553/1991 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 6. prosince 1991
o obecní policii
Změna: 67/1993 Sb.
Změna: 163/1993 Sb.
Změna: 82/1995 Sb.
Změna: 153/1995 Sb.
Změna: 132/2000 Sb.
Změna: 311/2002 Sb., 320/2002 Sb.
Změna: 274/2008 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 427/2010 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Změna: 142/2012 Sb.
Změna: 494/2012 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 303/2013 Sb.
Změna: 204/2015 Sb.
Změna: 188/2016 Sb.
Změna: 65/2017 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 248/2017 Sb.
Změna: 261/2020 Sb.
Změna: 418/2021 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
Úvodní ustanovení
§ 1
(1) Obecní policie je orgánem obce, který zřizuje a zrušuje obecní zastupitelstvo
obecně závaznou vyhláškou.
(2) Obecní policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci
působnosti obce2) a plní další úkoly, pokud tak stanoví tento nebo zvláštní zákon.
(3) Obecní policie spolupracuje v rozsahu stanoveném tímto zákonem nebo zvláštním
právním předpisem s orgány veřejné moci.
(4) Obecní policie zřízená obcí, která je městem3) nebo statutárním městem4),
a v hlavním městě Praze4a) se označuje městská policie.
(5) Obecní policie může jí svěřené úkoly plnit i na území jiné obce, pokud
tak stanoví tento nebo zvláštní zákon.
§ 1a
(1) Obecní policie je tvořena zaměstnanci obce zařazenými do obecní policie,
kteří
a) splňují podmínky § 4 odst. 1 písm. a) až e) (dále jen „čekatel“),
b) splňují podmínky § 4 odst. 1 (dále jen „strážník“),
c) nejsou čekatelem nebo strážníkem.
(2) Zaměstnanci obce podle odstavce 1 písm. a) a c) nemohou
a) vykonávat oprávnění strážníka,
b) prokazovat příslušnost k obecní policii podle § 7 odst. 2 a 3 a §
9.
§ 2
Obecní policie při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku
a plnění dalších úkolů podle tohoto nebo zvláštního zákona
a) přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku,
b) dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití,
c) dohlíží na dodržování obecně závazných vyhlášek a nařízení obce,
d) se podílí v rozsahu stanoveném tímto nebo zvláštním zákonem na dohledu
na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,
e) se podílí na dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku
a v rozsahu svých povinností a oprávnění stanovených tímto nebo zvláštním zákonem
činí opatření k jeho obnovení,
f) se podílí na prevenci kriminality v obci,
g) provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích5)
v obci,
h) odhaluje přestupky, jejichž projednávání je v působnosti obce,
i) poskytuje za účelem zpracování statistických údajů Ministerstvu vnitra
(dále jen „ministerstvo“) na požádání údaje o obecní policii.
§ 3
(1) Obecní policii řídí starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený
zastupitelstvem obce.
(2) Na návrh osoby podle odstavce 1 zastupitelstvo obce může pověřit plněním
některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka. Podmínkou pověření
určeného strážníka je předložení negativního lustračního osvědčení podle zákona upravujícího
některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích5a).
§ 3a
(1) Obec nebo obce, které nezřídily obecní policii, mohou uzavřít s jinou obcí
v témže vyšším územním samosprávném celku (kraji), která obecní policii zřídila,
veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této obce vykonávat
úkoly stanovené tímto nebo zvláštním zákonem na území obce nebo obcí, které obecní
policii nezřídily a jsou smluvními stranami této smlouvy.
(2) Veřejnoprávní smlouva podle odstavce 1 vyžaduje ke svému uzavření nebo
změně obsahu souhlas krajského úřadu. O udělení souhlasu rozhoduje krajský úřad v
přenesené působnosti.
§ 3b
(1) K plnění úkolů podle § 2 nebo podle zvláštního zákona na území obce, kde
je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen "krizový
stav")6) nebo kde je pořádána veřejnosti přístupná sportovní, kulturní nebo obdobná
společenská akce, v souvislosti s níž lze předpokládat účast většího počtu osob,
je starosta obce, na jejímž území je vyhlášen krizový stav nebo je společenská akce
pořádána, oprávněn uzavřít se starostou jiné obce veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí
strážníků.
(2) O uzavření veřejnoprávní smlouvy podle odstavce 1 informuje starosta obce,
na jejímž území je vyhlášen krizový stav, hejtmana kraje, na jehož území se obec
nachází; v případě, že je na území obce pořádána společenská akce, informuje starosta
obce o uzavření veřejnoprávní smlouvy krajský úřad kraje, na jehož území se obec
nachází.
§ 3c
Společné ustanovení k veřejnoprávním smlouvám
(1) Činnost strážníků, kteří na základě veřejnoprávní smlouvy podle § 3a nebo
3b plní úkoly na území jiné obce, řídí starosta této obce, pokud se starostové dotčených
obcí nedohodnou jinak.
(2) Veřejnoprávní smlouva podle § 3a nebo 3b obsahuje zejména
a) názvy obcí, které jsou smluvními stranami,
b) ustanovení zákona, podle kterého je uzavřena,
c) počet strážníků, kteří na základě této smlouvy mají plnit úkoly na území
jiné obce,
d) časový úsek, po který mají strážníci plnit úkoly na území jiné obce,
e) způsob úhrady nákladů spojených s plněním úkolů strážníky na území jiné
obce a
f) vymezení konkrétních činností plněných strážníky na území jiné obce.
(3) Obce, které jsou smluvními stranami veřejnoprávní smlouvy, mohou rovněž
stanovit podmínky vzájemného vypořádání práv a povinností vzniklých z případné odpovědnosti
za škodu způsobenou v souvislosti s plněním úkolů strážníky na území jiné obce.
(4) Strážníci, kteří na základě veřejnoprávní smlouvy podle § 3a nebo 3b plní
úkoly na území jiné obce, prokazují oprávnění k plnění těchto úkolů písemným pověřením
vydaným starostou obce, na jejímž území tyto úkoly plní.
(5) Písemné pověření obsahuje údaje uvedené v odstavci 2 písm. a), b), d) a
f) a zaniká skončením platnosti veřejnoprávní smlouvy.
Strážníci
§ 4
(1) Strážníkem může být občan České republiky, který
a) je bezúhonný,
b) je spolehlivý,
c) je starší 18 let,
d) je zdravotně způsobilý,
e) dosáhl středního vzdělání s maturitní zkouškou a
f) má osvědčení o splnění stanovených odborných předpokladů (dále jen
„osvědčení“).
(2) Jménem obce jedná v pracovněprávních vztazích čekatelů, strážníků a dalších
zaměstnanců obce podle § 1a odst. 1 písm. c) starosta nebo jiný člen zastupitelstva
obce pověřený zastupitelstvem obce řídit obecní policii; to neplatí, pokud zastupitelstvo
obce svěří tuto pravomoc určenému strážníku podle § 3 odst. 2.
(3) Strážník může být v základním pracovněprávním vztahu strážníka pouze
k jedné obci.
§ 4a
Bezúhonnost
(1) Bezúhonným pro účely tohoto zákona není ten, kdo byl
a) pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin s horní hranicí trestní
sazby odnětí svobody vyšší než 5 let nebo k výjimečnému trestu,
b) v posledních 15 letech pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin
s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody převyšující 2 roky, avšak nepřevyšující
5 let,
c) v posledních 10 letech pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin
s horní hranicí trestní sazby odnětí svobody nepřevyšující 2 roky, nebo
d) v posledních 5 letech pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný
z nedbalosti, jestliže jeho jednání, kterým spáchal trestný čin, je v rozporu s posláním
strážníka podle tohoto zákona.
(2) Bezúhonným pro účely tohoto zákona není dále ten,
a) jehož trestní stíhání pro úmyslný trestný čin bylo zastaveno pravomocným
rozhodnutím o schválení narovnání a od tohoto zastavení ještě neuplynuly 2 roky,
je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle tohoto
zákona,
b) proti němuž bylo vedeno trestní řízení pro úmyslný trestný čin, ve
kterém bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení trestního stíhání nebo o
podmíněném odložení podání návrhu na potrestání, a to do dne nabytí právní moci rozhodnutí
o tom, zda se osvědčil, nebo do uplynutí lhůty, v níž má být rozhodnuto, že se osvědčil,
je-li jednání, kterým spáchal trestný čin, v rozporu s posláním strážníka podle tohoto
zákona, nebo
c) jehož trestní stíhání pro provinění bylo zastaveno pravomocným rozhodnutím
o odstoupení od trestního stíhání a od tohoto zastavení ještě neuplynuly 2 roky,
je-li jednání, kterým spáchal provinění, v rozporu s posláním strážníka podle tohoto
zákona.
(3) Při posuzování bezúhonnosti se nepřihlíží k zahlazení odsouzení podle
zvláštního právního předpisu27) nebo k rozhodnutí prezidenta republiky, v jejichž
důsledku se na uchazeče o zaměstnání strážníka, čekatele nebo strážníka hledí, jako
by odsouzen nebyl.
(4) Obec si za účelem ověření, že uchazeč o zaměstnání strážníka splňuje
podmínky bezúhonnosti, vyžádá opis z evidence Rejstříku trestů28). Žádost o vydání
opisu z evidence Rejstříku trestů a opis z evidence Rejstříku trestů se předávají
v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(5) Uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník je povinen písemně
oznámit osobě, která jménem obce jedná v pracovněprávních vztazích, že proti němu
bylo zahájeno trestní stíhání nebo mu byl doručen záznam o sdělení podezření, a to
nejpozději do 10 dnů ode dne doručení usnesení o zahájení trestního stíhání nebo
záznamu o sdělení podezření. K oznámení připojí kopii usnesení o zahájení trestního
stíhání nebo záznamu o sdělení podezření nebo v oznámení uvede výrok tohoto rozhodnutí,
včetně označení orgánu, který usnesení nebo záznam vydal. Obdobně postupuje uchazeč
o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník v případě ukončení trestního stíhání.
§ 4b
Spolehlivost
(1) Spolehlivým pro účely tohoto zákona není ten, kdo byl v posledních
3 letech opakovaně pravomocně uznán vinným z úmyslného spáchání přestupku nebo jednání,
které má znaky přestupku
a) na úseku ochrany zdraví před škodlivými účinky návykových látek nebo
obdobného přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,
b) na úseku obrany České republiky,
c) proti veřejnému pořádku,
d) proti občanskému soužití,
e) proti majetku, nebo
f) podle zákona o zbraních7),
jestliže jeho jednání, kterým spáchal přestupek nebo které má znaky přestupku,
je v rozporu s posláním strážníka podle tohoto zákona.
(2) Podmínka opakovaného uznání vinným z přestupku nebo jednání, které má
znaky přestupku, podle odstavce 1 je splněna, jestliže rozhodnutí o odpovědnosti
za některý z přestupků uvedených v odstavci 1 nebo za jednání, které má znaky takového
přestupku, nabude právní moci před uplynutím 3 let ode dne, kdy nabylo právní moci
jiné rozhodnutí o odpovědnosti za některý z těchto přestupků spáchaný týmž pachatelem
nebo za jednání, které má znaky některého z těchto přestupků, spáchané týmž pachatelem.
(3) Spolehlivým pro účely tohoto zákona není dále ten, u něhož zjištěné skutečnosti
nasvědčují tomu, že založil, podporuje, propaguje nebo veřejně sympatizuje s hnutím,
které směřuje k potlačování práv a svobod člověka nebo hlásá národnostní, náboženskou
anebo rasovou zášť nebo zášť vůči jiné skupině osob.
(4) Spolehlivost prokazuje uchazeč o zaměstnání strážníka čestným prohlášením,
které nesmí být starší 3 měsíců. Obec je oprávněna vyžádat si k ověření pravdivosti
tohoto čestného prohlášení opis z evidence přestupků vedené Rejstříkem trestů nebo
údaj z jiné evidence, ve které jsou vedeny údaje o spáchaných přestupcích nebo o
jednáních, která mají znaky přestupků, podle odstavce 1. Žádost o vydání opisu z
evidence přestupků a opis z evidence přestupků se předávají v elektronické podobě,
a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(5) Za účelem posouzení spolehlivosti podle odstavce 3 je obec oprávněna
požádat Policejní prezidium České republiky o stanovisko k uchazeči o zaměstnání
strážníka, čekateli nebo strážníkovi. Obec toto stanovisko uchovává po dobu 3 let
od jeho předání; toto stanovisko nelze dále předat nebo zpřístupnit.
(6) Čekatel nebo strážník je povinen osobě, která jménem obce jedná v pracovněprávních
vztazích podle § 4 odst. 2, do 15 dnů písemně oznámit skutečnost, že byl pravomocně
uznán vinným ze spáchání přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku, uvedeného
v odstavci 1. K oznámení podle věty první se připojí kopie rozhodnutí o přestupku
nebo jednání, které má znaky přestupku.
§ 4c
Zdravotní způsobilost
(1) Zdravotní způsobilost posuzuje poskytovatel pracovnělékařských služeb.
(2) Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví stanoví vyhláškou
seznam tělesných a duševních vad, nemocí nebo stavů, které vylučují zdravotní způsobilost
uchazeče o zaměstnání strážníka, čekatele nebo strážníka pro výkon zaměstnání, obsah
a termíny lékařských vyšetření a dobu platnosti posudku o zdravotní způsobilosti.
§ 4d
Odborná způsobilost čekatele
(1) Odbornou způsobilost čekatele ověřuje zkušební komise ministerstva formou
zkoušky. Zkušební komise ministerstva je složena z předsedy a dalších členů. Členství
ve zkušební komisi je podmíněno vysokoškolským vzděláním v oblastech zahrnutých do
odborných předpokladů strážníka ověřovaných podle odstavce 4.
(2) Přihlášku ke zkoušce podává obec.
(3) Obec je povinna před zkouškou zabezpečit školení čekatele ve vzdělávacím
zařízení s akreditací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro přípravu k
činnostem strážníka obecní policie. Obec je dále povinna před zkouškou zabezpečit
u čekatele výcvik k používání donucovacích prostředků a realizaci oprávnění podle
tohoto nebo zvláštního zákona (dále jen "výcvik"). Výcvik se provádí v zařízení podle
věty první nebo jej provede Policie České republiky (dále jen "policie") na základě
dohody mezi obcí a policií. Zařízení podle věty první nebo policie vydá čekateli
potvrzení o vykonání výcviku, které je podmínkou, aby čekatel mohl složit zkoušku
z odborné způsobilosti. Náklady školení a výcviku hradí obec.
(4) Zkouška se koná v jeden den a sestává ze dvou samostatně vykonávaných
a hodnocených částí
a) písemné, tvořené testem, kterou se ověřují znalosti právní úpravy
v rozsahu potřebném pro plnění úkolů obecní policie,
b) ústní, spočívající v pohovoru, kterou se ověřují schopnosti aplikace
teoretických znalostí.
(5) Čekatel úspěšně vykoná zkoušku splněním podmínek obou částí zkoušky.
(6) Pokud čekatel neuspěje u zkoušky, zašle ministerstvo protokol o zkoušce
obci s vyznačením těchto skutečností. Čekatel je oprávněn zkoušku, u které neuspěl,
dvakrát opakovat bez podání přihlášky. Termín opakování zkoušky určí ministerstvo
tak, aby se konala nejdříve měsíc a nejdéle tři měsíce ode dne jejího konání nebo
prvého opakování. Termín a místo konání opakované zkoušky sdělí ministerstvo obci
nejméně 15 dnů předem.
(7) V případě, že čekatel ani při druhém opakování zkoušky neuspěje, ministerstvo
stanoví termín další zkoušky nejdříve po uplynutí 12 měsíců ode dne konání poslední
neúspěšné zkoušky.
§ 4e
Odborná způsobilost strážníka
(1) Odborná způsobilost strážníka před zkušební komisí ministerstva podle
§ 4d odst. 1 se ověřuje zkouškou třikrát. Přihlášku ke zkoušce podává obec nejdříve
6 měsíců a nejpozději 3 měsíce před skončením platnosti osvědčení. Ustanovení § 4d
odst. 3 až 7 se použije obdobně.
(2) Po vykonání čtyř zkoušek odborné způsobilosti je obec povinna vždy po
5 letech zabezpečit školení a výcvik strážníka ve vzdělávacím zařízení s akreditací
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro přípravu k činnostem strážníka obecní
policie.
(3) Vzdělávací zařízení podle odstavce 2 vydá strážníkovi potvrzení o vykonání
školení a výcviku.
§ 4f
Osvědčení
(1) Osvědčení vydává ministerstvo strážníkovi na dobu 5 let, pokud úspěšně
vykonal zkoušku.
(2) Po úspěšném vykonání čtvrté zkoušky vydá ministerstvo strážníkovi osvědčení
na dobu neurčitou.
(3) Dojde-li ke změně osobních údajů strážníka obsažených v osvědčení nebo
navazuje-li na skončený pracovní poměr strážníka ve lhůtě 3 měsíců nový pracovní
poměr strážníka k jiné obci, ministerstvo vydá na žádost strážníka nové vyhotovení
osvědčení s uvedením těchto změn osobních údajů nebo změny názvu příslušné obce do
15 dnů ode dne jejich oznámení.
§ 4g
Přezkoumání odborné způsobilosti strážníka
Ministerstvo vyzve strážníka k přezkoumání odborné způsobilosti v době platnosti
osvědčení před zkušební komisí ministerstva, pokud z vlastní činnosti nebo na základě
podnětu obce dospěje k důvodné pochybnosti o tom, že strážník je odborně způsobilý.
V případě, že strážník u zkoušky neuspěje ani po jejím druhém opakování, ministerstvo
stanoví termín zkoušky nejdříve po uplynutí 12 měsíců ode dne konání poslední neúspěšné
zkoušky. Ustanovení § 4d odst. 6 a 7 se v tomto případě použijí obdobně.
§ 4h
Ministerstvo stanoví vyhláškou
a) rozsah odborných předpokladů čekatele a strážníka,
b) zkušební řád,
c) náležitosti přihlášky ke zkoušce,
d) rozsah výcviku čekatele a strážníka,
e) náležitosti protokolu o zkoušce a
f) náležitosti osvědčení.
§ 5
Odnětí a zánik platnosti osvědčení
(1) Ministerstvo odejme osvědčení strážníkovi, který přestal splňovat
podmínky
a) bezúhonnosti,
b) spolehlivosti,
c) zdravotní způsobilosti, nebo
d) odborné způsobilosti.
(2) Ministerstvo dále odejme osvědčení strážníkovi, pokud se strážník bez
omluvy nedostaví na výzvu ministerstva k přezkoumání odborné způsobilosti podle §
4g.
(3) Osvědčení zaniká
a) dnem nabytí právní moci rozhodnutí o pozbytí státního občanství České
republiky nebo dnem nabytí právní moci rozhodnutí soudu o omezení svéprávnosti,
b) uplynutím doby uvedené v § 4f odst. 1,
c) skončením pracovního poměru strážníka; to neplatí, pokud do 3 měsíců
vznikne nový pracovní poměr strážníka,
d) dnem, kdy neuspěje u zkoušky ani po jejím druhém opakování podle §
4d odst. 7 nebo § 4g, nebo
e) dnem nabytí právní moci rozhodnutí o odnětí osvědčení.
§ 5a
(1) Obec může převést strážníka k výkonu práce čekatele, jiného zaměstnance
obce zařazeného do obecní policie nebo jiného zaměstnance obce ode dne oznámení
a) usnesení o zahájení trestního stíhání nebo záznamu o sdělení podezření,
které by v případech uvedených v § 4a odst. 1 nebo 2 vedlo ke ztrátě bezúhonnosti,
nebo
b) o zahájení řízení o odnětí osvědčení,
a to až do doby nabytí právní moci rozhodnutí v tomto řízení.
(2) Podle odstavce 1 postupuje obec i tehdy, zjistí-li skutečnosti zakládající
důvod pro převedení strážníka na jinou práci hodnověrným způsobem sama.
(3) Neprokáží-li se skutečnosti zakládající ztrátu bezúhonnosti podle § 4a
nebo důvody pro odnětí osvědčení podle § 5 odst. 1 nebo § 5 odst. 2, obec převede
strážníka zpět k výkonu práce strážníka. Plat strážníka se doplatí za dobu, po kterou
byl převeden k výkonu práce čekatele, jiného zaměstnance obce zařazeného do obecní
policie nebo jiného zaměstnance obce.
(4) Obec je dále oprávněna převést strážníka k výkonu práce čekatele, jiného
zaměstnance obce zařazeného do obecní policie nebo jiného zaměstnance obce, pokud
neuspěje
a) při výcviku podle § 4d odst. 3 nebo při druhém opakování zkoušky podle
§ 4d odst. 7, a to do doby úspěšného vykonání výcviku nebo zkoušky, nebo
b) při druhém opakování zkoušky podle § 4g, a to do doby úspěšného vykonání
zkoušky.
Povinnosti strážníků
§ 6
(1) Při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů obecní policie je strážník
povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám
v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná újma a případný zásah do jejich
práv a svobod překročil míru nezbytnou k dosažení účelu sledovaného zákrokem nebo
úkonem.
(2) Strážník je povinen poučit osoby o jejich právech, provádí-li podle tohoto
zákona zákrok nebo úkon spojený se zásahem do jejich práv nebo svobod, pokud to povaha
a okolnosti zákroku nebo úkonu dovolují; v opačném případě je poučí okamžitě, jakmile
to okolnosti dovolí.
(3) Strážník je povinen poskytnout pomoc v rozsahu svých oprávnění a povinností
podle tohoto nebo zvláštního zákona každému, kdo o ni požádá.
§ 7
(1) Strážník je v pracovní době povinen v mezích tohoto nebo zvláštního zákona
provést zákrok nebo úkon, nebo učinit jiné opatření, je-li páchán trestný čin nebo
přestupek anebo je-li důvodné podezření z jejich páchání.
(2) Strážník je i mimo pracovní dobu povinen v mezích tohoto zákona provést
zákrok, popřípadě učinit jiné opatření, zejména vyrozumět nejbližší útvar policie,
je-li páchán trestný čin nebo přestupek, kterým je bezprostředně ohrožen život, zdraví
nebo majetek. Pokud se v tomto případě strážník neprokazuje podle § 9 odst. 1, prokáže
příslušnost k obecní policii průkazem obecní policie.
(3) Jestliže okolnosti zákroku nebo jiného opatření neumožňují, aby strážník
prokázal svoji příslušnost k obecní policii průkazem obecní policie (odstavec 2),
prokáže se ústním prohlášením "obecní policie" nebo "městská policie" (§ 1 odst.
4). Průkazem obecní policie se strážník prokáže ihned, jakmile to okolnosti zákroku
nebo jiného opatření dovolí.
(4) Strážník je při provádění zákroku povinen, pokud to povaha a okolnosti
zákroku dovolují, použít odpovídající výzvy. Pokud to povaha zákroku dovoluje, použije
strážník před výzvou slov „Jménem zákona!“.
(5) Každý je povinen uposlechnout výzvy zakročujícího strážníka.
(6) Ministerstvo stanoví vyhláškou vzor průkazu obecní policie.
§ 8
(1) Strážník není povinen provést zákrok nebo úkon k plnění úkolů podle
tohoto nebo zvláštního zákona, jestliže
a) je pod vlivem léků nebo jiných látek, které závažným způsobem snižují
jeho schopnost jednání,
b) k jeho provedení nebyl odborně vyškolen ani vycvičen a povaha zákroku
takové odborné vyškolení nebo vycvičení vyžaduje, nebo
c) je zřejmé, že zákrok nebo úkon nemůže úspěšně dokončit.
(2) Strážník neprovede zákrok nebo úkon k plnění úkolů podle tohoto nebo
zvláštního zákona, jestliže by jeho provedením došlo k maření úkolů bezpečnostního
sboru.
§ 8a
Odchodné
(1) Strážníkovi, který plnil úkoly podle tohoto zákona v hlavním pracovním
poměru po dobu nejméně 15 let a dosáhl věku 50 let, přísluší odchodné při skončení
pracovního poměru podle § 48 odst. 1 písm. a) nebo b) zákoníku práce anebo podle
§ 48 odst. 2 zákoníku práce; to neplatí, pokud pracovní poměr skončí výpovědí podle
§ 52 písm. f) až h) zákoníku práce nebo okamžitým zrušením pracovního poměru podle
§ 55 odst. 1 zákoníku práce anebo dohodou z týchž důvodů.
(2) Pro účely odchodného se sčítají veškeré předchozí doby pracovního poměru,
kdy byl zaměstnanec obce zařazen na pracovní pozici strážník, s výjimkou doby trvání
pracovního poměru, který skončil výpovědí podle § 52 písm. f) až h) zákoníku práce
nebo okamžitým zrušením pracovního poměru podle § 55 odst. 1 zákoníku práce anebo
dohodou z týchž důvodů; tyto doby lze započíst pro účely odchodného pouze jednou.
(3) Do doby trvání pracovního poměru podle odstavce 1 se nezapočítává doba
pracovního poměru po dobu převedení strážníka na jinou práci podle § 41 zákoníku
práce a podle § 5a, vyjma případu uvedeného v § 5a odst. 3.
(4) Odchodné hradí obec, k níž je strážník v pracovním poměru ke dni jeho
skončení podle odstavce 1.
(5) Základní výše odchodného činí jeden průměrný měsíční výdělek strážníka
uvedeného v odstavci 1. Za každý ukončený rok pracovního poměru podle odstavce 1
nad dobu 15 let se odchodné zvyšuje o jednu třetinu průměrného měsíčního výdělku
strážníka; celková výše odchodného nesmí překročit šestinásobek jeho průměrného měsíčního
výdělku.
(6) Odchodné vyplatí obec po skončení pracovního poměru v nejbližším výplatním
termínu určeném u obce pro výplatu platu, pokud se se strážníkem nedohodne na výplatě
v den skončení pracovního poměru nebo na pozdějším termínu výplaty.
(7) Pro účely odchodného se průměrným měsíčním výdělkem rozumí průměrný měsíční
výdělek zjištěný podle zákoníku práce.
(8) Odchodné není složkou platu a nezapočítává se pro účely zjišťování průměrného
výdělku podle zákoníku práce.
§ 9
(1) Strážník je povinen při výkonu své pravomoci prokázat svou příslušnost
k obecní policii stejnokrojem s odznakem obecní policie, identifikačním číslem strážníka
a názvem obce. Vykonává-li strážník svou pravomoc na území obce, která je smluvní
stranou veřejnoprávní smlouvy podle § 3a nebo 3b, prokáže se na požádání rovněž pověřením
této obce; při zákroku, který nesnese odkladu, tak učiní, jakmile to povaha a okolnosti
tohoto zákroku dovolí.
(2) Odznak obecní policie nosí strážník na pravé straně prsou a identifikační
číslo strážníka pod odznakem obecní policie. Nášivka s názvem obce se nosí na záloktí
levého rukávu.
(3) Stejnokroje strážníků, označení motorových vozidel a dalších dopravních
prostředků obecní policie musí obsahovat jednotné prvky. Stejnokroj nesmí být zaměnitelný
se stejnokrojem vymezeným zvláštním právním předpisem8).
(4) Ministerstvo stanoví vyhláškou
a) vzor odznaku obecní policie,
b) jednotné prvky stejnokroje strážníků, označení motorových vozidel
a dalších dopravních prostředků obecní policie.
§ 10
(1) Strážník je povinen bez zbytečného odkladu oznámit policii důvodné podezření,
že byl spáchán trestný čin a podle povahy věci též zajistit místo trestného činu
proti vstupu nepovolaných osob.
(2) Strážník je povinen bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 60 dnů,
oznámit příslušnému orgánu podezření, že byl spáchán přestupek, jehož projednání
patří do působnosti tohoto orgánu.
(3) Oznámení podle odstavců 1 a 2 musí být doloženo důvody nebo důkazy, o
něž se podezření opírá.
Oprávnění strážníků
§ 11
Oprávnění požadovat vysvětlení
(1) Strážník je oprávněn osobu, která může přispět k objasnění skutečností
důležitých pro odhalení přestupku nebo jednání, které má znaky přestupku, nebo jeho
pachatele, jakož i ke zjištění skutečného stavu věci, vyzvat
a) k poskytnutí potřebného vysvětlení,
b) aby se ve stanovenou dobu dostavila na určené místo k podání vysvětlení
a
c) aby předložila doklady nebo jiné potřebné dokumenty; strážník může
v případě potřeby pořídit kopii předloženého dokladu nebo jiného dokumentu.
(2) Jestliže zápis o podání vysvětlení má být sepsán s osobou mladší 15
let, musí být zajištěna přítomnost jejího zákonného zástupce nebo opatrovníka. Nelze-li
jejich přítomnost zajistit a věc nesnese odkladu, musí být zajištěna přítomnost pracovníka
orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
(3) Osoba je povinna výzvě podle odstavce 1 vyhovět.
(4) Vysvětlení může odepřít pouze osoba, která by jím sobě, svému příbuznému
v pokolení přímém, svému sourozenci, osvojiteli, osvojenci, manželu nebo druhu anebo
jiným osobám v poměru rodinném nebo obdobném, jejichž újmu by právem pociťovala jako
vlastní, způsobila nebezpečí trestního stíhání nebo nebezpečí postihu za přestupek.
(5) Vysvětlení nesmí být požadováno od osoby, která by jím porušila státem
uloženou nebo státem uznanou povinnost mlčenlivosti, ledaže by byla této povinnosti
příslušným orgánem nebo tím, v jehož zájmu tuto povinnost má, zproštěna.
(6) Strážník je povinen osobu předem poučit o možnosti odepřít vysvětlení
podle odstavců 4 a 5.
(7) Kdo se dostaví na výzvu, má nárok na náhradu nutných výdajů a na náhradu
ušlého výdělku (dále jen "náhrada"). Náhradu poskytuje obec. Nárok na náhradu nemá
ten, kdo se dostavil jen ve vlastním zájmu nebo pro své protiprávní jednání, anebo
ten, kdo má nárok na náhradu podle zvláštních předpisů. 9)
(8) Nárok na náhradu podle odstavce 7 zaniká, jestliže jej osoba neuplatní
do sedmi dnů ode dne, kdy se na výzvu podle odstavce 1 dostavila; o tom musí být
osoba poučena.
(9) Nevyhoví-li osoba bez dostatečné omluvy nebo bez závažného důvodu výzvě
podle odstavce 1, může být předvedena.
(10) Zápis o podaném vysvětlení podle odstavce 1 písm. b) musí být s osobou
sepsán bez zbytečného odkladu.
(11) Jestliže byl podle odstavce 2 zápis o podání vysvětlení sepsán s osobou
mladší 15 let bez přítomnosti jejího zákonného zástupce nebo opatrovníka, vyrozumí
strážník tohoto zákonného zástupce nebo opatrovníka bez zbytečného odkladu.
(12) O předvedení sepíše strážník úřední záznam.
§ 11a
(1) Obecní policie je v rozsahu nezbytném k plnění svých úkolů podle
tohoto nebo zvláštního zákona oprávněna vyžadovat poskytnutí údajů z informačních
systémů
a) policie o
1. hledaných a pohřešovaných osobách a věcech,
2. odcizených motorových vozidlech a odcizených registračních značkách
motorových vozidel,
3. totožnosti osob, které byly předvedeny na policii podle § 13 odst.
1 až 3 nebo omezeny na osobní svobodě podle § 76 odst. 2 trestního řádu,
4. totožnosti cizinců,
b) obecních úřadů obcí s rozšířenou působností o
1. totožnosti provozovatele
motorového nebo přípojného vozidla, kterým byl na území obce spáchán přestupek,
2.
řidiči, který je podezřelý ze spáchání přestupku na území obce,
3. osobě mladší 18
let, které se poskytuje sociálně-právní ochrana dětí podle zvláštního právního předpisu8a),
4.
totožnosti osoby, vůči níž obecní policie plní úkoly podle tohoto nebo zvláštního
zákona,
c) obecních úřadů o
1. psech přihlášených podle zvláštního právního předpisu u správce
místního poplatku ze psa, o jejich držitelích a o uhrazení místních poplatků ze psa
v rozsahu nezbytném k provádění kontroly dodržování obecně závazné vyhlášky obce
o místním poplatku ze psů,
2. povoleních ke zvláštnímu užívání pozemních komunikací na území
obce,
3. povoleních ke zvláštnímu užívání veřejného prostranství v obci
v rozsahu nezbytném k provádění kontroly dodržování obecně závazné vyhlášky obce
o místním poplatku za užívání veřejného prostranství,
d) Rejstříku trestů, a to z evidence přestupků.
(2) Obecní policie je dále v rozsahu nezbytném k plnění svých úkolů podle
tohoto nebo zvláštního zákona oprávněna vyžadovat poskytnutí údajů od orgánů veřejné
moci o spáchaných přestupcích z jiných evidencí.
(3) Dožádaný orgán, který požadované údaje ve svém informačním systému vede,
je povinen je obecní policii poskytnout, pokud mu v tom nebrání plnění nebo dodržování
povinností podle zvláštních předpisů. V případě, že na straně obecní policie a dožádaných
orgánů podle odstavce 1 jsou splněny technické a bezpečnostní podmínky, lze v případě,
že dožádaný orgán je zároveň správcem informačního systému, údaje poskytnout způsobem
umožňujícím dálkový a nepřetržitý přístup.
nadpis vypuštěn
§ 12
Oprávnění požadovat prokázání totožnosti
(1) Prokázáním totožnosti se pro účely tohoto zákona rozumí prokázání jména,
popřípadě jmen, příjmení, data narození, rodného čísla, bylo-li přiděleno, a adresy
místa trvalého pobytu nebo bydliště. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí
být přiměřené účelu zjišťování totožnosti.
(2) Strážník je oprávněn vyzvat osobu, aby prokázala svoji totožnost,
a) jde-li o osobu, vůči které provádí úkon k plnění úkolů obecní policie,
b) jde-li o osobu podezřelou ze spáchání trestného činu nebo přestupku,
c) jde-li o osobu, od níž bude třeba požadovat vysvětlení (§ 11),
d) jde-li o osobu, která odpovídá popisu osoby hledané policií nebo
osoby pohřešované,
e) na žádost jiné osoby, jestliže tato osoba má na zjištění totožnosti
právní zájem,
f) jde-li o osobu, která žádá o prokázání totožnosti podle písmena
e),
g) jde-li o osobu, která oznamuje podezření ze spáchání trestného činu
nebo přestupku.
(3) Osoba je povinna výzvě podle odstavce 2 vyhovět.
(4) Strážník je oprávněn údaje zjištěné podle odstavce 1 poskytnout osobě
podle odstavce 2 písm. e).
§ 12a
Strážník je v rozsahu potřebném pro splnění konkrétního úkolu obecní policie
oprávněn požadovat od každého věcnou a osobní pomoc. Kdo byl o tuto pomoc požádán,
je povinen ji poskytnout bez zbytečného odkladu. Nemusí tak učinit, brání-li mu v
tom zákonná nebo státem uznaná povinnost mlčenlivosti anebo plnění jiné zákonné povinnosti.
Fyzická osoba tak nemusí dále učinit, pokud by poskytnutím pomoci vystavila vážnému
ohrožení sebe nebo osobu blízkou.
§ 13
Oprávnění předvést osobu
(1) Strážník je oprávněn předvést na policii osobu, která odmítla vyhovět
výzvě strážníka k prokázání totožnosti podle § 12 odst. 2 nebo nemůže ani po poskytnutí
nezbytné součinnosti strážníka svou totožnost prokázat, nemůže-li strážník v uvedených
případech její totožnost zjistit provedením úkonu na místě; nezbytnou součinnost
k prokázání totožnosti strážník poskytne způsobem a v rozsahu, který nezmaří účel
úkonu.
(2) Strážník je oprávněn předvést na policii osobu, u které se při zjišťování
její totožnosti prokáže, že je osobou hledanou policií nebo osobou pohřešovanou.
(3) Strážník je oprávněn předvést na policii osobu, která přes opětovnou
výzvu strážníka pokračuje v jednání narušujícím veřejný pořádek nebo ohrožujícím
život nebo zdraví jiných osob anebo své vlastní nebo majetek a nelze jí jiným způsobem
v takovém jednání zabránit.
(4) Strážník je oprávněn předvést osobu na nejbližší útvar policie i mimo
území obce, která zřídila obecní policii nebo která je smluvní stranou veřejnoprávní
smlouvy podle § 3a nebo 3b. Povinnosti a oprávnění podle zákona může strážník plnit
pouze v rozsahu nezbytném pro zajištění předvedení osoby.
(5) Strážník je oprávněn předvést osobu na žádost příslušného orgánu obce
podle zvláštních předpisů. 10)
(6) O předvedení se sepíše úřední záznam. Obecní policie osoby předvedené
podle odstavců 2 a 3 předá policii k dalšímu opatření. Převzetí osoby potvrdí policie
strážníkovi v úředním záznamu nebo v potvrzení o převzetí.
§ 14
Oprávnění vyzvat osobu k vydání zbraně a oprávnění zbraň odebrat
(1) Strážník je oprávněn vyzvat osobu k vydání zbraně, je-li to nezbytné
v zájmu ochrany veřejného pořádku, života a zdraví osob nebo majetku a hrozí-li,
že zbraně může být užito k násilí nebo pohrůžce násilím.
(2) Po předchozí marné výzvě k vydání zbraně je strážník oprávněn se přesvědčit,
zda osoba nemá u sebe zbraň, a pokud zbraň u sebe má, tak ji odebrat.
(3) Strážník je dále oprávněn se přesvědčit, zda osoba, kterou předvádí
nebo omezuje na osobní svobodě11) nebo proti které směřuje zákrok z důvodu jejího
agresivního chování, nemá u sebe zbraň, a pokud zbraň u sebe má, tak ji odebrat.
(4) Osobě, která zbraň vydala nebo jíž byla zbraň odebrána podle odstavců
1 až 3, vystaví strážník potvrzení o jejím převzetí. Vydanou nebo odebranou střelnou
zbraň podléhající registraci podle zákona o zbraních7) předá strážník nejbližšímu
útvaru policie, jehož název a sídlo uvede v potvrzení podle věty první.
(5) Zbraň vydanou nebo odebranou podle odstavců 1 až 3, s výjimkou střelné
zbraně podléhající registraci podle zákona o zbraních7), je strážník povinen vrátit
proti podpisu při propuštění osoby, nebrání-li tomu zákonné důvody, anebo ji předat
spolu s osobou policii; o vydání nebo odebrání zbraně sepíše strážník úřední záznam.
(6) Jestliže pominuly důvody pro vydání nebo odebrání zbraně podle odstavců
1 až 3 a nebrání-li tomu jiné zákonné důvody, vrátí se zbraň tomu, kdo ji vydal nebo
komu byla odebrána, pokud se tato osoba o vrácení zbraně přihlásí u úřadovny obecní
policie, a jde-li o střelnou zbraň podléhající registraci podle zákona o zbraních7),
u útvaru policie, uvedených v potvrzení o převzetí zbraně.
(7) Zbraní se rozumí cokoli, čím je možno učinit útok proti tělu důraznějším12).
§ 15
Oprávnění zakázat vstup na určená místa
(1) Strážník je oprávněn přikázat každému, aby na nezbytně nutnou dobu
nevstupoval na strážníkem určená místa nebo se na nich nezdržoval nebo po dobu nezbytně
nutnou setrval na určeném místě, je-li ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný
pořádek a vyžaduje-li to plnění úkolů obecní policie. Každý je povinen příkazu strážníka
uposlechnout. K vyznačení nebo ohraničení určeného místa může být použito technických
prostředků. Je-li jako technický prostředek použit pás s názvem obce a nápisem „zákaz
vstupu“, pás s nápisy „obecní policie“ a „zákaz vstupu“ nebo pás s nápisy „městská
policie“ a „zákaz vstupu“, jde o příkaz ve smyslu tohoto ustanovení.
(2) Úkon podle odstavce 1 je strážník oprávněn provést též na žádost orgánu,
který má obdobné oprávnění podle zvláštních předpisů. 13)
§ 16
Oprávnění otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor
(1) Je-li důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví osoby anebo hrozí-li
větší škoda na majetku, je strážník oprávněn otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor
(dále jen "byt"), vstoupit do něho a provést v souladu s tímto zákonem zákroky, úkony
nebo jiná opatření k odvrácení bezprostředního nebezpečí.
(2) Při provádění zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle odstavce 1
je strážník povinen zajistit přítomnost nezúčastněné osoby; nemusí tak učinit, hrozí-li
nebezpečí z prodlení.
(3) Po provedení zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle odstavce 1 je
strážník povinen neprodleně vyrozumět uživatele bytu a zabezpečit zajištění bytu,
nemůže-li tak učinit uživatel nebo jiná oprávněná osoba.
(4) O otevření bytu a provedených opatřeních sepíše strážník úřední záznam.
§ 17
Oprávnění vyzvat osobu k vydání věci a oprávnění věc odejmout
(1) Strážník je oprávněn vyzvat osobu k vydání věci, pokud lze mít za to,
že v řízení o přestupku může být uloženo její propadnutí14) anebo může být zabrána15),
nebo jde o věc důležitou pro řízení o přestupku.
(2) Po předchozí marné výzvě k vydání věci podle odstavce 1 je strážník
oprávněn tuto věc odejmout. Nelze odejmout věc, jejíž hodnota je v nápadném nepoměru
k povaze přestupku.
(3) O odnětí nebo vydání věci sepíše strážník úřední záznam a osobě, jíž
byla věc odňata nebo která na výzvu strážníka věc vydala, vystaví potvrzení o odnětí
nebo vydání věci. Odňatou nebo vydanou věc předá strážník orgánu, který je příslušný
o přestupku rozhodnout.
§ 17a
(1) Strážník je oprávněn použít technický prostředek k zabránění odjezdu
vozidla,
a) které bylo ponecháno na místě, kde je zakázáno stání nebo zastavení
vozidla,
b) které stojí na místě, do kterého je vjezd zakázán místní nebo přechodnou
úpravou provozu na pozemních komunikacích,
c) které stojí na chodníku, kde to není povoleno, nebo
d) je-li vozidlem proveden neoprávněný zábor veřejného prostranství
a jeho řidič není na místě přítomen.
(2) Technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla lze podle odstavce
1 použít, jen je-li zajištěna možnost jeho odstranění bez zbytečného odkladu.
(3) Technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla se odstraní bez
zbytečného odkladu
a) po projednání přestupku příkazem na místě,
b) prokáže-li osoba, která vozidlo na místě ponechala, strážníkovi
svou totožnost podle § 12, nebo
c) po provedení úkonů nezbytných ke zjištění totožnosti provozovatele
vozidla, pokud o odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla požádala
jiná k tomu oprávněná osoba, která prokáže právní vztah k vozidlu nebo k jeho provozovateli.
(4) Technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla z důvodů uvedených
v odstavci 1 nelze použít, jde-li o vozidlo, které
a) tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo
b) je viditelně označeno jako vozidlo ozbrojených sil, bezpečnostních
sborů, jednotky, požární ochrany, vozidlo určené k poskytování zdravotnických služeb,
vozidlo invalidy nebo jako vozidlo osoby požívající výsad a imunit podle zákona nebo
mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána.
(5) Přiložení a odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla
se provádí na náklady osoby, která vozidlo na místě ponechala, a nelze-li ji zjistit,
na náklady provozovatele vozidla. Pokud došlo k přiložení technického prostředku
k zabránění odjezdu vozidla v rozporu s odstavcem 1, uhrazené náklady musí být neprodleně
vráceny tomu, kdo je vynaložil.
(6) Nepožádá-li nikdo o odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu
vozidla do 30 dní od jeho přiložení, je vlastník komunikace oprávněn po dohodě s
obecní policií vozidlo na náklady jeho provozovatele odstranit. Povinnosti úhrady
nákladů na odstranění vozidla se jeho provozovatel zprostí, pokud prokáže závažné
důvody, které mu znemožnily, aby před odstraněním vozidla požádal o odstranění technického
prostředku k zabránění odjezdu vozidla.
(7) Na použití technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla z důvodu
podle odstavce 1 se nevztahují ustanovení o donucovacích prostředcích.
§ 17b
nadpis vypuštěn
Strážník je oprávněn zabezpečovat dopravu osob do zdravotnického zařízení
nebo do protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice podle jiného právního
předpisu15a) i mimo území obce, která zřídila obecní policii nebo která je smluvní
stranou veřejnoprávní smlouvy podle § 3a nebo § 3b. Povinnosti a oprávnění podle
zákona může strážník plnit pouze v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravy této osoby
a jejího umístění do protialkoholní a protitoxikomanické záchytné stanice.
§ 17c
Oprávnění ke vstupu
(1) Strážník je při plnění úkolu obecní policie oprávněn vstupovat v živnostenské
provozovně, v herně, kasinu a dalších prostorách, kde jsou provozovány hazardní hry26),
v prodejní nebo provozní době do všech prostor určených pro zákazníky.
(2) Strážník je při plnění úkolu obecní policie oprávněn vstupovat
do živnostenské provozovny, do herny, kasina a dalších prostor, kde jsou provozovány
hazardní hry, a to i po skončení prodejní nebo provozní doby, pokud
a) je to nezbytné z důvodu zajištění veřejného pořádku, nebo
b) lze mít důvodně za to, že jsou zde osobě mladší 18 let prodávány
nebo podávány
1. alkoholické nápoje nebo je zde této osobě jinak umožněno jejich
požívání, nebo
2. tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke kouření,
elektronické cigarety nebo jejich náhradní náplně nebo je zde této osobě jinak umožněno
jejich užívání.
(3) Strážník je při plnění úkolu obecní policie oprávněn vstupovat do herny,
kasina a dalších prostor, kde jsou provozovány hazardní hry, a to i po skončení prodejní
nebo provozní doby, také tehdy, lze-li mít důvodně za to, že se zde hazardní hry
účastní osoba mladší 18 let.
(4) Každý je povinen umožnit strážníkovi vstup do míst podle odstavců 1
až 3. Tím není dotčena úprava vstupu do obydlí, jiného prostoru nebo na pozemek.
(5) Nelze-li jinak dosáhnout splnění úkolu obecní policie, je strážník
oprávněn za účelem vstupu do míst podle odstavců 2 a 3 tato místa otevřít nebo jiným
způsobem si do nich zjednat přístup, v případě nutnosti i za použití síly.
§ 17d
Další oprávnění v provozu na pozemních komunikacích
(1) Pokud obec, která zřídila obecní policii nebo je smluvní stranou
veřejnoprávní smlouvy podle § 3a a eviduje nedoplatek řidiče nebo provozovatele motorového
vozidla na pokutě za přestupek podle zákona o silničním provozu, zákona o pozemních
komunikacích nebo zákona o silniční dopravě, který byl spáchán na území této obce,
je strážník oprávněn při zastavení vozidla podle § 79 odst. 1 písm. c) bodu 2 zákona
o silničním provozu požadovat po řidiči motorového vozidla uhrazení takového nedoplatku
na místě v hotovosti nebo bezhotovostním převodem, k němuž je dán platební příkaz
prostřednictvím platební karty, a to pouze v případě, pokud
a) byla pokuta, jejímž neuhrazením vznikl nedoplatek, uložena orgánem
obce a
b) nedoplatek na této pokutě nebyl předán obcí k vymáhání obecnému
správci daně.
(2) Nedoplatkem se pro účely tohoto zákona rozumí nedoplatek, u kterého
není povoleno posečkání jeho úhrady nebo rozložení jeho úhrady na splátky.
(3) Poskytnutí informace o nedoplatku podle odstavce 1 provozovatele motorového
vozidla řidiči tohoto vozidla není porušením mlčenlivosti podle daňového řádu.
(4) Je-li nedoplatek podle odstavce 1 uhrazen na místě kontroly motorového
vozidla, strážník vystaví řidiči tohoto vozidla potvrzení o jeho uhrazení. Nedoplatek
je příjmem rozpočtu obce, jejíž orgán uložil pokutu podle odstavce 1.
§ 17e
Zadržení tabulek státní poznávací značky a zabránění v jízdě motorového
vozidla
(1) Není-li nedoplatek podle § 17d odst. 1 uhrazen na místě zastavení
motorového vozidla, přikáže strážník řidiči jízdu na nejbližší vhodné místo z hlediska
bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích a
a) zadrží tabulky státní poznávací značky (dále jen "registrační značka")
motorového vozidla; pokud je řidič motorového vozidla odmítne na výzvu strážníka
vydat, tabulky registrační značky odejme, nebo
b) zabrání motorovému vozidlu v jízdě použitím technického prostředku
k zabránění odjezdu vozidla.
(2) Strážník o zadržení tabulek registrační značky nebo použití technického
prostředku k zabránění odjezdu vozidla sepíše úřední záznam, který obsahuje
a) údaje o kontrolovaném motorovém vozidle,
b) údaje o osobě, která byla řidičem kontrolovaného motorového vozidla,
c) identifikační údaje osoby, která má nedoplatek podle § 17d odst.
1,
d) výši nedoplatku podle § 17d odst. 1,
e) údaje o orgánu obce, kde je možné nedoplatek podle § 17d odst. 1
písm. a) uhradit nebo prokázat jeho uhrazení, vyzvednout zadržené tabulky registrační
značky nebo se domáhat odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla,
a času, kdy je tak možné učinit,
f) poučení o důsledku zadržení tabulek registrační značky nebo použití
technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla a
g) poučení o možnosti podat stížnost podle § 17g.
(3) Strážník předá stejnopis úředního záznamu podle odstavce 2 řidiči kontrolovaného
motorového vozidla.
(4) Není-li řidič kontrolovaného motorového vozidla současně jeho provozovatelem,
vyrozumí obecní policie o zadržení tabulek registrační značky nebo použití technického
prostředku k zabránění odjezdu vozidla provozovatele tohoto vozidla, je-li to bez
zbytečných obtíží možné. Ve vyrozumění provozovatele motorového vozidla, je-li osobou,
která má nedoplatek podle § 17d odst. 1, uvede obecní policie údaje podle odstavce
2, s výjimkou údaje o výši nedoplatku řidiče kontrolovaného vozidla. Ve vyrozumění
provozovatele motorového vozidla, který není osobou, která má nedoplatek podle §
17d odst. 1, uvede obecní policie údaje podle odstavce 2 písm. a), b) a e) až g).
(5) Škody způsobené v souvislosti se zadržením tabulek registrační značky
nebo s použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla, zejména škody
způsobené omezením užívání motorového vozidla, náklady spojené s jízdou motorového
vozidla do místa odstavení a s odstavením tohoto vozidla jdou k tíži osoby, která
má nedoplatek podle § 17d odst. 1. Odpovědnost řidiče nebo provozovatele motorového
vozidla za vozidlo, náklad a přepravované osoby není zadržením tabulek registrační
značky nebo použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla dotčena.
(6) Strážník není oprávněn zadržet tabulky registrační značky motorového
vozidla a zabránit motorovému vozidlu v jízdě, jedná-li se o vozidlo základních složek
integrovaného záchranného systému, ozbrojených sil, bezpečnostních sborů, jednotek
požární ochrany, zpravodajských služeb, Horské služby, obecní policie nebo vozidlo
osoby požívající výsad a imunit podle jiného právního předpisu nebo mezinárodní smlouvy.
(7) Strážník nemusí v případech hodných zvláštního zřetele zadržet
tabulky registrační značky motorového vozidla nebo zabránit motorovému vozidlu v
jízdě. O tomto postupu sepíše úřední záznam, který obsahuje
a) údaje o kontrolovaném motorovém vozidle,
b) údaje o osobě, která byla řidičem kontrolovaného motorového vozidla,
c) identifikační údaje osoby, která má nedoplatek podle § 17d odst.
1,
d) výši nedoplatku podle § 17d odst. 1 a
e) důvod, pro který strážník nepostupoval podle odstavce 1.
(8) O zadržení tabulek registrační značky motorového vozidla registrovaného
v České republice informuje obecní policie bezodkladně Ministerstvo dopravy.
§ 17f
Vrácení tabulek registrační značky a odstranění technického prostředku
k zabránění odjezdu vozidla
(1) Pokud řidič motorového vozidla, který není jeho provozovatelem,
a provozovatel tohoto vozidla nemají nedoplatek podle § 17d odst. 1, je řidič motorového
vozidla, který není jeho provozovatelem, oprávněn
a) vyzvednout si zadržené tabulky registrační značky, nebo
b) domáhat se odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu
vozidla.
(2) Provozovatel motorového vozidla, který nemá nedoplatek podle §
17d odst. 1, je oprávněn
a) vyzvednout si zadržené tabulky registrační značky, nebo
b) domáhat se odstranění technického prostředku k zabránění odjezdu
vozidla.
(3) Pokud tabulky registrační značky nebyly vyzvednuty do 1 roku od jejich
zadržení, předá je obecní policie příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností,
jde-li o tabulky registrační značky motorového vozidla registrovaného v České republice,
v ostatních případech prostřednictvím zastupitelského úřadu státu poslední registrace
motorového vozidla.
(4) O vyzvednutí tabulek registrační značky motorového vozidla registrovaného
v České republice podle odstavců 1 a 2 a o jejich předání příslušnému úřadu obce
s rozšířenou působností podle odstavce 3 informuje obecní policie bezodkladně Ministerstvo
dopravy.
Použití donucovacích prostředků, psa a služební zbraně strážníkem
§ 18
Donucovací prostředky
(1) Donucovacími prostředky jsou
a) hmaty, chvaty, údery a kopy,
b) slzotvorný, elektrický
nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující prostředek,
c) obušek a jiný
úderný prostředek,
d) pouta,
e) úder služební zbraní,
f) hrozba namířenou služební zbraní,
g) varovný
výstřel ze služební zbraně,
h) technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla.
(2) Donucovací prostředky je strážník oprávněn použít v zájmu ochrany bezpečnosti
jiné osoby nebo své vlastní, majetku nebo k zabránění výtržnosti, rvačce nebo jinému
jednání, jímž je vážně narušován veřejný pořádek.
(3) Před použitím donucovacích prostředků podle odstavce 1 písm. a) až g)
je strážník povinen vyzvat osobu, proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního
jednání slovy "jménem zákona" s výstrahou, že bude použito donucovacích prostředků;
to neplatí, je-li ohrožen jeho život nebo zdraví anebo život nebo zdraví jiné osoby
a zákrok nesnese odkladu.
(4) O tom, který z donucovacích prostředků použije, rozhoduje strážník podle
konkrétní situace tak, aby dosáhl účelu sledovaného zákrokem; přitom použije takového
donucovacího prostředku, který je nezbytně nutný k překonání odporu osoby, která
se dopouští protiprávního jednání.
(5) Strážník je povinen dbát, aby použitím donucovacích prostředků nezpůsobil
osobě újmu zřejmě nepřiměřenou povaze a nebezpečnosti jejího protiprávního jednání.
§ 18a
(1) Strážník je oprávněn použít pouta
a) při omezení osobní svobody osoby podle § 76 odst. 2 trestního řádu,
b) při předvedení osoby podle tohoto nebo zvláštního zákona10), která
klade odpor, nebo
c) proti osobě, která fyzicky napadá jinou osobu nebo strážníka, ohrožuje
vlastní život nebo zdraví, poškozuje cizí majetek nebo se pokusí o útěk při zákroku
strážníka nebo bezprostředně po něm.
(2) V případě podle odstavce 1 písm. c) může strážník omezit možnost volného
pohybu osoby připoutáním ke vhodnému předmětu za použití pout. Omezení volného pohybu
může trvat nejdéle do doby, kdy je zřejmé, že osoba nebude protiprávní jednání opakovat
nebo než bude předána policii, nejdéle však 2 hodiny.
(3) Technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla může strážník použít
k vynucení povinnosti řidiče vozidla setrvat na místě do příchodu policie23) nebo
v rámci zákroku proti osobě, jejíž osobní svoboda má být omezena, lze-li předpokládat,
že se tato osoba pokusí vozidlo použít k útěku. Na toto použití technického prostředku
se nevztahuje ustanovení § 17a.
§ 19
Použití psa
(1) Strážník je oprávněn použít namísto nebo vedle donucovacích prostředků
též psa; ustanovení tohoto zákona o donucovacích prostředcích se přitom použije obdobně.
(2) Způsobilost psa k použití podle odstavce 1 musí být osvědčena policií.
§ 20
Použití služební zbraně
(1) Strážník je oprávněn použít služební zbraň
a) za podmínek nutné obrany
16) nebo za podmínek krajní nouze, 17)
b) aby zamezil útěku nebezpečného pachatele,
jehož nemůže jiným způsobem zadržet.
(2) Použití služební zbraně v případě uvedeném v odstavci 1 písm. b) je přípustné
pouze tehdy, jestliže použití donucovacích prostředků by bylo zřejmě neúčinné.
(3) Služební zbraní podle tohoto zákona se rozumí krátká střelná zbraň, jejímž
držitelem je podle zákona o zbraních7) obec. Strážník je v pracovní době oprávněn
nosit pouze služební zbraň; to neplatí, pokud strážník při plnění některých činností
podle veterinárního zákona29) nosí plynovou nebo mechanickou zbraň kategorie D podle
zákona o zbraních7), jejímž vlastníkem je obec.
(4) Před použitím služební zbraně je strážník povinen vyzvat osobu, proti
které zakročuje, aby upustila od protiprávního jednání s výstrahou, že bude použito
služební zbraně. Od výzvy s výstrahou může upustit jen v případě, že je ohrožen jeho
život nebo zdraví anebo je-li ohrožen život nebo zdraví jiné osoby a zákrok nesnese
odkladu.
(5) Při použití služební zbraně je strážník povinen dbát nutné opatrnosti,
zejména aby nebyl ohrožen život jiných osob, a co nejvíce šetřit život a zdraví osoby,
proti níž zákrok směřuje.
§ 21
Povinnosti strážníka po použití donucovacích prostředků a služební zbraně
(1) Jestliže strážník zjistí, že při použití donucovacích prostředků došlo
ke zranění osoby, je povinen, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě
první pomoc a zajistit lékařské ošetření.
(2) Po každém použití služební zbraně, při kterém došlo ke zranění osoby, musí
strážník ihned, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě první pomoc
a zajistit lékařské ošetření. Bezprostředně po každém použití služební zbraně, jakmile
to okolnosti dovolí, je strážník povinen učinit všechny neodkladné úkony, aby mohla
být řádně objasněna oprávněnost použití služební zbraně.
(3) O každém použití donucovacích prostředků nebo služební zbraně je strážník
povinen vyrozumět bez zbytečného odkladu osobu, která řídí obecní policii (§ 3 odst.
1), a sepsat úřední záznam.
§ 22
Zvláštní omezení
Při zákroku proti zjevně těhotné ženě, osobě zjevně vysokého věku, osobě se
zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou nebo osobě zjevně mladší 15 let nesmí strážník
použít údery a kopy, slzotvorný, elektrický nebo jiný obdobně dočasně zneschopňující
prostředek, obušek a jiný úderný prostředek, psa, úderu služební zbraní, hrozby namířenou
služební zbraní, varovného výstřelu ze služební zbraně a služební zbraně, vyjma případů,
kdy útok těchto osob bezprostředně ohrožuje život a zdraví strážníka nebo jiných
osob nebo hrozí větší škoda na majetku a nelze-li nebezpečí odvrátit jinak.
§ 23
(1) Dojde-li při použití donucovacích prostředků nebo psa ke zranění nebo usmrcení
osoby anebo ke škodě nikoli nepatrné19), je starosta, jiný člen zastupitelstva obce
pověřený zastupitelstvem obce řídit obecní policii nebo určený strážník podle § 3
odst. 2 povinen neprodleně vyrozumět nejbližší útvar policie.
(2) Starosta, jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce řídit
obecní policii nebo určený strážník podle § 3 odst. 2 je povinen neprodleně vyrozumět
nejbližší útvar policie o použití služební zbraně.
§ 24
Náhrada škody
(1) Obec je povinna nahradit škodu způsobenou strážníkem v souvislosti s plněním
úkolů stanovených tímto nebo zvláštním zákonem; to neplatí, jde-li o škodu způsobenou
osobě, která svým protiprávním jednáním oprávněný a přiměřený zákrok vyvolala.
(2) Obec je povinna nahradit škodu osobě, která poskytla pomoc strážníkovi
na jeho žádost nebo s jeho vědomím (dále jen "poškozený"). Obec se povinnosti k náhradě
škody může zprostit jen tehdy, způsobil-li si tuto škodu poškozený úmyslně.
(3) Obec je povinna nahradit též škodu na věcech, která poškozenému vznikla
v souvislosti s poskytnutím pomoci podle odstavce 2. Přitom se hradí skutečná škoda,
a to uvedením v předešlý stav; není-li to možné nebo účelné, hradí se v penězích.
Poškozenému může být přiznána i náhrada nákladů spojených s pořízením nové věci náhradou
za věc poškozenou.
(4) Došlo-li u poškozeného v souvislosti s poskytnutím pomoci podle odstavce
2 k újmě na zdraví nebo smrti, určí se rozsah a výše náhrady škody podle občanského
zákoníku. V případech hodných zvláštního zřetele lze kromě náhrady podle občanského
zákoníku poskytnout jednorázové mimořádné odškodnění.
(5) Obec je povinna nahradit též škodu, kterou osoba způsobila v souvislosti
s pomocí poskytnutou strážníkovi nebo obecní policii; ustanovení odstavce 1 se použije
obdobně.
Zpracování osobních údajů a získávání informací
§ 24a
(1) Obecní policie zpracovává osobní údaje, které potřebuje k plnění úkolů
podle tohoto nebo zvláštního zákona.
(2) Obecní policie poskytuje osobní údaje podle odstavce 1 policii, orgánům
obce a dalším orgánům veřejné moci, je-li to nutné k plnění jejich úkolů.
(3) Obecní policie nejméně jednou za 3 roky prověřuje, jsou-li osobní údaje
zpracovávané podle odstavce 1 potřebné k plnění jejích úkolů podle tohoto nebo zvláštního
zákona. Zjistí-li, že tyto údaje nejsou potřebné k plnění jejích úkolů podle tohoto
nebo zvláštního zákona, provede bez zbytečného odkladu jejich likvidaci.
(4) Ustanovení právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů nejsou
dotčena.
§ 24b
(1) Obecní policie je oprávněna, je-li to potřebné pro plnění jejích úkolů
podle tohoto nebo jiného zákona, pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy z
míst veřejně přístupných, popřípadě též zvukové, obrazové nebo jiné záznamy o průběhu
zákroku nebo úkonu.
(2) Jsou-li k pořizování záznamů podle odstavce 1 zřízeny stálé automatické
technické systémy, je obecní policie povinna informace o zřízení takových systémů
vhodným způsobem uveřejnit.
§ 24c
(1) Obecní policie v souvislosti s odhalováním přestupku podle § 2 písm.
h) a přestupku, který je obecní policie podle zvláštního právního předpisu oprávněna
projednat příkazem na místě, může vyžadovat
a) výpis z evidence Rejstříku trestů nebo opis z evidence přestupků vedené
Rejstříkem trestů nebo údaj z jiné evidence, ve které jsou vedeny údaje o spáchaných
přestupcích, v případech, ve kterých by předchozí postih mohl vést k posouzení skutku
jako trestného činu,
b) provedení orientačního vyšetření při podezření na ovlivnění alkoholem
nebo jinou návykovou látkou pomocí dechové zkoušky nebo odběrem slin anebo potu,
c) odborné lékařské vyšetření ke zjištění alkoholu nebo jiné návykové
látky včetně odběru krve, moči, slin nebo potu, a to i v případě, že osobu nelze
předem pro její zdravotní stav ke strpění příslušných úkonů vyzvat, nebo
d) jiné odborné vyjádření.
(2) Úkonům uvedeným v odstavci 1 písm. b) nebo c) je osoba povinna se podrobit,
není-li to spojeno s nebezpečím pro její zdraví.
(3) Žádost o vydání výpisu z evidence Rejstříku trestů nebo opisu z evidence
přestupků a výpis z evidence Rejstříku trestů nebo opis z evidence přestupků se předávají
v elektronické podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Společná a závěrečná ustanovení
§ 25
nadpis vypuštěn
(1) Orgány činné v trestním řízení bez zbytečného odkladu oznámí obci zahájení
trestního stíhání strážníka pro podezření ze spáchání trestného činu a zašlou ministerstvu
a obci kopie svých rozhodnutí zakládajících ztrátu bezúhonnosti strážníka podle §
4a odst. 1 nebo 2. Orgány činné v trestním řízení zašlou obci kopie jiných svých
rozhodnutí, kterými bylo trestní stíhání strážníka ukončeno.
(2) Ministerstvo bez zbytečného odkladu oznámí obci zahájení řízení o odnětí
osvědčení.
(3) Ústřední orgán státní správy, krajský úřad a obec bez zbytečného odkladu
zašle ministerstvu kopii rozhodnutí zakládajícího ztrátu spolehlivosti strážníka
podle § 4b. Rozhodnutí zakládající ztrátu spolehlivosti čekatele nebo strážníka zašle
krajský úřad a obec obci, k níž je čekatel nebo strážník v pracovním poměru.
(4) Obec bez zbytečného odkladu zašle ministerstvu kopii lékařského posudku
zakládajícího ztrátu zdravotní způsobilosti strážníka podle § 4c.
(5) Obec je povinna ve lhůtě do 15 dnů od skončení pracovního poměru strážníka
oznámit tuto skutečnost ministerstvu.
§ 26
(1) Strážník je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, se kterými
se seznámil při plnění úkolů obecní policie nebo v souvislosti s nimi a které v zájmu
zabezpečení úkolů obecní policie nebo v zájmu jiných osob vyžadují, aby zůstaly utajeny
před nepovolanými osobami. Tato povinnost trvá i po skončení pracovního poměru strážníka.
(2) Každý, koho obecní policie nebo strážníci požádají o poskytnutí pomoci,
je povinen, byl-li řádně poučen, zachovávat mlčenlivost o všem, co se v souvislosti
s požadovanou nebo poskytnutou pomocí dozvěděl.
(3) Povinnosti mlčenlivosti je oprávněn zprostit strážníka nebo osobu uvedenou
v odstavci 2 starosta nebo jiná pověřená osoba.
§ 27
Působnost ministerstva
(1) Ministerstvo
a) ověřuje odborné předpoklady strážníka,
b) vydává a odnímá osvědčení,
c) vede informační systémy potřebné k plnění zákonem stanovených úkolů
týkající se
1. protokolů o zkoušce,
2. přihlášek čekatelů a strážníků ke zkoušce,
3.
strážníků,
4. osvědčení,
5. zřízených a zrušených obecních policií,
6. počtu strážníků,
7.
činnosti obecních policií.
(2) Ministerstvo při výkonu působnosti podle odstavce 1 může vyžadovat od
obce poskytnutí potřebných údajů.
(3) Ministerstvo stanoví vyhláškou rozsah statistických údajů a způsob jejich
poskytování [§ 2 písm. i)].
(4) Ministerstvo v rozsahu své působnosti poskytuje obcím metodickou pomoc
v oblasti obecní policie.
Přestupky
§ 27a
(1) Podnikající fyzická osoba nebo právnická osoba se dopustí přestupku
tím, že v rozporu s § 17c odst. 4 neumožní strážníkovi vstup do míst podle § 17c
odst. 1 až 3.
(2) Obec se dopustí přestupku tím, že
a) pověří plněním úkolů obecní policie fyzickou osobu, která nemá osvědčení,
b) pověří plněním úkolů obecní policie podnikající fyzickou osobu nebo
právnickou osobu, nebo
c) nezajistí, aby stejnokroje strážníků, označení motorových vozidel
a dalších dopravních prostředků obecní policie obsahovaly jednotné prvky.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 se uloží pokuta do 100 000 Kč.
(4) Za přestupek podle odstavce 2 lze uložit pokutu do 20 000 Kč.
(5) Za přestupek podle odstavce 1 nelze uložit napomenutí. Od uložení správního
trestu podle odstavce 1 nelze v rozhodnutí o přestupku upustit.
§ 28
(1) Uchazeč o zaměstnání strážníka, čekatel nebo strážník se dopustí přestupku
tím, že nesplní oznamovací povinnost podle § 4a odst. 5.
(2) Čekatel nebo strážník se dopustí přestupku tím, že nesplní oznamovací
povinnost podle § 4b odst. 6.
(3) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) úmyslně vykonává oprávnění a povinnosti strážníka, aniž by k tomu
byla oprávněna podle tohoto zákona,
b) úmyslně na místě veřejnosti přístupném nosí neoprávněně stejnokroj
strážníka obecní policie nebo takové součásti stejnokroje, které jsou s úplným stejnokrojem
zaměnitelné, ačkoliv není strážníkem nebo čekatelem, nebo
c) neoprávněně užívá na vozidle nebo jiném dopravním prostředku barevné
provedení nebo označení, které tvoří jednotné prvky označení dopravního prostředku
obecní policie, anebo zvláštní barevné provedení nebo označení s ním zřejmě zaměnitelné.
(4) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 10 000 Kč, za přestupek
podle odstavce 2 pokutu do 5 000 Kč a za přestupek podle odstavce 3 pokutu do 3 000
Kč.
(5) Přestupky podle odstavců 1 a 2 nelze projednat příkazem na místě.
§ 28b
Vztah k jiným právním předpisům
(1) Rada obce, která má zřízenu obecní policii, může svěřit obecnímu úřadu
obce, jejímž je obecní policie orgánem, vedení správního řízení, v němž je dána příslušnost
obecní policie, a to s výjimkou ukládání pokuty příkazem na místě. Je-li v takovém
případě učiněno podání nebo podnět u obecní policie, předá jej obecní policie bez
zbytečného odkladu obecnímu úřadu. Obecní úřad údaj o předání věci pouze poznamená
do spisu.
(2) Rada obce, která má zřízenu obecní policii, může usnesením svěřit obecní
policii vyřizování žádostí o poskytnutí informací podle zákona o svobodném přístupu
k informacím30) týkajících se obecní policie.
(3) Na kontrolní činnost prováděnou obecní policií podle tohoto nebo zvláštního
právního předpisu31) se kontrolní řád21) nepoužije.
Burešová v.r.
Pithart v.r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 311/2002 Sb.
Přechodné ustanovení
Ten, kdo je ke dni 1. ledna 2003 zaměstnancem obce zařazeným do obecní policie,
je povinen do 6 měsíců od tohoto dne předložit zaměstnavateli doklady vyžadované
podle zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění čl. I tohoto zákona, k prokázání
bezúhonnosti a spolehlivosti.
Čl. VI zákona č. 274/2008 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Určený strážník pověřený radou obce plněním některých úkolů při řízení
obecní policie podle zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, se považuje za určeného strážníka podle zákona č. 553/1991 Sb., ve
znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Strážník, který je v pracovním poměru k obci ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona a nedosáhl středního vzdělání s maturitní zkouškou, je povinen tuto podmínku
splnit do 31. prosince 2015. To neplatí, pokud strážník, který ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona dosáhl věku 45 let, třikrát úspěšně absolvoval zkoušku z odborné způsobilosti
před zkušební komisí ministerstva a obec je držitelem platného osvědčení strážníka.
3. Platnost osvědčení vydaného podle zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, skončí nejpozději do 3 let ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
4. Nášivka s názvem obce podle § 9 odst. 2 zákona č. 553/1991 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se na záloktí levého rukávu umístí
nejpozději do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 248/2017 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Strážníkovi, který je v pracovním poměru k obci, ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona pětkrát úspěšně absolvoval zkoušku z odborné způsobilosti před zkušební
komisí ministerstva a je držitelem platného osvědčení, vydá ministerstvo při další
zkoušce osvědčení na dobu neurčitou.
2. Obdobné zařízení obecní policie podle § 4d odst. 3 zákona č. 553/1991
Sb., o obecní policii, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
může zabezpečovat školení a výcvik čekatele nebo strážníka po dobu dvou let od nabytí
účinnosti tohoto zákona. Nezíská-li do té doby akreditaci Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy pro přípravu k činnostem strážníka obecní policie, nepovažuje
se jím provedené školení a výcvik za školení a výcvik podle tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 261/2020 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Určený strážník, kterému rada obce svěřila pravomoc jednat jménem obce
v pracovněprávních vztazích čekatelů, strážníků a dalších zaměstnanců obce, kteří
nejsou čekatelem nebo strážníkem, podle § 4 odst. 2 zákona č. 553/1991 Sb., ve znění
účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se považuje za určeného strážníka,
kterému tuto pravomoc svěřilo zastupitelstvo obce podle § 4 odst. 2 zákona č. 553/1991
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Při posuzování bezúhonnosti strážníka, který byl ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona držitelem platného osvědčení o odborné způsobilosti a splňoval podmínky
bezúhonnosti podle zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, se ve vztahu ke skutkům spáchaným přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona postupuje podle právní úpravy účinné v době jejich spáchání.
3. Při posuzování spolehlivosti strážníka, který byl ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona držitelem platného osvědčení o odborné způsobilosti a splňoval podmínky
spolehlivosti podle zákona č. 553/1991 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, se ve vztahu ke skutkům spáchaným přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona postupuje podle právní úpravy účinné v době jejich spáchání.
1) § 27 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení).
2) Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
3) § 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č.
234/2006 Sb.
4) § 4 zákona č. 128/2000 Sb., ve znění zákona č. 313/2002 Sb. a zákona č.
234/2006 Sb.
4a) § 1 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona
č. 311/2002 Sb.
5) § 34 zákona č. 128/2000 Sb.
5a) § 8 zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.
6) Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního
zákona č. 300/2000 Sb.
Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon o zbraních),
ve znění pozdějších předpisů.
8) Například zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, zákon č. 133/1985
Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 13/1993 Sb., celní
zákon, ve znění pozdějších předpisů.
8a) Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších
předpisů.
9) § 124 odst. 1 a 2 zákoníku práce.
10) § 60 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
11) § 76 odst. 2 trestního řádu.
12) § 118 trestního zákoníku.
13) Například § 43 zákona č. 273/2008 Sb.
14) § 48 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich,
ve znění pozdějších předpisů.
15) § 53 zákona č. 250/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
15a) Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších
předpisů.
15d) § 17 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
16) § 13 trestního zákona.
17) § 14 trestního zákona.
18) Zákon č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu, ve znění zákona č. 49/1990
Sb.
19) § 138 trestního zákoníku.
20) Např. zákon ČNR č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 44/1974 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 51/1964
Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů.
21) Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád).
23) § 118a odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění zákona č. 411/2005
Sb.
26) Zákon č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách.
27) § 105 a 106 trestního zákoníku.
§ 35 a 88 zákona č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy
a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve
věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů.
§ 363 až 365 trestního řádu, ve znění pozdějších předpisů.
28) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
29) § 42 zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících
zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů.
30) Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších
předpisů.
31) Například zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky
návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.