342/2014 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 19. prosince 2014,
kterou se mění vyhláška č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření
emisí vozidel, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 91 odst. 2 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění
odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999
Sb., ve znění zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 411/2005 Sb., zákona č. 226/2006
Sb., zákona č. 170/2007 Sb., zákona č. 297/2009 Sb., zákona č. 152/2011 Sb. a zákona
č. 239/2013 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel,
ve znění vyhlášky č. 99/2003 Sb., vyhlášky č. 9/2006 Sb. a vyhlášky č. 83/2012 Sb.,
se mění takto:
1. V nadpise části první se slova „§ 45 odst. 6“ nahrazují slovy „§ 45 odst.
4“.
2. § 1 včetně nadpisu zní:
„§ 1
Rozsah a způsob měření emisí
(1) U vozidla se zážehovým motorem s neřízeným emisním systémem nebo
s neřízeným emisním systémem s katalyzátorem se při měření emisí provádí
a) vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových
plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, zapalovací, sací a výfukové soustavy
a těsnost motoru; kontrola ostatních zařízení určených ke snižování emisí škodlivin
(odvětrání motoru, recirkulace výfukových plynů apod.) se provádí v rozsahu stanoveném
výrobcem vozidla,
b) u motoru zahřátého na provozní teplotu kontrola otáček volnoběhu, obsahu CO a
uhlovodíků HC při volnoběžných otáčkách, pokud výrobce vozidla nestanoví jinak,
c) kontrola stejných parametrů jako při volnoběhu při zvýšených otáčkách v rozmezí
2500 až 2800 min
-1
, pokud výrobce nestanoví jinak, ad) porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot se stavem a hodnotami stanovenými
výrobcem vozidla; pokud výrobce tyto hodnoty nestanoví, nesmí být překročeny přípustné
hodnoty stanovené přílohou č. 1 k této vyhlášce.
(2) U vozidla se zážehovým motorem s řízeným emisním systémem s katalyzátorem
se při měření emisí provádí
a) vizuální kontrola v rozsahu jako u vozidla s neřízeným emisním systémem, rozšířená
o kontrolu stavu katalyzátoru, stavu sondy lambda, přídavných nebo doplňkových systémů
ke snižování emisí a příslušné elektroinstalace,
b) kontrola funkce řídicího systému motoru, čtení paměti závad pomocí diagnostického
zařízení v rozsahu a způsobem předepsaným výrobcem vozidla, u vozidla s palubním
diagnostickým systémem EOBD nebo OBD kontrola funkce řídicího systému motoru, čtení
paměti závad pomocí diagnostického zařízení v rozsahu a způsobem předepsaným výrobcem
vozidla, nebo kontrola funkce palubního diagnostického systému EOBD nebo OBD v rozsahu
a způsobem předepsaným v instrukcích ministerstva oznámených ve Věstníku dopravy,
c) u motoru zahřátého na provozní teplotu kontrola otáček volnoběhu a obsahu CO ve
volnoběhu, obsahu CO a součinitele přebytku vzduchu lambda při zvýšených otáčkách
v rozmezí 2500 až 2800 min
-1
, pokud výrobce vozidla nestanoví jinak, ad) porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot se stavem a hodnotami stanovenými
výrobcem vozidla; pokud výrobce tyto hodnoty nestanoví, nesmí být překročeny přípustné
hodnoty stanovené přílohou č. 1 k této vyhlášce.
(3) U vozidla se vznětovým motorem s neřízeným systémem se při měření
emisí provádí
a) vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových
plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, sací a výfukové soustavy a těsnost
motoru; kontroluje se stav a případně i funkce přídavných zařízení ke snižování škodlivých
emisí způsobem předepsaným výrobcem vozidla,
b) u motoru zahřátého na provozní teplotu kontrola volnoběžných otáček motoru, pravidelnosti
chodu motoru při volnoběžných otáčkách, maximálních otáček (kontrola regulátoru)
a měření kouřivosti motoru metodou volné akcelerace a
c) porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot se stavem a hodnotami stanovenými
výrobcem vozidla; pokud výrobce tyto hodnoty nestanoví, nesmí být překročeny přípustné
hodnoty stanovené přílohou č. 1 k této vyhlášce.
(4) U vozidla se vznětovým motorem s řízeným systémem se při měření emisí
provádí
a) vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových
plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, sací a výfukové soustavy a těsnost
motoru; kontroluje se stav a případně i funkce přídavných zařízení ke snižování škodlivých
emisí způsobem předepsaným výrobcem vozidla,
b) kontrola funkce řídicího systému motoru pomocí diagnostického zařízení v rozsahu
a způsobem předepsaným výrobcem vozidla, u vozidla s palubním diagnostickým systémem
EOBD nebo OBD kontrola funkce řídicího systému motoru, čtení paměti závad pomocí
diagnostického zařízení v rozsahu a způsobem předepsaným výrobcem vozidla, nebo kontrola
funkce palubního diagnostického systému EOBD nebo OBD v rozsahu a způsobem předepsaným
v instrukcích ministerstva oznámených ve Věstníku dopravy,
c) u motoru zahřátého na provozní teplotu kontrola volnoběžných otáček motoru, pravidelnosti
chodu motoru při volnoběžných otáčkách, maximálních otáček a měření kouřivosti motoru
metodou volné akcelerace a
d) porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot se stavem a hodnotami stanovenými
výrobcem vozidla; pokud výrobce tyto hodnoty nestanoví, nesmí být překročeny přípustné
hodnoty stanovené přílohou č. 1 k této vyhlášce.
(5) U vozidla s motorem na pohon plynným palivem například LPG, CNG,
H2 se při měření emisí provádí
a) kontrola v rozsahu předepsaném pro daný druh motoru, včetně příslušných měření
podle odstavců 1 až 4, a
b) kontrola stavu, zástavby, těsnosti, plynového zařízení, u řízených systémů včetně
kontroly řídicího systému.
(6) U vozidla s vícepalivovým pohonem se při měření emisí provádí
a) měření hodnot a porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot složek výfukového
plynu v rozsahu s hodnotami předepsanými výrobcem vozidla v případě, že tento pohon
je z výroby vozidla, a
b) měření hodnot a porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot složek výfukového
plynu v rozsahu pro základní palivo a pro palivo schválené při přestavbě vozidla
v rozsahu pro základní palivo s hodnotami předepsanými výrobcem; pokud výrobce tyto
hodnoty nestanoví, nesmí být překročeny přípustné hodnoty stanovené přílohou č. 1
k této vyhlášce.
(7) Při měření emisí se kontroluje i soulad vozidla s technickým průkazem
vozidla, byl-li již vystaven. Ověřují se identifikační údaje vozidla a motoru a štítky
na vozidle. Nesoulad evidenčních údajů v dokladech vozidla se skutečným stavem se
zaznamená do poznámky protokolu o měření emisí.
(8) Konkrétní postupy při měření emisí se řídí předpisy výrobce vozidla
nebo výrobce emisního systému. Pokud nejsou stanoveny, postupuje se podle postupů
uvedených v instrukcích ministerstva oznámených ve Věstníku dopravy.
(9) Přípustné hodnoty obsahu plynných složek emisí a kouřivosti ve výfukových
plynech motoru jsou stanoveny výrobcem vozidla. Pokud výrobce tyto hodnoty nestanovil,
nesmí být překročeny přípustné hodnoty stanovené přílohou č. 1 k této vyhlášce.“.
3. § 2 včetně nadpisu zní:
„§ 2
Přístroje a zařízení používané k měření emisí
(1) Stanice měření emisí pro vozidla poháněná zážehovými motory musí
být vybavena nejméně těmito přístroji a zařízeními:
a) přístrojem na měření otáček motoru,
b) přístrojem na měření teploty motoru,
c) přístrojem pro měření emisí výfukových plynů zážehových motorů schváleného typu
a
d) přístrojem pro kontrolu funkce řídicích jednotek emisního systému a komunikaci
s nimi (tester řídicích systémů motoru); týká se jen stanice měření emisí měřící
emise motorů vozidel s řízeným emisním systémem.
(2) Stanice měření emisí pro vozidla poháněná vznětovými motory musí
být vybavena nejméně těmito přístroji a zařízeními:
a) přístrojem na měření otáček motoru,
b) přístrojem na měření teploty motoru,
c) přístrojem k měření kouřivosti vznětových motorů (opacimetrem) schváleného typu
a
d) testerem řídicích systémů vznětového motoru; týká se jen stanice měření emisí
měřící emise motorů vozidel s řízeným emisním systémem.
(3) Stanice měření emisí pro vozidla poháněná motory na pohon plynným
palivem například LPG, CNG, H2 musí být v závislosti na druhu motoru (zážehový, vznětový)
vybavena přístroji podle odstavce 1 nebo 2 a dále
a) přístrojem na zjišťování těsnosti plynového zařízení - detektorem přítomnosti uhlovodíkového
plynu a
b) testerem řídicích systémů plynového pohonu; týká se jen stanice měření emisí měřící
emise motorů vozidel s řízeným emisním systémem.
(4) Přístroje pro měření emisí musí odpovídat základním charakteristikám
podle přílohy č. 2. Typy přístrojů pro měření emisí výfukových plynů zážehových motorů
a přístroje k měření kouřivosti vznětových motorů určené pro stanice měření emisí
musí být schváleny ministerstvem. Postupy pro schvalování přístrojů jsou uvedeny
v příloze č. 3.
(5) Přístroje předepsané k měření emisí musí být metrologicky navázány1).
Kalibraci těchto měřidel provádějí metrologická (servisní) střediska dodavatelů těchto
přístrojů nebo firmy k této činnosti oprávněné nebo autorizované1). Lhůty kalibrace
stanoví příloha č. 2.
4. V § 3 odst. 1 písm. a) se slova „logo měření emisí“ nahrazují slovy „ochrannou
nálepku“.
5. V § 3 odst. 1 se na konci textu písmene e) doplňují slova „ , včetně výpisu
z paměti závad a readiness kódů“.
6. V § 3 odst. 1 se písmena k) a l) zrušují.
Dosavadní písmena m) a n) se označují jako písmena k) a l).
7. § 4 se včetně nadpisu zrušuje.
8. § 5 včetně nadpisu zní:
„§ 5
Ochranná nálepka
(1) Ochranná nálepka osvědčuje, že protokol o měření emisí vydala stanice
měření emisí, která je držitelem osvědčení podle § 24. Na protokol o měření emisí
se ochranná nálepka umisťuje do jeho levého horního rohu.
(2) Provedení ochranné nálepky je uvedeno v příloze č. 6a k této vyhlášce.“.
9. § 6 včetně nadpisu zní:
„§ 6
Evidence vedené stanicí měření emisí
(1) Stanice měření emisí vede
a) evidenci provedených měření emisí a
b) evidenci ochranných nálepek.
(2) Evidence měření emisí se vede formou knihy evidence měření emisí a
ochranných nálepek. Instrukce k vedení evidence, vzory formulářů knih evidencí a
způsob číslování protokolů o provedených měřeních emisí oznámí ministerstvo ve Věstníku
dopravy.
(3) Protokoly o měření emisí, knihu evidence měření emisí a ochranných
nálepek stanice měření emisí uchovává v písemné podobě po dobu nejméně 5 let.“.
10. § 7 se včetně nadpisu zrušuje.
11. V nadpise § 8, 13 a 14 se slova „§ 48 odst. 4“ nahrazují slovy „§ 48
odst. 5“.
12. V § 8 odstavec 4 zní:
„(4) Opakovanou technickou prohlídkou je technická prohlídka následující
po předchozí technické prohlídce podle odstavce 1 písm. a), c), d), g) a h), nebo
po předchozí kontrole technického stavu silničního vozidla podle zvláštního právního
předpisu nebo jiné obdobné kontrole v jiném členském státě, při které byla na vozidle
zjištěna vážná závada (stupně B) nebo nebezpečná závada (stupně C). Opakovaná technická
prohlídka provedená do 30 kalendářních dnů od předchozí technické prohlídky se provede
v rozsahu částečném, omezeném na kontrolu ústrojí, na kterém byla vážná nebo nebezpečná
závada zjištěna, pokud není při prohlídce zjištěna jiná zjevná vážná nebo nebezpečná
závada. Opakovaná technická prohlídka provedená za dobu delší než 30 kalendářních
dnů od předchozí technické prohlídky se provede v plném rozsahu.“.
13. V § 8 odst. 7 se na konci druhé věty vkládají slova „na kontrolu souladu
provedení a umístění identifikátorů vozidla například VIN, výrobní štítek v porovnání
se schválenou databází a za účelem jejich dokumentace.“.
14. V § 8 se na konci odstavce 7 doplňují věty „Popis schválené databáze
včetně stanovení jejího obsahu, podmínek její správy, zpřístupnění stanicím technické
kontroly a schvalování obsahu ministerstvem, definice pojmů pro účely provádění evidenční
kontroly jsou uvedeny v příloze č. 7. Podrobné podmínky zabezpečení této činnosti
oznámí ministerstvo ve Věstníku dopravy.“.
15. V § 12 odst. 2 písm. d) se na konci textu písmene za slovy „registrace
vozidla“ slovo „a“ nahrazuje čárkou a za slovo „vzdálenosti“ se doplňují slova „číslo
technického průkazu a barvu vozidla,“.
16. V § 14 odst. 7 se za slova „Policie České republiky“ vkládají slova začínající
čárkou „Generální inspekce bezpečnostních sborů“.
17. Za § 14 se vkládá nový § 14a, který včetně nadpisu zní:
„§ 14a
Předávání údajů správci Informačního systému stanic technické kontroly
provozovatelem stanice technické kontroly
(K § 48a odst. 4 zákona)
(1) Údaje dokumentující přítomnost vozidel na stanici technické kontroly
jsou pořizovány v průběhu technické prohlídky. Jsou to snímky vozidla z místa konání
technické prohlídky, které musí obsahovat pohled na vozidlo zpředu a boku, na vozidlo
zezadu a opačného boku, na VIN umístěný na karoserii nebo rámu a výrobní štítek vozidla
s VIN, pokud je jím vybaveno. Údaje jsou v reálném čase ukládány do sběrného zařízení,
které je propojeno s Informačním systémem stanic technické kontroly (dále jen „CIS
STK“) a umožňuje přenos těchto snímků do systému. Podrobnější popis obsahu snímků,
technického vybavení k jejich pořizování a ukládání, rozhraní pro komunikaci s CIS
STK a způsob přenosu dat s ohledem na rozvoj informačních technologií stanoví ministerstvo
ve Věstníku dopravy.
(2) Údaje o zahájení a provedení technické prohlídky se vkládají do systému
automaticky pomocí čárových kódů přidělených kontrolnímu technikovi a konkrétnímu
číslu protokolu prováděné technické prohlídky. Upřesnění způsobu vkládání těchto
údajů s ohledem na rozvoj informačních technologií stanoví ministerstvo ve Věstníku
dopravy.
(3) Údaje o vozidlech, na kterých byla technická prohlídka provedena, a
o závadách zjištěných v průběhu technické prohlídky se vkládají do systému automaticky
prostřednictvím zápisu do aplikace CIS STK na základě údajů zjištěných z dokumentace
předkládané k provedení technické prohlídky a záznamníku závad vyplněného v průběhu
provedení technické prohlídky a výpisů z měřicích přístrojů pro provádění technických
prohlídek. Upřesnění způsobu vkládání těchto údajů s ohledem na rozvoj CIS STK a
informačních technologií stanoví ministerstvo ve Věstníku dopravy.
(4) Údaje o kontrolních technicích provádějících technické prohlídky se
předávají za účelem přiřazení kontrolního technika k provozovně stanice technické
kontroly. Provozovatel stanice technické kontroly neprodleně předá údaje o zahájení
nebo ukončení pracovního poměru kontrolního technika. Tyto údaje musí obsahovat jméno,
příjmení a datum narození kontrolního technika, číslo osvědčení kontrolního technika,
popřípadě číslo kontrolního technika určeného ke kontrole vozidel přepravujících
nebezpečné věci z hlediska plnění požadavků stanovených zvláštním právním předpisem2)
(dále jen „kontrolní technik vozidel k přepravě nebezpečných věcí“), datum zahájení
nebo ukončení pracovního poměru a na jaké provozovně pracuje (evidenční číslo provozovny).
Upřesnění způsobu vkládání těchto údajů s ohledem na rozvoj CIS STK a informačních
technologií stanoví ministerstvo ve Věstníku dopravy.“.
18. V § 16 odst. 3 se číslo „12 500“ nahrazuje číslem „10 600“, číslo „10
000“ se nahrazuje číslem „8 300“ a číslo „4 600“ se nahrazuje číslem „4 300“.
19. § 16a včetně nadpisu zní:
„§ 16a
Způsob a rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické kontroly
(K § 54 odst. 6 zákona)
(1) Způsob a rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické
kontroly se určí na základě posouzení kapacitních potřeb správního obvodu a kapacit
stanic technické kontroly. Výsledkem posouzení nesmí být překročení kapacitní potřeby
technických prohlídek území okresu, který je součástí správního obvodu příslušného
kraje a v němž má být uvažovaná stanice technické kontroly provozována o více než
20 %.
(2) Způsob výpočtu kapacitní potřeby správního obvodu a teoretické, provozní
a skutečně využité kapacity kontrolních linek stanic technické kontroly je uveden
v příloze č. 19. Rozsah pokrytí správního obvodu činnostmi stanic technické kontroly
je překročen,
a) je-li součet teoretických, provozních nebo skutečně využitých kapacit provozovaných
stanic technické kontroly příslušného druhu vozidel a teoretické kapacity nově uvažované
stanice technické kontroly větší o více než 20 % kapacitních potřeb okresu nebo
b) tvoří-li rozdíl mezi kapacitní potřebou technických prohlídek příslušného druhu
vozidel v okresu a součtem teoretických nebo provozních kapacit všech stanic technické
kontroly v okresu méně než 60 % teoretické kapacity nově uvažované kontrolní linky
stanice technické kontroly určené podle § 16 odst. 3, nebo
c) je-li součet provozních kapacit provozovaných stanic technické kontroly příslušného
druhu vozidel a teoretické kapacity nově uvažované stanice technické kontroly větší
než 20 % součtu skutečně využitých kapacit provozovaných stanic technické kontroly
v okresu.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na stanice technické kontroly,
které provádí pouze technické prohlídky vozidel Ministerstva vnitra, Ministerstva
obrany, Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby.“.
20. V § 17 odst. 1 zní:
„(1) Před zahájením provozu stanice technické kontroly zabezpečí její provozovatel
kalibraci měřidel, závěrečnou expertízu o splnění všech podmínek k provozování stanice
technické kontroly vypracovanou osobou určenou ministerstvem a vyhotoví popis vnitřní
organizační struktury, systému vnitřní kontroly a systému řízení jakosti pro provádění
technických prohlídek. Obsah popisu vnitřní organizační struktury, systému vnitřní
kontroly a systému řízení jakosti pro provádění technických prohlídek uvede ministerstvo
ve Věstníku dopravy.“.
21. V nadpise § 19 se za slovo „získání“ vkládají tučně slova „a prohlubování“.
22. V nadpise § 19 a 20 se slova „§ 62 odst. 2“ nahrazují slovy „§ 62 odst.
3“.
23. V § 19 odst. 1 se za slovo „základního“ vkládají slova „a prohlubovacího“.
24. V § 19 se doplňuje odstavec 3, který zní:
„(3) Cílem prohlubovacího kurzu je seznámit kontrolní techniky
a) s novými poznatky o konstrukci, provedení, s typickými závadami konstrukčních
celků kontrolovaných vozidel a vozidel nově zaváděných do provozu,
b) s novými postupy pro kontrolu technického stavu kontrolovaných vozidel,
c) s novými přístroji a pomůckami, s jejich využitím v podmínkách stanice technické
kontroly,
d) s novými mezinárodními a národními předpisy, které se vztahují k činnosti stanice
technické kontroly, a
e) se závadami v činnosti stanic technické kontroly a kontrolních techniků zjištěnými
při výkonu státního odborného dozoru.“.
25. Za § 19 se vkládá nový § 19a, který včetně nadpisu zní:
„§ 19a
Rozsah odborných znalostí a učební osnova výuky teoretické přípravy a praktického
výcviku k získání a prohlubování odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek
vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí
(K § 59b odst. 8 zákona)
(1) Rozsah odborných znalostí kontrolního technika vozidel určených k přepravě
nebezpečných věcí obsahuje učební osnova základního a prohlubovacího kurzu, která
je uvedena v příloze č. 13a této vyhlášky.
(2) Cílem výuky teoretické přípravy a praktického výcviku základního
kurzu je seznámit kontrolní techniky vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí
a) s právními předpisy upravujícími všeobecná ustanovení a ustanoveními týkající
se nebezpečných látek a předmětů podle zvláštního právního přepisu2),
b) s právními předpisy, které se týkají druhů dopravních prostředků, určené k přepravě
nebezpečných věcí, požadavky na konstrukci a schvalování těchto vozidel a odpovědností
kontrolního technika a s právními a ekonomickými důsledky jeho činnosti,
c) s vlivem změn technického stavu vozidla na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
na životní prostředí a ekonomiku provozu vozidla,
d) s praktickým výkonem kontrolní činnosti na kontrolních linkách pro jednotlivé
druhy vozidel a se správným hodnocením zjišťovaného technického stavu vozidla,
e) se značením těchto vozidel, dokladů předepsaných pro provoz a schvalování technické
způsobilosti a
f) s vedením agendy spojené s činností stanice technické kontroly provozující kontrolu
technického stavu vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů.
(3) Cílem prohlubovacího kurzu je seznámit kontrolní techniky vozidel
k přepravě nebezpečných věcí
a) s novými předpisy v oblasti požadavků na konstrukci a označení dopravních prostředků
a schvalování technické způsobilosti vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí
a předmětů a
b) s novými poznatky o konstrukci, provedení, s typickými závadami konstrukčních
celků kontrolovaných vozidel a vozidel nově zaváděných do provozu určených k přepravě
nebezpečných věcí a předmětů.
(4) Cílem mimořádného kurzu je seznámit kontrolní techniky vozidel k přepravě
nebezpečných věcí s mimořádnou změnou zvláštního právního předpisu2), která má okamžitý
dopad na požadavky a konstrukci schvalování vozidel přepravující nebezpečné věci,
které vstoupí v platnost mimo obvyklou dvouletou změnu dohody ADR.“.
26. § 20 včetně nadpisu zní:
„§ 20
Organizování a hodnocení závěrečné zkoušky z odborné způsobilosti k provádění
technických prohlídek a zkušební řád
(K § 62 odst. 3 zákona)
(1) Závěrečnou zkouškou odborné způsobilosti prokazuje kontrolní technik
znalosti odpovídající cílům základního a prohlubovacího kurzu podle § 19 odst. 2
a 3.
(2) Závěrečná zkouška odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek
v základním kurzu se skládá z písemného testu, praktické a ústní zkoušky.
(3) Závěrečná zkouška odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek
v prohlubovacím kurzu se skládá z písemného testu. Pokud není splněn alespoň na 90
%, následuje ústní zkouška.
(4) Písemným testem prokazuje kontrolní technik znalosti
a) právních předpisů upravujících činnost stanice technické kontroly, provádění technické
prohlídky, kontroly a hodnocení technického stavu vozidla, podmínek provozu vozidel
na pozemních komunikacích,
b) základního technického názvosloví a agendy spojené s činností stanice technické
kontroly,
c) metrologického zabezpečení v České republice a ve stanici technické kontroly a
d) konstrukce, obsluhy a údržby měřidel a technologických zařízení používaných při
technické prohlídce.
(5) Praktickou a ústní zkouškou prokazuje kontrolní technik znalosti a
dovednosti při používání měřidel a technologických zařízení se zaměřením na správnost
vyhodnocení měření a praktického provádění technické prohlídky na kontrolní lince
a na správné hodnocení technického stavu vozidla.
(6) Postup při závěrečné zkoušce odborné způsobilosti k provádění technických
prohlídek je uveden v příloze č. 13 této vyhlášky.
27. Za § 20 se vkládá nový § 20a, který včetně nadpisu zní:
„§ 20a
Organizování a hodnocení závěrečné zkoušky z odborné způsobilosti k provádění
technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a zkušební řád
(K § 59b odst. 8 zákona)
(1) Závěrečnou zkouškou odborné způsobilosti prokazuje kontrolní technik
vozidel k přepravě nebezpečných věcí znalosti odpovídající cílům základního a prohlubovacího
kurzu podle § 19a odst. 2 a 3.
(2) Závěrečná zkouška odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek
vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí se skládá z písemného testu a ústní
zkoušky.
(3) Písemným testem prokazuje kontrolní technik vozidel k přepravě nebezpečných
věcí znalosti
a) právních předpisů upravujících všeobecná ustanovení a ustanovení týkající se nebezpečných
látek a předmětů, provádění technické prohlídky, kontroly a hodnocení technického
stavu vozidla určeného k přepravě nebezpečných věcí, podmínek provozu těchto vozidel
na pozemních komunikacích a
b) právních předpisů upravujících a týkajících se dopravních prostředků a předmětů
určených k přepravě nebezpečných věcí, požadavků na konstrukci a schvalování těchto
vozidel, základního technického názvosloví a agendy spojené s činností stanice technické
kontroly.
(4) Ústní zkouškou prokazuje kontrolní technik vozidel k přepravě nebezpečných
věcí znalosti a dovednosti při používáníměřidel a technologických zařízení se zaměřením
na správnost vyhodnocení měření a praktického provádění technické prohlídky na kontrolní
lince a na správné hodnocení technického stavu vozidla se zaměřením na konkrétní
druhy dopravních prostředků z hlediska jejich konstrukce a použití, značení těchto
vozidel, dokladů předepsaných pro provoz a schvalování technické způsobilosti.
(5) Postup při závěrečné zkoušce odborné způsobilosti k provádění technických
prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí je uveden v příloze č. 13b
této vyhlášky.“.
28. V nadpise ustanovení § 21 se slova „§ 60 odst. 3“ nahrazují slovy „§
60 odst. 4“.
29. Za § 21 se vkládá nový § 21a, který včetně nadpisu zní:
„§ 21a
Profesní osvědčení kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných
věcí
(K § 59b odst. 8 zákona)
Vzor profesního osvědčení kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných
věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí
je uveden v příloze č. 14a této vyhlášky.“.
30. V nadpise ustanovení § 22 se slova „§ 63 odst. 5“ nahrazují slovy „§
63 odst. 6“.
31. Ve společném nadpise v ustanovení § 23 a 24 se slova „§ 66 odst. 3“ nahrazují
slovy „§ 66 odst. 4“.
32. V § 23 odstavec 1 zní:
„(1) Před zahájením provozu stanice měření emisí zabezpečí její provozovatel
kalibraci měřidel, závěrečnou expertízu o splnění všech podmínek k provozování stanice
měření emisí a vyhotoví popis organizační struktury a systému řízení pro zajištění
měření emisí. Obsah popisu organizační struktury a systému řízení pro zajištění měření
emisí uvede ministerstvo ve Věstníku dopravy.“.
33. V nadpisu § 25 se za slovo „získání“ tučně vkládají slova „a prohlubování“.
34. Ve společných nadpisech v ustanovení § 25 a 26 se slova „§ 71 odst. 2“
nahrazují slovy „§ 71 odst. 3“.
35. V § 25 odst. 1 se za slovo „základního“ vkládají slova „a prohlubovacího“.
36. V § 25 se doplňuje odstavec 3, který zní:
„(3) Cílem prohlubovacího kurzu je seznámit mechanika
a) s novými poznatky o konstrukci, provedení, typických závadách emisních systémů
kontrolovaných vozidel a vozidel nově zaváděných do provozu,
b) s novými metodickými postupy pro měření emisí kontrolovaných vozidel,
c) s novou diagnostickou technikou a možnostmi jejího využívání v podmínkách stanice
měření emisí,
d) s novými mezinárodními a národními předpisy, které se vztahují k činnosti stanice
měření emisí, a
e) se závadami v činnosti stanic měření emisí zjištěnými při výkonu státního odborného
dozoru.“.
37. V § 26 odst. 1 se slovo „cíli“ nahrazuje slovem „cílům“, za slovo „základního“
se vkládají slova „a prohlubovacího“ a slova „§ 25 odst. 2“ se nahrazují slovy „§
25 odst. 2 a 3“.
38. V příloze č. 1 části A se bod 3 zrušuje.
39. V příloze č. 1 části B se v nadpisu bodu 1 slovo „naftové“ zrušuje.
40. V příloze č. 1 části B bodu 1 písmeno b) včetně poznámky zní:
„b) u vozidel vyrobených od 1. ledna 1981 hodnotu korigovaného součinitele
absorpce XL stanovenou pro kontrolovaný typ vozidla při jeho homologační zkoušce
k =< XL
Poznámka: Hodnota korigovaného součinitele absorpce XL (m
-1
) je uváděna na štítku
vozidla, v dílenské dokumentaci k vozidlu a v technickém průkazu vozidla.“.41. V příloze č. 1 části B se bod 2 zrušuje a zároveň se zrušuje označení
bodu 1.
42. V příloze č. 2 části A se body 3 a 4 zrušují.
Dosavadní body 5 až 7 se označují jako body 3 až 5.
43. V příloze č. 2 části A se body 4 a 5 zrušují.
44. V příloze č. 2 části B se text „Kromě opacity, vyjádřené součinitelem
absorpce, musí přístroj měřit otáčky motoru, dobu akcelerace motoru a teplotu motoru.“
nahrazuje textem „Kromě opacity, vyjádřené součinitelem absorpce, musí přístroj měřit
otáčky motoru a teplotu motoru podle části A bodů 1 a 2 této přílohy a dobu akcelerace
motoru.“.
45. V příloze č. 2 se doplňuje část C, která zní:
„C.
Společné přístroje pro měření emisí motorů
1. Přístroj pro kontrolu funkce řídicích jednotek emisních systémů a komunikaci
s nimi
Přístroj musí umožňovat komunikaci s řídicí jednotkou systému řízení motoru
v rozsahu stanoveném výrobcem vozidla nebo emisního systému. Přístroj musí být připojitelný
k řídicímu systému motoru takovým způsobem, aby při jeho použití nedošlo k samovolnému
vymazání paměti závad nebo k záznamu závad z důvodu připojení přístroje. Přístroj
musí podporovat přenos kontrolovaných hodnot za účelem vydání protokolu o měření
emisí v reálném čase.
2. Přístroj (detektor) na zjišťování přítomnosti uhlovodíkového plynu
Přenosný
přístroj je určen k detekci místa úniku uhlovodíkového plynu z plynové soustavy vozidla.
Jeho čidlo musí být schopno indikovat přítomnost plynu již při koncentraci nižší
než 10 % dolní meze výbušnosti uhlovodíkového plynu. Lhůta kalibrace: podle předpisu
výrobce přístroje.“.
47. Příloha č. 5 se zrušuje.
48. Příloha č. 6 zní:
„Příloha č. 6 k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Kontrolní nálepka
Kontrolní nálepka technické způsobilosti vozidla (vzor A) se umísťuje na zadní tabulku
registrační značky motorového a přípojného vozidla a slouží k označení vozidla, které
úspěšně absolvovalo technickou prohlídku ve stanici technické kontroly.
Perforace kontrolní nálepky vyjadřuje měsíc a rok, kdy se má vozidlo podrobit následující
technické prohlídce ve stanici technické kontroly, kontrolní nálepka podle vzoru
A inovuje platnost osvědčení o technické způsobilosti vozidla.
Kontrolní nálepku perforuje a vylepuje podle výsledku technické prohlídky kontrolní
technik stanice technické kontroly.
Popis kontrolních nálepek
Kontrolní nálepka technické způsobilosti vozidla je provedena podle vzoru A a je
barvy červené.
Kontrolní nálepka je opatřena transparentním lakem, který obsahuje částice odrážející
UV světlo, a ve své střední části stříbrným hologramem, na kterém je černě vyznačena
schvalovací značka (ATEST 8 SD 1000).
Výroba, distribuce a evidence kontrolní nálepky
Výroba kontrolní nálepky je zabezpečována ministerstvem prostřednictvím jím pověřené
právnické osoby, která zajišťuje její výrobu ze speciálního k tomu účelu určeného
materiálu a v množství potřebném pro celou síť stanic technické kontroly. Prodej
a distribuci kontrolní nálepky zabezpečují pověřené organizace na základě objednávek
jednotlivých stanic technické kontroly. Kontrolní nálepku stanice technické kontroly
objednává u pověřené právnické osoby nejméně dva měsíce před požadovaným termínem
dodání.
Kontrolní nálepka má charakter ceniny a je evidována jako zúčtovatelný doklad jak
u pověřené právnické osoby, tak v každé stanici technické kontroly. Kontrolní nálepka
se ukládá na bezpečné místo.
Kontrolní nálepky jsou denně inventarizovány (počet vydaných a zbývajících nálepek)
a porovnány s počtem provedených kontrol a počtem vydaných náhradních nálepek. Poškozené
kontrolní nálepky se uschovají do doby jejich komisionálního zrušení nebo zničení
za přítomnosti pracovníka pověřené právnické osoby nebo krajského úřadu. O jejich
zničení se provede záznam v evidenci kontrolních nálepek stanice technické kontroly.
Tento záznam podepíše pověřený pracovník stanice technické kontroly a pracovník pověřené
právnické osoby nebo krajského úřadu
Evidence kontrolních nálepek je u stanic technické kontroly vedena informačním systémem
CIS STK.
Kontrolu výroby, distribuce a vedení evidence kontrolních nálepek provádí ministerstvo
v rámci státního odborného dozoru a pracovníci pověřené právnické osoby, kontrolu
evidence kontrolních nálepek provádí také krajský úřad.
Umístění kontrolní nálepky na tabulce registrační značky
Uspořádání kontrolní nálepky a její umístění na zadní tabulce registrační značky
je znázorněno vzory C1, C2, C3 a C4 této přílohy a je následující:
a) na obdélníkové jednořádkové tabulce začínající sérií písmen se kontrolní nálepka
nalepí do horní poloviny mezery mezi skupinu písmen a první dvojčíslí, podle vzoru
C1. U starších provedení tabulek registračních značek se tyto nálepky lepí nad pomlčku
mezi skupinu písmen a prvního dvojčíslí,
b) na obdélníkové jednořádkové tabulce počínající skupinou čísel (tabulka pro přívěs
za osobní automobil) se lepí kontrolní nálepka technické způsobilosti vozidla mezi
první dvojčíslí a skupinu písmen do horní poloviny výšky písmen podle vzoru C2,
c) na obdélníkové dvouřádkové tabulce se kontrolní nálepky lepí vlevo od skupiny
písmen horního řádku. Kontrolní nálepka technické způsobilosti vozidla se lepí do
horní poloviny výšky písmen podle vzoru C3,
d) na obdélníkové dvouřádkové tabulce se zkosenými horními rohy (všech rozměrů) se
kontrolní nálepka technické způsobilosti vozidla lepí vlevo od skupiny písmen horního
řádku ve výšce středu písmen podle vzoru C4.
U nových typů provedení tabulky registrační značky (reflexní) se kontrolní nálepky
vylepí na vymezené místo.1)
Náhradní kontrolní nálepka
Při provozu vozidla, jeho údržbě a opravách může dojít k poškození již vylepené
kontrolní nálepky. V tomto případě může provozovatel vozidla požádat kteroukoliv
stanici technické kontroly o výměnu kontrolní nálepky. Žádosti bude vyhověno za podmínky,
že stanici technické kontroly předloží technický průkaz vozidla, ve kterém je poslední
platná technická prohlídka zapsána.
Pracovník stanice po kontrole platnosti technické prohlídky a ztotožnění vozidla
kontrolou identifikačních znaků vozidla přidělí držiteli vozidla náhradní kontrolní
nálepku a vylepí ji na tabulku registrační značky. Perforací vyznačí platnost shodně
se zápisem v technickém průkazu vozidla.
__________________
1) Vyhláška č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel.".
49. Za přílohu č. 6 se vkládá nová příloha č. 6a, která zní:
„Příloha č. 6a k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Ochranná nálepka
Ochranná nálepka protokolu o měření emisí slouží k osvědčení a kontrole vydání protokolu
o měření emisí danou stanicí měření emisí.
Popis ochranné nálepky
Ochranná nálepka protokolu o měření emisí je provedena podle vzoru D a je barvy
zelené. Je opatřena transparentním lakem, který obsahuje částice odrážející UV světlo,
ve své střední časti hologramem, ve své horní části bílým pruhem označeným jedinečným
kódem černé barvy skládající se z osmi znaků, který obsahuje libovolnou kombinaci
číslic a písmen (dále označován jako "číslo ochranné nálepky"). Na nálepce jsou černými
kruhovými body vyznačena dvě místa, která musí být proštípnuta po jejím nalepení
na protokol o měření emisí.
Výroba, distribuce a evidence ochranné nálepky
Výroba ochranné nálepky je zabezpečována ministerstvem prostřednictvím jím pověřené
právnické osoby, která zajišťuje jejich výrobu ze speciálního, k tomu účelu určeného
materiálu, a v množství potřebném pro celou síť stanic měření emisí. Prodej a distribuci
kontrolních nálepek zabezpečuje ministerstvem pověřená organizace na základě objednávek
jednotlivých stanic měření emisí. Ochranné nálepky stanice měření emisí objednává
u pověřené organizace nejméně dva měsíce před požadovaným termínem dodání.
Ochranné nálepky mají charakter ceniny a jsou evidovány jako zúčtovatelné doklady
jak u pověřené právnické osoby, tak v každé stanici měření emisí. Ochranné nálepky
se ukládají na bezpečných místech.
Ochranné nálepky jsou ve stanicích měření emisí denně inventarizovány (počet vydaných
a zbývajících nálepek) a porovnány s počtem vydaných protokolů o měření emisí. Poškozené
kontrolní nálepky se uschovají do doby jejich zrušení nebo komisionálního zničení
za přítomnosti pracovníka pověřené právnické osoby nebo obecního úřadu obce s rozšířenou
působností. O jejich zničení se provede záznam v evidenci ochranných nálepek protokolu
o měření emisí. Tento záznam podepíše pověřený pracovník stanice měření emisí a pracovník
pověřené právnické osoby nebo obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Evidence ochranných nálepek se řídí podle zásad uvedených v § 6 vyhlášky.
Kontrolu výroby, distribuce a vedení evidence ochranných nálepek provádí ministerstvo
v rámci státního odborného dozoru a pracovníci pověřené právnické osoby. Kontrolu
evidence ochranných nálepek ve stanici měření emisí provádí ministerstvo a obecní
úřad obce s rozšířenou působností.".
50. Příloha č. 10 zní:
51. Příloha č. 12 zní:
„Příloha č. 12 k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Učební osnova výuky teoretické přípravy a praktického výcviku k získání
odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek ve stanici technické kontroly
v základním a prohlubovacím kurzu (k § 62 odst. 3 zákona)
Pracovníci stanice technické kontroly splňující zákonem stanovené kvalifikační
předpoklady mohou vykonávat funkci kontrolního technika až po absolvování stanovené
teoretické přípravy a praktického výcviku, úspěšném ověření znalostí a dovedností
a vydání profesního osvědčení kontrolního technika nebo po úspěšném ověření znalostí
v prohlubovacím kurzu.
Rozsah odborných znalostí obsahuje učební osnova základního nebo prohlubovacího
kurzu pro kontrolní techniky.
Výuka kontrolních techniků je rozdělena na teoretickou přípravu formou přednášek,
cvičení a odborných konzultací a na praktický výcvik na kontrolních linkách.
a) Základní kurz
Základní kurz trvá tři týdny a je tématicky rozdělen do 120 vyučovacích hodin,
z toho 70 hodin pro teoretickou přípravu, 10 hodin pro odborné konzultace, 32 hodin
pro praktický výcvik na kontrolních linkách a 8 hodin pro ověření teoretických znalostí
a praktických dovedností.
Učební osnova základního kurzu pro kontrolní techniky
Počet hodin I. Teoretická výuka 70 1. Význam silniční dopravy. Technické prohlídky vozidel. Předpisy o technických podmínkách a schvalování technické způsobilosti vozidel 2. Zřizování, organizace a řízení stanic technické kontroly 3. Bezpečnostní předpisy 4. Základní technické názvosloví 5. Činnost stanice technické kontroly 6. Centralizovaný informační systém stanic technické kontroly (CIS STK) 7. Metrologie ve stanici technické kontroly 8. Identifikační znaky vozidla (skupina kontrolních úkonů 0) 9. Brzdové zařízení (skupina kontrolních úkonů 1) 10. Řízení (skupina kontrolních úkonů 2) 11. Výhledy (skupina kontrolních úkonů 3) 12. Svítilny, světlomety, odrazky a elektrické zařízení (skupina kontrolních úkonů 4) 13. Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav (skupina kontrolních úkonů 5) 14. Podvozek a části připevněné k podvozku (skupina kontrolních úkonů 6) 15. Jiné vybavení (skupina kontrolních úkonů 7) 16. Obtěžování okolí (skupina kontrolních úkonů 8) 17. Další prohlídky vozidel k dopravě osob kategorie M2 a M3 (skupina kontrolních úkonů 9) 18. Technický stav vozidel a bezpečnost silničního provozu 19. Právní problematika stanice technické kontroly II. Praktické provádění technických prohlídek na kontrolní lince stanice technické kontroly 32 III. Odborné konzultace 10 IV. Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika (závěrečná zkouška) 8 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Celkem 120
b) Prohlubovací kurz
Prohlubovací kurz trvá tři dny a je tematicky rozdělen do 24 vyučovacích hodin,
z toho 10 hodin pro teoretickou přípravu, 2 hodiny pro odborné konzultace, 4 hodiny
pro praktický výcvik na kontrolních linkách a 8 hodin pro ověření teoretických znalostí.
Ověření praktických znalostí nemusí bezprostředně navazovat na části I. až III.
Učební osnova prohlubovacího kurzu pro kontrolní techniky
Počet hodin
I. Teoretická výuka 10 1. Změny v činnosti stanice technické kontroly vyvolané změnou právních předpisů 2. Změny ve způsobu provádění technických prohlídek a hodnocení závad vozidel 3. Příčiny protiprávního způsobu provádění technických prohlídek a jejich právní dopady na činnost kontrolního technika II. Praktické provádění technických prohlídek na kontrolní lince stanice technické kontroly 4 1. Praktická ukázka vzorového provedení technické prohlídky 2. Seznámení s novými postupy při provádění technických prohlídek III. Odborné konzultace 2 IV. Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika (závěrečná 8 zkouška) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Celkem 24“.
52. Příloha č. 13 zní:
„Příloha č. 13 k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení z odborné způsobilosti k provádění technických
prohlídek ve stanici technické kontroly
(K § 62 odst. 3 zákona)
a) Zkouška v základním kurzu
(1) Na závěr základního kurzu pro kontrolní techniky prokazují jeho účastníci odbornou
způsobilost závěrečnou zkouškou z teoretických i praktických znalostí a dovedností
před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem. Odbornou způsobilostí se rozumí soubor
odborných znalostí vztahujících se k provádění technických prohlídek, kontrole a
hodnocení technického stavu vozidla a metrologického zabezpečení ve stanici technické
kontroly, jakož i schopnost jejich uplatnění při technické prohlídce.
(2) Odborná způsobilost se prokazuje vysvědčením o státní nebo maturitní zkoušce
nebo výučním listem a dokladem o praxi z daného oboru a závěrečnou zkouškou z předmětů
stanovených v učební osnově základního kurzu pro kontrolní techniky.
(3) Obsahem závěrečné zkoušky z teoretické přípravy je formou písemného testu prokázat
odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek. Otázky
písemného testu schvaluje ministerstvo. Obsahem závěrečné zkoušky je dále formou
praktické a ústní zkoušky prověřit technické znalosti a dovednosti při používání
měřidel a technologických zařízení se zaměřením zejména na správnost a vyhodnocení
měření a praktické provádění technické prohlídky na kontrolní lince a na správné
hodnocení zjišťovaného technického stavu vozidla.
(4) Hodnocení písemné zkoušky se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů
podle zkušebních otázek. Hodnocení zkoušky provádí zkušební komise podle této stupnice:
a) prospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl u zkoušky nejméně 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení,
b) neprospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl u zkoušky méně než 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení.
(5) Hodnocení ústní a praktické zkoušky se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl.
Hodnocení této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.
(6) O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný
členy komise, jehož součástí je seznam účastníků základního kurzu, jimi odevzdané
písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.
(7) Absolvent základního kurzu, který při závěrečné zkoušce neprospěl, může si své
znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení v
rozsahu závěrečné zkoušky základního kurzu. Tuto žádost může podat nejdříve za jeden
měsíc a nejpozději do šesti měsíců po ukončení základního kurzu. Další opakování
závěrečné zkoušky není možné bez nového absolvování základního kurzu.
(8) Absolventu základního kurzu, který při závěrečné zkoušce prospěl ve všech třech
dílčích zkouškách (z teoretických i praktických znalostí a dovedností před zkušební
komisí), vydá ministerstvo profesní osvědčení kontrolního technika podle provedení
uvedeného v příloze č. 14 k této vyhlášce.
b) Přezkoušení v prohlubovacím kurzu
(1) Absolvent základního kurzu, který je držitelem profesního osvědčení kontrolního
technika, je povinen se v zákonem stanovené lhůtě podrobit prohlubovacímu kurzu,
který je ukončen ověřením odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických
prohlídek. K prohlubovacímu kurzu a k závěrečnému přezkoušení prohlubovacího kurzu
bude připuštěn kontrolní technik, který se prokáže osvědčením kontrolního technika
v souladu s ustanovením § 61 zákona.
(2) Obsahem závěrečného přezkoušení prohlubovacímu kurzu je formou písemného testu
prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek.
Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.
(3) Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů
podle zkušebních otázek. Hodnocení testu provádí zkušební komise podle této stupnice:
a) prospěl a nemusí již dále prokazovat odbornou způsobilost ústní zkouškou před
komisí, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u zkoušky 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení,
b) prospěl a musí dále prokazovat odbornou způsobilost ústní zkouškou před komisí,
jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u zkoušky nejméně 80 % dosažitelného
bodového ohodnocení,
c) neprospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u zkoušky méně než 80
% dosažitelného bodového ohodnocení.
(4) Ústní zkouška, pokud musí být vykonána, se hodnotí bez ohledu na výsledek předchozího
písemného testu. K ústní zkoušce nesmí být připuštěn ten, který v písemném testu
neprospěl. Hodnocení ústní zkoušky se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl. Hodnocení
této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.
(5) O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkušební komise zkušební protokol
podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků prohlubovacího kurzu,
jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.
(6) Absolvent prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení neprospěl, může
si své znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení
v rozsahu závěrečného přezkoušení prohlubovacího kurzu. Tuto žádost může podat nejpozději
do jednoho měsíce bez ztráty odborné způsobilost kontrolního technika k provádění
technických prohlídek nebo nejpozději do šesti měsíců po ukončení prohlubovacího
kurzu. Kontrolní technik ztratí odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění
technických prohlídek ve lhůtě jednoho měsíce po absolvování zkoušky s výsledkem
neprospěl. Další opakování zkoušky prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika
k provádění technických prohlídek není možné bez nového absolvování základního kurzu.
(7) Absolventu prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení prospěl, vydá
ministerstvo profesní osvědčení kontrolního technika podle provedení uvedeného v
příloze č. 14. Za vydání se považuje i prodloužení platnosti stávajícího profesního
osvědčení kontrolního technika. Předseda zkušební komise, která vykonávala přezkoušení
odborné způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek, vyznačí
na základě výsledku vykonané zkoušky do profesního osvědčení kontrolního technika
jeho platnost.
(8) U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem prospěl,
profesní osvědčení bude vydáno na dobu dle ustanovení § 61 zákona.
(9) U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem neprospěl,
profesní osvědčení bude vydáno na jeden měsíc.
(10) U prohlubovacího kurzu v případě, že opakované přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem
neprospěl, profesní osvědčení pozbude platnosti dnem jejího vykonání. Tato skutečnost
se poznamená do profesního osvědčení, a do evidence ministerstva.
c) Podrobnější popis postupu a způsobu provádění zkoušky a přezkoušení prokazující
odbornou způsobilost kontrolního technika k provádění technických prohlídek stanoví
ministerstvo podle § 88 odst. 2 zákona ve Věstníku dopravy.".
53. Za přílohu č. 13 se vkládá nová příloha č. 13a, která zní:
„Příloha č. 13a k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Učební osnova výuky teoretické přípravy a praktického výcviku k získání odborné
způsobilosti kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí ve stanici
technické kontroly ADR v základním, mimořádném a prohlubovacím kurzu (K § 59b odst.
8 zákona)
Pracovníci stanice technické kontroly k provádění technických kontrol a technických
prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů v provedení podle
zvláštního právního předpisu2) splňující zákonem stanovené kvalifikační předpoklady
mohou vykonávat funkci kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí
až po absolvování stanovené teoretické přípravy a praktického výcviku, úspěšném ověření
znalostí a dovedností a po vydání profesního osvědčení kontrolního technika vozidel
k přepravě nebezpečných věcí nebo po úspěšném ověření znalostí v prohlubovacím kurzu.
Rozsah odborných znalostí obsahuje učební osnova základního, mimořádného nebo prohlubovacího
kurzu pro kontrolní techniky.
Výuka kontrolních techniků ADR je rozdělena na teoretickou přípravu formou přednášek,
cvičení a odborných konzultací a na praktický výcvik na kontrolních linkách.
a) základní kurz
Základní kurz trvá čtyři dny a je tematicky rozdělen do 30 vyučovacích hodin, z toho
20 hodin pro teoretickou přípravu a pro odborné konzultace, 4 hodiny pro praktický
výcvik na kontrolních linkách a 6 hodin pro závěrečnou zkoušku.
Učební osnova základního kurzu pro kontrolní techniky ADR
I. Teoretická výuka - předpisová základna výklad Instrukce pro STK základní seznámení s dohodou ADR: Příloha A - Všeobecná ustanovení a ustanovení týkající se nebezpečných látek a předmětů Část 1 Všeobecná ustanovení kapitola 1.2 Definice a měrné jednotky kapitola 1.6 Přechodná ustanovení Část 2 Klasifikace kapitola 2.2 Zvláštní ustanovení pro jednotlivé třídy Část 3 Vyjmenování nebezpečných věcí, zvláštní ustanovení a vynětí ¨ z platnosti pro omezená množství kapitola 3.2 Seznam nebezpečných věcí Část 4 Ustanovení o používání obalů a cisteren kapitola 4.2 Používání přemístitelných cisteren kapitola 4.3 Používání nesnímatelných cisteren (cisternových vozidel) kapitola 4.4 Používání cisteren z vyztužených plastů kapitola 4.5 Používání cisteren pro podtlakové odčerpávání odpadů Část 5 Předpisy pro odeslání kapitola 5.3 Značení kontejnerů, MEGC, cisteren, Část 6 Požadavky na konstrukci obalů, nádob a cisteren kapitola 6.7 Požadavky na přemístitelné cisterny kapitola 6.8 Požadavky na konstrukci vybavení snímatelných, nesnímatelných cisteren, MEGC atd. kapitola 6.9 Požadavky na konstrukci, výrobu cisteren z vyztužených plastů kapitola 6.10 Požadavky na konstrukci, výstroj cisteren pro podtlakové vyčerpávání odpadů Příloha B -Ustanovení o dopravních prostředcích a o přepravě Část 8 Požadavky na osádky vozidel, jejich výbavu, provoz a průvodní doklady kapitola 8.1 Všeobecné požadavky na dopravní jednotky a jejich vybavení kapitola 8.5 Dodatečné požadavky na jednotlivé třídy nebo látky Část 9 Požadavky na konstrukci a schvalování vozidel Oborná konzultace Časový rozsah teoretické části základního kurzu 20 II. praktické provádění technických prohlídek na kontrolní lince STK Časový rozsah praktické části základního kurzu 4 III. Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika ADR 6 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Celkem 30
b) Mimořádný a prohlubovací kurz
Prohlubovací kurz trvá tři dny a je tematicky rozdělen do 20 vyučovacích hodin,
z toho 11 hodin pro teoretickou přípravu a pro odborné konzultace, 3 hodiny pro praktický
výcvik na kontrolních linkách a 6 hodin pro závěrečnou zkoušku.
Učební osnova prohlubovacího kurzu pro kontrolní techniky ADR
I. Teoretická výuka - předpisová základna výklad Instrukce pro STK, popřípadě jejich změn seznámení se změnami dohody ADR v jednotlivých kapitolách: Příloha A - Všeobecná ustanovení a ustanovení týkající se nebezpečných látek a předmětů Část 1 Všeobecná ustanovení kapitola 1.2 Definice a měrné jednotky kapitola 1.6 Přechodná ustanovení Část 2 Klasifikace kapitola 2.2 Zvláštní ustanovení pro jednotlivé třídy Část 3 Vyjmenování nebezpečných věcí, zvláštní ustanovení a vynětí z platnosti pro omezená množství kapitola 3.2 Seznam nebezpečných věcí Část 4 Ustanovení o používání obalů a cisteren kapitola 4.2 Používání přemístitelných cisteren kapitola 4.3 Používání nesnímatelných cisteren (cisternových vozidel) kapitola 4.4 Používání cisteren z vyztužených plastů kapitola 4.5 Používání cisteren pro podtlakové odčerpávání odpadů Část 5 Předpisy pro odeslání kapitola 5.3 Značení kontejnerů, MEGC, cisteren, Část 6 Požadavky na konstrukci obalů, nádob a cisteren kapitola 6.7 Požadavky na přemístitelné cisterny kapitola 6.8 Požadavky na konstrukci vybavení snímatelných, nesnímatelných cisteren, MEGC atd. kapitola 6.9 Požadavky na konstrukci, výrobu cisteren z vyztužených plastů kapitola 6.10 Požadavky na konstrukci, výstroj cisteren pro podtlakové vyčerpávání odpadů Příloha B -Ustanovení o dopravních prostředcích a o přepravě Část 8 Požadavky na osádky vozidel, jejich výbavu, provoz a průvodní doklady kapitola 8.1 Všeobecné požadavky na dopravní jednotky a jejich vybavení kapitola 8.5 Dodatečné požadavky na jednotlivé třídy nebo látky Část 9 Požadavky na konstrukci a schvalování vozidel Odborná konzultace Časový rozsah teoretické části základního kurzu 11 II. praktické provádění technických prohlídek na kontrolní lince STK Časový rozsah praktické části základního kurzu 3 III. Ověřování odborné způsobilosti kontrolního technika ADR 6 --------------------------------------------------------------------------------------- Celkem 20
Mimořádný kurz je vyhlašován ministerstvem a je pro všechny držitele osvědčení kontrolního
technika k provádění technických kontrol a technických prohlídek vozidel v provedení
podle zvláštního právního předpisu2) závazný a je postaven jako rovnocenný prohlubovacímu
kurzu. Mimořádný kurz je vyhlašován v případech, kdy nastane zásadní změna zvláštního
právního předpisu2), která svým charakterem vyžaduje výklad.".
54. Za přílohu č. 13a se vkládá nová příloha č. 13b, která zní:
„Příloha č. 13b k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení odborné způsobilosti k provádění
technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí (kontrolní technik
vozidel k přepravě nebezpečných věcí) ve stanici technické kontroly ADR
(K § 59b odst. 8 zákona)
a) Zkouška v základním kurzu
(1) Na závěr základního kurzu pro kontrolní techniky vozidel k přepravě nebezpečných
věcí k provádění technických kontrol a technických prohlídek vozidel v provedení
ADR prokazují jeho účastníci odbornou způsobilost závěrečnou zkouškou z teoretických
i praktických znalostí a dovedností před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem.
Odbornou způsobilostí se rozumí soubor odborných znalostí vztahujících se k provádění
kontroly k provádění technických kontrol a technických prohlídek vozidel v provedení
podle zvláštního právního předpisu2).
(2) Odborná způsobilost se prokazuje osvědčením kontrolního technika typu K a dokladem
o praxi.
(3) Obsahem závěrečné zkoušky je formou písemného testu a ústní zkouškou před komisí
prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných
věcí k provádění technických kontrol a technických prohlídek vozidel v provedení
podle zvláštního právního předpisu2). Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.
(4) Hodnocení písemné zkoušky se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů
podle zkušebních otázek. Hodnocení zkoušky provádí zkušební komise podle této stupnice:
a) prospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl u zkoušky nejméně 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení,
b) neprospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl u zkoušky méně než 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení.
(5) Hodnocení ústní a praktické zkoušky se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl.
Hodnocení této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.
(6) O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný
členy komise, jehož součástí je seznam účastníků základního kurzu, jimi odevzdané
písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.
(7) Absolvent základního kurzu odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek
vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů ve stanici technické kontroly
ADR, který při závěrečné zkoušce neprospěl, může si své znalosti individuálně doplnit
a požádat o opakování komisionálního přezkoušení v rozsahu závěrečné zkoušky základního
kurzu. Tuto žádost může podat nejdříve za jeden měsíc a nejpozději do šesti měsíců
po ukončení základního kurzu. Další opakování závěrečné zkoušky není možné bez nového
absolvování základního kurzu.
(8) Absolventu základního kurzu odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek
vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí nebo předmětů ve stanici technické
kontroly ADR, který při závěrečné zkoušce prospěl v obou dílčích zkouškách, vydá
ministerstvo profesní osvědčení kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných
věcí podle provedení uvedeného v příloze č. 14a k této vyhlášce.
b) Přezkoušení v prohlubovacím kurzu
(1) Absolvent základního kurzu odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek
vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů ve stanici technické kontroly
ADR, který je držitelem profesního osvědčení kontrolního technika vozidel k přepravě
nebezpečných věcí odborné způsobilosti k provádění technických prohlídek vozidel
určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů ve stanici technické kontroly ADR,
je povinen se v zákonem stanovené lhůtě podrobit prohlubovacímu kurzu, který je ukončen
ověřením odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných
věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí
a předmětů.
(2) Obsahem závěrečného přezkoušení prohlubovacího kurzu je formou písemného testu
prokázat odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných
věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí
podle zvláštního právního předpisu 2). Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.
(3) Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů
podle zkušebních otázek. Hodnocení testu provádí zkušební komise podle této stupnice:
a) prospěl a nemusí již dále prokazovat odbornou způsobilost ústní zkouškou před
komisí, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u zkoušky 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení,
b) prospěl a musí dále prokazovat odbornou způsobilost ústní zkouškou před komisí,
jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u zkoušky 80 % dosažitelného bodového
ohodnocení,
c) neprospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u zkoušky méně než 80
% dosažitelného bodového ohodnocení.
(4) Ústní zkouška, pokud musí být vykonána, se hodnotí bez ohledu na výsledek předchozího
písemného testu. K ústní zkoušce nesmí být připuštěn ten, který v písemném testu
neprospěl. Hodnocení ústní zkoušky se hodnotí stupněm prospěl nebo neprospěl. Hodnocení
této zkoušky provádí zkušební komise hlasováním.
(5) O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkušební komise zkušební protokol
podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků prohlubovacího kurzu,
jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.
(6) Absolvent prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení neprospěl, může
si své znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení
v rozsahu závěrečného přezkoušení prohlubovacího kurzu. Tuto žádost může podat nejpozději
do jednoho měsíce bez ztráty odborné způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě
nebezpečných věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných
věcí a předmětů podle zvláštního právního předpisu2) nebo nejpozději do šesti měsíců
po ukončení prohlubovacího kurzu. Kontrolní technik vozidel k přepravě nebezpečných
věcí ztratí odbornou způsobilost kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných
věcí k provádění technických prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí
a předmětů podle zvláštního právního předpisu2) ve lhůtě jednoho měsíce po absolvování
přezkoušení s výsledkem neprospěl.
(7) Další opakování přezkoušení prokazující odbornou způsobilost kontrolního technika
k provádění technických prohlídek není možné bez nového absolvování základního kurzu.
(8) Předseda zkušební komise, která vykonávala zkoušku odborné způsobilost kontrolního
technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických prohlídek vozidel
určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů podle zvláštního právního předpisu2),
vyznačí na základě výsledku vykonané zkoušky do profesního osvědčení kontrolního
technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí jeho platnost.
(9) U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem prospěl,
profesní osvědčení bude vydáno na dobu dle ustanovení § 62 odst. 3.
(10) U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem neprospěl,
profesní osvědčení bude vydáno na jeden měsíc.
(11) U prohlubovacího kurzu v případě, že opakovaná přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem
neprospěl, profesní osvědčení pozbude platnosti dnem jejího vykonání. Tato skutečnost
se poznamená do profesního osvědčení, do evidence ministerstva.
c) Podrobnější popis postupu a způsobu provádění zkoušky prokazující odbornou způsobilost
kontrolního technika vozidel k přepravě nebezpečných věcí k provádění technických
prohlídek vozidel určených k přepravě nebezpečných věcí a předmětů stanoví ministerstvo
podle § 88 odst. 2 zákona ve Věstníku dopravy.".
55. Příloha č. 14 zní:
56. Za přílohu č. 14 se vkládá nová příloha č. 14a, která zní:
57. Příloha č. 16 zní:
„Příloha č. 16 k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Učební osnova výuky teoretické přípravy k získání odborné způsobilosti k měření
emisí ve stanici měření emisí v základním a prohlubovacím kurzu (K § 71 odst. 3 zákona)
Pracovníci stanice měření emisí splňující zákonem stanovené kvalifikační předpoklady
mohou vykonávat funkci mechanika až po absolvování stanovené teoretické přípravy,
úspěšném ověření znalostí a vydání profesního osvědčení mechanika nebo po úspěšném
ověření znalostí v prohlubovacím kurzu.
Rozsah odborných znalostí obsahuje učební osnova základního nebo prohlubovacího
kurzu pro mechaniky.
a) Základní kurz
Školení v základním kurzu pro mechaniky je zpravidla jednodenní, provádí se samostatně
pro měření emisí vozidel poháněných zážehovými motory, vozidel poháněných vznětovými
motory a vozidel poháněných motory na pohon plynem kapalným (např. LPG, LNG, H2)
nebo plynem stlačeným (např. (např. CNG, H2). Základní kurz trvá nejméně 8 hodin.
Pro získání odborné způsobilosti k měření emisí vozidel na pohon plynem, musí mechanik,
který má profesní osvědčení k měření emisí vozidel poháněných zážehovým motorem,
absolvovat základní kurz pro mechaniky k měření emisí vozidel na pohon plynem v rozsahu
odborných znalostí uvedených v učební osnově tohoto základního kurzu.
Učební osnova základního kurzu pro mechaniky stanic měření emisí
Počet hodin
1. Emisní chování motorů, homologační předpisy, právní předpisy upravující měření emisí vozidel v provozu, měření emisí ve stanicích měření emisí a jejich technické vybavení 1 2. Metodický postup měření emisí, limity kontrolovaných parametrů, hodnocení zjištěných skutečností a výsledků měření, protokol o měření emisí, 1 3. Praktická ukázka měření emisí, předepsaný postup pro různé druhy a provedení motoru, bezpečnosti práce na pracovišti 1 4. Vedení evidence o provedených měřeních a ochranných nálepek, informační systém a systém řízení jakosti 1 5. Konstrukce a vlastnosti přístrojů pro měření emisí, jejich obsluha a údržba, zásady metrologického zajištění 1 6. Konstrukce motorů z hlediska tvorby, řízení a snižování emisí 1 7. Opakování hlavních zásad měření emisí 1 8. Závěrečná zkouška 1 ----------------------------------------------------------------------------------- Celkem 8
a) Prohlubovací kurz
Prohlubovací kurz pro mechaniky je jednodenní, provádí se samostatně pro měření
emisí vozidel poháněných vznětovými motory a pro měření emisí vozidel poháněných
zážehovými motory včetně vozidel s motory poháněných plynem kapalným (např. LPG,
LNG, H2) nebo stlačeným plynem (např. CNG, H2), popřípadě jejich kombinace. Prohlubovací
kurz trvá nejméně 8 hodin.
Učební osnova prohlubovacího kurzu pro mechaniky stanic měření emisí
Počet hodin 1. Změny v homologačních předpisech, v mezinárodních a národních právních předpisech upravující měření emisí vozidel v provozu, v měření emisí ve stanicích měření emisí a jejich technické vybavení 0,5 2. Změny v metodických postupech měření emisí, limitů kontrolovaných parametrů, hodnocení zjištěných skutečností a výsledků měření, změny v protokolu o měření emisí 0,5 3. Praktická ukázka změn měření emisí, předepsaného postupu pro různé druhy a provedení motoru, bezpečnost práce na pracovišti 1 4. Změny ve vedení evidence o provedených měřeních, v informačním systému a systému řízení jakosti 0,5 5. Změny v konstrukci a vlastnostech přístrojů pro měření emisí, jejich obsluha a údržba, zásady metrologického zajištění 0,5 6. Změny v konstrukce motorů z hlediska tvorby, řízení a snižování emisí 1 7. Nesprávné postupy měření emisí zjištěné při kontrolách 1 8. Opakování hlavních zásad měření emisí 2 9. Závěrečná zkouška 1 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Celkem 8“.
58. Příloha č. 17 zní:
„Příloha č. 17 k vyhlášce č. 302/2001 Sb.
Postup při závěrečné zkoušce a přezkoušení odborné způsobilosti k měření
emisí ve stanici měření emisí
(K § 71 odst. 3 zákona)
a) Zkouška v základním kurzu
(1) Na závěr základního kurzu pro mechaniky prokazují jeho účastníci odbornou způsobilost
závěrečnou zkouškou z teoretických znalostí před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem.
Odbornou způsobilostí se rozumí soubor odborných znalostí a dovedností vztahujících
se k měření emisí, kontrole, seřízení a hodnocení technického stavu motoru a jeho
příslušenství, metrologického zabezpečení a vedení agendy ve stanici měření emisí,
jakož i schopnost jejich uplatnění při měření emisí.
(2) Odborná způsobilost se prokazuje vysvědčením o státní nebo maturitní zkoušce
nebo výučním listem a dokladem o praxi z daného oboru, případně osvědčením o absolvování
specializované výuky k problematice emisí vozidel, a závěrečnou zkouškou z předmětů
stanovených v učební osnově základního kurzu pro mechaniky.
(3) Obsahem závěrečné zkoušky z teoretické přípravy je formou písemného testu prokázat
odbornou způsobilost mechanika k měření emisí. Otázky písemného testu schvaluje ministerstvo.
(4) Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením zkušebních otázek. Hodnocení
zkoušky provádí zkušební komise podle této stupnice:
a) prospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl u zkoušky nejméně 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení,
b) neprospěl, jestliže účastník základního kurzu dosáhl u zkoušky méně než 90 % dosažitelného
bodového ohodnocení.
(5) O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví zkušební komise zkušební protokol podepsaný
členy komise, jehož součástí je seznam účastníků základního kurzu, jimi odevzdané
písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.
(6) Absolvent základního kurzu, který při závěrečné zkoušce neprospěl, může si své
znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování písemného testu v rozsahu závěrečné
zkoušky základního kurzu. Tuto žádost může podat nejdříve 1 měsíc a nejpozději do
6 měsíce po ukončení základního kurzu. Další opakování závěrečné zkoušky není možné
bez nového absolvování základního kurzu.
(7) Absolventu základního kurzu, který při závěrečné zkoušce prospěl, vydá ministerstvo
profesní osvědčení odborné způsobilosti mechanika k provádění měření emisí podle
provedení uvedeného v příloze č. 18 k této vyhlášce.
b) Přezkoušení v prohlubovacím kurzu
(1) Absolvent základního kurzu, který je držitelem profesního osvědčení mechanika
měření emisí, je povinen se v zákonem stanovené lhůtě podrobit prohlubovacímu kurzu,
který je ukončen ověřením odborné způsobilosti mechanika měření emisí. K prohlubovacímu
kurzu a k závěrečnému přezkoušení prohlubovacího kurzu bude připuštěn mechanik, který
se prokáže osvědčením mechanika měření emisí v souladu s ustanovením § 71 zákona.
(2) Obsahem závěrečného přezkoušení prohlubovacího kurzu je formou písemného testu
prokázat odbornou způsobilost mechanika k provádění měření emisí. Otázky písemného
testu schvaluje ministerstvo.
(3) Hodnocení písemného testu se provádí bodovým ohodnocením jednotlivých předmětů
podle zkušebních otázek. Hodnocení přezkoušení provádí zkušební komise podle této
stupnice:
a) prospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u písemné zkoušky nejméně
90 % dosažitelného bodového ohodnocení,
b) neprospěl, jestliže účastník prohlubovacího kurzu dosáhl u písemné zkoušky méně
než 90 % dosažitelného bodového ohodnocení.
(4) O průběhu závěrečného přezkoušení vyhotoví zkušební komise zkušební protokol
podepsaný členy komise, jehož součástí je seznam účastníků prohlubovacího kurzu,
jimi odevzdané písemné testy, včetně jejich bodového ohodnocení a celkové hodnocení.
(5) Absolvent prohlubovacího kurzu, který při závěrečném přezkoušení neprospěl, může
si své znalosti individuálně doplnit a požádat o opakování komisionálního přezkoušení
v rozsahu závěrečného přezkoušení prohlubovacího kurzu. Tuto žádost může podat nejpozději
do jednoho měsíce bez ztráty odborné způsobilosti mechanika k provádění měření emisí.
Mechanik ztratí odbornou způsobilost k provádění měření emisí ve lhůtě jednoho měsíce
po absolvování zkoušky s výsledkem neprospěl.
(6) Další opakování přezkoušení prokazující odbornou způsobilost mechanika k provádění
měření emisí není možné bez nového absolvování základního kurzu.
(7) Předseda zkušební komise, která vykonávala přezkoušení odborné způsobilosti mechanika
k provádění měření emisí, vyznačí na základě výsledku vykonaného přezkoušení do profesního
osvědčení mechanika měření emisí jeho platnost.
(8) U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem prospěl,
profesní osvědčení mechanika bude vydáno na dobu dle ustanovení § 71 zákona.
(9) U prohlubovacího kurzu v případě, že přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem neprospěl,
profesní osvědčení mechanika bude vydáno na jeden měsíc.
(10) U prohlubovacího kurzu v případě, že opakované přezkoušení bylo vykonáno s výsledkem
neprospěl, profesní osvědčení mechanika pozbude platnosti dnem jejího vykonání. Tato
skutečnost se poznamená do profesního osvědčení mechanika a do evidence ministerstva.
c) Podrobnější popis postupu a způsobu provádění zkoušky a přezkoušení prokazující
odbornou způsobilost mechanika měření emisí stanoví ministerstvo podle § 88 odst.
2 zákona ve Věstníku dopravy.".
59. Příloha č. 18 zní:
60. V příloze č. 19 body 2.1 a 2.2 znějí:
"2.1 Kontrolní linka STK pro osobní automobily (LOA) a) čtyři kontrolní stání pracnost TPr OA 35 min. tLOA4 = 0,59 h počet kontrolních techniků na lince p = 4 ztráta počtu TPr (zahájení a ukončení práce) z = 2 teoretická kapacita kontrolní linky (počet TPr/rok) KLOA4 = (p . h / tLOA4 - z) . d = (4 . 8 / 0,59 - 2) . 203 = 10 604 = ~ 10 600 TPr/rok b) tři kontrolní stání pracnost TPr OA 34 min.: tLOA3 = 0,57 h počet kontrolních techniků na lince: p = 3 ztráta počtu TPr: z = 1 teoretická kapacita kontrolní linky: KLOA3 = (p . h / tLOA3 - z) . d = (3 . 8 / 0,57 - l) . 203 = 8.340 = ~ 8.300 TPr/rok 2.2 Kontrolní linka STK pro užitkové automobily (LUA) pracnost TPr UA je 86 min. (dva pracovníci po 40 min.): tLUA = 1,44 h počet kontrolních techniků na lince: p = 4 ztráta počtu TPr: z = 1 teoretická kapacita kontrolní linky KLUA = (p . h / tLUA - z) . d = (4 . 8 /1,44 - l) . 203 = 4.308 = ~ 4.300 TPr/rok
61. V příloze č. 19 bod 3 zní:
3. Výpočet teoretické kapacity provozovny STK
Kapacita STK je dána součtem kapacit jednotlivých kontrolních linek pro stejný druh
vozidel. suma KL TPr/rok.".
62. V příloze č. 19 se doplňují body 4 a 5, které znějí:
"4. Výpočet provozní kapacity provozovny STK
Provozní kapacita STK se určí výpočtem kapacity provozovny STK dle skutečného efektivního
denního pracovního času hs, který se spočítá ze skutečné týdenní provozní doby vydělené
5.
Provozní kapacita STK = sumaKL . hs / h TPr/rok 5. Skutečně využitá kapacita provozovny STK Skutečná kapacita kontrolní linky se určí dosazením skutečného efektivního denního pracovního času (h), případně počtu produktivních dnů v roce (d), a počtu kontrolních techniků na kontrolní lince (p) do příslušného vzorce uvedeného v bodech 2.1 nebo 2.2 5.1 Skutečně využitá kapacita STK pro OA Upravený počet OA pro STK OA se vypočte ze vzorců: Pravidelné technické prohlídky: Po dosazení hodnot koeficientů dle pracnosti: SOAp = M1 + N1 + 0,5 . (O1 + O2) + 0,5 . L Opakované technické prohlídky: Po dosazení hodnot koeficientů: SOAo = [M1 + N1 + 0,5 . (O1 + O2) + 0,5 . L] . 0.33 Evidenční kontroly Po dosazení hodnot koeficientů: SOAo = [M1 + N1 + 0,5 . (O1 + O2) + 0,5 . L] . 0.1 Skutečně využitá kapacita STK pro OA SOA = SOAp + SOAo + SOAe (Technických prohlídek OA za rok) 5.2 Skutečně využitá kapacita STK pro OA Upravený počet UA pro STK UA se vypočte ze vzorců: Pravidelné prohlídky UA Po dosazení hodnot koeficientů dle pracnosti: SAUp = M2 + M3 + N2 + N3 + 0.5 . (O3 + O4) Opakované prohlídky UA Po dosazení hodnoty koeficientu: SAUo = [M2 + M3 + N2 + N3 + 0.5 . (O3 + O4)] . 0.33 Evidenční kontroly UA SAUe = [M2 + M3 + N2 + N3 + 0.5 . (O3 + O4)] . 0.07 Skutečně využitá kapacita STK pro UA SAU = SAUp + SAUo + SAUe (Technických prohlídek UA za rok)".
62. V příloze č. 20 bodech 1, 2, 4 písm. a) až c) a 5 se text „- osvědčení
o měření emisí, pokud je měření emisí podle § 41 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, vyžadováno,“ zrušuje.
63. V příloze č. 20 bodu 2 se text „- protokol o předchozí technické prohlídce,
na jejímž základě je prováděna opakovaná technická prohlídka.“ zrušuje.
Čl. II
Přechodná ustanovení
(1) Namísto ochranné nálepky podle § 5 vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve znění účinném
po dni nabytí účinnosti této vyhlášky, lze opatřit protokol o měření emisí kontrolní
nálepkou podle § 5 vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
této vyhlášky, a to do vyčerpání zásob kontrolních nálepek, nejdéle však do 30. června
2015.
(2) Knihu evidence osvědčení o měření emisí a kontrolních nálepek stanice měření
emisí uchovává podle § 6 odst. 5 vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve znění účinném přede
dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.
(3) Údaje dokumentující přítomnost vozidla na stanici technické kontroly podle
§ 14a odst. 1 vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve znění účinném po dni nabytí účinnosti
této vyhlášky, musí provozovatelé stanic technické kontroly začít vkládat do CIS
STK nejpozději do 31. prosince 2015.
(4) Údaje o zahájení a provedení technické prohlídky automatickým vložením
do CIS STK pomocí čárových kódů podle § 14a odst. 2 vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve
znění účinném po dni nabytí účinnosti této vyhlášky, musí provozovatel stanice technické
kontroly zabezpečit od 1. ledna 2016.
(5) Protokoly o měření emisí vozidla podle přílohy č. 4 vyhlášky č. 302/2001
Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, vydává stanice měření
emisí, a to do vyčerpání zásob těchto protokolů, nejdéle však do 31. prosince 2015.
(6) Stanice měření emisí, která provádí měření emisí vozidel s motorem s řízeným
systémem a která není vybavena softwarem pro vydávání protokolů podle § 3 odst. 1
písm. e) vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve znění účinném po dni nabytí účinnosti této
vyhlášky, vydá protokoly o měření emisí podle právní úpravy účinné přede dnem nabytí
účinnosti této vyhlášky s přílohou obsahující výpis readiness kódů a paměti závad
řídicí jednotky nejpozději do 30. června 2016.
(7) Namísto záznamníků závad a protokolů o technické prohlídce podle přílohy
č. 10 vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve znění účinném po dni nabytí účinnosti této vyhlášky,
využívají provozovatelé stanic technických kontrol záznamníky závad a protokoly o
technické prohlídce podle přílohy č. 10 vyhlášky č. 302/2001 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, a to do doby úpravy CIS STK, nejdéle však
do 31. prosince 2015.
Čl. III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015, s výjimkou bodů 5, 13, 14,
15, 18 a 60, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2016.
Ministr:
Ing. Ťok v. r.