319/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 25. května 2006
o některých opatřeních ke zprůhlednění finančních vztahů v oblasti veřejné
podpory, a o změně zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 104/2017 Sb., 183/2017 Sb.
Změna: 261/2021 Sb., 417/2021 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
NĚKTERÁ OPATŘENÍ KE ZPRŮHLEDNĚNÍ FINANČNÍCH VZTAHŮ V OBLASTI VEŘEJNÉ PODPORY
§ 1
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství1) a upravuje
některá práva a povinnosti osob ovládaných subjekty veřejné správy a osob účtujících
odděleně pro zajištění průhlednosti finančních vztahů mezi nimi a subjekty veřejné
správy v oblasti veřejné podpory a dále postup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže2)
(dále jen "Úřad") v těchto věcech.
§ 2
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) subjektem veřejné správy stát, územní samosprávný celek, jakož i fyzická
nebo právnická osoba, pokud vykonává působnost v oblasti veřejné správy,
b) osobou ovládanou subjektem veřejné správy právnická osoba, pokud se
účastní hospodářské soutěže nebo ji může svou činností ovlivňovat a na jejíž činnost
mohou subjekty veřejné správy vykonávat přímo nebo prostřednictvím jiné osoby či
osob rozhodující vliv; má se za to, že rozhodujícím vlivem je vztah, kdy subjekt
veřejné správy může ovlivňovat činnost této osoby prostřednictvím pravidel, jimiž
se tato osoba řídí, nebo vztah, kdy subjekt veřejné správy je většinovým společníkem,
disponuje většinou hlasovacích práv nebo může prosadit jmenování, volbu nebo odvolání
většiny osob, které jsou statutárním orgánem nebo jeho členem, anebo většiny osob,
které jsou členy dozorčího orgánu právnické osoby,
c) osobou ovládanou subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském
průmyslu osoba ovládaná subjektem veřejné správy, jejíž činnost, představující minimálně
50 % ročního úhrnu čistého obratu3), spadá do zpracovatelského průmyslu4),
d) osobou účtující odděleně fyzická nebo právnická osoba, pokud se účastní
hospodářské soutěže nebo ji může svou činností ovlivňovat, která má subjektem veřejné
správy udělená zvláštní nebo výlučná práva a která současně vykonává také jiné činnosti
nebo poskytuje jiné služby, anebo které bylo svěřeno poskytování služeb obecného
hospodářského významu5) a která za poskytování těchto služeb dostává náhrady v jakékoliv
podobě a která současně vykonává také jiné činnosti nebo poskytuje jiné služby,
e) výlučným právem právo na vykonávání činnosti nebo poskytování služby
v rámci vymezeného území udělené subjektem veřejné správy pouze jedné osobě,
f) zvláštním právem právo na vykonávání činnosti nebo poskytování služby
v rámci vymezeného území udělené subjektem veřejné správy jinak než na základě objektivních,
přiměřených a nediskriminačních kritérií, které je uděleno omezenému počtu osob,
nebo které poskytuje jedné nebo více osobám výhodu, která by mohla podstatně ohrozit
možnost jiné osoby vykonávat tuto činnost nebo poskytovat tuto službu.
§ 3
(1) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy eviduje údaje o veřejných
podporách a jiných prostředcích poskytnutých jí subjekty veřejné správy přímo nebo
prostřednictvím jiné osoby či osob (dále jen "veřejné prostředky"). Evidence obsahuje
údaje o
a) osobě, která veřejné prostředky poskytla,
b) právní skutečnosti nebo důvody poskytnutí veřejných prostředků,
c) výši poskytnutých veřejných prostředků,
d) účelu, na který byly veřejné prostředky poskytnuty,
e) způsobu použití veřejných prostředků.
(2) Za poskytnuté veřejné prostředky podle odstavce 1 se považují
a) náhrady ztrát,
b) vklady do základního kapitálu a jiných kapitálových fondů, které tvoří
vlastní kapitál,
c) dotace, návratné finanční výpomoci a úvěry poskytnuté za zvýhodněných
podmínek,
d) vzdání se práva na podíl na zisku nebo upuštění od vymáhání pohledávek,
e) vzdání se práva na obvyklý výnos za poskytnuté veřejné prostředky,
f) prominutí daně nebo příslušenství daně,
g) jiné obdobné prostředky.
(3) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na osoby ovládané subjekty veřejné
správy
a) u nichž za dvě účetní období bezprostředně předcházející účetnímu
období, ve kterém byly veřejné prostředky poskytnuty, roční úhrn čistého obratu nepřekročil
částku odpovídající 40 000 000 EUR,
b) poskytující služby, u nichž nemůže dojít k podstatnému ovlivnění obchodu
mezi členskými státy Evropských společenství, nebo
c) které jsou oprávněny přijímat vklady od veřejnosti a poskytovat úvěry
na vlastní účet,
1. u nichž za dvě účetní období bezprostředně předcházející účetnímu
období, ve kterém byly veřejné prostředky poskytnuty, aktiva celkem nepřekročila
částku odpovídající 800 000 000 EUR, nebo
2. pokud jsou do nich vklady z prostředků
subjektů veřejné správy vkládány za běžných obchodních podmínek.
(4) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy je povinna uschovávat evidované
údaje o veřejných prostředcích po dobu 5 let od konce účetního období, ve kterém
byly veřejné prostředky poskytnuty. Pokud byly veřejné prostředky použity i během
dalšího účetního období, pětiletá lhůta začíná běžet až od konce tohoto účetního
období.
(5) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy je povinna údaje o veřejných
prostředcích evidované podle § 3 poskytnout na žádost Úřadu, a to ve lhůtě stanovené
Úřadem, která nesmí být kratší než 15 pracovních dnů. Úřad lhůtu během jejího trvání
na žádost prodlouží, existují-li pro prodloužení vážné důvody.
(6) Údaje získané podle odstavce 5 Úřad předkládá Komisi Evropských společenství
(dále jen "Komise") na její žádost.
§ 4
(1) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském
průmyslu4), jejíž roční úhrn čistého obratu za bezprostředně předcházející účetní
období je vyšší než částka odpovídající 250 000 000 EUR, má povinnost předložit Úřadu
výroční zprávu6), řádnou účetní závěrku7) a zápisy z valných hromad konaných v tomto
účetním období, a pokud v nich nejsou obsaženy, předloží také údaje o
a) změnách základního kapitálu a jiných kapitálových fondů, které tvoří
vlastní kapitál, a uvedení souvisejících podmínek, zejména údaje o druhu, formě a
podobě akcií, o samostatně převoditelných právech, o zatímních listech a dluhopisech,
b) dotacích a návratných finančních výpomocích,
c) úvěrech poskytnutých subjekty veřejné správy osobě ovládané subjektem
veřejné správy, a to včetně specifikace úrokové míry, podmínek a zajištění úvěrů,
d) zajištění úvěrů poskytnutých subjekty veřejné správy osobě ovládané
subjektem veřejné správy, a to včetně specifikace podmínek, za nichž bylo zajištění
poskytnuto,
e) vyplacených podílech na zisku a nerozděleném zisku,
f) ostatních prostředcích poskytnutých subjekty veřejné správy osobě
ovládané subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském průmyslu,
a to včetně vztahů mezi jednotlivými stranami transakcí.
(2) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském průmyslu4),
jejíž roční úhrn čistého obratu za bezprostředně předcházející účetní období je vyšší
než částka odpovídající 250 000 000 EUR, která sestavuje konsolidovanou účetní závěrku8),
má povinnost předložit Úřadu výroční zprávu, účetní závěrku, zápisy z valných hromad
a údaje podle odstavce 1 rovněž za konsolidační celek. Tím není dotčena povinnost
účetních jednotek konsolidačního celku předložit výroční zprávu, účetní závěrku,
zápisy z valných hromad a údaje podle odstavce 1 zvlášť. V případech, kdy osoba ovládaná
subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském průmyslu4) sestavuje konsolidovanou
účetní závěrku8) a konsolidované účetní jednotky9) působí v tomtéž nebo úzce souvisejícím
odvětví, mohou být výroční zpráva, účetní závěrka, zápisy z valných hromad a údaje
podle odstavce 1 předloženy Úřadu pouze za konsolidační celek10).
(3) Výroční zprávu, účetní závěrku, zápisy z valných hromad a údaje podle
odstavce 1 je osoba ovládaná subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském
průmyslu4) povinna předložit Úřadu do 10 pracovních dnů ode dne zveřejnění účetní
závěrky a výroční zprávy. Úřad předá tyto údaje Komisi do 15 pracovních dnů ode dne
zveřejnění účetní závěrky a výroční zprávy.
(4) V případě, že osoba ovládaná subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském
průmyslu4) nemá povinnost účetní závěrku a výroční zprávu zveřejnit, je povinna výroční
zprávu, účetní závěrku, zápisy z valných hromad a údaje podle odstavce 1 předložit
Úřadu do 8 měsíců po skončení jejího účetního období. Úřad předá tyto údaje Komisi
do 9 měsíců po skončení účetního období této osoby.
(5) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském průmyslu4),
u níž roční úhrn čistého obratu za uplynulé účetní období přesáhl částku 250 000
000 EUR, má povinnost sdělit Úřadu jeho výši, a to ve lhůtě 2 měsíců od skončení
příslušného účetního období. Osoba ovládaná subjektem veřejné správy působící ve
zpracovatelském průmyslu je povinna poskytnout na žádost Úřadu další informace potřebné
ke splnění povinností podle tohoto zákona, a to ve lhůtě stanovené Úřadem, která
nesmí být kratší než 15 pracovních dnů. Úřad lhůtu během jejího trvání na žádost
prodlouží, existují-li pro prodloužení vážné důvody.
(6) Úřad eviduje a poskytuje Komisi aktualizovaný seznam osob ovládaných
subjekty veřejné správy působících ve zpracovatelském průmyslu, u nichž roční úhrn
čistého obratu za uplynulé účetní období přesáhl částku 250 000 000 EUR, a údaje
o výši jejich ročního úhrnu čistého obratu, a to vždy k 31. březnu kalendářního roku.
§ 5
(1) Osoby účtující odděleně vedou účetnictví podle zákona o účetnictví a
sestavují účtový rozvrh tak, aby účetní závěrka obsahovala i členění položek podle
činností spojených se zvláštními a výlučnými právy nebo se službami obecného hospodářského
významu, které byly osobě účtující odděleně svěřeny, a podle ostatních činností,
kterými se zabývá; tím není dotčena povinnost vést účetnictví podle zvláštního právního
předpisu11). Osoba účtující odděleně uvede v účtovém rozvrhu nákladové a výnosové
účty související na straně jedné s činnostmi spojenými se zvláštními a výlučnými
právy nebo se službami obecného hospodářského významu a na straně druhé s jinými
činnostmi, kterými se zabývá. Osoba účtující odděleně stanoví obsahové vymezení těchto
účtů vnitřním předpisem.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na osoby účtující odděleně
a) u nichž za dvě účetní období bezprostředně předcházející účetnímu
období, ve kterém měly uděleno zvláštní nebo výlučné právo nebo svěřenou službu obecného
hospodářského významu, celkový roční úhrn čistého obratu nepřekročil částku odpovídající
40 000 000 EUR anebo v případě osob účtujících odděleně, které jsou oprávněny přijímat
vklady od veřejnosti a poskytovat úvěry na vlastní účet, aktiva celkem nepřekročila
částku odpovídající 800 000 000 EUR,
b) poskytující služby, u nichž nemůže dojít k podstatnému ovlivnění obchodu
mezi členskými státy Evropských společenství, nebo
c) poskytující služby nebo vykonávající činnosti, na které se vztahují
zvláštní právní předpisy12); povinnost účtovat odděleně nesmí ovlivnit závazky vyplývající
ze Smlouvy o založení Evropského společenství nebo jiných předpisů Evropských společenství.
(3) Osoba účtující odděleně je povinna na žádost Úřadu prokázat plnění povinnosti
podle odstavce 1 zejména předložením účtového rozvrhu a vnitřního předpisu uvedeného
v odstavci 1, a to ve lhůtě stanovené Úřadem, která nesmí být kratší než 15 pracovních
dnů. Úřad lhůtu během jejího trvání na žádost prodlouží, existují-li pro prodloužení
vážné důvody.
(4) Údaje získané podle odstavce 3 Úřad předkládá Komisi na její žádost.
§ 6
(1) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy, nejde-li o právnickou osobu
uvedenou v § 3 odst. 3, se dopustí přestupku tím, že neeviduje údaje o veřejných
prostředcích podle § 3 odst. 1, nebo evidované údaje o veřejných prostředcích neuschovává
podle § 3 odst. 4, anebo je neposkytne podle § 3 odst. 5.
(2) Osoba ovládaná subjektem veřejné správy působící ve zpracovatelském
průmyslu4), jejíž roční úhrn čistého obratu za bezprostředně předcházející účetní
období je vyšší než částka odpovídající 250 000 000 EUR, se dopustí přestupku tím,
že
a) nepředloží výroční zprávu nebo řádnou účetní závěrku nebo zápisy z
valné hromady anebo údaje podle § 4 odst. 1 písm. a) až e) ve lhůtě stanovené v §
4 odst. 3 nebo 4, nebo
b) nepředloží výroční zprávu nebo účetní závěrku nebo zápisy z valných
hromad anebo údaje podle § 4 odst. 1 písm. a) až e) ve lhůtě stanovené v § 4 odst.
3 nebo 4 za konsolidační celek10), jestliže sestavuje konsolidovanou účetní závěrku8).
(3) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako osoba účtující odděleně
podle § 5, nejde-li o právnickou nebo podnikající fyzickou osobu uvedenou v § 5 odst.
2, dopustí přestupku tím, že nesplní povinnosti podle § 5 odst. 1.
§ 8
(1) Promlčecí doba činí 10 let.
(2) Přestupky podle tohoto zákona projednává Úřad.
(3) Alespoň jedna oprávněná úřední osoba podílející se na řízení o přestupku
vedeném Úřadem v každém stupni musí mít vysokoškolské vzdělání nejméně v magisterském
studijním programu v oboru právo na vysoké škole v České republice. Ustanovení zákona
upravujícího řízení o přestupcích, která se týkají požadavků na vzdělání oprávněných
úředních osob, se na řízení o přestupcích, k jejichž projednání je příslušný Úřad
podle tohoto zákona, nepoužijí.
(4) Na postup Úřadu podle tohoto zákona se ustanovení § 24 až 27, 32, § 39
písm. b), § 42, 43, § 44 písm. d), § 68 písm. b), § 70, § 80 odst. 2 a 3, § 82 odst.
1 věty první, § 87, 89, § 93 odst. 1 písm. d), f), g) a h), § 93 odst. 3, § 95 odst.
3, § 96 odst. 1 písm. b), § 96 odst. 3 a § 98 odst. 2 zákona o odpovědnosti za přestupky
a řízení o nich nepoužijí.
§ 9
(1) Úřad kontroluje, zda osoba plní řádně povinnosti podle tohoto zákona.
Při této kontrole postupuje Úřad podle zvláštního právního předpisu14).
(2) Úřad jedná s Komisí a zajišťuje potřebnou součinnost s jinými orgány
Evropských společenství v oblasti zajištění povinností podle tohoto zákona.
(3) Zaměstnanci zařazení k výkonu práce v Úřadu jsou povinni zachovávat mlčenlivost
o skutečnostech tvořících obchodní tajemství15), o nichž se dozvěděli při plnění
úkolů, a to i po skončení pracovního poměru.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
§ 13
V příloze č. 1 zákona č. 235/2004 Sb., ve znění zákona č. 635/2004 Sb.,
zákona č. 669/2004 Sb., zákona č. 124/2005 Sb., zákona č. 215/2005 Sb., zákona č.
217/2005 Sb., zákona č. 377/2005 Sb., zákona č. 441/2005 Sb., zákona č. 545/2005
Sb. a zákona č. 109/2006 Sb., odstavec první zní:
"Číselný kód Název zboží Harmonizovaného systému popisu číselného označování zboží 01-23, 25 Potraviny včetně nápojů (vyjma alkoholických, vymezených zvláštním právním předpisem70)), živá zvířata, semena a rostliny, a přísady případně krmiva; voda. Mimo zboží zařazeného do číselných kódů: 2203-2208".
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.
1) Směrnice 80/723/EHS ze dne 25. června 1980 o průhlednosti finančních vztahů
mezi členskými státy a veřejnými podniky a o finanční průhlednosti uvnitř některých
podniků, ve znění Směrnice 85/413/EHS ze dne 24. července 1985, kterou se mění Směrnice
80/723/EHS o zprůhlednění finančních vztahů mezi členskými státy a veřejnými podniky,
a ve znění Směrnice 93/84/EHS ze dne 30. září 1993, kterou se mění Směrnice 80/723/EHS
o zprůhlednění finančních vztahů mezi členskými státy a veřejnými podniky, a ve znění
Směrnice 2000/52/ES ze dne 26. července 2000, kterou se mění Směrnice 80/723/EHS
o zprůhlednění finančních vztahů mezi členskými státy a veřejnými podniky.
2) Zákon č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,
ve znění pozdějších předpisů.
3) § 20 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona
č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb.
4) Kapitola D - Zpracovatelský sektor (podkapitola DA až DN) klasifikace NACE
(Rev. 1) přílohy nařízení Rady (EHS) č. 3037/90 ze dne 9. října 1990 o statistické
klasifikaci ekonomických činností v Evropském společenství.
5) Čl. 86 odst. 2 Smlouvy o založení Evropského společenství.
Například § 18
a 19 zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon
o poštovních službách), § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, zákon č. 127/2005 Sb.,
o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických
komunikacích), zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 77/2002
Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní
cesty a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů.
6) § 21 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění zákona č. 437/2003 Sb.
7) § 19 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 353/2001
Sb. a zákona č. 437/2003 Sb.
8) § 22 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění zákona č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003
Sb.
9) § 22 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění zákona č. 353/2001 Sb. a zákona
č. 437/2003 Sb.
10) § 22 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., ve znění zákona č. 353/2001 Sb. a zákona
č. 437/2003 Sb.
11) Zákon č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
12) Například § 86 zákona č. 127/2005 Sb.
14) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
15) § 17 zákona č. 513/1991 Sb.