vedena dokumentace o provedení proškolení a přezkoušení zdravotnických
pracovníků podle písmene a) a o provedení kontrol podle písmene b).
3. Minimální hodnotící standardy řízení lidských zdrojů
3.1. Standard:
personální zabezpečení lůžkové zdravotní péče
Cílem standardu je zajistit potřebné personální zabezpečení lůžkové zdravotní
péče.
3.1.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže
a) je zpracováno rozdělení pracovních míst v souladu s požadavky na personální
zabezpečení lůžkové zdravotní péče a program celoživotního vzdělávání zdravotnických
pracovníků,
b) jsou stanovena pravidla pro zapracování zaměstnanců při jejich zařazení
na pracovní místo,
c) jsou zpracovány popisy pracovních činností jednotlivých zdravotnických
pracovníků a jiných odborných pracovníků v souladu s jejich způsobilostí k výkonu
povolání zdravotnického pracovníka nebo jiného odborného pracovníka a
d) je sledována a vyhodnocována spokojenost zaměstnanců s pracovními
podmínkami pro plnění jejich pracovních úkolů a jsou přijímána opatření k odstranění
zjištěných nedostatků.
4. Minimální hodnotící standardy zajištění bezpečného prostředí pro pacienty
a zaměstnance
4.1. Standard:
bezpečné prostředí pro pacienty a zaměstnance
Cílem standardu je snižování bezpečnostních rizik souvisejících s lůžkovou
zdravotní péčí.
4.1.1. Ukazatele kvality a bezpečí pro splnění standardu
Standard je splněn, jestliže je
a) zaveden program zajištění bezpečného prostředí pro pacienty a zaměstnance,
jehož součástí je zejména identifikace rizikových míst a činností z hlediska bezpečnosti
pacientů a zaměstnanců a
b) stanoven způsob zajištění elektrické energie, pitné vody a medicinálních
plynů, a to jak v obvyklém režimu dodávek, tak při přerušení dodávek.
Příloha 2
Požadavky na personální zabezpečení, způsob a postupy hodnocení kvality a bezpečí
1. Požadavky na personální zabezpečení hodnocení kvality a bezpečí
Hodnocení kvality a bezpečí je prováděno prostřednictvím hodnotitelského
týmu sestaveného osobou oprávněnou k provádění hodnocení kvality a bezpečí. Hodnotitelský
tým vždy tvoří
a) lékař nebo zubní lékař, který vykonával po dobu nejméně 5 let povolání lékaře
nebo zubního lékaře při poskytování lůžkové zdravotní péče,
b) zdravotnický pracovník způsobilý k výkonu nelékařského zdravotnického povolání
bez odborného dohledu1), který vykonával po dobu nejméně 5 let nelékařské zdravotnické
povolání při poskytování lůžkové zdravotní péče, a
c) osoba s vysokoškolským vzděláním technického nebo manažerského zaměření, která
vykonávala po dobu nejméně 5 let své povolání v technicko-hospodářském provozu nebo
v manažerských činnostech řízení kvality a bezpečí u poskytovatele zdravotních služeb.
Všichni členové hodnotitelského týmu musí mít znalosti v oblasti řízení kvality a
bezpečí.
2. Požadavky na způsob a postupy hodnocení kvality a bezpečí
2.1. Složení hodnotitelského týmu musí odpovídat lůžkové zdravotní péči,
která je ve zdravotnickém zařízení hodnocena. Vedoucím hodnotitelského týmu je lékař,
popřípadě zubní lékař.
2.2. Členové hodnotitelského týmu získávají informace pro účely hodnocení
kvality a bezpečí
a) pohovorem se zaměstnanci,
b) pohovorem s pacienty,
c) prohlídkou pracovišť zdravotnického zařízení,
d) kontrolou dokumentace týkající se standardů a
e) sledováním pracovních postupů týkajících se standardů.
1) Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu
nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním
zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických
povoláních), ve znění pozdějších předpisů.