58/2013 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 28. února 2013,
kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb., kterou se vydává
stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1
a 4 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 23/2000 Sb., zákona č.
103/2004 Sb., zákona č. 181/2006 Sb., zákona č. 191/2006 Sb., zákona č. 227/2009
Sb. a zákona č. 134/2011 Sb., (dále jen „zákon“) k provedení § 5 odst. 3, § 6 odst.
2 a § 20 odst. 4 zákona:
Čl. I
Vyhláška Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a
technický řád drah, ve znění vyhlášky č. 243/1996 Sb., vyhlášky č. 346/2000 Sb.,
vyhlášky č. 413/2001 Sb. a vyhlášky č. 577/2004 Sb., se mění takto:
1. V § 11 odstavec 6 zní:
„(6) Mezi stavbami, pevnými zařízeními nebo jinými překážkami a průjezdným
průřezem, který je stanoven pro přilehlou kolej, musí být zachován volný schůdný
a manipulační prostor pro bezpečný pohyb osob a manipulaci s materiálem. Požadavky
na volný schůdný a manipulační prostor včetně ustanovení, jaké překážky do něho mohou
zasahovat, obsahuje technická norma uvedená v příloze č. 5 pod položkou 157.“.
2. V § 11 se odstavce 7 a 8 zrušují.
Dosavadní odstavce 9 až 12 se označují jako odstavce 7 až 10.
3. V § 11 odst. 10 se čárka za číslicí 5 nahrazuje slovem „a“ a slova „a
7“ se zrušují.
4. V § 14 na konci odstavce 3 doplňuje věta „Při použití konstrukčního uspořádání
železničního svršku, které to svým stavebnětechnickým řešením umožňuje, může být
základní vodorovná šířka pláně tělesa železničního spodku stanovena odchylně v projektové
dokumentaci projednané ve stavebním řízení.“.
5. V § 15 odstavci 3 věta první zní: „V tunelech se zřizují záchranné výklenky
vzdálené od sebe nejvýše 25m v případech, je-li to nezbytné pro zajištění bezpečnosti
práce při provozování dráhy a drážní dopravy, a za podmínek, které stanoví technická
norma uvedená v příloze č. 5 pod položkou 175.“.
6. V § 17 se doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Na dráze v traťových úsecích provozovaných rychlostí vyšší než 160 km/h
a v případech, stanovených v související technické normě uvedené v příloze č. 5 pod
položkou 165, není přejezd z důvodu zajištění bezpečnosti provozování dráhy a provozu
na pozemní komunikaci přípustný.“.
7. V § 18 se doplňuje odstavec 12, který zní:
„(12) Ustanovení odstavců 5, 6 a 7 se neuplatní při použití konstrukčního
uspořádání železničního svršku, které svým stavebnětechnickým řešením zajišťuje bezpečnost
provozování dráhy nekonvenčním konstrukčním provedením, stanoveným v projektové dokumentaci
projednané ve stavebním řízení.“.
8. V § 20 se odstavec 6 zrušuje.
Dosavadní odstavce 7 a 8 se označují jako odstavce 6 a 7.
9. V § 23 odst. 1 písmeno d) včetně poznámky pod čarou č. 6 zní:
„d) přenášelo na vedoucí drážní vozidlo informace o povelech zakazujících,
povolujících, případně omezujících jízdu:
1. je-li traťová rychlost vyšší než 100
km/h,
2. bez ohledu na rychlost, jde-li o trať bez proměnných návěstidel (vyjma tratí
se zjednodušeným řízením drážní dopravy a vleček),
3. jde-li o trať zařazenou do evropského
železničního systému, vlakovým zabezpečovacím systémem ERTMS/ETCS podle předpisu
Evropské unie6), navrhovaným a budovaným postupně v souladu s národním implementačním
plánem ERTMS, nebo
4. jde-li o trať (její část) s traťovou rychlostí vyšší než 160
km/h, vlakovým zabezpečovacím systémem ERTMS/ETCS podle předpisu Evropské unie6).
Ustanovení bodu 1 se nemusí uplatnit mezi státní hranicí a první pohraniční stanicí
na území České republiky, není-li traťová rychlost vyšší než 160 km/h a bude-li traťový
úsek vybaven zařízením zajišťujícím automatickou aktivaci nouzového brzdění při nerespektování
návěsti zakazující jízdu,
6) Rozhodnutí Komise 2012/88/EU ze dne 25. ledna 2012 o technické specifikaci
pro interoperabilitu týkající se subsystémů pro řízení a zabezpečení transevropského
železničního systému.
Rozhodnutí Komise 2012/696/EU ze dne 6. listopadu 2012, kterým
se mění rozhodnutí 2012/88/EU o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající
se subsystémů pro řízení a zabezpečení transevropského železničního systému.“.
10. V § 66 odst. 4 se čárka nahrazuje tečkou a slova „jen není-li železniční
dráha elektrizovaná“ se nahrazují větami „Je-li železniční dráha elektrizovaná, musí
být stavebnětechnickým řešením a provozním opatřením zajištěno bezpečné provozování
obou drah včetně případů uváznutí trolejbusu na křížení. Při křížení železniční dráhy
s dráhou trolejbusovou v úrovni kolejí má železniční doprava přednost před provozem
na dráze trolejbusové.“.
11. V § 88 odst. 3 se číslo „160“ nahrazuje číslem „200“.
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2013.
Ministr:
Ing. Stanjura v. r.