374/2011 Sb.
ZÁKON
ze dne 6. listopadu 2011
o zdravotnické záchranné službě
Změna: 385/2012 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 371/2021 Sb., 374/2021 Sb.
Změna: 409/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon upravuje podmínky poskytování zdravotnické záchranné služby, práva
a povinnosti poskytovatele zdravotnické záchranné služby, povinnosti poskytovatelů
akutní lůžkové péče k zajištění návaznosti jimi poskytovaných zdravotních služeb
na zdravotnickou záchrannou službu, podmínky pro zajištění připravenosti poskytovatele
zdravotnické záchranné služby na řešení mimořádných událostí1) a krizových situací2)
a výkon veřejné správy v oblasti zdravotnické záchranné služby.
§ 2
Základní ustanovení
(1) Zdravotnická záchranná služba je zdravotní službou3), v jejímž rámci je
na základě tísňové výzvy, není-li dále stanoveno jinak, poskytována zejména přednemocniční
neodkladná péče osobám se závažným postižením zdraví nebo v přímém ohrožení života.
Součástí zdravotnické záchranné služby jsou další činnosti stanovené tímto zákonem.
(2) Na poskytování zdravotnické záchranné služby se použijí ustanovení zákona
o zdravotních službách, nestanoví-li tento zákon jinak.
§ 3
Vymezení některých pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) závažným postižením zdraví náhle vzniklé onemocnění, úraz nebo jiné
zhoršení zdravotního stavu, které působí prohlubování chorobných změn, jež mohou
vést bez neprodleného poskytnutí zdravotnické záchranné služby ke vzniku dlouhodobých
nebo trvalých následků, případně až k náhlé smrti, nebo náhle vzniklá intenzivní
bolest nebo náhle vzniklé změny chování a jednání postiženého ohrožující zdraví nebo
život jeho samého nebo jiných osob,
b) přímým ohrožením života náhle vzniklé onemocnění, úraz nebo jiné zhoršení
zdravotního stavu, které vede nebo bez neprodleného poskytnutí zdravotnické záchranné
služby by mohlo vést k náhlému selhání některé ze základních životních funkcí lidského
organismu,
c) tísňovou výzvou vyhodnocená tísňová komunikace na národní tísňové číslo
155 nebo výzva předaná operačním střediskem jiné složky integrovaného záchranného
systému,
d) cílovým poskytovatelem akutní lůžkové péče nejblíže dostupný poskytovatel
akutní lůžkové péče, který je způsobilý odborně zajistit pokračování poskytování
zdravotní péče pacientovi, odpovídající závažnosti postižení zdraví nebo přímému
ohrožení života,
e) přednemocniční neodkladnou péčí neodkladná péče poskytovaná pacientovi
na místě vzniku závažného postižení zdraví nebo přímého ohrožení života (dále jen
„místo události“) a během jeho přepravy k cílovému poskytovateli akutní lůžkové péče.
§ 4
Vymezení zdravotnické záchranné služby
Zdravotnická záchranná služba zahrnuje tyto činnosti:
a) nepřetržitý kvalifikovaný bezodkladný příjem tísňové komunikace na národní
tísňové číslo 155 a výzev předaných operačním střediskem jiné základní složky integrovaného
záchranného systému operátorem zdravotnického operačního střediska nebo pomocného
operačního střediska,
b) vyhodnocování stupně naléhavosti tísňové komunikace, rozhodování o nejvhodnějším
okamžitém řešení tísňové výzvy podle zdravotního stavu pacienta, rozhodování o vyslání
výjezdové skupiny, rozhodování o přesměrování výjezdové skupiny a operační řízení
výjezdových skupin,
c) řízení a organizaci přednemocniční neodkladné péče na místě události
a spolupráci s velitelem zásahu složek integrovaného záchranného systému,
d) spolupráci s cílovým poskytovatelem akutní lůžkové péče,
e) poskytování instrukcí k zajištění první pomoci prostřednictvím sítě
elektronických komunikací v případě, že je nezbytné poskytnout první pomoc do příjezdu
výjezdové skupiny na místo události,
f) vyšetření pacienta a poskytnutí zdravotní péče, včetně případných neodkladných
výkonů k záchraně života, provedené na místě události, které směřují k obnovení nebo
stabilizaci základních životních funkcí pacienta,
g) soustavnou zdravotní péči a nepřetržité sledování ukazatelů základních
životních funkcí pacienta během jeho přepravy k cílovému poskytovateli akutní lůžkové
péče, a to až do okamžiku osobního předání pacienta zdravotnickému pracovníkovi cílového
poskytovatele akutní lůžkové péče,
h) přepravu pacienta letadlem mezi poskytovateli akutní lůžkové péče za
podmínek soustavného poskytování neodkladné péče během přepravy, hrozí-li nebezpečí
z prodlení a nelze-li přepravu zajistit jinak,
i) přepravu tkání a orgánů k transplantaci letadlem, hrozí-li nebezpečí
z prodlení a nelze-li přepravu zajistit jinak,
j) třídění osob postižených na zdraví podle odborných hledisek urgentní
medicíny při hromadném postižení osob v důsledku mimořádných událostí nebo krizových
situací.
§ 5
Dostupnost zdravotnické záchranné služby
(1) Dostupnost zdravotnické záchranné služby je dána zejména plánem pokrytí
území kraje výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby (dále jen „výjezdová
základna“).
(2) Plán pokrytí území kraje výjezdovými základnami stanoví počet a rozmístění
výjezdových základen v závislosti na demografických, topografických a rizikových
parametrech území jednotlivých obcí a městských částí hlavního města Prahy tak, aby
místo události na území jednotlivých obcí a městských částí bylo dosažitelné z nejbližší
výjezdové základny v dojezdové době do 20 minut. Při stanovení počtu a rozmístění
výjezdových základen se zohlední případné poskytování zdravotnické záchranné služby
na území kraje také poskytovatelem zdravotnické záchranné služby zřízeným jiným krajem
podle odstavce 5.
(3) Dojezdová doba se počítá od okamžiku převzetí pokynu k výjezdu výjezdovou
skupinou od operátora zdravotnického operačního střediska nebo pomocného operačního
střediska. Dojezdová doba musí být dodržena s výjimkou případů nenadálých nepříznivých
dopravních nebo povětrnostních podmínek nebo jiných případů hodných zvláštního zřetele;
v těchto případech si poskytovatel zdravotnické záchranné služby vyžádá pomoc od
ostatních složek integrovaného záchranného systému podle § 11 odst. 4, je-li podle
okolností tato pomoc možná a účelná.
(4) Výjezdovou základnu leteckých výjezdových skupin lze zřídit, jsou-li pro
tuto základnu zajištěna letadla podle § 21.
(5) Na poskytování zdravotnické záchranné služby na území kraje se může podílet
také poskytovatel zdravotnické záchranné služby zřízený jiným krajem, a to na základě
písemné smlouvy uzavřené kraji.
(6) Plán pokrytí území kraje výjezdovými základnami vydává kraj; plán musí
být krajem aktualizován nejméně jednou za 2 roky. Před vydáním plánu pokrytí území
kraje výjezdovými základnami a před jeho aktualizací kraj projedná návrh plánu a
návrh jeho aktualizace s bezpečnostní radou kraje a vyžádá si k návrhu stanovisko
Ministerstva zdravotnictví (dále jen „ministerstvo“). Podklady pro plán pokrytí území
kraje výjezdovými základnami a pro jeho aktualizaci zpracovává poskytovatel zdravotnické
záchranné služby.
§ 6
Součinnost poskytovatelů akutní lůžkové péče při poskytovaní zdravotnické záchranné
služby
(1) K zajištění plynulé návaznosti zdravotních služeb na zdravotnickou
záchrannou službu je poskytovatel akutní lůžkové péče povinen
a) zřídit kontaktní místo pro spolupráci s poskytovatelem zdravotnické
záchranné služby za účelem zajištění příjmu pacienta a neodkladného pokračování v
poskytování zdravotních služeb; zřídí-li poskytovatel akutní lůžkové péče urgentní
příjem, je kontaktní místo jeho součástí,
b) zajistit nepřetržité předávání informací o počtu volných akutních lůžek
svému kontaktnímu místu,
c) nepřetržitě spolupracovat prostřednictvím kontaktního místa se zdravotnickým
operačním střediskem nebo pomocným operačním střediskem,
d) bezodkladně informovat zdravotnické operační středisko nebo pomocné
operační středisko o provozních závadách a jiných skutečnostech, které podstatně
omezují poskytování neodkladné péče,
e) poskytnout na výzvu poskytovatele zdravotnické záchranné služby součinnost
při záchranných a likvidačních pracích při řešení mimořádných událostí a krizových
situací.
(2) Cílový poskytovatel akutní lůžkové péče je povinen převzít pacienta do
své péče, pokud jeho kontaktním místem byla možnost přijmout pacienta potvrzena zdravotnickému
operačnímu středisku nebo pomocnému operačnímu středisku. Cílový poskytovatel akutní
lůžkové péče je povinen na výzvu zdravotnického operačního střediska nebo pomocného
operačního střediska převzít pacienta do své péče vždy, je-li pacient v přímém ohrožení
života. Převzetí pacienta do své péče je cílový poskytovatel akutní lůžkové péče
povinen písemně potvrdit vedoucímu výjezdové skupiny.
(3) Kontaktní místo je pracoviště poskytovatele akutní lůžkové péče s nepřetržitým
provozem, které přijímá výzvy od zdravotnického operačního střediska nebo pomocného
operačního střediska k přijetí pacienta, trvale eviduje počet volných akutních lůžek
poskytovatele akutní lůžkové péče a koordinuje převzetí pacienta mezi poskytovatelem
zdravotnické záchranné služby a cílovým poskytovatelem akutní lůžkové péče.
(4) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na poskytovatele akutní lůžkové
péče ve zdravotnických zařízeních Vězeňské služby České republiky.
§ 7
Traumatologický plán poskytovatele zdravotnické záchranné služby
(1) Traumatologický plán poskytovatele zdravotnické záchranné služby (dále
jen „traumatologický plán“) stanoví opatření a postupy uplatňované poskytovatelem
zdravotnické záchranné služby při zajišťování a poskytování přednemocniční neodkladné
péče v případě hromadných neštěstí. Součástí traumatologického plánu je přehled a
hodnocení možných zdrojů rizik ohrožení života a zdraví osob. Traumatologický plán
vychází z místních podmínek a možností a ze závěrů projednání návrhu plánu podle
odstavce 2.
(2) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je povinen zpracovat traumatologický
plán, aktualizovat jej nejméně jednou za 2 roky a jedno vyhotovení plánu předat do
30 dnů ode dne jeho zpracování nebo aktualizace krajskému úřadu kraje, na jehož území
poskytuje zdravotnickou záchrannou službu. Návrh traumatologického plánu a návrh
jeho změny je poskytovatel zdravotnické záchranné služby povinen projednat s krajským
úřadem.
(3) Prováděcí právní předpis stanoví podrobnosti o obsahu traumatologického
plánu a o postupu při jeho zpracování a projednání s krajským úřadem.
§ 8
Poskytovatel zdravotnické záchranné služby
(1) Poskytovatelem zdravotnické záchranné služby je příspěvková organizace
zřízená krajem4), která má oprávnění k poskytování zdravotnické záchranné služby
podle zákona o zdravotních službách.
(2) Zdravotnická záchranná služba je na území kraje poskytována jedním poskytovatelem
zdravotnické záchranné služby s výjimkou případu, kdy se na poskytování zdravotnické
záchranné služby podílí podle § 5 odst. 5 také poskytovatel zdravotnické záchranné
služby zřízený jiným krajem.
(3) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je povinen poskytovat zdravotnickou
záchrannou službu nepřetržitě.
(4) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je základní složkou integrovaného
záchranného systému1).
§ 9
Organizace zdravotnického zařízení poskytovatele zdravotnické záchranné služby
(1) Zdravotnickým zařízením poskytovatele zdravotnické záchranné služby se
rozumí prostory a mobilní prostředky určené pro poskytování zdravotnické záchranné
služby (dále jen „zařízení zdravotnické záchranné služby“).
(2) Zařízení zdravotnické záchranné služby vždy tvoří
a) ředitelství,
b) zdravotnické operační středisko,
c) výjezdové základny s výjezdovými skupinami,
d) pracoviště krizové připravenosti,
e) vzdělávací a výcvikové středisko.
(3) Součástí zařízení zdravotnické záchranné služby jsou i pomocná operační
střediska a pracoviště pro poskytování jiných zdravotních služeb, jsou-li zřízena.
§ 10
Ředitelství
Ředitelství je centrálním řídícím a koordinačním pracovištěm pro poskytování
zdravotnické záchranné služby a pro činnosti k připravenosti poskytovatele zdravotnické
záchranné služby na řešení mimořádných událostí a krizových situací na území kraje,
které zajišťuje zejména činnosti ekonomického, organizačního a technického charakteru.
Ředitelství musí být umístěno v sídle poskytovatele zdravotnické záchranné služby.
§ 11
Zdravotnické operační středisko a pomocné operační středisko
(1) Zdravotnické operační středisko je centrálním pracovištěm operačního řízení,
které pracuje v nepřetržitém režimu. Zdravotnické operační středisko je centrem tísňové
komunikace na národní tísňové číslo 155.
(2) Operačním řízením se pro účely tohoto zákona rozumí zejména
a) příjem a vyhodnocení tísňové komunikace,
b) převzetí a vyhodnocení výzev a vyrozumění přijatých od základních složek
integrovaného záchranného systému a od orgánů krizového řízení2),
c) vydávání pokynů výjezdovým skupinám na základě přijatých tísňových výzev,
d) poskytování instrukcí k zajištění první pomoci prostřednictvím sítě
elektronických komunikací, je-li nezbytné poskytnout první pomoc do příjezdu výjezdové
skupiny na místo události,
e) spolupráce s ostatními zdravotnickými operačními středisky, pomocnými
operačními středisky a operačními a informačními středisky integrovaného záchranného
systému,
f) koordinace činnosti pomocných operačních středisek,
g) zajišťování komunikace mezi poskytovatelem zdravotnické záchranné služby
a poskytovateli akutní lůžkové péče,
h) koordinace předávání pacientů cílovým poskytovatelům akutní lůžkové
péče,
i) koordinace přepravy pacientů neodkladné péče mezi poskytovateli zdravotních
služeb podle zákona o zdravotních službách.
(3) Pomocné operační středisko je pracovištěm operačního řízení v rozsahu uvedeném
v odstavci 2 písm. a) až e) a g) a h) a je podřízeno zdravotnickému operačnímu středisku.
(4) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby si může v rámci operačního řízení
vyžádat pomoc na vyžádání od ostatních složek integrovaného záchranného systému,
a to na základě předem písemně dohodnutého způsobu poskytnutí pomoci.
(5) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby stanoví organizačně provozním
řádem zdravotnického operačního střediska činnosti, pracovní postupy a organizační
a provozní podmínky práce zaměstnanců ve zdravotnickém operačním středisku a v pomocném
operačním středisku a vymezí území pro operační řízení pomocným operačním střediskem,
pokud je pomocné operační středisko zřízeno.
(6) Prováděcí právní předpis stanoví
a) obsah činností operačního řízení podle odstavce 2 a stupně naléhavosti
tísňové komunikace,
b) podrobnosti o obsahu organizačně provozního řádu zdravotnického operačního
střediska,
c) komunikační řád poskytovatele zdravotnické záchranné služby, obsahující
minimální požadavky na vybavení zdravotnického operačního střediska, pomocného operačního
střediska, výjezdové základny a výjezdových skupin komunikačními prostředky a pravidla
jejich používání.
§ 12
Výjezdové základny
Výjezdovou základnou je pracoviště, odkud je na pokyn operátora zdravotnického
operačního střediska nebo pomocného operačního střediska zpravidla vysílána výjezdová
skupina.
Výjezdové skupiny
§ 13
(1) Výjezdovou skupinu tvoří zdravotničtí pracovníci vykonávající činnosti
zdravotnické záchranné služby uvedené v § 4 písm. d) a f) až j). Výjezdová skupina
má nejméně 2 členy; z členů výjezdové skupiny určí poskytovatel zdravotnické záchranné
služby jejího vedoucího.
(2) Podle složení a povahy činnosti se výjezdové skupiny člení na
a) výjezdové skupiny rychlé lékařské pomoci, jejichž členem je lékař,
b) výjezdové skupiny rychlé zdravotnické pomoci, jejichž členy jsou zdravotničtí
pracovníci nelékařského zdravotnického povolání.
(3) Podle typu dopravních prostředků, které využívají ke své činnosti, se
výjezdové skupiny člení na pozemní, letecké a vodní.
(4) Výjezdové skupiny mohou vykonávat činnost též v rámci setkávacího systému,
kdy operátor zdravotnického operačního střediska nebo pomocného operačního střediska
vysílá na místo události jednu nebo více výjezdových skupin rychlé lékařské pomoci
a jednu nebo více výjezdových skupin rychlé zdravotnické pomoci, kde se setkají.
Výjezdové skupiny vykonávají činnost na místě události podle situace samostatně nebo
společně.
(5) Podrobnosti o činnosti výjezdových skupin a označení jejich členů v místě
mimořádné události s hromadným postižením osob stanoví prováděcí právní předpis.
§ 14
(1) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby může zajistit činnost pozemních
výjezdových skupin také prostřednictvím poskytovatele zdravotních služeb, který má
oprávnění k poskytování přepravy pacientů neodkladné péče podle zákona o zdravotních
službách, a to na základě dohody s tímto poskytovatelem zdravotních služeb. Na pozemní
výjezdové skupiny zřízené za účelem uvedeným ve větě první poskytovatelem zdravotních
služeb oprávněným k poskytování přepravy pacientů neodkladné péče a na jejich členy
se tento zákon vztahuje obdobně, není-li dále stanoveno jinak.
(2) Dohoda podle odstavce 1 obsahuje zejména složení pozemních výjezdových
skupin, podmínky začlenění pozemních výjezdových skupin do výjezdových základen poskytovatele
zdravotnické záchranné služby a rozsah a podmínky činnosti těchto výjezdových skupin.
Dohoda může být uzavřena pouze s předchozím souhlasem kraje, který je zřizovatelem
poskytovatele zdravotnické záchranné služby, jinak je neplatná.
(3) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby začlení pozemní výjezdové
skupiny uvedené v odstavci 1 do výjezdových základen v souladu s plánem pokrytí území
kraje výjezdovými základnami. Vedoucího pozemní výjezdové skupiny určí poskytovatel
zdravotních služeb, který výjezdovou skupinu zřídil.
§ 15
(1) Činnost leteckých výjezdových skupin může být zajištěna také prostřednictvím
Armády České republiky na základě dohody mezi ministerstvem a Ministerstvem obrany.
Na tyto letecké výjezdové skupiny a jejich členy se tento zákon vztahuje obdobně,
není-li dále stanoveno jinak.
(2) Ministerstvo a Ministerstvo obrany dohodnou zejména podmínky začlenění
leteckých výjezdových skupin uvedených v odstavci 1 do výjezdových základen poskytovatelů
zdravotnické záchranné služby a rozsah a podmínky činnosti těchto leteckých výjezdových
skupin.
(3) Ministerstvo informuje kraje a poskytovatele zdravotnické záchranné služby
o podmínkách pro využití leteckých výjezdových skupin uvedených v odstavci 1 poskytovateli
zdravotnické záchranné služby. Poskytovatelé zdravotnické záchranné služby začlení
tyto letecké výjezdové skupiny do výjezdových základen v souladu s plánem pokrytí
území kraje výjezdovými základnami. Vedoucího letecké výjezdové skupiny uvedené v
odstavci 1 určí náčelník příslušného vojenského zdravotnického zařízení.
§ 16
Pracoviště krizové připravenosti
(1) Pracoviště krizové připravenosti je určeno pro koordinaci
a) úkolů vyplývajících
pro poskytovatele zdravotnické záchranné služby z krizového plánu kraje, havarijního
plánování a dokumentace integrovaného záchranného systému,
b) psychosociálních intervenčních
služeb pro zaměstnance poskytovatele zdravotnické záchranné služby a další zdravotnické
pracovníky v případě mimořádné události nebo krizové situace při provádění záchranných
a likvidačních prací,
c) vzdělávání a výcviku pro plnění úkolů poskytovatele zdravotnické
záchranné služby v oblasti krizového řízení, urgentní medicíny a medicíny katastrof,
d)
vzdělávání a výcviku složek integrovaného záchranného systému k poskytování neodkladné
resuscitace,
e) komunikačních prostředků pro plnění úkolů poskytovatele zdravotnické
záchranné služby v integrovaném
záchranném systému a v krizovém řízení.(2) Pracoviště krizové připravenosti zpracovává návrh traumatologického plánu
a návrh jeho změny.
§ 17
Název poskytovatele zdravotnické záchranné služby a označení zařízení zdravotnické
záchranné služby, dopravních prostředků a pracovních oděvů členů výjezdových skupin
(1) Název poskytovatele zdravotnické záchranné služby tvoří slova „Zdravotnická
záchranná služba“, za která se v příslušném slovním tvaru doplní název kraje, který
poskytovatele zdravotnické záchranné služby zřídil. V názvu nebo obchodní firmě jiné
právnické nebo podnikající fyzické osoby, než je poskytovatel zdravotnické záchranné
služby, nesmí být obsaženo slovní spojení „zdravotnická záchranná služba“ včetně
tvarů z něho odvozených, nejde-li o profesní sdružení poskytovatelů zdravotnické
záchranné služby nebo jejich zaměstnanců.
(2) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je povinen označit zařízení
zdravotnické záchranné služby, dopravní prostředky využívané k poskytování zdravotnické
záchranné služby a pracovní oděvy členů výjezdových skupin svým názvem. Označení
podle věty první se nevyžaduje u letadel; pracovní oděvy členů leteckých výjezdových
skupin uvedených v § 15 se označí pouze slovy „zdravotnická záchranná služba“.
(3) Slovní spojení „zdravotnická záchranná služba“ včetně tvarů z něho odvozených
smí k označení objektů, dopravních prostředků nebo oděvů užít na místě veřejnosti
přístupném pouze poskytovatel zdravotnické záchranné služby.
(4) Prováděcí právní předpis stanoví způsob označení zařízení zdravotnické
záchranné služby a pracovních oděvů členů výjezdových skupin podle odstavce 2.
Oprávnění a povinnosti členů výjezdových skupin
§ 18
(1) Členové výjezdových skupin jsou oprávněni vstupovat za účelem poskytnutí
přednemocniční neodkladné péče do cizích objektů, obydlí a na cizí pozemky, pokud
se tam podle dostupných informací nachází osoba, které má být přednemocniční neodkladná
péče poskytnuta.
(2) Členové výjezdových skupin jsou oprávněni, vyžaduje-li to účinná ochrana
lidského života a zdraví, požadovat od fyzických osob, které se zdržují na místě
události nebo v jeho blízkosti, osobní nebo věcnou pomoc nezbytně a bezprostředně
nutnou k poskytnutí zdravotnické záchranné služby, a to v nezbytné míře a pokud tím
tyto nebo jiné osoby nebudou vystaveny ohrožení života nebo zdraví.
(3) Členové výjezdových skupin jsou oprávněni, vyžaduje-li to účinná ochrana
lidského života a zdraví, požadovat od fyzických a právnických osob informace nezbytné
k poskytnutí zdravotnické záchranné služby.
(4) Pokud při poskytování osobní nebo věcné pomoci podle odstavce 2 vznikne
osobám, které pomoc poskytly, prokazatelná škoda, odpovídá za škodu poskytovatel
zdravotnické záchranné služby, ledaže by ke škodě došlo i jinak nebo pokud byla škoda
způsobena zaviněným jednáním poškozeného.
§ 19
(1) Členové výjezdové skupiny jsou povinni splnit pokyn operátora zdravotnického
operačního střediska nebo pomocného operačního střediska k výjezdu, a to do 2 minut
od obdržení pokynu; tím není v případě letecké výjezdové skupiny dotčeno právo velitele
letadla rozhodovat o provedení letu podle jiného právního předpisu5).
(2) Členové výjezdové skupiny jsou povinni poskytnout přednemocniční neodkladnou
péči i bez tísňové výzvy. V tomto případě je vedoucí výjezdové skupiny povinen bezodkladně
nahlásit čas zahájení poskytování přednemocniční neodkladné péče a místo události
zdravotnickému operačnímu středisku nebo pomocnému operačnímu středisku.
(3) Vedoucí výjezdové skupiny je oprávněn rozhodnout o neposkytnutí přednemocniční
neodkladné péče v místě události v případě, pokud by
a) při poskytování přednemocniční neodkladné péče byly bezprostředně
ohroženy životy nebo zdraví členů výjezdové skupiny, nebo
b) měla být přednemocniční neodkladná péče poskytnuta za podmínek, pro
jejichž zvládnutí nebyli členové výjezdové skupiny vycvičeni, vyškoleni nebo vybaveni
vhodnými technickými či osobními ochrannými prostředky a poskytnutí přednemocniční
neodkladné péče toto vyžaduje.
(4) Rozhodne-li vedoucí výjezdové skupiny o neposkytnutí přednemocniční neodkladné
péče podle odstavce 3, je povinen neprodleně oznámit tuto skutečnost zdravotnickému
operačnímu středisku nebo pomocnému operačnímu středisku, včetně důvodu tohoto rozhodnutí.
(5) V případě poskytování přednemocniční neodkladné péče několika výjezdovými
skupinami na jednom místě události koordinuje jejich činnost vedoucí výjezdové skupiny,
kterého určí zdravotnické operační středisko nebo pomocné operační středisko.
§ 20
Činnosti k připravenosti poskytovatele zdravotnické záchranné služby na řešení
mimořádných událostí a krizových situací
(1) Činnostmi k připravenosti poskytovatele zdravotnické záchranné služby
na řešení mimořádných událostí a krizových situací jsou činnosti, kterými jsou zajišťovány
úkoly
a) k přípravě na řešení mimořádných událostí a krizových situací pro oblast
poskytování zdravotnické záchranné služby,
b) k přípravě na společné zásahy složek integrovaného záchranného systému,
c) vyplývající z dokumentace integrovaného záchranného systému.
(2) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je povinen
a) nepřetržitě zajišťovat činnosti k připravenosti na mimořádné události
a krizové situace,
b) zpracovat podklady k dokumentaci integrovaného záchranného systému.
(3) Činnosti k připravenosti na řešení mimořádných událostí a krizových situací
zajišťuje poskytovatel zdravotnické záchranné služby prostřednictvím pracoviště krizové
připravenosti. Úkoly pro zajištění činností k připravenosti na řešení mimořádných
událostí a krizových situací je poskytovatel zdravotnické záchranné služby povinen
plnit podle postupů stanovených v rámci plánovacích dokumentů orgánů krizového řízení,
havarijního plánování a dokumentace integrovaného záchranného systému.
§ 21
Zajištění letadel pro zdravotnickou záchrannou službu
(1) Letadla pro zdravotnickou záchrannou službu smluvně zajišťuje ministerstvo
s provozovateli letadel.
(2) Ministerstvo informuje kraje a poskytovatele zdravotnické záchranné služby
o podmínkách pro využití letadel poskytovateli zdravotnické záchranné služby podle
smluv uzavřených ministerstvem s provozovateli letadel.
(3) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je povinen spolupracovat s provozovatelem
letadla uvedeným v odstavci 2 při poskytování zdravotnické záchranné služby.
(4) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby neodpovídá za škodu způsobenou
při poskytování zdravotnické záchranné služby provozem letadla, pokud není jeho provozovatelem.
§ 22
Financování činnosti poskytovatele zdravotnické záchranné služby
Činnosti poskytovatele zdravotnické záchranné služby při poskytování zdravotnické
záchranné služby a činnosti k připravenosti poskytovatele zdravotnické záchranné
služby na řešení mimořádných událostí a krizových situací jsou financovány
a) z veřejného zdravotního pojištění, jde-li o hrazené zdravotní služby,
b) ze státního rozpočtu, ze kterého se hradí náklady na
1. připravenost
na řešení mimořádných událostí a krizových situací; výši úhrady stanoví vláda nařízením
v závislosti na počtu osob s trvalým nebo hlášeným pobytem na území příslušného kraje,
2.
provoz letadel pro zdravotnickou záchrannou službu, včetně nákladů na zajištění provozu
a užívání jednotného informačního systému v letecké záchranné službě,
c) z rozpočtů krajů, ze kterých jsou hrazeny náklady nehrazené podle písmen
a) a b),
a to odděleně od jiných zdravotních služeb a dalších činností.
Působnost ministerstva a kraje
§ 23
Působnost ministerstva
Ministerstvo
a) metodicky řídí činnost poskytovatelů zdravotnické záchranné služby,
b) metodicky řídí spolupráci poskytovatelů zdravotnické záchranné služby
se složkami integrovaného záchranného systému a orgány krizového řízení podle zákona
o integrovaném záchranném systému a zákona o krizovém řízení,
c) koordinuje přípravu a plánování zdravotnické záchranné služby v rámci
činností k připravenosti na řešení mimořádných událostí a krizových situací,
d) ve spolupráci s Ministerstvem vnitra organizuje a koordinuje ve vztahu
k poskytovatelům zdravotnické záchranné služby a Českému telekomunikačnímu úřadu
jednotný systém rádiového spojení poskytovatelů zdravotnické záchranné služby a využívání
národního tísňového čísla 155, a to zejména k zajištění jejich úkolů v integrovaném
záchranném systému a jejich napojení na kontaktní místa,
e) koordinuje součinnost poskytovatelů zdravotnické záchranné služby
při přípravě na řešení mimořádných událostí a krizových situací s ostatními ministerstvy
a krajskými úřady,
f) metodicky usměrňuje realizaci celostátních projektů pro sjednocování
a zkvalitňování poskytování zdravotnické záchranné služby,
g) metodicky usměrňuje zaměření preventivně výchovné, propagační a ediční
činnosti na úseku poskytování zdravotnické záchranné služby a podílí se na jejím
zabezpečování,
h) financuje náklady podle § 22 písm. b).
§ 24
Působnost kraje
(1) Kraj je povinen zajistit nepřetržitou dostupnost zdravotnické záchranné
služby v rozsahu stanoveném plánem pokrytí území kraje výjezdovými základnami; tuto
povinnost kraj plní prostřednictvím poskytovatelů zdravotnické záchranné služby.
(2) Kraj kontroluje plnění povinností stanovených tímto zákonem poskytovatelům
zdravotnické záchranné služby, poskytovatelům akutní lůžkové péče a ostatním fyzickým
a právnickým osobám.
(3) Působnost stanovená tímto zákonem kraji je samostatnou působností.
Přestupky
§ 25
Přestupky fyzických osob
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že úmyslně v rozporu s § 17 odst.
3 užije na objektu, dopravním prostředku nebo oděvu na místě veřejnosti přístupném
slovní spojení „zdravotnická záchranná služba“ včetně tvarů z něho odvozených.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 250 000 Kč.
§ 26
Přestupky právnických osob a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že
a) v rozporu s § 17 odst. 3 užije na objektu, dopravním prostředku nebo
oděvu na místě veřejnosti přístupném slovní spojení „zdravotnická záchranná služba“
včetně tvarů z něho odvozených, nebo
b) v rozporu s § 17 odst. 1 užije pro svůj název nebo svoji obchodní
firmu slovní spojení „zdravotnická záchranná služba“ včetně tvarů z něho odvozených.
(2) Poskytovatel akutní lůžkové péče se dopustí přestupku tím, že nesplní
některou z povinností podle § 6 odst. 1 nebo 2.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 250 000 Kč a za přestupek
podle odstavce 2 lze uložit pokutu do 1 000 000 Kč.
Ustanovení společná, přechodná a závěrečná
§ 28
Další činnosti poskytovatele zdravotnické záchranné služby
Poskytovatel zdravotnické záchranné služby může poskytovat i jiné zdravotní
služby a provozovat další činnosti podle jiného právního předpisu, pokud tím nebude
ohroženo poskytování zdravotnické záchranné služby nebo nebudou ohroženy činnosti
k připravenosti na mimořádné události nebo krizové situace.
§ 28a
Odchodné
(1) Zdravotnickému pracovníkovi, který vykonával činnosti při poskytování
zdravotnické záchranné služby v rozsahu nejméně poloviny stanovené týdenní pracovní
doby po dobu 15 let a dosáhl věku 50 let, přísluší odchodné při skončení pracovního
poměru u zaměstnavatele, u něhož tyto činnosti vykonával; to neplatí, jestliže jeho
pracovní poměr rozvázal zaměstnavatel okamžitým zrušením nebo výpovědí z důvodů,
pro které by s ním mohl pracovní poměr okamžitě zrušit. Pro účely odchodného se sčítají
veškeré předchozí doby, kdy zdravotnický pracovník vykonával činnosti při poskytování
zdravotnické záchranné služby v rozsahu nejméně poloviny stanovené týdenní pracovní
doby; tyto doby lze započíst pro účely odchodného pouze jednou.
(2) Pro účely odchodného se do doby výkonu činností při poskytování zdravotnické
záchranné služby započte též doba, po kterou zdravotnický pracovník vykonával zdravotnické
povolání v rozsahu nejméně poloviny stanovené týdenní pracovní doby na pracovišti
zdravotnického operačního střediska nebo jako člen výjezdové skupiny zdravotnické
záchranné služby po 6. září 1992.
(3) Základní výše odchodného činí jeden průměrný měsíční výdělek zaměstnance,
který vykonával činnosti podle odstavce 1. Za každý ukončený rok výkonu činností
podle odstavce 1 nad dobu 15 let se odchodné zvyšuje o jednu třetinu průměrného měsíčního
výdělku zaměstnance; celková výše odchodného nesmí překročit šestinásobek jeho průměrného
měsíčního výdělku.
(4) Odchodné vyplatí zaměstnavatel po skončení pracovního poměru v nejbližším
výplatním termínu určeném u zaměstnavatele pro výplatu mzdy nebo platu, pokud se
se zdravotnickým pracovníkem nedohodne na výplatě v den skončení pracovního poměru
nebo na pozdějším termínu výplaty.
(5) Pro účely odchodného se průměrným měsíčním výdělkem rozumí průměrný měsíční
výdělek zjištěný podle zákoníku práce.
(6) Odchodné není složkou platu nebo mzdy a nezapočítává se pro účely zjišťování
průměrného výdělku podle zákoníku práce.
§ 30
Zmocňovací ustanovení
Ministerstvo vydá vyhlášku k provedení § 7 odst. 3, § 11 odst. 6, § 13 odst.
5 a § 17 odst. 4.
§ 31
Přechodná ustanovení
(1) Kraj je povinen vydat plán pokrytí území kraje výjezdovými základnami do
12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Do doby vydání plánu pokrytí území
kraje výjezdovými základnami je kraj povinen zajistit nepřetržitou dostupnost zdravotnické
záchranné služby v rozsahu daném sítí zařízení zdravotnické záchranné služby podle
dosavadních právních předpisů s dojezdovou dobou výjezdové skupiny na místo události
do 20 minut.
(2) Kraj je dále povinen přizpůsobit název poskytovatele zdravotnické záchranné
služby, jehož je zřizovatelem, tomuto zákonu do 10 měsíců ode dne nabytí jeho účinnosti.
(3) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je povinen přizpůsobit vnitřní
organizaci a označení zařízení zdravotnické záchranné služby a označení dopravních
prostředků a pracovních oděvů členů výjezdových skupin tomuto zákonu a zpracovat
traumatologický plán do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(4) Poskytovatel zdravotnické záchranné služby je dále povinen ukončit činnost
pomocného operačního střediska do 36 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(5) Poskytovatel akutní lůžkové péče je povinen zřídit kontaktní místo do 12
měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(6) Právnická nebo fyzická osoba, která nesplňuje omezení podle § 17 odst.
1 věty druhé nebo § 17 odst. 3, je povinna uvést svůj název nebo obchodní firmu a
označení objektů, dopravních prostředků a oděvů do souladu s tímto zákonem do 6 měsíců
ode dne nabytí jeho účinnosti.
§ 32
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem čtvrtého kalendářního měsíce následujícího
po dni jeho vyhlášení.
Němcová v. r.
Klaus v. r.
Nečas v. r.
1) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování
(zákon o zdravotních službách).
4) § 23 odst. 1 písm. b) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů.
5) § 54 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších
předpisů.